KIO 2389/22 POSTANOWIENIE dnia 22 września 2022 roku

Stan prawny na dzień: 14.02.2023

Sygn. akt: KIO 2389/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 

22 września 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:  Ewa Sikorska 

Protokolant:         

Tomasz Skowroński 

po  rozpoznaniu  w  dniu  2

2  września  2022  roku  w  Warszawie,  na  posiedzeniu  niejawnym  z 

udziałem  stron  i  uczestników  postępowania  odwoławczego,  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12 września 2022 r. przez wykonawcę AWIMA 

Spółka jawna B. W. w Józefowie,   

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Skarb  Państwa  –  24  Wojskowy  Oddział 

Gospodarczy w Giżycku 

przy  udziale 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: DGP Clean 

Partner  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie,  CTG  Spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Legnicy,  4  OP  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Legnicy,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia  

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

2.  nakazać  Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz 

wykonawcy 

AWIMA  Spółka  jawna  B.  W.  w  Józefowie,  kwoty  15 000  zł  00  gr  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu. 


Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  – 

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.),  na  niniejsze 

postanowienie  - 

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Pr

zewodniczący: 

……………… 


Sygn. akt KIO 2389/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Skarb  Państwa  –  24  Wojskowy  Oddział  Gospodarczy  w  Giżycku  – 

działając  na  podstawie  przepisów  ustawy  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710 

–  ustawa  P.z.p.),  prowadzi  postępowanie  o 

udz

ielenie  zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  kompleksowa  usługa 

utrzymania czystości na terenie administrowanym przez 24 WOG w latach 2022-2025. 

W  dniu 

12  września  2022  roku  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia:  DGP  Clean  Partner  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Warszawie, 

CTG  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Legnicy,  4  OP  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Legnicy  (dalej:  odwołujący)  wnieśli  odwołanie,  wobec  niezgodnych  z 

przepisami  ustawy  P.z.p. 

czynności  zamawiającego  oraz  zaniechań  czynności,  do  których 

z

amawiający  jest  zobowiązany  na  podstawie  ustawy,  podjętych  w  wyżej  wymienionym 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie CZĘŚCI 2- GIŻYCKO od: 

1.  Zaniechania  przez  Zamawiającego  ujawnienia  i  udostępnienia  Odwołującemu 

informacji  zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa,  tj.  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny 

wraz  z  załącznikami  złożonych  przez  Konsorcjum:  1.  DGP  Clean  Partner  Sp.  z  o.o.,  ul. 

Żytnia  15/23,  01-014  Warszawa;  2.  4  OP  Sp.  z  o.o.,  ul.  Środkowa  20,  59-220Legnica;  3. 

CTG Sp. z o.o., ul. Najświętszej Marii Panny 14/1, 59-220 Legnica (dalej jako: Konsorcjum 

lub przystępujący), mimo, iż informacje te nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa.  

2.  Wyboru  w  zakresie  części  nr  2  postępowania  (Giżycko)  oferty  Konsorcjum  jako 

oferty najkorzystniejszej.  

Zaskarżonym  powyżej  czynnościom  zamawiającego  odwołujący  zarzucił  naruszenie 

art. 16 pkt 1, 2 i 3 ustawy P.z.p. oraz naruszenie: 

1.  art.  18  ust.  1  i  3  ustawy  w  zw.  z  art.  74  ust.  1  i  2  ustawy  w  zw.  z  art.  73  ust.  1 

ustawy  P.z.p.  w  zw.  z  art.  11  ust.  2  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993r.  o  zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji (t. jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1233 ze zm.) dalej 

jako: „uznk” w zw. z 

art.  226  ust.  1  pkt  8  ustawy  PZP-  poprzez  zaniechanie 

odtajnienia  kluczowych  części 

wyjaśnień  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  złożonych  przez  Konsorcjum-  w  szczególności 

wyjaśnień i opisów elementów wpływających na cenę oraz dołączonych do wyjaśnień i opisu 

elementów  wpływających  na  cenę  załączników-  mimo,  że  informacje  te  nie  przedstawiają 

wartości gospodarczej, są jednorazowe z uwagi na możliwość ich wykorzystania wyłącznie w 

niniejszym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  a  ich  ujawnienie  nie  może 

narazić  wykonawcy  na  szkodę  i  jako  takie  nie  stanowią  tajemnicy  przedsiębiorstwa  w 

rozumieniu  przepisów  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  -  czego  konsekwencją 


jest  niemożliwość  pełnego  uzasadnienia  zarzutu  w  zakresie  rażąco  niskiej  ceny  w  ofercie 

Konsorcjum; 

2. art. 239 ust. 1 ustawy P.z.p. po

przez przedwczesny wybór oferty Konsorcjum jako 

oferty najkorzystniejszej w zakresie części II zamówienia  

z ostrożności naruszenie (zarzut ewentualny): 

3. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 224 ust. 6 ustawy w zw. z art. 16 pkt 1, 2 i 3 

ustawy  P.z.p.  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum 

jako oferty, która zawiera 

rażąco niską cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

W konsekwencji powyższego odwołujący wniósł o: 

1. Uwzględnienie odwołania; 

2. Nakazanie z

amawiającemu: 

a) uniew

ażnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; 

b) powtórzenia czynności badania i oceny ofert; 

c)  odtajnienie  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  wraz  z  załącznikami  Konsorcjum 

zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  w  zakresie  w  szczególności  składników 

c

enotwórczych,  sposobu  wyliczenia  ceny,  kosztów  pracowniczych  oraz  założeń  w  zakresie 

zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych,  tj.  wyjaśnienia  i  opisu  elementów  wpływających  na 

cenę, dołączonych do wyjaśnień i opisu elementów wpływających na cenę załączników oraz 

uzasadnienia zastrze

żenia tajemnicy przedsiębiorstwa w postaci: - Wyciągów ze składnikami 

majątku wykonawcy – załącznik A1. i A2. do wyjaśnień i opisu elementów wpływających na 

cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  -  Umowy  z  dostawcą  – 

załącznik  B.  do  wyjaśnień  i  opisu  elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia 

zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, - Przykładowej faktura za paliwo – załącznik C. do 

wyjaśnień  i  opisu  elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  -  Listy  pracowników  –  załącznik  D.  do  wyjaśnień  i  opisu 

elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa, - Zaświadczenia o niepełnosprawności oraz umowa o pracę pracowników 

z  listy

–załącznik  E1.  –  E6.  do  wyjaśnień  i  opisu  elementów  wpływających  na  cenę  oraz 

uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  -  Potwierdzenia  korzystania  z 

dofinansowania  PFRON  przez  spółkę  konsorcjum–załącznik  F.  do  wyjaśnień  i  opisu 

elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa.  

3.  Obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego  i  zasądzenie 

od z

amawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w 

tym kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą. ewentualnie o: 

1.Uwzględnienie odwołania; 


2. Nakazanie z

amawiającemu: 

a) unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; 

b) powtórzenia czynności badania i oceny ofert; 

c)  odrzucenie  oferty  Konsorcjum  z  uwagi  na to,  że  cena  oferty  Konsorcjum  zawiera 

rażąco niską cenę; 

d)  odtajnienie  wyjaśnień  rażąco  niskiej  ceny  wraz  z  załącznikami  Konsorcjum 

zastrzeżonych  jako  tajemnica  przedsiębiorstwa  w  zakresie  w  szczególności  składników 

cenotwórczych,  sposobu  wyliczenia  ceny,  kosztów  pracowniczych  oraz  założeń  w  zakresie 

zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych,  tj.  wyjaśnienia  i  opisu  elementów  wpływających  na 

cenę, dołączonych do wyjaśnień i opisu elementów wpływających na cenę załączników oraz 

uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w postaci: - Wyciągów ze składnikami 

majątku wykonawcy – załącznik A1. i A2. do wyjaśnień i opisu elementów wpływających na 

cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  -  Umowy  z  dostawcą  – 

załącznik  B.  do  wyjaśnień  i  opisu  elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia 

zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, - Przykładowej faktura za paliwo – załącznik C. do 

wyjaśnień  i  opisu  elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia 

tajemnicy  przedsiębiorstwa,  -  Listy  pracowników  –  załącznik  D.  do  wyjaśnień  i  opisu 

elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa, - Zaświadczenia o niepełnosprawności oraz umowa o pracę pracowników 

z  listy

–załącznik  E1.  –  E6.  do  wyjaśnień  i  opisu  elementów  wpływających  na  cenę  oraz 

uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy  przedsiębiorstwa,  -  Potwierdzenia  korzystania  z 

dofinansowania  PFRON  przez  spółkę  konsorcjum–załącznik  F.  do  wyjaśnień  i  opisu 

elementów  wpływających  na  cenę  oraz  uzasadnienia  zastrzeżenia  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

3.  Obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego  i  zasądzenie 

od z

amawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w 

tym kosztów zastępstwa przed Krajową Izbą Odwoławczą. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpili  wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: DGP Clean Partner Spółka z ograniczoną 

odpowiedzialnością  w  Warszawie,  CTG  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Legnicy, 4 OP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Legnicy. 

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 19 września 2022 roku zamawiający oświadczył, 

że uwzględnia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. 


Na posiedzeniu niejawny

m z udziałem stron i uczestników postępowania o udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  dniu  22  września  2022  roku  odwołujący  oświadczył,  że  cofa 

zarzut  ewentualny.  P

rzystępujący  oświadczył  natomiast,  że  –  mając  na  uwadze  cofnięcie 

przez  odwołującego  zarzutu  ewentualnego  –  nie  wnosi  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia 

przez zamawiającego zarzutów odwołania. 

Izba zważyła, co następuje: 

Izba  stwierdziła,  że  wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego  w  całości  zarzutów 

podniesionych  w  odwołaniu  i  braku  sprzeciwu  wobec  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

zarzutów odwołania, postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 

2  ustawy  P.z.p.    Zgodnie  z  art.  522  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  j

eżeli  uczestnik  postępowania 

odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego,  nie  wniesie 

sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  przez 

zamawiającego,  Izba  umarza  postępowanie,  a  zamawiający  wykonuje,  powtarza  lub 

unieważnia  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym 

w odwołaniu. 

Wobec powyższego, postanowiono jak w sentencji.  

Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  wysokości 

szczegółowych  rodzajów  kosztów    postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego 

wynika,  że  jeżeli  przed  otwarciem  rozprawy  zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  w 

odwołaniu, a w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden 

wykonawca  albo  uczestnik  postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania 

po 

stronie zamawiającego, nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego 

w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, koszty postępowania odwoławczego znosi 

się wzajemnie,  a  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu odwołującemu  z  rachunku  Urzędu  kwoty 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.  

Przewodniczący      …….……………..