KIO 241/22 WYROK dnia 10 lutego 2022 r.

Stan prawny na dzień: 05.07.2022

KIO 241/22 

Sygn. akt: KIO 241/22 

WYROK 

z dnia 10 lutego 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Emilia Garbala 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lutego 2022 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  stycznia  2022  r.  przez  wykonawcę 

odwołującego: Energotechnika-Energorozruch S.A., ul. Kozielska 18, 44-107 Gliwice, 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  WĘGLOKOKS  ENERGIA  ZCP                   

sp. z o.o., ul. Szyb Walenty 32, 41-

700 Ruda Śląska, 

przy  udziale  wykonawcy  INTROL  ENERGETYKA  sp.  z  o.o.,  ul.  16  Lipca  12,  40-506 

Chorzów,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego,  

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru 

najkorzystniejszej oferty, wykluczenie wykonawcy INTROL ENERGETYKA sp. z o.o. na 

podstawie art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych i odrzucenie jego 

oferty na podstawie art. 226 ust. 1 

pkt 2 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych oraz 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego:  WĘGLOKOKS  ENERGIA  ZCP                   

sp. z o.o., ul. Szyb Walenty 32, 41-

700 Ruda Śląska, i: 

2.1.  zalicza w pocze

t kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: 

dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu 

od odwołania, 


KIO 241/22 

zasądza od zamawiającego: WĘGLOKOKS ENERGIA ZCP sp. z o.o., ul. Szyb Walenty 

Ruda  Śląska,  na  rzecz  odwołującego:  Energotechnika-Energorozruch  S.A., 

ul.  Kozielska  18,  44-

107  Gliwice,  kwotę  23  600  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  uiszczonego  wpisu  od 

odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do  art.  579  ust.  1  i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września 2019 r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -                           

w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      …………………… 


KIO 241/22 

Sygn. akt KIO 241/22 

                                                             UZASADNIENIE 

Zamawiający  WĘGLOKOKS  ENERGIA  ZCP  sp.  z  o.o.,  ul.  Szyb  Walenty  32,  41-700  Ruda 

Śląska,  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  na  „Zadanie  4:  Kotłownia  szczytowa  EC  Mikołaj  -  budowa”,  nr  referencyjny: 

WEZCP/PNBN/109/2021

.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 15.09.2021 r., nr 2021/S 179-467011. 

Pismem  z  dnia  21.01.2022  r. 

zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty wykonawcy INTROL ENERGETYKA sp. z o.o.  

W  dniu  28.01.2022  r. 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło  odwołanie 

wykonawcy

Energotechnika-Energorozruch  S.A.,  ul.  Kozielska  18,  44-107  Gliwice  (dalej: 

„odwołujący”), w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 

ze  zm.),  zwanej  dalej:  „ustawą  Pzp”,  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  wykonawcy 

INTROL  ENERGETYKA, 

podczas  gdy  podmiot,  który  należy  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej, co INTROL ENERGETYKA, brał udział w przygotowaniu postępowania, co 

skutkowało  zakłóceniem  konkurencji  w  postępowaniu,  któremu  to  zakłóceniu  nie 

zapobieżono i które nie zostało wyeliminowane w żaden sposób, 

2)  art.  108  ust.  1  pkt  6  w  zw.  z  art.  85  ust.  2  w  zw.  z  art.  110  ust.  2  i  ust.  3  ustawy  Pzp 

poprzez  wykonanie  przewidzianej  w  art.  85  ust.  2  ustawy  Pzp  procedury  w 

sposób 

pozorny  oraz  bezpodstawne  przyjęcie,  że  udział  INTROL  ENERGETYKA  nie  zakłóci 

konkurencji, a w konsekwencji zaniechanie wykluczenia INTROL ENERGETYKA, mimo 

iż nie wykazał, że jego udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia 

nie zakłóci konkurencji, 

3)  art. 239 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 17 ust. 2 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy 

Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  INTROL 

ENERGETYKA  i  jej  wybór  jako 

najkorzystniejszej, mimo iż oferta tego wykonawcy winna zostać uznana za odrzuconą, 

albowiem 

została  złożona  przez  wykonawcę,  który  powinien  zostać  wykluczony                         

z udziału w postępowaniu, 

4)  art.  16 

ustawy  Pzp  poprzez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  niezapewniający 

zachowania zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, w związku 

z  zaniechaniem  wykluczenia  wykonawcy  INTROL 

ENERGETYKA  z  udziału                              

w postępowaniu i wyborem oferty tego wykonawcy jako najkorzystniejszej. 


KIO 241/22 

W  uzasadnieniu 

odwołujący  przywołał  treść  m.in.  art.  108  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp 

oraz 

podniósł w szczególności, co następuje. „W niniejszej sprawie bezsprzecznie spełniona 

została  w  przypadku  INTROL-ENERGETYKA  pierwsza  z  wymienionych  przesłanek,                        

a  mianowicie  podmiot,  na  którego  zdolności  ten  wykonawca  polegał  w  celu  spełnienia 

kryteriów  kwalifikacji  w  postępowaniu  w  rozumieniu  art.  118  ust.  1  ustawy  Pzp,  tj.  Introl- 

Energo

montaż,  brał  udział  w  przygotowaniu  postępowania  o  udzielenie  przedmiotowego 

zamówienia,  należąc  jednocześnie  do  tej  samej  grupy  kapitałowej,  co  INTROL-

ENERGETYKA.  Introl-

Energomontaż  przygotowywał  bowiem  opis  przedmiotu  zamówienia 

niniejszego  postępowania  w  zakresie  dokumentacji  projektowej,  w  tym  kosztorysu 

inwestorskiego. 

(…)  

Podkreślenia  w  tym  miejscu  wymaga,  że  pierwotnie  wykonawca  INTROL-

ENERGETYKA złożył JEDZ, tak w odniesieniu do siebie, jak i Introl-Energomontaż, w którym 

przedstawił  nieprawdziwą  informację  w  zakresie  braku  uprzedniego  zaangażowania                       

w  przygotowanie  postępowania.  Dopiero  w  odpowiedzi  z  dnia  24  listopada  2021  r.  na 

wezwanie  Zamawiającego  z  dnia  19  listopada  2021  r.  do  poprawienia  JEDZ  m.in.                              

w  powyższym  zakresie,  wystosowane  w  trybie  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp  INTROL-

ENERGETYKA  załączył  nowy  formularze  JEDZ  z  poprawioną  treścią,  w  których  we 

wspomnianej rubryce zaznaczył odpowiedź „tak” (…). 

Zamawiający zatem jeszcze przed wszczęciem postępowania może podjąć stosowne 

środki  mające  na  celu  zapobieżenie  zakłóceniu  konkurencji.  Do  powstania  zakłócenia 

konkurencji  nie  dochodzi  wówczas,  gdy  zamawiający  uprzednio  dokonał  działań 

niwelujących  przewagę  konkurencyjną  wykonawcy  biorącego  udział  w  przygotowaniu 

postępowania,  w  szczególności  poprzez  przekazanie  pozostałym  wykonawcom  wszystkich 

informacji, które uzyskał i przekazał podczas przygotowania postępowania oraz wyznaczenie 

odpowiedniego  terminu  na  złożenie  ofert.  Zamawiający  mógłby  rozważyć  choćby 

wprowadzenie zmian w SWZ, upublicznienie szacunkowej wartości zamówienia i kosztorysu, 

odpowiednie przedłużenie terminu składania ofert. 

W  przedmiotowej  sprawie  do  takiego  zniwelowania  zakłócenia  konkurencji  przez 

Zamawiającego nie doszło. Zamawiający zaznaczył w protokole postępowania w rubryce nr 

4.,  iż  „Pytania  do  SWZ  zadawał  Wykonawca  będący  autorem  dokumentacji  budowlano-

wykonawczej składającej się na SWZ/Wykonawca dokumentacji budowlano – wykonawczej” 

oraz stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy Pz

p wskazał podjęte środki zaradcze, jednak uznać 

je należy za niewystarczające. 

W treści  protokołu,  opisując podjęte środki mające na  celu zapobieżenie  zakłóceniu 

konkurencji, 

Zamawiający wskazał, iż: (…) 

Powyższe oświadczenie nie odpowiada w całości prawdzie. Zamawiający prawidłowo 

dokonał subsumpcji stanu faktycznego oraz prawnego pod normę art. 85 ust. 1 ustawy Pzp, 


KIO 241/22 

jednak nie przekazał kompletnej dokumentacji projektowej, w tym kosztorysu inwestorskiego, 

pozostałym  wykonawcom  ubiegającym  się  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  oraz  nie 

poinformował uprzednio o zaangażowaniu INTROL-ENERGETYKA (Introl-Energomontaż) na 

etapie 

przygotowania 

postępowania.  Brak  jest  zatem  obiektywnej  możliwości 

wyeliminowania jawnego zakłócenia zasad konkurencji w inny sposób niż przez wykluczenie 

INTROL-

ENERGETYKA  z  dalszego  udziału  w  postępowaniu.  Na  etapie  składania  ofert 

wykonawcy  nie  znajdowali  się  w  równej  pozycji,  a  INTROLENERGETYKA  dysponował 

przewagą  konkurencyjną  wynikającą  z  posiadania  informacji  na  temat  przedmiotu 

z

amówienia niedostępnych innym uczestnikom postępowania. 

Analiza  Odwołującego  dokumentacji  projektowej  udostępnionej  w  ramach 

postępowania  przez  Zamawiającego  potwierdziła  wprost,  iż  nie  zostały  w  szczególności 

przekazane następujące newralgiczne wiadomości: 

a) 

dokumentacja  wykonawcza  w  zakresie  obliczeń  wytrzymałościowych  elementów 

rurociągów, 

b) 

dokumentacje  techniczne  (3  sztuki)  rurociągów  technologicznych  wody  sieciowej, 

wykonane 

zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i 

zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz.U. 2016 poz. 1036), 

c) 

dokumentacja  dla  branży  elektrycznej  w  zakresie  opisu  rozwiązań  i  rysunku  dla 

oświetlenia awaryjnego, 

d) 

projekt  techniczny  wykonany  zgodnie  z  rozporządzeniem  w  sprawie  szczegółowego 

zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. 2020 poz. 1609 i Dz. U. 2021 poz. 1169), 

e) 

dokumentacja obliczeń statycznych konstrukcji budowlanych, 

f) 

dokumentacja projektowa dla branży drogowej, 

g) 

dokumentacja  projektowa  w  zakresie  rozwiązań  konstrukcyjnych  ścian  zewnętrznych 

elewacyjnych  wy

konanych  z  płytki  klinkierowej  w  związku  z  opinią  konserwatorską 

(dotyczy projektu budowlanego 

i projektów wykonawczych). 

Należy też zwrócić  uwagę,  że Zamawiający uzupełnił  znaczącą  część dokumentacji 

przetargowej  o 

część  projektu  wykonawczego  (główną  obszerną  część  SWZ)  w  dniu  18 

października 2021 r. przy terminie składania ofert dnia 15 listopada 2021 r. Wszyscy oferenci 

mieli  zatem  27  dni  (wliczając  weekendy)  na  rzetelną  wycenę  prac  -  poza  INTROL-

ENERGETYKA, z uwagi na fakt, iż wykonawcą dokumentacji była spółka z tej samej grupy 

kapitałowej, tj. Introl-Energomontaż  -  projektant  zadania  objętego postępowaniem,  a zatem 

posiadacz  kompletnej  dokumentacji  projektowej  od  początku  jej  powstania  (kilka  miesięcy 

dłużej w stosunku do wszystkich innych wykonawców). 

Faktem  bezspornym  jest  zatem,  iż  podmiot  z  grupy  kapitałowej  INTROL-

ENERGETYKA,  tj.  Introl-

Energomontaż,  pozostawał  bezpośrednio  zaangażowany  w 

przygotowanie  postępowania.  W  szczególności  w  zakresie  opracowania  projektów 


KIO 241/22 

techniczno-wykonawczych  oraz  projektu  technologii  kluczowych  dla  kalkulacji  ofert  przez 

wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia w ramach postępowania. INTROL-

ENERGETYKA  uzyskał  wiedzę,  która  pozwoliła  na  uzyskanie  w  postępowaniu  przewagi 

konkurencyjnej, a tym samym złożenie korzystniejszej oferty. W rzeczywistości Zamawiający 

nie  udostępnił  potencjalnym  uczestnikom  postępowania  całości  dokumentacji  projektowej,                 

a  wykonawca  INTROL-

ENERGETYKA  mógł  pozostawać  w  posiadaniu  dodatkowych 

informacji 

niedostępnych innym wykonawcom. 

Wynika  to  również  z  pkt  3  pisma  Zamawiającego  z  dnia  29  grudnia  2021  r.  (dot. 

Pytania  Nr  30 

–  wyjaśnień  udzielonych  do  SWZ  przez  Zamawiającego  w  dniu  5  listopada 

2021  r.).  Po  pierwsze  treść  wyjaśnień  potwierdzała  wprost,  iż  będąca  w  posiadaniu 

Z

amawiającego  kompletna  dokumentacja  zostanie  przekazana  wybranemu  wykonawcy  w 

terminie późniejszym, tj. prawdopodobnie dopiero na etapie zawierania umowy o realizację 

zamówienia  publicznego.  Po  drugie  zwolnienie  z  konieczności  wykonania  tzw.  projektów 

zamiennych  przez  INTROL-

ENERGETYKA  stanowi  samodzielną  przesłankę  zwiększającą 

konkurencyjność  oferty  tego  wykonawcy  poprzez  brak  konieczności  uwzględnienia  tego 

zakresu  usług  w  jej  wycenie  oraz  ryzykach  terminowych  realizacji  całego  zadania 

inwestycyjnego  w  r

amach  postępowania.  Introl-Energomontaż,  realizując  prace  projektowe 

na rzecz Zamawiającego, miał rzeczywistą możliwość przyjęcia rozwiązań technologicznych 

oraz  wskazania  parametrów  dedykowanych  urządzeń,  których  zastosowanie  w  żadnym 

wypadku  nie  wymagało  następnie  przez  INTROL-ENERGETYKA  modyfikacji  dokumentacji 

projektowej przekazanej przez Zamawiającego w ramach wykonania zamówienia. (…) 

Należy w tym miejscu zwrócić również uwagę, że w ogłoszeniu o zamówieniu z dnia 

15  września  2021  r.  -  II.2.4)  Opis  zamówienia,  Zamawiający  określił  potrzebę 

przeprojektowania instalacji technologicznej

: (…) 

Jeżeli,  co  standardowo  stosuje  przy  realizacjach  dokumentacji  projektowej,  Introl-

Energomontaż  w  ramach  zawartej  z  Zamawiającym  odrębnej  umowy  na  wykonanie 

dokumentacji 

projektowej 

zamówienia 

objętego 

przedmiotowym 

postępowaniem 

wprowadziła  te  zmiany  wykonania  kompletnej  dokumentacji  projektowej,  to  INTROL-

ENERGETYKA  był  na  uprzywilejowanej  pozycji,  gdyż  pozostali  wykonawcy  musieli 

przeprojektowanie  uwzględnić  w  swoich  kosztach  wykonania  zamówienia  na  budowę 

kotłowni, co zwiększało ceny ich ofert.  

Tylko  znajomość  pełnej  dokumentacji  projektowej  oraz  kosztorysu  inwestorskiego 

sprawia,  iż  wykonawca  ma  możliwość  oszacowania  wystąpienia  potencjalnych  ryzyk,  jak 

również  kosztów,  jakie  będą  wiązały  się  z  realizacją  zamówienia,  a  tym  samym  należytej 

wyceny  oferty  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  oraz  zaplanowanego  przez 

Zamawiającego budżetu w tym zakresie.  

Zdaniem  Odwołującego  do  zniwelowania  zakłócenia  konkurencji  w  ramach  działań 


KIO 241/22 

Zamawiającego  nie  doszło,  co  zresztą  zauważył  sam  Zamawiający  wszczynając  wobec 

INTROL-

ENERGETYKA procedurę określoną w art. 85 ust. 2 ustawy Pzp (w sytuacji, gdyby 

działania  Zamawiającego  doprowadziły  do  zniwelowania  zakłócenia  konkurencji, 

bez

przedmiotowe byłoby zastosowanie art. 85 ust. 2 zd. drugie ustawy Pzp). (…) 

Co  więcej,  Zamawiający  sam  wyraźnie  wskazuje,  iż  nie  udostępnił  innym 

wykonawcom następujących dokumentów: 

a)  Kosztorysu inwestorskiego, 

b) 

Decyzji środowiskowej wraz z KIP, 

c)  Map  geodezyj

nych  z  istniejącym  uzbrojeniem  na  działce  elektrociepłowni  –  sieć 

ciepłownicza, gaz, 

d) 

Danych 15 minutowych dla największych mocy w okresie letnim elektrociepłowni, 

e) 

Projektu  kanalizacji  deszczowej  (w  tym  mapy  do  celów  projektowych  na  terenie  EC 

Mikołaj, 

f) 

Info

rmacji o warunkach geologicznych w rejonie elektrociepłowni z Wyższego Urzędu 

g) 

Górniczego/Polskiej Grupy Górniczej, 

h) 

Harmonogramu  uruchomienia  oraz  tabel  regulacyjnych  jednostek  wytwórczych  w  EC 

Mikołaj, 

i) 

Umowy z PWiK na odbiór ścieków z EC Mikołaj. 

Jednocześnie Zamawiający wskazuje, że projekt budowlano-techniczny, uzgodnienia 

z  konserwatorem 

zabytków,  opinię  geotechniczną  oraz  dokumentacje  archiwalne  kotłowni 

udostępnił pozostałym wykonawcom dopiero dnia 18 października 2021 r. (znacznie później 

niż dysponował tymi dokumentami INTROL-ENERGETYKA). 

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  INTROL-ENERGETYKA  złożył  wyjaśnienia                

z dnia 6 grudnia 2021 

r., w których potwierdził, iż ww. dokumenty zostały przekazane „przez 

Zamawiającego firmie Introl- Energomontaż Sp. z o.o. wyłącznie na potrzeby prawidłowego 

wykonania  innego  zadania  o  sygnaturze  WEZCP/PNBN/1/2021  „Zadanie  3  –  Kotłownia 

szczytowa  EC  Mikołaj  –  wykonanie  dokumentacji  projektowej”  umowa  z  dn.08.03.21  r.”. 

INTROL-

ENERGETYKA  nie  tylko  nie  obalił  domniemania  naruszenia  zasad  uczciwej 

konkurencji  i  równego  traktowania  spowodowanego  swoim  udziałem  (poprzez  Introl-

Energomontaż)  w  przygotowaniu  postępowania  ze  swojej  strony,  ale  też  potwierdził 

naruszenie  owych  zasad  przez  Zamawiającego.  Trudno  o  bardziej  jednoznaczne 

potwierdzenie  naruszenia  w  postępowaniu  zasad  wyrażonych  w  art.  16  ustawy  Pzp  i 

konieczności  wykluczenia  INTROL-ENERGETYKA  z  postępowania  na  podstawie  art.  108 

ust. 1 pkt 6) ustawy Pzp. 

(…) 

Odnosząc się do fragmentu ww. wyjaśnień INTROL-ENERGETYKA z dnia 6 grudnia 

2021  r. 

stanowiącego,  że  „w  kosztorysach  inwestorskich  sporządzonych  przez  Introl-

Energomontaż  Sp.  z  o.o.  zostały  przedstawione  jedynie  ceny  przykładowych  producentów 


KIO 241/22 

urządzeń  i  armatury  (a  nie  konkretne  rozwiązania),  a  to  z  uwagi  na  fakt,  iż  w  projekcie 

kotłowni  ujęto  główne  parametry  tych  materiałów”,  należy  wskazać  przykładowo  na 

wymagania  względem  kotłów.  W  „CZĘŚCI  II  SWZ  -  DOK.PROJEKTOWA_POZWOLENIE 

_STWIORB_Część2”  udostępnionej  przez  Zamawiającego  18  października  2021  r. 

umieszcz

ono  wymagania  dotyczące  danych  technicznych  kotłów  do  zabudowy  w  nowej 

kotłowni  gazowej.  Cały  załącznik  stanowi  skopiowaną  bez  jakichkolwiek  zmian  ofertę 

techniczną  dostawcy  kotła  firmy  LOOS  wraz  z  wszystkimi  urządzeniami  i  rozwiązaniami 

stosowanymi  przez  tego 

konkretnego  dostawcę.  Firmy  będące  dostawcami  urządzeń 

wiedząc,  że  ich  oferty  techniczne  będą  umieszczone  w  dokumentacji  wykonawczej  przez 

Introl-

Energomontaż  jako  wymóg  spełnienia  wymagań  technicznych  do  przetargu  są 

uprzywilejowane  przez  Introl-Ener

gomontaż  w  stosunku  do  pozostałych  dostawców 

urządzeń (w tym przypadku kotłów oraz kominów). Budzi to uzasadnione podejrzenia, że tak 

uprzywilejowani  dostawcy  mogą  w  ramach  rewanżu  przedstawić  korzystniejsze  warunki 

zakupu 

urządzeń  na  rzecz  Introl-Energomontaż,  czy  w  tym  wypadku  INTROL-

ENERGETYKA. 

W przypadku, gdyby za najkorzystniejszą była uznana oferta wykonawcy innego niż 

INTROLENERGETYKA, 

czas  realizacji  kontraktu  na  budowę  kotłowni  gazowej  w  praktyce 

uniemożliwiał  szukanie  alternatywnych  rozwiązań  przy  zastosowaniu  kotłów  innych 

dostawców  z  uwagi  na  konieczne  zmiany  projektowe,  uzgodnienia  z  Zamawiającym  oraz 

niezbędne  pozwolenia.  Jedynym  możliwym  do  zrealizowania  zakresem  prac  byłby  sposób 

preferowany  przez  Introl-

Energomontaż  oraz  przedstawiony  przez  niego  w  projekcie 

wykonawczym.  Daje  to  INTROL-

ENERGETYKA  oczywistą  przewagę  przy  sporządzaniu 

oferty w stosunku do pozostałych oferentów. (…) 

INTROL-

ENERGETYKA  poprzez  podmiot  z  grupy  kapitałowej  nie  tylko  dysponował 

przewagą  informacyjną  na  temat  przedmiotu  zamówienia,  ale  wiele  wskazuje  na  to,  że 

również  dokonywał  w  nim  zmian.  W  dniu  30  września  2021  r.  Zamawiający  zamieścił  na 

platformie rysunek 5.2. „MIK-RZUTY-IPRZEKROJE19 elewacje klinkier mieszany”, w którym 

zostały  uwzględnione  między  innymi  zmiany  dotyczące  elewacji  budynku  podyktowane 

wymogami konserwatora zabytków 5.1.Odpowiedź_konserwator_elewacja. 

Zgodnie  z  pismem  decyzja  konserwatora  została  przekazana  w  dniu  17  czerwca 

2021  r.  i  zostały  w  niej  zawarte  wymagania  dotyczące  między  innymi  wykonania  elewacji 

kotłowni  poprzez  obłożenie płytką  klinkierową.  Nie ma w  dokumencie informacji  dotyczącej 

sposobu  montażu,  prawdopodobnie  wykonawca  projektu  (Introl-Energomontaż)  musiał 

zaplanować  w  uzgodnieniu  z  Zamawiającym  (być  może  konserwatorem  zabytków)  sposób 

montażu,  ale  w  przekazanej  dokumentacji  przez  Zamawiającego  w  materiałach 

przetargowych nie było na ten temat wzmianki. Na etapie przetargu może to powodować, że 

Introl-

Energomontaż  (INTROL-ENERGETYKA)  ma  przewagę  w  postaci  kompletnej  wiedzy       


KIO 241/22 

w  z

akresie  projektu,  natomiast  pozostali  wykonawcy  muszą  albo  precyzyjnie  zadawać 

Zamawiającemu ogromną ilością pytań do SWZ, albo czynić pewne założenia, co stawia ich 

niekorzystnym położeniu w stosunku do wykonawcy projektu, według którego realizowana 

mia

ła być budowa kotłowni gazowej. 

Rysunek projektowy wykonany przez Introl-

Energomontaż, który uwzględnia wymogi 

konserwatora 

zabytków zgodnie z datą na rysunku został wykonany w dniu 20 maja 2021 r. 

Istnieje  tu  sprzeczność  w  chronologii  zdarzeń  –  uwzględnienie  decyzji  konserwatora 

zabytków  z  dnia  17  czerwca  2021  r.  na  rysunku  z  dnia  20  maja  2021  r.  Dodatkowo 

praktycznie  całość  dokumentacji  została  wydana  z  datą  -  lipiec  2021  r.  przy  protokole 

przekazania kompletnej dokumentacji z datą 2 czerwca 2021 r.  

Prze

kłamania w terminach realizacji dokumentacji projektowej, jak i jej odbiorze może 

budzić  podejrzenie,  iż  jeszcze  w  trakcie  trwania  postępowania  przetargowego  wykonawca 

projektu  (Introl-

Energomontaż)  wprowadzał  zmiany  w  dokumentacji,  do  których  pozostali 

of

erenci  nie  mieli  wglądu.  Może  również  o  tym  świadczyć  informacja  Zamawiającego 

dotycząca  przeprojektowania  instalacji  technologicznej  kotłowni  w  publikacji  o  ogłoszeniu 

zamówienia. 

Analiza  wskazanej  wyżej  korespondencji  i  dokumentacji  prowadzi  do  wniosku,  iż 

procedura 

przewidziana  w  art.  85  ust.  2  została  przez  Zamawiającego  zastosowana                       

w sposób pozorny. Ponadto Zamawiający, na podstawie otrzymanych wyjaśnień, w sposób 

bezpodstawny  przyjął,  że  udział  INTROL-ENERGETYKA  w  postępowaniu  nie  zakłóci 

konkurencji, mimo iż wykonawca ten nie wykazał zaistnienia sytuacji odwrotnej. (…)” 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:  

unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  wykonawcy  INTROL  ENERGETYKA  jako  oferty 

najkorzystniejszej, 

2)  dokonania  wykluczenia  wykonawcy  INTROL 

ENERGETYKA  z  postępowania  i  uznania 

jego 

oferty za odrzuconą, 

3)  dokonania 

powtórzenia czynności badania i oceny ofert. 

Pismem  z  dnia  02.02.2022  r.  wykonawca  INTROL  ENERGETYKA  sp.  z  o.o.,  ul.  16 

Lipca  12,  40-506  Cho

rzów  (dalej:  „przystępujący”),  zgłosił  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  zamawiającego.  Zgodnie  z  informacją  przekazaną  Prezesowi 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  01.02.2022  r.  przez  zamawiającego,  poinformował  on 

wykonawców  o  wniesieniu  odwołania  w  dniu  29.01.2022  r.,  co  oznaczałoby,  że  3-dniowy 

termin na zgłoszenie przystąpienia upływałby w dniu 01.02.2022 r., czyli dzień wcześniej niż 

nastąpiło  zgłoszenie  przystąpienia.  W  trakcie  posiedzenia  przystępujący  i  zamawiający 

wykazali  jednak

,  że  w  dniu  29.01.2022  r.  została  jedynie  wysłana  wiadomość  o  wniesieniu 

odwołania,  natomiast  nie  został  do  niej  załączony  załącznik  w  postaci  samego  odwołania. 


KIO 241/22 

Załącznik ten, na wniosek przystępującego, został mu wysłany dopiero w dniu 31.01.2022 r. 

Zgodnie  z  art.  525  ust. 1  ustawy  Pzp    3-

dniowy termin na zgłoszenie przystąpienia biegnie 

od 

dnia  otrzymania  kopii  odwołania.  Tym  samym  Izba  stwierdziła,  że  w  przedmiotowej 

sprawie  należy  liczyć  termin  na  zgłoszenie  przystąpienia  nie  od  dnia  29.01.2022  r.,  ale  od 

dnia 31.01.2022 r., kiedy to faktycznie 

przystępujący otrzymał kopię odwołania.  Oznacza to, 

że  termin  na  zgłoszenie  przystąpienia  upłynął  w  dniu  03.02.2022  r.  W  konsekwencji  Izba 

stwierdziła,  że  przystępujący  zgłaszając  przystąpienie  w  dniu  02.02.2022  r.  nie  uchybił 

terminowi  wynikającemu  z  art.  525  ust.  1  ustawy  Pzp  i  dopuściła  go  do  postępowania 

odwoławczego w charakterze jego uczestnika. 

Pismem  z  dnia  06.02.2022 

r.  zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

wniósł  o  jego  odrzucenie,  a  w  przypadku  stwierdzenia,  że  nie  zachodzą  podstawy  do  

odrzucenia 

–  wniósł  o  oddalenie  odwołania.  Analogiczne  wnioski  postawił  także 

przystępujący w piśmie zawierającym zgłoszenie przystąpienia. Pismem z dnia 09.02.2022 r. 

odwołujący ustosunkował się do wniosków o odrzucenie odwołania.  

W trakcie rozprawy strony 

i przystępujący podtrzymali swoje stanowiska.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Przedmiotem  zamówienia  jest  całość  prac  budowlanych,  uzyskanie  niezbędnych 

decyzji administracyjnych, ws

zelkie wymagane demontaże, wyburzenia, przekładki, wywóz i 

zagospodarowanie  odpadów,  zabezpieczenia  istniejących  budynków,  odtworzenia  ścian  i 

elewacji  w  miejscach  po  demontażach,  wykuciach,  wyburzeniach,  prace  budowlane, 

zagospodarowanie  terenu,  rozruchy, 

optymalizacje,  ruch  próbny,  pomiary  sprawdzające, 

dopuszczenie do użytkowania i oddanie do eksploatacji gazowej Kotłowni szczytowej w EC 

Mikołaj wraz z serwisem gwarancyjnym. 

Pismem  z  dnia  15.10.2021  r.  odpowiadając  na  pytania  wykonawców  do  swz, 

zamawiaj

ący  poinformował  m.in.  o  udostępnieniu  od  dnia  18.10.2021  r.  określonych 

dokumentów, w tym projektu wykonawczego, oraz o przesunięciu terminu składania ofert na 

15.11.2021 r. 

Przystępujący  złożył  ofertę,  do  której  dołączył  zobowiązanie  podmiotu 

udostępniającego  zasoby  -  Introl-Energomontaż  sp.  z  o.o.,  a  także  oświadczenie  JEDZ,                         

w  którym  wskazał tę samą spółkę jako  podwykonawcę,  a na  pytanie: „Czy  wykonawca lub 

przedsiębiorstwo związane z wykonawcą doradzał(-o) instytucji zamawiającej lub podmiotowi 


KIO 241/22 

zamawiającemu  bądź  był(-o)  w  inny  sposób  zaangażowany(-e)  w  przygotowanie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia?”,  odpowiedział:    NIE.    Taka  sama  odpowiedź  na 

ww.  pytanie 

została  wskazana  w  oświadczeniu  JEDZ  dotyczącym  spółki  Introl-

Energom

ontaż. 

Pismem z dnia 19.11.2021 r. zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, 

wezwał  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  zakreślenia  odpowiedzi  „NIE”             

w  miejscu formularza  odnoszącym się do  kwestii  zaangażowania w  ramach  przygotowania 

danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 

Pismem  z  dnia  24.11.2021  r.  ww.  wykonawca  wskazał,  że  omyłkowo  zaznaczył 

odpowiedź:  NIE  w  oświadczeniach  JEDZ i  dołączył  poprawione oświadczenia.    Dodatkowo 

wykonawca wyjaśnił: 

„Wyjaśniamy,  iż  w  toku  odrębnego  postępowania  pn:  Zadanie  nr  3  –  Kotłownia  szczytowa 

EC  Mikołaj  –  wykonanie  dokumentacji  projektowej”  prowadzonego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego na  zasadach transparentności  i  z  zachowaniem zasad  konkurencyjności, 

gdzie  przed

miotem  postępowania  było  sporządzenie  dokumentacji  projektowej  i  STWiORB 

wraz z  uzyskaniem  pozwolenia na  budowę  Podwykonawca złożył  najkorzystniejszą ofertę  i 

podpisał  umowę  z  Inwestorem.  Po  zakończeniu  zadania  Spółka  przekazała  wszelkie 

informacje  oraz  ca

łą  zdobytą  wiedzę,  które  pozyskała  lub  uzyskała  w  związku  z  realizacją 

zamówienia.  Pomimo  wykorzystania  tych  dokumentów  jako  składowe  opisu  przedmiotu 

zamówienia niniejszego postępowania w naszej ocenie Zamawiający zapewnił potencjalnym 

Wykonawcom  równy  do  nich  dostęp  oraz  odpowiednio  długi  czas  na  zapoznanie  się  z  ich 

treścią oraz przygotowanie oferty: (…) Z uwagi na powyższe Spółka stoi na stanowisku, że 

wszystkie  te  działania  oraz  przekazanie  wszelkich  pozyskanych  informacji  wyeliminowało 

potencjalną  możliwość  uzyskania  przez  nią  przewagi  konkurencyjnej  w  niniejszym 

postępowaniu”. 

W  pkt  4  protokołu  postępowania  zamawiający  wskazał  jako  środki  mające  na  celu 

zapobieżeniu zakłócenia uczciwej konkurencji w przypadku, o którym mowa w art. 85 ust. 1 

ustawy Pzp: 

„Pytania  do  SWZ  zadawał  Wykonawca  będący  autorem  dokumentacji  budowlano-

wykonawczej  składającej  się  na  SWZ  /  Wykonawca  dokumentacji  budowlano  — 

wykonawczej.  Wobec  prawdopodobieństwa  złożenia  oferty  przez  podmiot  zaangażowany                      

w  przygotowanie postępowania Zamawiający,  w  celu zagwarantowania warunków  uczciwej 

konkurencji: 

udostępnił  wszystkim  wykonawcom  komplet  posiadanych  informacji  i  dokumentów 

składających się na opis przedmiotu zamówienia,  


KIO 241/22 

przedłużył  termin  składania  ofert  w  celu  umożliwienia  wszystkim  zainteresowanym 

wykonawcom  zapoznania  się  z  udostępnioną  dodatkowo  dokumentacją  w  celu 

przygotowania i złożenia oferty (ostatecznie termin składania ofert wynosił 66 dni, a ustawa 

mówi o co najmniej 35 dniach). 

Zamawiający  po  przeprowadzeniu  własnej  analizy,  wobec  powziętych  wątpliwości,  czy 

podjęte przez niego środki są wystarczające dla uznania, że skutecznie wyeliminował ryzyko 

zakłócenia  konkurencji  związane  z  zaangażowaniem  podwykonawcy  w  przygotowanie 

postępowania w dniu 01.12.2021 wezwał Wykonawcę INTROL ENERGETYKA sp. z o.o. do 

złożenia wyjaśnień w trybie art. 85 ust. 2 PZP”. 

Pismem z dnia 01.12.2021 r. zamawiający, na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy Pzp, 

sk

ierował do przystępującego pismo o następującej treści: 

„Introl-Energomontaż  Sp.  z  o.o.  będąca  podwykonawcą  Introl  Energetyka  Sp.  z  o.o., 

wykonała dokumentację projektową i uzyskała pozwolenie na budowę składające się na opis 

przedmiotu zamówienia. Obydwie firmy należą do tej samej grupy kapitałowej, a Wykonawca 

dla  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  powołuje  się  na  zasoby  Podwykonawcy. 

(…) 

Zamawiający przekazał, pozostałym wykonawcom, w tym w odpowiedzi na pytania do SWZ, 

kompletną  dokumentację  projektową  sporządzoną  przez  Introl-Energomontaż  Sp.  z  o.o., 

pozwolenie  na  budowę  oraz  dokumenty  zawierające  pozostałe,  istotne  z  punktu  widzenia 

sporządzenia oferty, informacje (…).  

W  ramach  umowy  na  wykonanie  dokumentacji  projektowej  Introl-

Energomontaż  Sp.  z  o.o. 

sporządził  również  kosztorys  inwestorski  będący  podstawą  oszacowania  wartości 

zamówienia, który nie został udostępniony przez Zamawiającego innym wykonawcom. 

Dodatkowo  w  ramach  umowy  na  wykonanie  dokumentacji  projektowej  Introl-

Energomontaż 

Sp.  z 

o.o.  otrzymał  od  Zamawiającego  poniższe  dokumenty  i  informacje,  które  nie  zostały 

udostępnione innym wykonawcom: 

Decyzja środowiskowa wraz z KIP. 

Mapy  geodezyjne  z  istniejącym  uzbrojeniem  na  działce  elektrociepłowni  —  sieć 

ciepłownicza, gaz. 

3)  Dane 

15 minutowe dla największych mocy w okresie letnim elektrociepłowni. 

Projekt  kanalizacji  deszczowej  (w  tym  mapa  do  celów  projektowych)  na  terenie  EC 

Mikołaj 

Informacje  o  warunkach  geologicznych  w  rejonie  elektrociepłowni  z  Wyższego  Urzędu 

Górniczego/Polskiej Grupy Górniczej. 

Harmonogram  uruchamiania  oraz  tabele  regulacyjne  jednostek  wytwórczych  w  EC 

Mikołaj.  


KIO 241/22 

Umowa z PWiK na odbiór ścieków z EC Mikołaj. 

Wobec  prawdopodobieństwa  złożenia  oferty  przez  wykonawcę  zaangażowanego  

przygotowanie  post

ępowania  (Zamawiający  powziął  takie  przypuszczenie  wobec  pytań  do 

SWZ zadawanych 14.10.2021r. przez Introl Energomontaż Sp. z o.o.) Zamawiający: 

udostępnił  w  dniu  18.10.2021r.  wszystkim  wykonawcom  Projekt  budowlano-techniczny, 

Uzgodnienia  z  konserwatorem 

zabytków,  opinię  geotechniczną  oraz  dokumentacje 

archiwalne kotłowni, 

w  celu  zapewnienia  wszystkim  wykonawcom  wystarczająco  długiego  czasu  na 

przygotowanie  i  złożenie  ofert,  przedłużył  termin  składania  ofert  do  15.11.2021r.  (…) 

Ostatecznie  termin  składania  ofert  wynosił  61  dni,  wobec  rekomendowanego  dla 

zamawiających sektorowych terminu wynoszącego co najmniej o 35 dni). 

W stanie faktycznym opisanym powyżej Zamawiający powziął wątpliwość, czy podjęte przez 

niego  środki  w  zakresie  upublicznienia  dokumentów  i  informacji  oraz  wydłużenia  terminu 

ofert  są  wystarczające  dla  uznania,  że  skutecznie  wyeliminował  ryzyko  zakłócenia 

konkurencji  związane  z  zaangażowaniem  Wykonawcy  w  przygotowanie  postępowania. 

Wobec  powyższego  Zamawiający  wzywa  Wykonawcę  do  udowodnienia,  że  jego 

zaangażowanie  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie  zakłóci 

konkurencji

”. 

Pismem  z  dnia  06.12.2021  r.  wykonawca  Introl  Energetyka  sp.  z  o.o., 

udzielił 

odpowiedzi, w której wskazał m.in.: 

„Dokumenty,  które  Zamawiający  wymienia  w  piśmie  0079/12/2021/NPL/WS,  które  to  nie 

zostały udostępnione innym wykonawcom (…) były przekazane przez Zamawiającego firmie 

Introl-

Energomontaż  Sp.  z  o.o.  wyłącznie  na  potrzeby  prawidłowego  wykonania  innego 

zadania o sygnaturze WEZCP/PNBN/1/2021 „Zadanie 3 – Kotłownia szczytowa EC Mikołaj – 

wykonanie dokumentacji projektowej” umowa z dn.08.03.21r. 

Wszelkie  konkluzje  z  wymienionych  wyżej  materiałów  znalazły  rzetelne  odzwierciedlenie                   

w  dokumentacji  projektowej  wszystkich branż  i  nie  są  konieczne  przy  realizacji  zadania  4  -

budowa.  Również  kosztorys  inwestorski,  który  nie  został  zamieszczony  w  materiałach 

przetargowych  przedmiotowego  postępowania  na  budowę  kotłowni  szczytowej,  został 

sporządzony w oparciu o ogólnodostępne katalogi KNR i wskaźniki aktualne w II/III kwartale 

2021r. i był jedynie podstawą do oszacowania wartości zadania przez Zamawiającego. 

Podkreślić  należy,  iż  w  celu  umożliwienia  konkurencyjności  wszystkich  potencjalnych 

wykonawców  zadania  nr  4,  w  kosztorysach  inwestorskich  sporządzonych  przez  Introl-

Energomontaż  Sp.  z  o.o.  zostały  przedstawione  jedynie  ceny  przykładowych  producentów 

urządzeń  i  armatury  (a  nie  konkretne  rozwiązania),  a  to  z  uwagi  na  fakt,  iż  w  projekcie 

kotłowni ujęto główne parametry tych materiałów. 


KIO 241/22 

Każdy  z  potencjalnych  Wykonawców  miał  więc  pełną  możliwość,  a  wręcz  konieczność, 

wykonania 

własnej, 

aktualnej 

na 

czas 

składania 

oferty 

postępowaniu 

WEZCP/PNBN/109/2021,  wyceny/kalkulacji  dostaw  i  prac,  tym  bardziej  mając  na  uwadze 

dynamiczne zmiany cen na ry

nku materiałów i usług. Ponadto Zamawiający, zamieszczając 

każdorazowo odpowiedzi na pytania Wykonawców, wydłużył termin składania ofert aż do 61 

dni,  co  przy  powyższych  wyjaśnieniach  uważamy  za  wystarczające  do  stwierdzenia,  że 

zaangażowanie  firmy  Introl-Energomontaż  Sp.  z  o.o.  z  Chorzowa  wynikające  z  realizacji 

innego zadania dla Węglokoks Energia ZCP sp. z o.o. nie wpływa na zakłócanie konkurencji 

przy postepowaniu Zadanie 4: „Kotłownia szczytowa EC Mikołaj-budowa”.” 

Pismem  z  dnia  23.12.2021  r.  zamawiaj

ący  poinformował  o  wyborze  oferty 

odwołującego oraz o odrzuceniu oferty przystępującego z powodu błędu w obliczeniu ceny.  

Odwołanie  na  czynność  odrzucenia  oferty  wniesione  zostało  przez  zamawiającego 

uwzględnione,  a  następnie  cofnięte  przez  przystępującego  (występującego  w  tamtym 

postępowaniu  w  roli  odwołującego),  co  stało  się  podstawą  umorzenia  postępowania 

odwoławczego (postanowienie z dnia 07.01.2022 r. o sygn. akt KIO 3783/21). 

Pismem  z  dnia  31.12.2021  r.  zamawiający  poinformował,  że  unieważnia  czynność 

wyboru najkorzystniejszej oferty i 

czynność odrzucenia oferty przystępującego oraz dokonuje 

ponownego badania i oceny ofert w niniejszym postępowaniu, a po zakończeniu czynności 

ponownej  oceny  i  dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  niezwłocznie  przekaże 

informacje odrębnym pismem. 

Pismem  z  dnia  21.01.2022  r.  zamawiający  poinformował  o  wyborze  jako 

najkorzystniejszej oferty 

przystępującego. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie                                             

i  uwzględniając  dokumentację  z  niniejszego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  oraz  stanowiska  stron 

i  przystępującego  złożone  na  piśmie  i  podane  do 

protokołu rozprawy, zważyła, co następuje.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość 

poniesienia przez niego szkody z uwagi na kwestionowane zaniechanie 

zamawiającego. 


KIO 241/22 

Ponadto Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych 

skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp. W szczególności 

Izba  stwierdziła,  że  nie  zachodzą  podstawy  do  odrzucenia  odwołania  w  oparciu  o  art.  528  

pkt 3 ustawy Pzp, o co wnioskowali zam

awiający i przystępujący. 

Po pierwsze, należy zwrócić uwagę, że zarzuty odwołania dotyczą zaniechania przez 

zamawiającego  wykluczenia  przystępującego  z  postępowania  na  podstawie  art.  108  ust.  1 

pkt  6  ustawy  Pzp.  W  dniu  23.12.2021  r.,  który  zarówno  zamawiający,  jak  i  przystępujący 

wskazują jako początek biegu terminu na wniesienie odwołania, zamawiający poinformował 

o  odrzuceniu  oferty  przystępującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp  oraz                   

o wyborze oferty odwołującego. Tym samym podjęta w ww. dniu czynność zamawiającego 

była dla odwołującego  korzystna.  Wniesienie zatem  odwołania w terminie liczonym  od  ww. 

dnia  stawiałoby  pod  znakiem  zapytania  interes  odwołującego,  a  ponadto  stanowiłoby 

działania podejmowane „na wszelki wypadek”, tj. na wypadek zmiany decyzji zamawiającego 

w przyszłości. Izba stoi na stanowisku, że wykładnia art. 515 w zw. z art. 505 ust. 1 ustawy 

Pzp  nie  może  prowadzić  do  sytuacji,  w  której  wykonawca,  którego  oferta  została  wybrana 

jako najkorzystniejsza, musi n

a wszelki wypadek wnieść odwołanie na czynność zaniechania 

odrzucenia  oferty  swojego  konkurenta  tylko  po  to,  by  nie  ryzykować,  że  w  razie  zmiany 

decyzji  zamawiającego,  jego  późniejsze  odwołanie  zostanie  uznane  za  spóźnione.  Środki 

ochrony prawnej służą ochronie interesów wykonawców uczestniczących w postępowaniach 

o  udzielenie  zamówień  publicznych  i  powinny  być  wykorzystywane  wtedy,  gdy  w  ocenie 

danego wykonawcy rzeczywiście doszło do naruszenia przepisów ustawy Pzp i naruszenia 

jego praw. Wykonawca nie pow

inien być natomiast zmuszany do korzystania z ww. środków 

w sytuacji, gdy jego pozycja 

w postępowaniu jest dla niego obiektywnie korzystna, a jedynie 

zakładając możliwość zmian, jakie mogą nastąpić w postępowaniu, wnosi on odwołanie na 

czynności  bądź zaniechania dotyczące jego konkurentów (ponosząc przy  tym  także koszty 

finansowe

), mimo że w tym konkretnym momencie postępowania nie ma to wpływu na jego 

pozycję  w  postępowaniu.  Dokonywanie  zatem  wykładni  art.  515  w  zw.  z  art.  505  ust.  1 

ustawy  Pzp 

w  sposób  wymuszający  na  wykonawcach,  których  oferty  zostały  wybrane jako 

najkorzystniejsze, wnoszenie odwołań „na wszelki wypadek”, jest w ocenie Izby, sprzeczne  

z  celem,  dla  jakiego  ustawodawca  przewidział  opisane  w  ustawie  Pzp  środki  ochrony 

prawnej. 

Dlatego  też  w  niniejszej  sprawie  Izba  uznała,  że  odwołujący  nie  miał  interesu  we 

wniesieniu odwołania w terminie liczonym od dnia 23.12.2021 r., gdyż w tym dniu jego oferta 

została  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  zaś  oferta  przystępującego  została  odrzucona  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp.  

Tym samym nie można przyjąć, że termin na 

wniesienie  odwołania  w  sprawie  zaniechania  wykluczenia  przystępującego  w  oparciu                        

o art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp biegł odwołującemu od dnia 23.12.2021 r. 


KIO 241/22 

Po  drugie, 

nie  można  uznać,  że  odwołujący  mógł  wnieść  odwołanie  na  czynność 

zaniechania 

wykluczenia  przystępującego  w  oparciu  o  art.  108  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp                      

w  terminie  liczonym  od  dnia  29.12.2021  r.  lub  od  dnia  31.12.2021  r.  W  terminach  tych 

zamawiający: 

poinformował  odwołującego  o  swoich  czynnościach  polegających  na  wzywaniu 

przystępującego  do  składania  wyjaśnień  w  związku  z  jego  zaangażowaniem                                    

w przygotowanie postępowania oraz o tym, jak należy rozumieć odpowiedź na pytanie nr 30 

do swz (29.12.2021 r.), 

poinformował  o  unieważnieniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  oraz  o  dokonaniu 

ponownego  badania  i  oceny  ofert

,  przy  czym  dodał,  że:  „Po  zakończeniu  czynności 

ponownej  oceny  i  dokonaniu  wyboru  najkorzystniejszej  oferty 

Zamawiający  niezwłocznie 

przekaże informacje odrębnym pismem” (31.12.2021 r.). 

Żadne  z  ww.  pism  nie  zawierało  zatem  informacji  wskazującej,  czy  zamawiający 

wykluczył,  czy  nie  wykluczył  przystępującego  z  postępowania  na  podstawie  art.  108  ust.  1 

pkt  6  ustawy  Pzp.  W  konsekwencji

,  treść  tych  pism  nie  dawała  podstaw  do  wniesienia 

odwołania w tym zakresie. Dlatego też nie można przyjąć, że termin na wniesienie odwołania 

w sprawie zaniechania wykluczenia przystępującego w oparciu o art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy 

Pzp biegł odwołującemu od dnia 29.12.2021 r. lub od dnia 31.12.2021 r. 

Po trzecie, 

Izba nie podzieliła stanowiska zamawiającego wskazanego w odpowiedzi 

na  odwołanie,  zgodnie  z  którym  wartość  zamówienia  udzielanego  w  ramach  niniejszego 

postępowania  jest  niższa  od  tzw.  progów  unijnych,  co  oznacza,  że  znajdują  do  niego 

zastosowanie przepisy ustawy Pzp przewidujące 5-dniowy termin na wniesienie odwołania. 

Przede  wszystkim  należy  zauważyć,  że  sam  zamawiający  w  piśmie  z  dnia  01.02.2022  r. 

skierowanym  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  informując  o  wartości  szacunkowej 

zamówienia wyjaśnił, że:  „Zważywszy zawarte w PZP definicje robót budowlanych i obiektu 

budowlanego,  uwzględniając  podejście  funkcjonalne  do  robót  budowlanych,  Zamawiający 

uznał,  że  roboty  budowlane  objęte  projektem  „Dostosowanie  istniejących  kotłów  w  EC 

„Mikołaj”  do  wymagań  prawnych  -  Dyrektywy  IED  i  Konkluzji  BAT”  składają  się  na  jedno 

zamierzenie  budowlane  wyznaczone  wspólną  funkcją  gospodarczą  i  techniczną,  jaką  ta 

inwestycja budowlana ma pełnić. W konsekwencji, zważywszy wynikający z PZP obowiązek 

sumowania  wartości  robót  budowlanych  stanowiących  jedno  zamierzenie  inwestycyjne, 

zamówienie polegające na budowie kotłowni szczytowej w EC Mikotaj zostało oszacowane 

łącznie z pozostałymi robotami budowlanymi w projekcie „Dostosowanie istniejących kotłów 

w  EC  „Mikołaj”  do  wymagań  prawnych  -  Dyrektywy  IED  i  Konkluzji  BAT”.  Wartość  robót 

budowlanych w projekcie przekraczała próg sektorowy dla robót budowlanych - 5.350.000,00 

euro,  22.840.755,00  zł”.  W  efekcie  zastosowania  ww.  zasad  szacowania  wartości 

zamówienia,  wynikających  zresztą  z  przepisów  ustawy  Pzp,  zamawiający  stwierdził  zatem, 


KIO 241/22 

że  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  tzw.  progi  unijne  i  opublikował  także 

ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W świetle powyższego 

nie ma podstaw do 

przyjęcia, że wartość szacunkowa niniejszego zamówienia jest niższa od 

tzw.  progów  unijnych,  a  brak  konsekwencji  zamawiającego  w  przedstawianiu  informacji                  

w tym zakresie

, w tym zmianę stanowiska zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie z dnia  

06.02.2022  r., 

Izba  uznaje  za  strategię  procesową,  podjętą  w  celu  doprowadzenia  do 

odrzucenia odwołania jako wniesionego z uchybieniem terminu.  

Wobec powy

ższych ustaleń Izba stwierdziła, że odwołanie nie podlega odrzuceniu na 

podstawie art. 528 pkt 3 ustawy Pzp. 

Przechodząc  do  analizy  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu,  należy  przytoczyć 

właściwe przepisy. 

Zgodnie z art. 85 ustawy Pzp: 

1. Jeżeli wykonawca lub podmiot, który należy z wykonawcą do tej samej grupy kapitałowej 

w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 

2021  r.  poz.  275),  doradzał  lub  w  inny  sposób  był  zaangażowany  w  przygotowanie 

postępowania  o  udzielenie  tego  zamówienia,  zamawiający  podejmuje  odpowiednie  środki                

w celu zagwarantowania, że udział tego wykonawcy w postępowaniu nie zakłóci konkurencji, 

w szczególności przekazuje pozostałym wykonawcom istotne informacje, które przekazał lub 

uzyskał  w  związku  z  zaangażowaniem  wykonawcy  lub  tego  podmiotu  w  przygotowanie 

postępowania,  oraz  wyznacza  odpowiedni  termin  na  złożenie  ofert.  Zamawiający  wskazuje  

w protokole postępowania środki mające na celu zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. 

2.  Wyk

onawca  zaangażowany  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

podlega  wykluczeniu  z  tego  postępowania  wyłącznie  w  przypadku,  gdy  spowodowane  tym 

zaangażowaniem  zakłócenie  konkurencji  nie  może  być  wyeliminowane  w  inny  sposób  niż 

przez  wykluczenie 

wykonawcy  z  udziału  w  tym  postępowaniu.  Przed  wykluczeniem 

wykonawcy  zamawiający  zapewnia  temu  wykonawcy  możliwość  udowodnienia,  że  jego 

zaangażowanie  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie  zakłóci 

konkurencji. 

Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, z 

postępowania o udzielenie zamówienia 

wyklucza się wykonawcę: 

jeżeli, w przypadkach, o których mowa w art. 85 ust. 1, doszło do zakłócenia konkurencji 

wynikającego z wcześniejszego zaangażowania tego wykonawcy lub podmiotu, który należy 

z wykonawcą do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r.               

o ochronie konkurencji i konsumentów, chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji 

może  być  wyeliminowane  w  inny  sposób  niż  przez  wykluczenie  wykonawcy  z  udziału                       

w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 


KIO 241/22 

Ww. przepisy stanowią implementację do polskiego porządku prawnego art. 57 ust. 4 

lit.  f)  dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  2014/24/UE  z  dnia  26  lutego  2014  r.                    

w  sprawie  zamówień  publicznych  uchylającej  dyrektywę  2004/18/WE,  zgodnie  z  którym 

instytucje  zamawiające  mogą  wykluczyć  lub  zostać  zobowiązane  przez  państwa 

członkowskie  do  wykluczenia  z  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  każdego 

wykonaw

cy  znajdującego  się  w  którejkolwiek  z  poniższych  sytuacji:  jeżeli  zakłócenie 

konkurencji  wynikające  z  wcześniejszego  udziału  wykonawców  w  przygotowaniu 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  o  którym  mowa  w  art.  41,  nie  może  zostać 

wyeliminowane za pomocą mniej inwazyjnych środków. Zgodnie zaś z art. 41 ww. dyrektywy: 

jeżeli  kandydat,  oferent  lub  przedsiębiorstwo  powiązane  z  kandydatem  lub  oferentem 

doradzają  instytucji  zamawiającej  –  niezależnie  od  tego,  czy  odbywa  się  to  w  kontekście             

art.  40,  czy  nie 

–  lub  w  inny  sposób  są  zaangażowane  w  przygotowanie  postępowania                   

o  udzielenie  zamówienia,  instytucja  zamawiająca  podejmuje  odpowiednie  środki  w  celu 

zagwarantowania,  że  udział  danego  kandydata  lub  oferenta  nie  zakłóca  konkurencji. 

Wspomniane  środki  obejmują  przekazywanie  pozostałym  kandydatom  lub  oferentom 

istotnych  informacji  wymienianych  w  ramach  lub  w  wyniku  zaangażowania  kandydata  lub 

oferenta  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  oraz  wyznaczanie 

odpowiednich  ter

minów  składania  ofert.  Danego  kandydata  lub  oferenta  wyklucza  się                      

z udziału w postępowaniu wyłącznie w przypadku, gdy nie ma innego sposobu zapewnienia 

zgodności z obowiązkiem przestrzegania zasady równego traktowania. Przed każdym takim 

wykluczeniem  kandydaci  lub  oferenci  muszą  mieć  możliwość  udowodnienia,  że  ich 

zaangażowanie  w  przygotowanie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  nie  jest  w  stanie 

zakłócić  konkurencji.  Podjęte  środki  dokumentuje  się  w  indywidualnym  sprawozdaniu 

wymaganym zgodnie z art. 84. 

Z  powyższego  wynika,  że  w  sytuacji  uczestniczenia  w  postępowaniu  wykonawcy 

zaangażowanego  wcześniej  w  przygotowanie  postępowania,  zamawiający  ma  obowiązek 

podjąć działania w celu zagwarantowania braku zakłócenia konkurencji. Przy czym zarówno 

w  przepisach  ustawy  Pzp,  jak  i  ww.  dyrektywy,  jako  właściwe  dla  osiągnięcia  tego  celu 

wymienia się w szczególności: przekazywanie pozostałym wykonawcom istotnych informacji 

znanych  już  wykonawcy  zaangażowanemu  w  przygotowanie  postępowania  oraz 

wyznaczenie odpowiedniego terminu 

składania ofert. 

W  przedmiotowej  sprawie  dwie  okoliczności,  zdaniem  Izby,  przesądzają  o  tym,  że 

zamawiający  nie  zagwarantował  braku  zakłócenia  konkurencji  i  że  na  obecnym  etapie 

zaistniałe zakłócenie konkurencji  nie może  zostać  wyeliminowane w  inny  sposób  niż  przez 

wykluczenie 

przystępującego z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 


KIO 241/22 

Przede  wszystkim 

zamawiający,  co  jest  faktem  niespornym,  dopiero  w  dniu 

18.10.2021  r. 

udostępnił  wykonawcom  projekt  wykonawczy  inwestycji.  Jednocześnie 

zamawiający przedłużył termin składania ofert do 15.11.2021 r., co oznacza, że wykonawcy 

dysponowali  tym  dokumentem  przez  okres  28  dni,  podczas  gdy  standardowy  termin 

składania  ofert,  w  myśl  art.  138  ust.  1  ustawy  Pzp,  wynosi  35  dni.  Jedynym  wykonawcą, 

który miał od początku dostęp do projektu wykonawczego, była spółka Introl Energomontaż, 

wchodząca w skład grupy kapitałowej przystępującego.  

Należy  w  tym  miejscu  zauważyć,  że  wprawdzie  ustawodawca  nie  wprowadził                  

w  art.  85  ust.  1  ustawy  Pzp  wymogu  zapewnienia  wykonawcom  35-dniowego  terminu 

składania  ofert  w  przypadku  udostępnienia  nowych  dokumentów,  a  jedynie  posłużył  się 

sformułowaniem  „odpowiedni”,  co  musi  być  każdorazowo  oceniane  w  danym  stanie 

faktycznym

, ale też w kontekście celu, jakim jest zapobieżenie zakłóceniu konkurencji. Warto 

zwrócić  uwagę,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  początkowy  brak  dostępu  do  projektu 

wykonawczego  powodował,  że  wykonawcy  zmuszeni  byli  dokonywać  określonych  założeń                     

co  do  wy

ceny  swojej  oferty,  zaś  po  jego  udostępnieniu  i  zapoznaniu  się  z  nim  musieli                

z  kolei 

poprzednio dokonywane założenia odrzucić i  podjąć na nowo rozmowy i negocjacje                 

z  dostawcami,  czy  podwykonawcami  w  celu  skalkulowania  ceny  oferty.  W  efekcie 

udostępnienie  projektu  wykonawczego  na  28  dni  przed  terminem  składania  ofert 

spowodowało  konieczność  dokonywania  wyceny  od  nowa,  w  krótszym  czasie,  niż 

wynikający z art. 138 ust. 1 ustawy Pzp okres 35 dni. O ile zatem okres 28 dni mógłby być 

wystarczający na uzupełnienie przygotowywanej oferty o określone elementy, o tyle nie był     

w  pełni  wystarczający  do  dokonania  wyceny  tej  oferty  w  istocie  od  nowa  pod  dużą  presją 

czasu.  Tym  samym 

ww.  spółka  wchodząca  w  skład  grupy  kapitałowej  przystępującego 

dysponowała projektem wykonawczym

od  początku,  podczas  gdy  pozostali  wykonawcy  nie 

mieli  do  niego  dostępu  nawet  przez  standardowy  okres  35  dni.    Bez  względu  na 

niezamierzone  przez  zamawiającego  okoliczności,  które  doprowadziły  do  opóźnionego 

przekaz

ania 

wykonawcom 

projektu 

wykonawczego, 

właściwe 

byłoby 

zatem                          

w  przedmiotowej  sprawie  przynajmniej  zapewnienie  wykonawcom  pełnego  podstawowego 

czasu,  jaki  został  przewidziany  w  ustawie  Pzp  na  zapoznanie  się  z  tym  dokumentem  i 

przygo

towanie ofert z uwzględnieniem jego treści.  

Ponadto  zamawiający,  co  też  jest  faktem  niespornym,  nie  udostępnił  wykonawcom 

kosztorysu  inwestorskiego.  Izba  nie  podzieliła  przy  tym  stanowiska  zamawiającego,  jakoby                  

z uwagi na wzrost cen, dokument ten 

był nieprzydatny. Nawet jeśli częściowo jego treść się 

zdezaktualizowała ze względu na zmiany rynkowe, to z pewnością ułatwiłby on wykonawcom 

ustalenie, jaki poziom cen jest przewidywany w postępowaniu, a w konsekwencji – ustalenie, 

jakie  działania  mogą  podjąć  w  celu  zoptymalizowania  własnej  wyceny  z  uwzględnieniem 

realiów rynkowych. W przeciwieństwie do innych wykonawców, spółka Introl Energomontaż, 


KIO 241/22 

wchodząca  w  skład  grupy  kapitałowej  przystępującego,  dysponowała  kosztorysem 

inwestorskim

,  co  świadczy  o  nierównym  traktowaniu  wykonawców.  Na  powyższe  nie  ma 

wpływu  fakt,  że  wszyscy  wykonawcy  złożyli  ostatecznie  oferty  z  cenami  przekraczającymi 

zarówno wartość szacunkową zamówienia, jak i kwotę przewidzianą na jego sfinansowanie. 

Należy bowiem zauważyć, że cena oferty przystępującego była jednak najniższa, co mogło 

być wynikiem m.in. tego, że miał on dostęp do kosztorysu inwestorskiego.  

Reasumując,  opóźnione  udostępnienie  wykonawcom  projektu  wykonawczego  i 

wyznaczenie w związku z tym zbyt krótkiego czasu na uwzględnienie jego treści w ramach 

przygotowania ofert oraz całkowity brak udostępnienia kosztorysu inwestorskiego, powodują 

w ocenie Izby, że w niniejszym postępowaniu doszło do zakłócenia konkurencji, którego na 

obecnym  etapie  postępowania  nie  można  usunąć  w  sposób  inny  niż  przez  wykluczenie 

przystępującego  z  postępowania.  Przystępujący  jest  bowiem  jedynym  wykonawcą                                

w postępowaniu, który z uwagi na udział spółki wchodzącej w skład jego grupy kapitałowej                 

w  przygotowaniu  postępowania, miał  dostęp  do ww.  dokumentów,  w  tym także  w  znacznie 

dłuższym  niż  inni  czasie.    Dlatego  Izba  uwzględniła  odwołanie  i  nakazała  zamawiającemu 

m.in.  wykluczenie 

przystępującego  na  podstawie  art.  108  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp  oraz 

odrzucenie jego oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy Pzp.  

Izba  postanowiła  zatem  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na  podstawie  art.  552                 

ust. 1, art. 553 i art. 554 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.  

Orzeczenie  Izby  zostało  wydane  w  oparciu  o  dokumentację  postępowania                                 

o udzielenie zamówienia oraz w oparciu o stanowiska stron i przystępującego przedstawione 

na rozprawie i w pismach procesowych.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  574 

ustawy  Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy 

§  7  ust.  1  pkt  1  w  zw.  z  §  5  pkt  1  i  pkt  2  lit.  b) 

rozporządzenia  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437).         

Przewodniczący    ………………………….