Sygn. akt: KIO 2485/22
POSTANOWIENIE
z dnia
4 października 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ewa Sikorska
po rozpoznaniu w dniu
4 października 2022 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 21
września 2022 r. przez wykonawcę IMPEL Spółka akcyjna we Wrocławiu w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego – Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w Warszawie
postanawia
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz
wykonawcy
IMPEL Spółka akcyjna we Wrocławiu kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710), na niniejsze postanowienie, w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa
Kr
ajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………
Sygn. akt KIO 2485/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w Warszawie – działając na
pod
stawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2022 r., poz. 1710 [ustawa P.z.p.]
), prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publi
cznego, którego przedmiotem jest „Świadczenie usług ochrony bezpośredniej,
podjazdów grup interwencyjnych i przeglądów konserwacyjnych w obiektach PAŻP w latach
”.
W dniu 2
1 września 2022 roku wykonawca IMPEL Spółka akcyjna we Wrocławiu
(dalej: odwołujący) wniósł odwołanie od czynności zamawiającego, zarzucając naruszenie:
1) art. 433 pkt 4 ustawy P.z.p. poprzez wprowadzenie przez z
amawiającego do projektu
umowy w sprawie zamówienia publicznego postanowień abuzywnych, dotyczących
możliwości ograniczenia zakresu zamówienia przez zamawiającego bez wskazania
minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron,
2) art. 436 pkt 4 lit. b ustawy P.z.p.
poprzez wadliwe określenie przez zamawiającego zasad
waloryzacji wynagrodzenia w
ykonawcy w związku ze zmianą wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę, zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub
wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne oraz zasad
gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w
ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych,
3) art. 439 ust. 1 i 2 ustawy P.z.p.
poprzez wadliwe określenie przez zamawiającego w
projekcie umowy w sprawie zamówienia publicznego zasad waloryzacji wynagrodzenia
Wykonawcy w związku ze zmianą cen materiałów lub kosztów.
W związku z powyższymi zarzutami odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu
zmiany kwestionowanych przez o
dwołującego postanowień specyfikacji warunków
zamówienia (SWZ) w zakresie i brzmieniu zaproponowanym przez odwołującego w
odwołaniu.
Odwołujący oświadczył, iż ma interes w złożeniu odwołania, ponieważ obecne
postanowienia SWZ naruszają przepisy ustawy – P.z.p., a w konsekwencji - uniemożliwiają
mu złożenie oferty zgodnej z przepisami ustawy – P.z.p. i ubieganie się tym samym o
przedmiotowe zamówienie.
W odpowie
dzi na odwołanie z dnia 30 września 2022 roku, zamawiający oświadczył,
że uwzględnia zarzuty przedstawione w odwołaniu.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił przystąpienia
żaden wykonawca.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że wobec uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
podniesionych w odwołaniu i braku zgłoszenia przystąpień, postępowanie odwoławcze
należało umorzyć na podstawie art. 522 ust. 1 ustawy P.z.p. Zgodnie z art. 522 ust. 1 in fine
ustawy P.z.p.,
w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wobec powyższego, postanowiono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania Izba wzięła pod uwagę treść § 9 ust. 1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie wysokości
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r., poz. 2437), z którego
wynika, że jeżeli zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
przed otwarciem rozprawy, a
do postępowania odwoławczego nie przystąpił żaden
wykonawca
po stronie zamawiającego, Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący …….……………..