KIO 2494/22 Postanowienie dnia 5 października 2022 roku

Stan prawny na dzień: 17.02.2023

Sygn. akt: KIO 2494/22 

Postanowienie 

z dnia 5 

października 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:    Katarzyna Poprawa  

Małgorzata Rakowska 

Magdalena Rams 

Protokolant:           Aldona 

Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeni

u  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  w  dniu  5  października    2022  roku  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa 

Krajowej 

Izby 

Odwoławczej 

dniu 

września 

roku  

przez 

wykonawcę  PBO  Śląsk  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w  Sosnowcu  ul.  Wojska  Polskiego  136A 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego Sąd Okręgowy w Radomiu ul. Piłsudskiego 10 przy udziale wykonawcy 

EBS 

BUD 

Spółka  

z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie ul. Stanisława Kostki Potockiego 

2B 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  2494/22  

po stronie zamawiającego 

postanawia 

umarza postępowanie odwoławcze 

nakazuje  zwrot 

z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy 

PBO  Śląsk  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w  Sosnowcu 

kwoty  20  000  zł  00  gr  (słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy), 

uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  wrz

eśnia  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  z  późń.  zm.)  na  niniejsze 

postanowienia 

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia  - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………………………………….  

…………………………………. 


…………………………………. 

Sygn. akt: KIO 2494/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający  -  Sąd  Okręgowy  w  Radomiu  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego pod nazwą „Budowa budynku dla Sądu Rejonowego i Prokuratury 

Rejonowej  w  Przysusze  przy  ul.  11  listopada,  26-

400  Przysucha”  (Numer  postępowania:  

ZP  226  - 

7/21),  zwane  dalej  „Postępowaniem”.  Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie 

przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2021  poz.  1129  ze  zm.) zw

anej dalej „ustawą” lub „Pzp”. Ogłoszenie  

o  zamówienia  zostało  opublikowane  w  Suplemencie  do  Dziennika  Urzędowego  Unii 

Europejskiej z dnia 5 stycznia 2022 roku, numer: 2022/S 003-004257. 

W  dniu  2

2  września  2022  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało 

wniesione odwołanie przez wykonawcę PBO Śląsk Sp. z o.o. z siedzibą w Sosnowcu (dalej 

Odwołujący)  od  zaniechań  i  czynności  Zamawiającego  dotyczących  czynności  badania  i 

oceny  ofert  oraz  wyboru  jako  oferty  najkorzystniejszej,  oferty  wykonawcy  EBS  BUD  Sp.  z 

o.o. 

z  12  września  2022  r.  w  tym  w  szczególności  zaniechania  przyznania  Odwołującemu 

maksymalnej liczby punktów w kryterium „doświadczenie osób pełniących funkcje kierownika 

budowy  

i  kierow

ników  robót  wyznaczonych  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia,  przyznania 

maksymalnej  liczby  punktów  EBS  BUD  Sp.  z  o.o.  w  ww.  kryterium  oraz  zaniechania 

wykluczenia  i  odrzucenia  oferty  EBS  BUD  oraz  naruszenia  zasady  równego  traktowania 

wykonawców. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  239  ust.  1  PZP  w zw. z  art.  16  pkt  1  i  3  PZP  w  zw.  z rozdz.  XIX  pkt.  1  ppkt.  3  lit.  f) 

SWZ  oraz 

rozdz.  XIX  pkt.  2  pkt.  3  lit.  f)  SWZ  dokonanie  oceny  oferty  złożonej  przez 

Odwołującego w sposób sprzeczny z kryteriami oceny ofert określonymi w Postępowaniu 

tj.  poprzez  uznanie,  że  Inwestycja  Żory,  w  realizacji  której  uczestniczył  p.  P.  H., 

wyznaczony  do  realizacji 

zamówienia  w  charakterze  kierownika  robót  w  specjalności 

drogowej,  nie  spełnia  wymogów  objętych  Kryterium  Doświadczenia  oraz  poprzez 

zan

iechanie  przyznania  Odwołujący  3  punktów  w  podkryterium  f)  doświadczenie  osoby 


wyznaczonej  do  pełnienia funkcji  kierownika  robót  w  specjalności  inżynieryjnej  drogowej 

podczas  gdy  Odwołujący  wykazał  maksymalną  liczbę  zadań  (4)  w  celu  wykazania 

doświadczenia  osoby  wyznaczonej  do  pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w  specjalności 

inżynieryjnej drogowej (p. P. H.), a wszystkie wskazane zadania, w tym Inwestycja Żory, 

spełniają  objęte  Kryterium  Doświadczenia  wymogi,  a  tym  samym  Odwołujący  powinien 

otrzymać maksymalną liczbę punktów (3 pkt) oraz dokonanie oceny oferty Odwołującego 

z naruszeniem zasady proporcjonalności; 

2.  art. 253 ust. 1 pkt 1) PZP poprzez brak wskazania uzasadnienia faktycznego i prawnego 

w zakresie nieprzyznania ofer

cie Odwołującego maksymalnej liczby punktów w Kryterium 

Doświadczenia  w  informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  tj.  brak  wskazania,  

w  którym  podkryterium  i  w  odniesieniu  do  której  inwestycji  Zamawiający  nie  przyznał 

punktów ofercie Odwołującego; 

3.  art. 226 ust. 1 pkt. 2 lit. a) PZP w zw. z art. 109 ust. 1 pkt. 10 PZP w zw. z art. 16 pkt 1 

PZP 

poprzez  zaniechanie  wykluczenia  EBS  BUD,  a  w  konsekwencji  odrzucenia  oferty  tego 

wykonawcy 

w  sytuacji,  gdy  EBS  BUD  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przed

stawił  informacje  wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez 

zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia dotyczące 

doświadczenia: 

a)  

osoby  wyznaczonej  do  pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w  specjalności  instalacyjnej  

zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych, 

wodociągowych 

kanalizacyjnych 

(specjalność 

sanitarna) 

(p. 

P. 

K.),  

a które podlegały ocenie w ramach kryterium oceny ofert opisanego w rozdz. XIX pkt. 1 

ppkt. 3 lit. c) SWZ oraz rozdz. XIX pkt. 2 pkt. 3 lit. c) SWZ; 

b) osoby wyznaczonej do pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności drogowej (p. A. 

A.

), a które podlegały ocenie w ramach kryterium oceny ofert opisanego w rozdz. XIX 

pkt. 1 ppkt. 3 lit. f) SWZ oraz rozdz. XIX pkt. 2 pkt. 3 lit. f) SWZ; 

4.  art.  239  ust.  1  PZP  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  PZP  poprzez  przyznanie  ofercie  EBS  BUD  6 

punktów  w  kryterium  oceny  ofert  opisanym  w  rozdz.  XIX  pkt.  1  ppkt.  3  lit.  b)  SWZ  oraz 

rozdz.  XIX  pkt.  2  pkt.  3  lit.  b) 

SWZ  dotyczącym  doświadczenie  osoby  wyznaczonej  do 

pełnienia  funkcji  kierownika  robót  w  specjalności  konstrukcyjno  –  budowlanej  (p.  P.  S.), 

podczas  gdy  2  ze 

wskazanych  przez  EBS  BUD  inwestycji  nie  spełniają  wymagań 

opisanych 

ww.  

kryterium,  a  tym  samym  EBS  BUD  powinien 

otrzymać  maksymalnie  4  punkty,  a  nie  6 

punktów; 

5.  art.  239  ust.  1  PZP  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  PZP  poprzez  przyznanie  ofercie  EBS  BUD  6 

punktów  w  kryterium  oceny  ofert  opisanym  w  rozdz.  XIX  pkt.  1  ppkt.  3  lit.  c)  SWZ  oraz 


rozdz.  XIX  pkt.  2  pkt.  3  lit.  c)  SW

Z  dotyczącym  doświadczenie  osoby  wyznaczonej  do 

pełnienia funkcji kierownika robót w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i 

urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych 

(specjalności sanitarnej) (P. K.) podczas gdy 2 ze wskazanych przez EBS BUD inwestycji 

nie  spełniają  wymagań  opisanych  w  ww.  kryterium,  a  tym  samym  EBS  BUD  powinien 

otrzymać maksymalnie 2 punkty, a nie 3 punkty; 

6.  239 ust. 1 PZP w zw. z 

art. 16 pkt 1 PZP poprzez prowadzenie czynności badania i oceny 

ofert 

w  sposób  sprzeczny  z  zasadą  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania 

wykonawców  poprzez  niezachowanie  jednolitej  miary  i  analogicznej  staranności  przy 

weryfikacji 

doświadczenia  podlegającego  ocenie  w  ramach  kryterium  ocenie  ofert 

wykazanego przez 

Odwołującego i wykonawcę EBS BUD, w konsekwencji powyższych 

zarzutów naruszenie: 

7.   art.  239  ust.  1  PZP  w  zw.  z  art.  16  pkt  1  i  2  PZP  poprzez  dokonanie  wyboru  jako 

najkorzystniejszej 

oferty  wykonawcy  EBS  BUD,  podczas  gdy  to  oferta  Odwołującego 

powinna zostać oceniona jako najkorzystniejsza. 

Odwołujący wniósł o:  

rozpatrzenie i uwzględnienie niniejszego odwołania w całości, 

dopuszczenie  dowodów    dokumentacji  postępowania  i  dowodów  wskazanych  

w odwołaniu, 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  z  12  września  2011  r. 

dotyczącej wyboru jako najkorzystniejszej oferty EBS BUD Sp. z o.o. 

nakazanie  Zamawiającemu  przeprowadzenia  ponownego  procesu  badania  i  oceny 

ofert złożonych w postępowaniu oraz nakazanie Zamawiającemu:  

a)  przyznania  ofercie  Odwołującego  maksymalnej  liczby  punktów  (3  pkt)  

w      podkryterium  f) 

doświadczenie  osoby  wyznaczonej  do  pełnienia  funkcji 

kierownika 

robót  w  specjalności  inżynieryjnej  drogowej,  w  tym  przyznania 

Odwołującemu  punktów  w  ramach  Kryterium  Doświadczenia  również  za 

realizację przez P. P. H. Inwestycji Żory, 

b)   wykluczenia wykonawcy EBS BUD oraz odrzucenia jego oferty na podstawie art. 

226 ust. 12 pkt. 2 lit a) PZP w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 10 PZP; 

ewentualnie 

c)  

przyznanie  ofercie  wykonawcy  EBS  BUD  maksymalnie  4  punktów  w  kryterium   

dotyczącym  doświadczenia  osoby  wyznaczonej  do  pełnienia  funkcji  kierownika 

robót w specjalności konstrukcyjno – budowlanej (p. P. S.); 


  d)   przyznanie  ofercie  wykonaw

cy  EBS  BUD  maksymalnie  2  punktów  w  kryterium 

dotyczącym  doświadczenia  osoby  wyznaczonej  do  pełnienia  funkcji  kierownika 

robót w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, 

wentylacyjnych,  gazowych, 

wodociągowych  i  kanalizacyjnych  (specjalności 

sanitarnej) (P. K.); 

5.  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego. 

Na  posiedzeniu  niejawnym  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego,  w  dniu  5  października  2022  r.  Zamawiający  oświadczył,  że  związku  z 

uwzględnieniem  w  dniu  3  października  2022  r.  odwołania  wniesionego  w  dniu  22  września 

2022 r. 

przez wykonawcę EBS BUD Spółka z o.o. (sygn. akt KIO 2490/22) unieważnił wybór 

oferty 

najkorzystniejszej  

z dnia 12 

września 2022 r. i zgodnie z żądaniem zawartym w powyższym odwołaniu, dokonał 

powtórnego  badania  i  oceny  ofert  oraz  ponownego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  — 

stosownie  do 

treści art. 522 ust. 1 zdanie drugie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych. Zamawiający wykluczył wykonawcę PBO Śląsk Sp. z o.o. z siedzibą  

w  Sosnowcu 

oraz  odrzucił  jego  ofertę.  Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego nie zgłosił przystąpienia żaden wykonawca. 

Mając na uwadze powyższe, Krajowa Izba Odwoławcza zważyła co następuje. 

W  analizowanym  stanie  faktycznym,  w  ocenie  Izby  z

aistniały  okoliczności 

uzasadniające umorzenie postępowania odwoławczego na podst. art. 568 pkt 2 Pzp, zgodnie 

z  którym  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze  w  formie  postanowienia  w  przypadku 

stwierdzenia,  

że  dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub  niedopuszczalne.    Izba 

doszła do przekonania,  że w związku uwzględnieniem odwołania KIO 2490/22 i wykonaniem 

czynności  zgodnie  z  żądaniem  Odwołującego  w  tej  sprawie,  przy  braku  zgłoszenia 

przys

tępującego  po  stronie  Zamawiającego,  w  dniu  4  października  2022  r.  Zamawiający 

unieważnił  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  12  września  2022  r.  oraz 

dokona

ł  ponownego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do 

wykluczeni

a  Odwołującego  na  mocy  art.  109  ust.  1  pkt  8)  i  10)  Pzp  oraz  odrzucenia  jego 

oferty  na  mocy  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  a)  Pzp.  Odwołujący  nie  zgłosił  przystąpienia  do 

postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  2490/22  po  stronie  Zamawiającego,  zatem 

zgodnie z art. 

527 Pzp na czynność Zamawiającego wykonaną zgodnie z treścią wyroku Izby 

lub 

sądu, 

albo,  


w przypadku uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, którą wykonał zgodnie  

z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu,  odwołującemu  lub  wykonawcy  wezwanemu  zgodnie  z 

art. 524 Pzp, nie przysługują środki ochrony prawnej. 

W  ocenie  Izby  Zamawiający  wypełnił  ciążący  na  nim  obowiązek  wynikający  z  treści  

art. 524 Pzp, polegający na niezwłocznym przesłaniu, nie później niż w terminie 2 dni od dnia 

otrzymania, 

kopii  odwołania  innym  wykonawcom  uczestniczącym  w  postępowaniu  

o  udzielenie  zamówienia,  wzywając  wykonawców  do  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego.  Zamawiający  w  dniu  26  września  2022  r.  powiadomił  wykonawców  za 

pośrednictwem Platformie Zakupowej (SmartPZP), na której prowadzone jest postępowanie, że 

w dniu 22 września 2022 r wpłynęły do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej dwa odwołania, 

jedno złożone przez wykonawcę EBS BUS Sp. z o.o. oraz drugie, złożone przez wykonawcę 

PBO  Śląsk  Sp.  z  o.o.  Zamawiający  wezwał  wykonawców  do  zgłoszenia  przystąpienia  do 

post

ępowania odwoławczego, zgodnie z art. 525 Pzp oraz załączył kopie obu odwołań.  Do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2490/22 po stronie Zamawiającego nie zgłosił 

przystąpienia żaden wykonawca. 

Wobec powyższego, w ocenie Izby  zaistniały okoliczności, o których mowa w art. 527 

Pzp, polegające na tym, że Odwołującemu, jako wykonawcy wezwanemu zgodnie z art. 524 

Pzp

,  który  nie  przystąpił  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO  2490/22  nie 

przysługują  środki  ochrony  prawnej,  wobec  czynności  Zamawiającego,  którą  wykonał 

zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu, uwzględniając odwołanie.   

konsekwencji,  na  dzień  rozpoznania  niniejszego  odwołania  na  posiedzeniu 

niejawnym  nie 

istniały  już  czynności,  wobec  których  zostało  wniesione  odwołanie,  

a  Odwołujący  utracił  status  uczestnika  postępowania  odwoławczego.  Oznacza  to,  że 

momencie  orzekania  przez  Izbę  nie  istniał  substrat  zaskarżenia,  będący  podstawą 

korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej  przez  Odwołującego.  Ostatecznie  przedmiotowy 

spór stał się bezprzedmiotowy. 

W

obec powyższego, mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono jak 

w sentencji,  na  podstawie  przepisu  art.  568  pkt  2  usta

wy  Pzp,  umarzając  postępowanie 

odwoławcze.  

O  kosztach 

postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  

na  podstawie  art.  557  i  575  ustawy  Pzp 

w  zw.  z  §  9  ust.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  w sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 


r.  (Dz.U.  z 2020  r.,  poz.  2437)  z  kt

órego wynika,  że w  przypadku  umorzenia postępowania 

odwoławczego przez Izbę na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej 

przyczyny  zbędne  lub  niedopuszczalne,  koszty  o  których  mowa  w  §  5  pkt  2,  znosi  się 

wzajemnie.  Na  podstawie  art.  574 

ustawy  Pzp  Izba  orzekła  o  dokonaniu  zwrotu 

Odwołującemu uiszczonego wpisu w wysokości 20 000 zł 00 gr, o czym orzeczono w pkt 2 

sentencji orzeczenia. 

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący:     …..….……………………….. 

Członkowie:   

………..…………………….. 

………………………………..