Sygn. akt KIO 2511/22
WYROK
z dnia 17 października 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Monika Kawa-Ogorzałek
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2022r. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 września 2022r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia Konsorcjum: SIMEDU sp. z o. o., CSM sp z o.
o.
z siedzibą lidera w Zielonej Górze w postępowaniu prowadzonym przez Uniwersytet
Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
przy udziale wykonawcy
Back 2 Function Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Odrzuca odwołanie w zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia art. 137 ustawy Prawo
zamówień publicznych,
Oddala odwołanie,
Kosztami postępowania odciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł (piętnaście
tysięcy złotych) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł (trzy tysiące
sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów poniesionych na wynagrodzenie
pełnomocnika.
Sygn. akt KIO 2511/22
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt KIO 2511/22
UZASADNIENIE
Zamawiający - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie prowadzi
na
podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019r. – Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2021r., poz. 1129 ze zm.; dalej: „Pzp”) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Dostawę wyposażenia i sprzętu na
po
trzeby projektu „Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznych dla kierunku
pielęgniarstwo UKSW”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 3 sierpnia 2022 r. pod numerem 2022/S 148-422886.
W dniu 22 września 2022r. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia Konsorcjum firm SIMEDU sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze oraz CSM sp. z
o.o.
z siedzibą w Rzeszowie (dalej: „Odwołujący”) wnieśli odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej, w którym zarzucili naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp wobec zaniechania odrzucenia oferty BACK 2 FUNCTION
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej: „Przystępujący”), jako niezgodnej z treścią Opisu
Przedmiotu Zamówienia stanowiącego załącznik nr 3 do Specyfikacji Warunków Zamówienia
i błędnym przyjęciu, że treść oferty złożona przez Przystępującego jest zgodna z warunkami
zamówienia, co w konsekwencji skutkuje naruszeniem przepisu art. 239 ust 1 PZP w zw. z
art. 16 pkt 1 Pzp oraz 17 ust. 2 Pzp poprzez wadli
wy wybór oferty najkorzystniejszej w
Postępowaniu.
2) art. 239 ust. 1 Pzp
poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty Przystępującego,
która powinna zostać odrzucona oraz zaniechanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
3) art. 137 ust. 1 Pzp
poprzez zaniechanie dokonania zmian w treści SWZ, w sytuacji
gdy wskutek udzielanych wyjaśnień z dnia 30 września 2022 r. zmianie ulegały parametry
urządzenia (Accespoint).
4) art. 16 pkt 1 Pzp
poprzez naruszenie zasady równego traktowania wykonawców w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, poprzez uwzględnienie paramentów urządzenia
(Accespoint) wskazanych w ofercie Przystępującego, pomimo nie dokonania zmian w treści
SWZ, co skutkowało błędnym uznaniem oferty BACK 2 FUNCTION jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą
mająca wpływ na wynik Postępowania,
Sygn. akt KIO 2511/22
odrzucenia oferty Przystępującego,
zastosowania wymo
gów w zakresie parametrów urządzeń (dotyczy urządzeń Acces
point
– wymagana prędkość transmisji bezprzewodowej na poziomie 3000 Mb/s)
zawartych w treści pierwotnego SWZ, z uwagi na fakt, że w skutek złożonych
wyjaśnień w dniu 30 sierpnia 2022 r. Zamawiający nie dokonał zmiany treści SWZ, co
oznacza, że wymagania techniczne zawarte w SWZ nie zostały zmienione,
dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Uzasadniając zarzuty odwołania wskazał, że zgodnie z treścią załącznika nr 3 do
SWZ
– Opis Przedmiotu Zamówienia (dalej: „OPZ”), w pozycji nr 4, Zamawiający określił
wymagania sprzętowe dla poszczególnych typów sal/pokoi – pokoje symulacji:
„iii.
sieciowych modułów audio łączących mikrofony rejestrujące dźwięki w salach
symulacji ora
z głośniki „głosu boga” z systemem AV za pomocą sieci Ethernet o minimalnych
parametrach: jeden strumień dla audio i wideo, dwudrożne audio i konfigurowalne we-wy,
zasilanie PoE
– o ilości odpowiadającej ilości zastosowanych urządzeń
iv.
enkoder video do
przechwytywania obrazu monitora pacjenta symulatorów wysokiej
wierności który musi konwertować dowolny sygnał DMI/DVI/VGA na strumień IP
1080p@10fps lub lepszy o ilości nie mniej niż 1 szt./salę
v.
głośnik sufitowo/ścienny “głosu boga” o mocy min. 20W, ze wzmacniaczem o ilości
nie mniej niż 1 szt./salę
vii.
punkt dostępowy(acesspoint) WiFi kompatybilny z używanym przez Zamawiającego
kontrolerem zarządzającym o parametrach minimalnych: częstotliwość pracy 2,4/5 GHz,
ilość portów LAN 1xRJ45 10/100/100M, max prędkość transmisji bezprzewodowej
3000Mb/s, zasilanie PoE o ilości 1szt./(salę i pokój kontrolny)”.
Kolejno wskazał, że w jego ocenie zaoferowane przez Przystępującego rozwiązania
sprzętowe nie spełniają ww. wymagań postawionych przez Zamawiającego w OPZ.
Odnosząc się do sieciowych modułów audio wskazał, że ze specyfikacji technicznej
wskazanego przez
Przystępującego urządzenia nie wynika, że system CAE korzysta z
modułu audio łączących mikrofony rejestrujące dźwięk w salach symulacyjnych oraz głośniki
„głosu boga” z systemem AV za pomocą sieci Ethernet zapewniając w ten sposób
dwukierunkową komunikację. Odwołujący powołał się na fragmenty dokumentacji
producenta i wskazał, że wynika z niego, iż moduł audio nie łączy dźwięków z Sali symulacji
z mikrofonów oraz głośników z systemem AV za pomocą sieci Ethernet, tak jak wymagał
zamawiający, gdyż możemy podłączyć osobne urządzenie do 2 kierunkowej komunikacji,
która nie odbywa się przez moduł audio w sposób opisany w OPZ. Z treści dokumentów
Sygn. akt KIO 2511/22
producenta wynika
również, iż aby komunikaty z mikrofonu mogły zostać dostarczone do Sali
symulacji, wymagane jest, aby zestaw urządzeń DAK był połączony i przypisany do Sali jako
osobne urządzenie interkomu. A zatem dźwięk z interkomu dostarczany jest do Sali
symulacji (Room) nie przez moduł audio Axis P8221, tylko przez DAK (Digital Audio Kit), a
zatem zestaw innych urządzeń.
Tym samym
zdaniem Odwołującego zaoferowany przez Przystępującego Moduł sieciowy
audio AXIS P8221 nie spe
łnia wymagań postawionych przez Zamawiającego w treści OPZ.
Odnosząc się do wymogu dotyczącego konieczności wyposażenia pokoi symulacji w
endoker video, Odwołujący wskazał, że Przystępujący zaoferował grabber CAE DCU,
którego zastosowanie nie zostało dopuszczone przez Zamawiającego w treści SWZ.
Ponadto grabber CAE DCU to wyłącznie określenie danego typu urządzenia, które jest
innym
urządzeniem niż endokery, o innym przeznaczeniu. Nie można stosować tych
urządzeń zamiennie z racji ograniczeń technicznych. Odwołujący wskazał, że enkoder (z
ang. encode
– kodować, zakodować) pozwala na rozgłoszenie przechwyconego obrazu do
wielu urządzeń w sieci LAN. Urządzenia tego typu są wyposażone w gniazdo LAN / wifi oraz
wejście np. HDAMI/VGA/DVI/Vieo/SDI za pomocą którego można podłączyć zewnętrzne
źródło obrazu, które następnie poprzez różne protokoły sieciowe są udostępnione do
strumieniowej transmisji wideo. Encoder w jednym czasie może przesłać wiele strumieni
jednocześnie do wielu odbiorców. Natomiast grabber (z ang. grab – chwycić, przechwycić) to
typ urządzenia do przechwytywania obrazu i przesłania go na inne urządzenie poprzez
złącza USB. Grabber nie posiada gniazda LAN i nie przesyła strumienia video po sieci LAN.
Grabbery nie konwertują sygnałów DMI/DVI/VGA na strumień IP tak jak wymaga
zamawiający w OPZ. Ponadto według Odwołującego, zamawiający wymagał dostarczenia
jednego urządzenia (encodera), jeśli wykonawca w treści złożonej oferty oświadczył, że
zamierza dostarczyć zestaw określony w ofercie jako „Grabbery CAE DCU” – i są to fizycznie
np. dwa urządzenia, które tworzą zestaw, aby zapewnić wymaganą funkcjonalność, to w
żaden sposób złożona przez Wykonawcę oferta nie pokrywa się z zapisami OPZ i
udzielonymi odpowiedziami Zamawiającego złożonymi w toku postępowania.
Odnosząc się do wymogu dotyczącego wyposażenia pokoi symulacji w głośnik
sufitowo/ścienny “głosu boga” wskazał, że oferowane przez Przystępującego głośniki, nie są
głośnikami sufitowymi/ściennymi. Głośniki te stawia się na specjalnych platformach
głośnikowych, a nie montuje bezpośrednio na ścianie lub suficie. Zamawiający bardzo
konkretnie opisał swoje zapotrzebowanie, wskazując, że wymaga, aby zaoferowane głośniki
były przeznaczone do montażu na ścianie lub na suficie. Zamawiający w OPZ wskazując
głośnik sufitowy / ścienny pośrednio wskazał na miejsce jego montażu – czyli sufity lub
ściany pomieszczenia. Przystępujący nie zapytał w postępowaniu, czy dostarczone głośniki
Sygn. akt KIO 2511/22
mogą być ustawione na platformach głośnikowych, ani nie podał informacji, za pomocą
jakich rozwiązań zamierza przymocować głośniki z oferty do ścian lub sufitów. Producent
głośników fabrycznie nie przystosował urządzenia do montażu na sufitach lub ścianach. Na
stronie producenta nie ma też dedykowanych platform do montażu, które mogłyby stanowić
zestaw zalecany przez producenta. Ponadto
Odwołujący wskazał, że podany opis przez
Przystępującego w treści oferty – „Głośniki RCF Ayra Pro, RCF” nie wskazuje na konkretny
model głośnika. Natomiast według Odwołującego, Zamawiający w formularzu ofertowym
zastrzegł, że: „w przypadku niewskazania nazwy, typu, nr katalogowego czy nazwy
producenta, oferowanego sprzętu lub innej informacji jednoznacznie identyfikującej
zaoferowany sprzęt (oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z warunkami zamówienia.)”.
Zamawiający winien więc odrzucić ofertę Przystępującego z racji niewskazania
jednoznacznie modelu, pomimo nałożenia na wykonawców takiego obowiązku jako warunku
koniecznego.
Uzasadniając zarzuty dotyczące punktów dostępowych (acesspoint) WiFI,
Odwołujący wyjaśnił, że w odpowiedzi na pytania wykonawców z dnia 30 sierpnia 2022 r.
Zamawiający wskazał, że parametr szybkości transferu danych przez bezprzewodowy LAN
wynosi min. 1733 Mbps, co pozostaje w konflikcie z parametrami określonymi w OPZ, gdzie
wymagana szybkość transferu danych została określona na poziomie 3000 Mb/s.
Udostępniając wyjaśnienia Zamawiający nie dokonał jednak zmiany SWZ ani OPZ, a tym
s
amym za wiążące wykonawców należy uznać parametry urządzeń wskazane w ww.
dokumentach. Powyższe oznacza, że wykonawcy winni zaoferować w składanych ofertach
urządzenia access point oferujące możliwość bezprzewodowej transmisji danych na
poziomie do 3000 Mb/s.
Odwołujący wskazał, że na stronach internetowych w specyfikacji
produktu Access Point UBIQUITI (UAP-
XG) widnieją zapisy że „maksymalna prędkość
transmisji bezprzewodowej to
2533 Mb/s” co oznacza, że oferta złożona przez
Przystępującego nie jest zgodne z treścią OPZ. Według Odwołującego w związku z brakiem
dokonania
zmiany SWZ w zakresie wymaganej minimalnej prędkości urządzenia access
point
obowiązuje postanowienie SWZ zgodnie z którym wymagana prędkość to 3000 Mb/s.
W konsekwencji
Zamawiający winien odrzucić ofertę Przystępującego w której zaoferowano
urządzenie access point oferujące prędkość transmisji 2533 Mb/s. Uznanie przez
Zamawiającego, że zaoferowane przez Przystępującego urządzenie access point spełnia
warunki SWZ (pomimo nie spełnienia parametru prędkości transmisji) narusza zasadę
równego traktowania wykonawców – nie od wszystkich bowiem wykonawców wymaga się
bowiem, aby oferowane przez nich urządzenia spełniały wymagania określone w SWZ.
Kolejno Odwołujący wskazał, że Zamawiający określił również w OPZ wymagania dla
pomieszczeń kontrolnych:
Sygn. akt KIO 2511/22
„2. Dedykowany i zintegrowany ze sprzętem przez producenta oprogramowania AV
serwer przeznaczony do przechowywania plików i transkodowania video 4K gwarantujący
moc obliczeniową pozwalającą na płynną i bezstratna obsługę audio wideo ze wszystkich
pokoi symul
acji jednocześnie o pamięci masowej min 30 TB i wielkości odbudowy 19” max
2U, (…)
4. Mikrofon typu Push-To-
Talk (PTT), posiadający przycisk do obsługi komunikatów
„głosu Boga” o ilości min. 1 szt/ pokój kontrolny”.
Zdaniem Odwołującego zaoferowane przez Przystępującego rozwiązania sprzętowe
nie spełniają wymagań postawionych przez Zamawiającego w SWZ bowiem nie wskazał on
jednoznacznie producenta i modelu serwera, a
Zamawiający nie może zweryfikować
zgodności wymaganych parametrów pamięci masowej min 30 TB oraz wielkości obudowy
19” max 2U. Zapisy zawarte przez Zamawiającego w formularzu oferty (które winny zostać
spełnione oraz uszczegółowione przez wykonawcę) są jednoznaczne:
„Sprzęt oraz oprogramowanie
systemu audio-video (AV) na
potrzeby sterowania sesjami
symulacyjnymi i ich nagrywania
Nazwa i typ: ……. (proszę wypełnić!)
Nr katalogowy, model lub nazwa
Producenta: …………(proszę wypełnić!)”.
W związku z tym, według Odwołującego, oferta Przystępującego winna zostać przez
Zamawiającego odrzucona.
Kolejno Odwołujący wskazał, że Zamawiający w SWZ wymagał dostarczenia
mikrofonu „typu Push-To-Talk (PTT)”, który jest mikrofonem umożliwiającym przełączanie w
tryb nadawania informacji poprzez chwilowe wciśnięcie i przytrzymanie przycisku – chwilowe
nadawanie. Po zwolnieniu przycisku nadawanie zostanie przerwane. Natomiast oferowany
przez
Przystępującego mikrofon nie jest mikrofonem typu PTT, a tym samym nie spełnia
wymagań OPZ i SWZ. Zaoferowany przez Przystępującego mikrofon MegPW, R. działa w
oparciu o przełącznik on/off, co nie jest tym samym, co PTT. Przełącznik on/off – wciśnięcie
przycisku do pozycji on przełącza urządzenie w tryb nadawania – praca ciągła. Ponowne
wciśnięcie przełącznika przerywa sygnał nadawania – off. „umieszczone na wsporniku z
przełącznikiem on/off”.
Również Odwołujący wskazał, że oferta Przystępującego nie zawiera konkretnej ilości
sztuk oferowanego wyposażenia, co potwierdza jej niezgodność z treścią OPZ.
Sygn. akt KIO 2511/22
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając złożone odwołanie na rozprawie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego oraz stanowiska stron zaprezentowane ustnie do protokołu
rozprawy, a także złożone dowody ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie, dlatego zostało oddalone.
Izba ustaliła, że Odwołujący posiada interes we wniesienia odwołania wynikający z
art. 505 Pzp.
Izba stwierdziła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących
odrzuceniem odwołania na podstawie art. 528 Pzp i skierowała sprawę na rozprawę.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu wykonawcę Back 2 Function Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie zgłaszającego swoje przystąpienie do postepowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego.
Izba zważyła:
Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp Zamawiający odrzuca ofertę jeżeli jest ona
niezgodna z warunkami zamówienia. Odrzucenie oferty na tej podstawie stanowi szczególny
przypadek dysonansu pomiędzy treścią oferty (której integralną częścią są udzielone przez
wykonawcę wyjaśnienia) i brzmieniem dokumentacji postępowania. Punktem wyjścia dla
stwierdzenia niezgodności oferty z treścią SWZ jest właściwe ustalenie oraz zinterpretowanie
wymagań dokumentacji postępowania sporządzonej w danym postępowaniu, która od
momentu jej udostępnienia jest wiążąca - zamawiający jest związany swoim oświadczeniem
woli co do warunków prowadzenia postępowania i kształtu zobowiązania wykonawcy
określonego w SWZ i po otwarciu ofert zamawiający nie może tych warunków zmienić, ani
od nich odstąpić. Rozstrzygające znaczenie ma literalne brzmienie SWZ. Dokumentacja
sporządzona w postępowaniu powinna być rozumiana w sposób ścisły - stanowi to
gwarancję pewności obrotu oraz realizację naczelnych zasad zamówień publicznych
określonych w art. 16 Pzp, zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, a także przejrzystości postępowania - tak, aby ograniczyć pole dla
ewent
ualnych niejasności i nieporozumień skutkujących niedozwoloną uznaniowością przy
ocenie ofert.
W ocenie Izby w rozpoznawanej sprawie
, uwzględniając brzmienie SWZ, nie sposób
uznać, że oferta Przystępującego winna podlegać odrzucenia na podstawie art. 226 ust. 1
pkt 5 Pzp.
Sygn. akt KIO 2511/22
Odnosząc się do pierwszej ze wskazanych przez Odwołującego okoliczności,
powodujących konieczność uznania oferty Przystępującego jako niezgodnej z SWZ tj.
wymogiem aby pokoje symulacji zostały wyposażone „w sieciowe moduły audio łączące
mikrofony rejestruj
ące dźwięki w salach symulacji oraz głośniki „głosu boga” z systemem AV
za pomocą sieci Ethernet o minimalnych parametrach: jeden strumień dla audio i wideo,
dwudrożne audio i konfigurowalne we-wy, zasilanie PoE – o ilości odpowiadającej ilości
zastosowany
ch urządzeń” wskazać należy, że jak wyjaśnił Przystępujący Odwołujący swoje
zarzuty oparł na innym rozwiązaniu niż oferowany przez Przystępującego w niniejszym
postępowaniu. Odwołujący bowiem sformułował zarzuty odnoszące się do systemu
ULTRAPORTABLE, a ni
e dotyczą one systemu Learning Space Enterprise, który został
zaoferowany
Przystępującego. Potwierdza powyższą okoliczność dowód złożony przez
Przystępującego stanowiący oświadczenia producenta, z którego wprost wynika, że „Jest to
w rzeczywistości zupełnie inny system AV do innych zastosowań i jest oparty na zupełnie
innym sprzęcie niż System Learning Space ENTERPRISE, który został zaoferowany w
przetargu publicznym DZP.371.40.2022 dla UKSW
”. Zauważyć należy, że Odwołujący na
rozprawie nie zakwestionował powyższego dowodu, ani też nie próbował wykazać, że
zarzuty odwołania dotyczą właśnie systemu zaoferowanego przez Przystępującego. W
konsekwencji
Izba stwierdziła, że skoro zarzuty dotyczą innego systemu niż zaoferowany
przez Przystępującego w niniejszym postępowaniu, to należało je oddalić jako bezzasadne.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących nie wskazania wbrew wymogowi SWZ nazwy
producenta i modelu oferowanego serwera wskazać należy, że Izba podzieliła stanowisko
Zamawiającego i Przystępującego, że z SWZ w tym przede wszystkim z Formularza
Ofertowego nie wynikała taka konieczność. Zauważyć bowiem należy, że wymóg podania
nazwy dotyczącej producenta, modelu dotyczył tylko i wyłącznie oferowanego urządzenia
rozumianego jako całość. Z zapisu SWZ w żaden sposób nie można wywnioskować, że
oczekiwaniem Zamawiającego było podanie przez wykonawców nazwy producenta, modelu
każdego z akcesoriów czy komponentów wchodzących w skład zestawu. W sytuacji
natomiast braku sprecyzowania konkretnego i jasnego wymogu w SWZ do
tyczącego
konieczności umożliwienia Zamawiającemu zidentyfikowania każdego, pojedynczego
elementu wchodzącego w skład jednego z pięciu urządzeń oferowanych w przedmiotowym
postępowaniu, niedopuszczalne jest wyciąganie w stosunku do Przystępującego
negatywnych konsekwencji w tym zakresie.
Niemniej jednak zauważyć należy, że z oferty
Przystępującego wynika, że zaoferował on serwer Learning Space Connect (str. 5
Formularza oferty)
. Odwołujący nie przedłożył natomiast Izbie żadnego dowodu, z którego
wynikałoby, iż na podstawie tych informacji nie jest możliwe zweryfikowanie parametrów
zaoferowanego serwera.
W tym miejscu wskazać należy, że ciężar wykazania spornej
Sygn. akt KIO 2511/22
okoliczności faktycznej spoczywał na Odwołującym, jako na tej stronie, która z faktu tego
wyprowadzała skutek prawny, w postaci konieczności odrzucenia oferty Przystępującego,
jako niezgodnej ze wskazanymi warunkami zamówienia. Zgodnie bowiem z art. 6 KC w zw. z
art. 8 ust. 1 Pzp ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
skutki prawne. Przypomnienia wymagało również, że w świetle przepisu art. 534 ust. 1 Pzp,
Strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla
stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Zdaniem Izby Odwołujący nie uniósł
spoczywającego na nim ciężaru wykazania spornych faktów.
Kolejno wskazać należy, że Izba za nieudowodnione uznała twierdzenia
Odwołującego dotyczące zaoferowania przez Przystępującego grabbera zamiast enkodera.
Przypomnie
ć należy, że jak wskazywał Odwołujący są to dwa różne urządzenia i grabber w
postępowaniu nie został dopuszczony przez Zamawiającego. Zauważyć należy, że z OPZ
wynika, iż Zamawiający wymagał wyposażenia urządzenia w enkoder video do
przechwytywania obrazu
monitora pacjenta symulatorów wysokiej wierności który musi
konwertować dowolny sygnał DMI/DVI/VGA na strumień IP 1080p@10fps lub lepszy”. Z OPZ
nie wynika jak twierdzi Odwołujący, że Zamawiający oczekiwał samodzielnego,
pojedynczego urządzenia pełniącego określone funkcje, że w OPZ nie dopuszczał
możliwości zaoferowania zestawu. Z OPZ wynika bowiem jedynie, że Zamawiający
oczekiwał urządzenia, które będzie spełniało określone funkcje szczegółowo opisane w
odniesieniu do tego urządzenia. Przystępujący złożył jako dowód oświadczenie producenta,
że zaoferowane przez Przystępującego urządzenie spełnia powyższe funkcjonalności,
natomiast
Odwołujący nie wykazał, że zaoferowane przez Przystępującego urządzenie
takich funkcjonalności nie posiada, a zatem Izba za nieudowodniony uznała również
powyższy zarzut skutkujący koniecznością jego oddalenia.
Odnosząc
się
do
zaoferowanych
przez
Przystępującego
głośników
sufitowych/ściennych w ocenie Izby również ten zarzut – pomimo ciężaru dowodowego
spoczywającego na Odwołującym - nie został udowodniony, a więc nie zasługiwał na
uwzględnienie. Wskazać należy, że Odwołujący nie wykazał, że zaoferowanych przez
Przystępującego głośników nie można zamontować na ścianie czy suficie. Nie przedłożył on
żadnego dowodu np. karty technicznej pochodzącej od producenta, z której wynikałby zakaz
montowania zaoferowanych głośników na ściennie/suficie. Przystępujący na rozprawie
wskazał na sposób montażu głośników, oświadczając także o wyposażeniu ich w dodatkowe
uchwyty umożliwiające montaż zgodnie z wymogiem Zamawiającego. W związku więc z
niepodważeniem przez Odwołującego możliwości montażu w sposób wskazany przez
Przystępującego przy jednoczesnym braku w SWZ zakazu montażu głośników za pomocą
Sygn. akt KIO 2511/22
doposażenia ich w dodatkowe uchwyty Izba uznała, że brak jest podstaw faktycznych do
stwierdzenia niezgodności oferty Przystępującego z SWZ w tym zakresie.
Odnosząc się do zarzutów dotyczących niezgodności oferty Przystępującego w
zakresie zaofer
owanych mikrofonów bez przycisku „Push-To-Talk” Izba przeprowadziła
dowód z oferty firmy T.R. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą R. Akustyka T.R.
złożonej przez Przystępującego na rozprawie potwierdzającej, że mikrofon wskazany w
ofercie zostanie
skonfigurowany pod potrzeby niniejszego postępowania, tj. m.in. w przycisk
PTT. Izby
stwierdziła, że skoro Zamawiający nie oczekiwał od wykonawców złożenia wraz z
ofertą przedmiotowych środków dowodowych potwierdzających określone funkcjonalności
sprzętów, to nie można wyciągać negatywnych konsekwencji związanych z nieposiadaniem
ich
przez wykonawcę na etapie składania ofert. Dlatego też złożenie na rozprawie jako
dowód, oferty producenta z datą po terminie składania ofert, w ocenie Izby stanowiło reakcję
na wniesione odwołanie i postawione zarzuty, a celem jej pozyskania było wykazanie
zgodności oferty z SWZ i odparcie zarzutów Odwołującego.
Końcowo odnosząc się do zarzutu dotyczącego naruszenia art. 137 Pzp Izba
stwierdziła, że zarzucanie przez Odwołującego na obecnym etapie postępowania, iż
Zamawiający nie dokonał zmiany treści SWZ w związku z wyjaśnieniami udzielonymi w dniu
30 sierpnia 2022r. jest spóźnione. W ocenie Izby Odwołujący powyższe zaniechanie
Zamawiającego, winno zostać zaskarżone najpóźniej w dniu 12 września 2022r., bowiem
otwarcie ofert w przedmiotowym postępowaniu miało miejsce w dniu 2 września 2022r., a
więc Odwołujący już w tym dniu powziął wiedzę, że Zamawiający nie uwzględnił w SWZ
wyjaśnień z 30 września 2022r.
Ponadto Izba za całkowicie bezzasadne uznała twierdzenia Odwołującego, że skoro
pomimo udzielonych w
yjaśnień Zamawiający nie dokonał modyfikacji SWZ w zakresie
parametrów urządzeń (dotyczy urządzeń Acces point – wymagana prędkość transmisji
bezprzewodowej na poziomie 3000 Mb/s)
obowiązujące w postępowaniu są wymogi
wynikające z OPZ, tj. postanowienia nieuwzględniające treści wyjaśnień. Podkreślić należy,
że opublikowanie wyjaśnień na stronie internetowej Zamawiającego czyni je powszechnie
obowiązującymi dla wykonawców przygotowujących oferty. Wykonawcy nie powinni pomijać
treści udzielonych wyjaśnień przygotowując swoje oferty, ponieważ wraz z podaniem ich
do
publicznej wiadomości Zamawiający jest związany ich treścią. Również z tym momentem
ustaje stan niepewności co do interpretacji określonych zapisów SWZ, a w konsekwencji
wykonawcy są związani SWZ z uwzględnieniem modyfikacji wynikających z udzielonych
przez Z
amawiającego odpowiedzi.
Sygn. akt KIO 2511/22
W konsekwencji stwierdzić należy, że wbrew twierdzeniom Odwołującego, aby uznać
wyjaśnienie za modyfikację, na Zamawiającym nie ciąży dodatkowy obowiązek
każdorazowej zmiany dokumentacji postępowania w celu dostosowania jej do udzielonych
wyjaśnień.
Izba
za niezasadny uznała również zarzut dotyczący braku wskazania przez
Przystępującego konkretnej ilości sztuk oferowanego wyposażenia. Wskazać należy, że w
kolumnie nr 2 tabeli (liczna sztuk) w każdej z pozycji dotyczących oferowanego urządzenia w
sposób jasny i wyraźny Przystępujący informację taką zawarł.
Izba odmówiła zaliczenia w poczet materiału dowodowego informacji znajdujących
się w treści odwołania sporządzonych w języku angielskim, co do których Odwołujący nie
złożył tłumaczenia. Wyjaśnić należy, że z art. 506 ust. 2 zdanie pierwsze Pzp wynika, że
wszystkie dokumenty w postępowaniu odwoławczym muszą być przedstawione w języku
polskim. Jeżeli natomiast dokument sporządzony został w języku obcym, strona albo
uczestnik postępowania odwoławczego, którzy na taki dokument się powołują w
postępowaniu odwoławczym, zobowiązani są do złożenia tłumaczenia tego dokumentu na
język polski. W związku z powyższym brak złożenia tłumaczenia fragmentów zawartych w
odwołaniu dotyczących sieciowych modułów audio na język polski skutkował wyłączeniem
dokumentu z zebranego w sprawie materiału dowodowego.
Mając powyższe na względzie orzeczono jak w sentencji.
O kosztach Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………………………..
Sygn. akt KIO 2511/22