Sygn. akt: KIO 253/22
WYROK
z dnia 18 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lutego 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 31 stycznia 2022 r. przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia A. G. prowadząca działalność
gospodarczą na nazwą Kancelaria Radcy Prawnego A. G. oraz A. J.-Ś. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Radcy Prawnego A. J.-Ś. w
postępowaniu prowadzonym przez Gminę Kielce
przy udziale wykonawcy
Kancelaria Radców Prawnych S. i G. Spółka Partnerska z
siedzibą w Kielcach zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego w
sprawie o sygn. akt: KIO 253/22
po stronie Zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutu zawartego w punkcie II.3 oraz II.4 petitum
odwołania i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
n
ajkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym ujawnienie
złożonego przez wykonawcę Kancelaria Radców Prawnych S. i G. Spółka Partnerska
z
siedzibą w Kielcach dokumentu pt. „Koncepcja organizacji obsługi prawnej”.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego w części ½ oraz Wykonawcę
wnoszącego sprzeciw w części 1/2 i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 11 100 zł 00 gr
słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika;
.2. zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 5 550 zł 00 gr (słownie:
pięć tysięcy pięćset pięćdziesiąt złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów
uiszczonego przez Odwołującego wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika;
.3. zasądza od Wykonawcy wnoszącego sprzeciw na rzecz Odwołującego kwotę
0 zł 00 gr (słownie: pięć tysięcy pięćset pięćdziesiąt złotych zero groszy) tytułem
zwrotu kosztów uiszczonego przez Odwołującego wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późń. zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 253/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Gmina Kielce [dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia w trybie podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 2 ustawy Pzp
na
świadczenie obsługi prawnej dla Urzędu Miasta Kielce (znak postępowania:
A-II.271.32.2021).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 16 grudnia 2021 r. pod numerem 2021/BZP 00317839/01.
W dniu 31 stycznia 2022 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia A. G. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria Radcy
Prawnego A. G. oraz A. J.-
Ś. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Kancelaria
Radcy Prawnego A. J.-
Ś. [dalej „Odwołujący”] wnieśli odwołanie zarzucając Zamawiającemu
naruszenie:
1. art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z art. 240 i art. 16 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw.
z zapisami pkt 2.2 SWZ poprzez dokonanie nieprawidłowego badania i subiektywnej oceny
ofe
rty Odwołującego, w kryterium pozacenowym „Koncepcja organizacji obsługi prawnej”
i nieprzyznaniu mu w tym kryterium łącznie we wszystkich podkryteriach minimum 10 pkt,
przy jednoczesnym dokonaniu nieprawidłowego badania i subiektywnej oceny oferty
Wykona
wcy Kancelarii Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska poprzez przyznanie temu
Wykonawcy maksymalnej liczby punktów w tym kryterium i poszczególnych podkryteriach,
co skutkowało wyborem tej oferty jako najkorzystniejszej w postępowaniu, a co stanowi także
n
aruszenie zasady prowadzenia postępowania z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców oraz świadczy o udzieleniu zamówienia wykonawcy
wybranemu z naruszeniem przepisów ustawy Pzp;
2. art. 239 ust. 1 i 2 w zw. z 240 i art. 16 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z zapisami
pkt 2.2 SWZ poprzez nieprawidłowe, subiektywne oraz niezgodne z zapisami SWZ
dokonaniu przez Zamawiającego przydziału punktów w kryterium pozacenowym „Koncepcja
organizacji obsługi prawnej” oraz podkryteriach: sposób komunikowania się z
Zamawiającym, dostępność do dokumentów danej sprawy oraz propozycja rozwiązań
usprawniających obsługę prawną oraz nieprawidłowym zestawieniu wszystkich ofert w
postępowaniu pod względem zaproponowanych przez poszczególnych Wykonawców
rozwiązań w tym kryterium jako najlepiej realizujących zakres usługi opisany w tym kryterium
oraz poszczególnych podkryteriach, co skutkowało przyznaniem ofercie Wykonawcy
Kancelarii Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska maksymalnej liczby punktów w kryterium
pozacenowym oceny ofert „Koncepcja organizacji obsługi prawnej”, a ofercie Odwołującego
nieprzyznaniem co najmniej 10 punktów w tym kryterium, a co stanowi także naruszenie
zasady prowadzenia postępowania z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz świadczy o udzieleniu zamówienia wykonawcy wybranemu z
naruszeniem przepisów ustawy;
art. 253 ust. 1 i art. 16 ustawy Pzp poprzez przekazanie Wykonawcom niespełniającego
wymagań
ustawowych
uzasadnienia
faktycznego
i
prawnego
wyboru
oferty
najkorzystniejszej w zakresie kryterium pozacenowego „Koncepcja organizacji obsługi
prawnej” oraz poszczególnych podkryteriach, co miało istotny wpływ na wynik postępowania,
które zostało przeprowadzone w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców;
4. art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („uznk”) oraz art. 16 ust. 1 ustawy Pzp poprzez
uznanie przez Zamawiającego, że dokument w postaci „Koncepcji organizacji obsługi
prawnej” złożony w postępowaniu przez Wykonawcę Kancelarię Radców Prawnych S. i G.
sp. pa
rtnerska stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa, podczas gdy informacje zawarte w tym
dokumencie, z uwagi na ich treść, nie spełniają przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa
wskazane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a w konsekwencji poprzez
przyjęcie przez Zamawiającego, że Wykonawca dokonał zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa w sposób skuteczny, co skutkowało nieodtajnieniem przez Zamawiającego
ww. dokumentu i jego nieudostępnieniem w postępowaniu, co stanowi także naruszenie
zasady prowadzeni
a postępowania z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców oraz świadczy o udzieleniu zamówienia wykonawcy wybranemu z
naruszeniem przepisów ustawy Pzp.
Wobec w
w. zarzutów Odwołujący wnieśli o uwzględnienie odwołania w całości oraz
nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności Zamawiającego wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. dokonania ponownego badania i oceny ofert, w tym dokonania ponownego przydziału
punktów w kryterium pozacenowym „Koncepcja organizacji obsługi prawnej” oraz
podkryteriach: I. sposób komunikowania się z Zamawiającym, II. dostępność do
dokumentów danej sprawy, III. propozycja rozwiązań usprawniających obsługę prawną oraz
dokonania ponownego zestawienia wszystkich ofert w postępowaniu pod względem
zap
roponowanych przez poszczególnych Wykonawców rozwiązań w tym kryterium i
poszczególnych podkryteriach jako najlepiej realizujących to kryterium oraz poszczególne
podkryterium w postępowaniu;
3. dokonania wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
W zakresie zarzutów zawartych w punkcie 1. i 2. petitum odwołania Odwołujący
wskazał na wadliwie przeprowadzoną przez Zamawiającego czynność badania i oceny ofert
w zakresie kryterium pozacenowym „Koncepcja organizacji obsługi prawnej”. Wyjaśnił, iż
z literalnych zapisów pkt 2.2 SWZ wynika, iż Koncepcja organizacji obsługi prawnej powinna
opisywać własny sposób podejścia Wykonawcy do realizacji zamówienia i winna
uwzględniać co najmniej zakres i terminy wskazane przez Zamawiającego, jak również
określać sposób organizacji pracy osób skierowanych do realizacji zamówienia i ich
koordynacji.
Ocena ofert w tym kryterium natomiast, powinna zostać dokonywana przez
Zamawiającego poprzez zestawienie przedstawionych przez poszczególnych Wykonawców
sposobów komunikacji z Zamawiającym, sposobów dostępności dokumentów do danej
sprawy oraz propozycji ro
związań usprawniających obsługę prawną. Po sporządzeniu tego
zestawienia, jeżeli byłoby możliwe zróżnicowanie przedstawionych przez Wykonawców
propozycji, powinna nastąpić ocena kolejności w jakiej propozycje poszczególnych
Wykonawców najlepiej realizowały dane podkryterium.
W odniesieniu do podkryterium „sposób komunikowania się z Zamawiającym”
Zamawiający powinien ocenić dodatkowe sposoby komunikacji z Zamawiającym ponad
wskazane w umowie, oraz szybkość i skuteczność zaproponowanych metod.
W ramach podkry
terium „dostępność do dokumentów prowadzonej sprawy”
Zamawiający powinien wziąć pod uwagę sposób dostępu Zamawiającego do dokumentów
sprawy prowadzonej przez Wykonawcę, ponad wskazany w umowie, w tym także szybkość
realizowanego dostępu i możliwość monitorowania na bieżąco przebiegu sprawy.
Niezłożenie przez Wykonawcę „Koncepcji organizacji obsługi prawnej” nie stanowiło
podstawy odrzucenia oferty, ale w takim przypadku oferta w kryterium, oceny ofert, o którym
mowa w pkt 2.2., powinna otrzymać 0 pkt, a Zamawiający powinien uznać, że Wykonawca
zrealizuje przedmiot zamówienia w sposób określony przez Zamawiającego w SWZ i wzorze
umowy.
Mając powyższe na uwadze Odwołujący wskazał, iż w przedmiotowym kryterium
i poszczególnych podkryteriach, Zamawiający w sposób nieprawidłowy dokonał badania
i oceny poszczególnych ofert, w tym przede wszystkim w sposób subiektywny dokonał
zestawienia przedstawionych przez Wykonawców propozycji Koncepcji organizacji obsługi
prawnej oraz nie ustalił obiektywnej i zgodnej z literalnym brzmieniem zapisów pkt 2.2 SWZ
punktacji tych propozycji przyznanej poszczególnym Wykonawcom wraz z czytelnym
określeniem sposobu przyznawania punktów danej ofercie w ww. kryterium i poszczególnych
podkryteriach.
W pierwszej kolejności bowiem, analizując brzmienie uzasadnienia zarówno
informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej w części dot. punktacji w kryterium
pozacenowym Koncepcja organizacji obsługi prawnej, jak i dokumentów stanowiących
załącznik do protokołu nin. postępowania, tj. kopii pisma Dyrektora Kancelarii Prezydenta do
Prezydenta Miasta Kielce z dnia 14 stycznia 2022 r; należy zwrócić uwagę, iż w żadnym z
tych dokumentów nie pojawia się ocena propozycji przedstawionych przez poszczególnych
Wykonawców w treści Koncepcji organizacji obsługi prawnej, a obejmująca takie elementy
jak wskazane w SWZ, tj.:
w zakresie podkryterium „sposób komunikowania się z Zamawiającym” Zamawiający miał
oceniać dodatkowe sposoby komunikacji z Zamawiającym ponad wskazane w umowie -
zatem liczyła się ilość, szybkość wskazanych sposobów komunikacji oraz skuteczność
zaproponowanych metod.
Ocena ofert w podkryterium dokonana przez Zamawiającego
ogranicza się natomiast, tylko wyłącznie do lakonicznych stwierdzeń i porównań
poszczególnych propozycji, np. w odniesieniu do oferty Wykonawcy Kancelaria Radców
Prawnych S. i G. sp. partnerska, cyt.:
„Zaproponowana propozycja zawiera najlepszą
propozycję sposobu komunikacji. Uwzględnia ona najwięcej sposobów komunikacji z
Zamawiającym. Jednocześnie wskazuje na bezpieczeństwo komunikacji z Zamawiającym
zaoferowano rozwiązania pozwalające na udostępnienie dokumentacji oraz dające
możliwość bieżącego monitorowania statusu spraw, a także dostarczania, odbierania
kluczowych d
okumentów”.
Z powyższego wynika zatem, że ww. podkryterium Zamawiający przyznając
Wykonawcy Kancelaria Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska maksymalną liczbę
punktów, oprócz tego że uczynił to w sposób subiektywny oraz ograniczył się tylko wyłącznie
do o
ceny ilości sposobów komunikacji, z pominięciem istotnych elementów, o których mowa
w SWZ w postaci szybkości wskazanych sposobów komunikacji i skuteczności
zaproponowanych metod, to dodatkowo przyznał temu Wykonawcy punkty za
rzeczy/elementy, których nie powinien uwzględniać w tym podkryterium.
Z analizy zestawienia oceny ofert tego podkryterium, zawartego w treści Informacji
o wyborze ofert najkorzystniejszej, jak i analizy treści protokołu postępowania, wynika, że
w ramach tego podkryterium Zamawiający ocenił również sposób dostępności do
dokumentów danej sprawy. Tym samym, w tym podkryterium Zamawiający przyznał
Wykonawcy punkty za elementy, które powinien ocenić w ramach drugiego z podkryteriów,
tj. „dostępności do dokumentów danej sprawy”. Powyższe działanie Zamawiającego jest nie
tylko niezgodne z treścią SWZ i opisanymi w niej zasadami przyznawania punktacji w tym
podkryterium, ale również zwraca uwagę na subiektywizm jaki cechuje działanie
Zamawiającego zmierzające do przyznania akurat temu Wykonawcy, a to Kancelaria
Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska, najwyższej ilości punktów w ww. podkryterium.
Odwołujący wskazał na ocenę ofert dokonaną przez Zamawiającego w drugim
podkryterium. W treści zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej, w ramach
zestawienia punktacji dot. podkryterium „dostępność do dokumentów danej sprawy”
Zamawiający stwierdza: „Zaproponowana koncepcja oferuje najlepszą propozycję dostępu
Zamawiającego do dokumentów i zawiera najwięcej dodatkowych rozwiązań, w tym
propozycj
ę dostępu online i fizycznego (…)” etc. Stwierdzenie to jest czysto ogólnikowe,
mało tego zwraca uwagę fakt, iż w Koncepcji organizacji obsługi prawnej przedłożonej przez
ww. Wykonawcę (której treść Odwołującemu nie jest znana) prawdopodobnie wynika, iż
Zamawiającemu umożliwiony zostanie dostęp fizyczny do dokumentacji danej sprawy.
Wobec powyższego, w tym zakresie powstaje pytanie, jakie jest to dodatkowy sposób
dostępu do dokumentów danej sprawy, inny niż wskazany w umowie.
Odwołujący wskazał, iż zgodnie z zapisami umowy Zamawiający będzie miał stały
kontakt z Wykonawcą, albowiem zgodnie z § 2 ust. 3 projektowanych warunków umowy
Wykonawca będzie świadczył usługi objęte zamówieniem od poniedziałku do piątku,
w godzinach pracy Zamawiającego - w formie dyżurów w siedzibie Zamawiającego pod
adresem: ul. Rynek 1, 25
— 303 Kielce oraz ul. Strycharska 6, 25 — 659 Kielce wg
ustalonego harmonogramu przekazanego Zamawiającemu niezwłocznie po podpisaniu
umowy oraz poza dyżurami, w formie zdalnej obsługi prawnej (konsultacje telefoniczne i z
wykorzystaniem innych środków komunikacji na odległość, poczta elektroniczna). Zgodnie
natomiast z treścią § 3 ust. 3 ww. umowy Zamawiający udostępni Wykonawcy
pomieszczenia w swojej siedzibie, przygotowane do wykonyw
ania zleconych czynności
przez osoby wskazane do obsługi prawnej. Przygotowane pomieszczenia będą umeblowane
i będą posiadały łącza teleinformatyczne. Tym samym, sposób fizycznego przekazania przez
Zamawiającego dokumentacji do danej sprawy należy uznać za podstawowy oraz
wynikający z warunków umowy. W tym zakresie zatem, ocena oferty Wykonawcy Kancelaria
Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska jest nieprawidłowa, a punktacja zawyżona.
Odnosząc się do zestawienia punktacji Zamawiającego dot. trzeciego podkryterium,
w którym jako najwyżej oceniona ponownie została oferta Wykonawcy Kancelaria Radców
Prawnych S. i G.
sp. partnerska, Odwołujący wskazał, że ocena Zamawiającego stanowi
również ogólnikowe podsumowania elementów zawartych w poprzednich podkryteriach, co
uzasadnia konstatację, że Zamawiający również w odniesieniu do podkryterium „propozycja
rozwiązań usprawniających obsługę prawną” dubluje punkty dla Wykonawcy, którego oferta
została oceniona najwyżej w nin. postępowaniu.
W uzasadnieniu swojego stanowi
ska w tym zakresie Zamawiający dodatkowo zwrócił
uwagę, iż w zakresie tego podkryterium Wykonawca położył nacisk na ochronę
powierzonych danych i stosowany prze
z siebie system zabezpieczeń. Powyższe działanie
Zamawiającego wydaje się o tyle nieprawidłowe, albowiem z uwagi na zapisy umowy i
przepisy prawa, w tym RODO i Kodeks Etyki Radcy Prawnego, obowiązkiem Wykonawcy
było i jest przestrzeganie przepisów o ochronie danych, w tym danych osobowych. Dlatego
też, rozwiązania Wykonawcy w ramach tego podkryterium, nie powinny być oceniane przez
Zamawiającego przez pryzmat stosowanych systemów zabezpieczeń, ale pod kątem
sposobu organizacji obsługi prawnej. Z kolei, zgodnie z treścią SWZ Koncepcja organizacji
obsługi prawnej powinna opisywać własny sposób podejścia Wykonawcy do realizacji
zamówienia i winna uwzględniać co najmniej zakres i terminy wskazane przez
Zamawiającego, jak również określać sposób organizacji pracy osób skierowanych do
realizac
ji zamówienia i ich koordynacji. Z treści natomiast, uzasadnienia zestawienia
wszystkich ocenionych ofert wynika, iż Zamawiający głównie oceniał sposób komunikacji,
systemy bezpieczeństwa oraz dostępność do innowacyjnych programów. W żadnej z
pr
zedstawionych przez Wykonawców Koncepcji nie ocenił takich elementów jak sposób
realizacji usługi, organizację pracy osób skierowanych do realizacji zamówienia i ich
koordynację. Powyższe ma o tyle istotne znaczenie, albowiem pokazuje drugi element
naruszeń Zamawiającego w odniesieniu do oceny ofert w ramach kryterium pozacenowego
Koncepcji organizacji obsługi prawnej.
Otóż, Zamawiający oceniając najwyżej w ww. podkryterium ofertę Wykonawcy
Kancelaria Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska, zminimalizował (umniejszył punktów)
ofercie Odwołującego w tym podkryterium. Powyższe wydaje się wynikać albo
z niezrozumienia treści zapisów SWZ w ramach tego kryterium oceny ofert albo z celowego
działania Zamawiającego.
Na uwagę bowiem zasługuje, iż zgodnie z treścią Koncepcji organizacji obsługi prawnej
Odwołującego, w jej treści przedstawione zostały konkretnie sposoby komunikowania się
Zamawiającym, tj. za pomocą telefonu, faxu, poczty - email, aplikacji Teams, Skype, Webex,
oraz wskazano na formy komunikacji ustne i pisemne.
Dodatkowo Odwołujący wskazał, iż
stawi się na każde wezwanie Zamawiającego w trakcie świadczenia pracy zdalnej, jeżeli
sytuacja będzie tego wymagać po wcześniejszym powiadomieniu przez Zamawiającego.
Odwołujący wskazał, iż będzie realizował przedmiot umowy na podstawie zleceń ustnych,
pisemnych, e-mailowych, telefonicznych lub faksowych.
Powyższe ma o tyle istotne
znacznie, albowiem Zamawiający w uzasadnieniu Informacji wyboru oferty najkorzystniejszej
w odniesieniu do oferty Odwołującego stwierdza, iż Koncepcja organizacji obsługi prawnej
Odwołującego w niewielkim stopniu uwzględnia dodatkowe rozwiązania w zakresie
komunikowania się z Zamawiającym. Stanowisko to jest o tyle nieprawidłowe, albowiem
w treści zaproponowanej przez Odwołującego Koncepcji organizacji obsługi prawnej w pkt 1
Odwołujący wprost wskazał, iż obsługę prawną Zamawiającego będzie pełnił poprzez dyżur
prawny w siedzibie Zamawiającego od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy
Zamawiającego wg ustalonego harmonogramu przekazanego Zamawiającemu po
podpisaniu umowy oraz poza dyżurami, w formie zdalnej obsługi prawnej (konsultacje
telefoniczne i z
wykorzystaniem innych środków komunikacji na odległość, tj. za pomocą
aplikacji Webex,
Țeams spotkań w formie telekonferencii. poczta elektroniczna) oraz skype.
Zatem, gdyby Zamawiający w sposób przejrzysty, rzetelny, prawidłowy
i z poszanowaniem zasad równego traktowania wykonawców, pochylił się precyzyjnie nad
Koncepcją organizacji obsługi prawnej Odwołującego, w tym jej treścią w zakresie
podkryterium „sposób komunikowania się z Zamawiającym”, zapewne nie pominąłby faktu, iż
wskazane przez Odwołującego aplikacje Teams, Webex w swej istocie zawierają szeroki
wachlarz innych podzespołów - sposobów komunikowania się, który zarówno pełni rolę
w porozumiewaniu się, jak i tworzy alerty zabezpieczeń oraz archiwizacji przesyłanych
danych. Tym samym, oferta Odwołującego spełnia oczekiwania Zamawiającego w zakresie
trzech podkryteriów dot. Kryterium oceny ofert: Koncepcji organizacji obsługi prawnej,
podlegającej ocenie i punktacji w niniejszym postępowaniu. Odwołujący wskazał, iż Microsoft
Teams to platforma do komunikacji, która jest połączeniem czatu, wirtualnego miejsca
spotkań i obszaru roboczego. Microsoft Teams wchodzi w skład Office 365. Platforma
Teams służy m.in. do utrzymywania kontaktu ze współpracownikami, prowadzenia z nimi
rozmów na czacie wideokonferencji. Microsoft Teams to również platforma do samodzielnej
lub zespołowej pracy na plikach i koordynowania oraz organizacji pracy zespołu, Microsoft
Teams działa jako aplikacja desktopowa, narzędzie uruchamiane w przeglądarce
internetowej lub na urządzeniu mobilnym za pośrednictwem zainstalowanego klienta
pracującego pod kontrolą systemu Android lub iOS. Microsoft Teams daje członkom zespołu
dostęp do platformy, na której można gromadzić pliki, narzędzia i rozwiązania przydatne w
pracy zespołowej oraz umożliwia bieżącą komunikację na czacie lub rozmowy wideo. Teams
pomaga w codziennym koordynowaniu projektów i zadań, podejmowaniu decyzji wspólnie z
zespołem, pozwala współtworzyć i współpracować jednocześnie w obrębie plików oraz
aktualizować status zadań, do których wszyscy członkowie zespołu mają dostęp. Odwołujący
wskazał, że w aplikacji Teams można przekazywać wiadomości bezpośrednio na czacie,
zamiast pocztą e-mail, wprowadzać zmiany w dokumentach, wyświetlać wzmianki,
udostępniać notatki, strony Internetowe i aplikacje. W zależności od celu zespołu aplikacji
TEAMS można zatem stworzyć zespół tymczasowy, który będzie zajmował się konkretnym
projektem lub zespół stały odpowiadający elementowi struktury firmy czy organizacji - zespół
konkretnego działu w firmie (np. HR) lub zespół pracujący w określonym oddziale organizacji
(np. w biurze w Warszawie). W ramach utworzonego zespołu jego członkowie mogą ze sobą
rozmawiać, dzielić się plikami, notatkami i wspólnie edytować dokumenty. Dobrą praktyką
jest opracowanie struktury kanałów dla zespołu, czyli grup tematycznych w obrębie zespołu.
Kanał w Microsoft Teams to wydzielone miejsce w obrębie zespołu poświęcone danemu
tematowi. Kanał może dotyczyć konkretnego projektu, inicjatywy, lokalizacji itd. Kanały
porządkują rozmowy i je archiwizują, materiały i narzędzia przeznaczone do realizacji
tematu/zadania, któremu poświęcony jest kanał.
Z kolei, aplikacja Webex to bogate w funkcje, ale łatwe w użyciu rozwiązanie do
współpracy, które zapewnia łączność między użytkownikami w dowolnym czasie,
w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu. Webex łączy rozmowy telefoniczne,
wiadomości, spotkania online, udostępnianie plików, tablice i nie tylko - w aplikacji - dzięki
czemu można usprawnić pracę zespołową i osiągać wspaniałe wyniki szybciej niż
kiedykolwiek dotychczas. Aplikacja ta jest jedną z rozwijających się innowacji
technologicznych oraz coraz bardziej efektywnych rozwiązań dla pracy grupowej.
Współpraca często obejmuje nie tylko użytkowników wewnętrznych, ale także zewnętrznych
partnerów biznesowych. Jest to narzędzie, które łatwo łączą ludzi i umożliwia im
produktywną współpracę. Jednocześnie spełniającą coraz bardziej złożone wymagania
dotyczące bezpieczeństwa i zgodności, które są kluczem do zapewnienia bezpieczeństwa
danych. Platforma Webex z kolei, to bezpieczne miejsce do łączenia się i realizowania
zadań, które pozwala na wykonywanie połączeń telefonicznych, komunikację za pomocą
czatu oraz organizację wideokonferencji w jednej aplikacji. Aplikacja pozwala na tworzenie
bezpiecznych
wirtualnych
przestrzeni
roboczych
do
wszystkiego,
od
realizacji
krótkoterminowych zadań po rozwiązywanie długoterminowych projektów. Dzięki tej aplikacji
można przesyłać wiadomości i udostępniać pliki, które z kolei można ulepszyć dzięki
Integracji aplikacji innych firm (np. Microsoft, Google), aby zapewnić płynny przepływ pracy,
zwiększyć produktywność i wydajność swojej firmy zapewniając swoim pracownikom
zaawansowane i przyjaz
ne narzędzie do pracy zarówno w biurze jak i poza nim: czy to w
podróży służbowej czy po prostu pracy zdalnej. Aplikacja Webex zawiera także Usługę Cisco
Webex. Jest to usługa modułowa, którą można w łatwy i szybki sposób skonfigurować
według potrzeb współpracowników, w zależności od sposobu pracy zapisując odpowiednie
ustawienia w panelu Control Hub. Moduły obejmują wiadomości (Webex Teams), połączenia
telefoniczne (Webex Calllng), spotkania online (Webex Meet) i kontrolę urządzeń. W
ujednoliconej aplikacj
i można włączyć jeden, dwa, trzy lub wszystkie cztery z tych opcji w
zależności od wybranej licencji. Webex Meetings to wirtualne miejsce spotkań, w którym
możesz spotkać się w czasie rzeczywistym za pomocą przeglądarki internetowej, aplikacji na
komputerz
e, a także na tablecie lub telefonie komórkowym. Daje to jedno spójne
doświadczenie, zapewniając opcje łatwego łączenia się, gdziekolwiek się jest. Usługa Webex
Meetings jest globalnie dostępna, bezpieczna i stworzona z myślą o optymalizacji
przepustowości, zmniejszeniu opóźnień, tak aby każdy uczestnik spotkania miał dobre
wrażenia bez względu na to, gdzie się znajduje. Za pomocą przedmiotowej aplikacji można
zorganizować spotkanie lub do niego dołączyć z dowolnego miejsca i dowolnego urządzenia
- komputer
a stacjonarnego, telefonu komórkowego, przeglądarki internetowej, urządzeń
wideo czy tabletu. Aby wziąć udział w spotkaniu ze współpracownikami, nie trzeba być w
biurze; aby odbyć spotkania biznesowe, nie trzeba tracić czasu na podróże - wystarczy
kliknąć opcję Spotkanie w aplikacji i w kilka sekund ustawić jego szczegóły. W celu
dołączenia do spotkania, na które zostaliśmy zaproszeni wystarczy kliknąć link Dołącz do
spotkania zawarty w zaproszeniu na spotkanie. W przypadku braku dostępu do Internetu,
można dołączyć do spotkania „głosowo” łącząc się pod numer telefonu również zawarty w
zaproszeniu. W czasie spotkania za pomocą aplikacji Webex można uczestnikom
udostępniać pojedyncze pliki. Może to być na przykład dokument lub plik wideo
przechowywany na komp
uterze, Maksymalny rozmiar udostępnianego pliku w czasie sesji to
2GB.
Na spotkanie w aplikacji Webex można również zaprosić osoby, które nie mają konta
Webex ani licencji usługi Webex. Do spotkania użytkownik zewnętrzny może dołączyć
w bardzo prosty sposób - nie trzeba pobierać żadnych plików ani instalować wtyczek.
Wystarc
zy kliknąć przycisk Dołącz w zaproszeniu na spotkanie, które zostanie wysłane
w wiadomości email i które przekieruje osobę zaproszoną na stronę spotkania. Na stronie tej
należy wprowadzić swoje imię i nazwisko oraz adres e-mail, a następnie wybrać opcję
D
ołącz do spotkania. W Webex Meet istnieje możliwość nagrywania spotkań. Nagrania
mogą być zapisywane w chmurze (firmowej witrynie Webex) lub lokalnie na komputerze.
Pliki z zarejestrowanymi spotkankami
można wysłać osobom, które nie mogły w nich
uczestnicz
yć lub które chciałyby powrócić do omawianych zagadnień. Cisco Webex od
początku oferuje szyfrowanie end-to-end i wciąż rozwija funkcje bezpieczeństwa, pozwalając
działom IT na zapewnienie pracownikom najwyższego możliwego poziomu cyberochrony.
Najnowszym
przykładem jest objęcie Webex Meetings szyfrowaniem AES-256-GCM. AES-
GCM to najlepszy dostępny szyfr, który zapewnia zwiększoną ochronę danych spotkań i
odporność na cyberataki. Dodatkowo administratorzy mają wysoki poziom kontroli nad
kontami użytkowników i bezpieczeństwem oraz mogą aktywować funkcje, takie jak
uwi
erzytelnianie wieloskładnikowe i obowiązkowe zmiany hasła. W ramach spotkań wszyscy
or
ganizatorzy mogą ustawić hasło i wymagać uwierzytelnienia uczestników przed
dołączeniem. Webex Teams bazuje przede wszystkim na wymianie wiadomości
błyskawicznych. W obszarze Webex można prowadzić rozmowy 1:1 oraz rozmowy grupowe.
Każde okno czatu posiada karty - domyślnymi są Wiadomości, Profil z informacjami nt.
osoby, z którą rozmawiamy, Zawartość, gdzie przechowywane są np. pliki przekazane przez
uczestników konwersacji, Harmonogram na tej karcie można zaplanować spotkanie online.
Dodatkowo, uczestnicy czatu mogą szybko go przeksz
z Zamawiającym” Zamawiający za
lepszą ofertę w tym zakresie uznał ofertę Kancelarii Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska,
uzasadniając to faktem, iż cyt. „(..,) Jednocześnie wskazuje na bezpieczeństwo komunikacji
zapewnione dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych. Ponadto
zaoferowano rozwiązania ułatwiające komunikację, w tym pozwalające na udostępnianie
Zamawiającemu dokumentacji oraz dające możliwość bieżącego monitorowania statusu
zleconych spraw, a także sposób dostarczania/odbierania kluczowych dokumentów
niewskazany w pozostałych koncepcjach”.
Mając zatem powyższe na uwadze, nie można uznać za prawidłową dokonaną przez
Zamawiającego czynność badania i oceny oferty Odwołującego w tym zakresie,
a w konsekwencji ustaloną w tym i innych podkryteriach punktację. Gdyby Zamawiający
w sposób rzetelny i z zachowaniem zasady równej konkurencji dokonał oceny ofert, przyznał
by Odwołującemu większą liczbę punktów w podkryterium „sposoby komunikacji
z Zamawiającym” oraz w podkryterium „dostępność do dokumentów danej sprawy”.
Odwołujący wskazał, iż w podkryterium „sposób komunikacji z Zamawiającym” Zamawiający
w całości pominął takie elementy oceny tego podkryterium jak szybkość i skuteczność
zaproponowanych metod, a skupił się tylko i wyłącznie na ich ilości. Powyższe ma o tyle
istotne znaczenie, albowiem zaproponowane pr
zez Odwołującego metody w równoważnym
stopniu zapewniają możliwie najszybszy i najskuteczniejszy sposób komunikacji na
odległość dostępny aktualnie na rynku.
Ponadto, uzasadnioną w tym miejscu wydaje się wątpliwość, jak kształtowała się
rzeczywista punktac
ja Zamawiającego w tym podkryterium skoro Zamawiający, w sposób
sprzeczny z treścią pkt 2.2 SWZ, ocenił tylko i wyłącznie lość sposobów komunikacji, bez
odniesienia ich do elementów szybkości i skuteczności zaproponowanych metod kontaktu,
i przyznał Odwołującemu łącznie 1 pkt za - jak twierdzi - 3 sposoby komunikacji.
Z kolei, Wykonawca Kancelaria Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska zaoferował
w swojej ofercie, jak przyjął Zamawiający, najwięcej sposobów komunikacji. Idąc tym tokiem
rozumowania Zamawiaj
ącego, z matematycznego wyliczenia wydaje się wynikać, iż ww.
Wykonawca zaproponował 15 metod komunikacji z Zamawiającym. Powyższe
w ocenie Odwołującego budzi wątpliwości, abstrahując już od aktualnego rozwoju techniki
i informatyzacji.
Odwołujący podniósł, iż przy ocenie oferty Odwołującego Zamawiający,
w ramach podkryterium „DOSTĘPNOSC DO DOKUMENTÓW PROWADZONEJ SPRAWY”,
nie
uwzględnił sposobu udostępniania dokumentów wynikającego z zastosowania przez
Odwołującego aplikacji Teams, Webex etc. Dodatkowo wskazał, iż Odwołujący w treści
Koncepcji
organizacji obsługi prawnej zobowiązał się do przekazywania pełnej informacji
o stanie wykonania
obowiązków wynikających z Umowy, w zakresie i w formie oraz w
terminie ustalonym przez Zamawiającego oraz o stanie spraw, o zaistniałych lub przyszłych
zdarzeniach dotyczących prowadzonych spraw, a także o wykonywanych pracach objętych
Umową i czynnościach planowanych przez Wykonawcę w ramach świadczenia usług. Wraz
z informacjami w tym zakresie Odwołujący zobowiązał się do przedstawiania
Zamawiającemu rekomendacji lub propozycji działań.
Powyższy zapis zamieszczony w Koncepcji organizacji obsługi prawnej dotyczył
dostępności do dokumentów prowadzonej sprawy, min. ich archiwizowania, tyle że ich forma
i termin został uzależniony od propozycji Zamawiającego. Powyższe, w zakresie
archiwizowania dokumentacji prowadzonej sprawy świadczy o elastycznym podejściu
Wykonawcy, które miało podlegać uzgodnieniu z Zamawiającym bez potrzeby narzucenia
wprost rozwiązania. Zasadniczym bowiem, zbiorem dokumentów każdej kancelarii są akta
spraw klientów kancelarii. Kancelarie przy ich przechowywaniu winni przestrzegać przepisów
różnych ustaw zobowiązujących do chronienia informacji. Jedną z nich jest ustawa z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, tj. z dnia 17 czerwca 2002 r., Dz,U. z 2002 r.,
Nr 101, poz. 926 z późn. zm., inną chociażby ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji, tj. z dnia 26 czerwca 2003 r., Dz.U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 z
p
óźn zm., która mówi o tajemnicy przedsiębiorstwa. Generalne zasady wynikają zaś
Kodeksu Etyki Radcy Prawnego, nakazującego ochronę tajemnicy zawodowej.
Wskazał, że Odwołujący w swojej Koncepcji, uzależnił dostępność do wszelkiej
dokumentacji prowadzonych p
rzez niego spraw przede wszystkim od zgody Zamawiającego,
której forma i termin miały podlegać uzgodnieniu po wyborze Wykonawcy, w poszanowaniu
przede wszystkim zapisów RODO oraz powszechnie obowiązujących przepisów
o
administrowaniu
danych
osobowych.
Z
analizy
uzasadnienia
rozstrzygnięcia
przedmiotowego postępowania wynika natomiast, iż Zamawiający również i w tym zakresie
nie pochylił się nad Koncepcją organizacji obsługi prawnej przedstawionej przez
Odwołującego oraz przyznał mu tylko 1 pkt za „możliwość szybkiego przekazania dokumentu
w formie skanu”. W tym zakresie, gdyby analiza i ocena ofert została dokonana prawidłowo,
Zamawiający powinien przyznać Odwołującemu większą liczbę punktów, a nawet
maksymalną liczbę punktów przewidzianą w tym podkryterium. Istotnym przy tym jest,
Koncepcja organizacji
obsługi prawnej załączona do oferty Odwołującego powinna być
analizowana całościowo z uwzględnieniem wszystkich zawartych w niej rozwiązań, czego
wydaje się w ogóle nie uczynił Zamawiający.
Odwołujący wskazał, iż w odniesieniu do oferty Wykonawcy Kancelarii Radców
Prawnych S. i G.
sp. partnerska w podkryterium Sposób przekazywania dokumentów
Zamawiający przyznał maksymalną ilość punktów, a to 5. Nie znając treści ww. Koncepcji
trudno z tym polemizować, nie mniej jednak na uwagę zasługuje, iż rozwiązania
przedstawione przez Odwołującego w jego Koncepcji również uwzględniają możliwości
dostępu do akt sprawy zarówno w formie tradycyjnej, co wynika z warunków umowy, jak
formy elektronicznej
. Tym samym, Zamawiający wydaje się faworyzować Wykonawcę,
którego oferta została wybrana za najkorzystniejszą, przyznając mu za podstawową formę
dostępności dokumentów dodatkowe punkty. Odwołujący podniósł, iż przy analizie i ocenie
ofert, w tym przy cenie oferty Odwołującego, Zamawiający w ogóle nie ocenił takich
elementów Koncepcji, jak zakres i terminy wskazane przez Zamawiającego, jak również
sposób organizacji pracy osób skierowanych do realizacji zamówienia i ich koordynacji.
Powyższe
elementy,
od
elementów
ocenianych
przez
Zamawiającego
w poszcz
ególnych Koncepcjach, stanowią istotę organizacji obsługi prawnej Zamawiającego.
W Koncepcji organizacji obsługi prawnej Odwołującego pojawiają się bowiem, rozwiązania
związane z raportowaniem i sprawozdawczością z czynności obejmujących obsługę prawną
Zamawiającego (zob. np. pkt 10 i 12), możliwością skierowania do wykonania zamówienia
podwykonawców czy zapisy na wypadek nieobecności któregokolwiek z członków zespołu,
czego Zamawiający w ogóle nie ocenił oraz nie wziął pod uwagę.
Ma
jąc zatem, powyższe na względzie, trudno uznać czynności Zamawiającego
polegające na badaniu i oceny ofert za prawidłowe oraz przejrzyste, a przekazane przez
Zamawiającego uzasadnienie o wyborze oferty najkorzystniejszej za weryfikowalne
w ramach pozacenowego kryterium oceny ofert j
akim jest „Koncepcja organizacji obsługi
prawnej”.
Odnośnie zarzutu zawartego w punkcie 3. petitum odwołania Odwołujący wskazał, iż
naruszenia ww. przepisów upatruje w zaniechaniu przekazania mu prawidłowego
uzasadnienia faktycz
nego i prawnego dotyczącego wyboru najkorzystniejszej oferty
w zakresie kryterium pozacenowego Koncepcja organizacji obsługi prawnej, do czego
Zamawiający jest zobowiązany na gruncie ww. przepisu, co miało istotny wpływ na wynik
postępowania, a które zostało przeprowadzone w sposób niezapewniający zachowania
uczciwe
j konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Zamawiający nie przedstawił
bowiem, rzetelnego i dającego się zweryfikować uzasadnienia opisowego w zakresie oceny
ofert w ww. kryterium, czym uniemożliwił wykonawcom poznanie faktycznych przyczyn, dla
których opis proponowanych rozwiązań zawartych w Koncepcji organizacji obsługi prawnej
został oceniony na takim, a nie innym poziomie. Zgodnie bowiem, z lakoniczną oceną
Zamawiającego wskazaną w uzasadnieniu rozstrzygnięcia, koncepcja Odwołującego,
w podkryt
erium „sposób komunikowania się z Zamawiającym” uwzględnia jedynie
w niewielkim stopniu dodatkowe rozwiązania (komunikatory typu Teams, Skype, Webex)
w zakresie komunikowania się z Zamawiającym, zaś w podkryterium „dostępność do
dokumentów prowadzonej sprawy” koncepcja ta uwzględnia w niewielkim stopniu dodatkowe
rozwiązania, tj. możliwość szybkiego przekazania dokumentu w formie skanu. Natomiast
w podkryterium „propozycja rozwiązań usprawniających obsługę prawną” poinformowano, że
zaproponowana koncepcj
a opisuje zakres zadań, jakie będą wykonywane przez
Wykonawcę. Stwierdzono, że koncepcja ta stanowi kompilację wymogów Zamawiającego
opisanych w SWZ oraz zawiera rozwiązania polegające na przekazywaniu miesięcznych
raportów świadczonych usług: rejestr prowadzonych spraw (załatwionych I w toku),
sporządzonych opinii prawnych i innych opracowań pisemnych), raport prowadzonych spraw
sądowych, zestawienie wyjazdów służbowych oraz informacja o stanie wykonania
obowiązków wynikających z umowy. Treść złożonego dokumentu nie zawiera pomysłu
własnego Wykonawcy na to, w jaki sposób będzie realizował obowiązki umowne.
Z kolei w uzasadnieniu rozstrzygnięcia informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej
w odniesieniu do oceny oferty wybranego wykonawcy w niniejszym pos
tępowaniu
Zamawiający przy ocenie oferty w kryterium Koncepcja organizacji obsługi prawnej również
posługuje się lakonicznymi i nieostrymi sformułowaniami typu „Zaproponowana propozycja
zawiera najlepszą propozycję sposobu komunikacji. Uwzględnia ona najwięcej sposobów
komunikacji z Zamawiającym. Jednocześnie wskazuje na bezpieczeństwo komunikacji
z Zamawiającym zaoferowano rozwiązania pozwalające na udostępnienie dokumentacji oraz
dające możliwość bieżącego monitowania statusu spraw, a także dostarczania, odbierania
kluczowych dokumentów”.
Odwołujący podkreślał, że w uzasadnieniu Zamawiający nie dokonał żadnego
rozbicia punktacji na poszczególne elementy w poszczególnych podkryteriach, które
wynikały z treści zapisów pkt 2.2 SWZ, a tylko i wyłącznie lakonicznie i oględnie uzasadnił
przyznaną ilość punktów w danym podkryterium każdemu z Wykonawców. Z
przedstawionego powyżej opisu oceny oferty Odwołującego zawartego w uzasadnieniu
Informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej
, trudno doszukać się argumentacji, która
prowadziła do negatywnej oceny jego oferty i przyznanej mu ilości punktów. Powyższe
poddaje w wątpliwość nie tylko badanie i ocenę oferty Odwołującego, która wydaje się
bardzo subiektywna, ale ta
kże całość uzasadnienia wyboru jako oferty najkorzystniejszej
Wykonawcy Kancelarii Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska oraz czyni nieczytelnym i
niespełniającym wymagań ustawowych, o których mowa w art. 253 ust. 1 ustawy Pzp.
Powyższe niewątpliwie nie sprzyja zasadom uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców i przejrzystości, wyrażonym w art. 16 ustawy Pzp.
W przedmiocie zarzutu zawartego w punkcie 4. petitum
odwołania Odwołujący
wskazał, że analiza decyzji Zamawiającego odnośnie nieodtajniania Koncepcji organizacji
obsługi prawnej złożonej przez Wykonawcę prowadzi do stwierdzenia, że Zamawiający
w sposób nieprawidłowy ocenił skuteczność zastrzeżenia tego, czym naruszył przepisy
art. 18 ust. 1-
3 ustawy Pzp. Oceniając treść uzasadnienia zastrzeżenia Koncepcji organizacji
obsługi prawnej jako tajemnica przedsiębiorstwa stwierdzić należy, że Wykonawca w sposób
nieuprawniony dokonał zastrzeżenia tego dokumentu jako tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca bowiem, w żadnym miejscu nie wykazał nie tylko wartości gospodarczej
zastrzeganych informacji, powołując się jedynie na ogólne stwierdzenia, że ujawnienie
informacji narazi go na szkodę. Wykonawca w uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia tylko
i wyłącznie wskazał, iż stosuje metody ograniczające dostęp do informacji objętych treścią
zastrzeżonego jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentu, natomiast nie przedstawił w tym
zakresie jakiegokolwiek dowodu, który potwierdzałby skuteczność dokonanego
zastrzeżenia. Odwołujący na poparcie prezentowanego stanowiska przywołał wyrok KIO
z dnia 29 marca 2021 r. sygn. akt: KIO 720/21, wyrok KIO z dnia 3 kwietnia 2019 r. sygn.
akt: KIO 367/19, wyrok KIO sygn. akt: KIO 2440/19.
Maj
ąc zatem, powyższe na względzie, trudno zgodzić się ze stanowiskiem
Wykonawcy Kancelarii Radców Prawnych S. i G. sp. partnerska, aby dokonane przez nich
zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa w odniesieniu do Koncepcji organizacji obsługi
prawnej było skuteczne. Wykonawca ten bowiem, nie udowodnił, iż dostęp do zastrzeżonych
informacji ma ograniczony krąg osób, a w konsekwencji, że informacje te stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa. Do niezaaprobowania wydaje się również stanowisko Zamawiającego,
który nie dokonał odtajnienia tego dokumentu na skutek nieprawidłowej weryfikacji
zastrzeżenia
tajemnicy
przedsiębiorstwa
przez
Wykonawcę,
jak
również
w konsekwencji utajnił badanie i ocenę oferty tego Wykonawcy w zakresie pozacenowego
kryterium oceny ofert - Konce
pcja organizacji obsługi prawnej.
Zamawiający nie złożył odpowiedzi na odwołanie w formie pisemnej. W toku
posiedzenia niejawnego z udziałem Stron i Uczestnika Zamawiający oświadczył, że
uwzględnia zarzut zawarty w punkcie II.4 petitum odwołania. W pozostałym zakresie
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Przystępujący w toku posiedzenia niejawnego z udziałem Stron wobec uwzględnienia
przez Zamawiającego zarzutu, o którym mowa w punkcie II.4 petitum odwołania oświadczył,
że wnosi sprzeciw. Przystępujący złożył do akt sprawy pismo procesowe z dnia 13 lutego
2022 r.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Po wysłuchaniu stanowisk Stron i Przystępującego Izba oddaliła wniosek
Przystępującego o odrzucenie odwołania w zakresie zarzutu naruszenia art. 240 ustawy Pzp
jako spóźnionego. Zdaniem Przystępującego u podstaw jego sformułowania leżą
„niejednoznaczne, niezrozumiałe lub naruszające konkurencję” postanowienia SWZ. Skład
orzekający doszedł do przekonania, że niniejszy zarzut postawiony w związku
z zarzutem naruszenia art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
nie stanowi (spóźnionego) zarzutu
odwołania wobec postanowień SWZ. Nie dotyczy opisu kryteriów oceny ofert w niniejszym
postępowaniu, ale dokonania nieprawidłowej, niezgodnej z SWZ i subiektywnej oceny oferty
Odwołującego i Przystępującego w kryterium pozacenowym „Koncepcja organizacji obsługi
prawnej”.
W ocenie Izby nie zasługiwał na uwzględnienie wniosek Zamawiającego o odrzucenia
odwołania w zakresie zarzutu zawartego w punkcie II.4 petitum odwołania dotyczącego
zaniechania odtajnienia „Koncepcji organizacji obsługi prawnej” złożonej przez
Przystępującego z uwagi na jego spóźniony charakter. Izba nie podzieliła stanowiska
Zamawiającego, który podnosił, że pismem z dnia 5 stycznia 2022 r. poinformował
Odwołującego, że ww. dokument złożony przez Przystępującego został skutecznie objęty
tajemnicą przedsiębiorstwa, a Zamawiający zakończył już proces badania uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy. Wobec powyższego w opinii Zamawiającego termin na zaskarżenie
zaniechania udostępnienia Odwołującemu zastrzeżonego przez Przystępującego dokumentu
winien biec od 5 stycznia 2022 r.
Odnosząc się do zgłoszonego wniosku Izba wskazuje, iż z treści pisma z dnia
5 stycznia 2022 r. nie wynika, że Zamawiający zakończył już proces badania zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa Przystępującego, uznając, iż dokument „Koncepcja organizacji
obsługi prawnej” został prawidłowo objęty stosownym zastrzeżeniem. Z rzeczonego pisma
wynika tylko tyle, że Zamawiający poinformował Odwołującego, że ww. dokument nie
zostanie udostępniony z uwagi na objęcie go tajemnicą przedsiębiorstwa. Wskazać należy,
że ustawodawca nie uregulował w ustawie Pzp konkretnego momentu w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia publicznego, do którego zamawiający powinien zakończyć
weryfikację zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, jak również czasu na dokonanie tej
czynności. Mając jednak na uwadze treść art. 74 ustawy Pzp stwierdzić należy, że zasadą
je
st, iż o zaniechaniu zamawiającego w dokonaniu weryfikacji skuteczności zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa można mówić w sposób pewny od momentu wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Tym samym jeżeli w toku postępowania o udzielenie zamówienia
zamawiający nie poinformował wykonawców o zakończeniu badania skuteczności
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa i o wynikach tego badania, wszak przepisy ustawy
Pzp nie nakładają na zamawiającego takiego obowiązku, to termin na wniesienie odwołania
od zaniechania
zamawiającego w tym zakresie należy liczyć od momentu wyboru oferty
najkorzystniejszej.
Dodać również należy, iż czynności zamawiającego podejmowane
w postępowaniu o udzielenie zamówienia winny mieć charakter przejrzysty, pozbawiony
sfery przypuszczeń, tak aby wykonawca po zapoznaniu się ze stanowiskiem zamawiającego
mógł jednoznacznie odkodować stanowisko zamawiającego i podjąć decyzję w przedmiocie
ewentualnego skorzystania ze środków ochrony prawnej. Wobec powyższego wniosek
Zamawiającego o odrzucenie odwołania w zakresie ww. zarzutu nie mógł zostać
uwzględniony.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Zamawiający w dniu 2 lutego 2022 r. powiadomił wykonawców o wniesionym
odwołaniu.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawcę Kancelaria
Radców Prawnych S. i G. Spółka Partnerska siedzibą w Kielcach [dalej „Przystępujący”]
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego w dniu 7 lutego 2022 r. po
stronie Zamawiającego.
P
rzy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami oraz
wyjaśnieniami i modyfikacjami, ofertę Przystępującego oraz Odwołującego, a także
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 24 stycznia 2022 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
i Uczestnika z
łożone ustnie oraz pisemnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 14
lutego 2022 r.
Izba zaliczyła w poczet materiału sprawy dowody złożone przez Odwołującego, tj.:
wydruk ze strony internetowej zawierający artykuł pt. Miało być taniej, a wybrano
najdroższą ofertę obsługi prawnej ratusza. Są spore wątpliwości;
wydruk ze strony internetowej zawierający artykuł pt. Kielce wybrały najdroższą ofertę.
Zwycięska koncepcja jest jednak tajna;
pismo Prezydenta Miasta Kielce z dnia 26 lipca 2021 r. wraz z załącznikiem;
wydruki ze stron internetowych dotyczące programu Micfosoft Teams oraz Webex Cisco.
Izba oddaliła ww. dowody złożone przez Odwołującego uznając je za nieprzydatne do
rozpoznania niniejszej sprawy.
Z kolei złożone przez Odwołującego tabelaryczne
zestawienie oceny oferty Odwołującego i Przystępującego Izba uznała za stanowisko własne
Odwołującego podlegające ocenie w ramach zarzutu, o którym mowa w punkcie II.3 petitum
odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z rozdziałem XXIV SWZ jednym z kryteriów oceny ofert była „Koncepcja
organizacji obsługi prawnej” – 30 pkt.
W ramach ww. kryterium, ocenie będzie podlegać koncepcja organizacji obsługi
prawnej, załączona przez Wykonawcę do formularza oferty. Koncepcja organizacji obsługi
prawnej powinna opisywać własny sposób podejścia Wykonawcy do realizacji zamówienia.
Koncepc
ja winna uwzględniać co najmniej zakres i terminy wskazane przez Zamawiającego,
jak również określać sposób organizacji pracy osób skierowanych do realizacji zamówienia
i ich koordynacji. W ramach kryterium „Koncepcja organizacji obsługi prawnej” ocena ofert
będzie dokonywana na podstawie następujących podkryteriów:
1) sposób komunikowania się z Zamawiającym,
2) dostępność do dokumentów prowadzonej sprawy,
3) propozycja rozwiązań usprawniających obsługę prawną.
W ramach podkryterium -
„sposób komunikowania się z Zamawiającym” Wykonawcy
zostaną przyznane punkty w liczbie od 0 do 5. Przydział punktów zostanie dokonany poprzez
zestawienie przedstawionych przez Wykonawcę sposobów komunikacji z Zamawiającym,
innych niż forma telefoniczna, mailowa oraz kontakt osobisty, z propozycjami innych
Wykonawców. Po sporządzeniu tego zestawienia, jeżeli będzie możliwe zróżnicowanie
przedstawionych przez Wykonawców propozycji, nastąpi ocena kolejności w jakiej
propozycje poszczególnych Wykonawców najlepiej realizują dane podkryterium.
Zamawiający podczas oceny ofert będzie brał pod uwagę wskazane przez Wykonawcę
dodatkowe sposoby komunikacji z Zamawiającym oraz szybkość i skuteczność
zaproponowanych metod. Wykonawcy, który przedstawi propozycję sposobu komunikacji z
Zamawia
jącym najlepiej realizujących to podkryterium zostanie przyznane 5 pkt. Natomiast
Wykonawca, który nie przedstawi swojej propozycji albo przedstawi propozycję
nierealizującą danego podkryterium otrzyma 0 pkt.
W ramach podkryterium -
„dostępność do dokumentów prowadzonej sprawy”
Wykonawcy zostaną przyznane punkty w liczbie od 0 do 5. Przydział punktów zostanie
dokonany poprzez zestawienie przedstawionych przez Wykonawcę propozycji
z propozycjami innych Wykonawców. Po sporządzeniu tego zestawienia, jeżeli będzie
możliwe zróżnicowanie przedstawionych przez Wykonawców propozycji, nastąpi ocena
kolejności w jakiej propozycje poszczególnych Wykonawców najlepiej realizują dane
podkryterium. Zamawiający podczas oceny ofert będzie brał pod uwagę sposób dostępu
Zama
wiającego do dokumentów sprawy prowadzonej przez Wykonawcę, w tym także
szybkość realizowanego dostępu i możliwość monitorowania na bieżąco przebiegu sprawy.
Wykonawcy, który przedstawi propozycję rozwiązań usprawniających obsługę prawną
najlepiej realizuj
ących to podkryterium zostanie przyznane 5 pkt. Natomiast Wykonawca,
który nie przedstawi swojej propozycji albo przedstawi propozycję nierealizującą danego
podkryterium otrzyma 0 pkt.
W ramach podkryterium -
„propozycja rozwiązań usprawniających obsługę prawną”
Wykonawcy zostaną przyznane punkty w liczbie od 0 do 20. Przydział punktów zostanie
dokonany poprzez zestawienie przedstawionych przez Wykonawcę propozycji
z propozycjami innych Wykonawców. Po sporządzeniu tego zestawienia, jeżeli będzie
możliwe zróżnicowanie przedstawionych przez Wykonawców propozycji, nastąpi ocena
kolejności w jakiej propozycje poszczególnych Wykonawców najlepiej realizują dane
podkryterium. Wykonawcy, który przedstawi propozycję rozwiązań usprawniających obsługę
prawną najlepiej realizujących to podkryterium zostanie przyznane 20 pkt. Natomiast
Wykonawca, który nie przedstawi swojej propozycji albo przedstawi propozycję
nierealizującą danego podkryterium otrzyma 0 pkt.
W kryterium -
„koncepcja organizacji obsługi prawnej” Wykonawca może uzyskać
maksymalnie 30 pkt, z zastrzeżeniem że ich liczba będzie odpowiadać sumie punktów jakie
oferta uzyska w każdym ww. podkryteriów.
Niezłożenie przez Wykonawcę „Koncepcji organizacji obsługi prawnej” nie będzie
stanowić podstawy odrzucenia oferty, ale w takim przypadku oferta w kryterium, oceny ofert,
o którym mowa w pkt 2.2. otrzyma 0 pkt i Zamawiający uzna, że Wykonawca zrealizuje
przedmiot zamówienia w sposób określony przez Zamawiającego w SWZ i wzorze umowy.
W dniu 24 stycznia 2022 r. z
a najkorzystniejszą Zamawiający uznał ofertę wykonawcy
Kancelaria Radców Prawnych S. i G. Spółka Partnerska z siedzibą w Kielcach, która
otrzymała łącznie 62,64 pkt, w tym w kryterium „Koncepcja organizacji obsługi prawnej” – 30
pkt (max). Na drugim miejsc
u w rankingu ofert znalazła się oferta Odwołującego, która
otrzymała łącznie 60 pkt, w tym w kryterium „Koncepcja organizacji obsługi prawnej” – 7 pkt.
Oferta Odwołującego w podkryterium nr 1 kryterium „Koncepcja organizacji obsługi
prawnej” otrzymała 1 punkt. W uzasadnieniu ww. decyzji Zamawiający wskazał, że
„Zaproponowana koncepcja uwzględnia w niewielkim stopniu dodatkowe rozwiązania
(komunikatory typu Teams, Skype, Webex) w zakresie komunikowania się z Zamawiającym.”
W podkryterium nr 2
oferta Odwołującego otrzymała 1 punkt. W uzasadnieniu ww.
decyzji Zamawiający podał, że „Zaproponowana koncepcja uwzględnia w niewielkim stopniu
dodatkowe rozwiązania, tj. możliwość szybkiego przekazania dokumentu w formie skanu.”
Z kolei w podkryterium nr 3
oferta Odwołującego otrzymała 5 punktów.
W uzasadnieniu ww. decyzji Zamawiający podał, że „Zaproponowana koncepcja opisuje
zakres zadań, jakie będą wykonywane przez Wykonawcę. Stanowi kompilację wymogów
Zamawiającego opisanych w SWZ oraz zawiera rozwiązania polegające na przekazywaniu
miesięcznych raportów świadczonych usług: rejestr prowadzonych spraw (załatwionych
i w toku), sporządzonych opinii prawnych i innych opracowań pisemnych), raport
prowadzonych spraw sądowych, zestawienie wyjazdów służbowych oraz informacja o stanie
wykonania obowiązków wynikających z umowy. Treść złożonego dokumentu nie zawiera
pomysłu własnego Wykonawcy na to, w jaki sposób będzie realizował obowiązki umowne.”
O
ferta Przystępującego w podkryterium nr 1 ww. kryterium otrzymała 5 punktów.
W uzasadnieniu ww. decyzji Zamawiający podał, że „Zaproponowana koncepcja zawiera
najlepszą propozycję sposobu komunikacji z Zamawiającym. Uwzględnia ona najwięcej
dodatkowych ro
związań w zakresie komunikacji z Zamawiającym, a nieuwzględnionych
przez pozostałych Wykonawców. Jednocześnie wskazuje na bezpieczeństwo komunikacji
zapewnione dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych. Ponadto
zaoferowano rozwiązania ułatwiające komunikację, w tym pozwalające na udostępnianie
Zamawiającemu dokumentacji oraz dające możliwość bieżącego monitorowania statusu
zleconych spraw, a także sposób dostarczania/odbierania kluczowych dokumentów
niewskazany w pozostałych koncepcjach.”
W za
kresie podkryterium nr 2 oferta Przystępującego otrzymała 5 punktów.
W uzasadnieniu ww. decyzji Zamawiający podał, że „Zaproponowana koncepcja oferuje
najlepszą propozycję w zakresie dostępu Zamawiającego do dokumentów sprawy
prowadzonej przez Wykonawcę i zawiera najwięcej dodatkowych rozwiązań, w tym
propozycje dla dostępu online i fizycznego, gwarantujących szybkość realizowanego dostępu
i możliwość monitorowania na bieżąco przebiegu sprawy. Zaoferowano stały i realizowany
na wiele sposobów dostęp do wszystkich dokumentów przekazanych Wykonawcy w związku
z realizacją zleconych zadań, jak i do dokumentów wytworzonych przez Wykonawcę.
Dotyczy to zarówno dokumentów archiwalnych, jak i bieżących, niezależnie od ich formy
(tradycyjna lub elektroniczna).”
W pod
kryterium nr 3 oferta Przystępującego otrzymała 20 punktów. W uzasadnieniu
ww. decyzji Zamawiający wskazał, że „Zaproponowana koncepcja przedstawia najlepszą
propozycję rozwiązań usprawniających obsługę prawną. Wykonawca zapewnia pracę
bezpośrednio na przekazanych dokumentach, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.
Koncepcja zawiera również opis rozwiązań usprawniających obsługę prawną, w tym
zastosowanie systemu zarządzania przepływem pracy i dokumentów. Dokument przewiduje
i opisuje, w jaki sposób Zamawiający będzie informowany o stanie wszystkich zleconych
spraw, przewiduje możliwość generowania danych zawierających informacje o bieżącej
sprawozdawczości. Ponadto przewidziano możliwość przeprowadzania okresowej ewaluacji
sposobu świadczonych usług, w celu dalszej pracy nad optymalizacją sposobu wykonywania
zleconych zadań. Bardzo dużą wagę koncepcja przykłada do zagadnień związanych
z bezpieczeństwem powierzonych danych, w tym danych osobowych. Opisane są narzędzie,
kanały komunikacji, sposoby przechowywania dokumentacji i jej przesyłania, sposoby
zabezpieczeń. Dokładnie opisane są również narzędzia informatyczne, które pozwolą na
efektywną i wydajna pracę nad dokumentami. Koncepcja w bardzo szerokim zakresie
zakłada wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań IT, ze wskazaniem konkretnych programów
oraz realnych rozwiązań. Zawiera opis założeń, które Wykonawca przyjmuje, jako główne
cele koncepcji, a następnie rozwija szczegółowo opis konkretnych rozwiązań, narzędzi
i działań, które mają doprowadzić do realizacji założonych celów. Koncepcja wskazuje
konkretne funkcjonalności i logicznie wiąże ich zastosowanie w celu spełnienia konkretnych
potrzeb Zamawiającego.”
Przystępujący zastrzegł jako tajemnicę przedsiębiorstwa złożoną wraz z ofertą
„Koncepcję organizacji obsługi prawnej”. Wykonawca wraz z ofertą złożył uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa (pismo z dnia 3 stycznia 2022 r. bez załączników).
Izba zważyła, co następuje:
Za zasadny Izba uznała zarzut naruszenia art. 253 ust. 1 i art. 16 ustawy Pzp poprzez
przekazanie Wykonawcom niespełniającego wymagań ustawowych uzasadnienia
faktycznego i prawnego wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie kryterium
pozacenowego „Koncepcja organizacji obsługi prawnej” oraz poszczególnych podkryteriach,
co miało istotny wpływ na wynik postępowania, które zostało przeprowadzone w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Zgodnie z art. 253 ust. 1 ustawy Pzp, niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej
oferty zamawiający informuje równocześnie wykonawców, którzy złożyli oferty,
o: 1)
wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę albo imię i nazwisko, siedzibę albo
miejs
ce zamieszkania, jeżeli jest miejscem wykonywania działalności wykonawcy, którego
ofertę wybrano, oraz nazwy albo imiona i nazwiska, siedziby albo miejsca zamieszkania,
jeżeli są miejscami wykonywania działalności wykonawców, którzy złożyli oferty, a także
punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację, 2)
wykonawcach, których oferty zostały odrzucone - podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
Stosownie do treści art. 16 ustawy Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza
post
ępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty i proporcjonalny.
Przedmiotem sporu było zaniechanie przedstawienia wykonawcom prawidłowego
uzasadnienia o wyborze oferty
najkorzystniejszej w niniejszym postępowaniu w zakresie
kryterium pozacenowego dotyczącego „Koncepcji organizacji obsługi prawnej”.
Izba wskazuje, że przepisy ustawy Pzp nakładają na zamawiającego obowiązek
przedstawienia w zawiadomieniu o wyborze oferty najkorzystniejszej
oprócz informacji
o punktacji przyznanej ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łącznej punktacji, również
stosowne uzasadnienie faktyczne i prawne. Przedstawione przez zamawiającego
uzasadnienie powinno
wyczerpująco obrazować, jakie przyczyny legły u podstaw decyzji
zamawiającego, tak aby wykonawca, gdy oceny zamawiającego nie podziela, mógł się do
wskazanych przez zamawiającego uchybień ustosunkować. Celem powyższej regulacji jest
to, aby w każdym przypadku wykonawcy mieli możliwość prześledzenia procesu
decyzyjnego zamawiającego, a zatem wiedzieli na jakiej podstawie ich własna oferta, ale też
oferta konkurencji, została oceniona w dany sposób. Powyższe jest tym bardziej istotne
w sytuacji gdy ocena oferty dokonywana jest w kryterium
pozacenowym, co miało miejsce
w niniejszym przypadku, które siłą rzeczy zawiera pewne elementy uznaniowości.
O podstawach takiej, a nie innej oceny, wykonawcy powinni zostać zatem należycie
powiadomieni, a już zwłaszcza w przypadku, gdy ich koncepcja nie uzyskała maksymalnej
liczby punktów. Wszystkie informacje o podstawach czynności zamawiającego Odwołujący
powinien uzyskać z zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej. Sytuacja, w której
wykonawca nie może poznać argumentacji, która prowadziła do negatywnej oceny jego
oferty, niewątpliwie nie sprzyja zasadom uczciwej konkurencji, równego traktowania
wykonawców i przejrzystości, wyrażonym w art. 16 ustawy Pzp (por. wyrok KIO 11 maja
2021 r. sygn. akt: KIO 863/21). Słusznie zatem argumentował Odwołujący, iż to na
podstawie uzyskanych od zamawiającego informacji, wykonawca po pierwsze podejmuje
decyzję, czy skorzystać ze środków ochrony prawnej, a po drugie - jakie zarzuty
sformułować w odwołaniu i w jaki sposób polemizować ze stanowiskiem zamawiającego.
Przenosząc powyższe rozważania prawne na grunt niniejszej sprawy Izba wskazuje,
iż lektura zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej w zakresie uzasadnienia
dotyczącego punktacji przyznanej ofercie Odwołującego i Przystępującego w kryterium
pozacenowym dotyczącym „Koncepcji organizacji obsługi prawnej” uchybiała przepisom
ustawy Pzp
oraz postanowieniom specyfikacji (rozdział XXIV pkt 2.2). W ocenie Izby
Zamawiający nie przedstawił rzetelnego i dającego się zweryfikować uzasadnienia
opisowego w zakresie oceny
ofert w ww. kryterium, czym uniemożliwił wykonawcom
poznanie faktycznych przyczyn, dla
których opis rozwiązań proponowanych przez
wykonawców w poszczególnych podkryteriach ww. kryterium został oceniony na danym
poz
iomie. Rację miał Odwołujący, iż uzasadnienie faktyczne w zakresie przyznanej
Wykonawcy punktacji w kryterium dotyczącym „Koncepcji organizacji obsługi prawnej” było
ogólne i sporządzone z naruszeniem reguł wynikających z treści specyfikacji. Dostrzec
należy, że uzasadnienie faktyczne punktacji przyznanej Odwołującemu w podkryterium
„sposób komunikowania się z Zamawiającym” oraz „dostępność do dokumentów
prowadzonej sprawy” ograniczało się do jednego ogólnego zdania. Jakkolwiek sporządzony
przez Odwołującego opis koncepcji w zakresie ww. podkryteriów nie był szeroki, to jednak
Zamawiający przyznając ofercie Odwołującego w tym zakresie po 1 pkt. powinien swoją
decyzję uzasadnić, w szczególności wytłumaczyć opisowo jakie okoliczności przełożyły się
na ocenę Zamawiającego z uwzględnieniem wytycznych wynikających z treści SWZ.
Wskazane przez wykonawców sposoby komunikacji z zamawiającym oraz sposoby
dostępności do dokumentów powinny zostać ocenione odpowiednio pod kątem
skuteczności, szybkości czy też możliwości bieżącego monitorowania sprawy, a
Zamawiający winien uzasadnić dlaczego propozycje przedstawione przez danego
wykonawcę lepiej lub gorzej realizują dane podkryterium. Lakonicznie Zamawiający
uzasadnił również ocenę oferty Odwołującego w podkryterium „propozycja rozwiązań
usprawniających obsługę prawną” ograniczając się w istocie do stwierdzenia, że zakres
zadań realizowanych przez Odwołującego sprowadza się do powielenia zapisów specyfikacji
i nie zawi
era pomysłu własnego Wykonawcy na to, w jaki sposób będzie realizował
obowiązki umowne oraz że koncepcja Odwołującego zawiera rozwiązania polegające na
przekazywaniu miesięcznych raportów świadczonych usług, sprawozdań itd. Zdaniem składu
orzekającego tak przedstawione uzasadnienie faktyczne w zakresie przyznanej punktacji w
omawianym podkryterium
uniemożliwia Wykonawcy polemikę z Zamawiającym co do liczby
otrzymanych
punktów. Dopiero w toku rozprawy przed Izbą Zamawiający odniósł się do
poszczególnych punktów koncepcji Odwołującego przedstawiając stosowne uzasadnienie i
zestawiając koncepcję Odwołującego z zapisami specyfikacji, które winno zostać
zakomunikowane wykonawcy w decyzji o wyborze oferty.
W ocenie Izby również dokonane przez Zamawiającego uzasadnienie dotyczące
punktacji przyznanej ofercie Przystępującego w kryterium pozacenowym dotyczącym
„Koncepcji organizacji obsługi prawnej” uchybiało przepisom ustawy Pzp oraz
postanowieniom specyfikacji (rozdział XXIV pkt 2.2). Jakkolwiek w przypadku oferty
Przystępującego sporządzone uzasadnienie faktyczne było obszerniejsze niż w przypadku
oferty Odwołującego, to jego analiza nie zawiera odniesienia do elementów, które
Zamawiający winien brać pod uwagę przy ocenie ofert jak postanowiono w SWZ,
w szczególności takich jak szybkość, skuteczność środków komunikacji, szybkość dostępu
do dokumentacji i możliwość monitorowania na bieżąco przebiegu sprawy, co z kolei
przekłada się na niepewność wykonawców w zakresie elementów ocenianych i
wpływających na punktację, zwłaszcza że Zamawiający winien ocenić złożone oferty
poprzez ich zestawienie.
Ponadto wskazać należy, iż z zapisów specyfikacji wynikało, że koncepcja organizacji
obsługi prawnej powinna opisywać własny sposób podejścia Wykonawcy do realizacji
zamówienia oraz co najmniej uwzględniać zakres i terminy wskazane przez Zamawiającego,
jak również określać sposób organizacji pracy osób skierowanych do realizacji zamówienia
i ich koordynacji. Z kolei z
uzasadnienia faktycznego decyzji Zamawiającego nie wynika, czy
ww. elementy były brane przez Zamawiającego w ramach oceny ofert, czy przekładały się na
wskazane przez wykonawców modele organizacji obsługi prawnej.
Mając na uwadze powyższe w ocenie Izby ww. zarzut zasługiwał na uwzględnienie.
Tym samym Zamawiający powinien dokonać unieważnienia czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej, powtórzyć czynność oceny złożonych ofert, w szczególności w zakresie
omawianego kryterium pozacenowego i poinformować wykonawców o wynikach tej oceny
podając pełne i rzeczowe uzasadnienie faktyczne dotyczące punktacji przyznanej ofertom
z uwzględnieniem wytycznych określonych w SWZ.
Potwierdził się zarzut naruszenia art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2
ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („uznk”) oraz art. 16
ust. 1 ustawy Pzp poprzez uznanie przez Zamawiającego, że dokument w postaci „Koncepcji
organizacji obsługi prawnej” złożony w postępowaniu przez wykonawcę Kancelarię Radców
Prawnych S. i G.
sp. partnerska stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.
Izba wskazuje, iż art. 18 ust. 1 ustawy Pzp normuje fundamentalną zasadę udzielania
zamówień publicznych, tj. zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych
z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie
(art. 18 ust. 2 ustawy Pzp).
Ww. zasada doznaje ograniczenia w ust. 3 ww. przepisu, który
stanowi, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.
z 2020 r. poz. 1913
), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że
nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Z przywołanego przepisu wynika, iż to na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania
zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Z kolei
obowiązkiem zamawiającego jest zbadanie skuteczności zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa przez wykonawcę i podjęcie stosownych działań w zależności od wyniku tej
analizy. W ocenie Izby sformułowanie użyte przez ustawodawcę, w którym akcentuje się
obowiązek „wykazania” oznacza coś więcej aniżeli oświadczenie co do przyczyn objęcia
inform
acji tajemnicą przedsiębiorstwa. Izba podziela stanowisko zaprezentowane w wyroku
KIO z dnia 2 grudnia 2019 r. sygn. akt: KIO 2284/19 oraz KIO 2288/19 zapadłym
w poprzednim stanie prawnym, ale zachowującym aktualność na gruncie obecnie
obowiązujących przepisów, iż użyte w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (obecnie art. 18 ust. 3 ustawy Pzp) przez ustawodawcę
sformułowanie „wykazania”, nie oznacza wyłącznie „oświadczenia”, czy „deklarowania”, ale
stanowi znacznie sil
niejszy wymóg „udowodnienia”.
Przepis art. 18 ust. 3 ustawy Pzp, określa również w sposób jednoznaczny moment,
w którym wykonawca obowiązany jest zastrzec i wykazać zasadność utajnienia danych
informacji stanowiąc, iż powinno to nastąpić wraz z przekazaniem takich informacji. Nie
ulega również wątpliwości, iż za wykazanie nie może być uznane ogólne uzasadnienie,
sprowadzające się de facto do przytoczenia elementów definicji legalnej tajemnicy
przedsiębiorstwa wynikającej z art. 11 ust. 2 uznk i deklaracja, że przedstawione informacje
spełniają określone w tym przepisie przesłanki.
Aby wykazać skuteczność zastrzeżenia danych informacji, wykonawca zobowiązany
jest wykazać łącznie wystąpienie przesłanek definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa,
o których mowa w art. 11 ust. 2 uznk. I tak zgodnie z ww. przepisem, przez tajemnicę
p
rzedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub
w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom
z
wykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób,
o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
W ko
ńcu wskazać należy, iż zaniedbanie wykonawcy przejawiające się w braku
łącznego wykazania przesłanek, o których mowa powyżej, wraz z przekazaniem informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa obciąża wykonawcę zastrzegającego tajemnicę
przedsiębiorstwa i zwalnia tym samym zamawiającego z obowiązku zachowania określonych
informacji w poufności.
Przenosząc powyższe rozważania prawne na grunt niniejszej sprawy Izba wskazuje,
że rację miał Odwołujący, iż Przystępujący, do którego należała inicjatywa co do sposobu
wykazania,
że zastrzeżone informacje dotyczące „Koncepcji organizacji obsługi prawnej”
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nie sprostał ciężarowi łącznego wykazania przesłanek
określonych art. 11 ust. 2 uznk. Izba wskazuje, że uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa dotyczące ww. dokumentu ocenianego w kryterium pozacenowym miało
charakter ogólny, gołosłowny, nie poparty żadnymi dowodami.
Izba wskazuje, iż analiza zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w zakresie
złożonej przez Przystępującego koncepcji potwierdza, że Wykonawca nie wykazał, jakie
działania podjął celem zachowania zastrzeżonych informacji w poufności. Odnośnie
powyższej przesłanki tajemnicy przedsiębiorstwa w uzasadnieniu zastrzeżenia
Przystępujący podał w szczególności, że „Informacje przez nas zastrzeżone, (…) zostały
wytworzone indywidualnie dla potrzeb postępowania przetargowego i nigdy nie były
ujawniane do wiadomości publicznej. Nie są one również dostępne drogą zwykłą i
dozwoloną, a dostęp do nich mają jedynie podmioty, których informacje te dotyczą.
I
nformacje te nie są udostępnione w jakichkolwiek dostępnych publicznie materiałach,
system informatyczny, w którym są przechowywane został należycie zabezpieczony, a fakt
ochrony zakomunikowano osobom biorącym udział w sporządzeniu oferty. Stosujemy
rozwiązania systemowe zabezpieczające polegające m.in. na: odpowiedniej organizacji
pracy, zawieraniu z pracownikami lub osobami współpracującymi umów o zakazie
konkurencji i zachowaniu poufności, ograniczeniu ilości osób mających dostęp do danych,
wprowadzeniu systemu monitorowania pracy komputerów, zabezpieczeniu nośników
informacji, zawieraniu umów o zachowaniu poufności z kontrahentami, które obejmują
również ich pracowników i osoby z nimi współpracujące.”
Izba s
twierdziła, że uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
w zakresie ww. przesłanki nie sposób zweryfikować wobec braku jakichkolwiek dowodów,
w tym w szczególności stosowanych klauzul o zachowaniu poufności czy umów o zakazie
konkurencji.
Wskazać należy, iż samo zapewnienie Wykonawcy o wąskim gronie osób, który
ma dostęp do informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa nie jest wystarczające dla
skutecznego wykazania przesłanki poufności. W świetle ww. okoliczności nie sposób uznać,
że Przystępujący opisał i wykazał metody czy podejmowane przez niego środki w celu
zachowania określonych informacji jako poufnych. Powyższe zaniechanie Przystępującego
uniemożliwiło ustalenie, czy środki stosowane przez Przystępującego są rzeczywiście
podejmowane oraz czy mogły być one uznane za działania wystarczające do zachowania
zastrzeżonych informacji w poufności.
Następnie Izba wskazuje, że Odwołujący prawidłowo podniósł, że Przystępujący nie
wykazał, iż zastrzeżone przez Wykonawcę informacje zawarte w „Koncepcji organizacji
obsługi prawnej” mają wartość gospodarczą. Wskazać należy, że przesłanka „posiadający
wartość gospodarczą” odnosi się nie tylko do informacji „innej”, ale także informacji
technicznej, technologicznej i organizacyjnej. Ni
e wystarcza więc stwierdzenie, że dana
informacja ma charakter techniczny, technologiczny czy organizacyjny, ale musi także ona
przedstawiać pewną wartość gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego powodu, że
pozostanie poufna. Wskazać należy, iż wartość gospodarcza może wyrażać się w sposób
pozytywny poprzez wycenę określonego dobra jako wartości niematerialnej i prawnej
(przykładowo znaku towarowego, prawa autorskiego, czy pewnego unikalnego rozwiązania
organizacyjnego, mającego trwałe zastosowanie i kreującego pewną wartość), posiadającą
określoną wartość, dającą się ująć w określonych jednostkach pieniężnych (wycenić), która
zarazem powinna zostać wyceniona jako przynależne uprawnionemu wartości (co do
przedsiębiorstwa może znaleźć uchwytny wymiar w dokumentach księgowych oraz
sprawozdaniu finansowych jako wartość niematerialna i prawna). Przejawem tej wartości
może być w konkretnej sytuacji także potencjalna szkoda, jaką wykonawca może ponieść
w razie, gdyby informacja została upowszechniona szerszemu gronu podmiotów. Istotne jest
również, że za informacje posiadające dla wykonawcy wartość gospodarczą należy uznać
tylko takie informacje, które stanowią względnie stały walor wykonawcy, dający się
wykorzystać więcej niż raz, a nie zbiór określonych danych, zebranych na potrzeby
konkretnego postępowania i tylko w związku z tym postępowaniem (tak KIO w wyroku z dnia
5 maja 2015 r. sygn. akt: KIO 851/16).
Z kolei w uzasadnieniu zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa odnośnie wartości
gospodarczej zastrzeżonych danych Przystępujący wskazał, iż „Koncepcja wykonania usługi
została przygotowana w sposób zindywidualizowany, dostosowany do potrzeb i wymagań
jaki
e Zamawiający określił w SWZ, jednak z zastrzeżeniem, że została ona sporządzona bez
narzucania gotowych rozwiązań z SWZ. W koncepcji stwierdzamy, że koncepcja wykonania
usługi jest autorską koncepcją Wykonawcy, ma ona charakter unikatowy, niepowtarzalny,
jest ona elementem konkurencyjności Wykonawcy, została opracowana dzięki wieloletniej
praktyce oraz doświadczeniu, będącym istotnym elementem wartości firmy, a zatem stanowi
ona niepodważalną wartość o charakterze majątkowym, jak również w ujęciu niematerialnym
i prawnym. Bez wątpienia są to informacje, które posiadają wartość gospodarczą, gdyż
stanowią one wiedzę, którą posłużyć może się inny, zwłaszcza konkurencyjny podmiot,
w celu osiągnięcia korzyści gospodarczych, co uzasadnia wyłączenie ich jawności. (…)
Zastrzeżone dokumenty zostały przygotowane wyłącznie pod kątem realizacji przedmiotu
zamówienia w tymże postępowaniu przetargowym, jak również zawierają informacje, które
mają samodzielną i obiektywną wartość gospodarczą wymagającą szczególnej ochrony”.
Odnosząc się do powyższego Izba wskazuje, że uzasadnienie przesłanki referującej
do wartości gospodarczej zastrzeżonej przez Przystępującego koncepcji jest na tyle ogólne,
że mogłoby znaleźć zastosowanie niemalże w każdym postępowaniu o udzielenie
zam
ówienia. Przystępujący w istocie poprzestał na stwierdzeniu, iż objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa koncepcja stanowi wartość gospodarczą, a jej ujawnienie może posłużyć
innym wykonawcom w celu osiągnięcia korzyści gospodarczych oraz narazi Wykonawcę na
szkodę. Wykonawca nie wyjaśnił jednak szerzej w jaki sposób ujawnienie przyjętego
sposobu wykonania przedmiotowego zamówienia publicznego mogłoby wpłynąć
niekorzystnie na sytuację Wykonawcy na rynku. Innymi słowy, Przystępujący nie omówił
w jaki sposób zostanie zaburzona konkurencja na rynku, w przypadku ujawnienia
zastrzeżonych w tym postępowaniu konkretnych informacji, wykreowanych w związku
z przedmiotowym postępowaniem. Samo stwierdzenie, że ujawnienie złożonej koncepcji
może posłużyć w przyszłości innym wykonawcom w celu osiągnięcia korzyści gospodarczej,
nie jest w ocenie Izby wystarczające dla wykazania przesłanki wartości gospodarczej.
Przystępujący nie wyjaśnił także w sposób rzeczowy w czym upatruje szkody jaką
wykonawca mógłby ponieść w razie, gdyby zastrzeżona informacja została upowszechniona
szerszemu gronu podmiotów. Stwierdzić należy, iż wykonawcy ubiegający się o udzielenie
z
amówienia publicznego powinni liczyć się z tym, iż ich oferty co do zasady będą jawne,
w szczególności w zakresie, w jakim będą podlegały ocenie co do spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, zgodności oferowanego świadczenia z wymaganiami
zamawiającego, kalkulacji ceny oferty oraz w ramach kryteriów oceny ofert. Wartość
gospodarcza powinna mieć wymiar obiektywny, co oznacza że samo przekonanie o wartości
posiadanych przez danego wykonawcę informacji jest niewystarczające dla jej wykazania.
Ponadto wskazać należy, iż Przystępujący nie wyjaśnił, które elementy złożonej koncepcji
mają unikatowy i niepowtarzalny charakter oraz w jaki sposób wpływają one na działalność
przedsiębiorstwa w obrocie gospodarczym.
Podsumowując stwierdzić należy, iż Przystępujący nie wykazał w sposób
przekonywujący i rzeczowy, że złożona wraz z ofertą „Koncepcja organizacji obsługi
prawnej” zawiera informacje posiadające wartość gospodarczą, oraz w czym ta wartość się
wyraża i z czego wynika.
Wobec powyższego Izba stwierdziła, że Zamawiający naruszył zarzucane przez
Odwołującego przepisy prawa, tj. art. 18 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 uznk, przez
uznanie za skuteczne zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa złożonej przez
Przystępującego „Koncepcji organizacji obsługi prawnej”, co do której nie wykazano, aby
stanowiła tajemnicę przedsiębiorstwa Wykonawcy.
Poza oceną Izby znalazły się zarzuty odwołania zawarte w punkcie II.1 i II.2 petitum
referujące do oceny oferty Odwołującego oraz Przystępującego w kryterium pozacenowym
„Koncepcja organizacji obsługi prawnej”. Zdaniem Izby ocena ww. zarzutów będzie możliwa
dopiero po przedstawieniu wykonawcom pełnego uzasadnienia prawnego i faktycznego
w zakresie punktacji przyznanej złożonym ofertom w kryteriach oceny ofert, w tym
w szczególności w zakresie kryterium pozacenowego pn. „Koncepcja organizacji obsługi
prawn
ej” oraz po odtajnieniu „Koncepcji organizacji obsługi prawnej” złożonej przez
Przystępującego. Dopiero po wykonaniu ww. czynności, zaniechanych przez Zamawiającego
wbrew przepisom ustawy Pzp, Odwołujący będzie miał pełną wiedzę co do ewentualnego
sformułowania zarzutu naruszenia art. 239 w zw. z art. 240 ustawy Pzp względem oceny
dotyczącej jego oferty oraz konkurentów.
Wobec
powyższe orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i pkt 2 lit. b oraz § 7 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Ocenie Izby podlegały zarzuty zawarte w punkcie II.3 oraz II.4 petitum odwołania,
które zostały uwzględnione. Wobec powyższego, stosownie do treści § 7 ust. 1 pkt 3 ww.
rozporządzenia Izba zasądziła równowartość kwoty wpisu oraz koszty, o których mowa w § 5
lit. b rozporządzenia, na rzecz Odwołującego od Zamawiającego i Uczestnika
wnoszącego sprzeciw, rozdzielając je między nimi stosunkowo, uwzględniając proporcję
liczby zarzutów przedstawionych w odwołaniu nieuwzględnionych przez zamawiającego do
liczby zarzutów przez niego uwzględnionych, wobec uwzględnienia których uczestnik wniósł
sprzeciw.
Przewodniczący: ……………………………..