KIO 2539/22 WYROK dnia 11 października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 17.02.2023

sygn. akt: KIO 2539/22 

WYROK 

z dnia 

11 października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Emil Kuriata 

Protokolant:   

Klaudia Kwadrans 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

10  października  2022  r.,  w  Warszawie,  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  września  2022  r.  przez 

wykonawcę  iCOD.pl  sp.  z  o.o.,  ul.  Grażyńskiego  51;  43-300  Bielsko-Biała,  

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Instytut  Chemii  Bioorganicznej 

Polskiej  Akad

emii  Nauk  Poznańskie  Centrum  Superkomputerowo-Sieciowe,  ul.  Z. 

Noskowskiego 12/14; 61-

704 Poznań, 

przy  udziale  wykonawcy  Comp  S.A.,  ul.  Jutrzenki  116;  02-230  Warszawa

,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego – po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1. Oddala 

odwołanie

2.  K

osztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  iCOD.pl  sp.  z  o.o.,  ul.  Grażyńskiego  51; 

43-300 Bielsko-

Biała i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę iCOD.pl sp. 

z o.o., ul. Grażyńskiego 51; 43-300 Bielsko-Biała, tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy iCOD.pl sp. z o.o., ul. Grażyńskiego 51; 43-300 Bielsko-

Biała  na  rzecz  zamawiającego  Instytut  Chemii  Bioorganicznej  Polskiej  Akademii 

Nauk  Poznańskie  Centrum  Superkomputerowo-Sieciowe,  ul.  Z.  Noskowskiego 

704 Poznań, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy) 

stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wynagrodzenia 

pełnomocnika. 


Stosownie do  art.  579 ust.  1 i  art.  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r.  Prawo 

zam

ówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


sygn. akt: KIO 2539/22 

Uzasadnienie 

Zamawiający  –  Instytut  Chemii  Bioorganicznej  Polskiej  Akademii  Nauk  Poznańskie 

Centrum  Superkomputerowo-

Sieciowe  z  siedzibą  w  Poznaniu,  prowadzi  postępowanie  

o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  którego  przedmiotem  jest  „SUKCESYWNA 

DOSTAWA  DO  SIEDZIBY  ZAMAWIAJĄCEGO  SPRZĘTU  KOMPUTEROWEGO, 

AKCESORIÓW KOMPUTEROWYCH ORAZ OPROGRAMOWANIA”. 

Oznaczenie postępowania: PN 32/07/2022 – sukcesywna laptopy_II”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z dnia 15 lipca 2022 r., pod nr 2022/S 135-383032. 

Zamawiający pismem z dnia 16 września 2022 r. zawiadomił o odrzuceniu oferty złożonej 

przez 

odwołującego  oraz  o  unieważnieniu  postępowania  na  podstawie  art.  255  pkt.  2) 

ustawy Pzp, gdyż wszystkie złożone oferty podlegały odrzuceniu. 

Dnia 

26  września  2022  roku,  wykonawca  iCOD.pl  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Bielsku-Białej 

(dalej  „Odwołujący”)  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  od 

niezgodnych z przepisami ustawy Pzp czynności zamawiającego, podjętych w postępowaniu 

oraz  od  zaniechania  czynności,  do  których  zamawiający  jest  zobowiązany  na  podstawie 

ustawy Pzp, tj. od: 

a) czynności unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt. 2) ustawy Pzp, 

b) czynności odrzucenia oferty odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5) ustawy 

Pzp,  

c) zaniechania przywrócenia ważności oferty złożonej przez odwołującego, 

d)  zaniechania  uznania 

oferty  złożonej  przez  odwołującego  jako  najkorzystniejszej  

i spełniającej wymagania SWZ. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie:  dyscypliny  finansów  publicznych 

poprzez niezgodne z u

stawą Pzp unieważnienie postępowania przetargowego, art. 16 pkt 1 i 

2 ustawy Pzp w zw. z naruszeniem art. 239 ust. 1 ustawy Pzp i art. 226 ust. 1 pkt 5 poprzez 

bezpodstawne odrzucenie ważnej oferty, a przez to nierówne traktowanie wykonawców, brak 

zachowania  zasady  uczciwej  konkurencji,  przez  co  p

ostępowanie  straciło  walor 

przejrzystości. 

W  związku  z  powyższym  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie 

z

amawiającemu: 

a) uchylenie czynności unieważnienia postępowania, 

b) uchylenie czynności odrzucenia oferty złożonej przez odwołującego i przywrócenie jej 

ważności, 

c) dokonanie ponownego badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej, 


oraz zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego zwrotu kosztów postępowania 

odwoławczego. 

Odwołujący  wskazał,  że jest  wykonawcą,  który ma  interes  w  uzyskaniu przedmiotowego 

zamówienia. Odwołujący jest zainteresowany udzieleniem mu przedmiotowego zamówienia. 

W  tym  celu  o

dwołujący  złożył  ofertę,  której  treść  odpowiada  warunkom  zamówienia 

opisanych  w  specyfikacji 

warunków  zamówienia  i  ubiega  się  o  udzielenie  mu  zamówienia. 

Ponadto  o

dwołujący  wskazuje,  że  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów 

ustawy  o

dwołujący  poniósł  szkodę,  bowiem  gdyby  zamawiający  postąpił  zgodnie  z 

przepisami  ustawy  Pzp,  to 

nie  dokonałby  odrzucenia  oferty  odwołującego,  co  w 

konsekwencji  skutkowałoby  wyborem  oferty  odwołującego  jako  najkorzystniejszej  oraz 

uzyskaniem  przedmiotowego  zamówienia  przez  odwołującego.  Poprzez  dokonanie  i 

za

niechanie  powyższych  czynności  zamawiający  doprowadził  zatem  do  sytuacji,  w  której 

o

dwołujący  utracił  szansę  na  uzyskanie  zamówienia  oraz  na  osiągnięcie  zysku,  który 

o

dwołujący planował osiągnąć w wyniku jego realizacji (lucrum cessans). Powyższe stanowi 

wystarczającą przesłankę do skorzystania przez odwołującego ze środków ochrony prawnej 

przewidzianych w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący wskazał, iż w dniu 16 września 2022 r. zamawiający, działając na podstawie 

art. 253 ust. 1 pkt. 2) ustawy Pzp, 

poinformował o odrzuceniu w ramach ww. postępowania  

o udzielenie zamówienia publicznego oferty odwołującego, na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 

5),  ustawy  Pzp,  gdyż  jej  treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  W  uzasadnieniu 

wskazano:  „Wykonawca  w  złożonej  ofercie  w  Załączniku  nr  1  do  SWZ  Opis  techniczny 

oferowanego  przedmiotu  zamówienia  i  kalkulacja  cenowa  oferty  w  poz.  nr  2  Laptop  z 

ekranem 

calowym 

zaoferował 

laptopa 

„Lenovo 

ThinkBook 

i5-

1135G7/16GB/512/Windows 11 Professional PL 64 - 

bit Gwarancja 36 miesięcy on-site”. „Z 

informacji 

zaczerpniętych  

z  przedmiotowych  środków  dowodowych  złożonych  na  wezwanie  zamawiającego  w  pliku  

o nazwie „4. Katalog producenta_pozycja 2_ LENOVO Thinkbook 15 G2.pdf oraz z wiedzy 

zamawiającego  wynika,  iż,  zaoferowany  laptop  wyposażony  jest  łącznie  tylko  w  2  szt.  port 

USB  3.2  Gen  1.  Zamawiający  w  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  dalej  również  SWZ  

w Części IV Szczegółowe wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia dla poz. 2 Laptop  

z  ekranem  15,6-

calowym  wyspecyfikował  parametry  dla  złączy  tj.  „3  x  USB  3.0,  1  x  USB 

Typu-

C  (z  Display  Port),  1  x  HDMI,  1  x  wyjście  słuchawkowe/wejście  mikrofonowe,  1  x 

czytnik 

kart  pamięci,  1  x  LAN  10/100/1000  Ethernet,  Wi-Fi  (802.11  a/b/g/n/ac),  Moduł 

Bluetooth

”. 


W  związku  z  powyższym  w  opinii  zamawiającego  zaoferowany  przez  wykonawcę 

przedmiot 

zamówienia  nie  spełnia  wymagań  określonych  przez  zamawiającego  w 

Szczegółowych wymaganiach warunków zamówienia. 

ocenie  odwołującego,  w  rozdziale  IV  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  - 

Szczegółowe wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia - Punkt 2 – Laptop z ekranem 

–  calowym  –  pozycja  „Złącza”  zamawiający  wymagał,  aby  oferowany  laptop 

wyposażony  był  w  min.  3  x  USB  3.0  i  minimum  1  x  USB  Typu  C  (z  Display  Port). 

Jednocześnie zamawiający w żadnym miejscu SWZ nie określił, jakiego typu mają być ww. 3 

porty  USB  3.0  (czy  typu  A,  typu  B  czy  typu  C),  pozostawiając  tym  samym  dowolność  w 

zakresie  typu  zaoferowanego  złącza.  Ważne,  aby  spełniony  został  wymóg  typu  złącza  w 

standardzie 

min. 

USB 

(Więcej 

na 

temat 

typów 

złącz 

USB 

https://pl.wikipedia.org/wiki/USB

W  załączeniu  kopia  przesłanego  zamawiającemu 

przedmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci  specyfikacji  producenta  zaoferowanego  w 

Punkcie 2 laptopa Lenovo Thinkbook 15 (Załącznik nr 4, z którego wynika, że zaoferowany 

notebook 

wyposażony jest w następujące złącza (str. 5)): 

• 1x USB 3.2 Gen 1 

• 1x USB 3.2 Gen 1 (Always On) 

• 1x USB-C 3.2 Gen 2 (support data transfer, Power Delivery 3.0, and DisplayPort™ 1.4) 

•  1x  Thunderbolt  4  /  USB  4  40Gbps  (support  data  transfer,  Power  Delivery  3.0,  and 

DisplayPort 1.4) 

• 1x HDMI 1.4b 

• 1x Card reader 

• 1x Ethernet (RJ-45) 

• 1x Headphone / microphone combo jack (3.5mm) 

Powyższe oznacza, że zaoferowany  notebook wyposażony jest  w  komplet  wymaganych 

przez z

amawiającego złącz: 

a) min. 3 x USB 3.0 w postaci: 

- 1x USB 3.2 Gen 1 

- 1x USB 3.2 Gen 1 (Always On) 

- 1x USB-C 3.2 Gen 2 

b) min. 1 x USB Typu-C (z Display Port) w postaci: 

- 1x Thunderbolt 4 / USB 4 typu-

C 40Gbps (z obsługą transferu danych, Power Delivery 

i DisplayPort 1.4) 

Istotnym  jest  fakt,  że  zamawiający  w  odpowiedzi  z  dnia  23  września  2022  r.  ujawnia 

mylne założenie, że wykonawca próbuje zastąpić jedno z wymaganych złącz USB, złączem  

w  standardzie  Thunderbolt 

nieposiadającym  funkcjonalności  portu  USB.  Według 


z

amawiającego  zmniejszy  to  użyteczność  przedmiotu  zamówienia  lub  wymaga  zakupu 

kosztownych  adapterów.  Jednakże  zaoferowany  port  Thunderbolt  4  /  USB  4  oferuje 

dostępność obu tych technologii w formie pojedynczego złącza typu C, oraz jest wstecznie 

kompatybilny  ze  złączem  USB  3.2.  Oznacza  to,  że  nie  tylko  spełnia  wszystkie  wymogi 

minimalne  stawiane  przez  z

amawiającego,  ale znacznie je  przewyższa poprzez  dodatkowe 

funkcjonalności bez zastosowania dodatkowych adapterów. 

Technologia Thunderbolt

™ została stworzona w ciągu ostatnich dziesięciu lat przez firmę 

Intel  i  jest  to 

interfejs  łączności  kablowej.  Porty  Thunderbolt™  zapewniają  dużą 

przepustowość pasma, co umożliwia podłączenie urządzeń o dużych prędkościach.  

Zalety  Thunderbolt  4. 

Wszystkie  porty  pełnią  podstawową  rolę  łączenia  urządzeń  I/O  

z komputerem, ale porty Thunderbolt 

mają szereg istotnych zalet: 

-  Port  Thunderbolt

™  - jest  w  stanie jednocześnie transmitować dane  o dużej  prędkości, 

wysyłać sygnał wideo, a także zasilać kompatybilne urządzenia (np. pełnić funkcję ładowarki 

dla lekkich 

laptopów). 

Porty  Thunderbolt  4  dysponują  dwukierunkową  przepustowością  pasma  o  wartości  40 

Gb/s 

(gigabitów na sekundę). 

Porty  Thunderbolt  4  są  kompatybilne  z  różnymi  standardami  łączności,  w  tym 

wcześniejszymi  wersjami  Thunderbolt™,  USB,  DisplayPort  oraz  PCIe.  Pasują  one  do 

standardowych gniazd USB typu C. 

Żródło: 

https://www.intel.pl/content/www/pl/pl/gaming/resources/upgrade-gaming-

accessoriesthunderbolt-4.html

Stand

ard USB 4.0 został wydany 29 sierpnia 2019 r. przez Forum Implementatorów USB. 

przeciwieństwie do innych wcześniejszych standardów, jest to jedyny protokół USB, który 

wymaga 

złącza USB typu C. Obsługuje transfer danych z prędkością do 100 Gb/s. To około 

5 razy szybciej niż USB 3.2. 

Kluczowe cechy rozwiązania USB4 to: 

1) Praca dwupasmowa przy użyciu istniejących kabli USB typu C i do 40 Gbps działanie 

na certyfikowanych kablach 40 Gb/s. 

2)  Multiple  data  and  display  protocols  w  celu  efektywnego  współdzielenia  maksymalnej 

łącznej przepustowości przez magistralę. 

3) Umożliwia tunelowanie DisplayPort i PCI Express. 

4) USB4 wymaga USB Power Delivery (USB PD), które może dostarczać moc do 100W. 

5) Kompatybilność wsteczna z USB 3.2, USB 2.0 i Thunderbolt 3 

Standar

d USB4 (zrezygnowano z  oznaczeń typu USB  4.x)  wykorzystuje  przepustowości 

20 Gb/s 

oraz 40 Gb/s, zachowując wsteczną kompatybilność z generacjami USB 3.x i 2.0. 

Źródła potwierdzające powyższe: 

a) 

https://en.wikipedia.org/wiki/USB4

(tłumaczenie w załączeniu) 


b) 

https://www.pcworld.pl/news/USB4-Co-nowy-standard-oznacza-dla-zlacza-USB-i-

Thunderbolt-3,412879.html

c) 

https://howpedia.net/pl/specyfikacje-i-porownanie-funkcji-usb-3-0-3-1-3-2-4-0-i-

thunderbolt

d) 

https://www.dobreprogramy.pl/usb-4-0-jest-specyfikacja-to-mozna-

byloprzewidziec,6628578202076801a

e) 

https://www.chip.pl/2019/09/oficjalna-specyfikacja-usb-4-0-ujawniona/

f) 

https://appleinsider.com/articles/20/08/24/usb-3-usb-4-thunderbolt-usb-c----everything-

youneed-to-know

Zamawiający, działając zgodnie z zasadą wynikającą z art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp, 

winien 

dążyć  do  uzyskania  najlepszej  jakości  dostaw,  jeśli  sprzęt  zamierza  wykorzystywać  

w dłuższej perspektywie czasowej. Bezsprzecznym jest fakt, że złącza, w które wyposażony 

jest  zaoferowany  w 

Punkcie  2  laptop  Lenovo  Thinkbook  15  są  rozwiązaniem  w  pełni 

spełniającym wymagania określone w SWZ i przewyższającym wymagania zamawiającego, 

co w pełni wyjaśnia zarzut naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp w zw. z naruszeniem art. 

239 ust. 1 ustawy Pzp i art. 226 ust. 1 pkt 5. 

Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie 

odwołania w całości. Zamawiający wskazał, co następuje. 

Bezzasadne  jest  zarzuty  naruszenia  przez  z

amawiającego  art.  226  ust.  1  pkt  5  ustawy 

Pzp,  a w konsekwencji pozostałe zarzuty tj. art. 16 pkt 1 i pkt 2 oraz art. 239 ust. 1 ustawy 

Pzp.  Zamawiający  podtrzymuje  twierdzenie,  że  zaoferowany  przez  odwołującego  laptop  z 

poz.  2  OPZ  tj.  Lenovo  Thinkbook  15  G2  nie  spełnia  wymagań  SWZ  dotyczących  złącz. 

Zamawiający wymagał dla tego typu laptopa m.in. 3 złącz w standardzie USB 3.0 (3 x USB 

a o

dwołujący zaoferował laptop posiadający jedynie dwa tego typu złącza (USB 3.2 Gen 1, 

typ-

A).  Wbrew  twierdzeniom  zawartym  w  treści  odwołania  złącze  USB  3.2  Gen  2  „typ-C”, 

posiadające gniazdo „typ-C”, nie jest złączem w standardzie USB 3.0.   

Wymaga  podkreślenia,  że  złącze  w  standardzie  USB  3.0  to  złącze  zgodne  z  tym 

standardem.  Standard  USB  3.0,  następnie  przemianowane  na  USB  3.1  gen  1,  określa 

prędkość  oraz  typ  złącza  (gniazda).    W  przypadku  urządzeń  będących  przedmiotem 

zamówienia  (laptopy)  jedynym  występującym  w  nich  typem  gniazda,  zgodnym  ze 

standardem  USB  3.0  jest  „typ  A”.  Złącze  (gniazdo)  „typ-C”  w  ogóle  nie  występuje  w  tym 

standardzie.  

Dowód: specyfikacja techniczna standardu USB 3.0 oraz standardu USB 3.1 Gen 1. 

Powyższe  oznacza,  że  formułując  wymóg  SWZ  dla  złącza  w  następujący  sposób  „USB 

3.0”  zamawiający  wymagał,  aby  złącze  to  posiadało  gniazdo  w  typie-A.  Oczywistym  było,  


że zamawiający nie dopuszcza w tym przypadku złącza z gniazdem typ-C, gdyż ten rodzaj 

gniazda w ogóle nie występuje w standardzie USB-3.0, a zatem nie jest z nim zgodny.   

Analizując treść oferty odwołującego zamawiający stwierdził, że zaoferowane przez niego, 

jako  trzecie  złącze  USB  3.0,  złącze  USB-C  3.2  Gen  2,  posiadające  gniazdo  „typ-C”  jest 

zgodne ze standardem USB 3.0 jedynie 

w zakresie minimalnej prędkości, ale jest sprzeczne 

z tym standardem w zakresie rodzaju gniazda.   

Powyższe oznacza, że odwołujący bezzasadnie stwierdza: „[….]  Zamawiający w żadnym 

miejscu SWZ nie określił jakiego typu mają być 3 porty USB 3.0 (czy typu A, typu B, czy typu 

C), pozostawiając tym samym dowolność w zakresie typu oferowanego złącza”.   

Jak wykazano powyżej, typ portu, czy raczej rodzaj gniazda złącza USB, określa podany  

w  SWZ  i 

wymagany  standard  USB.  Dodać  należy,  że  sugerowanie  przez  odwołującego,  

że  w  zakresie  urządzenia  jakim  jest  laptop  możliwe  było  zaoferowanie  tego  urządzenia 

nawet  z  gniazdem  typu  B  jest  oczywiście  bezzasadne.  Gniazdo  tego  typu  nie  występuje  w 

tego  typu  urządzeniach,  a  pojawia  się  w  dużych  urządzeniach  peryferyjnych  typu  skaner, 

drukarka.  Jest  to  zatem  gniazdo  zgodne  ze  standardem  USB  3.0,  ale  oczywistym  dla 

z

amawiającego było, że w przypadku laptopów, takie gniazdo nie występuje więc nie musiał 

wpisywać 

SWZ,  

że  w  tym,  przypadku  nie  dopuszcza  gniazda  Typ-B.  Zamawiający  podkreślił,  że  w  sposób 

precyzyjny i celowy, poprzez podanie wymaganego standardu złącza USB, określał w SWZ 

wymagania  dotyczące  złącza,  w  tym  jego  minimalnej  prędkości  oraz  typu  gniazda.  Kiedy 

przykładowo, w odniesieniu do urządzenia z poz. 21 zamawiający podał wymagany standard 

złącza  jako  USB  3.2,  to  możliwe  było  alternatywne  zaoferowanie  gniazda  w  typie  A  lub  C, 

gdyż  standard  USB  3.2  występuje  w  obu  tych  typach.  Kiedy  zamawiający  nie  dopuszczał 

takiej alternatywy i wymagał standardu USB 3.2 w konkretnym typie, np. „Typ-C”, to określał 

wymaganie  w  ten  sposób  (urządzenie  z  poz.  22  OPZ)  „USB  3.2  Gen  2  Typ-C”.  Dodać 

należy, że analogicznie do wymagań określonych dla złącza dotyczącego urządzenia z poz. 

2 tj. USB 3.0 z

amawiający określił wymóg złącza dla urządzenia z poz. 1. W tym przypadku 

z

amawiający  wymagał  złącza  w  standardzie  USB  2.0.  Warto  zadać  sobie  pytanie,  czy 

również w tym przypadku odwołujący twierdziłby, że dopuszczalne jest zaoferowanie złącza  

z gniazdem Typ-

C? Byłoby to oczywiści bezzasadne, gdyż gniazdo w typie C nie jest zgodne 

ze standardem  USB  2.0,  tak  samo jak nie jest  zgodne ze standardem  USB  3.0.  Zresztą w 

tym przypadku o

dwołujący prawidłowo zrozumiał to wymaganie nie oferując w odniesieniu do 

tego złącza laptopa ze złączem USB 3.2 Gen 2 w typie – C. 

Zdaniem  z

amawiającego,  wymagania  SWZ  dotyczące  oczekiwanego  typu  złącz  były 

jednoznacznie  określone.  Odwołujący  jako  profesjonalista  nie  powinien  był  mieć  żadnych 

trudności  z  ustaleniem  jakie  wymagania  dotyczące  złącza  w  urządzeniu  jakim  jest  laptop 

kryją  się  za  użytym  w  SWZ  opisem  „USB  3.0”.  Potwierdzeniem,  że  takich  wątpliwości 


o

dwołujący nie miał potwierdza brak skorzystania przez niego z możliwości zwrócenia się do 

z

amawiającego z wnioskiem o wyjaśnienie treści SWZ w trybie art. 135 ust. 1 ustawy Pzp. 

Przystępujący  w  sprawie  wykonawca  złożył  pismo  procesowe,  w  którym  wniósł  o 

oddalenie odwołania w całości, popierając jednocześnie stanowisko zamawiającego. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba stwierdziła, że nie zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania, o których stanowi 

przepis art. 528 ustawy Pzp. 

Zamawiający  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

z  zastosowaniem  przepisów  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  wymaganych  przy 

procedurze,  której  wartość  szacunkowa  zamówienia  przekracza  kwoty  określone 

w przepisach wydanych na podstawie art. 3 

ustawy Prawo zamówień publicznych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  stwierdziła,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu 

przedmiotowego  za

mówienia,  kwalifikowanego  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku 

naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  o  których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

ustawy Pzp, 

co uprawniało go do złożenia odwołania. 

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron,  oraz  uczestnika  postępowania  odwoławczego,  złożone  w  pismach 

procesowych, jak też podczas rozprawy Izba stwierdziła, iż odwołanie nie zasługuje na 

uwzględnienie. 

W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej zarzuty odwołującego są bezzasadne. 

Zamawiający w treści SWZ w części IV „Szczegółowe wymagania dotyczące przedmiotu 

zamówienia”,  dla  poz.  2  Laptop  z  ekranem  15,6-calowym  wyspecyfikował  parametry  dla 

złączy  tj.  „3  x  USB  3.0,  1  x  USB  Typu-C  (z  Display  Port),  1  x  HDMI,  1  x  wyjście 

słuchawkowe/wejście mikrofonowe, 1 x czytnik kart pamięci, 1 x LAN 10/100/1000 Ethernet, 

Wi-Fi (802.11 a/b

/g/n/ac), Moduł Bluetooth”. 

Jak  wynika  z  treści  wyżej  przytoczonego  fragmentu  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

obowiązującego  w  przedmiotowym  postępowaniu,  zamawiający  wyspecyfikował  parametry 

techniczne  urządzenia  komputerowego  (laptopa),  który  zamierzał  nabyć  w  ramach 

prowadzonej procedury udzielenia zamówienia publicznego. Parametry te jako bezwzględne 

wymaganie  zamawiającego  musiały  odpowiadać  w  stosunku  1:1  do  oferowanego  przez 

wykonawców sprzętu. 


Zamawiający  badając  złożoną  przez  odwołującego  ofertę,  pod  kątem  zgodności 

przedmiotu oferty do wymagań zamawiającego opisanych w SWZ stwierdził, że „Wykonawca 

w  złożonej  ofercie  w  Załączniku  nr  1  do  SWZ  Opis  techniczny  oferowanego  przedmiotu 

zamówienia  

i  kalkulacja  cenowa  oferty  w  poz.  nr  2  Laptop  z ekranem  15,6-

calowym zaoferował laptopa 

„Lenovo ThinkBook 15 i5-1135G7/16GB/512/Windows 11 Professional PL 64 - bit Gwarancja 

36  miesięcy „on-site”.  Z informacji  zaczerpniętych z  przedmiotowych środków  dowodowych 

złożonych na wezwanie zamawiającego w pliku o nazwie „4. Katalog producenta_pozycja 2_ 

LENOVO Thinkbook 15 G2.pdf

” oraz z wiedzy zamawiającego wynika, iż zaoferowany laptop 

wyposażony  jest  łącznie  tylko  w  2  szt.  port  USB  3.2  Gen  1.  Zamawiający  w  Specyfikacji 

Warunków Zamówienia dalej również SWZ w Części IV Szczegółowe wymagania dotyczące 

przedmiotu  zamówienia  dla  poz.  2  Laptop  z  ekranem  15,6-calowym  wyspecyfikował 

parametry  dla  złączy  tj.  „3  x  USB  3.0  ,  1  x  USB  Typu-C  (z  Display  Port),  1  x  HDMI,  1  x 

wyjście  słuchawkowe/wejście  mikrofonowe,  1  x  czytnik  kart  pamięci,  1  x  LAN  10/100/1000 

Ethernet, Wi-

Fi (802.11 a/b/g/n/ac), Moduł Bluetooth”. 

Przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, iż zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej 

treść  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Zamawiający  ma  obowiązek  zastosować 

wskazany  przepis  ustawy  w 

sytuacji,  gdy jednoznacznie i  definitywnie jest  w  stanie ustalić,  

iż  cała  oferta  lub  jej  istotnie  merytoryczna  treść,  która  nie  może  zostać  poprawiona  przez 

zamawiającego  (np.  oczywista  omyłka,  błąd  rachunkowy)  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia.  Przepis  powyższy  jako  czysto  sankcyjny,  musi  być  wykładany  ściśle,  gdyż 

niesie za sobą (jego zastosowanie) negatywne skutki dla wykonawcy – w postaci odrzucenia 

oferty. 

Dlatego też zamawiający ma obowiązek dołożenia należytej staranności w badaniu i 

ocenie przedmiotu oferty wykonawcy, w celu ustalenia jej rzeczywistego charakteru. 

Z  przykładów  zachowujących  swoją  aktualność  na  tle  Pzp  wynika,  że  okoliczności, 

których  wystąpienie  skutkować  powinno  odrzuceniem  oferty  na  podstawie  komentowanego 

przepisu, 

dotyczyć mogą zaoferowania przez wykonawcę innego przedmiotu zamówienia niż 

wymagany  przez 

zamawiającego,  w  tym  przedmiotu  nieodpowiadającego  wymaganiom 

określonym  

w  warunkach  zamówienia  (np.  zaoferowanie  urządzeń  o  innych  funkcjonalnościach  niż 

wymagane przez zamawiającego, przedłożenie dokumentów przedmiotowych (próbek), które 

nie potwierdzają, że  produkt  spełnia określone  przez  zamawiającego  wymogi,  przedłożenie 

dokumentów  przedmiotowych  do  innych  urządzeń  niż  zaoferowane  przez  wykonawcę, 

przedstawienie  w  ofercie  wstępnej  odmiennego  urządzenia  niż  oczekiwane  przez 

zamawiającego,  co  mogło  być  dopiero  przedmiotem  negocjacji)  (vide:  Prawo  zamówień 

publicznych. Komentarz. Pod redakcją H. Nowaka, M. Winiarza, Warszawa 2021). 


Przekładając  powyższe  na  stan  faktyczny  przedmiotowej  sprawy  Izba  stwierdziła,  

że  czynność  zamawiającego  polegająca  na  odrzuceniu  oferty  odwołującego  na  podstawie 

przepisu art. 226 ust. 1 pkt 5 

ustawy Pzp, była prawidłowa. Zamawiający prawidłowo bowiem 

usta

lił,  iż  oferowany  przez  odwołującego  Laptop,  nie  spełnia  przedmiotowo  istotnego 

warunk

u  zamówienia  dotyczącego  minimalnej  liczby  portów  USB  3.0.  Jak  wynika  z 

dokumentacji  postępowania,  w  tym  dokumentów  przedmiotowych  składanych  przez 

odwołującego  oraz  dowodów  powoływanych  przez  zamawiającego  standard  USB  3.0.  jest 

standardem 

łączności  znanym  na  rynku  od  kilkunastu  lat.  Charakteryzuje  się  tym,  że  w 

ramach  tego  standardu 

mogą występować różnego rodzaju łącza, tj.  A,  B  lub  C,  z  tym,  że 

każdy  realizuje  inne  parametry  łączności.  Bezsporną  w  sprawie  okolicznością  jest  fakt,  że 

łącze typu B, nie jest wykorzystywane w Laptopach. 

Tym  samym  pozostaje  do  rozst

rzygnięcia  kwestia,  czy  zamawiający  w  treści  SWZ 

dopuścił  szerokie  rozumienie  złączy  typu  A  lub  C  przy  standardzie  USB  3.0.  Nie  jest  w 

sprawie  również  sporne,  iż  łącze  typu  C  spełnia  jeden  z  dwóch  elementów 

charakterystycznych  dla  złącza  typu  A,  tj.  spełnia  wymóg  prędkości  transmisji.  Jednakże 

należy zwrócić uwagę, iż poza parametrem szybkości transmisji koniecznym było spełnienie 

innego parametru charakterystycznego dla 

złącza typu A, tj. wielkości wtyczki tego gniazda i 

związaną  z  tym  możliwość  podłączenia  urządzeń  do  tego  typu  gniazda  (wtyczki).  Zastrzec 

przy 

tym 

należy,  

że zamawiający wykluczył możliwość stosowania tzw. przejściówek. 

Jak  wynika  z  treści  oferty  odwołującego  (dokumenty  przedmiotowe)  zaoferował  on 

urządzenie,  które  wyposażone  jest  tylko  w  dwa  porty  USB  3.0.  o  typie  złączy  A,  czyli  nie 

spełnia  warunków  zamówienia.  Ustalenie  takie  wynika  z  faktu,  że  zamawiający  opisując 

przedmiot  zamówienia,  pod  kątem  wymagań  technicznych,  w  przypadkach,  w  których 

wymagał zaoferowania innych niż podstawowe typy złączy wprost je wskazywał (opisywał), 

co  zresztą  jest  procedurą  powszechnie  stosowaną  na  rynku  informatycznym.  Skoro  zatem 

podstawowym 

typem złącza jest typ A, to przy braku doprecyzowania przez zamawiającego 

rodzaju tego złącza należało przyjąć, że jest to typ A. Tam, gdzie zamawiający podał typ C, 

należało  zaoferować  typ  C.  Nie  da  się  bowiem  technicznie  (bez  odpowiednich 

„przejściówek”)  zastosować  wtyczkę  typu  A  do  złącza  typu  C,  a  zamawiający  konkretnie 

żądał, aby nabywane urządzenie posiadało trzy wejścia typu A. 

Zwrócić  również  należy  uwagę,  że  przedmiotowe  postępowanie  dedykowane  jest  do 

pro

fesjonalistów  z  branży  informatycznej,  którzy  bez  trudu  potrafią  zidentyfikować 

newralgiczne  aspekty  przedmiotu  zamówienia  opisane  przez  zamawiającego.  Dlatego  też 

dziwi  fakt,  iż  odwołujący  kwestionuje  wymaganie  zamawiającego  próbując  przypisać cechy 

charakterystyczne  oferowanego  produktu  do  opisu  przedmiotu  zamówienia  wynikającego  

z SWZ. 


Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 575 

ustawy Pzp 

oraz § 8 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 

r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania 

oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  wysokości  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz. 

Przewodniczący

…………………………