Sygn. akt: KIO 2556/22
POSTANOWIENIE
z dnia
10 października 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Ewa Sikorska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron, w dniu 10 października 2022
roku, w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
września 2021 roku przez wykonawcę Forscope a.s. w Brnie, Czechy
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
z
amawiającego:
Główny
Inspektorat
Farmaceutyczny w Warszawie
postanawia:
1. umorz
yć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500 zł 00
gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kwoty
uiszczonego wpisu na rzecz wykonawcy Forscope a.s. w Brnie, Czechy
(Odwołujący)
znieść w pozostałym zakresie koszty między stronami.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych
(Dz.
U.
r.,
poz.
na
niniejsze
postanowienie,
w termi
nie 14 dni od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
Sygn. akt KIO 2556/22
UZASADNIENIE
Zamawiający – Główny Inspektorat Farmaceutyczny w Warszawie - prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dostawa
licencji
oprogramowania
serwerowego
na
potrzeby
Głównego
Inspektoratu
Farmaceutycznego.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 roku, poz. 1710), zwanej dalej
ustawą P.z.p.
W dniu 27 września 2022 roku wykonawca Forscope a.s. w Brnie, Czechy (dalej:
odwo
łujący) wniósł odwołanie wobec postanowień Specyfikacji Warunków Zamówienia
(dalej: „SWZ”) w zakresie:
a. pkt 1 tiret pierwsze
Załącznika nr 1 do SWZ – Opis Przedmiotu Zamówienia (dalej:
„OPZ”) postawienia wymagania, aby dostarczone licencje (Windows DataCenter Server
2022) były nowe i nieużywane,
b. pkt 1 tiret drugie OPZ postawienia wymagania, aby dostarczone licencje (Microsoft
Windows
Server User CAL) były nowe i nieużywane,
c. pkt 2 lit. a. OPZ postawienia wymagania, aby wszystkie zakupione licencje były
uwidocznione
przez Wykonawcę w portalu Microsoft VLSC lub Microsoft Business Center lub
innym portalu licencjonowania zbiorowego firmy Microsoft,
d. § 7 ust. 1 Załącznika nr 2 do SWZ – Projektowane postanowienia umowy (dalej:
„Umowa”), w zakresie zobowiązania Wykonawcy do złożenia oświadczenia i
zagwarantowania, że Zamawiający w ramach wynagrodzenia wskazanego w §6 ust. 1
Umowy, uzyska prawa do
korzystania z oprogramowania i jego aktualizacji wyłącznie na
podstawie licencji;
II. w zakresie powyższych postanowień, odwołujący zarzucił zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów:
a. art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i pkt 3 ustawy P.z.p. poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania
wykonawców oraz w sposób nieproporcjonalny, poprzez wymóg dostarczenia
wyłącznie nowych i nieużywanych wieczystych licencji, podczas gdy uzasadnione potrzeby
z
amawiającego będą zrealizowane także w przypadku dostarczenia licencji na korzystanie z
„używanego oprogramowania” spełniającego wymagania SWZ (tzw. used soft);
b. art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i pkt 3 ustawy P.z.p. poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania
wykonawców oraz w sposób nieproporcjonalny, poprzez wymóg uwidocznienia
dostarczonych
licencji wyłącznie w portalach Microsoft, podczas gdy jest to nieuzasadnione,
gdyż zamawiający może posiadać wgląd w licencje oraz mieć możliwość zarządzania
licencjami i oprogramowaniem
również za pośrednictwem innych portali niż Microsoft;
c. art. 99 ust. 4 w zw. z art. 16 pkt 1 i pkt 3 ustawy P.z.p. poprzez opisanie przedmiotu
zamówienia w sposób uniemożliwiający uczciwą konkurencję i naruszający zasadę równego
traktowania
wykonawców oraz w sposób nieproporcjonalny, poprzez wymóg zapewnienia
z
amawiającemu prawa do korzystania z oprogramowania i jego aktualizacji wyłącznie na
podstawie licencji,
podczas gdy wyżej wskazane uprawnienia, określone w § 7 ust. 1 umowy
mogą być zapewnione zamawiającemu na innych podstawach prawnych.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 7 października 2022 roku wniósł o
umorzenie postępowania odwoławczego z uwagi na fakt, że w dniu 7 października 2022 roku
dokonał czynności unieważnienia postępowania na podstawie art. 256 w zw. z art. 137 ust. 7
ustawy P.z.p.
Maj
ąc na uwadze powyższe, Izba zważyła co następuje:
Postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy
P.z.p.
, zgodnie z którym Izba umarza postępowanie odwoławcze w przypadku stwierdzenia,
że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne.
Zgodnie ze stanowiskiem doktryny
Podstawą do umorzenia postępowania jest
również stwierdzenie przez Izbę, że postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne lub
niedopu
szczalne. Ustawodawca nie doprecyzował, o jakie sytuacje chodzi. Z pewnością
dyspozycją przepisu objęte będą sytuacje utraty bytu prawnego przez stronę odwołania,
na skutek likwidacji lub śmierci odwołującego. Wydaje się również, że podstawa umorzenia
zai
stnieje, jeśli zamawiający przed zakończeniem rozprawy unieważni postępowanie,
wówczas spór stanie się bezprzedmiotowy, a ewentualnemu zaskarżeniu w drodze
odwołania będzie podlegała nowa czynność zamawiającego.” (Komentarz Prawo Zamówień
Publicznych, pod red. Marzeny Jaworskiej, Wydawnictwo C. H. Beck, W-wa 2021, str. 1236).
W ocenie Izby, do takich sytuacji zalicza s
ię również sytuacja, która zaistniała
w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz postępowaniu
odwoławczym.
W konsekwencji,
mając na względzie okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono jak
w sentencji, na podstawie przepisu art. 568 pkt 2 ustawy P.z.p.,
umarzając postępowanie
odwo
ławcze.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 ustawy P.z.p. w zw. z
§ 9 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wy
sokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z
2020 r., poz. 2437),
z którego wynika, że w przypadku umorzenia postępowania
odwoławczego przez Izbę w całości na skutek stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało
się z innej przyczyny zbędne lub niedopuszczalne, koszty, o których mowa w § 5 pkt 2, znosi
się wzajemnie.
Na podstawie art. 574 ustawy P.z.p. Izba orzek
ła o dokonaniu zwrotu odwołującemu
uiszczonego wpisu, o czym orzeczono w pkt 2 sentencji orzeczenia.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy P.z.p.
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2
ustawy P.z.p.
Przewodnicząca: