Sygn. akt: KIO 2561/22
POSTANOWIENIE
z dnia 10
października 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 10 paź-
dziernika
2022 r. odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28
września 2022 r. przez: Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji z siedzibą w
Warszawie, ul. Przasnyska 6b
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gmi-
na Pińczów z siedzibą w Pińczowie, ul. 3 Maja 10
postanawia:
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500 zł
00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) na rzecz wykonawcy
Nextbike
Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji z siedzibą w Warszawie, ul.
Przasnyska 6b
tytułem zwrotu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………….
Sygn. akt KIO 2561/22
Uzasadnienie
P
ostępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na wsparcie
multimodalnej mobilności na terenie Gminy Pińczów” utworzenie miejskiej wypożyczalni ro-
werów – Pińczowski Rower Miejski zostało wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nr 2022/BZP 003198180/01 w dniu 25.08.2022 r.
W dniu 23 września 2022 r. zamawiający poinformował, że dokonał wyboru oferty najko-
rzystniejszej, a zatem w ocenie Nextbike
Polska Spółka Akcyjna w restrukturyzacji z siedzibą
w Warszawie
nie zamierza unieważnić postępowania.
W dniu
28 września 2022 r. odwołanie wniósł Nextbike Polska Spółka Akcyjna w restruktury-
zacji z siedzibą w Warszawie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działające-
go na podstawie pełnomocnictwa z dnia 27 września 2022 r. udzielonego przez prezesa i
wi
ceprezesa zarządu. Odwołanie zostało przekazane zamawiającemu w dniu 28 września
2022 r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu, że prowadząc postępowanie naruszył następujące
przepisy:
art. 255 pkt 6 ustawy przez zaniechanie unieważnienia postępowania jako obarczo-
nego niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego ze względu na:
− ustanowienie terminu składania ofert krótszego niż 7 dni;
− zaniechanie wskazania jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia,
powoduj
ące brak możliwości ustalenia wszystkich okoliczności mających wpływ na sporzą-
dzenie oferty i skutkujące brakiem możliwości porównania ofert;
− ustanowienie niejasnych, nieprecyzyjnych oraz nieproporcjonalnych do przedmiotu zamó-
wienia warunków udziałów w postępowaniu, w sposób niezapewniający równego traktowania
wykonawców;
− niejednolite wskazanie fakultatywnych podstaw wykluczenia;
− nieustanowienie obligatoryjnej przesłanki wykluczenia, o której mowa w art. 7 ustawy z
dnia 13 kwietnia 2022 r.
– o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspie-
raniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego oraz zanie-
chanie żądania złożenia w ww. zakresie oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ustawy ;
2) art. 16 pkt 1-3 ustawy przez przygotowanie i prowadzenie
postępowania w sposób nieza-
pewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, w
sposób nieprzejrzysty i nieproporcjonalny.
Wn
iósł o:
1) uwzględnienie odwołania,
2) nakazanie
zamawiającemu unieważnienia postępowania.
Odwołujący wskazał, że w wyniku naruszenia przez zamawiającego ww. przepisów interes
odwołującego w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, ponieważ odwołujący jest wyko-
nawc
ą zainteresowanym pozyskaniem przedmiotowego zamówienia i może ponieść szkodę
na skutek naruszenia przepisów ustawy przez zamawiającego. Obowiązkiem zamawiające-
go
jest zapewnienie możliwości złożenia ofert wszystkim zainteresowanym wykonawcom, a
następnie ich oceny w sposób zgodny z przepisami ustawy , w tym w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Jednakże wskutek
zaistnienia nieusuwalnej wady
postępowania oferty (w tym oferta odwołującego) nie mogą
zostać ocenione w sposób poprawny, transparentny i uczciwy. W tym stanie faktycznym ist-
nieje także możliwość poniesienia szkody przez odwołującego. Szkoda ta polega na braku
możliwości osiągnięcia zysku w związku z realizacją zamówienia.
W dniu 29 września 2022 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
Do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 7 października 2022 r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której oświad-
czył, że w całości uwzględnia zarzuty odwołania oraz zobowiązał się do wykonania czynno-
ści wskazanych w odwołaniu.
Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że do postępowania nie przystąpił żaden z wykonawców.
Wobec braku przystąpień po stronie zamawiającego, nie zachodziła konieczność
wezwania przystępującego do złożenia sprzeciwu. Skoro tak, to postępowanie odwoławcze
mogło zostać umorzone.
Skoro zatem z
amawiający uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości,
d
o postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie zgłosił ważnego
przystąpienia żaden wykonawca, to mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu na
podstawie art. 522 ust. 1 ustawy. Zg
odnie z przywoływanym przepisem W przypadku
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w od-wołaniu..
Stosownie do art. 568 pkt 3 ustawy Pzp,
Izba umarza postępowania odwoławcze,
w formie postanowienia, w przypadku,
o którym mowa w art. 522.
W związku z powyższym Izba, działając na podstawie art. 522 ust. 1 i art. 568 pkt 3
ustawy Pzp,
postanowiła jak w pkt 1 sentencji.
Izba nakazała zwrot odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania,
stosownie do przepisu § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący: …………………….