Sygn. akt: KIO 2562/22
POSTANOWIENIE
z dnia
10 października 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu
10 października 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 września 2022 r.
przez wykonawc
ę Impel S.A. z siedzibą we Wrocławiu,
w postępowaniu prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
w Warszawie,
orzeka:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z
rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 wr
ześnia 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. 2022 r. poz. 1710 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 14 dni o
d dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Kra
jowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodni
czący:
Sygn. akt: KIO 2562/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Warszawie –
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia pn. Zakup usługi sprzątania pomieszczeń
biurowych na lata 2023-2024. Warto
ść zamówienia przekracza progi unijne. Ogłoszenie
o
zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
września 2022 r. pod nr 2022/S 181-512513.
W dniu 29
września 2022 r. wykonawca Impel S.A. wniósł odwołanie wobec
postanowień SWZ, zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 8, art. 431, art. 16, art. 17 ustawy Pzp w zw. z art. 5 i art. 353(1) i art.
484 § 2 oraz
art. 58 Kc,
poprzez ustalenie łącznej wysokości kar na poziomie nieadekwatnym do
wartości zamówienia, w wysokości rażąco wygórowanej i nieadekwatnej do okoliczności,
które mogą stanąć u podstaw powstania roszczenia Zamawiającego o jej zapłatę;
2) art. 439 w zw. z art. 99 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 16 pkt 1 i 3 i art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw.
z art. 353(1) oraz art. 5 KC,
poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
sprzeczny z ww. przepisami z uwagi na zastrzeżenie w § 6 ust. 15 pkt 5 Projektu
umowy, że: „zmiana wynagrodzenia może nastąpić co kwartał, począwszy najwcześniej
od 13-
go miesiąca obowiązywania niniejszej Umowy”.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany:
− § 7 ust. 11 projektu umowy, poprzez zmniejszenie sumy kar umownych, tj. wykreślenie
wartości „80%” i zastąpienie jej wartością „20%”.
− § 6 ust. 15 pkt 5 projektu przez nadanie mu brzmienia: zmiana wynagrodzenia może
nastąpić co kwartał, najwcześniej począwszy od 3-go miesiąca obowiązywania niniejszej
Umowy, chyb
a, że data zawarcia umowy przypada 180 dni od daty złożenia oferty przez
Wyko
nawcę – wówczas zmiana wynagrodzenia możliwa jest po upływie 9 miesięcy od
dnia otwarcia oferty Wykonawcy. Zamawiający określa maksymalną wartość, na poziomie
20%, o
którą może zostać zwiększona stawka wynagrodzenia za 1 metr kwadratowy
powierzchni, o którym mowa w § 5 ust. 2 Umowy, w całym okresie obowiązywania
Umowy.
W dniu
6 października 2022 r. do Prezesa Izby wpłynęło oświadczenie Odwołującego
o
cofnięciu odwołania. Wobec powyższego postępowanie odwoławcze – zgodnie z art. 568
pkt 1 ustawy Pzp
– należało umorzyć.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do art. 557 ustawy
Pzp i
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
awie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437),
nakazując zwrot na rzecz Odwołującego kwoty 13.500 zł stanowiącej 90% uiszczonego
wpisu.
Przewodniczący: