KIO 2604/22 POSTANOWIENIE dnia 13 października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 21.02.2023

Sygn. akt: KIO 2604/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 13 

października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -    w składzie: 

Przewodniczący:     Magdalena Rams  

Protokolant:   

Oskar Oksiński  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z 

udziałem  stron  w  dniu  13  października  2022  r.  w 

Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  3 

października  2022  roku  przez  wykonawcę  RECYCLING  GROUP  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością spółka komandytowa, z siedzibą w Szczecinie,  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Zarząd  Budynków  i  Lokali 

Komunalnych, Szczecin,

przy udziale wykonawcy 

Przedsiębiorstwa Budowlanego „KOBUD” Sp. z o.o., z siedzibą 

Środzie Śląskiej, zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie 

zamawia

jącego,  

postanawia:  

1.  umorz

yć postępowanie odwoławcze; 

2.  nakaz

ać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  RECYCLING  GROUP 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

spółka  komandytowa,  z  siedzibą  w  Szczecinie  kwoty  9  000  zł  00  gr  (słownie: 

dziewięć tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - 


w  terminie  14  dni  od  d

nia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ………........................... 


Sygn. akt: KIO 2604/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamaw

iający – Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych, Szczecin - prowadzi postępowanie 

o  udziel

enie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Rozbiórka  budynku  magazynowego  wraz  z 

rozbiórką części muru i wiaty przy ul. Ofiar Grudnia 1970 r.”, dalej: „Postępowanie”. 

W  dniu 

3 października  2022  r.  do  Prezesa Krajowej  Izby Odwoławczej  wpłynęło odwołanie 

wykonawcy  RECYCLING  GROUP 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka 

komandytowa,  z  siedzib

ą  w  Szczecinie  (dalej  „Odwołujący”)  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie: (I) art. 226 ust. 1 pkt 8) w zw. z art. 224 ust. 1, 5 i 6 ustawy PZP oraz art. 226 

ust. 1 pkt 7) ustawy PZP w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy PZP oraz art. 3 ust. 1 i art. 15 ust. 1 

pkt  1)  Ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  pop

rzez  wybór  oferty  KOBUD 

p

odlegającej odrzuceniu z powodu zaoferowania w tej ofercie ceny rażąco niskiej w stosunku 

do przedmiotu Zamówienia (art. 226 ust. 1 pkt 8) ustawy PZP), co wynika z treści wyjaśnień 

złożonych  przez  Konkurenta;  (art.  224  ust.  5  i  6  ustawy  PZP)  wobec  wezwania  go  przez 

Zamawiającego  na  podstawie  art.  224  ust.  1  ustawy  PZP,  które  to  wyjaśnienia  nie  obaliły 

domniemania,  że  zaoferowano  rażąco  niską  cenę,  a  wręcz  wynika  z  nich,  że  Konkurent 

potwierdził,  że  jego  oferta  nie  zawiera  rażąco  niską  cenę,  a  jej  złożenie  stanowi  czyn 

nieuczciwej  konkurencji,  o  którym  mowa  w  art.  3  ust.  1  i  art.  15  ust.  1  pkt  1)  Ustawy  o 

zwalczaniu nieuczciwej konk

urencji, tj. w efekcie przez prowadzenie postępowania w sposób 

niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców;  (ii) 

art.  226 ust.  1 pkt  5)  ustawy  PZP  w  zw.  z  art.  16 ust.  1  ustawy  PZP  poprzez  wybór  oferty 

KOBUD podlegającej odrzuceniu z powodu niezgodności tej oferty z warunkami zamówienia 

określonymi treścią specyfikacji warunków zamówienia z załącznikami i wyjaśnieniami (dalej: 

„SWZ”),  co  wynika  z  treści  wyjaśnień  Konkurenta  z  dnia  19  września  2022  r.,  w  których 

wskazano wprost, iż Konkurent nie ujął w zakresie swojego świadczenia ofertowego całości 

spoc

zywających  na  nim  obowiązków  co  do  zakresu  świadczenia  opisanego  w  SWZ,  tj.  w 

efekcie  przez  prowadzenie  postępowania  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

W oparciu o powyżej sformułowane zarzuty Odwołujący wniósł o: uwzględnienie odwołania, 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i 

odrzucenia  oferty  KOBUD  oraz  nakazanie  ponownej  oceny  niepodlegających  odrzuceniu 

ofert  złożonych  w  postępowaniu  o  udzielenie  Zamówienia,  obciążenie  Zamawiającego 


kosztami  postępowania  odwoławczego,  zgodnie  z  przedłożonymi  podczas  rozprawy 

rachunkami i przepisami prawa. 

W  dniu 

12  października  2022  r.  Odwołujący  złożył  pismo,  zawierające  oświadczenie  o 

cofnięciu odwołania.  

Z uwagi na to

, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia rozprawy, jego 

cofnięcie,  zgodnie  art.  568  pkt  1  ustawy  z  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) 

oraz § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa 

Rady M

inistrów z 31 grudnia 2020 r. w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań 

przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz.U. poz. 2453) oznacza, że postępowanie odwoławcze 

podlega umorzeniu.  

Z tych względów postanowiono jak w sentencji. 

Na podstawie § 9  ust.  1  pkt 3a  rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów  z  dnia 30  grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich 

rozliczania oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania wpisu wysokości  wpisu  od  odwołania (Dz. 

U.  poz.  2437),  Izba  orzek

ła  o  dokonaniu  zwrotu  na  rzecz  odwołującego  z  rachunku 

bankowego Urzędu Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem należnego wpisu 

od odwołania.  

Przewodniczący:      ………...........................