Sygn. akt KIO 2668/22
WYROK
z dnia 24 października 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu
20 października 2022 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 października 2022 r.
przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj.: HOLDING HUNTERS
Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Bukowska 114,
62-065 Grodzisk Wielkopolski (lider konsorcjum); GREEN HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K.
z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa; BLUE
HUNTERS Sp. z
o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U,
02-326 Warszawa;
HUNTERS24 Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku
Wielkopolskim, ul. Bukowska 114, 62-065 Grodzisk Wielkopolsk; HUMAN HUNTERS
Sp.
z
o.o.
Sp.
K.
z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa i HUNTERS
OCHRONA PLUS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim, ul.
Sulejowska 45, 97-
300 Piotrków Trybunalski w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego „EC1 Łódź – Miasto Kultury” z siedzibą w Łodzi, ul. Targowa 1/3, 90-022
Łódź
przy udziale wykonawcy
ATOS Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, ul. Widzewska 14,
229 Łódź zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia zarzut 3 odwołania, tj. zarzut naruszenia art. 204 ust. 1, art. 239 ust. 2 w
związku z art. 16 pkt 1) i pkt 2) ustawy Pzp i nakazuje: ponowne badanie i ocenę ofert,
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponowną ocenę ofert w
kryterium
„Jakość - wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania personelem
ochrony”.
2. O
ddala odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia, tj.: HOLDING HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą
w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Bukowska 114, 62-065 Grodzisk Wielkopolski (lider
konsorcjum); GREEN HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z
siedzibą w Warszawie, Aleje
Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa; BLUE HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K.
z
siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa;
HUNTERS24 Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Bukowska
114, 62-065 Grodzisk Wielkopolsk; HUMAN HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K.
z siedzibą
w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa i HUNTERS
OCHRONA PLUS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim,
ul. Sulejowska 45, 97
300 Piotrków Trybunalski w części 2/3 i zamawiającego „EC1
Łódź – Miasto Kultury” z siedzibą w Łodzi, ul. Targowa 1/3, 90-022 Łódź w części 1/3
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj.: HOLDING HUNTERS Sp. z
o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Bukowska 114, 62-065
Grodzisk Wielkopolski (lider konsorcjum); GREEN HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z
siedzibą
w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa; BLUE
HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok.
4U, 02-
326 Warszawa; HUNTERS24 Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku
Wielkopolskim, ul. Bukowska 114, 62-065 Grodzisk Wielkopolsk; HUMAN
HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok.
4U, 02-
326 Warszawa i HUNTERS OCHRONA PLUS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w
Piotrkowie Trybunalskim, ul. Sulejowska 45, 97-
300 Piotrków Trybunalski tytułem
wpisu od odwołania oraz kwotę 3 634 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset
trzydzieści cztery złote zero groszy) stanowiącą koszty postępowania poniesione
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, tj.:
HOLDING HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, ul.
Bukowska 114, 62-065 Grodzisk Wielkopolski (lider konsorcjum); GREEN
HUNTERS
Sp.
z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U,
326 Warszawa; BLUE HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie,
Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa; HUNTERS24 Sp. z o.o. Sp. K.
z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Bukowska 114, 62-065 Grodzisk
Wielkopolsk; HUMAN HUNTERS Sp.
z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje
Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa i HUNTERS OCHRONA PLUS Sp.
z o.o. Sp. K. z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Sulejowska 45,
300 Piotrków Trybunalski tytułem wynagrodzenia pełnomocnika i opłaty
skarbowej od pełnomocnictwa,
zasądza od zamawiającego „EC1 Łódź – Miasto Kultury” z siedzibą w Łodzi,
ul. Targowa 1/3, 90-
022 Łódź na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia, tj.: HOLDING HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą
w Grodzisku Wielkopolskim, ul. Bukowska 114, 62-065 Grodzisk Wielkopolski
(lider konsorcjum); GREEN HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie,
Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326 Warszawa; BLUE HUNTERS Sp. z o.o.
Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326
Warszawa; HUNTERS24 Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim,
ul. Bukowska 114, 62-065 Grodzisk Wielkopolsk; HUMAN HUNTERS Sp. z o.o.
Sp. K. z siedzibą w Warszawie, Aleje Jerozolimskie 151 lok. 4U, 02-326
Warszawa i HUNTERS OCHRONA PLUS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Piotrkowie
Trybunalskim, ul. Sulejowska 45, 97-
300 Piotrków Trybunalski kwotę
złotych 00 gr (słownie: trzy tysiące siedemset dwanaście złotych zero groszy)
stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione tytułem 1/3 wpisu oraz 1/3
wynagrodzenia pełnomocnika i opłaty skarbowej od pełnomocnictwa.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………
Sygn. akt KIO 2668/22
Uzasadnienie
„EC1 Łódź – Miasto Kultury” z siedzibą w Łodzi, zwana dalej „Zamawiającym”,
działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia na „Kompleksową, stałą, całodobową ochronę osób i
mienia „EC1 Łódź – Miasto Kultury” w Łodzi oraz obsługę szatni i konwojowanie gotówki ".
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 30 sierpnia 2022 r, 2022/BZP 00324990.
W dniu 10 października 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia, tj. HOLDING HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z
siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim (lider konsorcjum), GREEN HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K.
z siedzibą w Warszawie, BLUE HUNTERS Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie,
HUNTERS24 Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Grodzisku Wielkopolskim, HUMAN HUNTERS
Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Warszawie i HUNTERS OCHRONA PLUS Sp. z o.o. Sp. K. z
siedzibą z siedzibą w Piotrkowie Trybunalskim, zwani dalej „Odwołującym”, wnieśli
odwołanie wobec czynności i zaniechań Zamawiającego polegających na:
wadliwym wyborze oferty pozornie uznanej jako najkorzystniejsza, złożoną przez
wykon
awcę „Atos” Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, zwanego dalej „wykonawcą Atos”,
zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy Atos pod zarzutem rażąco niskiej ceny zaś
samo złożenie oferty w takiej formie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji,
zaniechaniu poprzez błędne przyznanie 40 punktów wykonawcy Atos w kryterium
oceny ofert pn. „Jakość- wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania personelem
ochrony” w sytuacji, w której wykonawca ten nie powinien ich otrzymać na podstawie
przedłożonego przedmiotowego środka dowodowego,
zaniechaniu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
odnośnie zarzutu z punktu 1 naruszenie art.204 ust.1 w związku z art. 226 ust.1 pkt
5), art.226 ust.1 pkt 8) w związku z art.16 pkt 1) i art.17 ust.2 ustawy Pzp, poprzez
wadliwy wybór oferty pozornie uznanej za najkorzystniejszą, a w rzeczywistości
podlegającej odrzuceniu i zaniechaniu przeprowadzenia procedury rzetelnego
badania oferty w sposób gwarantujący zachowanie zasad uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców,
odnośnie zarzutu z punktu 2 naruszenie art.226 ust.1 pkt 5), art.226 ust.1 pkt 8) w
związku z art.224 ust.6 w związku z art.16 ust.1 ustawy Pzp,
odnośnie zarzutu z punktu 3 naruszenie art. 204 ust. 1, art. 239 ust. 2 w związku z
art. 16 pkt 1) i pkt 2) ustawy Pzp.
Odwołujący wniósł o:
Merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie odwołania.
Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Nakazanie Zamawiającemu odrzucenie oferty wykonawcy Atos ze względu na to, iż
oferta tego Wykonawcy zawiera rażąco niską cenę, względnie w przypadku nie
uwzględnienia tego zarzutu o nakazanie Zamawiającemu, aby ponownie poddał
ocenie ofertę tego Wykonawcy, gdyż z przedstawionej dokumentacji wynika, iż
wykonawca Ato
s nie powinien otrzymać dodatkowych punktów w poza cenowym
kryterium oceny ofert pod nazwą „Jakość wdrożenia elektronicznego systemu
zarządzania personelem ochrony”, co doprowadziłoby do sytuacji, w której oferta
Odwołującego uzyskałaby łącznie najwyższą ilość punktów w postępowaniu.
W przypadku uwzględnienia odwołania w zakresie zarzutu dotyczącego rażąco
niskiej ceny oferty wykonawcy Atos, nakazanie Zamawiającemu wezwanie
Odwołującego do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w SWZ, wymaganych
od oferty
najwyżej ocenionej w postępowaniu.
Zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, według rachunków, które zostaną przedłożone na posiedzeniu lub
rozprawie.
W obszernym uzasadnieniu odwołania Odwołujący w zakresie zarzutu nr 1 i 2
podniósł m.in., że Zamawiający dokonał ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty, tj.
oferty wykonawcy Atos mimo, iż oferta tego wykonawcy Atos zawiera rażąco niską cenę a
realizacja zamówienia w podanej przez tego wykonawcę cenie jest niemożliwa do
zrealizowania bez łamania obowiązujących przepisów Kodeksu Pracy. Wykonanie
zamówienia za tak oszacowaną cenę wraz ze spełnieniem wszystkich przedstawionych
przez Zamawiającego wymogów, jak zatrudnienie osób realizujących zamówienie wyłącznie
na podstawie umowy o pracę wraz z wymaganymi dla tych umów elementami
cenotwórczymi (oprócz wynagrodzenia pracowników chociażby wymagane składki, urlopy i
zastępstwa) jest niewykonalne zarówno w świetle aktualnych regulacji prawnych, jak również
wa
runków rynkowych.
Odwołujący wskazał, że dopuszczenie przez Zamawiającego oferty zawierającej
rażąco niską cenę uniemożliwia pozostałym uczestnikom postępowania konkurowanie na
równych, sprawiedliwych zasadach. W przedmiotowym postępowaniu nie można polegać na
dofinansowaniach z PFRON za zatrudnianie osób niepełnosprawnych oraz dodatkowo
wykonawcy musieli uwzględnić wynagrodzenie na 2023 bez możliwości jego waloryzacji do
końca trwania okresu umowy.
Zamawiający w dniu 16 września 2022 r. skierował do wykonawcy Atos wezwanie do
złożenia wyjaśnień w zakresie podejrzenia wystąpienia rażąco niskiej ceny. Wyjaśnienia
takie co do zasady mają obejmować elementy, o których mowa w art. 224 ust.3 ustawy Pzp
(dla usług ochrony fizycznej minimum w zakresie określonym w punkcie 1, 3, 4 i 6 tegoż
ustępu) oraz miały uwzględniać koszty: zatrudnienia pracowników w oparciu o Kodeks
Pracy, umundurowania (w tym przypadku wykonawcy nie mogą liczyć na wykorzystanie
umundurowania z innego obiektu, ponieważ Zamawiający jasno wymaga aby były to stroje
dedykowane dla tego zamówienia - zgodnie z opisem zawartym w załączniku nr 1 do SWZ),
szkolenie BHP, badania lekarskie, środki łączności, koszty administracyjne, koszty
wyposażenia oraz dodatkowe koszty realizacji, tj. podpięcia obiektów pod centrum
monitorowania, miesięcznego monitoringu oraz wsparcia grup interwencyjnych.
Wykonawca Atos skierował do Zamawiającego w dniu 21 września 2022 r.
odpowiedź w zakresie rażąco niskiej ceny, gdzie utajnia informacje dotyczące sposobu
oblicze
nia kosztów pracowniczych. W ocenie Odwołującego sposób obliczenia tego typu
kosztów winien być odtajniony, gdyż ich wysokość jest wiedzą ogólnodostępną i nie
wyczerpuje przesłanek o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji (art.11 ust.4).
Odwołujący wniósł o odtajnienie podczas rozprawy
sposobu obliczenia kosztów pracowniczych w ramach zatrudnienia na umowę o pracę
zgodnie z Kodeksem Pracy. Celem odtajnienia jest możliwość wskazania przez
Odwołującego możliwości błędnego obliczenia tychże kosztów. Nie została bowiem
spełniona przesłanka, o której mowa w art.18 ust.3 Pzp, gdyż Wykonawca Atos w
niedostateczny sposób wykazał, iż zastrzeżenie ogólnie znanych kosztów zatrudnienia w
ramach umowy o pracę wpłynie na jego kondycję finansową i stanowi szczególnie istotną
informację technologiczną lub tzw.”know- how”. Koszty pracownicze stanowią ok. 90,00%
wszystkich kosztów związanych z realizacją zamówienia. Wykonawca Atos lakonicznie
stwierdza, iż wartość złożonej oferty nie wypełnia przesłanek o których mowa w art.224 ust.2
Pzp.
Zamawiający miał prawo jednak wezwać tego wykonawcę na podstawie art.224 ust.1
Pzp, gdyż przedstawiona cena ofertowa wzbudziła jego wątpliwości. Sposób wytłumaczenia
ceny ofertowej przez Atos również jest ogólnikowy, tj. chociażby stwierdzenie iż „cena oferty
umożliwia realizację zamówienia zgodnie z SWZ oraz uwzględnia również koszty
wyposażenia i umundurowania, wyposażenia obiektów w system/oprogramowanie do
kontroli pracy pracowników ochrony, obsługę tego systemu, koszty działania Grupy
interwencyjnej, pozostałe koszty operacyjne oraz zysk”. Sposób obliczenia ceny ofertowej w
związku z podejrzeniem wystąpienia rażąco niskiej ceny powinien być sporządzony w
oparciu o wymogi art.224 ust.3 ustawy
Pzp. Przedmiot zamówienia obejmuję ochronę
fizyczną wraz z konwojowaniem i podjazdem grup interwencyjnych, a sposób jego realizacji
nie stanowi innowacyjnego rozwiązania technicznego ani technologicznego (opis przedmiotu
zamówienia został ustalony przez Zamawiającego). Koszty zatrudnienia mają być „zgodne
przepisami dotyczącymi kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może
być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej,
ustalonych na podstawie przepis
ów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564) lub przepisów
odrębnych właściwych dla spraw, z którymi związane jest realizowane zamówienie”-
rozliczanie tego typu kosztów nie może być inaczej przeprowadzane aniżeli w ramach
ustawy Kodeks Pracy.
Aby rzetelnie obliczyć wartość oferty należało przedłożyć odpowiednie wyliczenia
stawek netto dla posterunków dziennych (bez wymogu godzin nocnych) oraz posterunków
całodobowych (z wymogiem dodatkowo płatnych godzin nocnych zgodnie z Kodeksem
Pracy) w poszczególnych okresach, tj. do końca 2022 roku, od 1 stycznia 2023 do końca
czerwca 2023 roku oraz od 1 lipca 2023 roku do końca trwania umowy (15.10.2023 r.) i
przemnożyć przed wymaganą liczbę roboczogodzin. Umowa zgodnie z SWZ miała
obowiązywać od dnia 15.10.2022 r. do 15.10.2023 r. Odrębne kalkulatory (dowody) musiały
być przygotowane odrębnie, ponieważ w poszczególnych okresach występuje zmiana
minimalnego wynagrodzenia w ramach umów o pracę (2022 rok – 3010,00 zł brutto, od
01.01.2023 do 30.06.2023 rok -
3490,00 zł brutto oraz od 01.07.2023 rok - 3600,00 zł brutto
dla pracownika).
Poszczególne kalkulatory zawierają minimalne koszty zatrudnienia w ramach umowy
o pracę oraz koszty poszczególnych elementów składowych ceny. Założony przez nas zysk
wykonawcy zgodnie z wyliczeniami w dowodach 5B-
5G jest to 24400,00 zł netto przez cały
okres realizacji zamówienia, co jest 1,10% minimalnej kwoty netto. Nawet przy tak niskim
poziomie założenia dotyczącego minimalnego zysku łącznie minimalna wartość oferty netto
w
zakresie pozycji 8a i 8b formularza ofertowego (główne składniki ceny ofertowej) może
wynosić 2.264.916,12 zł netto. Tymczasem wartość netto oferty wykonawcy Atos w zakresie
punktu 8
a i 8b formularza ofertowego (zamówienie podstawowe) wynosi: 2.225.049,55 zł
netto. Nawet jeśli odejmiemy cały zakładany założony zysk wykonawcy w kwocie 24.400,00
zł netto wartość minimalna, za którą teoretycznie można zrealizować zamówienie wynosi
516,12 zł, co jest powyżej zaoferowanej przez tego wykonawcę kwoty 2.225.049,55 zł
netto (punkt 8a i 8b formularza ofertowego). Przyjęta minimalna wartości: zysku (1,10%, a
powinno być min. 3,00%), urlopu (jedynie 20 dni na każdego z pracowników, gdzie de facto
założona średnia powinna być wyższa, gdyż nie wszyscy skierowani do realizacji pracownicy
będą posiadać mniejsze niż 10 lat doświadczenie zawodowe, co ma związek z kosztem
urlopu), wyposażenia (przy założeniu, iż całe wyposażenie oprócz wymaganych w punkcie
1.2.2. SOPZ
– strojów, wykonawca posiada), podwykonawstwa w zakresie grup
interwencyjnych, nawet jeśli wykonawca posiada własne grupy interwencyjne koszt ten musi
zostać założony, koszty administracyjne, nadzoru oraz monitorowania sygnałów
alarmowy
ch. Wskazane wartości i tak są przyjęte na minimalnych poziomach. Zdaniem
Odwołującego koszty nadzoru, grup interwencyjnych, monitorowania oraz koszty
administracyjne powinny być wyższe. Natomiast koszty pracownicze, o których mowa w
pozycji I dowodów nr 5B-5G to nie mogą być one niższe aniżeli te, które Odwołujący
przedstawi. Wykonawcy nie mogą liczyć na dofinansowanie z PFRON za zatrudnienie osób
niepełnosprawnych, gdyż Zamawiający zakazuje uczestnictwa takich osób przy realizacji
zamówienia.
Wykonawca A
tos w złożonych wyjaśnieniach z dnia 21.09.2022 r. próbuje tworzyć
fikcję, gdzie twierdzi, iż założono m.in. „zatrudnienie w ramach umowy o pracę zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami”. Nie wskazuje natomiast m.in. kosztu nadzoru,
monitorowani
a, grup interwencyjnych, zastępstw pracowników oraz nie wykazuje rezerwy
finansowej, dodatkowo utajniając sposób wyliczenia kosztów pracowniczych, które są
powszechnie znane, a sposób ich obliczeń nie może być inny niż w ustawie Kodeks Pracy.
Wykonawca Ato
s w dowodzie nr 3 próbuje wskazać, iż wartość oferty jest tylko o 0,8%
niższa od kwoty przeznaczonej (2.888.152,00 zł brutto), tymczasem jest to 4,85%. W ocenie
Odwołującego za kwotę zaoferowaną przez wykonawcę Atos nie można zrealizować
zamówienia na podanych w SWZ warunkach bez łamania powszechnie obowiązujących
przepisów prawa mających wpływ na realizację zamówienia. Proponowane przez tego
wykonawcę warunki cenowe związane z wykonaniem przedmiotowego zamówienia
odbiegają
od przyjętych reguł rynkowych oraz poddają pod wątpliwość opłacalność złożonej oferty.
Niedoszacowanie oferty wynosi w zakresie punktu 8a i 8b formularza ofertowego
przynajmniej 39.866,57 zł netto, tj. 49.035,88 zł brutto. Całość złożonych przez wykonawcę
Atos wyjaśnień jest lakoniczna, chaotyczna i nie potwierdza uwzględnienia wszystkich
wymaganych w SWZ oraz ustawie Pzp elementów cenotwórczych.
Odnośnie zarzutu nr 3 Odwołujący podniósł m.in., że Zamawiający ustanowił w SWZ
jedno z kryteriów oceny ofert jako „Jakość wdrożenia elektronicznego systemu zarządzania
personelem ochrony”. Zasady punktacji zostały opisane przez Zamawiającego w punkcie
IX.4. c) SWZ. Wykonawcy w formularzu ofertowym, chcąc zdobyć dodatkowe punkty,
zobowiązani byli złożyć oświadczenie o zobowiązaniu się do wdrożenia systemu, o którym
mowa w pkt 1.2.9. SOPZ oraz musieli złożyć wraz z ofertą przedmiotowy środek dowodowy
w formie aktywnego, co najmniej w terminie związania ofertą, linku do filmu
dokumentującego działanie
oferowanego sytemu. Zgodnie z odpowiedzią na pytanie jednego z Wykonawców
„Zamawiający informuje, że stawia wymóg posiadania przez Wykonawcę systemu
zarządzania personelem ochrony (przedmiotowy środek dowodowy, o którym mowa w pkt
VII.1b SWZ). Zamawiający wymaga wskazania linku do filmu obrazującego faktyczne
wykorzystanie systemu oferowanego przez Wykonawcę”. Takowy link został złożony
zarówno przez Odwołującego, jak i innych wykonawców. Przedmiotowy środek dowodowy
miał posłużyć również jako weryfikacja dotycząca wymogów odnośnie tego systemu, o
którym mowa w punkcie 1.2.9. SOPZ.
Zamawiający, dokonując w dniu 29 września 2022 r. ,pierwotnego wyboru oferty
najkorzystniejszej nie przyznał żadnemu z Wykonawców punktów w tym kryterium.
Następnie anulował swój wybór, dokonał ponownej oceny ofert i ponownie wybrał ofertę
wykonawcy Atos przyznając temu zarówno temu wykonawcy, Odwołującemu, jak
Konsorcjum Solid po 40 punktów w ramach tego kryterium.
W dniu 10.04.2022 r. została wysłana Zamawiającemu przez Odwołującego
wiadomość z wnioskiem, iż przedmiotowy środek dowodowy wskazany przez wykonawcę
Atos nie zawiera wymaganych w SWZ dla tego kryterium elementów, tj.: mapy chronionego
obiektu (tereny zewnętrzne) - mapa powinna odzwierciedlać rzut 2, ulic, ścieżek, budynków;
markerów pozycji ochraniarzy nieniesione na mapę wraz ze śledzeniem w czasie
rzeczywistym; historii przemieszczania się ochraniarzy wraz z naniesionymi ścieżkami na
mapę oraz markerami czasu(dzień/godzina/minuta), mimo tego, Zamawiający podtrzymał
swoją decyzję w dokonaniu wyboru oferty tego wykonawcy pomimo, iż podany w formularzu
ofertowym przedmiotowy środek dowodowy (link: http://grupa-atos.pl/wideo/) nie zawiera
wymaganych w SWZ dla tego kryterium elementów. Zamawiający przyznał w tym kryterium
40 punktów wykonawcy Atos nie mając ku temu jakiejkolwiek podstawy.
Wykonawca Atos w formularzu ofertowym twierdzi, iż oferowany system „demonstruje
różne możliwości techniczne, z których korzysta spółka. W przedziale czasowym filmu od
2:00 minuty do 6:55 minuty przedstawiony został opis dotyczący łączności radiowej
cyfrowej", tymczasem w przedstawionym przedmiotowym środku dowodowym mowa jest o
ochronie informacji niejawnych (film nr 1, pn. „Fragment filmu tajemniczy świat informacji”), a
nie o elektronicznym systemie zarządzania personelem ochrony. Z kolei drugi film obrazuje
relację z „Pikniku patriotyczno- militarnego w Okręglicy „Wiosna Patriotów” organizowanego
przez Atos Sp.
z o.o.”. Środek dowodowy nie przedstawia jakiegokolwiek elementu
dotyczącego systemu o którym mowa w SOPZ punkt 1.2.9. Dodatkowo wykonawca Atos w
swoim formularzu ofertowym twierdzi: „Radiotelefony ręczne posiadają odbiornik GPS, który
w ramach geolokalizacji drogą radiową podaje do oprogramowania serwera bieżącą
lokalizację radiotelefonu. Kwestia lokalizacji urządzeń wraz z innymi możliwościami łączności
radiowej cyfrowej Motorola, wykorzystywanej przez wykonawcę Atos, może zostać
przedstawiona przez Wykonawcę w formie prezentacji w dowolnym momencie". Wykonawcy
mieli przedstawić w formie przedmiotowego środka dowodowego działanie oferowanego
elektronicznego systemu zarządzania personelem ochrony, a nie przedstawiać w
późniejszym terminie (dowolnym momencie) dodatkową prezentację. Dodatkowo
radiotelefony i tak mają być obowiązkowo na wyposażeniu ochrony (zgodnie z SWZ), co nie
jest równoznaczne z dodatkowym, oferowanym systemem, za które to wykonawcy mieli
otrzymać dodatkowe punkty. Radiotelefony nie są elektronicznym systemem zarządzania
personelem ochrony-
nie mają takiej funkcjonalności. Dla porównania Odwołujący składa
ofero
wany system, który zawiera wyżej wskazane funkcjonalności (aktywny link do filmu
https://www.youtube.com/watch?v=QVD8JUIXCFs)
–
film
dokumentujący
działanie
oferowanego sytemu. Z przesłanego linku jasno wynika, iż system zawiera wymagane
elementy. Nie wiad
omo więc na jakiej podstawie Zamawiający w protokole z prac komisji
przetargowej przyznał wykonawcy Atos maksymalną liczbę punktów.
Kolejnym aspektem jest prowadzenie przez Zamawiającego postępowania z
naruszeniem art.16 pkt 1) i 2) ustawy Pzp, na dowód czego Odwołujący przedłożył
korespondencję z Zamawiającym z dnia 04.10.2022 r. (odpowiedź Zam. na wniosek
Konsorcjum Hunters z dnia 04
.10.2022 r. dowód nr 12), gdzie Zamawiający twierdzi:
„Przychylenie się do twierdzeń obecnie przez Państwa przedstawianych cofnęłoby nas do
powtórnej oceny ofert, która być może skończyłaby się przyznaniem ofercie firmy Atos 0
punktów, ale wobec nieprawidłowo złożonego przedmiotowego środka dowodowego przez
firmy Hunters i Solid Security, ponownie należałoby i tym wykonawcom przyznać 0 punktów.
Żaden z wykonawców bowiem, zakładając nie działanie celowe, ale błędną interpretację
SWZ, nie przedstawił przedmiotowego środka dowodowego odpowiadającego wymogom
SWZ oraz członkom Komisji Przetargowej. Natomiast na skutek błędnej interpretacji SWZ i
nie zrozumienia intencji Zamawiającego każdy z 3 wykonawców odwołuje się od
przyznanych im 0 punktów, uważając zapewne, że złożyli prawidłowy przedmiotowy środek
dowodowy. Naprawdę Zamawiający jest zdziwiony tak ciągłymi atakami na każdą decyzję
podejmowaną przez Zamawiającego. Nieakceptowalna jest taka postawa wykonawcy, ani
nie prowadzi ona do uzyskania zamówienia. Te ciągłe ataki, wręcz nękanie i zastraszanie
Zamawiającego naprawdę do niczego nie prowadzą. Zamawiający nie ma żadnego interesu
w wyborze jednej czy drugiej firmy w tym postępowaniu. Do tej pory przychylał się do
wszystkich Państwa wniosków mimo, że znacznie wydłużyły procedurę udzielanie tego
zamówienia, ale chciał aby postępowanie było jak najbardziej przejrzyste. W ocenie
Zamawiającego odwołanie do KIO nie zmieni oceny końcowej, jedynie może doprowadzić do
sytuacji, że firma Atos dostanie 0 punktów w pozacenowym kryterium jakości, ale wówczas i
państwa oferta otrzyma 0 punktów, gdyż również przedmiotowy środek dowodowy w postaci
filmu producenta systemu a nie jak oczekiwał tego Zamawiający przedstawienia działania
systemu na aktywnie chronionych obiektach za
sługuje na 0 punktów”.
W dniu
11 października 2022 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający,
poinformował wykonawców uczestniczących w postępowaniu o wniesieniu odwołaniu,
przekazał kopię odwołania oraz przekazał informację o możliwości zgłoszenia przystąpienia
do postępowania odwoławczego.
W dniu 14 października 2022 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Atos zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przekazując
kopie przystąpienia Odwołującemu i Zamawiającemu (na adresy e-mailowe).
W dniu 18 października 2022 r. Odwołujący zgłosił opozycje co do skuteczności
zgłoszenia przystąpienia przez wykonawcę Atos, podnosząc że zgłoszenie przystąpienia
wpłynęło do niego w dniu 17 października 2022 r., a więc po terminie na jego zgłoszenie.
W dniu
20 października 2022 r. (pismem z dnia 19 października 2022 r.) Zamawiający
złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o oddalenie w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym ogłoszenie o zamówieniu, SWZ, złożone oferty, jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego
złożone podczas rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba
stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w
uzy
skaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy Atos do udziału w
postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego. Kopie zgłoszenia przystąpienia
zostały bowiem przekazane na adresy e-mailowe Odwołującego wskazane do kontaktu w
przedmiotowym postępowaniu. Odwołujący potwierdził na posiedzeniu, że są to adresy,
które faktycznie podał i, na które – jak wynika z dowodów załączonych do zgłoszenia
przystąpienia - zostało ono przesłane w dniu 14 października 2022 r.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453)
stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacja postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7
ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
Izb
y w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska i oświadczenia Stron oraz Przystępującego
wyrażone w pismach oraz złożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy.
Izba dopuściła zawnioskowane przez Odwołującego i załączone do odwołania
dowody, tj.:
Podsumowanie wyliczeń.
Kalkulatory dotyczące obliczenia minimalnej ceny ofertowej,
gdyż pozostałe zawnioskowane dowody wchodzą już bowiem w skład dokumentacji
przedmiotowego postępowania.
Izba dopuściła zawnioskowane przez Zamawiającego i złożone w poczet materiału
dowodowego, tj.:
screeny z filmów złożonych przez wykonawcę Konsorcjum Impel i
wykonawcy Hunters (Odwołującego).
Izba nie dopuściła dowodów złożonych przez wykonawcę Atos (screenów z systemu
zarządzania personelem) i dodatkowego stanowiska w sprawie z uwagi na to, że film będący
podstawą do przyznania punktów w ramach kryterium JAKOŚĆ: „Wdrożenie elektronicznego
systemu zarządzania personelem ochrony” powinien być złożony wraz z ofertą. W trakcie
rozprawy wykonawca
wnioskował o możliwość przedstawienia funkcjonalności systemu na
obiekcie, w którym usługa jest obecnie realizowana, tj. u obecnego Zamawiającego w
oparciu o umowę czasową. Dlatego tez jego wniosek o prezentacje tego systemu został
oddalony.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołania uznając, iż odwołanie podlega oddaleniu.
Zarzut naruszenie art. 204 ust. 1 w związku z art. 226 ust. 1 pkt 5), art. 226 ust. 1 pkt 8)
w związku z art. 16 pkt 1) i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, poprzez wadliwy wybór oferty
pozornie uznanej za najkorzystniejszą, a w rzeczywistości podlegającej odrzuceniu i
zaniechaniu przeprowadzenia procedury rzetelnego badania oferty w sposób
gwarantujący zachowanie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców (zarzut 1 odwołania) oraz zarzut naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5), art. 226
ust. 1 pkt 8) w
związku z art. 224 ust. 6 w związku z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp (zarzut 2
odwołania) nie potwierdził się.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
W postępowaniu złożono 6 ofert, a ich ceny były następujące: oferta złożona przez:
konsorcjum Impel - cena
oferty zamówienie podstawowe (brutto) - 2 619 721,07 zł, cena
oferty prawo opcji (brutto)
– 102 028,50 zł; konsorcjum Agencja Ochrony MK Sp. z o.o. (lider
konsorcjum -
cena oferty zamówienie podstawowe (brutto) - 2 796 033,96 zł, cena oferty
prawo opcji (brutto)
– 113 799,60 zł; konsorcjum MM Service Monitoring Sp. z o.o. (lider
konsorcjum) -
cena oferty zamówienie podstawowe (brutto) - 2 893 534,72 zł, cena oferty
prawo opcji (brutto)
– 80 442,00 zł; Odwołujący - cena oferty zamówienie podstawowe
(brutto) - 2 863
087,24 zł, cena oferty prawo opcji (brutto) – 110 700,00 zł; wykonawca Atos
cena oferty zamówienie podstawowe (brutto) - 2 754 522,95 zł, cena oferty prawo opcji
(brutto)
– 110 700,00 zł; konsorcjum Solid Security Sp. z o.o. (lider konsorcjum) - cena oferty
zamówienie podstawowe (brutto) - 2 915 466,21 zł, cena oferty prawo opcji (brutto) –
836,50 zł. Wartość szacunkową zamówienia dla Zamawiający oszacował na kwotę
651,06 zł.
Zamawiający, pismem z dnia 16 września 2022 r., wezwał wykonawcę Atos do
złożenia wyjaśnień, w tym dowodów w zakresie wyliczenia zaoferowanej ceny i jej istotnych
elementów składowych. Jednocześnie wskazał, że podstawą do jego wystosowania jest
wniosek innego uczestnika postępowania, który poddał pod wątpliwość Zamawiającego
możliwość wykonania, za zaoferowaną przez Wykonawcę cenę, przedmiotu zamówienia
(dotyczy zarówno ceny za zamówienie podstawowe, jak i ceny za prawo opcji) zgodnie z
wymaganiami określonymi przez Zamawiającego w dokumentacji postępowania.
Wyk
onawca, składając wyjaśnienia odnoszące się do ceny swojej oferty oraz jej istotnych
części składowych, powinien wskazać obiektywne czynniki oraz sposób, w jaki cena oferty
została skalkulowana. Wyjaśnienia te powinny być konkretne, jasne, wyczerpujące i
r
zeczywiście uzasadniające wiarygodny charakter ceny złożonej oferty oraz jej istotnych
części składowych, a także przedstawiać dowody wykazujące, że możliwe i realne jest
rzetelne wykonanie zamówienia za zaproponowaną w ofercie kwotę.
Pismem z dnia 21 w
rześnia 2022 r. wykonawca Atos wyjaśnił, że zaoferowana przez
niego cena umożliwia realizację zamówienia zgodnie z SWZ oraz uwzględnia również koszty
wyposażenia i umundurowania, wyposażenia obiektów w system/oprogramowanie do
kontroli pracy pracowników ochrony, obsługę tego systemu, koszty działania Grupy
Interwencyjnej, pozostałe koszty operacyjne i zysk wykonawcy. Do wyjaśnień dołączył
dokumenty, których treść objął tajemnicą przedsiębiorstwa.
Zamawiający, pismem z dnia 29 września 2022 r., poinformował wykonawców o
wyborze oferty wykonawcy Atos jako najkorzystniejszej.
Zamawiający, pismem z dnia 4 października 2022 r. poinformował wykonawców o
ponownym wyborze oferty wykonawcy Atos jako najkorzystniejszej.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Art. 224 ust. 6 ustawy Pzp stanowi, że odrzuceniu, jako oferta z rażąco niską ceną
lub kosztem, podlega oferta wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień w wyznaczonym
terminie, lub jeżeli złożone wyjaśnienia wraz z dowodami nie uzasadniają podanej w ofercie
ceny lub kosztu. Wezwanie skierowane do wykonawcy, w trybie art. 224 ustawy Pzp,
oznacza, że jest on zobowiązany do wykazania – udowodnienia, że zaoferowana przez
niego cena nie jest rażąco niska. Wykonawca ma więc obowiązek do złożenia
wyczerpujących wyjaśnień, a złożone wyjaśnienia nie mogą mieć charakteru ogólnego. Są
one bowiem składane celem stwierdzenia, że podejrzenie zamawiającego dotyczące rażąco
niskiej ceny było nieuzasadnione. Wykonawca zobowiązany jest nie tylko do przedstawienia
argument
ów dotyczących zaoferowanej ceny ale również do przedstawienia dowodów na ich
poparcie, tak aby na ich podstawie Zamawiający mógł zweryfikować złożone wyjaśnienia.
W tym stanie faktycznym podstawą wezwania wykonawcy Atos do złożenia wyjaśnień
był wniosek wystosowany przez innego wykonawcę, który poddał w wątpliwość
Zamawiającego możliwość wykonania, za zaoferowaną przez Wykonawcę cenę, przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego w dokumentacji
postępowania. Podkreślić bowiem należy, że cena oferty wykonawcy Atos jest jedynie o
około 0,8% niższa od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o należny podatek
VAT i o około 1,62 % niższa od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Nie
zaistniały więc przesłanki, która stanowią bezwzględną podstawę skierowania do wykonawcy
wezwania do złożenia wyjaśnień a wynikającą z ustawy Pzp. U podstaw wezwania
wykonawcy legł bowiem wniosek innego wykonawcy.
Tak więc dokonując analizy wyjaśnień złożonych na wezwanie Zamawiającego przez
wykonawcę Atos stwierdzić należy, że na dzień składania ofert, tj. na dzień 9 września 2022
r. w obrocie prawnym funkcjonował projekt rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca
2022 r. (numer RD 585) w sprawie ustalenia na następny rok wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Projekt ten ustalił wysokość
minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2023 r. w wysokości 3.383,00 zł brutto a
od 1 lipca 2023 r. w wysokości 3.450,00 zł brutto. Cenę oferty należało więc skalkulować w
oparciu dane zawarte w tym projekcie i na tej właśnie podstawie wykonawca Atos ją
skalkulował. Tymczasem Odwołujący opracowując kalkulatory załączone do odwołania oparł
się na stawkach wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2022 r.
w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej
stawki godzinowej w 2023 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 1952), opublikowanego w dniu 15
września 2022 r. a więc opublikowanych już po terminie składania ofert. Wskazane
rozporządzenie ustaliło wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości
3.490,00 zł od 1 lipca 2023 r. a w wysokości 3.600,00 zł od dnia 1 stycznia 2023 r. Tym
samym kalkulacja dokonana w oparciu o stawki z opublikowanego już rozporządzenia nie
może być podstawą do stwierdzenia, że cena zaoferowana przez wykonawcę Atos jest
rażąco niska. Wykonawca Atos, kalkulując cenę oferty mógł i powinien był ustalić na takim
poziomie jak wynikało to z projektu rozporządzenia.
Warto także zwrócić uwagę na odpowiedź Zamawiającego udzieloną na pytania
wykonawców z dnia 2 września 2022 r. (odpowiedź na pytanie nr 6), gdzie Zamawiający
podał nie tylko to w jaki sposób kalkulacja powinna być dokonana. Kalkulacja powinna być
dokonana z uwzględnieniem ryzyk wynikających z prognozowanych zmian w wysokości
minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023
r, gdyż wiedza ta ma charakter ogólnie powszechny, odsyłając do strony internetowej, na
której dostępne są informacje na temat projektowanego rozporządzenia Rady Ministrów w
sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej
w 2023 r. Zamawiający wskazał także, że w przypadku złożenia przez wykonawcę wniosku o
waloryzację wynagrodzenia będzie on podlegał rozpoznaniu przez Zamawiającego na
ogólnych zasadach.
Odwołujący, kwestionując cenę oferty wykonawcy Atos, zakwestionował w istocie
stawki za godziny wskazane przez tego wykonawcę w Formularzu oferty - poz. 8a (usługi
stałej ochrony osób i mienia – pracownicy kwalifikowani) i 8b usługi stałej ochrony osób i
mienia
– pracownicy niekwalifikowani). Realną stawką – jak dalej wskazał – jest jedynie
stawka podana przez wykonawcę Atos w punkcie 8c (usługi konwojowania gotówki).
Przedmiotem s
poru są więc stawki za godzinę pracy pracowników kwalifikowanych i
niekwalifikowanych. Stawki te
– w ocenie Odwołującego – świadczą o rażąco niskiej cenie w
ofercie wykonawcy Atos i dotyczą sposobu kalkulacji i wyceny kosztów zatrudnienia tych
pracowników (kwalifikowanych i niekwalifikowanych). To te koszty, koszty zatrudnienia mają
bowiem istotne znaczenie dla ceny oferty.
Tymczasem w kalkulacji sporządzonej przez wykonawcę Atos, wbrew twierdzeniom
Odwołującego, uwzględnione zostały wszystkie obligatoryjne elementy wynagrodzenia.
Uwzględnia ona wszystkie obligatoryjne elementy wynagrodzenia, w tym i te, na których brak
wskazuje Odwołujący. Przykładowo kwestie zastępstwa pracowników na wypadek urlopu i
choroby zostały zawarte w pozycjach nr 6 złożonej kalkulacji, natomiast koszty badań
lekarskich, szkoleń BHP znajdują się w pozycjach nr 7. Kalkulacja zawiera także dodatek za
pracę w nocy, składki na ubezpieczenie społeczne, chorobowe i wypadkowe. Wykonawca
przewidział również możliwość zwiększenia wynagrodzenia (poz. 12 kosztorysu). Różnice w
stawkach wynikają natomiast z ilości godzin pracowników kwalifikowanych i
niekwalifikowanych.
A ponadto w pozycjach 10-
18 kalkulacji ujęte zostały koszty dodatkowe, w tym m.in.
koszty wyposażenia, zysk, dofinansowanie itp.
Wykonawca Atos złożył także dokumenty potwierdzające koszty prania odzieży
roboczej, wyposażenia wykonawcy w pojazdy i systemy zarządzania personelem. A
ponieważ – jak wskazał - nie ponosi kosztów związanych z wynajmem pomieszczeń,
leasingiem i dzierżawą urządzeń, gdyż stały się one jego własnością, wobec tego z tego
tytułu nie ponosi kosztów. Korzysta także z pomocy de minimis, na co także przedłożył
dowód.
Powyższe oznacza, że oferta tego wykonawcy została skalkulowana prawidłowo, co
w sposób nie budzący żadnych wątpliwości wykazał wykonawca Atos, składając stosowne
wyjaśnienia. Potwierdza to szczegółowa kalkulacja oraz złożone wraz z nią dowody.
Dlatego też stwierdzić należy, że zarzuty 1 i 2 odwołania nie potwierdziły.
Zarzut naruszenia
art.204 ust.1, art.239 ust.2 w związku z art.16 pkt 1) i pkt 2) ustawy
Pzp
(zarzut 3 odwołania) potwierdził się.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Zamawiający w SWZ, Rozdział IX. OPIS KRYTERIÓW OCENY OFERT WRAZ Z
PODANIEM WAG TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT, pkt IX.8 wskazał, że
oferty zostaną ocenione przez Zamawiającego w oparciu o następujące kryteria:
A.
Cena za zamówienie podstawowe - 55,00 pkt.
B. Cena za prawo opcji - 5,00 pkt.
C.
JAKOŚĆ – „Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania personelem ochrony” -
40,00 pkt.
Zasady oceny kryterium JAKOŚĆ: „Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania
personelem ochrony” (C) został określony w sposób następujący:
„Wykonawca, który w Formularzu oferty złoży oświadczenie o zobowiązaniu się do
wdrożenia systemu, o którym mowa w pkt 1.2.9 SOPZ (zaznaczy odpowiedź TAK),
zobowiązany jest złożyć wraz z ofertą przedmiotowy środek dowodowy w formie aktywnego,
co najmniej w terminie związania ofertą, linku do filmu dokumentującego działanie
oferowanego sytemu. Każdy ze złożonych przedmiotowych środków dowodowych będzie
podlegał ocenie Komisji przetargowej, która w pierwszej kolejności dokona weryfikacji
oświadczenia Wykonawcy złożonego na Formularzu oferty z zawartością filmu
dokumentującego działanie oferowanego systemu.
Zamawiający dokona oceny niniejszego kryterium poprzez przyznanie punktów w
następujący sposób: 1. Element oceny w ramach kryterium Punktacja
Jeżeli w wyniku badania przedstawionych przez Wykonawcę przedmiotowych środków
dowodowych, Komisja przetargowa stwierdzi, że oferowany przez Wykonawcę system, o
którym mowa w pkt 1.2.9 SOPZ zawiera: oferta Wykonawcy otrzyma w kryterium „C”:
• mapę chronionego obiektu (tereny zewnętrzne) - mapa powinna odzwierciedlać rzut
2D ulic, ścieżek, budynków;
• markery pozycji ochraniarzy nieniesione na mapę wraz ze śledzeniem w czasie
rzeczywistym;
• historię przemieszczania się ochraniarzy wraz z naniesionymi ścieżkami na mapę
oraz markerami czasu (dzień/godzina/minuta).
40 pkt
• mapę chronionego obiektu (tereny zewnętrzne) - mapa powinna odzwierciedlać rzut
2D ulic, ścieżek, budynków;
• markery pozycji ochraniarzy nieniesione na mapę wraz ze śledzeniem w czasie
rzeczywistym.
20 pkt
• mapę chronionego obiektu (tereny zewnętrzne) odzwierciedlającą rzut 2D ulic,
ścieżek, budynków
0 pkt 2.
Ponadto, Zamawiający zastrzega, że: 4) Jeżeli przedstawiony przez Wykonawcę
przedmiotowy środek dowodowy nie będzie spełniać żadnej z wymagalnych minimalnych
funkcjonalności, systemu o którym mowa w pkt 1.2.9 SOPZ 0 pkt
IX.8. Zamawiający nie przewiduje przeprowadzenia dogrywki w formie aukcji elektronicznej.”.
Zamawiający, udzielając odpowiedzi na pytania wykonawców, pismem z dnia 7
września 2022 r. podał:
„Pytanie Nr 6:
W Rozdziale VII pkt.1 Zamawiający wskazuje „W przypadku pozytywnej deklaracji, o której
mowa w zdaniu powyżej, w pkt 11 Formularza oferty należy podać link do filmu
dokumentującego działanie oferowanego systemu”- czy Zamawiający oczekuje od
Wykonawcy wskazania linku do filmu Producenta systemu czy filmu obrazującego faktyczne
wykorzystanie systemu przez Wykonawcę?
Odpowiedź Zamawiającego:
Zamawiający informuje, że stawia wymóg posiadania przez Wykonawcę systemu
zarządzania personelem ochrony (przedmiotowy środek dowodowy, o którym mowa w pkt
VII.1b SWZ). Zamawiający wymaga wskazania linku do filmu obrazującego faktyczne
wykorzystanie systemu oferowanego przez Wykonawcę.”.
Zamawiający w dniu 29 września 2022 r. dokonał oceny ofert i wykonawcom Atos,
Odwołującemu oraz wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie zamówienia, tj.
Solid Security Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Solid Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w
ramach kryterium JAKOŚĆ: „Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania personelem
ochrony” przyznał po „0” punktów.
W dniu 4 października 2022 r. Zamawiający dokonał ponownej oceny ofert w zakresie
przedmiotowego środka dowodowego stanowiącego link do filmu dokumentującego działanie
oferowanego przez danego wykonawcę systemu zarządzania personelem ochrony i ofertom
wszystkich wykonawców w ramach tego kryterium przyznał maksymalna ilość punktów, tj.
40. W uzasadnieniu wskazał, że „komisja dostrzegła pewne niespójności , które w efekcie
mogły spowodować błędną interpretację wymogu określonego przez Zamawiającego w
zakresie treści merytorycznych przedmiotowego środka dowodowego”. Dlatego też „kierując
się zasadą działania na korzyść wykonawców wyrażoną w art. 16 ustawy Pzp oraz jakże
istotną, zasadą równego traktowania wykonawców przejrzystością postępowania”
rekomendowano przyznanie wszystkim maksymalnej ilości punktów w tym kryterium.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Niewątpliwym jest, że Zamawiający podał w SWZ, iż wykonawcy zobowiązani są
złożyć wraz z ofertą przedmiotowy środek dowodowy w formie aktywnego, co najmniej w
terminie związania ofertą, linku do filmu dokumentującego działanie oferowanego sytemu.
Niewątpliwym jest także, że Zamawiający, odpowiadając na pytanie wykonawcy czy
„oczekuje od Wykonawcy wskazania linku do filmu Producenta systemu czy filmu
obrazującego faktyczne wykorzystanie systemu przez Wykonawcę” podał, że ma to być film
obrazujący „faktyczne wykorzystanie systemu oferowanego przez Wykonawcę”.
Zamawiający wykluczył więc możliwość przedstawienia filmu producenta
pokazującego możliwości prezentowanego systemu a oczekiwał złożenia filmu, który
pokazuje faktyczne wykorzystanie
oferowanego systemu przez wykonawcę ubiegającego się
o udziel
enie przedmiotowego zamówienia. Podał także, że wykonawca „fakultatywnie w dniu
rozpoczęcia realizacji umowy, wdroży elektroniczny system zarządzania personelem
ochrony, które umożliwi Zamawiającemu kontrolę w czasie rzeczywistym aktualnej pozycji
pracowni
ków ochrony na posterunkach nr 2, 3, 11 i 12, wyposażonych w nasobne,
indywidualne nadajniki GPS oraz ewentualnie pozwoli Zamawiającemu na pełny wgląd w
raporty archiwalne co najmniej 30 dni wstecz**. Przez kontrolę pozycji pracownika ochrony
Zamawiający rozumie wizualizację położenia jego indywidualnego nadajnika GPS na mapie
cyfrowej, zarówno w czasie rzeczywistym, jak tez w zapisie archiwalnym (odtworzenia trasy
przemieszczania się pracownika w czasie pełnienia służby – data, godzina, miejsce).
Zamawiający wymaga, aby dostęp do systemu realizowany był za pomocą dedykowanej
strony www. bądź aplikacji na telefon lub tablet. Wdrożenie tego elementu skutkować będzie
dodatkowymi punktami przy ocenie oferty
– max 40 pkt. W takim wypadku realizacja tego
elementu
wchodzi w zakres obowiązków umownych Wykonawcy, który zadeklarował
wdrożenie tego elementu.” (pkt 1.2.9 SOPZ – załącznik nr 1 do SWZ). W kontekście
powyższego Zamawiający określił sposób oceny i przyznania punktów w kryterium JAKOŚĆ:
„Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania personelem ochrony” podając, że oferta
otrzyma maksymalną ilość punktów (40) jeśli film przedstawiony do oceny zawiera: mapę
chronionego obiektu (tereny zewnętrzne) - mapa powinna odzwierciedlać rzut 2D ulic,
ścieżek, budynków; markery pozycji ochraniarzy nieniesione na mapę wraz ze śledzeniem w
czasie rzeczywistym oraz historię przemieszczania się ochraniarzy wraz z naniesionymi
ścieżkami na mapę oraz markerami czasu (dzień/godzina/minuta). W przypadku braku
jednego z wyżej wskazanych elementów wykonawca mógł otrzymać odpowiednio 20 (w
przypadku przedstawienia dwóch pierwszych z wymaganych trzech elementów) lub 0
punktów (w przypadku przedstawienia pierwszego z wymaganych trzech elementów).
Zamawiający przyznał maksymalną ilość punktów w ramach tego kryterium
wszystkim wykonawcom, których oferty podlegały ocenie, tj. trzem wykonawcom. Filmy
przedstawione przez tych wykonawców (Odwołującego, wykonawcę Atos i konsorcjum
SOLID)
– jak podniósł Zamawiający na rozprawie – nie zawierają wymaganych przez niego
elementów. Nie zawiera ich zarówno film wykonawcy Atos, jak i film Odwołującego.
Wykonawca Atos w swoim filmie opowiada o działaniu na obiekcie i możliwościach
zrealizowania postawionych przez Zamawiającego wymagań. Nie zawiera jednak
wymaganych w SWZ elementów podlegających ocenie w ramach tego kryterium.
Okoliczność tę przyznał wykonawca Atos. W filmie złożonym wraz z ofertą przedstawił
bowiem posiadany system i umiejętność korzystania z tego systemu. Filmik ten nie posiada
jednak
tych elementów, na które wskazał Zamawiający w kryterium oceny ofert zawartym w
SWZ. Tak więc nieuprawnionym działaniem Zamawiającego było przyznanie temu
wykonawcy 40 punktów w ramach tego kryterium. Wykonawca ten powinien otrzymać w
ramach tego kryterium
0 punktów. W taki sam sposób Zamawiający powinien ocenić oferty
pozostałych wykonawców.
Nie zasługują na uwzględnienie argumenty Zamawiającego, który twierdzi, że nie
określił formy prezentacji danych i struktury przedstawionego oprogramowania a co oznacza,
że każda forma prezentacji żądanych informacji była dopuszczalna. Z takim stanowiskiem
nie
można się zgodzić. Zamawiający w SWZ wprost bowiem wskazał, że do oceny w
kwestionowanym kryterium
wymaga przedstawienia mapy chronionego obiektu, która
powinna odzwierciedlać rzut 2D ulic, ścieżek, budynków, naniesienia na mapę markerów
pozycji ochroniarzy oraz historii
przemieszczania się ochraniarzy wraz z naniesionymi
ścieżkami na mapę oraz markerami czasu (dzień/godzina/minuta).
Sposób przedstawienia tego elementu (dwóch pierwszych elementów) był więc
jednoznaczny. Podstawą przyznania punktów w ramach tego kryterium nie może być
natomiast prezentacja przez wykonawcę Atos pokazująca sposób wykorzystania systemu na
obiekcie, w którym obecnie (na podstawie umowy czasowej z tym Zamawiającym)
wykonawca to zadanie
realizuje. Każdy potencjalny wykonawca zobowiązany był bowiem
spełnić wymogi z punktu 1.2.9 SOPZ na etapie realizacji zamówienia. Jednak brak ich
przedstawienia w filmie składanym przez wykonawcę wraz z ofertą i w sposób określony w
SWZ
skutkował nieprzyznaniem punktów w ramach tego kryterium. Czy innym jest bowiem
wykazanie tych elementów w filmie złożonym wraz z ofertą, a czym innym w filmie
prezentowanym później. W tym wypadku, w filmie pokazującym aktualny sposób działania
tego wykonawcy. Bezspornym jest bowiem, że ocenie podlegał film złożony wraz z ofertą.
Film ten nie daje podstawy do przyznania wykonawcy Atos
maksymalnej ilości punktów w
tym kryterium.
Dlatego też Zamawiający zobowiązany jest dokonać ponownej oceny ofert w
kryterium „Jakość - wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania personelem ochrony”, a
punkty w tym kryterium przyznać wyłącznie za film pokazujący faktyczne wykorzystanie
oferowanego systemu przez wykonawcę, który składa ofertę i na obiekcie, na którym ten
wykonawca realizuje usługę a nie za film reklamowy producenta systemu.
Na marginesie należy dodać, że celem postępowania o udzielenie zamówienia nie
je
st formalizm sam w sobie, ale wybór oferty najkorzystniejszej z zachowaniem zasad
określonych w ustawie Pzp i treści SWZ. Skoro jednak Zamawiający określił w SWZ sposób
oceny
przedmiotowego środka dowodowego w formie filmu dokumentującego działanie
oferowanego sytemu
to nie może na etapie oceny ofert zmieniać tych zasad. Dlatego też
Izba uznała, że zarzut ten potwierdził się.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz. U. z 2022 r., poz. 1710) oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …………………..