KIO 2700/22 WYROK dnia 26 października 2022 r.

Stan prawny na dzień: 22.02.2023

Sygn. akt: KIO 2700/22 

WYROK 

z dnia 

26 października 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   –   w składzie: 

Przewodniczący:   Anna Osiecka-Baran 

Protokolant:   

Aldona Karpińska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

24  października  2022  r.,  w  Warszawie,  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  12  października  2022  r.  przez 

wykonawcę  B.  D.  prowadzącą  działalność  gospodarczą  pod  firmą  B&W  Usługi 

Ogólnobudowlane B. D. z siedzibą w Pruszczu Gdańskim w postępowaniu prowadzonym 

przez zamawiającego Gminę Skarszewy  

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  z  lit.  b  i  nakazuje  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  powtórzenie 

czynności  badania  i  oceny  ofert,  w  tym  wezwanie  wykonawcy  Ramzes-

Budownictwo  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  do  uzupełnienia  na 

podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  podmiotowego 

środka dowodowego, tj. Wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż 

w  okresie  ostatnich  15  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, 

wartości,  daty  i  miejsca  wykonania  oraz  podmiotów,  na  rzecz  których  roboty  te 

zostały  wykonane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  roboty 

budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są 

ref

erencje  bądź  inne  dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego 

roboty  budowlane  zostały  wykonane,  a  jeżeli  wykonawca  z  przyczyn  niezależnych 

od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  –  inne  odpowiednie 

dokumenty - 

załącznik nr 3 do SWZ

2. W 

pozostałym zakresie zarzuty odwołania oddala. 


Kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego  w  części  1/4  i  Odwołującego  

w części 3/4 i:  

3.1. zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  10  000  zł  00  gr 

(słownie:  dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego, 

tytułem wpisu od odwołania;  

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  3  464  zł  25  gr 

(słownie: trzy tysiące czterysta sześćdziesiąt cztery złote dwadzieścia pięć groszy) 

stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony,  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania, 

wynagrodzenia  pełnomocnika,  kosztów  dojazdu  na  posiedzenie  oraz  opłaty 

skarbowej. 

Stosownie  do  art.  57

9  i  art.  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok  -  w terminie 14 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:   ………………………………………. 


Sygn. akt KIO 2700/22 

U z a s a d n i e n i e  

Gmina  Skarszewy

,  dalej  „Zamawiający”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  Budowa  krytej  pływalni  w  Skarszewach.  Postępowanie 

prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o 

zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 19 lipca 2022 

r. pod numerem 2022/BZP 00266129/01.       

W  dniu 

12  października  2022  r.  wykonawca  B.  D.  prowadząca  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  B&W  Usługi  Ogólnobudowlane  B.  D.  z  siedzibą  w  Pruszczu 

Gdańskim, dalej „Odwołujący”, wniosła odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

art.128  ust.  4  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy  Ramzes-

Budownictwo  sp.  z  o.o.  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  złożonych  podmiotowych 

środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu, 

art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy  Ramzes-

Budownictwo  sp.  z  o.o.  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych,  mimo  iż  te 

złożone przez wykonawcę nie potwierdzały spełniania warunku udziału w podstępowaniu, 

art. 16 pkt 1 ustawy Pzp przez wybór oferty wykonawcy, który nie spełnia warunków 

udziału w postępowaniu, 

art.  226  ust.  1  pkt  2  lit. b  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Ramzes-

Budownictwo  Sp.  z  o.o.,  pomimo 

że  oferta  została  złożona  przez  wykonawcę 

niespełniającego warunków udziału w postępowaniu, 

art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp w zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy  Pzp przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Ramzes-Budownictwo  s

p.  z  o.o.,  który  winien 

zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z uwagi na 

fakt,  że  wykonawca  ten  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu, 

spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć 

istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych 

podmiotowych środków dowodowych, 


art.  57  ustawy  Pzp  przez  uznanie  przez  Zamawiającego,  że  Ramzes-Budownictwo 

sp. z o.o. 

jest wykonawcą, który spełnia warunki udziału w postępowaniu i może ubiegać się 

o udzielenie 

zamówienia. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności  wyboru najkorzystniejszej  oferty,  powtórzenia czynności  badania i 

oceny ofert, a w konsekwencji odrzucenia oferty złożonej przez Ramzes-Budownictwo sp. z 

o.o. i wyboru jako naj

korzystniejszej oferty Odwołującego. 

Do  postępowania  odwoławczego  w  ustawowym  terminie  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca. 

 Pismem z dnia 

22 października 2022 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, 

wnosząc o jego oddalenie.  

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska 

stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż 

odwołanie zasługuje na uwzględnienie w części. 

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania,  

w  szczególności  z:  ogłoszenia  o  zamówieniu,  specyfikacji  warunków  zamówienia,  oferty 

Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o., 

dokumentów  złożonych  przez  wykonawcę  na  podstawie 

art.  274  ust.  1  ustawy  Pzp, 

informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty.  Izba  wzięła 

również  pod  uwagę  stanowiska  wyrażone  w  odwołaniu,  odpowiedzi  na  odwołanie,  a także 

oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 

października 2022 r. Izba pominęła pismo złożone w dniu 21 października 2022 r. przez 

Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o., 

bowiem  wykonawca  ten  nie  zgłosił  przystąpienia  do 

postępowania  odwoławczego  w  ustawowym  terminie,  czyli  nie  stał  się  uczestnikiem 

postępowania  odwoławczego,  a  zgodnie  z  art.  535  ustawy  Pzp    tylko  strony  i  uczestnicy 

postępowania  odwoławczego  mogą  przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy  dowody  na 

poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej. 

Izba ustaliła, co następuje. 

Przedmiotem zamówienia jest budowa krytej pływalni w Skarszewach. 

Zgodnie  ze  zmodyfikowanym  w  dniu  27  lipca  2022  r. 

Rozdziałem  VIII  ust.  2  pkt  4 

specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”, wykonawca spełni warunek, jeżeli wykaże, 

że  w  okresie  ostatnich  15  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał minimum 1 robotę budowlaną 

obejmującą  budowę  obiektu  sportowego  o  kubaturze  nie  mniejszej  niż  8.000,00  m3  oraz  o 

wartości  łącznie  z  podatkiem  VAT,  nie  mniejszej  niż  9.000.000,00  zł  (słownie:  dziewięć 


milionów  złotych  00/100).  (…)  UWAGA!  Nie  dopuszcza  się  sumowania  mniejszych, 

cząstkowych  robót  objętych  odrębnymi  umowami  lub  zleceniami.  Przez  jedną  robotę 

budowlaną/zadanie  rozumie  się  robotę  wykonaną  w  ramach  jednej  umowy.  Za  ukończone 

roboty budowlane 

Zamawiający uważa roboty, w których obiekt budowlany został ukończony 

w taki sposób, że stanowi on całość technicznoużytkową wraz z instalacjami i urządzeniami i 

nie  tylko,  tzn. 

wydany  został  co  najmniej  protokół  odbioru  końcowego  lub  dokument 

równoważny,  potwierdzający  zakończenie  robót,  np.  Świadectwo  Przejęcia  (w  rozumieniu 

Warunków  Kontraktowych FIDIC).  Pod  pojęciem budowy  rozumie się wykonywanie obiektu 

budowlanego  w  określonym  miejscu,  a  także  odbudowę,  rozbudowę,  nadbudowę  obiektu 

budowlanego 

– zgodnie z art. 3 ust. 6 Prawa budowlanego. 

Na  potwierdzenie  powyższego  warunku  należało  przedłożyć  wykaz  robót 

budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  15  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz 

których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty 

budowlane  zostały  wykonane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są 

referencje  bądź  inne  dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  roboty 

budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest 

w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty - załącznik nr 3 do SWZ. 

Stosownie  do  Rozdziału  IX  ust.  1  SWZ  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

wyklucza  się  wykonawców,  w  stosunku  do  których  zachodzi  którakolwiek  z  okoliczności 

wskazanych: w art. 108 ust. 1 oraz w art. 109 ust. 1 pkt 4, 5, 7 ustawy Pzp. 

Izba ustaliła, że ofertę złożył wykonawca Ramzes-Budownictwo sp. z o.o. z siedzibą 

w Kokoszkowy, który jak wynika z informacji z rejestru przedsiębiorców znajdujących się w 

Krajowym 

Rejestrze  Sądowym,  wykonawca  –  spółka  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  (NIP 

5922284511)  została  wpisana  do  rejestru  przedsiębiorców  w  dniu  21  kwietnia  2021  r. 

Wspólnikami  spółki  są:  p.  A.  G.-P.  oraz  p.  R.  P.,  który  jest  równocześnie  prezesem  ww. 

spółki.  Zgodnie  ze  złożoną  ofertą  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  nie  wskazał,  że  będzie 

polegał na zdolnościach jakiegokolwiek podmiotu trzeciego, nie wskazał również, że będzie 

korzystał  z  podwykonawcy  Usługi  Remontowo-Budowlane    R.  P.  w  Kokoszkowy,  ul. 

Gdańska 1D. 

Dalej, 

Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  dniu  22  września  2022  r.  wezwał  Ramzes-

Budownictwo sp. z o.o., na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, 

do złożenia podmiotowych 

środków  dowodowych,  w  tym  wykazu  robót  budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w 

okresie ostatnich 15  lat przed upływem  terminu składania ofert,  a jeżeli okres  prowadzenia 


działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  wraz  z  podaniem  ich  rodzaju,  wartości,  daty  i 

miejsca  wykonania  oraz  podmiotów,  na  rzecz  których  roboty  te  zostały  wykonane,  oraz 

załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie, 

przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są  referencje  bądź  inne  dokumenty  sporządzone 

przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z 

przyczyn  niezależnych  od  niego  nie  jest  w  stanie  uzyskać  tych  dokumentów  –  inne 

odpowiednie dokumenty - 

załącznik nr 3 do SWZ. 

W  dniu 

27  września  2022  r.  wykonawca  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  wraz  z 

pismem przewodnim 

przedłożył wykaz robót budowlanych oraz referencje wystawione przez 

SEMEKO Budownictwo sp. z o.o. 

W  wykazie  wskazano: 

w  kolumnie,  gdzie  Zamawiający  wymagał  podania  rodzaju 

wykonanych robót (budowa obiektu  sportowego o kubaturze  nie  mniejszej  niż  8.000,00 m3 

oraz  o  wartości  łącznie  z  podatkiem  VAT,  nie  mniejszej  niż  9.000.000,00  zł  (słownie: 

dziewięć milionów złotych 00/100))”, wykonawca podał: Wybudowanie Aquaparku w Redzie: 

-  wykonanie  prac  ziemnych  -  wykonanie  konstrukcji  stanu  surowego  -  wykonanie  prac 

wykończeniowych; w kolumnie, gdzie Zamawiający wymagał podania kubatury, wykonawca 

podał:  38500  m3,  w  kolumnie,  gdzie  Zamawiający  wymagał  podania  wartości  robót, 

w

ykonawca  podał:  12.600.000,00zł;  w  kolumnie,  gdzie  Zamawiający  wymagał  podania 

terminu  realizacji,  w

ykonawca  podał:  2012-2015;  w  kolumnie,  gdzie  Zamawiający  wymagał 

podania  zamawiającego,  na  rzecz  którego  roboty  zostały  wykonane,  wykonawca  podał: 

SEMEKO Budownictwo sp. z o.o., 81-

313 Gdynia, ul. Tatrzańska 10, NIP: 9571073155. 

Wraz  z  uzupełnionym  załącznikiem  nr  3  do  SWZ,  wykonawca  załączył  referencje 

wystawione  przez  SEMEKO  Budownictwo  sp.  z  o.o.,  potwierdzające  wykonaniu  robót 

budowlanych zgodnie ze sztuką budowlaną i ich prawidłowe ukończenie, tj. wykonanie robót 

w  wyniku  których  doszło  do  wybudowania  Aquaparku  w  Redzie.  Przedmiotowe  referencje 

wy

stawione  zostały  na  rzecz  Usługi  Remontowo-Budowlane    R.  P.  (RAMZES-

BUDOWNICTWO

) w Kokoszkowy, ul. Gdańska 1D.  

Izba  ustaliła,  że  podmiot  Usługi  Remontowo-Budowlane  R.  P.  w  Kokoszkowy,  ul. 

Gdańska 1D wciąż prowadzi działalność gospodarczą. 

Zamawiający  w  dniu  7  października  2022  r.  poinformował  wykonawców  o  wyborze 

oferty wykonawcy Ramzes-Budownictwo sp. z o.o. jako najkorzystniejszej.  

Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których 

stanow

i art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.  


W  drugiej  kolejności  Izba  stwierdziła,  że  Odwołującemu  przysługiwało  prawo  do 

skorzystania  ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  określoną  w  art.  505  ust.  1  ustawy  Pzp,  kwalifikowaną 

możliwością  poniesienia  szkody,  będącej  konsekwencją  zaskarżonych  w  odwołaniu 

czynności.   

Dalej,  Izba,  uwzględniając  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  w 

szczególności  zakres  zarzutów  podniesionych  w  odwołaniu,  doszła  do  przekonania,  iż  w 

niniejszym  postępowaniu  doszło  do  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy, 

które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  a  tym  samym,  na  podstawie  art.  554  ust.  1  ustawy  Pzp,  rozpoznawane 

odwołanie zasługiwało na uwzględnienie w części. 

Izba uznała, że potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 128 ust. 1 

ustawy Pzp. 

Odwołujący podnosił, że Ramzes-Budownictwo sp. z o.o. nie wykazał spełnienia 

warunku  dotyczącego  posiadania  zdolności  technicznej  lub  zawodowej.  Wykonawca  nie 

mógł  nabyć  doświadczenia  przy  budowie  Aquaparku  w  Redzie,  ponieważ  rozpoczął 

działalność kilka lat po jego wybudowaniu. 

W  ocenie składu orzekającego  z  powyższym  stanowiskiem  należy się zgodzić.  Izba 

ustaliła,  że  Zamawiający  żądał  przedłożenia  na  wezwanie  z  art.  274  ust.  1  ustawy  Pzp 

wykazu  robót  budowlanych.  Bezspornie  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.    załączył  w 

odpowiedzi na wezwanie powyższy wykaz. Osią sporu było to, czy w rozpoznawanej sprawie 

wykonawca potwierdził spełnienie warunku udziału w postępowaniu. 

Zgodnie z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp z

amawiający wzywa wykonawcę, którego oferta 

została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni od 

dnia  wezwania,  podmiotowych  środków  dowodowych,  jeżeli  wymagał  ich  złożenia  w 

ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia,  aktualnych  na  dzień  złożenia 

podmiotowych środków dowodowych. Stosownie do art. 266 ustawy Pzp do przygotowania i 

prowadzenia  przez  zamawiających  publicznych  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem 

przepisów art. 83, art. 86, art. 87 ust. 3, art. 88-90, art. 97 ust. 2, art. 124, art. 125 ust. 2 i 6, 

art. 126, art. 127 ust. 1, art. 129, art. 130, art. 132-188, art. 220, art. 227 ust. 1, art. 257, art. 

264  i  art.  265,  chyba  że  przepisy  niniejszego  działu  stanowią  inaczej.  Oznacza  to,  że  do 

postępowań  klasycznych  o  wartości  poniżej  progów  unijnych  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp 

znajdzie zastosowanie, w 

myśl którego jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym 

mowa  w  art.  125  ust.  1,  podmiotowych  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń  składanych  w  postępowaniu  lub  są  one  niekompletne  lub  zawierają  błędy, 

zamawiający wzywa wykonawcę odpowiednio do ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia 


w wyznaczonym terminie, chyba że: 1) wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu 

albo oferta wykonawcy podlegają odrzuceniu bez względu na ich złożenie, uzupełnienie lub 

poprawienie lub 

2) zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania. 

Z  ww.  przepisem  koreluje  art.  7  ust.  17  ustawy  Pzp, 

zgodnie  z  którym  ilekroć  w 

niniejszej  ustawie  jest  mowa  o 

podmiotowych  środkach  dowodowych  -  należy  przez  to 

rozumieć  środki  służące  potwierdzeniu  braku  podstaw  wykluczenia,  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, z wyjątkiem oświadczenia, o którym mowa w 

art.  125  ust.  1.  Stosownie 

do  §9  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Ministra  Rozwoju,  Pracy  i 

Technologii  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń,  jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  z  dnia  23  grudnia  2020  r. 

(Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2415)  w 

celu  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawcę  warunków 

udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji  dotyczących  zdolności  technicznej  lub 

zawodowej, zamawiający  może,  w zależności  od charakteru,  znaczenia,  przeznaczenia lub 

zakresu robót budowlanych, dostaw lub usług, żądać następujących podmiotowych środków 

dowodowych: 

wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 

5 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem 

ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te 

zostały  wykonane,  oraz  załączeniem  dowodów  określających,  czy  te  roboty  budowlane 

zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne 

dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  roboty  budowlane  zostały 

wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać 

tych dokumentów - inne odpowiednie dokumenty. Jak stanowi §9 ust. 4 ww. rozporządzenia 

w  celu  zapewnienia  odpowiedniego  poziomu  konkure

ncji  w  postępowaniu,  zamawiający 

może  dopuścić,  aby  wykaz,  o  którym  mowa  w  ust.  1  pkt  1,  dotyczył  robót  budowlanych 

wykonanych w okresie dłuższym niż ostatnie 5 lat. 

Użyte  w  treści  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  sformułowanie  „wzywa”  rodzi  po  stronie 

zamawiającego  obowiązek  dokonania  czynności,  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów, 

do  których  ww.  przepis  się  odnosi.  W  zakresie  wezwania  do  uzupełnienia  podmiotowych 

środków  dowodowych  nie  może  więc  być  dowolności  i  uznaniowości.  Z  przepisu  tego 

wynika,  iż  aby  zaistniał  obowiązek  wezwania  wykonawcy  do  uzupełnienia  dokumentów, 

zamawiający  musi  dokonać  analizy,  czy  zostały  spełnione  łącznie  trzy  przesłanki.  Po 

pierwsze,  należy  stwierdzić  że  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art. 

125  ust.  1,  podmiotowy

ch  środków  dowodowych,  innych  dokumentów  lub  oświadczeń 

składanych w postępowaniu lub są one niekompletne lub zawierają błędy. Po drugie, należy 

ustalić, czy brakujące lub wadliwe ww. oświadczenia lub dokumenty przynależą do kategorii 

oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, podmiotowych środków dowodowych, innych 


dokumentów  lub  oświadczeń  składanych  w  postępowaniu.  Po  trzecie,  konieczne  jest 

zbadanie  czy  żądanie  złożenia,  poprawienia  lub  uzupełnienia  ww.  oświadczeń  lub 

dokumentów jest zasadne, czy też pomimo ich złożenia, poprawienia lub uzupełnienia oferta 

wykonawcy podlega odrzuceniu albo 

zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania.  

Przenosząc  powyższe  rozważania  na  stan  faktyczny  niniejszej  sprawy  należy 

wskazać,  że  wykonawca  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  załączył,  w  odpowiedzi  na 

wezwanie Zamawiającego z art. 274 ust. 1 ustawy Pzp, wykaz robót wraz z referencjami, z 

których  wynika,  że  zostały  wystawione  na  rzecz  Usługi  Remontowo-Budowlane    R.  P. 

(RAMZES-BUDOWNICTWO)  w  Kokos

zkowy,  ul.  Gdańska  1D,  co  było  kwestią  bezsporną 

pomiędzy  stronami.  Bezsporna  była  również  okoliczność,  iż  prezesem  spółki  Ramzes-

Budownictwo sp. z o.o. jest p. R. P. 

Izba ustaliła, że z informacji z rejestru przedsiębiorców znajdujących się w Krajowym 

Rejestrze Sądowym wynika, że wykonawca – spółka Ramzes-Budownictwo sp. z o.o. została 

wpisana do rejestru przedsiębiorców w dniu 21 kwietnia 2021 r., a więc już po tym jak roboty 

będące  przedmiotem  referencji  zostały  wykonane  (w  wykazie  robót  oraz  w  samych 

referencjach wskazano termin realizacji 2012-2015). 

Z informacji znajdujących się w aktach 

postępowania  odwoławczego  nie  wynika,  aby  spółka  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o. 

powstała  w  wyniku  przekształcenia.  Wspólnicy  wnieśli  wyłącznie  wkłady  pieniężne  w 

wysokości  2.500  zł  każdy.  W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  wykonawca  Ramzes-

Budownictwo  sp.  z  o.o.  m

ógł  w  wykazie  powołać  się  wyłącznie  na  roboty  budowlane 

wykonane od dnia 21 kwietnia 2021 r., tj. w okresie prowadzenia swojej 

działalności. 

S

półka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  jest  spółką  kapitałową,  co  oznacza,  że 

wykonawca Ramzes-

Budownictwo sp. z o.o. jest odrębnym, samodzielnym podmiotem i nie 

może  posługiwać  doświadczeniem  zdobytym  przez  Usługi  Remontowo-Budowlane  R.  P.i, 

ponieważ  wykonawca  w  złożonej  ofercie  nie  wskazał,  że  będzie  polegał  na  zasobach 

podmiotu  trzeciego 

ani  korzystał  z  usług  podwykonawcy  Usługi  Remontowo-Budowlane  R. 

P.

,  który  wciąż  prowadzi  działalność  gospodarczą  (zgodnie  z  informacją  z  Centralnej 

Ewidencji  i  Infor

macji  o Działalności  Gospodarczej  Rzeczypospolitej  Polskiej  w  rubryce  pn. 

Status indywidualnej działalności gospodarczej znajduje się wpis „ Aktywny”). 

Reasumując,  w  niniejszym  stanie  faktycznym  wykonawcą,  który  złożył  ofertę  jest 

spółka, tj. Ramzes-Budownictwo sp. z o.o. i to ona winna legitymować się doświadczeniem 

potwierdzającym  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu,  a  nie  członek  zarządu 

przedsiębiorcy.  Okoliczność,  że  prezes  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  posiada 

wiedzę w zakresie wykonania zadania jest niewystarczające, gdyż to nie on złożył ofertę w 

niniejszym postępowaniu. 


W  sytuacji,  gdy  nie  zachodzi  żadna  z  okoliczności  zwalniających  zamawiającego  z 

obowiązku  wystosowania  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów,  jest  on  zobligowany  do 

wykonania  dyspozycji  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp

.  Zamawiający  nie  wykazał,  aby  w  tym 

postępowaniu  takie  okoliczności  zaszły,  wobec  czego  uznać  należy,  że  Zamawiający  był 

zobligowany  do  wezwania  wykonawcy  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  do 

uzupełnienia 

wykazu  robót  wraz  z  referencjami,  bowiem  pierwotnie  złożony  nie  potwierdził  warunku 

udziału w postępowaniu. 

Reasumując, Izba uznała zarzut naruszenia  art. 128 ust. 1 ustawy Pzp za zasadny, 

stwierdzając, że wybór najkorzystniejszej oferty był przedwczesny. Dlatego też Izba nakazała 

Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie 

czynności badania i oceny ofert, w tym wezwanie wykonawcy Ramzes-Budownictwo Spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  do  uzupełnienia  na  podstawie  art.  128  ust.  1  ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  podmiotowego  środka  dowodowego,  tj.  Wykazu  robót 

budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  15  lat  przed  upływem 

terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, 

wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz 

których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty 

budowlane  zostały  wykonane  należycie,  przy  czym  dowodami,  o  których  mowa,  są 

referencje  bądź  inne  dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  roboty 

budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest 

w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty - załącznik nr 3 do SWZ. 

Odnosząc  się  zaś  do  twierdzeń  Odwołującego,  że  podmiot,  na  rzecz  którego 

wykonano prace w latach 2012-

2015, tj. SEMEKO Budownictwo sp. z o.o., powstała dopiero 

16  kwietnia  2014  r.  tj.  dwa  lata  po  wskazanym  przez  wyko

nawcę  w  wykazie  rozpoczęciu 

robót,  Izba  wskazuje,  że  skoro  zamieszczane  w  wykazie  roboty  budowlane  winny  być 

wykonane w  okresie ostatnich 15  lat  przed  upływem  terminu składania ofert,  a  jeżeli  okres 

prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie,  to  za  datę  wykonania  robót 

budowlanych  należy  uznać  co  do  zasady  dzień  ich  zakończenia.  Nawet  jeśli  SEMEKO 

Budownictwo sp. z o.o. powstało już po rozpoczęciu ww. robót, to Odwołujący nie wykazał, 

że  ww.  podmiot  nie  był  uprawniony  do  wystawienia  przedmiotowych  referencji.  Natomiast, 

odnosząc  się  do  argumentacji  Zamawiającego  z  odpowiedzi  na  odwołanie  dotyczącej 

uwzględnienia informacji mających charakter powszechnie dostępnych, wskazać należy, że 

nieprawidłowa  jest  praktyka  Zamawiającego  badania  oferty  nie  w  oparciu  o  złożone 

dokumenty, a w oparciu o utrwalone środki masowego przekazu.  

Skład  orzekający  nie  podzielił  stanowiska  Odwołującego  co  do  zaniechania 

wskazania 

wartości  prac  wykonanych  w  ramach  poszczególnych  zakresów  robót, 


zaniechania wskazania czy 

realizacja robót obejmowała budowę obiektu zgodnie z art. 3 ust. 

6 Prawa budowlanego oraz zaniechania wskazania czy 

zamówienie polegało na wykonaniu 

robót budowlanych w nowobudowanym obiekcie wykonanym w ramach jednej umowy bądź 

kilku umów/zleceń w różnych okresach czasu. 

Po  pierwsze,  jak  słusznie  zauważył  Zamawiający,  nie  wymagał  od  wykonawców 

wskazania wartości prac wykonanych w ramach poszczególnych zakresów robót. Po drugie, 

fakt wy

konania obiektu Aquaparku w Redzie potwierdzony został referencjami, wystawionymi 

przez  SEMEKO  Budownictwo  sp.  z  o.o. 

Zamawiający  wyjaśnił,  że  w  treści  referencji  ich 

wystawca  nie  zamieścił  żadnej  informacji,  która  wywołałaby  jakąkolwiek  wątpliwość  w 

zakresie ustalenia, iż powierzone prace nie zostały wykonane w ramach jednej  umowy. Po 

trzecie, Zamawiający nie wymagał, aby wykazywany obiekt był nowobudowany, tym bardziej, 

że zgodnie z art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego przez budowę należy rozumieć wykonywanie 

tak  (nowego)  obiektu  budowlanego  w  określonym  miejscu,  a  także  odbudowę,  rozbudowę 

lub nadbudowę obiektu budowlanego (a więc obiektu już istniejącego).  

Jeśli  zaś  chodzi  o  zastrzeżenie  Odwołującego  jakoby  wykonawca  Ramzes-

Budownictwo  sp.  z  o.o.  nie  wskazał,  czy  realizacja  wykazanych robót  obejmowała  budowę 

obiektu  zgodnie  z  art.  3  pkt  6  Prawa  budowlanego,  to  zgodnie  z  art.  3  pkt  2  ww.  ustawy 

budynek to obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni 

za  pomocą  przegród  budowlanych  oraz  posiada  fundamenty  i  dach.  Z  kolei,  na  podstawie 

art.  3  pkt  3  ww.  ustawy 

do  obiektów  budowlanych  ustawodawca  zaliczył  również  budowle, 

przez  które  należy  rozumieć  każdy  obiekt  budowlany  niebędący  budynkiem  lub  obiektem 

małej  architektury,  jak:  obiekty  liniowe,  lotniska,  mosty,  wiadukty,  estakady,  tunele, 

przepusty, s

ieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane 

z  gruntem  tablice  reklamowe  i  urządzenia  reklamowe,  budowle  ziemne,  obronne 

(fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub 

urządzenia  techniczne,  oczyszczalnie  ścieków,  składowiska  odpadów,  stacje  uzdatniania 

wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia 

terenu,  budowle  sportowe,  cmentarze,  pomniki,  a  także  części  budowlane  urządzeń 

technic

znych  (kotłów,  pieców  przemysłowych,  elektrowni  jądrowych,  elektrowni  wiatrowych, 

morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, 

jako  odrębne  pod  względem  technicznym  części  przedmiotów  składających  się  na  całość 

użytkową. Niewątpliwie zaś, kryty obiekt Aquaparku w Redzie spełnia wszystkie warunki, aby 

zalicz

yć go do kategorii obiektu budowlanego. 

Nie  potwierdził  się  również  zarzut  naruszenia  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp  przez 

zaniechanie  wezwania  wykonawcy  Ramzes-Budo

wnictwo  sp.  z  o.o.  do  złożenia  wyjaśnień 

dot

yczących  złożonych  podmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  dokumentów  lub 


oświadczeń  składanych  w  postępowaniu.  Stosownie  do  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp 

Zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  oświadczenia,  o 

którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  złożonych  podmiotowych  środków  dowodowych  lub 

innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu.  

Izba uznała, że przedstawione przez Ramzes-Budownictwo sp. z o.o., na wezwanie, 

skierowanie  na  podstawie  art.  274  ust.  1 

ustawy  Pzp,  podmiotowe  środki  dowodowe,  tj. 

wykaz robót nie potwierdzają spełnienia warunku udziału w postępowaniu przez wykonawcę. 

N

ie  zaistniały  więc  przesłanki  skorzystania  z  dyspozycji  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp,  tj. 

wezwania  do  wyjaśnień  dotyczących  złożonych  dokumentów.  Przepis  ten  znajduje 

zastosowanie  w  sytuacji,  gdy  przedstawione  dokumenty  wywołują  wątpliwości  wymagające 

wyjaśnienia. W rozpoznawanej sprawie takich wątpliwości nie było, wadliwość dokumentów 

wynikała z niespełnienia warunku udziału w postępowaniu. 

Izba uznała także za bezzasadny zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy 

Pzp, przez zaniechanie odrzucenia oferty Ramzes-Budownictwo s

p. z o.o., pomimo że oferta 

została  złożona  przez  wykonawcę  niespełniającego  warunków  udziału  w  postępowaniu. 
Stosownie  do  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp  zamawiający  odrzuca  ofertę  złożoną 

przez wykonawcę niespełniającego warunków udziału w postępowaniu. Przy czym nie budzi 

wątpliwości,  że  obejmuje  to  również  sytuację  niewykazania  spełniania  tych  warunków, 

pomimo uprzedniego zastosowania art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. 

Skoro

,  jak  wskazano  powyżej,  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  nie  potwierdził 

spełnienia warunku udziału w postepowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej 

opisanej  w  Rozdziale  VIII  ust.  2  pkt  4  SWZ, 

to  skutkiem  takiego  działania  winno  być 

wezwanie  do  uzupełnienia  podmiotowego  środka  dowodowego,  a  nie  odrzucenie  oferty 

Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b  ustawy  Pzp. 

Czynność tę należy uznać za przedwczesną, wobec braku poprzedzenia jej wezwaniem, w 

trybie  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  umożliwiającym  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o. 

uzupełnienie  podmiotowych  środków  dowodowych  w  złożonych  na  wezwanie 

zamawiającego  dokumentach.  Po  uzupełnieniu  podmiotowego  środka  dowodowego,  tj. 

w

ykazu  robót  budowlanych  wykonanych  nie  wcześniej  niż  w  okresie  ostatnich  15  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym 

okresie,  wraz z  podaniem  ich rodzaju,  wartości,  daty  i miejsca wykonania oraz  podmiotów, 

na rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy 

te roboty budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są 

referencje  bądź  inne  dokumenty  sporządzone  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  roboty 

budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest 

w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty - załącznik nr 3 do SWZ, 


Zamawiający  będzie  zobowiązany  poddać  ofertę  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  wraz  z 

uzupełnionymi  dokumentami  ponownej  ocenie  i  wówczas  podjąć  ostateczną  decyzję  co  do 

spełnienia warunków udziału w postępowaniu przez Ramzes-Budownictwo sp. z o.o.  

Nie potwierdził  się również zarzut  naruszenia art.  226 ust.  1 pkt  2  lit.  a w  zw.  z art. 

109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Ramzes-Budownictwo sp. z 

o.o.,  który  to  wykonawca  powinien  zostać,  zdaniem  Odwołującego,  wykluczony  z 

postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp z uwagi na fakt, że wykonawca 

ten w wyniku zamierzonego dzi

ałania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego 

w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w 

postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub który zataił te informacje 

lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych, 

Zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp 

z postępowania o udzielenie zamówienia 

zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub 

rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że 

nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co 

mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o 

udzielenie  zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić 

wymaganych podmiotowych środków dowodowych. 

Należy wskazać, że przesłanki wykluczenia wykonawcy wynikające z art. 109 ust. 1 

ustawy  Pzp  są  fakultatywnymi  przesłankami  wykluczenia.  Na  powyższe  wskazuje  użyty 

przez ustawodawcę zwrot „może”. Obowiązek wykluczenia wykonawcy z powodu zaistnienia 

fakul

tatywnych  przesłanek  wykluczenia  pojawia  się  wyłącznie  wtedy,  gdy  zamawiający  w 

danym postępowaniu zdecyduje się na ich wprowadzenie. O tym, w jaki sposób taka decyzja 

ma zostać wyrażona w postępowaniu decyduje art. 109 ust. 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym 

jeżeli  zamawiający  przewiduje  wykluczenie  wykonawcy  na  podstawie  ust.  1,  wskazuje 

podstawy wykluczenia w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia. 

Izba  stwierdziła,  że  w  przedmiotowej  sprawie  wymóg  wynikający  z  art.  109  ust.  2 

ustawy Pzp nie zost

ał przez Zamawiającego spełniony wobec przesłanki z art. 109 ust. 1 pkt 

8  ustawy  Pzp,  gdyż  Zamawiający  zastrzegł  w  postępowaniu  jedynie  następujące 

fakultatywne  przesłanki  wykluczenia:  art.  109  ust.  4,  5,  7  ustawy  Pzp.  Powyższe  podstawy 

wykluczenia  z  postępowania  zostały  wskazane  zarówno  w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  w  pkt 

5.2,  jak  również  w  SWZ  w  Rozdziale  IX  ust.  1.  W  treści  dokumentów  zamówienia  próżno 

szukać  wzmianki  o  przesłance  wykluczenia  z  postępowania  z  art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy 

Pzp.  


Podkreślenia wymaga, że analizowane postępowanie zamawiający prowadzi w trybie 

podstawowym.  Zgodnie  z  przepisami  regulującymi  ten  tryb,  podstawy  wykluczenia 

wykonawcy  z  udziału  w  postępowaniu  musiały  być  określone  zarówno  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu, jak i w specyfikacji warunków zamówienia. Zgodnie bowiem z art. 134 ust. 2 pkt 

1 ustawy Pzp, specyfikacja warunków zamówienia zawiera podstawy wykluczenia, o których 

mowa w  art.  109  ust.  1, jeżeli  zamawiający je  przewiduje.  Z  kolei  zgodnie z  art.  272  ust.  2 

ustawy Pzp minister 

właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, zakres 

informacji zawartych w ogłoszeniach zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, w 

tym  w  ogłoszeniach,  o  których  mowa  w  art.  216  ust.  1  i  3  oraz  w  art.  448,  a  także  tryb 

przekazywa

nia  ogłoszeń,  mając  na  względzie  rodzaje  ogłoszeń,  tryby  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  oraz  szczególne  instrumenty  i  procedury.  Stosownie  do 

rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  z  dnia  23  grudnia  2020  r.  (Dz.U.  z  2020  r.  poz.  2439)  w 

ogłoszeniu  o  zamówieniu  należy  zawrzeć  fakultatywne  przesłanki  wykluczenia  wykonawcy 

(Załącznik nr 1 pkt I Zakres informacji zawartych w ogłoszeniu o zamówieniu niezależnie od 

trybu udzie

lenia zamówienia, postępowania o zawarcie umowy ramowej ppkt 6 Kwalifikacja 

podmiotowa  wykonawców  tiret  2  informacja  o  podstawach  wykluczenia,  o  których  mowa w 

art. 109 ust. 1 ustawy 

– jeżeli zamawiający je przewiduje). 

Konsekwencją  takiego  stanu  rzeczy  jest  to,  że  Zamawiający  nie  miał  prawa  w  tym 

postępowaniu  badać  spełniania  przez  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  podstawy 

wykluczenia  z  art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp.  W  tej  sytuacji  okoliczność,  czy  Ramzes-

Budownictwo sp. z o.o. 

złożył prawdziwe czy fałszywe oświadczenie o spełnieniu warunków 

udziału  w  postępowaniu  okazała  się  być  pozbawione  jakiejkolwiek  doniosłości  prawnej. 

Zatem,  oświadczenie  Ramzes-Budownictwo  sp.  z  o.o.  o  spełnieniu  warunków  udziału  w 

postępowaniu  nie  mogło  mieć  jakiegokolwiek  wpływu  na  decyzje  podejmowane  przez 

Z

amawiającego,  gdyż  dotyczyło  niezastrzeżonej  w  tym  postępowaniu  fakultatywnej 

podstawy wykluczenia, której Zamawiający nie miał prawa badać. 

Skoro  Zamawiający  nie  przewidział  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  art.  109 

ust. 1 pk

t 8 ustawy Pzp przed upływem terminu składania ofert, to konsekwentnie nie może 

tego  zrobić  po  upływie  terminu  składania  ofert.  Wobec  powyższego  Izba  stwierdziła,  że 

Zamawiający nie naruszył wskazywanego przez Odwołującego  art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a w 

zw. z art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. 

Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  wyniku  

na podstawie art. 575 ustawy Pzp 

oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  

(Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437).  

Izba  uwzględniła  jeden,  spośród  czterech  zasadniczych 

zarzutów  sformułowanych  w  treści  złożonego  odwołania.  Z  uwagi  na  powyższe,  obciążyła 

kosztami postępowania odwołującego i zamawiającego w części 1/4 i 3/4. W poczet kosztów 

postępowania  odwoławczego  zaliczono  uiszczony  wpis  w  kwocie  10  000,00  zł,  koszty 

zastępstwa procesowego w kwocie 3 600 zł, koszty przejazdu na posiedzenie w kwocie 240 

zł i opłatę skarbową w kwocie 17 zł i zasądzono od Zamawiającego na rzecz Odwołującego 

kwotę 3 464, 25 zł, stanowiącą uzasadnione koszty strony, zasądzając ¼ kosztów, tj. w takiej 

części, w jakiej zasadne okazały się zarzuty odwołania. 

Przewodniczący:      ………………………………