KIO 270/22 WYROK dnia 14 lutego 2022 r.

Stan prawny na dzień: 15.07.2022

Sygn. akt: KIO 270/22 
 
 

WYROK 

z dnia 14 lutego 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:   Katarzyna Odrzywolska  

Członkowie:   

Aneta Mlącka 

Andrzej Niwicki 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lutego 2022 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  31  stycznia  2022  r.  przez  wykonawców 

wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: NOVA sp. z o.o. z siedzibą w Nowym 

Sączu i Euro-Eko Sp. z o.o. z siedzibą w Mielcu  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Gminę  Stary  Sącz  z  siedzibą  

w Starym Sączu 

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie:  Przedsiębiorstwo 

Usług Komunalnych EMPOL Sp. z o.o. z siedzibą w Tylmanowej i PreZero Małopolska 

Spółka  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie,  zgłaszających  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  uznaje zarzuty naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2b 

w związku z art. 125 ust. 1 i 3, art. 126 

ust. 1, art. 128 ust. 1, 2, 4 i 5, art. 239 ust. 1 i 2, art. 253 ust. 1 oraz art. 16 pkt 1 ustawy 

Prawo  zamówień  publicznych  poprzez  odrzucenie  oferty  odwołującego  w  zakresie 

części  3  zamówienia  ze  względu  na  niespełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  

za 

podlegające odrzuceniu i w związku z tym nie podlegające rozpoznaniu na rozprawie; 


uwzględnia odwołanie w pozostałym zakresie i nakazuje zamawiającemu: unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  przeprowadzenie  ponownego  badania  

i  oceny  ofert,  w  tym  odrzucenie 

oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  

o  udzielenie  zamówienia  Przedsiębiorstwo  Usług  Komunalnych  EMPOL  Sp.  z  o.o.  

z siedzibą w Tylmanowej i PreZero Małopolska Spółka z o.o. z siedzibą w Krakowie;  

3.  kosztami 

pos

tępowania  odwoławczego  obciąża  odwołującego  w  ½  części  

zamawiającego w ½ części, i: 

z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego 

t

ytułem  wpisu  od  odwołania,  a  także  kwotę  7 787  zł  06  gr.  (słownie:  siedem 

tysięcy  siedemset  osiemdziesiąt  siedem  złotych  sześć  groszy)  stanowiącej  

kwot

ę  wynagrodzenia  pełnomocników  odwołującego  i  zamawiającego  oraz 

k

oszty dojazdu na rozprawę i koszty noclegu poniesione przez zamawiającego;  

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  9  300  zł  00  gr 

(słownie: dziewięć tysięcy trzysta złotych zero groszy) stanowiącej kwotę połowy 

kosztów  poniesionych  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika; 

zasądza  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  kwotę  2 093  zł  53  gr 

(słownie: dwa tysiące dziewięćdziesiąt trzy złote pięćdziesiąt trzy grosze) tytułem 

zwrotu 

połowy  kosztów  poniesionych  z  tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika, 

dojazdu na rozpr

awę oraz kosztów noclegu. 

Stosownie do 580 ust. 1 ustawy z dnia 

11 września 2019 r. - Prawo Zamówień Publicznych 

(Dz.  U.  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

do S

ądu Okręgowego w Warszawie. 

Prze

wodniczący: 

……………………………… 

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 270/22 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina  Stary  Sącz,  Gmina  Nawojowa  oraz  Zakład  Gospodarki  Komunalnej  

Łącku - wspólnie prowadzący postępowanie, w imieniu i na rzecz których działa: Gmina 

Stary  Sącz  z  siedzibą  w  Starym  Sączu  (dalej:  „zamawiający”),  prowadzi  postępowanie  

w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  o  wartości  zamówienia  przekraczającej  progi  unijne,  

o których  stanowi  art.  3 ustawy z  dnia  11  września 2019 r.  -  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.)  -  dalej 

„ustawa  Pzp”,  na  wykonanie  usługi  pod  nazwą: 

„Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  z  terenu  Gminy  Stary  Sącz,  Gminy  Nawojowa  oraz 

Gminy  Łącko”,  znak  postępowania:  ZP.271.1.14.2021  (dalej:  „postępowanie"  lub 

„zamówienie”). 

O

głoszenie  o  zamówieniu  opublikowane  zostało  w  Dzienniku  Urzędowym  Wspólnot 

Europejskich w dniu 

21 września 2021 r. pod numerem: 2021/S 183-476474. 

Zamawiający 21 stycznia 2022 r. przekazał wykonawcom zawiadomienie o dokonaniu 

czynności  wyboru,  jako  najkorzystniejszej  w  części  3  zamówienia  dotyczącej  odbioru  

i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych  gromadzonych  w  sposób  selektywny,  oferty 

złożonej  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenia  zamówienia: 

Przeds

iębiorstwo  Usług  Komunalnych  EMPOL  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Tylmanowej  

i  P

reZero  Małopolska  Spółka  z  o.o.  z  siedzibą  w  Krakowie  (poprzednia  nazwa  Suez 

Południe Spółka z o.o.) - dalej „Konsorcjum Empol” lub „przystępujący”. 

W  dniu  31  stycznia  2022  r.  przez  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  

o  udzielenie  zamówienia:  NOVA  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Nowym  Sączu  i  Euro-Eko  

Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Mielcu  (dalej  „odwołujący”)  zostało  wniesione  odwołanie  

od  niezgodnych  z  przepi

sami ustawy Pzp czynności i zaniechań zamawiającego, podjętych 

postępowaniu  w  części  3,  polegających  na:  wyborze  oferty  Konsorcjum  Empol  jako 

na

jkorzystniejszej  w  zakresie  części  3  zamówienia,  zaniechaniu  odrzucenia  wskazanej 

powyżej  oferty,  odrzuceniu  oferty  odwołującego  oraz  zaniechaniu  wyboru  oferty 

o

dwołującego jako najkorzystniejszej. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:  

1.  art. 226 ust. 1 pkt 2a, b i c ustawy Pzp 

w związku z art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, 

art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp,  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp,  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  art. 

239  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  art.  17  ust.  2  ustawy  Pzp  oraz  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp 


poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Empol  w  zakresie 

części  3 

zamówienia, podczas gdy przedmiotowa oferta podlega odrzuceniu, ponieważ:  

1.1.  została  złożona  przez  wykonawców,  którzy  nie  spełniają  warunku  udziału  

w  postępowaniu  określonego  w  pkt  VII.2.3)  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia 

(dalej  jako  „SWZ”)  ze  względu  na  fakt,  że  nie  posiadają  zezwolenia  

na  przetwarzanie  odpad

ów  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*  oraz  nie 

posiadają  umowy  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  na  przetwarzanie 

odpadów  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  jak  również  nie  posiadali 

przedmiotowego  zezwolenia  lub  umowy  z  podmiotem  posiad

ającym  zezwolenie  

na  przetwarzanie  odpadów  przez  cały  okres  trwania  postępowania  -  od  dnia 

składania ofert; 

1.2.  została  złożona  przez  wykonawców,  którzy  na  wezwanie  do  uzupełniania 

dokumen

tów,  o  którym  mowa  w  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp,  nie  przedłożyli 

wyma

ganych  podmiotowych  środków  dowodowych  w  postaci  zezwolenia  

na przetwarzanie odpadów o kodach: 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33* lub umowy 

z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  na  przetwarzanie  wskazanych  odpadów, 

co  wynika  z  faktu,  iż  przedłożone  przez  wykonawców  umowy  z  dnia  2  stycznia 

2021  r.  i  2  stycznia  2022  r. 

zostały  zawarte  z  podmiotem,  który  nie  posiada 

zezwolenia na przetwarzanie odpadów o kodach: 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33*, 

a ponadto pomiędzy okresami obowiązywania wskazanych umów istniała przerwa, 

skutk

ująca  brakiem  ciągłości  spełniania  warunku  w  czasie  trwania  postępowania  

o udzielenie zamówienia; 

została  złożona  przez  wykonawców  podlegających  wykluczeniu  z  postępowania  

na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  8  ustawy  Pzp  ze 

względu  na  fakt,  że  wskazani 

wykonawcy  w  wyniku  zamierzonego 

działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadzili z

amawiającego w błąd podając w świadczeniu, o którym mowa w art. 

125  ust.  1  ustawy  Pzp

,  oraz  w  oświadczeniu  o  aktualności  danych,  że  spełniają 

warun

ek udziału w postępowaniu określony w pkt VII.2.3) SWZ, zataili informację  

o  niespełnianiu  przez  nich  owego  warunku  oraz  nie  są  w  stanie  przedstawić 

podmiotowych środków dowodowych celem wykazania spełnienia tego warunku; 

została  złożona  przez  wykonawców  podlegających  wykluczeniu  z  postępowania  

na  podstawie  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp 

ze względu na fakt, że wskazani 

wykonawcy  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawili  informacje 

wprowadzające w błąd błędnie podając w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 

ust.  1  ustawy  Pzp

,  oraz  w  oświadczeniu  o  aktualności  danych,  że  spełniają 


warunek  udziału  w  postępowaniu  określony  w  pkt  VII.2.3)  SWZ,  co  mogło  mieć 

istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  

o  udzielen

ie  zamówienia,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  bezprawnego 

wyboru  oferty  wskazanych  powyżej  wykonawców  jako  oferty  najkorzystniejszej  

w zakresie części 3 zamówienia;  

2.  art. 226 ust. 1 pkt 2b ustawy Pzp 

w związku z art. 125 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 126 ust. 

1 ustawy Pzp, art. 128 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy Pzp, art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp, art. 253 

ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty o

dwołującego 

w zakresie części 3 zamówienia ze względu na rzekome niespełnienie warunków udziału 

w  postępowaniu,  podczas  gdy  spełnia  on  wszystkie  warunki  udziału  w  postępowaniu,  

w  tym  warunek  określony  w  pkt  VII.2.3)  SWZ  przez  cały  okres  postępowania  od  dnia 

składania ofert oraz wykazał spełnienie wszystkich warunków udziału w sposób zgodny 

obowiązującymi  przepisami  prawa,  a  ponadto  zamawiający  nie  powziął  żadnych 

czynności  w  celu  wyjaśnienia  powziętych  przez  siebie  wątpliwości  w  tym  zakresie,  

co w konsekwencji doprowadziło do zaniechania wyboru oferty odwołującego jako oferty 

najkorzystniejs

zej w zakresie części 3 zamówienia;  

3.  art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz 17 ust. 2 ustawy P

zp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 

2a, b i c ustawy Pzp, art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, art. 125 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, 

art. 128 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz art. 16 pkt 1 ustawy Pzp poprzez dokonanie wyboru 

oferty Konsorcjum Empol w 

zakresie części 3 zamówienia jako oferty najkorzystniejszej, 

podczas gdy wykonawca ten 

nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, wprowadził 

z

amawiającego  w  błąd  odnośnie  spełnia  warunków  oraz  nie  przedłożył  wymaganych 

podmiotowych  środków  dowodowych,  a  złożona  przez  niego  oferta  podlegała 

odrzuceniu, a ponadto nie jest ofertą najkorzystniejszą, przy jednoczesnym zaniechaniu 

wyboru oferty o

dwołującego, która nie podlega odrzuceniu i jest ofertą najkorzystniejszą 

w zakresie części 3 zamówienia, co sprawia, że zamawiający był zobowiązany wybrać 

ofertę odwołującego jako najkorzystniejszą w zakresie części 3 zamówienia.  

W  oparciu  o  przedstawione  wyżej  zarzuty  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie 

odwołania  i  nakazanie  zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  oraz  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego,  przeprowadzenia 

ponownego  badania  i  oceny  ofert,  odrzucenia  oferty  Konsorcjum  Empol  oraz  dokonania 

wyboru  oferty  od

wołującego  jako  najkorzystniejszej.  Ponadto  odwołujący  wniósł  

przeprowadzenie  dowodów  wskazanych  w  uzasadnieniu  niniejszego  odwołania  

na  okoliczności  tam  przywołane  oraz  obciążenie  zamawiającego  kosztami  postępowania 

według norm przepisanych. 


O

dwołujący przedstawił następującą argumentację na poparcie swojego stanowiska, 

że  oferta  Konsorcjum  Empol  winna  ona  zostać  odrzucona  ze  względu  na  wystąpienie 

okoliczności określonych w art. 226 ust. 1 pkt 2a, b i c ustawy Pzp,.  

W  pierwszej  kolejn

ości  podniósł,  że  wykonawca  ten  nie  spełnia  warunku  udziału  

w  postępowaniu  opisanego  w  pkt  VII.2.3)  SWZ.  Zamawiający  wymagał  posiadania 

zezwolenia  na  przetwarzanie  odp

adów  lub  umowy  z  podmiotem  posiadającym  takie 

zezwolenie, 

w  zakresie  wszystkich  odpadów  objętych  przedmiotem  zamówienia,  w  tym 

odpadków  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*.  Konsorcjum  Empol  powołało  się  

na umowy z dnia 2 stycznia 2021 r. i 2 stycznia 2022 r., zawarte z GEOMAR RECYKLING 

Sp. z o.o. oraz posiadane przez ten podmiot zezwolenie - 

decyzję z dnia 30 grudnia 2014 r. 

wydan

ą 

przez 

Marszałka 

Województwa 

Małopolskiego, 

znak 

sprawy:  

SR  III.7244.4.4.2014.LB. 

Jednakże,  z  treści  przedmiotowej  decyzji  wynika  jednoznacznie,  

że  obejmuje  ona  przetwarzanie  odpadów  wyłącznie  o  kodach:  16  02  13*,  20  01  35*,  

16  02  14  i  20  01  36  (pkt  II.A  sentencji).  Nie  obejmuje  ona  jednak  zezwolenia  

na  przetwarzanie  odpadów  o  kodach  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  których  dotyczy 

niniejsze  postępowanie.  Wskazane  kody  odpadów  co  prawda  zostały  wymienione  w  treści 

o

wej  decyzji,  jednakże  w  pkt  II.B,  który  zawiera  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów,  a  nie 

przetwarzanie odpadów.  

O

dwołujący  wyjaśnił,  że  przetwarzanie  odpadów  to  zupełnie  inna  czynność  

od  zbierania  odpadów.  Przedmiotowe  pojęcia  są  terminami  prawnymi  zdefiniowanymi 

ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779 ze zm.) - dalej jako 

„Ustawa  o  odpadach”,  do  której  zamawiający  jednoznacznie  odesłał  w  treści  warunku. 

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 21 i pkt 34 Ustawy  o odpadach: 

„Ilekroć w ustawie jest mowa o: 

21)  przetwarzaniu  -  rozumie  si

ę  przez  to  procesy  odzysku  lub  unieszkodliwiania,  w  tym 

przygotowanie  poprzedzaj

ące  odzysk  lub  unieszkodliwianie;  34)  zbieraniu  odpadów  

- rozumie si

ę przez to gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, 

w  tym  wst

ępne  sortowanie,  nieprowadzące  do  zasadniczej  zmiany  charakteru  i  składu 

odpadów  i  niepowodujące  zmiany  klasyfikacji  odpadów  oraz  tymczasowe  magazynowanie 

odpadów, o którym mowa w pkt 5 lit. b.”  

Tym  samym  przetwarzanie  i  zbieranie  stanowi

ą  odrębne  czynności  w  ramach 

gospodarki  odpadami.  Przetwarzanie  polega  na  przetworzeniu  odpad

ów  poprzez 

przywr

ócenie  ich  częściowej  użyteczności  (odzysk)  lub  przetworzeniu,  które  nie  zapewnia 

przywr

ócenia  częściowej  użyteczności  (unieszkodliwienie).  Natomiast  zbieranie  odpadów  

to  po  prostu  gromadzenie  odpad

ów  przed  ich  transportem  do  miejsca,  w  którym  zostaną 

przetworzone.  


W  tre

ści  omawianego  warunku  zamawiający  jednoznacznie  postanowił,  że  wymaga 

posiadania  zezwolenia  na  przetwarzanie  odpad

ów  lub  umowy  z  podmiotem  posiadającym 

zezwolenie  na  przetwarzanie  odpad

ów  zgodnie  z  Ustawą  o  odpadach.  W  celu  spełnienia 

warunku  nale

żało  posiadać  zezwolenie  lub  umowę  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  

w zakresie wszystkich kod

ów odpadów objętych przedmiotem zamówienia, w tym o kodach: 

20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33*. Tym samym, skoro Konsorcjum Empol samo nie posiada 

zezwolenia  lub  nie  ma  zawartej  umowy  z  podmiotem  posiadaj

ącym  zezwolenie  

na  przetwarzanie  odpad

ów  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  które  są  objęte 

przedmiotem  zam

ówienia,  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  o  którym  mowa  

w pkt VII.2.3) SWZ.  

Niezale

żnie  od  powyższego,  z  daleko  idącej  ostrożności  procesowej  odwołujący 

podniósł,  iż  nawet  gdyby  teoretycznie  przyjąć,  że  przedłożone  przez  Konsorcjum  Empol 

umowy  z  dnia  2  stycznia  2021  r.  i  2  stycznia  2022  r.  zosta

ły  zawarte  z  podmiotem 

posiadaj

ącym zezwolenie na przetwarzanie odpadów o kodach 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 

33*  (co  jak  wykazano  powy

żej  jest  nieprawdą),  to  oferta  ta  i  tak  podlega  odrzuceniu, 

poniewa

ż  nie  zapewnił  on  ciągłości  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu,  o  którym 

mowa w pkt VII.2.3) SWZ, przez ca

ły okres postępowania od dnia składania ofert.  

Pomi

ędzy  okresami  obowiązywania  przedłożonych  przez  Konsorcjum  Empol  umów  

z  dnia  2  stycznia  2021  r.  i  2  stycznia  2022  r.  wyst

ępuje  bowiem  jeden  dzień  przerwy,  

tj.  1  stycznia  2022  r.  Zgodnie  z 

§5 ust. 1 umowy z dnia 2 stycznia 2021 r. obowiązuje ona  

od dnia 2 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. Natomiast zgodnie z 

§5 ust. 1 umowy  

z dnia 2 stycznia 2022 r. obowi

ązuje ona od dnia 2 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 

r. 

Odwołujący podkreślił, że irrelewantne jest przy tym, że dzień 1 stycznia 2022 r., w którym 

nie  obowi

ązywała żadna z przedłożonych przez przystępującego umów, przypada na dzień 

wolny  od  pracy.  Ci

ągłość  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  musi  zostać 

zachowana przez ca

ły okres trwania postępowania od dnia składania ofert, tj. warunki muszą 

by

ć spełnione przez cały czas, a nie tylko w dni robocze.  

Niezale

żnie  od  powyższego,  w  ocenie  odwołującego  przedstawiony  stan  faktyczny 

wyczerpuje r

ównież przesłanką odrzucenia oferty określoną w art. 226 ust. 1 pkt 2b ustawy 

Pzp  tj.  przes

łankę odrzucenia oferty z powodu braku przedłożenia w terminie dokumentów,  

w tym podmiotowych 

środków dowodowych. Zamawiający pismem z dnia 12 stycznia 2022 r. 

wezwa

ł  przystępującego  do  uzupełnia  dokumentów  m.in.  poprzez  przedłożenie  zezwolenia 

lub  umowy  z  podmiotem  posiadaj

ącym  zezwolenie  na  przetwarzania  odpadów  o  kodach:  

20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*.  Konsorcjum  Empol  nie  przed

łożył  własnego zezwolenia,  

jak r

ównież nie przedłożył umowy z podmiotem posiadającym zezwolenie w przedmiotowym 

zakresie. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  zamawiający  wyczerpał  już  procedurę  dodatkowego 


wezwania okre

śloną w art. 128 ust. 1 ustawy Pzp, wzywając do przedłożenia zezwolenia lub 

umowy  z  podmiotem  posiadaj

ącym  zezwolenie  na  przetwarzanie  odpadów  o  ww.  kodach, 

poniewa

ż wykonawca ten nie przedłożył tych dokumentów na pierwotne wezwanie w trybie  

art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  zwi

ązku  z  tym  brak  jest  podstaw  do  kolejnego  wzywania 

Konsorcjum  Empol  do  uzupe

łnia  wskazanych  podmiotowych  środków  dowodowych, 

poniewa

ż naruszałoby to zasadę jednokrotności wezwania, co sprawia, że oferta ta podlega 

odrzuceniu.  

Od

wołujący  twierdził  ponadto,  że  oferta  Konsorcjum  Empol  podlega  odrzuceniu 

r

ównież na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2c ustawy Pzp, ponieważ wykonawca ten podlega 

wykluczeniu  w  oparciu  o  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10  ustawy  Pzp.  Za

łączył  on  do  oferty 

o

świadczenie wstępne, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, w którym zadeklarował, 

że  spełnia  wszystkie  warunki  udziału  w  postępowaniu.  Następnie,  na  wezwanie 

zamawiaj

ącego  z  dnia  23  grudnia  2021  r.  złożył  oświadczenie  o  aktualności  danych 

zawartych w o

świadczeniu wstępnym. Wskazane powyżej oświadczenia były nieprawdziwe, 

poniewa

ż  już  na  dzień  składania  ofert  przystępujący  nie  spełniał  warunku  udziału 

okre

ślonego  w  VII.2.3)  SWZ,  ponieważ  nie  posiadał  zezwolenia  lub  umowy  lub  umowy  z 

podmiotem posiadaj

ącym zezwolenie na przetwarzanie odpadów o kodach: 20 01 14*, 20 01 

15*  i  20  01  33*.  Przedmiotowa  teza  znajduje  oparcie  w  tre

ści  dokumentów  przedłożonych 

przez Konsorcjum Empol w post

ępowaniu.  

Sk

ładając ofertę przystępujący albo miał świadomość, że jego kontrahent nie posiada 

zezwolenia na przetwarzanie tych kategorii odpad

ów i liczył, że zamawiający nie zauważy tej 

kwestii, albo nie zweryfikowa

ł dokładnie treści decyzji posiadanej przez swojego kontrahenta. 

Niezale

żnie  która  z  tych  alternatyw  rzeczywiście  wystąpiła,  spełnione  są  przesłanki 

okre

ślone w art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, ponieważ mamy do czynienia z zamierzonym 

dzia

łaniem  lub  rażącym  niedbalstwem.  Jeżeli  Konsorcjum  Empol  znało  treść  decyzji 

posiadanej  przez  GEOMAR,  to  mo

żemy  mówić  o  zamierzonym  działaniu.  Jeżeli  natomiast 

nie  zapozna

ło  się  z  treścią  tej  decyzji,  możemy  mówić  o  rażącym  niedbalstwie,  ponieważ  

w  bran

ży  odpadów  weryfikacja  posiadania  odpowiednich  pozwoleń  przez  kontrahenta  jest 

kwesti

ą  podstawową  i  najważniejszą,  a  brak  weryfikacji  w  tak  kardynalnej  kwestii  stanowi 

zaniechanie o ra

żącym charakterze.  

Opisany  stan  faktyczny  w  ocenie  odwo

łującego  jednocześnie  wyczerpuje  również 

przes

łanki  określone  art.  109  ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp,  o  ile  złożenie  oświadczenia 

wst

ępnego o spełnieniu warunku oraz oświadczenia o aktualności danych przez Konsorcjum 

Empol  nie  mia

ło  charakteru  świadomego.  Jeżeli  bowiem  przyjąć,  że  przystępujący  nie  był 

świadomy, że jego kontrahent  nie posiada  właściwego  zezwolenia,  to co  najmniej możemy 

m

ówić  o  niedbalstwie  i  to  niedbalstwie  rażącym,  ewentualnie  o  lekkomyślności  przy 


sk

ładaniu oświadczenia wstępnego, co mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane 

przez  zamawiaj

ącego  w  postępowaniu,  ponieważ  zgodnie  z  art.  125  ust.  3  ustawy  Pzp 

o

świadczenie  wstępne  stanowi  dowód  potwierdzający  m.  in.  spełnienie  warunków  do  dnia 

przed

łożenia podmiotowych środków dowodowych.  

dalszej części odwołania, odnosząc się do zarzutów naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 

2 lit b ustawy Pzp, poprzez nieuprawnione odrzucenie oferty 

odwołującego z powodu braku 

spe

łnienia  warunku,  o  którym  mowa  w  VII.2.3)  SWZ  odwołujący  przypomniał,  że  do  oferty 

za

łączył  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  pkt  VIII.1  SWZ  oraz  art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp,  

potwierdzaj

ące  spełnienie  wszystkich  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Pismem  z  dnia  

15  listopada  2021  r.  odwo

łujący  został  wezwany  do  złożenia  dokumentów,  w  tym 

podmiotowych 

środków  dowodowych,  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp.  Odwołujący 

przed

łożył żądane dokumenty w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.  

Pismem z dnia 2 grudnia 2021 r. odwo

łujący, na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp 

zosta

ł  wezwany  do  złożenia  brakującego  podmiotowego  środka  dowodowego  -  zezwolenia 

na  przetwarzanie  odpad

ów  lub  umowy  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  

na  przetwarzanie  odpad

ów  o  kodzie  20  01  21*.  Odwołujący  przedłożył  żądane  dokumenty  

w terminie wyznaczonym przez zamawiaj

ącego. Złożone przez odwołujące zezwolenia oraz 

umowy  z  podmiotami  posiadaj

ącymi zezwolenia,  obejmowały  wszystkie kategorie  odpadów 

obj

ętych  przedmiotem  zamówienia,  w  tym  odpady  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01 

Odwo

łujący  wskazał,  iż  zamawiający  w  niniejszym  przypadku  dopuszcza  się 

ra

żącego nierównego traktowania wykonawców, odrzuca ofertę odwołującego ze względu na 

rzekome  niespe

łnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  jednocześnie  nie  zauważa 

oczywistych  podstaw  do  odrzucenia  oferty 

przystępującego,  wobec  braku  uzupełniania 

podmiotowych 

środków dowodowych oraz niespełnienia warunków udziału w postępowaniu.  

Odwo

łujący  wywodził,  że  wykazał  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu 

poprzez z

łożenie wraz z ofertą oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, 

kt

óre  zgodnie  z  art.  125  ust.  3  ustawy  Pzp  jest  dowodem  potwierdzającym  spełnienie 

warunk

ów udziału w postępowaniu na dzień składania ofert, obowiązującym do dnia złożenia 

podmiotowych 

środków  dowodowych,  aktualnych  na  dzień  złożenia.  Następnie,  

na  podstawie  otrzymanych  wezwa

ń  w  trybie  art.  126  ust.  1  oraz  128  ust.  1  ustawy  Pzp, 

przed

łożył  wszystkie  wymagane  podmiotowe  środki  dowodowe,  aktualne  na  dzień  ich 

z

łożenia,  potwierdzające  spełnienie  wszystkich  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym 

warunku  okre

ślonego  w  pkt  VII.2.3)  SWZ.  W  szczególności  potwierdził,  że  posiadał 

zezwolenia lub umowy od dnia sk

ładania ofert do dnia przedłożenia podmiotowych środków 


dowodowych, a nast

ępnie, w odpowiedzi na wezwania w trybie art. 126 ust. 1 i art. 128 ust. 1 

ustawy Pzp, przed

łożył zezwolenie oraz umowy obowiązujące (aktualne) na dzień złożenia.  

Wyjaśnił  także,  że  złożone  przez  odwołującego  pisemne  umowy,  zastąpiły 

obowi

ązujące  dotychczas  umowy  ustne,  które  zostały  zawarte  przed  złożeniem  oferty  

w  post

ępowaniu.  Taki  sposób  przygotowania  się  do  postępowania  był  dopuszczalny  

w  niniejszym  przypadku,  poniewa

ż  przepisy  prawa  nie  przewidują  dla  zawarcia  umowy  

na 

świadczenie  usługi  przetwarzania  odpadów  szczególnej  formy.  Z  tego  względu 

odwo

łujący  dokonał  z  podmiotami  świadczącymi  tego  rodzaju  usługi  ustnych  uzgodnień, 

zawieraj

ąc  ustne  umowy.  Po  otrzymania  wezwania  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp, 

strony zast

ąpiły ustne umowy umowami na piśmie, które następnie zostały przedłożone jako 

aktualne na dzie

ń złożenia.  

O

dwołujący  dodał,  że  wraz  z  każdą  pisemną  umową  przedłożył  decyzję 

potwierdzaj

ącą zezwolenia na przetwarzanie odpadów, w tym odpadów o kodach: 20 01 14*, 

20  01  15*  i  20  01  33*.  Wszystkie  przed

łożone  przez  niego  decyzje  zostały  wydane  przez 

dniem  sk

ładania  ofert.  Ciągłość  umów  zawartych  przez  odwołującego  również  została 

zachowana,  poniewa

ż umowy pisemne zastąpiły umowy ustne z chwilą złożenia podpisów, 

co sprawia, 

że pomiędzy umowami ustnymi a umowami pisemnymi nie występowała żadna 

przerwa.  

Odwołujący zwrócił też uwagę, że zamawiający nie odrzucił jego oferty na podstawie 

art.  226  ust.  1  pkt  2c  ustawy  Pzp,  tj.  z  powodu  niez

łożenia  podmiotowego  środka 

dowodowego, 

potwierdzaj

ącego  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu.  

Z  tego  wzgl

ędu  bezpodstawne  jest  powoływanie  się  przez  zamawiającego  na  wezwanie  

do 

uzupełnienia  dokumentów  z  dnia  16  grudnia 2021  r., skierowane  do odwołującego oraz 

nieprawomocny  wyrok  Krajowej  Izby  Odwo

ławczej  z  dnia  11  stycznia  2022  r.  w  sprawie  

o sygn. akt KIO 3753/21, oddalaj

ący odwołanie złożone przez odwołującego na bezprawną 

czynno

ść owego wezwania, wraz z unieważnieniem czynności wyboru oferty odwołującego.  

S

twierdził w dalszej części, że odrzucając ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2b 

ustawy  Pzp,  tj.  z  powodu  niespe

łnienia  warunków  udziału,  zamawiający  jest  zobowiązany 

wykaza

ć, że istnieje określony stan faktyczny polegający na niespełnieniu warunków udziału 

w post

ępowaniu, a tego zamawiający w żaden sposób nie zrobił. W uzasadnieniu czynności 

odrzucenia  jego  oferty  zamawiaj

ący  podaje  nieprawdziwą  informację,  jakoby  rzekomo 

wezwanie  z  dnia  16  grudnia  2021  r.  obejmowa

ło  podmiotowe  środki  dowodowe  dotyczące 

odpad

ów o kodach: 20 01 40 i 20 01 21*. Przedmiotowe wezwanie nie obejmowało odpadów 

o wskazanych kodach, co jednoznacznie wynika z jego tre

ści. 


Z  ostro

żności  procesowej  odwołujący  podniósł  także,  że  powoływanie  się  przez 

zamawiaj

ącego  na  wezwanie z  dnia 16  grudnia  2021  r.  oraz  wyrok  KIO  w  sprawie o  sygn. 

akt  3753/21  jest  ponadto  bezprzedmiotowe  dla  oceny  zgodno

ści  z  prawem  dokonanej 

czynno

ści  odrzucenia  oferty  odwołującego  z  następujących  powodów:  (1)  wezwanie  to  jest 

bezprawne  i  cz

ęściowo  bezskuteczne  prawnie  (częściową  bezskuteczność  prawną 

potwierdzi

ła  KIO  w  wyroku  wydanym  w  sprawie  o  sygn.  akt  3753/21  pomimo  oddalenia 

odwo

łania);  (2)  wezwanie  zostało  zaskarżone  poprzez  wniesienie  przez  odwołującego 

odwo

łania, a wyrok KIO w sprawie o sygn. akt 3753/21 jest nieprawomocny co sprawia, że 

ocena  zgodno

ści  z  prawem  przedmiotowego  wezwania  nie  jest  objęta  powagą  rzeczy 

os

ądzonej i pozostaje na dzień dzisiejszy nierozstrzygnięta (odwołujący zamierza skorzystać 

z  przys

ługującego  mu  środka  ochrony  prawnej  w  postaci  skargi  na  przedmiotowy  wyrok  

w ustawowymi terminie, kt

óry jeszcze nie upłynął); (3) uzasadnienie wyroku KIO w sprawie  

o sygn. akt 3753/21 jest lakoniczne i pozbawione argumentacji prawnej, kt

óra przekonująca 

przedstawia

łaby  motywy  rozstrzygnięcia;  (4)  zastosowanie  się  przez  odwołującego  

do  wezwania  by

ło  obiektywnie  niemożliwe,  ponieważ:  zamawiający  żądał  podmiotowych 

środków  dowodowych  dotyczących  dwóch  kodów  odpadów  nieobjętych  przedmiotem 

zam

ówienia,  a  ponadto  żądał  podmiotowych  środków  dowodowych  aktualnych  na  dzień 

składania  ofert,  podczas  gdy  przepis  art.  128  ust.  3  ustawy  Pzp  stanowi  wyraźnie,  

że  składane  środki  dowodowe  muszą  być  aktualne  na  dzień  złożenia,  co  sprawia,  

że odwołujący nie mógł przedłożyć umów obowiązujących na dzień składania ofert, które nie 

obowi

ązywała  w  dniu  otrzymania  wezwania,  ponieważ  zostały  zastąpione  aktualnymi 

umowami,  przed

łożonymi  już  wcześniej  zamawiającemu,  a  ponadto  umowy  obowiązujące  

w dniu sk

ładania ofert miały formę ustną, co było w tym przypadku zgodne z prawem.  

O

dwołujący  przypomniał,  że  aktualność  podmiotowych  środków  dowodowych  

na  dzie

ń  złożenia  oznacza,  że  mają  one  potwierdzać  stan  faktyczny  w  dniu  złożenia, 

poniewa

ż  dokumentem  potwierdzającym  stan  faktyczny  w  okresie  wcześniejszym  jest 

o

świadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1  ustawy  Pzp.  Na  gruncie  aktualnie 

obowi

ązującej ustawy Pzp usunięto, pojawiające się na kanwie poprzednio obowiązujących 

przepisów,  wątpliwości  odnośnie  rozumienia  aktualności  dokumentu.  Aktualność  oznacza,  

że podmiotowy środek dowodowy ma poświadczań okoliczność na dzień jego złożenia, a nie 

na dni wcze

śniejsze. W przypadku dokumentu umowy oznacza to, że dokument umowy ma 

po

świadczenie istnienie stosunku prawnego na dzień przedłożenia dokumentu umowy. Brak 

jest  podstaw  prawnych  do 

żądania  dokumentu  umowy,  sporządzonego  przed  terminem 

sk

ładania ofert.  

O

dwołujący  podkreślił  także,  że  jeżeli  złożone  przez  odwołującego  umowy  

na  zagospodarowanie  odpad

ów  budziły  wątpliwości  zamawiającego  w  zakresie  dat  tych 


dokument

ów,  to  mógł  on  skorzystać  z  którejś  z  instytucji  prawnych  określonych  w  art.  128 

ust. 4 lub 5 ustawy Pzp, tj. wezwa

ć odwołującego do wyjaśnień w przedmiotowym zakresie 

lub zwr

ócić się bezpośrednio do zleceniobiorców określonych w przedmiotowych umowach. 

Pokre

ślił przy tym, że odwołujący nie ma obowiązku samodzielnego formułowania wyjaśnień, 

bez  otrzymania  wezwania  w  trybie  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp.  Je

żeli  zamawiający  powziął 

w

ątpliwości  w  zakresie  dat  dokumentów,  mógł  o  przedmiotową  kwestię  zapytać.  Z  kolei 

odrzucenie  oferty,  bez  wcze

śniejszego  zwrócenie  się  o  wyjaśnienie  powziętych  przez 

zamawiaj

ącego wątpliwości, należy uznać za przedwczesne i tym samym bezprawne. 

Zamawiający,  działając  na  podstawie  art.  524  ustawy  Pzp,  poinformował 

wykonawców    o  wniesieniu  odwołania,  wzywając  uczestników  postępowania  do  złożenia 

prz

ystąpienia.  Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpili  

wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o zamówienie: Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych 

EMPOL  Sp.  z  o.o.  z  sie

dzibą  w  Tylmanowej  i  PreZero  Małopolska  Spółka  z  o.o.  

z siedzibą w Krakowie

Za

mawiający, działając na podstawie art. 521 ust. 1 ustawy Pzp, złożył do akt sprawy 

odpowiedź na odwołanie. W piśmie procesowym, w pierwszej kolejności wniósł o odrzucenie 

odwołania,  w  zakresie  w  jakim  odwołujący  kwestionował  czynność  zamawiającego 

polegającą  na  odrzuceniu  jego  oferty  jako,  że  zostały  oparte  wyłącznie  na  tych  samych 

okolicznościach, które były przedmiotem rozstrzygnięcia w sprawie dotyczącej tego samego 

postępowania,  wniesionego  przez  tego  samego  odwołującego,  a  nadto  jako  dotyczące 

czynności,  którą  zamawiający  wykonał  zgodnie  z  wyrokiem Izby  z  dnia 11 stycznia 2022 r. 

sygn.  akt  KIO  3753/21.  W 

pozostałym  zakresie  wniósł  o  oddalenie  odwołania,  z  uwagi  

na brak inte

resu prawnego po stronie odwołującego. 

O

dwołujący,  tytułem  ustosunkowania  się  do  twierdzeń  zamawiającego  zawartych  

w odpowiedzi na odwołanie, przedstawił swoje stanowisko w piśmie procesowym z 11 lutego 

2022 r. 

K

rajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego 

materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  się  

z dokumentacją postępowania przesłaną przez zamawiającego do akt sprawy, a także 

po zapoznaniu się z odwołaniem, odpowiedzią na nie, stanowiskiem zaprezentowanym 

przez 

odwołującego  w  piśmie  procesowym,  a  także  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak 

też stanowisk stron i uczestnika postępowania, złożonych ustnie do protokołu w toku 

rozprawy u

staliła i zważyła, co następuje 

Izba 

ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528  ustawy  

Pzp, sk

utkujących odrzuceniem odwołania, jednakże należało uznać zarzuty naruszenia art. 


226 ust. 1 pkt 2b 

w związku z art. 125 ust. 1 i 3, art. 126 ust. 1, art. 128 ust. 1, 2, 4 i 5, art. 

239  ust.  1  i  2,  art.  253  ust.  1  oraz  art.  16  pkt  1  ustawy  Pzp  poprzez  odrzucenie  oferty 

o

dwołującego  w  zakresie  części  3  zamówienia  ze  względu  na  niespełnienie  warunków 

udziału w postępowaniu - za podlegające odrzuceniu. W związku z tym Izba nie skierowała 

odwołania w tym zakresie do rozpoznania na rozprawie, o czym orzeczono w pkt 1 sentencji 

wyroku. 

W  tym 

zakresie  Izba  podzieliła  stanowisko  zamawiającego,  że  okoliczności,  jakie  

w  niniejszej  sprawie  podnosi 

odwołujący,  uzasadniając  zarzuty  dotyczące  odrzucenia  jego 

oferty, 

są  tożsame  z  tymi,  które  były  podnoszone  przez  odwołującego  w  uzasadnieniu 

odwołania  w  sprawie  sygn.  akt.  3753/21.  Zarówno  w  sprawie,  toczącej  się  w  wyniku 

poprzednio wniesionego 

odwołania, jak też w niniejszej, odwołujący podkreśla, że: wezwanie 

skierowane  przez  zama

wiającego  z  dnia  16  grudnia  2021  r.  było  niewykonalne,  gdyż 

obejmowało  nieistniejące  kody  20  10  40,  20  10  21*;  umowy  przedłożone  na  wezwanie  

do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  potwierdzały,  że  wykonawca  spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu  i  nie  było  podstaw  do  wezwania  wykonawcy  do  ich 

uzupełnienia;  zamawiający  nie  był  uprawniony  do  unieważnienia  czynności  wyboru,  jako 

najkorzystniejszej

, oferty złożonej przez odwołującego. 

Wszystkie 

te okoliczności były już przedmiotem oceny składu orzekającego w wyroku 

z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. akt KIO 3753/21. Izba odd

aliła wówczas odwołanie złożone 

przez  odwołującego  stwierdzając,  że  zamawiający  zasadnie  wezwał  go  do  złożenia 

podmiotowych środków dowodowych, które będą potwierdzały spełnienie warunków udziału 

w postępowaniu przez cały czas trwania postępowania, od dnia składania ofert. 

Nie 

sposób  podzielić  oceny  odwołującego,  że  w  uprzednio  toczącym  się 

postępowaniu  odwoławczym  Izba  nie  weryfikowała  czy  odwołujący  spełnia  warunki  udziału  

w  postępowaniu,  a  jedynie  oceniała  zgodność  z  prawem  czynności  wezwania  

do  uzupełnienia  dokumentów  z  16  grudnia  2021  r.  oraz  unieważnienia  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej.  Przedmiotem  orzekania  Izby  w  sprawie  o  sygn.  akt.  KIO  3753/21 

było  

w pierwszej kolejności to czy spełniony został przez niego warunek udziału w postępowaniu  

i  czy  przedstawione  przez 

odwołującego  podmiotowe  środki  dowodowe  potwierdzają 

spełnianie tego warunku. Gdyby Izba oceniła, że przedstawione dokumenty potwierdzają, że 

warunek 

udziału  w  postępowaniu  został  spełniony,  co  ocenia  się  przecież  na  odstawie 

przedłożonych w postępowaniu dokumentów, nie doszłaby w konsekwencji do przekonania,  

że zamawiający zasadnie wezwał wykonawcę do ich uzupełnienia. 

O

dwołujący  próbuje  wywodzić,  że  przedmiotem  odwołania  w  niniejszej  sprawie  

s

ą inne zaniechania i czynności zamawiającego, które miały miejsce w dniu 21 stycznia 2022 

r. Pom

ija zupełnie, że Izba w wyroku o sygn. akt KIO 3753/21 nie tylko oceniła, że wezwanie 

skierowane  przez 

zamawiającego  do  odwołującego,  celem  ponownego  wezwania  


do  złożenia  podmiotowych  środków  dowodowych  było  zasadne,  ale  też,  że  złożone  przez 

niego wcześniej dokumenty były nieprawidłowe, gdyż nie potwierdzały spełnienia warunków 

przez  cały  okres  trwania  postępowania.  Z  kolei  odwołujący,  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

zamawiającego,  nie  przedstawił  nowych  dokumentów,  ograniczając  się  w  istocie  

w  udzielonej 

zamawiającemu  odpowiedzi  do  polemiki  ze  stanowiskiem  Izby,  wyrażonym  

w  cytowanym  wyroku.  Tym  samym, 

w  świetle  rozstrzygnięcia  spornych  okoliczności  

w poprzednim odwołaniu, zamawiający na obecnym etapie postępowania nie mógł postąpić 

inaczej, 

niż  podjąć  decyzję  o  odrzuceniu  oferty  odwołującego.  Czynność  ta  jest  zatem 

wyłącznie bezpośrednią konsekwencja tego, że Izba rozstrzygnęła już raz, że odwołujący nie 

wykazał spełnienia warunków udziału w toku całego postepowania.  

Chybione jest t

akże stanowisko odwołującego, który zwraca uwagę, że wyrok zapadły 

w  sprawie  KIO  3753/21

,  jako  że  jest  nieprawomocny  -  jest  bez  znaczenia  dla  niniejszego 

postępowania.  Przypomnieć  należy,  że  wyrok  wydany  przez  Izbę  jest  skuteczny  z  chwilą 

jego  wydania

,  a zamawiający  zobowiązany  jest  go  wykonać.  Ewentualne  wniesienie  skargi 

do  sądu  nie  wstrzymuje  jego  wykonania.  Trafnie  też  dostrzegł  zamawiający,  że  przepis  

art.  528  pkt  4  ustawy  Pzp  nie  wymag

a,  aby  te  same  okoliczności  były  uprzednio 

rozstrzygnięte  w  odwołaniu  zakończonym  prawomocnym  wyrokiem.  Celem  tej  regulacji jest 

uniemożliwienie  wielokrotnego  kwestionowania  kolejnych  czynności  zamawiającego  

w oparciu o 

okoliczności, które w danym postępowaniu zostały już uprzednio rozstrzygnięte.  

W konsekwencji, 

z uwagi na to, że odwołujący w odwołaniu na czynność odrzucenia 

jego 

oferty nie powołał żadnych okoliczności, które miałyby odnosić się ściśle do czynności 

odrzucenia

,  a  które  nie  zostały  już  wcześniej  podniesione  przy  zaskarżeniu  poprzednich 

czynności - odwołanie w tym zakresie należało odrzucić. 

Ponadto  Izba  stwierdziła,  że  odwołującemu  przysługiwało  prawo  do  skorzystania  

ze  środka  ochrony  prawnej,  gdyż  wypełniono  materialnoprawną  przesłankę  interesu  

w u

zyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną możliwością 

poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonej w odwołaniu czynności.  

Odwo

łujący  złożył  ofertę  w postępowaniu,  w  zakresie  części  3  zamówienia opisanej  

w SWZ, i w dalszym ci

ągu jest zainteresowany uzyskaniem zamówienia, co potwierdza fakt 

z

łożenia  niniejszego  odwołania.  Ponadto,  pomimo  wystąpienia  podstaw  do  odrzucenia 

odw

ołania  w  zakresie  dotyczącym  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego,  odwołujący 

nadal  posiada  interes 

do  wniesienia  odwołania  w  zakresie  dotyczącym  zaniechania 

odrzucenia oferty Konsorcjum Empol.  

Izba  ni

e  zgadza  się  w  tym  zakresie  z  poglądem  prezentowanym  przez 

zamawiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  że  w  sytuacji  wystąpienia  podstaw  

do  odrzuceni

a  odwołania,  w  części  obejmującej  zarzuty  przeciwko  czynności  odrzucenia 

oferty  odwołującego,  uwzględnienie  odwołania  na  wybór  oferty  konkurencyjnej,  jako  że  nie 


spowoduje  powrotu  oferty  odwołującego  do  postępowania,  powoduje  brak  po  jego  stronie 

interesu we w

niesieniu odwołania. 

Na gruncie przepisu art. 505 ustawy Pzp, konieczne jest szerokie rozumienie interesu 

we  wnoszeniu  środków  ochrony  prawnej.  Przekłada  się  ono  na  to,  że  interesu  wykonawcy  

w  uzyskani

u kontraktu nie należy odnosić tylko do „danego postępowania”, ale do „danego 

zamówienia”.  Z  kolei  pojęcie  „danego  zamówienia”  ma  szerszy  charakter  niż  samo 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia.  Zamówienia  można  bowiem  udzielić  nie  tylko  

w  wyniku  przeprow

adzenia  jednego  postępowania.  Procedur  tych  może  być  więcej, 

zwłaszcza  w  sytuacji  kiedy  w  wyniku  poprzedniego  postępowania  w  tej  samej  sprawie  nie 

wybrano wykonawcy albo nie udzielono zamówienia.  

Jeżeli  zatem,  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy,  Izba  uwzględni  odwołanie  

w  zakresie  dotyczącym  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Konsorcjum  Empol,  zamawiający 

będzie  musiał  unieważnić  przedmiotowe  postępowanie.  Następnie  zmuszony  będzie 

wszcząć  kolejną  procedurę,  gdyż  nie  może  zrezygnować  z  udzielenia  zamówienia  

w  przedmiocie,  który  stanowi  ustawowy  obowiązek  zamawiającego,  wynikający  z  ustawy  

z  dnia  13  września  1996  r.  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach.  Tym  samym 

odwołujący,  który  będzie  miał  ponownie  możliwość  złożenia  oferty  w  nowej,  powtórzonej 

procedurze przetarg

owej, będzie mógł zamówienie to uzyskać. 

N

iezależnie,  należy  też  podnieść,  że  odwołujący,  który  w  niniejszym  odwołaniu 

podnosił okoliczności niezgodnego z przepisami działania zamawiającego, polegającego na 

odrzuceniu  jego  oferty  pomimo, 

że  Izba  uznała  przedmiotowe  zarzuty  za  podlegające 

od

rzuceniu,  może  kwestionować  orzeczenie  w  tej  części,  składając  skargę  do  właściwego 

Sądu.

Izba  dopuściła  w  niniejszej  sprawie  dowody  z  dokumentacji  postępowania  

o  zamówienie  publiczne,  nadesłanej  przez  zamawiającego  do  akt  sprawy.  Izba  dopuściła  

i oceniła dowody złożone przez odwołującego i przystępującego na rozprawie. 

Kr

ajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje 

W  pier

wszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  przedmiotem  postępowania,  zgodnie  

z  opisem  z

amieszczonym w ogłoszeniu o zamówieniu i pkt IV SWZ jest świadczenie usług 

polegających na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych z terenu gmin: Stary 

Sącz,  Nawojowa  oraz  Łącko.  Zamawiający  dokonał  podziału  zamówienia  na  trzy  części,  z 

których częścią 3 objęto: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych gromadzonych 

w sposób selektywny. 

Dalej  Iz

ba  ustaliła,  że  zamawiający  w  pkt  VI.1.b  przewidział  podstawy  wykluczenia  

z udziału w postępowaniu: art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 5, 7, 8 i 10 ustawy Pzp. Ponadto, w pkt 

VII.2.3) SWZ określił warunki udziału w postępowaniu w zakresie uprawnień do prowadzenia 


określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów, 

wymagając  aby  wykonawca  wykazał,  że  posiada  aktualne  zezwolenie  na  przetwarzanie 

odpadów  lub  posiada  aktualna  umowę  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  na 

przetwarzanie  odpadów  objętych  przedmiotem  zamówienia,  zgodnie  z  obowiązującymi 

przepisami, tj. ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz.  779 ze 

zm.).  Z  kolei  w  pkt  VIII.3.9 

przewidział,  że  przed wyborem  najkorzystniejszej  oferty  wezwie 

wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, 

nie krótszym niż 10 dni, aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych: 

zezwolenia 

na  przetwarzanie  odpadów  lub  umowy  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie 

na przetwarzanie odpadów objętych zamówieniem. 

Zgodnie  z 

opisem  przedmiotu  zamówienia  dla  części  3  (odbiór  i  zagospodarowanie 

odpadów gromadzonych w sposób selektywny), pkt 1h załącznika nr 2.3 do SWZ, zakresem 

zamówienia  objęto m. in. odpady niebezpieczne o kodach 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33*. 

Izba ustaliła także  że swoje oferty  w  postępowaniu  dla części  3  zamówienia złożyło 

dwóch wykonawców: odwołujący i przystępujący. 

W  dniu  23  grudnia  2021  r.  z

amawiający  wezwał  Konsorcjum  Empol  do  złożenia 

podmiotowych  środków  dowodowych  w  trybie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  związku  

z  niezłożeniem  przez  tego  wykonawcę  podmiotowych  środków  dowodowych, 

potwierdza

jących  spełnienie  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt  VII.2.3 

SWZ z

amawiający, pismem z dnia 12 stycznia 2022 r., działając na podstawie art. 128 ust. 1 

ustawy  P

zp,  wezwał  do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych  w  postaci 

zezwolenia  na  prz

etwarzanie  odpadów  lub  umowy  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie 

na przetwarzanie odpadów objętych zamówieniem, tj. m. in. odpadów o kodach: 20 01 14*, 

20 01 15*, i 20 01 33*.  

W  odpowiedzi,  pismem  z  dnia  17  stycznia  2022  r.,  Konsorcjum  Empol 

przekazało 

mi

ędzy  innymi,  tytułem  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych  dotyczących 

posiadania zez

wolenia na przetwarzanie lub umowy z podmiotem posiadającym pozwolenie 

na przetwarzanie odpadów o kodach: 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33* dwie umowy: z dnia 2 

stycznia  2021  r.  i  2  stycznia  2022  r.  zawarte  z  GEOMAR  RECYKLING  Sp.  z  o.o.  (dalej 

„GEOMAR”)  oraz  zezwolenie  posiadane  przez  ten  podmiot  -  decyzję z  30  grudnia  2014  r., 

wydaną 

przez 

Marszałka 

Województwa 

Małopolskiego, 

znak 

sprawy: 

SR 

III.7244.4.4.2014.LB.  

Pismem  z  21  stycznia  2022 

r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze 

oferty  Konsorcjum  Empol,  jako  najkorzystniejszej  w  za

kresie  części  3  zamówienia  oraz 

odrzuceniu oferty o

dwołującego.  


Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje 

Izba  uzna

ła,  że  w  niniejszym  postępowaniu  doszło  do  naruszenia  przez 

zamaw

iającego  przepisów  ustawy  Pzp,  które  miało  lub  mogło mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania o udzielenie zamówienia,  a tym  samym  na  podstawie art.  554 ust.  1  ustawy 

Pzp rozpoznawan

e odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.   

pierwszej  kolejności  należało  dostrzec,  że  zgodnie  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia  dla  części  3  (odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  gromadzonych  w  sposób 

selektywny), pkt 1h 

załącznika nr 2.3 do SWZ, zakresem zamówienia  objęto m. in. odpady 

niebezpieczne o kodach 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33*. Zgodnie 

z treścią warunku udziału 

w  postępowaniu,  opisanego  w  pkt  VII.2.3)  SWZ  zamawiający  wymagał,  aby  wykonawca 

wykazał,  że  posiada  aktualne  zezwolenie  na  przetwarzanie  odpadów  lub  też  aktualną 

umowę  z  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  na  przetwarzanie  odpadów  objętych 

przedm

iotem  zamówienia.  W  rezultacie,  każdy  z  wykonawców  był  zobowiązany  albo 

posiadać  zezwolenie  na  przetwarzanie  tych  odpadów  lub  też  umowę  z  podmiotem,  który 

takie zezwo

lenie na przetwarzanie odpadów posiada. 

Analiza 

dokumentów,  złożonych  przez  Konsorcjum  Empol,  w  odpowiedzi  

na  wezwanie 

zamawiającego, prowadzi do wniosku, iż przystępujący nie spełnia warunków 

udziału  w  postępowaniu,  w  brzmieniu  ustanowionym  przez  zamawiającego  w  SWZ.  

Nie  ulega 

wątpliwości,  że  sam  nie  posiada  zezwolenia  na  przetwarzanie  odpadów  

o kodach 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33*. Z kolei GEOMAR, 

z którym przystępujący zawarł 

umowę, i który to podmiot zgodnie z treścią przywołanego powyżej warunku winien posiadać 

takie zezwolenie, 

powołuje się na decyzję z dnia 30 grudnia 2014 r. wydaną przez Marszałka 

Województwa Małopolskiego,  znak  sprawy:  SR  III.7244.4.4.2014.LB.  Izba,  po  analizie tego 

dokumentu, do

szła do przekonania, że rację ma odwołujący twierdząc, że z jej treści wynika 

jednoznacznie,  że  obejmuje  ona  przetwarzanie  odpadów  wyłącznie  o  kodach:  16  02  13*,  

20 01 35*, 16 02 14 i 20 01 36 (pkt II.A sentencji). Nie obejmuje ona natomiast zezwolenia 

na  przetwarzanie  odpadów  o  kodach  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  których  dotyczy 

niniejsze  postępowanie.  Wskazane  kody  odpadów  co  prawda  zostały  wymienione  w  treści 

o

wej  decyzji,  jednakże  w  pkt  II.B,  który  zawiera  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów,  a  nie 

przetwarzanie odpadów.  

Nie 

ma  zatem  żadnej  wątpliwości,  że  odpady  o  tych  kodach  nie  są  objęte 

zezwoleniem  na  przetwarzanie,  a  jedynie  zezwoleniem  na  zbieranie.  W  istocie,  zgodnie  

z Ustawą o odpadach, przetwarzanie odpadów jest zupełnie inną czynnością, niż zbieranie 

odpadów.  Pojęcia  te  są  odrębnymi  terminami,  zdefiniowanymi  w  Ustawie  o  odpadach. 

Z

godnie z  definicją mówiąc  o przetwarzaniu  odpadów  mamy  na  myśli  procesy  odzysku  lub 

unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzaj

ące odzysk lub unieszkodliwianie, z kolei 


zbieranie  to  gromadzenie  odpad

ów  przed  ich  transportem  do  miejsc  przetwarzania,  w  tym 

wst

ępne  sortowanie,  nieprowadzące  do  zasadniczej  zmiany  charakteru  i  składu  odpadów  

i niepowoduj

ące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów.  

Nie 

sposób  zatem  podzielić  interpretacji,  którą  zamawiający  zaprezentował  

na  rozprawie,  że  analiza  treści  decyzji  prowadzi  do  wniosku,  że  skoro  w  jej  treści,  

w  odnie

sieniu do odpadów o kodach 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 33* przewidziano, że te 

będą  magazynowane  (według  zestawienia,  zgodnie  z  opisem  zawartym  na  str.  26  decyzji)  

to 

jeśli  decyzja  przewiduje  etap  magazynowania  odpadów  o  tych  kodach  i  jest  to  jeden  

z  etapów  procesu  odzysku  to  należy  uznać,  że  zezwoleniem  objęto  również  jeden  

z  etapów  dotyczących  przetwarzania  odpadów.  Interpretacja  taka  jest  nieuprawniona,  gdyż 

po pierwsze nie wynika ona z literalnego brzmienia decyzji (w tej dokonano jednoznacznego 

podziału  na  odpady,  dla  których  GEOMAR  posiada  zezwolenie  na  zbieranie,  oraz  część,  

w  której  wymieniono  te  odpady,  dla  których  udzielono  zezwolenia  na  ich  przetwarzanie).  

Po  drugie,  samo  magazynowanie 

odpadów  jest  czynnością,  która  może  być  elementem 

zarówno przetwarzania, jak też zbierania odpadów. Powyższe wynika wprost z treści definicji 

wprowadzonej  art.  3  ust.  1  pkt  5  Ustawy  o  odpadach.  Zgodnie 

z  nią  magazynowanie 

odpadów  to  czasowe  przechowywanie  odpadów  obejmujące:  (a)  wstępne  magazynowanie 

odpadów  przez  ich  wytwórcę,  (b)  tymczasowe  magazynowanie  odpadów  przez 

prowadzącego  zbieranie  odpadów,  (c)  magazynowanie  odpadów  przez  prowadzącego 

przetwarzanie  odpadów.  Z  przedmiotowej  definicji  wynika  więc  bezsprzecznie,  

że  magazynowanie  jest  czynnością  właściwą  zarówno  dla  procesu  zbierania,  jak  też 

przetwarzania 

odpadów. W przedmiotowej decyzji dla odpadów o kodach 20 01 14*, 20 01 

15*  i  20  01  33*  przewidziano  zatem  magazynowanie

,  odnoszące  się  wyłącznie  do  procesu 

zbieran

ia odpadów. 

Nie 

sposób  zaakceptować  także  wyjaśnień  składanych  na  rozprawie  przez 

przystępującego.  Wskazywał  on  na  treść  §1  ust.  2  zawartych  z  Konsorcjum  Empol  umów,  

którego  wynikać  ma  zapewnienie  Geomar,  że  zobowiązuje  się  do  realizacji  usług 

polega

jących na przetwarzaniu odpadów. Powoływał się także, na wynikającą z art. 27 ust. 3 

Ustawy  o  odpadach, 

możliwość  przekazywania  odpadów  następnemu  posiadaczowi 

odpadów,  który  posiada  stosowną  decyzję  na  ich  przetwarzanie.  Z  powyższego  wywodził,  

że skoro GEOMAR przyjął na siebie określone zobowiązanie, to musi je realizować zgodnie 

z  treścią  zawartej  umowy,  i  w  tym  celu  może,  nawet  jeśli  sam  nie  posiada  stosownego 

zezwol

enia, przekazywać odpady innemu podmiotowi.  

Takie  wyjaśnienia  są  nie  do  zaakceptowania  z  tego  powodu,  że  zgodnie  z  treścią 

omawianego  warunku  zamawiaj

ący  jednoznacznie  przesądził,  że  wymaga,  aby  podmiot 

który  złożył  ofertę  albo  sam  posiadał  zezwolenie  na  przetwarzanie  odpadów  lub  też  aby 


przed

łożył  umowę,  zawartą  z  podmiotem  takie  zezwolenie  posiadającym.  Żaden  

z  powyższych  warunków  nie  został  spełniony,  i  nie  może  zmienić  tej  oceny  ani  treść 

zawartych  z 

GEOMAR  umów,  ani  też  oświadczenie  przedłożone  przez  przystępującego  

na  rozprawie,  w 

którym GEOMAR  deklaruje,  że będzie w  stanie kompleksowo przetworzyć 

odpady przekazane przez Konsorcjum Empol w ramach 

części 3 zamówienia.  

Zamawiaj

ący  nie  dopuścił  bowiem  możliwości  czy  to  zastąpienia  zezwolenia  

na  przetwarzanie  zezwoleniem  na  zbieranie  odpad

ów,  czy  też  sytuacji  w  której  podmiot,  

z  którym  została  zawarta  umowa  nie  będzie  sam  przetwarzał  przekazanych  mu  odpadów. 

Przypomnie

ć  także  należy  w  tym  miejscu,  że  istotą  warunków,  formułowanych  przez 

zamawiającego w danym postępowaniu jest uzyskanie potwierdzenia, że wykonawca będzie 

zdolny  do  realizacji 

zamówienia  publicznego  w  zakresie,  w  jakim  opisał  jego  przedmiot 

zamawiający.  Na  potwierdzenie  powyższego  żąda  określonych  dokumentów,  a  nie samych 

deklaracji w tym zakresie. 

Tym samym 

Izba doszła do wniosku, że skoro Konsorcjum Empol samo nie posiada 

zezwolenia  lub  nie  ma  zawartej  umowy  z  podmiotem  posiadaj

ącym  zezwolenie  

na  przetwarzanie  odpad

ów  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  które  są  objęte 

przedmiotem zam

ówienia w części 3, nie spełnia warunku udziału w postępowaniu, o którym 

mowa w pkt VII.2.3) SWZ. 

Z  kolei  odnosząc  się  do  twierdzeń  odwołującego  w  zakresie,  w  jakim  podnosił,  

że  oferta  Konsorcjum  Empol  podlega  odrzuceniu  z  tego  powodu,  że  nie  zapewnił  

on ci

ągłości spełniania warunku udziału w postępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2.3) SWZ, 

przez  ca

ły  okres  postępowania  od  dnia  składania  ofert  -  Izba  podzieliła  te  zastrzeżenia  

w części.  

Nie 

ulega  wątpliwości,  że  pomiędzy  okresami  obowiązywania  przedłożonych  przez 

Konsorcjum Empol um

ów z dnia 2 stycznia 2021 r. i 2 stycznia 2022 r. występuje jeden dzień 

przerwy,  tj.  1  stycznia  2022  r.  N

ie  sposób  również  nie  podzielić  twierdzeń,  że  ciągłość 

spe

łniania  warunków  udziału  w  postępowaniu  musi  zostać  zachowana  przez  cały  okres 

trwania  post

ępowania,  a  zatem  od  dnia  składania  ofert  i  przez  cały  czas  trwania 

postępowania.  Na  tą  okoliczność  zwróciła  również  uwagę  Izba  w  wyroku  o  sygn.  akt  KIO 

ocenia

jąc  zasadność 

wezwania 

skierowanego 

przez 

zamawiającego  

do odwołującego.  

Tym samym, 

jeśli zamawiający oceniając dokumenty złożone przez odwołującego na 

wezwanie  dostrzegł,  że  te  były  nieprawidłowe,  albowiem  nie  potwierdzały  spełnienia 

warunków przez cały okres trwania postępowania, winien również zwrócić na tą okoliczność 

uwagę  w  odniesieniu  do  dokumentów  złożonych  na  wezwanie  przez  Konsorcjum  Empol. 


Tymczasem 

zamawiający  bagatelizuje  tą  kwestię  stwierdzając  na  rozprawie,  że  wprawdzie 

istotnie  mamy  do  czynienia 

z  przerwą  trwającą  jeden  dzień,  jednakże  ta  nie  ma  wpływu  

na ocen

ę zdolności przystępującego do realizacji przedmiotowego zamówienia. 

Powyższe  stanowisko  nie  może  zyskać  akceptacji  głównie  z  tej  przyczyny,  

że  ustawodawca  w  art.  16  ust.  1  ustawy  Pzp  wprowadził,  jako  jedną  z  naczelnych  zasad 

obowiązujących  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  zasadę  uczciwej  konkurencji  

i  równego  traktowania  wykonawców.  Skoro  zatem  kwestie  braku  ciągłości  spełnienia 

warunków  podnoszone  są  w  odniesieniu  do  dokumentów  przedłożonych  przez 

odwołującego, to takie same zasady obowiązują w przypadku tych, które składa Konsorcjum 

Empol.  Z

amawiający  winien  był  zatem  co  najmniej  wezwać  przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień w tym przedmiocie, czego zaniechał.  

Okoliczność ta pozostaje jednak bez znaczenia dla oceny przedmiotowych zarzutów, 

gdyby  nawet 

uznać,  że  ciągłość  świadczonych  przez  GEOMAR  usług  została  zachowana,  

uwagi  na  ciągłość  relacji  pomiędzy  stronami  (na  co  stosowny  dowód  przedstawił 

przystępujący na rozprawie w postaci oświadczenia złożonego przez GEOMAR) to i tak nie 

zmi

enia  to  oceny,  że  GEOMAR  nie  jest  podmiotem  posiadającym  zezwolenie  

na  przetwarzanie  odpad

ów  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  które  są  objęte 

przedmiotem  zam

ówienia  w  części  3,  a  zatem  przystępujący  nie  spełnił  warunku  udziału  

w post

ępowaniu, o którym mowa w pkt VII.2.3) SWZ. 

Izba  zgadza  się  także  z  oceną  odwołującego,  że  przedstawiony  stan  faktyczny 

wyczerpuje r

ównież przesłanką odrzucenia oferty określoną w art. 226 ust. 1 pkt 2c ustawy 

Pzp

,  zgodnie  z  którym  odrzuceniu  podlega  oferta  złożona  przez  wykonawcę,  który  nie 

przed

łożył  w  terminie  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  

w  postępowaniu.  Zamawiający  pismem  z  dnia 12  stycznia  2022 r.  wezwał  przystępującego 

do  uzupe

łnia dokumentów  m.in.  poprzez przedłożenie zezwolenia lub  umowy  z  podmiotem 

posiadaj

ącym zezwolenie na przetwarzania odpadów o kodach: 20 01 14*, 20 01 15* i 20 01 

33*.  Konsorcjum  Empol  nie  przed

łożył  własnego  zezwolenia,  jak  również  nie  przedłożył 

umowy  z  podmiotem  posiadaj

ącym  zezwolenie  w  przedmiotowym  zakresie.  Zamawiający 

wyczerpa

ł  już  więc  procedurę  dodatkowego  wezwania  określoną  w  art.  128  ust.  1  ustawy 

Pzp,  wzywaj

ąc  do  przedłożenia  zezwolenia  lub  umowy  z  podmiotem  posiadającym 

zezwolenie  na  przetwarzanie  odpad

ów  o  kodach:  20  01  14*,  20  01  15*  i  20  01  33*,  gdyż 

przystępujący  nie  przedłożył  przedmiotowych  dokumentów  na  wezwanie,  skierowane  do 

niego  w  trybie  z  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp.  W  zwi

ązku  z  tym,  z  uwagi  na  to,  że  brak jest 

podstaw  do  kolejnego  wzywania  Konsorcjum  Empol  do  uzupe

łnia  wskazanych 

podmiotowych 

środków  dowodowych,  ponieważ  naruszałoby  to  zasadę  jednokrotności 

wezwania - oferta ta podlega odrzuceniu.  


Izba  nie  podzieliła  natomiast  twierdzeń  zawartych  w  odwołaniu,  że  zamawiający 

winien  odrzuci

ć  ofertę  złożoną  przez  Konsorcjum  Empol,  również  w  oparciu  o  przesłankę 

wymienioną w przepisie art. 226 ust. 1 pkt 2c ustawy Pzp, ponieważ podlega on wykluczeniu 

w oparciu o art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp.  

Wprawdzie 

potwierdziła się okoliczność, że przystępujący złożył w toku postępowania 

oświadczenia,  że  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  które,  co  potwierdziły  złożone 

przez niego dokumenty, 

były niezgodne z rzeczywistością, albowiem na dzień składania ofert 

przy

stępujący  nie  spełniał  warunku  udziału  określonego  w  VII.2.3)  SWZ,  to  jednak  należy 

zaznaczyć,  że  aby  można  mówić  o  ziszczeniu  się  przesłanek  do  wykluczenia  wykonawcy  

z  postępowania,  odwołujący  musi  wskazać  okoliczności,  które  pozwalałyby  stwierdzić,  

że  wykonawca  czy  to  celowo  wprowadził  zamawiającego  w  błąd,  czy  też  przedstawił 

określone  informacje  działając  w  sposób  lekkomyślny  czy  niedbały.  Jak  trafnie  dostrzegła 

Izba  w  wyroku  z  dnia  30  kwietnia  2021 r.  (sygn.  akt  KIO  613/21)

,  który  wydany  został 

wprawdzie 

na  gruncie  poprzednio  obowiązujących  przepisów,  jednak  pozostanie  aktualny  

na gruncie przepisów ustawy Pzp: „Nie każda bowiem podana przez wykonawcę informacja 

świadcząca o niespełnianiu przez niego warunków udziału w postępowaniu skutkuje od razu 

jego  wykluczeniem  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  16  lub  17  ustawy  Pzp.  Na 

pewno  taką 

samoistną  przesłanką  nie  będzie  wyłącznie  wskazanie  w oświadczeniu  wstępnym 

wykonawcy (JEDZ), iż spełnia on warunki udziału w postępowaniu, mimo iż tych warunków 

być może nie spełnia. Należy wykazać bowiem wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 

24  ust.  1  pkt  16  czy  17,  a  które  warunkują  wykluczenie  wykonawcy  z postępowania  na 

podstawie tych przepisów”. 

Ponadto,  jak  wyjaśniał  przystępujący  na  rozprawie,  już  wcześniej  uczestniczył  

w  po

stępowaniach  organizowanych  przez  zamawiającego,  w  których  ten  w  sposób 

analogiczny  formułował  treść  warunków  udziału  w  postępowaniu  i  składał  swoją  ofertę, 

załączając  dokumenty  tożsame  do  tych,  które  przedłożył  w  tym  postępowaniu  (dowód 

przystępującego  złożony  na  rozprawie:  wyciąg  ze  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  

w  postępowaniu  wszczętym  w  roku  2020  w  przedmiocie  „Odbiór  i  zagospodarowanie 

odpadów  z  terenu  Gminy  Stary  Sącz”).  Zamawiający  wcześniej  akceptował  przedkładane 

przez  Konsorcjum  Empol  dokumenty,  stąd  uznać  należało,  że  przystępujący  działał  

w przekonaniu, 

że wszystkie określone w treści SWZ warunki spełnia. 


W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

O  kosztach  pos

tępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  575 

ustawy  Pzp  oraz  na  podstawie  przep

isów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

31  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szcze

gółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

od

woławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  

(Dz. U. poz. 2437).  

Przewodn

iczący: 

……………………………… 

……………………………… 

………………………………