KIO 2708/22 WYROK dnia 7 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 22.02.2023

Sygn. akt: KIO 2708/22 

WYROK 

z dnia 7 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: 

Anna Wojciechowska 

Protokolant:   

Bogusława Tokarczyk 

po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 

25 października 2022 r. oraz 2 listopada 

r.  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14 

października  2022  r.  przez  wykonawcę  Apex.IT  sp.  z  o.o.  z siedzibą  w  Warszawie 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A. 

siedzibą w Warszawie 

przy  udziale  wykonawcy  P.  N. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Przedsiębiorstwo  Handlowo-Usługowe  Evercom  P.  N.  z  siedzibą  w Warszawie 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego 

orzeka: 

Umarza  postępowanie  odwoławcze  w  zakresie  zarzutów:  2  (kryterium  P6  przed 

modyfikacją), 3 lit. a, c, d, e, f, g oraz 4. 

Uwzględnia odwołanie w zakresie zarzutów: 1, 2 (kryterium P3, P5 i P6) oraz 3 pkt 

5.1.7 OPZ 

i nakazuje zamawiającemu:  

usunięcie  warunku  z  Rozdziału  X  ust.  2  pkt  4)  lit.  c)  SWZ  o  treści:  „jest 

autoryzowanym  partnerem  producenta  oferowanego  rozwiązania  oraz  jest 

autoryzowanym  partnerem  firmy  Check  Point  posiadającym  status  partnerstwa 

CCSP.” 

usunięcie  następujących  poza  cenowych  kryteriów  oceny  ofert  –  Parametr  3, 

Parametr 5, Parametr 6, 

-  doprowadzenie  wymagania  z  pkt  5.1.7.  OPZ 

do  zgodności  z  art.  99  ustawy  pzp 

poprzez  wyeliminowanie  uprzywilejowania  jednego  z  rozwiązań  względem 

pozostałych dopuszczonych postanowieniem pkt 5 zdanie 3 OPZ, 

o

raz uwzględnienie konsekwencji powyższych zmian w dokumentacji zamówienia 

oraz ogłoszeniu o zamówieniu. 


Oddala odwołanie w pozostałym zakresie: co do zarzutu 2 (kryterium P1, P2 i P4). 

Kosztami postępowania obciąża zamawiającego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

siedzibą  w Warszawie w  części  5/8  i  odwołującego Apex.IT sp.  z o.o.  z siedzibą 

w Warszawie 

w części 3/8 i 

z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Apex.IT  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  tytułem  wpisu  od  odwołania  oraz 

kwotę 3 600 zł 00 gr tytułem wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego. 

zasądza  od  zamawiającego  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą 

w Warszawie  na  rzecz  wykonawcy 

Apex.IT  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

kwotę  11  625  zł  00  gr  (słownie:  jedenaście  tysięcy  sześćset  dwadzieścia  pięć 

złotych zero groszy) stanowiącą 5/8 uzasadnionych kosztów strony poniesionych 

tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.  j.  Dz.  U.  z 2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………………………….. 


Sygn. akt KIO 2708/22 
 

Uzasadnienie 

Zamawiający – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie - prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

podstawie ustawy z dnia 11 

września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity 

Dz.  U.  2022  r.,  poz.  1710 

z  późn.  zm.  –  dalej  „ustawa  pzp”),  pn.  „Modernizacja 

technologiczna  infrastruktury  zabezp

ieczeń  sieciowych  w  stykach  z  Internetem  (ANTP)”, 

znak  sprawy:  6060/ILG  8/11142/04181/22/P. 

Ogłoszenie  o zamówieniu  opublikowane 

zostało  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w dniu  4  października  2022  r.,  za 

numerem 2022/S 191- 542104 -2022-PL. 

W  dniu  14 

października  2022  r.  odwołanie  wniósł  wykonawca  Apex.IT  sp.  z  o.o. 

siedzibą  w  Warszawie  –  dalej  Odwołujący.  Odwołujący  wniósł  odwołanie  wobec  treści 

ogłoszenia o zamówieniu oraz SWZ. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1.  art.  112  ust. 

1  w  związku  z  art.  116  i  art.  16  pkt  1  ustawy  pzp  poprzez  sformułowanie 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  naruszający  uczciwą  konkurencję, 

ograniczenie  kręgu  wykonawców  do  partnerów  preferowanego  przez  Zamawiającego 

rozwiązania informatycznego, 

art.  16  pkt  1  w  związku  z  art.  241  ust.  1  ustawy  pzp  poprzez  sformułowanie  kryteriów 

oceny  ofert  w  sposób  naruszający  uczciwą  konkurencję  poprzez  ograniczenie  kręgu 

wykonawców  do  podmiotów  oferujących  preferowane  przez  Zamawiającego  rozwiązania 

informatycznego, 

3. art. 99 ust. 1 i 2 ustawy pzp 

w związku z art. 16 pkt 1 ustawy pzp poprzez dokonanie opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  sposób  naruszający  uczciwą  konkurencję,  tj.  wskazujący  na 

konkretn

ego  producenta  rozwiązań  informatycznych,  a  w  konsekwencji  w  sposób 

uniemożliwiający  złożenie  oferty  wykonawcom  oferującym  inne  rozwiązania  informatyczne 

(innych producentów), 

art. 99 ust. 1 poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób uniemożliwiający 

sporządzenie oferty. 

Odwołujący w oparciu o wyżej wskazane zarzuty wniósł o uwzględnienie odwołania, 

jak 

również nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji: 


Zarzut 1 odwołania: 

(a)  Ogłoszenia  –  poprzez  zmianę  treści  Sekcji  III.1.4.  c)  w  treści:  „jest  autoryzowanym 

partn

erem firmy Check Point oraz posiada status partnerstwa CCSP” 

na treść: 

„jest autoryzowanym partnerem producenta oferowanego rozwiązania” 

(b) SWZ 

– poprzez zmianę odpowiednio do zmiany Ogłoszenia z pkt (b) powyżej. 

Zarzut 2 

odwołania: 

2) SWZ poprzez uchylen

ie poza cenowych kryteriów oceny ofert zawartych w Rozdziale XX 

pkt 7. 

Zarzut 3 odwołania: 

3) SWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia w sposób następujący: 

(a)  w  pkt  4.9.5  OPZ  dodać:  „Dopuszcza  się  realizację  przedmiotowej  funkcjonalności  w 

module IPS” 

(b)  w  pkt  5.1.7  OPZ  dodać:  „Dopuszcza  się  urządzenie  wyposażone  w  redundantne 

zasilacze  AC  typu  hot-

swap,  umieszczone  w  obudowie  urządzenia,  pozwalające  na  pracę 

przy uszkodzeniu jednego zasilacza”. 

(c)  pkt  5.1.13  OPZ  uchyl

ić  lub  dodać:  „Dopuszcza  się  urządzenie  posiadające  dwa 

dedykowane 

porty do zarządzania (Out of Band Management) i jeden port konsolowy RJ45.” 

(d)  pkt  5.1.26.11.  OPZ  wykreślić  lub  dodać:  „Dopuszcza  się  realizację  przedmiotowej 

funkcjonalności poza modułem IPS” 

(e)  w  pkt  5.1.30.7.  OPZ  wykr

eślić  pkt  lub  dodać:  „Dopuszcza  się  realizację  przedmiotowej 

funkcjonalności z poziomu systemu centralnego Zarządzania” 

(f)  w  pkt  6.20  OPZ  wykreślić  pkt  lub  dodać:  „Dopuszcza  się  realizację  przedmiotowej 

funkcjonalności  z  poziomu  systemu  centralnego  Zarządzania  lub  w  inny  sposób  niż  z 

poz

iomu urządzenia.” 

(g)  w  pkt  6.23  OPZ  wykreślić  pkt  lub  dodać:  „Dopuszcza  się  realizację  przedmiotowej 

funkcjonalności przez system logowania i raportowania uruchomiony na oddzielnej maszynie 

wirtualnej niż system centralnego zarządzania.” 

Zarzut 4 odwołania: 

4) SWZ w zakresie wzoru umowy poprzez nadanie § 7 następującej treści: 


„§ 7 Warunki Wsparcia 

1. Warunki wsparcia określa Rozdział 15 OPZ. 

2. Jeżeli okres gwarancji udzielonej Wykonawcy na Przedmiotu Umowy przez ich producenta 

będzie dłuższy niż okres gwarancji udzielonej Zamawiającemu przez Wykonawcę, wówczas 

Wykonawca  niezwłocznie  po  upływie  okresu  gwarancji  udzielonej  Zamawiającemu 

przeniesie  na  Zamawiającego  przysługujące  mu  na  podstawie  tej  gwarancji  prawa,  w  tym 

poprzez  wydanie 

Zamawiającemu  stosownych  dokumentów  gwarancyjnych.  W  przypadku, 

gdy  taka  gwarancja  została  udzielona  podwykonawcy  Wykonawcy,  Wykonawca  uzyska 

prawa z takiej gwarancji dla siebie, a następnie przeniesie je na Zamawiającego zgodnie ze 

zdaniem pie

rwszym niniejszego ustępu.” 

5) ewentualnie, nakazanie Zamawiającemu sformułowania wymagań z pkt 1)-3) powyżej, w 

inny  sposób  zapewniający  uczciwą  konkurencję,  tj.  umożliwiający  dostarczenie  rozwiązań 

informatycz

nych innych producentów. 

Odwołujący  uzasadniając  zarzuty  odwołania  wskazał,  że  Zamawiający  w 

postepowaniu faworyzuje jednego producenta, firmę Check Point. Zamawiający w punkcie 5 

OPZ wskazał, iż „Producent urządzenia musi być́ sklasyfikowany jako "Leaders" w raporcie 

Gartnera "Magic Quadrant for Net

work Firewalls" przynajmniej dwa razy w ciągu ostatnich 3 

lat.”  W  ramach  tak  postawionego  warunku  należy  rozpatrywać  rozwiązania  trzech 

producentów Fortinet, Check Point oraz Palo Alto Networks – jest to jednak jedynie pozorne 

dopuszczenie  większego  grona  producentów,  o  czym  świadczą  dodatkowe  warunki  jakie 

postawił  Zamawiający  w  ramach  kwalifikacji  wykonawców,  oceny  ofert  oraz  technicznego 

opisu 

przedmiotu zamówienia. Jedynie rozwiązanie producenta Check Point spełnia łącznie 

wszystkie  techniczne  wymagania

,  Zamawiający  zaś  nie  opisał  równoważności  w  ramach 

postawionych wymagań. 

/dowód: info grafika ze strony https://www.fortinet.com/blog/business-and-technology/fortinet-

named-leader-2021-gartner-magic-quadrant-for-network-firewalls 

na  okoliczność,  iż 

Lide

rami wg powołanego raportu Gartnera są Fortinet, Check Point oraz Palo Alto Networks/ 

Zarzut 1 odwołania: 

Odwołujący  podniósł,  że  faworyzowanie  firmy  Check  Point  odbywa  się  m.in.  na 

poziomie warunków podmiotowych gdzie w Ogłoszeniu w Sekcji III.1.4. w zakresie zdolności 

technicznej i zawodowej wymaga, aby wykonawca wykazał, że: 


„b) dysponuje personelem (co najmniej dwie osoby), który posiada co najmniej wymienione 

kwalifikacje: 

i. minimum dwoma inżynierami z certyfikatem poziomu Check Point Security Master Elite; 

ii.  inżynierem  z  certyfikatem  Cisco  Certified  Internetwork  Expert  Routing  and  Switching 

(CCIE Routing and Switching); 

iii.  minimum  dwoma 

inżynierami  z  certyfikatem  najwyższego  poziomu  certyfikacji 

oferowanego rozwiązania; 

c) jest autoryzowanym partn

erem firmy Check Point oraz posiada status partnerstwa CCSP.” 

Odwołujący wskazał, że w przypadku oferowania przez wykonawcę rozwiązań Palo-

Alto 

lub Fortinet wymóg posiadania partnerstwa z firmę Check Point pozostaje bez związku 

przedmiotem  zamówienia.  Wykonawcy  powinni  posiadać  partnerstwo  z  producentem 

rozwiązań które oferują Zamawiającemu albowiem: 

1)  posiadanie  partnerstwa  decyduje  o  tym,  cz

y  zakup  rozwiązania  pochodzi  z 

autoryzowanego przez producenta kanału dystrybucji; 

2)  posiadanie  partnerstwa  decy

duje  o  tym,  czy  zakup  rozwiązania  w  obszarze 

oprogramowania  jest  legalny  w  rozumieniu  przepisów  prawa  w  zakresie  własności 

intelektualnej; 

3) posiadanie partnerstwa jest także potwierdzeniem przed producenta, iż partner dysponuje 

odpowiednim  poziomem  kwali

fikacji  technicznych  oraz  posiada  niezależne  wsparcie 

techniczne producenta. 

Innymi  słowy  jedyne  racjonalne  wymaganie  w  zakresie  posiadania  partnerstwa  powinno 

odnosić się do partnerstwa z producentem, którego rozwiązania oferuje wykonawca. Zwrócił 

uwagę, iż zgodnie z Sekcją III.1.4. b) Zamawiający wymaga aby wykonawcy dysponowali: 

1) 2 inżynierami dla oferowanego rozwiązania; 

2) 2 inżynierami dla Check Point; 

3) 2 inżynierami dla Cisco; 

co  z  uwagi  na  treść  OPZ  oznacza,  iż  aspekt  zdolności  wykonawcy  do  wykonania  prac 

istniejącym  środowisku  Zamawiającego  został  przez  Zamawiającego  uwzględniony 

wymaganiami  co  do  personelu  w  Sekcji  III.1.4.  pkt  b)  i  w  tym  zakresie  oczekiwania 

Zamawiającego są zaspokojone. 

Zarzut 2 odwołania: 


Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  ograniczył  postępowanie  do  rozwiązań 

informatycznych  oferowanych  przez  Fortinet,  Check  Point  oraz  Palo  Alto  Networks,  co 

zawęża  ocenę  ustalonych  przez  Zamawiającego  poza  cenowych  kryteriów  odbioru  do 

rozwiązań tych trzech producentów. Są to następujące rozwiązania. 

1/ Fortinet: FortiGate 

2/ Polo Alto Networks: PaloAlto PA54xx 

3/ Check Point: CheckPoint QUANTUM SECURITY GATEWAY 

Rozwiązanie Fortinet i Palo Alto nie realizują parametrów z poz. Tabeli 2-8 Rozdziału XX ust. 

7 SWZ. Natomiast rozwiązanie Check Point spełnia wszystkie 7 punktowanych parametrów. 

Wszystkie  z  7  wymagań  odpowiadają  informacjom  zawartym  w  dokumentacji  rozwiązania 

Check Point. 

/dowód:  dokumentacja  Check  Point  –  na  okoliczność  skopiowania  przez  Zamawiającego 

informacji z dokumentacji ro

związania Check Point dostępna do pobrania pod linkiem: 

https://supportcenter.checkpoint.com/supportcenter/portal?action=portlets.DCFileAction&eve

ntSubmit_doGetdcdetails=&fileid=110062/ 

Parametr  ceny  (brutto)  zapewnia  50%  wagi  w  kryteriach  oceny  ofert,  a  7 

parametrów poza 

cenowych  zapewnia  pozostałe  50%  wagi  w  kryteriach  oceny  ofert.  Oznacza  to  że 

wykonawcy  oferuj

ący  rozwiązania  inne  niż  Check  Point  muszą  zaoferować  swoje 

rozwiązania  o  50%  tańsze  niż  wykonawcy  oferujący  Check  Point  co  w  praktyce  wyłącza 

możliwość konkurowania o przedmiot zamówienia. 

Zarzut 3 odwołania: 

Odwołujący  wskazał,  że  zarzut  odnosi  się  do  7  wymagań  przedmiotowych  dla 

przedmiotu  zamówienia.  Wszystkie  z  7  wymagań  odpowiadają  informacjom  zawartym 

dokumentacji rozwiązania Check Point. 

dowód:  dokumentacja  Check  Point  –  na  okoliczność  skopiowania  przez  Zamawiającego 

inform

acji z dokumentacji rozwiązania Check Point dostępna pobrania pod linkiem: 

https://supportcenter.checkpoint.com/supportcenter/portal?action=portlets.DCFileAction&eve

ntSubmit_doGetdcdetails=&fileid=110062/ 

Rozwiązanie Fortinet zapewnia wszystkie funkcjonalności, których zarzut dotyczy, lecz czyni 

to  w  inny  sposób  niż  określono  w  OPZ.  Analogicznie  sytuacja  wygląda  w  przypadku 


rozwiązania  PaloAlto,  które  zapewnia  wszystkie  funkcjonalności,  lecz  6  z  nich  realizuje 

sposób odmiennych niż określono w OPZ. 

Oznacza  to  że  rozwiązania  Fortinet  i  Palo  Alto  odpowiadają  zapotrzebowaniu 

Zamawi

ającego  na  poszczególne  funkcjonalności,  lecz  Zamawiający  bezpodstawnie 

wymaga 

realizowania 

ta

kich  funkcjonalności  w  konkretnie  oznaczony  sposób 

charakterystyczny  dla  konkretnego  rozwiązania.  Co  znamienne,  każde  z  żądań  odwołania 

sprowadza  się  do  dopuszczenia  alternatywnego  sposobu  realizacji  poszczególnych 

funkcjonalności. Odwołujący nie kwestionuje zapotrzebowania Zamawiającego na określone 

funkcjonalności  lecz  bezzasadne  ograniczenie  sposobu  ich  realizacji  do  modelu  w  jakim 

funkcjonalności są realizowane przez rozwiązanie Check Point. Powyższy opis parametrów 

technicznych  zamawianego  rozwiązania  informatycznego  został  dokonany  przez 

Zamawiającego  w  sposób  jednoznacznie  wskazujący  na  jednego  producenta, 

preferowanego przez Zamawiającego, tj. Check Point, a tym samym w sposób utrudniający 

uczciwą  konkurencję  pomiędzy  wykonawcami,  co  jest  niedopuszczalne  w  świetle  przepisu 

art.  99  ust.  1  i  2  ustawy  pzp. 

W  szczególności,  wymóg  zaoferowania  i dostarczenia 

rozwiązania  o  wskazanych  wyżej  parametrach  potwierdza,  iż  Zamawiający  preferuje 

konkretnego  producenta,  którego  rozwiązanie  jako  jedyne  spełnia  łącznie  wszystkie 

oczekiwane parametry techniczne. Oznacza to sytuację, w której przedmiot zamówienia jest 

opisany  przez  Zamawiającego  w  oparciu  o  kryteria  obiektywnie  dające  się  usprawiedliwić, 

jednak  ich  koniunkcja  stanowi  w  praktyce  wyłączenie  konkurencyjności.  Zamawiający 

świadomie  eliminuje  więc  z  postępowania  wykonawców  oferujących  rozwiązania 

info

rmatyczne  inne  niż  oczekiwane  przez  niego.  Tymczasem  Zamawiający  powinien 

opisywać  przedmiot  zamówienia  w  sposób  pozwalający  na  uzyskanie  produktu 

spełniającego  jego  uzasadnione  wymagania,  ale  jednocześnie  nie  prowadzący  do 

nieuzasadnionego  ograniczenia  kr

ęgu potencjalnych wykonawców mogących ubiegać się o 

udzielenie  zamówienia,  co  ma  miejsce  w  przypadku  opisu  przedmiotu  zamówienia 

wskazującego  na  sprzęt  konkretnego  producenta,  czy  konkretny  produkt.  Jednocześnie, 

zgodnie  z  utrwalonym  stanowiskiem  zajmowanym  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby 

Odwoławczej,  dokonywanie  opisu  przedmiotu  zamówienia  na  podstawie  katalogu  jednego 

producenta  jest  działaniem  utrudniającym  uczciwą  konkurencję,  a  zamawiający  powinien 

unikać takiego opisywania przedmiotu zamówienia (w tym przez określanie jego parametrów 

technicznych),  aby  spełnienie wymogów  dotyczących  przedmiotu  zamówienia było możliwe 

wyłącznie  przez  jednego  producenta  czy  też  konkretny  produkt  możliwy  do  zaoferowania 

przez  konkretnego  producenta.  Takie  stanowisko  zajęto  np.  w  orzeczeniach  (wydanych  na 

gruncie  poprzednio  obowiązującej  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  które  są  aktualne 


również  na  podstawie  przepisów  ustawy  pzp):  wyrok  KIO  z  19.04.2017  r.,  KIO  607/17, 

uchwała KIO z 08.03.2011 r., KIO/KD 17/11, wyrok KIO z 23.03.2012 r., KIO 464/12 

Odwołujący podniósł, że jak przyjmuje się w orzecznictwie KIO, do naruszenia zasady 

uczciwej  konkurencji  z  uwagi  na  niewłaściwe  opisanie  przedmiotu  zamówienia, 

wystarczające jest zaistnienie samej możliwości utrudniania uczciwej konkurencji (tak np. w 

ww.  wyroku  z  dn.  21.10.2011.,  KIO  2188/11).  Za

mawiający  preferuje  konkretnego 

producenta posiadającego rozwiązanie informatyczne preferowane przez Zamawiającego, a 

zainteresowani  wykonawcy  nie  mają  możliwości  zaoferowania  rozwiązań  informatycznych 

innych  renomowanych  producentów.  W  konsekwencji,  Zamawiający  prowadzi  również 

p

ostępowanie  w  sposób  niezapewniający  uczciwej  konkurencji  pomiędzy  wykonawcami,  a 

tym samym naruszający art. 16 pkt 1 ustawy pzp. 

Zarzut 2 i 3 odwołania: 

Odwołujący  podkreślił  kluczowe  dla  rozpoznania  odwołania  kwestie,  a  mianowicie 

kwestię  ciężaru  dowodowego  oraz  kwestię  dopuszczalnych  warunków  stawianych  przez 

Zamawiającego,  co  do  opisu  przedmiotu  zamówienia,  stosowanych  kryteriów  oceny  ofert 

(szczególnie  odnoszących  się  do  wymogów  funkcjonalnych  oferowanego  przedmiotu 

dostawy).  System  zamówień  publicznych  jest  systemem  godzącym  niejako  dwie  grupy 

sprzecznych interesów, w interesie Zamawiającego jest dostarczenie mu produktu lub usług 

zgodn

ych  ze  specyfikacją,  natomiast  interesem  wykonawców  jest  osiągnięcie  jak 

największego  zysku  za  zrealizowane  zlecenie.  Zamawiający  jako  podmiot  nadający 

znaczący kształt zawieranej umowie, nie jest jednak w swych uprawnieniach nieograniczony. 

szczególności,  zamawiający  związany  jest  podstawowymi  dla  prawa  zamówień 

publicznych  zasadami,  takimi  jak  zasada  proporcjonalności  i  uczciwej  konkurencji. 

Odwołujący zauważył, że zamawiający kreują w znacznym stopniu istnienie i funkcjonowanie 

określonego  rynku  i w związku  z  tym  muszą  czynić  to  zgodnie  z  przepisami  prawa,  w  tym 

poszanowaniem  zasad  konkurencyjności.  Co  więcej  z  przepisów  ustawy  o  informatyzacji 

wynika,  że podmioty  sektora  publicznego  w  swych działaniach  muszą kierować się zasadą 

neutralności  technologicznej  polegającej  na  równym  traktowaniu  przez  władze  publiczne 

technologii  teleinformatycznych  i 

tworzenia  warunków  do  ich  uczciwej  konkurencji,  w  tym 

zapobiegania  możliwości  eliminacji  technologii  konkurencyjnych  przy  rozbudowie  i 

modyfikacji 

eksploatowany

ch  systemów  teleinformatycznych  lub  przy  tworzeniu 

konkurencyjnych  produktów  i  rozwiązań  (por.  art.  3  pkt  19  ustawy  o  informatyzacji).  W 

szczególności,  więc  każde  postanowienie  odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia, 

szczególnie,  jeżeli  ogranicza  konkurencję  lub  narusza  zasadę  proporcjonalności,  powinno 


być uzasadnione z  punktu  widzenia uzasadnionych potrzeb zamawiającego.  Jak  wskazano 

w  wyroku  KIO  z  dnia  9.05.2018  r.  (sygn.  akt  KIO  741/18

)  byłoby  przyznaniem 

zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru oferty najkorzystniejszej ustalenie takiego 

kryterium  oceny  ofert,  co,  do  którego  nie  wykazano,  iż ma ono jakiekolwiek przełożenie na 

lepsze spełnienie takich potrzeb zamawiającego. W analizowanej sprawie ciężar wykazania 

tych  uzasadnionych  potrzeb  spoczywał  na  zamawiającym.  Sposób  sformułowania  opisu 

przedmiotu zamówienia przez Zamawiającego ogranicza krąg wykonawców, którzy mogliby 

ubiegać się o udzielenie zamówienia, a sformułowanie go w sposób de facto wskazujący na 

konkretnego  producenta  oraz  zawierający  wymagania  nadmiarowe,  nie  ma  żadnego 

uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa i narusza zasadę proporcjonalności (art. 

16  pkt  1(  i  3)  ustawy  pzp). 

Z  uwagi  na  sprzeczność  interesów  uczestników  postępowania, 

konieczne 

jest  zachowanie  równowagi  między  zachowaniem  interesu  Zamawiającego,  a 

interesów  wykonawców,  którzy  poprzez  sformułowanie  nadmiernych  warunków,  tak 

podm

iotowych  jak  i  przedmiotowych,  mogą  zostać  wyeliminowani  z  postępowania. 

Niepro

porcjonalność  warunku  zachodzi  w  sytuacji,  gdy  równowaga  ta  zostanie  zachwiana, 

powodując uniemożliwienie ubiegania się o zamówienie wykonawcom dającym rękojmię jego 

prawidłowej  realizacji  (tak:  wyrok  KIO  1081/17  z  19.06.2017  r.,  wyrok  KIO  1030/17  z 

8.06.2017  r.).  Jak  wskazano  w  wyroku  KIO  z  dnia  14.03.2017  r.  (KIO  371/17),  swoboda  w 

kształtowaniu  przez  Zamawiającego  warunków  udziału  w  postępowaniu  nie  jest 

nieograniczona. 

Wręcz  przeciwnie,  Zamawiający  jako  podmiot  dysponujący  środkami 

publicznymi 

ma obowiązek z jednej strony wydatkować je w sposób oszczędny i efektywny, 

z  drugiej  strony  respektować  i  przestrzegać  zasad  uczciwej  konkurencji  i  równego 

traktowania  wykonawców.  Zamawiający  powinien  móc  udowodnić,  że  postawione  warunki 

mają charakter „minimalny", co oznacza, że brak określonego warunku lub jego złagodzenie 

nie da mu należytej rękojmi realizacji zamówienia. W doktrynie i orzecznictwie Izby podnosi 

się,  bowiem,  że  formułując  warunki  udziału  Zamawiający  powinien  dopuścić  do  udziału 

w real

izacji  zamówienia  każdego  wykonawcę  należycie  przygotowanego  i  obiektywnie 

zdolnego do jego realizacji, w tym posiadającego odnośne doświadczenie personel, zasoby 

techniczne, finansowe et

c. Choć wyrok ten odnosi się do warunków podmiotowych, to w ten 

sam  s

posób  należy  go  odnieść  także  do  wymogów  stawianych,  co  do  przedmiotu 

zamówienia.  Oczywistym  jest,  bowiem,  że  konkretni  wykonawcy  „współpracują”  z 

konkretnymi  dostawcami  i  producentami.  P

ostawienie  wymogów  produktowych  w  ten 

sposób,  że  spełnia  je  wyłącznie  jeden  produkt  istniejący  na  rynku,  jest,  więc  sprzeczne  z 

zasadą  proporcjonalności  i  uczciwej  konkurencji.  Formułując  wymogi,  co  do  przedmiotu 

zamówienia,  Zamawiający  powinien  przestrzegać  reguły  proporcjonalności,  tj.  przyjęcia 


takich  warunków,  które  uzasadnione  są  przedmiotem  zamówienia,  w  tym  w  szczególności 

jego  rozmiarem,  złożonością  i  innymi  istotnymi  warunkami  jego  realizacji.  Zamawiający 

winien  móc  udowodnić,  że  postawienie  określonego  wymogu  jest  uzasadnione.  Każdy 

nadmiarowy,  nieproporcjonalny  i 

nieuzasadniony  przedmiotem  zamówienia  warunek  nie 

będzie  mógł  już  być  uznany  za  postawiony  w  zgodzie  z  ustawą.  Kwestionowane 

postanowienia SWZ sformułowane zostały w taki sposób, że w praktyce jedynym produktem 

możliwym  do  zaoferowania  jest  rozwiązanie  Check  Point.  Tak  zostały  opisane  wymagania 

przedmiotowe,  że  łączne  ich  spełnienie  przez  jakikolwiek  inny  produkt  będzie  niemożliwe. 

Istotne jest bowiem nie tylko dokonanie oceny pod kątem jednej konkretnej funkcjonalności, 

ale  ich  połączenia  w  jednym  produkcie,  a  to  jest  możliwe  tylko  w  przypadku  wskazanego 

wyżej  produktu.  Co  więcej  ocenie  podlegać  musi  ta  sama  klasa  produktowa,  albowiem 

konkurowanie  możliwe  jest  tylko  przez  tę  samą  klasę  urządzeń,  albowiem  tylko  wówczas 

mamy  do  czynienia  z  porównywalnością  cenową.  Zamawiający  skupia  się  opisywaniu 

sposobu  realizowania  określonych  funkcji,  poprzez  nadmiarowe  i  zbyt  szczegółowe 

techniczne  wymagania,  które  nie  są  istotne  z  punktu  widzenia  funkcjonalności  i 

niezawodności urządzenia Wymaganie specyficznych dla danego producenta technologii nie 

jest  obiektywnym  kryterium,  pozwalającym  na  uczciwe  konkurowanie  oferentów  w 

P

ostępowaniu.  Tymczasem  inne  rozwiązania  i  produkty,  umożliwiają  osiągnięcie 

wymaganych  przez  Zamawiającego  efektów  określonych  w  SWZ.  Nie  ma  żadnego 

technicznego, 

ani  też  innego  uzasadnienia  dla  tak  jaskrawego  dyskryminowania 

producentów  innych  niż  Check  Point.  Zamawiający  sformułował  szereg  wymagań 

oderwanych  od  rzeczywistych  potrzeb  Zamawiającego,  a  także  wymagania  te  ujęte  w 

zbiorze  wskazują,  iż  jedynie  rozwiązanie  Check  Point  spełnia  wszystkie  zaskarżonego 

wymagania  OPZ  a  także  zapewnia  uzyskanie  punktacji  z  poza  cenowych  kryteriach  oceny 

ofert.  Odwołujący  wskazał  na  orzeczenia  KIO:  KIO/KD  30/16  -  uchwała  KIO  z  dnia  13-05-

2016, wyrok KIO z 31.08.2017 r., KIO 1670/17, KIO 1112/15 - wyrok KIO z dnia 10-06-2015, 

KIO 1203/15 - wyrok KIO z dnia 25-06-2015, KIO 765/14 - wyrok KIO z dnia 05-05-2014, KIO 

724/16 - wyrok KIO z dnia 19-05-2016, KIO/KD58/16 - 

uchwała KIO z dnia 30-09-2016 

Zarzut 4 odwołania: 

Od

wołujący podniósł, że Zamawiający określił przedmiot zamówienia w § 1 i 2 wzoru 

umowy gdzie § 2 ust. 2 stanowi: 

„Wykonawca zrealizuje przedmiot Umowy: 

1)  Etap 1  - 

Dostawa sprzętu i wdrożenie (Rozdział 3 pkt 1-9 OPZ) – do 30 tygodni od dnia 

zawarcia Umowy; 


2) Etap 2a - 

Wsparcie techniczne (Rozdział 3 pkt 10-11 OPZ) – 36 miesięcy od dnia odbioru 

Etapu 1 dla platfo

rmy zabezpieczeń sieciowych NGFW (ANTP); 

3) Etap 2b 

– Wsparcie techniczne (Rozdział 3 pkt 10-11 OPZ) – 12 miesięcy od dnia odbioru 

Etapu 1 dla systemu Anty-

DDoS.” 

Postanowienie OPZ jednoznacznie wskazują, że na następujące cechy wsparcia: 

1)  jednym  z  istot

nych  elementów  wsparcia  technicznego  jest  usuwanie  usterek 

dostarczonego  rozwiązania  w  terminie  12  godzin/48  godzin  od  zgłoszenia  (pkt  15.4  i  15.5. 

OPZ); 

2)  okres  wsparcia  wynosi  odpowiednio  36  i  12  miesięcy  bez  możliwości  przedłużenia  (pkt 

15.1.1 OPZ); 

dla  świadczenia  wsparcia  technicznego  konieczne  jest  pozyskanie  przez  wykonawcę 

serwisu producenta oferowanego rozwiązania (pkt 15.5, 15.7, 15,9, 15.10, 15.11 OPZ). 

Tymczasem  w  §  7  wzoru  umowy  Zamawiający  wymaga  gwarancji  jakości  w 

rozumieniu 

kodeksu  cywilnego  (§  7  ust.  2  wzoru  umowy)  .  Zgodnie  z  art.  581.  k.c.:  „§  1. 

Jeżeli  w  wykonaniu  swoich  obowiązków  gwarant  dostarczył  uprawnionemu  z  gwarancji 

za

miast  rzeczy  wadliwej  rzecz  wolną  od  wad  albo  dokonał  istotnych  napraw  rzeczy  objętej 

gw

arancją,  termin  gwarancji  biegnie  na  nowo  od  chwili  dostarczenia  rzeczy  wolnej  od  wad 

lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy 

stosuje się odpowiednio do części wymienionej. § 2. W innych wypadkach termin gwarancji 

u

lega  przedłużeniu  o  czas,  w  ciągu  którego  wskutek  wady  rzeczy  objętej  gwarancją 

uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.” 

Ponadto  zgodnie z  §  7 ust.  11  wzoru  umowy:  „W  odniesieniu  do  wymienionego  lub 

naprawionego  elementu  Przedmiotu  Umowy,  termin  gwarancji  biegnie  na  nowo  od  chwili 

dokonania  skutecznej  naprawy  lub  zakończenia  wymiany.  Z  drugiej  strony  w  §  7  ust.  6 

znalazł się zapis: „Szczegółowy opis warunków gwarancyjnych został określony w Rozdziale 

15  OPZ.”  Przepis  ten  stawia  znak  równości  pomiędzy  pojęciem  „gwarancja”  z  pojęciem 

„wsparcie”. 

Odwołujący wskazał, że wobec powyższego zarówno regulacja art. 581 k.c. oraz § 7 

ust. 

11  będą  odnosić  się  do  wsparcia  technicznego  będące  przedmiotem.  W  konsekwencji 

każda  naprawa  usterki  w  ramach  gwarancji  będzie  naprawą  w  ramach  wsparcia 

technicznego  co  spowoduje  przerwanie  okresu  biegu  gwarancji  oraz  okresu  wsparcia  i 

rozpoczęcie  jego  biegu  od  nowa.  W  ramach  eksploatacji  oprogramowania  usterki  zdarzają 


się dość często i są naturalnym zjawiskiem eksploatacyjnym, stąd krótkie terminy usuwania 

usterek  w  OPZ.  Oznacza  to,  że  bieg  okresu  gwarancji  i  wsparcia  będzie  przerywany 

wielokrotnie  w  ciągu  każdego  roku  świadczenia  wsparcia  a  w  konsekwencji  łączny  okres 

gwarancji  i  wsparcie  jest  niemożliwy  do  określenia.  Ma  to  ten  skutek,  iż  pomimo  zapisów 

umowy i OPZ o 12 i 36 miesięcznym wsparciu technicznym wykonawca musi wycenić koszt 

wsparcia  na  znacz

nie  dłuższy okres tj.  na okres  wynikający  z  przerwania biegu gwarancji  i 

wsparcia. Na koszty wsparcia składają się: 

1/ koszty własne wykonawcy (personel) 

2/ serwis producenta 

W takim stanie rzeczy wykonawcy mając do czynienia z przepisami umowy, które nie 

określają  maksymalnego  okresu  świadczenia  usługi  wsparcia  na  skutek  regulacji  §  7,  nie 

mają możliwości wyceny usług wsparcia a tym samym wyceny przedmiotu oferty. 

W dniu 25 

października 2022 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której 

oświadczył,  że  uwzględnia  odwołanie  w  zakresie  zarzutu  2  odwołania  co  do  kryterium  P6 

oraz  zarzutu  3  odwołania  w  zakresie  pkt  3  lit.  a,  c,  d,  e,  f  oraz  zarzutu  4.  Ponadto, 

Zamawiający wniósł o umorzenie postępowania na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy pzp co 

do  zarzu

tów,  w zakresie  których  Zamawiający  planuje  zmianę  dokumentacji  postępowania: 

zarzut  1,  zarzut  2  co do  kryterium  P2,  zarzut  3  lit.  c  oraz  zarzut  4. W  pozostałym  zakresie 

Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania przedstawiając uzasadnienie faktyczne i prawne 

swojego stanowiska. 

W  dn

iu  25  października  2022  r.  wpłynęło  pismo  procesowe  Odwołującego 

zawierające merytoryczną argumentację w zakresie zarzutu 2 odwołania. 

W  dniu  25  października  2022  r.  na  posiedzeniu  z  udziałem  Stron  i  Uczestnika 

postępowania  Zamawiający  oświadczył,  że  planowane  zmiany  dokumentacji  nie  zostały 

wprowadzone, a modyfikacja zostanie opublikowana do dnia 31 października 2022 r.  

Ponadto, na posiedzeniu Odwołujący wycofał zarzut z pkt 3 lit. g odwołania. 

W dniu 31 października 2022 r. Zamawiający  opublikował modyfikacje dokumentacji 

postępowania.  

W  dniu  2  listopada  2022  r.  wpłynęło  do  Izby  pismo  procesowe  Odwołującego 

przedstawiające  dalszą  argumentację  co  do  zarzutu  1,  zarzutu  2  (kryteria:  P1-P6  po 

modyf

ikacji kryteriów oceny ofert) oraz zarzutu 3 lit. b.  


Izba u

staliła, co następuje: 

Izba ustaliła, że odwołanie czyni zadość wymogom proceduralnym zdefiniowanym w Dziale 

IX  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych,  tj.  odwołanie  nie 

zawiera  braków  formalnych  oraz  został  uiszczony  od  niego  wpis.  Izba  ustaliła,  że  nie 

zaistniały  przesłanki  określone  w  art.  528  ustawy  pzp,  które  skutkowałyby  odrzuceniem 

odwołania. 

Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania określone w art. 

505  ust.  1  i  2  ustawy  pzp,  tj.  posiadanie  i

nteresu  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów 

ustawy pzp.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Odwołującego,  zachowując  termin  ustawowy 

oraz  wskazując  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść  Odwołującego  zgłosił 

skuteczne 

przystąpienie  wykonawca  P.  N.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą 

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Evercom P. N. z siedzibą w Warszawie. 

Izba 

postanowiła  dopuścić  dowody  z  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania, 

odwołanie  wraz  z załącznikami,  odpowiedź  na  odwołanie  (dowody  nr  1-6)  wraz  z 

załącznikami  objęta  tajemnicą  przedsiębiorstwa  Zamawiającego,  zgłoszenie  przystąpienia 

wraz  z  załącznikami,  pismo  procesowe  Odwołującego  z  dnia  25  października  2022  r.  oraz 

dnia  31  października  2022  r.  wraz  z  załącznikami,  pismo  Przystępującego  stanowiące 

ustosunkowanie  się  do  modyfikacji  SWZ  dotyczącej  zarzutu  4  oraz  dowody  złożone  przez 

Zamawiającego  na  rozprawie  (dowody  nr  7-8).  Izba  ponumerowała  dowody  złożone  przez 

Zamawiającego w kolejności ich składania. 

Na 

podstawie  tych  dokumentów,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia, 

stanowiska  i  dowody  złożone  przez  strony  i  uczestnika  postępowania  w  trakcie 

posiedzenia i rozprawy, Krajowa 

Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła: 

Odwołanie zasługiwało na częściowe uwzględnienie. 

Na wstępie Izba wskazuje, że postanowiła umorzyć postępowanie odwoławcze: 

w zakresie zarzutu 2 odwołania (Parametr 6 przed modyfikacją) oraz zarzutu 3 odwołania 

(lit.  a,  d,  e,  f)  na  podstawie  art.  5

68  pkt  3  ustawy  pzp  z  uwagi  na  złożenie  przez 

Zamawiającego oświadczenia o uwzględnieniu powyższych zarzutów, 


w zakresie zarzutu 3 odwołania lit. g na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy pzp, z uwagi na 

złożenie przez Odwołującego oświadczenia o wycofaniu zarzutu, 

- w zakresie zarzutu 3 lit. c oraz 4 o

dwołania na podstawie art. 568 pkt 2 ustawy pzp, z uwagi 

na 

oświadczenie  Zamawiającego  o  częściowym  uwzględnieniu  tych  zarzutów  oraz 

oświadczenie  Odwołującego  i  Przystępującego,  że  modyfikacje  SWZ  wprowadzone 

zakresie  zarzutu  4  odpowiadają  żądaniom  odwołania.  Ponadto,  Zamawiający  w  zakresie 

zarzutu  3 lit.  c  wprowadził  modyfikacje SWZ  częściowo odpowiadające żądaniu odwołania, 

częściowo  wprowadził  nowe  treści  SWZ,  które  w  ocenie  Izby  zmieniają  kwestionowane 

postanowienie  OPZ  w  sp

osób,  który  powoduje  że  brak  jest  substratu  zaskarżenia 

w odniesieniu  do  tego  postanowienia. 

Izba  nie  przytacza  treści  kwestionowanego 

postanowienia  OPZ 

przed  i  po  modyfikacji,  gdyż  stanowi  ona  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

Zamawiającego.  Tym  samym,  rozpoznawanie  zarzutu  3  lit.  c  oraz  4  odwołania  stało  się 

bezprzedmiotowe, a więc jak stanowi ustawa pzp – zbędne.  

W  zakresie  podniesionych  zarzutów  Izba  ustaliła  brzmienie  pkt  5  zdanie  3  OPZ 

(postanowienie nie 

jest cytowane z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa Zamawiającego). 

Zarzut 1 

Zarzut zasługiwał na uwzględnienie. 

W zakresie zarzutu 1 odwołania Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Zgodnie  z  Rozdziałem  X  SWZ  (analogicznie  Sekcja  III.1.3.  ogłoszenia  o  zamówieniu): 

KWALIFIKACJA  PODMIOTOWA  WYKONAWCÓW  –  PODSTAWY  WYKLUCZENIA  ORAZ 

WARUNKI UDZIAŁU WYKONAWCÓW W POSTĘPOWANIU: „(…) 2. Zgodnie z art. 112 ust. 

2 Ustawy, o udzielenie Zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki 

dotyczące:  (…)  4)  zdolności  technicznej  lub  zawodowej.  w  zakresie  posiadanej  zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony,  jeżeli  Wykonawca 

wykaże,  że:  (…)  b)  dysponuje  personelem  (co  najmniej  dwie  osoby),  który  posiada  co 

najmniej wymienione kwalifikacje: 

i. minimum dwoma inżynierami z certyfikatem poziomu Check Point Security Master Elite; 

ii.  inżynierem  z  certyfikatem  Cisco  Certified  Internetwork  Expert  Routing  and  Switching 

(CCIE Routing and Switching); 


iii.  minimum 

dwoma  inżynierami  z  certyfikatem  najwyższego  poziomu  certyfikacji 

oferowanego rozwiązania; 

c) 

jest  autoryzowanym  partnerem  producenta  oferowanego  rozwiązania  oraz  jest 

autoryzowanym  partnerem  firmy  Check  Point  po

siadającym  status  partnerstwa  CCSP.  (po 

modyfikacji SWZ z dnia 31 października 2022 r.). 

Zgodnie  z  Rozdziałem  XI  SWZ  –  OŚWIADCZENIA  I  DOKUMENTY,  JAKIE  POWINNI 

ZŁOŻYĆ  WYKONAWCY,  W  TYM  INFORMACJA  O  PRZEDMIOTOWYCH  ŚRODKACH 

DOWODOWYCH ORAZ WYKAZ PODMIOTOWYCH ŚRODKÓW DOWODOWYCH pkt 3 lit. 

c): 

„c) w celu potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunku udziału w Postępowaniu 

określonego w Rozdziale X ust. 2 pkt 4 lit. c) SWZ: dokument  – oświadczenie firmy Check 

Point potwierdzające posiadanie statusu partnerstwa.” 

Przedmiot  sporu  w  zakresie  podniesionego  zarzutu  sprowadzał  się  do  odpowiedzi  na 

pytanie,  czy  Zamawiający  był  uprawniony  postawić  warunek  udziału  w  postępowaniu 

ograniczający krąg potencjalnych wykonawców do partnerów rozwiązania Check Point. Izba 

biorąc pod uwagę stanowiska Stron zaprezentowane w postępowaniu odwoławczym, a także 

zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy  uznała,  że  powyższy  wymóg  jest  niezgodny 

istotą  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  w  sposób  nieuzasadniony  potrzebami 

Zamawiającego utrudnia uczciwą konkurencję.  

Na wstępie wskazania wymaga, że zgodnie z art. 112 ustawy pzp: „1. Zamawiający określa 

warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz 

umożliwiający  ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia, 

szczególności  wyrażając  je  jako  minimalne  poziomy  zdolności.  2.  Warunki  udziału 

postępowaniu mogą dotyczyć: 1) zdolności do występowania w obrocie gospodarczym; 2) 

uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika 

to z odrębnych przepisów; 3) sytuacji ekonomicznej lub finansowej; 4) zdolności technicznej 

lub zawodowej.” Natomiast art. 116 ust. 1 ustawy pzp stanowi: „W odniesieniu do zdolności 

technicznej  lub  zawodowej  zamawiający  może  określić  warunki  dotyczące  niezbędnego 

wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych,  doświadczenia,  potencjału  technicznego 

wykonawcy  lub  osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia, 

umożliwiające  realizację  zamówienia  na  odpowiednim  poziomie  jakości.  W  szczególności 

zamawiający  może  wymagać,  aby  wykonawcy  spełniali  wymagania  odpowiednich  norm 

zarządzania  jakością,  w tym  w  zakresie  dostępności  dla  osób  niepełnosprawnych,  oraz 


systemów  lub  norm  zarządzania  środowiskowego,  wskazanych  przez  zamawiającego  w 

ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  w  dokumentach  zamówienia.”  Rozporządzenie  Ministra 

Rozwoju,  Pracy  i  Technologii  z dnia  23  grudnia  2020  r. 

w  sprawie  podmiotowych  środków 

dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od 

wykonawcy  (

Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2415  ze  zm.)  określa  w  §  9  katalog  podmiotowych 

środków  dowodowych,  których  zamawiający  może  żądać  w  celu  potwierdzenia  spełniania 

przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub 

zawodowej.  Ponad

to,  w  myśl  art.  16  pkt  1  –  3  ustawy  pzp:  „Zamawiający  przygotowuje  i 

przeprowadza  postępowanie  o udzielenie  zamówienia  w  sposób:  1)  zapewniający 

zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców;  2)  przejrzysty;  3) 

proporcjonalny.” 

Dalej  po

dnieść  należy,  że  zasada  proporcjonalności,  o  której  mowa  w  art.  16  ustawy  pzp 

nakazuje  zachowania  adekwatnego  do  danej  sytuacji,  tym  samym  musi  być  ono 

odpowiednie w okolicznościach danej sprawy, a podejmowane działania muszą odpowiadać 

założonym  celom.  W  myśl  cytowanego  wyżej  art.  112  ust.  1  ustawy  pzp  zamawiający  jest 

zobligowany formułować warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców 

środki  dowodowe,  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia,  z  uwzględnieniem 

potrzeb danego zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego 

wykonania  zamówienia.  W  odniesieniu  do  zasady  proporcjonalności  Izba  podziela 

stanowisko  wyrażone  w  wyroku  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia  4  października  2019  r., 

sygn.  akt:  KIO  1859/19,  iż:  „zgodnie  z  tą  zasadą  nakaz  przygotowania  i  przeprowadzenia 

postępowania  o udzielenie  zamówienia  w  sposób  proporcjonalny,  z  uwzględnieniem 

zachowania konkurencji wśród wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, nie 

jest  tożsamy  z  nakazem  dopuszczenia  do  zamówienia  wszystkich  podmiotów,  w  tym 

niezdolnych  do  jego  realizacji  w 

należyty  sposób,  lub  dopuszczenia  wszystkich  rozwiązań 

istniejących  na  rynku,  w  tym  nieodpowiadających  potrzebom  zamawiającego.”  W  tym 

kontekście  wskazania  wymaga,  że  ustanowione  warunki  udziału  w  postępowaniu  muszą 

spełniać  tzw.  test  proporcjonalności,  którego  przeprowadzenie  ma  wykazać,  że 

podejmowane działania są niezbędne i adekwatne do wybranego celu (tak też: wyrok TSUE 

z dnia 16 września 1999 r. w sprawie C-414/97). 

Warunki 

udziału Zamawiający winien wyrażać jako minimalne poziomy zdolności co skutkuje 

tym,  iż  za  zdolnego  do  wykonania  zamówienia  uznaje  się  wykonawcę,  który  wykaże 

spełnienie  minimalnych  wielkości,  określonych  przez  zamawiającego.  Należy  przy  tym 

uwzględniać  specyfikę  zamówienia,  w  tym  jego  rodzaj,  przedmiot,  zakres,  sposób 


wykonania,  wartość  i sposób  płatności.  Celem  stawiania  przez  zamawiających  warunków 

udziału w postępowaniu, jest zapewnienie, aby zamówienie zostało powierzone podmiotowi 

dającemu  rękojmię  jego  należytej  realizacji.  Zamawiający  zobowiązany  jest  przy  tym 

zachować równowagę pomiędzy jego tak rozumianym interesem, a interesem wykonawców. 

Chodzi  o  to,  aby  poprzez  wprowadzenie  nadmiernych  wymagań,  nie  nastąpiło 

wyeliminowanie z postępowania wykonawców, zdolnych do jego należytego wykonania (tak 

t

eż: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 29 września 2017 r., sygn. akt KIO 1922/17).  

Przenosząc powyższe na kanwę niniejszej sprawy Izba po pierwsze zauważa, że określony 

przez Zamawiającego wymóg nie odnosi się w ogóle do zdolności technicznej i zawodowej 

wykonawcy 

w świetle dyspozycji art. 112 w zw. z art. 116 ustawy pzp oraz przepisów wyżej 

cytowanego  Rozporządzenia.  Status  partnera  producenta  określonego  rozwiązania  nie 

dotyczy ani wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia, potencjału technicznego 

wykonawcy  lub  osób  skierowanych  przez  wykonawcę  do  realizacji  zamówienia, 

umożliwiających  realizację  zamówienia  na  odpowiednim  poziomie  jakości  ani  nie  obejmuje 

spełniania odpowiednich norm zarządzania jakością. Uzyskanie takiego statusu oraz warunki 

jego 

uzyskania są regulowane przez zewnętrzny (ale nie niezależny) podmiot – producenta. 

Status  partnera  producenta  jest  zatem  potwierdzeniem  istnienia  pewnej  relacji  pomiędzy 

sprzedawcą  –  partnerem  a  producentem.  W  ocenie  Izby,  wymóg  nawiązania  przez 

wykonawcę  tego  rodzaju  relacji  z  producentem  nie  mieści  się  w  warunkach  udziału  w 

postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej jakie dopuszcza ustawa pzp. W 

ramach warunków udziału w postępowaniu badana jest zdolność wykonawcy do wykonania 

zamówienia  na  bazie  dotychczasowego  doświadczenia,  posiadania  specjalistycznej  kadry 

czy zasobów technicznych a nie kwestia zawarcia umowy z określonym podmiotem czy też, 

jak  w 

przedmiotowym  postępowaniu  –  uzyskanie  statusu  partnera  producenta  rozwiązania, 

które  wykonawca  oferuje.  Już  z  tych  powodów  ustanowiony  warunek  udziału  w 

postępowaniu nie może się ostać.  

Rozpatrując  natomiast  ustanowiony  wymóg  jako  odnoszący  się  do  sposobu  wykonania 

zamówienia,  w  ocenie  Izby  stanowi  on  wymaganie  nieusprawiedliwione  potrzebami 

Zamawiającego  i  w  sposób  oczywisty  utrudniający  uczciwą  konkurencję,  prowadząc  do 

wyeliminowania 

z  postępowania  wykonawców  oferujących  inne  rozwiązania  dopuszczone 

postanowieniem  z  pkt  5  zdanie  3  OPZ, 

dających  rękojmię  należytego  wykonania 

zamówienia,  a  nieposiadających  statusu  partnera  producenta  Check  Point.  Izba  zwraca 

uwagę, że spełnienie warunków udziału w postępowaniu – a jako taki wymóg Zamawiający 

ustanowił  wykazanie  się  partnerstwem  producenta  Check  Point  –  stanowi  zbiór 


podstawowych  wymagań  jakimi  musi  charakteryzować  się  potencjalny  wykonawca.  Izba 

podziela przy tym stanowisko Zamawiającego, że warunki udziału w postępowaniu określone 

jako  minimalne  poziomy  zdolności  nie  muszą  dopuścić  do  postępowania  wszystkich 

wykonawców,  a  jedynie  tych  którzy  są  zdolni  do  wykonania  zamówienia.  Niemniej  jednak, 

a

rgumentacja  Zamawiającego  w  tym  zakresie  zmierzała  do  uznania,  że  wykonawca  który 

oferuje  inne  rozwiązanie  dopuszczone  przecież  postanowieniem  pkt  5  zdanie  3  OPZ 

nieposiadający  jednak  partnerstwa  Check  Point  już  takich  minimalnych  zdolności  nie 

wykazuje.  Z  powyższym  nie  sposób  się  zgodzić.  W  ocenie  Izby,  ustanowienie  takiego 

warunku było nakierowane na nieuzasadnione przedmiotem zamówienia ograniczenie kręgu 

potencjalnych  wykonawców,  co  stanowi  naruszenie  zasady  uczciwej  konkurencji  i 

proporcjonalności. Zauważenia przy tym wymaga, że kwestionowany warunek powoduje, iż 

to  podmiot  zewnętrzny  będzie  wywierał  wpływ  na  krąg  wykonawców,  którzy  będą  mogli 

złożyć  oferty  w  postępowaniu,  gdyż  to  od  producenta  określonego  przez  Zamawiającego 

rozwiązania będzie zależała decyzja o nadaniu statusu partnera danemu wykonawcy.  

Idąc  dalej  wskazać  należy,  że  Zamawiający  uzasadniał  postawienie  spornego  warunku 

konieczn

ością  wykonania  w  ramach  realizacji  zamówienia  określonych  prac  i  obawami 

dotyczącymi  wsparcia  producenta  przy  ich  wykonywaniu,  np.  w  sytuacjach  awaryjnych. 

ocenie Izby przywołane przez Zamawiającego powody nie usprawiedliwiają wprowadzenia 

w  dokumentacji 

wymogu  eliminującego  wykonawców  zdolnych  do  realizacji  zamówienia, 

nieposiadających  statusu  partnera  Check  Point.  Jak  słusznie  zwrócił  uwagę  Odwołujący, 

argumentacja  Zamawiającego  traci  na  wiarygodności,  biorąc  pod  uwagę,  iż  część  prac 

opisanych  w  OPZ 

jest  związanych  z  jeszcze  innym  rozwiązaniem,  a  w  tym  zakresie 

Zamawiający  nie  wymaga  partnerstwa  producenta.  Izba  podziela  także  stanowisko 

Odwołującego  co  do  postanowień  SWZ  dotyczących  personelu  wykonawcy.  To  osoby 

skierowane  do  wykonania  przedmiotowego 

zamówienia  z  uwagi  na  posiadaną  wiedzę, 

doświadczenie i kwalifikacje są gwarantem i nośnikiem odpowiedniej jakości wykonania prac. 

I  w  tym  zakresie  potrzeby  Zamawiającego  są  zabezpieczone  poprzez  warunek  dotyczący 

personelu 

–  specjalistów  posiadających  określone  certyfikacje.  Rację  należy  przyznać 

Zamawiającemu  w  twierdzeniu,  że  do  wykonania  określonych  prac  niezbędne  jest 

dysponowanie  przez  wykonawcę  określonym  potencjałem  i  poziomem  kwalifikacji,  niemniej 

jednak  te  zapewnia  war

unek wiedzy  i  doświadczenia  wykonawcy  oraz potencjał  personelu, 

który  Zamawiający  określił  na  wysokim poziomie.  Nieuzasadnione jest żądanie partnerstwa 

producenta  od  wykonawcy. 

Co  więcej,  Zamawiający  nie  wykazał  jakie  czynniki  jakościowe 

niesie  za  sobą  partnerstwo  producenta  Check  Point.  Zamawiający  wyraził  jedynie  bliżej 

nieskonkretyzowane  obawy  co  do  ewentualnego  wsparcia  producenta  przy  realizacji  prac, 


przy  czym  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  potwierdzających  tezę,  że  wykonanie 

określonych  prac  rodzi  ryzyko  braku  wsparcia  producenta,  a  posiadanie  statusu  partnera 

Check Point jest właściwym i jedynym sposobem na uniknięcie tego ryzyka.  

W  ocenie  Izby,  ustanowiony  przez 

Zamawiającego  wymóg  nie  może  stanowić  warunku 

udziału w postępowaniu w świetle art. 112 w zw. z art. 116 ustawy pzp, a co więcej utrudnia 

uczciwą konkurencję w sposób nieuzasadniony. Irrelewantne dla tej oceny pozostają dowody 

złożone przez Zamawiającego (dowód nr 1- 3 oraz dowód nr 7). 

Wskazania  wymaga,  że  Zamawiający  dokonując  modyfikacji  kwestionowanego  warunku 

dniu  31  października  2022  r.  dodał  postanowienie  o  wykazaniu  się  partnerstwem 

oferowanego  rozwiązania  (jak  w  żądaniu  odwołania),  jednak  nie  usunął  postanowienia 

partnerstwie producenta Check Point, dlatego też modyfikacja nie miała wpływu na istotę 

zarzu

tu.  Izba  nie  będąc  związana  żądaniami  odwołania  nakazała  usunięcie  warunku  w 

całości, mając na względzie naruszenie art. 112 ustawy pzp w zw. z art. 116 oraz 16 ustawy 

pzp. 

Zarzut 2 

W zakresie grupy zarzutów dotyczących kryteriów oceny ofert Izba ustaliła następujący stan 

faktyczny:  

Zgodnie  z 

Rozdziałem  XX:  TRYB  I  SPOSÓB  OCENY  OFERT:  „(…)  7.  Oferty  zostaną 

ocenione  przez  Zamawiającego  w  oparciu  o  kryteria  (po  modyfikacji  SWZ  z  dnia  31 

października 2022 r.): 

Lp.  

Nazwa kryterium oceny ofert  

Waga  

Całkowita cena brutto ( C )  

Parametr 1 (P1) - 

Dostarczona platforma zabezpieczeń sieciowych NGFW (ANTP) firewall jest 

nadzorowana przez system centralnego zarządzania posiadający możliwość uruchomienia 
(tego samego oprogramowania, z tego samego ob

razu ISO z identycznym kodem źródłowym 

oprogramowania, po ew. dokupieniu licencji) na wszystkich wymienionych platformach: 
urządzeniach typu appliance dostarczanych przez producenta bram sieciowych, bezpośrednio 
bez wirtualizacji na platformie sprzętowej zgodnej z Intel x86, jako maszyny wirtualnej w 
środowiskach VMware, Hyper-V oraz KVM. Oprogramowanie dostarczanych platform 
zabezpieczeń sieciowych NGFW umożliwia uruchomienie (tego samego oprogramowania, z 
tego samego obrazu ISO z identycznym kodem oprogramowania, po ew. dokupieniu licencji) 
na wszystkich wymienionych platformach: urządzeniach typu appliance dostarczanych przez 
producenta bram sieciowych, bezpośrednio bez wirtualizacji na platformie sprzętowej zgodnej 
z Intel x86, jako maszyny wirtualnej w 

środowiskach VMware, Hyper-V oraz KVM.  

Parametr 2 (P2) - 

Dostarczane platformy zabezpieczeń sieciowych NGFW są zarządzane 

poprzez system centralnego zarządzania bramami zapewniający zarządzanie polityką 
bezpieczeństwa wszystkich elementów dostarczanych bram sieciowych firewall za pomocą 
dedykow

anej aplikacji dla Windows pochodzącej od producenta dostarczonych bram z 

interfejsem GUI, komunikującej się z centralnym systemem zarządzania w sposób szyfrowany.  


Parametr 3 (P3) - 

Moduł identyfikacji użytkownika posiada dedykowanego agenta który 

pozwala na raportowanie i identyfikację użytkownika. Agent umożliwia instalację na 
komputerach użytkowników poprzez GPO. Działanie agenta polegające na przesyłaniu danych 
identyfikacyjnych nie wymaga 

instalacji lub integracji z żadnymi dodatkowymi usługami poza 

urządzeniami firewall oraz nie wymaga instalacji dedykowanego agenta na serwerach 
kontrolerów domeny AD.  

Parametr 4 (P4) - 

Maksymalna wysokość urządzenia firewall nie jest większa niż 3RU.  

Parametr 5 (P5) - 

Moc pojedynczego zasilacza w zaoferowanym urządzeniu firewall nie może 

być większa niż 900W.  

Parametr 6 (P6) - System Anty-DDoS pochodzi od tego samego producenta co oferowana 
platforma zabezpieczeń sieciowych NGFW i obie platformy (Anty-DDoS oraz NGFW) są objęte 
wsparciem technicznym jednego producenta.  

Na wstępie, odnosząc się zbiorczo do kryteriów oceny ofert wskazania wymaga, że zgodnie 

z  art.  239  ust.  2  ustawy  pzp: 

„Najkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca 

najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do  ceny  lub  kosztu  lub  oferta  z  najniższą  ceną  lub 

kosztem.

  Ocena  w  oparciu  o  ustalone  w  postępowaniu  kryteria  może  być  zatem  oceną 

wyłącznie  przez  pryzmat  oszczędności  wykonania  przedmiotu  zamówienia  (kryterium 

cenowe) bądź przez pryzmat efektywności, czyli stosunku jakości do ceny. Celem kryteriów 

o

ceny  ofert  jest  wybór  oferty  przedstawiającej  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do  ceny, 

przy czym oczywistym jest, że premiowane jest oferowanie rozwiązań dodatkowych czy też 

przekraczających  minimalne  poziomy  ustalone  w  SWZ,  które  nie  mają  charakteru 

ab

solutnego,  tym  samym  nie  zawsze  będą  spełnione  przez  wszystkich  wykonawców 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  w zakresie,  który  pozwoli  na  otrzymanie 

maksymalnej  liczby  punktów.  Istotne  jest  aby  kryteria  oceny  ofert  były  związane  z 

przedmiotem  zamówienia  (art.  241  ust.  1  ustawy  pzp).  Badanie  związku  pomiędzy 

przedmiotem  zamówienia  a  poza  cenowym  kryterium  oceny  ofert  sprowadza  się  do 

odpowiedzi  n

a pytanie, w jaki sposób deklarowany element oferty wykonawcy, premiowany 

w  kryterium  oceny  ofert,  przełoży  się  na  wyższą  jakość  świadczenia  na  etapie  realizacji 

zamówienia. 

Przenosząc  powyższe  na  kanwę  niniejszej  sprawy  wskazania  wymaga,  że  Odwołujący 

kwe

stionował zasadność ustanowienia poszczególnych poza cenowych kryteriów z uwagi na 

ich  określenie  w  sposób  faworyzujący  jedno  z  trzech  możliwych  do  zaoferowania 

postępowaniu  rozwiązań,  co  w  jego  ocenie  utrudnia  uczciwą  konkurencję  premiując 

sposoby  reali

zacji  funkcjonalności  właściwe  dla  jednego  rozwiązania,  a  nie  wnoszące 

dodatkowych  aspektów  jakościowych,  tym  samym  że  ustanowiono  kryteria  nie  związane 

przedmiotem zamówienia (naruszenie art. 241 ust. 1 ustawy pzp). Izba w części podzieliła 

stanowisko O

dwołującego (w zakresie kryteriów Parametru 3, 5 i 6). 


Na potwierdzenie, że kryteria poza cenowe zostały skopiowane i są adekwatne dla jednego 

rozwiązania  Odwołujący  wskazał  na  link  do  dokumentacji  Check  Point.  W  zakresie 

poszczególnych  Parametrów  w  kryteriach  Odwołujący  powoływał  się  na  dokumentacje 

dopuszczonych  w  postępowaniu  rozwiązań,  wskazując  linki  do  dokumentów  źródłowych 

języku  angielskim.  Odnosząc  się  zbiorczo  do  materiału  dowodowego  powołanego  przez 

Odwołującego  Izba  wskazuje,  że  zgodnie  z  art.  534  ustawy  pzp  Odwołujący  powinien 

wskazywać  dowody  dla  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzi  skutki  prawne,  przy  czym 

ocenie  Izby  wskazanie  nie  może  sprowadzać  się  do  odwołania  się  do  obszernych 

dokumentów  bez  określenia  umiejscowienia  treści  potwierdzających  podniesione 

twierdzenia. Co więcej, dowody w postępowaniu odwoławczym powinny zostać złożone wraz 

tłumaczeniem na język polski (art. 506 ust. 2 ustawy pzp), gdyż postępowanie odwoławcze 

jest prowadzone w języku polskim (art. 506 ust. 1 ustawy pzp). Z uwagi na brak wskazania 

na  poszczególne  treści  oraz  brak  złożenia  dowodów  wraz  z  tłumaczeniem  na  język  polski, 

Izba uznała dowody przywołane przez Odwołującego jako nieprzydatne dla rozstrzygnięcia. 

Izba  rozstrzygając  odnośnie  poszczególnych  kwestionowanych  kryteriów  poza  cenowych 

wzięła pod uwagę stanowiska Stron i złożone dowody, w oparcie o które dokonała badania 

czy  opis  kryteriów  i  ich  cel  znajdzie  odzwierciedlenie  w  wyższej  jakości  na  etapie 

wykonywania  zamówienia,  czy  też  zostały  ustanowione  w  oderwaniu  od  przedmiotu 

zamówienia,  sprzecznie  z  celem  kryteriów  poza  cenowych,  które  mają  pozwolić  na  wybór 

oferty przedstawiającej najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny. 

Parametr 1  

Zarzut dotyczący Parametru 1 nie potwierdził się.  

W  odniesieniu  d

o  powyższego  parametru  Odwołujący  wskazywał,  że  kryterium  reguluje 

aspekt odnoszący się do zainstalowania rozwiązania na dowolnej platformie sprzętowej lub 

wirtualnej

.  W  zakresie  tego  kryterium  Odwołujący  kwestionował  wymóg  instalacji 

oprogramowania  z jedn

ego  obrazu  ISO  czyli  z  użyciem  tego  samego  oprogramowania  dla 

instalacji różnego typu. Podnosił, że wymóg ten jest typowy dla rozwiązania Check Point, a 

pozostałe  rozwiązania  spełniają  funkcjonalność  w  inny  sposób.  Na  potwierdzenie 

powyższego Odwołujący wskazał na dowody w postaci linków do stron internetowych bądź 

dokumentacji  w 

języku  angielskim.  Odwołujący  nie  złożył  tłumaczenia  przywołanych 

dowodów,  dlatego  też  Izba  wskazane  linki  uznała  za  nieprzydatne  dla  rozstrzygnięcia. 

Odwołujący  podnosił  również,  że  dla  realizacji  funkcjonalności  wymóg  taki  pozostaje  bez 


znaczenia  i  n

ie  ma  przeszkód  aby  instalacja  na  różnych  platformach  odbywała  się  z 

odmiennych  obrazów  ISO  (odmiennych  kopii  instalacyjnych)  właściwych  dla  konkretnej 

platformy. 

Wskazywał, że kwestia sposobu instalacji oprogramowania nie ma znaczenia dla 

walorów użytkownych oprogramowania, gdyż nie wiąże się z odmiennością funkcjonalną. 

Zamawiający  natomiast  wskazywał  na  premiowanie  rozwiązanie  –  wsparcie  wirtualne  czy 

sprzętowe,  które  pozwoli  na  zachowanie ciągłości  działania i  bezpieczeństwo  w  sytuacjach 

awaryjnych 

np. użycia bezpośrednio własnych zasobów sprzętowych do uruchomienia wersji 

zastępczej,  do  czasu  rozwiązania  problemu  przez  wykonawcę.  Podnosił,  że  używając 

takiego  samego  oprogramowania  b

ędzie  w  stanie  zwiększyć  wydajność  rozwiązania 

dokładając kolejne procesory wirtualne lub użyć mocniejszego sprzętu celem zainstalowania 

rozwiązania.  Zaznaczył,  że  użycie  tego  samego  pliku  zapewnia  zgodność  z  oferowanym 

systemem. 

Odnosząc się do powyższego, w ocenie Izby Zamawiający uzasadnił potrzebę premiowania 

rozwiązania realizującego funkcjonalność z jednego pliku. Zamawiający wskazał bowiem na 

większą  stabilność,  bezpieczeństwo  oraz  szerszy  wachlarz  możliwości  działania  w 

sytuacjach  awaryjnych,  co  nie

wątpliwie  przekłada  się  na  wyższą  jakość  sposobu  realizacji 

funkcjonalności, która może być premiowana. Co więcej, Odwołujący nie przedstawił dowodu 

potwierdzającego stawiane tezy, że irrelewantny jest sposób spełnienia funkcjonalności. 

Parametr 2 

Zarzut 

dotyczący Parametru 2 nie zasługiwał na uwzględnienie. 

W odniesieniu do Parametru 2 Odwołujący wskazywał, że jest to specyficzne wymaganie dla 

Check Point, natomiast nie wn

oszące żadnych zalet w kontekście zarządzania w porównaniu 

do  zarządzania  przez  przeglądarkę  internetową  Web.  Podnosił,  że  zastosowanie  aplikacji 

instalowanej  na  stacji  administratora  lub  stacji, 

z  której  takie  zarządzanie  miałoby  być 

reali

zowane  powoduje  możliwość  zaistnienia  zagrożenia  na  dwóch  poziomach: 

oprogramowania  oraz  systemu  operacyjnego, 

na  którym  będzie  zainstalowane  takie 

oprogramowanie. 

Podnosił,  że  oprogramowanie  w  kontekście  rozwiązań  Check  Point  nie 

pozwala na pełną konfigurację urządzeń NGWF co powoduje i tak konieczność łączenia się 

przez  przeglądarkę  WWW  w  celu  konfiguracji  np.  elementów  sieciowych.  Wskazywał,  że 

rozwiązanie  Check  Point  posiada  także  przeglądarkowy  system  zarządzania  o  znacznie 

szerszych 

możliwościach  niż  dedykowana  aplikacja.  Odwołujący  na  potwierdzenie 


powyższego wskazał na link strony www CheckPoint gdzie znajduje się instrukcja do konsoli 

zarządczej w języku angielskim. 

Zamawiający  wskazywał  natomiast  na  większy  poziom  bezpieczeństwa  w  przypadku 

dedykowanej  aplikacji  niż  przeglądarek  internetowych.  Podnosił,  że  na  przeglądarki 

internetowe  są  wykrywane  ciągle  nowe  podatności,  a  rozwiązanie  oparte  o  aplikację  jest 

mniej  podatne  na  incydenty.  Zwracał  uwagę,  że  parametr  mówi  o  zarządzaniu  przez 

aplikację co do części dot. polityki bezpieczeństwa, a nie konfiguracji samego Firewalla. 

W  ocenie  Izby,  Zamawiaj

ący  przedstawił  aspekty  jakościowe  opisanego  kryterium 

mieszczące  się  w  potrzebach  Zamawiającego  i  zgodne  z  celem  kryterium.  Niewątpliwie, 

rozwiązanie  oparte  o  aplikację  będzie  mniej  podatne  na  incydenty  co  zostało  przez 

Zamawiającego  wykazane  dowodem  nr  8. Odwołujący wskazywał  na  konieczność łączenia 

się aplikacji z przeglądarką celem konfiguracji urządzenia, niemniej jednak kryterium odnosi 

się  wyłącznie  do  części  dotyczącej  polityki  bezpieczeństwa.  W  ocenie  Izby  ustanowienie 

takiego  kryterium  jest  uzasad

nione  wyższą  jakością.  Jak  już  zostało  poniesione,  poza 

cenowe  kryteria  oceny  ofert  mają  na  celu  premiowanie  rozwiązań  lepszych  jakościowo,  co 

jednocześnie  oznacza,  że  nie  wszystkie  rozwiązania  oferowane  przez  wykonawców 

spełniających warunki udziału w postępowaniu i oferujących produkty zgodne z OPZ muszą 

być premiowane. Ponadto, Odwołujący nie wykazał, że pozostałe rozwiązania nie spełniają 

powyższego  wymogu,  a ograniczył  się  wyłącznie  do  postawienia  tez  nie  popartych 

dowodami.  

Parametr 3 

Zarzut dotyczący Parametru 3 zasługiwał na uwzględnienie 

W  odniesieniu  do  powyższego  kryterium  poza  cenowego  Odwołujący  wskazywał,  że 

dedykowany agent jest rozwiązaniem typowym dla Check Point i w tym zakresie odniósł się 

poprzez link do dokumentacji Check Point w języku angielskim. Wskazał, że Parametr 3 nie 

od

nosi  się  do  jakiejkolwiek  dodatkowej  funkcjonalności  lecz  określa  sposób  realizacji 

funkcjonalności  „identyfikacja  użytkownika”.  Zamawiający  wymaga  aby  za  identyfikację 

użytkownika  odpowiadał  odrębny  dedykowany  agent  co  jest  cechą  charakterystyczną  dla 

Che

ck  Point  podczas  gdy  FortiGate  potrafi  to  robić  z  wykorzystaniem  FSSO 

i FortiAuthenticator 

(w tym zakresie podał link do dokumentacji w języku angielskim). 

Zamawiający  w  odniesieniu  do  ustanowionego  kryterium  podnosił  jedynie  kwestie 

bezpieczeństwa  i  wewnętrznych  polityk  bezpieczeństwa.  Wskazywał,  że  sposób  realizacji 


funkcjonalności  pozwala  na  zbierania  informacji  o  użytkownikach  na  komputerze 

użytkownika i nie wymaga integracji z systemem domenowym. 

W ocenie Izby

, Zamawiający nie wykazał jak premiowane kryterium przekłada się na wyższą 

jakość  rozwiązania  w  kontekście  wewnętrznych  polityk  bezpieczeństwa,  na  które 

Zamawiający się powoływał, a których nie złożył. Argument ten traci na wiarygodności biorąc 

pod uwagę,  że  kryterium  ma  punktować  dodatkowe aspekty  wartościowe ponad  opisane  w 

OPZ,  a  jeśli  byłoby  tak  że  punktowane  rozwiązanie  jest  koniecznością  w  kontekście 

wymagań  polityki  bezpieczeństwa  Zamawiającego  to  byłby  to  aspekt  wymagany  od 

wszystkich  rozwiązań,  a  nie  dodatkowo  premiowany.  Zamawiający  nie  wyjaśnił  również 

dlaczego  instalacja  na  kontrolerach  domeny  jest  niższej  jakości  niż  instalacja  na  kontach 

użytkowników.  Zamawiający  wskazywał  na  komunikowanie  się  agenta  z  firewallami  w 

sposób  szyfrowany,  co  w  jego  ocenie  podnosi  jakość  rozwiązania,  niemniej  jednak  opis 

Parametru  3  nie  odwołuje  się  do  takiego  aspektu  jak  komunikacja  w  sposób  szyfrowany. 

Ponadto  podnosił,  że  komunikacja  będzie  bezpośrednia  a  nie  z  wykorzystaniem  narzędzi 

pośrednich,  jednak  nie  wskazał  jak  przekłada  się  to  na  wyższą  jakość  rozwiązania.  Tym 

samym  Izba  uznała,  że  ustanowienie  kryterium  poza  cenowego  jest  nieuzasadnione, 

utrudniające  uczciwą  konkurencję  oraz  niezgodne  z  celami  kryterium,  gdyż  nie  premiuje 

wyższej jakości sposobu osiągnięcia funkcjonalności, a odmienność tego sposobu, który nie 

niesie za sobą dodatkowych wartości. 

Parametr 4 

Zarzut dotyczący Parametru 4 nie zasługiwał na uwzględnienie. 

Odwołujący  kwestionował  to  kryterium  w  powiązaniu  z  wymogiem  z  pkt  5.1.7.  OPZ  oraz 

kryte

rium  Parametru  5, wskazując że spełnienie tych  wymogów  przez  inne rozwiązanie niż 

Check  Point  będzie  wiązało  się  z  większym  zapotrzebowaniem  na  miejsce  w  szafie  co 

będzie  prowadziło  do  przekroczenia  wysokości  3RU  i  niemożności  zdobycia  punktów  w 

Parametrze 

4. Nie skarżył zatem powyższego kryterium co do jego istoty.  

Zamawiający  argumentował  natomiast,  iż  wszelkie  urządzenia  są  umieszczane  w  szafach 

serwerowych,  a  powierzchnia  serwerowni  jest  ograniczona

,  a  więc  premiowanie  urządzeń 

mniejszych jest uzasadnione. 

W  ocenie  Izby,  kryterium  oceny  of

ert  z  Parametru  4  premiuje  rozwiązania  zajmujące  mniej 

miejsca  w  serwerowni,  co  jest  uzasadnione  potrzebami  Zamawiającego.  Kryterium  oceny 

ofert  pozwala  na  premiowanie  tych 

urządzeń,  które  zajmują  mniej  miejsca.  Zdaniem  Izby 


Zamawiający nie naruszył w ten sposób przepisów ustawy pzp, a kryterium jest adekwatne 

do celu jakiemu ma służyć i związane z przedmiotem zamówienia. Kryterium niesie bowiem 

za sobą określone korzyści dla Zamawiającego na etapie realizacji zamówienia. 

Parametr 5 

Zarzut w 

odniesieniu do Parametru 5 potwierdził się. 

Odwołujący podnosił w zakresie kryterium 5,  dotyczącego maksymalnej mocy zasilaczy, że 

nie premiuje ono rozwiązań lepszych jakościowo, a wyłącznie faworyzuje jedno rozwiązanie 

Check Point, 

gdyż w pozostałych rozwiązaniach zasilaczy jest mniej ale mają wyższą moc. 

Odwołujący  przedstawił  zależności,  z  których  wynika,  że  moc  jednostkowa  (pojedynczego 

zasilacza) nie przekłada się na niższe zużycie energii, a tak właśnie Zamawiający uzasadniał 

zastosowanie spornego kryterium. 

Zdaniem Izby, ustanowione kryterium nie premiuje rozwiązań o wyższej jakości, a wyłącznie 

rozwiązanie  producenta  Check  Point.  Jak  wynika  z  dowodu  przedłożonego  przez 

Zamawiającego  (dowód  nr  4)  oraz  Odwołującego  (ulotka  techniczna  producenta-  Check 

Point) 

wymóg  ten  spełnia  powyższe  rozwiązanie.  Niższe  zużycie  energii,  które  powołuje 

Zamawiający  mogłoby  być  premiowane  jeśli  dotyczyłoby  całego  urządzenia,  a  nie 

pojedynczego  zasilacza.  Jak  wynika  z  wyliczeń  przedstawionych  przez  Odwołującego 

zużycie  energii  jest  zależne  od  tego  ile  zasilaczy  o  danej  mocy  potrzebuje  urządzenie  aby 

działać  poprawnie.  Sposób  opisania  kryterium  powoduje,  że  nie  odzwierciedla  ono  i  nie 

premiuje  faktycznego 

niższego  zużycia  energii,  tym  samym  wyższej  jakości,  czy 

efektywności, a więc jest niezgodne z celami kryterium. 

Parametr 6 

Zarzut potwierdził się. 

W zakresie Parametru 6 Odwołujący kwestionował wymaganie kryterium aby  System Anty-

DDoS  pochodzi

ł  od  tego  samego  producenta  co  oferowana  platforma  zabezpieczeń 

sieciowych  NGFW. 

Podnosił,  że  CheckPoint  jako  jedyny  z  trzech  producentów  oferuje 

swoim  rozwiązaniu  rozwiązanie  Radware  pod  własną  marką.  Pozostali  producenci  nie 

oferują  narzędzia  AntyDDoS  po  własną  marką.  W  konsekwencji  nie  mają  szans  na 

uzyskan

ie  punktów  w  tym  kryterium  oceny  ofert.  Zamawiający  natomiast  uzasadniał 

kryterium  postulat

ami  w  zakresie  stabilności  i  bezpieczeństwa  na  najwyższym  poziomie. 


Podkreślał,  że  stanowi  ono  zagwarantowanie  kompatybilności  urządzeń  i  rozwiązań  w 

środowisku Zamawiającego i podczas wdrożenia i eksploatacji. 

W  ocenie  Izby, 

Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  wyjaśnił  jak  pochodzenie  rozwiązań 

AntyDDoS  i  Firewall  od  jednego  producenta  przełoży  się  na  wyższą  jakość  rozwiązania. 

Zamawiający  posłużył  się  ogólnikami,  jak  bezpieczeństwo,  stabilność  i  kompatybilność, 

ułatwienie  w  rozwiązywaniu  problemów  przy  wdrożeniu  i  eksploatacji  ale  nie  wyjaśnił 

praktycznych  aspektów  premiowanej  wyższej  jakości  takiego  rozwiązania.  Zamawiający 

wskazywał,  że  zgodnie  z  jego  wiedzą  Parametr  ten  spełniają  dwa  rozwiązania,  niemniej 

jednak nie przedstawił w tym zakresie dowodów. Zauważyć należy, że wykonawca oferujący 

rozwiązania  AntyDDoS  i  Firewall  od  różnych  producentów  odpowiada  za  ich  prawidłowe 

wdrożenie  i  konfigurację.  Wymaganie  aby  pochodziły  od  jednego  producenta  nie  wnosi 

dodatkowych korzyści po stronie Zamawiającego, czy wyższej jakości. W obu przypadkach, 

wykonawca  odpowiada  za  prawidłową  realizację  zamówienia  na  tych  samych  zasadach. 

Tym  samym  Izba  uznała,  że  ustanowienie  kryterium  poza  cenowego  jest  nieuzasadnione, 

utrudniające  uczciwą  konkurencję  oraz  niezgodne  z  celem  kryterium,  gdyż  nie  premiuje 

wyższej jakości sposobu osiągnięcia funkcjonalności a odmienność tego sposobu. 

Zarzut 3 lit. b 

Zarzut zasługiwał na uwzględnienie. 

W zakres

ie podniesionego zarzutu Izba ustaliła brzmienie kwestionowanego pkt 5.1.7. OPZ 

(postanowie

nie nie jest cytowane z uwagi na tajemnicę przedsiębiorstwa Zamawiającego). 

W ocenie Izby opis przedmiotu zamówienia z pkt 5.1.7. w sposób nieuprawniony faworyzuje 

j

edno  rozwiązanie,  tym  samym  utrudnia  uczciwą  konkurencję.  Zgodnie  z  art.  99  ust.  4 

ustawy pzp: 

„Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać 

uczciwą  konkurencję,  w  szczególności  przez  wskazanie  znaków  towarowych,  patentów  lub 

p

ochodzenia,  źródła  lub  szczególnego  procesu,  który  charakteryzuje  produkty  lub  usługi 

dostarczane  przez  konkretnego  wykonawcę,  jeżeli  mogłoby  to  doprowadzić  do 

uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów.”  

Zamawiający  stawiając  kwestionowane  wymaganie  w  sposób  oczywisty  uprzywilejowuje 

jedno 

rozwiązanie  względem  innych  rozwiązań,  dopuszczonych  w  postępowaniu 

postanowieniem  pkt  5  zdanie  3 

OPZ.  Z  dowodów  przedłożonych  przez  Zamawiającego 

(dowody  nr  4-

6)  wynika,  że  wyłącznie  jedno  rozwiązanie  (dowód  nr  4)  spełnia  powyższy 

wymóg w standardzie. Zamawiający wskazywał w dowodach nr 5 i 6 na spełnienie, w jego 


ocenie,  wymogu  z  pkt  5.1.7. 

przez  pozostałe  rozwiązania,  ale  nie  wykazał,  że  urządzenia 

innych 

producentów zaznaczone na zielono w dowodach, spełniają jednocześnie pozostałe 

wymagania  OPZ. 

Izba  zauważa  przykładowo,  że  urządzenie  zaznaczone  w  dowodzie  nr  6 

nie  ma  oznaczenia  „Yes”  w  wierszu  11  parametrów  technicznych.  Ponadto,  ze  złożonych 

dowodów  wynika,  że  tylko  jedno  rozwiązanie  w  standardzie  spełnia  kwestionowany  punkt 

opisu  przedmiotu  zamówienia.  Pozostałe  rozwiązania  muszą  zostać  zaoferowane  z 

parametrem  ponad  wymóg  z  pkt  5.1.7.,  co  niewątpliwie  podraża  ofertę,  a  także  utrudnia 

zdobycie  punktów  w  Parametrze  4.  Co  więcej,  Zamawiający  uzasadniał  wymaganie  pkt 

5.1.7. OPZ większym bezpieczeństwem z uwagi na określoną redundancję. Niemniej jednak 

pkt  5.1.7.  OPZ  nie  reguluje  poziomu  redundancji,  a z 

dowodów  przedłożonych  przez 

Zamawiającego  nie  wynika  na  jakim  poziomie  jest  redundancja  urządzeń  spełniających 

zdaniem  Zamawiającego  wymóg  pkt  5.1.7.  OPZ,  w  tym  urządzeń  producentów  innych  niż 

preferowane 

wskazanych przez Zamawiającego (zaznaczonych na zielono w dowodach nr 5 

i  6)

,  a  cechujących  się  spełnieniem  pkt  5.1.7.  OPZ  ponad  parametr  nim  określony. 

Zamawiający nie uzasadnił więc realnie dlaczego wartości podane w pkt 5.1.7. OPZ zostały 

określone  na  danym  poziomie.  W  ocenie  Izby,  z  powyższych  okoliczności  jednoznacznie 

wynika,  że  wymaganie  pkt  5.1.7.  OPZ  prowadzi  do  uprzywilejowania  rozwiązania 

preferowanego  przez  Zamawiającego.  Izba,  nie  będąc  związana  żądaniami  odwołania, 

nakazała  dostosowanie  ww.  postanowienia  do  zgodności  z art.  99  ustawy  pzp,  nie 

narzucając  konkretnej  treści,  a  nakazując  aby  spełnienie  wymagania  było  możliwe  przez 

ws

zystkie  rozwiązania  dopuszczone  do  postępowania  pkt  5  zdanie  3  OPZ  na  równych 

zasadach. 

Mając na względzie powyższe orzeczono jak w sentencji. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557, art. 574 i art. 575 

ustawy  pzp  oraz  w  oparciu  o 

przepisy  §  5  pkt  1  i  2  lit.  b  oraz  §  7  ust.  2  pkt  1  i  ust.  3 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania 

wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  z 2020  r.  poz.  2437),  stosownie  do  wyniku 

postępowania  obciążając  kosztami  postępowania  Zamawiającego  w  części  5/8 

Odwołującego w części 3/8. 

Na  koszty  postępowania  odwoławczego  składał  się  wpis  uiszczony  przez  Odwołującego 

w w

ysokości  15.000,00  zł  oraz  koszty  poniesione  przez  Odwołującego  z  tytułu 


wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3.600,00  zł  (łącznie  18.600,00  zł).  Odwołujący 

poniósł  dotychczas  koszty  postępowania  odwoławczego  w  wysokości  18.600,00  zł  tytułem 

wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia  pełnomocnika,  tymczasem  odpowiadał  za  nie  do 

wysokości  6.975,00  zł  (18.600,00  zł  x  3/8).  Wobec  powyższego  Izba  zasądziła  od 

Za

mawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  11.625,00  zł,  stanowiącą  różnicę  pomiędzy 

kosztami  poniesionymi  dot

ychczas  przez  Odwołującego  a kosztami  postępowania,  za  jakie 

odpowiada w świetle jego wyniku. 

Przewodniczący: ………………………………