Sygn. akt:
KIO 2713/22
POSTANOWIENIE
z dnia 27 pa
ździernika 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Joanna Gawdzik
– Zawalska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27
października 2022 r. Warszawie
odwołania wniesionego w dniu 14 października 2022 r. przez wykonawcę:
ASH R. S. (
ul. Słowackiego 20A, 07-417 Ostrołęka)
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego:
Gmina Łęczyca (ul. Konopnickiej 14, 99-100 Łęczyca)
przy udziale wykonawcy
FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp. k. (Kudrowice 12, 95-200 Pabianice)
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Umorz
yć postępowanie odwoławcze;
2. Nakaza
ć zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
s
tanowiącą 100 % należnego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust.1 i art. 580 ust.1 i 2 ustawy z d
nia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
KIO 2713/22
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
podstawowym bez negocjacji przez
Gmina Łęczyca (ul. Konopnickiej 14, 99-100 Łęczyca)
(dalej:
„Zamawiający”) na: zmniejszenie emisji zanieczyszczeń wymiana źródeł ciepła na
terenie Gminy Łęczyca w formule „zaprojektuj i wybuduj” (Numer referencyjny:
GPI.272.1.2022, o
głoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowum Unii
Europejskiej nr 352942-2022-PL w dniu 1 lipca 2022 r., sprostowanie nr 398964-2022-PL w
dniu 22 lipca 2022 r.) (dalej:
„Postępowanie”) w dniu 14 października 2022 r. do Prezesa
Krajowej Izby Odw
oławczej w Warszawie wniesione zostało odwołanie przez wykonawcę,
którym jest ASH R.S. (ul. Słowackiego 20A, 07-417 Ostrołęka) (dalej: „Odwołujący” lub
„Wykonawca”).
Pismem z dnia 20 pa
ździernika 2022 r. przystąpienie do postępowania po stronie
Zamawiającego zgłosił wykonawca FlexiPower Group sp. z o.o. sp.k (Kudrowice 12, 95 - 200
Pabianice) (dalej:
„Przystępujący” lub „FlexiPower”).
Wykonawca wn
iósł odwołanie wobec niezgodnych z przepisami ustawy z dnia 11
września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz. 1710) (dalej:
„Ustawa” lub „Pzp”) czynności i zaniechań Zamawiającego skutkujących naruszeniem
Ustawy:
Odrzucenie
oferty Odwołującego – naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Ustawy
poprzez jego błędne zastosowanie i odrzucenie oferty Odwołującego wobec niezłożenia
podmi
otowego środka dowodowego, potwierdzającego brak podstaw wykluczenia lub
spełnianie warunków udziału w postępowaniu tj. złożenia 225 egzemplarzy protokół
częściowych dot. wykonanego zadania przez Odwołującego w JEDZ, w sytuacji gdy
Od
wołujący złożył protokół odbioru końcowego, z którego wynika, iż prace zostały wykonane
należycie, oraz w terminie umownym,
Zaniechanie wezwania FlexiPower do wykazania posiadania przez osoby wykazane
w JEDZ uprawnień o których mowa V ust. 9 pkt 2 Specyfikacji Warunków Zamówienia (dalej
zwane
również: „SWZ”) – naruszenie art. 128 § 1 Pzp poprzez jego niezastosowanie w
stosunku do oferty FlexiPower, poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcy do wykazania
posiadania przez osoby wykazane w JEDZ uprawnień o których mowa V ust. 9 pkt 2
Specyfik
acji Warunków Zamówienia, w sytuacji gdy złożone dokumenty i oświadczenia były
niekompletne, co z kolei u
niemożliwiło Zamawiającemu przeprowadzenie stosownej
weryfikacji złożonej oferty,
Utajnienie
oferty złożonej przez FlexiPower w zakresie załącznik nr 9 dot. wykazu
oferowany
ch kotłów oraz zaniechanie odtajnienia oferty złożonej przez FlexiPower w
zakresie załącznik nr 9 dot. wykazu oferowanych kotłów – naruszenie art. 18 ust. 1 i 3 Pzp w
KIO 2713/22
zw. z 16 Pzp poprzez naruszenie
zasady jawności postępowania wskutek bezpodstawnego
utajn
ienia części dokumentów przedłożonych przez FlexiPower tj. Załącznika nr 9 do oferty
wykazu oferowanych kotłów, oraz zaniechanie odtajnienia przedmiotowych dokumentów w
sytuacji gdy wykonawca ten nie jest produce
ntem kotłów, a oferuje wyłącznie kotły
powsz
echnie dostępne na rynku ogólnym, natomiast zaniechanie odtajnienia
przedmiotowych dokumentów skutkuje na obecną chwilę brakiem możliwości zbadania
zgodności oferowanych kotłów ze Specyfikacją Warunków Zamówienia, a w konsekwencji
naruszenie przy ocenie ofert i wyborze oferty najkorzystniejszej zasady uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców oraz dążenie do udzielenia zamówienia wykonawcy
wybranemu niezgodnie z przepisami Ustawy i poprzez prowadzen
ie postępowania o
udzi
elenie zamówienia publicznego w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję oraz
równe traktowanie wykonawców, a także w sposób nieprzejrzysty
i w konsekwencji
4. wyb
ór w Postępowaniu oferty FlexiPower jako najkorzystniejszej.
Ma
jąc na uwadze powyższe Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu dokonania: 1.Wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej;
Unieważnienia decyzji o odrzuceniu oferty Odwołującego; 3.Unieważnienia decyzji o
wyborze najkorzystniejszej oferty FlexiPower 4.
Ponownego badania i oceny złożonych ofert;
5.Odtajnienia dokum
entów złożonych w toku niniejszego postępowania przez FlexiPower w
zakresie załącznika nr 9 dot. wykazu oferowanych kotłów.
Pismem z dnia 20
października 2022 r. Zamawiający uwzględnił zarzut:
1. Naruszenia art 226 ust. 1 pkt 2 lit. c Ustawy
poprzez jego błędne zastosowanie i
odrzucenie oferty Odwołującego wobec niezłożenia podmiotowego środka
dowodowego, potwierdzającego brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków
udziału w postępowaniu w sytuacji gdy wykonawca złożył wymagane środki
dowodowe oraz
2. Naruszenia art. 18 ust. 1 i 3 Ustawy w zw. z 16 Ustawy poprzez naruszenie zasady
jawności postępowania wskutek bezpodstawnego utajnienia części dokumentów
przedłożonych przez FlexiPower tj. Załącznika nr 9 do oferty wykazu oferowanych
kotłów, oraz zaniechanie odtajnienia przedmiotowych dokumentów w sytuacji gdy
wykonawca ten nie je
st producentem kotłów, a oferuje wyłącznie kotły powszechnie
dostępne na rynku ogólnym.
W pozo
stałym zakresie tj. co do zarzutu naruszenia art. 128 § 1 Ustawy poprzez
zaniechanie wezwania FlexiPower do wykazania posiadania przez osoby wykazane w JEDZ
upraw
nień o których mowa V ust. 9 pkt 2 Specyfikacji Warunków Zamówienia, Zamawiający
wn
iósł o jego oddalenie wskazując, że zgodnie z dokumentami zamówienia na etapie
badania i oceny ofert nie wymagał przedłożenia dodatkowych podmiotowych środków
KIO 2713/22
dowodowych, po
twierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu a jedynie
oświadczenia we wskazanym zakresie, tj. nie wymagał złożenia dokumentu
potwierdzającego nabycie uprawnień budowlanych, a tym samym nie był uprawniony do
wezwania do jego złożenia. Zamawiający powołał się na § 10 Rozporządzenia Ministra
Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia
2020 r. w sprawie podmiotowych środków
dowod
owych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od
wykonawcy
zgodnie z którym „W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków
udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji zamawiający może, zamiast podmiotowych
środków dowodowych, o których mowa w § 6–9, żądać oświadczenia wykonawcy o
spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji.”
Pi
smem z dnia 26 października 2022 r. Wykonawca cofnął odwołanie w zakresie zarzutu
nieuwzględnionego przez Zamawiającego.
Izba stwierdzi
ła, że Zamawiający i Odwołujący przesłali pisma procesowe
Przystępującemu oraz, że Przystępujący został prawidłowo zawiadomiony terminie
posiedzenia przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Izba nie dopatrz
yła się zaistnienia przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 528 Ustawy.
Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość
poniesienia s
zkody jako przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności odwołania z art. 505
ust. 1 Ustawy.
Izba stwierdza,
że Ustawa nie wskazuje terminu, w jakim przystępujący do postępowania
odwoławczego może złożyć oświadczenie o sprzeciwie, co do uwzględnienia odwołania
przez zamawiającego. Termin ten skorelowany jest jednak ze skutkami procesowymi
zależnymi od chwili uwzględnienia odwołania przez zamawiającego. Wobec złożenia przez
Zamawiającego oświadczenia o uznaniu odwołania w części przed rozprawą, to moment
zamknięcia posiedzenia Izby stanowił termin stanowczy na złożenie oświadczenia o
sprzeciwie wobec uwzględnienia odwołania. Jest to etap, na którym zapada decyzja Izby o
skierowaniu odwołania do rozpoznania na rozprawie, zaś do tego konieczne jest istnienie w
sprawie sporu
podlegającego rozstrzygnięciu. Skutkiem prawnym braku sprzeciwu
uczestnika postępowania jest materialny zanik sporu, będącego warunkiem możliwości
wydania merytorycznego rozstrzygnięcia. Z uwagi na brak oświadczenia Przystępującego,
co do sprzeciwu wobec uwzględnienia odwołania w części przez Zamawiającego, Izba
zobligowana jest, w związku z brakiem możliwości wydania orzeczenia merytorycznego, do
podjęcia rozstrzygnięcia formalnego poprzez umorzenie postępowania odwoławczego.
Niestawiennictwo wykonawcy na posiedzeniu nie wstrzymuje
postępowania odwoławczego,
wobec dyspozycji art. 549 ust. 4 Ustawy. Tym samym Izba st
wierdziła, że niestawiennictwo
KIO 2713/22
prawidłowo zawiadomionego przystępującego na posiedzeniu stanowi o rezygnacji z
czynnego uczestnictwa w postępowaniu odwoławczym oraz obrony swoich praw, a także
wyc
zerpuje drugą przesłankę - braku zgłoszenia sprzeciwu, o której mowa w art. 522 ust. 3
Ustawy.
Wobec
złożenia przed rozprawą przez Zamawiającego oświadczenia o uwzględnieniu
części zarzutów odwołania oraz przez Odwołującego oświadczenia o wycofaniu złożonego
od
wołania w zakresie nieuwzględnionym przez Zamawiającego a także wobec nie
wniesienia przez P
rzystępującego sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów przez
Zamawiaj
ącego Izba uznała, że zachodzą przesłanki do umorzenia postępowania w trybie
art. 568 pkt. 3) w zw. z art. 522 ust. 3
Ustawy. Odwołanie zostało w zakresie
nie
uwzględnionym skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy zgodnie z art. 520
Ustawy pr
zewidującym, że: „1. Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy.
2. Cofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z
wniesieniem
odwołania do Prezesa”. Stąd zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie
p
ostępowania w trybie art. 568 pkt. 3) w zw. z art. 522 ust. 3 Ustawy.
Na posiedzeniu niejawn
ym, które odbyło się bez udziału stron i uczestników w związku z
§ 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w
spraw
ie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U.
poz. 2453) Izba w sytuacji opisanej w art. 568 Ustawy,
wydała postanowienie o umorzeniu
postępowania odwoławczego.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
Ustawy w zw. z
§ 9 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
s
zczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437
), nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 100 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji
Przew
odniczący: ……………................................…………………