sygn. akt KIO 2734/22
POSTANOWIENIE
z dnia 2 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 2 listopada 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 października 2022 r. przez wykonawcę „IZAN +” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Szpital
Kliniczny im. ks. Anny Mazowieckiej z
siedzibą w Warszawie,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
„IZAN +” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
kwoty 13 50
0 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% kwoty uiszczonego wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 2734/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Szpital Kliniczny im. ks. Anny Mazowieckiej z siedzibą w Warszawie –
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na w trybie przetargu
nieograniczonego o wartości zamówienia przekraczającej progi unijne pn. „Usługa
kompleksowego
sprzątania na terenie szpitala”, ogłoszonego w Suplemencie do Dziennika
Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 5 października 2022 roku pod numerem: 2022/S 192-
544193, numer referencyjny: 06/09/22.
W dniu
17 października 2022 r. wykonawca „IZAN +” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu
naruszenie poniższych przepisów:
1) art. 240 ust. 1-2 P.z.p. w zw. z art. 242 ust. 1 P.z.p. w zw. z art. 359 pkt 1 P.z.p. poprzez
określenie jakościowych kryteriów oceny ofert o łącznej wadze 20% w postaci:
a) organizacja nadzorowania wykonania usługi - waga 10% - w sytuacji gdy Zamawiający nie
określił żadnych sposobów weryfikacji oświadczeń wykonawców, a więc tak określone
kryterium stanowi obietnicę, co prowadzi do tego, że nie jest możliwe porównanie ofert;
b) czas reakcji w sytuacjach awaryjnych - waga 10% -
w sytuacji gdy Zamawiający nie
określił żadnych sposobów weryfikacji oświadczeń wykonawców, a więc tak określone
kryterium stanowi obietnicę, co prowadzi do tego, że nie jest możliwe porównanie ofert.
2) art. 439 ust. 2 pkt 1 i 3 w zw. z art. 3531 Kodeksu cywilnego (dalej jako „K.c.”) w zw. z art.
359 pkt 1 P.z.p. poprzez określenie w projektowanych postanowieniach umownych
minimalnego poziomu zmi
any cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją
zamówienia uprawniającego do żądania zmiany wynagrodzenia w sposób, który sprawia, że
nie będzie on miał praktycznego zastosowania i w konsekwencji należy uznać takie
zastrzeżenie za przekraczające swobodę kontraktową przez obejście przepisu art. 439 ust. 2
pkt 1 i 3 P.z.p.;
3) art. 439 ust. 2 pkt 4 w zw. z art. 353
K.c. w zw. z art. 359 pkt 1 P.z.p. poprzez
określenie
w
projektowanych
postanowieniach
umownych
maksymalnej
wartości
zmiany
wynagrodzenia
w sposób, który sprawia, że nie będzie ona miała praktycznego
zastosowania i w konsekwencji należy uznać takie zastrzeżenie za przekraczające swobodę
kontraktową przez obejście przepisu art. 439 ust. 2 pkt 1 i 3 P.z.p.;
4) art. 433 pkt 4 w zw. z art. 359 pkt 1 P.z.p. poprzez wprowadzenie do umowy klauzuli
abuzywnej dającej możliwość ograniczenia zakresu zamówienia przez Zamawiającego bez
wskazania minimalnej wartości lub wielkości świadczenia stron.
Opierając się na przedstawionych zarzutach Odwołujący wniósł o:
1) w zakresie zarzutu nr 1:
a) dokonanie zmiany Ogłoszenia o zamówieniu – II.2.5) – Kryteria udzielenia zamówienia
poprzez nadanie mu brzmienia:
„Kryteria udzielania zamówienia:
Cena
– waga 60%,
Kryterium jakości – posiadanie przez wykonawcę certyfikatu ISO 9001 – waga 10%,
Kryterium jakości – Certyfikat Gwarant Czystości i Higieny – waga 10%
Kryterium jakości – Kontrola jakości świadczenia usługi – 20%”.
b) dokonanie zmiany
Specyfikacji Warunków Zamówienia – Rozdział XX poprzez usunięcie
kryte
riów jakości „4. Organizacja nadzorowania wykonania usługi” i „5.
Czas reakcji w sytuacjach awaryjnych” i zastąpienie go kryterium:
„Kontrola jakości świadczonej usługi – 20%
Ocenie będą podlegać załączone do oferty przykładowe raporty monitorujące poziom higieny
szpitalnej (podział na oddziały, wybrane powierzchnie), wystawione przez podmiot w którym
został wdrożony program monitorujący poziom higieny szpitalnej, oparty na wytycznych CDC
( Centers for Disease Control and Prevation),
stosowanie przez Wykonawcę przez okres co
najmniej 6 miesięcy, obejmujący następujące minimalne wymagania:
żel fluorescencyjny, zakończone gąbką, służącą do aplikacji żelu, konfekcjonowany w małe
tubki (2ml) ze względów epidemiologicznych
- elektroniczn
e urządzenie do rejestracji danych
raporty monitorujące poziom higieny szpitalnej (podział na odziały, wybrane powierzchnie)
Do oferty należy dołączyć przykładowe raporty monitorujące poziom higieny szpitalnej
(podział na oddziały, wybrane powierzchnie) wystawiony przez podmiot, w którym został
wdrożony powyższy program, dokument musi potwierdzać również w/w okres. Rezultat
czyszczenia kwartalnego musi być powyżej 80% - 20 pkt
brak przykładowych raportów w ofercie spełniających powyższy opis– 0 pkt”.
2) w zakresie zarzutu nr 2: dokonanie zmiany §8 ust. 16 pkt 1 Załącznika nr 7 do SWZ
poprzez nadanie mu następującego brzmienia:
„Strony przewidują możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w
przypadku zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia w
zakresie stanowiącym procentową część wynagrodzenia
Wykonawcy wskazaną w formularzu oferty, z tym zastrzeżeniem, że:
1)minimalny poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów, uprawniający strony umowy do
żądania zmiany wynagrodzenia wynosi 5% w stosunku do cen lub kosztów z roku
poprzedniego”,
3) w zakresie zarzutu nr 3: dokonanie zmiany § 8 ust. 18 Załącznika nr 7 do SWZ poprzez
nadanie mu następującego brzmienia:
„.Maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia, jaką dopuszcza Zamawiający w oparciu o
postanowienia ust. 16-
17, nie może przekroczyć łącznie 10% w stosunku do wartości
całkowitego wynagrodzenia brutto Wykonawcy określonego w § 7 ust. 1 umowy”.
4) w zakresie zarzutu nr 4:
a) dokonanie zmiany § 7 ust. 3 Załącznika nr 7 do SWZ poprzez nadanie mu następującego
brzmienia:
„W trakcie realizacji przedmiotu umowy w przypadku zmiany godzin świadczenia usług i/lub
częstotliwości i/lub miejsc, w których będą świadczone usługi na terenie Szpitala w stosunku
do określonej w Załączniku nr 4 – Wykaz obsady stanowisk, z tym zastrzeżeniem, że nie
spowoduje to zwiększenia maksymalnej łącznej średniej ilości godzin w wymiarze
miesięcznym określonym w w/w załączniku – w przypadku zmiany organizacji czasu pracy
Zamawiającego lub konieczności wyłączenia poszczególnych miejsc w przypadku
prowadzenia prac remontowych lub
modernizacyjnych, Zamawiający może wyłączyć w
określonym przez siebie terminie z realizacji część przedmiotu umowy, o czym uprzednio
powinien
poinformować Wykonawcę na piśmie wskazując okres wyłączenia oraz liczbę
roboczogodzin przewidzianych dla danego obszaru w skali miesięcznej i w okresie
planowanego wyłączenia. W takim przypadku miesięczne wynagrodzenia Wykonawcy
zostanie zmniejszone stosownie do postanowień § 3 ust. 10 umowy o stawkę, o której mowa
w ust. 3. Zamawiający zastrzega, że zakres wyłączenia nie może przekroczyć 20%
przedmiotu
umowy”.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę „IZAN +” spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, ul. Żabiniec 46, 31-215 Kraków, Zamawiający w
pisemnej odpowiedzi na odwołanie z dnia 28 października 2022 r. uwzględnił częściowo
zarzuty
nr 1, 2, 4 oraz wnosił o oddalenie odwołania w zakresie zarzutu nr 3.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
Przed otwarciem rozprawy, oświadczeniem złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
października 2022 r. (pismo z dnia 28 października 2022 r.), Odwołujący - wykonawca
„IZAN +” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie - cofnął odwołanie
wniesione w dniu 17 października 2022 r.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1
ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), umorzyła postępowanie odwoławcze,
o
rzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudni
a 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
na
jpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
wartości.
Przewodniczący:
………………………………