Sygn. akt: KIO 2765/22
WYROK
z dnia 2 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Ewa Sikorska
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 listopada 2022 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 października 2022 r. przez
wykonawcę Himmel i Papesch Opole Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Opolu,
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego – Skarb Państwa –
Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie – Generalną
Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu
przy udziale wykonawcy
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Będzinie, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża wykonawcę Himmel i Papesch Opole Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Opolu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie:
dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Himmel i Papesch
Opole Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Opolu tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od wykonawcy Himmel i Papesch Opole Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Opolu na rzecz zamawiającego – Skarbu Państwa – Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie – Generalną Dyrekcję Dróg
Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu – kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z
tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 roku – Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.), na niniejszy wyrok, w terminie 14
dnia od dnia jego doręczenia, przysługuje skarga, za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…………………………………..
Sygn. akt: KIO 2765/22
Uzasadnienie
Zamawiający – Skarb Państwa – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w
Warszawie
– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu – prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest rozbudowa
drogi krajowej nr 40 w m. Głuchołazy.
Postępowanie prowadzone jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września
2019 roku
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 roku, poz. 1710 ze zm.), zwanej
dalej ustawą P.z.p.
W dniu
20 października 2022 r. wykonawca Himmel i Papesch Opole Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością w Opolu (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie wobec
czynności i zaniechań zamawiającego, polegających na:
1) czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo
Wielobranżowe BANIMEX Sp. z o.o. (zwanego dalej: BANIMEX lub „przystępujący”),
2) zaniechania wyboru jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez odwołującego.
W ocenie odwołującego zamawiający naruszył następujące przepisy:
1) art. 239 ust. 1 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy P.z.p., poprzez:
bezpodstawne dokonanie wyboru oferty BANIMEX (gdzie należało uwzględnić tylko 1
zadanie w zakresie kryterium doświadczenia osoby na stanowisko kierownika budowy) oraz
zaniechanie wyboru oferty odwołującego na skutek bezpodstawnego nieuwzględnienia
doświadczenia osoby na stanowisko kierownika budowy w zakresie dwóch zadań, a co za
tym idzie:
nierówne traktowanie wykonawców, brak zachowania zasady uczciwej konkurencji, przez
co postępowanie straciło walor przejrzystości.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania oraz:
1) nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) nakazanie zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert, w tym nakazanie
zamawiającemu ponownego przeliczenia punktów przyznanych Banimex oraz odwołującemu
w ramach pozacenowych kryteriów oceny najkorzystniejszej z tytułu doświadczenia osoby na
stanowisko Kierownika Budowy;
a także:
3) zasądzenie od zamawiającego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym
zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu (wg rachunków, które
zostaną przedłożone na posiedzeniu bądź rozprawie).
Stosownie do art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p., odwołujący podniósł, iż ma interes w
uzys
kaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę wskutek naruszenia przepisów ustawy
P.z.p. przez zamawiającego. Gdyby bowiem zamawiający prawidłowo ocenił doświadczenie
osoby wskazanej przez BANIMEX do pełnienia funkcji kierownika budowy (co dawałoby
łącznie 80,00 punktów dla całej oferty BANIMEX), jak również prawidłowo ocenił
doświadczenie osoby wskazanej przez odwołującego do pełnienia funkcji kierownika
budowy, to oferta odwołującego byłaby najwyżej punktowana (łącznie 97,05 punktów).
Odwołujący może utracić zatem korzyści związane z realizacją przedmiotowego zamówienia.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie z dnia 31 października 2022 roku wniósł o:
1) oddalenie odwołania w całości;
2) obciążenie kosztami postępowania Odwołującego;
3) zasądzenie od Odwołującego na rzecz Zamawiającego tj. Skarbu Państwa Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad uzasadnionych kosztów postępowania odwoławczego
poniesionych przez Zamawiającego w kwocie określonej w rachunku i w spisie kosztów
złożonym na posiedzeniu Krajowej Izby Odwoławczej wyznaczonym na dzień 2 listopada
2022 roku.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpił wykonawca
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w
Będzinie.
Izba ustaliła, co następuje:
Zamawiający w pkt. 8.2.4. pkt 2 lit a specyfikacji warunków zamówienia (SWZ)
określił minimalny poziom wymagań dla kierownika budowy:
uprawnienia budowlane do kierowania robotami w specjalności drogowej bez ograniczeń
lub odpowiadające im ważne uprawnienia budowlane, które zostały wydane na podstawie
wcześniej obowiązujących przepisów,
doświadczenie zawodowe – co najmniej 5 lat od uzyskania uprawnień,
doświadczenie przy realizacji co najmniej jednego zadania obejmującego budowę lub
przebudow
ę lub remont (z wyłączeniem remontów cząstkowych) dróg lub ulic o klasie min.
G, kategorii ruchu min. KR4 i długości min. 0,9 km od rozpoczęcia robót do wykonania
zadania, na stanowisku Kierownika Budowy.
Dowód: Specyfikacja Warunków Zamówienia
Zamawiający jako jedno z pozacenowych kryteriów oceny ofert przewidział w pkt.
21.1.2 SWZ kryterium:
„Doświadczenie osoby na stanowisko Kierownika Budowy (D) – waga 20%:
Ocena w ramach kryterium będzie odbywać się w oparciu o przekazany wraz z ofertą
Formularz 2.3.
pn.: Kryteria pozacenowe”- „Informacje dotyczące doświadczenia osoby na
stanowisko Kierownika Budowy”, w którym wykonawca wskaże osobę do pełnienia funkcji
Kierownika Budowy posiadającą :
doświadczenie w realizacji zadań obejmujących budowę lub przebudowę lub remont (z
wyłączeniem remontów cząstkowych) dróg lub ulic klasy min. G i kategorii ruchu min. KR4 o
długości min. 0,9 km od rozpoczęcia robót do wykonania zadania na stanowisku Kierownika
Budowy.
Jako wykonanie zadania należy rozumieć wystawienie co najmniej Świadectwa Przejęcia
(dla kontraktów realizowanych zgodnie z warunkami FIDIC) lub podpisanie Protokołu odbioru
robót lub równoważnego dokumentu (w przypadku zamówień, w których nie wystawia się
Świadectwa Przejęcia).
Liczba punktów (D) w ramach kryterium „Doświadczenie osoby na stanowisko Kierownika
Budowy” zostanie przyznana w następujący sposób:
Doświadczenie osoby na stanowisko Kierownika Budowy:
doświadczenie w realizacji 1 zadania – 0 pkt
Doświadczenie osoby na stanowisko Kierownika Budowy:
doświadczenie w realizacji 2 zadań – 50 pkt
Doświadczenie osoby na stanowisko Kierownika Budowy:
doświadczenie w realizacji 3 zadań – 100 pkt
W tym kryterium można uzyskać maksymalnie 100 pkt.”
Dowód: Specyfikacja Warunków Zamówienia
Zamawiający w odpowiedzi na pytania do rozdziału 8.2.4. pkt 2 lit. a) oraz rozdziału
21.1.2. SWZ wyjaśnił, że – w odniesieniu do doświadczenia osoby na stanowisko kierownika
budowy
– „Pod pojęciem rozpoczęcia robót rozumie się wpis w dzienniku budowy o przejęciu
obowiązków kierownika budowy lub zgłoszenie rozpoczęcia robót do WINB, pod pojęciem
wykonania zadania rozumie się datę podpisania protokołu odbioru końcowego lub
świadectwa przejęcia robót (dla kontraktów FIDIC) lub innego równoważnego dokumentu.”
Dowód: pismo z dnia 12 kwietnia 2022 roku
W wyroku z dnia 20 lipca 2022 roku w sprawie o sygn. akt KIO 1701/22 wydanym na
kanwie tego samego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, Izba wskazała, co
następuje:
W ocenie Izby w przyp
adku pojęcia „rozpoczęcie robót” może być mowa jedynie o
jednym terminie rozpoczęcia robót, a nie kilku terminach rozpoczęcia robót związanych z
każdorazowym przejęciem obowiązków kierownika budowy przez nową osobę posiadającą
odpowiednie uprawnienia budow
lane. Nie zasługuje zatem na aprobatę argumentacja
prezentowana w pismach i na rozprawie przez Zamawiającego i Uczestnika postępowania
odwoławczego zmierzająca do wykazania, że „rozpoczęcie robót” można również
identyfikować z przejęciem obowiązków przez nowego kierownika budowy. Rację ma przy
tym Odwołujący, że mówienie o kilku momentach „rozpoczęcia robót” jest nie tylko
nielogiczne, ale nie znajduje też oparcia w przepisach ustawy Prawo budowlane oraz w
zwykłej językowej wykładni tego pojęcia.
Dokonując wykładni postanowień SWZ nie można zatem abstrahować od zasad
logiki, dyrektyw wykładni językowej, jak również przepisów prawa powszechnie
obowiązującego, które znajdują zastosowanie w konkretnej dziedzinie życia gospodarczego.
Zdaniem Izby również z wyjaśnień Zamawiającego udzielonych w odpowiedzi na pytania nr 3
i nr 4 zadane przez wykonawcę BANIMEX logicznie wynika, że Zamawiający – pisząc o
wpisie w dzienniku budowy o przejęciu obowiązków kierownika budowy lub zgłoszeniu
rozpoczęcia robót do WINB – ewidentnie wiąże pojęcie „rozpoczęcia robót” z początkową
fazą robót budowlanych, a nie z dalszymi etapami robót budowlanych.
Wykonawca BANIMEX jako osobę kierownika budowy wyznaczył p. D.T., wskazując
w formularzu 2.3 (kryteria pozacenowe), iż p. D.T. wykonywał poniższe zadania (od
rozpoczęcia robót do wykonania zadania) na stanowisku Kierownika budowy:
1) Przebudowa układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów, Bulwar Narwiku w
Nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28;
2) Obwodnica Oświęcimia od ronda ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu do DW nr
33 w m. Bobrek
– opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót;
3) Budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 z drogą wojewódzką nr
961 w Poroninie.
Dowód: Formularz 2.3 Kryteria pozacenowe wykonawcy BANIMEX
W piśmie z dnia 3 czerwca 2022 roku przystępujący wyjaśnił, co następuje:
W ramach zadania „Przebudowa układu komunikacyjnego ulic Krakowska, Legionów,
Bulwar Narwiku w Nowym Sączu w ciągu dróg krajowych nr 75 i 28”, dla którego Pan D.T.
pełnił funkcję Kierownika Budowy wykonano zakres robót drogowych polegających na
rozbudowie DK28 na długości 894 m (ulica: Krakowska, Legionów, Bulwar Narwiku), tak jak
wskazano w decyzji nr 7/2017 o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej
z dnia 10.10.2017 r. Jednak wskazana w ZRID długość drogi dotyczy jedynie głównego
ciągu drogi, natomiast w ramach zakwestionowanego zadania wykonano także szereg
innych robót drogowych, polegających także na przebudowie dróg podporządkowanych, w
tym m.in. drogi DK75 (ul. Tarnowska). Przebudowana ul. Tarnowska posiada klasę drogi GP
oraz kategorię ruchu KR4 (jak dla ciągu głównego), a długość przebudowywanego odcinka
wynosi 68,41 m. Wykonawca dokonał więc sumowania długości odcinków spełniających
wymagania Zamawiającego, tj. 894 m + 68,41 m = 962,41 m, co pozwoliło na wskazanie w
formularzu „Kryteria Pozacenowe” łącznej długości dróg lub ulic 0,96 km. Na potwierdzenie
wykonania powyższego zakresu prac w załączeniu przesyłamy poświadczenie z dnia
11.07.2019 r. oraz fragment opisu technicznego z projektu wykonawczego dla robót branży
drogowej wykonanych w Nowym Sączu.
Dowód: pismo z dnia 3 czerwca 2022 roku
Odwołujący jako osobę kierownika budowy wyznaczył p. M.L., wskazując w
formular
zu 2.3 (kryteria pozacenowe), iż p. M.L. wykonywał poniższe zadania (od
rozpoczęcia robót do wykonania zadania) na stanowisku Kierownika budowy:
1) „Przebudowa odcinka autostrady A-4, kierunek Wrocław od km 327+350 do km 328+400,
kierunek Kraków od km 327+350 do km 328+400, oraz kładki dla pieszych KP11 pomiędzy
MOP-
ami km 327+650”;
2) „Wymiana nawierzchni na autostradzie A-4, droga zbiorcza, kierunek Kraków od km
331+977,5 do km 335+972; droga zbiorcza, kierunek Wrocław, od km 336+051 do
333+748,5”;
3) „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 907 na odcinku Tworóg – Koszęcin etap II od km
21+300 do km 25+800 i od km 33+150 do km 34+300.
Dowód: Formularz 2.3 Kryteria pozacenowe odwołującego
W odniesieniu do zadania pn. Przebudowa odcinka autostrady A-4, kierunek
Wrocław
od krn 327+350 do km 328+400, kierunek Kraków od km 327+350 do km 328+400 oraz
kładki dla pieszych KP11 pomiędzy MOP-ami km 327+650” Pan M.L. był kolejnym
kierownikiem budowy na przedmiotowej inwestycji. Pierwsze przejęcie obowiązków
kierownika bud
owy miało miejsce 21 lipca 2015 r. przez Pana J.O.. Pan M.L. pełnił na
przedmiotowym kontrakcie obowiązki kierownika budowy od dnia 6 sierpnia 2015 r. Do tego
momentu wykonano szereg czynności związanych z przygotowaniem przebudowy
autostrady oraz wykonani
em obiektów tymczasowych. Między innymi przeprowadzono
pomiary geodezyjne inwentaryzujące istniejący stan kładki, wykonano inwentaryzację terenu
przewidzianego do wzmocnienia podłoża oraz odwierty w jezdni głównej, wykonano także
tymczasowe przejazdy awary
jne niezbędne do wprowadzenia tymczasowej organizacji
ruchu.
Dowód: dziennik budowy
Na zadaniu pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 907 na odcinku Tworóg Koszęcin
etap II od km 21+300 do krn 25+800 i od km 33+150 do km 34+300” Pan M.L. był kolejnym
kier
ownikiem budowy na przedmiotowej inwestycji. Zgodnie z § 8 umowy z dnia 21
października 2008 roku funkcję kierownika budowy ze strony wykonawcy pełnił Pan A.S. W
myśl § 3 ust. 1, wszystkie roboty wykonawca obowiązany jest wykonać do dnia 30 września
2009 roku, natomiast
– stosownie do § 4 ust. 1 zdanie drugie w roku 2008 – realizacja
zadania do kwoty brutto 200
000,00 zł. W dniu 3 marca 2009 roku strony umowy zawarły
aneks, na mocy którego wprowadzono do umowy zmianę w zakresie osoby sprawującej
funkcję kierownika budowy, którym został Pan M.L..
Dowody: pismo Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach z dnia 14 września 2022
r., umowa z aneksem nr 1
W informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej zamawiający stwierdził, że w
przypadku BANIMEX uwzględnił „(…) dwa zadania spełniające wymagania zamawiającego
natomiast nie przyznano punktów za doświadczenie w realizacji zadania „Budowa węzła
drogowego na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 47 z drogą wojewódzką nr 961 w Poroninie”,
gdyż osoba ta nie pełniła funkcji kierownika budowy od rozpoczęcia robót do wykonania
zadania.” W odniesieniu do odwołującego uwzględniono tylko jedno zadanie, gdyż dwa
pozostałe nie spełniały wymagań zamawiającego. Zamawiający wskazał, że „Nie przyjęto do
oceny doświadczenia nabytego przez wskazaną osobę podczas realizacji zadania
„Przebudowa odcinka autostrady A-4, kierunek Wrocław od km 327+350 do km 328+400,
kierunek Kraków od km 327+350 do km 328+400 oraz kładki dla pieszych KP11 pomiędzy
MOP-
ami km 327+650” gdyż osoba ta nie pełniła funkcji kierownika budowy od rozpoczęcia
robót tj. od 21.07.2015 r., lecz od 06.08.20215 r.”
Dowód: Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 10 października 2022 r.
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie jest bezzasadne.
W pierwszej
kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania
ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 505 ust. 1 ustawy P.z.p. Okoliczność ta nie
była pomiędzy stronami sporna.
Izba uznała za nieuzasadniony zarzut bezpodstawnego dokonania wyboru oferty
BANIMEX, gdzie
– w ocenie odwołującego – należało uwzględnić tylko 1 zadanie w zakresie
kryterium doświadczenia osoby na stanowisko kierownika budowy.
Odwołujący dopatruje się naruszenia kryteriów pozacenowej oceny ofert w uznaniu
jako spełniającego kryteria przetargowe odcinka ulicy Tarnowskiej stanowiącej DK 75 o
długości 68,41 m. Zdaniem odwołującego, przedmiotowy odcinek posiada kategorię KR3, a
nie wymaganą w postępowaniu KR4. Swoje stanowisko odwołujący uzasadnił zapisami
części opisowej Projektu Wykonawczego.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z Projektem Wykonawczym:
„Drogi krzyżujące się z projektowaną drogą główną (ul. Bulwar Narwiku, ul. Legionów, ul.
Krakowska): 7
a) ul. Dunajcowa,
b) ul. Starowiejska,
c) ul. Tarnowska.
d) ul. Piotra Skargi i ul. Kazimierza Wielkiego.
Jezdnię dróg podporządkowanych zaprojektowano na obciążenie ruchem kategorii KR3.”
W ocenie odwołującego wskazane powyżej zapisy pozwalają na stwierdzenie, że
ulica Tarnowska, jako krzyżująca się z drogą główną, jest drogą podporządkowaną, i – tym
samym
– drogą, dla której zaprojektowano obciążenie ruchem kategorii KR3.
Ze stanowiskiem odwołującego nie można się zgodzić. U podstaw stanowiska
odwołującego leży bowiem założenie, że droga krzyżująca się jest zawsze drogą
podporządkowaną. Tymczasem, zgodnie z definicją skrzyżowania, zawartą w ustawie –
Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 roku, poz. 988 ze zm.), skrzyżowanie to część drogi
będącą połączeniem dróg albo jezdni jednej drogi w jednym poziomie, z wyjątkiem
połączenia drogi o nawierzchni twardej z drogą o nawierzchni gruntowej lub z drogą
wewnętrzną. Przytoczona definicja nie warunkuje uznania za skrzyżowanie jedynie takiego
połączenia, w którym droga główna łączy się z podporządkowaną. Odwołujący nie
przedstawił dowodu, potwierdzającego, że ulica Tarnowska jest podporządkowaną wobec
drogi głównej.
Niezależnie od powyższego, z tego samego dokumentu (projektu wykonawczego)
wynika, że w wykazywanej inwestycji dla projektowanych dróg przyjęto kategorie ruchu:
KR3-KR
4 na drodze głównej i drogach podporządkowanych.
Tym samym zasadne jest stwierdzenie, że kategoria KR4 może występować zarówno
na drodze głównej, jak i podporządkowanej. To na odwołującym, zgodnie z dyspozycją
przepisu zawartego w art. 534 ust. 1 ustawy P
.z.p, ciążył obowiązek wykazania, że ulica
Tarnowska posiada kategorię ruchu KR3. Odwołujący takiego dowodu w postępowaniu
odwoławczym nie przedłożył.
Izba uznała za niezasadny zarzut dotyczący zaniechania wyboru oferty odwołującego
na skutek bezpodstawneg
o nieuwzględnienia doświadczenia osoby na stanowisko
kierownika budowy w zakresie dwóch zadań.
Odwołujący, w odniesieniu do zadania pn. Przebudowa odcinka autostrady A-4,
kierunek Wrocław od krn 327+350 do km 328+400, kierunek Kraków od km 327+350 do km
28+400 oraz kładki dla pieszych KP11 pomiędzy MOP-ami km 327+650, oparł zarzut na
następujących okolicznościach faktycznych:
• W dniu 21.07.2015 r. miało miejsce przekazanie terenu budowy,
• Do dnia 6.08.2015 r. były wykonane przede wszystkim prace poza terenem budowy (z
niewiadomych odwołującemu względów odnotowane jednak w dzienniku budowy),
• W tym czasie nie zostały jeszcze rozpoczęte roboty związane z wykonaniem
przedmiotowego zadania.
• Rozpoczęcie robót geodezyjnych dotyczących terenu budowy (inwentaryzacja stanu „0”
nawierzchni autostrady) nastąpiło w dniu 10.08.2015 r., a więc już po objęciu przez p. M.L.
funkcji Kierownika Budowy.
Odwołujący podkreślił, że wszystkie prace wykonywane do dnia 06.08.2015 były
pracami związanymi z przygotowaniem do wprowadzenia TOR w celu umożliwienia
rozpoczęcia wykonywania robót budowlanych na terenie budowy. O tym, że przejazdy
awaryjne
– przewiązki, były wykonywane poza terenem budowy, określonym jako odcinek
„od km 327 +350 do km 328 +400”, świadczy umiejscowienie przejazdu awaryjnego
odnotowanego w Dzienniku Budowy przed 6.08.2015 r., tj. „km 329 + 550 do 329 +650”. W
ocenie odwołującego, prace te były realizowane na działkach nie ujętych w pozwoleniu na
budowę, zatem nie można uznać ich jako rozpoczęcie robót objętych tymże pozwoleniem.
Z argumentacją odwołującego nie sposób się zgodzić. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy
z dnia 7 lipca 1994 roku
– Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2351 ze zm.),
rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy.
W myśl ust. 2, pracami przygotowawczymi są:
1) wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie;
2) wykonanie niwelacji terenu;
3) zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów;
4) wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy.
Z powyższego wynika zatem, że rozpoczęcie budowy nie polega wyłącznie na
wykonywaniu prac stricte
budowlanych, ale również innych prac, niezbędnych dla wykonania
inwestycji. Prace wykonane do dnia 6 sierpnia 2
015 roku były zatem pracami
przygotowawczymi w rozumieniu art. 41 ust. 2 Prawa budowlanego. Stanowiły zatem część
procesu budowlanego. W pracach przygotowawczych, zgodnie z wpisem do dziennika
budowy nie uczestniczył Pan M.L.. Zgodnie zatem z punktem 21.1.2 SWZ oraz interpretacją
tego zapisu dokonaną przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z dnia 20 lipca 2022 roku
sygn. akt KIO 1701/22, zamawiający zasadnie nie przyznał odwołującemu punktów w
pozacenowym kryterium oceny ofert „Doświadczenie osoby na stanowisko Kierownika
Budowy”.
W odniesieniu do zadania „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 907 na odcinku
Tworóg – Koszęcin etap II od km 21+300 do km 25+800 i od km 33+150 do km 34+300”
odwołujący podniósł, że z uwagi na liczne problemy, faktyczne rozpoczęcie robót nastąpiło
dopiero w marcu 2009 r. W szczególności, zatwierdzenie organizacji ruchu na podstawie
projektu pn.: „Projekt zmiany organizacji ruchu na czas remontu, przy całkowitym zamknięciu
drogi wojewódzkiej nr 907 (Tworóg – Koszęcin) Etap II” nastąpiło dopiero w dniu 16 marca
2009 r. Zamknięcie drogi wojewódzkiej nr 907 nastąpiło w dniu 25 marca 2009 r., o czym
poinformowano pismami z dnia 17.03.2009 r. ZDW w Katowicach, Urząd Marszałkowski
Województwa Śląskiego, Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach, GDDKiA O/Katowice i
Starostwo Powiatowe w Lublińcu. Odwołujący powołał się na dowody w postaci pism
informujących o zamknięciu drogi wojewódzkiej.
W ocenie Izby, dowody, na które powołał się odwołujący, nie przesądzają o tym, że
roboty budowlane na wskaza
nym zadaniu rozpoczęły się dopiero w marcu 2009 roku. Z
dowodów tych wynika jedynie, że w marcu 2009 roku rozpoczęły się roboty wymagające
zamknięcia drogi. Nie można wykluczyć, że wcześniej miały miejsce inne roboty, tym
bardziej, że z dokumentów złożonych w sprawie wynika, że roboty na tej inwestycji miały
rozpocząć się w 2008 roku i pierwotnie wyznaczoną osobą na stanowisko kierownika
budowy był Pan A.S. Oprócz wspomnianych dokumentów, odwołujący nie złożył żadnych
dowodów wskazujących zarówno na to, że w 2008 roku żadne roboty nie były prowadzone,
jak również na to, że Pan A.S nie uczestniczył w tych robotach jako kierownik budowy.
Izba przeprowadziła dowód z dokumentu w postaci pisma Zarządu Dróg
Wojewódzkich w Katowicach z dnia 14 września 2022 roku, z którego wynika, że Pan M.L.
był kolejnym kierownikiem budowy na przedmiotowej inwestycji. Pomimo tego, że
odwołujący w treści odwołania zaprzeczył wskazanym w piśmie okolicznościom, nie
przedłożył dowodów w celu wykazania zasadności swojego stanowiska. Izba dała zatem
wiarę treści przedmiotowego pisma, uznając jednocześnie, iż okoliczności podnoszone przez
odwołującego nie zostały przez niego wykazane.
Oddalenie wskazanych wyżej zarzutów jest równoznaczne z uznaniem za
bezzasadny zarzut
nierównego traktowania wykonawców oraz braku zachowania zasady
uczciwej konkurencji, przez co postępowanie straciło walor przejrzystości.
Z uwagi na powyższe orzeczono jak na wstępie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 575 ustawy z
dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku
postępowania oraz na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:
………………………………