KIO 2766/22 WYROK dnia 8 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 22.02.2023

Sygn. akt: KIO 2766/22 

WYROK 

z dnia 8 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

Protokolant: Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  3  listopada  2022  r. 

w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  20  października  2022  r.  przez 
wykonawcę  INTRAVI  sp.  z  o.o.  sp.  k.  z  siedzibą  w  Bielsko-Białej  w  postępowaniu 
prowadzonym przez zamawiającego: Gminę Miejską Żory 

przy  udziale  wykonawcy  Karpat-

Bud  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Głogowie  Małopolskim 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2766/22 
po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 
2.  kosztami postępowania obciąża wykonawcę INTRAVI sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w 

Bielsko-

Białej i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20  000  zł  00  gr 

(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę INTRAVI sp. 
z o.o. sp. k. z siedzibą w Bielsko-Białej tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy INTRAVI sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Bielsko-Białej na 

rzecz 

Zamawiającego: Gminy Miejskiej Żory kwotę 558 zł 31 gr (słownie: pięćset pięćdziesiąt 

osiem  złotych  trzydzieści  jeden  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego 
poniesione z tytułu zwrotu kosztów dojazdu na rozprawę. 

Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w 
terminie  14  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący…………………….. 


Sygn. akt: KIO 2766/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Gmina  Miejska  Żory  wszczął  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.  przebudowa  istniejącego  kąpieliska  w  Żorach  -  Roju,  znak  sprawy: 

ZP.271.4.26.2022. 

Przedmiotowe  zamówienie  zostało  ogłoszone  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej pod numerem 2022/S 123-348585.  

Odwołujący: INTRAVI Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą w 

Bielsko-

Białej  w  dniu  10  października  2022  r.  powziął  informację  o  wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  Karpat-

Bud  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Głogowie 

Małopolskim, zwanego dalej Karpat-Bud lub Przystępującym jako najkorzystniejszej.  

Nie  zgadzając  się  z  powyższą  czynnością  Zamawiającego  Odwołujący  w  dniu  20 

października  2022  r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wobec 
czynności i zaniechań Zamawiającego – w ocenie Odwołującego - podjętych z naruszeniem 
przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 

2022  r.,  poz.  1710  wraz  ze  zm.),  zwanej  dalej 

ustawą  Pzp  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  „Przebudowa  istniejącego  kąpieliska  w  Żorach  -  Roju”,  a 

mianowicie wobec:  

braku wykluc

zenia z postępowania Karpat-Bud sp. z o.o., zwany dalej Karpat-

Bud  pomimo,  iż  wykonawca  ten  poprzez  swoje  zamierzone  działanie  wprowadził 
Zamawiającego w błąd co do swojego doświadczenia w zakresie spełnienia warunku udziału 
w  Postępowaniu  przewidzianego  w  pkt  8.A  ppkt  4.1)  Specyfikacji  Warunków  Zamówienia, 
zwanej  dalej  SWZ,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 
zamawiającego w postępowaniu;   

braku  wykluczenia  z  postępowania  Karpat-Bud  pomimo,  iż  wykonawca  ten 

poprzez  swoje  rażące  niedbalstwo  ewentualnie  lekkomyślność  lub  niedbalstwo,  wprowadził 
Zamawiającego  w  błąd  co  do  doświadczenia  podmiotu  trzeciego  udostępniającego  mu 

zasoby  tj.  PEK-

MONT  sp.  z  o.o.  w  zakresie  spełnienia  warunku  udziału  w  Postępowaniu 

przewidzianego  w  pkt  8.A  ppkt  4.

1)  SWZ  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu;   

uznania,  że  wykonawca  Karpat-Bud  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ w sytuacji, w której wykonawca ten 


nie 

posiada doświadczenia potrzebnego do spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału 

w postępowaniu;  

uznania,  że  wykonawca  Karpat-Bud  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu  przewidzianego  w  pkt  8.A  ppkt  4.1)  SWZ  w  sytuacji,  w  której  ani  ten 

wyko

nawca,  ani  żaden  z  podmiotów  udostępniających  mu  zasoby  nie  posiada 

doświadczenia potrzebnego do wykazania spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału 
w  postępowaniu,  a  przez  to  dokonania  nieuprawnionego  zsumowanie  doświadczenia 
wykonawcy oraz podmiotów udostępniających zasoby;  

uznania,  że  wykonawca  Karpat-Bud  wykazał  spełnienie  warunku  udziału  w 

postępowaniu przewidzianego w  pkt  8.A  ppkt 4.1)  SWZ,  w sytuacji,  w  której  podmiot  trzeci 
udostępniający  mu  zasoby  tj.  GRAND  A.  G.  nie  dowiódł,  że  posiada  doświadczenie 
potrzebne do wykazania spełnienia wyżej wymienionego warunku udziału w postępowaniu;  

zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Karpat  Bud,  podlegającego 

wykluczeniu, z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego w błąd w wyniku celowego działania 
bądź  rażącego  niedbalstwa,  przy  przedstawianiu  informacji,  że  wykluczeniu  nie  podlega, 
wobec faktu,  że  z  przyczyn leżących  po jego stronie,  w znacznym  stopniu lub  zakresie nie 
wykonał  lub  nienależycie wykonał  istotne zobowiązanie wynikające  z wcześniejszej  umowy 
w sprawie zamówienia publicznego na wykonanie w formule „zaprojektuj-zbuduj” przedmiotu 
umowy  polegającego na  zaprojektowaniu i  wykonaniu robót  budowlanych,  polegających na 
budowie budynku krytej pływalni wraz z zagospodarowaniem terenu przy ul. Matuszczaka w 
Rzeszowie, w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa basenu miejskiego przy ul. 
Matuszczaka w Rzeszowie, co doprowadziło do wypowiedzenia tej umowy;  

zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Karpat  Bud,  podlegającego 

wy

kluczeniu,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające w błąd, co do niepodlegania wykluczeniu, z uwagi na przesłankę opisaną w 
art.  109  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  (z  uwagi  na  niewykonanie  wskazanej  w  pkt  6  powyżej 

umowy

,  co  skutkowało wypowiedzeniem  tej  umowy  przez  Zamawiającego),  co mogło  mieć 

istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie 
zamówienia;  

zaniechania  odrzucenia  oferty  wykonawcy  Karpat-

Bud,  podlegającego 

wykluczeniu,  z 

uwagi  na  fakt,  iż  wykonawca  Karpat-Bud,  z  przyczyn  leżących  po  jego 

stronie,  w  znacznym  stopniu  lub  zakresie  nie  wykonał  lub  nienależycie  wykonał  albo 
długotrwale  nienależycie  wykonywał  istotne  zobowiązanie  wynikające  z  wcześniejszej 
umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  lub  umowy  koncesji,  co  doprowadziło  do 
wypowiedzenia  lub  odstąpienia  od  umowy,  odszkodowania,  wykonania  zastępczego  lub 
realizacji uprawnień z tytułu rękojmi za wady; a wskutek powyższych naruszeń zaniechania 

odrzucenia  oferty  Karpat-Bud  i 

nieprawidłowego  wyboru  oferty  tego  wykonawcy  jako 

najkorzystniejszej.   


W  świetle  powyższych  okoliczności,  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu 

naruszenie:   

art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp ewentualnie art. 109 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp 

w zw. z pkt 22 SWZ poprzez zaniechanie wykluczenia Karpat-

Bud z postępowania pomimo, 

że:   

a) 

wykonawca  ten  poprzez  swoje  zamierzone  działanie  wprowadził 

Zamawiającego w błąd co do swojego doświadczenia w zakresie spełnienia warunku udziału 
w Postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ co mogło mieć istotny wpływ na 
decyzje Zamawiającego w postepowaniu;   

b) 

wykonawca ten poprzez swoje rażące niedbalstwo ewentualnie lekkomyślność 

lub niedbalstwo, wprowadził Zamawiającego w błąd co do doświadczenia podmiotu trzeciego 
udostępniającego mu zasoby tj. PEK-MONT sp. z o.o. w zakresie spełnienia warunku udziału 
w Postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ co mogło mieć istotny wpływ na 

decyzje podejmowane prz

ez Zamawiającego w Postępowaniu;  

c) 

wykonawca ten poprzez swoje zamierzone działanie lub rażące niedbalstwo w 

dokumencie JEDZ wskazał, że nie znajdował się w sytuacji, w której wcześniejsza umowa w 
sprawie  zamówienia  publicznego,  wcześniejsza  umowa  z  podmiotem  zamawiającym  lub 
wcześniejsza umowa w sprawie koncesji została rozwiązana przed czasem mimo, że w dniu 

6  czerwca  2019  r.  z  winy  konsorcjum  Karpat-

Bud  i  BEST  Construction  została  rozwiązana 

umowa  na  wykonanie  w  formule  „zaprojektuj-zbuduj”  przedmiotu  umowy  polegającego  na 
zaprojektowaniu   i  wykonaniu robót  budowlanych, polegających  na  budowie budynku  krytej 
pływalni  wraz  z  zagospodarowaniem  terenu przy  ul.  Matuszczaka  w  Rzeszowie,  w  ramach 
zadania  inwestycyjnego  pn.  „Przebudowa  basenu  miejskiego  przy  ul.  Matuszczaka  w 
Rzeszowie”.   

art.  109  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  w  zw.  z  pkt  22  SWZ  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia  wykonawcy  Karpat-

Bud  z  Postępowania,  pomimo,  że  z  przyczyn  leżących  po 

stronie  tego  wykonawcy  nienależycie  wykonywał  on,  a  ostatecznie  również  nie  wykonał 
wcześniejszej  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na  wykonanie  w  formule 
„zaprojektuj-zbuduj” przedmiotu umowy polegającego na zaprojektowaniu i wykonaniu robót 
budowlanych, polegających na budowie budynku krytej pływalni wraz z zagospodarowaniem 

terenu  przy  ul.  Matuszczaka  w  Rzeszowie,  w  ramach  zadania  inwestycyjnego  pn. 

„Przebudowa  basenu  miejskiego  przy  ul.  Matuszczaka  w  Rzeszowie”,  co  doprowadziło  do 

wypowiedzenia tej umowy;   

art.  226  ust.  1  pkt  2  lit. a  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Karpat-

Bud  w  sytuacji,  w  której  została  ona  złożona  przez  wykonawcę  podlegającego 

wykluczeniu  z  Postępowania;  ewentualnie,  w  razie  decyzji  o  braku  podstaw  do 
uwzględnienia powyższych zarzutów:  


art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy Pzp w zw. z art. 57 pkt 2 ustawy Pzp poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  Karpat-

Bud  w  sytuacji,  w  której  została  ona  złożona  przez 

wykonawcę niespełniającego warunków udziału w Postępowaniu, a przez to wadliwy wybór 

tej oferty jako najkorzystniejszej;    

art. 119 ustawy Pzp w zw. z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 1 

pkt  1  oraz  pkt  2  ustawy  Pzp  poprzez  uznanie,  że  doświadczenie  podmiotów 
udostępniających  wykonawcy  Karpat-Bud  zasobów  jest  wystarczające  do  wykazania 
spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  przewidzianego  w  pkt  8.A  ppkt  4.1)  SWZ  w 
szczególności  w  sytuacji,  w  której  doświadczenie  żadnego  z  tych  podmiotów  nie  jest 
wystarczające do spełnienia wyżej wymienianego warunku udziału w Postępowaniu i dopiero 
nieuprawnione sumowanie doświadczenia Karpat-Bud oraz podmiotów udostępniających mu 
zasoby  pozwala  na  wykazanie  spełnienia  wyżej  wymienionego  warunku  udziału  w 
Postępowaniu; a wskutek wszystkich naruszeń również:   

art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez wadliwy 

wybór oferty Karpat Bud jako najkorzystniejszej;   

oraz innych przepisów wskazanych w treści uzasadnienia.  

W  oparciu  o  podniesione  zarzuty  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  w 

całości i nakazanie Zamawiającemu:  

Wykluczenie  wykonawcy  Karpat-Bud  z 

postępowania  oraz  odrzucenie  jego 

oferty  jako  złożonej  przez  wykonawcę  podlegającego  wykluczeniu;    ewentualnie  w  razie 
nieuwzględnienia zarzutów dotyczących wykluczenia wykonawcy Karpat-Bud:   

odrzucenie  oferty  wykonawcy  Karpat-

Bud  jako  złożonej  przez  wykonawcę 

niespełniającego warunków udziału w postępowaniu;  

Ponadto Odwołujący wnosił o:   

a) 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodów  z  dokumentów  załączonych  do 

niniejszego  odwołania  lub  przedłożonych  w  toku  postępowania  przed  Izbą,  na  okoliczności 
wskazane w uzasadnieniu odwołania lub w dacie ich powołania w postępowaniu przed Izbą;   

b) 

zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania 

odwoławczego,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego,  według  norm  przewidzianych 
przepisami prawa i zgodnie z fakturą przedstawioną na rozprawie.  

W  pierwszej  kolejności  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  co  do  doświadczenia  własnego  Karpat-Bud  oraz  doświadczenia 

podmiotu Pek Mont.   


Zwrócił  uwagę,  że  Zamawiający  w  niniejszym  postępowaniu  w  pkt  8.A  ppkt  4.1) 

przewidział  warunek  udziału  dotyczący  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  który  po 
zmianie SWZ z dnia 25 lipca 2022 r. otrzymał następujące brzmienie: Wykonawca w okresie 
ostatnich  10  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia 
działalności jest krótszy – w tym okresie wykonał trzy zamówienia polegające na budowie lub 
przebudowie  basenu  z  niecką  basenową  (nieckami  basenowymi)  wykonaną  ze  stali 
nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody nie mniejszej niż 1000 
m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii  uzdatniania wody o wydajności nie 
mniejszej  niż  300  m3  /h  w  każdym  z  zamówień  oraz  załączy  dowody  określające  czy  te 
roboty  zostały  wykonane  należycie,  w  szczególności  informacje  o  tym  czy  roboty  zostały 

wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i pr

awidłowo ukończone.  

Zauważył, że Wykonawca Karpat-Bud wraz ze swoją ofertą przedstawił zobowiązanie 

podmiotu  Pek  Mont,  który  miał  udostępnić  mu  swoje  zasoby  na  potrzeby  spełnienia 
wskazanego  warunku  udziału  w  Postępowaniu,  co  wyraźnie  wynika  z  treści  pkt  1 
zobowiązania z dnia 11 sierpnia 2022 r.  Zgodnie z Wykazem robót budowlanych, złożonym 

przez  Karpat-

Bud  w  dniu  26  września  2022  r.,  wykonawca  ten  miał  się  legitymować 

następującym doświadczeniem w wykonaniu trzech zadań inwestycyjnych. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  Wykonawca  Karpat-Bud  przy  każdej  pozycji  wyżej 

przywołanego  wykazu  w  kolumnie  „Opis  przedmiotu  zamówienia”  wskazywał,  że  było  to:  
Zamówienie polegające na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami 
basenowymi)  wykonaną  ze  stali  nierdzewnej  w  konstrukcji  spawanej  o  łącznej  powierzchni 
lustra  wody  nie  mniejszym  niż  1000  m  2  wraz  z  instalacją  technologii  uzdatniania  wody 
wydajności nie mniejszej niż 300 m3/h, co miało potwierdzać spełnianie ww. warunku udziału 
w postępowaniu.   

Według Odwołującego - ten sposób przedstawienia przedmiotu zamówienia wskazuje 

na  to,  że  doświadczenie  Karpat-Bud  i  Pek  Mont  odpowiada  w  pełni  wymienionemu 
warunkowi  udziału  w  postępowaniu,  jednak  taka  informacja  jest  nieprawdziwa  i  należy  ją 
uznać za wprowadzenie Zamawiającego w błąd, co do doświadczenia posiadanego zarówno 
przez wykonawcę KarpatBud jak i Pek Mont.   

W związku z tym podniósł, że pierwsze zamówienie umieszone w wykazie, dotyczące 

budowy  Centrum  Rehabilitacji  i  Sportu  w  Sanoku  realizowane  było  przez  konsorcjum  w 
składzie  Karpat-Bud  oraz  BEST  Construction  spółka  z  o.o.,  natomiast  zamówienia 
umieszone w drugiej i trzeciej pozycji wykazu były realizowane przez podmiot udostępniający 

zasoby tj. Pek Mont.   


Mając  powyższe  na  uwadze,  zauważył,  że  konsorcjant  zdobywa  doświadczenie 

jedynie  w  takim  zakresie,  w  jakim  rzeczywiście  uczestniczył  w  realizacji  zamówienia. 
Doświadczenie  takie  musi  być  faktyczne  i  realne,  bowiem  w  przeciwnym  razie  będzie 

fikcyjne. 

W  ocenie  Odwołującego  -  Przystępujący  nie  był  samodzielnym  wykonawcą  tych 

umów, co wprost wynika z przedłożonych referencji, wystawionych na podmioty działające w 
konsorcjum,  nie  ma  więc  podstaw  twierdzić,  że  Przystępujący  nabył  całość  doświadczenia 
związanego z realizacją tych umów.  

Wobec  tego  argume

ntował,  że  Zamawiający,  mimo  wiedzy  o  wykonaniu  zadań 

referencyjnych  w  konsorcjum,  bezkrytycznie  przyjął,  że  oba  te  zadania  w  całości  stanowią 
doświadczenie  Przystępującego  i  potwierdzają  spełnianie  przez  niego  warunku  udziału  w 
postępowaniu.  

Zdaniem  Odwołującego  -  referencje  przedstawione  przez  Karpat-Bud,  co  do 

doświadczenia zdobytego przy realizacji zamówienia budowy Centrum Rehabilitacji i Sportu 
w  Sanoku,  w  żaden  sposób  nie  wskazują,  że  doświadczenie  potrzebne  do  wykazania 
spełnienia warunku z pkt 8A ppkt 4.1) SWZ niniejszego postępowania, zostało zdobyte przez 
wykonawcę Karpat-Bud.  

Wywodził,  że  Zamawiający  dostrzegając  ten  problem  zwrócił  się  do  wykonawcy 

Karpat-

Bud  o  wyjaśnienia  tej  okoliczności.  W  odpowiedzi  z  dnia  4  października  2022  r. 

Karpat-

Bud  wskazał,  że  konsorcjant  BEST  Construction  sp.  z  o.o.  był  odpowiedzialny  za 

zabezpieczenie finansowe przy realizacji budowy.  

Jednak  w  ocenie  Odwołującego  -  takie  twierdzenia  niepoparte  dowodami  nie  mogą 

zostać uznane za wystarczające.   

Zwr

ócił  uwagę,  że  Karpat-Bud  w  swoich  wyjaśnieniach  z  4  października  2022  r. 

wskazywał,  że  przedkłada  wykaz  robót  wraz  ze  szczegółowym  opisem  prac  wykonanych 

przez  Karpat-

Bud.  W  istocie  wykonawca  nie  przedstawił  jednak  żadnych  dowodów,  w 

szczególności  pochodzących  od  zamawiającego  –  Gminy  miasta  Sanok,  że  opisany  przez 
niego  zakres  prac  odpowiadał  realnie  zrealizowanym  przez  Karpat  Bud  robotom 

budowlanym.  


W  przekonaniu  Odwołującego  -  w  sytuacji,  w  której  zamówienie  dotyczące  budowy 

Centrum Rehabilitacji i Sp

oru w Sanoku realizowane było przez konsorcjum, nie ma podstaw 

do uznania, że Karpat Bud nabył całość doświadczenia. Wykonawca ten powinien dowieść, 
że  rzeczywiście  realizował  wskazane  zamówienie  w  zakresie  odpowiadającym  warunkowi 
udziału w niniejszym postępowaniu wynikającym z pkt 8A ppkt 4.1) SWZ. Wyjaśnień Karpat 
Bud w tym zakresie w żaden sposób nie można uznać za wystarczające.  

Zauważył  przy  tym,  że  całość  kwoty  wynagrodzenia  wskazanej  w  referencjach 

została  przypisana  Karpat-Bud,  co  oznacza,  że  konsorcjant  Karpat-Bud,  firma  Best 
Construction nie otrzymał żadnego wynagrodzenia – co również powinno budzić wątpliwości, 
w  szczególności  z  punktu  widzenia  celu  gospodarczego  dla  jakiego  firmy  startują  w 
przetargach i realizują roboty budowlane.  

Dalej, ar

gumentował, że w tej sytuacji Karpat-Bud nie może legitymować się pełnym 

doświadczeniem  wynikającym  z  realizacji  zamówienia  na  budowę  Centrum  Rehabilitacji  i 
Sporu w  Sanoku,  a tym  samym  wskazując  to  zamówienie w  wykazie zrealizowanych robót 

budowlanych i o

pisując w sposób odpowiadający warunkowi udziału w postępowaniu Karpat-

Bud wprowadził Zamawiającego w błąd.  

Mając  jednocześnie  na  uwadze  pełną  wiedzę  co  do  zakresu  zrealizowanych  prac  i 

treści  referencji  wystawionych  przez  Gminę  Miasta  Sanok,  stwierdził,  że  działanie  Karpat-
Bud było umyślne, co wyczerpuje podstawy do wykluczenia tego wykonawcy na podstawie 
art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, co Zamawiający przewidział w pkt 22 SWZ.   

Idąc  dalej,  zarzucił,  że  Karpat-Bud  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do 

doświadczenia podmiotu trzeciego – Pek Mont.   

Podkreślił, że w Wykazie zrealizowanych robót budowlanych z dnia 26 września 2022 

r.  Karpat  Bud  wskazał, że zamówienia w  pozycji  drugiej  i trzeciej,  które realizował  podmiot 
udostępniający  zasoby  Pek  Mont,  polegały  na  budowie  basenu  z  nieckami  basenowymi 
wykonanymi ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody 
nie mniejszym niż  1000 m  2 wraz z  instalacją technologii  uzdatniania wody  wydajności  nie 
mniejszej niż 300 m3/h.  

Wskazał  przy  tym,  że  wykonawca  deklarował  więc,  że  w  ramach  tych  zamówień 

podmiot udostępniający mu zasoby – Pek Mont, realizował nie tylko budowę lub przebudowę 
basenu z nieckami basenowymi, ale także był wykonawca i dostawcą  instalacji technologii 

uzdat

niania wody wydajności nie mniejszej niż 300 m3/h.  


Tymczasem,  jak  zaznaczył  w  rzeczywistości,  co  wynika  wprost  z  referencji  Media 

Technik  sp.  z  o.o.  i  protokołu  końcowego  z  dnia  19  października  2020  r.  przedstawionych 
przez  Karpat  Bud,  udział  Pek  Mont  przy  realizacji  zamówień  wymienionych  w  wykazie 
zrealizowanych robót budowlanych ograniczał się wyłącznie do zaprojektowani, wykonania i 

dostarczenia niecek basenowych.  

Bez wątpienia dla Odwołującego rzeczywisty zakres pracy Pek Mont był węższy niż 

deklarowany  przez  Karpat-

Bud  w  wykazie  robót  budowlanych,  ale  co  ważniejsze  dla 

niniejszej  sprawy,  nie  odpowiadał  wymaganiom  Zamawiającego  wynikającym  z  warunku 
udziału  w  Postępowaniu  z  pkt  8.A  ppkt  4.1)  SWZ  (nie  obejmował  instalacji  technologii 

uzdatniania wody). 

W  ocenie Odwołującego  -  powyższą okoliczność  względem  zamówienia na  budowę 

term  Warmińskich  w  Lidzbarku  Warmińskim  potwierdzają  referencje  wystawione  Pek  Mont 
przez  Powiat  Lidzbarski,  a  więc  dokument  pochodzący  od  samego  zamawiającego  w  tym 
postępowaniu.  Referencje  te  wskazują  jednoznacznie,  że  Pek  Mont  wybudował  wyłącznie 
niecki basenowe na obiekcie Term Warmińskich. Podmiot ten nie może więc wykazywać się 
na tej podstawie doświadczeniem co do budowy lub przebudowy basenu jako całości. Taki 

stan  rzeczy 

oznacza  również,  że  Pek  Mont  nie  brał  udziału  w  pracach  dot.  technologii 

uzdatniania wody.  

Zwrócił  również  uwagę  na  pewną  rozbieżność  referencji  wystawionej  przez  Media 

Technik  i  Powiat  Lidzbarski,  bowiem  treść  referencji  od  Media  Technik  jest  w  ocenie 
Odwołującego  nieprawdziwa  z  tego  powodu,  że  wskazuje,  na  okoliczność,  iż  robota 
obejmowała technologię basenową  -  co jest  dla  Odwołującego  nieprawdą, tym  bardziej,  że 
kwoty wynagrodzenia z obu referencji się pokrywają. Powołał się na referencje wystawione 

dla Pek Mont przez Powiat Lidzbarski. 

W  tej  sytuacji,  stanął  na  stanowisku,  że  Pek  Mont  nie  posiada  doświadczenia 

potrzebnego do spełnienia warunku udziału w postępowaniu przewidzianego w pkt 8.A ppkt 
4.1)  SWZ,  w  żadnym  z  dwóch  zamówień  wpisanych  do  Wykazu  zrealizowanych  robot 
budowlanych ona  sam  jak i  podmiot  użyczający  nie  nabył  doświadczenia odpowiadającego 
wymaganiom Zamawiającego.   

Dalej, 

Odwołujący  wskazał,  że  do  informacji,  które  wprowadzają  zamawiającego  w 

błąd,  należy  zaliczyć  takie  informacje,  które  nie  są  zgodne  z  rzeczywistością,  istniejącym 
stanem faktycznym. Są to więc informacje nieprawdziwe, oddające fałszywie stan faktyczny, 


który  ma  znaczenie  dla  danego  postępowania.  Na  skutek  podania  takich  informacji 
zamawiający pozostaje w błędzie, czyli ma mylne wyobrażenie o rzeczywistości lub też nie 
ma jakiegokolwiek wyobrażenia o niej.  

Według  Odwołującego  -  nieodpowiednia  weryfikacja  doświadczenia  podmiotu 

trzeciego  udostępniającego  zasoby,  a  przez  to  przedstawienie  Zamawiającemu  informacji 
nieprawdziwych oznacza, że Karpat-Bud wprowadził Zamawiającego w błąd.   

Podniósł  przy  tym,  że  dla  okoliczności  wprowadzenia  w  błąd  nie  jest  istotne,  że 

Zamawiający dostrzegł nieprawidłowość co do doświadczenia podmiotu Pek Mont.  

Zdaniem  Odwołującego  -  brak  weryfikacji  doświadczenia  podmiotu  Pek  Mont  przez 

Karpat-

Bud  należało  oceniać  co  najmniej  jako  niedbalstwo  lub  lekkomyślność.  Ocena 

zachowania  wykonawcy  pod  kątem  niedbalstwa  jest  przeprowadza  z  uwzględnieniem 
miernika  należytej  staranności.  Przy  czym  miernik  należytej  staranności  jest  podwyższony 
względem profesjonalistów jakimi są wykonawcy.   

Argumentował,  że  w  przedmiotowej  sytuacji  nie  sposób  uznać,  że  Karpat-Bud 

zachował  należytą  staranność  składając  Wykaz  zrealizowanych  robót  budowlanych  wraz  z 
referencjami na potwierdzenie doświadczenia w nim wskazywanego.  

Przekonywał, że złożone referencje oraz protokół odbioru już „na pierwszy rzut oka” 

wskazują, że podmiot Pek Mont realizował wskazane w wykazie robót zamówienia wyłącznie 
w  zakresie  prac  związanych  z  dostawą  i  montażem  niecki  basenowej.  W  takiej  sytuacji, 
zdaniem  Odwołującego,  rozważyć  można  ocenę  tego  zachowania  jako  rażące  niedbalstwo 
lub nawet jako celowe działanie, w szczególności mając na uwadze treść wyjaśnień Karpat 
Bud z 4 października 2022 r., w których wykonawca uporczywie twierdzi, że doświadczenie 
Pek Mont spełnia wymagania z SWZ.  

Zwrócił  uwagę,  że  w  wyjaśnieniach  Karpat-Bud  co  do  doświadczenia  Pek  Mont 

przedstawionego  w  Wykazie  zrealizowanych  robót  budowlanych,  które  zawarte  zostały  w 
piśmie Karpat-Bud z dnia 4 października 2022 r. Wykonawca wskazywał w nich, że:   

W  rama

ch  zamówienia  „Budowa  term  Warmińskich  w  Lidzbarku  Warmińskim”  PEK-

MONT  sp  z  o.o.  wykonał  roboty  związane  z  budową  basenu  z  niecką  stalową  wraz  z 
instalacją  technologii  uzdatniania  wody  basenowej,  co  według  opinii  Odwołującego  spełnia 

postawione przez Zama

wiającego wymagania opisane w SWZ.   


W  ramach  zamówienia  -„Przebudowa  i  rozbudowa  istniejących  budynków  i  niecek 

basenowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową oraz zagospodarowaniem 
terenu w ramach inwestycji pn. „Przeciw wykluczeniu – Kraina Bez Barier w Poddębicach – 
rewitalizacja  kompleksu  geotermalnego  w  Poddębicach  ul.  Mickiewicza  19  99-200 
Poddębice”, PEK-MONT sp z o.o. wykonał roboty związane z budową niecki basenu ze stali 

nierdzewnej,  co  w  opinii 

Odwołującego  -  spełnia  postawione  przez  Zamawiającego 

wymagania  opisane  w  SWZ.  Wykonane  elementy  swoimi  parametrami  spełniały  parametry 
minimalne określone w SWZ.  

Odwołujący odnosząc się do powyższego fragmentu wyjaśnień stwierdził, że Karpat-

Bud  wprost  przyznał,  że  w  ramach  zamówienia  Przebudowa  i  rozbudowa  istniejących 
budynków  i  niecek  basenowych wraz z  niezbędną  infrastrukturą  techniczną  i  drogową  oraz 
zagospodarowaniem  terenu  w  ramach  inwestycji  pn.  „Przeciw  wykluczeniu  –  Kraina  Bez 
Barier  w  Poddębicach  –  rewitalizacja  kompleksu  geotermalnego  w  Poddębicach  ul. 

Mickiewicza  19  99-

200  Poddębice  Pek  Mont  wykonywał  roboty  związane  wyłącznie  z 

budową niecki basenu. 

Dodatkowo,  zauważył,  że  Karpat-Bud  wciąż  podtrzymuje,  że  doświadczenie  Pek 

Mont  jest  w  tym  zakresie  wystarczające  do  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu 
określonego w SWZ, mimo iż jest to w sposób oczywisty informacja nieprawdziwa.   

Odwołujący  z  daleko  posuniętej  ostrożności  wskazał,  że  nawet  w  przypadku  gdyby 

doświadczenie Pek Mont  było nieprawdziwe tylko względem jednego  zamówienia,  to  nadal 
stanowi to wprowadzenie Zamawiającego w błąd, a warunek udziału w postępowaniu nie jest 
spełniony.   

Uwzględniając powyższe, wskazał, że w pkt 22 SWZ Zamawiający przewidział, że w 

p

ostępowaniu  fakultatywną  podstawą  wykluczenia  będzie  art.  109  ust.  1  pkt  8  oraz  pkt  10 

Pzp, które  przewidują  wykluczenie wykonawcy  za wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd,  a 

zgodnie  z  tymi  przepisami:    Z  post

ępowania  o  udzielenie  zamówienia  zamawiający  może 

wykluczyć wykonawcę:  

8)  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził 

zamawiającego  w  błąd przy  przedstawianiu informacji,  że  nie  podlega wykluczeniu, spełnia 
warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na 
decyzje  podejmowane przez  zamawiającego  w postępowaniu o  udzielenie zamówienia,  lub 
który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  podmiotowych 
środków dowodowych;  


10)  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

Według  Odwołującego  -  informacje  odnoszące  się  do  wykluczenia,  spełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  kryteriów  selekcji  są  bez  wątpienia  informacjami, 
które  nie tylko  mogą mieć istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 
postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Niezależenie  więc  od  tego,  czy  zachowanie  Karpat-Bud  powinno  być  kwalifikowane 

jako  lekkomyślność,  niedbalstwo,  zamierzone  działanie  czy  rażące  niedbalstwo,  to 
wprowadziło  ono  w  błąd  Zamawiającego  i  mogło  wpłynąć  to  na  jego  decyzje,  a  więc  w 
Postępowaniu zaszła podstawa do wykluczenia wykonawcy Karpat-Bud w zw. z pkt 22 SWZ 

i odrzucenia jego oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy Pzp.   

Podkreślił  przy  tym,  że  Zamawiający  w  wezwaniu  z  dnia  29  września  2022  r. 

dostrzegł,  że  doświadczenie  Pek  Mont  nie  odpowiada  postawionemu  w  pkt  8.A  ppkt  4.1) 
warunkowi udziału w postępowaniu, gdyż dotyczy wyłącznie niecek basenowych.  

związku  z  tym  wywodził,  że  w  takiej  sytuacji  całkowicie  niezrozumiałym  jest 

dlaczego Karpat-

Bud został wezwany do zastąpienia tego podmiotu innym lub wykazania, że 

samodzielnie spełnia warunki udziału w Postępowaniu? Żądanie wskazania innego podmiotu 
udostępniającego  zasoby  lub  samodzielnego  wykazania  spełnienia  warunków  przez 
wykonawcę stanowi uprawnienie zamawiającego przewidziane w art. 122 ustawy Pzp.  

P

odkreślił, że przepis ten nie znajduje zastosowania w sytuacji, w której zamawiający 

dostrzegł, że pierwotnie podane przez wykonawcę informacje są nieprawdziwe.  

Wyraził  pogląd,  że  w  przypadku  wykluczenia  wykonawcy  na  podstawie  powyższych 

prze

pisów ustawy Pzp nie ma możliwości sanowania nieprawdziwej informacji podanej przez 

wykonawcę, a tym bardziej do wzywania takiego wykonawcy do złożenia informacji nowych, 
niezawierających  wad  lub  poprawienia  informacji  złożonych  wcześniej,  na  wezwanie 

Zama

wiającego.  

Nie budzi

ło więc żadnych wątpliwości Odwołującego, że Zamawiający nieprawidłowo 

zastosował  w  niniejszym  postepowaniu  art.  122  ustawy  Pzp,  podczas  gdy  powinien  był 
wykluczyć Karpat-Bud z Postępowania na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 8 ewentualnie pkt 10 


ustawy Pzp. W tej sytuacji niewątpliwie naruszony został również art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a 
ustawy Pzp, gdyż oferta Karpat Bud powinna zostać odrzucona.  

Zarzut  wprowadzenia 

Zamawiającego  w  błąd  co  do  rozwiązania  przed  czasem 

wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, z powodu wycofania tego zarzutu 
nie wymagał przedstawienia w uzasadnieniu odwołania.   

Niezależnie  od  powyższego  w  razie  nieuwzględnienia  zarzutów  dotyczących 

wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd,  Odwołujący  wskazał,  że  nawet  po  uzupełnieniu 
dokumentów  i  zmianie  (nieuprawnionej)  podmiotów  udostępniających  zasoby,  wykonawca 

Karpat-

Bud  wciąż  nie  spełnia  warunków  udziału  w  Postępowaniu,  a  przez  to  jego  oferta 

powinna zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b.   

Według  Odwołującego  -  Karpat-Bud  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu 

przewidzianego w pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ dot. wykonania trzech 

zamówień polegających na 

budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami basenowymi) wykonaną ze 
stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody nie mniejszym niż 
1000 m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii uzdatniania wody o wydajności 
nie mniejszej niż 300 m3 /h.   

Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  Zamawiający  dokonując  wyboru  oferty  Karpat-Bud 

jako  najkorzystniejszej  musiał  dokonać  nieuprawnionego  zsumowania  doświadczenia 
samego wykonawcy oraz podmiotów udostepniających mu zasoby tj. PRID oraz GRAND.   

Zauważył przy tym, że w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej dla spełnienia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  Zamawiający  wymagał  wykonania  minimum  trzech 
zamówień polegających na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami 
basenowymi)  wykonaną  ze  stali  nierdzewnej  w  konstrukcji  spawanej  o  łącznej  powierzchni 
lustra  wody  nie  mniejszej  niż  1000  m2  w  każdym  zamówień  wraz  z  instalacją  technologii 
uzdatniania wody o wydajności nie mniejszej niż 300 m3/h w każdym z zamówień.  

Z

daniem  Odwołującego,  że  z  powyższego  warunku  jednoznacznie  wynika,  iż 

Zamawiający  oczekiwał  od  wykonawcy  doświadczenia  wynikającego  z  wielokrotnego  tj. 

przynajmniej  3-krotnego  wykonania  specyficznego  rodzaju  prac  dla  uzn

ania,  że  jego 

zdolności  techniczne  lub  zawodowe  są  wystarczające  dla  udziału  w  postępowaniu 

przetargowym.  


Zaznaczył, że Karpat-Bud chcąc wykazać spełnienie takiego wymagania przedstawił 

trzy  zamówienia,  realizowane  przez  trzy  podmioty:  samego  wykonawcę,  podmiot 
udostępniający zasoby PRID oraz podmiot udostępniający zasoby GRAND.  

W  tej  sytuacji, 

wskazał,  że  Zamawiający  uznał,  że  warunek  dotyczący  zdolności 

technicznej  powiązany  z  doświadczeniem  obejmującym  3-krotne  wykonanie  określonego 

rodzaju prac jest 

spełniony przez zsumowanie pojedynczych zamówień realizowanych przez 

trzy  podmioty  (abstrahując  od  niemożności  wykazania  doświadczenia  przez  Karpat  Bud  co 

do budowy Centrum Rehabilitacji i Sportu w Sanoku).  

Idąc  dalej  zauważył,  że  zgodnie  z  art.  118  ust.  2  ustawy  Pzp  w  odniesieniu  do 

warunków  dotyczących  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych  lub  doświadczenia 
wykonawcy  mogą  polegać  na  zdolnościach  podmiotów  udostępniających  zasoby,  jeśli 
podmioty  te  wykonają  roboty  budowlane  lub  usługi,  do  realizacji  których  te  zdolności  są 

wymagane.  

Mając  na  uwadze  powyższe,  Odwołujący  stwierdził,  że  mechanizm  pozwalający  na 

zsumowanie doświadczenia wielu pojedynczych podmiotów udostępniających zasoby w celu 
wykazania  spełnienia  tego  samego  warunku  udziału  w  postępowaniu  prowadziłby  do 
całkowicie  nieracjonalnej  sytuacji,  w  której  wszystkie  te  podmiot  byłyby  zobowiązane  do 
jednoczesnej realizacji tego samego zakresu prac. Przy czym w rzeczywistości żaden z nich 
nie  posiadałby  wymaganego  przez  Zamawiającego  doświadczenia,  gdyż  dotychczas 
realizował tego rodzaju prace wyłącznie raz.  

Według  Odwołującego  -  przyzwolenie  Zamawiającego  na  takie  zdarzenie  w  sposób 

oczywisty stoi w sprzeczności z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp, zgodnie z którym 
Zamawiający  udziela  zamówienia  w  sposób  zapewniający  najlepszą  jakość  dostaw,  usług, 
oraz  robót  budowlanych,  uzasadnioną  charakterem  zamówienia,  w  ramach  środków,  które 
zamawiający  może  przeznaczyć  na  jego  realizację  oraz  uzyskanie  najlepszych  efektów 
zamówienia,  w  tym  efektów  społecznych,  środowiskowych  oraz  gospodarczych,  o  ile 
którykolwiek z tych efektów jest możliwy do uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do 
poniesionych nakładów.   

Wywodził,  że  dopuszczenie  możliwości  sumowania  doświadczenia  doprowadziłoby 

do  zezwolenia  na  realizacje  tego  samego  zakresu  prac  przez  dowolną  ilość  podmiotów 
zgłoszonych  w  celu  wykazania  się  wymaganym  przez  Zamawiającego  doświadczeniem.  A 

co  za  tym  idzie,  zasadniczo  mo

głoby  dojść  do  sytuacji,  w  której  kilkanaście  lub  nawet 

kilkadziesiąt  podmiotów  posiadających  minimalne  doświadczenie  w  danym  zakresie  byłoby 
zobowiązanych  do  wspólnego  wykonania  tych  samych  prac.  Nie  sposób  uznać,  że 


dopuszczenie  takiego  stanu  rzeczy  zape

wnia  uzyskanie  najlepszych  efektów  zamówienia  i 

najlepszą jakość robót budowlanych.  

Zdaniem  Odwołującego  -  prowadziłoby  to  raczej  do  chaosu  podczas  realizacji 

inwestycji,  utrudniało  uzyskanie  oczekiwanych  efektów  i  zwiększało  koszt  wykonania  prac, 

chocia

żby  ze  względu  na  konieczność  koordynacji  zadań  tak  wielu  podmiotów.  Taka 

sytuacja godziłaby również w zasadę zachowania uczciwej konkurencji, gdyż wykonawcy o 
dużym doświadczeniu rywalizowaliby o zamówienie ze zdecydowanie mniej doświadczonymi 

podmiotami.   

W opinii Odwołującego – jeżeli doświadczenie nie jest przekazywane między sobą w 

ramach  konsorcjum,  analogicznie  więc  doświadczenie  nie  jest  przekazywane  pomiędzy 
wykonawcą  a  podmiotami  udostępniającymi  mu  zasobów.  W  tej  sytuacji  doświadczeniem 

powinien 

legitymować się ten podmiot, który będzie te prace wykonywać.  

Podsumowując,  stwierdził,  że  Zamawiający  nieprawidłowo zsumował  doświadczenie 

wykonawcy  oraz  podmiotów  udostępniających  zasoby,  a  przez  to  nieprawidłowo  uznał,  że 
zasoby podmiotów trzecich pozwalają na spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Tym 
samym Zamawiający naruszył przepis art. 119 w zw. z art. 118 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy Pzp, 
a także art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp.   

Ostatecznie,  nie  wymagała  omówienia  w  uzasadnieniu  argumentacja  Odwołującego 

dotycząca  zarzutu  braku  wykazania  doświadczenia  przez  podmiot  udostępniający  zasoby 

GRAND 

z tego powodu, że został on przez niego wycofany. 

Pismem  z  dnia  28  października  2022  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na 

odwołanie wnosząc o jego oddalenie w całości. 

W  piśmie przygotowawczym  z  dnia 31  października 2022  r.  wykonawca  Karpat-Bud 

sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Głogowie  Małopolskim,  zwany  dalej  Przystępującym,  przedstawił 
własne stanowisko odnoszące się do zarzutów odwołania.  

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności 

oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść Specyfikacji Warunków Zamówienia, 

zwanej  dalej  SWZ,  odwołania,  oferty  Przystępującego,  protokołu  postępowania  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego 

–  Druk  ZP-PN  z  dnia  21  października  2022  r.,  wezwania 

Zamawiającego  skierowanego  do  Przystępującego  w  trybie  przepisu  art.126  ust.1  ustawy 


Pzp  z  dnia  14  września  2022  r.,  odpowiedzi  Przystępującego  z  dnia  26  września  2022  r. 
wraz  załączonym  do  niej  wykazem  robót  budowlanych  i  podmiotowych  środków 

dowodowych ( list referencyjny z dnia 15 lutego 2019 r., referencje z dnia 15 grudnia 2015 r., 

protokół  nr  08  końcowy  z  okresu  od  dnia  31.08.2020  r.  do  dnia  5.09.2020  r.),  żądania 
Zamawiającego  w  trybie  art.122  ustawy  Pzp  i  wezwania  z  dnia  29  września  2022  r. 

dokonanego 

w  trybie  art.128  ust.1  ustawy  Pzp  skierowanego  do  Przystępującego, 

odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  z  dnia  4  października  2022  r.  wraz  z  załącznikami, 
odpowiedzi  Zamawiającego  na  odwołanie  z  dnia  28  października  2022  r.,  pisma 
przygotowawczego    Przystępującego  z  dnia  31  października  2022  r.,  pisma  procesowego 
Odwołującego w sprawie cofnięcia części zarzutów odwołania z dnia 2 listopada 2022 r., jak 
również  na  podstawie  złożonych  przez  strony  i  uczestnika  wyjaśnień  Izba  postanowiła 
odwołanie oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

W  pierwszej  kolejności  w  związku  z  powołanym  wyżej  pismem  procesowym  w 

sprawie 

cofnięcia zarzutów odwołania pełnomocnik Odwołującego na posiedzeniu przez Izbą 

doprecyzo

wał, że cofa zarzut pkt 1 lit. a i c i oświadczył, że pozostaje zarzut oznaczony literą 

b (strona 4 odwołania). 

Pełnomocnik  ten  oświadczył  również,  że  cofa  zarzut  nr  2  (strona  4-5  odwołania),  a 

pozostaje zarzut 3, 4, 5 i 6.  

Jednocześnie  pełnomocnik  ten  na  pytanie  Przewodniczącego  co  do  zarzutu  nr  7 

wyjaśnił, że chodziło tutaj o naruszenie przepisu art. 122 ustawy Pzp. 

Ponadto,  pełnomocnik  oświadczył,  że  w  piśmie  procesowym  w  sprawie  cofnięcia 

zarzutów przyznaje okoliczności tam wskazane.  

W związku z powyższym Izba uznając, że powyższe zarzuty zostały wycofane i w tym 

zakresie  przedmiot  sporu  został  ograniczony  jedynie  do  innych  podtrzymywanych  przez 
Odwołującego  zarzutów  odwołania,  należało  przyjąć,  że  rozpoznanie  zarzutów  wycofanych 
stało się bezprzedmiotowe. Do rozstrzygnięcia pozostały jedynie zarzuty wymienione w pkt 1 

lit. b, 3, 4, 5, 6 i 7 

odwołania. 


Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w 

działaniach Zamawiającego naruszenia przepisów art. 109 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, art. 109 

ust.  1  pkt  10  ustawy  Pzp, 

art.  119  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  118  ust.  2  ustawy  Pzp  w 

związku z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy Pzp, art.122 ustawy Pzp, art. 226 ust.1 pkt 2 

lit. a i lit. b ustawy Pzp, art. 239 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy Pzp.  

Rozpoznając  meritum  przedmiotowej  sprawy  należy  wskazać,  że  podstawowym, 

istotnym  zagadnieniem  wymagającym  rozstrzygnięcia  była  kwestia  oceny  czy  czynności 
Zamawiającego w aspekcie zgłoszonych zarzutów odwołania w konsekwencji doprowadziły 
do naruszenia powołanych na wstępie przepisów ustawy Pzp i czy Przystępujący w wyniku 
zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy 
przedstawianiu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w 
postępowaniu  lub  kryteria  selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, lub zataił te informacje lub 
nie jest w stanie przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych, a także czy 
Przystępujący  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 
wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

Zebrany  w  sprawie  materiał  dowodowy  doprowadził  Izbę  do  przekonania,  że  nie 

potwierdziły się zarzuty odwołania. 

Izba  ustaliła,  że  w  pkt  8.A  ppkt  4.1)  SWZ  Zamawiający  określił  warunek  udziału  w 

postępowaniu postanawiając, że Zamawiający uzna warunek w pkt 8 ppkt 2d za spełniony, 
jeśli:  Wykonawca  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a  jeżeli 
okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  –  w  tym  okresie  wykonał  trzy  zamówienia 
polegające na budowie lub przebudowie basenu z niecką basenową (nieckami basenowymi) 
wykonaną ze stali nierdzewnej w konstrukcji spawanej o łącznej powierzchni lustra wody nie 
mniejszej niż 1000 m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii uzdatniania wody 
o  wydajności  nie  mniejszej  niż  300  m3  /h  w  każdym  z  zamówień  oraz  załączy  dowody 
określające czy te roboty zostały wykonane należycie, w szczególności informacje o tym czy 
roboty zostały wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo ukończone.  

Dalej, Izba stwierdziła również, że Przystępujący w wykonaniu postanowień SWZ na 

żądanie Zamawiającego z dnia 14 września 2022 r. załączył wykaz robót budowalnych (vide: 
wykaz z dnia 26 września 2022 r., plik 32 dokumentacji Zamawiającego), w którym wskazał 
trzy  referencyjne  zamówienia,  a  w  rubryce  tego  wykazu  -  Opis  przedmiotu  zamówienia 
dokonał literalnego przeniesienia treści cyt. wyżej warunku z pkt 8.A ppkt 4.1) SWZ. 


Jednocześnie  ustalono,  że  do  przedmiotowego wykazu  na  potwierdzenie  spełniania 

spornego  warunku  udziału  w  postępowaniu  Przystępujący  załączył  podmiotowe  środki 

dowodowe  w  postaci  listu  referencyjnego  z  dnia  15  lutego  2019  r.,  referencji  z  dnia  15 

grudnia  2015  r.,  protokołu  nr  08  końcowego  z  okresu  od  dnia  31.08.2020  r.  do  dnia 

5.09.2020 r. (zob. 

plik 32 dokumentacji Zamawiającego). 

Wymaga  również  wskazania,  że  okoliczność  dokonania  przez  Przystępującego 

prostego  zabiegu  przeniesienia  treści  warunku  do  wykazu,  zamiast  wskazania    wyraźnego 
zakresu  wykonanych  robót  budowlanych  wzbudziła  wątpliwości  Zamawiającego,  czego 
następstwem  było  skierowanie  do  Przystępującego  wezwania  do  poprawienia  lub 
uzupełnienia  wykazu  pismem  z  dnia  29  września  2022  r.(vide:  Plik  38  dokumentacji 
Zamawiającego), a także żądanie, zgodnie z art.122 ustawy Pzp, aby wykonawca w terminie 
określonym  przez  Zamawiającego  zastąpił  ten  podmiot  innym  podmiotem  lub  podmiotami 
albo wykazał, że samodzielnie spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

Ostatecznie,  Izba  ustaliła,  że  Przystępujący  dokonał  takiej  zmiany  podmiotowej  w 

nowym  wykazie  w 

zakresie  zamówienia  nr  2  i  3    w  ten  sposób,  że  zastąpił  podmiot 

pierwotnie udostępniający zasób – wykonawcę PEK-MONT sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku, 

dwoma innymi podmiotami 

– wykonawcą PRID S.A.(zamówienie nr 2) i wykonawcą Grand A. 

G. 

(zamówienie  nr  3).  Do  powyższego  wykazu  załączył  również  żądane  przez 

Zamawiającego  inne  podmiotowe  środki  dowodowe  na  potwierdzenie  spełniania 
powyższego warunku udziału w postępowaniu. 

Bezsporna  w  tej  sprawie  jest  okoliczność,  że  Zamawiający  na  gruncie  SWZ 

przewidział  respektowanie  fakultatywnych  przesłanek  wykluczenia,  o  których  mowa  w 

art.109 ust.1 pkt 8 i pkt 10 ustawy Pzp (vide: pkt 8.B SWZ, strona 19). 

Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że Odwołujący 

postawił  tezę,  że  Karpat  –  Bud  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  co  do  doświadczenia 

podmiotu trzeciego. 

Według zapatrywania Izby - teza ta nie mogła znaleźć aprobaty, z racji nie wykazania 

przez Odwołującego przesłanek określonych w art.109 ust.1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp. 

 Stosownie  do  art.109  ust.1  pkt  8  ustawy  Pzp 

z  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia  zamawiający  może  wykluczyć  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego 
działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu 


informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria 
selekcji,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w 
postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  lub  który  zataił  te  informacje  lub  nie  jest  w  stanie 
przedstawić wymaganych podmiotowych środków dowodowych. 

Zastosowanie powołanego wyżej przepisu prawa wymaga przeprowadzenia dowodu 

potwierdzającego istnienie łącznie wszystkich wymienionych w nim przesłanek ustawowych.  

Zdaniem  Izby 

–  Odwołujący  nie  powołał  się  na  jakiekolwiek  okoliczności,  które 

dawałby  podstawę  do  przyjęcia,  że  Przystępujący  miał  zamiar  wprowadzenia 
Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji  z  wykazu  wykonanych  robót 
budowlanych lub działał w warunkach rażącego niedbalstwa wprowadzając Zamawiającego 
w błąd, co do tych informacji. 

Wy

wody Odwołującego zawarte w punktach od 12 do 20 odwołania (vide: strony od 

13  do  15  odwołania)  wraz  z  przytoczonym  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w 
żaden  sposób  nie  odnoszą  się  do  przesłanki  „zamierzonego  działania  lub  rażącego 
niedbalstwa”. 

W  ocenie  Izby  - 

Odwołujący  nie  ma  żadnej  wiedzy  na  temat  sporządzanego  przez 

Przystępującego  wykazu  i  stanu  jego  świadomości  co  do  znaczenia  deklarowanych  przez 
niego  informacji.  Jego  wiedza  ogranicza  się  jedynie  do  przekonania,  że  Przystępujący 
wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji. 

Takie  przeświadczenie  Odwołującego  nie  jest  wystarczające  do  przypisania 

Przystępującemu  dolus  directus  czy  dolus  eventualis  przy  przedstawieniu  Zamawiającemu 
informacji na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

Podobnie, Odwołujący – w przekonaniu Izby - nie ma również szczegółowej wiedzy, 

co  do  okoliczności  związanych  zarówno  z  powstaniem  dokumentów  potwierdzających 
informacje z wykazu sporządzonych dla podwykonawcy przez podmiot trzeci, ani co do tego 
jaki  w  rzeczywistości  zakres  robót  i  czynności  został  wykonany  w  ramach  referencyjnych 
zamówień.  

Nadto, 

co zasługuje na szczególną uwagę Odwołujący nie wykazał również istnienia 

jakiegokolwiek  wzorca  podwyższonej  czy  najwyższej  staranności  przy  przedstawianiu  tego 

rodzaju  informacji

,  którego  zbadanie  mogłoby  doprowadzić  Izbę  do  wniosku,  że 

Przystępujący mógł działać w warunkach rażącego niedbalstwa.  


Jeżeli  zatem  Odwołujący  nie  udowodnił  wystąpienia  przesłanki  „zamierzonego 

działania  lub  rażącego  niedbalstwa”,  to  Zamawiający  nie  miał  podstawy  do  wykluczenia 
Przystępującego na zasadzie przepisu art.109 ust.1 pkt 8 ustawy Pzp. 

Idąc  dalej,  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.109  ust.1  pkt  10 

ustawy Pzp, który stanowi, że z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający może 
wykluczyć  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił 
informacje  wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 
przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.  

Również  w  tym  przypadku  Izba  uznała,  że  próba  dowodowa  Odwołującego  nie 

powiodła się. 

Wywody Odwołującego zawarte w punktach od 21 do 30 odwołania (vide: strony od 

15  do  2

0  odwołania)  wraz  z  przytoczonym  orzecznictwem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w 

żaden  sposób  nie  odnoszą  się  do  przesłanki  „lekkomyślności  lub  niedbalstwa”,  co  w 
zasadzie  również  ogranicza  możliwość  powoływania  się  przez  Odwołującego  na  przepis 

art.109 ust.1 pkt 10 ustawy Pzp. 

Brak  przywiązania  przez  Odwołującego  wagi  do  przeprowadzenia  dowodu 

odnoszącego  się winy  w  warunkach  lekkomyślności,  niedbalstwa  lub  rażącego  niedbalstwa 

cz

y  wreszcie zamierzonego działania  Przystępującego  potwierdza  również jego  stanowisko 

zawarte  w  pkt  28  na  stronie  18  odwołania,  gdzie  akcentuje  on  przede wszystkim  istotność 
wprowadzenia Zamawiającego w błąd.  

Niemniej  jednak,  obok  niewykazanego  przez  Odwo

łującego  zagadnienia  winy 

Przystępującego,  Izba  dostrzegła  pewne  nieścisłości  w  treści  SWZ  sporządzonej  przez 

Zamawiaj

ącego,  które  wpłynęły  ostatecznie  na  treść  złożonego  przez  Przystępującego 

oświadczenia wiedzy. 

W  przekonaniu  Izby  takie  nieścisłości  w  treści  SWZ  nie  mogą  być  tłumaczone  na 

niekorzyść Przystępującego. 

Zamawiający  zażądał  od  wykonawców  wykazania  się  trzema  zamówieniami 

polegającymi  na  budowie  lub  przebudowie  basenu  z  niecką  basenową  (nieckami 

baseno

wymi)  wykonaną  ze  stali  nierdzewnej  w  konstrukcji  spawanej  o  łącznej  powierzchni 


lustra wody nie mniejszej niż 1000 m2 w każdym z zamówień wraz z instalacją technologii 
uzdatniania wody o wydajności nie mniejszej niż 300 m3 /h w każdym z zamówień. 

Zdaniem  Izby 

–  brak  umieszczenia  w  tym  warunku  sformułowania  z  dodatkiem 

„…wraz  z  wykonaniem  instalacji  technologii  uzdatniania  wody…”  lub  podobnego 
wyrażenia  spowodował,  że  Przystępujący  mógł  zrozumieć  treść  tego  warunku  jako 
doświadczenie  polegające  na  budowie  lub  przebudowie  basenu,  który  zawiera  nieckę 
basenową (niecki) w konstrukcji spawanej w ramach, której to niecki (niecek) znajdowała się 
instalacja umożliwiająca zastosowanie technologii uzdatniania wody. 

Należy  wskazać,  że  Zamawiający  w  treści  SWZ  nie  zdefiniował  również  pojęcia 

„instalacji technologii uzdatniania wody.”.  

Na  posiedzeniu  przed  Izbą  strony  i  uczestnik  nie  powołały  się  na  żadne  źródła 

fa

chowe,  które  potwierdzałby  zakres  przedmiotowy  terminu  technicznego  „instalacji 

technologii  uzdatniania  wody”,  a  wobec  tego  należało  przyjąć,  że  pojęcie  takie  mogło  być 
rozumiane  przez  wykonawców  w  sposób  niejednoznaczny,  wynikający  z  ich 

dotychczasowego d

oświadczenia w branży inwestycji basenowych.  

Powyższy  pogląd  Izby  wzmocniło  stanowisko  Zamawiającego,  gdzie  przyznał,  że 

„…uważa,  że  postawiony  warunek  z  perspektywy  podmiotów  zajmujących  się  budową 
basenów  rzeczywiście  mógł  wybrzmieć  inaczej  niż  rozumienie  tego  warunku  przez 
Zamawiającego,  stąd  ewentualne  inne  rozumienie  tego  warunku  w  postępowaniu  nie  jest 
pozbawione merytorycznych podstaw.”(zob. odpowiedź na odwołanie strona 9). 

Potwierdzenie  istnienia 

również  innych  nieścisłości  na  gruncie  SWZ  związanych  z 

rozumieniem  spornego  warunku, 

zawierało  oświadczenie  Zamawiającego,  że  traktował  ten 

warunek  szerzej  tj.  jako  wybudowanie  kompleksu  basenowego

,  który  oprócz  niecki  składa 

się z obiektu kubaturowego, zagospodarowania terenu (por. odpowiedź na odwołanie strona 

Według zapatrywania Izby – powyższe znaczenie spornego warunku w żaden sposób 

nie  wynikało  z  jego  literalnej  treści,  a  rozszerzająca  wykładnia  SWZ  może  być  uznana  za 
dopuszczalną jedynie w sytuacji, gdy jest ona korzystna dla wykonawcy. 

W  ocenie  Izby 

–  nie  doszło  zatem  do  przedstawienia  przez  Przystępującego 

informacji  wprowadzających  Zamawiającego  w  błąd,  skoro  ten  pierwszy  jako  profesjonalny 
wykonawca był pewny co do znaczenia warunku, który został opisany przez Zamawiającego 


w  sposób  niejednoznaczny i  niewyczerpujący,  bez  zastosowania  dostatecznie dokładnych  i 
zrozumiałych określeń. 

Ostatecznie, Izba stanęła na stanowisku, że omawiana sytuacja faktyczno-prawna nie 

mogła  mieć  istotnego  wpływu  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w  tym 
postępowaniu,  bowiem  jak  przyznał  sam  Zamawiający  jego  żądanie

,  aby  wykonawca  w 

terminie  określonym  przez  zamawiającego  zastąpił  ten  podmiot  innym  podmiotem  lub 
podmiotami  albo  wykazał,  że  samodzielnie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  było 
podyktowane  tym,  że  Zamawiający  stwierdził  niespełnianie  warunku  udziału  w 
postępowaniu, z tego powodu, że pozycja nr 2 i 3 wykazu realizowana przez PEK-MONT nie 
wykazywała

wybudowania kompleksu basenowego, który oprócz niecki składał się z obiektu 

kubaturowego, zagospodarowania terenu. 

Jakkolwiek  oceniać,  powyższe  żądanie  Zamawiającego  zgłoszone  w  trybie  art.122 

ustawy  Pzp  należało  uznać,  że  było ono  dokonane  z  powodu  nie  potwierdzania  spełniania 
przez Przystępującego spornego warunku udziału w postępowaniu w zakresie podnoszonym 

przez Zamawiajacego. 

W  myśl  art.122  ustawy  Pzp  jeżeli  zdolności  techniczne  lub  zawodowe,  sytuacja 

ekonomiczna lub finansowa podmiotu udostępniającego zasoby nie potwierdzają spełniania 

p

rzez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu  lub  zachodzą  wobec  tego  podmiotu 

podstawy  wykluczenia,  zamawiający  żąda,  aby  wykonawca  w  terminie  określonym  przez 
zamawiającego  zastąpił  ten  podmiot  innym  podmiotem  lub  podmiotami  albo  wykazał,  że 

samodzielni

e spełnia warunki udziału w postępowaniu. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  Zamawiający  miał  prawo  żądania 

zastąpienia  PEK-MONT  innym  podmiotem  lub  podmiotami  udostępniającymi  zasób,  w 
sytuacji  nie  wystąpienia  przesłanek  z  art.109  ust.1  pkt  8  i  pkt  10  ustawy  Pzp,  w 
okolicznościach uznania przez Zamawiającego 

nie wykazywa

nia się przez Przystępującego

wybudowaniem kompleksu basenowego. 

Przy czym podkreślenia wymaga, że okoliczności tej nie kwestionował wcześniej sam 

Przystępujący, a Odwołujący sformułował zarzut naruszenia art.122 ustawy Pzp w oparciu o 
inną  podstawę  faktyczną  odnoszącą  się  jedynie  do  podania  przez  Przystępującego 

inform

acji wprowadzających Zamawiającego w błąd w warunkach hipotezy przepisu art.109 

ust.1  pkt  8  i  pkt  10  ustawy  Pzp,  a  nie  na  postawie 

okoliczności  związanych  z 

nie 

wykazywaniem

 wybudowania kompleksu basenowego jako obiektu kubaturowego. 


W  dalszej  kolejności  Izba  doszła  do  przekonania,  że  nie  potwierdził  się  zarzut 

niedopuszczalności  sumowania  zdolności  technicznych  i  zawodowych  wykonawcy  oraz 
podmiotów  udostępniających  zasób,  jeżeli  podmioty  te  będą  wykonywały  rzeczywiście 

odpowiedni zakres 

przedmiotu zamówienia. 

Według zapatrywania Izby – instytucja udostępnienia zasobów podmiotów trzecich, o 

której mowa w art.118 i następne rozdziału 2 oddziału 3 ustawy Pzp ma właśnie umożliwiać 
wykonawcom taki dobór podmiotów współrealizujących zamówienie, aby łączny ich potencjał 
techniczny i zawodowy gwarantował należyte wykonanie zamówienia. 

Inna  wykładnia  tych  przepisów  prowadziłaby  do  wniosku,  że  tylko  potencjał 

wykonawcy  może  decydować  o  skuteczności  kwalifikacji  podmiotowej  wykonawców,  co 

pozostaje 

w kolizji z treścią powyższych przepisów prawa. 

Wymaga  wskazania,  że  stosownie  do  art.118  ust.2  ustawy  Pzp  w  odniesieniu  do 

warunków  dotyczących  wykształcenia,  kwalifikacji  zawodowych  lub  doświadczenia 
wykonawcy  mogą  polegać  na  zdolnościach  podmiotów  udostępniających  zasoby,  jeśli 
podmioty  te  wykonają  roboty  budowlane  lub  usługi,  do  realizacji  których  te  zdolności  są 

wymagane. 

W  rozpoznawanej  sprawie  taka  sytuacja  właśnie  zachodzi,  bowiem  Przystępujący 

zadeklarował  podmioty  udostępniające  stosowne  zasoby  posiadające  doświadczenie 
odpowiadające  warunkom  SWZ,  a  także  skorzysta  z  ich  podwykonawstwa  w  wykonaniu 
zamówienia. 

Jednocześnie  w  myśl  art.119  ustawy  Pzp  Zamawiający  ocenia,  czy  udostępniane 

wykonawcy przez podmioty udostępniające zasoby zdolności techniczne lub zawodowe lub 
ich  sytuacja  finansowa  lub  ekonomiczna,  pozwalają  na  wykazanie  przez  wykonawcę 
spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  o  których  mowa  w art.  112  ust.  2  pkt  3  i  4, 
oraz,  jeżeli  to  dotyczy,  kryteriów  selekcji,  a  także  bada,  czy  nie  zachodzą  wobec  tego 
podmiotu podstawy wykluczenia, które zostały przewidziane względem wykonawcy. 

Izba 

stanęła  na  stanowisku,  że  łączenie  zasobów  gospodarczych  jest  zjawiskiem 

zupełnie naturalnym w gospodarce rynkowej, które znalazło odzwierciedlenie w powołanych 
wyżej przepisach prawa. 

Zaprezentowana  przez  Odwołującego  rygorystyczna  wykładnia  zarówno  SWZ,  jak  i 

powołanych  wyżej  przepisów  prawa  –  według  oceny  Izby  –  jest  karkołomna  i  absurdalna 


poprzez  jej  zupełne  oderwanie  zarówno  od  realiów  gospodarczych,  jak  i  samej  treści 

komentowanyc

h przepisów prawa.   

Jeżeli  Przystępujący  oświadczył,  że  będzie  realizował  przedmiot  zamówienia  z 

zastosowaniem 

potencjału  podmiotów  udostępniających  zasób,  a  nie  samodzielnie,  to 

oznacza  to  tyle,  że  bez  zasobów  takich  podmiotów  sam  nie  jest  w  stanie  wykonać 
zamówienia.  

Wobec  tego,  jeżeli  zatem  Przystępujący  jest  w  stanie  zrealizować  zamówienie  przy 

podwykonawstwie podmiotów udostępniających zasób, to tym bardziej może on skorzystać z 
połączonej  wiedzy  i  doświadczenia  tych  podmiotów,  które  umożliwią  należyte  wykonanie 
zobowiązania.  

Z  tych  wszystkich  powodów  Izba  uznała,  że  Zamawiający  swoją  ocenę  potencjału 

wykonawcy  opartego  o  zasób  podmiotów  trzecich,  w  tym  w  zakresie  zdolności  zawodowej 
dokonał  w  granicach  przepisu  art.119  ustawy  Pzp  i  nie  ma  dostatecznych  powodów  do 

zarzucenia mu naruszenia cyt. obok przepisu prawa. 

W  konsekwencji  powyżej  oceny  -  za  nieadekwatny  w  rozpoznawanej  sprawie  Izba 

uznała  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisu  art.17  ustawy  Pzp,  zgodnie  z 
którym: 

1. Zamawiający udziela zamówienia w sposób zapewniający: 
1)najlepszą jakość dostaw, usług, oraz robót budowlanych, uzasadnioną charakterem 

zamówienia,  w  ramach  środków,  które  zamawiający  może  przeznaczyć  na  jego  realizację, 

oraz 

2)uzyskanie  najlepszych  efektów  zamówienia,  w  tym  efektów  społecznych, 

środowiskowych  oraz  gospodarczych,  o  ile  którykolwiek  z  tych  efektów  jest  możliwy  do 
uzyskania w danym zamówieniu, w stosunku do poniesionych nakładów. 

2. Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. 

Ostatecznie,  za  nietrafny  należało  uznać  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepisu  art.239  ust.1  ustawy  Pzp,  jako,  że  Odwołujący  w  ogóle  w  swoim  odwołaniu  nie 
odniósł się do kryterium oceny ofert. 

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 

553 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - 

Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  wraz  ze  zm.),  zwanej  dalej 
ustawą Pzp postanowiła oddalić odwołanie.  


O  kosztach  postępowania odwoławczego orzeczono na  podstawie art.  574  i  art.576 

ustawy  Pzp,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z  uwzględnieniem  przepisów 
rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.   w  sprawie 
szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Przewodniczący:………………………