Sygn. akt: KIO 2778/22
WYROK
z dnia 7 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie 4 listopada 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej 21 października 2022 roku przez odwołującego
Skamex spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 2 PUM
w Szczecinie, przy udziale wykonawcy
ZARYS International Group spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością spółki komandytowej z siedzibą w Zabrzu zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
jako najkorzystniejszej w ramach Pakietu nr 6 oferty złożonej przez wykonawcę
ZARYS International Group spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością spółkę
komandytow
ą z siedzibą w Zabrzu, ponowne badanie i ocenę ofert, w tym odrzucenie
oferty
ZARYS International Group spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki
komandytowej z siedzibą w Zabrzu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża ZARYS International Group spółkę z
ograniczoną odpowiedzialnością spółkę komandytową z siedzibą w Zabrzu i:
z
alicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Skamex spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi tytułem wpisu od odwołania
oraz
3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych, zero groszy),
stanowiącą koszt poniesiony przez Skamex spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi z tytułu zastępstwa przed Izbą.
Zasądza od ZARYS International Group spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki komandytowej z siedzibą w Zabrzu na rzecz Skamex spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Łodzi kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą sumę kosztów
poniesionych przez Skamex
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Łodzi z tytułu wpisu od odwołania oraz z tytułu zastępstwa przed Izbą.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.), tj. z dnia 22 lipca 2022 r.
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1710), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 2778/22
UZASADNIENIE
Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 2 PUM w Szczecinie, (dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn.: „Dostawa jednorazowych wyrobów anestezjologicznych”, znak
sprawy: ZP/220/44/22.
Szacunkowa wartość zamówienia jest wyższa od kwot wskazanych w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z 3 czerwca 2022 r. pod numerem 2022/S 107-296155.
Przedmiotowe postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone
na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019
r. poz. 2019 ze zm.), tj. z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710).
W postępowaniu tym Skamex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Łodzi (dalej: „Odwołujący”) złożył odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec
wyboru oferty najkorzystniejszej w zakresie pakietu nr 6.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 226 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 104 - 107 ustawy Pzp przez bezpodstawne
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę Zarys International Group
SP. z o.o. Sp.K. (dalej
„Przystęujący”) w zakresie pakietu nr 6,
2) art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp pr
zez prowadzenie postępowania w sposób sprzeczny z
zasadami przejrzystości oraz uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców w związku z nieuprawnionym zaniechaniem odrzucenia oferty
Przystępującego.
W
związku z powyższym, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu ponowną ocenę oferty Przystępującego oraz odrzucenie oferty
Przystępującego w zakresie pakietu nr 6.
Ponadto Odwołujący wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego
zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa procesowego
według norm przepisanych.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.
W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania.
Odwołujący wskazał, że jest uczestnikiem postępowania. Odwołujący złożył przy tym ofertę
spełniającą wymagania Zamawiającego opisane w SWZ. Jednakże w przedmiotowym
postępowaniu Zamawiający w sposób nieuprawiony oraz bezzasadnie zaniechał odrzucenia
oferty Wykonawcy Zarys w zakresie pakietu nr 6
, w którym oferta Odwołującego mogła
zostać uznana za najkorzystniejszą. Odwołujący wskazał, że Zamawiający, czyniąc wbrew
przepisom ustawy (w szczególności naruszając zasadę równego traktowania), nie dokonał
badania ofert w sposób określony w SWZ. Odwołujący podniósł, że ta czynność
Zamawiającego stoi w sprzeczności z podstawowymi zasadami prowadzi postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, ponieważ prowadzi de facto do nierównego traktowania
wykonawców.
Odwołujący następnie wyjaśnił, że przedmiot postępowania został podzielony na
części, a w zakres pakietu nr 6 (którego dotyczy przedmiotowe odwołanie) wchodził
asortyment w postaci worka do godzinowej zbiórki moczu. Zgodnie z OPZ, Zamawiający
wymagał:
Odwołujący wskazał, że na etapie zadawania pytań Zamawiający dopuścił
następujące parametry: „(…) zamknięty system do pomiaru diurezy i zbiórki moczu z
workiem do zbiórki moczu o pojemności 2000 ml, komorą zbiorczą 500 ml umożliwiającą
bardzo dokładne pomiary diurezy (liniowo co 1ml od 3ml do 40ml (pojemność 1ml i 2ml
wyznaczona przez krzywizny komory), co 5 ml od 40 do 100 ml, co 10 ml od 100 do 500 ml).
Wyposażony w 2 filtry hydrofobowe oraz 2 bezzwrotne zastawki – w worku oraz w łączniku
do cewnika Foley’a. Dwuświatłowy dren o długości 120 cm z klamrą zaciskową, zakończony
bezigłowym portem do pobierania próbek i bezpiecznym łącznikiem do cewnika.
Umocowanie na łóżku pacjenta za pomocą składanych wieszaków lub pasków mocujących
(…)”.
Odwołujący wskazał, że Przystępujący zaoferował w pakiecie nr 6 zamknięty system
do pomiaru diurezy URIMETER 500 PLUS SAFETY o numerze katalogowym 227 1030 1,
którego producentem jest firma Bicakcilar. Zdaniem Odwołującego zaoferowany produkt jest
niezgodny z pierwotnymi zapisami SWZ, a także parametrami dopuszczonymi na etapie
zadawania pytań. Odwołujący wskazał, że zaoferowany produkt nie posiada bezigłowego
portu, lecz posiada port igłowy. Parametr ten opisany był w pierwotnych zapisach SWZ, a
także w dopuszczeniu firmy Zarys. Odwołujący podkreślił, że Zamawiający dysponował
próbkami oferowanego wyrobu i winien z należytą starannością zweryfikować tę kwestię.
Odwołujący wskazał również, że Przystępujący składając ofertę zadeklarował, że port do
pobierania próbek jest płaski. Taki był też wymóg stawiany w SWZ, Odwołujący wskazał, że
w pytaniu dopuszczającym opisującym parametry oferowanego wyrobu Przystępując nie
odniósł się do tej kwestii, zatem pierwotny wymóg SWZ nie uległ modyfikacji. Port do
pobierania próbek zaoferowanego wyrobu nie jest płaski, lecz znacznie zagłębiony.
Odwołujący argumentował, że Przystępujący w załączniku 2A Parametry Wymagane
składając ofertę potwierdził zatem nieprawdę, że zestaw do godzinowej zbiórki moczu o
numerze katalogowym 227 1030 1 posiada bezigłowy płaski port.
Na potwierdzenie niezgodności Odwołujący załączył zdjęcie portu z zestawu do
godzinowej zbiórki moczu, którego producentem jest Bicakcilar, z czego wywiódł, że tym
samym, treść oferty złożonej przez Przystępującego odnośnie pakietu 6 nie odpowiada
treści SWZ, zatem winna podlegać odrzuceniu na podstawie zapisów art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp nakazuje odrzucić ofertę,
której treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Oferta nie może być niezgodna z
warunkami zamówienia. Odwołujący argumentował, że warunki zamówienia należy rozumieć
zgodnie z definicją wyrażoną w art. 7 pkt 29 Pzp, która stanowi, że przez warunki
zamówienia należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o
udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia,
wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań
proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Istota aktualnego rozwiązania polega na odniesieniu przesłanki odrzucenia oferty do
określonych wymagań zamawiającego, a nie do określonego dokumentu, w którym pewne
rozwiązania powinny być zawarte. Podstawą do odrzucenia oferty jest niezgodność treści
oferty z warunkami zamówienia. Na treść oferty składa się świadczenie wykonawcy.
Niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia polega na sporządzeniu i przedstawieniu
oferty w sposób niezgodny z tymi warunkami, tj. w sposób nieodpowiadający wymaganiom
zamawiającego w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, sposobu jego realizacji i innych
warunków zamówienia określonych m.in. w art. 91–98 Pzp. Norma art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp
odnosi się do merytorycznego aspektu zaoferowanego przez wykonawców świadczenia oraz
merytorycznych wymagań zamawiającego, w szczególności co do zakresu świadczenia jego
ilości lub jakości, warunków realizacji lub innych elementów istotnych dla wykonania
zamówienia.
Analiza niniejszej podstawy odrzucenia oferty pozwala na stwierdzenie, że
oczywistym warunkiem dokonania takiej czynności z uwagi na niezgodność oferty z
warunkami zamówienia powinno być precyzyjne i jednoznaczne określenie tych wymagań
przez zamawiającego w dokumentach zamówienia. Okoliczności, których wystąpienie
skutkować powinno odrzuceniem oferty na podstawie komentowanego przepisu, dotyczyć
mogą zaoferowania przez wykonawcę innego przedmiotu zamówienia niż wymagany przez
zamawiającego, w tym przedmiotu nieodpowiadającego wymaganiom określonym w
warunkach zamówienia (np. zaoferowanie urządzeń o innych funkcjonalnościach niż
wymagane przez z
amawiającego, przedłożenie dokumentów przedmiotowych (próbek), które
nie potwierdzają, że produkt spełnia określone przez zamawiającego wymogi, przedłożenie
dokumentów przedmiotowych do innych urządzeń niż zaoferowane przez wykonawcę,
przedstawienie w ofer
cie wstępnej odmiennego urządzenia niż oczekiwane przez
zamawiającego, co mogło być dopiero przedmiotem negocjacji. (Prawo Zamówień
Publicznych pod redakcją Huberta Nowaka, Mateusza Winiarza, Urząd Zamówień
Publicznych, Warszawa 2021).
W ocenie Odwołującego w przedmiotowym postępowaniu Zamawiający, dokonując
badania zgodności treści ofert z treścią SWZ dla pakietu nr 6, dokonał tych czynności w
sposób naruszający podstawowe przepisy ustawy Pzp zawarte odpowiednio w art. 16 pkt 1 i
2 oraz 226 ust. 1 pkt 5 w
związku z art. 107 ust. 2, gdzie ustawodawca zobowiązał
Zamawiającego do traktowania na równych zasadach wszystkich wykonawców ubiegających
się o udzielenie zamówienia publicznego, jak również wykonawców, którzy złożyli ważne
oferty. Ustawodawca zobowiązał także Zamawiającego do stosowania przy wyborze oferty
najkorzystniejszej wyłącznie zasad, warunków, wymagań w sposób określony w przepisach
ustawy Pzp
oraz odpowiednio zapisach SWZ, czego nie można stwierdzić analizując
przedmiotowe postępowanie, a w szczególności poprzez czynność zaniechania odrzucenia
oferty
Przystępującego.
Odwołujący wskazał też, że w orzecznictwie TSUE wskazuje się, że zasada równego
traktowania wymaga jednakowego traktowania przez Zamawiającego wykonawców pod
względem stawianych im w postępowaniu wymagań oraz stosowania jednakowych zasad na
etapie późniejszej weryfikacji ich spełniania. Oznacza to, że zamawiający mają obowiązek
zapewnienia wykonawcom takich samych szans zarówno na etapie formułowaniu wniosków
lub ofert, jak i ich badania oraz oceny (wyr. TSUE z: 7.4.2016 r., Partner A.D.
v. Zarządowi
Oczyszczania Miasta, C-324/14).
W złożonej pismem z 26 października 2022 r. odpowiedzi na odwołanie, Zamawiający
oświadczył, że uwzględnia odwołanie.
Wraz ze
zgłoszonym 27 października 2022 r. przystąpieniu do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, Przystępujący wniósł sprzeciw wobec
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów odwołania.
Krajowa Izba Odwoławcza, rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu
rozprawy
ustaliła, co następuje.
Odwołującemu zgodnie z treścią w art. 505 ustawy Pzp przysługują środki ochrony
prawnej, ponieważ jest wykonawcą biorącym udział w postępowaniu o to zamówienie
publiczne.
Przystąpienie zostało zgłoszone skutecznie.
Przedmiotowa sprawa odwoławcza została rozpoznana na skutek zgłoszonego przez
Przystępującego sprzeciwu wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
odwołania.
Odwołanie zostało rozpoznane w granicach zawartych w nim zarzutów (art. 555
ustawy Pzp), podtrzymanych na rozprawie z uwzględnieniem zasady kontradyktoryjności
postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała
na uw
adze treść akt postępowania (§8 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą z dnia 30
grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453). Izba przy rozpoznaniu sprawy miała na uwadze
ponadto
stanowiska Stron i Przystępujących zaprezentowane zarówno w pismach
procesowych,
w tym w odpowiedzi na odwołania jak i podczas rozprawy oraz złożone
dowody.
Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia
sprawy.
Na podstawie SWZ Izba ustaliła, że przedmiotowe postępowanie toczy się z
zastosowaniem procedury, o której mowa w art. 139 ustawy Pzp.
Opis przedmiotu zamówienia został zawarty w załączniku nr 2A do SWZ.
Wraz z ofertą należało złożyć m.in. przedmiotowe środki dowodowe, o których mowa
w rozdziale XIX SWZ.
Jak wynika z rozdziału XIX SWZ wykonawca wraz z ofertą miał złożyć następujące
przedmiotowe środki dowodowe, w celu potwierdzenia, że oferowana dostawa spełnia
wymagania określone przez zamawiającego w dokumentach zamówienia:
„a) oświadczenie (zał. 4 do SWZ) o dopuszczeniu oferowanych wyrobów do obrotu i
używania na terytorium RP – zgodnie z Ustawą z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych (Dz.U.2020.186 t.j. z dnia 2020.02.06, dalej „UoWM”);
b)
dokumenty w postaci katalogów (kart katalogowych), ulotek, broszur lub innych
dokumentów, określane dalej jako „materiały informacyjne producenta”, potwierdzające, że
oferowane wyroby i sprzęt posiadają parametry i właściwości określone w SWZ i
załącznikach do SWZ – z wyraźnym zaznaczeniem, których pozycji dotyczą; że oferowane
wyroby i sprzęt posiadają parametry i właściwości określone w SIWZ i załącznikach do SIWZ
– z wyraźnym zaznaczeniem, których pozycji dotyczą;
Uwaga:
materiały te winny zawierać co najmniej wskazanie producenta oraz nazwy wyrobu wraz z
numerem katalogowym, jeśli wyrób go posiada oraz fotografię lub inną formą graficzną
prz
edstawiającą wyrób;
zamawiający dopuszcza, by materiały informacyjne, o których mowa powyżej były
wystawione przez producenta oferowanego wyrobu bądź jego autoryzowanego
przedstawiciela (w rozumieniu „UoWM”) bądź przez dystrybutora;
jeśli w materiałach informacyjnych nie będzie wyszczególnionych powyżej informacji o
wyrobie, zamawiający dopuszcza złożenie oświadczenia zawierającego wymagane
informacje
– oświadczenie winno być wystawione przez producenta lub jego
autoryzowanego przedstawiciela (w rozumie
niu „UoWM”);
zamawiający nie dopuszcza wystawienia przez dystrybutora oświadczenia, o którym mowa
powyżej.
c) próbki oferowanych wyrobów w ilościach wskazanych w załączniku nr 2A (Opis
przedmiotu zamówienia) dla każdego z zadań
Uwaga:
Złożone próbki winny być identyczne z przeznaczonymi do późniejszej sprzedaży,
oryginalnie zapakowane, opisane
w sposób pozwalający na jednoznaczne ustalenie, której
oferty dotyczą (nazwa wykonawcy / numer zadania i pozycji, której dotyczą). Próbki zostaną
sprawdzone w to
ku badania i oceny ofert w formule „spełnia / nie spełnia” pod kątem
zgodności oferowanego wyrobu z wymogami, określonymi w SWZ.
Kwestię zwrotu próbek reguluje art. 77 PZP, przy czym zamawiający zastrzega, że zwrotowi
nie będą podlegały próbki:
złożone przez wykonawcę, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza z uwagi
na to, że będą stanowić załączniki do umowy w sprawie zamówienia publicznego,
które z uwagi na swój charakter (np. przeznaczenie do jednorazowego użycia) nie nadają
się do zwrotu po poddaniu ich badaniu,
stanowiące część zawartości opakowania zbiorczego, jeśli zamawiający jako próbki żądał
takiego opakowania lub jeśli opakowanie zbiorcze wyrobu stanowi jednostkę miary wyrobu
stanowiącego przedmiot zamówienia, określoną w SWZ i załącznikach do SWZ.
Koszt zwrotu próbki w okolicznościach, o których mowa w art. 77 ust. 1 i 2 PZP ponosi
wykonawca, w art. 77 ust. 3
– zamawiający.”
Zamawiający dwukrotnie udzielał wyjaśnień do treści SWZ, tj. pismami z 5 lipca 2022
r. i z 6 lipca 2022 r.
Pismem z 5 lipca 2022 r., Zamawiający w odpowiedzi na pytanie dotyczące pakietu nr
6 poz. 1:
„Czy Zamawiający dopuści zamknięty system do pomiaru diurezy i zbiórki moczu z
workiem do zbiórki moczu o pojemności 2000 ml, komorą zbiorczą 500 ml umożliwiającą
bardzo dokładne pomiary diurezy (liniowo co 1ml od 3ml do 40ml (pojemność 1ml i 2ml
wyznaczona przez krzywizny komory), co 5 ml od 40 do 100 ml, co 10 ml od 100 do 500 ml).
Wyposażony w 2 filtry hydrofobowe oraz 2 bezzwrotne zastawki – w worku oraz w łączniku
do cewnika Foley’a. Dwuświatłowy dren o długości 120 cm z klamrą zaciskową, zakończony
bezigłowym portem do pobierania próbek i bezpiecznym łącznikiem do cewnika.
Umocowanie na łóżku pacjenta za pomocą składanych wieszaków lub pasków mocujących?”
udzielił odpowiedzi: „Zamawiający dopuszcza.”
Do upływu składania ofert w ramach Pakietu nr 6 oferty złożyło 3 wykonawców:
1) Teleflex Polska Sp. z o.o.
– oferta odrzucona na podstawie 226 ust 1 pkt 5 PZP
ponieważ jej treść nie jest zgodna z warunkami zamówienia,
Odwołujący – drugie miejsce w rankingu ofert,
Przystępujący – oferta wybrana 11 października 2022 r. jako najkorzystniejsza.
Na
podstawie treści oferty Przystępującego Izba ustaliła, że zaoferował on w Pakiecie
nr 6 Worek do godzinowej zbiórki moczu producenta BICAKCILAR, o nazwie „Zamknięty
system do pomiaru diurezy URIMETER 500 PLUS SAFETY
” i o numerze katalogowym
227_1030_1. Do
oferty została załączona ulotka opracowana przez Przystępującego jako
dystrybutora na podstawie materiałów marketingowych firmy: Bicakcilar Tibbi Cihazlar
Sanayi ve Ticaret A.S., Turcja
. Do oferty zostały załączone również próbki oferowanego
produktu.
Iz
ba zważyła co następuje.
W pierwszej kolejności Izba wskazuje na treść przepisów ustawy Pzp, podniesionych
w treści zarzutu przez Odwołującego oraz będących podstawą orzekania w przedmiotowej
sprawie.
art. 16 ustawy Pzp
Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w
sposób:
1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;
2) przejrzysty;
3) proporcjonalny.
art. 104 ustawy Pzp
1. W przypadku zamówień o szczególnych cechach środowiskowych, społecznych lub
innych, zamawiający, w celu potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych,
dostaw lub usług z wymaganymi cechami, może w opisie przedmiotu zamówienia, opisie
kryteriów oceny ofert lub w wymaganiach związanych z realizacją zamówienia żądać od
wykonawcy określonej etykiety, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) wymagania etykiety dotyczą wyłącznie kryteriów, które są związane z przedmiotem
zamówienia, i są odpowiednie dla określenia cech robót budowlanych, dostaw lub usług
będących przedmiotem tego zamówienia;
2) wymagania etykiety są oparte na obiektywnie możliwych do sprawdzenia i
niedyskryminujących kryteriach;
3) wymagania etykiety są opracowywane i przyjmowane w drodze otwartej i przejrzystej
procedury, w której mogą uczestniczyć wszystkie zainteresowane podmioty, w tym podmioty
należące do administracji publicznej, konsumenci, partnerzy społeczni, producenci,
dystrybutorzy oraz organizacje pozarządowe;
4) etykiety oraz wymagania et
ykiety są dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron;
5) wymagania etykiety są określane przez podmiot trzeci, na który wykonawca ubiegający
się o etykietę nie może wywierać decydującego wpływu.
2. Przez etykietę, o której mowa w ust. 1, należy rozumieć każdy dokument, w tym
zaświadczenie lub poświadczenie, który potwierdza, że obiekt budowlany, produkt, usługa,
proces lub procedura spełniają wymagania konieczne do uzyskania etykiety.
3. W przypadku gdy zamawiający nie wymaga, aby roboty budowlane, dostawy lub usługi
spełniały wszystkie wymagania etykiety, wskazuje mające zastosowanie wymagania
etykiety.
4. Jeżeli wymagana jest określona etykieta, zamawiający akceptuje wszystkie etykiety
potwierdzające, że dane roboty budowlane, dostawy lub usługi spełniają równoważne
wymagania określonej przez zamawiającego etykiety.
5. W przypadku gdy wykonawca z przyczyn od niego niezależnych nie może uzyskać
określonej przez zamawiającego etykiety lub równoważnej etykiety, zamawiający, w terminie,
przez siebie wyznacz
onym akceptuje inne odpowiednie przedmiotowe środki dowodowe, w
szczególności dokumentację techniczną producenta, o ile dany wykonawca udowodni, że
roboty budowlane, dostawy lub usługi, które mają zostać przez niego wykonane, spełniają
wymagania określonej etykiety lub określone wymagania wskazane przez zamawiającego.
6. Jeżeli dana etykieta, która spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 2-5, określa również
wymagania niezwiązane z przedmiotem zamówienia, zamawiający nie może żądać tej
etykiety. W takim przy
padku zamawiający może opisać przedmiot zamówienia przez
odesłanie do tych wymagań etykiety lub, w razie potrzeby, do tych jej części, które są
związane z przedmiotem zamówienia i są odpowiednie dla określenia cech zamawianych
robót budowlanych, dostaw lub usług.
art. 105 ustawy Pzp
1. W celu potwierdzenia zgodności oferowanych robót budowlanych, dostaw lub usług z
wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub
kryteriami oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia zamawiający
może żądać od wykonawców złożenia certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą
zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę.
2. Przez jednostkę oceniającą zgodność rozumie się jednostkę wykonującą działania z
zakresu oceny zgodności, w tym kalibrację, testy, certyfikację i kontrolę, akredytowaną
zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9
lipca 2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące
się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającym rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz.Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30).
3. Jeżeli wymagane jest złożenie certyfikatów wydanych przez określoną jednostkę
oceniającą zgodność, zamawiający akceptuje również certyfikaty wydane przez inne
równoważne jednostki oceniające zgodność.
4. Zamawiający akceptuje odpowiednie przedmiotowe środki dowodowe, inne niż te, o
których mowa w ust. 1 i 3, w szczególności dokumentację techniczną producenta, w
przypadku gdy dany wykonawca nie ma ani dostępu do certyfikatów lub sprawozdań z
badań, o których mowa w ust. 1 i 3, ani możliwości ich uzyskania w odpowiednim terminie, o
ile ten brak dostępu nie może być przypisany danemu wykonawcy, oraz pod warunkiem że
dany wykonawca udowodni, że wykonywane przez niego roboty budowlane, dostawy lub
usługi spełniają wymagania, cechy lub kryteria określone w opisie przedmiotu zamówienia
lub kryteriów oceny ofert, lub wymagania związane z realizacją zamówienia.
art. 106 ustawy Pzp
1. Zamawiający może żądać innych niż wskazane w art. 104 i art. 105 przedmiotowych
środków dowodowych na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria, jeżeli są one
niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Zamawiający wskazuje wymagane
przedmiotowe środki dowodowe w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia.
2. Zamawiający żąda przedmiotowych środków dowodowych proporcjonalnych do
przedmiotu zam
ówienia i związanych z przedmiotem zamówienia.
3. Żądanie przedmiotowych środków dowodowych nie może ograniczać uczciwej konkurencji
i równego traktowania wykonawców. Zamawiający akceptuje równoważne przedmiotowe
środki dowodowe, jeśli potwierdzają, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane
spełniają określone przez zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria.
art. 107 ustawy Pzp
1. Jeżeli zamawiający żąda złożenia przedmiotowych środków dowodowych, wykonawca
składa je wraz z ofertą.
Jeżeli wykonawca nie złożył przedmiotowych środków dowodowych lub złożone
przedmiotowe środki dowodowe są niekompletne, zamawiający wzywa do ich złożenia lub
uzupełnienia w wyznaczonym terminie, o ile przewidział to w ogłoszeniu o zamówieniu lub
dokumentac
h zamówienia.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu
zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert lub, pomimo
złożenia przedmiotowego środka dowodowego, oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą
przesłanki unieważnienia postępowania.
4. Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych
środków dowodowych.
art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp
1. Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli:
(…)
jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia;
Odwołanie zasługiwało na uwzględnienie z następujących powodów.
Istota sporu
sprowadzała się do oceny, czy zaoferowany przez Przystępującego w
Pakiecie nr 6 worek do godzinowej zbiórki moczu spełnia wymóg opisany w załączniku 2A
do SWZ poz. 2 tj.
„z płaskim portem bezigłowym”. W tym miejscu odnotowania wymaga, że
nie jest sporne, że wymóg ten nie został zmodyfikowany przez Zamawiającego. Odwołujący
wskazał w treści zarzutu, że zaoferowany przez Przystępującego worek nie posiada
płaskiego portu do pobierania próbek, ponieważ port ten ma zagłębienie. Podczas rozprawy
Odwołujący okazał worek, który zaoferował i wyjaśnił dlaczego jego worek spełnia wymóg
płaskiego portu. Konstrukcja portu jest taka, że membrana mimo jej zabezpieczenia nie
znajduje się w zagłębieniu, lecz razem z tym zabezpieczeniem jest płaska. Przystępujący
podejmując próbę obrony swojej oferty wyjaśnił natomiast, że port to silikonowa membrana
umożliwiająca pobranie próbki przez wprowadzenie stożka strzykawki. Przystępujący
wyjaśnił też, że są dwa rodzaje portów, tj. niezabezpieczona płaska membrana oraz
membrana zabezpieczona kołnierzem. Zatem wystająca zagłębiona część tworząca lejek w
produkcie zaoferowanym przez Przystępującego to kołnierz, natomiast sama silikonowa
membrana jest płaska dlatego uważa, że wymóg został spełniony.
W ocenie Izby stanowisko Przystępującego nie zasługuje na uwzględnienie.
Oględziny załączonej do oferty próbki wykazały, że miejsce poboru próbek posiada znaczne
zagłębienie w kształcie lejka, na dnie którego dopiero znajduje się silikonowa membrana,
zatem w ocenie Izby nie można zgodzić się aby został spełniony wymóg zaoferowania portu
płaskiego. Zaoferowane przez obu wykonawców produkty różnią się pod tym względem
konstrukcją i nie byłoby zasadne twierdzić, że oba posiadają płaski port. Stanowisko
Przystępującego co do tego, że za port należy uważać tylko silikonową membranę nie
przekonało Izby. Jak wskazał Odwołujący nawet w ulotce załączonej do oferty na rysunku
jako port poboru próbki została wskazana cała konstrukcja tj. zarówno kołnierz jak i
znajdująca się w środku membrana, a podniesiony przez Przystępującego argument, że
rysunek ten jest poglądowy i na pewnym poziomie ogólności, przeczy twierdzeniu o tym że
wyróżnia się porty do poboru próbki gdzie silikonowa membrana jest zabezpieczona
kołnierzem. Skoro kołnierz zabezpiecza membranę, to jest w ocenie Izby elementem budowy
portu do poboru próbki. Zaoferowany przez Przystępującego produkt ma w tym miejscu
znaczne zagłębienie, wobec czego w ocenie Izby ten zakres zarzutu potwierdził się.
Druga część zarzutu sprowadzała się do twierdzenia, że port do pobierania próbek w
zaoferowanym przez Przystępującego worku nie jest portem bezigłowym. Twierdzenie to
Odwołujący próbował wykazać po pierwsze demonstrując podczas rozprawy, że samą
str
zykawką nie jest możliwe pobranie próbki z worka zaoferowanego przez Przystępującego,
ponieważ tworzy się efekt próżni i tłok strzykawki jest zasysany z powrotem. Po drugie
Odwołujący wyjaśnił, że producent, którego worek Przystępujący zaoferował wyróżnia w
swojej ofercie worki z portem igłowym i z portem bezigłowym. I daje temu wyraz w ich
oznaczeniu. Worek o nr 227 1030 1 URIMETER 500 PLUS SAFETY, który został
zaoferowany przez Przystępującego nie został przez producenta oznaczony jako bezigłowy,
podczas gdy worek nr 277 1023 1 i oznaczony jako UNIMETER 500 PLUS
– NEEDLESS
SAMPLE
– CHECK VALVE jest workiem z portem bezigłowym, co wynika z użycia w
oznaczeniu słowa „needles”. Przystępujący do powyższego stanowiska Odwołującego nie
odniósł się, ani nie podjął również żadnej innej próby obrony swojej oferty, w tym nie
argumentował aby Odwołujący błędnie demonstrował sposób pobierania próbki,
pozostawiając tę kwestię do oceny Izby.
W tym miejscu Izba przypomina, że postępowanie przed Izba jest postępowaniem
kontradyktoryjnym, co oznacza że strony w ramach toczącego się miedzy nimi sporu na
poparcie swoich stanowisk przedstawiają twierdzenia i dowody, które następnie podlegają
ocenie przez Izbę. Jak bowiem wprost stanowi art. 534 ust. 1 ustawy Pzp strony i uczestnicy
postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z
których wywodzą skutki prawne. Natomiast zgodnie z treścią art. 533 ust. 2 ustawy Pzp gdy
strona nie wypowie się co do twierdzeń strony przeciwnej o faktach, Izba, mając na uwadze
wynik całej rozprawy, może fakty te uznać za przyznane. Izba wskazuje, że w treści oferty, w
tym w załączonym przedmiotowym środku dowodowym sporządzonym przez
Przystępującego jako dystrybutora, nie znajduje się potwierdzenie że został zaoferowany
port bezigłowy. Izba nie stwierdziła aby w treści oferty znajdowało się jakiekolwiek
oświadczenie producenta potwierdzające ten wymóg. Zatem okoliczność ta podlegała ocenie
tylko na podstawie załączonej do oferty próbki. Mając na uwadze powyższe, a także wobec
zaniechania przez Przystępującego podjęcia jakiejkolwiek próby obrony swojej oferty co do
zarzutu w zakresie niezaoferowania portu bezigłowego oraz uwzględniając zgormadzony
materiał dowodowy przedstawiony przez Odwołującego, z którym Przystępujący nie podjął
polemiki, Izba uznała, że również w tym zakresie odwołanie było zasadne.
Konsekwencją stwierdzenia zasadności zarzutów odwołania było jego uwzględnienie
przez Izbę oraz nakazanie Zamawiającemu odrzucenie oferty Przystępującego na podstawie
art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy P
zp jako niezgodnej z warunkami zamówienia.
O kosztach
postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art.
575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 ze
zm.)
tj. z dnia 22 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) oraz § 7 ust. 2 pkt 2) związku z § 2
ust. 1 pkt 2
oraz §5 pkt 1) i pkt 2) lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania
(Dz. U. poz. 2437).
Mając na uwadze powyższe, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………………..…