KIO 2803/22 POSTANOWIENIE dnia 3 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 23.02.2023

Sygn. akt: KIO 2803/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 3 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodnicz

ący: 

Joanna Gawdzik 

– Zawalska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  w  dniu  3  listopada  2022  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 24 października 2022 

r. przez wykonawcę: 

 MS-EKO Sp. z o.o. (

ul. Modlińska 129/U7, 03-186 Warszawa) 

ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w postępowaniu prowadzonym przez 

zamawiającego: 

G

mina Bliżyn (ul. Kościuszki 79a, 26-120 Bliżyn) 

postanawia: 

1.  Umarza pos

tępowanie odwoławcze. 

2.  Nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego 

Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

o

dwołującego  kwoty  15.000  zł  00  gr.  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero 

groszy), 

stanowiącej uiszczony wpis od odwołania. 

Stosownie  do  art.  580  ust.  1  oraz  ust.  2 

ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo 

Zamówień  Publicznych  (tj.:  Dz.U.  z  2022  r.,  poz.    1710)  na  niniejsze  postanowienie  -  w 

terminie  14  dni  od  dnia  jego  dor

ęczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Od

woławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt KIO 2803/22 

U z a s a d n i e n i e

W postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Gmina Bliżyn (ul. Kościuszki 

79a,  26-1

20  Bliżyn)  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września  2019  roku  Prawo  zamówień 

publicznych (

Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm., aktualnie tj.: Dz.U. z 2022 r., poz.  1710) 

(dalej: 

„Ustawa”  lub  „Pzp”)  na  „Odbieranie  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli  nieruchomości  zamieszkałych  z  terenu  gminy  Bliżyn  oraz  z  Punktu  Selektywnej 

Zbiórki  Odpadów  Komunalnych”  (Ogłoszenie  o  zamówieniu:  Dziennik  Urzędowy  Unii 

Europejskiej  z  dnia  28  września  2022  roku  pod  numerem  2022/S  187-529685)  (dalej: 

„Postępowanie”)  w  dniu    24  października  2022  r.  odwołanie  wniósł  wykonawca  -  MS-EKO 

Sp. z o.o. (ul. Modlińska 129/U7, 03-186 Warszawa) (dalej: „Wykonawca” lub „Odwołujący”)  

od 

treści dokumentów zamówienia i ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie 

zam

ówienia, sformułowanych niezgodnie z Ustawą.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 99 ust. 1, 2 i 4 Ustawy w zw. z 

art.  16  Ustawy  w  zw.  z  art.  353/

1  Kodeksu  cywilnego  poprzez  sformułowanie  opisu 

przedmiotu  zamówienia  w  postaci  postanowienia  zawartego  §  1  ust.  9  załącznika  nr  4  do 

SWZ  - 

jak  też  innych  dokumentach  zamówienia,  które  odnoszą  się  do  przedmiotowego 

wymogu,  w  sposób  niejednoznaczny  i  niewyczerpujący,  bez  wskazania  wystarczająco 

dokładnych  i  zrozumiałych  określeń  oraz  wystarczającego  uwzględnienia  wymagań  i 

okoliczności  mogących  mieć  znaczący  wpływ  na  sporządzenie  oferty  a  także  bez 

wymaganych  cechy  dostaw,  usług  i  robót  budowlanych,  co  utrudnia  uczciwą  konkurencję 

pomiędzy wykonawcami. 

Dodatkowo  Odwołujący  podniósł,  że  opis  przedmiotu  zamówienia  powinien  znaleźć 

się  w  specyfikacji  warunków  zamówienia  części  III  opis  przedmiotu  zamówienia  a  nie  w 

załączniku nr 4 do specyfikacji, tj. umowie.  

Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

modyfikacji  specyfikacji  waru

nków  zamówienia,  w  tym  §  1  ust.  9  wzoru  umowy  oraz 

wszystkich  powiązanych  z  nim  dokumentów  postępowania,  przy  czym  wprowadzane 

modyfikacje  muszą  skutkować  dostosowaniem  wszystkich  dokumentów  zamówienia  oraz 

ogłoszenia o zamówieniu, wobec których jest to niezbędne w celu zapewnienia ich spójności. 

ramach  żądanej  modyfikacji  specyfikacji  warunków  zamówienia  Odwołujący  wnosił  o 

jednoznaczne wskazanie, czy wymaganie § 1 ust. 9 wzoru umowy dotyczy: 

jedynie zakupu przedmiotowej wagi, czy też 


2)  jej zakupu z 

transportem do miejsca wskazanego przez Zamawiającego (z podaniem 

mi

ejsca, do którego wagę należy dostarczyć), czy też 

zakupu,  transportu  i  instalacji  tej  wagi,  a  jeśli  tak,  to  również  wskazanie  żądanych 

przez  Odwołującego  informacji  niezbędnych  do  wyceny  oferty  tj.:  lokalizacja  miejsca 

instalacji  wagi,  sposób  utwardzenia  nawierzchni,  wypoziomowanie,  możliwość 

podłączenia terminala i drukarki do sieci elektrycznej, 

w  każdym  z  tych  wypadków  -  czy  waga  ma  być  dostosowana  do  pojazdów 

dwuosiowych, trzyosi

owych czy obu tych typów pojazdów. 

Pismem z dnia 28 

października 2022 r. Zamawiający poinformował, że w wyniku 

wniesionego o

dwołania w załączonej do pisma Informacji dla Wykonawców nr 3, która 

została  zamieszczona na  stronie internetowej  Postępowania uszczegółowił  opis  wagi 

mobilnej o brakujące cechy, które ją charakteryzują oraz wskazał, że w informacji tej 

nie  odni

ósł  się  do  transportu  wagi,  instalacji  wagi,  miejsca  instalacji,  sposobu 

utwardzenia nawierzchni

, podłączenia do sieci elektrycznej, gdyż od samego początku 

wskazano, że ma to być waga mobilna z własnym zasilaniem. Wagi mobilne z własnym 

zasilaniem nie mają stałej lokalizacji i nie są podłączane do żadnej sieci więc żądania 

są bezprzedmiotowe. 

Izba  ustaliła,  że  w  dniu  26  października  2022  r.  Zamawiający  w  związku  z 

od

wołaniem  Wykonawcy  dokonał  modyfikacji  zapisów  SWZ.  Zamawiający  dokonał 

modyfikacji rozdz. III ust. 10 przez dodanie pkt. 26 SWZ w brzmieniu: 

„26)  zakupu  w  ramach  zaoferowanej  ceny  legalizowanej  przenośnej  wagi  podkładowej  z 

własnym  zasilaniem  z  wyświetlaczem  cyfrowym  i  możliwością  wydruku  kwitu  wagowego  w 

trakcie 

ważenia,  którą  należy  przekazać  Zamawiającemu.  Wymagania  wagi  mobilnej  to; 

Wielofunkcyjna  cyfrowa  waga  z  modułem  zabudowanym  w  specjalnej  walizce  wraz  z 

drukarką  paragonową.  Moduł  ma  posiadać  min.  dwa  wejścia  do  podłączenia  platform 

wagowych,  przeznaczony 

jest  do  ważenia  osi  platformy  wagowe.  Ważenie  odbywać  się 

będzie  poprzez  zsumowanie  poszczególnych  osi,  dając  wynik  sumaryczny  całego 

samochodu bez względu na ilość osi. Opcjonalnie możliwość wyposażenia wagi w USB, WI-

FI, pilota do zdalnego odczytu. 

Pojed

yncze podkładki posiadają maksimum i dokładność ważenia podzieloną przez 2. 

Zakres  ważenia minimum  30  ton,  Wymiary  pomostu  minimum  700  x  900 mm,  temperatura 

pracy  wagi minimalny  zakres  to  -10 

– 400C, okres gwarancji i rękojmi 24 miesiące, własne 

zasilanie 

akumulatorowe, 

drukowanie 

paragonów 

wagowych, 

wyposażona 

oprogram

owanie  do  obsługi  ważeń.  Waga  ma  być  kompletna  z  legalizacją  gotowa  do 

ważenia pojazdów. 


Wagę  należy  przekazać  Zamawiającemu  podczas  pierwszego  odbioru  odpadów  lub  w 

przypadku  innych  ustale

ń  nie  później  niż  wraz  z  ostatnim  odbiorem  odpadów  w  ramach 

realizowanej umowy.

” 

i w  

związku z modyfikacją SWZ dokonał: 

modyfikacji  załącznika  nr  1  do  SWZ  Oferta  cenowa    poprzez  wyraźne  wskazanie  ceny 

zakupu mobilnej wagi o parametrach pisanych w SWZ 

oraz  

- modyfikacji 

§ 7 ust. 1 umowy przez dodanie po pkt 1) pkt 2) o treści. „Wynagrodzenie za 

dostarczona wagę mobilną ………………..zł brutto… …” 

Niezale

żnie od powyższego w sprostowaniu nr 3 do informacji dla wykonawcy z dnia 

21 pa

ździernika 2022 r oraz sprostowania nr 2 w zakresie  odpowiedzi na pytanie nr 9 i 28  

Do odpowiedzi nr  9  wskaza

ł, że Zamawiający modyfikuje zapis  § 1 ust. 9 wzoru umowy w 

zakresie  zapewnienia  wagi  legalizowanej  w  następujący  sposób:  „Wykonawca  zakupi  w 

ramach zaoferowanej ceny legalizowaną przenośną wagę podkładową z własnym zasilaniem 

z  możliwością  wydruku  kwitu  wagowego  w  trakcie  ważenia.  Kwotę  wynikającą  z  zakupu 

urządzenia  doliczy  do  oferowanej  ceny  i  zakupioną  wagę  przekaże  Zamawiającemu  w 

pierwszym  okresie  rozliczeniowym.  W  związku  z  oddzieloną  odpowiedzią  modyfikuje  się 

treść  SWZ w rozdz. XVII ust. 1; 

Oferta musi 

zawierać ostateczną, sumaryczną cenę za cały przedmiot zamówienia z 

rozbiciem  na  rodzaje  odpadów  wskazane  w  formularzu  ofertowym.  Cena  za  każdy  z 

rodzajów odpadów ma być określona za 1 Mg. W każdej cenie jednostkowej rodzaju odpadu 

należy  uwzględnić  wszystkie  koszty  określone  SWZ  w  celu  osiągnięcia  zakładanych 

rezultatów.  W  cenie  należy  również  uwzględnić  zakup  legalizowanej  przenośnej  wagi  z 

własnym  zasilaniem  z  możliwością  wydruku  kwitu  wagowego  w  trakcie  ważenia  pojazdów 

odbierających  odpady  oraz    wszystkie  opłaty  i  podatki  (także  podatku  od  towarów  i  usług) 

oraz ewentualne upusty i rabaty w tym opłaty ponoszone za dostarczone odpady do utylizacji 

wymienione  w  SWZ  oraz  załączniku  do  SWZ.  W  cenie  oferty  należy  uwzględnić  koszty 

związane z dodatkowymi usługami, które są punktowane w kryteriach oceny ofert.” 

W  ocenie  Izby 

dokonując  zmian  specyfikacji  warunków  zamówienia  -  i  dodatkowo 

udzielając  odpowiedzi  -  Zamawiający  wyjaśnił  fakt  objęcia  zamówieniem  zakupu  oraz 

przekazania  wagi  Zamawiającemu  wraz  z  odbiorem  odpadów  oraz  uszczegółowił  opis 

przedmiotu zamówienia. Jednocześnie specyfikacja warunków zamówienia część III reguluje 

sposób  określania  miejsca  odbioru  odpadów  wraz  z  harmonogramem,  wskazując,  że  to 

„Wykonawca jest zobowiązany do przedstawienia harmonogramu odbioru odpadów na 2023 

rok w terminie 10 dni od daty podpisania umowy, o ile w dniu podpisania umowy Wykonawca 

otrzyma  szczegółowy  wykaz  adresów  nieruchomości  objętych  umową.  Zatwierdzony  przez 


Zamawiającego harmonogram na 2023 rok, Wykonawca przekaże do każdej nieruchomości 

objętej  gminnym  systemem  gospodarowania  odpadami  komunalnymi  w  terminie  do  31 

grudnia 2022 r., o ile umowa została podpisana w terminie, który umożliwia dochowanie 14 

dniowego  terminu  od  podpisania  umowy  na  przygotowanie  harmonogramu  oraz  wykonanie 

innych  czynności  przygotowawczych.  Harmonogram  na  rok  2024  należy  przedłożyć 

Zamawiającemu  do  zatwierdzenia  do  30.11.2023  i  przekazać  go  do  każdej  nieruchomości 

objętej  gminnym  systemem  gospodarowania  odpadami  komunalnymi  w  terminie  do  31 

grudnia 2023 r. 

– harmonogramu  odbioru odpadów komunalnych w roku następnym(format 

A4).   

„  wraz  z  obowiązkiem  „terminowego  i  właściwego  odbioru  odpadów  komunalnych  z 

nieruchomości według ustalonych harmonogramów”. 

Zamawiający  podkreślił  w  zmienionych  zapisach  specyfikacji  przenośność  wagi,  z 

którą  wiąże  się  sposób  immanentny  brak  konieczności  /  możliwości  jej  instalacji,  a  także 

przeznaczenie  wagi  do 

ważenia  osi  platformy  wagowej  poprzez  zsumowanie 

poszczególnych  osi,  dając wynik  sumaryczny całego samochodu  bez  względu na  ilość osi. 

Zamawiający  zmodyfikował  i  uzupełnił  zapisy  specyfikacji  warunków  zamówienia 

doprecyzowując opis przedmiotu zamówienia. 

Izba  nie  dopatrzyła  się  zaistnienia  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania                            

na podstawie art. 528 Ustawy.  

Izba  uznała,  że  Odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  i  możliwość 

poniesienia szkody jako przesłanki materialnoprawne dopuszczalności odwołania z art. 505 

ust. 1 Ustawy.  

W  zakresie 

zarzutów  odwołania  Izba  uznała,  że  postępowanie  podlega  umorzeniu 

jako bezprzedmiotowe. 

I

zba  ustaliła,  że  żaden  Wykonawca  nie  zgłosił  przystąpienia  do  postępowania 

odwoławczego. 

W  świetle  treści  odwołania  –  zarzutu  i  żądań  -  w  związku  z  dokonaniem  przez 

Zamawia

jącego 

modyfikacji 

dokumentów 

zamówienia 

oraz 

dodatkowo 

uwz

ględnieniem  złożonych  przez  Zamawiającego  w  piśmie  procesowym  wyjaśnień, 

Izba  uz

nała,  że  odnoszą  się  one  do  całości  objętych  odwołaniem  zagadnień,  czyniąc 

zarzut odwo

łania bezprzedmiotowym.  

Stąd  biorąc  po  uwagę  treść  odwołania,  a  także  dokumentów  zamówienia  – 

specyfikacji 

warunków zamówienia oraz udzielanych Informacji dla Wykonawców nr 3 wraz z 

ich modyfikacjami, 

które zaliczone zostały przez Izbę w poczet materiału dowodowego - na 

posiedzeniu niejawnym bez udz

iału stron Izba stwierdziła, że zarzuty Odwołującego stały się 

bezprzedmiotowe.  


Izba 

uznała, że okoliczności zaistniałe po wniesieniu odwołania, w postaci dokonania 

przez  Zamawiającego  zmiany  dokumentów  postępowania  oraz  ogłoszenia  o  zamówieniu 

do

prowadziły  do  bezprzedmiotowości  postępowania.  Z  chwilą  dokonania  czynności  w 

ra

mach  prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  przez 

Z

amawiającego  zarzuty  odwołania  utraciły  swoją  aktualność.  Tym  samym  w  dacie 

zamknięcia posiedzenia i wydania postanowienia prowadzenia postępowania odwoławczego 

było  zbędne  i  bezprzedmiotowe.  Czynności  Zamawiającego,  stanowiące  faktycznie 

odpowiedź  na  zarzuty  odwołania,  dokonane  zostały  przed  otwarciem  posiedzenia.  W  tej 

sytuacji zastosowanie znajduje norma art. 522 ust. 2 Ustawy. 

M

ając  na  uwadze  nowe  brzmienie  przepisu  art.  568  pkt  2  Ustawy,  w  którym 

wskazana 

została  dodatkowa  podstawa  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego  w 

przypadku  stwierdzenia

,  że  dalsze  postępowanie  stało  się  z  innej  przyczyny  zbędne  lub 

niedopuszczalne,   

należało  uznać,  iż  opisany  stan  faktyczny  w  zakresie  dokonanych przez 

Z

amawiającego  czynności  w  ramach  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wypełnia 

przesłankę  innej  przyczyny,  niż  spowodowana  oświadczeniem  odwołującego  o  wycofaniu 

odwołania w całości lub oświadczeniem zamawiającego o uwzględnieniu odwołania (również 

w części), prowadzącej do zbędności postępowania odwoławczego.  

Stąd  na  posiedzeniu  niejawnym,  w  związku  z  §  13  ust.  1  pkt  6  rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Min

istrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  postępowania  przy 

rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. poz. 2453) Izba w sytuacji 

opisanej  w  art.  568  pkt.  2  Ustawy, 

wydała  postanowienie  o  umorzeniu  postępowania 

odwoławczego.  

O

rzekając  o  kosztach  w  oparciu  o  art.  557  Ustawy  oraz  przepisy  §  9  ust.  2 

roz

porządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania  wpisu  od 

odwołania  (Dz.U.  poz.  2437),  Izba  nakazała  zwrócić  na  rzecz 

Odwołującego kwotę wpisu uiszczonego w pełnej wysokości.  

P

rzewodniczący: ……………………………