Sygn. akt: KIO 284/22
WYROK
z dnia 18 lutego 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 lutego 2022 r. przez wykonawcę City Parking
Group Spółka Akcyjna z siedzibą w Grudziądzu w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Miasto Łódź – Zarząd Dróg i Transportu z siedzibą w Łodzi
przy udziale wykonawc
ów zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego:
A. .................................................................
wykonawcy KBU spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie,
B. .................................................................
wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: Indigo Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku, Indigo
Infra Belgium z siedzibą w Gent (Belgia) oraz Indigo Park Belgium z siedzibą w Gent
(Belgia)
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy
) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …..……………………………
Sygn. akt: KIO 284/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Miasto Łódź – Zarząd Dróg i Transportu z siedzibą w Łodzi (prowadzący
postepowanie
: Wydział Zamówień Publicznych w Departamencie Strategii i Rozwoju Urzędu
Miasta Łodzi) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pod nazwą „Wyposażenie Strefy Płatnego Parkowania w Łodzi (SPP)
w parkomaty oraz w komputerowe centrum przetwarzania danych wraz z ic
h obsługą
i utrzymaniem w latach 2022
– 2030 (numer referencyjny: DSR-ZP-VIII.271.17.2021).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 23 listopada 2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2021/S 227-597850.
I. W dniu 3 lutego 2022
r. wykonawca City Parking Group Spółka Akcyjna z siedzibą
w
Grudziądzu wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności
zamawiającego polegającej na zaniechaniu uwzględnienia oferty odwołującego w informacji
z otwarcia ofert.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia
września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
1) art. 222 ust. 1 i 5 ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 3 ustawy Pzp oraz a
rt. 61 § 2 Kodeksu
Cywilnego poprzez zaniechanie uwzględnienia w informacji z otwarcia ofert oferty
złożonej przez odwołującego, podczas gdy odwołujący złożył ofertę w postępowaniu,
a
otwarcie ofert powinno nastąpić niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, nie
później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert, co
w
konsekwencji spowodowało nieuwzględnienie oferty odwołującego w postępowaniu;
ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1:
2) art. 255 pkt 6 us
tawy Pzp poprzez jego niezastosowanie i pomimo nieprawidłowej
czynności otwarcia ofert zaniechanie unieważnienia postępowania, podczas gdy
postępowanie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
W związku z podniesionymi zarzutami odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie zamawiającemu: sprostowania informacji z otwarcia ofert poprzez uwzględnienie
oferty o
dwołującego w postępowaniu, ewentualnie unieważnienie postępowania z uwagi na
niemożliwą do usunięcia wadę uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Uzasadniając podniesione zarzuty odwołujący wskazał, w szczególności co następuje:
Z
informacji uzyskanych od zamawiającego odwołujący dowiedział się, że jego oferta nie
została uwzględniona w informacji z otwarcia ofert z uwagi na to, że została przesłana
bezpośrednio na skrzynkę zamawiającego, a nie prowadzącego postępowanie, tj. Wydziału
Zamówień Publicznych w Departamencie Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Łodzi. Zdaniem
odwołującego przesłanie oferty bezpośrednio na skrzynkę zamawiającego nie oznacza, że
oferta nie została złożona w postępowaniu, a w konsekwencji nie może skutkować jej
nieuwzględnieniem w informacji z otwarcia ofert. Co istotne, prowadzący postępowanie ma
możliwość jej odszyfrowania, zaś fakt, że została ona złożona przed upływem terminu
składania ofert może potwierdzić zamawiający, a nadto wynika to z dokumentów załączonych
do odwołania, tj. Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia oraz Zgłoszenia Oferty. Tym
samym zamawiający otrzymał ofertę i mógł się z nią zapoznać (tutaj: przekazać prowadzącemu
postępowanie) przed upływem terminu składania ofert. Stosowne oświadczenie woli zostało mu
zatem skutecznie złożone, zgodnie z art. 61 § 2 Kodeksu Cywilnego. Nie ma zatem znaczenia
czy oferta została przesłana bezpośrednio zamawiającemu czy prowadzącemu postępowanie,
skoro wpłynęła do zamawiającego przed terminem otwarcia ofert. Przekazanie oferty
bezpośrednio zamawiającemu zamiast prowadzącemu postępowanie stanowi, co najwyżej,
drobne uchybienie formalne, które nie wpływa w żaden sposób na materialnoprawną ocenę
czynności odwołującego, tj. skuteczne złożenie oświadczenia woli (oferty) w postępowaniu
w
określonym terminie. Nieuwzględnienie oferty w informacji z otwarcia ofert należy uznać
zatem za działanie sprzeczne z przepisami ustawy Pzp. Zdaniem odwołującego otwarcie jego
oferty nadal jest możliwe. Oferta została złożona w formie elektronicznej i pozostaje w gestii
zamawiającego i prowadzącego postępowanie. Jest również zaszyfrowana. Nie ma zatem
możliwości ingerencji w jej treść, a ewentualne próby tego rodzaju pozostawiłyby nieusuwalny
ślad, co różni zasadniczo okoliczności sprawy od sytuacji, w których oferty składane były
fizycznie, w formie papierowej.
Na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1 odwołujący wniósł o unieważnienie postępowania.
W ocenie odwołującego postępowanie będzie obarczone wadą niemożliwą do usunięcia
z u
wagi na nieuwzględnienie w informacji z otwarcia ofert oferty odwołującego, która spełnia
wymogi formalne i została złożona w terminie, w związku z czym powinna znaleźć się na liście
ofert złożonych w postępowaniu.
II. Pismem wniesionym w dniu 14 lutego 2
022 r. zamawiający udzielił odpowiedzi na odwołanie.
Zamawiający uznał zarzuty odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
III. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosili
następujący wykonawcy:
− wykonawca KBU spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie,
− wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Indigo Polska Spółka
Akcyjna z siedzibą w Gdańsku, Indigo Infra Belgium z siedzibą w Gent (Belgia) oraz
Indigo Park Belgium z siedzibą w Gent (Belgia).
Ww. w
ykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia przedstawili stanowisko
w
sprawie w piśmie wniesionym w dniu 15 lutego 2022 r. Wykonawcy uznali zarzuty odwołania
za niezasadne i wnieśli o jego oddalenie.
Wykonawca KBU Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie przedstawił
stanowisko w sprawie w piśmie wniesionym w dniu 16 lutego 2022 r. Wykonawca uznał zarzuty
odwołania za niezasadne i wniósł o jego oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
W treści Specyfikacji Warunków Zamówienia („SWZ”) zostały zawarte m.in. następujące
postanowienia:
ZAMAWIAJĄCY: Miasto Łódź — Zarząd Dróg i Transportu ul. Piotrkowska 173 90-447 Łódź,
objęty działaniami Urzędu Miasta Łodzi jako podmiotu wykonującego zadania Centralnego
Zamawiającego zgodnie z art. 44 ust. 2 i art. 49 ustawy Prawo Zamówień Publicznych
PROWADZĄCY POSTĘPOWANIE: Wydział Zamówień Publicznych w Departamencie
Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Łodzi ul. ks. Ignacego Skorupki 21.
Pkt 11.2.1. SWZ:
Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem Formularza do złożenia, zmiany,
wycofania oferty lub wniosku dostępnego na ePUAP (Elektronicznej Skrzynki Podawczej —
nazwa
— Urząd Miasta Łodzi) i udostępnionego również na miniPortalu. Funkcjonalność do
zaszyfrowania oferty przez Wykonawcę jest dostępna dla Wykonawców na miniPortalu,
w
szczegółach danego postępowania. W formularzu oferty Wykonawca zobowiązany jest
podać adres skrzynki ePUAP, na którym prowadzona będzie korespondencja związana
z pos
tępowaniem.
Pkt 14.3. SWZ:
Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem Formularza do złożenia,
wycofania oferty lub wniosku dostępnego na ePUAP (Elektronicznej Skrzynki Podawczej —
nazwa
— Urząd Miasta Łodzi) i udostępnionego również na miniPortalu. W formularzu oferty
Wykonawca jest zobowiązany podać adres skrzynki ePUAP, na którym prowadzona będzie
korespondencja związana z postępowaniem.
Pkt 16.1 SWZ:
Wykonawca składa ofertę za pośrednictwem Formularza do złożenia, wycofania
oferty lub wniosku dostępnego na ePUAP (Elektronicznej Skrzynki Podawczej — nazwa —
Urząd Miasta Łodzi) i udostępnionego również na miniPortalu.
Ponadto w odpowiedzi na pytanie nr 128 (Prosimy o podanie adresu skrzynki ESP
Zamawiającego) została udzielona następująca odpowiedź: Skrzynka ESP Zamawiającego to:
/39uj2iyk9g/SkrytkaESP. Dodatkowo Zamawiający informuje, iż oferty należy zfožyć na adres
skrzynki ePuap prowadzącego postępowanie tj. Urzad Miasta Łodzi - /s551nj3qkq/SkrytkaESP.
Odwołujący złożył ofertę przesyłając ją na adres skrzynki zamawiającego, a nie prowadzącego
postępowanie.
Izba uznała, że odwołanie nie podlega uwzględnieniu.
W ocenie składu orzekającego Izby nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem odwołującego, że
postanowienia SWZ w jakikolwiek sposób mogły wprowadzać wykonawców w błąd co do
sposobu złożenia oferty. Postanowienia SWZ zostały sformułowane w sposób jasny
i
zrozumiały, a odpowiedź udzielona na pytanie nr 128 nie pozostawiała żadnych wątpliwości
w
tym zakresie. Odwołujący nie zastosował się do ww. postanowień, składając swoją ofertę na
inny adres skrzynki niż podany w SWZ, bezpośrednio do zamawiającego, a nie do
prowadzącego postępowanie. Oferta odwołującego nie wpłynęła w terminie na prawidłowy
adres skrzynki, wskazany w SWZ, jako właściwy do składania ofert. Nie doszło zatem do
skutecznego złożenia przez odwołującego oferty w postępowaniu. Nieuwzględnienie oferty
odwołującego w informacji z otwarcia ofert należy zatem uznać za działanie prawidłowe. Mając
na uwadze powyższe, Izba za niezasadny uznała zarzut naruszenia art. 222 ust. 1 i 5 ustawy
Pzp w zw. z art. 16 pkt 3 ustawy Pzp oraz art. 61 § 2 Kodeksu Cywilnego poprzez zaniechanie
uwzględnienia w informacji z otwarcia ofert oferty złożonej przez odwołującego, jak i zarzut
naruszenia art. 255 pkt 6 ustawy Pzp p
oprzez zaniechanie unieważnienia postępowania.
Zgodnie z przepisem art. 222 ust. 1 ustawy Pzp otwarcie ofert następuje niezwłocznie po
upływie terminu składania ofert, nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął
termin składania ofert. Zgodnie z przepisem art. 222 ust. 5 ustawy Pzp zamawiający,
niezwłocznie po otwarciu ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego
postępowania informacje o: 1) nazwach albo imionach i nazwiskach oraz siedzibach lub
miejscach prowadzonej działalności gospodarczej albo miejscach zamieszkania wykonawców,
których oferty zostały otwarte; 2) cenach lub kosztach zawartych w ofertach. Zgodnie z art. 16
pkt 3 ustawy Pzp zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób proporcjonalny. Zgodnie z przepisem art. 61 § 2 Kodeksu cywilnego
oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy
wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła
zapoznać się z jego treścią. Natomiast zgodnie z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zamawiający
unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie obarczone jest
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w sprawie z
amówienia publicznego. Z treści odwołania nie sposób wywieść, na czym
dokładnie miałoby polegać naruszenie przez zamawiającego przepisów art. 222 ust. 1 i 5
ustawy Pzp. Podnoszenie naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 61 § 2 Kodeksu
Cywilnego jest niezasadne
– prowadzący postępowanie nie miał możliwości zapoznania się
z
treścią oferty, gdyż nie została ona przesłana na adres jego skrzynki. Izba nie dopatrzyła się
żadnej wady postępowania wynikającej z okoliczności faktycznych sprawy przestawionych
p
rzez odwołującego. Zamawiający nie dokonał otwarcia oferty odwołującego i nie uwzględnił jej
w
informacji z otwarcia ofert, gdyż oferta ta nie została skutecznie złożona w postępowaniu.
W
ocenie składu orzekającego Izby przyczyną zaistniałego stanu rzeczy było niedochowanie
przez odwołującego należytej staranności przy składaniu oferty. Rozpatrywanie zasady
proporcjonalności w odniesieniu do oferty, która w ogóle nie została w postępowaniu skutecznie
złożona, jest całkowicie niezasadne. Natomiast uwzględnienie żądań odwołującego
doprowadziłoby do naruszenia zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia,
tj.
w szczególności zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców (art. 16 pkt 1 ustawy Pzp). Dodatkowo wymaga zauważenia, że żądanie przez
odwołującego nakazania zamawiającemu dokonania sprostowania informacji z otwarcia ofert
poprze
z uwzględnienie oferty odwołującego w postępowaniu jest niezasadne również z tego
powodu, że oferta odwołującego nie została przez zamawiającego otwarta. Nie można uznać
za dopuszczalne sprostowanie informacji z otwarcia ofert w sposób niezgodny
z rzeczywi
stością.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba orzekła, jak w punkcie pierwszym sentencji, na podstawie
art. 553 oraz art. 554 ust. 1 pkt 1 a contrario ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557, 574 i 575 ustawy
Pzp ora
z § 8 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
Przewodniczący:
….…………………………...