KIO 2845/22 WYROK dnia 16 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 23.02.2023

Sygn. akt: KIO 2845/22 
 

WYROK 

z dnia 16 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak 

Protokolant:   

Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  listopada 

2022  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesio

nego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  28  października  2022  r.  przez 

Odwołującego – Ł.S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą eS., Ł.S., ul. Piekarska 

353  Zielęcice,  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Powiat 

Wolsztyński, ul. 5 Stycznia 5, 64-200 Wolsztyn 

przy udziale  

Wykonawcy 

–  R.P.  prowadzący działalność  gospodarczą pod  firmą  R.P.  MEGAMASZYNY, 

ul. Guznera 55, 47-175 

Spórok, przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  w  części  dotyczącej  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego  na  część  XXII  zamówienia  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na  tą 

część  oraz  oddala  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  związanych  z  oceną  oferty 

Odwołującego na część XII zamówienia i unieważnienia w tej części postępowania i 

nakazuje  Zamawiającemu  unieważnić  czynność  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na 

część  XXII,  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego  na  tą  część  oraz  nakazuje 

ponowną  ocenę  ofert  złożonych  na  część  XXII  z  uwzględnieniem  oferty 

O

dwołującego. 

Kosztami postępowania obciąża w ½ Odwołującego i w ½ Zamawiającego: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15.000  zł  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 

złotych zero groszy), stanowiącą koszty poniesione przez Zamawiającego; 


zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz Odwołującego  kwotę  5.700  zł  00  gr. (słownie: 

pięć  tysięcy  siedemset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  połowy  kosztów 

postępowania odwoławczego. 

Stosownie  do 

art.  580  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  Zamówień 

Publicznych (Dz. U. 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2845/22 

U z a s a d n i e n i e 

W  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  podstawowym  przez  Zamawiającego  –  Powiat 

Wolsztyński  na  zakup  wyposażenia  w  ramach  projektu:  „Nowoczesne  szkoły  zawodowe  w 

powiecie  wolsztyńskim  –  kluczem  do  kariery  zawodowej”  (sygnatura  postępowania: 

ID.272.66.2022)

, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 10.08.2022 

r. 2022/S 153-436722, wobec 

czynności dotyczących części XII oraz XXII, polegających na 

wyborze oferty najkorzystniejszej 

na część XXII, a także odrzuceniu oferty własnej na część 

XII i XXII i unieważnieniu postępowania na część XII, wykonawca Ł.S. (eS., Ł.S.) wniósł w 

dniu  28.10.2022  r. 

odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (sygn.  akt  KIO 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:  

1.  Art.  16  Ustawy,  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

w  sposób  nie  zapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania  wykonawców,  w  związku  z  naruszeniem  niżej  wymienionych  przepisów 

ustawy. 

2.  Art.  226  ust.  1  pkt  5  poprzez  nieuprawnione  odrzucenie  oferty  odwołującego  w 

części XII. 

3.  Art.  226  ust.  1  pkt  5  poprzez  nieuprawnione  odrzucenie  oferty  odwołującego  w 

części XXII. 

4.  Art.  255  ust.  2  ustawy  poprzez  nieuprawnione  unieważnienie  postępowania  w 

części XII. 

5.  Art.  239  ust.  1  ustawy  poprzez  nieprawidłowy  wybór  oferty  najkorzystniejszej  w 

części XII. 

6.  Art.  239  ust.  1  ustawy  poprzez  nieprawidłowy  wybór  oferty  najkorzystniejszej  w 

części XXII. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia czynności unieważnienia postępowania i odrzucenia oferty Odwołującego na 

część XII, a także unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej na część XXII i 

odrzucenia oferty Odwołującego w tej części oraz nakazanie powtórzenia czynności badania 

i oceny ofert na części XII i XXII zamówienia i dokonania wyboru oferty Odwołującego.  

W  uzasadnieniu  Od

wołujący odniósł  się do podstaw  odrzucenia oferty  własnej  w  oparciu o 

przesłankę z  art.  226 ust.  1  pkt  5  Ustawy,  w  odniesieniu do  przedmiotu zaoferowanego  na 

części XII i XXII zamówienia, które w jego ocenie nie zaistniały. 


Brak  zgodności  oferty  z  wymaganiami  Zamawiającego  dotyczyć  miał  zaoferowanych 

urządzeń: 

W części XII: 

-  poz.  6  -  drukarka  3D  XYZPrinting  da  Vinci  Super 

–  brak  spełnienia  wymagań  w  zakresie 

druku z portu USB oraz brak informacji na temat kalibracji urządzenia; 

-  poz.  20  -  oprogramowanie  LTSpace 

–  możliwość  projektowania  i  symulowania  układów 

pneumatycznych, hydraulicznych lub elektrotechnicznych; 

- poz. 26 - 

zestaw przekaźnikowy - stycznik RPI-3P-UNI firmy RELPOL; 

- poz. 28 - 

zestaw przycisków sterowniczych „Lovato”; 

- poz. 61 - 

płaskoszczypce; 

W części XXII: 

- poz. 1 - pneumatyczny zestaw hamulcowy; 

- poz. 2 - 

stanowisko hydrauliki siłowej Agrotronik e-Sz-HYD03; 

- poz. 3 - 

system regulacji siły hamowania eSz-ABS/ASR 5.3; 

- poz. 5 - system sterowania silnikiem ZS Common Rail; 

- poz. 7 - Agrotronika 

– zestaw panelowy podzespoły elektryczne i elektroniczne pojazdów i 

maszyn rolniczych 

– eSz-PE3; 

- poz. 9 - system sterowania elektronicznego Diesla EDC; 

- poz. 13 - 

zestaw panelowy sensoryka systemów pojazdowych – eSz-Seka2; 

- poz. 14 - aktoryka 

systemów pojazdowych – eSz-Arka 3P. 

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie w piśmie z 8.11.2022 r., wnosząc o umorzenie 

postępowania na podstawie art. 568 pkt 2 Ustawy, ewentualnie o jego oddalenie w całości. 

Jednocześnie  Zamawiający  wskazał,  iż  po  ponownym  przeanalizowaniu zarzutów  wycofuje 

się z zarzutów dotyczących poz. 6 i poz. 28 dla części XII. 

Odwołujący  podtrzymał  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  nieuwzględnionych  przez 

Zamawiającego. 


Stanowisko Izby 

Do rozpoznania 

zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  z  późn.  zm.), 

obowiązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Ustawą. 

Odwołanie nie podlegało odrzuceniu i takich wniosków również nie formułowano w pismach 

procesowych, jak i w toku posiedzenia niejawnego przed otwarciem rozprawy. 

Na  posiedzeniu  Izba  uznała,  iż  nie  zachodzi  podstawa  do  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  w  oparciu  o  art.  568  pkt  2  Ustawy,  zgodnie  z  którym  postępowanie 

odwoławcze ulega umorzeniu jeżeli stało się z innej przyczyn zbędne lub niedopuszczalne. 

Wniosek 

taki  zgłosił  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  i  opierał  go  na  stwierdzeniu 

wystąpienia wady prawnej odwołania polegającej na zaniechaniu prawidłowego oznaczenia 

zakresu  zaskarżenia  i  określeniu  zakresu  zaskarżenia,  poprzez  wskazanie  nieistniejących 

czynności.  Wadliwym,  w  ocenie  Zamawiającego,  było  wskazanie  jako  czynności  wobec, 

której odwołanie zostało wniesione -  „zaniechania czynności unieważnienia postępowania w 

części XII”, w sytuacji, gdy w dniu 21.10.2021 r. Zamawiający czynność tą dokonał. 

Oddalając wniosek Zamawiającego, skład orzekający uwzględnił w całości treść odwołania, 

która nie budziła wątpliwości, co do zakresu czynności objętych zaskarżeniem, a te zostały 

wprost  wyartykułowane  w  pkt  od  1  do  6  zarzutów.  Czynności,  jakie  Zamawiający  miał  w 

sposób  nieuprawniony  podjąć  w  postępowaniu  na  część  XII  zamówienia  polegały  na 

odrzuceniu  oferty  Odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust  1  pkt  5  Ustawy  oraz 

unieważnieniu  na  tą  część  postępowania  na  podstawie  art.  255  ust.  2  Ustawy  i  do  tego 

wprost  odnosiło  się  uzasadnienie  zarzutów.  Zamawiający  w  sposób  wybiórczy  i  całkowicie 

dowolny dokonał wykładni środka zaskarżenia, wadliwie wywodząc z tych ustaleń wniosek o 

wyczerpaniu  przesłanki  do  umorzenia  postępowania  odwoławczego.  Ponieważ  czynności 

podjęte  w  postępowaniu  nie  zostały  przez  Zamawiającego  unieważnione  po  wniesieniu 

odwołania, a Zamawiający podtrzymał podjęte decyzje w postępowaniu, nie było podstaw do 

stwierdzenia,  iż  postępowanie  stało  się  zbędne.  Wskazana  „wada”  nie  stanowiła  również 

braku  formalnego  odwołania,  który  czynił  niemożliwym  jego  rozpoznanie  w  świetle  art.  518 

Ustawy.  

Rozpoznając  odwołanie  Izba  miała  na  uwadze  stan  faktyczny  ustalony  w  oparciu  o 

dokumentację postępowania złożoną do akt sprawy, w tym postanowienia swz, jak również 

ofertę Odwołującego i wyjaśnienia tego Wykonawcy składane w postępowaniu o udzielenie 


zamówienia publicznego i uzasadnienie decyzji z 21.10.2022 r. o odrzuceniu jego oferty na 

części XII i XXII zamówienia.  

Izba ustaliła i zważyła. 

Zamawiający  podzielił  przedmiot  zamówienia  na  29  części,  szczegółowo  określonych  w 

Opisie Przedmiotu Zamówienia, stanowiącym załącznik nr 4 do swz (pkt III.2 swz). 

W pkt III ppkt 5 i 6 swz Zamawiający zamieścił opis dotyczący rozwiązań równoważnych dla 

opisanych  przez  wskazanie  znaku  towarowego

,  nazwy  własnej,  itp.  Zamawiający  nie  uzna 

rozwiązań  równoważnych,  jeśli  będą  o  gorszych,  niż  wskazane  w  załącznikach  do 

specyfikacji,  minimalnych  wymagań  jakościowych,  funkcjonalnych,  technicznych  i 

technologicznych. 

W  ofercie  należało  złożyć  wypełniony  formularz  ofertowy,  według  wzoru  stanowiącego 

załącznik  nr  1  do  swz,    a  także  formularz  asortymentowo-cenowy,  według  wzoru 

stanowiącego załącznik 1a do swz. Cenę oferty wykonawca wskazywał w załączniku nr 1a 

do  swz,  a  w  formularzu  oferty  oświadczał,  iż  oferuje  wykonanie  całości  przedmiotu 

zamówienia  za  cenę  wskazaną  w  załączniku  nr  1a  do  Oferty.  Zamawiający  nie  żądał 

przedmi

otowych środków dowodowych. 

Załącznik  nr  do  swz  zawiera  opis  przedmiotu  zamówienia  w  podziale  na  części. 

Zamawiający  zamieścił  w  tabeli  oczekiwane  parametry  urządzeń.  Na  końcu  formularza 

zamieszczona została informacja o rozwiązaniach równoważnych: 

Ewentua

lne podane w opisach nazwy własne, znaki towarowe, patenty, pochodzenie, źródła 

lub  szczególne  procesy,  które  charakteryzuje  produkty  lub  usługi,  normy,  oceny  techniczne 

specyfikacje techniczne itp. nie mają na celu naruszenie art. 99 ustawy Pzp, a mają jedynie 

za zadanie sprecyzowanie oczekiwań jakościowych, technologicznych, wydajnościowych czy 

funkcjonalnych  Zamawiającego.  Zamawiający  dopuszcza  rozwiązania  równoważne  pod 

warunkiem  spełnienia  tego  samego  poziomu  technologicznego,  wydajnościowego  i 

funkcjo

nalnego  założonego  w  projekcie.  Wszystkie  ewentualne  nazwy  własne  i  marki 

handlowe  elementów  budowlanych,  normy,  oceny  techniczne  specyfikacje  techniczne  itp. 

systemów, urządzeń i wyposażania zawarte w SWZ oraz dokumentacji projektowej, zostały 

użyte  w  celu  sprecyzowania  oczekiwań  jakościowych  technologicznych,  wydajnościowych 

czy funkcjonalnych Zamawiającego. Zamawiający oświadcza, że dopuszcza składanie ofert, 

w  których  poszczególne  urządzenia  bądź  materiały  wymienione  w  SWZ  mogą  być 

zastąpione  urządzeniami  bądź  materiałami  równoważnymi.  Poprzez  pojęcie  materiałów  i 

urządzeń równoważnych należy rozumieć materiały gwarantujące realizację usługi zgodnie z 

umową oraz zapewniające uzyskanie parametrów technicznych nie gorszych od założonych 


w SWZ. Równoważne produkty i urządzenia muszą być dopuszczone do obrotu i stosowania 

zgodnie  z  obowiązującym  prawem.  Wykonawca,  który  zaoferuje  produkty  oraz  urządzenia 

równoważne wymagające zmiany posiadanych decyzji, będzie musiał w ramach wykonania 

zamówienia  w  imieniu  Zamawiającego,  uzyskać  wymagane  decyzje  własnym  staraniem  i 

kosztem, gwarantując jednocześnie wykonanie zamówienia w terminie wynikającym z SWZ. 

Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisane przez Zamawiającego, 

jest zobowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy, usługi lub roboty budowlane 

spełniają  wymagania  określone  przez  Zamawiającego.  Obowiązek  Wykonawcy  wykazania 

równoważności  produktu  jest  obowiązkiem  wynikającym  z  ustawy  Pzp,  który  może  być 

spełniony  w  jakikolwiek  sposób  pozwalający  Zamawiającemu  jednoznacznie  stwierdzić 

zgodność oferowanych w ofercie produktów z wymaganiami określonymi w SWZ, co winno 

zostać wykazane na etapie składnia ofert zawierających produkty równoważne. 

Odwołujący złożył ofertę na części nr: IV-VIII, XII, XXII, XXIII, XXVIII. 

Pismem  z  11.10.2022  r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści 

oferty  w  zakresie  części  VIII,  XII  i  XXII.  Opis  asortymentu  zmieszczony  w  formularzu  1a 

budził  wątpliwości  Zamawiającego  co do  zgodności  z  wymaganiami  zawartymi  w  swz,  a  w 

konsekwencji  należytego  wykonania  zamówienia,  Zwłaszcza  w  kontekście  wcześniej 

realizowanych umów na rzecz publicznych zamawiających przez Wykonawcę. W związku z 

powyższym  zamawiający  wnosi  o  przedstawienie  szczegółowych  wyjaśnień  w  zakresie 

zaoferowanych rozwiązań we wszystkich powyższych częściach (nr VIII, XII, XXII), poprzez 

wskazanie  części  składowych  zaoferowanych  produktów,  które  wykonawca  samodzielnie 

wytwarza  oraz  sposobu  funkcjonowania  (wykaz  funkcjonalności)  tak  wytworzonych 

urządzeń.  Ponadto,  Zamawiający  wniósł  o  udzielenie  odpowiedzi  na  pytania  w  zakresie 

wskazanych urządzeń, z uwagi na brak informacji o produkcie, fotografii, pozwalających na 

ocenę  przydatności  dla celów  edukacyjnych,  w podanym  w formularzu 1a  linku  producenta 

eS.. 

Dotyczy to części XXII, poz. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. 

Zamawiający  oczekiwał  wyjaśnień  oraz  wskazał  na  możliwość  złożenia  kart  katalogowych 

urządzeń, czy też kopii „Opisu ćwiczeń” realizowanych za pomocą poszczególnych środków 

dydaktycznych.  

piśmie z 13.10.2022 r. Wykonawca złożył wyjaśnienia i udzielił odpowiedzi na pytania oraz 

załączył karty katalogowe 8 urządzeń. 

Pismem  z  24.10.2022  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  ofert  najkorzystniejszych  w 

poszczególnych częściach zamówienia, a także o ofertach odrzuconych oraz unieważnieniu 

postępowania  na  część  X,  XII,  XVIII,  XIX,  XXIV,  zamówienia.  Postępowanie  na  część  XII 

zamówienia unieważnione została na podstawie art. 255 pkt 2 Ustawy. 


Uzasadniając decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający wskazał, iż oferta na 

część XII i XXII zamówienia zawiera produkty niezgodne z wymaganiami Zamawiającego. 

Izba 

uwzględniła odwołanie w części związanej z zarzutami naruszenia przepisów art. 

226  ust.  1  pkt  5  i  art.  239  ust.  1  Ustawy  oraz  art.  16  U

stawy,  do  jakich  Zamawiający 

dopuścił się przy ocenie oferty Odwołującego złożonej na część XXII zamówienia, co 

doprowadziło  do  jej  bezpodstawnego  odrzucenia  i  dokonania  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej. 

Odwołanie w części dotyczącej odrzucenia oferty Odwołującego na 

część  XII  zamówienia  i  unieważnienia  na  tą  część  postępowania  zostały  natomiast 

oddalone.  

Zarzuty  odnosiły  się  do  oferty  Odwołującego,  odrzuconej  na  część  XII  i  XXII  zamówienia  i 

związane  były  z  oceną  zgodności  zaoferowanego  asortymentu  z  wymaganiami 

Zamawiającego wskazanymi w swz – OPZ, załącznik nr 4 do swz.  

Część  XII:  odrzucając  ofertę  Odwołującego  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Ustawy 

Zamawiający wskazał na niezgodność zaoferowanych produktów z warunkami zamówienia> 

Poz. 20 

– oprogramowanie. 

Zamawiający  wskazał,  iż  zaoferowane  oprogramowanie  LTSpice  XVII,  zgodnie  z  opisem 

zamieszczonym  przez  producenta 

Oznacza  brak  możliwości  tworzenia  oraz  symulacji 

układów  pneumatycznych  i  hydraulicznych,  a  nawet  elektrotechnicznych.  Jest  to  darmowe 

oprogramowanie dla prostej elektroniki

Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie podtrzymał 

swoją  ocenę  wskazując  zarówno  na  bark  spełnienia  obligatoryjnego  zakresu  dotyczącego 

„projektowania  i  symulacji  układów  pneumatycznych”,  a  ponadto  wskazał  na  naruszenie 

postanowień licencyjnych w zakresie sprzedaży cudzego oprogramowania, którego licencja 

uniemożliwia jakikolwiek obrót utworem, w szczególności pod odpłatnym tytułem. 

W formularzu 1a Wykonawca w poz. 20 zamieścił opis: „Oprogramowanie LTspice XVII  

Oprogra

mowanie  symulacyjne  umożliwiające  m.in.  projektowanie  i  symulację  układów 

elektrotechnicznych. Program w języku polskim”.  

Zamawiający w OPZ dla tej pozycji wymagał: „Oprogramowanie symulacyjne umożliwiające 

m.in.  projektowanie  i  symulację  układów  pneumatycznych,  hydraulicznych  lub 

elektrotechnicznych. Program w języku polskim”. 

Izba  uwzględniła  zarzut,  gdyż  opis  wymagań  minimalnych  zawartych  w  załączniku  nr  4  do 

swz nie wskazywał na konieczność projektowania i symulacji wszystkich trzech wskazanych 

układów  jednocześnie. Przyjęty  spójnik  „lub”  zamieszczony  przed  ostatnim  z  wymienionych 

typów układów, nie oznacza koniunkcji i pozwala zaoferować oprogramowanie umożliwiające 


projektowanie i symulację jednego z trzech wymienionych w opisie układów. Podniesione w 

odpowiedzi  na  odwołanie zarzuty związane  z  naruszeniem  postanowień licencji  wykraczały 

natomiast  poza  odstawę  odrzucenia,  co  na  obecnym  etapie  nie  mogło  być  uwzględnione 

przez  Izbę.  Zamawiający  w  uzasadnieniu  jedynie  wskazał  na  okoliczność  zaoferowania 

da

rmowego  oprogramowania  dla  prostej  elektroniki,  z  czego  nie  można  wywieźć,  iż  miał 

zastrzeżenia  co  do  warunków  licencji.  Okoliczności  te  nie  były  również  przedmiotem 

wyjaśnień z Wykonawcą na etapie poprzedzającym decyzję o odrzuceniu jego oferty. Ocenie 

Iz

by  podlegać  mogą  tylko  te  okoliczności,  które  zostały  zakomunikowane  wykonawcy  w 

decyzji  o  odrzuceniu  oferty,  gdyż  tylko  on  brane  są  pod  uwagę  przez  wykonawcę  przy 

składaniu  środka  zaskarżenia  i  formułowaniu  zarzutów  wobec  czynności  lub  zaniechań 

zamawiającego.  Stanowisko  to  potwierdza  Sąd  Okręgowy  w  Warszawie,  m.in.  w  wyroku  z 

16.11.2021 r., sygn. XXIII Zs 108/21.    

Poz. 26 

– zestaw przekaźnikowy. 

Zamawiający w OPZ opisał parametry: 
 
„Zestaw pozwalający na montaż na szynie TH35: 
-

28 przekaźników 4-rzędowych o parametrach - sterowanie 24 V DC 4 pary styków 

przełączalnych 

21 przekaźników czasowych o parametrach - uniwersalny z funkcjami TON 

- TOF. 

Odrzucając ofertę Odwołującego Zamawiający uznał, iż zaoferowany produkt PCU-510 DUO 

230/24V 2P F&F + RPI-3P-

UNI RELPOL dotyczy przekaźników, które posiadają 2 lub 3 pary 

styków  (parametr  3P),  zamawiający  natomiast  wymagał  4  pary  styków  przełączalnych 

(parametr 4P). 

W odwołaniu Wykonawca wskazał na konstrukcję układu styków (3 pary), które posiadają 1 

szt. zacisk

u wejściowego oraz 2 szt. zacisków wyjściowych, co pozwala podłączyć w sumie 6 

szt.  elementów  wykonawczych.  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  ten  argument  wskazał,  iż 

przekaźnik  4-rzędowy  oznacza  4  pary  styków  przełączalnych.  Nie  3  jak  proponuje 

odwołujący.  Para  styków  przełączalnych  składa  się  z  trzech  przyłączeń.  Wskazanie  na 

wejścia  i  wyjścia  jest  bezzasadne,  gdyż  styk  wejścia  i  wyjścia  definiuje  układ,  w  którym 

element  pracuje.  Ponadto,  w  załączonej  do  odwołania  karcie  katalogowej  producenta 

zaoferowanego  prz

ekaźnika  opis  zamieszczony  pod  zdjęciem  wprost  potwierdza,  iż 

urządzenie zawiera 3 styki przełączne. Ponadto, na schemacie został przedstawiony sposób 

w jaki przełącznik można wykorzystać do podłączenia urządzań na wyjściach oznaczonych 

jako 014 i 012 ze 110; 022 i 024 z 210: 032 i 034 z 310. 

Izba oddaliła zarzut w tym zakresie, gdyż zaoferowany przełącznik jest 3 rzędowym, na co 

nie ma wpływu ilość zacisków wyjściowych. Niezależnie bowiem od tej ilości (łącznie sześć), 

prz

ełącznik  pozwala  na  pracę  (zasilanie  prądem)  maksymalnie  trzech  urządzeń,  co  jest 


równoważne  ze  stwierdzeniem  ilości  par  styków.  Na  schemacie  zostało  to  wyraźnie 

zaznaczone dla każdej pary, która pozwala na zasilenie prądem jednego z dwóch zacisków 

wyjściowych  (w  zależności  od  jego  ustawienia/przełączenia).  Stanowi  to  niezgodność  z 

opisem  przedmiotu  zamówienia,  która  prowadziła  do  odrzucenia  oferty  na  całą  część 

zamówienia nr XII.   

Poz. 61 

– płaskoszczypce. 

Zamawiający opisał w OPZ parametry: 

„Rozmiar  min  160mm;  Możliwość  zdejmowania  izolacji  0,7;  1-1,5  i  2,5  mm2;  Możliwość 

zaciskania tulejek na przewodach 0,5-

2,5mm2; Możliwość zaciskania tulejek oczkowych”. 

Odwołujący  zaoferował  produkt  „EXPERT  E050105”,  co  według  opisu  zamieszczonego  na 

karcie producenta identyfikuje urządzenie o nazwie „Szczypce automatyczne”. 

W  sprawie  nie  było  spornym,  iż  zaoferowany  produkt  pozwala  na  wykonanie  czynności 

opisanych  w  OPZ,  jak  również  spełnia  pozostałe  parametry  wskazane  w  OPZ.  Do  oceny 

pozostawało  natomiast,  czy  w  świetle  wymagań  Zamawiającego  można  było  zaoferować 

urządzenie  automatyczne,  w  sytuacji  gdy  Zamawiający  nie  opisał  wprost  tej  właściwości,  a 

jednocześnie wskazał na produkt określony nazwą „płaskoszczypce”.       

Zamawiający  na  rozprawie  przedstawił  przykładowe  urządzenie,  które  miałoby  spełniać  w 

całości wymagania z OPZ – „szczypce uniwersalne RECA QUINTUS 180 mm”, co do których 

Odwołujący zgłosił zastrzeżenie, iż nie są to „płaskoszczypce”.  

Na przedstawionym zdjęciu końcówki szczypiec nie są płaskie ale zaokrąglone.  

Izba  oddaliła  zarzut,  gdyż  z  OPZ  nie  wynikało,  aby  wykonawca  miał  dostarczyć  szczypce 

automatyczne,  co  powinno  wynikać  wprost  z  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Funkcja 

zautomatyzowana  ma  zasadnicze  znaczenie  dla  sposobu  wykonywania  czynności 

manualnych, a do takich należy czynność zaciskania, czy też zdejmowania izolacji. Skoro w 

OPZ  nie  została  ta  właściwość  opisana,  to  wykonawca  na  własne  ryzyko,  bez  zadawania 

pytań,  złożył  ofertę  na  produkt,  który  nie  wpisuje  się  w  całość  opisu  warunku 

przedmiotowego,  dla  które  znaczenie  ma  nie  tylko  opis  funkcjonalności  ale  również  samo 

oznaczenie produktu, jaki ma zostać zaoferowany. Ten, zgodnie z załącznikiem nr 4 nie miał 

być „automatyczny”.  

Ponieważ dwie z podstaw odrzucenia oferty na część XII zamówienia potwierdziły się, 

odwołanie  w  części  dotyczącej  żądań  unieważnienia  czynności  unieważnienia 

postępowania,  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  Odwołującego  i 

powtórzenia czynności oceny oferty Odwołującego, podlegało oddaleniu. Stwierdzone 


naruszenie  w  zakresie  związanym  z  oceną  zaoferowanego  oprogramowania  LTSpice 

nie  miało  ostatecznie  wpływu  na  wynik  postępowania,  gdyż  oferta  podlegała 

odrzuceniu  z  dwóch  innych  okoliczności  potwierdzonych  niniejszym  wyrokiem. 

Prowadziło  to  ostatecznie  do  oddalenia  odwołania w  części  związanej  z  oceną  oferty 

złożoną na część XII zamówienia. 

Część XXII: 

Zamawiający  do  odpowiedzi  na  odwołanie  załączył  informacje  dotyczące  odstąpienia  od 

umowy  z  Odwołującym  w  związku  z  brakiem  wywiązania  się  z  zobowiązań,  do  czego 

również  odnosił  się  w  odpowiedzi  na  odwołanie,  jako  okoliczności,  która  uzasadniała 

powzięcie  wątpliwości  dotyczące  zaoferowanego  asortymentu  w  zakresie  zgodności  z 

wszystkimi  wymaganiami  określonymi  w  OPZ.  Zamawiający  również  tym  tłumaczył  swoją 

obawę o wykonania umowy przez Odwołującego zgodnie z jej postanowieniami.  

Zamawiający podtrzymał dwoją decyzję, co do braku zgodności zaoferowanego asortymentu 

z wymaganiami. 

Decyzja  o  odrzuceniu  oferty  na  część  XXII  zamówienia  była  poprzedzona  wyjaśnieniem 

treści  oferty  z  Wykonawcą,  a  treść  wyjaśnień  wraz  z  dołączonymi  kartami  katalogowymi  i 

opisem  ćwiczeń,  miała  dostarczyć  uzasadnienia  dla  stwierdzenia  braku  zgodności  z 

wymaganiami zamówienia. 

Poz. 1 

– pneumatyczny zestaw hamulcowy. 

Zamawiający w OPZ zamieścił opis wymagań: 

„Stanowisko umożliwia poznanie budowy i zasad funkcjonowania podstawowego 
pneumatycznego układu hamulcowego zespołu ciągnik-naczepa oraz naukę praktycznych 
umiejętności wykonywania połączeń bloków układu. Zestaw panelowy co najmniej 
umożliwia:  
a) pomiar ciśnień w dowolnym obwodzie układu hamulcowego 
b) zapoznanie się z graficznym oznaczeniem elementów układu hamulcowego 
c) naukę czytania schematów pneumatycznych 
d) Naukę łączenia i diagnozowania poszczególnych elementów układ 
e) pomiar czasu uzyskania ciśnienia roboczego przez sprężarkę 
f) obserwację skoku siłowników w zależności od ciśnienia 
g) obserwację szczelności układu 
h) obserwację skoku pedału hamulca (jałowy i czynny) 
i) budowanie dowolnych konfiguracji układów hamulcowych” 

Odwołujący  zaoferował  własny  produkt  pod  nazwą  eS.,  ESZ-CKAIK,  przenosząc  do 

załącznika 1a w całości opis wymagań z OPZ. 


uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Zamawiający  wskazał  na  zapisy  karty  katalogowej,  jaką 

Wykonawca załączył w miejsce wyjaśnienia szczegółów zaoferowanego produktu, której opis 

ma  odbieg

ać od rysunku wskazującego,  iż  elementy  pneumatyki  zamontowane są  na  stałe 

do stelaża stanowiska i nie występują jako oddzielne panele. Miało to oznaczać sprzeczność 

treści oferty. Ponadto, Zamawiający wskazał na brak podania informacji, o jakie wystąpił,  a 

dotyczących:  wykazu  zgodnego  z  ich  nazwami  własnymi;  poszczególnych  paneli  zestawu 

oraz sposobu oceny skoków siłowników układu hamulcowego.  

Izba  uwzględniła  zarzuty  w  tym  zakresie,  gdyż  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego 

prowadziła  do  naruszenia  zasady  przejrzystości  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego.  Zasada  ta  wymaga  od  Zamawiającego  przestrzegania  ustalonych  i 

zakomunikowanych  wykonawcom  wytycznych  oceny  ofert,  w  tym  wytycznych  dotyczących 

oczekiwanych parametrów dostawy. W sytuacji, gdy zamawiający nie wymaga dostarczenia 

przedmiotowych  środków  dowodowych  i  nie  określa  precyzyjnie  oczekiwań  wobec 

przedmiotu  dostawy,  ocena  oferty  nie  może  obejmować  nowych  przesłanek  badania, 

wyinterpretowanych  z  niejasnych  i  nieprecyzyjnych  zapisów  dokumentacji  przetargowej. 

Sposób,  w  jaki  Zamawiający  wywiódł  niezgodność  oferty  z  wymaganiami  od  samego 

początku była wyłącznie podyktowana obawą Zamawiającego o jakość dostawy, co wyraźnie 

wynika  z  treści  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień  i  jego  argumentów  prezentowanych  w 

odpowiedzi  na  odwołanie.  Należy  wskazać,  iż  sposób  realizacji  przez  Odwołującego  innej 

dostawy  nie  mógł  wpływać  na  zasady  oceny  oferty  złożonej  w  obecnej  procedurze 

przetargowej,  dla  której  zasadniczymi  wytycznymi  były  zapisy  swz  –  OPZ.  W  zakresie  tej 

pozycji  asortymentowej  Zamawiający  wyłącznie  wskazał  na  brak  szczegółowych  informacji 

technicznych  o  produkcie,  które  uniemożliwiały  ocenę  jego  przydatności  dla  celów 

edukacyjnych. 

W  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty,  mającym  wskazywać  na  niezgodność  z  wymaganiami 

Zamawiający wskazał na brak przedstawienia jednego z dokumentów, jaki wykonawca mógł 

załączyć  (ale  nie  miał  takiego  obowiązku)  i  dotyczy  to  wykazu  zgodnego  z  ich  nazwami 

własnymi;  poszczególnych  paneli  zestawu  oraz  sposobu  oceny  skoków  siłowników  układu 

hamulcowego. 

Jest  to  jedyny  argument,  który  odnosić  można  byłoby  do  braku 

przedmiotowego środka dowodowego, gdyby taki był w postępowaniu wymagany, a tak nie 

było.  Ponadto,  Zamawiający nie  wskazał  z jakim  warunkiem  oferta miałaby  być niezgodna, 

co przy braku precyzji wymagań, które faktycznie sprowadzały się do opisu funkcjonalności, 

w zasadzie nie wymaga dalszego komentarza.  

Analiza  wezwania  do  wyjaśnienia  treści  oferty  (nie  tylko  w  tym  elemencie)  skłania  do 

refleksji,  iż  dopiero  na  etapie  badania  oferty  Zamawiający  oczekiwał  przedstawienia 

szczegółów  rozwiązania,  często  występując  o  bardzo  precyzyjne  dane,  które  nie 


korespondowały  z  brzmieniem  wymagań  technicznych.  Powyższe  prowadziło  następnie  do 

wnioskowania  o  niezgodności  z  wymaganiami,  które  pozostawały  w  sferze  domysłu, 

ewentualnie  wymagały  umiejętnych  zabiegów  interpretacyjnych,  tak  aby  wywnioskować, 

jakie  są  konkretne  oczekiwania  wobec  przedmiotu  dostawy.  Taka postawa  Zamawiającego 

powodowała,  iż  Wykonawca  w  zasadzie  nie  mógł  mieć  pewności,  czy  urządzenie  zostanie 

pozytywnie ocenione w oparciu o dokument, którego Zamawiający zasadniczo nie powinien 

żądać w wezwaniu do wyjaśnień (przy braku takiego wskazania w swz). 

Poz. 2 

– stanowisko hydrauliki siłowej Agrotroniki. 

Zamawiający w OPZ zamieścił opis wymagań: 

„Stanowisko przeznaczone do prowadzenia ćwiczeń praktycznych w zakresie budowy i 
działania układów hydrauliki siłowej, stosowanych w maszynach rolniczych, budowlanych 
czy urządzeniach przemysłowych. 
Umożliwia budowę funkcjonujących układów hydraulicznych z wykorzystaniem: 

siłowników jednostronnego i dwustronnego działania                                                                   

zaworów rozdzielających różnego typu, sterowanych: ręcznie , elektrycznie i 

pneumatycznie 
- za

worów funkcyjnych różnego typu, np.: zawory dławiące, zawory zwrotne, zamki 

hydrauliczne 
- silnika hydraulicznego                                                                                                                                    
- hydraulic

znego wspomagania układu kierowniczego. 

Część  panelowa  stanowiska  umożliwia  budowę  układów  sterowania  elektrycznego  oraz 
elektropneumatycznego,  zawierających  elementy  takie  jak:  przełączniki  elektryczne, 
kontrolki,  zawory  pneumatyczne  i  elektropneumatyczne,  szyny  zasilania  elektrycznego. 
Przewody  hydrauliczne,  siłowniki  oraz  rozdzielacze  wyposażone  w  szybkozłączki 
suchoodcinające, co pozwoli na użytkowanie stanowiska (w przypadku gdy nie stwierdzono 
wycieków  będących  wynikiem  uszkodzenia  elementów  stanowiska)  bez  konieczność  stałej 
kontroli poziomu płynu hydraulicznego w agregacie”. 

Odwołujący  zaoferował  własny  produkt  pod  nazwą  eS.,  ESZ-HYD03,  przenosząc  do 

załącznika 1a w całości opis wymagań z OPZ. 

W  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty  Zamawiający  wskazał  na  zapisy  karty  katalogowej,  jaką 

Wykonawca załączył w miejsce wyjaśnienia szczegółów zaoferowanego produktu, której opis 

ma odbiegać od znajdującego się w karcie rysunku wskazującego, iż nie jest to stanowisko o 

budowie  modułowej.  Miało  to  oznaczać  sprzeczność  treści  oferty.  Ponadto,  Zamawiający 

wskazał na brak podania informacji, o jakie wystąpił, a dotyczących: wykazu poszczególnych 

paneli zestawu, jak również na brak hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego. 

Izba uwzględniła zarzuty w tym zakresie. 

N

a  podstawie  karty  katalogowej  można  stwierdzić,  iż  produkt  ma  budowę  modułową,  co 

znajduje  się  w  opisie  urządzenia  wraz  ze  wskazaniem  na  poglądowy  charakter  zdjęcia. 

Ponadto,  zgodnie  z  odpowiedzią  Zamawiającego  na  odwołanie,  jednym  z  podzespołów 

hydraulicz

nego wspomagania układu kierowniczego jest – siłownik dwustronnego działania. 

Taki element został ujęty w karcie katalogowej w tabeli poz. 7. Nie ma zatem uzasadnienia 


teza,  jaką  prezentuje  Zamawiający,  iż  Wykonawca  miałby  utożsamiać  „hydrauliczne 

wspomaga

nie  układu  kierowniczego”  z  „silnikiem  hydraulicznym”.  Ponownie  należy 

zauważyć, iż to dopiero na podstawie karty katalogowej Zamawiający identyfikował produkt i 

ustalał jego zgodność z wymaganiami, a te miały wyłącznie charakter opisu funkcjonalności, 

a  n

ie  konkretnych  parametrów.  W  takiej  sytuacji  Zamawiający  zobowiązany  był  odrzucając 

ofertę  wykazać  dlaczego  wskazany  w  karcie  opis  rozwiązania  nie  spełnia  wymagań 

opisanych w sposób ogólny. Również wezwanie do wyjaśnienia treści oferty nie nawiązywało 

do k

onkretnych parametrów, jakich spełnienia żądać miał Zamawiający i odnosiło się ogólnie 

do oceny przydatności produktu dla celów edukacyjnych. Zamawiający nie mógł w wezwaniu 

nawiązać  do  konkretnych  wymagań,  gdyż  te  nie  były  sprecyzowane  w  taki  sposób,  aby 

W

ykonawca  mógł  z  góry  ustalić,  jakich  komponentów  Zamawiający  oczekuje.  W 

konsekwencji,  nie  mógł  również  wywodzić  nowych  podstaw  dla  oceny  oferty  pod  kątem 

warunków technicznych. Uzasadnienie stanowiska Zamawiającego w zasadzie sprowadzało 

się  do  uznania,  iż  wyjaśnienia  potwierdziły  niezgodność  z  wymaganiami,  które  nie  zostały 

wprost wskazane w dokumentach zamówienia.   

Aktualność zachowują uwagi poczynione w odniesieniu do sposobu badania treści oferty w 

kontekście  braku  precyzji  wymagań  zakomunikowanych  w  swz  i  naruszeniu  zasady 

przejrzystości czynności postepowania o udzielenie zamówienia publicznego.   

Poz. 3 

– system regulacji siły hamowania eSZ-ABS/ASR. 

Zamawiający zamieścił w OPZ opis wymagania: 

„Stanowisko przeznaczone do prezentacji funkcjonowania systemu automatycznej regulacji 
siły hamowania – ABS oraz systemu zapobiegającemu poślizgowi kół - ASR.  
Stanowiska wyposażone w 4 niezależnie sterowane układy napędu pierścieni impulsowych 
kół oraz w przełącznik umożliwiający symulację zmiany współczynnika tarcia pomiędzy 
kołem pojazdu a nawierzchnią. 
Ponadto powinno być możliwe prezentowanie działania systemu ASR zapobiegającemu 
poślizgowi kół.  
Stanowisko powinno umożliwiać również pokaz reakcji systemu na najczęściej występujące 
typy awarii, tj. przerw w 

obwodach czujników kół lub obwodów wyjściowych, zbyt małej 

wartości sygnałów sterujących (amplitudy tych sygnałów) oraz zwarć przerw w obwodzie 
instalacji elektrycznej pojazdu. 
Stanowisko ma być wyposażone w gniazdo diagnostyczne zgodne ze standardem EOBD 
Powinno być możliwe  prowadzenie diagnostyki w wykorzystaniem testerów. 
Płyta frontowa stanowiska ma posiadać poglądowe schematy układu hydraulicznego oraz 
przebiegu sił hamowania w trakcie działania systemu ABS. 
Do stanowiska dołączony ma być opis, zawierający propozycje ćwiczeń. Umożliwiać ma on 
poznanie zasady działania i metod diagnostycznych, mających zastosowanie w diagnostyce 
pojazdów, wyposażonych w układ bezpieczeństwa typu ABS/ASR.” 
 

Odwołujący  zaoferował  własny  produkt  pod  nazwą  eSz-ABS-ASR  5.3,  przenosząc  do 

załącznika 1a w całości opis wymagań z OPZ. 


Zamawiający  odrzucił  ofertę  wskazując,  że  stanowisko  posiada  2  a  nie  4  niezależne 

sterowane układy napędu pierścieni impulsowych kół, oraz nie posiada możliwości symulacji 

zmiany  współczynnika  tarcia  pomiędzy  kołem  pojazdu,  a  nawierzchnią.  Ponadto, 

Zamawiający po zapoznaniu się z przesłanym „Opisem ćwiczeń” stwierdził braki w zakresie 

opisu  ćwiczeń  z  wykorzystaniem  testera  diagnostycznego  oraz  liczne  błędy  w  określeniu 

jednostek  miar,  co  ma  potwier

dzać  wady  merytoryczne  niedopuszczalne  w  edukacji 

zawodowej.  

Izba  uwzględniła  zarzuty  w  tym  zakresie,  gdyż  podstawy  odrzucenia  oferty  nie  miały 

umocowania  w  zapisach  swz,  w  szczególności  wykraczały  poza  opis  wymagań  i  sposób 

oceny  oferty.  Zamawiający  nie  żądał  przedłożenia  wraz  z  ofertą  opisu  propozycji  ćwiczeń, 

który będzie dołączony do stanowiska, jak również w OPZ nie opisał żadnych wytycznych w 

tym  zakresie.  Ocena  przesłanego  „Opisu  ćwiczeń”  nie  mogła  zatem  prowadzić  do 

stwierdzenia  z  jakim  warunkiem 

oferta  pozostaje  niezgodna,  a  tym  samym  nie  mogło  to 

stanowić podstawy do jej odrzucenia. Również karta katalogowa załączona do wyjaśnień stoi 

w  sprzeczności  z  wnioskami,  jakie  prezentuje  Zamawiający,  w  których  wskazuje  na 

posiadanie 2, 

a nie 4 niezależnie sterowanych układów napędu pierścieni impulsowych kół. 

Na  stronie  2  karty  (na  górze)  potwierdzono  wyposażenie  stanowiska  w  4  niezależnie 

sterowane  układy  napędu  pierścieni  impulsowych  kół.  Zamawiający  sugerował  się 

rysunkiem,  który  miał  charakter  poglądowy,  natomiast  pominął  w  całości  opis  precyzujący 

rozwiązanie, jakie miało być dostarczone w wersji 5.3. 

Swoją  aktualność  zachowują  uwagi  dotyczące  sposobu  badania  oferty  i  treści  wymagań 

zawartych w OPZ. 

Poz. 5 

– system sterowania silnikiem ZS Common Rail. 

Zamawiający zamieścił w OPZ opis wymagań: 

„Stanowisko przeznaczone do prezentowania działania elementów elektronicznych, 
mechanicznych i hydraulicznych, wchodzących w skład systemu sterowania i zasilania 
paliwem współczesnych silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym  typu CR/EDC.                             
W skład stanowiska wchodzą dwa podstawowe moduły. 
Moduł 1 - Jednostka sterująca pompą i wtryskiwaczami systemu Common Rail 
Moduł powinien pracować autonomicznie lub współpracować z drugim modułem. Moduł 
przeznaczony do zadawania parametrów pracy systemu zasilania, pomiaru i obserwacji 
parametrów pracy pompy wysokiego ciśnienia i elektrowtryskiwaczy, stosowanych w 
wysokoprężnych silnikach samochodowych, w funkcji obrotów i innych parametrów, 
umożliwiając: 
a) sterowanie elektryczną pompą zasilającą niskiego ciśnienia; 
b) napęd i sterowanie pompą wysokiego ciśnienia; 
c) sterowanie pompą z jednostki sterującej; 
d) sterownie pompą z wykorzystaniem stanowiska demonstracyjnego; 
e) pomiar bieżących, hydraulicznych parametrów pompy; 
f) kompleksowe ustawienie i pomiar parametrów pompy; 


g) kompleksowe sterowanie wtryskiwaczami, umożliwiające zadanie sygnałów sterujących 
pracą wtryskiwaczy, o parametrach odpowiadających rzeczywistym; 
Moduł 2 - Stanowisko demonstracyjne ZS typu Common Rail 
Moduł przeznaczony do pomiaru i obserwacji parametrów pracy układu sterowania pompy 
wysokiego ciśnienia oraz elektrowtryskiwaczy, stosowanych w wysokoprężnych silnikach 
samochodowych z układem sterowania typu Common Rail, w funkcji obrotów oraz takich  
parametrów jak: kąt wyprzedzenia wtrysku, zmian dawki paliwa poprzez regulację ciśnienia i 
czasu trwania impulsu wtrysku w funkcji temperatury (silnika, paliwa, powietrza), obciążenia, 
ciśnienia doładowania, symulacji przegrzania silnika. 
Stanowisko umożliwia pracę systemu w trybie bezawaryjnym, po skasowaniu testerem 
zasymulowanych usterek. Możliwa prezentacja sposobu realizacji dawki paliwa w trybie 
awaryjnym. 
Do  stanowiska  dołączony  opis,  zawierający  propozycje  ćwiczeń,  bazujących  na 
standardowych  procedurach  diagnostyki  w  serwisie,  na  bazie  parametrów  oddających 
rzeczywiste zakresy pracy (symulacja) jednostki napędowej.  
 

Odwołujący zaoferował własny produkt pod nazwą eSz-CR2, przenosząc do załącznika 1a w 

całości opis wymagań z OPZ. 

Zamawiający  odrzucając  ofertę  wskazał  na  udzielone  wyjaśnienia,  w  których  Wykonawca 

precyzował dane dotyczące pracy wtryskiwaczy, co stanowiło odpowiedź na pytania zadane 

przez Zamawiającego w związku z wymogiem kompleksowego sterowania wtryskiwaczami, 

umożliwiające  zadanie  sygnałów  sterujących  pracą  wtryskiwaczy,  o  parametrach 

odpowiadającym  rzeczywistym.  Zamawiający  uznał,  iż  podane  parametry,  dotyczące 

częstotliwości  pracy  –  „od  1  do  3000  hz”;  zakresu  regulacji  czasu  wtrysku  –  „od  10 

mikrosekund  do 

3  milisekund”;  zakresu  regulacji  ilości  wtrysków  –  „od  1  do  1000  dawek”, 

prezentują  wartości  niedopuszczalne,  co  miało  podważać  ocenę  przydatności  środka  do 

celów  edukacyjnych.  Ponadto,  Zamawiający  wskazał  na  brak  udzielenia  odpowiedzi  na 

pytanie  o  sposób  w  jaki  jest  realizowana  zmiana  prędkości  obrotowej  wieńca  koła 

sygnałowego Modułu 2 oraz braki dotyczące ćwiczeń, w tym brak ćwiczeń z wykorzystaniem 

testera  diagnostycznego  oraz  błędy  w  opisie  ćwiczeń  prowadzące  do  nieprzydatności 

edukacyjnej uzyskanych dawek. 

Izba  uwzględniła  zarzuty  w  tym  zakresie,  gdyż  ponownie  okoliczności  badane  przez 

Zamawiającego  wykraczały  poza  opis  parametrów  w  dokumentacji.  Żaden  z  konkretnych 

parametrów  pracy  wtryskiwaczy,  szeroko skomentowany  w  decyzji  o  odrzuceniu oferty,  nie 

został  wprost  opisany  w  dokumentacji,  co  mogło  zasadniczo  zmieniać  sposób  doboru 

parametrów  przez  wykonawcę  na  etapie  składania  wyjaśnień.  Wraz  z  ofertą  Zamawiający 

nie  oczekiwał  opisu  konkretnych  rozwiązań,  wskazując  ogólnie  na  wymóg  kompleksowego 

sterowa

nia  wtryskiwaczami,  umożliwiające  zadanie  sygnałów  sterujących  pracą 

wtryskiwaczy, o parametrach odpowiadających rzeczywistym. Zamawiający w żaden sposób 

nie  zidentyfikował  warunków  rzeczywistych  pracy  wtryskiwaczy.  W  ocenie  składu 

orzekającego,  taki  opis  wymagania  nie  pozwalał  doprecyzowywać  parametrów  ocenianych 


na etapie badania oferty i żądania złożenia wyjaśnień, których Wykonawca nie mógł odnieść 

do  konkretnych  wytycznych  zamówienia.  W  samym  wezwaniu  do  złożenia  wyjaśnień 

Zamawiający  również  takich  wytycznych  nie  wskazał  i  oczekiwał  podania  szczegółów,  co 

pozbawia  przejrzystości  czynności  podjętych  w  postępowaniu.  Wezwanie  do  wyjaśnienia 

treści oferty nie może zastępować wskazania w dokumentacji przetargowej warunków, jakich 

spełnienia  oczekiwał  Zamawiający.  W  przedmiotowej  sprawie,  to  właśnie  w  drodze  tej 

procedury  Zamawiający  niejako  „wprowadził”  nowe  parametry  oceny  rozwiązania 

zaoferowanego w oparciu o zapisy swz, które ich nie precyzowały. Takie działanie nie może 

zasługiwać na ochronę. W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający odnosząc się do wymogu 

z  lit  g)  wyjaśniał,  iż  opis  ten  miał  określać  wymagania  dotyczące  parametrów  testowania 

wtryskiwaczy,  jako  „odpowiadające  rzeczywistym”,  czyli  np.  takie  jakie  są  w  kartach 

diagnostycznych  danego  wtryskiwacz

a,  oraz  takie  jakie  występują  w  procesie  sterowania 

dawką paliwa zasilającą silnik pojazdu. Jednocześnie Zamawiający nie przedstawił przykładu 

takiej  karty  dla  wybranego  modelu  wtryskiwaczy,  co  przy  utrzymaniu  stanowiska  o 

niezgodności oferty Odwołującego, wymagało jego wykazania. 

Poz. 7 - Agrotronika 

– zestaw panelowy: Podzespoły elektryczne i elektroniczne pojazdów i 

maszyn rolniczych. 

Zamawiający opisał w swz wymagania: 

„Zestaw przeznaczony do prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych z zakresu 
bud

owy, działania i diagnostyki podzespołów elektrycznych i elektronicznych, stanowiących 

wyposażenie pojazdów i maszyn rolniczych - w szczególności czujniki oraz mechanizmy 
wykonawcze. 
Zestaw obejmuje trzy stelaże stanowiska laboratoryjnego z ramą aluminiową i blatem, z 
miejscem dla co najmniej dwóch osób przy każdym z nich. Stanowiska wyposażone w blok 
zasilania. 
Pojedyncze panele muszą posiadać możliwość  zasilania z zewnętrznego zasilacza 
.Panelowość zestawu, pozwala na jego dowolną modyfikację dla określonego zadania, oraz 
potokowe wykonywanie ćwiczeń na wielu stanowiskach w ramach jednego zagadnienia. 
Do zestawu panelowego dołączony jest: 

opis techniczny zestawu i każdego z paneli z instrukcją użytkowania 

opis ćwiczeń dla danego panelu z częścią teoretyczną wyjaśniającą zasadę działania 

danego elementu i jego możliwe zastosowania oraz dokładny opis przebiegu ćwiczenia ze 
schematami połączeń elementów wraz z tabelami parametrów 
Zestaw posiada dwa niezależne układy zasilania.  
Drugi  układ  zasilania  stanowi  akumulator  12V,  który  podłączony  do  zestawu  panelowego 
dedykowanym przewodem, możemy wykorzystać jako alternatywne źródło zasilania zestawu 
w 12V.

” 

 
Odwołujący zaoferował własny produkt pod nazwą eS., eSz-PE3, przenosząc do załącznika 

1a w całości opis wymagań z OPZ. 

Na podstawie przedstawionej wraz z wyjaśnieniami karty katalogowej produktu Zamawiający 

ustalił,  iż  produkt  nie spełnia warunku wyposażenia stanowiska w  podzespoły  elektryczne  i 


elektroniczne,  stanowiące  wyposażenie  pojazdów  i  maszyn  rolniczych  –  w  szczególności 

czujników  oraz  mechanizmów  wykonawczych.  Na  rozprawie  dodatkowo  wyjaśnił,  iż 

„Wskazanie w opisie na rodzaj pojazdów i maszyn rolniczych determinuje rodzaj czujników. 

Są one różne dla różnych maszyn, które mają swoją specyfikę, swoje czujniki jak i elementy 

wykonawcze, tj. aktory”. 

Izba  uwzględniła  w  tym  zakresie  zarzuty.  Powyższe  stanowisko  Zamawiającego,  w  ocenie 

składu  orzekającego,  potwierdza  tezę  Odwołującego  o  braku  precyzji  opisu  warunku 

technicznego  związanego  z  wyposażeniem  stanowiska  w  podzespoły  stanowiące 

wyposażenie pojazdów i maszyn rolniczych – w szczególności czujników oraz mechanizmów 

wykonawczych.  Jak  wskazał  sam  Zamawiający  rodzaj  czujników  oraz  mechanizmów 

wykonawczych jest pochodną rodzaju maszyny rolniczej i pojazdu, a te również nie zostały 

przez  Zamawiającego  sprecyzowane.  Tym  samym  samo  określenie  konieczności 

wyposażenia stanowiska w podzespoły, bez ich identyfikacji w zasadzie oznaczało, że ocena 

oferty  nie  była  możliwa  do  przeprowadzenia  z  poszanowaniem  zasady  przejrzystości 

czynności  podejmowanych  w  postępowaniu.  Opis  ten  pozostawiał  bowiem  całkowitą 

swobodę  w  ocenie  oferty,  gdyż  nie  były  w  żaden  sposób  określone  minimalne  elementy 

wyposażenia dla określonego rodzaju maszyny rolniczej lub pojazdu, czego wykonawca nie 

m

iał  obowiązku  ustalać  samodzielnie.  Zarówno  inicjatywa  wykonawcy  w  postaci 

samodzielnego doboru podzespołów, jak i pozostawienie tej kwestii nie dookreślonej (tak jak 

miało to miejsce w swz), należy oceniać podobnie, jako działanie nie wpływające w sposób 

zasadniczy na ocenę oferty. 

Poz. 9 - System sterowania elektronicznego Diesla EDC. 

Zamawiający zamieścił w OPZ wymóg: 

„Stanowisko demonstracyjne przeznaczone do prezentowania działania elementów 
elektronicznych, mechanicznych i hydraulicznych, wc

hodzących w skład systemu sterowania 

i zasilania paliwem współczesnych silników wysokoprężnych z zapłonem samoczynnym typu 
EDC. 
W skład stanowiska wchodzą dwa podstawowe moduły. 
Moduł 1 - Jednostka sterująca pompą rozdzielaczową. 
Moduł powinien pracować autonomicznie lub współpracować z drugim modułem. Moduł 
przeznaczony do demonstrowania działania oraz badania parametrów elektrycznych i 
hydraulicznych pracy rotacyjnej rozdzielaczowej pompy wtryskowej stosowanej w 
wysokoprężnych silnikach samochodowych, w funkcji obrotów i innych parametrów, 
umożliwiając: 
a) napęd i sterowanie rozdzielaczową pompą rotacyjną z jednostki sterującej; 
b) sterownie pompą z zewnętrznego stanowiska demonstracyjnego; 
c) pomiar bieżących, hydraulicznych parametrów pompy; 
d) komplekso

we ustawienie i pomiar parametrów pompy za pomocą testera „Diesel"; 

Moduł 2 - Stanowisko demonstracyjne ZS typu EDC. 


Moduł umożliwia ma pomiar i obserwację parametrów pracy układu sterowania pompy 
rozdzielaczowej, stosowanej w wysokoprężnych silnikach samochodowych z układem 
sterowania typu ZS EDC, w funkcji obrotów oraz takich  parametrów jak: kąt wyprzedzenia 
wtrysku, zmian dawki paliwa poprzez regulację nastawnika dawki paliwa w funkcji 
temperatury (silnika, paliwa, powietrza), obciążenia, ciśnienia doładowania. 
Stanowisko umożliwia pracę systemu w trybie bezawaryjnym, po skasowaniu testerem 
zasymulowanych usterek. Możliwa prezentacja sposobu realizacji dawki paliwa w trybie 
awaryjnym. 
Do  stanowiska  dołączony  ma  być  opis,  zawierający  propozycje  ćwiczeń,  bazujące  na 
standardowych  procedurach  diagnostyki  w  serwisie,  na  bazie  parametrów  oddających 
rzeczywiste zakresy pracy (symulacja) jednostki napędowej”. 
 

Odwołujący zaoferował własny produkt pod nazwą eS., eSz-EDC, przenosząc do załącznika 

1a w całości opis wymagań z OPZ. 

Odrzucając  ofertę  Zamawiający  ustalił,  iż  zapisy  karty  katalogowej,  jak  i  odpowiedzi  na 

pytania  dotyczące  zakresu  regulacji  wielkości  dawki  wtrysku  jednostkowego  oraz  zakresu 

regulacji kąta wyprzedzenia wtrysku, wskazują na sposób regulacji dawki paliwa za pomocą 

sygnału  PWM,  a  nie  wartością  zadaną  w  „mV”,  wynikającą  z  danych  karty  diagnostycznej 

pompy.  Dalej  wskazał,  iż  „Podstawowym  parametrem  standardowych  procedur  diagnostyki 

pompy wtryskowej w serwisie jest wartość sygnału wysterowania nastawnika dawki w „mV” 

ukazana  w  kartach  testowania.  Jest  to  wartość  sygnału  sprzężenia  zwrotnego  z  czujnika 

położenia  nastawnika  dawki  pompy  wtryskowej.  Regulacja  dawki  tylko  wartością 

współczynnika  PWM  sygnału  o  bliżej  nie  znanej  wartości  amplitudy  napięcia  i  jego 

częstotliwości,  jest  zupełnym  nieporozumieniem  w  edukacji  zawodowej”.  Zamawiający 

wskazał  dalej  na  zastrzeżenia,  jakie  budziły  opisy  ćwiczeń  dostarczone  wraz  z 

wyjaśnieniami.  

Izba  uwzględniła  w  tym  zakresie  zarzuty,  gdyż  uzasadnienie  odrzucenia  oferty  w  tym 

elemencie nie miało uzasadnienia w zapisach OPZ. Zamawiający uznał w sposób arbitralny, 

iż metoda sterowania dawką paliwa za pomocą sygnału PWM stanowi o niezgodności treści 

oferty  z  wymaganiami, 

wskazując w tym zakresie na standardowe procedury diagnostyki w 

serwisie i parametry oddające rzeczywiste zakresy pracy (symulacja) jednostki napędowej.  

Metoda  regulacji 

prądowego  lub  napięciowego  -  sygnał  PWM  jest  metodą  stosowaną 

również  w  układach  sterujących  pracą  silników  elektrycznych  (wikipedia.pl).  W  OPZ 

Zamawiający  wskazał,  iż  przedmiot  zamówienia  dotyczy  stanowiska  sterowania  i  zasilania 

paliwem  EDC,  a  w  odpowiedzi  na  odwołanie  wskazał  na  typ  rozdzielaczowej  pompy 

wtryskowej 

VE,  której  parametry  pracy  miałyby  być  diagnozowane  i  obserwowane  za 

pomocą  modułów  1  i  2.  Zamawiający  powoływał  się  na  karty  diagnostyki  pomp  dla 

potwierdzenia,  iż  podstawowym  parametrem  standardowych  procedur  diagnostyki  pompy 

wtryskowej w serwisie jest wartość sygnału wysterowania nastawnika dawki w „mV” ukazana 


w  kar

tach  testowania.  Takiej  karty  nie  przedłożył  i  jednocześnie  w  OPZ  nie  odniósł  się  do 

sposobu sterowania pracą rozdzielaczowej pompy wtryskowej.  

Dostępne  powszechnie  dane  o  metodzie  PWM  wskazują,  iż  służy  ona  do  sterowania 

zaworem  w  pompach,  dostarcza  sygn

ał  o  stałej  częstotliwości  ale  o  zmiennym  czasie 

trwania impulsu i służy obliczeniu wartości regulacyjnej przekazywanej do nastawnika dawki 

pompy  wtryskowej  typu  VE  EDC. 

Parametrem,  od  którego  zależy  dawka  paliwa  jest 

zmieniająca się szerokość impulsów sterujących, co bezpośrednio wynika z przyjętego typu 

modulacji  (PWM). 

Aby  sprawdzić  funkcjonowanie  układu  regulacji  dawki  paliwa  podczas 

zwiększania  prędkości  obrotowej  silnika,  należy  obserwować  zmianę  współczynnika 

wypełnienia impulsu. Jeśli taka zmiana nie nastąpi, to będzie oznaczało, że układ sterowania 

dawką paliwa został uszkodzony (artykułu „Elektromagnetyczny nastawnik dawki pompy typu 

VE”,  autorzy  inż.  Jerzy  Gładysek,  mgr  inż.  Michał  Głądysek,  artykuły  dotyczące  układów 

wtryskowych  diesla  wtryskiwacz  Common  Rail,  pompowtryskiwacza  oraz  pompa 

rozdzielaczowa, a także inne elementy systemu wtryskowego). 

Powyższe wskazuje na brak uzasadnienia dla negatywnej oceny oferty Odwołującego. 

W  ocenie  składu  orzekającego  badanie  załączonych  do  wyjaśnień  opisów  ćwiczeń  na 

obecnym etapie postępowania nie miało znaczenia dla treści oferty. Wykonawca słusznie w 

odwołaniu  wskazał,  iż  ostateczny  zakres  ćwiczeń  będzie  dostarczany  wraz  z  urządzeniem, 

tak  jak  określił  to  sam  Zamawiający.  Nie  był  to  dokument  wymagany  do  potwierdzenia 

zgodności  oferty  z  wymaganiami  swz,  a  te  w  zakresie  związanym  z  opisem  i  zakresem 

ćwiczeń również nie zostały w żaden sposób opisane. Ponadto, czas jaki miał Wykonawca 

na  opracowanie  opisu  ćwiczeń  był  podyktowany  potrzebą  odpowiedzi  na  wniosek  o 

wyjaśnienie treści oferty, mógł istotnie wpłynąć na jakość dokumentu, który miał być złożony 

dopiero przy dostawie.   

Poz.  13  i  14  -   

zestaw  panelowy  sensoryka  systemów  pojazdowych  i  zestaw  panelowy 

aktoryka systemów pojazdowych. 

Zamawiający w OPZ opisał warunki: 

Poz. 13: 

„Stanowisko umożliwia naukę umiejętności: łączenia, diagnostyki i oceny parametrów 
czujników, stosowanych w pojazdowych systemach elektronicznego sterowania.  
Zestaw panelowy umożliwia co najmniej: 
a) 

sprawdzenie podzespołów za pomocą multimetru lub oscyloskopu; 

b) 

sporządzanie charakterystyk sygnałów; 

c) 

pomiar parametrów badanych obwodów; napięcie, prąd, rezystancja. 

Zestaw panelowy wyposażony w opis ćwiczeń, umożliwiający wsparcie procesu 
dydaktycznego, co zwiększa efektywność i jakość szkolenia. 
Zestaw posiada dwa różne i niezależne układy zasilania.  


Parametry minimalne pierwszego układu zasilania: 

napięcie zasilania 230V +/- 5% 

Drugi  układ  zasilania  stanowi  akumulator  12V,  który  podłączony  do  zestawu  panelowego 
dedykowanym przewode

m, możemy wykorzystać jako alternatywne źródło zasilania zestawu 

w 12V DC

”. 

Poz. 14: 

„Stanowisko umożliwia naukę umiejętności: łączenia, diagnostyki i oceny parametrów 
mechanizmów wykonawczych pojazdowych systemów elektronicznego sterowania. 
Zestaw panelow

y umożliwia co najmniej: 

a) 

sprawdzenie podzespołów za pomocą multimetru lub oscyloskopu; 

b) 

sporządzanie charakterystyk sygnałów; 

c) 

pomiar parametrów badanych obwodów; napięcie, prąd, rezystancja. 

Zestaw panelowy wyposażony w opis ćwiczeń, umożliwiający wsparcie procesu 
dydaktycznego, co zwiększa efektywność i jakość szkolenia. 
Zestaw posiada dwa różne i niezależne układy zasilania.  
Parametry minimalne pierwszego układu zasilania: 

napięcie zasilania 230V +/- 5% 

Drugi  układ  zasilania  stanowi  akumulator  12V,  który  podłączony  do  zestawu  panelowego 
dedykowanym przewodem, możemy wykorzystać jako alternatywne źródło zasilania zestawu 
w 12V DC.

” 

Odwołujący zaoferował produkty eS., eSz-SEKA2 (poz. 13) oraz eSz-ARKA 3P-2 (poz. 14) 

przenosząc do załącznika 1a w całości opis wymagań z OPZ. 
Zamawiający  odrzucając  ofertę  Odwołującego  wskazał  na  brak  Certyfikatów  Zgodności 

Środka  Dydaktycznego  wydanych  przez  Instytut  Transportu  Samochodowego,  która  to 

informacja  pierwotnie  była  zamieszczona  na  stronie  internetowej  producenta,  a  następnie 

została  usunięta.  Okoliczność  ta  ma  wskazywać  ma  świadome  dokonywanie  korekty 

własnych wyrobów pod kątem konkretnego postępowania. Ponadto Zamawiający wskazał na 

liczne  błędy  w  opisie  przykładowych  ćwiczeń  zamieszczonym  w  karcie  katalogowej 

przesłanej wraz z wyjaśnieniami (poz. 13). 

W  odniesieniu  do  poz.  14  Zamawiający  odniósł  się  do  wyjaśnień  Wykonawcy  i  informacji 

dotyczącej  autotransformatora:  „autotransformator  podłączany  jest  do  sieci  230V,  a  jego 

liczba uzwojeń jest dopasowana w taki sposób aby na uzwojeniu wtórnym powstało napięcie 

24 i 12V”. Zamawiający wskazał, iż jest to specjalny transformator, w którym jest tylko jedno 

uzwojenie spełniając jednocześnie rolę uzwojenia pierwotnego i wtórnego, stąd przedrostek 

„auto”  w  jego  nazwie.  Podłączenie  do  sieci  230V  takiego  typu  transformatora  oznacza 

galwaniczną  obecność  napięcia  sieci  w  obwodach  zasilania,  nawet  jeżeli  jest  to  obwód 

niskiego napięcia. Wobec tego opis przedstawiony powyżej jest nieprawidłowy i tym samym 

niezgodny z treścią OPZ.  

Ponadto,  Zamawiający  uznał,  iż  odpowiedź  na  pytanie  dotyczące  wyposażenia  w  lampę 

zespoloną  przednią,  która  to  informacja  do  dnia  wezwania  znajdowała  się  w  opisie 

urządzenia wskazuje, że Wykonawca redaguje opis urządzeń w zależności od okoliczności i 


zdarzeń.  Dalej  Zamawiający  wskazał  swoje  zastrzeżenia  co  do  poprawności  opisów 

przykładowych ćwiczeń. 

W tym zakresie  zarzuty w  odwołaniu zasługiwały  na  uwzględnienie,  gdyż  żadna  z  podstaw 

odrzucenia oferty nie została przez Zamawiającego powiązana z naruszeniem konkretnego 

warunku  wymaganego  w  OPZ.  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  ograniczył  swoje 

stanowisko do 

stwierdzenia, iż podtrzymuje podstawę odrzucenia oferty zawartą w informacji 

o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej.  Zdaniem  Zamawiającego  Odwołujący  nie  przedstawił 

konkretnych  dowodów  obalających  powody  i  zarzuty  Zamawiającego stanowiące  podstawę 

odrzucenia.  Należy  wyraźnie  wskazać,  iż  to  Zamawiający  zobowiązany  był  wykazać 

zasadność  swojej  decyzji  o  uznaniu  oferty  za  niezgodną  z  swz,  co  wymagało  powiązania 

okoliczności wskazanych w decyzji o odrzuceniu oferty z zapisami OPZ, które miałyby zostać 

naruszone. 

Taki  obowiązek  Zamawiający  miał  w  momencie  podejmowania  decyzji  o 

odrzuceniu  oferty,  co  stanowiło  również  warunek  oceny  prawidłowości  czynności  w 

postępowaniu odwoławczym. Tymczasem Zamawiający jedynie krytycznie ocenił informacje, 

jakie  Wykonawca  przekazał  w  wyjaśnieniach,  kierując  się  nowymi  przesłankami  oceny 

zgodności,  jak  choćby  posiadanie  Certyfikatu  ITS,  czy  też  kwestiami  technicznymi 

autotransformatora  bez  wskazania,  jakie  konkretne  postanowienia  swz  nie  zostały 

potwierdzone.  Również  kwestia  oceny  opisu  przykładowych  ćwiczeń  na  tym  etapie 

postępowania  nie  miała  żadnego  umocowania  w  OPZ,  w  którym  jedynie  wskazano  na 

konieczność dostarczenia tych opisów, bez określenia wytycznych dla ćwiczeń. Zamawiający 

dokonał szczegółowej analizy ćwiczeń, których złożenia w ofercie nie wymagał, a zatem nie 

stanowiły one istotnej treści podlegającej ocenie na etapie wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Je

żeli  Zamawiający  zamierzał  tak  szczegółowo  weryfikować  dostarczony  produkt,  to 

powinien  był  żądać  od  wszystkich  wykonawców  szczegółowych  opisów  i  na  tych  samych 

zasadach ocenić wszystkie oferty.  

Ponieważ  w  części  XXII  zamówienia  czynność  odrzucenia  oferty  Odwołującego  dokonana 

została  z  naruszeniem  zasady  przejrzystości,  co  należy  odnosić  do  braku  umocowania  w 

postanowieniach swz dla stwierdzenia niezgodności oferty z wymaganiami zamówienia, Izba 

uznała,  iż  doszło  do  naruszenia  wskazanych  w  petitum  odwołania  przepisów  Ustawy. 

Naruszenia  te  miały  wpływ  na  wynik  postępowania,  co  prowadziło  do  uwzględnienia  w  tej 

części  odwołania  i  nakazania  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty 

Odwołującego,  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  na  część  XXII  i  nakazania 

powtórzenia czynności oceny ofert na tą część.  


O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. § 5, § 7 ust. 2 

pkt  1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  31  grudnia  2020  r.  w  sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  

Na  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  zaliczony  został  wpis  w  wysokości 

.000,00 zł. oraz koszty Zamawiającego w wysokości 3.600,00 zł (z tytułu wynagrodzenia 

pełnomocnika).  W  ocenie  Izby  strony  w  połowie  ponoszą  koszty,  gdyż  odwołanie 

uwzględnione  zostało  w  jednej  z  dwóch  kwestionowanych  części  zamówienia,  w 

szczególności  wynik  postępowania  odwoławczego  prowadzi  do  uchylenia  czynności 

Zamawiającego w jednej z dwóch części zamówienia. 

Przewodn

iczący: 

……………………………………..