Sygn. akt: KIO 286/22
WYROK
z dnia 18 lutego 2022 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Aneta Mlącka
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 03 lutego 2022 r. przez Odwołującego
Apex.IT Sp. z o.o. (ul. Janka Muzykanta 60, 02-188 Warszawa)
w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Centralny Ośrodek Informatyki (Al. Jerozolimskie
132-136, 02-305 Warszawa)
orzeka:
o
ddala odwołanie
kosztami po
stępowania obciąża Odwołującego Apex.IT Sp. z o.o. (ul. Janka
Muzykanta 60, 02-188 Warszawa) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego Apex.IT Sp. z
o.o. (ul. Janka Muzykanta 60, 02-188 Warszawa)
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ust
awy z dnia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ….……………………………
Sygn. akt: KIO 286/22
UZASADNIENIE
Zamawiający Centralny Ośrodek Informatyki prowadzi postepowanie, którego przedmiotem
jest
„Dostawa dwóch blokowych macierzy dyskowych wraz z 60-miesięcznym wsparciem
technicznym
”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 20/126/2021 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 246-649456- 2021-PL.
Odwołujący Apex.IT Sp. z o.o. wniósł odwołanie wobec zaniechania przez Zamawiającego
dokonania czynności Zamawiającego w postaci zmiany specyfikacji warunków zamówienia
zgodnie z żądaniami Odwołania Odwołującego będącego przedmiotem postępowania
odwoławczego rozpoznawanego pod sygnaturą KIO 3793/21.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 522 ust.1 Ustawy Prawo zamówień
publicznych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania; obciążenie Zamawiającego kosztami
postępowania odwoławczego oraz nakazanie Zamawiającemu dokonania zmian w tabeli
zawartej w Rozdziale II SWZ pkt VI „Szczegółowe wymagania techniczne” (poniższe cyfry
odnoszą się pozycji tabeli):
(a)
Poz. 2 pkt 1), jest:
„Macierz musi umożliwiać instalację w kontrolerach macierzowych
kombinacji nośników dyskowych w technologii NVMe dwóch rodzajów równocześnie: SSD
NVMe i Flash NVMe.”
Żądana zmiana:
„Macierz musi umożliwiać instalację w kontrolerach macierzowych kombinacji nośników
dyskowych w technologii NVMe: SSD NVMe lub Flash NVMe.”
(b)
Poz. 4 pkt 4), jest:
„Każda para kontrolerów musi obsługiwać min. 620 dysków.”
Żądana zmiana:
„Każdapara kontrolerów musi obsługiwać min. 620 dysków SAS lub min. 72 dyski NVMe.”
(c)
Poz. 4 pkt 5), jest:
„Możliwość rozbudowy do min. 8 kontrolerów zarządzanych (...).”
Żądana zmiana:
„Możliwość rozbudowy do min. 4 kontrolerów zarządzanych (...).”
(d)
Poz. 6 pkt 2), jest:
„Macierz musi posiadać możliwość rozbudowy do minimum 72 portów FC 32Gb/s.”
Żądana zmiana:
„Macierz musi posiadać możliwość rozbudowy do minimum 48 portów FC 32Gb/s.”
(e)
Poz. 7 pkt 1), jest:
„Macierz musi obsługiwać poziomy RAID5 i RAID6 i musi być możliwe zdefiniowanie RAID
na liczbie dysków z zakresu co najmniej od 6 do 16 dysków.”
Żądana zmiana:
„Macierz musi obsługiwać minimum poziom RAID6. ”
(f)
Poz. 8 pkt 3):, jest
„ Urządzenie musi umożliwiać dynamiczne zmniejszenie i zwiększenie rozmiaru woluminów ”
Żądana zmiana:
„Urządzenie musi umożliwiać dynamiczne zwiększenie rozmiaru woluminów”
(g)
[celowo pominięto dla ułatwienia porównania z żądaniami odwołania w sprawie KIO
(h)
Poz. 9 pkt 4 d):
„tworzyć analizy i raporty dotyczące różnych poziomów
przechowywania danych w systemie (tiering)” Żądana zmiana:
Wykreślić.
(i)
Poz. 9 pkt 4 f):
„zapewniać jasne wykresy „przed” i „po”, aby zwizualizować wygenerowaną oszczędność
przestrzeni dyskowej.”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
(j)
Poz. 9 pkt 4 g)
„ umożliwiać w pełni funkcjonalny podgląd wydajności z relacjami góra / dół i trendami
historycznymi ”, Żądana zmiana:
„umożliwiać w pełni funkcjonalny podgląd wydajności z relacjami góra / dół oraz trendami
historycznymi zajętości przestrzeni dyskowej”
(k)
Poz. 9 pkt 4 i):
„zapewniać podgląd wydajności systemu pamięci dotyczące: najbardziej aktywne pule ”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
(l)
Poz. 9 pkt 4 i):
„zapewniać podgląd wydajności systemu pamięci dotyczące: wielkość wg hosta”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
(m)
Poz. 9 pkt 4 i):
„zapewniać podgląd wydajności systemu pamięci dotyczące: wielkość wg puli”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
(m)
Poz. 9 pkt 4 i):
„zapewniać podgląd wydajności systemu pamięci dotyczące: wielkość
wg warstwy”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
(o)
Poz. 9 pkt 6):
„Zarządzanie musi umożliwić konfigurację wysyłania raportów serwisowych (call-home) przez
SMTP w sposób automatyczny i regularny (np. raz na 2 dni).”
Żądana zmiana:
„Zarządzanie musi umożliwić konfigurację wysyłania raportów serwisowych (call-home) w
sposób automatyczny i regularny (np. raz na 2 dni).”
(p)
Poz. 9 pkt 9):
„Macierz musi zapewniać zgodność z posiadanym przez Zamawiającego oprogramowaniem
IBM PowerVC, być wspierana przez producenta oprogramowania i wymienione z nazwy w
dokumentacji zamieszczonej na stronie https://www. ibm.com/docs/en/powervc/2.0.2?topic
=storageplanning-
Żądana zmiana:
„Macierz musi zapewniać zgodność z posiadanym przez Zamawiającego oprogramowaniem
IBM PowerVC, być wspierana przez producenta oprogramowania zgodnie z dokumentacją
zamieszczoną na stronie https://www.ibm.com/docs/en/powervc/2.0.2?topic=powervc-
hardware-software- requirements#powervc_hwandsw_reqs hmc storageSec
”
(r)
[celowo pominięto dla ułatwienia porównania z żądaniami odwołania w sprawie KIO
(s)
Poz. 10 pkt 8) jest:
„Macierz musi dawać możliwość zdefiniowania dla woluminu logicznego dwóch
rzeczywistych kopii danych na różnych grupach/pulach dysków wewnętrznych. Kopia musi
być aktualizowana na bieżąco w czasie rzeczywistym. ”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
(t)
Poz. 10 pkt 9) jest:
„Macierz musi mieć możliwość wykonania migracji woluminów logicznych między jedną linią
produktową macierzy tego samego producenta oraz wewnątrz macierzy, bez zatrzymania
a
plikacji korzystającej z tych woluminów. Wymaga się aby zasoby źródłowe podlegające
migracji oraz zasoby do których są migrowane mogły być zabezpieczone różnymi poziomami
RAID i egzystować na różnych technologicznie dyskach stałych.”
Żądana zmiana: „Macierz musi mieć możliwość wykonania migracji woluminów logicznych
między jedną linią produktową macierzy tego samego producenta oraz wewnątrz macierzy,
bez zatrzymania aplikacji korzystającej z tych woluminów. ”
(u)
Poz. 10 pkt 14) jest:
„Macierz powinna udostępniać Zamawiającemu funkcjonalność wirtualizacji zasobów
znajdujących się na innych macierzach dyskowych, w szczególności pochodzących od HDS,
IBM, Fujitsu, EMC, NetApp. Rozmiar zasobów objętych wirtualizacją - min. 400TB per
Macierz3”
Żądana zmiana:
Wykreślić.
Odwołujący złożył odwołanie żądając dokonania przez Zamawiającego zmian w SWZ.
Postępowaniu odwoławczemu została nadana sygnatura KIO 3793/21.
Odwołujący równocześnie ze złożeniem odwołania zadał Zamawiającemu pytania w celu
doprowadzenia do zmi
any SWZ przed rozpoznaniem odwołania.
Zamawiający uwzględnił odwołanie w całości. Na skutek uwzględnienia odwołania
postępowanie o sygn. akt KIO 3793/21 zostało umorzone.
Jak wskazał Odwołujący, uwzględnienie odwołania przez Zamawiającego spowodowało
powst
anie po stronie Zamawiającego obowiązku wykonania czynności zmiany SWZ zgodnie
z żądaniami odwołania (art. 522 § 1 Ustawy).
25 stycznia 2022 roku Zamawiający ogłosił odpowiedzi na pytania wykonawców, w tym na
pytania Odwołującego, o których mowa w pkt 2 Uzasadnienia. W odpowiedziach na pytania
Odwołującego odpowiadających żądaniom Odwołującego z odwołania Zamawiający odmówił
dokonania zmian SWZ, w sposób, którego oczekiwał Odwołujący. Jedynie 2 odpowiedzi: na
pytanie 7 i 14 uwzględniły oczekiwania Odwołującego zarówno w jako wykonawcy
zadającego pytania jaki Odwołującego jako odwołującego z uwzględnionym Odwołaniu.
Zamawiający uwzględnił propozycje zmiany SWZ zawarte w pytaniach 7 i 14 i tym samym
zrealizował żądania odwołania z pkt 2) (g) i (r) odwołania oraz odrzucił propozycje zmiany
SWZ zawarte w pozostałych pytaniach 1-6 8-13, 15-18 i tym samym odmówił zrealizowania
żądania odwołania z pkt 2) (a)- (f), (h)- (p), (s)- (u) odwołania.
Izba ustaliła i zważyła co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Odwołujący podniósł jedyny zarzut - naruszenia przez Zamawiającego art. 522 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych. Odwołujący nie sformułował żadnych innych zarzutów
odnoszących się merytorycznie do zgodności postanowień SWZ z przepisami prawa.
Odwołujący jedynie skoncentrował się na czysto formalnej stronie wprowadzonych przez
Zamawiającego zmian, dotyczących treści SWZ, wskazując na ich niezgodność z żądaniami
odwołania uwzględnionego przez Zamawiającego.
Odwołujący przyznał w trakcie rozprawy, że artykuł 522 ust 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych stanowi
podstawę roszczenia o charakterze procesowym (zawiera obowiązek
formalny).
Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, szeroko
przytoczonym
przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie, nie można skutecznie
podnosić samoistnego zarzutu dotyczącego art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych. Naruszenie tego przepisu nie jest wystarczającą podstawą do uwzględnienia
odwołania.
N
awet samo naruszenie przez Zamawiającego art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych nie przesądza automatycznie o zasadności kolejnego odwołania, lecz o
konieczności rozpoznania innych zawartych w nim zarzutów. Te zarzuty natomiast nie
zostały podniesione. Jak wskazano powyżej, Odwołujący w treści odwołania wskazał jedyny
zarzut
– naruszenia przez Zamawiającego art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych
, nie podniósł innych zarzutów merytorycznych.
Zgodnie z art. 555 Prawo zamówień publicznych Izba nie może orzekać co do zarzutów,
które nie były zawarte w odwołaniu. Odwołujący w treści odwołania, poza zarzutem
naruszenia przez Zamawiającego art. 522 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie
sformułował żadnych innych zarzutów - nie odniósł się do żadnych innych przepisów ustawy,
w tym nie sformułował zarzutów merytorycznych odnoszących się do zgodności postanowień
SWZ z przepisami prawa,
zatem te okoliczności nie mogły stanowić podstawy orzeczenia
Izby.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art.
557 oraz art. 574 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz.
1129 ze zm.
) oraz w oparciu o przepisy § 5 pkt 1a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie s
zczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.
Przewodniczący:
………………………………