Sygn. akt: KIO 2866/22
POSTANOWIENIE
z dnia 15 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Rafał Malinowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron i uczestników postępowania w
dniu 15 listopada 2022 r. w Warszawie od
wołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej dnia 31 października 2022 r. przez wykonawcę NETIA S.A. z siedzibą w
Warszawie, w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Izbę Administracji
S
karbowej we Wrocławiu
przy udziale wykonawcy Suntar Professional Ser
vices Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie,
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
postanawia:
1. Umo
rzyć postępowanie odwoławcze.
2. Nakaz
ać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
NETIA S.A. z siedzibą w Warszawie kwoty 13 500 zł (słownie: trzynaście
tysięcy pięćset złotych, zero groszy) stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 t. j.) na niniejsze postanowienie - w
te
rminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwo
ławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewo
dniczący: ……….......................
Sygn. akt: KIO 2866/22
Uzasadnienie
Zamawia
jący - Izba Administracji Skarbowej we Wrocławiu, dalej jako: „Zamawiający” –
prowadzi post
ępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są
usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii stacjonarnej dla Izby Administracji Skarbowej
we Wrocławiu, znak: 0201-ILZ.26.2022.
Ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE z dnia 16 sierpnia
2022 r. pod numerem 2022/S 156-447817.
W dniu
31 października 2022 r. wykonawca NETIA S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej jako:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
Względem oferty Suntar Professional Services Sp. z o.o.
1. art. 224 ust. 1 ustawy PZP
poprzez zaniechanie wezwania Suntar do złożenia
wyja
śnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu oraz ich
istotnych części składowych, pomimo że cena ofertowa Suntar powinna budzić
istotne wątpliwości Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentach Postępowania,
a z ostrożności procesowej:
2. art. 226 ust. 1 pkt 8 ustawy PZP
poprzez wybór oferty złożonej przez Suntar oraz
zaniechania odrzucenia oferty
Suntar, pomimo że oferta zawierała rażąco niską cenę
w części dotyczącej uruchomienia usług zgodnie z wymaganiami SWZ z
wykorzystaniem sieci
kablowej oraz dotyczącej dostawy 28 Central PABX i kilkuset
sztuk aparatów telefonicznych
oraz
3. art. 223 ust. 1 ustawy PZP
poprzez zaniechania wezwania Suntar do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści oferty w zakresie terminu realizacji zamówienia,
pomimo
że oferta Suntar powinna budzić istotne wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia w terminie określonym w
dokumentach Postępowania
a z o
strożności procesowej:
4. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP
poprzez wybór oferty złożonej przez Suntar oraz
zaniechania
odrzucenia oferty Suntar, pomimo że treść oferty jest niezgodna z
warunkami zamówienia,
a w konsekwencji
5. art. 16 pkt 1 ustawy PZP
poprzez prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców oraz zasady przejrzystości.
Względem oferty ENTER T&T Sp. z o.o.
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP
poprzez wybór oferty złożonej przez Enter oraz
zaniechania
odrzucenia oferty Enter, pomimo że treść oferty jest niezgodna z
warunkami zamówienia;
oraz
2. art. 223 ust. 1 ustawy PZP
poprzez zaniechania wezwania Enter do złożenia
wyjaśnień dotyczących treści oferty w zakresie terminu realizacji zamówienia,
pomimo
że oferta Enter powinna budzić istotne wątpliwości Zamawiającego co do
możliwości wykonania przedmiotu zamówienia w terminie określonym w
dokumentach Postępowania,
a z ostrożności procesowej
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP
poprzez wybór oferty złożonej przez Enter oraz
zaniechania
odrzucenia oferty Suntar, pomimo że treść oferty jest niezgodna z
warunkami zamówienia
a w konsekwencji
4. art. 16 pkt 1 ustawy PZP
poprzez prowadzenie postępowania w sposób
niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców oraz zasady przejrzystości
W związku z postawionym zarzutem Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu wykonania określonych czynności zgodnie z żądaniami
odwołania.
Skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej, wyznaczony do rozpoznania niniejszej
sprawy odwoławczej ustalił i zważył, co następuje:
Izba stwierdziła, że nie ma podstaw do odrzucenia odwołania, a także, że Odwołujący
posiada interes we wni
esieniu odwołania.
Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie
Z
amawiającego wykonawcę Suntar Professional Services Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie.
Przystąpienie wykonawcy wpłynęło w terminie oraz zostały spełnione pozostałe warunki
formalne, a zatem
należało uznać je za skutecznie zgłoszone.
W dniu 14 listopada
2022 r. do akt sprawy wpłynęło pismo Odwołującego, w którym wskazał
on, że cofa w całości odwołanie wniesione w niniejszej sprawie.
M
ając powyższe na uwadze, Izba zważyła i ustaliła, co następuje:
Odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania, które zostało podpisane przez osobę
umocowaną do podjęcia tej czynności, a jak stanowi art. 520 ustawy PZP Odwołujący może
cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy (ust. 1). Cofnięte odwołanie nie wywołuje
skutków prawnych, jakie ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby (ust. 2).
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 568 pkt 1 ustawy PZP, w myśl którego Izba
umarza postępowanie odwoławcze, w formie postanowienia, w przypadku cofnięcia
odwołania.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i art. 575
ustawy PZP w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r.
poz. 2437), naka
zując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący:
………………………