KIO 2931/22 WYROK dnia 21 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 02.03.2023

Sygn. akt: KIO 2931/22 

WYROK 

z dnia 21 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Joanna Gawdzik-Zawalska 

Protokolant:   

Oskar Oksiński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  21  listopada    2022  r. 

w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  7  listopada  2022  r.  przez 

wykonawcę: 

Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe EcoTech K.W.   (ul. Tadeusza Kościuszki 

65c, 28-130 Stopnica) 

u

biegającego  się  o  udzielenie  zamówienia  w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego: 

Gmina Czarna (ul. Dworcowa 6, 39-215 Czarna) 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  usunięcie  zapisów  specyfikacji 

warunków  zamówienia  oraz  ogłoszenia  o  zamówieniu  wprowadzających  warunek 

udziału w postępowaniu w postaci wymogu posiadania przez wykonawcę decyzji na 

zbieranie  odpadów,  która  uwzględnia  co  najmniej  te  frakcje  odpadów  komunalnych, 

które są objęte zamówieniem;  

Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  i  zalicza  w  ich  poczet  poniesione 

przez odwołującego kwoty:  15 000  zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero 

groszy)  tytułem  wpisu  oraz  poniesioną  przez  odwołującego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  wynagrodzenia 

pełnomocnika oraz zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 18 600 

zł  00  gr (słownie:  osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy)  tytułem  zwrotu 

kosztów. 

Stosownie  do  art.  579  i  art. 

580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (tj.: Dz.U. z 2022 r., poz.  1710 

z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 

dni  od  dnia  jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 


KIO 2931/22 

Przewodniczący:      ……………………………..   

UZASADNIENIE 

Zamawiający  –  GMINA  CZARNA  (39-215  Czarna  ul.  Dworcowa  6)  (dalej  również 

„Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie  podstawowym  na  podstawie  ustawy  z  dnia  11  września 

2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.U.  z  2022  r.,  poz.    1710  z  późn.  zm.)  (dalej 

również:  „Ustawa”  lub  „Pzp”)    postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na:  Odbiór  i 

zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  pochodzących  z  nieruchomości  zamieszkałych 

na  terenie  gminy  czarna  oraz  odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  pkt 

selektywnej  zbiórki  odpadów.  Numer  referencyjny:  IUE.271.23.2022  (dalej  również: 

„Postępowanie”). 

W  dniu  7  listopada  2022  r. 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  Warszawie 

wpłynęło odwołanie wykonawcy  Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe EcoTech  K.W.    (ul. 

Tadeusza Kościuszki 65c, 28-130 Stopnica) (dalej również: „Wykonawca”, „Odwołujący” lub 

„EcoTech”) ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego w ramach Postępowania 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 112 ust. 1 Pzp w zw. z art. 112 

ust.  2  pkt  2  Pzp  w  zw.  z  art.16  Pzp  w  zw.  z  art.  3  ust.  1  pkt  34  ustawy  o  odpadach 

(Dz.U.2022.699 t.j. z dnia 2022.03.29 ze zm.) (dalej 

również: „ustawa o odpadach”) poprzez 

sformułowanie warunku udziału w postępowaniu rozdział V. ust. 2 pkt 2) ppkt c) specyfikacji 

warunków  zamówienia  (dalej  również:  „SWZ”)  i  w  sekcji  III.1.1)  pkt  3)  ogłoszenie  o 

zamówieniu  w  sposób  nie  odpowiadający  przedmiotowi  zamówienia  to  jest  wprowadzenie 

wymogu 

posiadania „decyzji na zbieranie odpadów, która uwzględnia co najmniej te frakcje 

odpadów komunalnych, które są objęte zamówieniem 

”, 

gdzie 

zakres 

przedmiotu 

zamówienia określmy SWZ i ogłoszeniu o zamówieniu nie wymaga zbierania odpadów a jest 

ograniczony  do  odbioru  odpadów  komunalnych  i  ich  zagospodarowania (tj.  przekazania  do 

odpowiedniej instalacji a nie przechowywania). 

Odwołujący żądał nakazania Zamawiającemu modyfikacji opisanego warunku w SWZ 

i ogłoszeniu o zamówieniu przez jego usunięcie.  

Zamawiający  pismem  z  dnia  15  listopada  2022  r.  wniósł  o  oddalenie  odwołania  w 


KIO 2931/22 

całości odwołując się do wykładni przepisów oraz: 

dotychczasowego, 

niekorzystnego, 

przebiegu 

współpracy  z  podmiotami 

wygrywającymi poprzednio przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów Gminy Czarna, 

gdzie  dochodziło  do  opóźnień  w  odbiorze  odpadów  wobec  problemów  z  ich 

magazynowaniem i przekazywaniem do odpowiednich instalacji oraz 

możliwości  zbierania  odpadów  (w  tym  ich  tymczasowego  magazynowania)  przez 

podmioty  dokonujące  transportu  odpadów,  w  szczególności  w  sytuacji,  jeśli  te  podmioty 

dokonują tymczasowego magazynowania odpadów u siebie, tj. jeśli podmiot obowiązany do 

transportu odpadów do tzw. instalacji - czasowo zbiera te odpady w swojej lokalizacji, co jest 

dopuszczalne w świetle SWZ. 

Na okoliczność dotychczasowego przebiegu współpracy z podmiotami dokonującymi 

transportu odpadów, w tym EcoTech, Zamawiający przedłożył dowody w postaci: 

•  Dowód: 1 (o-e). E-maile od podmiotu prowadzącego punkt selektywnej zbiórki 

odpadów  komunalnych,  który  informuje,  iż  pomimo  wezwania,  obecny 

wykonawca nie odbierał odpadów z PSZOK 

•  Dowód:  2.  Korty  Przekazania  Odpadów,  w  których  firmo  NEW  ENERGY  w 

Cieszynie widnieje jako podmiot przejmujący odpady z PSZOK z Czarnej 

•  Dowód  3.  E-mail  firmy  EcoTech  o  problemach  w  znalezieniu  podmiotu  do 

zagospodarowania odpadów bio 

•  Dowód 4. E-mail podmiotu prowadzącego PSZOK dla Gminy Czarna o ryzyku 

wstrzymania odbioru odpadów od mieszkańców 

•  Dowód 5: Karta Przekazania Odpadów z 31.08.2022 oraz z 1.09.2022, a także 

dokument  wagowy  z  dostarczenia  odpadu  w  dniu  1.09.2022  -  fakt 

zmagazynowania odpadu, pomimo braku zezwolenia 

•  Dowód  6  a:  Korespodencja  z  podmiotem  prowadzącym  PSZOK  na  rzecz 

Gminy Czarna w Paszczynie (plik w pdf, załącznik nr 6) 

•  Dowód 6 b,c: Pismo z PSZOK Paszczyna o możliwości odstąpienia od umowy 

na prowadzenie PSZOK oraz rozwiązanie umowy 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 


KIO 2931/22 

Zgodnie  z  SWZ  przedmiotem 

zamówienia  w  ramach  Postępowania  jest  odbiór  i 

zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych oraz odbiór 

i zagospodarowanie odpadów z punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie gminy 

Czarna,  zgodnie  z  obowiązującym  w  czasie  trwania  umowy  Regulaminem  w  sprawie  utrzymania 

czystości i porządku na terenie Gminy Czarna - Uchwała nr XVI/113/2019 Rady Gminy Czarna z dnia 

30.09.2019 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy 

Czarna - 

załącznik nr 1 oraz uchwały nr XVII/126/2019 Rady Gminy Czarna z dnia 30.10.2019 r. w 

sprawie  określenia  szczegółowego  sposobu  i  zakresu  świadczenia  usług  w  zakresie  odbierania 

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za 

uiszczaną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami wraz ze zmianami- 

załącznik  nr  2  oraz  Uchwała  Nr  XXIX/275/2021  Rady  Gminy  Czarna  z  dnia  28  stycznia  2021  r.  w 

sprawie  określenia  szczegółowego  sposobu  i  zakresu  świadczenia  usług  w  zakresie  odbierania 

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za 

uiszczaną  przez  właściciela  nieruchomości  opłatę  za  gospodarowanie  odpadami.  Zamówienie 

obejmuje  usługi  określone  następującymi  kodami  CPV  (Wspólny  Słownik  Zamówień):  90.53.30.0-2, 

Szczegółowy  zakres  przedmiotu  zamówienia  opisuje 

załącznik nr 4 do SWZ, który dookreśla i uszczegóławia obowiązki wykonawcy w zakresie odpadów 

wyłącznie w odniesieniu do ich odbioru, transportu i przekazania do zgłoszonej instalacji. 

Ponadto  z

godnie  z  umową  paragraf  5.:  „1.  Wykonawca  jest  obowiązany  przekazać 

niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, do następującej instalacji komunalnej ……………., 

a  pozostałe  odpady  segregowane  według  przyporządkowania  do  danego  rodzaju  odpadu:  …… 

Zmiana instalacji w trakcie trwania umowy wymaga bezzwłocznego powiadomienia Zamawiającego. 2. 

Wykonawca 

zobowiązany jest odebrać odpady z PSZOK nie później niż 72 godziny po powiadomieniu 

przez  Zamawiającego.  W  przypadku  nieodebrania  w  tym  terminie  odpadów  przez  Wykonawcę, 

Zamawiający będzie uprawniony do zlecenia odbioru odpadów komunalnych z PSZOK innej firmie na 

koszt i ryzyko Wykonawcy (wykonanie zastępcze).  W takim przypadku Zamawiający może potrącić 

poniesione przez s

iebie koszty  zlecenia wykonania zastępczego  z wynagrodzenia Wykonawcy, tj.  z 

wystawionej  przez  Wykonawcę    faktury  za  odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów 

komunalnych. 

(…) 5. W  przypadku stwierdzenia niewłaściwej segregacji odpadów przez mieszkańców 


KIO 2931/22 

Wykonawca przyjmuje te odpady, jako zmieszane. Przed zakwalifikowaniem odpadów selektywnych 

do  zmieszanych  w  wypadku  niedopełnienia  przez  właściciela  nieruchomości  obowiązku  w  zakresie 

selektywnego  zbierania  odpadów  komunalnych,  Wykonawca  sporządza  na  tę  okoliczność 

dokumentację  (np.  oświadczenie,  dokumentację  fotograficzną)  informuje  o  tym  fakcie  właściciela 

nieruchomości i przekazuje informacje Zamawiającemu.” 

SWZ,  w  tym  również  wzór  umowy,  w  zakresie  zagospodarowania  odpadów  nie  przewiduje 

obowiązku  wykonawcy  tymczasowego  magazynowania  ani  gromadzenie  odpadów  przed  ich 

transportem do miejsc przetwarzania, recyklingu, odzysku, unieszkodliwiania ani selekcji odbieranych 

opadów.  Sposób  realizacji  usługi,  poza  obowiązkami  opisanymi  SWZ  sprowadzającymi  się  do 

zagospodarowywania  odpadów zgodnie z przepisami, w tym również prawem miejscowym, odbioru 

określonych  odpadów  zgodnie  z  harmonogramem,  utrzymaniem  porządku  oraz  dostarczaniem 

work

ów na odpady, pozostawiony został decyzji wykonawcy, który może, lecz nie jest w żaden sposób 

zobowiązany do magazynowania odpadów, przeprowadzania ich selekcji czy recyklingu. 

Jednocześnie Zamawiający przewidział, że warunkiem udzielenia zamówienia jest posiadanie 

przez wykonawcę uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o 

ile 

wynika  to  z  odrębnych  przepisów  w  postaci  decyzji  na  zbieranie  odpadów,  która  uwzględnia  co 

najmniej te frakcje odpadów komunalnych, które są objęte zamówieniem tj. odpady o następujących 

kodach: 20 01 02, 15 01 07, 20 01 39, 15 01 02, 15 01 05,20 01 40, 15 01 04,20 01 01, 15 01 01,20 01 

07, 17 04 11, 17 06 04, 17 09 04, ex 20 03 99, 16 01 03,20 01 99, 20 01 31*, 20 01 32, 20 01 26*, ex 

(SWZ rozdział 2 pkt. 2 lit. c), ogłoszenie o zamówieniu sekcja III.1.1) pkt. 3).  

Motywem  wprowadzenia  przez  Zamawiającego  kwestionowanego  odwołaniem  warunku 

u

działu  w  Postępowaniu  jest  zwiększająca  się  ilość  odpadów,  oraz  zdarzające  się  w  przeszłości 

problemy  z  realizacj

ą  umów  na  odbiór  odpadów  w  związku  z  nieterminowym  ich  odbiorem  przez 

wykonawców od mieszkańców gminy lub PSZOK, w szczególności wobec problemów z przekazaniem 

odpadów przez wykonawcę do zgłoszonej instalacji. 

Ustalając  powyższy  stan  faktyczny  Izba  dopuściła  dowody  wnioskowane  przez 

Strony

,  załączone  do  pism  procesowych  oraz  złożone  na  rozprawie  i  oparła  się  na 

dokumentacji 

Postępowania, 

uwzględniając 

stanowiska 

oświadczenia 

Stron 

zaprezentowane w pismach procesowych i na rozprawie.  


KIO 2931/22 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje: 

Izba  nie  dopatrzyła  się  zaistnienia  przesłanek  skutkujących  odrzuceniem  odwołania  na 

podstawie art. 528 Ustawy.  

Izba uznała, że Odwołujący wykazał interes w uzyskaniu zamówienia i możliwość poniesienia 

szkody jako przesłanki materialnoprawnej dopuszczalności odwołania z art. 505 ust. 1 Ustawy.   

Mając na uwadze zebrany w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron Izba 

u

względnia odwołanie nakazując modyfikację dokumentów postępowania poprzez usunięcie 

zapisów specyfikacji warunków zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu wprowadzających 

warunek udziału w postępowaniu w postaci wymogu posiadania przez wykonawcę decyzji na 

zbieranie odpadów, która uwzględnia co najmniej te frakcje odpadów komunalnych, które są 

objęte zamówieniem. 

Zgodnie  z  ustawą  o  odpadach  art.  3  pkt.  34)  pod  pojęciem  zbierania  odpadów 

rozumie  się  gromadzenie  odpadów  przed  ich  transportem  do  miejsc  przetwarzania,  w  tym 

wstępne  sortowanie  nieprowadzące  do  zasadniczej  zmiany  charakteru  i  składu  odpadów  i 

niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów, o 

którym  mowa  w  pkt  5  lit.  b.  tj. tymczasowe  magazynowanie odpadów  przez prowadzącego 

zbieranie  o

dpadów.  Jednocześnie  przyjmuje  się,  że  odbiorem  odpadów  jest  zabieranie  i 

wywożenie odpadów komunalnych z terenu nieruchomości na podstawie umowy z gminą lub 

z  właścicielem  nieruchomości.  Akcyjne  bądź  jednorazowe  zabranie  selektywnie  zebranych 

odpadów  komunalnych  (np.  zabranie  zużytego  sprzętu  elektrycznego  i  elektronicznego  czy 

złomu  metali)  na  zlecenie  wytwórcy  tych  odpadów  lub  zbierającego  takie  odpady  nie  jest 

traktowane jako odbieranie odpadów komunalnych, tylko jako ich transport. Zgodnie z art. 41 

i następnymi ustawy o odpadach wymagane jest zezwolenie wyłącznie na gospodarowanie 

odpadami obejmujące zbieranie odpadów w rozumieniu art. 3 pkt. 34), sam transport i odbiór 

odpadów  nie  wymaga  pozwolenia.  Wymagania  podmiotu  realizującego  usługę  odbierania 

odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości,  określa  zaś  art.  9d  ustawy  z  dnia  13 

września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2022.0.1297 t.j.) (dalej 


KIO 2931/22 

uucpg)

,  zgodnie  z  którym  wykonawca  zobowiązany  jest  między  innymi  do  zapewnienia 

odpowiedniego  usytuowania  i  wyposażenia  bazy  magazynowo-transportowej.  Zgodnie  z 

przepisami  pr

zedsiębiorca  odbierający  odpady  komunalne  od  właścicieli  nieruchomości, 

podlega 

wyłącznie  obowiązkowi  uzyskania  wpisu  do  rejestru  działalności  regulowanej  w 

gminie,  na  terenie  której  zamierza  prowadzić  działalność  w  tym  zakresie.    Szczegółowe 

wymagania  dotyczące  odbierania  odpadów  komunalnych  określa  zaś  rozporządzenie 

Ministra  Środowiska  w  sprawie  szczegółowych  wymagań  zakresie  odbierania  odpadów 

ko

munalnych  od  właścicieli  nieruchomości,  np.  wymagania  dotyczące  bazy  magazynowo-

transportowej

,    aby  baza  ta  była  wyposażona  w  miejsca  do  magazynowania  selektywnie 

zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych. Z § 3 pkt 3 ww. rozporządzenia wynika 

obowiązek  zapewnienia,  w  zakresie  posiadania  wyposażenia  umożliwiającego  odbieranie 

odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  oraz  jego  odpowiedniego  stanu 

technicznego,  aby  na  terenie  bazy  magazynowo- 

transportowej  znajdowały  się  urządzenia 

do  selektywnego  gromadzenia  odpadów  komunalnych  przed  ich  transportem  do  miejsc 

przetwarzania.  

Ustawa  uucpg 

ani  ustawa  o  odpadach  nie  przewidują  in  genere  obowiązku  

posiadania przez  podmiot  odbierający  odpady  i je  transportujący  posiadania zezwolenia na 

zbieranie  odpadów  w  bazie  magazynowo-transportowej.  Obowiązek  ewentualnego 

posiadania  takiego  pozwolenia  mat

erializuje się dopiero  w  sytuacji   zobowiązania tegoż do 

prowadzenia  zbierania  odbieranych  odpadów.  Jednocześnie  przedmiot  zamówienia  w 

Postępowaniu  nie  obejmuje  żadnej  z  czynności,  dla  których  ustawodawca  przewidział 

obowiązek posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów.  

Zgodnie  z  przepisem  art.  112  ust.  1  P

zp  zamawiający  określa  warunki  udziału  w 

postępowaniu  w  sposób  proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  umożliwiający 

ocenę  zdolności  wykonawcy  do  należytego  wykonania  zamówienia,  w  szczególności 

wy

rażając  je  jako  minimalne  poziomy  zdolności.  Ustęp  2  tej  samej  jednostki  redakcyjnej 

mówi zaś, że warunki udziału w postępowaniu mogą dotyczyć: zdolności do występowania w 

obrocie gospodarczym, 

uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub 

zawodowej,  o  ile  wynika  to  z  odrębnych  przepisów,  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej, 

zdolności technicznej lub zawodowej.  


KIO 2931/22 

Jednocześnie zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do 

konkretnego zamówienia, którego zamierza udzielić, a ich treść w każdym przypadku zależy 

od przedmiotu danego zamówienia, jego cech charakterystycznych, w tym także wartości. 

Zgodnie  z  Ustawą  warunek  udziału  w  postepowaniu  w  postaci  doświadczenia 

powinien  być  związany  z  przedmiotem  zamówienia  oraz  do  niego  proporcjonalny.  Warunki 

udziału w postępowaniu są stawiane w celu zbadania, czy wykonawca posiada zdolność do 

należytego wykonania zamówienia. Muszą być one zatem określone na takim poziomie, aby 

można  było  zweryfikować,  czy  dany  wykonawca  ma  potencjał  zapewniający  należyte 

wykonanie  zamówienia  i  nie  mogą  być  nadmiarowe.    Ustawodawca  wymaga,  aby  poziom 

warunku  wskazywał  minimalny  wymagany  potencjał  potrzebny  do  należytego  wykonania 

z

amówienia.  Warunki  udziału  w  postępowaniu  muszą  być  zatem  określone  w  taki  sposób, 

aby  w  ich  ramach  zbadać  ten  potencjał  wykonawcy,  który  jest  rzeczywiście  niezbędny  do 

należytego  wykonania  zamówienia.  Wynika  to  także  z  użytego  przez  ustawodawcę 

sformułowania  „proporcjonalny  do  przedmiotu  zamówienia”,  co  również  potwierdza,  że 

warunki  nie  mogą  być  nadmierne  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  bądź  w  sposób 

nieuzasadniony  ograniczające  dostęp  do  zamówienia  wykonawcom,  którzy  są  w  stanie 

należycie  wykonać  zamówienie.  Skoro  w  Postępowaniu  nie  ma  obowiązku  realizacji  przez 

wykonawcę  czynności,  dla  których  wymagane jest  zgodnie  z  przepisami  legitymowanie  się 

zezwoleniem  na  zbieranie  odpadów  wymaganie  posiadania  rzeczonego  aktu 

administracyjnego jest sprzeczne z Ustawą. Tym samym kwestionowany warunek udziału w 

postępowaniu  uznać  należy  za  nadmiarowy,  a  jego  wprowadzenie  za  naruszające 

przywołane w odwołaniu przepisy Ustawy tj. art. 112 ust. 1 w zw. z art. 112 ust. 2 pkt 2 w zw. 

z art.16 

również w świetle art. 3 pkt. 34 ustawy o odpadach.  

Izba  w  odniesieniu  do  warunku  powstania  obowiązku  posiadania  zezwolenia  na 

zbieranie  odpadów  podziela  stanowisko  Ministra  Klimatu  z  dnia  23  lipca  2020  roku 

(DGO.VI.021.26.2020.MD,  1204624.3867369.3035827

),  w  tym  również,  co  do  naruszenia 

wprowadzeniem  kwestionowanego  warunku  zasady 

swobody  podejmowania  działalności 

gospodarczej, 

o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców 

(Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1

292,  z  późn.  zm.)  a  wobec  zakresu  odbieranych  w  ramach 

przedmiotu  zamówienia  w  Postępowaniu  odpadów  również  co  do  sprzeczności  warunku  z 


KIO 2931/22 

art. 23 ust. 2 pkt. 1), 5), 6) ustawy o odpadach, zgodnie z którym zakazuje się zbierania poza 

miejscem  wytwarzania:  1) 

pozostałości  z  sortowania  odpadów  komunalnych,  o  ile  są 

przeznaczone do składowania; 2) komunalnych osadów ściekowych; 3) zakaźnych odpadów 

medycznych; 

4) zakaźnych odpadów weterynaryjnych; 5) niesegregowanych (zmieszanych) 

odpadów  komunalnych;  6)  bioodpadów  stanowiących  odpady  komunalne.  Zgodnie  z  w 

powołanym stanowiskiem: „Selektywnie zebrane odpady komunalne odebrane od właścicieli 

nieruchomości  podmiot  odbierający  jest  obowiązany  przekazywać  bezpośrednio  lub  za 

pośrednictwem  innego  zbierającego  odpady  do  instalacji  odzysku  lub  unieszkodliwiania 

odpadów  .  Niesegregowane  (zmieszane)  odpady  komunalne  powinny  być  przekazywane 

bezpośrednio  do  instalacji  komunalnej,  dopuszcza  się  również  ich  przekazywanie  za 

pośrednictwem  stacji  przeładunkowej  .  Stacja  przeładunkowa  może  być  prowadzona 

zarówno  przez  samego  odbierającego  odpady  komunalne  jak  i  przez  prowadzącego 

instalację  komunalną  i  niewątpliwie  jest  to  miejsce  zbierania  odpadów  komunalnych,  na 

prowadzenie którego jest wymagane uzyskanie zezwolenia na zbieranie odpadów. Możliwe 

jest  przekazywanie  odpadów  niesegregowanych  (zmieszanych)  odpadów  komunalnych  do 

termicznego  przekształcania,  jeżeli  gmina,  z  której  są  odbierane  te  odpady,  prowadzi 

selektywne zbieranie odpadów zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4a uucpg. 

Obowiązek  prowadzenia  zbierania  przez  odbierającego  odpady  komunalne  musiałby  być 

wyrażony w ustawie wprost, nie można bowiem domniemywać istnienia takiego obowiązku. 

Odebrane  odpady  komunalne  podmiot  odbierający  jest  obowiązany  przekazać  do 

posiadacza odpadów mającego zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub do 

własnego miejsca prowadzenia działalności w zakresie zbierania lub przetwarzania odpadów 

(i  wówczas  podmiot  odbierający  musi  mieć  zezwolenie  na  prowadzenie  tej  działalności). 

Jeżeli  odbierający  odpady  komunalne  ma  tak  zorganizowany  proces  odbierania  odpadów 

komunalnych, że nie wymaga on od niego magazynowania tych odpadów, bo bezpośrednio 

przekazuje  te  odpady  do  instalacji,  w  której  zostaną  przetworzone,  albo  przekazuje  te 

odpady do innego podmiotu, który działając na podstawie stosownego zezwolenia zbiera te 

odpady przed transportem do instalacji do przetwarzania odpadów, uzyskiwanie zezwolenia 

na  zbieranie  odpadów  przez  podmiot  odbierający  jest  zupełnie  zbędne  i  nieracjonalne,  a 

nawet  niemożliwe  do  spełnienia.  Przyjęcie  interpretacji,  że  podmiot  odbierający  odpady 


KIO 2931/22 

komunalne  jest  obowiązany  do  uzyskania  zezwolenia  na  zbieranie  selektywnie  zbieranych 

odpadów komunalnych bez względu na to, czy zamierza w rzeczywistości te odpady zbierać, 

pozostawałoby w sprzeczności z przepisami dotyczącymi uzyskiwania zezwoleń na zbieranie 

odpadów.  Zgodnie  z  art.  41  ust  1  ustawy  o  odpadach  prowadzenie  zbierania  odpadów 

wymaga  uzyskania  zezwolenia.  W  przypadku, gdy  podmiot  nie  zami

erza faktycznie zbierać 

odpadów,  udzielenie  mu  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów  jest  bezprzedmiotowe.  Tak 

również  przyjął  WSA  w  Poznaniu  w  wyroku  z  10  marca  2016  r.,  sygn.  akt  II  SA/Po  22/16: 

Podnieść należy, iż niedopuszczalne były składane w toku postępowania administracyjnego 

wnioski strony skarżącej o wydanie przez organy decyzji o zezwoleniu na zbieranie odpadów 

z zastrzeżeniem, iż wnioskodawca nie będzie magazynował odpadów. (...). Znamiennym jest 

w  niniejszej  sprawie,  iż  strona  skarżąca  wprost  domagała  się  od  organów  działania 

stanowiącego  obejście prawa wskazując z  jednej  strony  na  wynikającą  wprost  z  przepisów 

konieczność  wskazania  we  wniosku  miejsca  zbierania  i  magazynowania  odpadów, 

jednocześnie  przyznając,  iż  wskazanie  to  ma  charakter  pozorny,  mający  na  celu  jedynie 

formalne  spełnienie  wymogów  ustawowych  i  oczekując,  iż  organy  pozorność  tą  nie  tylko 

zaakceptują,  lecz  wręcz  usankcjonują  poprzez  sprzeczne  z  wymogami  ustawowymi 

skonstruowanie  rozstrzygnięcia  decyzji  i  wskazanie,  w  niej,  iż  odpady  nie  będą  zbierane  i 

magazynowane  na  działce,  której  wniosek  o  zezwolenie  na  zbieranie  odpadów  dotyczył. 

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 48 ustawy o odpadach niepodjęcie działalności, 

zaprzestanie  działalności  lub  przerwa  w  działalności  objętej  zezwoleniem  przez  2  lata 

skutkują  wygaśnięciem  zezwolenia  na  zbieranie  odpadów.  Chcąc  tego  uniknąć  podmiot 

odbierający  odpady  komunalne  musiałby  przed  upływem  2  lat  podejmować  aktywność  w 

zakresie  zbierania  odpadów,  nawet  krótkotrwałą,  pomimo  braku  faktycznej  potrzeby 

prowadzenia przez  niego takiej  działalności.  W przeciwnym razie udzielone mu zezwolenie 

na zbieranie odpadów wygasa. Na podstawie przytoczonych przepisów należy stwierdzić, że 

prowadzenie  działalności  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości nie wiąże się z obowiązkiem zbierania tych odpadów, w tym obligatoryjnego 

zbierania tych odpadów na terenie bazy magazynowo-transportowej, a tym samym nie wiąże 

się z koniecznością posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów. Posiadanie takiej decyzji 

nie  jest  zatem  warunkiem  uzyskania  wpisu  do  rejestru  działalności  regulowanej  ani  nie 


KIO 2931/22 

decyduje  o  możliwości  prowadzenia  działalności  w  zakresie  odbierania  odpadów 

komunalnych. 

Ponadto  za  przyjęciem  powyższej  interpretacji  przemawia  także  zasada 

swobody  podejmowania  działalności  gospodarczej,  która  została  wyrażona  wprost  w  art.  2 

Prawa  przedsiębiorców.  Zgodnie  z  tym  przepisem  podejmowanie,  wykonywanie  i 

zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach. W myśl 

tej  zasady  to  do  przedsiębiorcy  powinna  należeć  decyzja  co  do  zakresu  podejmowanej 

działalności  gospodarczej,  co  odnosić  również  należy  do  wyboru  zakresu  działalności 

dotyczącej  gospodarki  odpadami.  Zatem  to  do  przedsiębiorcy  należy  decyzja,  czy  chce 

pro

wadzić  działalność  tylko  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości, czy również działalność w zakresie zbierania tych odpadów.” 

Wobec  powyższego,  Izba  postanowiła  jak  w  sentencji  wyroku,  orzekając  na 

podstawie art. 552 ust. 1, art. 553, art. 554 ust. 1 pkt. 1) Ustawy.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku,  na  podstawie  art.  575  i 

art.  574  Ustawy  oraz  w  oparciu  o  przepisy 

§  7 ust.  1  pkt  1  w  zw. z  § 5  pkt  1  i  pkt  2 lit.  b)  

R

ozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, 

ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.U.  z  2020  r. 

poz. 2437).  

Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.

Przewodniczący      ...………………….