sygn. akt KIO 2982/22
POSTANOWIENIE
z dnia 23 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Marek Bienias
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 23 listopada 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10
li
stopada 2022 r. przez wykonawcę A. T. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą
SIMPLYQ A. T. w Limanowej
w postępowaniu prowadzonym przez Zespół Opieki
Zdrowotnej w Dębicy
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy A. T.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą SIMPLYQ A. T. w
Limanowej kwoty 13 50
0 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy),
stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………….
sygn. akt KIO 2982/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Zespół Opieki Zdrowotnej w Dębicy – prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Wykonanie usługi
kompleksowego prania bielizny, pościeli, odzieży szpitalnej, itp. wraz z transportem,
dzierżawą bielizny pościelowej szpitalnej oraz z wdrożeniem identyfikacji RFID HF w
pakiecie I
– dla zespołu opieki zdrowotnej w Dębicy, ul. Krakowska 91, wykonanie usługi
kompleksowego prania bielizny, pościeli, odzieży szpitalnej, itp. wraz z transportem,
dzierżawą bielizny pościelowej szpitalnej oraz z wdrożeniem identyfikacji RFID HF w
pakiecie I a
– dla oddziałów psychiatrycznych I, II, III w Straszęcinie k. Dębicy, dzierżawa
fartuchów operacyjnych wielokrotnego użytku w pakietach sterylnych wraz z dzierżawą
automatów do wydawania odzieży operacyjnej w pakiecie II oraz dzierżawa tekstylnych mat
wejściowych wraz z czyszczeniem oraz z wdrożeniem identyfikacji RFID HF w pakiecie III”,
Nr referencyjny: ZP-PN-41/2022.
Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej: nr 2022/S 210-602881 z dnia 31.10.2022 r.
W dniu 10 listopada 2022 r. wykonawca A. T.
prowadząca działalność gospodarczą pod
firmą SIMPLYQ A. T. w Limanowej wniosła odwołanie wobec treści ogłoszenia
wszczynającego postępowanie o udzielenie zmówienia publicznego oraz wobec treści
Specyfikacji Warunków Zamówienia
, zarzucając Zamawiającemu naruszenie poniższych
przepisów:
a) niezastosowanie bezwzględnie obowiązującego przepisu art. 101 ust. 4 ustawy PZP w
sytuacji, gdy w treści Ogłoszenia oraz treści SIWZ, Zamawiający przywołuje konkretne
rozwiązanie techniczne (RFID HF) a dokładnie przywołując frazę HF wskazuje na
częstotliwość fal radiowych, z których ma korzystać oczekiwane przez Zamawiającego
rozwiązanie techniczne (to jest zakres fal radiowych HF) pomimo, iż istnieją na rynku
tożsame, bądź lepsze i wydajniejsze rozwiązania techniczne dla systemów RFID takie jak
RFID UHF.
b) niezastosowanie bezwzględnie obowiązującego przepisu art. 101 ust. 4 ustawy PZP w
sytuacji, gdy w tre
ści SIWZ Zamawiający wskazuje, że dodatkowe punkty w ramach
kryterium oceny ofert można uzyskać posiadając certyfikat EN13485 systemu zarzadzania
jakością w zakresie sterylizacji bielizny medycznej pomimo, iż certyfikat ten dotyczy jedynie
pośrednio kwestii sterylizacji wyrobów medycznych, gdyż certyfikat ten dotyczy sposobu
zarządzania przedsiębiorstwem dla utrzymania jakości wyrobów medycznych. W efekcie,
Zamawiający nie przewiduje uzyskania punktów za posiadanie certyfikatu faktycznie
potwierdzającego zdolności Wykonawcy do sterylizacji wyrobów medycznych którąkolwiek z
metod dopuszczonych prawem (sterylizacja tlenkiem etylu, sterylizacja radiacyjna, oraz
sterylizacja parą wodną w nadciśnieniu) ujętych w odpowiednio w normach EN 11135, EN
11137 oraz EN 17665.
c) naruszenie art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy pzp, poprzez sporządzenie Ogłoszenia oraz treści
SIWZ w sposób naruszający uczciwą konkurencję i w konsekwencji, eliminujący większość
potencjalnych wykonawców oraz stawiający w uprzywilejowanej pozycji wykonawców
stosujących nieaktualne, wypierane już z rynku rozwiązania techniczne oraz wykonawców
nie posiadających certyfikatów, potwierdzających stosowanie konkretnych metod sterylizacji
wyrobów medycznych.
d) naruszenie art. 16 pkt. 1 ustawy pzp, poprzez przygotowanie i prowadzenie
postępowania
w sposób naruszający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie
wykonawców.
Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o uwzględnienie odwołania
i nakazanie Zamawiającemu:
a) wprowad
zenie do treści Ogłoszenia i treści SIWZ pojęcia „lub równoważny” w każdym
przypadku, gdy Zamawiający przywołuje rozwiązanie techniczne o oznaczeniu RFID HF lub
alternatywnie usunięcie z treści Ogłoszenia i treści SIWZ frazy HF pozostawiając jedynie
wymóg stosowania systemu opartego na standardzie RFID,
b) wprowadzenie do treści SIWZ, w tym w szczególności w Tabeli IX pkt. od C do E, obok
certyfikatu EN 13485 również certyfikatów co najmniej równoważnych (o ile nie powiedzieć
właściwych), to jest certyfikatów EN 11135, EN 11137 oraz EN 17665.
Ponadto, na podstawie art. 534 ustawy pzp
, Odwołujący wnosił o dopuszczenie i
przeprowadzenie
dowodów załączonych do Odwołania, to jest:
a) zrzutu ze s
trony www jednego z dostawców technologii RFID – RFID_Polska
potw
ierdzającego, że standard RFID może funkcjonować nie tylko w częstotliwościach HF
ale również w częstotliwościach UHF, jak również, że standard UHF ma nie tylko większy
zasięg (20 metrów a nie 50cm), ale i w przeciwieństwie do HF standard UHF pozwala na
r
ównoczesne czytanie wielu znaczników, a nie tylko czytanie ich pojedynczo,
b) posiadanego przez Odwołującego certyfikatu EN 17665, dotyczącego sterylizacji wyrobów
medycznych ciepłem wilgotnym, który to certyfikat wprost wskazuje, że ma on zastosowanie
do
us
ług pralniczych dla branży medycznej, hotelowej, gastronomicznej i przemysłu z
dzierżawą bielizny, dezynfekcja i sterylizacja tekstyliów, elektroniczny nadzór procesów
logistycznych
opracowanego asortymentu za pomocą RFID.
W wyniku wniesionego odwołania przez wykonawcę A. T. prowadząca działalność
gospodarczą pod firmą SIMPLYQ A. T. w Limanowej, ul. Łososińska 32A, 34-600
Limanowa,
Zamawiający pismem z dnia 17 listopada 2022 r. (pismo wpłynęło do Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 18 listopada 2022 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
wykonawca.
Przed otwarciem rozprawy, oświadczeniem złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
22 listopada 2022 r. (pismo z dnia 21 listopad
a 2022 r.), Odwołujący - wykonawca A. T.
prowadząca działalność gospodarczą pod firmą SIMPLYQ A. T. w Limanowej - cofnął
odwołanie wniesione w dniu 10 listopada 2022 r.
W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy z d
nia 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), umorzyła postępowanie odwoławcze,
orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 553 zd. 2 ustawy Prawo zamówień
publicznych.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy Prawo zamówień
publicznych oraz § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30
grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz.
2437), z którego wynika, że w sytuacji cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy
najp
óźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub
posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu
zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z
r
achunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości stanowiącej 90% jego
wartości.
Przewodniczący:
………………………………