KIO 2982/22 POSTANOWIENIE dnia 23 listopada 2022 r.

Stan prawny na dzień: 13.03.2023

sygn. akt KIO 2982/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 23 listopada 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Marek Bienias 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  23  listopada  2022  r. 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10 

li

stopada 2022 r. przez wykonawcę A. T. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą 

SIMPLYQ  A.  T.  w  Limanowej 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zespół  Opieki 

Zdrowotnej w Dębicy  

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  A.  T. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  SIMPLYQ  A.  T.  w 

Limanowej kwoty  13 50

0 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), 

stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu od odwołania. 

Stosownie do  art.  579 ust.  1  i  art.  580  ust.  1 i 2  ustawy  z  dnia 11  września 2019  r. 

Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………. 


sygn. akt KIO 2982/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Zespół Opieki Zdrowotnej w Dębicy – prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.:  „Wykonanie  usługi 

kompleksowego  prania  bielizny,  pościeli,  odzieży  szpitalnej,  itp.  wraz  z  transportem, 

dzierżawą  bielizny  pościelowej  szpitalnej  oraz  z  wdrożeniem  identyfikacji  RFID  HF  w 

pakiecie  I 

–  dla  zespołu  opieki  zdrowotnej  w  Dębicy,  ul.  Krakowska  91,  wykonanie  usługi 

kompleksowego  prania  bielizny,  pościeli,  odzieży  szpitalnej,  itp.  wraz  z  transportem, 

dzierżawą  bielizny  pościelowej  szpitalnej  oraz  z  wdrożeniem  identyfikacji  RFID  HF  w 

pakiecie  I  a 

–  dla  oddziałów  psychiatrycznych  I,  II,  III  w  Straszęcinie  k.  Dębicy,  dzierżawa 

fartuchów  operacyjnych  wielokrotnego  użytku  w  pakietach  sterylnych  wraz  z  dzierżawą 

automatów do wydawania odzieży operacyjnej w pakiecie II oraz dzierżawa tekstylnych mat 

wejściowych wraz z czyszczeniem oraz z wdrożeniem identyfikacji RFID HF w pakiecie III”

Nr  referencyjny:  ZP-PN-41/2022. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zamieszczono  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej: nr 2022/S 210-602881 z dnia 31.10.2022 r. 

W  dniu  10  listopada  2022  r.  wykonawca  A.  T. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  SIMPLYQ  A.  T.  w  Limanowej  wniosła  odwołanie  wobec  treści  ogłoszenia 

wszczynającego  postępowanie  o  udzielenie  zmówienia  publicznego  oraz  wobec  treści 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia

,  zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie  poniższych 

przepisów:

a)  niezastosowanie  bezwzględnie  obowiązującego  przepisu  art.  101  ust.  4  ustawy  PZP  w 

sytuacji,  gdy  w  treści  Ogłoszenia  oraz  treści  SIWZ,  Zamawiający  przywołuje  konkretne 

rozwiązanie  techniczne  (RFID  HF)  a  dokładnie  przywołując  frazę  HF  wskazuje  na 

częstotliwość  fal  radiowych,  z  których  ma  korzystać  oczekiwane  przez  Zamawiającego 

rozwiązanie  techniczne  (to  jest  zakres  fal  radiowych  HF)  pomimo,  iż  istnieją  na  rynku 

tożsame,  bądź  lepsze  i  wydajniejsze  rozwiązania  techniczne  dla  systemów  RFID  takie  jak 

RFID UHF. 

b)  niezastosowanie  bezwzględnie  obowiązującego  przepisu  art.  101  ust.  4  ustawy  PZP  w 

sytuacji,  gdy  w  tre

ści  SIWZ  Zamawiający  wskazuje,  że  dodatkowe  punkty  w  ramach 

kryterium  oceny  ofert  można  uzyskać  posiadając  certyfikat  EN13485  systemu  zarzadzania 

jakością w zakresie sterylizacji bielizny medycznej pomimo, iż certyfikat ten dotyczy jedynie 

pośrednio  kwestii  sterylizacji  wyrobów  medycznych,  gdyż  certyfikat  ten  dotyczy  sposobu 


zarządzania  przedsiębiorstwem  dla  utrzymania  jakości  wyrobów  medycznych.  W  efekcie, 

Zamawiający  nie  przewiduje  uzyskania  punktów  za  posiadanie  certyfikatu  faktycznie 

potwierdzającego zdolności Wykonawcy do sterylizacji wyrobów medycznych którąkolwiek z 

metod  dopuszczonych  prawem  (sterylizacja  tlenkiem  etylu,  sterylizacja  radiacyjna,  oraz 

sterylizacja  parą  wodną  w  nadciśnieniu)  ujętych  w  odpowiednio  w  normach  EN  11135,  EN 

11137 oraz EN 17665. 

c) naruszenie art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy pzp, poprzez sporządzenie Ogłoszenia oraz treści 

SIWZ  w sposób  naruszający  uczciwą  konkurencję i  w  konsekwencji,  eliminujący  większość 

potencjalnych  wykonawców  oraz  stawiający  w  uprzywilejowanej  pozycji  wykonawców 

stosujących  nieaktualne,  wypierane  już  z  rynku  rozwiązania  techniczne  oraz  wykonawców 

nie posiadających certyfikatów, potwierdzających stosowanie konkretnych metod sterylizacji 

wyrobów medycznych. 

d) naruszenie art. 16 pkt. 1 ustawy pzp, poprzez przygotowanie i prowadzenie 

postępowania 

w  sposób  naruszający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równe  traktowanie 

wykonawców. 

Opierając się na przedstawionych zarzutach wykonawca wnosił o uwzględnienie odwołania 

i nakazanie Zamawiającemu: 

a)  wprowad

zenie  do  treści  Ogłoszenia  i  treści  SIWZ  pojęcia  „lub  równoważny”  w  każdym 

przypadku, gdy Zamawiający przywołuje rozwiązanie techniczne o oznaczeniu RFID HF lub 

alternatywnie  usunięcie  z  treści  Ogłoszenia  i  treści  SIWZ  frazy  HF  pozostawiając  jedynie 

wymóg stosowania systemu opartego na standardzie RFID, 

b) wprowadzenie do treści SIWZ, w tym w szczególności w Tabeli IX pkt. od C do E, obok 

certyfikatu  EN  13485 również certyfikatów co najmniej  równoważnych  (o  ile nie  powiedzieć 

właściwych), to jest certyfikatów EN 11135, EN 11137 oraz EN 17665. 

Ponadto,  na  podstawie  art.  534  ustawy  pzp

,  Odwołujący  wnosił  o  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie 

dowodów załączonych do Odwołania, to jest: 

a)  zrzutu  ze  s

trony  www  jednego  z  dostawców  technologii  RFID  –  RFID_Polska 

potw

ierdzającego,  że  standard  RFID  może  funkcjonować  nie  tylko  w  częstotliwościach  HF 

ale  również  w  częstotliwościach  UHF,  jak  również,  że  standard  UHF  ma  nie  tylko  większy 


zasięg  (20 metrów  a nie  50cm),  ale i  w  przeciwieństwie do    HF standard UHF pozwala na 

r

ównoczesne czytanie wielu znaczników, a nie tylko czytanie ich pojedynczo, 

b) posiadanego przez Odwołującego certyfikatu EN 17665, dotyczącego sterylizacji wyrobów 

medycznych ciepłem wilgotnym, który to certyfikat wprost wskazuje, że ma on zastosowanie 

do 

us

ług  pralniczych  dla  branży  medycznej,  hotelowej,  gastronomicznej  i  przemysłu  z 

dzierżawą  bielizny,  dezynfekcja  i  sterylizacja  tekstyliów,  elektroniczny  nadzór  procesów 

logistycznych 

opracowanego asortymentu za pomocą RFID. 

W  wyniku  wniesionego  odwołania  przez  wykonawcę  A.  T.  prowadząca  działalność 

gospodarczą  pod  firmą  SIMPLYQ  A.  T.  w  Limanowej,    ul.  Łososińska  32A,  34-600 

Limanowa, 

Zamawiający  pismem  z  dnia  17  listopada  2022  r.  (pismo  wpłynęło  do  Krajowej 

Izby Odwoławczej w dniu 18 listopada 2022 r.) wnosił o oddalenie odwołania w całości.  

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  żaden 

wykonawca. 

Przed otwarciem rozprawy, oświadczeniem złożonym do Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

22  listopada  2022  r.  (pismo  z  dnia  21  listopad

a  2022  r.),  Odwołujący  -  wykonawca  A.  T. 

prowadząca  działalność  gospodarczą  pod  firmą  SIMPLYQ  A.  T.  w  Limanowej  -  cofnął 

odwołanie wniesione w dniu 10 listopada 2022 r.  

W konsekwencji Izba, na podstawie art. 568 pkt 1 ustawy z d

nia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129), umorzyła postępowanie odwoławcze, 

orzekając  w  formie  postanowienia  na  podstawie  art.  553  zd.  2  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych. 

O  kosztach  postępowania orzeczono  na  podstawie art.  574 i  575  ustawy  Prawo zamówień 

publicznych  oraz  §  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia  30 

grudnia 

2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego, 

ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. 2020 r. poz. 

2437),  z  którego  wynika,  że  w  sytuacji  cofnięcia  odwołania  przed  otwarciem  rozprawy 

najp

óźniej  w  dniu  poprzedzającym  dzień,  na  który  został  wyznaczony  termin  rozprawy  lub 

posiedzenia z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu 

zwraca się 90% wpisu. W takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z 

r

achunku  Urzędu  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  w wysokości  stanowiącej  90%  jego 

wartości.  


Przewodniczący: 

………………………………