KIO 2990/22 WYROK 29 listopada 2022 roku

Stan prawny na dzień: 13.03.2023

Sygn. akt: KIO 2990/22 

WYROK 

z 29 listopada 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący: Ernest Klauziński 

Protokolant: 

Tomasz Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  24  listopada  2022 

roku  w Warszawie odwołania wniesionego  

do  Preze

sa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  10  listopada  2022  r.  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  w  Jaroszowie,  Zakład  Gospodarki  Odpadami  Komunalnymi  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Chrzanowie,  AVR  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  w  postępowaniu  prowadzonym 

przez  Zamawiającego:  Związek  Międzygminny  Gospodarka  Komunalna  z  siedzibą  w 

Chrzanowie  przy  udziale  M.  J. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  M.  J. 

Przedsiębiorstwo Wielobranżowe  „Miki”  z  siedzibą  w  Krakowie  zgłaszającego  przystąpienie 

do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  O

ddala odwołanie. 

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego:  wykonawców  wspólnie  ubiegających  

się  o  udzielenie  zamówienia:  ENERIS  Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Jaroszowie, Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. z siedzibą  

w  Chrzanowie,  AVR  S.A.  z  siedzibą  w  Krakowie  i  zalicza  w  poczet  kosztów 

postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych 

zero groszy), uiszczoną przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania. 

Zasądza  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego:  Związku  Międzygminnego 

Gospodarka Komunalna z siedzibą w  Chrzanowie kwotę 4 310 zł 00 gr (słownie cztery 

tysiące  trzysta  dziesięć  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego  poniesione  przez  zamawiającego  z  tytułu  wynagrodzenia  i  kosztów 

dojazdu 

pełnomocnika oraz opłat skarbowych z tytułu pełnomocnictw. 


Stosownie  do  art.  579  i 

580  ustawy  z  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień  publicznych  

(t.j.  Dz.U.  z  2022 r.  poz.  1710)  na  niniejszy  wyrok  - 

w terminie 14 dni od jego doręczenia  - 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: ………............…………………..…………… 


Sygn. akt: KIO 2990/22 

U z a s a d n i e n i e 

Związek  Międzygminny  Gospodarka  Komunalna  z  siedzibą  w  Chrzanowie  (dalej: 

Zamawiający)  prowadzi  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  11  września  2019  r.  —  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.U.  z  2022  r.  poz.  1710,  dalej:  Pzp)  postępowanie  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  pn.: 

„Odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów 

komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Związku  Międzygminnego  Gospodarka 

Komunalna

”, numer: ON.271.5.2022, zwane dalej postępowaniem. 

Ogłoszenie  w  sprawie  zamówienia  publicznego  zostało  opublikowane  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej 20 lipca 2022 r. pod numerem: 2022/S 138-394780. 

10 listopada 2022 r. wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: ENERIS 

Ekologiczne  Centrum  Utylizacji  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Jaroszowie,  Zakład  Gospodarki 

Odpadami  Komunalnymi  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Chrzanowie,  AVR  S.A.  z  siedzibą  w 

Krakowie  (dalej:  Odwo

łujący),  wnieśli  odwołanie,  w  którym  zaskarżyli  niezgodne  z 

przepisami  ustawy  czynności  Zamawiającego  podjęte  w  postępowaniu  i  zarzucili  mu 

naruszenie następujących przepisów Pzp: 

1.  art.  226  ust.  1  pkt  8,  w  zw.  z  art.  224  ust.  6,  w  zw.  z  art.  224  ust.  5  Pzp,  przez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty  M.  J. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  M.  J.  Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  „Miki”  z  siedzibą  w  Krakowie  (dalej: 

Przystępujący),  mimo,  że  wykonawca  ten  na  wezwanie  Zamawiającego  złożył 

nierzetelne,  wybiórcze,  ogólnikowe  i  lakoniczne  wyjaśnienia,  a  tym  samym  nie 

wykazał,  że  jego  oferta  nie  zawierała  rażąco  niskiej  ceny,  a  treść  wyjaśnień 

wskaz

ywała na rażąco niską cenę tej oferty i nieuwzględnienie wszystkich wymagań 

wyni

kających  z  SWZ  wraz  z  załącznikami  oraz  przepisach  prawa  powszechnie 

obowiązującego;  

2.  art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

Przystępującego mimo, 

że złożył  on  ofertę,  której  cena  była  rażąco  niska,  na co wskazywały złożone  przez 

nie

go wyjaśnienia.  

3.  art.  226  ust  1  pkt  5  Pzp  w  zw.  16  pkt  1  Pzp  i  art.  17  ust.  2  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty 

Przystępującego,  mimo,  że  złożył  on  ofertę  niespełniającą 

warunków zamówienia w zakresie dotyczącym konieczności wyposażenia terenu na 

którym  świadczona  ma  być  usługa  w  określone  pojemniki  do  zbierania  baterii  i 


akumulatorów, pominięcie wyceny tego fragmentu usługi, a także nie uwzględnieniu 

w  zakresie  swojej  oferty  odb

ioru,  transportu  i  zagospodarowania  odpadów  o  kodzie 

21  01  40,  co  skutko

wało  wyborem  oferty  Przystępującego  z  naruszeniem  zasady 

legalizmu i 

równego traktowania wykonawców. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;  

2.  odrzucenie oferty Przys

tępującego;  

dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.: 

września 2022 r. Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego 

do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia wskazanych pozycji  

3,  6  i  8  formularza  cenowego. 

Przystępujący  złożył  wyjaśnienia,  zastrzegając  je  jako 

tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Zamawiający  zaniechał  ich  ujawnienia  i  6  czerwca    2022  r.  po 

raz pierwszy dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, uznając za taką ofertę złożoną przez 

Przystępującego.  

Wobec  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  oraz  zaniechania  ujawnienia  wyjaśnień 

złożonych  przez  Przystępującego  w  trybie  art.  224  Pzp,  odwołanie  wniósł  Odwołujący.  

W  wyroku  z  26  pa

ździernika  2022  r.  sygn.  akt  KIO  2712/22  Izba  uwzględniła  odwołanie 

i nakazała Zamawiającemu m. in. unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty, 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz ujawnienie wyjaśnień Przystępującego.  

października  2022  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego  o  powtórnym  wyborze 

oferty 

Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu. 

W  treści  wezwania  do  wyjaśnień  Zamawiający  wskazał,  że:  „uznaje,  że  wskazane  poniżej 

istotne  części  składowe  ceny  ofertowej  brutto  za  wykonanie  usługi  zawartej  w  Państwa 

ofercie wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości 

co  do  możliwości  rzetelnego  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi  w  dokumentach  zamówienia”.  W  związku  z  tym  wezwał  Przystępującego  do: 

„(…)  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie  wyliczenia  wyżej 

wymienionych części składowych oferty”.  

W z

łożonych wyjaśnieniach Przystępujący pominął w swojej kalkulacji koszty:  

wyposażenia wskazanych punktów w pojemniki do zbierania zużytych baterii;  

uwzględnienia kosztu odbioru, transportu i zagospodarowania odpadu o kodzie 20 01 

40 uznając koszty te za pomijalne.  


Obok danych, które Przystępujący wprost uznał za „pomijalne”, do wielu istotnych czynników 

kosztotwórczych  w  ogóle  się  nie  odniósł  albo  teoretycznie  uwzględnił  je  w  2%  narzucie,  w 

celu  stworzenia  wrażenia,  że  koszty  te  zostały  uwzględnione.  W  ocenie  Odwołującego 

wyliczenia tych kosztów są nierealne.  

W  pozostałym  zakresie  wyjaśnienia  Przystępującego  były  niewystarczające,  ogólnikowe  

i niepoparte dowodami.  

Jak wynika z wyjaśnień Przystępującego: „Wykonawca oświadczył w treści Załącznika nr 1  

d

o Specyfikacji Warunków Zamówienia - Formularzu ofertowym, że będzie realizował usługę 

odb

ierania i transportu odpadów przy wykorzystaniu 16 sztuk pojazdów spełniających normę 

emisji spalin EURO 6”.  

W  żaden  sposób  nie  wyjaśnił  jednak  w  jaki  sposób  okoliczność  ta  wpłynęła  na  kalkulację 

jego ceny.  Pojazdy  o  normie  emisji  spalin EURO  6  są  pojazdami  rocznikowo młodszymi,  a 

więc  i  droższymi,  niż  pojazdy  spełniające  niższe  normy  emisji  spalin.  W  związku  z  tym 

Przystępujący  pominął  istotne  elementy  wyjaśnień  tj.  koszt  nabycia,  dzierżawy,  amortyzacji 

oraz  dalej  - 

utrzymania  sprzętu.  Brak  jest  jakichkolwiek  wyliczeń  i  kwot  ściśle  związanych  

z  pojazdami,  które  stanowią  jeden  z  kluczowych  elementów  kosztowych  usługi  odbioru  

i transportu odpadów. Przystępujący wskazał jedynie, że:  

„Legitymowanie  się  przez  wykonawcę:  (…)  ii)  dużym  własnym  parkiem 

specjal

istycznych  pojazdów  przeznaczonych  do  odbioru  i  transportu  odpadów 

komun

alnych, (…) v) systemami logistycznymi monitorującymi stan i pozycje pojazdów 

w  czasie 

rzeczywistym,  umożliwiającymi  maksymalne  wykorzystanie  potencjału 

posiadanego  parku  maszynowego  - 

przekłada  się  to  na  możliwość  składania 

konkurencyjnych ofert” (strona 11 wyjaśnień), 

Kalkulując cenę ofertową wykonawca podwyższył ww. kwotę 1.083,43 zł o 2% (21,67 

zł),  tytułem  uwzględniania  składników  kosztowych  takich  jak:  amortyzacja,  koszty 

warszta

towe,  koszty  mycia  i  dezynfekcji  pojazdów,  koszty  OC/AC,  koszty 

administracyjne, ogólnozakładowe i zarządu (strona 14 wyjaśnień), 

Kalkulując cenę ofertową wykonawca podwyższył ww. kwotę 979,87 zł o 2% (19,60 zł), 

tytułem  uwzględniania  składników  kosztowych  takich  jak:  amortyzacja,  koszty 

warsztatowe,  koszty  mycia  i  dezynfekcji  pojazdów,  koszty  OC/AC,  koszty 

administracyjne, ogólnozakładowe i zarządu (strona 16 wyjaśnień), 

Kalkulując cenę ofertową wykonawca podwyższył ww. kwotę 238,75 zł o 2% (4,78 zł), 

tytu

łem  uwzględniania  składników  kosztowych  takich  jak:  amortyzacja,  koszty 

warsztatowe,  k

oszty  mycia  i  dezynfekcji  pojazdów,  koszty  OC/AC,  koszty 

administracyjne, 

ogólnozakładowe i zarządu (strona 19 wyjaśnień).  


Wykonawca  nie  wyjaśnił  jakie  koszty  -  oprócz  paliwa  -  związane  z  eksploatacją  pojazdów 

ponosi.  Nie  wskazał,  czy  konkretne  pojazdy  wykorzystane  do  wykonania  przedmiotu 

zamówienia są jego własnością,  czy  nie,  czy  zostały już zamortyzowane  i  w  jakim  stopniu, 

jakie  są  koszty  napraw  tych  pojazdów,  koszty  mycia  i  dezynfekcji  i  koszty  utrzymania 

pojazdów.  Przystępujący  nie  wskazał  jakimi  dokładnie  pojazdami  dysponuje  (typ,  marka, 

model, numer rejestracyjny pojazdu).  

Twierdzenie

,  że  koszt  eksploatacji  pojazdów  został  ujęty  jako  2%  wartości  kursu  nie  było 

wys

tarczające  do  potwierdzenia,  że  cena  oferty  Przystępującego  w  tym  zakresie  jest 

skalkulowana na poziomie rynkowym. 

Wartość ta nie została w żaden sposób uzasadniona, 

ani nawet wyjaśniona.  

W zakresie kosztów pracy Przystępujący wyjaśnił, że:  

1.  Wszyscy  jego 

pracownicy  zatrudnieni  są  na  umowach  o  pracę  lub  na  umowach 

cywilnoprawnych (strona 11 wyjaśnień);  

wszyscy pracownicy, o których mowa w rodz. VI pkt 1 ppkt 1 Specyfikacji Warunków 

Zamówienia,  tj.  osoby  wykonujące  czynności  bezpośrednio  związane  z  realizacją 

przedmiotu zamówienia, czyli: kierowcy, ładowacze odpadów, osoby odpowiedzialne 

za  koordynowanie  zadań  wykonawcy  w  zakresie  realizacji  zamówienia  

(w  szczególności  nadzór  nad  właściwą  realizacją  usługi,  sporządzanie  rozliczeń, 

sprawozdań),  osoby  pracujące  w  Biurze  Obsługi  Klienta  -  będą  zgodnie  z 

wymaganiami Zamawiającego  określonymi  w treści  SWZ,  zatrudnione na podstawie 

umo

wy o pracę (strona 11 wyjaśnień);  

Wynagrodzenie  kierowcy  kat.  C  w  przedsiębiorstwie  wykonawcy  wynosi  6.400,00  zł 

miesięcznie.  Jest  to  kwota  uwzględniająca  całość  kosztów  ponoszonych  przez 

Przystępującego, czyli kwotę wynagrodzenia brutto pracownika wraz z kwotą zaliczki 

na  podatek  dochodowy,  wszystkimi  składkami  na  ubezpieczenie  społeczne 

odprowadzanymi przez pracodawcę itd.  

4.  Wynagro

dzenie  ładowacza  nieczystości  stałych  w  przedsiębiorstwie  wykonawcy 

wynosi 5.000,00 zł miesięcznie. Jest to również kwota uwzględniająca całość kosztów 

ponoszonych przez pracodawcę.  

Wynagrodzenie  kierowcy  kat.  B  w  przedsiębiorstwie  wykonawcy  wynosi  5.200,00  zł 

miesięcznie.  Jest  to  kwota  uwzględniająca  całość  kosztów  ponoszonych  przez 

pracodawcę  czyli  kwotę  wynagrodzenia  brutto  pracownika  wraz  z  kwotą  zaliczki  na 

podatek  dochodowy,  wszystkimi  składkami  na  ubezpieczenie  społeczne 

odprowadzanymi przez pracoda

wcę itd.  

Przystępujący nie przedstawił żadnych dowodów potwierdzających ww. dane. 


Odwołujący podkreślił brak informacji na temat innych kosztów, w tym składek na Fundusz 

Pracy i Fundusz Solidarnościowy 2,45%, składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń 

Pracowniczych  (FGŚP)  0,1%,  kosztów  ponoszonych  w  związku  z  Pracowniczymi  Planami 

Kapitałowymi  (PPK)  1,5  -  4%.  Nie  wiadomo  także  było  w  jaki  sposób  Przystępujący 

kalkul

ował  koszty  związane  z  urlopami  i  zwolnieniami  pracowników,  zatrudnionych  na 

podstawie um

ów o pracę. Przystępujący w kosztach pracowniczych (ani żadnych innych) nie 

uwzględnił  także  kosztów  odzieży  ochronnej,  kosztów  badań  lekarskich  i  innych  kosztów 

ponoszonych 

w  związku  z  zatrudnianiem  pracowników,  ale  nie  objętych  samym 

wynagrodzeniem.  

W zakresie zagospodarowania 

odpadów Przystępujący przedstawił tabelaryczne zestawienie 

instalacji

, w których zamierzał zagospodarowywać odpady objęte zakresem wyjaśnień.  

Niemal  wszystkie  t

worzywa  sztuczne  zostaną  przekazane  do  instalacji  MIKI  RECYKLING  

Sp. z. o.o. Jak wynika z KR

S Spółki MIKI RECYKLING Sp. z. o.o., 50% udziałów w tej spółce 

posiada  M.  J.  (

Przystępujący),  który  jest  jednocześnie  jej  prezesem  uprawnionym  do 

jednoosobowej  reprezentacji.  W  ramach  dowodu,  którego  celem  miało  być  wykazanie,  że 

zakładane  koszty  zagospodarowania  odpadów  są  realne  przedstawiono  Umowy  z  19 

sierpnia 

2022 r. których przedmiotem jest zagospodarowanie przez MIKI RECYKLING Sp. z. 

o.o. odpadów wskazanych w Pozycji 3 i Pozycji 6.  

Istotne było, że jedna z Umów obejmowała zagospodarowanie odpadów o kodzie 20 01 40, 

które  Przystępujący  zamierzał  zagospodarować  w  innej  instalacji.  Mogło  to  wskazywać,  

że dowód został przygotowany na potrzeby postępowania wyjaśniającego co może również 

wpływać na ocenę jego wiarygodności.  

Pr

zystępujący  przedstawił  też  umowę  z  Instalacją  Scholz  Polska  Sp.  z  o.o.  z  14  kwietnia  

2014  r.  nr  49/TW/KK/2014.  D

owód  ten  miał  potwierdzać,  że  odpady  o  kodzie  20  01  40 

odbierane  będą  od  Przystępującego  (z  terenu  Instalacji  MIKI  RECYKLING  Sp.  z.  o.o.)  

za 

kwotę  1  300  zł  za  1Mg,  zatem  zagospodarowanie  tych  odpadów  „jest  kosztem 

pomijalnym”. Dowodem mającym potwierdzić te okoliczności miała być umowa z instalacją. 

Jednak z umowy nie wynika

ła, żadna z ww. okoliczności.  

W  zakresie  Spółdzielni  Pracy  „ARGO-FILM”  Zakład  Przetwarzania  Zużytego  Sprzętu 

Elektrycznego  i  Elektronicznego  Zakład  Gospodarki  Odpadami  w  Tarnowie  (dalej:  „ARGO-

FILM) 

Przystępujący  wskazał,  że  odpady  będą  „odbierane  od  wykonawcy  loco  ul.  Nad 

Drwiną  33  przez  recyklerów.  W  zamian  za  zbycie  ww.  odpadów  na  rzecz  recyklerów 

wykonawca uzyskuje wynagrodzenie w kwocie 300,00 zł netto za 1 Mg tych odpadów. (…) 

Takie warunki cenowe obowiązują w stosunkach wykonawcy ze Spółdzielnią Pracy „ARGO 

FILM” z siedzibą w Warszawie, z którą wykonawca współpracuje na bieżąco, i którą zgłosił w 


charakterze  podmiotu,  który  będzie  zagospodarowywał  odpady  o  kodzie  20  01  33  i  20  01 

”.  

W  ramach  dowodu 

Przystępujący  przedstawił  umowę  z  1  lipca  2013  r.,  z  której  wynikało,  

że: to Przystępujący dostarczy baterie do ARGO-FILM, za co otrzyma zwrot kosztów zbiórki 

baterii  w  wysokości  300  zł.  ARGO-FILM  przyjmuje  każdorazowo  minimum  15  Mg  baterii  

co  stanowi  wielkość  równą  zakładanej  łącznej  ilości  odpadów  odebranych  w  ramach 

niniejszego  zamówienia  w  czasie  30  miesięcy.  Oznacza  to,  że  maksymalna  kwota  jaką 

otrzyma 

Przystępujący  za  sprzedaż  odpadów  to  kwota  4  500,00  zł.  W  związku  z  tym,  nie 

można  było  przyjąć,  bez  dodatkowego  wyjaśnienia,  że  kwota  ta  wystarczy  na  pokrycie 

kosztów  magazynowania  tych  odpadów  być  może  przez  okres  30  miesięcy  (150  zł 

miesięcznie).  

Przystępujący  w  swoich  wyjaśnieniach  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd,  wskazując,  że: 

„Ponadto  wykonawca  podnosi,  odnośnie  do  zawartego  w  treści  pkt  2.2.7  OPZ,  obowiązku 

zapewnienia  pojemników  do  zbierania  zużytych  baterii  i  akumulatorów,  że  koszt  ten  jest 

pomijalny  w  kalkulacji,  gdyż  odpowiednie  pojemniki  nieodpłatnie  udostępniają  wykonawcy, 

celem  realizacji  niniejszego  zamówienia  publicznego,  podmioty,  które  będą  nabywać  

od  wykonawcy  ww.  odpady, 

tj.  Spółdzielnia  Pracy  „ARGO  FILM”  i  MB  RECYCLING  SP.  Z 

O.O. PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI ODPADAMI Sp. k.”  

Ani  ARGO  FILM,  ani  MB  Recykling  nie  udostępniają  Przystępującemu  takich  pojemników. 

Wynika  to  wprost  z  przedstawionych  dowodów.  Z  Umowy  z  ARGO-FILM  nie  wynikało  w 

ogóle,  aby  podmiot  ten udostępniał jakiekolwiek pojemniki.  Z  kolei  Umowa z  MB  Recykling 

dotyczy

ła udostępnienia Przystępującemu dwóch kontenerów hakowych o pojemności 40 m

na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. 

Zgodnie z wymogami OPZ: Pojemniki 

na zużyte baterie mają mieć pojemność w przedziale 

50  l,  powinny  być  wykonane  z  trwałego  materiału,  z  zamknięciem  uniemożliwiającym 

otwarcie  pojemnika  przez  nieuprawnione  osoby.  Na  pojemnikach  należy  umieścić  logo 

Związku oraz oznakować napisem „Pojemnik na zużyte baterie i akumulatory”. Koszt takich 

pojemników  waha  się  od  50  do  150  zł,  więc  wyposażenie  wszystkich  miejsc  gromadzenia 

odpadów  wynosi  od  1  550  zł  do  4  650  zł.  Przystępujący  wskazał,  że  kosztów  tych  nie 

poniesie bo pojemniki „nieodpłatnie udostępniają wykonawcy”. Okoliczności tej nie tylko nie 

udowod

nił,  ale  ze  złożonych  dowodów  wynikało,  że  powyższe  założenia  są  nierealne 

(nieprawdziwe). 

Zarzut nr 2 

W zakresie odpadów wycenionych w poz. 3 Tworzywa sztuczne: 

W  celu  odebrania  odpadów  określonych  w  poz.  3  ze  wszystkich  Gmin  Związku  tj.  Gmina 


Chrzanów, Gmina  Libiąż i  Gmina  Trzebinia  Przystępujący  wyjaśnił,  że  skalkulował  i  będzie 

realizował usługę w następujący sposób i przy następujących założeniach:  

Cały  strumień  odpadów  obejmujący  tworzywa  sztuczne,  metale,  opakowania 

wielomateriałowe  z  terenu  trzech  Gmin  Przystępujący  zamierza  odebrać  w  ramach  

41  kursów  w  ciągu  miesiąca  (odbiór  na  rejonach,  następnie  transport  do  instalacji 

Miki Recykling w Krakowie ul. Nad Drwiną 33 oraz każdorazowo powrót na bazę PW 

Miki na ul. Lipcowej w Trzebini), 

Jeden  kurs  to  jeden  pojazd,  obsługiwany  przez  dwóch  pracowników  (1  kierowca 

pojazdu  oraz  1  ładowacz  odpadów),  trwający  8  godzin  w  ciągu  dni  roboczego,  

w ramach każdego kursu jednego pojazdu odebranie zostanie 5,0 ton ww. odpadów, 

bezpośrednio po odbiorze pojazd z 5 tonami odpadów pojedzie do Instalacji PW Miki, 

zlokalizowaną przy ul. Nad Drwiną 33 w Krakowie, odległej o średnio 65 km od Gmin 

Związku,  tam  odpady  zostaną  rozładowane,  następnie  pojazd  z  załogą  powróci  

z  powrotem  65  km  z  Instalacji  w  Krakowie  na  bazę  PW  Miki  na  ul.  Lipcowej  w 

Trzebini, ab

y po 8 godzinach zakończyć pracę.  

Wyjaśnienia  wydają  się  logicznym  ciągiem  wynikowym,  uzasadniającym  tak  niską  cenę.  

rzeczywistości  to  nie  same  koszty  przyjęte  do  wyceny,  ale  założenia  czyniły  kalkulację 

nierealną. Przystępujący świadczył już usługi na rzecz Zamawiającego, był więc świadomy,  

że  zebranie  każdorazowo  5  Mg  odpadów  obejmujących  tworzywa  sztuczne,  metale, 

opakowania wielomateriałowe z terenu gmin objętych przedmiotem zamówienia przy udziale 

jednego  kierowcy  i  jednego 

ładowacza  oraz  przetransportowanie  ich  na  odległość  65  km  

w jedną stronę i następnie powrót (również 65 km) i to wszystko w zaledwie 8 godzin, jest po 

niemożliwe. 

dostępnych danych (np. z okresu, kiedy usługa na terenie Gmin Związku była realizowana 

przez 

Przystępującego  w  okresie  od  1  stycznia  2020  r.  do  31  sierpnia  2020  r.)  wynikało,  

że  średnia  miesięczna  liczba  kursów  dla  odpadów  z  poz.  3  tj.  tworzyw  sztucznych,  metali, 

opakowa

ń wielomateriałowych do instalacji w celu rozładunku zebranych odpadów wyniosła 

99  kursów,  a  średnia  miesięczna  waga  odpadów  w  każdym  z  tych  kursów  wyniosła  1,7 

Mg/kurs. Dla porównania obecny wykonawca na podstawie danych za okres od 1 września 

2020  r.  do  31  p

aździernika  2022  r.  ustalił,  że  średnia  miesięczna  liczba  kursów  odpadów  

z poz. 3 wyniosła 93 kursów, a średnia miesięczna waga odpadów w każdym z tych kursów 

wyniosła  1,9  Mg/kurs.  Zamawiający  miał  dostęp  do  tych  danych,  ponieważ  stanowią  one 

każdorazowo podstawę do miesięcznego rozliczenia usługi. Warunki wykonania zamówienia 

w  ramach  poprzednich  postępowań,  w  zakresie  wymagań  wpływających  na  koszt  odbioru  

i transportu odpadów były na tyle zbliżone, że porównanie takie należy uznać za najbardziej 

miarodajne.  

Z

awyżenie  i  przyjęcie  średniej  wagi  dla  każdego  kursu  na  Instalację  w  wysokości  5,0  Mg 


odpadów/kurs  pozwoliło  Przystępującemu  na  sztuczne,  matematyczne  ograniczenie  do  41 

liczby  kursów  do  instalacji  w  ciągu  miesiąca,  co  miało  kluczowe  znaczenie,  bowiem  każdy 

kurs  do  instalacji  z  odpadami  z  Tworzyw  sztucznych  to  jednocześnie  kurs  do  Krakowa  do 

Instalacji  MIKI  Recykling  w  Krakowie,  ul.  Nad  Drwiną  33,  która  znajduje  się  w  odległości 

średniej ok. 65 km od centrów Gmin Związku, a każdorazowa liczba takich kursów wynosi 2, 

poniew

aż  kurs  jest  wykonywany  w  obydwie  strony,  co  w  sumie  średnio  daje  130  km  na  1 

kurs.  W  związku  z  tą  manipulacją  Przystępujący  nie  uwzględnił  w  skali  jednego  miesiąca 

kosztów  blisko  58  kursów  do  instalacji  MIKI  Recykling  (faktyczna  liczba  kursów  minus 

przyjęta w wyjaśnieniach liczba kursów tj. 99-41=58).  

Przystępujący  nie  uwzględnił  również  rzeczywistego  czasu  dojazdu  do  instalacji.  Zgodnie  

z  danymi  z  serwisu  Google.maps 

możliwe  były  trzy  trasy  do  instalacji  MIKI  Recykling  

w Krakow

ie o czasie trwania od 50 min do 1,5 godziny w jedną stronę, czyli od 1 godz. 40 

min. do 3 godzin, nie licząc czasu niezbędnego na rozładunek pojazdu. Uwzględnienie tego 

czasu  m

iało  zasadnicze  znaczenie  dla  określenia  w  jakim  czasie  będą  odbierane  odpady, 

jaka  jest  odległość  pomiędzy  nieruchomościami  z  jakich  dokonywane  jest  odbieranie 

odpadów,  czy  jak mało efektywny  jest  odbiór  odpadów  z  miejsc  trudnodostępnych.  Inaczej 

bowiem  wygląda  odbiór  odpadów  z  nieruchomości  wielorodzinnych,  gdzie  odpady 

gromadzone 

są  w  większych  pojemnikach  i  jeden  załadunek  pozwala  na  zgromadzenie 

większego  tonażu.  Inaczej  natomiast  odbywa  się  zbiórka  z  terenów  wiejskich,  gdzie 

nieruchomości są od siebie oddalone, a dojazd do nich utrudniony. Ponadto odpady z każdej 

z  trzech Gmin  Z

wiązku muszą być odbierane i transportowane do instalacji oddzielnie (bez 

mieszania).  

Przyjęcie  przez  Przystępującego  w  kalkulacjach  kosztów  opłat  drogowych  eToll  w  kwocie  

5,05  zł/kurs  wskazywało,  że  Przystępujący  nie  mógł  zakładać  przejazdu  najszybszą  trasą  

tj. odcinkiem płatnym autostrady A4, bo opłata w obie strony na ten odcinek A4 dla pojazdu 

ciężarowego  wynosiłaby  w  sumie  2x24=48  zł/kurs.  Przyjęcie  kwoty  5,05  zł/kurs  oznaczało,  

że  Przystępujący  zaniżył  czas  dojazdu  do  instalacji,  ale  pominął  kluczowy  koszt  dot. 

każdorazowej  opłaty  za  autostradę  A4  w  wys.  48  zł/kurs  albo  nie  przyjął  realnego  czas 

dojazdu  innymi  do

stępnymi  dla  pojazdów  ciężarowych  trasami,  co  znacząco  wydłużyłoby 

trasę oraz koszt opłat drogowych. 

Uwzględniając  sam  tylko  koszt  opłat  drogowych  (eToll)  za  1  km  dla  pojazdów  Euro  6  

na  poziomie  22  gr/km  to  przyjęcie  kwoty  5,05  zł  jako  całkowitego  kosztu  kursu  w  obydwie 

strony  jest  również  znacząco  zaniżone.  Przystępujący  nie  przedstawił  żadnych  dowodów  

w  jaki  sposób,  jaką  trasą  i  w  jakim  czasie  zamierza  transportować  odebrane  odpady  

do instalacji MIKI Recykling w Krakowie lakonicznie stwierdzając, że całkowity czas odbioru  

z  nieruchomości  i  transportu  odpadów  do  Krakowa,  a  potem  powrót  z  Krakowa  na  bazę  


ul. Lipcowa w Trzebini obejmie ka

żdorazowo tylko 8 godzin.  

sytuacji  przejazdów  do  instalacji  MIKI  Recykling  w  Krakowie  inną  niż  najszybsza  trasa  

tj.  autostradą  A4,  czas  przejazdu  innymi  dostępnymi  trasami  znacząco  się  wydłuży,  nawet  

do 5 godzin w obydwie strony bez czasu niezbędnego na rozładunek.  

P

rzyjęcie  przez  Przystępującego,  że  średni  dzienny  czas  pracy  pracowników  pojazdu 

odbierającego  i  transportującego  odpady  to  8 godzin i  założenie,  że w  tym  czasie możliwe 

jest  odebranie  5  Mg  odpadów  dwuosobową  załogą  w  czasie  ok.  4-5  godzin  (zakładając 

optymistycznie, że czas dojazdu do instalacji i powrót wyniesie 3-4 godziny) było niemożliwe. 

Pojazd  b

ędą  obsługiwały  tylko  dwie  osoby  (kierowca  i  ładowacz).  Taka  sytuacja  znacząco 

wydłuża  czas  odbioru,  ponieważ  kierowca  musi  za  każdym  razem,  kiedy  zajdzie  taka 

potrzeba,  opuścić  pojazd  i  wspomóc  proces  toczenia  i  załadunku  pojemników/worków. 

Przyspieszenie 

zbiórki  wymaga  zaangażowania  dodatkowego  ładowacza,  co  generuje 

dodatkowy koszt po stronie pracowniczej.  

Wobec faktu, że analogiczne j.w. założenia przyjął Przystępujący w zakresie kalkulacji ceny 

oferty odbioru odpadów wielkogabarytowych Odwołujący wskazał jedynie: 

Zawyżenie  wagi  odpadów  jakie  można  odebrać  w  ramach  jednego  kursu. 

Przystępujący  określił  ją  na  7  Mg  na  kurs,  podczas  gdy  realna  średnia  waga  kursu  

na podstawie danych ze ZGOK Balin to 2,97 Mg/kurs; 

Zaniżenie faktycznej liczby kursów, jaka musi zostać zrealizowana w celu dokonania 

odbioru odpadów wielkobarytowych z 57 do 26 kursów; 

Przystępujący nie uwzględnił rzeczywistego czasu kursu do instalacji; 

Nieuwzględnienie  wszystkich  kosztów  opłat  drogowych  i  opłat  za  autostradę 

koniecznych do poni

esienia w celu wykonania usługi; 

Nieuwzględnienie kosztów pojazdów, które ogólnie włączono w pozostałą kwotę 2% 

wszystkich innych ogólnie wskazanych kosztów; 

Przystępujący  nie  uwzględnił  konieczności  osobnego  odbioru  odpadów  z  każdej 

gminy.  

Zarzut nr 3 

W  zakresie  pojemników  do  odbioru  baterii  i  akumulatorów  w  Rozdziale  II  pkt  2.2.7  OPZ 

zawarty został wymóg, że wykonawca „odbierze odpady z wyznaczonych miejsc w obiektach 

użyteczności  publicznej  położonych  na  terenie  Związku,  w  godzinach  ich  pracy”.  Ponadto 

obowiązkiem  wykonawcy  ma  być  „odbieranie  przeterminowanych  leków  i  zużytych  baterii  

i akumulatorów z wyznaczonych punktów na terenie Związku”. 

Prócz  obowiązku  odbioru  odpadów  o  kodach  20  01  33*,  20  01  34,  z  konkretnych  miejsc 

wskazanych w tabeli, a „położonych na terenie Związku”, Zamawiający nałożył jeszcze jeden 


obowiązek na Wykonawcę tj. że ten „zapewni pojemniki na zużyte baterie. Pojemniki należy 

dostarczyć najpóźniej do dnia 31.12.2022 r.”.  

Zamawiający w ramach przedmiotu zamówienia zobligował Wykonawcę do:  

1.  Zapewnienia 

pojemników o pojemności 15-50 l. 

2.  Posadowienia 

tych  pojemników  na  „terenie  Związku”,  a  więc  w  ściśle  określonych 

loka

lizacjach na terenie miast Libiąż, Chrzanów, Trzebinia;  

Odbiór odpadów z tych lokalizacji ma nastąpić w konkretnym cyklu („nie rzadziej niż  

co 3 miesiące”).  

Przystępujący  wskazał  w  wyjaśnieniach,  że:  „wykonawca  podnosi,  odnośnie  do  zawartego  

w  treści  pkt  2.2.7  OPZ,  obowiązku  zapewnienia  pojemników  do  zbierania  zużytych  baterii  

i  akumulatorów,  że  koszt  ten  jest  pomijalny  w  kalkulacji,  gdyż  odpowiednie  pojemniki 

nieodpłatnie udostępniają wykonawcy, celem realizacji niniejszego zamówienia publicznego, 

pod

mioty,  które  będą  nabywać  od  wykonawcy  ww.  odpady,  tj.  Spółdzielnia  Pracy  „ARGO 

FILM”  i  MB  RECYCLING  SP.  Z  O.O.  PRZEDSIĘBIORSTWO  GOSPODARKI  ODPADAMI  

Sp.  k.”  (str.  20-21  wyjaśnień)  „zgodnie  z  treścią  umowy  zawartej  z  tym  podmiotem  

(MB  RECYCLING  SP.  Z  O.O. 

PRZEDSIĘBIORSTWO  GOSPODARKI  ODPADAMI  Sp.  k.  

z  siedzibą  w  Kielcach  -  przyp.  Odwołujący),  jeżeli  będzie  konieczność  skorzystania  przez 

wykonawcę z usług tego podmiotu, podmiot ten podstawia loco baza wykonawcy w Krakowie 

przy  ul.  Nad  Drwiną  33  kontenery,  które  następnie  odbiera  od  wykonawcy  załadowane 

odpadami” (str. 25 - 26 wyjaśnień).  

Tymczasem  istotą  zamówienia  w  obszarze  omawianych  kodów  („Zużyte  baterie  i 

akumulatory  (kody  odpadów  20  01  33*,  20  01  34)”  nie  jest  dysponowanie  dwoma 

kontenerami w Krakowi

e na bazie Wykonawcy (które nie są maksymalnie 15 l pojemnikami o 

czym  mowa  była  wyżej),  ale  istotą  jest  zakup  i  podstawienie  dla  31  lokalizacji  na  terenie 

Związku  (a  więc  nie  w  Krakowie  przy  ul.  Nad  Drwiną  33)  pojemników  spełniających 

określone  wymagania,  czego  Przystępujący  nie  zapewnił  i  co  wprost  wynikało  z 

przywołanych fragmentów wyjaśnień.  

Przystępujący nie zapewnił więc podstawienia 31 pojemników do określonych lokalizacji, nie 

uwzględnił również kosztów tej części zamówienia.  

W zakresie odbioru, transportu i zagospodarowania odpadu o kodzie 20 01 40 

Przystępujący 

na  str.  23  wyjaśnień  stwierdził,  że  „w  kalkulacji  ceny  ofertowej  ewentualny  koszt  odbioru, 

transportu i zagospodarowania odpadu o kodzie 20 01 40 stanowi składową pomijalną”.  

W Rozdziale XXI SWZ 

„Sposób obliczenia ceny” (str. 21 SWZ) wskazano, że „Cena ofertowa 

musi  uwzględniać  wszystkie  czynności  i  materiały  objęte  zamówieniem,  stanowiące  jego 

przedmiot,  w  tym  wymagania  SWZ,  a  w  szczególności  Opis  Przedmiotu  Zamówienia 

(załącznik  nr  11  do  SWZ)”  (pkt  3).  Spekulacje  Przystępującego  o  tym,  że  dany  kod  był 

„śladowy”,  „rzadko  występuje”,  „nie  występuje  w  ogóle”  pozostawały  w  sprzeczności  


z oczekiwaniami Zamawiającego zawartymi w OPZ. 

23  listopada 

2022  r.  Zamawiający  wniósł  pisemną  odpowiedź  na  odwołanie i  wniósł  o jego 

oddalenie. W uzasadnieniu swojego stanowiska 

Zamawiający wskazał m. in.:  

Zamawiający  dokonał  badania  oferty  Przystępującego  pod  kątem  rażąco  niskiej  ceny  i  nie 

stwierdził  występowania  ustawowych  przesłanek  żądania  od  wykonawcy  wyjaśnień  w  tym 

zakresie.  

Z uwagi na to, że trzy spośród ośmiu cen jednostkowych odbiegały:  

−  w przypadku pozycji 8 Formularza kalkulacyjnego ceny ofertowej (odpady o kodach  

20  01  33  i  20  01  34  - 

zużyte  baterie  i  akumulatory)  o  ponad  30%  od  średniej 

arytmetycznej  poszczególnych  cen  jednostkowych  oferowanych  przez  wszystkich 

wykonawców, których oferta nie podlegała odrzuceniu,  

−  w  przypadku  pozycji  3  (odpady  segregowane:  tworzywa  sztuczne,  metale, 

o

pakowania  wielomateriałowe)  i  pozycji  6  Formularza  kalkulacyjnego  (odpady 

wielkogabarytowe) 

o  ponad  30%  od  cen  jednostkowych  przyjętych  przez 

Zamawiającego w wycenie przedmiotu zamówienia),  

Zamawiający  w  oparciu  o  art.  224  ust.  1  Pzp  wystąpił  do  Przystępującego  o  złożenie 

wyjaśnień,  w  tym  dowodów  w  zakresie  wyliczenia  wyżej  wymienionych  części  składowych 

oferty.  Zamawiający  wskazał,  że  w  wyjaśnieniach  należy  wykazać,  że  ceny  jednostkowe 

zawierają  wszystkie  niezbędne  do  realizacji  zamówienia  elementy,  w  tym  m.in.  koszty 

odbioru, transportu i zagospodarowania 

odpadów.  

Zamawiający  podkreślił, że  obecnie dwie spośród trzech  spółek należących do  konsorcjum 

Odwołującego 

są 

aktualnie 

bezpośrednio 

zaangażowane 

usługę 

odbioru  

i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych,  realizowaną  dla  Zamawiającego.  AVR  S.A. 

realizuj

e  usługę  odbioru  i  transportu  odpadów  z  terenu  Związku,  natomiast  Zakład 

Gospodarki  Odpadami  Komunalnymi  Sp.  z  o.o.  w  Balinie  (dalej:  ZGOK)  zagospodarowuje 

niemal  100%  odpadów  komunalnych  zebranych  w  ramach  tego  kontraktu.  Odpady 

zmieszane  z  terenu  Związku  stanowią  ok.  32%  całego  strumienia  trafiającego  do  Zakładu 

ZGOK.  Spółka  ta  z  tytułu  prowadzonej  działalności  wykazała  w  roku  2021  zysk  netto  w 

wysokości  14,7  mln zł, przy  przychodach  w  wysokości  61,6  mln zł.  Rentowność  sprzedaży 

Spółki  przekracza  28%,  a  zysk  w  ujęciu  rocznym  wzrósł  o  około  10  milionów  złotych  w 

stosunku  do  roku  poprzedniego.  ZGOK  Sp.  z  o.o.  funkc

jonuje w  grupie kapitałowej  Eneris, 

do  której  wchodzi  trzeci  konsorcjant  oraz  inne  spółki  powiązane  kapitałowo,  w  tym 

przetwarzające  odpady.  Przedstawione  wartości  ofert  wskazują  jednoznacznie,  że  rynek  w 

branży  odpadów  pozwala  na  osiąganie  ponadprzeciętnej  rentowności.  Równocześnie 

uzasadnione  wydaje  się  podejrzenie,  że  jednym  z  powodów  wysokiej  rentowności  jest 


dominacja 

dużych 

podmiotów, 

do 

których 

niewątpliwie 

zalicza  

się grupa Eneris.  

W ocenie Zamawiającego Przystępujący wyjaśnił zaoferowaną cenę w sposób wiarygodny, 

spójny i logiczny. Natomiast odwołanie w istocie ogranicza zarzuty do wyłącznie formalnych 

aspektów. Przystępujący wykazał osiąganie zysku na każdej pozycji przedmiotu zamówienia, 

która  była  przedmiotem  rozważań,  a  Odwołujący  nie  kwestionował  rynkowych  warunków 

całości oferty.  

Przystępujący wyjaśnił, że dysponuje „dużym własnym parkiem specjalistycznych pojazdów 

do  odbioru  i  transportu  odpadów  komunalnych”  (str.  11  wyjaśnień).  Wskazał  również, 

zarówno  w  ofercie,  jak  i  w  wyjaśnieniach  (str.  7),  że  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia 

skieruje  16  pojaz

dów  spełniających  normę  emisji  spalin  EURO  6.  Dla  Zamawiającego  jest  

to  wystarczająca  informacja,  potwierdzająca  jakimi  pojazdami  dysponuje  lub  będzie 

dysponował w momencie realizacji zamówienia wykonawca.  

Na etapie składania wyjaśnień dla Zamawiającego nie było istotne, jakiej marki są to pojazdy 

czy  jaki  jest  konkretnie  ich  numer  rejestracyjny.  Te  dane  wybrany  wykonawca  będzie 

zobowiązany przekazać Zamawiającemu przed podpisaniem umowy.  

Ponadto,  przy  wyjaśnieniach  cen  jednostkowych,  Przystępujący  przewidział,  jakie  koszty 

związane  z  utrzymaniem  pojazdów  (z  wyłączeniem  paliwa,  które  skalkulował  odrębnie), 

będzie ponosił  na  etapie realizacji  zamówienia i wskazał  tę  kwotę  jako 2% skalkulowanych 

kosztów  odbioru  danej  frakcji  odpadów  -  str.  14,  16  i  18  wyjaśnień.  W  te  koszty,  zgodnie  

z  oświadczeniem  Wykonawcy  mają  wchodzić:  „amortyzacja,  koszty  warsztatowe,  koszty 

mycia i dezynfekcji pojazdów, koszty OC/AC (…)”.  

Przystępujący przy każdej frakcji odbieranych odpadów wykazał zysk - odpowiednio 88,53 zł, 

zł/Mg  i  312,94  zł  na  każdej  tonie  odebranych  odpadów.  Przy  ujęciu  kwotowym  dla 

całego okresu trwania przedmiotowego zamówienia (30 miesięcy) będzie to zysk rzędu 542 

600,37  zł  na  odpadach  z  tworzyw  sztucznych,  248  956,71  zł  na  odpadach 

wielkogabarytowych oraz 4 

694,10 zł na bateriach i akumulatorach. Oznacza to, że wszelkie 

nieprzewidziane koszty będą mogły być pokryte z założonego zysku. 

Odwołujący  zarzucił  również,  że  przykładowo  ustalona  przez  niego  kwota  4,78  zł  jako  2% 

narzut  za  odbiór,  transport  i  zagospodarowanie  odpadów  zużytych  baterii  i  akumulatorów,  

„w  jego  ocenie  nie  jest  wystarczająca  nawet  dla  pokrycia  kosztu  ubezpieczenia  OC/AC 

pojazdu, nawet jeśli wziąć pod uwagę tylko część tego kosztu przypadającą na jeden dzień”. 

Zarzut  ten 

był  gołosłowny  i  w  żaden  sposób  nieuzasadniony  czy  poparty  wyliczeniami. 

Pojazd  odbierający  zużyte  baterie  i  akumulatory  będzie  wykonywał  tę  usługę  co  najwyżej 

jeden  raz 

w  miesiącu  (a  wg  warunków  określonych  w  SWZ  przez  Zamawiającego 

wystarczającym  byłoby  nawet  jeden  raz  na  trzy  miesiące),  zatem  nawet  biorąc  pod  uwagę 


wyłącznie  koszty  ubezpieczenia  pojazdu  do  3,5t  (dla  tego  rodzaju  odpadów  wystarczające 

jest dysponowanie lekkim samochodem dostawczym), rocznie byłaby to kwota ok. 524 zł, co 

daje dzienną składkę w wysokości 1,44 zł. Zatem po uwzględnieniu kosztów ubezpieczenia 

pozostaje  jeszcze  kwota  3,34  zł  na  pozostałe,  wymienione  przez  Przystępującego  koszty. 

Samochód  wykorzystywany  przez  Przystępującego  do  odbioru  zużytych  baterii  i 

akumulatorów  nie  będzie  przecież  służył  wyłącznie  temu  celowi,  zatem  przewidziany  2% 

narzut w zupełności wystarczy na wszystkie konieczne do poniesienia koszty.  

Zamawiający nie wymagał od Przystępującego przedstawienia dowodów w zakresie kosztów 

pracy

. Na etapie składania oferty wykonawca miał jedynie oświadczyć, że osoby wykonujące 

czynności  bezpośrednio  związane  z  realizacją  przedmiotu  zamówienia  czyli:  kierowcy, 

ładowacze odpadów, osoby odpowiedzialne za koordynowanie zadań wykonawcy w zakresie 

realizacji zamówienia (w szczególności nadzór nad właściwą realizacją usługi, sporządzanie 

rozliczeń,  sprawozdań),  osoby  pracujące  w  Biurze  Obsługi  Klienta  będą  zatrudnione  przez 

cały okres świadczenia usługi na umowy o pracę.  

Podanie  w  wyjaśnieniach  poziomu  wynagrodzeń  stosowanych  w  przedsiębiorstwie 

Przystępującego  był  dla  Zamawiającego  wystarczający.  Ponadto  w  swoich  wyjaśnieniach 

Przystępujący  oświadczył,  że  „jest  to  kwota  uwzględniająca  całość  kosztów  ponoszonych 

przez  Przy

stępującego  jako  pracodawcę  z  tego  tytułu,  czyli  kwotę  wynagrodzenia  brutto 

pracownika  wraz  z  kwotą  zaliczki  na  podatek  dochodowy,  wszystkimi  składkami  na 

ubezpieczenie  społeczne  odprowadzanymi  przez  pracodawcę,  itd.”.  W  ocenie 

Zamawiającego oznacza to, że Przystępujący uwzględnił wszystkie ponoszone przez niego 

koszty  w  tym  zakresie. 

Zamawiający  samodzielnie  dokonał  kalkulacji  wynagrodzeń  i 

potwierdził,  że  przewidywane  przez  Przystępującego  koszty  ponoszone  na  pracownika 

odbierającego odpady (zarówno kierowcy, jak i ładowacza), obejmują wszystkie wymagane 

przepisami  prawa 

koszty,  a  po  ich  odjęciu  wynagrodzenie  w  dalszym  ciągu  będzie  na 

poziomie  znacznie  przekraczającym  minimalne  wynagrodzenie  za  pracę.  Przeciętne 

miesięczne wynagrodzenie brutto  na terenie  powiatu  chrzanowskiego  wynosiło w  2021 r.  5 

zł, a zatem wynagrodzenie jakie zamierzał zaoferować Przystępujący jest adekwatne dla 

stanowisk pracy, które maja być objęte. 

Odnośnie instalacji MIKI Recykling Sp. z o.o. - na potwierdzenie kosztów zagospodarowania 

odpadów z tworzyw sztucznych Przystępujący złożył Zamawiającemu kopię umowy zawartej 

pomiędzy PW MIKI a MIKI Recykling Sp. z o.o. W treści § 1 umowy faktycznie znajdowało  

się odniesienie do Gminy Miejskiej Kraków, ale wskazanie w ust. 2 tego samego paragrafu 

jasno wskazuje, że odpady będą pochodzić z terenu Związku Międzygminnego „Gospodarka 

Komunalna”.  Dla  Zamawiającego  na  etapie  oceny  wyjaśnień  było to  oczywistą  omyłką,  nie 


mającą wpływu na wartość dowodu. Przedstawiając umowę na zagospodarowanie odpadów 

Przystępujący jednoznacznie udowodnił koszty, jakie będzie ponosił z tego tytułu.  

Odnośnie  zarzutu  dotyczącego  umieszczenia  w  umowie  z  MIKI  Recykling  Sp.  z  o.o.  kodu 

odpadu  20  01  40  mimo 

braku  zezwolenia  na  zagospodarowywanie  Zamawiający  wyjaśnił,  

że postanowienie to było prawidłowe. Odpady wymienione w tej umowie (15 01 02, 15 01 04, 

15 01 05, 15 01 06, 20 01 39, 20 01 40) będą przez właścicieli nieruchomości gromadzone 

łącznie  w  żółtym  worku  lub  pojemniku  i  razem  transportowane  do  instalacji.  W  związku  

z  powyższym  odpady  te  będą  w  instalacji  odsortowane  i  przekazane  do  podmiotu 

posiadającego  zezwolenie  na  jego  zagospodarowanie.  Stąd  w  wykazie  instalacji 

Przystępujący  wykazał,  że  odpady  o  kodzie  20  01  40  będą  przekazywane  do  podmiotu 

SCHOLZ Polska Sp. z o.o.  

Odnośnie  instalacji  SCHOLZ  Polska  Sp.  z  o.o.  -  Przystępujący  słusznie  przyjął,  że  koszty 

związane  z  zagospodarowaniem  odpadu  o  kodzie  20  01  40  są  pomijalne.  Od  początku 

organizowania  jednolitego  sytemu  gospodarowania  odpadami  komunalnymi  przez 

Zamawiającego,  tj.  od  lipca  2013  r.  odpad ten  nigdy  nie  pojawił  się  w  strumieniu  odpadów 

odbie

ranych  przez  jakiegokolwiek  wykonawcę  świadczącego  usługę  na  rzecz  Związku. 

Odpad ten Zamawiający zamieścił w SWZ z ostrożności, tylko i wyłącznie dlatego, że jest on 

wymieniony  w  Rozporządzeniu  Ministra  Klimatu  z  2  stycznia  2020  r.  w  sprawie  katalogu 

odpa

dów (Dz. U. poz. 10) jako odpad z grupy odpadów komunalnych.  

Po drugie pod kodem 20 01 40 kryją się „metale” powstające w gospodarstwach domowych, 

zatem  sformułowanie  w  umowie  z  SCHOLZ  Polska  Sp.  z  o.o.  „Przedmiotem  umowy  jest 

sprzedaż  powstałego  u  Sprzedawcy  złomu  stalowego  i  żeliwnego  oraz  złomu  metali 

kolorowych  z  wyjątkiem  skrzepów  stalowych  N-8”  zawiera  w  sobie  odpad  20  01  40.  W  tej 

sytuacji wyjaśnienia Przystępującego, z których wynikało, że nie będzie on ponosił żadnych 

kosztów z tytułu pojawienia się odpadu o kodzie 20 01 40, a ewentualnie osiągnie dodatkowy 

przychód, były dla Zamawiającego prawidłowe i wystarczające.  

Odnośnie instalacji Spółdzielni Pracy „ARGO-FILM” - Przystępujący w swoich wyjaśnieniach 

wskazał,  że  odpady  zużytych  baterii  i  akumulatorów  będą  magazynowane  na  terenie  bazy 

przy ul. Nad Drwiną 33 w Krakowie. Teren ten jest własnością  Przystępującego, zatem nie 

będzie on ponosił z tytułu magazynowania odpadów żadnych dodatkowych kosztów.  

umowy  z  „ARGO-FILM”  wynikało,  że  minimalna  ilość  transportowa,  które  „ARGO-FILM” 

przyjmie,  wynosi  15  Mg. 

Przystępujący  otrzyma  więc  za  sprzedaż  tych  odpadów  4  500  zł 

netto. Dochód ten zapewni sfinansowanie kosztów transportu tych odpadów z bardzo dużym 

zapasem,  zważywszy  na  fakt,  że  15  Mg  baterii  zajmuje  przeciętnie  kontener  o  pojemności  

15  m

i  będzie  transportowany  jednym  samochodem  ciężarowym.  Kwota  4  500  zł  jest 


wystarczająca, aby przetransportować te odpady na odległość kilkuset kilometrów, natomiast 

instalacja 

znajduje się w Tarnowie, odległym od bazy Przystępującego w Krakowie o 76 km.  

Odnośnie  instalacji  MB  RECYKLING  Sp.  z  o.o.  -  co  prawda  w  wyjaśnieniach 

Przystępującego nie znalazła się dokładna cena za przekazanie odpadów zużytych baterii i 

akumulatorów  MB  RECYKLING,  a  jedynie  sformułowanie  „do  wyceny”,  niemniej  jednak 

oświadczył  on,  że  „warunki  cenowe  nabycia  ww.  odpadów  są  zgodnie  z  treścią  zawartej 

umowy, wyceniane co do każdej konkretnej partii, tym niemniej są one analogiczne do tych 

obowiązujących  w  stosunkach  ze  Spółdzielnią  Pracy  „ARGO-FILM”.  Zamawiający  uznał  te 

wyjaśnienia  za  wystarczające.  Ponadto  Zamawiający jest  w  posiadaniu dokumentów,  które 

potwierdza

ły, że MB RECYKLING był w stanie oferować przyjęcie ww. odpadów za kwotę 1 

600  zł/Mg.  W  związku  z  powyższym  skoro  Przystępujący  udowodnił  Zamawiającemu,  że 

będzie  osiągał  nawet  zysk  przy  współpracy  z  „ARGO-FILM”,  to  tym  bardziej,  biorąc  pod 

uwagę  warunki  oferowane  przez  MB  RECYKLING,  będzie  w  stanie  go  osiągnąć  z  tym 

podmiotem.  

Odnosząc  się  z  kolei  do  zarzutu  Odwołującego  w  kwestii  rzekomego  niewykazania 

wyposażenia  wymaganych  przez  Zamawiającego  punktów  w  pojemniki  na  zużyte  baterie  

i  akumulatory,  Zamawiający  stoi  na  stanowisku,  że  stwierdzenie  „odpowiednie  pojemniki 

nieodpłatnie udostępniają wykonawcy (…) które będą nabywać od wykonawcy ww. odpady” 

było  prawdziwe  i  wystarczające.  Wieloletnie  doświadczenie  Zamawiającego  w  zakresie 

zbiórki  zużytych  baterii  i  akumulatorów  pokazuje,  że  istotnie,  podmioty  zajmujące  się 

zagospodarowaniem  tego 

rodzaju  odpadów  (zużytych  baterii  i  akumulatorów)  dysponują  

i nieodpłatnie wyposażają zbierających w takie pojemniki. 

Niemniej  jednak,  nawet  uznając,  że  Przystępujący  byłby  zmuszony  do  zakupienia 

pojemników,  to  zysk  osiągnięty  ze  sprzedaży  tego  charakteru  odpadów  pozwala  na 

sfinansowanie takich pojemników.  

W  zakresie  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  w  ofercie  Przystępującego  Zamawiający  wskazał,  

że cena całkowita oferty składa się z wielu elementów (cen jednostkowych).  Zgodnie z art. 

224 ust. 2 Pzp ustawodaw

ca wskazał, że to cena całkowita oferty złożonej, jeżeli jest niższa 

o  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  lub  średniej  arytmetycznej  cen  wszystkich 

złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i pkt 10 Pzp, 

musi  spełniać  przesłanki  z  omawianego  przepisu,  żeby  została  uznana  za  rażąco  niską,  a 

nie tylko jeden/kilka z elementów składowych globalnej ceny.  

Analiza  ceny  zaoferowanej 

przez  Przystępującego  pokazuje,  że  jest  ona  o  26%  niższa  


od  wartości  zamówienia  brutto  oraz  o  17%  niższa  od  średniej  arytmetycznej  cen  ofert 

niepodlegających odrzuceniu. Zamawiający wezwał  Przystępującego do złożenia wyjaśnień 

tylko  i  wyłącznie  w  zakresie  cen  jednostkowych  dotyczących  odpadów  z  pozycji  3,  6  i  8. 

Złożone  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  potwierdziły  możliwość  realizacji  tych  części 

zamówienia  za  zaoferowane  części  jednostkowe,  zatem  Zamawiający  prawidłowo  wybrał 

jego 

ofertę jako najkorzystniejszą.  

Od

wołujący  próbował  w  swoim  odwołaniu  wykazać,  że  niemożliwe  jest  zebranie  5  Mg 

odpadów obejmujących tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe oraz ich 

przetransportowanie  do  instalacji  odległej  o  65  km,  powrót  na  teren  bazy  w  Trzebini  przy  

ul

.  Lipcowej  58L  w  ciągu  8  godzin.  Prawdą  jest,  że  średnia  miesięczna  liczba  kursów  dla 

tego  rodzaju  odpadów  oraz  średnia  waga  przewożonych  odpadów  jest  zgodna  z  tym  co 

podał  Odwołujący.  Należy  jednak  wskazać,  że  obecny  wykonawca  transportuje  odpady  do 

insta

lacji ZGOK Sp. z o.o. w Balinie, na odległość średnio 10 km. Oczywistym jest zatem, że 

wykonawcy  nie  będzie  zależeć  na  zapełnianiu  pojazdu  do  poziomu  5  Mg  odpadów,  tylko 

będzie kierował się własną wygodą i jechał na rozładunek wtedy, kiedy będzie to dla niego 

korzystne. 

Dzienne raporty wagowe przedstawiane Zamawiającemu jasno pokazują, że również obecny 

wykonawca  jest  w  stanie  odbierać  minimum  5  Mg  odpadów  jednym  transportem.  Oznacza  

to,  że  przy  odpowiedniej  organizacji  pracy,  sprawnym  taborze  pojazdów  nie  tylko  jest 

możliwe  realizowanie  zamówienia  w  ciągu  przeciętnie  41  kursów  miesięcznie,  ale  także 

realne  i  jak  najbardziej  wykonalne.  Tym  bardz

iej,  że  Przystępujący  w  wyjaśnieniach 

oświadczył, że odpady będą transportowane do instalacji w Krakowie (odległej o ok 65 km), 

zatem w jego interesie będzie pełne wykorzystanie każdego transportu, zamiast przejazdów 

nie w pełni dociążonymi pojazdami. 

T

wierdzenie  Odwołującego  że  niemożliwym  jest  zrealizowanie  pojedynczego  kursu  

w  8  godzin,  przy  założeniu  założonego  ładunku  5  Mg  było  nieprawdziwe.  Zamawiający 

przedstawi

ł dowód na potwierdzenie, że obecny wykonawca byłby w stanie zrealizować kurs 

z  odpadami  tworzyw sztucznych,  metali  i  opakowań  wielomateriałowych  w  wystarczającym 

czasie,  aby  odebrać  odpady  z  nieruchomości,  przetransportować  je  do  Krakowa  i  wrócić  

w  ciągu  8  godzin.  Skoro  bowiem  wykonawca  jest  w  stanie  zakończyć  zbieranie  5  Mg 

o

dpadów po 3 godzinach, to nawet jeśli dojazd zajmie załodze 3-4 godziny w obie strony to 

nadal jest 

realne, aby zakończyć pracę na bazie w Trzebini w ciągu 8 godzin. Zatem również 

i ten zarzut 

był chybiony.  

W zakresie zarzutu 

nierealnego wyliczenia kosztów opłat drogowych dla 1 kursu na poziomie 

5,05  zł  -  miedzy  terenem  Gmin  Chrzanów,  Libiąż,  Trzebinia  a  Krakowem  występuje 

stosunk

owo  gęsta  sieć  dróg  i  możliwe  są  różne  trasy  dojazdu.  Odwołujący  przyjął 


odpowiadającą  mu  trasę  dla  potrzeb  odwołania  i  nie  wziął  pod  uwagę  innych  możliwości 

dojazdu.  N

awet  jeśli  przyjąć,  że  Przystępujący  pominął  niektóre  koszty  dotyczące  opłat 

drogowych, 

Zamawiający  podkreśla,  że  na  każdej  tonie  odpadów  przewidział  on  zysk  

w wysokości 13,42%, z którego może pokryć wszelkie nieprzewidziane koszty.  

Zamawiający podkreślił ponadto, że nigdzie w dokumentacji zamówienia nie znajduje nakaz 

obligatoryjnego  rea

lizowania  kursów  oddzielnie  dla  każdej  z  gmin  należących  do  Związku. 

Zamawiający  wymagał  jedynie,  by  raporty  były  sporządzane  odrębnie  dla  każdej  z  gmin. 

Możliwe  jest  więc  zbieranie  odpadów  z  danej  gminy  na  Kartę  Przekazania  Odpadu 

Komunalnego  (KPOK), 

ważenie pojazdu na wadze dostępnej choćby w każdym z Punktów 

Selektywnego  Zbierania  prowadzonych  przez  Związek,  potwierdzenie  wagi  zebranych 

odpadów  w  systemie  BDO,  a  następnie  odbiór  odpadów  z  kolejnej  gminy  na  nową  KPOK,  

do  zapełnienia  transportu,  a  ostatecznie  rozładunek  pojazdu  w  instalacji,  gdzie  waga  z 

dwóch kart byłaby weryfikowana i obie karty zatwierdzane. 

Zamawiający  podniósł  również,  że  posiada  dzienne  raporty  wagowe,  które  pokazują,  

że możliwym jest odbieranie odpadów wielkogabarytowych w ilości 7 Mg w ramach jednego 

kursu 

(złożone jako dowód). 

listopada  2022  r.  Przystępujący  ustosunkował  się  pisemnie  do  zarzutów  odwołania. 

Przystępujący  poparł  w  całości  stanowisko  Zamawiającego  oraz  przedstawił  zbliżoną 

argumentację w zakresie wniosku o odrzucenie oraz oddalenie odwołania. 

Po  przeprowadzeniu  rozprawy  Izba,  uwzględniając  dokumentację  przedmiotowego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  w  tym  w  szczególności  

treść  SWZ,  jak  również  biorąc  pod  uwagę  oświadczenia  i  stanowiska  stron  

i  Przystępującego  zawarte  w  odwołaniu,  odpowiedzi  na  odwołanie  i  piśmie 

procesowym, 

a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła 

i zważyła, co następuje.  

Izba  stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  ustawowych  skutkujących 

odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.  

Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust. 

1  Pzp

,  tj.  istnienie  po  stronie  odwołującego  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz 

możliwości  poniesienia  przez  niego  szkody  w  wyniku  kwestionowanych  czynności 

zamawiającego. 


Mając  na  uwadze  powyższe  Izba  merytorycznie  rozpoznała  złożone  odwołanie,  uznając,  

że nie zasługuje ono na uwzględnienie. 

Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:  

1.  dokumentacji 

postępowania,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  SWZ  wraz  

z załącznikami, 

2.  oferty 

Przystępującego, 

korespondencji  Zamawiającego  z  Przystępującym,  w  szczególności  wezwania  

do wyjaśnienia ceny oferty oraz złożonych w odpowiedzi wyjaśnień Przystępującego, 

dokumentów  złożonych  jako  dowody  przez  Odwołującego,  Zamawiającego  

i Przystępującego wraz z pismami procesowymi oraz w toku posiedzenia niejawnego 

z udziałem stron. 

Izba ustaliła, co następuje: 

Zgodnie z Punktem II Opisu 

przedmiotu zamówienia: 

„Przedmiot zamówienia obejmuje: 

−  odbieranie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  będących  

w  zorganizowanym  przez  Związek  systemie  gospodarowania  odpadami 

komunalnymi, 

−  odbieranie  przeterminowanych  leków  i  zużytych  baterii  i  akumulatorów  

z wyzna

czonych punktów na terenie Związku, 

−  transport odebranych od właścicieli nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) 

odpadów komunalnych (kod odpadu 20 03 01) do Instalacji Komunalnej, prowadzonej 

przez Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Balinie, ul. Głogowa 

−  transport  poniżej  wymienionych  rodzajów  odpadów  komunalnych  odebranych  

od  właścicieli  nieruchomości  i  z  wyznaczonych  miejsc  (leki,  baterie)  do  instalacji 

wskazanych  przez  Wykonawcę  w  ofercie  i  ich  zagospodarowanie  zgodnie  z 

hierarc

hią sposobów postępowania z odpadami: 

15 01 01 Opakowania z papieru i tektury 

15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych 

15 01 04 Opakowania z metali 

15 01 05 Opakowania wielomateri

ałowe 

15 01 06 Zmieszane odpady opakowaniowe 

15 01 07 Opakowania ze szkła 

20 01 01 Papier i tektura 


20 01 02 Szkło 

20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji 

20 01 31 Leki cytotoksyczne i cytostatyczne 

20 01 32 Leki inne niż wymienione w 20 01 31 

01 33 Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi 

w  16  06  01,  16  06  02  lub  16  06  03  oraz  nie  sortowane  baterie  i  akumulatory 

zawierające te baterie 

20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33 

20 01 39 Tworzywa sztuczne 

20 01 40 Metale 

20 02 01 Odpady zielone 

20 03 07 Odpady wielkogabarytowe 

−  wyposażenie  właścicieli  nieruchomości  zabudowanych  budynkami  mieszkalnymi 

jednorodzinnymi oraz nieruchomości niezamieszkałych (w tym części nieruchomości 

niezamieszkałej w nieruchomości mieszanej) w worki na odpady komunalne zbierane 

selektywnie, tj. n

a papier, na tworzywa sztuczne i metale oraz na szkło, 

−  wyposażenie  właścicieli  nieruchomości  zabudowanych  budynkami  mieszkalnymi 

wielolokalowymi  (w  tym  części  nieruchomości  zamieszkałej  w  nieruchomości 

mieszanej)  w  pojemniki  na  odpady  zbierane  selektywnie  (na  papier,  na  tworzywa 

sztuczne i metale oraz na szkło), 

−  gotowość  odpłatnego  (na  odrębne  zlecenie  właścicieli  nieruchomości  położonych  

na  terenie  Związku)  świadczenia  usług  polegających  na  myciu  i  dezynfekcji 

pojemników. 

Zagospodarowanie  odpadów  należy  prowadzić  w  sposób  zapewniający  osiągnięcie 

poziomów, o których mowa w art. 3 b i 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu 

czystości i porządku w gminach”. 

Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z 9 września 2022 r. oferty w postępowaniu złożyli: 

1.  P

rzystępujący - z ceną całkowitą 41 598 190,44 zł, 

Odwołujący - z ceną całkowitą 52 979 141,46 zł, 

Alba  Miejskie  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Dąbrowie Górniczej - z ceną całkowitą 55 288 062,00 zł, 

Zakład Gospodarki Komunalnej Bolesław Sp. z o.o. z siedzibą w Bolesławiu - z ceną 

całkowitą 53 994 868,20 zł. 

Zamawiający przeznaczył na realizację przedmiotu zamówienia 56 204 604,00 zł. 

W  zakresie  odbioru  i zagospodarowania  w  instalacjach  wskazanych  przez 

Przystępującego  


w Ze

stawieniu instalacji zaoferował on następujące ceny: 

2.  Odpady segregowane: papier i tektura (15 01 01, 20 01 01) 

Cena jednostkowa netto: 659,55 zł, 

Cena 

całkowita netto: 2 824 193,10 zł, 

Cena całkowita brutto: 3 050 128,55 zł; 

3.  Odpady  segregowane:  tworzywa  sz

tuczne,  metale,  opakowania  wielomateriałowe  

Cena jednostkowa netto: 659,55 zł, 

C

ena całkowita netto: 4 042 381,95 zł, 

Cena całkowita brutto: 4 365 772,51 zł; 

Odpady segregowane: szkło (15 01 07) 

Cena jednostkowa netto: 659,55 zł, 

Cena całkowita netto: 3 522 656,55 zł, 

Cena całkowita brutto: 3 804 469,07 zł; 

5.  Bioodpady (20 01 08, 20 02 01) 

Cena jednostkowa netto: 659,55 zł, 

Cena całkowita netto: 10 476 951,75 zł, 

Cena całkowita brutto: 11 315 107,89 zł; 

6.  Odpady wielkogabarytowe (20 03 07) 

Cena jednostkowa netto: 659,55 zł, 

Cena całkowita netto: 3 510 784,65 zł, 

Cena całkowita brutto: 3 791 647,42 zł; 

7.  Przeterminowane leki (20 01 31*, 20 01 32) 

Cena jednostkowa netto: 6 000,00 zł, 

Cena całkowita netto: 90 000,00 zł, 

Cena całkowita brutto: 97 200,00 zł; 

Zużyte baterie i akumulatory (20 01 33*, 20 01 34) 

Cena jednostkowa netto: 500,00 zł, 

Cena całkowita netto: 7 500,00 zł, 

Cena całkowita brutto: 8 100,00 zł. 

21  września  2022  r.  Zamawiający  na  podstawie  art.  224  ust.  1  Pzp  wezwał  Przystępującego  

do  złożenia  wyjaśnień  ceny  oferty.  Zamawiający  w  następujący  sposób  określił  zakres 

oczekiwanyc

h wyjaśnień: 

„Zamawiający  przeanalizował  ceny  jednostkowe  wyszczególnione  w  formularzu  kalkulacyjnym, 

stanowi

ącym załącznik do oferty i stwierdził, że ceny w pozycjach 3, 6 i 8 są niższe o ponad 30% 

w  stosunku  do  wartości  zamówienia  przewidzianej  przez  Zamawiającego  oraz  w  stosunku  


do średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu. 

W związku z powyższym Zamawiający wzywa, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego 

pisma,  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie  wyliczenia  wyżej 

wymienionych części składowych oferty. W wyjaśnieniach należy wykazać, że ceny jednostkowe 

zawierają  wszystkie  niezbędne  do  realizacji  zamówienia  elementy,  w  tym  m.in.  koszty  odbioru, 

transportu 

i zagospodarowania odpadów”. 

września 2022 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia. Ich część pierwotnie była objęta tajemnicą 

przedsiębiorstwa,  ale  zostały  one  odtajnione  przez  Zamawiającego  na  mocy  wyroku  Krajowej 

Izby Odwoławczej o sygn. akt KIO 2712/22.  

Po  przeprowadzeniu  dowodu  z 

wyjaśnień  Przystępującego  Izba  uznała,  że  zarzut  nr  1  nie 

potwierdził  się.  Podkreślenia  wymaga,  na  co  Izba  wielokrotnie  zwracała  uwagę  w  swoim 

orzecznictwie,  że  podstawą  oceny  wyjaśnień  ceny  oferty  jest  sprawdzenie  czy  były  one 

adekwatne 

do  zadanych  przez  zamawiającego  pytań.  Biorąc  pod  uwagę  treść  pisma 

Przystępującego z 28 września 2022 r. Izba uznała, że nie ulega wątpliwości, że Przystępujący 

udzielił odpowiedzi na pytania Zamawiającego w stopniu co najmniej wystarczającym. Niecelowe 

jest przytoczenie 

w treści uzasadnienia kilkunastu stron wyjaśnień, szczególnie, że istotą zarzutu 

było twierdzenie o braku odniesienia się do szeregu kwestii, które w ocenie Odwołującego winny 

być wyjaśnione.  

Głównym  powodem  oddalenia  zarzutu  nr  1  była  ogólnikowa  treść  wezwania  do  wyjaśnień  – 

Zamawiający  nie  oczekiwał  wyjaśnienia  tych  wszystkich  szczegółowych  elementów,  których 

zdaniem  Odwołującego  brakowało.  Z  tego  względu  w  pełni  dopuszczalne  było  złożenie  przez 

Przystępującego wyjaśnień nawet o znacznym stopniu ogólności. Przystępujący w jasny sposób 

wykazał  sposób  kalkulacji  ceny  oferty  w  zakresie  poz.  3,  6  i  8  kosztorysu  ofertowego. 

Argumentacja  Odwołującego  nie  znajduje  natomiast  oparcia  w  treści  wezwania  do  wyjaśnień. 

Podkreślenia  wymaga  przy  tym,  że  podstawą  wezwania  skierowanego  do  Przystępującego  był 

art.  224  ust.  1  Pzp,  zgodnie  z  którym  jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części 

składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości 

zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami 

określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający 

żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, 

lub ich istotnych części składowych. Tym samym to w gestii Zamawiającego była decyzja co do 

tego  jakie  części  oferty  Przystępującego  budzą  wątpliwości  i  jaki  poziom  szczegółowości 

wyjaśnień może służyć ich ewentualnemu rozwianiu. Odwołujący (abstrahując od kwestii terminu 

do  podniesienia  zarzutu) 

nie  kwestionował  zakresu  wezwania  do  wyjaśnień,  nie  polemizował 

również z jego treścią. 

W zakresie argumentów, które w wyjaśnieniach zawarł Przystępujący, Izba wskazuje, że sposób 

p

oparcia  ich  dowodami  był  należyty.  Za  takie  dowody  uznać  należy  oświadczenia  zawarte  

w  wyjaśnieniach  dotyczące  posiadanego  zaplecza  w  postaci  pojazdów  czy  też  zasad 


wynagradzania. Nie budzi wątpliwości, że oświadczenie może być dowodem i nie ma przy tym 

z

naczenie, czy takie oświadczenie zostanie złożony jako odrębny załącznik do wyjaśnień, czy też 

zostanie  zawarte  w  ich  treści.  Skoro  Odwołujący  kwestionował  prawdziwość  oświadczeń 

Przystępującego  winien  fakt  ten  wykazać.  Odwołujący  ograniczył  się  jednak  do  zarzutu  braku 

dowodów i twierdzeń o braku wiarygodności stanowiska Przystępującego. 

W zakresie kosztów zatrudnienia Izba wskazuje, że na moment składania ofert Zamawiający nie 

wymagał  od  wykonawców  dysponowania  pracownikami  na  potrzeby  realizacji  przedmiotu 

zamówienia.  Trudno  w  tej  sytuacji  wymagać  od  Przystępującego  by  złożył  w  charakterze 

dowodów  umowy  o  pracę  z  osobami,  które  ewentualnie  będzie  musiał  zatrudnić  dopiero  w 

późniejszym  okresie.  Odwołujący  nie  wykazał  również,  by  z  treści  wyjaśnień  Przystępującego 

wynikało, że nie zostaną zachowane wymogi wynikające z przepisów prawa pracy. 

W zakresie zarzutu nr 2 wskazać należy: 

Stanowisko  Odwołującego  w  zakresie  czasu  dojazdu  jako  jednego  z  elementów,  który  miał 

świadczyć o niedoszacowaniu ceny oferty Przystępującego nie był wiarygodny.  O ile oczywiste 

jest,  że  dojazd  do  instalacji  wskazanych  przez  Przystępującego  będzie  wymagał  czasu,  nie 

oznacza  to,  że  w  pozostałym,  założonym  przez  Przystępującego  ośmiogodzinnym  dniu  pracy 

niemożliwe  jest  zebranie  zakładanej  ilości  odpadów.  Twierdzenia  Odwołującego  dotyczące 

zaniżonych kosztów przejazdu do instalacji Przystępującego były również niewiarygodne – koszty 

opłat  z  systemu  eToll  będą  ponoszone  przez  Przystępującego  wyłącznie  w  przypadku 

korzystania  z  niego  z  płatnych  odcinków  dróg.  Biorąc  jednak  pod  uwagę,  że  przedmiot 

zamówienia ma być realizowany na obszarze o dużej ilości dróg to możliwy jest wybór odcinków, 

z  których  korzystanie  nie  wymaga  opłat.  Odwołujący  nie  wykazał  przy  tym,  że  korzystanie  z 

płatnych  odcinków  jest  w  ogóle  niezbędne.  Sam  fakt,  że  w  pobliżu  miejsca  realizacji  usługi  na 

rzecz Zamawiającego przebiega płatna autostrada niczego nie dowodzi. Przystępujący z kolei w 

wystarczający  sposób  uzasadnił  powód,  dla  którego  przyjął  koszty  z  tytułu  opłat  eToll  na 

poziomie 5,05 zł za kurs. W piśmie procesowym Przystępujący wskazał: „stawka eTOLL przyjęta 

w  kalkulacji  RNC  w  kwocie 

5,05  zł  za  kurs  stanowi  stawkę  uśrednioną,  wynikającą  z  tego,  że 

możliwe  jest  (i  co  warto  podkreślić  w  pełni  racjonalne)  również  poruszanie  się  na  odcinku 

pomiędzy  rejonem  zbiórki  i  instalacją  MIKI  RECYKLING  Sp.  z  o.o.,  znajdującą  się  w  Krakowie 

przy  ul. 

Nad  Drwiną  33,  po  trasach,  na  których  nie  dojdzie  do  pobrania  żadnych  opłat  z  tytułu 

eTOLL, albo opłaty te będą niższe niż 1,00 zł. Jest też wiele dostępnych tras, na których opłata z 

tytułu  eTOLL  kształtuje  się  na  poziomie  około  2,50  zł  za  przejazd  w  jedną  stronę.  Dlatego  też 

przystępujący  przyjął  średnią  wartość  5,05  zł  na  każdy  jeden  kurs  jako  miarodajną  dla 

skalkulowania ceny ofertowej

”. Stanowisko to w ocenie Izby jest racjonalne, ponadto jako poparte 

dowodem (

załącznik nr 17 do pisma Przystępującego) - wiarygodne. 

Nie  potw

ierdziło  się  twierdzenie  Odwołującego,  że  niemożliwe  jest  zmniejszenie  ilości 

kursów  z  odpadami  przez  wzrost  wykorzystywanej  ładowności  pojazdów  do  5  Mg  (i 


odpowiednio  7  Mg  w  przypadku  odpadów  wielkogabarytowych).  Izba  wskazuje,  że  po 

przeprowadzeniu dowodów złożonych przez Odwołującego i Zamawiającego uznała, że o ile 

takie  przypadki  zdarzają  się  stosunkowo  rzadko,  to  jednak  możliwe  jest  osiągnięcie 

zakładanego  przez  Przystępującego  obniżenia  ceny  oferty  przez  zwiększenie  efektywności 

wykorzystania  ładowności  pojazdów  i  zmniejszenie  liczby  kursów.  Z  dowodów  złożonych 

przez  Odwołującego  jasno  wynika,  że  w  czasie,  gdy  przedmiotową  usługę  na  rzecz 

Zamawiającego  świadczył  Przystępujący,  nawet  nie  zbliżył  się  on  do  zakładanego  obecnie 

poziomu  efektywności.  Odwołujący  nie  podjął  jednak  choćby  próby  wykazania,  że  dowody 

dotyczące  wcześniejszej  realizacji  usługi  przez  Przystępującego  są  miarodajne  do  oceny 

zamiaru sposobu świadczenia zamówienia w 2023 r. Odwołujący poprzestał w tym zakresie  

na  oświadczeniu.  Nie  wiadomo  zatem  jakiego  sposobu  realizacji  usługi  wymagał 

Zamawiający, nie wiadomo nawet jaki był zakres tej usługi. Z tego względu Izba uznała, że 

dowód  ten  nie  jest  wystarczający  do  uznania,  że  Przystępujący  zaoferował  rażąco  niską 

cenę. 

Wnioski  wyciągnięte  przez  Odwołującego  z  dowodu  Zamawiającego  dotyczącego 

efektywności  realizacji  odbioru  odpadów  w  zakresie  umowy  realizowanej  w  2022  r.  przez 

Odwołującego również nie dawały podstawy do uznania, że założenie Przystępującego jest 

nierealne. 

Odwołujący  nie  podjął  żadnej  próby  wykazania,  że  dane  wynikające  z 

dokumentów Zamawiającego mają na tyle obiektywny charakter, że na ich podstawie można 

uznać, że nie da się osiągnąć ładowności pojazdów rzędu 5 (odpowiednio 7 Mg). 

Pozostałe  dowody  złożone  przez  Odwołującego  na  poparcie  zarzutu  nr  2  Izba  uznała  

za niewystarczające, a w konsekwencji zarzut nr 2 został oddalony. 

Is

totne  jest  przy  tym,  że  Przystępujący  nie  wyjaśnił  w  jaki  sposób  ma  zamiar  osiągnąć  

tak  skokowy  wzrost  wagi  odpadów  ładowanych  do  pojazdów.  Odwołujący  nie  podniósł 

jednak  w  tym  zakresie  żadnych  argumentów  zarzutów  dotyczących  niewystarczających 

wyjaśnień Przystępującego z 28 września 2022 r. Izba będąc związana zarzutami odwołania 

nie wzięła zatem tej okoliczności w toku oceny zasadności zarzutu nr 1. 

W  zakre

sie  zarzutu  nr  2  Izba  uznała,  że  Odwołujący  błędnie  założył,  że  obowiązkiem 

wykonawcy jest osobiste dysponowanie pojemnikami na baterie i akumulatory. 

Przedmiot zamówienia obejmuje odbieranie przeterminowanych leków oraz zużytych baterii  

i akumulatorów z wyznaczonych punktów na terenie Związku. Zgodnie z punktem 2.2.7 OPZ: 

„Wykonawca  zapewni  pojemniki  na  zużyte  baterie.  Pojemniki  należy  dostarczyć  najpóźniej  

do dnia 31.12.2022 r. 

Pojemniki  na  zużyte  baterie  mają  mieć  pojemność  co  najmniej  15  litrów,  lecz  nie  więcej  

niż  50  l,  powinny  być  wykonane  z  trwałego  materiału,  z  zamknięciem  uniemożliwiającym 


otwarcie  pojemnika  przez  nieuprawnione  osoby.  Na  pojemnikach  należy  umieścić  logo 

Związku oraz oznakować napisem Pojemnik na zużyte baterie i akumulatory. 

Wyko

nawca  potwierdzi  Zamawiającemu  dostarczenie  pojemników  do  ww.  punktów  w 

terminie do 3 dni roboczych od dnia jego dostarczenia

”. 

Wbrew  twierdzeniu  Odwołującego  z  powyższego  wcale  nie  wynikało,  by  wykonawca  nie 

mógł  w  powyższym  zakresie  skorzystać  z  darmowych  pojemników  oferowanych  przez 

podmioty 

zajmujące się przetwarzaniem odpadów (zużytych baterii i akumulatorów). 

Ponadto, biorąc pod uwagę, że niesporne między stronami było, że wartość pojemników na 

te  odpady  na  tle  wartości  całej  oferty  jest  marginalna.  W  konsekwencji  zarzut  nr  3  został 

oddalony. 

Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji. 

Przewodniczący: ………............…………………..……………