Sygn. akt: KIO 2990/22
WYROK
z 29 listopada 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 24 listopada 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Preze
sa Krajowej Izby Odwoławczej 10 listopada 2022 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: ENERIS Ekologiczne Centrum Utylizacji Sp. z
o.o. z siedzibą w Jaroszowie, Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. z
siedzibą w Chrzanowie, AVR S.A. z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym
przez Zamawiającego: Związek Międzygminny Gospodarka Komunalna z siedzibą w
Chrzanowie przy udziale M. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą M. J.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Miki” z siedzibą w Krakowie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. O
ddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających
się o udzielenie zamówienia: ENERIS Ekologiczne Centrum Utylizacji Sp. z o.o. z
siedzibą w Jaroszowie, Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. z siedzibą
w Chrzanowie, AVR S.A. z siedzibą w Krakowie i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy), uiszczoną przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego: Związku Międzygminnego
Gospodarka Komunalna z siedzibą w Chrzanowie kwotę 4 310 zł 00 gr (słownie cztery
tysiące trzysta dziesięć złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia i kosztów
dojazdu
pełnomocnika oraz opłat skarbowych z tytułu pełnomocnictw.
Stosownie do art. 579 i
580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejszy wyrok -
w terminie 14 dni od jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 2990/22
U z a s a d n i e n i e
Związek Międzygminny Gospodarka Komunalna z siedzibą w Chrzanowie (dalej:
Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp) postępowanie w trybie
przetargu nieograniczonego pn.:
„Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Związku Międzygminnego Gospodarka
Komunalna
”, numer: ON.271.5.2022, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 20 lipca 2022 r. pod numerem: 2022/S 138-394780.
10 listopada 2022 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: ENERIS
Ekologiczne Centrum Utylizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Jaroszowie, Zakład Gospodarki
Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. z siedzibą w Chrzanowie, AVR S.A. z siedzibą w
Krakowie (dalej: Odwo
łujący), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli niezgodne z
przepisami ustawy czynności Zamawiającego podjęte w postępowaniu i zarzucili mu
naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 226 ust. 1 pkt 8, w zw. z art. 224 ust. 6, w zw. z art. 224 ust. 5 Pzp, przez
zaniechanie odrzucenia oferty M. J.
prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą M. J. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Miki” z siedzibą w Krakowie (dalej:
Przystępujący), mimo, że wykonawca ten na wezwanie Zamawiającego złożył
nierzetelne, wybiórcze, ogólnikowe i lakoniczne wyjaśnienia, a tym samym nie
wykazał, że jego oferta nie zawierała rażąco niskiej ceny, a treść wyjaśnień
wskaz
ywała na rażąco niską cenę tej oferty i nieuwzględnienie wszystkich wymagań
wyni
kających z SWZ wraz z załącznikami oraz przepisach prawa powszechnie
obowiązującego;
2. art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego mimo,
że złożył on ofertę, której cena była rażąco niska, na co wskazywały złożone przez
nie
go wyjaśnienia.
3. art. 226 ust 1 pkt 5 Pzp w zw. 16 pkt 1 Pzp i art. 17 ust. 2 Pzp przez zaniechanie
odrzucenia oferty
Przystępującego, mimo, że złożył on ofertę niespełniającą
warunków zamówienia w zakresie dotyczącym konieczności wyposażenia terenu na
którym świadczona ma być usługa w określone pojemniki do zbierania baterii i
akumulatorów, pominięcie wyceny tego fragmentu usługi, a także nie uwzględnieniu
w zakresie swojej oferty odb
ioru, transportu i zagospodarowania odpadów o kodzie
21 01 40, co skutko
wało wyborem oferty Przystępującego z naruszeniem zasady
legalizmu i
równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. odrzucenie oferty Przys
tępującego;
dokonanie powtórnej czynności badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
września 2022 r. Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego
do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia wskazanych pozycji
3, 6 i 8 formularza cenowego.
Przystępujący złożył wyjaśnienia, zastrzegając je jako
tajemnicę przedsiębiorstwa. Zamawiający zaniechał ich ujawnienia i 6 czerwca 2022 r. po
raz pierwszy dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, uznając za taką ofertę złożoną przez
Przystępującego.
Wobec czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz zaniechania ujawnienia wyjaśnień
złożonych przez Przystępującego w trybie art. 224 Pzp, odwołanie wniósł Odwołujący.
W wyroku z 26 pa
ździernika 2022 r. sygn. akt KIO 2712/22 Izba uwzględniła odwołanie
i nakazała Zamawiającemu m. in. unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz ujawnienie wyjaśnień Przystępującego.
października 2022 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o powtórnym wyborze
oferty
Przystępującego jako najkorzystniejszej w postępowaniu.
W treści wezwania do wyjaśnień Zamawiający wskazał, że: „uznaje, że wskazane poniżej
istotne części składowe ceny ofertowej brutto za wykonanie usługi zawartej w Państwa
ofercie wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości
co do możliwości rzetelnego wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia”. W związku z tym wezwał Przystępującego do:
„(…) złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia wyżej
wymienionych części składowych oferty”.
W z
łożonych wyjaśnieniach Przystępujący pominął w swojej kalkulacji koszty:
wyposażenia wskazanych punktów w pojemniki do zbierania zużytych baterii;
uwzględnienia kosztu odbioru, transportu i zagospodarowania odpadu o kodzie 20 01
40 uznając koszty te za pomijalne.
Obok danych, które Przystępujący wprost uznał za „pomijalne”, do wielu istotnych czynników
kosztotwórczych w ogóle się nie odniósł albo teoretycznie uwzględnił je w 2% narzucie, w
celu stworzenia wrażenia, że koszty te zostały uwzględnione. W ocenie Odwołującego
wyliczenia tych kosztów są nierealne.
W pozostałym zakresie wyjaśnienia Przystępującego były niewystarczające, ogólnikowe
i niepoparte dowodami.
Jak wynika z wyjaśnień Przystępującego: „Wykonawca oświadczył w treści Załącznika nr 1
d
o Specyfikacji Warunków Zamówienia - Formularzu ofertowym, że będzie realizował usługę
odb
ierania i transportu odpadów przy wykorzystaniu 16 sztuk pojazdów spełniających normę
emisji spalin EURO 6”.
W żaden sposób nie wyjaśnił jednak w jaki sposób okoliczność ta wpłynęła na kalkulację
jego ceny. Pojazdy o normie emisji spalin EURO 6 są pojazdami rocznikowo młodszymi, a
więc i droższymi, niż pojazdy spełniające niższe normy emisji spalin. W związku z tym
Przystępujący pominął istotne elementy wyjaśnień tj. koszt nabycia, dzierżawy, amortyzacji
oraz dalej -
utrzymania sprzętu. Brak jest jakichkolwiek wyliczeń i kwot ściśle związanych
z pojazdami, które stanowią jeden z kluczowych elementów kosztowych usługi odbioru
i transportu odpadów. Przystępujący wskazał jedynie, że:
„Legitymowanie się przez wykonawcę: (…) ii) dużym własnym parkiem
specjal
istycznych pojazdów przeznaczonych do odbioru i transportu odpadów
komun
alnych, (…) v) systemami logistycznymi monitorującymi stan i pozycje pojazdów
w czasie
rzeczywistym, umożliwiającymi maksymalne wykorzystanie potencjału
posiadanego parku maszynowego -
przekłada się to na możliwość składania
konkurencyjnych ofert” (strona 11 wyjaśnień),
Kalkulując cenę ofertową wykonawca podwyższył ww. kwotę 1.083,43 zł o 2% (21,67
zł), tytułem uwzględniania składników kosztowych takich jak: amortyzacja, koszty
warszta
towe, koszty mycia i dezynfekcji pojazdów, koszty OC/AC, koszty
administracyjne, ogólnozakładowe i zarządu (strona 14 wyjaśnień),
Kalkulując cenę ofertową wykonawca podwyższył ww. kwotę 979,87 zł o 2% (19,60 zł),
tytułem uwzględniania składników kosztowych takich jak: amortyzacja, koszty
warsztatowe, koszty mycia i dezynfekcji pojazdów, koszty OC/AC, koszty
administracyjne, ogólnozakładowe i zarządu (strona 16 wyjaśnień),
Kalkulując cenę ofertową wykonawca podwyższył ww. kwotę 238,75 zł o 2% (4,78 zł),
tytu
łem uwzględniania składników kosztowych takich jak: amortyzacja, koszty
warsztatowe, k
oszty mycia i dezynfekcji pojazdów, koszty OC/AC, koszty
administracyjne,
ogólnozakładowe i zarządu (strona 19 wyjaśnień).
Wykonawca nie wyjaśnił jakie koszty - oprócz paliwa - związane z eksploatacją pojazdów
ponosi. Nie wskazał, czy konkretne pojazdy wykorzystane do wykonania przedmiotu
zamówienia są jego własnością, czy nie, czy zostały już zamortyzowane i w jakim stopniu,
jakie są koszty napraw tych pojazdów, koszty mycia i dezynfekcji i koszty utrzymania
pojazdów. Przystępujący nie wskazał jakimi dokładnie pojazdami dysponuje (typ, marka,
model, numer rejestracyjny pojazdu).
Twierdzenie
, że koszt eksploatacji pojazdów został ujęty jako 2% wartości kursu nie było
wys
tarczające do potwierdzenia, że cena oferty Przystępującego w tym zakresie jest
skalkulowana na poziomie rynkowym.
Wartość ta nie została w żaden sposób uzasadniona,
ani nawet wyjaśniona.
W zakresie kosztów pracy Przystępujący wyjaśnił, że:
1. Wszyscy jego
pracownicy zatrudnieni są na umowach o pracę lub na umowach
cywilnoprawnych (strona 11 wyjaśnień);
wszyscy pracownicy, o których mowa w rodz. VI pkt 1 ppkt 1 Specyfikacji Warunków
Zamówienia, tj. osoby wykonujące czynności bezpośrednio związane z realizacją
przedmiotu zamówienia, czyli: kierowcy, ładowacze odpadów, osoby odpowiedzialne
za koordynowanie zadań wykonawcy w zakresie realizacji zamówienia
(w szczególności nadzór nad właściwą realizacją usługi, sporządzanie rozliczeń,
sprawozdań), osoby pracujące w Biurze Obsługi Klienta - będą zgodnie z
wymaganiami Zamawiającego określonymi w treści SWZ, zatrudnione na podstawie
umo
wy o pracę (strona 11 wyjaśnień);
Wynagrodzenie kierowcy kat. C w przedsiębiorstwie wykonawcy wynosi 6.400,00 zł
miesięcznie. Jest to kwota uwzględniająca całość kosztów ponoszonych przez
Przystępującego, czyli kwotę wynagrodzenia brutto pracownika wraz z kwotą zaliczki
na podatek dochodowy, wszystkimi składkami na ubezpieczenie społeczne
odprowadzanymi przez pracodawcę itd.
4. Wynagro
dzenie ładowacza nieczystości stałych w przedsiębiorstwie wykonawcy
wynosi 5.000,00 zł miesięcznie. Jest to również kwota uwzględniająca całość kosztów
ponoszonych przez pracodawcę.
Wynagrodzenie kierowcy kat. B w przedsiębiorstwie wykonawcy wynosi 5.200,00 zł
miesięcznie. Jest to kwota uwzględniająca całość kosztów ponoszonych przez
pracodawcę czyli kwotę wynagrodzenia brutto pracownika wraz z kwotą zaliczki na
podatek dochodowy, wszystkimi składkami na ubezpieczenie społeczne
odprowadzanymi przez pracoda
wcę itd.
Przystępujący nie przedstawił żadnych dowodów potwierdzających ww. dane.
Odwołujący podkreślił brak informacji na temat innych kosztów, w tym składek na Fundusz
Pracy i Fundusz Solidarnościowy 2,45%, składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych (FGŚP) 0,1%, kosztów ponoszonych w związku z Pracowniczymi Planami
Kapitałowymi (PPK) 1,5 - 4%. Nie wiadomo także było w jaki sposób Przystępujący
kalkul
ował koszty związane z urlopami i zwolnieniami pracowników, zatrudnionych na
podstawie um
ów o pracę. Przystępujący w kosztach pracowniczych (ani żadnych innych) nie
uwzględnił także kosztów odzieży ochronnej, kosztów badań lekarskich i innych kosztów
ponoszonych
w związku z zatrudnianiem pracowników, ale nie objętych samym
wynagrodzeniem.
W zakresie zagospodarowania
odpadów Przystępujący przedstawił tabelaryczne zestawienie
instalacji
, w których zamierzał zagospodarowywać odpady objęte zakresem wyjaśnień.
Niemal wszystkie t
worzywa sztuczne zostaną przekazane do instalacji MIKI RECYKLING
Sp. z. o.o. Jak wynika z KR
S Spółki MIKI RECYKLING Sp. z. o.o., 50% udziałów w tej spółce
posiada M. J. (
Przystępujący), który jest jednocześnie jej prezesem uprawnionym do
jednoosobowej reprezentacji. W ramach dowodu, którego celem miało być wykazanie, że
zakładane koszty zagospodarowania odpadów są realne przedstawiono Umowy z 19
sierpnia
2022 r. których przedmiotem jest zagospodarowanie przez MIKI RECYKLING Sp. z.
o.o. odpadów wskazanych w Pozycji 3 i Pozycji 6.
Istotne było, że jedna z Umów obejmowała zagospodarowanie odpadów o kodzie 20 01 40,
które Przystępujący zamierzał zagospodarować w innej instalacji. Mogło to wskazywać,
że dowód został przygotowany na potrzeby postępowania wyjaśniającego co może również
wpływać na ocenę jego wiarygodności.
Pr
zystępujący przedstawił też umowę z Instalacją Scholz Polska Sp. z o.o. z 14 kwietnia
2014 r. nr 49/TW/KK/2014. D
owód ten miał potwierdzać, że odpady o kodzie 20 01 40
odbierane będą od Przystępującego (z terenu Instalacji MIKI RECYKLING Sp. z. o.o.)
za
kwotę 1 300 zł za 1Mg, zatem zagospodarowanie tych odpadów „jest kosztem
pomijalnym”. Dowodem mającym potwierdzić te okoliczności miała być umowa z instalacją.
Jednak z umowy nie wynika
ła, żadna z ww. okoliczności.
W zakresie Spółdzielni Pracy „ARGO-FILM” Zakład Przetwarzania Zużytego Sprzętu
Elektrycznego i Elektronicznego Zakład Gospodarki Odpadami w Tarnowie (dalej: „ARGO-
FILM)
Przystępujący wskazał, że odpady będą „odbierane od wykonawcy loco ul. Nad
Drwiną 33 przez recyklerów. W zamian za zbycie ww. odpadów na rzecz recyklerów
wykonawca uzyskuje wynagrodzenie w kwocie 300,00 zł netto za 1 Mg tych odpadów. (…)
Takie warunki cenowe obowiązują w stosunkach wykonawcy ze Spółdzielnią Pracy „ARGO
FILM” z siedzibą w Warszawie, z którą wykonawca współpracuje na bieżąco, i którą zgłosił w
charakterze podmiotu, który będzie zagospodarowywał odpady o kodzie 20 01 33 i 20 01
”.
W ramach dowodu
Przystępujący przedstawił umowę z 1 lipca 2013 r., z której wynikało,
że: to Przystępujący dostarczy baterie do ARGO-FILM, za co otrzyma zwrot kosztów zbiórki
baterii w wysokości 300 zł. ARGO-FILM przyjmuje każdorazowo minimum 15 Mg baterii
co stanowi wielkość równą zakładanej łącznej ilości odpadów odebranych w ramach
niniejszego zamówienia w czasie 30 miesięcy. Oznacza to, że maksymalna kwota jaką
otrzyma
Przystępujący za sprzedaż odpadów to kwota 4 500,00 zł. W związku z tym, nie
można było przyjąć, bez dodatkowego wyjaśnienia, że kwota ta wystarczy na pokrycie
kosztów magazynowania tych odpadów być może przez okres 30 miesięcy (150 zł
miesięcznie).
Przystępujący w swoich wyjaśnieniach wprowadził Zamawiającego w błąd, wskazując, że:
„Ponadto wykonawca podnosi, odnośnie do zawartego w treści pkt 2.2.7 OPZ, obowiązku
zapewnienia pojemników do zbierania zużytych baterii i akumulatorów, że koszt ten jest
pomijalny w kalkulacji, gdyż odpowiednie pojemniki nieodpłatnie udostępniają wykonawcy,
celem realizacji niniejszego zamówienia publicznego, podmioty, które będą nabywać
od wykonawcy ww. odpady,
tj. Spółdzielnia Pracy „ARGO FILM” i MB RECYCLING SP. Z
O.O. PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI ODPADAMI Sp. k.”
Ani ARGO FILM, ani MB Recykling nie udostępniają Przystępującemu takich pojemników.
Wynika to wprost z przedstawionych dowodów. Z Umowy z ARGO-FILM nie wynikało w
ogóle, aby podmiot ten udostępniał jakiekolwiek pojemniki. Z kolei Umowa z MB Recykling
dotyczy
ła udostępnienia Przystępującemu dwóch kontenerów hakowych o pojemności 40 m
na zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
Zgodnie z wymogami OPZ: Pojemniki
na zużyte baterie mają mieć pojemność w przedziale
50 l, powinny być wykonane z trwałego materiału, z zamknięciem uniemożliwiającym
otwarcie pojemnika przez nieuprawnione osoby. Na pojemnikach należy umieścić logo
Związku oraz oznakować napisem „Pojemnik na zużyte baterie i akumulatory”. Koszt takich
pojemników waha się od 50 do 150 zł, więc wyposażenie wszystkich miejsc gromadzenia
odpadów wynosi od 1 550 zł do 4 650 zł. Przystępujący wskazał, że kosztów tych nie
poniesie bo pojemniki „nieodpłatnie udostępniają wykonawcy”. Okoliczności tej nie tylko nie
udowod
nił, ale ze złożonych dowodów wynikało, że powyższe założenia są nierealne
(nieprawdziwe).
Zarzut nr 2
W zakresie odpadów wycenionych w poz. 3 Tworzywa sztuczne:
W celu odebrania odpadów określonych w poz. 3 ze wszystkich Gmin Związku tj. Gmina
Chrzanów, Gmina Libiąż i Gmina Trzebinia Przystępujący wyjaśnił, że skalkulował i będzie
realizował usługę w następujący sposób i przy następujących założeniach:
Cały strumień odpadów obejmujący tworzywa sztuczne, metale, opakowania
wielomateriałowe z terenu trzech Gmin Przystępujący zamierza odebrać w ramach
41 kursów w ciągu miesiąca (odbiór na rejonach, następnie transport do instalacji
Miki Recykling w Krakowie ul. Nad Drwiną 33 oraz każdorazowo powrót na bazę PW
Miki na ul. Lipcowej w Trzebini),
Jeden kurs to jeden pojazd, obsługiwany przez dwóch pracowników (1 kierowca
pojazdu oraz 1 ładowacz odpadów), trwający 8 godzin w ciągu dni roboczego,
w ramach każdego kursu jednego pojazdu odebranie zostanie 5,0 ton ww. odpadów,
bezpośrednio po odbiorze pojazd z 5 tonami odpadów pojedzie do Instalacji PW Miki,
zlokalizowaną przy ul. Nad Drwiną 33 w Krakowie, odległej o średnio 65 km od Gmin
Związku, tam odpady zostaną rozładowane, następnie pojazd z załogą powróci
z powrotem 65 km z Instalacji w Krakowie na bazę PW Miki na ul. Lipcowej w
Trzebini, ab
y po 8 godzinach zakończyć pracę.
Wyjaśnienia wydają się logicznym ciągiem wynikowym, uzasadniającym tak niską cenę.
W
rzeczywistości to nie same koszty przyjęte do wyceny, ale założenia czyniły kalkulację
nierealną. Przystępujący świadczył już usługi na rzecz Zamawiającego, był więc świadomy,
że zebranie każdorazowo 5 Mg odpadów obejmujących tworzywa sztuczne, metale,
opakowania wielomateriałowe z terenu gmin objętych przedmiotem zamówienia przy udziale
jednego kierowcy i jednego
ładowacza oraz przetransportowanie ich na odległość 65 km
w jedną stronę i następnie powrót (również 65 km) i to wszystko w zaledwie 8 godzin, jest po
niemożliwe.
Z
dostępnych danych (np. z okresu, kiedy usługa na terenie Gmin Związku była realizowana
przez
Przystępującego w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 sierpnia 2020 r.) wynikało,
że średnia miesięczna liczba kursów dla odpadów z poz. 3 tj. tworzyw sztucznych, metali,
opakowa
ń wielomateriałowych do instalacji w celu rozładunku zebranych odpadów wyniosła
99 kursów, a średnia miesięczna waga odpadów w każdym z tych kursów wyniosła 1,7
Mg/kurs. Dla porównania obecny wykonawca na podstawie danych za okres od 1 września
2020 r. do 31 p
aździernika 2022 r. ustalił, że średnia miesięczna liczba kursów odpadów
z poz. 3 wyniosła 93 kursów, a średnia miesięczna waga odpadów w każdym z tych kursów
wyniosła 1,9 Mg/kurs. Zamawiający miał dostęp do tych danych, ponieważ stanowią one
każdorazowo podstawę do miesięcznego rozliczenia usługi. Warunki wykonania zamówienia
w ramach poprzednich postępowań, w zakresie wymagań wpływających na koszt odbioru
i transportu odpadów były na tyle zbliżone, że porównanie takie należy uznać za najbardziej
miarodajne.
Z
awyżenie i przyjęcie średniej wagi dla każdego kursu na Instalację w wysokości 5,0 Mg
odpadów/kurs pozwoliło Przystępującemu na sztuczne, matematyczne ograniczenie do 41
liczby kursów do instalacji w ciągu miesiąca, co miało kluczowe znaczenie, bowiem każdy
kurs do instalacji z odpadami z Tworzyw sztucznych to jednocześnie kurs do Krakowa do
Instalacji MIKI Recykling w Krakowie, ul. Nad Drwiną 33, która znajduje się w odległości
średniej ok. 65 km od centrów Gmin Związku, a każdorazowa liczba takich kursów wynosi 2,
poniew
aż kurs jest wykonywany w obydwie strony, co w sumie średnio daje 130 km na 1
kurs. W związku z tą manipulacją Przystępujący nie uwzględnił w skali jednego miesiąca
kosztów blisko 58 kursów do instalacji MIKI Recykling (faktyczna liczba kursów minus
przyjęta w wyjaśnieniach liczba kursów tj. 99-41=58).
Przystępujący nie uwzględnił również rzeczywistego czasu dojazdu do instalacji. Zgodnie
z danymi z serwisu Google.maps
możliwe były trzy trasy do instalacji MIKI Recykling
w Krakow
ie o czasie trwania od 50 min do 1,5 godziny w jedną stronę, czyli od 1 godz. 40
min. do 3 godzin, nie licząc czasu niezbędnego na rozładunek pojazdu. Uwzględnienie tego
czasu m
iało zasadnicze znaczenie dla określenia w jakim czasie będą odbierane odpady,
jaka jest odległość pomiędzy nieruchomościami z jakich dokonywane jest odbieranie
odpadów, czy jak mało efektywny jest odbiór odpadów z miejsc trudnodostępnych. Inaczej
bowiem wygląda odbiór odpadów z nieruchomości wielorodzinnych, gdzie odpady
gromadzone
są w większych pojemnikach i jeden załadunek pozwala na zgromadzenie
większego tonażu. Inaczej natomiast odbywa się zbiórka z terenów wiejskich, gdzie
nieruchomości są od siebie oddalone, a dojazd do nich utrudniony. Ponadto odpady z każdej
z trzech Gmin Z
wiązku muszą być odbierane i transportowane do instalacji oddzielnie (bez
mieszania).
Przyjęcie przez Przystępującego w kalkulacjach kosztów opłat drogowych eToll w kwocie
5,05 zł/kurs wskazywało, że Przystępujący nie mógł zakładać przejazdu najszybszą trasą
tj. odcinkiem płatnym autostrady A4, bo opłata w obie strony na ten odcinek A4 dla pojazdu
ciężarowego wynosiłaby w sumie 2x24=48 zł/kurs. Przyjęcie kwoty 5,05 zł/kurs oznaczało,
że Przystępujący zaniżył czas dojazdu do instalacji, ale pominął kluczowy koszt dot.
każdorazowej opłaty za autostradę A4 w wys. 48 zł/kurs albo nie przyjął realnego czas
dojazdu innymi do
stępnymi dla pojazdów ciężarowych trasami, co znacząco wydłużyłoby
trasę oraz koszt opłat drogowych.
Uwzględniając sam tylko koszt opłat drogowych (eToll) za 1 km dla pojazdów Euro 6
na poziomie 22 gr/km to przyjęcie kwoty 5,05 zł jako całkowitego kosztu kursu w obydwie
strony jest również znacząco zaniżone. Przystępujący nie przedstawił żadnych dowodów
w jaki sposób, jaką trasą i w jakim czasie zamierza transportować odebrane odpady
do instalacji MIKI Recykling w Krakowie lakonicznie stwierdzając, że całkowity czas odbioru
z nieruchomości i transportu odpadów do Krakowa, a potem powrót z Krakowa na bazę
ul. Lipcowa w Trzebini obejmie ka
żdorazowo tylko 8 godzin.
W
sytuacji przejazdów do instalacji MIKI Recykling w Krakowie inną niż najszybsza trasa
tj. autostradą A4, czas przejazdu innymi dostępnymi trasami znacząco się wydłuży, nawet
do 5 godzin w obydwie strony bez czasu niezbędnego na rozładunek.
P
rzyjęcie przez Przystępującego, że średni dzienny czas pracy pracowników pojazdu
odbierającego i transportującego odpady to 8 godzin i założenie, że w tym czasie możliwe
jest odebranie 5 Mg odpadów dwuosobową załogą w czasie ok. 4-5 godzin (zakładając
optymistycznie, że czas dojazdu do instalacji i powrót wyniesie 3-4 godziny) było niemożliwe.
Pojazd b
ędą obsługiwały tylko dwie osoby (kierowca i ładowacz). Taka sytuacja znacząco
wydłuża czas odbioru, ponieważ kierowca musi za każdym razem, kiedy zajdzie taka
potrzeba, opuścić pojazd i wspomóc proces toczenia i załadunku pojemników/worków.
Przyspieszenie
zbiórki wymaga zaangażowania dodatkowego ładowacza, co generuje
dodatkowy koszt po stronie pracowniczej.
Wobec faktu, że analogiczne j.w. założenia przyjął Przystępujący w zakresie kalkulacji ceny
oferty odbioru odpadów wielkogabarytowych Odwołujący wskazał jedynie:
Zawyżenie wagi odpadów jakie można odebrać w ramach jednego kursu.
Przystępujący określił ją na 7 Mg na kurs, podczas gdy realna średnia waga kursu
na podstawie danych ze ZGOK Balin to 2,97 Mg/kurs;
Zaniżenie faktycznej liczby kursów, jaka musi zostać zrealizowana w celu dokonania
odbioru odpadów wielkobarytowych z 57 do 26 kursów;
Przystępujący nie uwzględnił rzeczywistego czasu kursu do instalacji;
Nieuwzględnienie wszystkich kosztów opłat drogowych i opłat za autostradę
koniecznych do poni
esienia w celu wykonania usługi;
Nieuwzględnienie kosztów pojazdów, które ogólnie włączono w pozostałą kwotę 2%
wszystkich innych ogólnie wskazanych kosztów;
Przystępujący nie uwzględnił konieczności osobnego odbioru odpadów z każdej
gminy.
Zarzut nr 3
W zakresie pojemników do odbioru baterii i akumulatorów w Rozdziale II pkt 2.2.7 OPZ
zawarty został wymóg, że wykonawca „odbierze odpady z wyznaczonych miejsc w obiektach
użyteczności publicznej położonych na terenie Związku, w godzinach ich pracy”. Ponadto
obowiązkiem wykonawcy ma być „odbieranie przeterminowanych leków i zużytych baterii
i akumulatorów z wyznaczonych punktów na terenie Związku”.
Prócz obowiązku odbioru odpadów o kodach 20 01 33*, 20 01 34, z konkretnych miejsc
wskazanych w tabeli, a „położonych na terenie Związku”, Zamawiający nałożył jeszcze jeden
obowiązek na Wykonawcę tj. że ten „zapewni pojemniki na zużyte baterie. Pojemniki należy
dostarczyć najpóźniej do dnia 31.12.2022 r.”.
Zamawiający w ramach przedmiotu zamówienia zobligował Wykonawcę do:
1. Zapewnienia
pojemników o pojemności 15-50 l.
2. Posadowienia
tych pojemników na „terenie Związku”, a więc w ściśle określonych
loka
lizacjach na terenie miast Libiąż, Chrzanów, Trzebinia;
Odbiór odpadów z tych lokalizacji ma nastąpić w konkretnym cyklu („nie rzadziej niż
co 3 miesiące”).
Przystępujący wskazał w wyjaśnieniach, że: „wykonawca podnosi, odnośnie do zawartego
w treści pkt 2.2.7 OPZ, obowiązku zapewnienia pojemników do zbierania zużytych baterii
i akumulatorów, że koszt ten jest pomijalny w kalkulacji, gdyż odpowiednie pojemniki
nieodpłatnie udostępniają wykonawcy, celem realizacji niniejszego zamówienia publicznego,
pod
mioty, które będą nabywać od wykonawcy ww. odpady, tj. Spółdzielnia Pracy „ARGO
FILM” i MB RECYCLING SP. Z O.O. PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI ODPADAMI
Sp. k.” (str. 20-21 wyjaśnień) „zgodnie z treścią umowy zawartej z tym podmiotem
(MB RECYCLING SP. Z O.O.
PRZEDSIĘBIORSTWO GOSPODARKI ODPADAMI Sp. k.
z siedzibą w Kielcach - przyp. Odwołujący), jeżeli będzie konieczność skorzystania przez
wykonawcę z usług tego podmiotu, podmiot ten podstawia loco baza wykonawcy w Krakowie
przy ul. Nad Drwiną 33 kontenery, które następnie odbiera od wykonawcy załadowane
odpadami” (str. 25 - 26 wyjaśnień).
Tymczasem istotą zamówienia w obszarze omawianych kodów („Zużyte baterie i
akumulatory (kody odpadów 20 01 33*, 20 01 34)” nie jest dysponowanie dwoma
kontenerami w Krakowi
e na bazie Wykonawcy (które nie są maksymalnie 15 l pojemnikami o
czym mowa była wyżej), ale istotą jest zakup i podstawienie dla 31 lokalizacji na terenie
Związku (a więc nie w Krakowie przy ul. Nad Drwiną 33) pojemników spełniających
określone wymagania, czego Przystępujący nie zapewnił i co wprost wynikało z
przywołanych fragmentów wyjaśnień.
Przystępujący nie zapewnił więc podstawienia 31 pojemników do określonych lokalizacji, nie
uwzględnił również kosztów tej części zamówienia.
W zakresie odbioru, transportu i zagospodarowania odpadu o kodzie 20 01 40
Przystępujący
na str. 23 wyjaśnień stwierdził, że „w kalkulacji ceny ofertowej ewentualny koszt odbioru,
transportu i zagospodarowania odpadu o kodzie 20 01 40 stanowi składową pomijalną”.
W Rozdziale XXI SWZ
„Sposób obliczenia ceny” (str. 21 SWZ) wskazano, że „Cena ofertowa
musi uwzględniać wszystkie czynności i materiały objęte zamówieniem, stanowiące jego
przedmiot, w tym wymagania SWZ, a w szczególności Opis Przedmiotu Zamówienia
(załącznik nr 11 do SWZ)” (pkt 3). Spekulacje Przystępującego o tym, że dany kod był
„śladowy”, „rzadko występuje”, „nie występuje w ogóle” pozostawały w sprzeczności
z oczekiwaniami Zamawiającego zawartymi w OPZ.
23 listopada
2022 r. Zamawiający wniósł pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. W uzasadnieniu swojego stanowiska
Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający dokonał badania oferty Przystępującego pod kątem rażąco niskiej ceny i nie
stwierdził występowania ustawowych przesłanek żądania od wykonawcy wyjaśnień w tym
zakresie.
Z uwagi na to, że trzy spośród ośmiu cen jednostkowych odbiegały:
− w przypadku pozycji 8 Formularza kalkulacyjnego ceny ofertowej (odpady o kodach
20 01 33 i 20 01 34 -
zużyte baterie i akumulatory) o ponad 30% od średniej
arytmetycznej poszczególnych cen jednostkowych oferowanych przez wszystkich
wykonawców, których oferta nie podlegała odrzuceniu,
− w przypadku pozycji 3 (odpady segregowane: tworzywa sztuczne, metale,
o
pakowania wielomateriałowe) i pozycji 6 Formularza kalkulacyjnego (odpady
wielkogabarytowe)
o ponad 30% od cen jednostkowych przyjętych przez
Zamawiającego w wycenie przedmiotu zamówienia),
Zamawiający w oparciu o art. 224 ust. 1 Pzp wystąpił do Przystępującego o złożenie
wyjaśnień, w tym dowodów w zakresie wyliczenia wyżej wymienionych części składowych
oferty. Zamawiający wskazał, że w wyjaśnieniach należy wykazać, że ceny jednostkowe
zawierają wszystkie niezbędne do realizacji zamówienia elementy, w tym m.in. koszty
odbioru, transportu i zagospodarowania
odpadów.
Zamawiający podkreślił, że obecnie dwie spośród trzech spółek należących do konsorcjum
Odwołującego
są
aktualnie
bezpośrednio
zaangażowane
w
usługę
odbioru
i zagospodarowania odpadów komunalnych, realizowaną dla Zamawiającego. AVR S.A.
realizuj
e usługę odbioru i transportu odpadów z terenu Związku, natomiast Zakład
Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Balinie (dalej: ZGOK) zagospodarowuje
niemal 100% odpadów komunalnych zebranych w ramach tego kontraktu. Odpady
zmieszane z terenu Związku stanowią ok. 32% całego strumienia trafiającego do Zakładu
ZGOK. Spółka ta z tytułu prowadzonej działalności wykazała w roku 2021 zysk netto w
wysokości 14,7 mln zł, przy przychodach w wysokości 61,6 mln zł. Rentowność sprzedaży
Spółki przekracza 28%, a zysk w ujęciu rocznym wzrósł o około 10 milionów złotych w
stosunku do roku poprzedniego. ZGOK Sp. z o.o. funkc
jonuje w grupie kapitałowej Eneris,
do której wchodzi trzeci konsorcjant oraz inne spółki powiązane kapitałowo, w tym
przetwarzające odpady. Przedstawione wartości ofert wskazują jednoznacznie, że rynek w
branży odpadów pozwala na osiąganie ponadprzeciętnej rentowności. Równocześnie
uzasadnione wydaje się podejrzenie, że jednym z powodów wysokiej rentowności jest
dominacja
dużych
podmiotów,
do
których
niewątpliwie
zalicza
się grupa Eneris.
W ocenie Zamawiającego Przystępujący wyjaśnił zaoferowaną cenę w sposób wiarygodny,
spójny i logiczny. Natomiast odwołanie w istocie ogranicza zarzuty do wyłącznie formalnych
aspektów. Przystępujący wykazał osiąganie zysku na każdej pozycji przedmiotu zamówienia,
która była przedmiotem rozważań, a Odwołujący nie kwestionował rynkowych warunków
całości oferty.
Przystępujący wyjaśnił, że dysponuje „dużym własnym parkiem specjalistycznych pojazdów
do odbioru i transportu odpadów komunalnych” (str. 11 wyjaśnień). Wskazał również,
zarówno w ofercie, jak i w wyjaśnieniach (str. 7), że do realizacji przedmiotu zamówienia
skieruje 16 pojaz
dów spełniających normę emisji spalin EURO 6. Dla Zamawiającego jest
to wystarczająca informacja, potwierdzająca jakimi pojazdami dysponuje lub będzie
dysponował w momencie realizacji zamówienia wykonawca.
Na etapie składania wyjaśnień dla Zamawiającego nie było istotne, jakiej marki są to pojazdy
czy jaki jest konkretnie ich numer rejestracyjny. Te dane wybrany wykonawca będzie
zobowiązany przekazać Zamawiającemu przed podpisaniem umowy.
Ponadto, przy wyjaśnieniach cen jednostkowych, Przystępujący przewidział, jakie koszty
związane z utrzymaniem pojazdów (z wyłączeniem paliwa, które skalkulował odrębnie),
będzie ponosił na etapie realizacji zamówienia i wskazał tę kwotę jako 2% skalkulowanych
kosztów odbioru danej frakcji odpadów - str. 14, 16 i 18 wyjaśnień. W te koszty, zgodnie
z oświadczeniem Wykonawcy mają wchodzić: „amortyzacja, koszty warsztatowe, koszty
mycia i dezynfekcji pojazdów, koszty OC/AC (…)”.
Przystępujący przy każdej frakcji odbieranych odpadów wykazał zysk - odpowiednio 88,53 zł,
zł/Mg i 312,94 zł na każdej tonie odebranych odpadów. Przy ujęciu kwotowym dla
całego okresu trwania przedmiotowego zamówienia (30 miesięcy) będzie to zysk rzędu 542
600,37 zł na odpadach z tworzyw sztucznych, 248 956,71 zł na odpadach
wielkogabarytowych oraz 4
694,10 zł na bateriach i akumulatorach. Oznacza to, że wszelkie
nieprzewidziane koszty będą mogły być pokryte z założonego zysku.
Odwołujący zarzucił również, że przykładowo ustalona przez niego kwota 4,78 zł jako 2%
narzut za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów zużytych baterii i akumulatorów,
„w jego ocenie nie jest wystarczająca nawet dla pokrycia kosztu ubezpieczenia OC/AC
pojazdu, nawet jeśli wziąć pod uwagę tylko część tego kosztu przypadającą na jeden dzień”.
Zarzut ten
był gołosłowny i w żaden sposób nieuzasadniony czy poparty wyliczeniami.
Pojazd odbierający zużyte baterie i akumulatory będzie wykonywał tę usługę co najwyżej
jeden raz
w miesiącu (a wg warunków określonych w SWZ przez Zamawiającego
wystarczającym byłoby nawet jeden raz na trzy miesiące), zatem nawet biorąc pod uwagę
wyłącznie koszty ubezpieczenia pojazdu do 3,5t (dla tego rodzaju odpadów wystarczające
jest dysponowanie lekkim samochodem dostawczym), rocznie byłaby to kwota ok. 524 zł, co
daje dzienną składkę w wysokości 1,44 zł. Zatem po uwzględnieniu kosztów ubezpieczenia
pozostaje jeszcze kwota 3,34 zł na pozostałe, wymienione przez Przystępującego koszty.
Samochód wykorzystywany przez Przystępującego do odbioru zużytych baterii i
akumulatorów nie będzie przecież służył wyłącznie temu celowi, zatem przewidziany 2%
narzut w zupełności wystarczy na wszystkie konieczne do poniesienia koszty.
Zamawiający nie wymagał od Przystępującego przedstawienia dowodów w zakresie kosztów
pracy
. Na etapie składania oferty wykonawca miał jedynie oświadczyć, że osoby wykonujące
czynności bezpośrednio związane z realizacją przedmiotu zamówienia czyli: kierowcy,
ładowacze odpadów, osoby odpowiedzialne za koordynowanie zadań wykonawcy w zakresie
realizacji zamówienia (w szczególności nadzór nad właściwą realizacją usługi, sporządzanie
rozliczeń, sprawozdań), osoby pracujące w Biurze Obsługi Klienta będą zatrudnione przez
cały okres świadczenia usługi na umowy o pracę.
Podanie w wyjaśnieniach poziomu wynagrodzeń stosowanych w przedsiębiorstwie
Przystępującego był dla Zamawiającego wystarczający. Ponadto w swoich wyjaśnieniach
Przystępujący oświadczył, że „jest to kwota uwzględniająca całość kosztów ponoszonych
przez Przy
stępującego jako pracodawcę z tego tytułu, czyli kwotę wynagrodzenia brutto
pracownika wraz z kwotą zaliczki na podatek dochodowy, wszystkimi składkami na
ubezpieczenie społeczne odprowadzanymi przez pracodawcę, itd.”. W ocenie
Zamawiającego oznacza to, że Przystępujący uwzględnił wszystkie ponoszone przez niego
koszty w tym zakresie.
Zamawiający samodzielnie dokonał kalkulacji wynagrodzeń i
potwierdził, że przewidywane przez Przystępującego koszty ponoszone na pracownika
odbierającego odpady (zarówno kierowcy, jak i ładowacza), obejmują wszystkie wymagane
przepisami prawa
koszty, a po ich odjęciu wynagrodzenie w dalszym ciągu będzie na
poziomie znacznie przekraczającym minimalne wynagrodzenie za pracę. Przeciętne
miesięczne wynagrodzenie brutto na terenie powiatu chrzanowskiego wynosiło w 2021 r. 5
zł, a zatem wynagrodzenie jakie zamierzał zaoferować Przystępujący jest adekwatne dla
stanowisk pracy, które maja być objęte.
Odnośnie instalacji MIKI Recykling Sp. z o.o. - na potwierdzenie kosztów zagospodarowania
odpadów z tworzyw sztucznych Przystępujący złożył Zamawiającemu kopię umowy zawartej
pomiędzy PW MIKI a MIKI Recykling Sp. z o.o. W treści § 1 umowy faktycznie znajdowało
się odniesienie do Gminy Miejskiej Kraków, ale wskazanie w ust. 2 tego samego paragrafu
jasno wskazuje, że odpady będą pochodzić z terenu Związku Międzygminnego „Gospodarka
Komunalna”. Dla Zamawiającego na etapie oceny wyjaśnień było to oczywistą omyłką, nie
mającą wpływu na wartość dowodu. Przedstawiając umowę na zagospodarowanie odpadów
Przystępujący jednoznacznie udowodnił koszty, jakie będzie ponosił z tego tytułu.
Odnośnie zarzutu dotyczącego umieszczenia w umowie z MIKI Recykling Sp. z o.o. kodu
odpadu 20 01 40 mimo
braku zezwolenia na zagospodarowywanie Zamawiający wyjaśnił,
że postanowienie to było prawidłowe. Odpady wymienione w tej umowie (15 01 02, 15 01 04,
15 01 05, 15 01 06, 20 01 39, 20 01 40) będą przez właścicieli nieruchomości gromadzone
łącznie w żółtym worku lub pojemniku i razem transportowane do instalacji. W związku
z powyższym odpady te będą w instalacji odsortowane i przekazane do podmiotu
posiadającego zezwolenie na jego zagospodarowanie. Stąd w wykazie instalacji
Przystępujący wykazał, że odpady o kodzie 20 01 40 będą przekazywane do podmiotu
SCHOLZ Polska Sp. z o.o.
Odnośnie instalacji SCHOLZ Polska Sp. z o.o. - Przystępujący słusznie przyjął, że koszty
związane z zagospodarowaniem odpadu o kodzie 20 01 40 są pomijalne. Od początku
organizowania jednolitego sytemu gospodarowania odpadami komunalnymi przez
Zamawiającego, tj. od lipca 2013 r. odpad ten nigdy nie pojawił się w strumieniu odpadów
odbie
ranych przez jakiegokolwiek wykonawcę świadczącego usługę na rzecz Związku.
Odpad ten Zamawiający zamieścił w SWZ z ostrożności, tylko i wyłącznie dlatego, że jest on
wymieniony w Rozporządzeniu Ministra Klimatu z 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu
odpa
dów (Dz. U. poz. 10) jako odpad z grupy odpadów komunalnych.
Po drugie pod kodem 20 01 40 kryją się „metale” powstające w gospodarstwach domowych,
zatem sformułowanie w umowie z SCHOLZ Polska Sp. z o.o. „Przedmiotem umowy jest
sprzedaż powstałego u Sprzedawcy złomu stalowego i żeliwnego oraz złomu metali
kolorowych z wyjątkiem skrzepów stalowych N-8” zawiera w sobie odpad 20 01 40. W tej
sytuacji wyjaśnienia Przystępującego, z których wynikało, że nie będzie on ponosił żadnych
kosztów z tytułu pojawienia się odpadu o kodzie 20 01 40, a ewentualnie osiągnie dodatkowy
przychód, były dla Zamawiającego prawidłowe i wystarczające.
Odnośnie instalacji Spółdzielni Pracy „ARGO-FILM” - Przystępujący w swoich wyjaśnieniach
wskazał, że odpady zużytych baterii i akumulatorów będą magazynowane na terenie bazy
przy ul. Nad Drwiną 33 w Krakowie. Teren ten jest własnością Przystępującego, zatem nie
będzie on ponosił z tytułu magazynowania odpadów żadnych dodatkowych kosztów.
Z
umowy z „ARGO-FILM” wynikało, że minimalna ilość transportowa, które „ARGO-FILM”
przyjmie, wynosi 15 Mg.
Przystępujący otrzyma więc za sprzedaż tych odpadów 4 500 zł
netto. Dochód ten zapewni sfinansowanie kosztów transportu tych odpadów z bardzo dużym
zapasem, zważywszy na fakt, że 15 Mg baterii zajmuje przeciętnie kontener o pojemności
15 m
i będzie transportowany jednym samochodem ciężarowym. Kwota 4 500 zł jest
wystarczająca, aby przetransportować te odpady na odległość kilkuset kilometrów, natomiast
instalacja
znajduje się w Tarnowie, odległym od bazy Przystępującego w Krakowie o 76 km.
Odnośnie instalacji MB RECYKLING Sp. z o.o. - co prawda w wyjaśnieniach
Przystępującego nie znalazła się dokładna cena za przekazanie odpadów zużytych baterii i
akumulatorów MB RECYKLING, a jedynie sformułowanie „do wyceny”, niemniej jednak
oświadczył on, że „warunki cenowe nabycia ww. odpadów są zgodnie z treścią zawartej
umowy, wyceniane co do każdej konkretnej partii, tym niemniej są one analogiczne do tych
obowiązujących w stosunkach ze Spółdzielnią Pracy „ARGO-FILM”. Zamawiający uznał te
wyjaśnienia za wystarczające. Ponadto Zamawiający jest w posiadaniu dokumentów, które
potwierdza
ły, że MB RECYKLING był w stanie oferować przyjęcie ww. odpadów za kwotę 1
600 zł/Mg. W związku z powyższym skoro Przystępujący udowodnił Zamawiającemu, że
będzie osiągał nawet zysk przy współpracy z „ARGO-FILM”, to tym bardziej, biorąc pod
uwagę warunki oferowane przez MB RECYKLING, będzie w stanie go osiągnąć z tym
podmiotem.
Odnosząc się z kolei do zarzutu Odwołującego w kwestii rzekomego niewykazania
wyposażenia wymaganych przez Zamawiającego punktów w pojemniki na zużyte baterie
i akumulatory, Zamawiający stoi na stanowisku, że stwierdzenie „odpowiednie pojemniki
nieodpłatnie udostępniają wykonawcy (…) które będą nabywać od wykonawcy ww. odpady”
było prawdziwe i wystarczające. Wieloletnie doświadczenie Zamawiającego w zakresie
zbiórki zużytych baterii i akumulatorów pokazuje, że istotnie, podmioty zajmujące się
zagospodarowaniem tego
rodzaju odpadów (zużytych baterii i akumulatorów) dysponują
i nieodpłatnie wyposażają zbierających w takie pojemniki.
Niemniej jednak, nawet uznając, że Przystępujący byłby zmuszony do zakupienia
pojemników, to zysk osiągnięty ze sprzedaży tego charakteru odpadów pozwala na
sfinansowanie takich pojemników.
W zakresie zarzutu rażąco niskiej ceny w ofercie Przystępującego Zamawiający wskazał,
że cena całkowita oferty składa się z wielu elementów (cen jednostkowych). Zgodnie z art.
224 ust. 2 Pzp ustawodaw
ca wskazał, że to cena całkowita oferty złożonej, jeżeli jest niższa
o 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
ustalonej przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i pkt 10 Pzp,
musi spełniać przesłanki z omawianego przepisu, żeby została uznana za rażąco niską, a
nie tylko jeden/kilka z elementów składowych globalnej ceny.
Analiza ceny zaoferowanej
przez Przystępującego pokazuje, że jest ona o 26% niższa
od wartości zamówienia brutto oraz o 17% niższa od średniej arytmetycznej cen ofert
niepodlegających odrzuceniu. Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień
tylko i wyłącznie w zakresie cen jednostkowych dotyczących odpadów z pozycji 3, 6 i 8.
Złożone przez Przystępującego wyjaśnienia potwierdziły możliwość realizacji tych części
zamówienia za zaoferowane części jednostkowe, zatem Zamawiający prawidłowo wybrał
jego
ofertę jako najkorzystniejszą.
Od
wołujący próbował w swoim odwołaniu wykazać, że niemożliwe jest zebranie 5 Mg
odpadów obejmujących tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe oraz ich
przetransportowanie do instalacji odległej o 65 km, powrót na teren bazy w Trzebini przy
ul
. Lipcowej 58L w ciągu 8 godzin. Prawdą jest, że średnia miesięczna liczba kursów dla
tego rodzaju odpadów oraz średnia waga przewożonych odpadów jest zgodna z tym co
podał Odwołujący. Należy jednak wskazać, że obecny wykonawca transportuje odpady do
insta
lacji ZGOK Sp. z o.o. w Balinie, na odległość średnio 10 km. Oczywistym jest zatem, że
wykonawcy nie będzie zależeć na zapełnianiu pojazdu do poziomu 5 Mg odpadów, tylko
będzie kierował się własną wygodą i jechał na rozładunek wtedy, kiedy będzie to dla niego
korzystne.
Dzienne raporty wagowe przedstawiane Zamawiającemu jasno pokazują, że również obecny
wykonawca jest w stanie odbierać minimum 5 Mg odpadów jednym transportem. Oznacza
to, że przy odpowiedniej organizacji pracy, sprawnym taborze pojazdów nie tylko jest
możliwe realizowanie zamówienia w ciągu przeciętnie 41 kursów miesięcznie, ale także
realne i jak najbardziej wykonalne. Tym bardz
iej, że Przystępujący w wyjaśnieniach
oświadczył, że odpady będą transportowane do instalacji w Krakowie (odległej o ok 65 km),
zatem w jego interesie będzie pełne wykorzystanie każdego transportu, zamiast przejazdów
nie w pełni dociążonymi pojazdami.
T
wierdzenie Odwołującego że niemożliwym jest zrealizowanie pojedynczego kursu
w 8 godzin, przy założeniu założonego ładunku 5 Mg było nieprawdziwe. Zamawiający
przedstawi
ł dowód na potwierdzenie, że obecny wykonawca byłby w stanie zrealizować kurs
z odpadami tworzyw sztucznych, metali i opakowań wielomateriałowych w wystarczającym
czasie, aby odebrać odpady z nieruchomości, przetransportować je do Krakowa i wrócić
w ciągu 8 godzin. Skoro bowiem wykonawca jest w stanie zakończyć zbieranie 5 Mg
o
dpadów po 3 godzinach, to nawet jeśli dojazd zajmie załodze 3-4 godziny w obie strony to
nadal jest
realne, aby zakończyć pracę na bazie w Trzebini w ciągu 8 godzin. Zatem również
i ten zarzut
był chybiony.
W zakresie zarzutu
nierealnego wyliczenia kosztów opłat drogowych dla 1 kursu na poziomie
5,05 zł - miedzy terenem Gmin Chrzanów, Libiąż, Trzebinia a Krakowem występuje
stosunk
owo gęsta sieć dróg i możliwe są różne trasy dojazdu. Odwołujący przyjął
odpowiadającą mu trasę dla potrzeb odwołania i nie wziął pod uwagę innych możliwości
dojazdu. N
awet jeśli przyjąć, że Przystępujący pominął niektóre koszty dotyczące opłat
drogowych,
Zamawiający podkreśla, że na każdej tonie odpadów przewidział on zysk
w wysokości 13,42%, z którego może pokryć wszelkie nieprzewidziane koszty.
Zamawiający podkreślił ponadto, że nigdzie w dokumentacji zamówienia nie znajduje nakaz
obligatoryjnego rea
lizowania kursów oddzielnie dla każdej z gmin należących do Związku.
Zamawiający wymagał jedynie, by raporty były sporządzane odrębnie dla każdej z gmin.
Możliwe jest więc zbieranie odpadów z danej gminy na Kartę Przekazania Odpadu
Komunalnego (KPOK),
ważenie pojazdu na wadze dostępnej choćby w każdym z Punktów
Selektywnego Zbierania prowadzonych przez Związek, potwierdzenie wagi zebranych
odpadów w systemie BDO, a następnie odbiór odpadów z kolejnej gminy na nową KPOK,
do zapełnienia transportu, a ostatecznie rozładunek pojazdu w instalacji, gdzie waga z
dwóch kart byłaby weryfikowana i obie karty zatwierdzane.
Zamawiający podniósł również, że posiada dzienne raporty wagowe, które pokazują,
że możliwym jest odbieranie odpadów wielkogabarytowych w ilości 7 Mg w ramach jednego
kursu
(złożone jako dowód).
listopada 2022 r. Przystępujący ustosunkował się pisemnie do zarzutów odwołania.
Przystępujący poparł w całości stanowisko Zamawiającego oraz przedstawił zbliżoną
argumentację w zakresie wniosku o odrzucenie oraz oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i piśmie
procesowym,
a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła
i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
1. dokumentacji
postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
2. oferty
Przystępującego,
korespondencji Zamawiającego z Przystępującym, w szczególności wezwania
do wyjaśnienia ceny oferty oraz złożonych w odpowiedzi wyjaśnień Przystępującego,
dokumentów złożonych jako dowody przez Odwołującego, Zamawiającego
i Przystępującego wraz z pismami procesowymi oraz w toku posiedzenia niejawnego
z udziałem stron.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z Punktem II Opisu
przedmiotu zamówienia:
„Przedmiot zamówienia obejmuje:
− odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będących
w zorganizowanym przez Związek systemie gospodarowania odpadami
komunalnymi,
− odbieranie przeterminowanych leków i zużytych baterii i akumulatorów
z wyzna
czonych punktów na terenie Związku,
− transport odebranych od właścicieli nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych)
odpadów komunalnych (kod odpadu 20 03 01) do Instalacji Komunalnej, prowadzonej
przez Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi Sp. z o.o. w Balinie, ul. Głogowa
− transport poniżej wymienionych rodzajów odpadów komunalnych odebranych
od właścicieli nieruchomości i z wyznaczonych miejsc (leki, baterie) do instalacji
wskazanych przez Wykonawcę w ofercie i ich zagospodarowanie zgodnie z
hierarc
hią sposobów postępowania z odpadami:
15 01 01 Opakowania z papieru i tektury
15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych
15 01 04 Opakowania z metali
15 01 05 Opakowania wielomateri
ałowe
15 01 06 Zmieszane odpady opakowaniowe
15 01 07 Opakowania ze szkła
20 01 01 Papier i tektura
20 01 02 Szkło
20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
20 01 31 Leki cytotoksyczne i cytostatyczne
20 01 32 Leki inne niż wymienione w 20 01 31
01 33 Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi
w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz nie sortowane baterie i akumulatory
zawierające te baterie
20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33
20 01 39 Tworzywa sztuczne
20 01 40 Metale
20 02 01 Odpady zielone
20 03 07 Odpady wielkogabarytowe
− wyposażenie właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi
jednorodzinnymi oraz nieruchomości niezamieszkałych (w tym części nieruchomości
niezamieszkałej w nieruchomości mieszanej) w worki na odpady komunalne zbierane
selektywnie, tj. n
a papier, na tworzywa sztuczne i metale oraz na szkło,
− wyposażenie właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi
wielolokalowymi (w tym części nieruchomości zamieszkałej w nieruchomości
mieszanej) w pojemniki na odpady zbierane selektywnie (na papier, na tworzywa
sztuczne i metale oraz na szkło),
− gotowość odpłatnego (na odrębne zlecenie właścicieli nieruchomości położonych
na terenie Związku) świadczenia usług polegających na myciu i dezynfekcji
pojemników.
Zagospodarowanie odpadów należy prowadzić w sposób zapewniający osiągnięcie
poziomów, o których mowa w art. 3 b i 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach”.
Zgodnie z informacją z otwarcia ofert z 9 września 2022 r. oferty w postępowaniu złożyli:
1. P
rzystępujący - z ceną całkowitą 41 598 190,44 zł,
Odwołujący - z ceną całkowitą 52 979 141,46 zł,
Alba Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. z siedzibą
w Dąbrowie Górniczej - z ceną całkowitą 55 288 062,00 zł,
Zakład Gospodarki Komunalnej Bolesław Sp. z o.o. z siedzibą w Bolesławiu - z ceną
całkowitą 53 994 868,20 zł.
Zamawiający przeznaczył na realizację przedmiotu zamówienia 56 204 604,00 zł.
W zakresie odbioru i zagospodarowania w instalacjach wskazanych przez
Przystępującego
w Ze
stawieniu instalacji zaoferował on następujące ceny:
2. Odpady segregowane: papier i tektura (15 01 01, 20 01 01)
Cena jednostkowa netto: 659,55 zł,
Cena
całkowita netto: 2 824 193,10 zł,
Cena całkowita brutto: 3 050 128,55 zł;
3. Odpady segregowane: tworzywa sz
tuczne, metale, opakowania wielomateriałowe
Cena jednostkowa netto: 659,55 zł,
C
ena całkowita netto: 4 042 381,95 zł,
Cena całkowita brutto: 4 365 772,51 zł;
Odpady segregowane: szkło (15 01 07)
Cena jednostkowa netto: 659,55 zł,
Cena całkowita netto: 3 522 656,55 zł,
Cena całkowita brutto: 3 804 469,07 zł;
5. Bioodpady (20 01 08, 20 02 01)
Cena jednostkowa netto: 659,55 zł,
Cena całkowita netto: 10 476 951,75 zł,
Cena całkowita brutto: 11 315 107,89 zł;
6. Odpady wielkogabarytowe (20 03 07)
Cena jednostkowa netto: 659,55 zł,
Cena całkowita netto: 3 510 784,65 zł,
Cena całkowita brutto: 3 791 647,42 zł;
7. Przeterminowane leki (20 01 31*, 20 01 32)
Cena jednostkowa netto: 6 000,00 zł,
Cena całkowita netto: 90 000,00 zł,
Cena całkowita brutto: 97 200,00 zł;
Zużyte baterie i akumulatory (20 01 33*, 20 01 34)
Cena jednostkowa netto: 500,00 zł,
Cena całkowita netto: 7 500,00 zł,
Cena całkowita brutto: 8 100,00 zł.
21 września 2022 r. Zamawiający na podstawie art. 224 ust. 1 Pzp wezwał Przystępującego
do złożenia wyjaśnień ceny oferty. Zamawiający w następujący sposób określił zakres
oczekiwanyc
h wyjaśnień:
„Zamawiający przeanalizował ceny jednostkowe wyszczególnione w formularzu kalkulacyjnym,
stanowi
ącym załącznik do oferty i stwierdził, że ceny w pozycjach 3, 6 i 8 są niższe o ponad 30%
w stosunku do wartości zamówienia przewidzianej przez Zamawiającego oraz w stosunku
do średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu.
W związku z powyższym Zamawiający wzywa, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego
pisma, do złożenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia wyżej
wymienionych części składowych oferty. W wyjaśnieniach należy wykazać, że ceny jednostkowe
zawierają wszystkie niezbędne do realizacji zamówienia elementy, w tym m.in. koszty odbioru,
transportu
i zagospodarowania odpadów”.
września 2022 r. Przystępujący złożył wyjaśnienia. Ich część pierwotnie była objęta tajemnicą
przedsiębiorstwa, ale zostały one odtajnione przez Zamawiającego na mocy wyroku Krajowej
Izby Odwoławczej o sygn. akt KIO 2712/22.
Po przeprowadzeniu dowodu z
wyjaśnień Przystępującego Izba uznała, że zarzut nr 1 nie
potwierdził się. Podkreślenia wymaga, na co Izba wielokrotnie zwracała uwagę w swoim
orzecznictwie, że podstawą oceny wyjaśnień ceny oferty jest sprawdzenie czy były one
adekwatne
do zadanych przez zamawiającego pytań. Biorąc pod uwagę treść pisma
Przystępującego z 28 września 2022 r. Izba uznała, że nie ulega wątpliwości, że Przystępujący
udzielił odpowiedzi na pytania Zamawiającego w stopniu co najmniej wystarczającym. Niecelowe
jest przytoczenie
w treści uzasadnienia kilkunastu stron wyjaśnień, szczególnie, że istotą zarzutu
było twierdzenie o braku odniesienia się do szeregu kwestii, które w ocenie Odwołującego winny
być wyjaśnione.
Głównym powodem oddalenia zarzutu nr 1 była ogólnikowa treść wezwania do wyjaśnień –
Zamawiający nie oczekiwał wyjaśnienia tych wszystkich szczegółowych elementów, których
zdaniem Odwołującego brakowało. Z tego względu w pełni dopuszczalne było złożenie przez
Przystępującego wyjaśnień nawet o znacznym stopniu ogólności. Przystępujący w jasny sposób
wykazał sposób kalkulacji ceny oferty w zakresie poz. 3, 6 i 8 kosztorysu ofertowego.
Argumentacja Odwołującego nie znajduje natomiast oparcia w treści wezwania do wyjaśnień.
Podkreślenia wymaga przy tym, że podstawą wezwania skierowanego do Przystępującego był
art. 224 ust. 1 Pzp, zgodnie z którym jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części
składowe, wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub budzą wątpliwości
zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi w dokumentach zamówienia lub wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający
żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu,
lub ich istotnych części składowych. Tym samym to w gestii Zamawiającego była decyzja co do
tego jakie części oferty Przystępującego budzą wątpliwości i jaki poziom szczegółowości
wyjaśnień może służyć ich ewentualnemu rozwianiu. Odwołujący (abstrahując od kwestii terminu
do podniesienia zarzutu)
nie kwestionował zakresu wezwania do wyjaśnień, nie polemizował
również z jego treścią.
W zakresie argumentów, które w wyjaśnieniach zawarł Przystępujący, Izba wskazuje, że sposób
p
oparcia ich dowodami był należyty. Za takie dowody uznać należy oświadczenia zawarte
w wyjaśnieniach dotyczące posiadanego zaplecza w postaci pojazdów czy też zasad
wynagradzania. Nie budzi wątpliwości, że oświadczenie może być dowodem i nie ma przy tym
z
naczenie, czy takie oświadczenie zostanie złożony jako odrębny załącznik do wyjaśnień, czy też
zostanie zawarte w ich treści. Skoro Odwołujący kwestionował prawdziwość oświadczeń
Przystępującego winien fakt ten wykazać. Odwołujący ograniczył się jednak do zarzutu braku
dowodów i twierdzeń o braku wiarygodności stanowiska Przystępującego.
W zakresie kosztów zatrudnienia Izba wskazuje, że na moment składania ofert Zamawiający nie
wymagał od wykonawców dysponowania pracownikami na potrzeby realizacji przedmiotu
zamówienia. Trudno w tej sytuacji wymagać od Przystępującego by złożył w charakterze
dowodów umowy o pracę z osobami, które ewentualnie będzie musiał zatrudnić dopiero w
późniejszym okresie. Odwołujący nie wykazał również, by z treści wyjaśnień Przystępującego
wynikało, że nie zostaną zachowane wymogi wynikające z przepisów prawa pracy.
W zakresie zarzutu nr 2 wskazać należy:
Stanowisko Odwołującego w zakresie czasu dojazdu jako jednego z elementów, który miał
świadczyć o niedoszacowaniu ceny oferty Przystępującego nie był wiarygodny. O ile oczywiste
jest, że dojazd do instalacji wskazanych przez Przystępującego będzie wymagał czasu, nie
oznacza to, że w pozostałym, założonym przez Przystępującego ośmiogodzinnym dniu pracy
niemożliwe jest zebranie zakładanej ilości odpadów. Twierdzenia Odwołującego dotyczące
zaniżonych kosztów przejazdu do instalacji Przystępującego były również niewiarygodne – koszty
opłat z systemu eToll będą ponoszone przez Przystępującego wyłącznie w przypadku
korzystania z niego z płatnych odcinków dróg. Biorąc jednak pod uwagę, że przedmiot
zamówienia ma być realizowany na obszarze o dużej ilości dróg to możliwy jest wybór odcinków,
z których korzystanie nie wymaga opłat. Odwołujący nie wykazał przy tym, że korzystanie z
płatnych odcinków jest w ogóle niezbędne. Sam fakt, że w pobliżu miejsca realizacji usługi na
rzecz Zamawiającego przebiega płatna autostrada niczego nie dowodzi. Przystępujący z kolei w
wystarczający sposób uzasadnił powód, dla którego przyjął koszty z tytułu opłat eToll na
poziomie 5,05 zł za kurs. W piśmie procesowym Przystępujący wskazał: „stawka eTOLL przyjęta
w kalkulacji RNC w kwocie
5,05 zł za kurs stanowi stawkę uśrednioną, wynikającą z tego, że
możliwe jest (i co warto podkreślić w pełni racjonalne) również poruszanie się na odcinku
pomiędzy rejonem zbiórki i instalacją MIKI RECYKLING Sp. z o.o., znajdującą się w Krakowie
przy ul.
Nad Drwiną 33, po trasach, na których nie dojdzie do pobrania żadnych opłat z tytułu
eTOLL, albo opłaty te będą niższe niż 1,00 zł. Jest też wiele dostępnych tras, na których opłata z
tytułu eTOLL kształtuje się na poziomie około 2,50 zł za przejazd w jedną stronę. Dlatego też
przystępujący przyjął średnią wartość 5,05 zł na każdy jeden kurs jako miarodajną dla
skalkulowania ceny ofertowej
”. Stanowisko to w ocenie Izby jest racjonalne, ponadto jako poparte
dowodem (
załącznik nr 17 do pisma Przystępującego) - wiarygodne.
Nie potw
ierdziło się twierdzenie Odwołującego, że niemożliwe jest zmniejszenie ilości
kursów z odpadami przez wzrost wykorzystywanej ładowności pojazdów do 5 Mg (i
odpowiednio 7 Mg w przypadku odpadów wielkogabarytowych). Izba wskazuje, że po
przeprowadzeniu dowodów złożonych przez Odwołującego i Zamawiającego uznała, że o ile
takie przypadki zdarzają się stosunkowo rzadko, to jednak możliwe jest osiągnięcie
zakładanego przez Przystępującego obniżenia ceny oferty przez zwiększenie efektywności
wykorzystania ładowności pojazdów i zmniejszenie liczby kursów. Z dowodów złożonych
przez Odwołującego jasno wynika, że w czasie, gdy przedmiotową usługę na rzecz
Zamawiającego świadczył Przystępujący, nawet nie zbliżył się on do zakładanego obecnie
poziomu efektywności. Odwołujący nie podjął jednak choćby próby wykazania, że dowody
dotyczące wcześniejszej realizacji usługi przez Przystępującego są miarodajne do oceny
zamiaru sposobu świadczenia zamówienia w 2023 r. Odwołujący poprzestał w tym zakresie
na oświadczeniu. Nie wiadomo zatem jakiego sposobu realizacji usługi wymagał
Zamawiający, nie wiadomo nawet jaki był zakres tej usługi. Z tego względu Izba uznała, że
dowód ten nie jest wystarczający do uznania, że Przystępujący zaoferował rażąco niską
cenę.
Wnioski wyciągnięte przez Odwołującego z dowodu Zamawiającego dotyczącego
efektywności realizacji odbioru odpadów w zakresie umowy realizowanej w 2022 r. przez
Odwołującego również nie dawały podstawy do uznania, że założenie Przystępującego jest
nierealne.
Odwołujący nie podjął żadnej próby wykazania, że dane wynikające z
dokumentów Zamawiającego mają na tyle obiektywny charakter, że na ich podstawie można
uznać, że nie da się osiągnąć ładowności pojazdów rzędu 5 (odpowiednio 7 Mg).
Pozostałe dowody złożone przez Odwołującego na poparcie zarzutu nr 2 Izba uznała
za niewystarczające, a w konsekwencji zarzut nr 2 został oddalony.
Is
totne jest przy tym, że Przystępujący nie wyjaśnił w jaki sposób ma zamiar osiągnąć
tak skokowy wzrost wagi odpadów ładowanych do pojazdów. Odwołujący nie podniósł
jednak w tym zakresie żadnych argumentów zarzutów dotyczących niewystarczających
wyjaśnień Przystępującego z 28 września 2022 r. Izba będąc związana zarzutami odwołania
nie wzięła zatem tej okoliczności w toku oceny zasadności zarzutu nr 1.
W zakre
sie zarzutu nr 2 Izba uznała, że Odwołujący błędnie założył, że obowiązkiem
wykonawcy jest osobiste dysponowanie pojemnikami na baterie i akumulatory.
Przedmiot zamówienia obejmuje odbieranie przeterminowanych leków oraz zużytych baterii
i akumulatorów z wyznaczonych punktów na terenie Związku. Zgodnie z punktem 2.2.7 OPZ:
„Wykonawca zapewni pojemniki na zużyte baterie. Pojemniki należy dostarczyć najpóźniej
do dnia 31.12.2022 r.
Pojemniki na zużyte baterie mają mieć pojemność co najmniej 15 litrów, lecz nie więcej
niż 50 l, powinny być wykonane z trwałego materiału, z zamknięciem uniemożliwiającym
otwarcie pojemnika przez nieuprawnione osoby. Na pojemnikach należy umieścić logo
Związku oraz oznakować napisem Pojemnik na zużyte baterie i akumulatory.
Wyko
nawca potwierdzi Zamawiającemu dostarczenie pojemników do ww. punktów w
terminie do 3 dni roboczych od dnia jego dostarczenia
”.
Wbrew twierdzeniu Odwołującego z powyższego wcale nie wynikało, by wykonawca nie
mógł w powyższym zakresie skorzystać z darmowych pojemników oferowanych przez
podmioty
zajmujące się przetwarzaniem odpadów (zużytych baterii i akumulatorów).
Ponadto, biorąc pod uwagę, że niesporne między stronami było, że wartość pojemników na
te odpady na tle wartości całej oferty jest marginalna. W konsekwencji zarzut nr 3 został
oddalony.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………