Sygn. akt: KIO 2995/22
POSTANOWIENIE
z dnia 24 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Anna Kuszel – Kowalczyk
Protokolant:
Bogusława Tokarczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego w dniu 24 listopada 2022 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 listopada 2022 r. przez wykonawcę Orange Polska
S.A. z
siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Narodowy Fundusz
Zdrowia Centrala z
siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawcy ComCERT S.A.
z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przyst
ąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego
postanawia:
1. umorzy
ć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Ur
zędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Orange Polska S.A. z
siedzibą w Warszawie kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 usta
wy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022, poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jeg
o doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
…………….........................……
Sygn. akt: KIO 2995/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Narodowy Fundusz Zdrowia Centrala z siedzibą w Warszawie prowadzi
postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego pn.: „Zakup i wdrożenie usługi SOC
(Security Operations Center) wraz z utrzymaniem i wsparciem technicznym
”. Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w dniu 31 października 2022 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod nr 2022/S 210-602927.
Postępowanie jest prowadzone na podstawie
przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa
Pzp
”).
W dniu 10 listopada 2022 r., O
dwołujący, tj. Orange Polska S.A. z siedzibą w
Warszawie,
wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści
o
głoszenia o zamówieniu oraz Opisu Potrzeb i Wymagań (dalej „OPiW”).
Odwołujący zarzucił zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy:
1. Opisanie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej w odniesieniu
do osób, które zostaną skierowane do realizacji zamówienia w charakterze Analityka
bezpieczeństwa II linii SOC w sposób nieproporcjonalny i nieprzydatny do oceny zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia z uwagi na wymaganie, aby osoby te
osiągnęły określone rezultaty w zawodach, treningach, turniejach lub ćwiczeniach z zakresu
cyberbezpieczeństwa lub też należały do zespołów, które zajęły określone miejsca w
rankingach, co jest nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia, którym nie jest osiągnięcie
określonych rezultatów na zawodach z cyberbezpieczeństwa, lecz świadczenia usług SOC,
a osiąganie określonych rezultatów na zawodach nie potwierdza wymaganych kompetencji
do świadczenia usług SOC przez osoby skierowane do realizacji zamówienia przez
wykonawcę, co stanowi naruszenie art. 112 ust. 1 Pzp;
2. Wymaganie podmiotowych środków dowodowych, które nie są niezbędne do
potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu z uwagi na to, że dla wykazania
spełniania warunku udziału w postępowaniu, w zakresie posiadania przez osoby mające
pełnić funkcję Analityka bezpieczeństwa II linii wsparcia SOC odpowiednich certyfikatów z
zakresu cyberbezpieczeństwa, Zamawiający wymaga oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających, że osoby te osiągnęły określone rezultaty w zawodach, treningach,
turniejach lub ćwiczeniach z zakresu cyberbezpieczeństwa lub też należały do zespołów,
które zajęły określone miejsca w rankingach, przy jednoczesnym braku wymagania złożenia
certyfikatów, albo oświadczeń, że osoby te posiadają certyfikaty, co oznacza, że podmiotowe
środki dowodowe nie służą potwierdzeniu spełniania warunków udziału w postępowaniu
określonych przez Zamawiającego, co jest niezgodne z art. 124 pkt 2) Pzp.
3. Opisanie warunku ud
ziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej
w odniesieniu do doświadczenia bez wskazania minimalnego poziomu zdolności z uwagi na
niewskazanie, czy dla wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu,
polegających na zrealizowaniu dwóch różnych rodzajów usług, określonych w Roz. III ust.
4.1) pkt 1) i 2)
OPiW, wykonawca może posłużyć się jedną usługą, która swoim zakresem
obejmowała prace określone dla każdego z rodzajów usług opisanych przez Zamawiającego
w Roz. III ust. 4.1) pkt 1) i 2) OPiW, co stanowi naruszenie art. 112 ust. 1 Pzp;
4. Opisanie warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej
w odniesieniu do doświadczenia, określonego w Roz. III ust. 4) ust. 1 pkt 2) OPiW w sposób
nieproporcjonalny do przedm
iotu zamówienia i nieuzasadniony dla oceny zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, z uwagi na wskazanie nadmiernej liczby
tj. minimum 2 pełnowymiarowych usług SOC, świadczonych nieprzerwanie przez okres
minimum 12 miesięcy każda, w środowisku klienta, które spełniają co najmniej jeden
warunek tj. ilości EPS (min. 3000), alarmów na dobę (min. 20) i wielkości monitorowanego
środowiska (1000 elementów), która to ilość świadczonych usług SOC nie jest niezbędna do
wykazania możliwości należytego wykonania zamówienia (dla wykazania należytego
wykonania zamówienia adekwatne byłoby wykazanie się przez wykonawcę świadczeniem
jednej usługi SOC spełniającym warunki określone w Roz. III ust. 4) ust. 1 pkt 2) OPIW),
które to wymagania, z uwagi na wygórowane, nieproporcjonalne wielkości, prowadzą do
ograniczenia konkurencji, a jednocześnie nie są uzasadnione oceną możliwości należytego
wykonania przez Wykonawcę przedmiotu zamówienia, co stanowi naruszenie art. 112 ust. 1
oraz art. 16 pkt 3) Pzp.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany treści OPiW poprzez:
1. Wykreślenie w Roz. III ust. 4).3 pkt 2 lit. d) sformułowania „na potwierdzenie warunku
na
leży przedstawić oświadczenie Wykonawcy lub przedstawić dokument potwierdzający
zajęcie jednego z trzech pierwszych miejsc w zawodach, treningach, turniejach lub
ćwiczeniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, w szczególności w:
1. Core NetWars Tournament )
2. Cyber Defense NetWars )
3. DFIR NetWars Tournament )
4. Grid NetWars Tournament )
5. ICS NetWars Tournament )
lub dokumentu potwierdzającego udział w zespole, który w przeciągu ostatnich pięciu lat
zajął przynajmniej raz w klasyfikacji polskich zespołów piąte lub lepsze miejsce w światowym
rankingu CTFtime”.
2. Zastrzeżenie, że dla wykazania doświadczenia polegającego na wykonaniu jednej usługi
określonej w Roz. III 4).1 pkt 1) OPiW i polegającego na wykonaniu jednej usługi określonej
w Roz. III 4).
1 pkt 2) OPiW wykonawca może posłużyć się wykazaniem realizacji jednej
usługi, która obejmowała prace ujęte w Roz. III 4).1 pkt 1) oraz pkt 2) OPiW;
3. Zmianę warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej i zawodowej
w zakresie doświadczenia określonego w Roz. III 4).1 pkt 2) OPiW w następujący sposób:
„co najmniej 1 pełnowymiarowa usługa SOC, świadczona nieprzerwanie przez okres
minimum 12 m-
cy każda, w środowisku klienta, która spełnia co najmniej jeden z poniższych
warunków:
1) syste
my klientów generują łącznie co najmniej 3000 EPS lub
2) systemy klientów generują łącznie co najmniej 20 alarmów na dobę lub
3) wielkość monitorowanego środowiska klienta szacowana jest na poziomie 1000
elementów (platformy bezpieczeństwa, stacje robocze, serwery, urządzenia sieciowe itp.).”.
Do postępowania odwoławczego w terminie przewidzianym ustawą z 11 września
2019 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022, poz. 1710 ze zm., dalej ustawa
Pzp),
przystąpienie po stronie Odwołującego, zgłosił wykonawca ComCERT S.A. z siedzibą
w Warszawie.
W dniu 22 listopada 2022 r., drog
ą elektroniczną, wpłynęło do Izby oświadczenie
Z
mawiającego o częściowym uwzględnieniu odwołania w zakresie zarzutu nr 2 co do zasady
oraz
uwzględnieniu wniosku Odwołującego, w zakresie w jakim zmierza on do zastrzeżenia,
że dokumentem potwierdzającym spełnienie warunków pozostaje oświadczenie wykonawcy.
W dniu 23 listopada 2022 r. O
dwołujący, drogą elektroniczną, złożył oświadczenie o
wycofaniu
odwołania, jednocześnie wnosząc o umorzenie postępowania odwoławczego na
podstawie art. 568 pkt 3 ) ustawy Pzp w zw. z art.
522 ust. 3 ustawy Pzp, co Izba odczytała
jako wycofanie odwołania w zakresie pozostałych zarzutów tj. nie uwzględnionych przez
Zamawiaj
ącego pismem z dn. 22 listopada 2022 r.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na podstawie art. 522 ust. 3 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią
tego przepisu w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
przedstawionych w
odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez Odwołującego, Izba
może umorzyć postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron
oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 3 ustawy Pzp umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3 tejże ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 ustawy Pzp
w
zw. z § 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wys
okości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z
2020 r. p
oz. 2437), nakazując dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ………………………….………