Sygn. akt: KIO 3000/22
POSTANOWIENIE
z dnia 21 listopada 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 21 listopada 2022 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 12
listopada 2022 r. przez Wykonaw
cę Remondis sp. z o.o. (ul. Zawodzie 18, 02-981
Warszawa) w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Gmina Miasto Zgierz
(plac Jana Pawła II 16, 95-100 Zgierz)
postanawia:
1. um
orzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Wykonawcy Remondis sp. z o.o. (ul. Zawodzie 18, 02-981 Warszawa) kwoty 13500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej 90 %
uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 3000/22
Uzasadnienie
Zamawiający Gmina Miasto Zgierz prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego,
którego przedmiotem jest odbieranie i
zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie Gminy
Miasto Zgierz.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się 30 września 2022 r. w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej pod numerem 2022/S 189-534418.
Jak wskazał Odwołujący Remondis sp. z o.o., 2 listopada 2022 roku Zamawiający
opublikował odpowiedzi na wnioski o wyjaśnienie SWZ, zmianę SWZ wraz załącznikami oraz
sprostowanie ogłoszenia.
12 listopada 2022 roku
Odwołujący Remiondis sp. z o.o. wniósł odwołanie, w którym zarzucił
Zamawiającemu:
opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie Punktu wymiany rzeczy w dokumentach
wyjaśnień i zmian opublikowanych w dniu 2 listopada 2022 r. w sposób niewyczerpujący,
który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim Zamawiający nie wskazał
ilości rzeczy (objętość/ waga), jaka będzie przekazywana do Punktu wymiany rzeczy; czym
Zamawiający naruszył art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 135 ust. 2 Pzp,
opisanie obowiązków wykonawcy objętych opisem przedmiotu zamówienia w sposób
niezgodny z przepisami prawa powszechnie obowiązującego w zakresie, w jakim
Zamawiający obliguje Wykonawcę do złożenia raportów o osiągniętym poziomie
przygotowa
nia do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, poziomie
ograniczenia
masy odpadów komunalnych przekazywanych do składowania oraz o poziomie
składowania za okres od 1.01.2024 r. do 28.02.2025 r. w terminie do 10 marca 2025 r. na
podstawie szacunkowych danych, którymi dysponuje Wykonawca a nie na podstawie danych
rzeczywistych i w efekcie tego
przewidzenie we wzorze umowy sankcji za niewywiązanie się
z obowiązku osiągnięcia poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów
komunalnych, poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych przekazywanych do
składowania oraz poziomu składowania za okres od 1.01.2024 r. do 28.02.2025 r., które to
niewywiązanie się z obowiązku jak i wysokość kary umownej ustalane są na podstawie
szacunkowych danych a nie danych rzeczywistych, tj. w sposób niezgodny z przepisami
prawa powszech
nie obowiązującego, rażąco sprzeciwiający się właściwości (naturze)
przedmiotowego stosunku prawnego,
czym Zamawiający naruszył art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z
art. 353
Kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp,
opisanie przedmiotu zamówienia w zakresie jednodniowej akcji ekologicznej „Zdasz i
wygrasz" oraz w zakresie współorganizacji konkursu „Czyste osiedle - rajd ekologiczny" w
dokumentach wyjaśnień i zmian opublikowanych w dniu 2 listopada 2022 r. w sposób
niewyczerpujący, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję w zakresie, w jakim
Zamawiający nie wskazał ilości odpadów (objętość/ waga), jaka będzie odebrana i
zagospodarowana w ramach akcji i konkursu oraz koniecznej do wstawienia ilości
pojemników, czym Zamawiający naruszył art. 16 pkt 1 Pzp w zw. z art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z
art. 135 ust. 2 Pzp,
wprowadzenie we wzorze umowy sankcji za zwłokę w rozpoczęciu prowadzenia PSZOK
oraz za niefunkcjonowanie PSZOK zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia
sprzeciwiającej się właściwości (naturze) przedmiotowego stosunku prawnego, która to
sankcja ponadto może utrudniać uczciwą konkurencję, czym Zamawiający naruszył art. 16
pkt 1 Pzp w zw. z art. 353
Kc w zw. z art. 8 ust. 1 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania zmian
w SWZ w spo
sób wskazany w odwołaniu.
18 listopada 2022 roku
Odwołujący przesłał pismo, w którym oświadczył, że cofa odwołanie
w całości.
Wobec powyższego, stosownie do art. 568 pkt 1) ustawy Prawo zamówień publicznych z 11
września 2019 r., postępowanie podlegało umorzeniu.
Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania odwoławczego wydano na podstawie art. 557
ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. oraz § 9 ust. 1 pkt 3a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych
rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu
pobierania wpisu
wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437), z którego wynika, że w
przypadku
cofnięcia odwołania, Odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Przewodni
czący: ………………………..……..