Sygn. akt: KIO 3100/22
POSTANOWIENIE
z dnia 06 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udzia
łem stron w dniu 06 grudnia 2022 r.
w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 23
listopada 2022 r. przez
Odwołującego Medikol Solution sp. z o.o. (ul. Polska 118, 60-401
Poznań) w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Samodzielny Publiczny
Zespół Opieki Zdrowotnej w Mińsku Mazowieckim (ul. Szpitalna 37, 05-300 Mińsk
Mazowiecki)
postanawia:
1. umo
rzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
Medikol Solution sp. z o.o. (ul. Polska 118, 60-401 P
oznań) kwoty 7500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2
ustawy z dnia 11 września 2019r. - Prawo
Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 3100/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Mińsku Mazowieckim
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem są
„przeglądy i konserwacja sprzętu medycznego”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 2022/BZP 00340223/01.
28 listopada 2022 roku
Odwołujący Medikol Solution sp. z o.o. wniósł odwołanie w zakresie
pakietów nr 16, 18 i 68, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
I - art. 18 ust. 1 i 3 w zw. z art. 74 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia
16.08.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w zw. z art. 239 ust. 1 Pzp - poprzez:
a)
zaniechanie udostępnienia Odwołującemu przekazanego przez wykonawcę SK- MED
uzasadnienia zas
trzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa zawartej w złożonych przez tego
wykonawcę wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny, podczas gdy takie uzasadnienie nie zawiera
tajemnicy przedsiębiorstwa (nie posiada wartości gospodarczej) i jak wynika z utrwalonego
orzeczni
ctwa ze swej istoty nie może być utajniane, a nadto wykonawca SK-MED nie
wykazał, aby samo uzasadnienie zastrzeżenia zawierało tajemnicę przedsiębiorstwa - co
uniemożliwiło postawienie zarzutów w zakresie rażąco niskiej, błędu w obliczeniu ceny i
niezgodno
ści oferty z warunkami zamówienia - w szczególności w zakresie zatrudnienia
osób wykonujących czynności serwisanta na podstawie umowy o pracę.
Z ostr
ożności, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu podniesionego w lit. a) lub uznania, że
uwzględnienie tego zarzutu nie jest wystarczające do uwzględnienia odwołania w zakresie
nakazania
Zamawiającemu
unieważnienia
wyboru
najkorzystniejszej
oferty
najkorzystniejszej
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu nieprawidłowe:
b)
u
znanie za skuteczne zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa wyjaśnień
rażąco niskiej ceny, a także uzasadnienia objęcia ww. informacji tajemnicą i tym samym
zaniechanie
ich ujawnienia Odwołującemu, pomimo iż wykonawca SK-MED nie wykazał
zasadności uznania tych informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa, w szczególności:
i.
nie wykazał wartości gospodarczej zastrzeganych informacji,
ii.
nie wykazał, aby podjął konkretne działania w celu zachowania poufności
przedmiotowych informacji,
iii.
dokonał zastrzeżenia wyjaśnień w sposób całościowy, w zakresie całej treści ww.
wyjaśnień i wszystkich zawartych w nich informacji, bez ich rozróżnienia na odrębne
kategorie czy rodzaje informa
cji, co świadczy o braku dokonania przez tego wykonawcę
jakiejkolwiek analizy odnośnie do tego, które konkretnie informacje i dlaczego posiadają
wartość gospodarczą, a jednocześnie skutkuje objęciem zastrzeżeniem informacji, które w
oczywisty sposób żadnej wartości nie zawierają, a jednocześnie uzasadnienie zastrzeżenia
tajemnicy samo w sobie nie mogło zawierać tajemnicy, bowiem nie obejmuje ono żadnych
innych informacji niż te, które miałyby przekonać Zamawiającego o zasadności utajnienia
wyjaśnień, a nadto nawet gdyby miało ono zawierać (wyłącznie w określonym, wąskim
zakresie) jakąkolwiek tajemnicę, to wykonawca SK-MED również powinien uzasadnić objęcie
zastrzeżeniem poufności treści „uzasadnienia", czego wykonawca SK-MED nie uczynił,
iv.
zast
osował analogiczne uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa, w stosunku do
tego, które zostało uznane za nieskuteczne:
w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 31.03.2022 r., sygn. akt KIO 674/22,
dotyczącym utajnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny wykonawcy SK-MED w postępowaniu
prowadzonym przez Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Olsztynie,
oraz
w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22.08.2022 r., sygn. akt KIO 2044/22,
dotyczącym utajnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny wykonawcy SK- MED w postępowaniu
prowadzonym prz
ez Samodzielny Publiczny Specjalistyczny Zakład Opieki Zdrowotnej
„Zdroje" w Szczecinie;
II. art. 74 ust. 1 i 2 w zw. z art. 16 pkt 1 i 2 Pzp -
poprzez zaniechanie udostępnienia
Odwołującemu wezwania do wyjaśnienia ceny oferty oraz innych wezwań skierowanych do
wykonawcy SK-
MED, jak również pozostałych pism wymienianych między Zamawiającym a
wykonawcą SK-MED, podczas gdy wniosek Odwołującego z dnia 18.11.2022 r. oraz
ponowny wniosek z dnia 21.11.2022 r. o udostępnienie dokumentacji postępowania dotyczył
całości korespondencji między Zamawiającym a Wykonawcą - co uniemożliwiło postawienie
zarzutów w zakresie rażąco niskiej, błędu w obliczeniu ceny i niezgodności oferty z
warunkami zamówienia - w szczególności w zakresie zatrudnienia osób wykonujących
czynności serwisanta na podstawie umowy o pracę;
III. art. 239 ust. 1 Pzp -
poprzez przedwczesny wybór oferty wykonawcy SK-MED w pakietach
nr 16, 18 i 68 postępowania oraz zaniechanie wyboru oferty Odwołującego w ww. pakietach.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 18.11.2022 r. w zakresie pakietów nr 16,
18 i 68;
odtajnienia wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez wykonawcę SK-MED,
udostępnienia Odwołującemu pełnej dokumentacji postępowania - w szczególności:
treści wezwania do wyjaśnień rażąco niskiej ceny skierowanego do wykonawcy SK-
MED,
uzasadnienia zastrzeżenia treści wyjaśnień rażąco niskiej ceny złożonych przez
wykonawcę SK- MED jako tajemnicy przedsiębiorstwa;
wyjaśnień ceny oferty złożonych przez wykonawcę SK-MED,
powtórzenia czynności oceny i badania ofert w zakresie pakietów nr 16,18, 68 postępowania.
1 grudnia 2022 roku
Zamawiający przesłał pismo, w którym oświadczył, że uwzględnia
odw
ołanie w części, tj. w zakresie zarzutu I lit. A oraz zarzutu II.
Zamawiający wskazał, że Wykonawca SK-MED SYSTEMS Sp. z o. o. z siedzibą w Poznaniu
w dniu 27 listopada 2022 roku poinformował Zamawiającego pisemnie, że nie wyraża zgody
na podpisanie umowy
w trybie zamówienia publicznego z Zamawiającym.
Zamawiający wskazał także, że działając w trybie art. 263 PZP dokona ponownego badania i
oceny ofert spośród ofert pozostałych w postępowaniu wykonawców w zakresie pakietów nr
16,18 i 68.
25 listopada 2022 roku Z
amawiający przesłał pismo, w którym oświadczył, że przekazał
kopię odwołania Wykonawcom w dniu 25 listopada 2022 roku oraz że informacja w tym
zakresie z
ostała również zamieszczona w BIP Zamawiającego.
Żaden z wykonawców nie zgłosił przystąpienia do postępowania odwoławczego.
5 grudnia 2022 roku Odwołujący przesłał pismo, w którym oświadczył, że wycofuje pozostałe
zarzuty odwołania, to jest zarzuty nieuwzględnione przez Zamawiającego.
W zw
iązku z powyższym postępowanie odwoławcze należało umorzyć na podstawie art. 522
ust. 3
ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednocześnie Izba wskazuje, że powyższy
przepis zobowiązuje Zamawiającego do wykonania, powtórzenia lub unieważnienia
czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wobec faktu, że uwzględnienie zarzutów przez Zamawiającego nastąpiło przed otwarciem
posiedzenia i rozprawy, o
kosztach postępowania orzeczono na podstawie §9 ust. 1 pkt 2b)
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (t.j. Dz.U. 2020 z dnia 31 grudnia 2020
roku, poz. 2437).
Izba orzekła o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewo
dniczący:
………………………………