Sygn. akt: KIO 3/22
WYROK
z dnia 19 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 stycznia 2022 r. w Warszawie o
dwołania
wni
esionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 stycznia 2022 r. przez
odwołującego: ThinkIT Consulting Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie (ul. Syta 68A,
02993 Warszawa) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miejski Zarząd
Ulic i Mos
tów z siedzibą w Katowicach (ul. Józefy Kantorówny 2a, 40381 Katowice),
przy udziale wykonawcy:
L. U. zam. w Gliwicach (ul. Zimnej Wody 6
…, 44-100 Gliwice) - zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Umarza postępowanie odwoławcze co do zarzutu nie wykazania spełniania warunku w
zakresie zdolności technicznej lub zawodowej określonego w pkt 7.1.4 lit. b) SWZ; W
pozostałym zakresie oddala odwołanie:
2. Koszta
mi postępowania odwoławczego obciąża odwołującego: ThinkIT Consulting Sp. z
o. o.
z siedzibą w Warszawie (ul. Syta 68A, 02993 Warszawa) i zalicza w poczet
ko
sztów postępowania odwoławczego kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art.
580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia j
ego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………..…………………..
Sygn. akt: KIO 3/22
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w dniu 3 stycznia 2022 r. przez odwołującego: ThinkIT
Consulting Sp. z o. o.
z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Miejski Zarząd Ulic i Mostów z siedzibą w Katowicach w trybie
podstawowym w przedmioc
ie zamówienia publicznego pn.: Pełnienie funkcji postępowania:
inspektora nadz
oru inwestorskiego nad realizacją zadania inwestycyjnego pn. Katowicki
Inteligentny System Zarządzania Transportem” – nr sprawy 30/XI/2021/WP; Ogłoszenie o
zamówieniu zostało opublikowane w BZP nr 2021/BZP 00290680/01 w dniu 29 listopada
2021 r.
Odwo
łujący zarzucił naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp z uwagi na
czynności polegające na bezzasadnym uznaniu za spełniającą wymagania i warunki
określone w SWZ, a w konsekwencji wybór jako najkorzystniejszej oferty L. U.,
prowadz
ącego działalność gospodarczą pod firmą L. U. z siedzibą w Gliwicach, dalej
„Wykonawca”. Wskazał na naruszenie:
1) art. 226 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 57 pkt 2, art. 112 ustawy Pzp
– poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty Wykonawcy
, pomimo że Wykonawca nie potwierdził spełniania
warunków udziału w Postępowaniu i wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawianiu informacji, że spełnia przedmiotowe warunki w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej, określonych w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ,
2) art. 239 ust. 1 ustawy Pzp - poprzez bezpodst
awny wybór oferty Wykonawcy, pomimo że
złożona przezeń oferta powinna zostać odrzucona, ewentualnie art. 128 ust. 1 i 4 ustawy
Pzp -
poprzez zaniechanie wezwania Wykonawcę do wyjaśnień, względnie uzupełnienia
z
łożonych oświadczeń i dokumentów - wskutek czego nie zweryfikowano posiadanego
doświadczenia Wykonawcy w zakresie wystarczającym do uznania, że spełnione zostały
warunki udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej,
określone w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ,
3) art. 16 ustaw
y Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób nie zapewniający
zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, co
doprowadziło do wyboru oferty, która nie spełnia warunków udziału w Postępowaniu.
Wykonawca
podał, że (…) wskazane w odwołaniu niezgodne z prawem czynności
Zamawiającego przejawiające się w bezzasadnym uznaniu, że oferta Wykonawcy spełnia
wyma
gania i warunki określone w SWZ, prowadzące do bezpodstawnego wyboru jego
oferty jako
najkorzystniejszej, pozbawia Odwołującego realnej możliwości uzyskania
zamówienia, w sytuacji w której złożył on ważną, tj. niepodlegającą odrzuceniu ofertę w
Postępowaniu, nie podlega wykluczeniu i daje rękojmie należytego wykonania zamówienia.
W wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów PZP Odwołujący poniesie szkodę,
bowiem utraci szansę na zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego, a tym samym
nie uzyska
wynagrodzenia z tytułu jego realizacji. Powyższe niezbicie dowodzi naruszenia
interesu
Odwołującego w uzyskaniu niniejszego zamówienia i stanowi wystarczającą
przesłankę do skorzystania przez Odwołującego ze środków ochrony prawnej
przewidzianych w ustawie Pzp
”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości oraz w konsekwencji:
unieważnienie czynności badania i oceny ofert;
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
3) przeprowadzenie ponownego badania oraz oceny ofert;
4) odrzucenie oferty Wykonawcy.
Ponadto, wn
iósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z akt (dokumentów)
Postępowania przedłożonych przez Zamawiającego, tj.: SWZ oraz innych dokumentów
wskazanych przez Odwołującego w treści odwołania.
Jednocześnie, (…) z daleko posuniętej ostrożności, na wypadek stwierdzenia przez KIO, że
na obecnym etapie nie za
chodzą w sprawie przesłanki do uwzględnienia wniosku
wskazane
go w punkcie 5 powyżej, alternatywnie w stosunku do niego wnoszę o nakazanie
Zamawiającemu zobowiązanie Wykonawcy do przedstawienia dowodów i wyjaśnień
potwierdzających spełnienie przez niego warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej, określonych w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ”.
W uzasadnieniu podnoszonych zarzutów wskazał w szczególności na następujące
okoli
czności:
I. Stan faktyczny.
….)
Zamawia
jący w ramach prowadzonego Postepowania zastrzegł, że o udzielnie zamówienia
publicznego mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału oraz nie
podlegają wykluczeniu. Zgodnie z pkt 7.1. SWZ Zamawiający, na podstawie art. 112 ustawy
Pzp, okre
ślił warunki udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej,
dotyczące niezbędnego doświadczenia zawodowego oraz kadry technicznej, szczegółowo
określone w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ. Jednocześnie w pkt 8.2 pkt 5) SWZ Zamawiający
ok
reślił, iż w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w
postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej, zamawiający przed
wyborem najkorzystniejszej oferty wezwie wykonawcę, którego oferta została najwyżej
oceniona, do z
łożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 5 dni, aktualnych na dzień
złożenia, następujących podmiotowych środków dowodowych: (i) wykazu wykonanych usług
(załącznik nr 2); (ii) wykazu osób, (załącznik nr 5) skierowanych przez wykonawcę do
realizacji
zamówienia publicznego.
W dniu 27
grudnia 2021r. Zamawiający dokonał, jako najkorzystniejszej, wyboru oferty
Wykonawcy. W wyniku analizy podmiotowych środków dowodowych złożonych przez
Wykonawcę, Odwołujący stwierdził, że zarówno złożony na potwierdzenie spełnienia
warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej „wykaz
osób”, jak również „wykaz usług” nie spełnia wymagań, szczegółowo określonych w pkt.
7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ, wobec czego wybrany Wykonawca,
nie potwierdził spełnienia
stawianych przez Zamawiaj
ącego warunków udziału w Postępowaniu i tym samym, jego
oferta podlega odrzuceniu.
II.
Uzasadnienie zarzutów.
Uwagi ogólne
Zgodnie z ogólną normą PZP Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w
spo
sób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako
minimalne poziomy
zdolności. Wskazać przy tym należy, iż formalizm postepowania o
udzielenie zamówienia publicznego nie jest celem samym w sobie, a służyć powinien
realizacji norm udzielania tych zamówień, w tym zasady proporcjonalności i adekwatności,
zgodnie z którymi, działania instytucji zamawiających muszą być odpowiednie i konieczne
do osiągnięcia celu, jakim w każdym przypadku jest wybór wykonawcy dającego rękojmie
należytego wykonania zamówienia.
Jak wskazuje się w utrwalonym orzecznictwie KIO warunki udziału w postępowaniu nie
muszą być skonstruowane w sposób umożliwiający udział w nim każdemu wykonawcy
zainteresowanemu uzy
skaniem danego zamówienia. Rolą Zamawiającego jest opisanie
warunków na takim poziomie, który jest usprawiedliwiony dbałością o jakość i rzetelność
wykonania przedmiotu zamówienia. Warunki udziału w postępowaniu zabezpieczają również
int
eresy Zamawiającego oraz stanowią narzędzie do weryfikacji wykonawców, pod kątem
zdolności do realizacji konkretnego zamówienia. Jednakże swoboda zamawiającego w
określaniu treści warunków ograniczona jest do osiągnięcia celu, jakim jest należyta
realizac
ja zamówienia. Cel ten możliwy jest do osiągnięcia poprzez dopuszczenie do
postępowania wykonawców, którzy dają rękojmię należytego wykonania przedmiotu
przyszłej umowy oraz wyeliminowanie wykonawców, co do których zachodzi
prawdopodobieństwo, że nie są zdolni do prawidłowej realizacji zamówienia. Zatem
ustanowienie warunku udziału w postępowaniu ma służyć zweryfikowaniu zdolności
wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia, na odpowiednim poziomie, tj.
zapewniającym rękojmie należytego wykonania zamówienia.
2. Zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 57 pkt 2, art. 112 ustawy Pzp
– brak
potwierdzenia spełniania warunków udziału w Postępowaniu i co najmniej, w wyniku
niedbalstwa wprow
adzenie Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że
Wykon
awca spełnia przedmiotowe warunki w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej
określone w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ, co miało zarazem istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zama
wiającego w toku Postępowania.
Analiza oferty W
ykonawcy i złożonych przez niego w następstwie wezwania Zamawiającego
podmiotowych środków dowodowych/dokumentów prowadzi do konkluzji, iż jego oferta
powinna zostać odrzucona w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 2 PZP, bowiem Wykonawca nie
spełnia wymogów w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, sprecyzowanych w pkt
7.1.4 SWZ.
Brak spełniania warunku udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej
– pkt. 7.1.4 a) SWZ.
Tytułem wstępu wskazać należy, iż zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej, Wykonawca jako przedsiębiorca w
obrocie gospodarczym został zarejestrowany w dniu 2020-08-01 r. Co istotne w
okoliczn
ościach niniejszej sprawy to fakt, iż z zgodnie z Kodeksem cywilnym
p
rzedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych
przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo w tym
znaczeniu stanowi baz
ę gospodarczą umożliwiającą prowadzenie we własnym imieniu i na
rachu
nek własny określonej działalności gospodarczej, tworząc pewien zorganizowany
kompleks gospodarczy. W skład tak rozumianego przedsiębiorstwa wchodzić będzie m.in.
jego doświadczenie i wiedza gospodarcza (know-how), a także renoma (goodwill)
ukształtowana na podstawie dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa.
Za goodwill, czy też renomę, uważa się ogół niematerialnych składników przedsiębiorstwa,
rzutujących na jego wartość ekonomiczną, w tym efektywną organizację pracy, racjonalny
s
posób zarządzania i kontroli jakości oraz wysokie kwalifikacje i kompetencje pracowników.
Całokształt tych czynników (renoma, dobre imię - goodwill) stanowi więc dobro
niematerialne,
ucieleśnione
bądź
w
funkcjonalnie
zorga
nizowanym
majątku
przedsiębiorstwa. Z kolei przez know-how (z ang. „wiedzieć jak”) rozumie się konkretne
wiadomości fachowe o charakterze techniczno – organizacyjnym wynikające z teorii i
doświadczenia.
Przez „doświadczenie” należy natomiast rozumieć wiedzę i umiejętności nabyte w ramach
zrealizowanego już świadczenia usług, dostaw lub robót budowlanych na bazie
przedsiębiorstw w znaczeniu przedmiotowym, które w odniesieniu do zamówień publicznych
pokrywają się z przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Ma
jąc na względzie powyższe, stwierdzić należy, że - po pierwsze: dobra takie, jak renoma
danego podmiotu (goodwill), czy też jego doświadczenie zawodowe i organizacyjne (know-
how), którego emanacją są referencje, bezsprzecznie stanowią składnik majątku
prze
dsiębiorstwa i – po drugie: dobra te nie stanowią samodzielnego bytu (składnika), ale w
sposób nierozerwalny związane są z danym przedsiębiorstwem.
Przekładając powyższe na grunt niniejszego postepowania odwoławczego, stwierdzić
należy, iż Wykonawca, jako uczestnik obrotu gospodarczego, mogący zaciągać
zobowiązania, jak również być podmiotem, któremu przysługują określone prawa, rozpoczął
nabywanie renomy i doświadczenia dopiero od dnia 2020-08-01 r., kiedy to zaczął
prowadzić we własnym imieniu i na rachunek własny działalność gospodarczą. W
okolicznościach niniejszej sprawy jest to o tyle ważne, iż dopiero od tej daty możemy mówić
o wiedzy i umiejętnościach nabywanych w ramach zrealizowanych usług, których emanacją
są referencje, niezbędne do wykazania należytego wykonania zamówień w ramach
przyszłych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Kolejno, przechodząc do warunków w zakresie zdolności technicznej i zawodowej, wskazać
należy, iż Zamawiający w pkt. 7.1.4 a SWZ określił, iż o udzielnie przedmiotowego
zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy posiadają stosowne doświadczenie
zawodowe.
Zamawiający uzna, że „Wykonawca spełnia ww. warunek jeżeli wykaże, iż
wykonał w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia dz
iałalności jest krótszy - w tym okresie usługi w zakresie pełnienia funkcji
Inżyniera Kontraktu /Inwestora zastępczego/ nadzoru inwestorskiego przy realizacji co
najmniej jednego zadania,
polegającego na budowie (doprowadzenie do odbioru końcowego
i odebrania) inteligentnego
systemu zarządzania transportem/ruchem (min. obszarowe
sterowanie ruchem z priorytetem dla transportu zbiorowego obejmujące co najmniej 20
skrzyżowań z sygnalizacją świetlną) w mieście lub na obszarze objętym wspólnym
systemem składającym się z sąsiadujących ze sobą i powiązanych funkcjonalnie miast o
liczbie mieszkańców powyżej 50.000 i wartości inwestycji co najmniej 20 000 000,00 zł
brutto.
”
Na potwierdzenie przedmiotowego warunku
Wykonawca wskazał, jako zamówienie
referencyjne „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta Gliwice wraz z modernizacją
wybranych sygnalizacji świetlnych, etap II”. Projekt został zrealizowany w ramach RPO WSL
– Priorytet IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka
niskoemisyjna
w ramach Działania: 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne
oświetlenie – ZIT, w którym określono cel szczegółowy Działania: Zwiększona atrakcyjność
transportu pub
licznego dla pasażerów oraz m.in. typ projektów: Wdrażanie inteligentnych
syst
emów transportowych (ITS).”, wskazując jednocześnie, że projekt ten trwał od
23.11.2015 do 24.05.2019, czyli de fact
o przed rejestracją podmiotu gospodarczego,
któremu rzekomo należy przypisać przedmiotowe doświadczenie. Co istotne w
oko
licznościach niniejszej sprawy to fakt, iż nadzór na wzmiankowaną inwestycją wykonywał
sam Zamawiający – ZDM w Gliwicach, a nie Wykonawca, który w tamtym okresie nie istniał.
Nadto, z załączonego do wykazu dokumentu, wystawionego przez ZDM w Gliwicach,
maj
ącego potwierdzić, że przedmiotowe zamówienie zostało wykonane w sposób należyty
wynika, iż Pan L. U. jako pracownik MZD, zatrudniony na stanowisku Głównego Specjalisty
uczestniczył przy realizacji inwestycji pn. „Rozbudowa systemu detekcji na terenie miasta
Gl
iwice wraz z modernizacją wybranych sygnalizacji świetlnych, etap II”, w zakresie:
1) przygotowanie wniosku o dofinansowanie ,
przygotowanie dokumentów przetargowych,
3) ud
ział przy realizacji,
4) rozliczenie zadania w ramach dofinasowania.
Powyższe czynności, oprócz tego, iż nie zostały wykonane przez podmiot, który powinien
mieć możliwość „legitymowania” się nimi na potrzeby wykazania niezbędnego
doświadczenia, to również w żaden sposób nie korespondują z warunkiem postawionym
prz
ez Zamawiającego, który wymagał, aby Wykonawca charakteryzował się
doświadczeniem, a zatem wykonał usługi w zakresie pełnienia funkcji Inżyniera Kontraktu
/Inwestora zastępczego/ nadzoru inwestorskiego, a co za tym idzie są irrelewantne z punku
widzenia weryfikacji ww. warunku SWZ.
Należy tu również zwrócić uwagę, że Zarząd Dróg
Miejskich w Gliwicach, w piśmie sygn. ZDMCSR.46.340.2021.BMI z dnia 10.12.2021r.
określił zakres udziału p. L. U. w jego projekcie referencyjnym w postępowaniu
30/XI/2021/WP, ograni
czając go m.in. do enigmatycznego „udziału przy realizacji” – nie
precyzując nawet, czy „udziału aktywnego, czy pasywnego”. Z przywołanego pisma sygn.
ZDM-CSR.46.340.2021.BMI z dnia 10.12.2021 jednoz
nacznie wynika, że Pan L. U. był
zatrudniony na konkretnym stanowis
ku, jako pracownik ZDM w Gliwicach. Nie był nawet
kierownikiem jednostki zatrudniającej go, co wynika chociażby z zakresu jego
odpowiedzialności – ust. II. Zakres odpowiedzialności pracownika, pkt. 1 – Terminowe
wykonywanie powierzon
ych zadań i poleceń przełożonego […].
Wskazać przy tym należy, iż zgodnie z brzmieniem art. 22 § 1 k.p., konstytuującego cechy
stosunku pracy, immanentną cechą łączącą strony stosunku zobowiązaniowego jest
wykonywanie pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy oraz wykonywanie jej pod
kierownictwem pracodawcy, w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę i w czasie przez
niego wyznaczonym, a także obowiązek pracodawcy do zatrudniania pracownika za
wynagrodzeniem.
Mając zatem na uwadze podległy charakter łączącego strony stosunku
zobowiązaniowego, stwierdzić należy, iż osoba nie może powoływać się na doświadczenie,
które zdobyła w ramach stosunku pracy, świadcząc ją na rzecz danego podmiotu, gdyż
stanowi
to doświadczenie nie danej osoby pracującej, lecz danego podmiotu, na rzecz
którego osoba ta świadczyła pracę. W efekcie stwierdzić należy, iż wszelkie efekty pracy
pra
cownika zgodnie z obowiązującymi przepisami należą w pierwszej kolejności do
pracodaw
cy. Niezależnie zatem od przyjętej kwalifikacji, pracodawca jest dysponentem
wytworu pracy wykonanej przez pracownika w ramach stosunku pracy, przy wykorzystaniu
narzędzi pracodawcy, a w każdym razie wykluczone jest uznanie, aby pracownik swobodnie
dyspono
wał efektami swojej pracy.
W zwi
ązku z powyższym Wykonawca nie spełnia warunków udziału w Postępowaniu – w
zakresie zdolności technicznej i zawodowej – gdyż nie świadczył on referencyjnych usług na
rzecz MZD w Gliwicach w imieniu i na rachunek własny, a jedynie jako specjalista tam
zatrudniony w
ykonywał swoje obowiązki służbowe w ramach stosunku pracy, które dotyczyły
jedynie uczestnictwa przy realizacji przedmiotowej inwestycji, w zakresie: (i) przygotowanie
wniosku o dofinansowanie; (ii) przygotowanie d
okumentów przetargowych; (iii) udział przy
realizacji; (iv) rozliczenie zadania w ramach dofinasowania. Z
wrócił uwagę, że sam Zarząd
Dróg Miejskich w Gliwicach nie potwierdza pełnego zakresu usługi wg opisu złożonego w
ofercie Wykonawcy, p
rzypisując P. L. U. wyłącznie część zadań (jako członkowi zespołu,
pracownikowi zatrudnionemu tam), czemu dał wyraz z piśmie sygn. ZDM-
CSR.46.340.2021.BMI z dnia 10.12.2021 oraz sygn. ZDMCSR.46.340.2021.BMI z dnia
13.12.2021. Zatem wszystki
e czynności na które powołuje się Pan L. U., były wykonywane
przez niego w imieniu MZD w Gliwicach i na jego wyłączny rachunek. Stąd też należy
jednoznacznie uzna
ć, iż Pan L. U. był jedynie zasobem MZD w Gliwicach w zakresie
czynności mu powierzonych, przez co doświadczenie zostało de facto nabyte przez jego
pracodawcę tj. MZD w Gliwicach. Należy zatem zauważyć, że przy tego typu konstrukcji
pracownik m
oże skorzystać z doświadczenia tego podmiotu wyłącznie w sytuacji, gdy ten
udostępni mu swoje zasoby na zasadzie art. 118 PZP. Niemniej wykonawca powołujący się
na zasoby w postaci zdolności technicznej i zawodowej osoby fizycznej powinien wykazać,
że usługa była świadczona we własnym imieniu i na własny rachunek tej osoby, co jest
wykl
uczone przy świadczeniu usługi na podstawie stosunku pracy (bezpośredni nadzór i
podporządkowanie służbowe czyni, że wiedza i doświadczenie pracownika jest
doświadczeniem pracodawcy. [por. wyrok KIO 1891/11]
Konkludując niniejszy zarzut, stwierdził, że przedstawione przez Wykonawcę zamówienie
referencyjne n
ie powinno być uwzględnione na potrzeby weryfikacji ww. warunku SWZ.
Przedkładanie przez Wykonawcę dokumenty, mające potwierdzić odmienne okoliczności,
winny zaś skutkować stwierdzeniem, że działając co najmniej lekkomyślnie wprowadził on
Zamawiającego w błąd co do możliwości jego udziału w Postępowaniu.
1) Brak
spełniania warunku udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej
– pkt. 7.1.4 b) SWZ.
W pierwszej kole
jności podkreślenia wymaga, iż o ubieganie się o przedmiotowe zamówienie
może się starać wyłącznie wykonawca posiadający wykwalifikowaną kadrę techniczną.
Co istotne w okolicznościach niniejszej sprawy to fakt, iż na etapie toczącego się
Postępowania Wykonawca nie kwestionował poziomu niezbędnych z punktu widzenia
prawi
dłowej realizacji zamówienia kwalifikacji zawodowych. Również z punktu widzenia
Odwołującego postawione przez Zamawiającego warunki w zakresie kwalifikacji zawodowej
kadry technicznej, skierowane
j do realizacji zamówienia są proporcjonalne i niezbędne do
praw
idłowej realizacji przedmiotu zamówienia w przypadku wyboru inspektora nadzoru
inwestorskiego lub grupy osób tworzących inżyniera kontraktu. W takich bowiem
przypadkach przed otrzymaniem produ
ktu finalnego można odnieść się jedynie do
oczekiwanej czy spodz
iewanej jakości otrzymanego przedmiotu (usługi), czyli mówić o tzw.
ekspektatywie jakości. Prognozy takie można oprzeć m.in. na analizie kwalifikacji czy
dotychczasowych
dokonań projektantów, inżynierów oraz innych osób, które mają być
zaangażowane w realizację przedsięwzięcia, jest bowiem wiadome, że ich osobiste
umiejętności będą miały znaczący wpływ na jakość świadczonej usługi, a więc osoby te są
źródłem przyszłej wysokiej lub niskiej jakości produktu. W warunkach, gdy przedmiot
świadczenia jest na tyle złożony, że wymaga pracy grupy osób, jego prawidłowe wykonanie
może być uzależnione także od zdolności wzajemnej współpracy i prawidłowej organizacji
zespołu. O jakości świadczonej usługi decydować więc będzie jakość całego zespołu,
którego zadaniem jest realizacja zamówienia (a co najmniej jego kluczowych członków).
Stąd tak ważne jest – ze strony wykonawcy – prawidłowy dobór tego zespołu, a ze strony
Zamawiającego – tego zespołu ocena. Kolejno, przechodząc do analizy warunku w zakresie
warunku, o
kreślonego w pkt 7.4.1 b SWZ „Wykonawca powinien wykazać, że dysponuje lub
będzie dysponował osobami które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia,
posiadającymi niżej określone kwalifikacje zawodowe, uprawnienia, doświadczenie oraz
wykształcenie niezbędne do wykonania zamówienia publicznego”.
Zamawiający dla określonych funkcji zawarł w SWZ konkretne wymagania, odnośnie
każdego z członków Kadry technicznej, w tym m.in.: • Inspektora Nadzoru Robót
Drogowych;
• Inspektora Nadzoru Robót Telekomunikacyjnych; • Inspektora Nadzoru Robót
Elektrycznych;
• Inspektora Nadzoru Robót Ogólnobudowlanych.
Wymagał przy tym przedstawienia doświadczenia osób posiadających uprawnienia
budowlane do kierowania robotami budowlanymi oraz uprawnienia projektowe w ww.
zakresie. C
o prawda, „Zamawiający dopuszcza łączenie kilku funkcji przez jedną osobę w
przypadku posiadania przez nią kilku rodzajów wymaganych uprawnień budowlanych oraz
kwalifikacji
i doświadczenia”, ale przyjęcie tezy przeciwnej, iż Zamawiający dopuszcza
również dzielnie uprawnień, przeczyło by logice oraz doświadczeniu życiowemu i byłoby
niedopuszczalne i nieuzasadnione z punktu widzenia prowadzonego Postepowania.
Niedopuszczalnym jest dzielenie tak p
ostawionego wymagania Zamawiającego w sposób
dokonany przez Wyk
onawcę, który dla ww. funkcji przedstawił osoby spełniające odrębnie
wymagania w zakresie uprawnień projektowych i odrębnie dla uprawnień w zakresie
kierowania robotami budowlanymi. I tak dla
funkcji Inspektora Nadzoru Robót
Telekomunikacyjnych są to osoby: P. P. P. – uprawnienia do projektowania oraz P. K. R. –
uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi. W konsekwencji, w zakresie wymaganej
SWZ k
adry technicznej oferta Wykonawca nie spełnia opisanych wymagań. Konkludując
niniejszy
wątek, stwierdził, że Wykonawca nie spełnia żadnego z postawionych przez
Zamawiającego w zakresie zdolności technicznej i zawodowych wymogów. Jego bezprawne
d
ziałanie, na które składa się opisane powyżej przedkładanie nierzetelnych, niezgodnych z
pr
awdą oświadczeń, czynią zasadnym wniosek, że mamy do czynienia – poza obiektywnym
niewykazaniem spełnienia wymogów udziału w Postępowaniu – z co najmniej z
lekkomyślnym wprowadzaniem Zamawiającego w błąd. Przekazane mu informacje były zaś
kluczowe z punktu wid
zenia możliwości uznania oferty Wykonawcy za najkorzystniejszą. W
konsekwencji ww. naruszenie prawa winno sku
tkować odrzuceniem oferty Wykonawcy.
3. P
rowadzenie Postępowania w sposób nie zapewniający zachowania uczciwej konkurencji
oraz równego traktowania wykonawców poprzez wybór oferty, która nie spełnia warunków
udziału w Postępowaniu.
Opis
any powyżej zarzut stanowi konsekwencję naruszenia przez Zamawiającego przepisów
w niniejszym odwołaniu. Prawo zamówień publicznych reguluje zasady przeprowadzania
p
ostępowań o udzielenie zamówień publicznych. Jedną z jego głównych zasad jest zasada
uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców, która gwarantuje prowadzenie
postępowania na jednakowych zasadach dla wszystkich ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego. Zamawiający, jako gospodarz Postepowania, jest zobowiązany do
dokonania wyboru oferty najkorzystniej
szej z poszanowaniem przepisów prawa, w tym
stypizowanych na gruncie PZP ww. norm. Zamawia
jący w sposób preferencyjny potraktował
Wykona
wcę, który złożył nieprawidłowe środki podmiotowe, nie wykazując przy tym, że
spełnia warunki udziału w Postępowaniu, stawiając w gorszej sytuacji pozostałych
wykonawców, w tym Odwołującego, którzy skrupulatnie wypełnili ww. obowiązki.
Nieuzasadnione prefe
rowanie niektórych wykonawców i ułatwianie im uzyskanie zamówienia
publicznego stanowi c
zyn ograniczający konkurencję i równe traktowanie wykonawców.
Wskazania przy tym wymaga, że w interesie Zamawiającego, ale przy tym także szeroko
rozumianego interesu
publicznego, winno być dokonanie wyboru nie tego Wykonawcę, który
oferuje n
ajniższą cenę, lecz tego który spełniając warunki udziału w Postępowania daje
rękojmie należytego zamówienia, zwłaszcza zważywszy na przedmiot i skalę
p
rzedmiotowego zamówienia i konsekwencję ewentualnych zaniedbań.
Rekapitulując, należy uznać, iż czynności dokonane przez Zamawiającego, opierające się na
wskazanych powyżej błędach i zaniechaniach, są nieprawidłowe i w sposób bezsporny
naruszają przepisy ustawy Pzp.
Zamawiaj
ący w odpowiedzi na odwołanie (pismo 17.01.2022 r. znak sprawy:
WP.JM. 221.30.2021/2022 - 25)
wniósł o oddalenie odwołania wskazując w szczególności
(cyt.):
…) Zamawiający nie zgadza się z zarzutami przedstawionymi w odwołaniu
dotyczącymi naruszenia powołanych przez Odwołującego przepisów PZP w związku z
brakiem odrzucenia oferty wykonawcy
— L. U., który miał nie spełniać warunków w zakresie
zdolności zawodowej do wykonania zamówienia. Warunki te zostały określone w pkt. 7.1.4.a
SWZ w na
stępujący sposób: „wykonał w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie usługi w
zakresie
pe
łnienia funkcji Inżyniera Kontraktu/lnwestora zastępczego/ nadzoru
inwestorskiego przy realiza
cji co najmniej jednego zadania, polegającego na budowie
(doprowadzenie do odbioru końcowego i odebrania inteligentnego systemu zarządzania
transportem/ruchem (m. in. obszarowe sterowanie ruchem z priorytetem dla transportu
zbiorowego ob
ejmującego co najmniej 20 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną) w mieście lub
na obszarze objętych wspólnym systemem składającym się z sąsiadujących ze sobą i
powiązanych funkcjonalnie miast o liczbie mieszkańców powyżej 50.000 i wartości inwestycji
co najmniej 20.000.000, 00
zł brutto”.
Zamawiający podkreśla, iż spełnienie warunków w zakresie zdolności zawodowej należy
rozpa
trywać wyłącznie w kontekście powyższego zapisu SWZ, który nie został
zakwestionowany przez żadnego uczestnika postępowania o udzielenie zamówienia
publicz
nego. Zgodnie z tym zapisem zamawiający wymagał wykazania wykonywania
określonych usług przy realizacji określonego zadania. Zamawiający nie określił, w ramach
jaki
ego stosunku prawnego i struktury organizacyjnej dane usługi miały być wykonywane.
Takie ogr
aniczenie nie wynika z żadnego przepisu prawa, a zwłaszcza z przepisów art. 112 i
116 Pzp, które stanowią podstawę do określenia wymogów w zakresie zdolności zawodowej
do wykonania zamówienia publicznego. W żaden sposób nie można wyczytać z treści tych
prz
episów, że wymogi dot. zdolności zawodowej muszą wiązać się wyłącznie z aktywnością
wykonawcy realizo
waną w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na własny
ra
chunek. Przepisy te nakazują natomiast formułować wymogi w sposób adekwatny do
przedmiotu z
amówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, względnie na odpowiednim poziomie jakości. Wymogi w zakresie
zdolności zawodowej mogą polegać na wykazaniu potencjału wskazanego przez
Zamawi
ającego i mieszczącego się w obszarach takich jak: wykształcenie, kwalifikacje
zawodowe, doświadczenie, potencjał techniczny. Ustawodawca zatem w sposób
jedno
znaczny wiąże kwestię zdolności zawodowej z przedmiotem zamówienia, a
przykładowe nawet obszary tych wymogów wskazane przez ustawodawcę, nie wiążą się w
żaden sposób z kwestią nabycia takiej zdolności w ramach działalności gospodarczej.
Wykształcenie, kwalifikacje zawodowe, doświadczenie to cechy, które należy wiązać przede
wszystkim z danymi konkretnymi o
sobami. Można je nabywać bez względu na to w jakiej
formie uczestniczy się w obrocie prawnym. Dotyczy to przede wszystkim usług opartych na
wiedzy i zdoln
ościach osobistych. Takie są niewątpliwie przedmiotem niniejszego
postępowania.
Zamawiający zgodnie z przepisami PZP oczekiwał zatem na wykazanie
zdolności zawodowych polegających na wykonywaniu określonych usług bez znaczenia dla
tego w jakiej formie wyko
nawca je świadczył. Forma jest w tym wypadku zupełnie
irrelewantna dla wykazania takich zdolności. Nie ma żadnych przesłanek do twierdzeń, że
wy
konywanie danych usług w ramach działalności gospodarczej jest lepsze od tego, gdy
usług te wykonywane są w ramach zatrudnienia czy to w formach umów cywilnoprawnych
czy w ramach stosunków pracy. Według zamawiającego ograniczenie uznania "kazania
zdolności zawodowych do przypadków ich nabycia w ramach przedsiębiorstwa w sposób
zupełnie nieadekwatny dla celów postępowania ograniczyłoby konkurencję, wykluczając
osoby, które stosowne zdolności nabyły w innych formach. Byłoby to również sprzeczne z
elementarnymi zasadami wolności pracy, wolności działalności gospodarczej. Takie
rozumieni
e przepisów art. 112 i 1 16 Pzp pozostawałoby w sprzeczności z zasadą równego
traktowania wykonawców wyrażoną wprost w art. 7 ust. 1 Pzp. Należy przy tym zaznaczyć,
że Pzp za wykonawców uznaje również podmioty, które działalności gospodarczej nie
prowadzą. Definicja pojęcia wykonawcy z art. 2 pkt. 11. PZP wykonawcą w zamówieniu
publicznym może być zarówno osoba fizyczna jak i osoba prawna albo jednostka
orga
nizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia
publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Z
definicji wynika m.in., iż do katalogu wykonawców zaliczamy osoby fizyczne niezależnie od
tego, czy jest to osoba prowadząca działalność gospodarczą, czy też osoba fizyczna, która
nie zarej
estrowała działalności gospodarczej. Skoro ofertę w niniejszym postępowaniu mogła
złożyć osoba fizyczna nie zarejestrowana jako przedsiębiorca to tym bardziej należy uznać
możliwość wykazania zdolności zawodowych uzyskanych w innej formie niż w ramach
dzia
łalności gospodarczej.
Powyższe rozumienie powołanych przepisów prawa potwierdza orzecznictwo Krajowej Izby
Odwoławczej oraz sądów administracyjnych. Wprost odnosi się do tej kwestii wyrok KIO z
dn. 29.04.2011
r. na kanwie zamówienia, którego przedmiotem były usługi oparte na wiedzy
(usługi prawnicze). Izba uznała w uzasadnieniu tego wyroku, że: „Fakt, iż osoba .. wykonała
opisane prace w ramach stosunku pracy nie daje podstaw do negowania uzyskanego przez
nią w ramach obowiązków służbowych doświadczenia”. O istocie wymogów dot. kwalifikacji
zawodowych polegających na doświadczeniu wypowiedziała się KIO w wyroku z 6.02.2020r.
Istotą tą jest faktyczna realizacja określonych zadań. W analogicznym tonie Izba
wypowiedziała się w uchwale z dn. 5.09.2014r., akcentując pojęcie doświadczenia jako
wa
runku udziału w postępowaniu Izba wskazała, że jest to zasób umiejętności praktycznych.
Doświadczenie ma wynikać z praktyki, tj. z faktu czy dany wykonawca wykonał określoną
czynność w przeszłości. Nigdzie Izba nie warunkuje zdolności nabycia takiego
doświadczenia od prowadzenia działalności gospodarczej. Co więcej Izba podkreśla, że
każdy warunek musi być badany indywidualnie w stosunku do danego postępowania.
Odnosząc te uwarunkowania prawne do wypadku wykonawcy – L. U. zamawiający
słusznie uznał, iż wykazał on zdolność zawodową do realizacji zamówienia. Z przesłanych
dokumentów wynika jednoznacznie, że wykonał w wymaganym okresie czasu usługi w
zakresie pełnienia nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania o opisanych w pkt. 7.1.4.a
SWZ ce
chach. Fakt że wykonał je w ramach stosunku pracy nie ma żadnego znaczenia. Bez
znaczenia jest
również to na jakim stanowisku był w związku z tym zatrudniony. Nazwa tego
stanowiska jest bez znaczenia. Zakres jego zadań jednoznacznie mieści się w pojęciu usług
nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania ITS.
Odnosząc się do zarzutu nie potwierdzenia przez Wykonawcę spełnienia warunku
udziału z pkt 7.1.4 b), SWZ a w szczególności: dysponowania minimum 1 osobą Inspektor
Na
dzoru Robót Telekomunikacyjnych) posiadającą minimum: „Wykształcenie: wykształcenie
wyższe techniczne bądź odpowiednie wykształcenie uznane na zasadach określonych w
przepisach odrębnych. Kwalifikacje zawodowe: uprawnienia budowlane do kierowania
robotami budowlanymi, oraz uprawnienia proj
ektowe w specjalności instalacyjnej w zakresie
sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych lub odpowiadające im ważne uprawienia
budowlane, które zostały "dane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, bądź
odpowiednie kwalifikacje zawodowe uzn
ane na zasadach określonych w przepisach
odrębnych;”.
Zamawiający przeanalizował złożony na wezwanie „Wykaz osób, które będą
uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia” i stwierdził, że złożone dokumenty nie
potwierdzają warunku z SWZ. W złożonych dokumentach wykazano 2 osoby, które
posiadaj
ą częściowe kwalifikacje zawodowe. W związku z powyższym, zamawiający
działając zgodnie z art. 128 ust. 1 ustawy z dnia 1 1 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. 2021 poz. 1
129 ze zm.) wezwał, do złożenia w terminie, do 17.01.2022r.:
noweg
o uzupełnionego wykazu osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia
a w szczeg
ólności: minimum 1 osobą (Inspektor Nadzoru Robót Telekomunikacyjnych). W
dniu 17 stycznia 2022r. Wykonawca L. U.
, uzupełnił dokumenty na wezwanie
zamawiającego.
Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego przystąpienie zgłosił
wykonawca L. U. zam. w Gliwicach
wnosząc także o oddalenie odwołania, a w piśmie
procesowym z dnia 18
.01.2022 r. wskazał na okoliczności m.in. przytoczone w odpowiedzi
na odwołanie przez zamawiającego z dnia 17.01.2022 r.
Izba u
staliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie w zakresie zarzutu nie spełniania przez wykonawcę p. L. U. warunku
udziału w Postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej według punktu
7.1.4 a) SWZ podlega oddaleniu. Z kolei w zakre
sie zarzutu nie wykazania spełniania
warunku
w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej określonego w pkt 7.1.4 b) SWZ
postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu z odpowiednim zastosowaniem art. 568 pkt 2
Pzp.
Odnośnie pierwszego zarzutu, Izba w pierwszej kolejności miała na uwadze definicję
wykonawcy
, o której mowa w art. 7 pkt 30 ustawy Pzp, a także postanowienia SWZ, jej
punkt 7.1.4 a).
Zgodnie z legalną definicją wskazaną w tym przepisie ustawy: „wykonawcą
jest
osoba fizyczną, prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości
prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego,
dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła
ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego”. Zatem szeroki krąg
podmiotów, które mogą być określane jako wykonawcy obejmuje zarówno osoby fizyczne,
osoby prawne jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Status
wykonawcy mają wszystkie te podmioty, które ubiegają się o udzielenie zamówienia. Z kolei
w punkcie 7.1.4 a) SWZ - cytowane postanowienie SWZ
przez Strony i Przystępującego –
Z
amawiający nie warunkował zdolności nabycia wymaganego doświadczenia uprzedniego
od prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem fakt, że oferent (wykonawca) powołał się
na czynności wykonane w ramach stosunku pracy nie daje podstaw do negowania
uzyskanego przez nią w ramach obowiązków służbowych doświadczenia.
Odnosząc te uwarunkowania prawne do wykonawcy – L. U. Zamawiający słusznie
u
znał, że ten wykazał zdolność zawodową do realizacji zamówienia. Z przesłanych
dokumentów wynika jednoznacznie, że wykonał w wymaganym okresie czasu usługi w
zakresie pełnienia nadzoru inwestorskiego przy realizacji zadania o opisanych w pkt. 7.1.4.a
SWZ ce
chach. Fakt że wykonał je – jak podano - w ramach stosunku pracy nie ma żadnego
znaczenia. Bez znaczenia jest również to na jakim stanowisku był w związku z tym
zatrudniony.
Zakres jego zadań bezspornie mieści się w pojęciu usług nadzoru
inwestorskiego przy realizacji zadania ITS.
Odwołujący zarzucił Przystępującemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 57
pkt 2, art. 112 ustawy Pzp:
„brak potwierdzenia spełniania warunków udziału w
Postępowaniu i co najmniej, w wyniku niedbalstwa wprowadzenie Zamawiającego w błąd
przy przedstawianiu informacji, że Wykonawca spełnia przedmiotowe warunki w zakresie
zdolności technicznej lub zawodowej określone w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ, co miało
zaraze
m istotny wpływ na decyzje podejmowane przez Zamawiającego w toku
Postępowania”.
Tak jak słusznie zauważył Przystępujący (również Zamawiający), że w odwołaniu
postawiono
kontrowersyjną i niezgodną z ustawą Pzp (vide: art. 7 pkt 30) tezę jakoby
doświadczenie można nabywać wyłącznie po wpisie do bazy przedsiębiorców. Zdaniem
Izby, wykonawca nawe
t nie prowadząc działalności gospodarczej w ogóle, spełniałby
definicje wykonawcy z art. 7 pkt 30 ustawy PZP i mógłby złożyć ważną ofertę.
Odnośnie wymaganego od wykonawcy doświadczenia, Odwołujący dokonuje
rozszerzającej, interpretacji SWZ w zakresie warunku z pkt 7. 1.4a). Zgodnie z treścią tego
postanowienia (zmiana z dnia 7.12.2021 r.)
Zamawiający wymagał wykazania, że
wykonawca wykonał „w okresie ostatnich sześciu lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie usługi w zakresie
pełnienia funkcji Inżyniera Kontraktu /Inwestora zastępczego/nadzoru inwestorskiego przy
realizacji co najmniej jedne
go zadania, polegającego na budowie (doprowadzenie do odbioru
końcowego i odebrania) inteligentnego systemu zarządzania transportem/ruchem (min.
obs
zarowe sterowanie ruchem z priorytetem dla transportu zbiorowego obejmujące co
najmniej 20 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną) w mieście lub na obszarze objętym
wspólnym systemem składającym się z sąsiadujących ze sobą i powiązanych funkcjonalnie
miast o l
iczbie mieszkańców powyżej 50.000 i wartości inwestycji co najmniej 15 000 000,00
zł brutto.”
Zatem dla potwierdzenia wymagania w zakresie
pełnionej funkcji możliwe było
alternatywne wskaz
anie na pełnioną funkcję dla zadania jako: albo Inżynier Kontraktu; albo
Inwestor za
stępczy; albo wykonywane czynności nadzoru inwestorskiego. Niewątpliwie, co
należy podkreślić - w tym warunku nie ma mowy o działalności gospodarczej tylko o
działalności w ogóle – o doświadczeniu zawodowym. Z dokumentów przedłożonych przez
Przystępującego wynika, że pełnił funkcję (wykonywał czynności) nadzoru inwestorskiego z
ramienia zamawia
jącego ZDM Gliwice w zakresie wskazanej w Wykazie Usługi
referencyjnej
, która jest jedną z trzech możliwych usług wymienionych warunku w punkcie
7.4.1. a) SWZ.
Pełnienie takiej funkcji potwierdził m.in. zakres czynności na stanowisku
Głównego Specjalisty ZDM Gliwice. W ostatnim tirecie strony 1 ww. dokumentu wprost jest
wskazane, że do zakresu obowiązków Przystępującego wchodzi pełnienie funkcji nadzoru
inwestorskiego.
Również przedłożone do pisma procesowego dokumenty w szczególności:
Harmonogram, Protok
ół nr 11 z dnia 16.08.2018 r, Protokół nr 15 z dnia 29.08.2018 r. oraz
Protokół nr 28 z dnia 18.04.2019 r., a także Protokół odbioru końcowego i przekazania do
eksploatacji z dnia 30.04.2019 r.,
potwierdzają udział Przystępującego p. L. U. w realizacji
zadania w za
kresie pełnienia funkcji nadzoru inwestorskiego z ramienia zamawiającego MZD
Gliwice.
Zamawiający tym samym miał podstawy, aby na potrzeby weryfikacji wskazanego
warunku SWZ
uwzględniać kwestionowane w odwołaniu zamówienie referencyjne. Tym
samym p
rzedkładanie przez Przystępującego dokumenty dotyczą okoliczności wymaganych
SWZ i nie znajduje uzasadnienia twierdzenie
odwołania, że ich przedłożenie jest skutkiem
lekkomyślnego wprowadzenia Zamawiającego w błąd co do możliwości jego udziału w
Postępowaniu.
Niewątpliwie warunki SWZ muszą być interpretowane ściśle, bez dokonywania takiej
ich wykładni, która w konsekwencji – wbrew brzmieniu warunku – powodowałaby
wykluczenie wykonawcy z
postępowania. Na etapie postępowania po terminie składnia ofert
zmiana warunku udzia
łu w postępowaniu, także skutkiem jego interpretacji sprzyjającej
określonemu wykonawcy, na gruncie ustawy Pzp nie jest co do zasady możliwa, a za taką
zmianę – jak podnosił Przystępujący - należałoby uznać chociażby dokonanie celowościowej
wykładni warunku pozostającej w sprzeczności z literalnym brzmieniem postanowienia
SIWZ.
Odnośnie drugiego z zarzutów dotyczącego wymagania z punktu 7.1.4 b) SWZ
postępowanie odwoławcze podlega umorzeniu z odpowiednim zastosowaniem art. 568 pkt 2
Pzp.
W przedmiotowej sprawie
– jak podał Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie po
przeanalizowaniu Wykazu
osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia i
złożonych dokumentów oraz ustaleniu, że nie potwierdzają warunku z SWZ z uwagi na
wskazanie 2 os
ób, które posiadają częściowe kwalifikacje zawodowe - wezwał
Przystępujący został na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wezwany do złożenia w
terminie do dnia 17 stycznia 2022r. noweg
o uzupełnionego Wykazu osób, które będą
ucze
stniczyć w wykonywaniu zamówienia a w szczególności: minimum 1 osoby (Inspektor
Nadzoru Robót Telekomunikacyjnych). W dniu 17 stycznia 2022r. wykonawca L. U.w
odpowiedzi na to wezwanie
uzupełnił dokumenty. Na marginesie Izba zauważa, że to
wezwa
nie nawiązuje do alternatywnego żądania Odwołującego (cyt.: „z daleko posuniętej
ostrożności, na wypadek stwierdzenia przez KIO, że na obecnym etapie nie zachodzą w
sprawie przesłanki do uwzględnienia wniosku wskazanego w punkcie 5 powyżej,
alternatywnie w stosunku do niego
wnoszę o nakazanie Zamawiającemu zobowiązanie
Wykonawcy do przedstawienia dowodów i wyjaśnień potwierdzających spełnienie przez
niego warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej,
określonych w pkt. 7.1.4 a) i 7.1.4 b) SWZ”)
Zgodnie ze wskazanym art. 568 pkt 2 Pzp
Izba umarza postępowanie odwoławcze w
przypadku stwierdzenia, że dalsze postępowanie stało się z innej przyczyny zbędne.
W ocenie Izby w momencie
orzekania przez Izbę nie istniał substrat odwołania, co do
tego zarzutu. Aby Izba mo
gła rozpoznać zarzut - musi on dotyczyć czynności
Zamawiającego (art. 513 pkt 1 Pzp). Zatem na moment wniesienia odwołania musi istnieć
substrat zaskarżenia, będący podstawą dla wykonawcy do wniesienia środka ochrony
prawnej. W niniejszej sprawie niewątpliwie substratem zaskarżenia była czynność oceny
warunk
u w kontekście wymienionych w Wykazie 2 osób, które posiadały częściowe
kwalifikacje zawodowe. Skutkiem wezwania Przy
stępujący wskazał 1 osobę z uprawnieniami
Inspektora
Nadzoru Robót Telekomunikacyjnych. Także dostrzeżenia wymaga, że Izba -
zgodnie z art. 552 ust. 1 Pzp -
wydając orzeczenie bierze pod uwagę stan rzeczy ustalony na
moment zamknięcia postępowania odwoławczego. Ustawodawca przewidział zatem
syt
uację, w której może dojść do zmian w toku postępowania o udzielenie zamówienia - co
Izba zobowiązana jest uwzględnić wydając orzeczenie w sprawie w toku postępowania przed
Izbą. Z kolei orzekanie przez Izbę wobec nowej czynności Zamawiającego nie mogło mieć
miejsca, albowiem
wykraczałoby poza ramy postępowania odwoławczego, które wyznacza
treść wniesionego odwołania. W konsekwencji, w zakresie wskazanego zarzutu w jego
brzmieniu
z odwołania, na podstawie art. 568 pkt 2 Pzp postępowanie odwoławcze zostało
umarzone.
Wobec powyższych ustaleń Izba nie znalazła podstaw do uwzględnia także trzeciego
z zarzutów naruszenia art. 16 ustawy Pzp.
O kosztach pos
tępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku na
podstawie art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz rozp
orządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
sz
czegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z
2020r. poz. 2437)
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
………………………………………