Sygn. akt KIO 327/22
POSTANOWIENIE
z dnia 18 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawn
ym bez udziału stron i uczestnika
postępowania odwoławczego w dniu 18 lutego 2022 roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 lutego 2022 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: REMONDIS Medison Sp.
z o.o.
z siedzibą w Dąbrowie Górniczej i Szpitala Specjalistycznego Ducha Świętego w
Sandomierzu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Wojewódzki Szpital
Specjalistyczny w Białej Podlaskiej
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: EMKA
S.A. z siedzibą w Żyrardowie i Saba sp. z o.o. z siedzibą w Płocku zgłaszających swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 327/22 po stronie
Zamawiającego
postanawia:
odrzuca odwołanie,
kos
ztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: REMONDIS Medison Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej i
Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego w Sandomierzu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: REMONDIS Medison Sp. z o.o. z siedzibą w
Dąbrowie Górniczej i Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego w Sandomierzu tytułem wpisu
od odwołania,
Stosownie do art. 579 ust.1 i 580 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:……………………….
Sygn. akt KIO 327/22
Uzasadnienie
Zamawiający: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Białej Podlaskiej wszczął
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Na świadczenie usług w zakresie
odbioru, transportu i przetwar
zania odpadów medycznych”, numer ZP.3521/6/21.
W dniu 1 grudnia 2021 r. przedmiotowe zamówienia zostało ogłoszone w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem S233 613978-2021-PL.
Pismem z dnia 28 stycznia 2022 r.
Odwołujący: wykonawcy wspólnie ubiegający się o
udzielenie zamówienia: REMONDIS Medison Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej i
Szpital Specjalistyczny Ducha Świętego w Sandomierzu zawiadomiony został o czynności
odrzucenia jego oferty oraz o
czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: EMKA S.A. z siedzibą w Żyrardowie i
Saba sp. z o.o. z siedzibą w Płocku zgłaszających swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, zwani dalej Przystępującym.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 7
lutego 2022
r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając
Zamawiającemu naruszenie przepisów art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych(t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 wraz
ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp poprzez przyjęcie przez Zamawiającego, że oferta złożona
przez Konsorcjum Firm: EMKA S.A. oraz Saba sp. z o.o. nie podlega odrzuceniu jako
nieważna na podstawie odrębnych przepisów, jak również jest niezgodna z warunkami
zamówienia, które zostały przez Zamawiającego przedstawione.
Jednocześnie Odwołujący wnosił o:
Unieważnienie czynności Zamawiającego o wyborze oferty Konsorcjum Firm:
EMKA S.A. oraz Saba sp. z o.o.,
Dokonanie
powtórnej oceny ofert oraz podjęcie czynności wykluczenia
Konsorcjum Firm: EMKA S.A. oraz Saba sp. z o.o. oraz odrzucenia oferty Konsorcjum Firm:
EMKA S.A. oraz Saba sp. z o.o. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Prawo zamówień publicznych,
Zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania odwoławczego
poniesionych z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
W dniu 10 lutego 2022 r.
Przystępujący zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego, podnosząc między innymi, że odwołanie
wniesione przez Odwołującego podlega odrzuceniu na podstawie art.528 pkt 2 ustawy Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, w tym akt sprawy
odwoławczej, a także treści odwołania oraz przystąpienia Izba postanowiła odwołanie
odrzucić.
Na posiedzeniu niejawnym be
z udziału stron i uczestnika, Izba doszła do
przekonania, że zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania na podstawie art. 528 pkt 2
ustawy Pzp, podzielając argumentację przedstawioną przez Przystępującego w piśmie z
dnia 10 lutego 2022 r.
opartą o przytoczone w nim orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Wymaga ws
kazania, że w myśl przepisu art. 528 pkt 2 ustawy Pzp Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione przez podmiot nieuprawniony.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że oferta Odwołującego została skutecznie
odrzucona w przedm
iotowym przetargu, a wykonawca ten nie skorzystał z przysługujących
mu środków ochrony prawnej w zakresie odnoszącym się do tej czynności.
W związku z tym – w przekonaniu Izby – sam Odwołujący pozbawił się wpływu na
wynik postępowania, w którym już jego oferta nie będzie mogła być wybrana jako
najkorzystniejsza.
Rozpoczynając rozważania na temat uprawnień podmiotu wnoszącego odwołanie
należy wskazać, że nie mają one charakteru absolutnego, a zakres podmiotowy tych
up
rawnień został określony w przepisie art. 505 ust.1 ustawy Pzp, który stanowi, że środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu ora
z innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub
nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów ustawy.
Pojęcie wykonawcy rozumianego, stosownie do definicji, o której mowa w art.7 pkt 30
ustawy Pzp jako osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej
nieposiadającej osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych
lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o
udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia
publicznego
– według zapatrywania Izby – oznacza podmiot aktywnie ubiegający się o
uzyskanie zamówienia, z ważną ofertą, co w rozpatrywanej sprawie nie ma miejsca z racji
uprawomocnienia się czynności odrzucenia oferty Odwołującego.
W rozpoznawanej sprawie zarzuty odwołania są wymierzone jedynie przeciwko
ofercie konkurenta i nie dotyczą obrony oferty Odwołującego, a zatem jest to sytuacja, gdy
wykonawca nie ubiega się o udzielenie zamówienia, jego oferta została odrzucona, a on sam
nie będzie mógł już zawrzeć z Zamawiającym umowy o udzielenie zamówienia publicznego.
Dodatkowo, zdaniem Izby
– Odwołujący w treści swojego odwołania nie wykazał, że
poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów
ustawy Pzp, skoro własnym zachowaniem pozbawił się damnum nie broniąc własnej oferty.
Podsumowując Izba podziela poglądy prezentowane w judykaturze Krajowej Izby
Odwoławczej (vide: postanowienie z dnia 19 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 386/21,
postanowienie z dnia 18 marca 2021 r., sygn. akt KIO 727/21, postanowienie
z dnia 29 kwietnia 2021 r., sygn. akt KIO 1174/21, postanowienie z dnia 6 lipca 2021 r., sygn.
akt KIO 1866/21, podobnie postanowienie sygn. akt z dnia 28 czerwca 2021 r.
KIO 1650/21.
Z powyższych względów Izba orzekła na zasadzie przepisu art. 528 pkt 2 ustawy Pzp
stosownie do którego Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało
wniesione przez podmiot nieuprawniony.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 553 zd.2 ustawy Pzp postanowiła
odrzucić odwołanie.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku w oparciu o przepis
art.575 i 576 ustawy Pzp w związku z przepisem § 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów
kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania
wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący:…………………………..