Sygn. akt KIO 3285/22
WYROK
z dnia 29 grudnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Tomasz Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Kraj
owej Izby Odwoławczej w dniu 9 grudnia 2022 r. przez wykonawcę „IZAN +”
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Zachodniopomorskie Centrum Onkologii z siedzibą
w Szczecinie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę „IZAN +” Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
„IZAN +” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od wykonawcy „IZAN +” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Krakowie na rzecz zamawiającego Zachodniopomorskiego Centrum
Onkologii z siedzibą w Szczecinie kwotę 854 zł 64 gr (słownie: osiemset
pięćdziesiąt cztery złote sześćdziesiąt cztery grosze) tytułem zwrotu kosztów
strony poniesionych w związku z dojazdem na posiedzenie oraz opłatą skarbową.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………………………
Sygn. akt KIO 3285/22
U z a s a d n i e n i e
Zachodniopomorskie Centrum Onkologii z siedzibą w Szczecinie, dalej
„Zamawiający”, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
Kompleksowe utrzymanie czystości wraz z usługami w
zakresie pomocy przy pacjentach i transportu wewnętrznego. Postępowanie prowadzone jest
na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2022 r. poz. 1710
ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 29 listopada 2022 r. pod
numerem 2022/S 230-662505.
W dniu 9 grudnia 2022 r. wykonawca
„IZAN +” Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, dalej „Odwołujący”, wniósł odwołanie, zarzucając
Zamawiającemu naruszenie art. 240 ust. 1 i 2 w zw. z art. 242 ust. 1 w zw. art. 16 pkt 1-3
ustawy Pzp pr
zez określenie w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów - nadzór nad
pracownikami oraz termin
usunięcia awarii sprzętu sprzątającego lub dostarczenia sprzętu
zamiennego o nie gorszych parametrach niż wskazane w specyfikacji weryfikowanych na
podstawie
deklaracji złożonych przez wykonawcę w formularzu oferty, podczas gdy
Zamawiający określił ww. kryteria jako stanowiące obietnicę, co prowadzi do tego, że nie jest
możliwe właściwe porównanie ofert, a kryteria te są całkowicie nieweryfikowalne.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu
uzupełnienia ww. kryteriów o obiektywny sposób ich weryfikacji i nadanie im następującej
treści:
Wartość kryterium nr 2 – nadzór nad pracownikami będzie ustalona według następującego
wzoru:Wk2 = punkty przyznane ofercie x 0,2
Kryterium 2 -
nadzór nad pracownikami
Sposób oceny:
a)
Zapewnienie i wyznaczenie jednego stałego koordynatora, posiadającego co najmniej 3
letnie doświadczenie w zakresie nadzoru, zarządzaniem personelem oraz komunikacji
interpersonalnej
– 10 pkt
b) Zapewnienie i wyznaczenie dwóch stałych koordynatorów, posiadających co najmniej 3
letnie doświadczenie w zakresie nadzoru, zarządzaniem personelem oraz komunikacji
interpersonalnej
– 20 pkt
Na poświadczenie powyższego kryterium należy dołączyć do oferty potwierdzenie lat
doświadczeń w danym ww. zakresie w nadzorze, które mają być wystawione przez
jednostkę/jednostki (Zamawiającego), w której dany Wykonawca wykonywał nadzór w
określonych latach.
Wartość kryterium nr 3: termin usunięcia awarii mechanicznego sprzętu sprzątającego lub
dostarczenie
równoważnego sprzętu zamiennego o nie gorszych parametrach niż wskazane
w SWZ
– będzie ustalane według wzoru: Wk3 = punkty przyznane ofercie x 0,2
Kryterium 3 -
termin usunięcia awarii sprzętu sprzątającego lub dostarczenia sprzętu
zamiennego o nie gorszyc
h parametrach niż wskazane w SWZ - waga 20%
a) maksymalny termin usunięcia awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 4 dni roboczych
– 0 pkt
b) usunięcie awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 3 dni roboczych – 5 pkt
c) usunięcie awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 2 dni roboczych – 10 pkt
d) usunięcie awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 1 dnia roboczego – 20 pkt
Sposób oceny:
Na poświadczenie powyższego kryterium należy dołączyć do oferty potwierdzenie, z co
najm
niej 1 placówki medycznej, w której dany wykonawca świadczy/świadczył usługę
utrzymania czystości, czasu, w którym dany wykonawca reaguje na usunięcie
awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu sprzątającego wystawione przez podmiot.
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie nie przystąpił żaden
wykonawca.
Pismem z dnia 21 grudnia
2022 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o jego oddalenie.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron, złożone w pismach procesowych, jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż
odwołanie zasługuje na oddalenie.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania,
w szcze
gólności z: ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji warunków zamówienia. Izba
wzięła również pod uwagę stanowiska wyrażone w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie,
a
także oświadczenia i stanowiska stron wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia
i rozprawy w dniu 27 grudnia 2022 r.
Izba ustaliła, co następuje.
Przedmiotem zamówienia jest kompleksowe utrzymanie czystości wraz z usługami w
zakresie pomocy przy pacjentach i transpor
tu wewnętrznego.
Zamawiający wskazał, że przy wyborze oferty będzie kierował się następującymi
kryteriami: cena
– waga 60%, nadzór nad pracownikami - waga 20% oraz termin usunięcia
awarii sprzętu sprzątającego lub dostarczenia sprzętu zamiennego o nie gorszych
parametrach niż wskazane w SWZ - waga 20 %. Zgodnie z treścią Rozdziału XXIII
specyfikacji warunków zamówienia Zamawiający wskazał
Wartość kryterium nr 1 – będzie ustalona według następującego wzoru: Wk1 = (najniższa
cena spośród oferowanych x 30:cena oferty) x 0,6
Wartość kryterium nr 2 – będzie ustalona według następującego wzoru: Wk2 = punkty
przyznane ofercie x 0,2
Ocena w zakresie tego kryterium zostanie dokonana na podstawie wypełnionego formularza
ofertowego i
złożonej w nim deklaracji WYKONAWCY o nadzorze nad pracownikami (z
zastrzeżeniem, iż minimalnie wymagana jest jedna osoba nadzorująca na dwóch budynkach
w godzinach 7:00-14:35).
Zasada przydzielania punktów w kryterium nr 2:
1) jedna osoba nadzorująca na dwóch budynkach w godzinach 7:00-14:35 w dni robocze – 1
pkt
2) dwie osoby n
adzorujące po jednej na każdym budynku (osobna na każdym budynku w
godzinach 7:00-14:35 w dni robocze )
– 30 pkt
4. Wartość kryterium nr 3: termin usunięcia awarii mechanicznego sprzętu sprzątającego lub
dostarczenie równoważnego sprzętu zamiennego o nie gorszych parametrach niż wskazane
w SWZ
– będzie ustalane według wzoru: Wk3 = punkty przyznane ofercie x 0,2
Ocena w zakresie tego kryterium zostanie dokonana na podstawie wypełnionego formularza
ofertowego i złożonej w nim deklaracji WYKONAWCY o terminie usunięcia awarii
mechanicznego sprzętu sprzątającego lub dostarczenie równoważnego sprzętu zamiennego
o nie gorszych parametrach
(z zastrzeżeniem, iż maksymalny termin to do 4 dni roboczych)
Zasady przydzielania punktów w kryterium nr 3:
a) maksymalny termi
n usunięcia awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 4 dni roboczych
– 0 pkt
b) usunięcie awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 3 dni roboczych – 10 pkt
c) usunięcie awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 2 dni roboczych – 20 pkt
d) usunięcie awarii/dostarczenia zamiennego sprzętu do 1 dnia roboczego – 30 pkt
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym
postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane
odwołanie zasługiwało na oddalenie.
Izba uznała, że nie potwierdziły się zarzuty naruszenia przez Zamawiającego
przepisów wskazanych w odwołaniu. Odwołujący podnosił, że jak wynika z postanowień
SWZ kryteria nadzór nad pracownikami oraz termin usunięcia awarii sprzętu sprzątającego
lub dostarczenia sprzętu zamiennego o nie gorszych parametrach niż wskazane w SWZ
będą rozpatrywane na podstawie deklaracji złożonych przez wykonawcę w Formularzu
oferty. W ocenie O
dwołującego ww. kryteria jakościowe stanowią obietnicę, co prowadzi do
tego, że nie jest możliwe właściwe, obiektywne porównanie ofert, a kryteria te są całkowicie
nieweryfikowalne.
Zauważał, że opisany sposób oceny ofert w zakresie ww. kryteriów nie
przewiduje żadnych środków weryfikacji deklaracji wykonawcy zawartej w ofercie w tym
przedmiocie.
Dlatego też wnosił o uzupełnienie ich o obiektywny sposób weryfikacji.
Zgodnie z art. 240 ust. 1 ustawy Pzp z
amawiający opisuje kryteria oceny ofert w
sposób jednoznaczny i zrozumiały. Stosownie do art. 240 ust. 2 ustawy Pzp kryteria oceny
ofert i ich opis nie mogą pozostawiać zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru
najkorzystniejszej of
erty oraz umożliwiają weryfikację i porównanie poziomu oferowanego
wykonania przedmiotu zamówienia na podstawie informacji przedstawianych w ofertach. Jak
stanowi art. 242 ust. 1 ustawy Pzp n
ajkorzystniejsza oferta może zostać wybrana na
podstawie: 1)
kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu; 2) ceny lub kosztu. Zgodnie z art.
242 ust. 2 ustawy Pzp k
ryteriami jakościowymi mogą być w szczególności kryteria
odnoszące się do:
1) jakości, w tym do parametrów technicznych, właściwości estetycznych i funkcjonalnych
takich jak dostępność dla osób niepełnosprawnych lub uwzględnianie potrzeb użytkowników;
2) aspektów społecznych, w tym integracji zawodowej i społecznej osób, o których mowa w
art. 94 ust. 1;
3) aspektów środowiskowych, w tym efektywności energetycznej przedmiotu zamówienia;
4) aspektów innowacyjnych;
5) organizacji, kwalifikacji zawodowych i doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji
zamówienia, jeżeli mogą one mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia;
6) serwisu
posprzedażnego, pomocy technicznej, warunków dostawy takich jak termin,
sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.
Izba uznała, że w kontekście zarzutu Odwołującego jakoby niedopuszczalne było
zastosowanie
pozacenowych kryteriów oceny ofert ocenianych jedynie na podstawie
informacji przekazanych przez wykonawcę w formie deklaracji zawartych w formularzu
ofertowym należy wskazać, że art. 240 ust. 2 ustawy Pzp nie może być interpretowany w
oderwaniu od art. 242 ust. 2 ustawy Pzp, gdzie wprost wskazano
na możliwość stosowania
kryteriów, które dotyczą etapu realizacji umowy, a tym samym – przy takiej interpretacji - nie
są weryfikowalne na etapie składania ofert, a jedynie na podstawie deklaracji zawartej w
ofercie wykonawcy. Ustawodawca wprost wymienia takie kryteria jak
serwis posprzedażny,
pomoc techniczna, warunki dostawy takie
jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okres
realizacji.
Jak słusznie zwrócił uwagę Zamawiający, na gruncie przepisów ustawy Pzp sama
treść oferty to oświadczenie woli wykonawcy wyrażone w formularzu ofertowym stanowiące
jednostronne zobowiązanie wykonawcy do wykonania oznaczonego świadczenia, które
zostanie zrealizowane na rzecz zamawia
jącego. W orzecznictwie pod pojęciem treści oferty
należy rozumieć deklarowane w ofercie spełnienie wymagań zamawiającego przede
wszystkim co do zakresu, ilości, jakości warunków realizacji i innych elementów istotnych dla
wykonania przedmiotu zamówienia publicznego. Zatem oferta jest jedynie deklaracją, która
ma określone skutki prawne.
W odnie
sieniu zaś do przytoczonych przez Odwołującego przepisów dyrektywy
klasycznej, Izba uznała iż zostały one w sposób nieuprawniony zinterpretowane. Zgodnie z
motywem 92 dyrektywy 2014/24/UE
Oceniając najlepszą relację jakości do ceny, instytucje
zamawiające powinny określić kryteria ekonomiczne i jakościowe dotyczące przedmiotu
zamówienia, na podstawie których przeprowadzą ocenę. Kryteria te powinny zatem
umożliwić ocenę porównawczą poziomu wykonania oferowanego w każdej z ofert w
kontekście przedmiotu zamówienia określonego w specyfikacji technicznej. W odniesieniu do
najlepszej relacji jakości do ceny w niniejszej dyrektywie przedstawiono otwarty wykaz
możliwych kryteriów udzielenia zamówienia, który obejmuje aspekty środowiskowe i
społeczne. Należy zachęcać instytucje zamawiające do wybierania takich kryteriów
udzielenia zamówienia, które umożliwią im otrzymanie wysokiej jakości robót budowlanych,
dostaw i usług, optymalnie odpowiadających ich potrzebom. Wybrane kryteria udzielenia
zamówienia nie powinny przyznawać instytucji zamawiającej nieograniczonej swobody
wyboru oraz powinny zapewniać możliwość efektywnej i uczciwej konkurencji, a także
powinny im towarzyszyć rozwiązania, które pozwalają na skuteczną weryfikację informacji
przedstawianych przez oferent
ów. Stosownie do art. 67 ust. 4 ww. dyrektywy Kryteria
udzielenia zamówienia nie mogą skutkować przyznaniem instytucji zamawiającej
nieograniczonej swobody wyboru. Z
apewniają one możliwość efektywnej konkurencji i
dołączone są do nich specyfikacje, które umożliwiają skuteczną weryfikację informacji
przedstawianych przez oferentów, tak aby ocenić, na ile oferty spełniają kryteria udzielenia
zamówienia. W razie wątpliwości instytucje zamawiające skutecznie weryfikują prawidłowość
informac
ji i dowodów przedstawionych przez oferentów.
Z powyższego wynika, że skuteczna weryfikacja informacji przedstawianych przez
oferentów będzie zapewniona przez wskazanie przez wykonawców poziomu wykonania
oferowanego
w każdej z ofert. Potwierdza to również stanowisko TSUE z 18 października
2001 r. w sprawie C-19/00
, zgodnie z którym sama okoliczność, że kryterium oceny odnosi
się do elementu faktycznego, który precyzyjnie będzie znany dopiero po zakończeniu
realizacji (a nie w chwili wyboru oferty), nie może być uznana za równoznaczną z
przyznaniem zamawiającemu nieograniczonej swobody wyboru. Oczywiście możliwość
zastosowania takiego kryterium zależy od tego, czy odpowiednio wcześniej (w ogłoszeniu i w
dokumentacji przetargowej) było podane do wiadomości uczestnikom postępowania w taki
sposób, aby każdy poprawnie/należycie poinformowany oferent, który dołoży należytej
staranności, mógł interpretować je w jednakowy sposób. (M. Lemke, D. Piasta, Analiza
orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości dotyczącego zamówień publicznych
w okresie od 1999 do 2005 r., Warszawa, 2006).
Orzeczenie to co prawda wydane zostało
na gruncie przepisów już nieobowiązujących, niemniej pogląd w nim wyrażony zachowuje
swoją aktualność. Zatem, kryteria dotyczące etapu realizacji i opierające się na deklaracji
wykonawcy
nie powinny być automatycznie uznane za nieweryfikowalne.
Izba nie podziela też sposobu interpretacji przez Odwołującego przedstawicieli
doktryny
, że kryteria nie powinny odnosić się do aspektów niemożliwych do sprawdzenia,
czyli obietnic lub zobowiązań niewykonalnych. (J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych.
Komentarz, wyd. 15, Warszawa 2019
). W tym zakresie przychyla się do stanowiska
prezentowanego w glosie krytycznej dr Andrzeli
Gawrońskiej-Baran Z problematyki
pozacenowych kryteriów oceny ofert. Glosa do wyroków Sądu Okręgowego w Warszawie z
23.06.2021 r. XXIII Zs. 35/21 ora z 18.12.2020 r. XXIII Ga 1350/20,
gdzie autorka wskazała,
że Jak można z dużym prawdopodobieństwem założyć, autorom przytoczonych komentarzy
chodziło o to, aby kryteria były oparte na sprawdzalnych miernikach oraz aby odnosiły się do
zobowiązań możliwych do wykonania. Nie można ich jednak odczytywać jako sprzeciw
wobec k
ryteriów oceny ofert opartych na deklaracjach zawartych w ofertach na podstawie
jednoznacznie opisanego mechanizmu przyznawania punktacji. Byłby to sprzeciw wobec
możliwości stosowania w większości zamówień, poza zamówieniami odnoszącymi się do
przedmiotów istniejących w chwili składania ofert, kryteriów, które na etapie badania i oceny
ofert są oparte na deklaracji wykonawcy, a nie ma możliwości weryfikacji, czy przyszłe
świadczenie umowne na pewno spełni wymagania określone przez zamawiającego.
Tymczasem
chodzi o to, aby zamawiający, formułując kryteria, nawet najbardziej złożone
oraz rozbudowane, zadbał o to, aby były one nie tyko mierzalne, ale skonstruowane w taki
sposób, by wynik oceny oferty wykonawcy był dla niego wynikiem przewidywalnym.
Ponadto, Iz
ba zwraca uwagę na możliwość stosowania kryteriów dotyczących etapu
realizacji umowy dopuszczono w ramach przygotowanego na zlecenie i w konsultacji z
Urzędem Zamówień Publicznych Poradnika z katalogiem dobrych praktyk w zakresie
pozacenowych kryteriów oceny ofert. Dla wykonania robót budowlanych jako przykładową,
dobrą praktykę w zakresie kryterium pozacenowego wskazano zapewnienie przejezdności, a
jako opis oceny oferty podano, by wykonawca
określi na Formularzu oferty liczbę tygodni, w
czasie których wykonawca zapewni przejezdność 1/2 pasa(ów) ruchu. Dla zlecania usług
odbioru odpadów komunalnych jako jedno z kryteriów wymieniono częstotliwość odbioru
odpadów i promowanie odbiorów odpadów bądź wybranych frakcji odpadów z większą
częstotliwością poprzez podanie w Formularzu ofertowym liczby miesięcy, w których
w
ykonawca będzie świadczył usługę opróżniania pojemników. W ramach kryteriów
społecznych wskazano na możliwość premiowania w szczególności zatrudnienia do
realizacji zamówienia osób bezrobotnych, niepełnosprawnych lub innych defaworyzowanych
lub większej ich liczby niż minimum określone przez zamawiającego. Niewątpliwie ww.
przykłady, które podlegają ocenie w ramach kryterium, nawiązują do etapu realizacji umowy,
a na etapie składania ofert stanowią jedynie deklarację wykonawcy.
Izba podziela również stanowisko Zamawiającego, że sam Odwołujący nie
przedstawia w odwołaniu alternatywnych kryteriów, które nie odnosiłyby się do etapu
realizacji kontraktu
, a zatem, które w ocenie Odwołującego byłyby w tym sensie
,,weryfikowalne”. Propozycja Odwołującego dotycząca kryterium nadzoru nad pracownikami
sprowadza się do zadeklarowania do realizacji umowy określonej liczby osób. Różnica
polega na zaproponowaniu,
by osoby te posiadały odpowiednie doświadczenie. Niemniej
kwestia tego ile osób zaproponuje wykonawca będzie badana wciąż na podstawie
oświadczenia zawartego w formularzu ofertowym. W zakresie drugiego kryterium
Odwołujący nie przedstawia jakiejkolwiek alternatywy, żądając jedynie by spełnienie ww.
kryterium
badane było dokumentem od co najmniej 1 placówki medycznej, w której
wykonawca świadczył usługę potwierdzającym czas, w którym wykonawca reaguje na
usunięcie awarii. Jak słusznie zauważył Zamawiający żądanie ww. dokumentu oznaczałoby
w praktyce odmówienie wykonawcy prawa zadeklarowania innego terminu w niniejszym
postępowaniu oraz wykluczałoby możliwość zadeklarowania danego terminu przez
w
ykonawców, którzy świadczyli usługę u podmiotów, u których nie ustawiano wymogów w
zakresie terminu usuwania awarii sp
rzętu.
Reasumując, gdyby podzielić argumentację Odwołującego, to spośród przykładowo
wskazanych wprost w art. 242 ust. 2 ustawy Pzp
jakościowych kryteriów oceny ofert
niemożliwe byłoby zastosowanie większości z uwagi na to, że ocena ofert na ich podstawie z
założenia jest oparta na deklaracji wykonawcy zawartej w ofercie.
Ponadto, w
ocenie Izby, w okolicznościach przedmiotowej sprawy, zasadnym jest
przedstawienie uwag natury ogólnej, odnoszących się do wymogów formalnych odwołania,
określonych przepisami ustawy Pzp. Izba wskazuje, że stosownie do treści art. 516 ust. 1
ustawy Pzp odw
ołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie czynności
zamawiającego, której zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe
przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne
uzasadniające wniesienie odwołania. Tym samym należy podkreślić, że właśnie określone w
ww. przepisie wymogi konstrukcyjne odwołania przesądzają, że treść zarzutu nie jest
ograniczona wyłącznie do twierdzeń zawartych we wstępnej części odwołania (petitum), a
dotyczy również okoliczności faktycznych zawartych w sformułowanej przez odwołującego
argumentacji.
Odwołanie powinno wyrażać zastrzeżenia wobec dokonanych przez zamawiającego
czynności lub zaniechań, co oznacza obowiązek zaprezentowania przez odwołującego nie
tylko podstawy
prawnej takich zastrzeżeń, ale przede wszystkim argumentacji odnoszącej
się do postulowanej oceny. Oznacza to zatem konieczność odniesienia się do elementów
stanu faktycznego, j
ak również podjętych czynności lub zaniechań zamawiającego w taki
sposób, który pozwoli na uznanie, że podniesione zostały konkretne zarzuty wobec tych
czynności lub zaniechań przypisanych zamawiającemu (tak Krajowa Izba Odwoławcza w
wyroku z dnia 26 czerw
ca 2017 r. sygn. akt: KIO 1187/17). Podsumowując powyższe Izba
stwierdza, że to na wykonawcy, będącym profesjonalistą, spoczywa ciężar przedstawienia w
treści odwołania jasnych i szczegółowych zarzutów zbudowanych z dwóch warstw, tj.
prawnej i faktycznej,
które wyznaczają granice rozstrzygnięcia Izby, która może orzekać
wyłącznie w zakresie zarzutów zawartych w odwołaniu.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba wskazuje, że w zakresie zarzutu naruszenia art. 16
pkt 1-3 ustawy Pzp
(w powiązaniu z art. 240 ust. 1 i 2 w zw. z art. 242 ust. 1 ustawy Pzp),
Odwołujący ograniczył się do ogólnego stwierdzenia, że Zamawiający tworząc kryteria oceny
ofert, musi kierować się zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Konieczność weryfikowalności spełnienia kryteriów oceny ofert w momencie ich składnia
stanowi warunek sine qua non równego traktowania wykonawców, a zatem kryteria te nie
mogą opierać się na deklaracjach, obietnicach czy niesprawdzalnych na tym etapie
zobowiązań. Odwołujący nie sformułował jednak w dalszej treści odwołania twierdzeń
odnośnie tego w jaki konkretnie sposób negowane kryteria oceny ofert naruszają zasadę
zachowania
uczciwej konkurencji oraz równego traktowanie wykonawców, zasadę
przejrzystości oraz zasadę proporcjonalności. Na podstawie odwołania nie wiadomo
dlaczego kwestionowane
kryteria są nieprawidłowe w kontekście naruszenia zasad prawa
zamówień publicznych określonych w art. 16 pkt 1-3 ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podst
awie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów
postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodniczący: ………………………………