Sygn. akt: KIO 362/22
WYROK
z 24 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant: Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie 24 lutego 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 11 lutego 2022 roku przez odwołującego: Scalio
Sp. z o.o. z siedzibą w Kwilczu, w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego:
Wałbrzyską Specjalną Strefę Ekonomiczną Invest-Park Sp. z o.o. z siedzibą w Wałbrzychu,
przy udziale wykonawcy
Pekabex Bet S.A. z siedzibą w Poznaniu zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego: Scalio Sp. z o.o. z siedzibą w Kwilczu i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 20 000 zł 00 gr
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem
wpisu
od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (trzy tysiące
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione p
rzez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 362/22
U z a s a d n i e n i e
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Invest-Park Sp. z o.o. z siedzibą w Wałbrzychu
(dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp) postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Zamierzenie budowlane
polegające na budowie sześciu hal magazynowo-produkcyjnych wraz z częścią socjalno-
biurową, pełną infrastrukturą zagospodarowania terenu oraz instalacją fotowoltaiczną: część
1 lokalizacja Chocicza Ma
ła”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 8 listopada 2021 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 216-567518.
11 lutego 2022 r. wykonawca Scalio
Sp. z o.o. z siedzibą w Kwilczu (dalej: Odwołujący),
wni
ósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 128 ust. 1 Pzp przez
niewłaściwe, wprowadzające Odwołującego w błąd,
wezwanie do uzupełnienia dokumentów, w tym zaświadczenia właściwego
naczelnika urzędu skarbowego;
2. art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp przez
jego niezasadne zastosowanie z dwóch powodów:
a)
oferta Odwołującego nie była niezgodna z przepisami ustawy i z tego powodu nie
podlega
ła odrzuceniu,
b) w przedmiotowej sprawie art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp
nie mógł mieć zastosowania,
bowiem
w
przypadku
niezłożenia
przez
wykonawcę
dokumentu
potwierdzającego brak podstaw do wykluczenia z postępowania (takim
dokumentem
było zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego)
zastosowanie mógłby mieć art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. a Pzp. Zaświadczenie
właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie jest treścią oferty sensu stricte, a
tylko w związku z taką treścią zastosowanie mógłby mieć art. 226 ust. 1 pkt 3
Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
dokonania czynności poprawnego wezwania Odwołującego do uzupełnienia
dokumentu zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego — w trybie
art. 128 ust. 1 Pzp;
dokonania czynności ponownego badania i oceny ofert.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Zamawiający pismem z 10 stycznia 2022 r. wezwał Odwołującego do złożenia dokumentów
aktualnych na dzień złożenia, tj. zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego
oraz zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej terenowej jednostki organizacyjnej
Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych.
Zamawiający
zarzucił
Odwołującemu,
że ten, posiadając dokumenty elektroniczne wystawione przez upoważnione podmioty
i podpisane podpisami kwalifikowanymi przez pracowników organu, nie złożył
Z
amawiającemu tych dokumentów, tylko błędnie złożył wydruki tych dokumentów, które
następnie poświadczył za zgodność z oryginałem z wykorzystaniem własnego podpisu
kwalifikowanego.
Zamawiający przytoczył i zacytował przepis rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z
30 grudnia 2020 r., z którego wynikało, że jeśli uprawniony organ wystawił dokument
elektroniczny, to wykonawca przekazuje zamawiającemu ten dokument. Zamawiający
tym samym wyjaśnił Odwołującemu, na czym polegał błąd w złożonych dokumentach. Z tych
wyjaśnień Odwołujący wywiódł wniosek, że niezasadnie wydrukował dokumenty, zeskanował
je i następnie poświadczył własnym podpisem elektronicznym kwalifikowanym te dokumenty
za zgodność z oryginałem, w sytuacji gdy posiadane przez niego dokumenty były
ory
ginałami podpisanymi elektronicznymi podpisami kwalifikowanymi przez pracowników
danego organu.
Nadto, Zamawiający poinformował Odwołującego, że winien złożyć oryginalne dokumenty
elektroniczne z naniesionymi na nie podpisami kwalifikowanymi pracowników organu,
co następnie, 11 stycznia 2022 r. Odwołujący zrobił.
Z pismem z
11 stycznia 2022 r. Odwołujący złożył Zamawiającemu zaświadczenie
właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz zaświadczenie albo właściwej terenowej
jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jako dokumenty elektroniczne
bez przetwarzania,
w formie, jaką otrzymał od tych organów. Na każdym z tych dokumentów
naniesiona była informacja o podpisaniu podpisem elektronicznym przez uprawnionych
pracowników organu. Jednym ze złożonych dokumentów było zakwestionowane przez
Zamawiającego zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Odwołujący postąpił zgodnie z wezwaniem Zamawiającego i złożył oryginalny dokument, jaki
otrzymał od organu, z naniesionym na niego podpisem kwalifikowanym pracownika Urzędu
Skarbowego. O tym, że dokument został podpisany świadczyła naniesiona na niego
informacja o treści: Dokument podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym
z
up. Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu Kierownik
Działu K. J.. Odwołujący wykonując wezwanie Zamawiającego nie miał wątpliwości, że czyni
zadość
oczekiwaniom
Zamawiającego.
Niestety
otrzymał
informację
o odrzuceniu jego oferty.
Odwołujący z informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 7 lutego 2022 r. dowiedział się,
czego naprawdę oczekiwał Zamawiający od niego. W informacji tej Zamawiający
sprecyzował, że chodziło mu o dokument elektroniczny wraz z podpisem kwalifikowanym
złożonym przez pracownika Urzędu Skarbowego, czyli dokument elektroniczny, jaki został
wystawiony przez Urząd Skarbowy wraz z kompletem załączonych do niego plików.
Odwołujący był w posiadaniu tych plików i mógł je przesłać do Zamawiającego 11 stycznia
r.,
ale
z
wezwania
z
10 stycznia 2022 r. nie wynikało takie oczekiwanie Zamawiającego. W wezwaniu
wyartykułowany był błąd Odwołującego polegający na potwierdzeniu wydruku dokumentu
za zgodność z oryginałem przez Odwołującego jego własnym podpisem elektronicznym,
zamiast
złożenia Zamawiającemu dokumentu w formie, jaką otrzymał od organu.
Bez wątpienia, inaczej rozumieć należało opisany w wezwaniu przez Zamawiającego
dokument, jako dokument elektroniczny z naniesionym na niego podpisem kwalifikowanym
pracownika Urzędu Skarbowego, a inaczej opisany w informacji o wyborze najkorzystniejszej
oferty dokument, jako dokument elektroniczny wraz z podpisem kwalifikowanym złożonym
przez pracownika Urzędu Skarbowego, czyli dokument elektroniczny wystawiony przez
Urząd Skarbowy wraz z kompletem załączonych do niego plików. Gdyby Zamawiający
wezwał Odwołującego do złożenia takiego dokumentu, to nie byłoby aktualnie toczącego
się postępowania odwoławczego.
Najbardziej wprowadzającą w błąd była informacja Zamawiającego zawarta w wezwaniu
do złożenia dokumentów z 10 stycznia 2022 r., że podpis kwalifikowany miał być naniesiony
na dokument, tymczasem chodziło o pliki zawierające podpis elektroniczny, które funkcjonują
niejako obok dokumentu elektronicznego.
Zamawiający, dokonując wezwania do uzupełnienia dokumentów wprowadzającego
O
dwołującego w błąd, naruszył art. 128 ust. 1 Pzp.
Zamawiający bezzasadnie odrzucił ofertę Odwołującego w oparciu o art. 226 ust. 1 pkt 3
Pzp
. Oferta Odwołującego nie podlegała odrzuceniu w ogóle, a już szczególnie nie podlegała
odrzuceniu na podstawie zastosowanego przez Zamawiającego przepisu, który mógłby mieć
zastosowanie do zupełnie innej sytuacji, niż ta, której zaistnienie zarzucił Odwołującemu
Zamawiający. Zamawiający nie może stosować dowolnych przepisów Pzp. Jeżeli dokonywał
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, to ta czynność musiała
mieć oparcie w ustawie. Niezasadne zastosowanie przepisu Pzp stanowiło o jego
naruszeniu. Zamawiający tym samym naruszył art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp.
Zamawiający nie odniósł się pisemnie do zarzutów, ale podczas rozprawy zaprzeczył
twierdzeniom Odwołującego i wniósł o oddalenie odwołania.
21 lutego 2022 r.
Przystępujący złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko wskazał on m. in.:
W wezwaniu z 10 stycznia 2022 r.
do uzupełnienia dokumentów Zamawiający przytoczył § 6
ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku gdy podmiotowe środki dowodowe,
przedmiotowe środki dowodowe, inne dokumenty, w tym dokumenty, o których mowa w art. 94
ust. 2 Pzp
lub dokumenty potwierdzające umocowanie do reprezentowania odpowiednio
wykonawcy, wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego,
podmiotu udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy
lub podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym zasoby na takich zasadach, zwane
dalej „dokumentami potwierdzającymi umocowanie do reprezentowania”, zostały wystawione
przez upoważnione podmioty inne niż wykonawca, wykonawca wspólnie ubiegający
się o udzielenie zamówienia, podmiot udostępniający zasoby lub podwykonawca, zwane dalej
„upoważnionymi podmiotami”, jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten dokument.
U
żyte przez Zamawiającego w wezwaniu sformułowanie „oryginalne dokumenty elektroniczne
wraz z naniesionymi na nie podpisami kwalifikowanymi pracowników (danego) organu” nie było
wyrażeniem niejasnym, wprowadzającym w błąd. Odwołujący miał przekazać dokumenty
elektroniczne w takiej formie, jakiej
je otrzymał, podpisane podpisem kwalifikowanym (co literalnie
wynika
ło z treści wezwania).
Tymczasem
złożone na wezwanie zaświadczenia w ogóle nie zawierały podpisów
kwalifikowanych. Zawierały jedynie informacje o ich podpisaniu z wykorzystaniem podpisu
e
lektronicznego (odzwierciedlenie graficzne), ale nie można było uznać tego za zachowanie
wymaganej przepisami formy. W tak
złożonym dokumencie Zamawiający nie był w stanie nawet
zweryfikować prawidłowości złożonych podpisów.
Przystępujący nie zgodził się z Odwołującym, że „najbardziej wprowadzającą w błąd
Odwołującego była informacja Zamawiającego zawarta w wezwaniu do złożenia dokumentów z
stycznia
2022 r., że podpis kwalifikowany ma być naniesiony na dokument, tymczasem chodziło o pliki
zawierające podpis elektroniczny, które funkcjonują niejako obok dokumentu elektronicznego”.
Wbrew twierdzeniom Odwołującego kwestią sporną nie były dodatkowe pliki, tylko fakt, że
złożone przez niego dokumenty nie zawierały podpisu kwalifikowanego, chociaż sam wskazał, że
taki był wskazany w wezwaniu wymóg. Skoro więc sam Odwołujący wskazał w odwołaniu, że
miał złożyć dokument z naniesionym podpisem kwalifikowanym, to nie sposób uznać, że
wezwanie było wprowadzające w błąd.
W zakresie zarzutu naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp P
rzystępujący podniósł, że złożone przez
Odwołującego zaświadczenia nie były zgodne z przepisami rozporządzenia w sprawie
dokumentów, a tym samym Zamawiający słusznie odrzucił ofertę Odwołującego uznając
ją za niezgodną z przepisami ustawy.
Po przeprow
adzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu i piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
wezwań kierowanych przez Zamawiającego do Odwołującego na podstawie art. 126
ust. 1 Pzp (21 grudnia 2021 r.) oraz art. 128 ust. 1 Pzp (10 stycznia 2022 r.) wraz
z odpowiedziami Odwołującego na te wezwania,
3. Informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z 7 lutego 2022 r.
Izba oddaliła wniosek Odwołującego o przeprowadzenie dowodu z zeznań świadka
na okoliczność wykazania, że treść wezwania Zamawiającego z 10 stycznia 2022 r. miała
charakter wprowadzający w błąd. Izba uznała, że przeprowadzenie takiego dowodu
prowadziłoby jedynie do zwłoki w postępowaniu, ze względu na fakt, iż kopia tego wezwania
stanowiła element materiału dowodowego, zatem treść dokumentu była znana Izbie.
Izba
ustaliła, co następuje:
Zgodnie z Rozdziałem X punkt 3 SWZ:
„Zamawiający przed wyborem najkorzystniejszej oferty wzywa Wykonawcę, którego oferta
została najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni,
aktualnych na dzień złożenia podmiotowych środków dowodowych:
(…)
b)
Zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego,
że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat, w zakresie art. 109 ust. 1
pkt 1 Pzp
, wystawionego nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem,
a w przypadku zalegania z opłacaniem podatków lub opłat wraz z zaświadczeniem
zamawiający żąda złożenia dokumentów potwierdzających, że odpowiednio przed
upływem terminu składania ofert Wykonawca dokonał płatności należnych podatków
lub
opłat wraz z odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w
sprawie spłat tych należności;
c)
Zaświadczenie albo inny dokument właściwej terenowej jednostki organizacyjnej
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub właściwego oddziału regionalnego
lub właściwej placówki terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
potwierdzającego, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy, wystawionego
nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem, a w przypadku zalegania
z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne wraz
z zaświadczeniem albo innym dokumentem Zamawiający żąda złożenia dokumentów
potwierdzających, że odpowiednio przed upływem terminu składania ofert
Wykonawca dokonał płatności należnych składek na ubezpieczenia społeczne lub
zdrowotne wraz odsetkami lub grzywnami lub zawarł wiążące porozumienie w
sprawie spłat tych należności (…)”.
Zgodnie z rozdziałem X pkt 8 SWZ:
„W zakresie nieuregulowanym w ustawie Pzp lub niniejszej SWZ do oświadczeń i
dokumentów składanych przez Wykonawcę w postępowaniu, zastosowanie mają przepisy
rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie
podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub zaświadczeń, jakich
może żądać Zamawiający od Wykonawcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2415) oraz przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu
sporządzania
i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych
oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego lub konkursie (Dz.U. z 2020 r. poz. 2452)
”.
Zgodnie z informacją z 9 grudnia 2021 r. z otwarcia ofert, oferty w postępowaniu złożył
Odwołujący i Przystępujący.
21 grudnia 2021 r. Zamawiający na podstawie art. 126 ust. 1 skierował do Odwołującego
wezwanie do złożenia dokumentów podmiotowych, w tym zaświadczenia właściwego
naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłaceniem
podatków i opłat oraz zaświadczenia albo innego dokumentu właściwej terenowej jednostki
organizacyjnej ZUS
lub właściwego oddziału regionalnego lub właściwej placówki terenowej
KRUS
potwierdzającego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne. W wezwaniu Zamawiający wskazał ponadto:
„Jednocześnie Zamawiający informuje, że ww. dokumenty podmiotowe powinny zostać
wniesione w sposób i w formie określonej w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia
dla przedmiotowego zadania
”.
W odpowiedzi, 30 grudnia 2021 r. Odwołujący przekazał Zamawiającemu żądane
dokumenty, przy czym
ww. zaświadczenia nie zostały złożone w postaci oryginalnych
dokumentów elektronicznych podpisanych przez właściwe organy – Odwołujący wydrukował
oryginały tych dokumentów, zeskanował je, opatrzył własnym podpisem kwalifikowanym i
dopiero w takiej postaci przekazał Zamawiającemu.
10 stycznia 2022 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do uzupełnienia dokumentów
wskazując:
„Zamawiający, na podstawie art. 128 ust. 1 i 2 ustawy (…), wzywa Wykonawcę — w terminie
do dnia 12 stycznia 2022 roku, do godziny 12.00
— do przedłożenia — aktualnych na dzień
złożenia - nw. dokumentów:
a.
Zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego,
że wykonawca nie zalega z opłaceniem podatków i opłat (…);
b.
Zaświadczenie albo inny dokument właściwej terenowej jednostki organizacyjnej
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub właściwego oddziału regionalnego
lub właściwej placówki terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
potwierdzającego, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na
ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (…);
Zamawiający informuje, że zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz
w
ymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji
elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie
(Dz.U. z 2020 roku, poz. 2452) w
przypadku gdy podmiotowe środki dowodowe,
przedmiotowe środki dowodowe, inne dokumenty, w tym dokumenty, o których mowa w art.
94 ust. 2 ustawy, lub dokumenty potwierdzające umocowanie do reprezentowania
odpowiednio wykonawcy, wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
publicznego, podmiotu udostępniającego zasoby na zasadach określonych w art. 118 ustawy
lub podwykonawcy niebędącego podmiotem udostępniającym zasoby na takich zasadach,
zwane dalej
„dokumentami potwierdzającymi umocowanie do reprezentowania”, zostały
wystawione przez upoważnione podmioty inne niż wykonawca, wykonawca wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia, podmiot udostępniający zasoby lub podwykonawca,
zwane dalej
„upoważnionymi podmiotami” jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten
dokument.
Z dokumentów przedłożonych przez Wykonawcę na wezwanie Zamawiającego wynika,
że zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz zaświadczenie albo inny
dokument właściwej terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
zostały wystawione przez upoważnione podmioty w formie dokumentu elektronicznego
(podpisanego podpisami kwalifikowanymi przez pracowników danego organu). Tymczasem
Wy
konawca udostępnił Zamawiającemu wydruki ww. dokumentów, które następnie
poświadczył za zgodność z oryginałem z wykorzystaniem własnego podpisu
kwalifikowanego.
Mając na uwadze powyższe Wykonawca, kierując się dyspozycją ww. przepisu, winien
przedłożyć Zamawiającemu oryginalny/e dokument/y elektroniczny/e wraz z naniesionymi
na nie podpisami kwalifikowanymi pracowników (danego) organu.
Jednocześnie Zamawiający informuje, że ww. dokumenty podmiotowe powinny zostać
wniesione w sposób i w formie określonej w treści Specyfikacji Warunków Zamówienia
dla przedmiotowego zadania
”.
11 stycznia 2022 r. Odwołujący odpowiedział na ww. wezwanie:
„W nawiązaniu do otrzymanego przez Państwa pisma przesyłamy następujące dokumenty:
Zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego podpisane podpisem elektronicznym
z up. Naczelnika przez Kierownik Działu K. J.,
Zaświadczenie
Zakładu
Ubezpieczeń
Społecznych
podpisane
podpisem
elektronicznym przez pracownika ZUS K. R.
”.
Odwołujący wraz z powyższą odpowiedzią przekazał Zamawiającemu przedmiotowe
dokumenty w postaci dwóch plików .pdf. Dokumenty te nie były podpisane podpisami
elektronicznymi osób reprezentujących organy, które je wystawiły.
7 lutego 2022 r.
Zamawiający poinformował, że jako najkorzystniejsza w postępowaniu
wybrana została oferta Przystępującego. Zamawiający poinformował również o odrzuceniu
oferty Odwołującego. W uzasadnieniu Zamawiający wskazał:
„Zamawiający informuje, że po zapoznaniu się z treścią dokumentów podmiotowych
uzup
ełnionych przez Scalio Sp. z o.o. na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 128 ust. 1 i
2 Pzp z dnia 10 stycznia 2022 roku, tj. zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek
oraz zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, stwierdza, iż:
• zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości,
wystawione w dniu 29 października 2021 roku przez pracownika Urzędu
Skarbowego działającego z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego
Urzędu Skarbowego w Poznaniu, zostało złożone przez Wykonawcę z naruszeniem
przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych oraz rozporządzeń wydanych
na jej podstawie, tj. z naruszeniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie sposobu sporządzania
i przekazywania i
nformacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów
elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. z 2020 roku, poz. 2452,
dalej jako Rozporządzenie).
Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia „W przypadku gdy podmiotowe środki dowodowe, (…)
zostały wystawione przez upoważnione podmioty inne niż wykonawca, zwane dalej
"upoważnionymi podmiotami", jako dokument elektroniczny, przekazuje się ten dokument.
Do pod
miotowych środków dowodowych, o których mowa w rzeczonym przepisie zalicza
się zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, które
potwierdza, iż wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków w zakresie określonym
w art. 109 ust. 1 pkt 1 Pzp.
W tym miejscu należy mieć również na uwadze dyspozycję § 7 rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 29 grudnia 2015 roku w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy
podatkowe (Dz.U. z 2020 roku, poz. 730), która stanowi, iż zaświadczenie wydawane w
formie
dokumentu
elektronicznego
jest
opatrywane
kwalifikowanym
podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości wystawione
w dniu 29 października 2021 roku przez pracownika Urzędu Skarbowego działającego
z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
(przedłożone Zamawiającemu przez Wykonawcę w dniu 11 stycznia 2022 roku) zostało
wystawione w formie dokumentu elektronicznego,
co wynika z analizy jego treści (w treści
zaświadczenia wynika wprost, iż zostało ono podpisane kwalifikowanym podpisem
elektronicznym).
Mając na uwadze powyższe Wykonawca, kierując się dyspozycją ww. przepisów, winien
przedłożyć na wezwanie Zamawiającego dokument elektroniczny wraz z podpisem
kwalifikowanym złożonym pracownika Urzędu Skarbowego (innymi słowy powinien
przekazać Zamawiającemu taki dokument elektroniczny, jaki został wystawiony przez Urząd
Skarbowy wraz z kompletem załączonych do niego plików). Wykonawca tymczasem
przedłożył, w trybie art. 128 ust. 1 i 2 Pzp (tj. na wezwanie Zamawiającego do uzupełnienia
dokumentów), zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, które nie zawiera ww. podpisu
pracownika
Urzędu.
Tym samym należy stwierdzić, iż uchybił on przepisom Prawa zamówień publicznych oraz
treści wezwania Zamawiającego.
Konsekwencją powyższego stanu rzeczy jest to, iż złożona przez niego oferta nie może
zostać wybrana jako najkorzystniejsza, gdyż winna ona podlegać odrzuceniu na podstawie
art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp
to jest z uwagi na jej niezgodność z przepisami ustawy Prawo
zamówień publicznych (...)”.
W ocenie Izby odrzucenie oferty Odwołującego było w świetle ustalonych faktów w pełni
uzasadnione.
Izba nie dopatrzyła się żadnych przesłanek wskazujących na możliwość wprowadzenia
Odwołującego w błąd przez Zamawiającego. Treść wezwania do uzupełnienia dokumentów
z 10 stycznia 2022 r. była jasna i nie budziła wątpliwości – Zamawiający jednoznacznie
stwierdził, że obowiązkiem Odwołującego jest złożenie zaświadczeń z US i ZUS w takiej
postaci, jak
zostały przekazane Odwołującemu przez właściwe organy. Wprost wynikało
to z przytoczonego przez Zamawiającego § 6 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie sposobu spor
ządzania i przekazywania informacji
oraz w
ymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji
elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie.
Twierdzenie Odwołującego, że Zamawiający żądając wyłącznie dokumentów z naniesionymi
na nie podpisami elektronicznymi
zmylił Odwołującego, co do oczekiwanego sposobu
uzupełnienia dokumentów nie zasługiwało na uwzględnienie. Nie budzi wątpliwości,
że zarówno z samej treści wezwania, jak i przytoczonych w nim przepisów wynika,
iż obowiązkiem Odwołującego było przekazanie Zamawiającemu prawidłowo podpisanych
zaświadczeń. Skoro więc Odwołujący otrzymał z US dokumenty składające się z kompletu:
dokument w postaci pliku .pdf oraz osobnego pliku podpisu elek
tronicznego, to obowiązany
był przekazać Zamawiającemu taki komplet. Dla Odwołującego powinno być zatem
oczywiste, że przekazanie dokumentów bez plików zawierających podpisy elektroniczne nie
zostanie przez Zamawiającego uznane za prawidłowe zrealizowanie obowiązku uzupełnienia
wymaganych zaświadczeń.
W zakresie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 3 Pzp Izba
wskazuje, że na gruncie ustalonego stanu faktycznego Odwołujący nie ma interesu w
kwestionowaniu podstawy prawnej odrzucenia je
go oferty z postępowania. Jakkolwiek
można
się
zgodzić
z Odwołującym, że Zamawiający odrzucając ofertę z postępowania winien wskazać jako
podstawę art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp, to fakt ten nie ma żadnego znaczenia dla wyniku
postępowania. Oferta Odwołującego podlegała odrzuceniu z postępowania, ponieważ
Odwołujący nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Fakt, że
Zamawiający w tej sytuacji uznał, że oferta Odwołującego jest niezgodna z przepisami Pzp i
taką wskazał podstawę jej odrzucenia nie ma żadnego znaczenia dla wyniku postępowania.
W konsekwencji Izba uznała, że wszystkie zarzuty odwołania podlegają oddaleniu.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………