Sygn. akt: KIO 3634/21
WYROK
z 5 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie 5 stycznia 2022 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 14 grudnia 2021 roku przez odwołującego:
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S. B.prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Firma Usługowo-Handlowo-Produkcyjna „AQUA-EKO” S.
B.
z siedzibą w Porąbce Iwkowskiej i M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą F.H.U.P. Marr-Bud inż. M. C. z siedzibą w Nowym Sączu, w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie”
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie z siedzibą w Krakowie, przy udziale
wykonawcy Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu:
1.1 dokonanie
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu
oferty złożonej przez Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie;
zmianę punktacji oferty złożonej przez Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND
Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, polegającą na przyznaniu tej ofercie zera punktów
zamiast dwudziestu punktów w kryterium doświadczenia kierownika budowy.
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę: Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND
Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego
tytułem wpisu od odwołania.
zasądza od wykonawcy: Ośrodka Usług Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie
na rzecz odwołującego: wykonawców wspólnie ubiegających się o
udzielenie zamówienia: S. B. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Firma Usługowo-Handlowo-Produkcyjna „AQUA-EKO” S. B.z siedzibą w Porąbce
Iwkowskiej i M. C.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F.H.U.P. Marr-
B
ud inż. M. C. z siedzibą w Nowym Sączu kwotę 14 485 zł 60 gr (czternaście
tysięcy czterysta osiemdziesiąt pięć złotych sześćdziesiąt groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione przez Odwołującego z tytułu wpisu od
odwołania oraz kosztów wynagrodzenia pełnomocnika i dojazdu pełnomocnika na
posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
………………….............................……………..
Sygn. akt: KIO 3634/21
U z a s a d n i e n i e
Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
w Krakowie z siedzibą w Krakowie (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów
ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z
późn. zm., dalej: Pzp) postępowanie w trybie podstawowym pn.: „Usuwanie szkód
powodziowych
– Zabezpieczenie potoku Dąbrówka w km 1+800-5+000 w m. Nowy Sącz,
powiat now
osądecki, woj. Małopolskie – Etap II odcinki od km 1+800 do km 2+744 i od km
3+001 do km 5+000”, numer: KR.ROZ.2810.174.2021, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych 19 października 2021 r. pod numerem: 2021/BZP 00237520/01.
14 grudnia 2021 r.
wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: S. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Firma Usługowo-Handlowo-Produkcyjna
„AQUA-EKO” S. B. z siedzibą w Porąbce Iwkowskiej i M. C. prowadzący działalność
gospodarczą
pod
firmą
F.H.U.P.
Marr-B
ud
inż.
M.
C.
z siedzibą w Nowym Sączu (dalej: Odwołujący), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli
niezgodne z przepisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. naruszenie art. 239 i art. 116 Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału 7 punkt
7.2.4.2 SWZ oraz rozdziału 15 punkt 15.2, 15.3, 15.4.3. oraz 15.5 SWZ, a także
w związku z art. 104 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r.,
poz. 1333 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej
i Ochrony Środowiska z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie (Dz.U. z 1975 r., Nr 8, poz. 46 - akt uchylony 15 lutego
1995 r.) - przez:
a)
wadliwe przyjęcie przez Zamawiającego, że wskazany przez Ośrodek Usług
Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (dalej: Przystępujący)
w punkcie 3 formularza ofertowego jako kierownik budowy pan R. M.
spełniał
warunek określony w rozdziale 7 punkt 7.2.4.2 SWZ, tj. posiadał uprawnienia
budowlane do kierowania robotami w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej
w za
kresie budowli hydrotechnicznych bez ograniczeń lub odpowiadające
im równoważne uprawnienia wydane na podstawie wcześniej obowiązujących
przepisów, podczas gdy:
• ze złożonej przez Przystępującego decyzji o stwierdzeniu przygotowania
zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie z 3 kwietnia 1991 r. (Nr UAN-7342-17/91), wydanej na
podstawie
m.in.
§
ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska
z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie, wynika
ło, że pan R. M., będący technikiem budowlanym,
posiada
ł przygotowanie zawodowe upoważniające go do wykonywania
samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno-
inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych (…) „o powszechnie
znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych”, a więc posiadał uprawnienia
budowlane w ograniczonym zakresie, a tym samym nie spełniał on warunku
określonego w rozdziale 7 punkt 7.2.4.2 SWZ;
• ewentualna następcza zmiana osoby wskazanej przez Przystępującego
na stanowisko kierownika budowy (w stosunku do osoby wskazanej
w formularzu oferty) uniemożliwiała uzyskanie punktów w kryterium
„doświadczenie kierownika budowy”, tj. prowadziła do przyznania badanej
ofercie „0 punktów” w tym kryterium (zgodnie z „uwagą” zamieszczoną
w punkcie 15.4.3 SWZ);
a wskutek tego:
b)
nieuprawnione przyznanie ofercie złożonej przez Przystępującego 20 punktów
z tytułu „doświadczenia kierownika budowy”, skutkujące przyznaniem ww. ofercie
zawyżonej liczby 93,93 pkt, zamiast prawidłowej liczby 73,93 pkt, a następnie
dokonanie
9 grudnia 2021 r. wyboru oferty złożonej przez Przystępującego jako
najkorzystniejszej,
oraz
c)
zaniechanie wyboru oferty złożonej przez Odwołującego, która uzyskała 90 pkt,
w więc była w rzeczywistości ofertą najkorzystniejszą i spełniającą wszystkie
wymagania SWZ;
względnie (przy czym były to zarzuty ewentualne, zgłoszone z daleko posuniętej ostrożności
procesowej -
na wypadek nieuwzględnienia zarzutu z punktu 1):
2. naruszenie art. 128 i art. 116 ust. 1 Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału 7
punkt 7.2.4.2 SWZ, a także w związku z art. 104 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane (
t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 2 rozporządzenia
Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z 20 lutego 1975 r. w sprawie
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 1975 r., Nr 8, poz. 46 -
akt uchylony z dniem 15 lutego 1995 r.) - przez zaniechanie wezwania
Przystępującego
do
uzupełnienia
podmiotowych
środków
dowodowych,
potwierdzających spełnianie przez Przystępującego warunku udziału w
postępowaniu, wskazanego w rozdziale 7 pkt 7.2.4.2 SWZ, tj. dysponowania 1 osobą
na stanowisku kierownika budowy, posiadającą uprawnienia budowlane do
kierowania robotami w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli
hydrotechnicznych
bez
ograniczeń
lub odpowiadające im równoważne uprawnienia wydane na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów, będącą członkiem Okręgowej Izby Inżynierów
Budownictwa, posiadającą doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora nadzoru
lub kierownika budowy lub robót, na co najmniej 1 robocie budowlanej o wartości nie
mniejszej niż 700 000,00 zł brutto w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów
lub usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach której
wykonał budowlane siatkowo-kamienne o kubaturze minimum 1000 m
3. naruszenie art. 128 ust. 4 i art. 116 Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału 7
pkt 7.2.4.2 SWZ - przez zaniechanie wezwania
Przystępującego do wyjaśnienia,
czy w ramach zadania pn. „Odbudowa drogi gminnej nr K363887 Gorcowe w
Ochotnicy Dolnej w km 2+3
90+2+890”, którego - jak wynikało z samej nazwy -
zasadniczy element stanowiła odbudowa korpusu i konstrukcji drogi oraz nawierzchni
jezdni, wartość robót budowlanych „w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów
lub usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach” wykonanych przez
Przystępującego wyniosła co najmniej 700 000,00 zł;
4. naruszenie art. 128 ust. 5 Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału 7 pkt 7.2.4.2
SWZ - przez
zaniechanie wystąpienia do Wójta Gminy Ochotnica Dolna
o przedstawienie informacji oraz dokumentów dotyczących wartości robót
budowlanych „w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód
powodziowych na rzekach lub potokach” zrealizowanych przez Przystępującego
w ramach zadania pn. „Odbudowa drogi gminnej nr K363887 Gorcowe w Ochotnicy
Dolnej w km 2+390+2+890”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty złożonej przez Przystępującego na realizację
Zamówienia;
zmianę oceny oferty złożonej przez Przystępującego, przez przyznanie jej „0
punktów” zamiast „20 punktów” w kryterium „doświadczenie kierownika budowy”, a
tym samym przyznania ofercie złożonej przez Przystępującego łącznie 73,93
punktów;
wyboru oferty złożonej przez Odwołującego, która uzyskała 90 pkt, a tym samym była
ofertą najkorzystniejszą, a przy tym spełniającą wymagania SWZ;
względnie (przy czym były to złożone z ostrożności procesowej żądania dotyczące zarzutów
ewentualnych, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu podstawowego):
4. wezwania
Przystępującego do złożenia podmiotowych środków dowodowych,
potwierdzających spełnianie przez Przystępującego warunku udziału w
postępowaniu, wskazanego w rozdziale 7 pkt 7.2.4.2 SWZ, wobec niespełnienia tego
warunku przez pana R. M.;
5. wezwania
Przystępującego do udzielenia wyjaśnienia, czy w ramach zadania
pn. „Odbudowa drogi gminnej nr K363887 Gorcowe w Ochotnicy Dolnej w km
2+390+2+890” wartość robót budowlanych „w zakresie regulacji, zabezpieczenia,
remontów lub usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach” wykonanych
przez
Przystępującego wyniosła co najmniej 700 000,00 zł;
wystąpienia do Wójta Gminy Ochotnica Dolna o przedstawienie informacji oraz
dokumentów dotyczących wartości robót budowlanych „w zakresie regulacji,
zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód powodziowych na rzekach
lub potokach” zrealizowanych przez Przystępującego w ramach zadania
pn. „Odbudowa drogi gminnej nr K363887 Gorcowe w Ochotnicy Dolnej
w km 2+390+2+890”.
Ponadto Odwołujący wniósł o obciążenie kosztami postepowania odwoławczego
Zamawiającego, w tym zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów zastępstwa przez
Krajową Izbą Odwoławczą.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Warunkiem udziału w postępowaniu było m.in. legitymowanie się przez wykonawców
zdolnością techniczną lub zawodową, obejmującą: (1) posiadanie wiedzy i doświadczenia,
zgodnie z wymaganiami punktu 7.2.4.1 SWZ oraz (2) dysponowanie osobami zdolnymi
do wykona
nia zamówienia, zgodnie z wymaganiami punktu 7.2.4.2. SWZ. W zakresie wiedzy
i doświadczenia Zamawiający wymagał od wykonawców wykazania, że w okresie ostatnich
siedmiu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności
jest
krótszy - w tym okresie, wykonał należycie co najmniej 1 robotę budowlaną o wartości
nie mniejszej niż 700 000,00 zł w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania
szkód powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach której wykonał budowle siatkowo-
kamienne o kubaturze minimum 1000 m
. Z kolei w zakresie dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia Zamawiający wymagał dysponowania przez wykonawcę
przynajmniej jedną osobą na stanowisku kierownika budowy, posiadającą uprawnienia
budowla
ne do kierowania robotami w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie
budowli hydrotechnicznych bez ograniczeń lub odpowiadające im równoważne uprawnienia
wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, będącą członkiem Okręgowej
Izby Inżynierów Budownictwa, posiadającą doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora
nadzoru lub kierownika budowy lub robót, na co najmniej 1 robocie budowlanej o wartości
nie mniejszej niż 700 000,00 zł brutto w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów
lub
usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach której wykonał
budowlane siatkowo-kamienne o kubaturze minimum 1000 m
Jednocześnie Zamawiający przewidział w punkcie 15.4.3 SWZ, że doświadczenie kierownika
budowy, o którym mowa w punkcie 7.2.4.2. SWZ, będzie stanowiło jedno z kryterium oceny
ofert, któremu Zamawiający przypisał wagę 20% (pkt 15.2.3 oraz pkt 15.4.3 SWZ).
Zamawiający zastrzegł jednocześnie, że „(…) w przypadku, gdyby na skutek czynności
weryfikacyjnych podejmowanych m.in. w za
kresie procedury składania dokumentów z art.
274 ust. 1, ich uzupełniania, poprawiania lub wyjaśnienia art. 128 ust. 1, doszło do
następczej zmiany osoby wskazanej przez Wykonawcę na stanowisko kierownika budowy (w
stosunku do osoby wskazanej w formularzu
oferty), nowa osoba będzie brana pod uwagę
jedynie
w kontekście potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunku udziału w postępowaniu,
ale
już nie w kontekście kryterium oceny ofert „doświadczenie kierownika budowy”. Oznacza
to, że oferta taka - niezależnie od pierwotnie podanego i sklasyfikowanego doświadczenia
dodatkowego -
ostatecznie nie otrzyma punktów w kryterium „doświadczenie kierownika
budowy” (bez względu na fakt, czy nowa osoba posiada wyższe niż minimalne
doświadczenie przedmiotowo i ilościowo adekwatne do opisu kryterium oraz do
doświadczenia pierwotnie wskazanej osoby). W takiej sytuacji Zamawiający przyzna badanej
ofercie
punktów
w kryterium „doświadczenie kierownika budowy” i dokona aktualizacji rankingu ofert”.
Na skutek wezwania Zamaw
iającego z 2 grudnia 2021 r. do złożenia oświadczeń
i dokumentów Przystępujący, w celu wykazania dysponowania wymaganą przez
Zamawiającego wiedzą i doświadczeniem, złożył „Wykaz Robót” (wg wzoru stanowiącego
załącznik nr 9 do SWZ) oraz „Poświadczenie” wydane 11 grudnia 2020 r. przez Wójta Gminy
Ochotnica Dolna (znak: WI.7011.45.2020.PC)
, dotyczące wykonania przez Przystępującego
zadania pn. „Odbudowa drogi gminnej nr K363887 Gorcowe w Ochotnicy Dolnej w km
2+390+2+890”.
Z kolei w celu wy
kazania dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia oraz
uzyskania dodatkowych punktów za doświadczenie kierownika budowy, w ofercie złożonej
przez
Przystępującego wskazano w punkcie 3 formularza ofertowego (wg wzoru
stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ), że osobą kierowaną przez Przystępującego do
realizacji zamówienia na stanowisko kierownika budowy jest pan R. M., legitymujący się
wymaganym przez Zamawiającego doświadczeniem na 4 robotach budowlanych. Na skutek
wezwania Zamawiającego z 2 grudnia 2021 r. do złożenia oświadczeń i dokumentów,
Przystępujący złożył z kolei dokument pt. „Wykaz Osób” (wg wzoru stanowiącego załącznik
nr 8 do SWZ), zaświadczenie nr MAP-1D8-IT4-YKF wydane przez Przewodniczącego Rady
Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa 16 grudnia 2020 r. o przynależności
pana
R.
M.
do Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa oraz decyzję Wojewody
Nowosądeckiego z 3 kwietnia 1991 r. (Nr UAN-7342-17/91) o stwierdzeniu posiadania przez
pana R. M. przygotowania zawodoweg
o do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie.
Na podstawie ww. dokumentów Zamawiający ocenił, że Przystępujący spełnił warunki
udziału w postępowaniu oraz przyznał jego ofercie 93,93 pkt, w tym 20 pkt za kryterium
„doświadczenie kierownika budowy”.
Zdaniem
Odwołującego, Zamawiający błędnie uznał, że Przystępujący wykazał spełnienie
warunków udziału w postępowaniu, a przede wszystkim błędnie przyznał złożonej przez
Przyst
ępującego ofercie 93,93 pkt, w tym 20 pkt za kryterium „doświadczenie kierownika
budowy”, podczas gdy oferta Przystępującego nie powinna uzyskać żadnych punktów za
kryterium „doświadczenie kierownika budowy”, a tym samym powinna uzyskać co najwyżej
73,93 pkt.
Pan R. M., wskazany przez
Przystępującego w formularzu ofertowym jako kierownik
budowy, w ocenie
Odwołującego nie spełniał wymagań określonych w rozdziale 7 punkt
7.2.4.2 SWZ, gdyż nie posiadał uprawnień budowlanych do kierowania robotami w
specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych bez
ograniczeń
lub odpowiadających im równoważnych uprawnień wydanych na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów. Zgodnie z dokumentami złożonymi przez Przystępującego pan
R. M. legitym
ował się uprawnieniami budowlanymi do kierowania robotami w specjalności
konstrukcyjno-
inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych z ograniczeniem
do budowli „o powszechnie znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych”. Ograniczenie
to, wyrażone explicite w treści decyzji Wojewody Nowosądeckiego z 3 kwietnia 1991 r.
(Nr UAN-7342-17/91) o stwierdzeniu posiadania przez pana R. M. przygotowania
zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, miało swoją
podsta
wę prawną w § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony
Środowiska z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie (Dz.U. z 1975 r., Nr 8, poz. 46 - akt uchylony 15 lutego 1995 r.)
w związku z
art. 104 ustawy -
Prawo budowlane. Z przepisów tych wynikało, że osoby, które przed dniem
wejścia
w życie ustawy - Prawo budowlane (a więc przed 1 stycznia 1995 r.) uzyskały stwierdzenie
posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie, zachow
ały uprawnienia do pełnienia tych funkcji w dotychczasowym
zakresie. Tym samym obecnie technicy budownictwa, jako
„Osoby ze średnim
wykształceniem technicznym mogą pełnić funkcje techniczne, o których mowa w ust. 1,
wyłącznie przy budowie budynków, budowli i instalacji o powszechnie znanych
rozwiązaniach konstrukcyjnych, objętych daną specjalnością budowlaną (…)” (cyt.: § 5 ust. 2
ww. rozporządzenia).
Wobec powyższego pan R. M., będący technikiem budownictwa oraz legitymujący się
decyzją uzyskaną przed rokiem 1995, zawierającą wyraźnie określone ograniczenie
kompetencyjne do budowli hydrotechnicznych „o powszechnie znanych rozwiązaniach
konstrukcyjnych”, nie spełnił wymagań Zamawiającego, określonych w rozdziale 7 punkt
SWZ, gdyż nie posiadał uprawnień budowlanych do kierowania robotami w
specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych bez
ograniczeń, względnie uprawnień równoważnych, nabytych na podstawie wcześniej
obowiązujących przepisów prawa.
W tych okolicznościach, aby uznać ofertę Przystępującego za niepodlegającą odrzuceniu,
musiałaby on wykazać Zamawiającemu, że dysponował inną osobą spełniającą wymagania
określone w rozdziale 7 punkt 7.2.4.2 SWZ. Gdyby więc nawet Przystępujący okoliczność
taką wykazał, to i tak skutkowałoby to koniecznością przyznania ofercie Przystępującego
„0 punktów” w kryterium „doświadczenie kierownika budowy”. W konsekwencji oferta
Przystępującego w postępowaniu mogłaby uzyskać co najwyżej 73,93 pkt, a więc powinna
ona zostać sklasyfikowana na 3 miejscu.
Odwołujący podniósł również, że wskazana przez Przystępującego robota budowlana,
zrealizowana na
rzecz Gminy Ochotnica Dolna, o wartości całkowitej 1 319 049,45 zł,
obejm
owała nie tylko wymagane przez Zamawiającego roboty budowlane „w zakresie
regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód powodziowych na rzekach
lub potokach”. Zakresem powyższej roboty budowlanej - jak wynika choćby z jej nazwy -
objęta jest bowiem przede wszystkim odbudowa drogi, w tym jej korpusu, konstrukcji i
nawierzchni, a więc roboty realizowane w granicach pasa drogowego, a tym samym poza
granicami nieruchomości stanowiącej wodę płynącą (rzekę lub potok). Z żadnego dokumentu
złożonego przez Przystępującego nie wynikało, aby roboty budowlane w ramach ww.
inwestycji drogowej, w tej części, w której obejmowały roboty „w zakresie regulacji,
zabezpieczenia,
remontów
lub us
uwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach”, spełniały wymaganie „wartości
nie mniejszej niż 700 000,00 zł”. Okoliczność tą Zamawiający powinien zweryfikować
zarówno przez zwrócenie się do Przystępującego z wnioskiem o udzielenie wyjaśnień, jak i
przez
zwrócenie się do Gminy Ochotnica Dolna o przesłanie stosownych informacji i
dokumentów, pozwalających na weryfikację wartości robót budowlanych, które zostały
określone przez Zamawiającego jako referencyjne.
20 grudnia 2021 r.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i oświadczył, że uwzględnia
zarzuty odwołania w całości.
27 grudnia 2021 r., wobec wniesienia przez Przystępującego sprzeciwu od uwzględnienia
odwołania w całości, Zamawiający złożył pismo procesowe, w którym wniósł o uwzględnienie
odwołania. W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
Zamawiający podzielił stanowisko Odwołującego, że pan R. M., wskazany przez
Przystępującego jako kierownik budowy, nie spełniał wymagań określonych w rozdz. 7
pkt 7.24.2 SWZ, bowiem nie posiada
ł uprawnień budowlanych do kierowania robotami
w specjalności konstrukcyjno - inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych
bez ograniczeń lub odpowiadającym im równoważnych uprawnień wydanych na podstawie
wcześniej obowiązujących przepisów.
W
stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania uprawnień pana R. M. nie
funkcjonowało - tak jak to ma miejsce w aktualnym stanie prawnym - rozróżnienie na
uprawnienia
z ograniczeniami i uprawnienia bez ograniczeń. W dokumentach SWZ Zamawiający dopuścił
możliwość legitymowania się uprawnieniami wydanymi na podstawie poprzednio
obowiązujących przepisów prawa pod warunkiem, że będą one równoważne, odpowiednie
uprawnieniom budowlanym do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń, wydanymi
w opar
ciu o aktualne przepisy prawa. Zamawiający wziął pod uwagę art. 104 ustawy Prawo
budowlane, zgodnie z którym osoby, które przed dniem wejścia w życie ustawy Prawo
budowlane (tj. przed 1 stycznia 1995r) uzyskały stwierdzenie posiadania przygotowania
zawodow
ego do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie zachowują uprawnienia
do pełnienia tych funkcji w dotychczasowym zakresie. Zdaniem Zamawiającego
odpowiedniość i równoważność uprawnień, wydanych pod rządami poprzednio
obowiązujących przepisów prawa, należało rozpatrywać w aspekcie wymagań stawianych
dla osób, które mogły uzyskać uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi
bez ograniczeń. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane - uzyskanie
uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń wymagało
ukończenia studiów drugiego lub pierwszego stopnia na kierunku odpowiednim dla danej
specjalności oraz odbycia odpowiednio półtorarocznej lub trzyletniej praktyki na budowie.
Osoby, posiadające tytuł zawodowy technika - tak jak pan R. M. - mogłyby zatem aktualnie
uzyskać uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi jedynie w
ograniczonym zakresie.
Zamawiający, celem wyjaśnienia powstałych wątpliwości co do zakresu posiadanych przez
pana R. M.
uprawnień zwrócił się 14 grudnia 2021 r. do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej
Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa z wnioskiem o wyjaśnienie zakresu posiadanych przez
tę osobę uprawnień. W odpowiedzi z 17 grudnia 2021 r. Komisja Kwalifikacyjna potwierdziła,
że „uprawnienia budowlane wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra
Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. Nr 8, poz. 46 z późn.zm.), zawierające w swojej
treści zwrot „o powszechnie znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych” odpowiadają
uprawnieniom w ograniczonym zakresie.
Na dowód powyższego Zamawiający złożył wydruk
korespondencji mailowej.
Uwzględniając powyższe Zamawiający stwierdził, że uprawnienia pana R. M., wskazanego
na kierownika budowy nie
mogły być uznane za równoznaczne z uprawnieniami do
kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń, gdyż tylko osoby posiadające wyższe
wykształcenie techniczne mogą uzyskać uprawnienia bez ograniczeń.
Zamawiający podzielił także stanowisko Odwołującego, że w toku ponownej oceny ofert
należy dokładnie wyjaśnić i uzyskać informacje pozwalające na weryfikację wartości
robót budowlanych „w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania
szkód powodziowych na rzekach lub potokach", realizowanych przez Przystępującego
w ramach zadania pn. „Odbudowa drogi gminnej nr K363887 Gorcowe w Ochotnicy Dolnej
w km 2+390+2+890", wykonanych na rzecz Gminy Ochotnica Dolna.
22 grudnia 2021 r.
Przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego zarzutów odwołania w całości. Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania i
wskazał m. in.:
Pan R. M.
dysponował uprawnieniami wydanymi na podstawie rozporządzenia Ministra
Gospodarki Ter
enowej i Ochrony Środowiska z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych
funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U.1975.8.46 ze zm.), których zakres obejmuje:
kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie budowy i robót, kierowanie i kontrolowanie
wytwarzania ko
nstrukcyjnych elementów oraz ocenianie i badanie stanu technicznego
w zakresie budowli hydrotechnicznych, ujęć wód, oraz basenów wodnych i zbiorników
wodnych przemysłowych o powszechnie znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych.
Uprawnienia te odpowiadały więc wymogom Zamawiającego określonym w punkcie 7.2.4.2
SWZ.
Pan R. M.
może pełnić samodzielną funkcję kierownika budowy i robót przy realizacji budowli
hydrotechnicznych w zakresie budowli regulacyjnych, będących przedmiotem zamówienia,
jakimi są: opaski brzegowe z koszy siatkowo-kamiennych, narzutów kamiennych oraz bystrz
z
palisad drewnianych i narzutów kamiennych – mieszczących się w pojęciu obiektów
o powszechnie znanych rozwiązaniach technicznych.
P
rzez pojęcie „powszechnie znane rozwiązania konstrukcyjne”, należało rozumieć systemy
rozwiązań, których sposób zaprojektowania i warunki wykonania określają jednoznacznie
normy, przepisy techniczno-
budowlane oraz ogólnie znane opracowania jednostek i
placówek naukowych, naukowobadawczych lub badawczo-rozwojowych. Z uwagi na fakt, że
uprawnienia pana R. M. nie zawiera
ły stwierdzenia, że są bez ograniczeń, a także, że w
stanie prawnym na dzień wydania uprawnień nie funkcjonowało pojęcie uprawnień bez
ograniczeń lub w ograniczonym zakresie, Zamawiający nie mógł stwierdzić, że pan R. M. nie
posiada
ł uprawnień bez ograniczeń.
Odw
ołujący kwestionując zakres uprawnień Pana R. M. odniósł się do stanu prawnego
po 1995 roku, kiedy to po raz pierwszy dokonano rozgraniczeń na uprawnienia bez
ograniczeń i z ograniczeniami. Uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-
inżynieryjnej
w zakresie budowli hydrotechnicznej bez ograniczeń, zgodnie z art. 15a Prawa
budowlanego, uprawnia
ły do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami
budowlanymi
w zakresie morskich budowli hydrotechnicznych oraz budowli hydrotechnicznych
tym
czasowych i stałych, w rozumieniu przepisów w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, oraz przepisów w sprawie
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne
i ich usytuowanie.
Uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli
hydrotechnicznej w ograniczonym zakresie uprawniają do projektowania obiektu
budowlanego lub kierowania robotami budowlanymi w zakresie budowli hydrotechnicznych
IV klasy ważności, a w przypadku budowli morskich IV klasy chronionego obszaru, w
rozumieniu przepisów w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, oraz przepisów w sprawie warunków
technicznych,
jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich
usytuowanie.
Pan R. M. posiada
ł tytuł technika budowlanego, odbył minimum czteroletnią praktykę
zawodową i uzyskał w kwietniu 1991 roku uprawnienia do samodzielnego wykonywania
funkcji kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie
budowli hydrotechniczn
ych. Tym samym został upoważniony do kierowania, nadzorowania
i kontrolowania, wytwarzania konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz oceniania
i badania stanu technicznego w zakresie budowli hydrotechnicznych, ujęć wód oraz basenów
wodnych i zbiorników wodnych przemysłowych – o powszechnie znanych rozwiązaniach
konstrukcyjnych. Nie można było porównywać zakresu uprawnień w aspekcie stosowanych
obecnie ograniczeń, ponieważ takie pojęcia w 1991 roku nie były stosowane.
Uprawnienia wydawane na podstawie ustawy prawo budowlane w ograniczonym zakresie
uprawnia
ły do kierowania robotami budowlanymi w zakresie budowli hydrotechnicznych
IV klasy ważności. Budowa opasek z narzutów kamiennych i koszy siarkowo-kamiennych
oraz bystrz narzutowych w osłonie z palisady drewnianej, będące przedmiotem zamówienia,
służą ochronie przeciwerozyjnej dna i brzegów oraz udrożnieniu koryta. Są to działania
polegające na usuwaniu szkód popowodziowych. Przewidziane do wykonania budowle
regulacyjne zalicza
ły się do IV klasy budowli hydrotechnicznych, o czym świadczyła choćby
wielkość przyjętych przepływów miarodajnych przy projektowaniu tych budowli, na które
uzyskano pozwolenie na budowę w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 104 Prawa budowlanego uprawnienia
budowlane uzyskane pod rządami poprzednio obowiązujących przepisów pozostały w mocy,
a ich zakres nie uleg
ł zmianie. Odwoływanie się w takiej sytuacji do podziałów i pojęć
nieistniejących w dacie wydania decyzji nadających uprawnienia budowlane należało uznać
za całkowicie bezprzedmiotowe.
Pan R. M.
w okresie 30 lat od uzyskania uprawnień do samodzielnego pełnienia funkcji
technicznych w budownictwie zrealizował, jako Kierownik Budowy ponad 50 budów,
wykonywanych na podstawie zatwierdzony
ch projektów budowlanych i pozwoleń na budowę
o bardzo zróżnicowanej konstrukcji. Budowle hydrotechniczne prowadzone przez Pana R. M.
były realizowane na podstawie zamówień publicznych zlecanych przez Małopolski Zarząd
Gospodarki Wodnej w Krakowie, Regiona
lny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie,
Nadleśnictwa, Urzędy Gmin i Starostwa. Na żadnej z realizowanych przez niego budów
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nie zakwestionował posiadanych przez niego
uprawnień przedstawianych, w oświadczeniu o rozpoczęciu budowy, do pełnienia funkcji
Kierownika Budowy.
Przystępujący wskazał ponadto, że wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie wykonania, co najmniej jednej roboty budowlanej
o wartości nie mniejszej niż
,00 zł w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód
powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach, której wykonano budowle siatkowo-
kamienne o kubaturze minimum 1000 m
Na wezwanie Zamawiającego 2 grudnia 2021 roku Przystępujący przesłał załącznik nr 9
do SWZ
– „Wykaz robót” oraz poświadczenie Wójta Gminy Ochotnica Dolna z 11 grudnia
2020 roku o wykonaniu zadania pn.: „Odbudowa drogi gminnej K-363887 Gorcowe w m.
Ochotnica Dolna w km 2+390-2+890
”. Ww. zadanie było wykonywane w konsekwencji
zniszczenia skarpy brzegu lewego Gorcowskiego Potoku i przyległej, bezpośrednio, do niego
drogi gminnej, po przejściu powodziowego wezbrania w czerwcu 2019 roku. Roboty
budowlane
na długości 500 m polegały głównie na odbudowie koryta potoku ze szczególnym
uwzględnieniem zabezpieczenia lewego brzegu, stanowiącego krawędź zniszczonej drogi.
Prawy brzeg stanowi stroma skarpa zbocza doliny potoku. W ramach zadania wykonano:
opaskę z koszy siatkowo-kamiennych na długości 500 m, wysokości 3 m i kubaturze
1461 m
; wartość tego asortymentu robót wyniosła: 825 672,95 zł brutto, a z robotami
ziemnymi: 950
869,85 zł brutto,
wykonanie korpusu drogowego z nawierzchnia żwirową oraz infrastrukturą
odwodnieniową na długości 500 m, o powierzchni 2.625 m
; wartość tego
asortymentu robót wyniosła: 368 179,60 zł brutto,
całkowita wartość wykonanych robót wyniosła 1 319 049,45 zł brutto.
Gorcowski Potok znajduje się w administracji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody
Polskie Zarząd Zlewni w Nowym Sączu. W czasie wykonywania robót od lipca do listopada
2019 roku, budowę wielokrotnie odwiedzali przedstawiciele PGW Wody Polskie Zarząd
Zlewni w Nowym Sączu. Wobec tego faktu znany jest w Zarządzie Zlewni w Nowym Sączu
zakres
robót
wykonywanych
przy
regulacji
Gorcowskiego
Potoku.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron i Przy
stępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie
i
piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w
protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp, tj. istnienie po stronie O
dwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Izba ustaliła, że do postępowania odwoławczego skuteczne przystąpienie po stronie
zamawiającego zgłosił wykonawca Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z
siedzibą w Krakowie.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Mając na uwadze powyższe Izba
merytorycznie r
ozpoznała złożone odwołanie, uznając, że zasługuje ono na uwzględnienie
w zakresie zarzutu podstawowego.
W konsekwencji, wobec faktu, że pozostałe zarzuty
odwołania zostały postawione jako ewentualne, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu nr 1, Izba
nie roz
poznała zarzutów o numerach od 2 do 4.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z następujących dokumentów:
SWZ z załącznikami,
Oferty Przystępującego oraz pozostałych dokumentów złożonych przez Przystępującego
w toku postępowania,
Dowodów złożonych przez Strony i Przystępującego w toku postępowania
odwoławczego.
Zgodnie z punktem 7.2 SWZ:
„W postępowaniu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy spełniają następujące warunki
udziału w postępowaniu:
(…)
7.2.4.2 dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia.
Wykonawca zobowiązany jest wykazać że na potrzeby realizacji zamówienia będzie
dysponował osobą lub osobami posiadającymi kwalifikacje, wykształcenie, doświadczenie
niezbędne do należytego wykonania zamówienia, w szczególności:
1 osoba
— na stanowisku kierownika budowy posiadającą uprawnienia budowlane
do kierowania robotami w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli
hydrote
chnicznych bez ograniczeń, lub odpowiadające im równoważne uprawnienia
wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów i jest członkiem Okręgowej
Izby Inżynierów Budownictwa oraz posiada doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora
nadzoru lub kiero
wnika budowy lub robót, na co najmniej 1 robocie budowlanej o
wartości nie mniejszej niż 700 000,00 zł brutto (słownie: siedemset tysięcy złotych
w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód powodziowych
na rzekach lub potokach,
w ramach której wykonał budowle siatkowo-kamienne
o kubaturze minimum 1000 m
UWAGA:
Wymóg dysponowania osobami wskazanymi w pkt 7.2.4.2 SWZ powinien
być traktowany przez Wykonawcę jako minimalne wymaganie Zamawiającego
dla wykazania spełniania przez niego warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności zawodowej. Zamawiający przyzna punkty za dodatkowe ponad określone
w rozdziale doświadczenie osoby skierowanej do pełnienia funkcji Kierownika
budowy (Rozdział 15 SWZ)”.
Zamawiający w rozdziale 15 SWZ (punkt 15.2) ustanowił następujące kryteria oceny ofert:
1. cena brutto
— waga 60%,
okres rękojmi i gwarancji — waga 20%,
doświadczenie kierownika budowy — kryterium 20% (punkt 15.2.3 SWZ).
Kluczowe znaczenia dla oceny zarzutu miała treści punktu 15.4.3 SWZ:
„Każda z ważnych ofert będzie punktowana w kryterium określonym w pkt 15.2.3 SWZ
poprzez przyznanie punktów za doświadczenie kierownika budowy w następujący sposób:
w przypadku wykazania, że osoba pełniła funkcję inspektora nadzoru lub kierownika
budowy lub robót na co najmniej 1 robocie budowlanej o wartości nie mniejszej
niż 700 000,00 zł brutto (słownie: siedemset tysięcy złotych 00/100), w zakresie
regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód powodziowych na rzekach
lub potokach, w ramach której wykonał budowle siatkowo-kamienne o kubaturze
minimum 1000 m
- za
mawiający przyzna 0 pkt (spełnienie podstawowego przez
Zamawiającego warunku),
w przypadku wykazania że osoba pełniła funkcję inspektora nadzoru lub kierownika
budowy lub robót na co najmniej 2 robotach budowlanych o wartości nie mniejszej
niż 700 000,00 zł brutto (słownie: siedemset tysięcy złotych 00/100), w zakresie
regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód powodziowych na rzekach
lub potokach, w ramach której wykonał budowle siatkowo-kamienne o kubaturze
minimum 1000 m
zamawiający przyzna 10 pkt,
w przypadku wykazania że osoba że osoba pełniła funkcję inspektora nadzoru
lub kierownika budowy lub robót na co najmniej 3 robotach budowlanych o wartości
nie mniejszej niż 700 000,00 zł brutto (słownie: siedemset tysięcy złotych 00/100),
w z
akresie regulacji, zabezpieczenia, remontów lub usuwania szkód powodziowych
na rzekach lub potokach, w ramach której wykonał budowle siatkowo-kamienne
o kubaturze minimum 1000 m
zamawiający przyzna 20 pkt.
UWAGA:
Jeżeli Wykonawca nie wykaże (nie wpisze do formularza oferty) doświadczenia osoby
skierowanej do pełnienia funkcji Kierownika budowy lub gdy nie poda danych kierownika
budowy, albo nie poda któregokolwiek z tych elementów osobno (tzn. tylko danych
kierowni
ka bez wykazania doświadczenia lub wskazania samego doświadczenia bez
podania
imienia
i nazwiska osoby), Zamawiający uzna, iż wykonawca nie dysponuje osobą, którą może
skierować do realizacji zamówienia, odrzuci ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy
Pzp.
Zamawiający zastrzega, iż w przypadku, gdyby na skutek czynności weryfikacyjnych
podejmowanych m.in. w zakresie procedury składania dokumentów z art. 274 ust. 1,
ich uzupełniania, poprawiania lub wyjaśniania art. 128 ust. 1, doszło do następczej zmiany
osoby
wskazanej przez Wykonawcę na stanowisko kierownika budowy (w stosunku do
osoby wskazanej w formularzu oferty), nowa osoba będzie brana pod uwagę jedynie w
kontekście potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunku udziału w postępowaniu, ale
już
nie
w kontekście kryterium oceny ofert „doświadczenie kierownika budowy”. Oznacza to, że
oferta taka
— niezależnie od pierwotnie podanego i sklasyfikowanego doświadczenia
dodatkowego
— ostatecznie nie otrzyma punktów w kryterium „doświadczenie kierownika
budowy” (bez względu na fakt, czy nowa osoba posiada wyższe niż minimalne wymagane
doświadczenie przedmiotowo i ilościowo adekwatne do opisu kryterium oraz do
doświadczenia pierwotnie wskazanej osoby). W takiej sytuacji Zamawiający przyzna badanej
ofercie
punktów
w kryterium „doświadczenie kierownika budowy” i dokona aktualizacji rankingu ofert”.
W
celu wykazania dysponowania osobami zdolnymi do wykonania zamówienia oraz
uzyskania punktów w ramach kryterium doświadczenia kierownika budowy, Przystępujący w
punkcie
3 formularza ofertowego
wskazał, że osobą skierowaną do realizacji zamówienia
na stanowisko kierownika budowy
był pan R. M. Przystępujący wskazał przy tym, że osoba
ta legitymowała się doświadczeniem w realizacji czterech robót budowlanych. W odpowiedzi
na wezwanie
Zamawiającego z 2 grudnia 2021 r. do złożenia oświadczeń i dokumentów,
Prz
ystępujący złożył:
Wykaz osób,
zaświadczenie z 16 grudnia 2020 r. nr MAP-1D8-IT4-YKF wydane przez
Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
o przynależności pana R. M. do tej Izby,
decyzję Wojewody Nowosądeckiego z 3 kwietnia 1991 r. (Nr UAN-7342-17/91)
o stwierdzeniu posiadania przez pana R. M.
przygotowania zawodowego do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Zgodnie z ww. decyzją pan R. M., technik budowlany, posiada przygotowanie zawodowe
upoważniające do wykonywania samodzielnej funkcji kierownika budowy i robót
w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych. Na mocy
tej dec
yzji pan R. M. został upoważniony do: „kierowania, nadzorowania i kontrolowania
budowy i robót, kierowania i kontrolowania wytwarzania konstrukcyjnych elementów
budowlanych oraz oceniania i badania stanu technicznego w zakresie budowli
hydrotechnicznych, u
jęć wód oraz basenów wodnych i zbiorników wodnych przemysłowych -
o powszechnie znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych”.
Art. 14 ust. 3 pkt 3 i 4 Prawa budowlanego stanowi, że uzyskanie uprawnień budowlanych
w specjalnościach, o których mowa w ust. 1, wymaga:
do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń:
a)
ukończenia studiów drugiego lub pierwszego stopnia na kierunku odpowiednim
dla danej specjalności,
b)
odbycia odpowiednio półtorarocznej lub trzyletniej praktyki na budowie;
4) do kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie:
a)
ukończenia:
studiów drugiego stopnia na kierunku pokrewnym dla danej specjalności lub
studiów pierwszego stopnia na kierunku odpowiednim dla danej specjalności, lub
studiów pierwszego stopnia na kierunku pokrewnym dla danej specjalności, lub
b) posiadania:
tytułu zawodowego technika lub mistrza, albo
dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
w zawodzie nauczanym na poziomie technika
w zawodach związanych z budownictwem określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 16, w
zakresie odpowiednim dla danej specjalności,
c) odbycia praktyki na budowie w wymiarze:
półtora roku w przypadku, o którym mowa w lit. a tiret pierwsze i drugie,
trzech lat w przypadku, o którym mowa w lit. a tiret trzecie,
czterech lat w przypadku, o którym mowa w lit. b.
Zgodnie z art. 104 Prawa budowlanego o
soby, które, przed dniem wejścia w życie ustawy,
uzyskały uprawnienia budowlane lub stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego
do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, zachowują uprawnienia
do pełnienia tych funkcji w dotychczasowym zakresie.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba ustaliła, że uprawnienia budowlane pana R. M. należało
uznać za równoważne do uprawnień w ograniczonym zakresie, a nie bez ograniczeń.
Ustalenie to zgodne jest również z dowodem złożonym przez Zamawiającego, tj. uzyskanym
przez Zamawiającego pismem z 17 grudnia 2021 r. Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Biura
Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
Z kolei z dowodu złożonego przez Przystępującego, tj. Opinii Małopolskiej Okręgowej Izby
Inżynierów Budownictwa z 28 grudnia 2021 r. wynika, że: „Należy zatem zauważyć, iż
zawarte w treści tego rodzaju uprawnień, co posiadane przez Pana R. M. uprawnienia,
określenie możliwości pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie tj.
kierowania budową bądź robotami budowlanymi jest tak skonstruowane, że faktycznie
wyklucza z zakresu kierowania robotami budowlanymi objętych decyzją obiektów jedynie
konstrukcje o swoistym, eksperymentalnym charakterze, zezwalając jednocześnie na
kierowanie wszędzie tam, gdzie fachowa ocena zjawisk technicznych nie wykracza poza
odniesienie się do ogólnie znanych tablic, norm lub opracowań, jak również wyklucza ono
kierowanie robotami względem konstrukcji fundamentów głębokich i trudniejszych konstrukcji
statycznie niewyznaczalnych
”.
Zacytowany fragment
pośrednio potwierdza również, że uprawnienia pana R. M. nie
odpowiadały obecnym uprawnieniom bez ograniczeń. Izba uznała powyższy dowód
Przystępującego za niewiarygodny w zakresie w jakim miał on potwierdzać zasadność
stanowiska Przystępującego – opinia Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
z 28 grudnia 2021 r.
stanowiła próbę oceny spełniania przez pana R. M. warunków
określonych w SWZ, do czego organ ten nie jest uprawniony.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
………………................……………….………