Sygn. akt KIO 3698/21
WYROK
z dnia 10 stycznia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Małgorzata Rakowska
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 stycznia 2022
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 grudnia 2021 r.
przez wykonawcę
Agencję Ochrony MK Sp. z o.o., ul. Jana Kazimierza 64/128, 01-248 Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Sąd Rejonowy w Grodzisku
Mazowieckim, ul. W. Bartniaka 21/23, 05-825 Grodzisk Mazowiecki
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia APGG Sp.
z o.o., ul. F. Nowowiejskiego 2/84, 20-880
Lublin (lider konsorcjum) i Przedsiębiorstwa
Produkcyjno Usługowo Handlowego „PRA-MED" PLUS A. P. Sp. z o.o.,ul. Tartaczna 5,
26-600 Radom
zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. Umarza
postępowanie odwoławcze w zakresie:
a)
zarzutu 2, tj. zarzutu dotyczącego naruszenia art. 224, art. 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z
art. 16 ustawy Pzp
b)
zarzutu 4, tj. zarzutu dotyczącego naruszenia art. 28 ustawy Pzp.
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty
najkorzystniejszej oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym wezwanie
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia APGG Sp. z o.o.,
ul. F. Nowowiejskiego 2/84, 20-880 Lublin (
lider konsorcjum) i Przedsiębiorstwa
Produkcyjno Usługowo Handlowego „PRA-MED" PLUS A. P. Sp. z o.o., ul. Tartaczna 5,
26-600 Radom
do złożenia wyjaśnień oraz przedłożenia dowodów w zakresie wyliczenia
ceny oferty.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża wykonawcę
Sąd Rejonowy w Grodzisku
Mazowieckim, ul. W. Bartniaka 21/23, 05-825 Grodzisk Mazowiecki i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Agencję Ochrony MK Sp. z o.o., ul. Jana Kazimierza 64/128, 01-248
Warszawa
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego Sądu Rejonowego w Grodzisku Mazowieckim,
ul. W. Bartniaka 21/23, 05-825 Grodzisk Mazowiecki na rzecz wykonawcy
Agencji Ochrony MK Sp. z o.o., ul. Jana Kazimierza 64/128, 01-248 Warszawa
kwotę
zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą
koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagro
dzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 3698/21
Uzasadnienie
Sąd Rejonowy w Grodzisku Mazowieckim, zwany dalej „Zamawiającym”, działając na
podstawie przepisów ustawy dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj.: Dz.
U. z 2019 r., poz.2019 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, prowadzi postępowanie o
udzie
lenie zamówienia na „Świadczenie usługi ochrony obiektów Sądu Rejonowego w
Grodzisku Mazowieckim oraz osób i mienia w nich się znajdujących. Numer referencyjny:
ZP/SR/4/2021”.
Ogłoszenie o przedmiotowym zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie
Zamówień Publicznych z dnia 29 listopada 2021 r., poz. 00287804.
W dniu 21 grudnia 2021 r. (pismem z tej samej daty) wykonawca Agencja Ochrony
MK Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Odwołującym”, wniósł odwołanie na
czynność Zamawiającego polegającą na:
wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty złożonej przez konsorcjum firm APGG
Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (lider konsorcjum) i Przedsiębiorstwa Produkcyjno
Usługowo Handlowego „PRA-MED" PLUS A. P. Sp. z o.o. z siedzibą w Radomiu,
zwanego dale
j „konsorcjum APGG”,
zaniechaniu odrzucenia oferty konsorcjum APGG, w warunkach, w których oferta
Wykonawcy powinna zostać odrzucona z uwagi na fakt, że zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, a złożenie przez Wykonawcę takiej
ofert
y stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, co doprowadziło do nieprawidłowości w zakresie
wyboru oferty najkorzystniejszej,
zaniechaniu wezwania konsorcjum APGG do złożenia wyjaśnień w zakresie ceny
złożonej oferty, podczas gdy oferta ta nie pozwala na zrealizowanie przedmiotu
zamówienia, ponieważ nie pokrywa nawet minimalnych kosztów pracy pracowników
wymaganych do realizacji zamówienia, a w związku z tym powinna budzić
wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia,
błędnym oszacowaniu wartości przedmiotu zamówienia, poprzez brak uwzględnienia
obowiązujących cen i aktualnych kosztów pracy wynikających z wymogu
zrealizowania każdej roboczogodziny w oparciu o umowę o pracę z jednoczesnym
uniemożliwieniem skierowania do realizacji zamówienia osób z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności, a w związku z tym brakiem możliwości skorzystania z dotacji lub
dofinasowania,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art
. 224 ust. 1 w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez zaniechanie zwrócenia się do
konsorcjum APGG, o udzielenie stosownych wyjaśnień, w tym złożenia dowodów,
dotyczących wyliczenia zaoferowanej ceny i kosztów wykonania usługi, pomimo
wskazywanej przez innych of
erentów, w tym Odwołującego, rażącej dysproporcji
pomiędzy rynkową wartością usługi, a ceną zaoferowaną przez wyżej wymienionego,
a tym samym jednoznacznym wykazaniu, iż przy zachowaniu reguł rynkowych
wykonanie zamówienia za wskazaną cenę byłoby nieopłacalne, a wręcz
prowadziłoby do powstania strat po stronie konsorcjum APGG,
2. art. 224, art. 226 ust. 1 pkt. 8 w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez naruszenie zasad
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, przejawiające się w
uznaniu, iż złożona przez konsorcjum APGG oferta nie budzi wątpliwości, co
doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający nie dokonał rzetelnego zbadania
złożonych ofert oraz nie uwzględnił, iż wskazane oferty zawierają rażąco niskie ceny,
zaś samo złożenie ofert w takiej formie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, co w
konsekwencji skutkowało zaniechaniem odrzucenia ww. oferty,
art. 239 w związku z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór oferty
pozornie najkorzystniejszej, podczas gdy zaproponowane przez konsorcjum APGG
warunki cenowe zawierają cenę rażąco niską, zaś wykonanie zamówienia za tak
oszacowaną cenę wraz ze spełnieniem wszystkich przedstawionych przez
Zamawiającego wymogów, jak chociażby zatrudnienie osób wyłącznie na podstawie
umowy o pracę z jednoczesnym zakazaniem delegowania do pracy osób z
orzeczonym stopniem niepełnosprawności, jest niewykonalne zarówno w świetle
aktualnych regulacji prawnych jak również warunków rynkowych, co doprowadziło do
uznania, iż pozostałe oferty złożone w toku postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego uznane zostały za niekonkurencyjne w stosunku do ofert wybranych
przez Zamawiającego,
art. 28 ustawy Pzp poprzez niedochowanie należytej staranności wymaganej od
Zamawiającego i tym samym błędne oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia,
poprzez brak uwzględnienia obowiązujących cen i aktualnych realiów panujących na
rynku polskim, brak możliwości skorzystania z dotacji lub dofinansowania ze środków
publicznych w ramach zatrudnienia osób legitymujących się orzeczeniem o
ni
epełnosprawności oraz faktycznych kosztów zatrudnienia wszystkich pracowników
na podstawie umowy o pracę, co doprowadziło do sytuacji, w której Zamawiający
oszacował wartość zamówienia na poziomie nierealnym do wykonania w ramach
aktualnych warunków rynkowych, a tym samym uniemożliwiającym oferentom
złożenia ofert w granicach wskazanych przez Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz dokonania ponownej
oceny ofert złożonych w postępowaniu,
wezwania konsorcjum APGG do przedłożenia wyjaśnień dotyczących ceny oferty,
odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum APGG w związku z faktem, iż jej cena
jest rażąco niska,
ponownego, poprawnego oszacowania wartości przedmiotu zamówienia,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania,
według rachunków, które zostaną przedłożone na posiedzeniu lub rozprawie.
Jednocześnie Odwołujący wniósł o:
1. dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu ze szczegółowej kalkulacji kosztów pracy w
przeliczeniu na jedną roboczogodzinę przygotowaną z wykorzystaniem specjalnego
kalkulatora do obliczania rażąco niskiej ceny w zamówieniach na tzw. usługi
społeczne przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na okoliczność
u
stalenia rzeczywistej wysokości kosztów pracy przy wykonaniu przedmiotowego
zamówienia, wysokości kosztów 1 (jednej) roboczogodziny bez podatku VAT, braku
możliwości wykonania zamówienia w warunkach cenowych zaproponowanych przez
konsorcjum APGG, kosztów realizacji zamówienia dla 1 (jednego) pełnego etatu w
ujęciu miesięcznym, kosztów realizacji zamówienia dla wszystkich etatów w ujęciu
miesięcznym, jak również ceny całkowitej oferty bez podatku VAT,
zobowiązanie Zamawiającego do przedłożenia pełnej dokumentacji związanej z
przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego ze
szczególnym uwzględnieniem protokołów oraz dokumentów, a także korespondencji
z Odwołującym, związanych z wyborem oferty w przedmiotowym postępowania, a
następnie dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z ww. dokumentacji na
okoliczność ustalenia złożonych przez wykonawcę warunków cenowych, w tym
szacowanej wysokości kosztów pracy przy wykonaniu zamówienia, wskazanej
wysokości roboczogodziny bez podatku VAT, kosztów realizacji zamówienia dla
pełnego etatu w ujęciu miesięcznym.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł m.in., że proponowane przez
konsorcjum APGG warunki cenowe związane z wykonaniem przedmiotowego zamówienia w
znaczący sposób odbiegają od przyjętych reguł rynkowych oraz poddają w wątpliwość
opłacalność złożonej oferty.
Przedstawione przez konsorcjum APGG warunki cenowe całkowicie nie odpowiadają
istniejącym uwarunkowaniom rynkowym związanym z sektorem usług ochrony mienia i osób
a cena zaoferowana przez wykonawców jest rażąco niska i nie umożliwia wykonania
zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wymaganiami
Zamawiającego. Potwierdzeniem powyższego są szczegółowe kalkulacje rażąco niskiej ceny
oferty na usługi ochrony przygotowane z wykorzystaniem dedykowanego kalkulatora
opracowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dołączona do odwołania kalkulacja
ceny oferty, która zakłada najmniej kosztotwórcze warianty kadrowe, tj. przypadek, kiedy
praca świadczona będzie wyłącznie przez osoby, które ze względu na osiągnięty wiek są
zwolnione z obowiązku uiszczania składek na FP i FGŚP oraz otrzymywały będą wyłącznie
minimalne wynagrodzenie za pracę, potwierdza, iż zarówno cena oszacowana przez
Zamawiającego wynosząca 678.868,92 zł brutto, jak i cena zaoferowana przez konsorcjum
APGG wynosząca 640.344,15 zł brutto nie pozwolą nawet na pokrycie kosztów pracy
pracowników niezbędnych do realizacji przedmiotowego zamówienia, które zgodnie z
kalkulatorem opracowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do celu obliczenia
rażąco niskiej ceny w zamówieniach na usługi społeczne wynoszą 562.669,82 zł netto
(692.083,88 zł z podatkiem VAT), przy uwzględnieniu zysku na poziomie 0,01 zł miesięcznie,
pomijając wszelkie dodatkowe koszty związane z realizacją zamówienia takie jak koszty
nadzoru, umundurowania, wyposażenia, działań grup interwencyjnych, usług konwojowania,
kosztów szkoleń oraz nadzoru nad realizacją usługi.
A ponadto szczegółowa kalkulacja rażąco niskiej ceny oferty na usługi ochrony
przygotowana z wykorzystaniem dedykowanego kalkulatora opracowanego przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych (w przedstawianym kalkulatorze ograniczono koszty wyłącznie do
kosztów wynikających bezpośrednio z kosztów zatrudnienia, tj. płacy minimalnej plus
dodatek za godziny nocne i koszty zastępstwa pracowników przebywających na urlopie,
kalkulacja nie zawiera kosztów z tytułu wyposażenia osobistego, kosztów materiałowych,
sprzętowych (umundurowanie, pojazdy), a ponadto składka wypadkowa została przyjęta na
najniższym możliwym poziomie, założono, iż wszyscy pracownicy mają odpowiednio
mężczyźni powyżej 60 lat, kobiety powyżej 55 lat (nie uwzględniono także kosztów PPK)
oraz założono kwotę zysku w ujęciu miesięcznym 0,01 zł).
Odwołujący wskazał także na naruszenie art. 28 ustawy Pzp poprzez niedochowanie
należytej staranności wymaganej od Zamawiającego i tym samym błędne oszacowanie
wartości przedmiotu zamówienia, poprzez brak uwzględnienia obowiązujących cen i
aktualnych realiów panujących na rynku polskim, brak możliwości skorzystania z dotacji lub
dofinansowania ze środków publicznych w ramach zatrudnienia osób legitymujących się
orzeczeniem o niepełnosprawności oraz faktycznych kosztów zatrudnienia wszystkich
pracowników na podstawie umowy o pracę, co doprowadziło do sytuacji, w której
Zamawiający oszacował wartość zamówienia na poziomie nierealnym do wykonania w
ramach aktualnych warunków rynkowych, a tym samym uniemożliwiającym oferentom
złożenia ofert w granicach wskazanych przez Zamawiającego.
Reasumując podniósł, iż niemożliwym do zaakceptowania pozostaje postępowanie
Zamawiającego, który poprzez swoje zaniechania w zakresie zbadania realiów rynkowych
doprowadził do sytuacji, w której oferenci nie są w stanie faktycznie spełnić wymogów
stawianych przez tenże podmiot
W dniu 21 grudnia 2021 r. Zamawiający przekazał wykonawcom uczestniczącym w
postępowaniu kopię otrzymanego odwołania za pośrednictwem platformy zakupowej.
W dniu 24 grudnia 2021 r.
(pismem z dnia 23 grudnia 2021 r.) wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia „APGG” Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie (lider) i
Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe „PRA-MED.” PLUS A. P. Sp. z o.o. z
siedzibą w Radomiu, zwane dalej „konsorcjum APGG”, zgłosili przystąpienie do
postępowania odwoławczego, po stronie Zamawiającego, przekazując kopie przystąpienia
Odwołującemu i Zamawiającemu.
W dniu 5 stycznia 2022 r. (pismem z tej samej daty) Zamawiający złożył odpowiedź
na odwołanie, wnosząc o oddalenie odwołania w całości.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym SWZ, złożone oferty, jak również biorąc pod uwagę
oświadczenia i stanowiska Stron oraz Przystępującego złożone podczas rozprawy,
skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia odwołania w związku z tym, iż nie została
wypełniona żadna z przesłanek negatywnych, uniemożliwiających merytoryczne rozpoznanie
odwołania, wynikających z art. 528 ustawy Pzp.
Izba również stwierdziła, że wypełniono przesłanki istnienia interesu Odwołującego w
uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku
naruszenia przez Zamawiającego przepisów art. 505 ust 1 ustawy Pzp.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia konsorcjum APGG do udziału w
postępowaniu odwoławczym po stronie Zamawiającego.
Izba rozpoznając sprawę uwzględniła akta sprawy odwoławczej, które zgodnie z § 8
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 roku w sprawie
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą (Dz. U. z 2020
r. poz. 2453) stanowią odwołanie wraz z załącznikami oraz dokumentacją postępowania o
udzielenie zamówienia w postaci elektronicznej lub kopia dokumentacji, o której mowa w § 7
ust. 2, a także inne pisma składane w sprawie oraz pisma kierowane przez Izbę lub Prezesa
Izby w związku z wniesionym odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska oraz oświadczenia Stron oraz Przystępującego
wyr
ażone w pismach oraz złożone ustnie przez Strony oraz Przystępującego do protokołu
posiedzenia i rozprawy.
Odwołujący cofnął na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron odwołanie w zakresie
części podniesionych zarzutów, tj.: zarzutu 2 dotyczącego naruszenia art. 224, art. 226 ust. 1
pkt. 8 w zw. z art. 16 ustawy Pzp oraz
zarzutu 4 odwołania dotyczącego naruszenia art. 28
ustawy Pzp.
Wobec powyższego odwołanie w tym zakresie podlega umorzeniu.
Mając na uwadze powyższe skład orzekający Izby merytorycznie rozpoznał złożone
odwołanie uznając, iż odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Izba ustaliła, co następuje:
Szac
unkową wartość zamówienia Zamawiający ustalił na kwotę 676.991,16 zł brutto
notatka służbowa z oszacowania wartości szacunkowej zamówienia na świadczenie usługi
ochrony budynków Sądu Rejonowego w Grodzisku Mazowieckim w 2022 roku).
Zamawiający przed otwarciem ofert poinformował wykonawców, iż na sfinansowanie
usługi przeznaczył kwotę w wysokości 678.868,92 zł brutto (informacja o kwocie jaką
Zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia).
W postępowaniu oferty złożyło 4 wykonawców: konsorcjum firm: Agencja Ochrony
Osób i Mienia Z. Sp. z o.o. i Z. Ochrona Sp. z o.o. z ceną oferty 668.803,89 zł brutto;
konsorcjum firm: Security Emporio Sp. z o.o. Sp. k., Emporio Sp. z o.o., Vigor Security Sp. z
o.o.
z ceną oferty 689.281,02 zł brutto; Odwołujący z ceną oferty 710.355,00 zł brutto;
konsorcjum APGG z ceną oferty 640.344,15 zł brutto.
Oferta konsorcjum APGG
została wybrana jako najkorzystniejsza.
Odwołujący zakwestionował powyższe, podnosząc m.in., że przedstawione przez
konsorcjum
APGG
wa
runki
cenowe
całkowicie
nie
odpowiadają
istniejącym
uwarunkowaniom rynkowym związanym z sektorem usług ochrony mienia i osób a cena
zaoferowana przez tego wykonawcę jest rażąco niska i nie umożliwia wykonania zamówienia
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wymaganiami Zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 224 ust. 1 ustawy Pzp
, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich
istotne części składowe, wydają się zamawiającemu rażąco niskie w stosunku do przedmiotu
zamówienia i budzą jego wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia
zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych
przepisów, zamawiający żąda od wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w
zakresie dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, lub ich istotnych części składowych.
Natomiast art. 224 ust. 2 ustawy Pzp stanowi,
że w przypadku gdy cena całkowita
oferty złożonej w terminie jest niższa o co najmniej 30% od:
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej
przed wszczęciem postępowania lub średniej arytmetycznej cen wszystkich
złożonych ofert zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w
ust. 1, chyba że rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają
wyjaśnienia,
wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
zaktualizowanej
z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu
postępowania, w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może
zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.
Zwrócenie się przez Zamawiającego do wykonawcy o wyjaśnienia na podstawie art.
224 ust. 1 ustawy Pzp powinno mieć miejsce wyłącznie wtedy, gdy cena zarówno wydaje się
rażąco niska, jak i wtedy gdy budzi wątpliwości co do możliwości wykonania zamówienia.
W niniejszym stanie faktycznym nie
wystąpiły więc przesłanki obligatoryjnego
zwrócenia się do konsorcjum APGG o udzielenie wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej
ceny,
o których mowa w art. 224 ust. 2 ustawy Pzp. Cena zaoferowana przez konsorcjum
APGG nie tylko, że przekracza szacunkową wartość zamówienia dla tego konkretnego
zadania,
ale i kwotę jaką Zamawiający przeznaczył na jego sfinansowanie.
Niemniej jednak
w świetle określonych przez Zamawiającego w SWZ wymagań cena
zaproponowana przez konsorcjum APGG
– jak wykazał to Odwołujący - budzi wątpliwości do
możliwości wykonania zamówienia zgodnie z wymaganiami Zamawiającego. Niewątpliwym
jest bowiem
, że Zamawiający w sposób jednoznaczny opisał w SWZ, w tym w OPZ
wymagania dotyczące realizacji przedmiotowego zamówienia. Zamawiający wymagał aby
z
amówienie było realizowane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, w
pełnym wymiarze czasu pracy, z wynagrodzeniem w wysokości nie niższej aniżeli określone
w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i – zgodnie
z odpowiedzią na pytanie nr 1 z dnia 3 grudnia 2021 r. - nie były to osoby niepełnosprawne.
Kwestia zaoferowanej
ceny powinna być więc rozpatrywana w odniesieniu do przedmiotu
tego
zamówienia, w szczególności wymagań postawionych przez Zamawiającego a zatem z
uwzględnieniem okoliczności tego konkretnego stanu faktycznego.
Skoro więc Zamawiający wymagał aby osoby wykonujące czynności polegające na
bezpośredniej ochronie fizycznej były zatrudnione na podstawie umowy o pracę to każdy
wykonawca, kalkulując wynagrodzenie osób świadczących bezpośrednią ochronę fizyczną
po
winien tak wyliczyć cenę, aby kwota przez niego zaoferowana uwzględniała wszystkie
obligatoryjne składniki wynagrodzenia, jak i takie, które mogą wystąpić w trakcie realizacji
tego zamówienia (np. ekwiwalent pieniężny z tytułu niewykorzystanego urlopu
wypoczynkowego).
Odwołujący przy użyciu kalkulatora składek ZUS pokazał jaka – w jego ocenie,
dokonanej w oparciu o ten kalkulator -
powinna być kwota obejmująca koszty wynagrodzenia
pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji tego zamówienia z uwzględnieniem
wynagrodzenia na poziomie
nie niższym aniżeli określone w ustawie z dnia 10 października
2002 r. o minimalny
m wynagrodzeniu za pracę. Zastosowany kalkulator pozwala bowiem na
wyliczenie rzeczywistej wysokości składek na ubezpieczenia społeczne, a także na Fundusz
Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych a więc składek, jakie muszą
być poniesione. Wyliczenie dokonane w oparciu o kalkulator ZUS pozwala z kolei na
rozważenie czy cena oferty jest ceną realną i czy pozwala na realizację danego zamówienia.
Z tak dokonanej kalkulacji (kalkulacji złożonej przez Odwołującego) wynika, że cena oferty
konsorcjum APGG nie pokrywa
już samych kosztów pracy wynikających z konieczności
zatrudnienia osób na podstawie umowy o pracę. Same koszty pracy opiewają bowiem na
kwotę brutto 692.083,88 zł (kwota netto 562.669,82 zł) a różnica między tą kwotą a ceną
zaoferowaną przez konsorcjum APGG wynosi 51.799,73 zł brutto.
Odwołujący dla potrzeb kalkulacji przyjął wysokość minimalnego wynagrodzenia za
pracę. Różnice, na które wskazywał Zamawiający, a które dotyczyły kosztów z tytułu składek
na ubezpieczenia społeczne (emerytalne i rentowe) wynikają z przyjęcia przez
Odwołującego dla potrzeb złożonej kalkulacji, iż praca wykonywana jest także w porze
nocnej. Dlatego też wysokość składek – jak wyjaśnił Odwołujący na rozprawie - obejmuje
także tę okoliczność. Istotnie Odwołujący nie przedstawił sposobu wyliczenia tych kosztów
(kosztów pracy w porze nocnej). Wykazał jednak konieczność ich uwzględnienia w kalkulacji
kosztów pracy.
W złożonym kalkulatorze Odwołujący nie uwzględnił konieczności wypłaty
ekwiwalentu za urlop a jedynie
przysługujące pracownikowi świadczenie urlopowe. Załączył
jedynie wydruk z kalkulatora ekwiwalentu za urlop, zawierający wyliczenie jego wysokości.
Także Zamawiający dokonał wariantowych wyliczeń wysokości ekwiwalentu za urlop a
następnie ceny całkowitej zamówienia i w każdym z tych wariantów wyliczona cena
przekracza cenę zaoferowaną przez konsorcjum APGG.
Tymczasem w cenie oferty poza kosztami pracy należało uwzględnić także inne
koszty wynikające z realizacji zamówienia, tj.: koszty wyposażenia pracowników (broń,
mundury, buty, kurtki, itp.), koszty nadzoru nad realizacją kontraktu, paliwa, szkolenia, koszty
obsługi administracyjnej itp., jak również koszty wynikające z sytuacji nadzwyczajnych
(koszty wynikające np. z pandemii). Cena powinna także obejmować marżę. A tych kosztów,
kosztów dodatkowych, w tak wyliczonej cenie konsorcjum APGG mogło faktycznie nie
uwzględnić, skoro istnieją wątpliwości co do możliwości uwzględnienia w cenie oferty
wszystkich kosztów pracy.
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi ochrony a zatem usługa, której
podstawowym elementem ceny
są koszty pracy (koszty zatrudnienia osób skierowanych do
realizacji tego
zamówienia). Tak więc cena oferty powinna obejmować swoim zakresem nie
tylko koszty pracy związane z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę pracowników
ochrony, ale także inne koszty wynikające z realizacji zamówienia. Dlatego też Izba nakazała
zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz powtórzenie
czynności badania i oceny ofert, w tym wezwanie konsorcjum APGG na podstawie art. 224
ust. 1 ustawy Pzp do złożenia wyjaśnień
, w
tym złożenia dowodów, w zakresie wyliczenia
ceny oferty.
Biorąc powyższe pod uwagę, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 574 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.) oraz w oparciu o przepisy
§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
(Dz.U. z 2020 r., poz. 2437).
Przewodniczący: …………………..