Sygn. akt: KIO 372/22
POSTANOWIENIE
z dnia 24 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z
udziałem stron i uczestników w dniu 24 lutego
2022 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
11 lutego 2022 r. przez
wykonawcę Blue Brain Polska Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością
z siedzibą
w Krakowie
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego Województwo Dolnośląskie - Urząd Marszałkowski Województwa
Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu
przy udziale wykonawcy A. S.
prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą PRINT-SOL
A. S.
Printing Solutions and Service we Wrocławiu zgłaszającej przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Blue Brain Polska
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Krakowie kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art.
579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129) na niniejsze postanowienie -
w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt: KIO 372/22
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Województwo Dolnośląskie – Urząd Marszałkowski Województwa
Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
„Kompleksowa obsługa wydruku
w
Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego” (nr ref. DOK-IZ-II.272.37.2021).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 3 grudnia 2021 r. pod numerem 2021/S 235-616122
. Do ww. postępowania
o
udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm., dalej „ustawa Pzp”).
Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi unijne, o których mowa w art. 3 ustawy
Pzp.
W dniu 11 lutego 2022 r. wykonawca Blue Brain Polska
Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec
czynności podjętych przez Zamawiającego w ww. postępowaniu, w tym czynności wyboru
jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy A. S.
prowadzącej działalność gospodarczą pod
firmą PRINT-SOL A. S. Printing Solutions and Service we Wrocławiu (dalej jako
„Przystępujący”), zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 18 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji poprzez zaniechanie odtajnienia w całości przedstawionych przez
Przystępującego referencji od firmy Magic Service R. S., zastrzeżonych przez tego
wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa;
§ 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23.12.2020
r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub
oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy
Pzp poprze
z uznanie, że w okolicznościach niniejszej sprawy wystąpiły przesłanki,
uprawniające Przystępującego do przedłożenia oświadczenia własnego na potwierdzenie
należytego wykonania usługi referencyjnej wskazanej w poz. 1 Wykazu Dostaw (zał. nr 5
do SWZ), a więc że Przystępujący z przyczyn niezależnych od siebie nie był w stanie
uzyskać dokumentów sporządzonych przez podmiot, na rzecz którego dana usługa
referencyjna była i jest nadal wykonywana (Izba Administracji Skarbowej we Wrocławiu),
czym Zamawiający naruszył zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania
uczciwej konkurencji;
ewentualnie względem pkt 2:
art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b), art. 109 ust. 1 pkt 8) ustawy Pzp poprzez zaniechanie
odrzucenia oferty
Przystępującego w związku z niespełnianiem warunków udziału w
postępowaniu oraz poprzez zaniechanie wykluczenia ww. wykonawcy ze względu na
podanie nieprawdziwych informacji dotyczących spełnienia warunków udziału
w
postępowaniu oraz w konsekwencji zaniechanie odrzucenia jego oferty,
ewentualnie:
art. 128 ust 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Przystępującego do złożenia
wyjaśnień złożonego podmiotowego środka dowodowego w postaci referencji
wystawionych przez Magic Service R. S.,
3. art. 128 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania
Przystępującego do
uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych w postaci referencji lub innego
dokumentu, pochodzącego od podmiotu trzeciego, na rzecz którego była realizowana
usługa wskazana w pozycji nr 1 Wykazu Dostaw (zał. nr 5 do SWZ) - w celu
potwierdzenia należytego jej wykonania;
4. art. 239 ust. 1 i 2 ustawy Pzp poprzez d
okonanie nieprawidłowej oceny oferty
Przystępującego w ramach pozacenowego kryterium oceny ofert (K) „Jedna kolejna
druku”, która to ocena skutkowała przyznaniem temu wykonawcy maksymalnej ilości
punktów (20 pkt), podczas gdy wykonawca ten nie powinien otrzymać żadnych punktów
w
kryterium K (0 pkt) ze względu na to, że zaoferowane przez niego rozwiązanie nie
zapewnia mechanizmu integracji z istniejącym u Zamawiającego systemem ONE-Q, a
tym samym nie jest możliwe uruchomienie w ramach „jednej kolejki druku” urządzeń
dostarczonych w tym postępowaniu oraz 12 szt. urządzeń Sharp MX4071, dostarczonych
w ramach umowy DOK-
I/1/2020 współpracujących z oprogramowaniem Client software
for MFP firmy ONE-Q, w konsekwencji czego oferta
Przystępującego (wybrana przez
Zamawiającego jako najkorzystniejsza) nie posiada najkorzystniejszego bilansu
punktowego w zakresie zastosowanych przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert,
ewentualnie względem 2.4:
5. art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty
Przystępującego
z
postępowania – jako niezgodnej z warunkami zamówienia - ze względu na to, że
zaoferowane przez
Przystępującego rozwiązanie w zakresie osiągnięcia funkcjonalności
związanej z „jedną kolejka ruchu” powoduje brak zgodności oferty z treścią SWZ
w
zakresie wymogu związanego z nadawaniem limitów wydruków dla pojedynczych
użytkowników i poszczególnych grup użytkowników (wymóg opisany w załączniku nr 1
do Umowy
– Szczegółowy Opis Przedmiotu Umowy – ust. II pkt 2 lit. a) poz. 12).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty i przeprowadzenia
ponownej oceny i badania złożonych w postępowaniu ofert zgodnie z przepisami ustawy
Pzp, odtajnienia w całości przedstawionego przez Przystępującego dokumentu w postaci
referencji od firmy Magic Service R. S.
, zastrzeżonych przez tego wykonawcę jako tajemnica
przedsiębiorstwa, dokonania ponownej oceny ofert i wyboru najkorzystniejszych oferty
w
postępowaniu.
Izba uznała za skuteczne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie Zamawiającego dokonane przez wykonawcę A. S. prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą PRINT-SOL A. S. Printing Solutions and Service we Wrocławiu.
Izba nie
stwierdziła podstaw do odrzucenia odwołania, o których mowa w art. 528
ustawy Pzp.
W dniu 21 lutego 2022
r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, iż uwzględnia odwołanie w całości i wnosi o umorzenie postępowania
odwoławczego. Na posiedzeniu z udziałem stron i uczestników w dniu 24 lutego 2022 r.
stawił się Odwołujący i Zamawiający. Przystępujący, prawidłowo powiadomiony o terminie
ww. posiedzenia (powiadomienie w aktach sprawy), nie stawił się.
Biorąc pod uwagę powyższe, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 2 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią tego
przepisu
jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po
stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie,
a
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Taka sytuacja zaistniała
w
przedmiotowym postępowaniu odwoławczym. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
odwołania. Z kolei Przystępujący, który został w sposób prawidłowy zawiadomiony o terminie
posiedzenia, co znajduje potwierdzenie w aktach postępowania odwoławczego, nie stawił
się. Izba uznała, iż niestawiennictwo na posiedzenie wykonawcy, który przystąpił do
postępowania
odwoławczego
po
stronie
Zamawiającego,
mimo
prawidłowego
zawiadomienia o terminie posiedzenia, należy uznać za rezygnację z uprawnień do
reprezentowania swoich interesów, tożsamą z niezłożeniem sprzeciwu co do uwzględnienia
odwołania. Stwierdzić bowiem należy, iż Przystępujący decydując się na takie działanie,
czyni to ze świadomością skutków, jakie brak jego obecności może wywołać w sferze jego
interesów procesowych. Powyższe wyczerpuje dyspozycję ww. przepisu i obliguje Izbę do
umorzen
ia postępowania odwoławczego, co powoduje zakończenie postępowania
odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 522 ust. 2 ustawy Pzp
umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 568 pkt 3
ustawy Pzp.
O
kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp oraz
§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437).
Przewodniczący: ……………………………….………