KIO 372/22 POSTANOWIENIE dnia 24 lutego 2022 roku

Stan prawny na dzień: 18.08.2022

Sygn. akt: KIO 372/22 

POSTANOWIENIE 

z dnia 24 lutego 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Irmina Pawlik 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski 

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z 

udziałem stron i uczestników w dniu 24 lutego 

2022 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego  do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 

11  lutego  2022  r.  przez 

wykonawcę  Blue  Brain  Polska  Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością 

z siedzibą 

w Krakowie 

postępowaniu 

prowadzonym 

przez 

zamawiającego  Województwo  Dolnośląskie  -  Urząd  Marszałkowski  Województwa 

Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu 

przy  udziale wykonawcy A. S. 

prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą PRINT-SOL 

A.  S. 

Printing  Solutions  and  Service  we  Wrocławiu  zgłaszającej  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

postanawia: 

umarza postępowanie odwoławcze; 

2.  nakazuje 

zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wykonawcy  Blue  Brain  Polska 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z siedzibą 

w Krakowie  kwoty  15  000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy) 

uiszczonej 

tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art. 

579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129)  na  niniejsze  postanowienie  - 

terminie 14  dni  od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:      ……………………………….……… 


Sygn. akt: KIO 372/22 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Województwo  Dolnośląskie  –  Urząd  Marszałkowski  Województwa 

Dolnośląskiego  z  siedzibą  we  Wrocławiu  prowadzi  postępowanie  o udzielenie  zamówienia 

publicznego  w trybie  przetargu  nieograniczonego  pn. 

„Kompleksowa  obsługa  wydruku 

Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego” (nr ref. DOK-IZ-II.272.37.2021). 

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

z dnia  3 grudnia  2021  r.  pod  numerem  2021/S  235-616122

.  Do  ww.  postępowania 

udzielenie zamówienia zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. - 

Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1129  ze  zm.,  dalej  „ustawa  Pzp”). 

Wartość szacunkowa zamówienia przekracza progi  unijne,  o których  mowa w art.  3  ustawy 

Pzp.   

W  dniu  11  lutego  2022  r.  wykonawca  Blue  Brain  Polska 

Spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie wobec 

czynności  podjętych  przez  Zamawiającego  w  ww.  postępowaniu,  w  tym  czynności  wyboru 

jako  najkorzystniejszej  oferty  wykonawcy  A.  S. 

prowadzącej  działalność  gospodarczą  pod 

firmą  PRINT-SOL  A.  S.  Printing  Solutions  and  Service  we  Wrocławiu  (dalej  jako 

„Przystępujący”), zarzucając Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  18  ust.  3  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  11  ust.  2  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji  poprzez  zaniechanie  odtajnienia  w  całości  przedstawionych  przez 

Przystępującego  referencji  od  firmy  Magic  Service  R.  S.,  zastrzeżonych  przez  tego 

wykonawcę jako tajemnica przedsiębiorstwa;  

§ 9 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23.12.2020 

r.  w  sprawie  podmiotowych  środków  dowodowych  oraz  innych  dokumentów  lub 

oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy 

Pzp  poprze

z  uznanie,  że  w okolicznościach  niniejszej  sprawy  wystąpiły  przesłanki, 

uprawniające Przystępującego do przedłożenia oświadczenia własnego na potwierdzenie 

należytego wykonania usługi referencyjnej wskazanej w poz. 1 Wykazu Dostaw (zał. nr 5 

do  SWZ),  a  więc  że  Przystępujący  z  przyczyn  niezależnych  od  siebie  nie  był  w  stanie 

uzyskać  dokumentów  sporządzonych  przez  podmiot,  na  rzecz  którego  dana  usługa 

referencyjna była i jest nadal wykonywana (Izba Administracji Skarbowej we Wrocławiu), 

czym  Zamawiający  naruszył  zasadę  równego  traktowania  wykonawców  i  zachowania 

uczciwej konkurencji;  

ewentualnie względem pkt 2: 

art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  b),  art.  109  ust.  1  pkt  8)  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty 

Przystępującego  w  związku  z  niespełnianiem  warunków  udziału  w 


postępowaniu  oraz  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  ww.  wykonawcy  ze  względu  na 

podanie  nieprawdziwych  informacji  dotyczących  spełnienia  warunków  udziału 

postępowaniu oraz w konsekwencji zaniechanie odrzucenia jego oferty,  

ewentualnie: 

art.  128  ust  5  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Przystępującego  do  złożenia 

wyjaśnień  złożonego  podmiotowego  środka  dowodowego  w  postaci  referencji 

wystawionych przez Magic Service R. S., 

3.  art.  128  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Przystępującego  do 

uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych  w  postaci  referencji  lub  innego 

dokumentu,  pochodzącego  od  podmiotu  trzeciego,  na  rzecz  którego  była  realizowana 

usługa  wskazana  w  pozycji  nr  1  Wykazu  Dostaw  (zał.  nr  5  do  SWZ)  -  w  celu 

potwierdzenia należytego jej wykonania;  

4.  art.  239  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez  d

okonanie  nieprawidłowej  oceny  oferty 

Przystępującego  w  ramach  pozacenowego  kryterium  oceny  ofert  (K)  „Jedna  kolejna 

druku”,  która  to  ocena  skutkowała  przyznaniem  temu  wykonawcy  maksymalnej  ilości 

punktów (20 pkt), podczas gdy wykonawca ten nie powinien otrzymać żadnych punktów 

kryterium  K  (0  pkt)  ze  względu  na  to,  że  zaoferowane  przez  niego  rozwiązanie  nie 

zapewnia  mechanizmu  integracji  z  istniejącym  u  Zamawiającego  systemem  ONE-Q,  a 

tym  samym  nie  jest  możliwe  uruchomienie  w  ramach  „jednej  kolejki  druku”  urządzeń 

dostarczonych w tym postępowaniu oraz 12 szt. urządzeń Sharp MX4071, dostarczonych 

w  ramach  umowy  DOK-

I/1/2020  współpracujących  z  oprogramowaniem  Client  software 

for  MFP  firmy  ONE-Q,  w  konsekwencji  czego  oferta 

Przystępującego  (wybrana  przez 

Zamawiającego  jako  najkorzystniejsza)  nie  posiada  najkorzystniejszego  bilansu 

punktowego w zakresie zastosowanych przez Zamawiającego kryteriów oceny ofert,  

ewentualnie względem 2.4: 

5.  art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty 

Przystępującego 

postępowania  –  jako  niezgodnej  z  warunkami  zamówienia  -  ze  względu  na  to,  że 

zaoferowane przez 

Przystępującego rozwiązanie w zakresie osiągnięcia funkcjonalności 

związanej  z  „jedną  kolejka  ruchu”  powoduje  brak  zgodności  oferty  z  treścią  SWZ 

zakresie  wymogu  związanego  z  nadawaniem  limitów  wydruków  dla  pojedynczych 

użytkowników  i  poszczególnych  grup  użytkowników  (wymóg  opisany  w  załączniku  nr  1 

do Umowy 

– Szczegółowy Opis Przedmiotu Umowy – ust. II pkt 2 lit. a) poz. 12).  

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  oceny  ofert  i  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  i  przeprowadzenia 

ponownej  oceny  i  badania  złożonych  w  postępowaniu  ofert  zgodnie  z  przepisami  ustawy 

Pzp,  odtajnienia  w  całości  przedstawionego  przez  Przystępującego  dokumentu  w  postaci 


referencji od firmy Magic Service R. S.

, zastrzeżonych przez tego wykonawcę jako tajemnica 

przedsiębiorstwa,  dokonania  ponownej  oceny  ofert  i  wyboru  najkorzystniejszych  oferty 

postępowaniu. 

Izba uznała za skuteczne zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po 

stronie  Zamawiającego  dokonane  przez  wykonawcę  A.  S.  prowadzącą  działalność 

gospodarczą pod firmą PRINT-SOL A. S. Printing Solutions and Service we Wrocławiu.  

Izba  nie 

stwierdziła  podstaw  do  odrzucenia  odwołania,  o  których  mowa  w art.  528 

ustawy Pzp. 

W  dniu  21  lutego  2022 

r.  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której 

oświadczył,  iż  uwzględnia  odwołanie  w  całości  i wnosi  o  umorzenie  postępowania 

odwoławczego.  Na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  i  uczestników  w  dniu  24  lutego  2022  r. 

stawił  się  Odwołujący  i  Zamawiający.  Przystępujący,  prawidłowo  powiadomiony  o  terminie 

ww. posiedzenia (powiadomienie w aktach sprawy), nie stawił się.  

Biorąc  pod  uwagę  powyższe,  Izba  uznała,  że  zachodzą  podstawy  do  umorzenia 

postępowania odwoławczego w oparciu o art. 522 ust. 2 ustawy Pzp. Zgodnie z treścią tego 

przepisu 

jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania po 

stronie  zamawiającego,  nie  wniesie  sprzeciwu  co  do  uwzględnienia  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu  przez  zamawiającego,  Izba  umarza  postępowanie, 

zamawiający  wykonuje,  powtarza lub  unieważnia czynności  w  postępowaniu o udzielenie 

zamówienia,  zgodnie  z  żądaniem  zawartym  w  odwołaniu.  Taka  sytuacja  zaistniała 

przedmiotowym  postępowaniu  odwoławczym.  Zamawiający  uwzględnił  w całości  zarzuty 

odwołania. Z kolei Przystępujący, który został w sposób prawidłowy zawiadomiony o terminie 

posiedzenia,  co  znajduje  potwierdzenie  w  aktach  postępowania  odwoławczego,  nie  stawił 

się.    Izba  uznała,  iż  niestawiennictwo  na  posiedzenie  wykonawcy,  który  przystąpił  do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

Zamawiającego, 

mimo 

prawidłowego 

zawiadomienia  o  terminie  posiedzenia,  należy  uznać  za  rezygnację  z uprawnień  do 

reprezentowania swoich interesów, tożsamą z niezłożeniem sprzeciwu co do uwzględnienia 

odwołania.  Stwierdzić  bowiem  należy,  iż  Przystępujący  decydując  się  na  takie  działanie, 

czyni  to ze świadomością skutków, jakie brak jego  obecności może  wywołać w sferze jego 

interesów  procesowych.    Powyższe  wyczerpuje  dyspozycję  ww.  przepisu  i obliguje  Izbę  do 

umorzen

ia  postępowania  odwoławczego,  co  powoduje  zakończenie  postępowania 

odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów odwołania.  

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  522  ust.  2  ustawy  Pzp 

umorzyła 

postępowanie  odwoławcze,  orzekając  w  formie  postanowienia  zgodnie  z  art.  568  pkt  3 

ustawy Pzp.  


kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575 

ustawy Pzp oraz  

§ 9 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r. poz. 2437). 

Przewodniczący:      ……………………………….………