KIO 379/22 WYROK dnia 3 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 18.08.2022

Sygn. akt: KIO 379/22 

WYROK 

z dnia  3 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Agata Mikołajczyk 

Protokolant:               Klaudia Kwadrans 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 marca 2022 r. w Warszawie o

dwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  14  lutego  2022  r.  przez  odwołującego: 

VICOTRANS W. W. 

z siedzibą w Kijach (Gartatowice 40, 28­404 Kije) 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Bełchatów (ul. Kościuszki 13 

97­400 Bełchatów), 

przy  udziale  wykonawcy: 

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Bełchatowie 

Sp.  z  o.o.  (

ul.  Przemysłowa  2,  97-400  Bełchatów)  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie; 

2.  Koszta

mi  postępowania  odwoławczego  obciąża  odwołującego:  VICOTRANS  W.  W.  z 

siedzibą w Kijach (Gartatowice 40, 28­404 Kije) i: 

2.1. zalicza  w  poczet  ko

sztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7.500  zł  00  gr  (słownie: 

siedem 

tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem 

wpisu od od

wołania. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 

580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo 

za

mówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 

14  dni  od  dnia  j

ego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej 

Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

………………..………………….. 


Sygn. akt: KIO 379/22 

Uzasadnienie 

Odwołanie zostało wniesione w dniu 14 lutego 2022 r. przez odwołującego: VICOTRANS W. 

W. 

z  siedzibą  w  Kijach  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Gmina 

Bełchatów  w  trybie  podstawowym,  którego  przedmiotem  jest  „Dowóz  uczniów  do  szkół 

prowadzonych  przez  Gminę  Bełchatów,  poprzez  zakup  biletów  miesięcznych  w  2022r.” 

Numer  referencyjny:  PZ.271.1.2022. 

Ogłoszenie  zostało  opublikowane  w  BZP  pod  nr 

2022/BZP 00003064/01 z dnia 2022-01-04. O

dwołujący podał, że wnosi odwołanie wobec:  

a) 

czynności  dokonaniu  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  wykonawcy  „Przedsiębiorstwo 

Komunikacji Sa

mochodowej w Bełchatowie”  Sp. z o.o. (dalej PKS),  

b) 

bezpodstawnej odmowy zawarcia umowy z Odwołującym,   

II. Wykonawca z

arzucił, że czynności te zostały podjęte z naruszeniem:  

‒  art.  239  w  związku  z  art.  263  i  art.  17  ust.  2    ustawy  Pzp  poprzez  dokonanie  wyboru 

k

olejnej oferty w rankingu złożonych ofert,  pomimo nie wystąpienia przesłanki do takiego 

działania  z  uwagi  iż  wykonawca,  którego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza 

(O

dwołujący) nie uchylił się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego,   

‒  art.  263  ustawy  Pzp  poprzez  bezpodstawne  uznanie,  że  Odwołujący  uchylił  się  od 

zawarcia umowy,  

‒  art. 16 ustawy Pzp albowiem Zamawiający dopuścił do sytuacji w której jeden z oferentów  

(PKS  Bełchatów)  dysponował  już  odpowiednimi  Zezwoleniami  –  a  właściciel  tegoż 

oferenta  (tj.  Powiat  Bełchatów)  był  organem  wydającym  zezwolenia  dla  pozostałych 

oferentów, które to zezwolenia były konieczne do zawarcia umowy  – co jest oczywistym 

czynem  nieuczciwej  konkurencji  a  polegającym  na  działaniu  sprzecznym  z  dobrymi 

ob

yczajami , naruszającym interes innego wykonawcy i utrudnieniem dostępu do rynku – 

sytuacji  kiedy  właściciel  wykonawcy  PKS  Bełchatów  celowo  nie  wydał  stosowanych 

dokument

ów  Odwołującemu,  tak  aby  uniemożliwić  mu  dopełnienie  tych  obowiązków  w 

ustalonej prz

ez Zamawiającego godzinie,   

Mając  na  uwadze  powyższe  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  nakazanie 

zamawiającemu:  

unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy PKS  jako najkorzystniej,   

powtórzenie wyboru oferty najkorzystniejszej i ponowne uznanie oferty Odwołującego za 

najkorzystniejszą, względnie:  

3)  uchylenie  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  z  dnia  09.02.2022  r.  oraz  nakazanie  uznania 

Zamawiającemu że pierwotny wybór oferty z dnia 20.01.2022 r pozostaje ważny albowiem  

nie doszło do odmowy podpisania umowy przez Odwołującego,  


III. 

Wskazał, że „Odwołujący na chwilę obecną zajął pierwszą pozycję w rankingu złożonych 

ofert  i  nie  utracił  statusu  wykonawcy  a  tymczasem  Zamawiający  bezpodstawnie  uznał  iż 

uchylił  się  on  od  zawarcia  umowy.  Odwołujący  cały  czas  ma  szansę  na  uzyskanie 

przedmiotowego  zamówienia  a  zatem  może  ponieść  szkodę  na  skutek  niezgodnych  z 

ustawą  Pzp  decyzji  Zamawiającego.    Tym  samym  ma  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  w 

rozumieniu art. 505 ust.1 ustawy Pzp

”.  

…) 

W uzasadnieniu zar

zutów wskazał w szczególności na następujące okoliczności: 

I. Stan faktyczny:  

Zamawiający  w  dniu  20.01.2022  r.  dokonał  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej    wyznaczając  mu  tym  samym  termin  jej  zawarcia  na  dzień    26  stycznia 

2022 r.    

Dow

ód 1: Informacja o wyborze oferty z dnia 20.01.2022  

Dowód 2: Wezwanie do podpisania umowy z dnia 21.01.2022 r,  

Z  uwagi  na  wyznaczony  termin  zawarcia  umowy,    pracownik  Odwołującego  udał  się  do 

Starostwa powiatowego w dniu 25.01.2022 r. po odbi

ór wymaganych zezwoleń związanych 

ze świadczeniem usługi przewozu osób na terenie gminy Bełchatów.  Należy zaznaczyć że 

odwołujący miał zapewnienie otrzymania wymaganego zezwolenia na ten dzień.   

W tym dniu okazało się że Wymagane zezwolenia nie były przygotowane  do wydania przez 

Starostwo co potwierdził kierownik referatu tłumacząc to zachorowaniem osób w Starostwie i 

wskazując  datę  wydania  na  31.01.2022  r..  Informacja  ta  została  potwierdzona  na  piśmie 

napisanym odręcznie przez pracownika Odwołującego do Starostwa.  

Dowód nr 3: Pismo pracownika Odwołującego z adnotacją kierownika referatu.  

Kolejno  w  dniu  25  stycznia  2022  r.  Odwołujący  skierował  pismo  do  Zamawiającego  o 

zmianę terminu zawarcia umowy na 31 stycznia 2022 r. wskazując, że jest to spowodowane 

chorobą Odwołującego (w dniu 22.01.2022 r. uzyskał wynik dodatni testu COVID)  i otrzymał 

zwolnienie  lekarskie.  W  skierowanym  wniosku  do  Zamawiającego  nie  wskazywał  na  brak 

wymaganego zezwolenia ze Starostwa gdyż na moment sporządzenia tegoż pisma nie miał 

jeszcz

e  wiedzy  o  tym  że  nie  otrzyma  wymaganego  zezwolenia.  Ponadto  w  piśmie  do 

Zamawiającego,  Odwołujący  zapewnił  że  wniósł  wymagane  zabezpieczenie  i  na  pewno 

rozpocznie świadczenie usługi w terminie wyznaczonym na 01.02.2022 r. W odpowiedzi na 

ten wniosek Zamaw

iający wyraził zgodę na zmianę terminu na 31.01.2022 r. godz. 12:00.  

Dowód nr 4: Pismo Odwołującego o zmianę terminu  

Dowód nr 5: Zgoda Zamawiającego na zmianę terminu  

W dniu 31stycznia 2022 roku Odwołujący stawił się celem podpisania umowy na przewóz 

osób  na  terenie  Gminy  Bełchatów.  W  tym  samym  czasie  pracownicy  Starostwa 


Bełchatowskiego  celowo  nie  wydali  Odwołującemu  dokumentów  niezbędnych  do  zawarcia 

umowy w związku z tym powstało niewielkie opóźnienie w zawarciu umowy (około 90 minut). 

W ocenie Z

amawiającego zaświadczenie wydane przez Starostwo po wyznaczonej godzinie 

zawarcia umowy (około 90 minut) jest przeszkodą w jej zawarciu umowy w związku z czym 

Zamawiający  odmówił  jej  zawarcia  argumentując  iż  nastąpiło  to  z  winy  Odwołującego.

Zam

awiający  miał  pewność  o  pozostawaniu  Odwołującego  w  gotowości  do  podpisania 

rzeczonej  umowy.  Odwołujący  dopełnił  wszelkich  przewidzianych  prawem  formalności,  w 

tym złożył zabezpieczenie w wymaganej przez Gminę jako Zamawiającego kwocie. 

Niezależnie  jednak  od  powyższego  nie  doszło  do  podpisania  przedmiotowej  Umowy  z 

przyczyn leżących w takich okolicznościach po stronie Gminy.  Tymczasem Gmina zdawała 

sobie  w  pełni  sprawę  z  faktu,  iż  stawienie  się  przez  Odwołującego  w  wyznaczonym  do 

podpisanie  umowy  terminie  z  niewiel

kim  opóźnieniem,  wywołane  było  okolicznościami  za 

które nie można przypisać mu jakiejkolwiek winy.   

Na  dowód  powyższych  okoliczności  przedkładam  dowody  w  postaci  nagrań  z  dnia 

31.01.2022 r w Starostwie i u Zamawiającego  z opracowanymi stenografami.  

Dowód  nr  6:    Stenogramy  z  nagrań  od  nr  2  do  6  (stenogramy  od  1  do  4  rozmowa  z 

pracownikami  w  Starostwie  oraz  stenogram  nr  5  i  6  rozmowa  u  Zamawiającego)    oraz 

nagrania  do  wskazanych  stenogramów  –  nagraniami  powyższych  rozmów  Odwołujący 

będzie  dysponował  w  trakcie  rozprawy  ,  gdzie  w  razie  wątpliwości  Zamawiającego  będzie 

można dokonać ich odsłuchania.  

W zaistniałej sytuacji z całą stanowczością stwierdzić należy, że to działanie Zamawiającego 

jest nieuprawnione i stanowi próbę uniknięcia podpisania umowy. Nadto stwierdzić należy, iż 

Zamawiający  zdaje  się zapominać  o  tym,  iż  przy  podejmowaniu  swoich  czynności  podlega 

kontroli  i  nie  może  ich  dokonywać  arbitralnie  z  pogwałceniem  podstawowych  przepisów 

wynikających  z  ustawy  Pzp.,  oraz  innych  przepisów  powszechnie  obowiązującego  prawa. 

Podkreślenia wymaga także fakt, iż "uchylanie się" wcale nie musi oznaczać bezpośredniej 

odmowy zawarcia umowy, lecz może wynikać z okoliczności i z zachowania Zamawiającego. 

Pomimo,  iż  Odwołujący  spełnił  wszelkie  wymogi  stawiane  przez  Gminę  Bełchatów  jako 

Zamawiającego,  w  tym  złożył  stosowne  zabezpieczenie,  do  dnia  sporządzenia  niniejszego 

wezwania, Gmina nie przystąpił do działań zmierzających do podpisania rzeczonej Umowy.  

Wobec  powyższego  powstała  uzasadniona  wątpliwość,  czy  działania  Zamawiającego  nie 

zmierzają  do  uniknięcia  podpisania  rzeczonej  Umowy.  Wykonawca  po  godzinie  13  w  dniu 

31.01.2022 r o czym Zamawiający wiedział posiadał wszelkie  wymagane zezwolenia.  

Dowód nr 7:  Stenogram rozmowy pracownicy Starostwa  oraz  nagranie z dnia   31.01.2022 

r godzina 13:22 o wydanym zezwoleniu nagraniem powyższej  rozmowy Odwołujący będzie 

dysponował  w  trakcie  rozprawy  ,  gdzie  w  razie  wątpliwości  Zamawiającego  będzie  można 

dokonać jej  odsłuchania.  


 II. 

Analiza przedłożonego do oceny materiału dowodowego – stan prawny.  

Aby uznać, że wykonawca, którego oferta została wybrana za najkorzystniejszą  uchyla się 

od  zawarcia  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego  należy  w  sposób  niebudzący 

wątpliwości  stwierdzić  iż  wynika  to  wprost  z  zachowania  tego  wykonawcy.  Wykonawca  nie 

uchyla się od zawarcia umowy gdy wnosi wymagane zabezpieczenie należytego wykonania 

umowy  spełnia,    wszystkie  wymogi  narzucone  przez  Zamawiającego  a  jedyną  przeszkodą 

jest  niewielkie  opóźnienie  spowodowane  okolicznościami  za  które  wykonawca  winy  nie 

ponosi  i  na  bieżąco  o  tym  informuje  Zamawiającego  oraz  zgłasza  gotowość  do  zawarcia 

umowy  z  opóźnieniem  zaledwie  około  90  minut.

Uprawnienie  Zamawiający  do  dokonania 

pon

ownego  badania  i  oceny  ofert  w  postępowaniu  w  którym  doszło  do  odmowy  zawarcia 

umowy  (art.  263  ustawa  Pzp)  materializuje  s

ię  wówczas  gdy  odmowa  była  faktyczna  a  nie 

stworzona  przez  Zamawiającego  wyłącznie  jako  pretekst  do  odmowy  zawarcia  umowy 

(prawdopodob

nie  w  porozumieniu  z  Powiatem  Bełchatów  w  celu  wyboru  oferty  PKS 

Bełchatów  –  o  czym  niżej).  W  wyroku    z  dnia  16  grudnia  2005  r.,  III  CK  344/05,  Sąd 

Najwyższy  stwierdził,  że    uchylanie  się  od  zawarcia  umowy  przyrzeczonej,  będące 

przejawem  niewykonania  umowy 

przedwstępnej,  powinno  więc  być  rozumiane  jako 

świadome działanie lub zaniechanie, zmierzające do bezpodstawnego nie zawarcia umowy 

przyrzeczonej,  a  przynajmniej  godzenie  się  z  takim  skutkiem.  Również  Sąd  Okręgowy  w 

Białymstoku w wyroku sygn. II Ca 460/05, z dnia 6 października 2005 roku, wskazał iż „za 

uchylenie  s

ię  od  zawarcia  umowy  należy  rozumieć  tylko  bezpodstawną  odmowę  jej 

zawarcia. Za odmowę podpisania umowy uznać można tylko oświadczenie woli wykonawcy 

zawierające  negatywne  stanowisko  w  przedmiocie  zaproszenia  go  przez  zamawiającego 

ewentualnie taki

e działanie skarżącego, z którego wynikałaby dla zamawiającego informacja, 

iż  takiego  rodzaju  oświadczenie  woli  skarżący  rzeczywiście  złożył.  Odmowa  podpisania 

umowy jest tożsama ze stanowiskiem podjętym świadomie przez wykonawcę i przekazanym 

do  wiadomo

ści  zamawiającego.  (...)  Brak  stawiennictwa  w  siedzibie  zamawiającego 

p

racownika  wykonawcy,  spowodowany  zaniedbaniem  przez  niego  obowiązków,  nie  jest 

tożsamy  z  uchyleniem  się”.  Tymczasem  jak  wskazał  wyżej  Odwołujący,  stawił  się  on  w 

siedzibie  Zamawiającego  w  wyznaczonej  przez niego  godzinie  ,  przedłożył  zabezpieczenie 

wykon

ania umowy i dopełnił wszystkich formalności związanych z tą umową. Brakowało mu 

tylko  dokumentu  z  Powiatu  Bełchatowskiego  i  miał  on  uzyskać  ten  dokument  w 

wyznaczonym  przez  Zamawiającego  dniu  –  z  około  90  minutowym  opóźnieniem.  O  całej 

sytuacji Odwołujący na bieżąco informował Zamawiającego wyrażając przy tym gotowość do 

zawarcia  umowy  we  wskazanym  dniu  (31  stycznia  2022  roku).    Mając  na  uwadze,  że 

właścicielem spółki PKS Bełchatów jest właśnie powiat Bełchatowski , nie można nie odnieść 

wrażenia  iż  cała  sytuacja  została  umówiona  pomiędzy  Zamawiającym  i  Powiatem 

Bełchatowskim.    Trudno  w  takiej  sytuacji  nie  odnieść  uzasadnionego  wrażenia,  że  całe 


postępowanie zostało przeprowadzone w sposób jaskrawo naruszające zasady wynikające z 

art.  16  ustawy  Pzp.  Zgodnie 

z  art.  16  ustawy  prawo  zamówień  publicznych  Zamawiający 

przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób 

za

pewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe  traktowanie  wykonawców  oraz 

zgodnie  z  zasadami  proporcjonalności  i  przejrzystości.  Jak  wskazywano  wielokrotnie  w 

orzecznictwie  i  doktrynie  nie  można  bowiem  doprowadzić  do  sytuacji,  że  pod  fasadą 

najbardziej  konkurencyjnego  i  przejrzystego  trybu  udzielenia  zam

ówienia  kryje  się 

postępowanie z tak dobranymi  elementami  procedury  lub  działań   że ogranicza w  znaczny 

sposób krąg  potencjalnych wykonawców.  W  niniejszej  sprawie  naruszenie zasady  uczciwej 

konkurencji 

jest  oczywiste  w  sposób  znaczący  uprawdopodobnione  albowiem  jak  wyżej 

wskazano Powiat Bełchatów – od którego wprost zależy uzyskanie Zezwolenia niezbędnego 

do  zawarcia  Umowy  jest  jednocześnie  właścicielem  podmiotu  który  bierze  udział  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  i  w  wyniku  braku  tego  dokumentu  (w  określonej 

godzinie) uzyskuje to zamówienie.   

Naruszenie  przez  Zamawiającego  art.  16  Pzp  wymaga  tylko  uprawdopodobnienia,  co  jak 

wskazał Sąd Okręgowy w Bydgoszczy w wyroku z dnia 25.01.2006 r., sygn. akt: II Ca 693/05 

(niepubl.)  uznaje  się  za  wystarczające  dla  uznania  zasadności  zarzutu.  W  konsekwencji 

należy  się  zgodzić  ze  stanowiskiem,  że  w  takiej  sytuacji  ciężar  dowodu  w  zakresie  braku 

zaistnienia  ograniczenia  konkurencji  spoczywa  w  całości  na  Zamawiającym.  W  niniejszej 

sprawie zarzut naruszenia art. 16 ustawy Pzp  tj. naruszenie zasady nieuczciwej konkurencji 

został  uprawdopodobniony  w  sposób  jednoznaczny.  Ciąg  zdarzeń  w  postępowaniu  jest 

następujący:  

1) Zamawiający wyznacza termin zawarcia umowy na 31 stycznia 2022 roku, godzina 12.00,   

2) W wyznaczonej godzinie

, Odwołujący stawia się u Zamawiającego i jednoczenie nie może 

uzyskać  od  właściciela  konkurencyjnego  podmiotu  (Powiatu  Bełchatowskiego) 

odpowiedniego  zaświadczenia,  co  natychmiast  jako  pretekst  od  odmowy  zawarcia  umowy 

wykorzystuje Zamawiający   

3) Za

mawiający wie iż Powiat Bełchatowski jest właścicielem spółki PKS Bełchatów (dane z 

KRS są jawne).     

Stosownie  do  art.  243  kpc  Zachowanie  szczegółowych  przepisów  o  postępowaniu 

dowodowym  nie 

jest  konieczne,  ilekroć  ustawa  przewiduje  uprawdopodobnienie  zamiast 

dowodu. W niniejszej sprawie niewątpliwie okoliczność iż naruszono zasadę wskazaną w art. 

16 ustawy Pzp została uprawdopodobniona – a jak wyżej wskazano jest to wystarczające do 

uznania  z

asadności  tego  zarzutu.    Uprawdopodobnienie  naruszenia  zasady  uczciwej 

konkurencji  wynika  wprost  z  oceny  wyżej  wskazanego  materiału  dowodowego  oraz  oceny 

dowodów z uwzględnieniem zasad doświadczenia życiowego.   


Stosownie  do  treści  art.  354  kodeksu  cywilnego  dłużnik  powinien  wykonać  zobowiązanie 

zgodnie  z  jego  tre

ścią  i  w  sposób  odpowiadający  jego  celowi  społeczno-gospodarczemu 

ora

z zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie ustalone zwyczaje - 

także  w sposób  odpowiadający tym  zwyczajom.  W taki  sam  sposób powinien  współdziałać 

przy  wykonaniu  zobowi

ązania  wierzyciel.    Zgodnie  z  przepisem  art.  354  §  2  k.c.,  przy 

wykonywaniu  zobowiązania  powinien  z  dłużnikiem  współdziałać  wierzyciel  i  dla  oceny 

wykonania tego obowiązku należy stosować te same kryteria, które służą określeniu wzorca 

należytego zachowania dłużnika, ujęte w art. 354 § 1 k.c. Zakres obowiązku współdziałania 

określa treść zobowiązania. Niewątpliwie w niniejszej sprawie , wierzyciel (Gmina Bełchatów) 

wiedząc,  że  dłużnik  (W.  W.)  jest  uzależniony  od  Powiatu  Bełchatowskiego  w  wykonaniu 

zobowiązania (a Powiat jest zainteresowany wynikiem przetargu) winien przyjąć wyjaśnienia 

Odwołującego i zawrzeć z nim umowę z około 90 minutowym opóźnieniem.   

We  wskazanym  stanie  faktyczn

ym  można  uznać  wręcz,  że  to  Zamawiający  uchyla  się  od 

zawarcia  umowy  w  celu  bezprawnego 

wyboru  wykonawcy  PKS  (którego  właścicielem  jest 

Powiat 

Bełchatów).  Konsekwencją całego zajścia jest anonimowy telefon do Odwołującego 

który  opisuję  nagany  sposób  działania  kierownictwa  Powiatu  utrudniający  i  ingerujący  w 

procedu

rę wyboru oferty Odwołującego.  

Dowód nr 8:   KRS PKS Bełchatów  

Dowód nr 9:  Pismo z kancelarii wzywające Zamawiającego do podpisana umowy Dowód nr 

Stenogram  z  częścią  nagrania  anonimowego  rozmówcy  i  nagranie  mówiące  o  nagannych 

działaniach  kierownictwa  w  Powiecie  Bełchatowskim  w  zakresie  wydawanego  zezwolenia 

nagraniem po

wyższej  rozmowy Odwołujący będzie dysponował w trakcie rozprawy , gdzie w 

razie wątpliwości Zamawiającego będzie można dokonać jej  odsłuchania.  

Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  (pismo  z  dnia  21.02.22)  wniósł  o  jego 

oddalenie.  

Stwierdził w szczególności, co następuje (cyt.): 

Zamawiający  (….)  dokonał  wyboru  kolejnej  oferty,  oferty  PKS,  w  ramach 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  które  zostało  ogłoszone  w  dniu 

04.01.2022  r.  ,  n

r  PZ.271.1.2022  Do  powyższego  doszło  w  następujących  okolicznościach 

faktycznych: 

Gmina  Bełchatów  była  i  jest  odpowiedzialna  za  zapewnienie  świadczenia  usługi 

dowozu uczniów do szkół na jej obszarze. Od 1 stycznia 2022 r.(a faktycznie od 3 stycznia 

2022  r.

),  w  związku  z  faktem,  że  z  dniem  31  grudnia  2021  r.  rozwiązywała  się 

dotychczasowa  umowa  na  świadczenie  usług  dowozu  uczniów  do  szkół,  Gmina  musiała 

zapewnić  dalszą  ciągłość  wykonania  zadania,  które  na  niej  spoczywa.  W  dniu  16.11.2022 

ogłoszono  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  trybie  podstawowym  w  powyższym 


zakresie. W dniu 10.12.2022 r. dokonano oceny i wyboru oferty jako najkorzystniejszej, którą 

złożył  VICOTRANS  W.  W.  .  Na  dzień  21  grudnia  2021  r.  wyznaczono  termin  zawarcia 

umowy. W 

związku z pismem z dnia 20 grudnia 2021 r. zmieniono termin zawarcia umowy 

na  dzień  27  grudnia.  W  dniu  27  grudnia  o  godz.  15.55  wpłynęło  pismo,  w  którym  W.  W. 

wniósł  o  kolejną  zmianę  terminu  zawarcia  umowy.  Gmina  wyznacza  nowy  termin  zawarcia 

umowy na 

dzień 29 grudnia. W wyznaczonym na podpisanie umowy terminie, tj. 29 grudnia 

2021  r.  W.  W. 

VICOTRANS  stawia  się  i  informuje,  że  nie  posiada  on  zezwolenia  na 

wykonywanie  przewozu  na  linii  komunikacyjnej  Domiechowice 

—  Domiechowice.  (W  tym 

czasie  W.  W. 

wie,  że  wniosek  o  stosowne  zezwolenie  wymagane  przez  Zamawiającego 

złożył  dopiero  28  grudnia,  o czym  Zamawiający nie wie i  dowie się dopiero  w  późniejszym 

czasie    podczas  kolejnego  postępowania.)  Kontynuując,  Gmina  Bełchatów,  w  związku  z 

fa

ktem, że faktycznie przewóz uczniów, a tym samym zakup biletów miesięcznych, ma być 

świadczony  od  3  stycznia  2022  r.  zgodnie  z  terminem  wskazanym  w  dokumentach 

postępowania (termin wykonania umowy 3 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022  r.), nie ma 

m

ożliwości badania kolejnej oferty na podstawie art. 263 Pzp i unieważnia postępowanie w 

dniu  30  grudnia  2021 

r.  W  tym  postępowaniu  poza  ofertą  VICOTRANS  W.  W.  wpłynęła 

oferta PKS i BUS CAR SERVICE Sp. z o.o. Gmina Bełchatów musi podjąć środki zaradcze 

ma

jące na celu zapewnienie uczniom dojazd do szkół w miesiącu styczniu 2022 r. 

Dowody: 

1.  Pismo z dnia 20.12.2022 r.  

2.  Pismo z dnia 21.12.2022 r. 

3.  Pismo z dnia 27.12.2()22 r. 

4.  Pismo z dnia 28.12.2022 r.. 

Ogłoszenie o zamówieniu 

W  dniu  04.01.2022  r.  Zamawia

jący  ogłasza  ponownie  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  „Dowóz  uczniów  do  szkół  prowadzonych  przez  Gminę 

Bełchatów,  poprzez  zakup  biletów  miesięcznych  w  2022  r.”  nr  PZ.271.1.2022  Termin 

wykonania  umowy  wskazano  od  dnia  jej  podpisania  nie  wc

ześniej  jednak  niż  od  I  lutego 

2022  r.  W 

ramach  postępowania  wpływają  dwie  oferty:  Odwołującego  się  i  PKS.  W  dniu 

20.01.2022  r.  dokonano  oceny  i  wyboru  oferty  jako  najkorzystniejszej,  którą  złożył 

VICOTRANS W. W. . 

Nas

tępnie doszło do kolejności zdarzeń, jak poniżej: 

Zamawiający "znaczył  termin  podpisania umowy na  dzień  26  stycznia  2022  r.  w  godzinach 

W  dniu  25  stycznia  2022  r.  wpływa  pismo,  w  którym  Odwołujący  wnosi  o  zmianę  terminu 

zawarcia  umowy  z  dnia  26  stycznia  na  31  stycznia  2022  r. 

W  piśmie,  jako  uzasadnienie 

wniosku  o  zmianę  terminu  zawarcia  umowy,  Wykonawca  podał  brak  możliwości  stawienia 


się do czynności podpisania umowy ze względu na jego chorobę. (Odwołujący nie wspomina 

nic  o  braku  posiadania  zezwolenia  przewozu  na  linii  komunikacyjnej  Domiechowice  

Domiechowice, pomimo, że przecież wie o tym, iż nie jest w jego posiadaniu.) 

Zamawiający, zgodnie z wnioskiem Odwołującego, zmienił termin zawarcia umowy i wskazał 

datę  31  stycznia  godz.  12.00.  W  wyznaczonym  dniu,  tj.  31  stycznia  o  godz.  12.00 

Odwołujący  nie  stawia  się.  O  godz.  12.25  w  Urzędzie  Gminy  Bełchatów  stawia  się 

Odwołujący, który nie przedkłada Zamawiającemu zezwolenia na wykonywanie przewozu na 

linii  komunikacyjnej  Domiechowice    Domiechowice. 

Wcześniej, bo o godz. 12.00 pracownik 

Zamawiającego  (A.  R.)  odebrał  telefon  od  W.  W.,  który  prosił  0  10  -  20  minut  odłożenia 

godziny podpisania umowy, na co Zamawiający wyraził zgodę. Jednocześnie w tej rozmowie 

W. W. zapew

nił, że ma „wszystkie zezwolenia”. 

W  chwili  stawienia  się  w  Urzędzie  Gminy  Bełchatów  o  godz.  12.25  Odwołujący  nie 

przedkłada  zezwolenia  na  wykonanie  przewozu  na  linii  komunikacyjnej  Domiechowice  — 

Domiechowice. 

Jednocześnie  wskazuje,  że  ono  jest,  ale  jeszcze  nie  jest  podpisane  w 

Starostwie

.  W  konsekwencji  Odwołujący  wychodzi  z  Urzędu  aby  o  godz.  13.28  wrócić  i 

złożyć  brakujące  zezwolenie  (data  wpływu  do  Zamawiającego  widnieje  na  przedłożonym 

dokumencie).  Wszystkie  powyższe  okoliczności  potwierdzają  chociażby  przedłożone  przez 

Odwołującego stenogramy. Dowód: zezwolenie z datą wpływu do Zamawiającego 

Mając na uwadze całokształt okoliczności sprawy, a w szczególności fakt, iż w dniu 

31  stycznia  2022  r.  o  wyznaczonej  godzinie  do  zawarcia  umowy  (12.00),  a  nawet  po  jej 

upływie  tj.  do  godz.  13.28,  Odwołujący  nie  legitymował  się  wymaganym  dokumentem 

zgodnie z warunkami udziału w postępowaniu, oraz fakt, iż od następnego dnia, tj. 1 lutego 

2022 r. od godz. 7.00 Zamawiający musiał zapewnić świadczenie usługi dowozu uczniów do 

szkół,  nie  było  w  ocenie  Zamawiającego  możliwości  zwlekania  z  podjęciem  kolejnych 

czynności  zapewniających  wykonanie  przedmiotowej  usługi.  Odwołujący  swoim 

postępowaniem  zarówno  w  trakcie  pierwszego postępowania,  jak  i  kolejnego,  spowodował, 

że  Zamawiający  w  ostateczności  nie  mógł  dać  wiary  jego  słowom,  że  ten  będzie  posiadał 

stosowne zezwolenie. Odwołujący, poprzez swoje nierzetelne zachowanie, tj. ciągłe zmiany 

terminów  wyznaczonych  do  zawarcia  umowy  (w  sumie  w  dwóch  postępowaniach  5 

wyznaczonych 

terminów) oraz brak legitymowania się odpowiednim dokumentem zarówno w 

pierwszym postępowaniu, jak i w drugim w czasie wyznaczonym na zawarcie umowy, przy 

jednoczesnym  wprowadzeniu  w  błąd  Zamawiającego,  iż  posiada  wszelkie  zezwolenia,  stał 

się  niewiarygodny  dla  Zamawiającego.  W  szczególności  Zamawiający  podnosi,  że 

Odwołujący, zgodnie z tym co sam też twierdzi, złożył wniosek w Starostwie Powiatowym w 

Bełchatowie  o  wydanie  zezwolenia  wykonania  przewozów  uczniów  na  linii  komunikacyjnej 

Domiechowice 

—  Domiechowice  w  dniu  28  grudnia  2021  r.  Zamawiający  wyraźnie 


podkreśla,  że  Odwołujący,  swoim  postępowaniem  naraził  wręcz  Zamawiającego  na 

niewykonanie  spoczywającego  na  nim  obowiązku,  jakim  jest  zapewnienie  dowozu  uczniów 

do  szkół.  Wystąpienie  z  wnioskiem  o  "danie  zezwolenia  na  wykonanie  przewozu  na  linii 

komunikacyjnej  Domiechowice 

—  Domiechowice  dopiero  w  dniu  28  yudnia  2021  r.  w 

przypadku  gdy  pierwszy  termin  zawarcia  umowy  wyznaczono  na  21  grudnia  2021  r.  jest 

działaniem  co  najmniej  ignorującym  wszelkie  zasady  spoczywające  na  profesjonalnym 

podm

iocie, a mianowicie należytej staranności, działania zgodnie z przepisami ustawy oraz 

zasadami  współżycia  społecznego.  Co  więcej,  Odwołujący  występując  z  wnioskiem  o 

udzielenie zezwolenia w dniu 28 grudnia 2021 r. dokonał tej czynności w ramach pierwszego 

postępowania, a nie drugiego, które przecież zostało ogłoszone dopiero w dniu 04.01.2022 r. 

Tak  późne  złożenie  rzeczonego  wniosku  w  świetle  pierwszego  postępowania,  jak  i 

nieprzedłożenie zezwolenia dla linii komunikacyjnej Domiechowice — Domiechowice w dniu 

31  stycznia  2022  r.  w  ramach  drugiego  postępowania,  pomimo  tego,  że  Odwołujący 

powinien się nim legitymować co najmniej w dniu 29 grudnia 2021 r. (termin zawarcia umowy 

w  ramach  pierwszego  postępowania),  nie  może  wywoływać  negatywnych  skutków  dla 

Zamawia

jącego.  Odwołujący  stwarza  narrację  jakoby  to  po  stronie  Zamawiającego  leżała 

wina  nie  zawarcia  umowy  z  VICOTRANS  W.  W.

,  gdy  w  rzeczywistości  Odwołujący  nie 

posiadał  stosownego  zezwolenia,  a  zatem  nie  spełniał  warunku  udziału  w  postępowaniu. 

Zama

wiający,  wbrew  temu  co  twierdzi  Odwołujący,  nie  miał  pewności,  czy  Odwołujący 

będzie  mógł  świadczyć  usługę  przewozu,  a  sama  wola  zawarcia  umowy  bez  posiadania 

stosownych dokumentów nie może świadczyć o fakcie spełnienia warunków postępowania. 

Niezgodne  z  p

rawdą  jest  twierdzenie  Odwołującego,  jakoby  dopełnił  wszelkich 

przewidzianych  prawem  formalności.  Odwołujący  właśnie  nie  dopełnił  formalności 

wymaganych do zawarcia umowy. Odwołujący nie przedłożył niezbędnego dokumentu, który 

stwierdzałby, że może on świadczyć usługę. 

W  tym  miejscu  Zamawiający  stanowczo  zaprzecza  zarzutowi  jakoby  to  on  uchylał  się  od 

zawarcia  umowy.  To  właśnie  działanie  Odwołującego  ewidentnie  wskazuje  na  fakt,  że  w 

ostateczności doszło do jego uchylenia się od zawarcia umowy z przyczyn leżących po jego 

stronie.  Należy  bowiem  zauważyć,  że  „Uchylaniem  się  od  zawarcia  umowy  jest  nie  tylko 

odmowa  podpisania  umowy  (art.  98  ust.  6  pkt  2  lit.  a  Pzp),  która  jest  tożsama  ze 

stanowiskiem  podjętym  świadomie  przez  wykonawcę  i  przekazanym  do  wiadomości 

zamawiającego,  lecz  także  wszelkie  przyczyny  leżące  po  stronie  wykonawcy 

uniemożliwiające zawarcie umowy (art. 98 ust. 6 pkt 3 Pzp), zarówno przez niego zawinione, 

jak  i  niezawinione.  Przykładami  uchylania  się  od  zawarcia  umowy  będzie  m.in. 

niezorg

anizowanie dokumentów wymaganych dla zawarcia umowy. " 

Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego  wyraźnie widać, że Zamawiający godził się na 

wszystkie zmiany terminów, o które poprosił Odwołujący. Trudno zatem postrzegać działanie 


Zamawiającego  jako  uchylanie  się  od  zawarcia  umowy.  Wręcz  przeciwnie,  w  świetle 

zaistniałej  sytuacji,  Zamawiający  mógł  narazić  się  na  zarzut  naruszenia  zasady 

konkurencyjności,  równego  traktowania  wykonawców  oraz  braku  przejrzystości  ze  strony 

PKS.  Pom

imo to Odwołujący  podważa  przejrzystość  działań  Zamawiającego  sugerując,  że 

ten  działał  w  porozumieniu  z  Powiatem  Bełchatów  w  celu  wyboru  oferty  PKS.  Takie 

stanowisko Odwołującego,  w  świetle  zaistniałego stanu  faktycznego,  które jest  pozbawione 

racji  i  bez

podstawne,  nie  zasługuje  na  jakikolwiek  dłuższy  komentarz.  Wobec  powyższego 

Zamawiający kategorycznie podnosi, że wygłaszanie takich tez stanowi naruszenie dobrego 

imienia  Zamawiającego.  Zamawiający  działa  wyłącznie  w  granicach  i  na  podstawie 

przepisów  prawa,  a  jeśli  Odwołujący  jest  innego  zdania  i  ma  na  poparcie  swych  twierdzeń 

konkretne dowody, to do badania i orzekania w tego typu sprawach są odpowiednie organy 

ścigania.  Zamawiający  podnosi  jednocześnie,  że  wskazana  w  dniu  31  stycznia  2022  r. 

godzina  12.00,  jako  godzina  zawarcia  um

owy  wynikała  wyłącznie  z  ostrożności 

Zamawiającego  i  przyczyn  obiektywnych.  Ze  względu  na  charakter  zmówienia,  a  w 

szczególności konieczność zakupu biletów miesięcznych od 1 lutego, każdy Wykonawca, w 

tym  przecież  i  Odwołujący,  musiałby  jeszcze  podjąć  określone  czynności  związane  z 

formalnościami  dotyczącymi  samej  organizacji  i  realizacji  zamówienia.  Zamawiający  zatem 

nie mógł sobie pozwolić na wyznaczenie innej godziny. W przypadku nie zawarcia umowy w 

trybie  p.z.p  Zamawiający  był  zobowiązany  do  wyboru  wykonawcy  świadczącego  usługę 

przewozu uczniów w miesiącu lutym (od godz. 7 rano 1 lutego) zgodnie z przyjętym u niego 

Regulamin  zamówień  publicznych  o  wartości  szacunkowej  poniżej  kwoty  130  000  złotych. 

Zamawiający był zatem zmuszony do podjęcia czynności formalno — prawnych mających na 

celu  zapewnienie  świadczenia  usług  przewozu  uczniów,  na  które  również  potrzebował 

określonego czasu, a które podjął niezwłocznie po godz. 12.30. 

Nie sposób przyjąć zarzuty Odwołującego się, że Zamawiający przeprowadził postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz 

równego  traktowania  wykonawców,  a  tym  samym  naruszył  art.  16  p.z.p.  Rozstrzygnięcie 

natomiast  przez  Zamawiającego  postępowania  zgodnie  z  życzeniem  Odwołującego,  tj. 

wydłużanie  terminu  zawarcia  umowy  w  nieskończoność,  aż  ten  uzyska  stosowne 

zezwolenie,  z  pewnością  można  byłoby  ocenić,  jako  naruszające  zasady  określone  w 

przepisie art. 16 Pzp. 

Konkludując,  w  ocenie  Zamawiającego,  postępowanie  nr  PZ.271.1.2022  należy  oceniać  w 

świetle wszystkich okoliczności, które miały miejsce, a zatem również w świetle pierwszego 

postępowania.  Nie  można  podejść  do  sprawy  wyłącznie  poprzez  pryzmat  zdarzeń,  które 

miały miejsce w dniu 31 stycznia 2022 r. Zamawiający stoi na stanowisku, że w zaistniałym 

stanie rzeczy nie chodzi wyłącznie o jednorazowe uchybienie polegające na nieposiadaniu, 

jak 

twierdzi Odwołujący „tylko dokumentu z Powiatu Bełchatowskiego” w dniu 31 stycznia o 


godz.  12.00.  Odwołujący  nie  posiadał  wymaganego  dokumentu  podczas  pierwszego  

postępowania,  czym  doprowadził  do  sytuacji,  w  której  Zamawiający  nie  mógł  rozstrzygnąć 

postępowania  o  zamówienie  i  musiał  zastosować  tymczasowy  środek,  dzięki  któremu 

zapewnił  uczniom  dojazd  do  szkół.  Sytuacja  ta  powtórzyła  się  również  w  kolejnym 

postępowaniu. W ocenie Zamawiającego doszło zatem do uchylenia się od zawarcia umowy 

przez  Odwołującego.  Zamawiający  w  tym  miejscu  podkreśla,  że  „uchylanie  się”  wcale  nie 

musi oznaczać bezpośredniej odmowy zawarcia umowy, lecz może wynikać z okoliczności i 

z zachowania (działań lub zaniechań wykonawcy). W ocenie Zamawiającego „uchylanie się” 

zachodzi  również  wtedy,  gdy  pomimo  chęci  i  woli  zawarcia  umowy  przez  Wykonawcę  nie 

przedstawia  on  dokumentu  wymaganego  przez  Zamawiaj

ącego.  W  niniejszej  sprawie 

Odwołujący  podejmował  działania  mające  na  celu  grę  na  zwłokę.  Zbyt  późne  złożenie 

wniosku  o  wydanie  stosownego  zezwolenia  skutkowało  następnie  tym,  że  w  ostateczności 

Zamawiający  musiał  unieważnić  pierwsze  postępowanie,  a  pomimo  przeprowadzenia 

drugiego  po

stępowania  musiał  zastosować  środki  tymczasowe,  aby  zrealizować 

spoczywające  na  nim  zadanie.  Twierdzenia  Odwołującego,  że  wyraża  gotowość  i  chęć 

podpisania  i  realizowania  umowy  pozostają,  w  ocenie  Zamawiającego,  w  sprzeczności  z 

jego  działaniami,  których  nie  można  zakwalifikować  do  katalogu  działań  mających  na  celu 

zawarcie umowy z Zamawiającym.  Zdziwienie budzi fakt, że Odwołujący chce przerzucić na 

Zamawiającego  odpowiedzialność  za  własne  zaniechania,  czy  nawet  niedbalstwo.  W  tym 

celu  posuwa  się  tak  daleko,  że  snuje  niczym  uzasadnione  podejrzenia,  jakoby  doszło  do 

zmowy  pomiędzy  Gminą  a  Powiatem.  Mając  na  uwadze  powyższe,  w  ocenie 

Zamawiającego, zarzucane mu naruszenie przepisów art. 239 w zw. z art. 263, art. 17 ust. 2 

oraz art. 16 p.z.p. nie znajduje uzasadnienia ani faktycznego ani prawnego. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpił 

wykonawca 

Przedsiębiorstwo  Komunikacji  Samochodowej  w  Bełchatowie  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Bełchatowie (Przystępujący) wnosząc także o oddalenie odwołania. Odnosząc się 

do zarzutów oraz wniosków odwołania, w szczególności podał: 

…) 

II. 

Przystępujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  orzeczenia  na  korzyść  Zamawiającego, 

bowiem  jest  Wykonawcą  z  którym  Zamawiający  podpisał  umowę  będącą  przedmiotem 

zaskarżonego postępowania. 

III

. Wobec powyższego przyłączam się do twierdzeń, zarzutów i wniosków Zamawiającego. 


IV. W zakresie postępowania dowodowego wnoszę o: 

a) 

dopuszczenie dowodu z otwarcia ofert w postępowaniu przetargowym pn „Dowóz uczniów 

do szkół prowadzonych przez Gminę Bełchatów, poprzez zakup biletów miesięcznych w 

2022  r.”,  informacji  o  unieważnieniu  postępowania  —  to  są  dokumenty  z  pierwszego 

postępowania  przetargowego  Zamawiającego  w  tym  samym  przedmiocie  -  na  fakt  i 

dowód,  że  odwołujący  co  najmniej  od  16  listopada  2021  r.  miał  wiedzę  na  temat 

wymagan

ych  przez  Zamawiającego  dokumentów  w  tym  zezwoleń  na  wykonywania 

przewozów  regularnych  na  terenie  objętym  przetargiem,  na  dowód  podstawy  do 

unieważnienia  pierwotnego  przetargu  to  jest  brak  stawiennictwa  Odwołującego  się  na 

podpisanie umowy, 

b) 

analizę SWZ pod kątem zapisów XXI 3 i 4.  

W uzasadnieniu podał: 

W  ocenie  Przystępującego  Wykonawcy  zarzuty  przedstawione  w  odwołaniu  z  dnia 

14.02.2022  r,  nie  zasługują  na  uwzględnienie,  ponieważ  Zamawiający  działał  zgodnie  z 

Specyfikacją Warunków Zamówienia (dalej  SWZ), zaś  oferent  nie zgłosił się na  podpisania 

umowy oraz nie przedstawił wymaganych dokumentów. 

W  ty

m  kontekście  podkreślić  należy  następujące  zapisy  SWZ  to  jest  XXI  -  3  i  4. 

3.Wykonawc

a,  którego  oferta  zostanie  uznana  za  najkorzystniejszą,  będzie  zobowiązany_ 

przed podpisaniem umowy do przekazania  zezwolenia _.u

poważniającego przewoźnika do 

wykonywa

nia przewozów regularnych na terenie Gminy_ Bełchatów i Miasta Bełchatów (na 

okres  reali

zacji  zamówienia).  4.  Wykonawca  będzie  zobowiązany  d  podpisania  umowy  w 

miejscu i terminie wskazanym przez Zamawiającego. 

Skoro Wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą nie podpisał umowy 

w miejscu i terminie wskazanym przez Zamawia

jącego, przy braku wymaganego zezwolenia 

na  wykonywanie  przewozów  regularnych  na  terenie  Gminy  Bełchatów,  to  słusznie  należy 

uznać,  że  do  zawarcia  umowy  nie  doszło  z  winy  Wykonawcy.  Otwarcie  ofert,  a  podjęcie 

czynności  zmierzających  do  uzyskania  zezwoleń.  To  nie  pierwsze  takie  zachowanie 

Odwołującego  się.  Odwołujący  nie  wspomina  przy  tym,  że  przedmiotowy  przetarg  jest 

drugim  prz

etargiem  Zamawiającego  pn.  „Dowóz  uczniów  do  szkół  prowadzonych  przez 

Gminę  Bełchatów,  poprzez  zakup  biletów  miesięcznych  w  2022r.    bowiem  pierwszy  został 

uniew

ażniony  wobec  niestawiennictwa  Vicotrans  na  podpisanie  umowy.  Dowód:  protokół  z 

otwarcie  ofert  przetargu  pn. 

„Dowóz  uczniów  do  szkół  prowadzonych  przez  Gminę 

Bełchatów,  poprzez  zakup  biletów  miesięcznych  w  2022  r.”,  informacja  o  unieważnieniu 

postępowania. 


Powyższy fakt, ma o  tyle istotne  znacznie,  że Odwołujący co  najmniej  od ".11.2021  r. miał 

wiedzę na temat wymaganych do podpisania dokumentów w tym wymaganych zezwoleń. Co 

więcej,  zachowanie  Odwołującego  się  w  przypadku  pierwotnego  przetargu,  który 

uniew

ażniono z  uwagi  na  postępowanie Vicotrans, jak i obecnego jest biiźniaczo  podobne. 

Trudno  odgadnąć  jaki  cel  takie  postępowanie  Odwołującego  ma  wywołać,  ale  z  całą 

pewnością  jest  to  niepewność  co  do  jego  zamierzeń  oraz  próba  przerzucenia 

odpowiedzialności za wynik postępowania na Zamawiającego. Warto również odnotować, że 

otwarcie  ofert  w  przedmiotowym  postępowaniu  nastąpiło  12.01.22  r.,  zatem  Odwołujący 

mając wiedzę co do ilości złożonych ofert oraz  cen powinien rozpocząć czynności prawno- 

faktyczne zmierza

jące do uzyskania stosownych zezwoleń już od tej daty. Takich czynności 

Odwołujący nie podjął, lecz zwlekał do dnia wyboru ofert, zatem bierność odwołującego się 

od dnia 12.01.22 r. nal

eży rozpatrywać w ramach zawinionego zaniechania Odwołującego. 

Wina Starostwa 

— gołosłowne twierdzenia. 

Odwołujący  stawia  mocne  oskarżenia  wobec  Zamawiającego  oraz  Starostwa  Powiatowego 

w  Bełchatowie,  jednak  oprócz  hipotez  nie  przedstawia  na  poparcie  swoich  racji  żadnych 

dowodów. Odwołujący zapomina o zasadzie tzw. ciężaru dowodowego (vide art 6 kc), zatem 

przy  braku  inicjatywy  dowodowej  takie  twierdzenie  stanowi  li  tylko  wątłą  linię  obrony,  która 

nie  może  się  w  przedmiotowej  sprawie  ostać.  Posiadanie  przez  Odwołującego  wiedzy  co 

najmniej  od  24.11.2021  r.  w  przedmiocie  wymaga

ń  dot.  podmiotowych  środków 

dowodowych,  ale  przede  wszystkim  niezbędnego  zezwolenia  na  wykonywanie  przewozów 

regularnych na terenie Gminy Bełchatów sprawia, iż stawiany zarzut jest kuriozalny.  Faktem 

bowiem  pozostaje,  że  na  dzień  wyznaczony  na  podpisanie  umowy,  jak  również  na 

dodatkowy  termin  podpisania  umowy  Odwołujący  nie  dysponował  stosowanymi 

zezwoleniami, zatem umowa nie mogła dojść do skutku. 

Obowiązki gminy jako Zamawiającego. 

Nie może również ujść uwadze, że Zamawiający jest ograniczony w działaniu przez przepisy 

prawa  oraz  SWZ,  które  wobec  wszystkich  muszą  być  jednolicie  stosowane.  Czynienie 

wyjątków  prowadzi  do  nieuprawnionego  faworyzowania  jednego  z  oferentów  co  w  obliczu 

zasady równości j transparentności przetargów publicznych nie może mieć miejsca. Ponadto 

z uwagi na fakt, że Zamawiający był zobligowany do zapewnienia transportu dzieci do szkół 

już od 1.02.2022 r. to uzasadnionym i zrozumiałym jest, iż wobec poprzedniego zachowania 

Odwołującego  się  co  skutkowało  unieważnieniem  postępowania,  działał  on  zadaniowo 

bowiem 

ŕ musiał podpisać umowę z Wykonawcą; który spełnia wszystkie wymogi stawiane w 

SWZ w tym posiada wymagane zezwolenia 

oraz zapewni dowóz dzieci do szkół. 

Izba ustaliła i zważyła co następuje: 


Odwołujący  podał, że wnosi odwołanie wobec:  

a) 

czynności  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  wykonawcy  „Przedsiębiorstwo 

Komunikacji Samochodowej w Bełchatowie”  Sp. z o.o. (dalej PKS),  

b) 

bezpodstawnej odmowy zawarcia umowy z Odwołującym – wykonawcą VICOTRANS W. 

W. (wykonawca VICOTRANS).   

Wykonawca  VICOTRANS 

zarzucił,  że  dokonując  wyboru  kolejnej  oferty  w  rankingu 

złożonych ofert, Zamawiający naruszył art. 239 ustawy Pzp w związku z jej art. 263 i art. 17 

ust. 2, albowiem 

nie wystąpiły przesłanki do takiego działania, ponieważ Odwołujący, którego 

oferta została wybrana jako najkorzystniejsza  nie uchylił się od zawarcia umowy w sprawie 

zamówienia  publicznego.  Także  jego  zdaniem  Zamawiający  naruszył  art.  263  ustawy  Pzp 

uznając bezpodstawne, że Odwołujący uchylił się od zawarcia umowy. Wskazał ponadto na 

naruszenie 

art. 16 ustawy Pzp albowiem Zamawiający dopuścił do sytuacji w której jeden z 

oferentów (PKS Bełchatów) dysponował już odpowiednimi Zezwoleniami – a właściciel tegoż 

oferenta  (tj.  Powiat  Bełchatów)  był  organem  wydającym  zezwolenia  dla  pozostałych 

oferentów,  które  to  zezwolenia  były  konieczne  do  zawarcia  umowy  –  co  jest  oczywistym 

czynem  nieuczciwej  konkurencji  a  polegającym  na  działaniu  sprzecznym  z  dobrymi 

obyczajami

,  naruszającym  interes innego  wykonawcy  i  utrudnieniem  dostępu do rynku  –  w 

sytuacji  kiedy  właściciel  wykonawcy  PKS  Bełchatów  celowo  nie  wydał  stosowanych 

dokumentów  Odwołującemu,  tak  aby  uniemożliwić  mu  dopełnienie  tych  obowiązków  w 

ustalonej przez Zamawiającego godzinie.   

Odwołanie podlega oddaleniu w całości.   

Przedmiotem  niniejszego 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest: 

„Dowóz  uczniów  do  szkół  prowadzonych  przez  Gminę  Bełchatów,  poprzez  zakup  biletów 

miesięcznych w 2022 r.” z terminem jego realizacji od dnia 1.02.2022 do dnia 31.12.2022 r.  

Zgodnie z warunkiem SWZ 

w zakresie spornym Zamawiający wskazał: 

(…) 

„VIII. Warunki udziału w postępowaniu (…) 

2.  O  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  Wykonawcy,  którzy  spełniają  warunki 

dotyczące:  

(…) 

2)  uprawnień  do  prowadzenia  określonej  działalności  gospodarczej  lub  zawodowej,  o  ile 

wynika to z odrębnych przepisów:  

Zamawiający  wymaga  posiadania  odpowiedniego  zezwolenia,  licencji,  koncesji  lub 

potwierdzenia  wpisu  do  rejestru  działalności  regulowanej,  jeżeli  ich  posiadanie  jest 


niezbędne do świadczenia określonych usług w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub 

miejsce zamieszkania 

(…) 

X. Podmiotowe środki dowodowe. Oświadczenia i dokumenty, jakie zobowiązani są 

dostarczyć Wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu 

oraz wykazania braku podstaw wykluczenia  

Wraz  z  formularzem  oferty  (załącznik  nr  12  do  SWZ)  Wykonawca  zobowiązany  jest 

dołączyć  aktualne  na  dzień  składania  ofert  oświadczenie  o  spełnianiu  warunków  udziału w 

postępowaniu  oraz  o  braku  podstaw  do  wykluczenia  z  postępowania  –  zgodnie  z 

załącznikiem nr 13 do SWZ;” 

„XXI.

Informacje o formalnościach, jakie powinny być dopełnione po wyborze oferty w 

celu zawarcia umowy 

„ 3.Wykonawca, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą, będzie zobowiązany_ 

przed podpisaniem umowy do przekazania  zezwolenia _.upoważniającego przewoźnika do 

wykonywania przewozów regularnych na terenie Gminy_ Bełchatów i Miasta Bełchatów (na 

okr

es realizacji zamówienia).  

4. Wykonawca będzie zobowiązany do podpisania umowy w miejscu i terminie wskazanym 

przez Zamawiającego”. 

Tak jak podał Zamawiający w Informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty (pismo z 

dnia  9.02.22):  „W  związku  z  wyborem  najkorzystniejszej  oferty  w  dniu  20.01.2022  r, 

wykonawca  Vicotrans W. W.  zo

stał wezwany do podpisania umowy w terminie wskazanym 

przez  Zamawiającego  tj.  26.01.2022  r.  Wykonawca  zwrócił  się  z  pisemną  prośbą  do 

Zamawiającego o przełożenie terminu podpisania umowy. Zamawiający przystał na wniosek 

Wykonawcy

, wyznaczając nowy termin na dzień 31.01.2022 r. Umowa nie został podpisana, 

z  uwagi  na  to,  że  Wykonawca  w  wyznaczonym  przez  Zamawiającego  terminie  nie 

dysponował  wymaganymi  przez  Zamawiającego  dokumentami.  Zgodnie  z  art.  263  ustawy 

pzp,  Zamawiający  dokonał  ponownego  badania  i  oceny  ofert”.  Skutkiem  tej  oceny  dokonał 

wyboru  oferty  jako  najkorzystniejszej 

Przedsiębiorstwa  Komunikacji  Samochodowej  w 

Bełchatowie  sp.  z  o.o.,  informując,  że  odrębnie  poinformuje  wykonawcę  o  terminie 

podpisania umowy.    

Stan faktyczny tej sprawy jest bezsporny. W wyznaczonym terminie 

– uwzględniając 

wnioski  o  jego  dwukrotne 

przedłużenie  w  przedmiotowym  postępowaniu  –  Odwołujący  nie 

przedłożył wymaganego SWZ zezwolenia. Izba zwraca także uwagę, że Odwołujący wraz z 

ofertą (dla złożenia której wyznaczono termin na dzień 12.01.2022 r.)  oświadczył  (formularz 

według załącznika nr 13), pomimo braku zezwolenia wymaganego w rozdziale VIII pkt 2, że    


spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu.  Także  w  dniu  31  stycznia  o  godzinie  12.00  – 

terminie  wyznaczonym  po  jego 

przedłużeniu  –  takiego  zezwolenia  -  co  ponownie  wymaga 

podkreślenia  -  nie  posiadał.    Trudno  tym  samym  akceptować  krytyczne  stanowisko 

Odwołującego,  że  Zamawiający  –  jego  zdaniem  -  dopuścił  do  sytuacji  w  której  jeden  z 

oferentów (PKS Bełchatów) dysponował już odpowiednimi Zezwoleniami. Brak zezwolenia i 

złożenie  oświadczenia  –  przy  braku  stosownych  gwarancji  jego  uzyskania,  a  nawet  jak  w 

uprzednim przetargu nawet nie skierowanie wniosku przed złożeniem oferty -  mogłoby być 

kwalifikowane  na  gruncie  ustawy  Pzp  jako  jedna 

z  przesłanek  kwalifikujących  wykluczenie 

wykonawcę z przetargu. Przykładowo można wskazać na okoliczność przewidzianą art. 109 

ust.1 w  pk8 8 czy w pkt 10. 

Ponadto  Izba 

mając  na  uwadze  kontekst  tej  sprawy  –  przedstawiony  przez 

Zam

awiającego  w  odpowiedzi  na  odwołanie  -  nie  mogła  zgodzić  się  z  argumentacją 

odwołania,  że  to  Zamawiający  uchylał  się  od  zawarcia  umowy.  Z  przedstawionego  stanu 

faktycznego 

–  uwzględniając  również  okoliczności  unieważnienia    postępowania  w  dniu  31 

grudnia  2022  r.  w  prze

dmiocie tego zamówienia  wywołane  działaniem  Odwołującego  (brak 

spornego  zezwolenia 

w przetargu ogłoszonym w dniu 16/11/2022 r.) oraz akceptacje zmiany 

wyznaczonego terminu 

przez Zamawiającego na zawarcie umowy i oświadczenia składane 

przez  wykonawcę  VICOTRANS  o  posiadaniu  zezwolenia  -  nie  sposób  dostrzec  w 

zachowaniu    Zamawia

jącego takiego działania. Zamawiający wobec przedłużania terminów 

wyznaczonych  do  zawarcia  umowy 

mógł  co  niewątpliwie    narazić  się na zarzut  naruszenia 

zasad

y  konkurencyjności,  równego  traktowania  wykonawców  oraz  braku  przejrzystości  ze 

strony wykonawcy PKS.   

Mając na  uwadze powyższe,  zarzucane  Zamawiającemu  naruszenie przepisów  art. 

239 w zw. z art. 263 oraz art. 17 ust. 2 oraz art. 16  ustawy Pzp nie znajduje uzasadnienia. 

Iz

ba także zwraca uwagę, że przedkładane przez Odwołującego pisma i stenogramy tytułem 

dowodów  niewątpliwie  –  w  kontekście  procedur  przewidzianych  ustawą  Pzp  -  wskazują  na 

brak  wymaganego  SWZ  zezwolenia,  a  nie  na  naruszenie  wskazywanych  pr

zepisów ustawy 

Pzp.    

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku  na 

podstawie 

art. 557 i 575 ustawy Pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie 

szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z 

2020r. poz. 2437) 

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. 


………………………………………