Sygn. akt: KIO 381/22
WYROK
z 28 lutego 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie 28 lutego 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajo
wej Izby Odwoławczej 14 lutego 2022 roku przez odwołującego: Ośrodek
Usług Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie z siedzibą w Krakowie, przy udziale
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: St. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą S. B. Firma Usługowo-Handlowo-Produkcyjna Aqua - Eko
z siedzibą w Wojakowej i M. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą F.H.U.P
Marr-b
ud. inż. M. C. z siedzibą w Nowym Sączu zgłaszających przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego: Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND
Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu
od odwołania,
zasądza od odwołującego na rzecz zamawiającego kwotę 3 950 zł 00 gr (trzy tysiące
dziewięćset pięćdziesiąt złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez zamawiającego z tytułu wynagrodzenia
pełnomocnika oraz z tytułu dojazdu pełnomocnika na rozprawę.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 381/22
U z a s a d n i e n i e
Państwowe Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej
w Krakowie z siedzibą w Krakowie (dalej: Zamawiający) prowadzi na podstawie przepisów
ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 z
p
óźn. zm., dalej: Pzp) postępowanie w trybie podstawowym pn.: „Usuwanie szkód
powodziowych
– Zabezpieczenie potoku Dąbrówka w km 1+800-5+000 w m. Nowy Sącz,
powiat nowosądecki, woj. Małopolskie – Etap II odcinki od km 1+800 do km 2+744 i od km
3+001 do km
5+000”, numer: KR.ROZ.2810.174.2021, zwane dalej postępowaniem.
Ogłoszenie w sprawie zamówienia publicznego zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych 19 października 2021 r. pod numerem: 2021/BZP 00237520/01.
14 lutego 2022 r. wykonawca
Ośrodek Usług Inżynierskich STAAND Sp. z o.o. z siedzibą
w Krakowie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z
prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
następujących przepisów Pzp:
1. naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 oraz art. 116 ust. 1 Pzp i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit b Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału 7 punkt 7.2.4.2 SWZ oraz rozdziału 15 punktu
15.2.3; 15.3; 15.4 oraz 15.4.3 SWZ przez:
a.
wadliwe uznanie przez Zamawiającego, że wskazany przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S. B. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą S. B. Firma Usługowo-Handlowo-Produkcyjna
Aqua - Eko
z siedzibą w Wojakowej i M. C. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą F.H.U.P Marr-bud. inż. M. C. z siedzibą w Nowym Sączu
(dalej: Przystępujący) w pkt 3 formularza ofertowego jako kierownik budowy pan
S. B.
spełniał warunek określony w rozdziale 7 pkt 7.2.4.2. SWZ tj. posiadał
doświadczenie
w
pełnieniu
funkcji
inspektora
nadzoru
lub kierownika budowy l
ub robót, na co najmniej 1 robocie budowlanej o wartości
nie mniejszej niż 700 000,00 zł brutto w zakresie regulacji, zabezpieczenia,
remontów lub usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach
której wykonał budowle siatkowo-kamienne o kubaturze minimum 1000 m
podczas gdy
ze złożonych przez Przystępującego wyjaśnień, a także informacji
uzyskanych przez Zamawiającego oraz Odwołującego od inwestorów inwestycji
wskazanych
przez Przystępującego w Załączniku nr 8 do SWZ - wykazie osób,
jako wyk
azujących doświadczenie pana S. B. w wymaganym zakresie, a także
od właściwych organów nadzoru budowlanego, wynikało, że nie legitymował
się on wymaganym doświadczeniem,
a w skutek tego:
b.
nieuprawnione przyznanie ofercie złożonej przez Przystępującego 10 punktów
z tytułu „doświadczenia kierownika budowy”, skutkującego przyznaniem ofercie
złożonej przez Przystępującego nieprzysługującej Konsorcjum łącznej liczby 90,00
punktów, a następnie dokonanie 8 lutego 2022 r. wyboru oferty złożonej przez
Przystępującego jako najkorzystniejszej;
c.
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez Przystępującego, mimo
występowania przesłanki z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b. Pzp tj. niespełniania przez
Przystępującego warunków udziału w postępowaniu;
2. naruszenie art. 239 ust. 1 i 2 oraz art. 116 ust. 1 Pzp i art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału 7 punkt 7.2.4.2 SWZ oraz rozdziału 15 punktu
15.2.3; 15.3; 15.4 oraz 15.4.3 SWZ w zw. z art. 104 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo
budowlane [tj. z 2 gru
dnia 2021 r., Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 (dalej: „pr.bud.”)] oraz §
5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska
z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie
(dalej: „Rozporządzenie MGTiOŚ) przez:
a.
wadliwe uznanie przez Zamawiającego, że wskazany przez wykonawcę NOWEL
w pkt 3 formularza ofertowego jako kierownik budowy pan P. N.
spełniał warunek
określony w rozdziale 7 pkt 7.2.4.2. SWZ tj. posiada uprawnienia budowlane
do kierowania robotami w spec
jalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie
budowli hydrotechnicznych bez ograniczeń lub odpowiadające im równoważne
uprawnienia wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, podczas
gdy pan P. N.
będący technikiem melioracji wodnych posiadał przygotowanie
zawodowe upoważniające go do wykonywania samodzielnej funkcji kierownika
budowy i robót w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli
hydrotechnicznych (…) „o powszechnie znanych rozwiązaniach konstrukcyjnych”,
a więc posiada uprawnienia budowlane w ograniczonym zakresie, a w
konsekwencji
błędne uznanie, że wykonawca NOWEL spełnił warunek określony
w rozdziale 7 punkt 7.2.4.2 SWZ,
a w skutek tego:
b.
nieuprawnione przyznanie ofercie złożonej przez NOWEL 20 punktów z tytułu
„doświadczenia kierownika budowy”, skutkującego przyznaniem ofercie złożonej
przez NOWEL łącznej liczby 87,62 punktów;
c.
zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez NOWEL mimo występowania
przesłanki z art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. b. Pzp tj. niespełniania przez NOWEL
warun
ków udziału w postępowaniu,
a w skutek wszystkich wskazanych wyżej uchybień, dotyczących zarówno Przystępującego
jak i NOWEL:
a.
zaniechanie wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako najkorzystniejszej
w postępowaniu,
ewentualnie, na wypadek nieuznania
zarzutów wskazanych w pkt 1 i 2 powyżej, z daleko
posuniętej ostrożności procesowej, Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
3. naruszenie art. 128 ust. 1 oraz art. 273 ust. 1 oraz art. 116 ust. 1 Pzp, przez zaniechanie
wezwania
Przystępującego oraz NOWEL do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych, potwierdzających spełnienie przez Przystępującego oraz NOWEL warunku
udziału w postępowaniu wskazanego w rozdziale 7 pkt 7.2.4.2 SWZ;
4. naruszenie art. 128 ust. 4 i art. 116 ust. 1 Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału
7 pkt 7.2.4.2 SWZ
– przez:
a. zaniechanie wezwania
Przystępującego do udzielenia wyjaśnień jaką rolę pan S.
B.
pełnił na inwestycjach wskazanych przez Przystępującego w Załączniku nr 8 –
zestawienie osób;
b. zaniechanie wezwania N
OWEL do udzielenia wyjaśnień jaki był zakres uprawnień
budowlanych posiadanych przez pana P. N. wskazanego przez NOWEL
na kierownika budowy w pkt 3 formularza ofertowego;
5. naruszenie art. 128 ust. 5 oraz 116 ust. 1 Pzp
w związku z postanowieniami rozdziału
7 pkt 7.2.4.2 SWZ
– przez:
a.
zaniechanie wystąpienia do inwestorów inwestycji wskazanych przez
Przystępującego w Załączniku nr 8 – zestawienie osób oraz organów nadzoru
budowlanego właściwych dla miejsca realizowania przedstawionych inwestycji
o przedst
awienie informacji oraz dokumentów dotyczących roli jaką pan S. B. miał
pełnić na inwestycjach wskazanych przez Przystępującego w Załączniku nr 8 –
zestawienie osób;
b.
zaniechanie wystąpienia do Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej Małopolskiej
Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie lub Krajowej Komisji
Kwalifikacyjnej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa o interpretację zakresu
uprawnień budowlanych posiadanych przez pana P. N. wskazanego przez
NOWEL na kierownika budowy w pkt 3 formularza ofertowego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu oferty
złożonej przez Przystępującego;
2. odrzucenia
oferty złożonej przez Przystępującego;
3. odrzucenia oferty z
łożonej przez wykonawcę NOWEL;
4. dokonania
wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu oferty złożonej przez
Odwołującego;
względnie na wypadek nieuwzględnienia wniosków wskazanych w pkt 2-4 powyżej, z daleko
posuniętej ostrożności procesowej, Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu:
5. wezwania
Przystępującego oraz NOWEL do uzupełnienia podmiotowych środków
dowodowych, potwierdzających spełnienie przez Przystępującego oraz NOWEL
warunku udziału w postępowaniu wskazanego w rozdziale 7 pkt 7.2.4.2 SWZ, wobec
niespełnienia tego warunku przez dotychczas zgłoszonych kierowników budowy
odpowiednio pana S. B. i pana P. N.;
6. wezwania
Przystępującego do udzielenia wyjaśnień jaką rolę pan S. B. pełnił
na inwestycjach wskazanych
przez Przystępującego w Załączniku nr 8 – zestawienie
osób;
wystąpienia do inwestorów inwestycji wskazanych przez Przystępującego
w Załączniku nr 8 – zestawienie osób oraz organów nadzoru budowlanego
właściwych dla miejsca realizowania przedstawionych inwestycji o przedstawienie
informa
cji oraz dokumentów dotyczących roli jaką pan S. B. miał pełnić na
inwestycjach wskazanych
przez Przystępującego w Załączniku nr 8 – zestawienie
osób;
wezwania NOWEL do udzielenia wyjaśnień jaki był zakres uprawnień budowlanych
posiadanych przez pana P. N. wskazanego przez NOWEL na kierownika budowy
w pkt 3 formularza ofertowego;
wystąpienia do Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej Małopolskiej Okręgowej Izby
Inżynierów Budownictwa w Krakowie lub Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Polskiej
Izby Inżynierów Budownictwa o interpretację zakresu uprawnień budowlanych
posiadanych przez pana P. N. wskazanego przez NOWEL na kierownika budowy w
pkt 3 formularza ofertowego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Warunkiem udziału w postępowaniu było m.in. legitymowanie się przez wykonawców
zdolnością techniczną lub zawodową, obejmującą m.in. dysponowanie osobami zdolnymi
do wykonania zamówienia, zgodnie z wymaganiami rozdziału 7 punktu 7.2.4.2. SWZ.
Zamawiający wymagał dysponowania przez wykonawcę przynajmniej jedną osobą
na stanowisku kierownika budowy, posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania
robotami w specjalności konstrukcyjno-inżynieryjnej w zakresie budowli hydrotechnicznych
bez ograniczeń lub odpowiadające im równoważne uprawnienia wydane na podstawie
wcześniej obowiązujących przepisów, będącą członkiem Okręgowej Izby Inżynierów
Budownictwa, posiadającą doświadczenie w pełnieniu funkcji inspektora nadzoru
lub kierownika budowy lub robót, na co najmniej jednej robocie budowlanej o wartości
nie mniejszej niż 700 000,00 zł brutto w zakresie regulacji, zabezpieczenia, remontów
lub usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach której wykonał
budowlane siatkowo-kamienne o kubaturze minimum 1000m
Ponadto w SWZ Zamawiający wskazał, że doświadczenie kierownika budowy, o którym
mowa w rozdziale 7 punkcie 7.2.4.2. SWZ, będzie stanowiło jedno z kryterium oceny ofert o
wadze
20% (pkt 15.2.3 oraz pkt 15.4.3 SWZ). Równocześnie Zamawiający w SWZ zawarł
zastrzeżenie o treści „UWAGA: 1. Wymóg dysponowania osobami wskazanymi w pkt 7.2.4.2
SWZ powinien być traktowany przez Wykonawcę jako minimalne wymaganie
Zamawiającego dla wykazania spełnienia przez niego warunków udziału w postępowaniu w
zakresie z
dolności zawodowej. Zamawiający przyzna punkty za dodatkowe ponad określone
w
rozdziale doświadczenie osoby skierowanej do pełnienia funkcji Kierownika budowy
(Rozdział SWZ)”. W Rozdziale 15 punkcie 15.4.3 Zamawiający ustalił punktację kryterium
„doświadczenia kierownika budowy” zgodnie, z którą w ramach tego kryterium można
uzyskać od 0 do 20 punktów.
Co do
Przystępującego Zamawiający dokonał następujących ustaleń w zakresie wymagań
z punktu 7.2.4.2. SWZ.
Zamawiający, pismem z 4 listopada 2021 r., wezwał Przystępującego m.in. do złożenia
wyk
azu osób, skierowanych do realizacji zadania, w szczególności odpowiedzialnych
za kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji
zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania
zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz
info
rmacją o podstawie do dysponowania tymi osobami, o treści Załącznika nr 8 do SWZ.
Przystępujący złożył żądany wykaz osób, wskazując jako kierownika budowy pana S. B.,
który miał dotychczas pełnić rolę kierownika robót na następujących inwestycjach:
„Zabezpieczenie i stabilizacja osuwiska wraz z odbudową drogi i usunięciem skutków
w ciągu drogi powiatowej nr 1447K Muchówka - Porąbka Iwkowska w msc. Rajbrot
w km 5+676
– 5+729, 5+745 – 5+776, 5+813 – 5+840” – inwestor: Powiatowy Zarząd
Dróg w Bochni (dalej: Zadanie nr 1);
„Budowa węzła drogowego w ciągu autostrady A4 Kraków – Tarnów od km:
435+216,38 do km: 436+069,27 na odcinku
węzeł Kraków Wieliczka –węzeł
Targowisko i rozbudowa drogi wojewódzkiej DW 964 wraz z budową i przebudową
infrastruktury
techniczne
j oraz zmianą przebiegu potoków Podłężanka i
Zakrzowianka” – inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (dalej:
Zadanie nr 2);
„Realizacja umowy nr 90/132/268/00/12440/10/I/I na zaprojektowanie i wykonanie
robót budowlanych na linii kolejowej Kraków – Medyka – granica państwa na odcinku
Bochnia
– Biadoliny w km 39,00-61,300 w ramach Projektu ”Modernizacja Unii
kolejowej E
– 30/c-E30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III” – inwestor: PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. (dalej: Zadanie nr 3).
Pismem z
5 listopada 2021 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień
czy wymienione roboty budowlane spełniały w swym zakresie i rodzajem warunki
Zamawiającego, a w szczególności, czy były one wykonane jako regulacja lub/i
zabezpieczenie lub/i remont lub usuwanie
szkód powodziowych na rzekach lub potokach,
w ramach
której wykonano budowle siatkowokamienne o kubaturze minimum 1000 m
Równocześnie Zamawiający wskazał, że Konsorcjum może złożyć wraz z pismem dowody
np. kopię protokołu odbioru robót czy kopię stron dziennika budowy.
Przystępujący w piśmie z 10 listopada 2021 r. złożył wyjaśnienia wskazując, że ww. roboty
budowlane, na których S. B. pełnił funkcje kierownika robót spełniały warunki określone
przez Zamawiającego. Przystępujący nie złożył dowodów, na które Zamawiający wskazał w
piśmie z 5 listopada 2021 r.
17 listopada 2021 r. Zamawiający ponownie wezwał Przystępującego do złożenia wyjaśnień,
w szczególności w zakresie tego czy Pan S. B. faktycznie uczestniczył jako kierownik
budowy, robót lub inspektor nadzoru przy Zadaniu nr 1. Zamawiający ponownie wskazał na
możliwość złożenia przez Przystępującego dowodów w postaci np. kopii protokołu odbioru
robót czy kopii stron dziennika budowy. W odpowiedzi pan S. B. w piśmie z 22 listopada
2021 r. oświadczył, że pełnił na inwestycji funkcję kierownika robót. Nie załączył jednak
żadnych dowodów. Z uwagi na wątpliwości, co do prawdziwości oświadczenia, Zamawiający
przystąpił do weryfikacji złożonych wyjaśnień.
W zakresie Zadania nr 1
, Zamawiający zwrócił się z prośbą o potwierdzenie pełnienia przez
pana S. B.
funkcji kierownika budowy, robót lub inspektora nadzoru, do przedsiębiorstwa
KELLER Polska Sp. z o.o., którego podwykonawcą na przedmiotowej inwestycji
był Przystępujący. Pan D. K., w imieniu KELLER Polska Sp. z o.o., w wiadomości e-mail
z 16 listopada 2021 r.
potwierdził, że pan S. B. pełnił rolę kierownika robót w trakcie realizacji
Zadania nr 1.
W zakresie Zadania nr 2, Gen
eralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – w
wiadomościach e-mail z 16 listopada 2021 r. i 23 listopada 2021 r. oraz piśmie z 6 grudnia
2021 r. wskazała, że z posiadanych dokumentów wynika, że na inwestycji nie było
dedykowanego kierownika robót hydrotechnicznych, a także, że w dokumentacji
kontraktowej nie fig
urował pan S. B., nie dokonał też żadnego wpisu w dziennikach budowy,
nie został zgłoszona do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego oraz nie widniał
w wykazie personelu wykonawcy oraz Nadzo
ru Inwestorskiego biorącego udział w realizacji
inwestycji. W konsekwencji
Zamawiający nie przyznał Przystępującemu punktów za Zadanie
nr 2.
W zakresie Zadania nr 3
, Zamawiający zwrócił się z prośbą o potwierdzenie pełnienia przez
pana S. B. funkcji kier
ownika budowy, robót lub inspektora nadzoru, do przedsiębiorstwa
INTOP Warszawa Sp. z o.o., którego podwykonawcą był F.H.U.P. Marr-Bud inż. M. C.
(członek konsorcjum Przystępującego). INTOP Warszawa Sp. z o.o. w wiadomości e-mail
z 17 listopada 202
1 r. wskazał, że pan J. B. (nie S. jak miał na imię kierownik budowy
wskazany
przez Przystępującego tj. S. B.) pełnił funkcję kierownika robót dla zakresu robót
wykonywanych w ramach Zadania nr 3
. Ponadto wiadomość sugerowała jakoby roboty
wykony
wane były przez obydwu członków konsorcjum Przystępującego, podczas
gdy przedstawione
przez Przystępującego poświadczenie z 18 stycznia 2017 r. wystawione
przez INTOP Warszawa Sp. z o.o.
dotyczyło wyłącznie F.H.U.P. Marr-Bud inż. M. C. .
Zamawiający uznał, że Przystępujący spełnił warunki udziału w postępowaniu i w ramach
kryterium doświadczenia kierownika budowy przyznał mu 10 punktów, a łącznie jego ofercie
90,00 pkt.
Zdaniem Odwołującego Przystępujący nie spełnił warunków udziału w postępowaniu,
a w konsekwencji jego oferta p
owinna być odrzucona z postępowania. Pan S. B. faktycznie
nie legitym
ował się wymaganym przez Zamawiającego doświadczeniem. Odwołujący
pokreślił, że każda z osób pełniących funkcje wskazane przez Zamawiającego w rozdziale
punkcie 7.2.4.2. SWZ jest uczestnikiem procesu budowlanego, a zatem przysługiwały
jej określone w Prawie budowlanym prawa i obciążały wskazane tam obowiązki.
W przypadku robót budowlanych objętych decyzją o pozwoleniu na budowę, obowiązkowym
jest ustanowienie kierownika budowy (art. 42 ust. 1 pkt 2 lit. a. pr. bud.), co z kolei implikuje
obowiązek prowadzenia dla robót budowlanych dziennika budowy (art. 45 ust. 1 pkt 1 pr.
bud.). D
ziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz
zd
arzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania tych robót. Jednym z takich
zdarzeń jest ustanowienie kierownika robót, dlatego zgodnie z § 5 ust. 2 i 4 Rozporządzenia
Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z
6 września 2021 r. w sprawie sposobu prowadzenia
dzienników budowy, montażu i rozbiórki, na pierwszej stronie dziennika inwestor zamieszcza
(…) imiona i nazwiska osób pełniących funkcje kierownika budowy lub kierownika robót oraz
osób sprawujących nadzór autorski i inwestorski, a także ich specjalności i numery
uprawnień budowlanych. Osoby te potwierdzają podpisem i datą przyjęcie powierzonych im
obowiązków. Jeżeli w trakcie wykonywania robót budowlanych następuje zmiana kierownika
budowy, kierownika robót, inspektora nadzoru inwestorskiego lub projektanta sprawującego
nadzór autorski, w dzienniku dokonuje się wpisu określającego stan zaawansowania i
zabezpieczenia przekazywanej budowy, rozbiórki lub montażu. Wpis ten potwierdza się datą
i podpisami osoby przekazującej i osoby przejmującej obowiązki. Ponadto, zgodnie z art. 44
pkt 1 pr. bud. w
przypadku zmiany kierownika budowy lub kierownika robót inwestor
zobowiązany jest dołączyć do dokumentacji budowy oświadczenia o przejęciu obowiązków
przez kierownika budowy lub kierownika robót.
Odnosząc powyższe do warunku ustanowionego przez Zamawiającego w rozdziale 7
punkcie 7.2.4.2 SWZ, stwierdzić należy, że warunek posiadania przez osobę wskazaną w
formularzu ofertowym na kierown
ika budowy doświadczenia w pełnieniu funkcji inspektora
nadzoru, kierownika
budowy lub kierownika robót określonych w SWZ, spełniała wyłącznie
osoba, która pełniła którąkolwiek z tych funkcji w sensie prawnym, to znaczy była
uczestnikiem procesu budowlaneg
o, oficjalnie ujawnionym jako pełniący konkretną funkcję
np. kierownika robót.
Inwestycje
na które powołał się Przystępujący realizowane były w oparciu o uzyskane przez
inwestorów pozwolenia na budowę, a zatem obowiązkowo prowadzone były dla nich
dzienniki budowy.
Zamawiający dokonał weryfikacji oświadczeń i wyjaśnień Przystępującego
wyłącznie w zakresie Zadania nr 2, co doprowadziło do nieprzyznania mu punktów w tym
zakresie.
W zakresie Zadania nr 1
Zamawiający oparł się na oświadczeniu przedstawiciela KELLER
Polska Sp. z o.o. Z informacji uzyskanych przez Odwołującego wynikało, że oświadczenie
przedstawiciela KELLER Polska Sp. z o.o.
było nieprawdziwe.
Odwołujący pismem z 10 stycznia 2022 r. zwrócił się do Powiatowego Inspektora Nadzoru
Budowlanego w Bochni (dalej: PINB w Bochni), tj. organu nadzoru budowlanego właściwego
miejscowo dla miejsca realizacji Zadania nr 1
, z prośbą o potwierdzenie kserokopią
dziennika budowy, czy pan S. B.
był kierownikiem budowy lub robót przy realizacji inwestycji.
PINB
w Bochni w piśmie z 17 stycznia 2022 r. wskazał, że z posiadanych przez organ
danych wynika
ło, że „kierownikiem budowy nie miał być wskazany przez Państwa S. B. (…)”,
a ponadto „tut. Organ nie posiada danych, kto był kierownikiem robót przy tej inwestycji,
ani czy w jej trakcie nie nastąpiła zmiana kierownika budowy. Do zawiadomienia
o zakończeniu budowy z 1 kwietnia 2019 r. Inwestor dołączył oświadczenie złożone przez
kierownika budowy, który składał również oświadczenie przy rozpoczęciu inwestycji”.
Odw
ołujący pismem z 11 stycznia 2022 r. zwrócił się do inwestora Zadania nr 1 - PZD w
Bochni z siedzibą w Nowym Wiśniczu – o potwierdzenie kserokopią dziennika budowy, czy
pan S. B.
był kierownikiem budowy lub robót. Powiatowy Zarząd Dróg w Bochni pismem z 21
stycznia 2022 r. przekazał Odwołującemu kserokopie 4 stron dziennika budowy tj. strony
tytułowej oraz stron 1-3, na których pan S. B. nie figurował jako kierownik robót, kierownik
budowy
ani inspektor nadzoru. Ponadto jako kierownik robót, którym miał być pan S. B.,
figur
ował pan D. K., składający w imieniu KELLER Polska Sp. z o.o. oświadczenie, że
kierownikiem robót miał być pan S. B., co podważało wiarygodność jego oświadczenia.
Kopie powyższej korespondencji Odwołujący załączył do odwołania.
W ramach oceny Zadania nr 3
, Zamawiający oparł się wyłącznie na oświadczeniu
wykonawcy INTOP Warszawa Sp. z o.o. i
nie dokonał dalszych wyjaśnień w tym zakresie.
Przystępujący reprezentowany przez pana S. B., nie przekazał kopii pierwszych stron
dziennika budowy prowadzonego dla inwestycji, a
którego treść mogłaby w prosty sposób
jednoznacznie przesądzić, że pan S. B. pełnił funkcję kierownika budowy. W ocenie
Odwołującego nieprzekazanie przez Przystępującego takiego dowodu, mimo sugestii
Zamawiającego w tym zakresie w wezwaniach do wyjaśnień z 4 i 5 listopada 2021 r.,
spowodowane
było tym, że zapewne w przedmiotowym dzienniku budowy pan S. B. również
nie figur
ował jako kierownik robót.
Z
informacji uzyskanych przez Odwołującego wynikało, że pan S. B. nie był kierownikiem
robót Zadania nr 3. Odwołujący pismem z 13 stycznia 2022 r. zwrócił się do Wojewódzkiego
Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie (dalej: WINB w Krakowie) tj. organu nadzoru
budowlanego właściwego miejscowo dla miejsca prowadzenia Zadania nr 3, z prośbą
o potwierdzenie kserokopią dziennika budowy, czy pan S. B. był kierownikiem budowy
lub robót przy realizacji inwestycji ad. 3. Pismem z 27 stycznia 2022 r., WINB w Krakowie
wskazał, że „(…) inwestor w zawiadomieniu o rozpoczęciu robót budowlanych w ramach
decyzji pozwolenia na budowę wydanej przez Wojewodę Małopolskiego, znak WI-
VIII.7840.9.7.2013 z
17 grudnia 2013 r., nie wskazał objęcia przez pana S. B. pełnienia
żadnej samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie”.
Korespondencja powyższa oraz analogiczna korespondencja z PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A.
została załączona jako dowód do odwołania.
Wobec powyższego w ocenie Odwołującego pan S. B. w rzeczywistości nie był kierownikiem
budowy, robót ani inspektorem nadzoru na żadnej z wymienionych przez Przystępującego
inwestycji. W konsekwencji
Przystępujący nie spełnił wymagań określonych w rozdziale 7
punkt 7.2.4.2. Zgodnie zatem z art. 226 ust. 2 pkt 2 lit. b Pzp jego
oferta powinna zostać
przez Zamawiającego odrzucona z postępowania.
W zakres
ie zarzutów dotyczących wykonawcy NOWEL, Odwołujący w oparciu o załączoną
do odwołania fotokopię dokumentu potwierdzającego uprawnienia pana P. N. wyznaczonego
przez tego wykonawcę na kierownika robót, wskazał, że osoba ta nie spełniała wymogu
SWZ w zakre
sie posiadania uprawnień bez ograniczeń. Wykonawca NOWEL nie złożył
Zamawia
jącemu decyzji o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia
samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie przez pana P. N.
, a Zamawiający
nie dokonał żadnych ustaleń w zakresie uprawnień budowlanych posiadanych przez pana
P. N.
W ocenie Odwołującego wykonawca NOWEL nie spełnił warunków udziału w postępowaniu,
a w rezultacie jego oferta powinna być odrzucona z postępowania.
Zamawiający nie odniósł się pisemnie do zarzutów, ale podczas rozprawy zaprzeczył
twierdzeniom Odwołującego i wniósł o oddalenie odwołania.
28 lutego 2022 r.
Przystępujący złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie. Argumentacja podn
iesione przez Przystępującego nie miała jednak związku z
zarzutami odwołania, a odnosiła się do kwestii wyjaśnień, jakie Odwołujący składał
Zamawiającemu w związku z oceną oferty Odwołującego.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności
treść SWZ, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska stron
i Przystępującego zawarte w odwołaniu i piśmie procesowym, a także wyrażone ustnie
na rozprawie i odnotowane w protokole, ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z:
dokumentacji postępowania, ze szczególnym uwzględnieniem SWZ wraz
z załącznikami,
korespondencji Zamawiającego z Przystępującym w zakresie oceny spełniania przez
Przystępującego warunków udziału w postępowaniu,
3. prowadzonej na etapie oceny ofert
korespondencji Zamawiającego z podmiotami
trzecimi zmierzającej do weryfikacji dokumentów i oświadczeń złożonych przez
Przystępującego na okoliczność wykazania spełniania warunków udziału
w postępowaniu,
4. dokument
ów złożonych przez Zamawiającego w toku posiedzenia z udziałem stron,
tj. kopii korespondencji Zamawiającego z podmiotami trzecimi prowadzonej
po wniesieniu przedmiotowego odwołania,
dokumentów załączonych przez Odwołującego do odwołania oraz złożonych
na posiedzeniu z udziałem stron.
Izba
uznała za nieprzydatne dokumenty załączone przez Przystępującego do jego pisma
procesowego z 28 lutego 2022 r.
Dowody dotyczyły wyjaśnień oferty Odwołującego i nie
miały – wbrew twierdzeniom Przystępującego – związku z zarzutami odwołania.
Izba ustaliła, co następuje:
4 listopada 2022 r. Zamawiający wezwał Przystępującego do złożenia podmiotowych
środków dowodowych, w tym wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji
zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za kierowanie robotami
budowlanymi, wraz
z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień,
doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także
z
akresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania
tymi osobami
. W odpowiedzi Przystępujący złożył żądany dokument, w którym wskazał,
że wyznaczony na stanowisko kierownika budowy pan S. B. posiada następujące
doświadczenie zawodowe:
1. Zadanie nr 1:
Nazwa inwestycji: „Zabezpieczenie i stabilizacja osuwiska wraz z odbudową drogi
i usunięciem skutków w ciągu drogi powiatowej nr 1447K Muchówka - Porąbka
Iwkowska w msc. Rajbrot w km 5+676
– 5+729, 5+745 – 5+776, 5+813 – 5+840”.
Przedmiot robót: kompleksowa realizacja prac zabezpieczających brzegi i dno rzeki
Uszwicy w m. Rajbrot gm. Iwkowa, pow. brzeski poprzez wykonanie opasek
siatkowo- kamiennych o kubaturze 2708,00 m
wraz z wykonaniem narzutu
kamiennego
oraz gurtów betonowych dla Keller Polska Sp. z o.o. z siedzibą w
Ożarowie Mazowieckim. Wartość: 1 319 516,90 zł netto. Termin realizacji: 4
października 2018 r. – 21 grudnia 2018 r.
2. Zadanie nr 2:
Nazwa inwestycji: „Budowa węzła drogowego w ciągu autostrady A4 Kraków –
Tarnów od km: 435+216,38 do km: 436+069,27 na odcinku węzeł Kraków Wieliczka
– węzeł Targowisko i rozbudowa drogi wojewódzkiej DW 964 wraz z budową i
przebudową infrastruktury technicznej oraz zmianą przebiegu potoków Podłężanka i
Zakrzowianka” Przedmiot robót: regulacja trasy potoku (zmiana przebiegu koryta),
zabezpieczenie brzegów potoków Podłężanka i Zakrzowianka poprzez wykonanie
opasek siatkowo-kamiennych o kubaturze 1063,91 m
dla Trakcja S.A.
z siedzibą w
Warszawie.
Wartość: 1 022 887,79 brutto. Termin realizacji: 14 grudnia 2018 r. – 29
lutego 2020 r.
3. Zadanie nr 3:
Nazwa
inwestycji:
„Realizacja
umowy
nr
90/132/268/00/12440/10/I/I
na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej Kraków –
Medyka
– granica państwa na odcinku Bochnia – Biadoliny w km 39,00-61,300 w
ramach Projektu Modernizacja linii kolejowej E
– 30/c-E30, odcinek Kraków –
Rzeszów, etap III” Przedmiot robót: zabezpieczeniu brzegów i skarp potoku Grubka
poprzez wykonanie opasek siatkowo-kamiennych o kubaturze 1513,5 m
wraz z ich
kotwieniem mechanicznym i gwoździowaniem dla INTOP Warszawa Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie; Wartość: 969 069,40 brutto. Termin realizacji: 23 grudnia
2013 r. - 15 grudnia 2016 r.
5 listopada 2021 r. Zamawiający na podst. art. 223 ust. 1 Pzp skierował do Przystępującego
wezwanie do wyjaśnień, w którym wskazał m. in.: „W dniu 05.11.2021r. Zamawiający wszedł
w posiadanie informacji, która poddaje w wątpliwość czy wskazane w formularzu ofertowym
roboty budowlane spełniają warunki stawiane przez Zamawiającego. W związku z
powyższym Zamawiający podjął decyzje, co do ponownego sprawdzenia Państwa oferty.
Zamawiający po ponownej weryfikacji oferty, podjął decyzje o zwróceniu się do Wykonawcy
o wyjaśnienia dotyczące wskazanych w formularzu ofertowym robot budowlanych,
potwierdzających doświadczenie kierownika budowy. W zawiązku z powyższym
Zamawiający wzywa Wykonawcę do złożenia wyjaśnień dotyczących czy wymienione roboty
budowlane spełniają w swym zakresie i rodzajem warunki Zamawiającego, a w
szczególności, czy były one wykonane jako regulacja lub/i zabezpieczenie lub/i remont lub
usuwania szkód powodziowych na rzekach lub potokach, w ramach której wykonano
budowle siatkowo-kamienne o kubaturze minimum 1000 m
”.
W odpowiedzi z 10 listopada 2021 r. Przyst
ępujący wyjaśnił:
„Pierwsza ze wskazanych robót budowlanych (…) spełnia tym samym w swym zakresie
i rodzaju warunki Zamawiającego, ponieważ była wykonana jako regulacja i zabezpieczenia
na potokach, w ramach których wykonano budowle siatkowo-kamienne o kubaturze
minimum 1000 m
, a jej wartość wyniosła 1 022 887,79 brutto.
Na potwierdzenie wykonania wyżej wymienionych robót w załączeniu przedstawiam ponadto
dowód w postaci referencji wydanych przez Zleceniodawcę TRAKCJA S.A dn. 20.01.2021 r.
Druga ze wska
zanych robót budowlanych (…) polegała na zabezpieczeniu brzegów i skarp
potoku Grubka poprzez wykonanie opasek siatkowo-kamiennych o kubaturze 1513,5 m
wraz z ich kotwieniem mechanicznym i gwoździowaniem. Wskazana robota spełnia tym
samym w swym zakresie i rodzaju warunki
Zamawiającego, ponieważ była wykonana jako
zabezpieczenie na potoku, w ramach którego wykonano budowle siatkowo-kamienne
o kubaturze minimum 1000 m
, a jej wartość wyniosła 969 069,40 brutto.
Na potwierdzenie wykonania wyżej wymienionych robót w załączeniu przedstawiam ponadto
dowód w postaci referencji wydanych przez Zleceniodawcę INTOP Warszawa Sp. z o.o.
dn. 18.01.2017 r.
Z kolei trzecia ze wskazanych robót budowlanych wykonywana była na rzecz KELLER
POLSKA Sp. z o.o.
(…). Wskazana robota spełnia tym samym w swym zakresie i rodzaju
warunki Zamawiającego, ponieważ była wykonana jako zabezpieczenie na potoku, w
ramach którego wykonano budowle siatkowo-kamienne o kubaturze minimum 1000 m
, a jej
wartość wyniosła 1 319 516,90 zł netto.
Na potwierdzenie w
ykonania wyżej wymienionych robót w załączeniu przedstawiam ponadto
dowód w postaci protokołu odbioru końcowego wykonanych robót sporządzonego w dniu
21 grudnia 2018 r.
”.
Zamawiający w ramach weryfikacji prawdziwości treści wykazu osób oraz wyjaśnień
złożonych przez Przystępującego wystąpił z odpowiednimi pytaniami do podmiotów
wskazanych jako jednostki na rzecz których pan S.B. wykonywał zadania opisane w
wykazie.
1. Zadanie nr 1.
W imieniu spółki Keller Polska Sp. z o.o. pan D. K. w wiadomości e-mail z 16
listopada 2021 r.
potwierdził, że pan S.B. pełnił rolę kierownika robót w trakcie
realizacji zadania.
2. Zadanie nr 2.
Zamawiający w porozumieniu ze spółką Trakcja S.A. zwrócił się o udzielenie
odpowiedniej
informacji do właściwego oddziału GDDKiA. 16 listopada 2021 r.
otrzymał od tego podmiotu następującą informację:
„Zadanie pn. Budowa węzła drogowego w ciągu autostrady A4 Kraków – Tarnów
od km 435+216,38 do km 436+069,27 na odcinku węzeł Kraków Wieliczka – węzeł
Targowisko i rozbudowa dr
ogi wojewódzkiej DW 964 wraz z budową i przebudową
infrastruktury technicznej oraz zmianą przebiegu potoków Podłężanka i Zakrzowianka
realizowane było przez konsorcjum Wykonawców w składzie:
- Trakcja S.A., Al. Jerozolimskie 100 IIp., 00-807 Warszawa,
- AK
CINE BENDROVE „KAUNO TILTAI” Ateities 46, 52502 Kowno, Litwa.
Są to inne firmy niż wskazane w poniższej wiadomości. Funkcję kierownika budowy
pełniła inna osoba niż wskazana poniżej. Sprawdziłam dzienniki budowy i nie ma
w
pisów Pana S. B.”.
W toku dalszej korespondencji GDDKiA
podtrzymało swoje twierdzenie o braku
wpisów pana S.B. w dziennikach budowy inwestycji, w związku z czym Zamawiający
nie uwzględnił Zadania nr 2 przyznając Przystępującemu punkty w ramach kryterium
doświadczenia kierownika budowy. Co za tym idzie zadanie to nie podlegało ocenie
Izby w zakresie jego znaczenia dla uznania, że Przystępujący spełnił warunki udziału
w postępowaniu.
3. Zadanie nr 3.
17 listopada 2021 r.
spółka Intop Warszawa Sp. z o.o. udzieliła następującej
odpowiedzi na pyta
nie Zamawiającego:
„Informuję, że Pan J. B. pełnił funkcję kierownika robót dla zakresu robót
wykonywanych przez nw. firmy na zadaniu jak w tytule
”.
9 grudnia 2021 r. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej w postępowaniu
oferty złożonej przez Odwołującego. 20 grudnia 2021 r. Zamawiający poinformował
wykonawców biorących udział w postępowaniu o unieważnieniu tej czynności. Decyzja
powyższa była wynikiem uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów odwołania
w sprawie KIO 3634/21 (wyro
k w tej sprawie zapadł 5 stycznia 2021 r.).
8 lutego 2022 r. Zamawiający poinformował o ponownym wyborze najkorzystniejszej oferty
w postępowaniu – wybraną została oferta Przystępującego. Zamawiający podjął decyzję
w oparciu o dokonane wcześniej ustalenia związane z wyjaśnieniami dotyczącymi treści
dokumentów złożonych przez Przystępującego w toku oceny ofert.
Po wniesieniu odwołania przez Odwołującego Zamawiający w zakresie zadań nr 1 i 3 zwrócił
się do spółek Keller oraz Intop z prośbą o dodatkowe informacje.
W odpowiedzi z 24 lutego 2022 r. Keller Polska Sp. z o.o.
wyjaśnił, że: „zgodnie z zawartą
umową nr 1/AE/2018 z dnia 04.10.2018 r. - Pan S.B. był podwykonawcą i jednocześnie
osobiście pełnił funkcję kierownika robót hydrotechnicznych w ramach zadania pn.
Umocnienie brzegu rz. Uszwicy z odcinkowym umocnieniem dna w ramach inwestycji:
Zabezpieczenie i stabilizacja osuwiska wraz z odbudową drogi i sunięciem skutków w ciągu
drogi powiatowej nr 1447K Muchówka-Porąbka Iwkowska w msc. Rajbrot.
Na dowód powyższego w załączeniu przesyłam wyciąg z ww. umowy oraz oświadczenie
Pana S.B.
o przyjęciu obowiązków kierownika robót, przedłożone przez niego w wykonaniu
zobowiązania, o którym mowa w par. 8 ust. 1 oraz ust. 4 umowy nr 1/AE/2018.
Do oświadczenia tego załączono dokumenty potwierdzające kwalifikacje pana S.B. jako
kierownika robót. Pan S.B. jako kierownik robót brał aktywny udział w procesie budowlanym,
w szczególności jako uczestnik spotkań i narad na budowie”.
Z kolei z odpowiedzi z 28 lutego 2022 r.
Intop Warszawa Sp. z o.o. poinformował
Zamawiającego:
„(…) w przesłanej do Państwa odpowiedzi z dnia 17.11.2021 r. dotyczącej pełnienia funkcji
ki
erownika robót Pan S.B. na zadaniu: zabezpieczenie skarp potoku Grubka w ramach
modernizacji linii kolejowej K
raków —Medyka- granica państwa na odcinku Bochnia-
Biadoliny w km. 39,00-61,300 w ramach projektu Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E30,
odcinek
Kraków — Rzeszów, etap III, nastąpiło omyłkowe podanie imienia Jacek z uwagi na
potoczne używanie tego imienia przez Pana S.B.
Na dowód załączamy kopie pierwszej, szóstej i ostatniej strony umowy podwykonawczej
Nr 1/MARR-BUD/Bochnia/2013 z dnia 23.12.2013 r., gdzie Pan S.B.
był przedstawicielem —
kierownikiem robót podwykonawcy”.
Izba dokonała również analizy złożonych przez Odwołującego dokumentów, które miały
dowodzić, że pan S.B. nie pełnił wskazanej przez Przystępującego funkcji w ramach
realizacji Zadania nr 1 i 3.
W zakresie Zadania nr 1 Odwołujący złożył dowód z uzyskanych od Powiatowego Zarządu
Dróg w Bochni kserokopii czterech stron Dziennika Budowy dla tego zadania (tj. strony
tytułowej oraz stron 1, 2 i 3). Dziennik Budowy datowany był na 8 stycznia 2018 r. Jako
kierownik budowy wpisany do dziennika
został pan I. C., a jako kierownik robót pan D.K.
Z
przedstawionego dowodu wynikało, że do dziennika w ogóle nie został wpisany pan S.B.
W zakresie Zadania nr 3
Odwołujący przedstawił pismo Wojewódzkiego Inspektoratu
Nadzoru Budowlanego w Krakowie z 7 lutego 2022 r., gdzie wskazano m. in.: „inwestor
w za
wiadomieniu o rozpoczęciu robót budowlanych w ramach decyzji pozwolenia na budowę
wydanej przez Wojewodę Małopolskiego, znak: W I-VIII.7840,9.7.2013 z dnia 17 grudnia
2013 r., nie wskazał objęcia przez Pana S.B. pełnienia żadnej samodzielnej funkcji
technicznej w budownictwie
”.
Z kolei w zakresie zarzutów dotyczących wykonawcy P. N. prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Nowel P. N. z siedzibą w Nowym Sączu Izba ustaliła, że
Zamawiający nie wzywał tego wykonawcy do złożenia dokumentów podmiotowych, a co za
tym idzie nie dokonał ostatecznej oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez
tego wykonawcę.
Biorąc pod uwagę ustalony stan faktyczny oraz dowody złożone przez Zamawiającego
i Odwołującego Izba uznała, że powyższa czynność Zamawiającego była prawidłowa, a tym
samym zarzuty odwołania nie potwierdziły się.
W zakresie zarzutu dotyczącego Zadania nr 1 z wykazu Przystępującego Izba uznała,
że dowody złożone przez Odwołującego nie są wystarczające do uznania, że pan S.B.
rz
eczywiście nie pełnił przypisywanej mu przez Przystępującego funkcji. O ile niewątpliwym
jest, że zgodnie z przepisami Prawa budowlanego wszystkie osoby pełniące funkcje
techniczne powinny być wpisane do dziennika budowy, to nie można zignorować faktu,
że często takie wpisy (szczególnie w przypadku zmiany kierowników poszczególnych branż)
poj
awiają się dopiero w dalszej części dziennika. Odwołujący złożył kopie pierwszych trzech
stron dziennika dla Zadania nr 1 i na stronach tych brak jest informacji o tym, by pan S.B.
pełnił funkcję kierownika robót. Nie da się jednak w tej sytuacji z całą pewnością stwierdzić,
że mimo to pan S.B. nie został wpisany w dalszej części dokumentu. Z tego też względu
dopiero złożenie kopii całego dziennika budowy mogłoby stanowić dowód, że pan S.B.
rzeczywiście nie uczestniczył w procesie budowalnym Zadania nr 1. Z kolei dowody złożone
prze Zamawiającego wprost potwierdzały udział pana S.B. w realizacji Zadania nr 1 w roli
kierownika robót. Odwołujący kwestionował wartość dowodową dokumentów pochodzących
od podmiotów na rzecz których Przystępujący realizował prace jako podwykonawca.
Zastrzeżenia Odwołującego oparte były jednak jedynie na fakcie, że osoby, które składały
wyjaśnienia w imieniu spółki Keller oraz Intop prawdopodobnie znały pana S.B. Odwołujący
nie był w stanie wskazać żadnych innych okoliczności, które świadczyłyby o braku
wiarygodności informacji przekazanych Zamawiającemu przez te podmioty. Wbrew
twierdzeniu
Odwołującego Zamawiający nie miał również obowiązku zwracać się z prośbą
o udzielenie informacji co do udziału pana S.B. w realizacji poszczególnych zadań do
organów nadzoru budowlanego. Zgodnie z art. 128 ust. 5 Pzp jeżeli złożone przez
wykonawcę oświadczenie, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub podmiotowe środki
dowodowe budzą wątpliwości zamawiającego, może on zwrócić się bezpośrednio do
podmio
tu, który jest w posiadaniu informacji lub dokumentów istotnych w tym zakresie dla
oceny spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji lub
braku podstaw wykluczenia, o przedstawienie takich informacji lub dokumentów. Z
prz
ytoczonego przepisu jasno wynika, że Zamawiający mógł zwrócić się z prośbą o
informację do podmiotów na rzecz których Przystępujący wykonywał roboty jako
podwykonawca.
Co za tym idzie skoro Odwołujący uważał, że podmioty te nie były
wiarygodne w sprawie to
winien to wykazać.
Dow
ód złożony prze Odwołującego w zakresie Zadania nr 3 świadczył jedynie o tym, że pan
S.B. nie został wymieniony w zawiadomieniu o rozpoczęciu robót. Z przepisów Prawa
budowalnego nie wynika jednak
obowiązek zgłaszania kierownika robót, a kierownika
budowy.
Tym samym nie było też powodów, by pan S.B. jako kierownik robót był wskazany
w tego rodzaju zawiadomieniu. Z kolei dowody zaprezentowane przez
Zamawiającego
wprost potwierdzają, że pan S.B. był kierownikiem robót Zadania nr 3.
W zakresie zarzutów dotyczących P. N. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Nowel P. N.
z siedzibą w Nowym Sączu Izba wskazuje, że Odwołujący miał prawdopodobnie
słuszność twierdząc, że uprawnienia budowlane pana P.N. nie spełniały wymogów SWZ – w
toku rozprawy przyznał to również Zamawiający. Co istotne jednak, okoliczność ta nie była
przedmiotem badania Zamawiającego. Biorąc pod uwagę, że zarzuty dotyczące
Przystępującego zostały oddalone, niewątpliwym jest, że ewentualne potwierdzenie się
zarzutów dotyczących wykonawcy Nowel nie miałoby wpływu na wynik postępowania.
W konsekwencji Izba uznała, że wszystkie zarzuty odwołania podlegają oddaleniu.
M
ając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………