KIO 501/22 WYROK dnia 11 marca 2022 r.

Stan prawny na dzień: 09.05.2022

Sygn. akt: KIO 501/22 
 

WYROK 

z dnia 11 marca 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Izabela Niedziałek-Bujak  

Protokolant:   

Rafał Komoń 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  marca  2022  r. 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  23  lutego  2022  r.  przez  Odwołującego  –  Geotermia 

Polska 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul.  Krucza  5/11D,  lok.  115,  00-548 

Warszawa 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Gminę  Smyków

Smyków 91, 26-212 Smyków 

przy udziale 

Wykonawcy  Multiconsult  Polska 

Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością,  ul. 

Bonifraterska  17,  00-203  Warszawa 

przystępującego  do  postępowania  odwoławczego  po 

stronie 

Zamawiającego 

orzeka: 

Oddala odwołanie. 

2  Kosztami 

postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i: 

2.1 z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7.500  zł  00  gr  (słownie: 

siedem 

tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu 

od  odwołania  oraz  kwotę  3.600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy) kosztów wynagrodzenia pełnomocnika Zamawiającego; 

zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3.600 zł 00 gr (słownie: trzy 

tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  tytułem  zwrotu  kosztów  strony  poniesionych  w 

związku z wynagrodzeniem pełnomocnika. 


Stosownie do 580 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo Zamówień Publicznych 

(Dz. U. 2021 r. poz. 1129 

z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 501/22 

U z a s a d n i e n i e 

W postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji przez Zamawiającego 

Gminę  Smyków  na  pełnienie  funkcji  Inżyniera  Kontraktu  w  zakresie  doradztwa,  dozoru  i 

nadzoru nad wykonaniem otworu poszukiwawczo-

rozpoznawczego wód termalnych Smyków 

GT-

1 w miejscowości Wólka Smolana (nr ref. postępowania: ZP 271.1.2022), ogłoszonym w 

Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  18.02.2022  r.,

nr  2022/BZP  00061668/01,  wobec 

treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  treści  specyfikacji  warunków  zamówienia,  w  dniu  23 

lutego  2022  r.  wykonawca  Geotermia  Polska  Sp. 

z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  wniósł 

odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej (sygn. akt KIO 501/22). 

Odwołujący zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  art.  112 ust.  2 pkt  4, art.  281 ust.  2 pkt 2 

pzp w zw. z art. 50 ust. 1, art. 50 ust. 2 pkt 2, 4 i 13, art. 58 ust. 1 pkt 4, 6, 8, 10, 11, art. 58 

ust. 2, 4 i 6, art. 58 ust. 7, art. 86 ustawy Prawo geologiczne i górnicze poprzez niewłaściwe 

zastosowanie  tych  przepisów  w  zakresie  wymaganych  kwalifikacji  osób,  które  będą  brały 

udział w realizacji przedmiotu zamówienia, tj.: 

żądania w zakresie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub 

zawodowej  dysponowania  osobami,  w  szczególności  odpowiedzialnymi  za  świadczenie 

usługi  kontroli  jakości  i  przyjęciu,  że  Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony  jeżeli 

wykonawca wykaże, że dysponuje: 

- Koordynatorem projektu 

– 1 osoba posiadająca doświadczenie zawodowe zdobyte podczas 

wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 1200 m p.p.t, 

hydrogeolog  (nadzór  hydrogeologiczny)  –  1  osoba posiadająca  kwalifikacje  geologiczne z 

kategorii  IV  zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i 

górniczego,  potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania, 

dozorowania  i  kierowania  pracami  geologicznymi;  posia

dająca  doświadczenie  w 

sprawowaniu    nadzorów  hydrogeologicznych  podczas  wiercenia  minimum  2  otworów 

geotermalnych  o  głębokości  minimum  1200m  p.p.t.,  które  zakończone  zostały 

sporządzeniem  dokumentacji  hydrogeologicznej  ustalającej  zasoby  eksploatacyjne  wód 

termalnych, 

geolog (nadzór geologiczny) – 1 osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne z kategorii II 

zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i  górniczego, 

potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania,  dozorowania  i 

kierowania  pracami  geologicznymi;  posiadająca  doświadczenie  w  sprawowaniu    nadzoru 


geologicznego 

podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 

1200m p.p.t.,  

- kierownik dozoru geologicznego 

– 1 osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne z kategorii 

XIII  zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i  górniczego, 

potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania,  dozorowania  i 

kierowania  pracami  geologicznymi;  posiadająca  doświadczenie  w  sprawowaniu    dozoru 

geologicznego podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 

1200m p.p.t.,  

geolog (nadzór geologiczny) – 4 osoby każda z nich posiadająca kwalifikacje geologiczne z 

kategorii  XIII  zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i 

górniczego,  potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania, 

dozorowania  i  kierowania  pracami  geologicznymi;  każda  z  tych  osób  musi  posiadać 

doświadczenie  w  sprawowaniu  dozoru  geologicznego  podczas  wiercenia  minimum  2 

otworów geotermalnych o głębokości minimum 1200m p.p.t. 

Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie  Zamawiającemu  dokonania 

zmiany treści ogłoszenia oraz swz w zakresie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej  przez  wskazanie  wymaganych  osób  kierowanych  do 

realizacji zamówienia: 

-  koordynator  projektu 

–  1  osoba  posiadająca  doświadczenie  zawodowe  zdobyte  podczas 

wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 1200 m p.p.t, 

geolog (nadzór geologiczny) – 1 osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne z kategorii IV 

zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i  górniczego, 

potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania,  dozorowania  i 

kier

owania  pracami  geologicznymi;  posiadająca  doświadczenie  w  sprawowaniu    nadzoru 

geologicznego podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 

1200m  p.p.t.,  które  zakończone  zostały  sporządzeniem  dokumentacji  hydrogeologicznej 

ustalającej zasoby eksploatacyjne wód termalnych,  

-  kierownik  dozoru  geologicznego 

–  1  osoba  posiadająca  kwalifikacje  geologa  górniczego 

potwierdzone  poprzez  świadectwo  wydane  przez  Prezesa  Wyższego  Urzędu  Górniczego 

zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  PGG,  posiadająca  doświadczenie  w 

sprawowaniu  dozoru geologicznego podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych 

o głębokości minimum 1200m p.p.t.,  

geolog  (nadzór  geologiczny)  –  4  osoby  każda  z  nich  posiadająca  kwalifikacje  do 

wykonywania  wyższego  dozoru  geologicznego  w  specjalności  geologicznej  w  zakładach 

wykonujących  roboty  geologiczne  potwierdzone  poprzez  świadectwo  wydane  przez 


Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów 

PGG,;  każda  z  tych  osób  musi  posiadać  doświadczenie  w  sprawowaniu  dozoru 

geologicznego podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 

1200m p.p.t. 

Uzasadnienie faktyczne i prawne. 

Zamawiający zamieścił ogłoszenie o zamówieniu wraz z specyfikacja warunków zamówienia 

18 lutego 2022 r. 

Ustalając warunek udziału w postępowaniu Zamawiający nie dopuścił łączenia wskazanych 

funkcji i sprawowania więcej niż jednej funkcji przez jedną osobę.  

W  ocenie  Odwołującego  wymaganie  personelu  posiadającego  kwalifikacje  geologiczne  w 

kategorii  II  oraz  XII

I  jest  bezpodstawne  i  narusza  przepisy  PGG,  regulujące  poszczególne 

kwalifikacje  w  zakresie  geologii  konieczne  dla  wykonania  czynności  polegających  na 

wykonywaniu,  dozorowaniu  i  kierowaniu  pracami  geologicznymi  (art.  50  ust.  1  PGG). 

Koniec

zność  wykazania  się  kwalifikacjami  uzasadnione  jest  przede  wszystkim  potrzebą 

skutecznej 

oraz  bezpiecznej  realizacji  prac  geologicznych  w  sposób  zapewniający 

osiągnięcie zamierzonego celu. Obowiązek posiadania kwalifikacji, o których mowa w art. 50 

PGG odn

osi się do wszelkich prac geologicznych.  

Zgodnie z art. 50 ust. 2 pkt 4 PGG posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu geologa 

w  zakresie  czynności  polegających  na  wykonywaniu,  dozorowaniu  i  kierowaniu  pracami 

geologicznymi w kategorii IV dotyczy poszu

kiwania i rozpoznawania wód termalnych (a więc 

również  w  przypadku  wykonywania  otworu  poszukiwawczo-rozpoznawczego  wód 

termalnych), obejmujące m.in. opracowanie harmonogramu robót, weryfikację treści projektu 

robót geologicznych oraz sprzątanie dokumentacji hydrogeologicznej. 

Zgodnie z  art. 50  ust.  2 pkt  15  PGG  osoby,  które posiadają  kwalifikacje w  kategorii  XIII  są 

uprawnione 

do wykonywania czynności dozoru geologicznego nad pracami geologicznymi, w 

tym  także  dotyczącymi  poszukiwania  i  rozpoznawania  wód  termalnych,  z  wyłączeniem 

badań sejsmicznych i geofizyki wiertniczej z określonymi wyjątkami. 

Skoro  zatem  osoby  posiadające  kwalifikacje  w  kategorii  IV  są  uprawnione  zarówno  do 

wykonywania,  dozorowania,  jak  i  kierowania  wszelkimi  pracami  geologicznymi  w  zakresie 

poszukiwania  i  rozpoznawania  wód  termalnych,  natomiast  osoby,  które  posiadają 

kwalifikacje  w  kategorii  XI

II  są  jedynie  uprawnione  do  dozorowania  tych  prac,  to 

wystarczającym  jest  zapewnienie  dla  wykonywania  prac  geologicznych  dotyczących 

poszukiwania 

i rozpoznawania wód termalnych osoby posiadającej kwalifikacje w kategorii IV 


(która  jest  kategorią  „pojemniejszą”  od  kategorii  XIII)  –  posiada  kompetencje  do 

wykonywania również czynności dozoru geologicznego. 

Niezrozumiałe,  w  świetle  art.  50  ust.  2 pkt  2  PGG jest żądanie kwalifikacji  geologicznych  z 

kategorii  II,  która  nie  obejmuje  poszukiwania  i  rozpoznawania  złóż  ropy  naftowej  i  gazu 

ziemnego, wód leczniczych, wód termalnych oraz solanek. 

Wskazane  powyżej  kategorie  kwalifikacji  to  tzw.  kwalifikacje  geologiczne  dotyczące 

prowadzenia  prac  geologicznych.  Nie  uprawniają  jednak  do  wykonywania  czynności 

polegających  na  dozorowaniu  i  kierowaniu  robotami  geologicznymi  wskazanymi  w  art.  86 

PGG

,  do  których  stosuje  się  odpowiednio  przepisy  dotyczące  zakładu  górniczego  i  jego 

ruchu  oraz  ratownictwa  górniczego.  Oznacza  to,  że  osoby  dozorujące  i  kierujące  pracami 

muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje górnicze: geologa górniczego albo w dozorze lub 

wyższym  dozorze  w  specjalności  geologicznej  w  zakładach  wykonujących  roboty 

geologiczne. 

Zamawiający  w  treści  ogłoszenia  całkowicie  pominął  wymagania  związane  z 

posiadaniem przez personel wykonawcy kwalifikacji górniczych. 

Wymogi  prowadzenia  ruchu  zakładu  górniczego  pod  kierownictwem  i  nadzorem  osób 

posiadających  wymagane  kwalifikacje  uregulowany  został  w  art.  112  ust.  1  PGG,  który  to 

przepis  stosuje  się  odpowiednio  do  zakładów  wykonujących  roboty  geologiczne  służące 

poszukiwaniu  i  rozpoznawaniu  wód  termalnych.  Przepisy  PGG  przewidują  szereg 

negatywnych  konsekwencji  związanych  z  wykonywaniem  czynności  polegających  na 

wykonywaniu,  dozorowaniu  i  kierowaniu  pracami  geologicznymi  w  tym  robotami 

geologicznymi  związanymi  z  poszukiwaniem  i  rozpoznawaniem  złóż  wód  termalnych  bez 

wymaganych  kwalifikacji.  Będzie  mogło  to  prowadzić  do  odmowy  zatwierdzenia 

dokumentacji  hydrogeologicznej  wód  termalnych  i  braku  możliwości  ich  wydobywania  w 

przyszłości,  odmową  zatwierdzenia  planu  ruchu  zakładu  górniczego,  nałożeniem  kar 

grzywny na podmiot. 

Reasumując,  wykonywanie  czynności  polegających  na  wykonywaniu,  dozorowaniu  i 

kierowaniu  pracami  geologicznymi  w  tym  robotami  geologicznymi  związanymi  z 

poszukiwaniem  i  rozpoznawaniem  złóż  wód  termalnych  powinno  odbyć  się  przez  osoby 

posiadające  odpowiednie  kwalifikacje  zarówno  geologiczne  jak  i  górnicze  określone 

przepisami PGG. 

Do  postępowania  odwoławczego  28.02.2022  r.  zgłosił  przystąpienie  po  stronie 

Zamawiającego wykonawca Multiconsult Polska Sp. z o.o.  

W ocenie Przystępującego wymagania, których wprowadzenia do swz żąda Odwołujący, tj. 

wykazania się uprawnieniami górniczymi, pozostają bez związku z przedmiotem zamówienia 


i wiążą się z etapem eksploatacji otworu wód termalnych, a zatem znajdują zastosowanie do 

podmiotu,  który  będzie  realizował  prace,  a  nie  podmiotu,  który  będzie  pełnił  na  rzez 

Zamawiającego  usługi  inżynieryjne,  geologiczne  usługi  doradcze,  usługi  zarządzania 

projektami  czy  usługi  doradztwa  prawnego  (zgodnie  z  kodami  CPV).  Wprowadzenie  takich 

wymagań  prowadziłoby  do  sztucznego  i  nieuzasadnionego  zawężenia  kręgu  potencjalnych 

oferentów.  

Na 

potrzeby  realizacji  zamówienia,  jedynymi  wymaganymi  uprawnieniami  są  kwalifikacje 

geologiczne  kategorii  IV  lub  XIII,  co  znajduje  potwierdzenie  w  interpretacji  Ministerstwa 

Klimatu i Środowiska z 18.02.2022 r. (załącznik do przystąpienia). W opinii tej wskazano, iż 

do  wykonywania  dozoru  prac  geologicznych  nad  wykonywaniem 

geotermalnych  odwiertów 

badawczo-

eksploatacyjnych  o  głębokości  powyżej  100  m  upoważnione  są  osoby 

posiadające  stwierdzone  kwalifikacje  geologiczne  kategorii  IV  lub  XIII,  natomiast  pracami 

t

ymi kierować może wyłącznie osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne kategorii IV. 

Żądania  Odwołującego  zmierzają  do  wykreślenia  wymogu  dysponowania  osobą 

hydrogeologa (nadzór hydrogeologiczny), modyfikacji wymogu dysponowania osobą geologa 

(nadzór  geologiczny)  polegającej  na  kompilacji  z  dwóch  wymogów,  tj.  dotyczących  osoby 

geologa  (nadzór  geologiczny)  i  osoby  hydrogeologa  (nadzór  hydrogeologiczny)  oraz 

zastąpienia uprawnień geologicznych uprawnieniami górniczymi. Odwołujący nie przedstawił 

uzasadnienia 

dla  wykreślenia  wymogu  dysponowania  osobą  hydrogeologa,  chociaż 

wykonawca  będzie  zobowiązany  do  opracowania  i  zatwierdzenia  dokumentacji 

hydrogeologicznej  (rozdział  IV  OPZ  –  pkt  1  ppkt  10).  Zmiana  brzmienia  warunku 

dotyczącego  osoby  geologa  faktycznie  prowadzi  do  ograniczenia  żądania  dysponowania 

dwoma  osobami  do  jednej  (z  uprawieniami  kategorii  IV)

, chociaż nie stanowi to naruszenia 

przepisów  prawa.  Odwołujący  w  szczególności  nie  udowodnił,  aby  geolog  z  uprawnieniami 

kategorii II nie mógł wykonać żadnych czynności opisanych w projekcie robót geologicznych. 

Roboty  geologiczne,  które  miałyby  uzasadniać  żądanie  od  wykonawcy  uprawnień 

górniczych, to zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 11 PGG, wszelkie czynności wykonywane w ramach 

prac  geologicznych  poniżej  powierzchni  terenu,  które  będą  wykonywane  przez  wykonawcę 

odwiertu.  Roboty  geologiczne  (odwiert  geotermalny)  wykonywać  będzie  firma  wiertnicza,  a 

nie  wykonawca  wyłoniony  w  postępowaniu.  Wykonawca  wybrany  będzie  realizował  prace 

geologiczne,  czyli  projektowanie  i  wyko

nywanie  badań  oraz  innych  czynności  w  celu 

ustalenia budowy geologicznej kraju, a w szczególności poszukiwania i rozpoznawania złóż 

kopalin,  wód  podziemnych  oraz  kompleksu  podziemnego  składowania  dwutlenku  węgla, 

określenia  warunków  hydrogeologicznych,  geologiczno-inżynierskich,  a  także  sporządzanie 

map  i  dokumentacji  geologicznych  oraz  projektowanie  i  wykonywanie  badań  na  potrzeby 


wykorzystania ciepła Ziemi lub korzystania z wód podziemnych. Odwołujący błędnie przyjął, 

iż  wykonawca  pełniący  funkcję  Inżyniera  Kontraktu  będzie  wykonywał  roboty  górnicze 

polegające  na  wykonaniu  odwiertu  geotermalnego.  Dozór  nad  odwiertem  (wymagający 

uprawnień  górniczych)  będzie  zapewniony  przez  firmę  wiertniczą  i  nie  będzie  to  dozór 

geologiczny, a dozór ruchu. 

Stanowisko Izby. 

Do rozpoznania 

zarzutów w odwołaniu zastosowanie znajdowały przepisy ustawy z dnia 11 

września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.), 

obowiązującej  w  dacie  wszczęcia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  zwana  dalej 

Ustaw

ą 

Izba nie stwierdziła wystąpienia przesłanek z 528 ust. 1 Pzp do odrzucenia odwołania.  

Przystępując  do  rozpoznania  odwołania,  Izba  w  pierwszej  kolejności  zobowiązana  była  do 

oceny 

spełnienia  przesłanek  z  art.  505  ust.  1  Pzp,  tj.  istnienia  po  stronie  Odwołującego 

interesu  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwości  poniesienia  szkody  w  wyniku 

kwestionowanych  czynności  Zamawiającego.  Ponieważ  przedmiotem  zarzutów  jest 

czynność  polegająca  na  opisie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia  na  moment  wniesienia  odwołania  w  zasadzie  nie  budzi  wątpliwości.  Ustalenie 

zasad  na  jakich  będzie  odbywać  się  kwalifikacja  podmiotowa  wykonawców  stanowi 

zasadniczy  etap  postępowania  dla  każdego  zainteresowanego  wykonawcy,  w  którego 

interesie  leży  stworzenie  warunków  dla  niego  najbardziej  korzystnych,  jak  również 

gwarantujących zgodność prowadzonego postępowania z przepisami prawa.  

W  świetle  powyższego  Izba  uznała,  że  spełnione  zostały  przesłanki  materialno-prawe  do 

merytorycznego rozpoznania odwołania.      

W  oparciu  o  przedłożoną  dokumentację  postępowania  Izba  ustaliła  okoliczności  faktyczne 

istotne z punktu widzenia zarzutów. 

Przedmiotem zamówienia jest usługa opisana jako: „Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu w 

zakresie  doradztwa,  dozoru  i  nadzoru  nad  wykonaniem  otworu  poszukiwawczo-

rozpoznawczego wód termalnych Smytków GT-1 w miejscowości Wólka Smolana”. Jako cel 

projektu wskazano na  odwiercenie pionowego otworu Smytków  GT-1 o głębokości  1220  m 

p.p.t  (+/-

10%)  dla  rozpoznania  występowania  i  wykształcenia  utworów  wodonośnych  triasu 

dolnego,  określenie  ich  parametrów  hydrogeologicznych  oraz  mineralizacji,  wydajności  i 

temperatury  wód  w  utworach  triasu  dolnego  na  terenie  Gminy  Smytków.  Prace  będą 


wykonywane  zgodnie  z  projektem  robót  geologicznych  (PRG)  zatwierdzonych  decyzją 

Marszałka Województwa Świętokrzyskiego z dnia 16.09.2020 r., znak ŚO-V.7430.10.2020.  

Obowiązki Inżyniera Kontraktu opisane zostały w pkt IV ppkt 1 SWZ m.in. jako; sprawowanie 

nadzoru  i  dozoru  inwestorskiego  oraz  dozoru  geologicznego  podczas  wykonywania 

wszelkich  prac  i  robót  geologicznych  określonych  w  PRG,  opracowanie  dokumentacji 

geologicznej  z  wykonania  otworu  geotermalnego,  opracowanie  i  przedłożenie  do 

zatwierdzenia 

właściwemu 

organowi 

administracji 

geologicznej 

dokumentacji 

hydroge

ologicznej ustalającej zasoby eksploatacyjne wód termalnych wraz z uczestnictwem 

w  procedurze  zatwierdzania  tej  dokumentacji,

wykonanie  badań  laboratoryjnych  pobranych 

próbek (w zakresie m.in. składu petrograficznego i właściwości fizyko-chemicznych skał oraz 

właściwości  fizykochemicznych  i  przydatności  do  wykorzystania  w  balneoterapii  wód 

termalnych, ustalenia składu gazu złożowego),

stałe uczestnictwo w naradach technicznych, 

bieżące  informowanie  Zamawiającego  o  postępie  robót,  współpraca  w  przygotowaniu 

rozliczenia inwestycji NFOŚiGW. 

Wykonanie robót geologicznych, tj. wykonanie otworu geotermalnego ma zostać powierzone 

specjalistycznemu  podmiotowi  (firmie  wiertniczej)  wyłonionemu  w  odrębnym  zamówieniu. 

Inżynier Kontraktu ma natomiast sprawować nadzór „wiertniczy” nad wykonawcą otworu. 

Zamawiający określił w pkt VIII pkt 3b swz warunki udziału w postępowaniu w odniesieniu do 

osób, które będą wchodziły w skład zespołu Inżyniera Kontraktu, wymagając dysponowania 

osobami:  

-  koordynator  projektu 

–  1  osoba  posiadająca  doświadczenie  zawodowe  zdobyte  podczas 

wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 1200 m p.p.t, 

hydrogeolog  (nadzór  hydrogeologiczny)  –  1  osoba posiadająca  kwalifikacje  geologiczne z 

kategorii  IV  zgodnie  z  wymogami  w

ynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i 

górniczego,  potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania, 

dozorowania  i  kierowania  pracami  geologicznymi;  posiadająca  doświadczenie  w 

sprawowaniu    nadzorów  hydrogeologicznych  podczas  wiercenia  minimum  2  otworów 

geotermalnych  o  głębokości  minimum  1200m  p.p.t.,  które  zakończone  zostały 

sporządzeniem  dokumentacji  hydrogeologicznej  ustalającej  zasoby  eksploatacyjne  wód 

termalnych, 

geolog (nadzór geologiczny) – 1 osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne z kategorii II 

zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i  górniczego, 

potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania,  dozorowania  i 

kierowania  pracami  geologicznymi;  posiadająca  doświadczenie  w  sprawowaniu    nadzoru 


geologicznego podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 

1200m p.p.t.,  

- kierownik dozoru geologicznego 

– 1 osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne z kategorii 

XIII  zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i  górniczego, 

potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania,  dozorowania  i 

kierowania  pracami  geologicznymi;  posiadająca  doświadczenie  w  sprawowaniu    dozoru 

geologicznego podczas wiercenia minimum 2 otworów geotermalnych o głębokości minimum 

1200m p.p.t.,  

geolog (nadzór geologiczny) – 4 osoby każda z nich posiadająca kwalifikacje geologiczne z 

kategorii  XIII  zgodnie  z  wymogami  wynikającymi  z  przepisów  prawa  geologicznego  i 

górniczego,  potwierdzone  świadectwem  stwierdzającym  kwalifikacje  do  wykonywania, 

dozorowania  i  kierowania  pracami  geologicznymi;  każda  z  tych  osób  musi  posiadać 

doświadczenie  w  sprawowaniu  dozoru  geologicznego  podczas  wiercenia  minimum  2 

otworów geotermalnych o głębokości minimum 1200m p.p.t. 

Na podstawie 

dowodów złożonych Izba przyjęła poniższe informacje, jako mające znaczenie 

dla rozpoznania sprawy. 

Zgodnie z danymi prezentowanymi przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w piśmie z 

16.11.2021 r. 

zawierającym uwagi do projektu zmiany przepisów PGG (PR.0201.25.2021), 

okresie  od  1  stycznia  2012  r.  do  1  listopada  2021  r.  kwalifikacje  mierniczego  górniczego  i 

geologa górniczego uzyskało odpowiednio 126 i 186 osób. Gros z nich to osoby zatrudnione 

w  zakładach  górniczych  na  terenie  aglomeracji  śląskiej,  w  zagłębiu  lubińsko-głogowskim. 

Osoby  spoza  tych  rejonów  stanowią  ok.  20  procent  zdających,  tj.  odpowiednio  ok.  30  i  40 

osób. W tej sytuacji, poza wymienionymi wyżej regionami trudno znaleźć osoby posiadające 

kwalifikacje stwierdzone przez Prezesa 

Wyższego Urzędu Górniczego (komentarz do uwagi 

nr  24). 

W  tym  samym  dokumencie  znajduje  się  odniesienie  do  regulacji  PGG  w  zakresie 

m.in.  kwalifikacji  określonych  w  art.  50  z  komentarzem  dotyczącym  kwalifikacji  geologa  i 

geologa  górniczego.  Jak  czytamy:  zakres  przygotowania  zawodowego  w  postaci 

wykształcenia  i  wiedzy  wymaganej  od  tych  osób  oraz  sposób  wykonywania  zadań  jest 

niemal  tożsamy.  W  związku  z  powyższym,  w  wielu  przypadkach  osoby  posiadające 

kwalifikacje 

geologa  dążą  do  uzyskania  kwalifikacji  geologa  górniczego,  po  odbyciu 

odpowiedniej  praktyki.  Również  osoby  posiadające  kwalifikacje  geologa  górniczego  starają 

się  o  uzyskanie  kwalifikacji  geologa,  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  PGG.  Dzięki 

temu  uzyskują  dodatkowe  atuty  w  poszukiwaniu  możliwości  wykonywania  pracy.  Należy 


jednak zauważyć, że w takiej sytuacji dwa organy administracji są zaangażowane w proces 

weryfikacji  posiadania  zbliżonych  wymagań  do  wykonywania  czynności  bardzo  podobnego 

rodzaju  (…)  W  związku  z  powyższym  proponuje  się  wprowadzenie  zmian  w  regulacjach 

dotyczących  zawodów  geologa  i  geologa  górniczego,  które  stanowią  swoiste  „uznanie” 

kwalifikacji  uzyskanych  przez  Ministrem  Klimatu  i  Środowiska  (obecnie)  albo  przed 

Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego. Zmiany te zapewnią swobodniejszy przepływ osób 

posiadających  te  kwalifikacje  dla  potrzeb  wykonywania  czynności  w  zakresie  geologii  lub 

geologii  górniczej.  I  dalej  W  związku  z  proponowaną  w  projekcie  „równoważnością” 

kwalifikacji  geologicznych  w  kategoriach  I-III  z  kwalifikacjami  geologa 

górniczego  w 

zakładach  górniczych  inne  niż  podziemne  zakłady  górnicze  oraz  zakładach  wykonujących 

roboty geologiczne, o których mowa w art. 86 Pgg, w art. 1 pkt 2 lit a projektu wprowadzono 

zasadę,  że  stwierdzenie  posiadania  kwalifikacji  geologa  górniczego  uprawnia  do 

wykonywania czynności w  zawodzie geolog  w  kategorii  I-VIII  i  XIII (komentarz  do  uwagi  nr 

WUG  udzielając  informacji  na  temat  aktualnego  rozumienia  przepisów  ustawy  z  dnia  9 

czerwca  2011  r.  Prawo  geologiczne  i  górnicze  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1420  i  2269)  w 

odpowiedzi  na  pytania  zadane  przez  Odwołującego  w  mailu  z  6.12.2021  r.  odniósł  się  do 

stosowania  przepisów  dotyczących  zakładu  górniczego  i  jego  ruchu  oraz  ratownictwa 

górniczego.  Odpowiedź  (PR.021.73.2021)  odnosiła  się  do  robót  geologicznych 

wymienionych  w  art.  86  PGG

,  nad  którymi  wykonaniem  nadzór  geologiczny  może 

sprawować  tylko  osoba  posiadająca  kwalifikacje  do  wykonywania  czynności:  geologa 

górniczego  albo  w  dozorze  lub  w  wyższym  dozoru  ruchu  w  specjalności  górniczej  w 

zakładach  wykonujących  roboty  geologiczne.  Natomiast  w  przypadku  robót  geologicznych 

wykonywanych  w  celu  wykorzystania  ciepła  Ziemi,  które  nie  spełniają  któregokolwiek  z 

warunków  określonych  w  pkt  2,  nadzór  geologiczny  nad  tymi  robotami  może  sprawować 

osoba  posiadająca  kwalifikacje  geologiczne  kategorii  XIII.  Należy  zaznaczyć,  iż  treść 

zapytania  związana  była  z  możliwością  żądania  posiadania  kwalifikacji  geologicznych 

kategorii  XIII  w  odniesieniu  do  wykonywania  czynności  dozoru  geologicznego  nad  pracami 

geologicznymi (art. 50 ust. 1 pkt 13). 

Ministerstwo  Klimatu  i  Środowiska  w  piśmie  z  18.02.2022  r.  (DGK-ZDK.790.10.2022.MW) 

zajęło  stanowisko  w  przedmiocie  kwalifikacji  geologicznych  wskazując,  iż  do  wykonania 

dozoru  prac  geologicznych  nad  wykonywaniem  geotermalnych  otworów  badawczo-

eksploatacyjnych  o  głębokości  powyżej  100  m  upoważnione  są  osoby  posiadające 

stwierdzone  kwalifikacje  geologiczne  kategorii  IV  lub  XIII  natomiast  pracami  tymi  kierować 

może wyłącznie osoba posiadająca kwalifikacje geologiczne kategorii IV.  


Odwołujący i uczestnik przedstawili opinie prawne sporządzone w celu wykazania sposobu 

stosowania  przepisów  PGG  na  potrzeby  obecnie  prowadzonego  postępowania,  którego 

celem jest  wyłonienie wykonawcy mającego  pełnić  funkcję  Inżyniera  Kontraktu  na  potrzeby 

realizac

ji  przedsięwzięcia  pod  nazwą:  „Wykonanie  otworu  poszukiwawczo-rozpoznawczego 

wód termalnych Smyków GT-1 w miejscowości Wólka Smolana”.  

Izba  nie  odniosła  się  do  materiału  przedstawionego  przez  Odwołującego  dotyczącego 

warunków  opisanych  w  innych  postępowaniach,  jako  wykraczających  poza  okoliczności 

sprawy  istotne  dla  rozstrzygnięcia  podniesionych  zarzutów.  Izba  nie  jest  władna  do  oceny 

zasadności przyjęcia odmiennego sposobu opisu warunków w innych postępowaniach, niż to 

w jakim wniesione zostało odwołanie. 

Mając na uwadze powyższe Izba uznała, iż odwołanie w całości podlegało oddaleniu. 

Na  wstępie  należy  zauważyć,  iż  Izba  rozpoznała  odwołanie  w  zakresie  wyznaczonym 

zarzutami  i  żądaniami  Odwołującego  skierowanymi  na  zmianę  wymagań  podmiotowych  w 

zakresie zw

iązanym z kwalifikacjami osób mających realizować prace objęte zamówieniem. 

Odwołujący zarzucił  Zamawiającemu naruszenie  art.  112 ust.  2 pkt  4, art.  281 ust.  2 pkt 2 

Pzp w zw. z art. 50 ust. 1, art. 50 ust. 2 pkt 2, 4 i 13, art. 58 ust. 1 pkt 4, 6, 8, 10, 11, art. 58 

ust. 2, 4 i 6, art. 58 ust. 7, art. 86 ustawy Prawo geologiczne i górnicze (Pgg/PGG) poprzez 

niewłaściwe  zastosowanie  tych  przepisów  w  zakresie  wymaganych  kwalifikacji  osób,  które 

będą  brały  udział  w  realizacji  przedmiotu  zamówienia.  Odwołujący  nie  kwestionował 

proporcjonalności  warunku  udziału  w  postępowaniu,  jego  związku  z  przedmiotem 

zamówienia,  jak  również  nie  podnosił  okoliczności  mających  wskazywać  na  zasadność 

oceny  aktualnego  brzmienia  postanowień  swz  i  ogłoszenia  pod  kątem  możliwości 

og

raniczenia dostępu do zamówienia podmiotom zdolnym do jego realizacji. Sformułowane 

w  odwołaniu  nowe  brzmienie  warunku  stanowi  żądanie  zmiany  w  taki  sposób,  aby  ocena 

przygotowania  zawodowego  osób  (kierownik  nadzoru  geologicznego  i  geologa)  została 

dokonan

a z uwzględnieniem przepisów regulujących ruch zakładu górniczego (art. 112 ust. 1 

Pgg),  tj.  pod  kątem  posiadania  kwalifikacji  górniczych.  Jednocześnie  Odwołujący  sugeruje 

konieczność  ograniczenia  warunku  do  węższego  grona  personelu,  tj.  z  pominięciem 

hydrogeologa. 

Przedstawione dowody, w szczególności korespondencja z 6.12.2021 r., stanowiska WUG i 

Ministerstwa Klimatu i Środowiska miały przekonać o zasadności wniosków Odwołującego o 

niezgodnym z przepisami Pgg określeniu wymaganych kwalifikacji zawodowych personelu i 

potrzebie ich oceny pod katem posiadania uprawnień górniczych.  


Przydatność  tych  dowodów  należało  ocenić  w  kontekście  opisu  przedmiotu  zamówienia 

wyznaczającego  zakres  obowiązków  Inżyniera  Kontraktu,  któremu  powierzone  zostanie  z 

ramienia  Zama

wiającego  pełnienie  doradztwa,  dozoru  i  nadzoru  geologicznego  nad 

wykonaniem  otworu  poszukiwawczo-

rozpoznawczego  wód  termalnych.  Opis  przedmiotu 

zamówienia nie pozostawia wątpliwości, iż zakresem niniejszego zamówienia nie jest objęte 

wykonanie robót geologicznych w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 11 Pgg, czyli wykonanie otworu 

geotermalnego  o  głębokości  ok.  1220  m,  co  zostanie  powierzone  wyłonionej  w  odrębnej 

procedurze  firmie  wiertniczej

.  Funkcja  Inżyniera  Kontraktu  nie  jest  bowiem  związana  z 

wykonaniem  samych 

robót  prowadzonych  poniżej  powierzchni  terenu,  co  zgodnie  z 

wyjaśnieniami Zamawiającego stanowić będzie odrębny przedmiot zamówienia.  

Na  tle 

sporu  powstało  zagadnienie  prawne  dotyczące  stosowania  przepisów  Pgg  w 

odniesieniu  do  czynności  jakie  powierzone  mają  być  Inżynierowi  Kontraktu  w  zakresie 

dozoru i nadzoru geologicznego nad wykonaniem otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego o 

głębokości  1220  m  p.p.t  (+/-10%),  czyli  na  głębokości  przekraczającej  100  m.  W 

szczególności  w  świetle  żądania  wprowadzenia  konieczności  posiadania  uprawnień 

górniczych  w  miejsce  opisanych  uprawnień  geologicznych,  konieczne  stało  się  odniesienie 

do  wniosków  prezentowanych  w  opiniach  i  stanowiskach  organów  administracji 

nadzorujących uzyskiwanie uprawnień na gruncie przepisów Pgg (Ministerstwo Środowiska 

oraz organ nadzoru górniczego). 

Nie  budzi  wątpliwości,  iż  osoby  wykonujące  czynności  polegające  na  wykonywaniu, 

dozorowaniu  i  kierowaniu  pracami  geologicznymi  (

z  wyłączeniem  robót  geologicznych) 

dotyczącymi  poszukiwania  i  rozpoznawania  wód  termalnych  są  obowiązane  posiadać 

kwalifikacje  w  kategorii  IV  lub  XIII. 

Znajduje  to  potwierdzenie  we  wszystkich  złożonych 

opiniach  prawnych,  jak  i  stanowiskach  prezentowanych  w  pismach  procesowych.  Swoimi 

żądaniami  Odwołujący  zmierza  do  ograniczenia  konieczności  posiadania  uprawnień  do 

samej  kategorii  IV  (dla  geologa),  jednak  jak  zauważono  na  wstępie  nie  podnosi  zarzutu 

nieproporcjonalności  wymagania  dysponowania  osobą  z  uprawnieniami  w  kategorii  XIII, 

które  faktycznie  miałyby  zostać  zastąpione  uprawnieniami  górniczymi  (w  odniesieniu  do 

kierownika dozoru geologicznego i geologa).  

Uprawnienia  górnicze  są  niezbędne  do  kierowania  i  dozorowania  robót  geologicznych  w 

ruchu  zakładu  (art.  112  ust.  1  Pgg).  Ponownie  należy  podkreślić,  iż  po  stronie  Inżyniera 

Kontraktu nie spoczywa obowiązek kierowania i dozorowania robotami geologicznymi, które 

chociaż kwalifikowane są do prac geologicznych, to ich zakres związany jest bezpośrednio z 

wykonaniem  robót  geologicznych,  na  które  nie  został  jeszcze  wyłoniony  wykonawca.  Jak 

wynika  z  opinii  prawnej 

przedłożonej przez Odwołującego uprawnienia górnicze wymagane 

są  wobec  osób  wykonujących  czynności:  kierownika  i  zastępcy  kierownika  ruchu  zakładu, 


kierownika  i  zastępcy  kierownika  działu  ruchu  zakładu,  wyższym  dozorze  ruchu  zakładu  w 

zakładach  wykonujących  roboty  geologiczne,  o  których  mowa  w  art.  86  Pgg,  jak  również 

geologa górniczego, czy też mierniczego górniczego. Żadna z tych osób nie wchodzi w skład 

zespołu  Inżyniera  Kontraktu,  stąd  nie  ma  potrzeby  żądania  na  obecnym  etapie  realizacji 

inwestycji  weryfikacji  przygotowania  zawodowego  osób,  które  miałyby  uczestniczyć  w 

wykonaniu  robót  geologicznych  (otworu  geotermalnego).  Wprowadzenie  tych  wymagań  w 

odniesieniu  do  zespołu  Inżyniera  Kontraktu  mogłoby  wręcz  prowadzić  do  ustalenia  bariery 

udziału  w  postępowaniu  podmiotom,  które  nie  dysponują,  np.  geologiem  górniczym  z  tej 

przyczyny,  że  nie  prowadzą  ruchy  zakładu  górniczego,  a  jak  wynika  ze  stanowiska  WUG 

prezentowanego 

w  piśmie  z  16.11.2021  r.:  w  okresie  od  1  stycznia  2012  r.  do  1  listopada 

2021 r. kwalifikacje mierniczego górniczego i geologa górniczego uzyskało odpowiednio 126 

i 186 osób. Gros z nich to osoby zatrudnione w zakładach górniczych na terenie aglomeracji 

śląskiej, w zagłębiu lubińsko-głogowskim. Osoby spoza tych rejonów stanowią ok. 20 procent 

zdających,  tj.  odpowiednio  ok.  30  i  40  osób.  W  tej  sytuacji,  poza  wymienionymi  wyżej 

regionami  trudno  znaleźć  osoby  posiadające  kwalifikacje  stwierdzone  przez  Prezesa 

Wyższego  Urzędu Górniczego (komentarz  do  uwagi  nr  24).  Ponownie należy zauważyć,  iż 

po  stronie  Inżyniera  Kontraktu  nie  spoczywa  ciężar  kierowania  i  dozorowania  robót 

geologicznych, które będą realizowane w ramach prac geologicznych zleconych wykonawcy 

robót.  Jak  wynika  z  opinii  przedłożonej  przez  Odwołującego,  w  przypadku  osób 

wykonujących czynności w dozorze ruchu zakładu wykonującego roboty geologiczne w celu 

poszukiwania  i  rozpoznawania  wód  termalnych,  to  do  obowiązków  pracodawcy  należy  po 

pierwsze  określenie  wymaganego  przygotowania  i  doświadczenia  zawodowego  do 

wykonywania tych czynności (pkt 51). Powyższe wskazuje wprost na brak uzasadnienia dla 

uwzględnienia  żądania  opisu  wymagań  dla  Inżyniera  Kontraktu  z  perspektywy  zakładu 

wykonującego  roboty  geologiczne  w  celu  poszukiwania  i  rozpoznawanie  wód  termalnych. 

Zakładając  nawet  konieczność  zaistnienia  potrzeby  koordynacji  przez  Inżyniera  Kontraktu 

przebiegu  wykonania  prac  geologicznych  również  na  etapie  robót  geologicznych,  to 

uprawnienia  zespołu  Inżyniera  nie  mogą  wkraczać  w  obszar  regulacji  przyjęty  w  danym 

zak

ładzie  wykonującym  roboty  geologiczne.  W  przypadku  dozoru  ruchu  zakładu 

wykonującego roboty górnicze kwalifikacje konieczne do wykonania czynności są ustalane w 

danym  zakładzie.  Do  osób  dozoru  objętych  art.  53  ust.  2  Pgg  nie  wymaga  się  uzyskania 

administra

cyjnego  potwierdzenia  posiadanych  kwalifikacji,  czy  też  zdania  jakiegokolwiek 

egzaminu 

– wystarczającym jest sprostanie wymaganiom stawianym przez pracodawcę (pkt 

–  opinii  Odwołującego).  Zamykającym  ten  wątek  może  być  zdanie  z  pkt  57  opinii 

Odwołującego  –  To  na  podmiocie  prowadzącym  roboty  geologiczne  na  podstawie 

zatwierdzonego  projektu  spoczywa  obowiązek  zagwarantowania,  że  osoby  dozorujące  i 


kierujące  robotami  geologicznymi  będą  posiadały  odpowiednie  kwalifikacje,  a  ruch  zakładu 

będzie prowadzony w sposób bezpieczny. 

W  ocenie  Izby  Odwołujący  nie  wykazał  zasadności  zarzutu  naruszenia  przepisów  Pgg 

poprzez  ustalenie  wymagań  wobec  zespołu  Inżyniera  Kontraktu,  do  zadań  którego  nie 

należy  wykonanie  robót  geologicznych,  a  dozór  ruchu  i  kierowanie  tymi  robotami  będzie 

leżało  po  stronie zakładu górniczego.  Wnioski  dotyczące  stosowania uprawnień  górniczych 

dla  powierzenia  wykonania  obowiązków  Inżyniera  Kontraktu  nie  znajdują  uzasadnienia  w 

obowiązujących  przepisach,  a  żądanie  zmiany  warunku  udziału  w  postępowaniu  nie  ma 

umocowania  ustawowego.  Zastrzeżenia  dotyczące  osoby  geologa  z  kwalifikacjami  w 

zakresie kategorii II, zasadniczo w ogóle nie zostały uzasadnione, jako naruszające przepisu 

Pgg, co również prowadzić musiało do oddalenia w tym zakresie odwołania. Odwołujący nie 

odniósł  się  do  związku  jaki  istnieje  pomiędzy  żądaniem  tych  uprawnień,  a  zakresem 

obowiązków  Inżyniera  Kontraktu,  do  których  należy  również  wykonanie  badań 

laboratoryjnych  próbek  skalnych.  Nie  ma  wątpliwości,  iż  kategoria  II  uprawnień  została 

przewidziana w Pgg do wykonywania czynności poszukiwania i rozpoznawania złóż kopalin 

objętych  własnością  górniczą,  z  wyjątkiem  złóż  ropy  naftowej  i  gazu  ziemnego,  wód 

leczniczych,  wód  termalnych  i  solanek,  a  także  poszukiwanie  i  rozpoznawanie  złóż  kopalin 

objętych  prawem  własności  nieruchomości  gruntowej.  Pozostaje  to  zatem  w  związku  z 

przedmiotem zamówienia, czego zresztą Odwołujący nie kwestionował. 

Na  zakończenie  warto  zauważyć,  iż  modyfikacja  brzmienia  warunku  zaproponowana  w 

odwołaniu  nawiązuje  w  opisie  kwalifikacji  do  wymagań  stawianych  w  zakresie  górnictwa  i 

ratownictwa  górniczego,  jednak  opis  samej  funkcji  pozostaje  właściwy  dla  dozoru 

geologicznego

. Odwołujący nie wskazuje bowiem na konieczność wprowadzenia do zespołu 

Inżyniera Kontraktu, np. geologa górniczego na co mógłby wskazywać zaproponowany opis 

wymagań dla geologa. Jak wynika ze złożonych dowodów geolog i geolog górniczy, chociaż 

wykonują podobne czynności, nadal w obowiązującym stanie prawnym podlegają odrębnym 

trybom  uzyskiwania  uprawnień,  co  pozostaje  w  korelacji  z  potrzebą  weryfikacji  ich 

przygotowania  zawodowego  z  uwzględnieniem  odmiennych  zasad  dotyczących  przepisów 

górniczych (zakładu górniczego oraz jego ruchu). 

W świetle powyższego orzeczono jak w sentencji. 

kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie przepisów § 8 ust. 2 

pkt  1) 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie 


szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  (Dz.  U.  poz.  2437).  Izba  zaliczyła  do 

kosztów  postępowania  wpis  wniesiony  przez  Odwołującego  w  wysokości  7.500,00  zł.  oraz 

koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  Zamawiającego  w  wysokości  ustalonej  na  podstawie 

rachunku - 

3.600,00 zł. i obciążyła nimi w całości Odwołującego. 

Przewodniczący: ……………………….