KIO 716/22 WYROK dnia 11 kwietnia 2022 r.

Stan prawny na dzień: 05.07.2022

Sygn. akt: KIO 716/22 

WYROK 

z dnia 11 kwietnia 2022 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Konik 

Protokolant:            

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  7  kwietnia  2022  r. 

w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  24  marca  2022  roku  przez  wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia RDF spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością 

z siedzibą w Ostrołęce oraz MPK Pure Home spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością 

z  siedzibą  w  Ostrołęce  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę 

Wyszków, przy udziale: 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  PGO  Mazowsze 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  Jurant 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółki  jawnej  z  siedzibą  w  Zielonce 

zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego, 

oraz 

2)  wykonawcy  D.  A.  prowadz

ącego  działalność  gospodarczą  pod  firmą  PARTNER 

D.  A. 

z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

1.  Oddala 

odwołanie.  

Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:  

z

alicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych, zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem  wpisu  od  odwołania,  po  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset 


złotych,  zero  groszy),  stanowiącą  koszt  poniesiony  przez  Zamawiającego  oraz 

przez Odwołującego z tytułu zastępstwa przed Izbą,  

zasądza  od  Odwołującego  na  rzecz  Zamawiającego  kwotę  3  600  zł  00  gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych,  zero  groszy),  stanowiącą  zwrot  kosztów 

poniesionych przez 

Zamawiającego z tytułu kosztów zastępstwa przed Izbą. 

Stosownie do art. 579 ust. 1 i art. 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019), na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni 

od  dnia jego doręczenia  -  przysługuje skarga za  pośrednictwem  Prezesa Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………..… 


Sygn. akt: KIO 716/22 

UZASADNIENIE 

Gmina 

Wyszków,  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie 

przetargu 

nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na  dostawę  pn.: 

„Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości 

zamieszkałych na  terenie Gminy Wyszków  w  2022  r.”,  nr  ROZ.271.54.2021.  Postępowanie 

podzielone zostało na części, przedmiotowa sprawa odwoławcza dotyczy części I i II.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej z 

8 października 2021 r. nr 2021/S 196-510093.  

Przedmiotowe  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  prowadzone 

na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 

r. poz. 2019 ze zm.), tj. z dnia 18 maja 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1129), dalej jako „ustawa 

Pzp”.  

W  postępowaniu  tym  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie  zamówienia 

RDF spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ostrołęce oraz MPK Pure Home 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Ostrołęce  (dalej:  „Odwołujący”)  24 

marca 2022 roku 

złożyli odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wobec: 

1)  wyboru  oferty  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

PGO  Mazowsze  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz 

Jurant  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  spółkę  jawną  z  siedzibą  w  Zielonce  (dalej: 

„Konsorcjum PGO”), którzy: 

―  złożyli  ofertę,  wobec  której  treści  istnieją,  co  najmniej  poważne  wątpliwości,  czy 

wykonawca ten spełnia warunki udziału w Postępowaniu, 

― złożyli ofertę podlegającą odrzuceniu; 

― złożyli ofertę, której cena oraz jej istotne części składowe, wydają się rażąco niskie 

w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz winny wzbudzić wątpliwości Zamawiającego co 

do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w 

dokumentach  zamówienia  oraz  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zatem  Zamawiający 

powinien  wezwać  Konsorcjum  PGO  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  224  ust.  1  ustawy 

Pzp. 

2)  zaniechania  wezwania  wykonawcy  D.  A. 

prowadzącego  działalność  gospodarczą 

pod  firmą  PARTNER  D.  A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  (dalej:  „Partner”)  do  wyjaśnień  w 

zakresie ceny oferty tego wykonawcy. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie  następujących  przepisów  ustawy 

Pzp: 


art. 128 ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp w związku z art. 116 ust. 2 ustawy Pzp w związku z 

art.  16  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

wezwania  Kon

sorcjum PGO do złożenia wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia 

zawartego w załączniku nr 4 do oferty, opisującego potencjał techniczny wykonawcy, 

na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, który ustalony został 

przez  Zamawiającego  w  pkt  2.4 rozdziału XIII  SWZ.  Zamawiający  zobowiązany jest 

do wezwania Konsorcjum PGO w opisanym trybie ponieważ wskazany w załączniku 

nr  4  do  oferty  potencjał techniczny  Konsorcjum PGO, zarówno  dla części  I  jak  i  dla 

części  II  zamówienia,  wg  publicznie  dostępnych  informacji,  został  przez  tego 

wykonawcę  przeznaczony  do  realizacji  udzielonego  temu  wykonawcy  zamówienia 

publicznego 

wyniku 

rozstrzygnięcia 

postępowania 

na 

„ODBIÓR 

ZAGOSPODAROWANIE  ODPADÓW  KOMUNALNYCH  Z  TERENU  GMINY 

DĄBRÓWKA 

ROKU”. 

konsekwencji 

istnieje 

wysokie 

prawdopodobieństwo,  graniczące  z  pewnością,  że  Konsorcjum  PGO  nie  spełniło 

warunku udziału określonego w pkt 2.4 rozdziału XIII SWZ, zatem dokonanie wyboru 
oferty wykonawcy, co do której istnieją tak poważne wątpliwości jest przedwczesne i 

narusza  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  w 

Postępowaniu. 

ewentualnie 

art. 116 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp w związku z 

art.  16  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Konsorcjum PGO z uwagi na złożenie przez tego wykonawcę oferty 

w  warunkach  czynu  nieuczciwej  konkurencji.  Czyn  nieuczciwej  konkurencji  stanowi 

złożenie przez Konsorcjum PGO oświadczenia zawartego w załączniku nr 4 do oferty 

opisu

jącego potencjał techniczny wykonawcy, na potwierdzenie spełnienia warunków 

udziału  w  postępowaniu,  który  ustalony  został  przez  Zamawiającego  w  pkt  2.4 

rozdziału  XIII  SWZ,  w  sytuacji,  gdy  ten  konkretnie  potencjał  techniczny Konsorcjum 

PGO, zarówno dla części I jak i dla części II zamówienia, wg publicznie dostępnych 

informacji,  został  przez  tego  wykonawcę  już  wykorzystany,  bo  przeznaczony  do 

realizacji  udzielonego  temu  wykonawcy  zamówienia  publicznego  w  wyniku 

rozstrzygnięcia  postępowania  na  „ODBIÓR  I  ZAGOSPODAROWANIE  ODPADÓW 

KOMUN

ALNYCH Z TERENU GMINY DĄBRÓWKA W 2022 ROKU”. W konsekwencji 

oczywistym  jest,  że  Konsorcjum  PGO  musiało  wiedzieć,  że  nie  może  użyć 

wskazanego  w  załączniku  nr  4  do  oferty  potencjału  technicznego  do  realizacji 

przedmiotowego zamówienia. Z tych też przyczyn, a także w obliczu braku wskazania 

przez Zamawiającego fakultatywnej przesłanki do wykluczenia wykonawcy z art. 109 


ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp w SWZ, konieczne jest stwierdzenie, że oferta Konsorcjum 

PGO podlegać powinna odrzuceniu. Opisane powyżej działanie Konsorcjum PGO w 

sposób  oczywisty,  rażąco  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji,  a  działanie 

Zamawiającego polegające na zaniechaniu odrzucenia tak złożonej oferty ewidentnie 

narusza  ciążący  na  Zamawiającym  obowiązek  udzielenia  zamówienia  w  warunkach 

uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 187 w związku z art. 16 ustawy Pzp przez 

zaniechanie  przeprowadzenia  przez  Zamawiającego  pogłębionego,  merytorycznego 

badania  i  oceny  ofert, 

w  tym  zwłaszcza  przez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum 

PGO  do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  mimo,  że 

zaoferowana  cena  oraz  jej  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  winny  wzbudzić  wątpliwości 

Zamawiającego,  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  oraz  wynikającymi  z 

odrębnych przepisów. 

art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 187 w związku z art. 16 ustawy Pzp przez 

zaniechanie  przeprowadzenia  przez  Zamawiającego  pogłębionego,  merytorycznego 

badania  i  oceny  ofert,  w  tym  zwłaszcza  poprzez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy 

Partner  do

  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  mimo,  że 

zaoferowana  cena 

oraz  jej  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w 

stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  oraz  winny  wzbudzić  wątpliwości 

Zamawiającego,  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z 

wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  oraz  wynikającymi  z 

odrębnych przepisów. 

związku z powyższymi zarzutami, Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i 

nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

2)  wezwanie 

Konsorcjum  PGO  do  wyjaśnień  w  trybie  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp  w 

zakresie dotyczącym spełnienia warunku udziału z pkt 2.4 rozdziału XIII SWZ; 

wezwanie  Konsorcjum  PGO  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  dotyczącym  ceny 

oferty  Konsorcjum  PGO  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia, 

wezwanie  wykonawcy  Partner  do  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  dotyczącym  ceny 

oferty  tego  wykonawcy  jako  zawierającej  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do 

przedmiotu zamówienia. 

ewentualnie: 


5)  nakazanie Zamawi

ającemu odrzucenie oferty Konsorcjum PGO na podstawie art. 226 

ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, co następuje.  

W pierwszej kolejności Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu niniejszego 

odwołania.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przywołanych  wyżej  przepisów  ustawy  Pzp  interes Odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia 

doznaje  uszczerbku.  Skutkiem  zaskarżonej  czynności  Zamawiającego  jest  pozbawienie 

Odwołującego  –  przez  dokonanie  wyboru  oferty  Konsorcjum  PGO  -  możliwości  realizacji 

przedmiotowego  zamówienia.  Oferta  Odwołującego  została  bowiem  sklasyfikowana  na 

trzecim miejscu tzw. listy rankingowej w zakresie Części I i II. 

O

dwołujący  wskazał  również,  że  oferta  wykonawcy  Partner  znajdującego  się  na 

drugim miejscu tzw. listy rankingowej w zakresie Części I i II jeszcze nie była badana przez 

Zamawiającego,  ale  mając  na  uwadze  zawarte  w  tej  ofercie  ceny,  wskazać  należy,  że 

istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że oferta tego wykonawcy zostanie uznana za ofertę 

zawierająco rażąco niską cenę. 

W  konsekwencji  powyższego  to  oferta  Odwołującego  powinna  zostać  uznana  za 

ofertę najkorzystniejszą w Postępowaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  dokonanie  wyboru  oferty  Konsorcjum  PGO,  w  tym 

postępowaniu  wprost  godzi  w  interes  Odwołującego  polegający  na  możliwości  uzyskania 

zamówienia  oraz  powoduje  możliwość  poniesienia  przez  Odwołującego  szkody  w  postaci 

utraty zysku, jaki Odwołujący zamierzał uzyskać w związku z wykonaniem umowy. 

Wadliwość wyboru oferty najkorzystniejszej. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  Zamawiający  4  marca  2022  r.  zamieścił  na  stronie 

interne

towej,  gdzie  prowadzone  jest  przedmiotowe  Postępowanie,  informacje  o  tym,  że 

dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  Postępowaniu,  którą  jest  oferta  Konsorcjum 

PGO. 

Odwołujący wskazał że z powyższą czynnością się nie zgadza, kwestionuje jej prawidłowość 

i wskazuje na dokonanie przez Zamawiającego naruszenia przepisów art. 128 ust. 4 i ust. 5 

ustawy Pzp w związku z art. 116 ust. 2 w związku z art. 16 ustawy Pzp w związku z art. 239 

ust. 1 ustawy Pzp, poprzez za

niechanie wezwania Konsorcjum PGO do złożenia wyjaśnień, 

ewentualnie  naruszenia  art.  116  ust.  2  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  226  ust.  1  pkt  7  w 

związku  z  art.  16  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  zaniechanie 

odrzucenia oferty Konsorcjum PGO, z uwagi na postanowienie 

pkt 2.4 rozdziału XIII SWZ.  

Odwołujący  zauważył,  że  w  celu  wykazania  tak  określonego  warunku  udziału, 

Zamawiający przygotował wzór formularza stanowiący załącznik nr 4 do oferty. Konsorcjum 


PGO  złożył  wypełniony  załącznik  nr  4  do  oferty,  zgodnie  z  którym,  oświadczyło,  że  na 

potrzeby  realizacji  przedmiotowego  zamówienia  dysponuje  określonym  potencjałem 

technicznym.  

Odwołujący wyjaśnił, że 20 grudnia 2021 r. oferta Konsorcjum PGO została wybrana 

jako  najkorzystniejsza,  a  na

stępnie  Konsorcjum  zawarło  umowę  na  „ODBIÓR  I 

ZAGOSPODAROWANIE ODPADÓW KOMUNALNYCH Z TERENU GMINY DĄBRÓWKA W 

2022  ROKU”.  Zamówienie  to  zostało  udzielone  Konsorcjum  PGO  m.in.  dlatego,  że 

zadeklarowało ono realizację umowy za pomocą pojazdów, które zostały przez Konsorcjum 

PGO wskazane w załączniku nr 4 do oferty w tym Postępowaniu. 

Z

daniem  Odwołującego  z  powyższego  wynika,  że  Zamawiający  nie  dokonał  oceny 

oferty Konsorcjum PGO z należytą starannością, tym samym naruszył art. 116 ust. 2 ustawy 

Pzp  or

az  art.  228  ust.  4  i  ust.  5  ustawy  Pzp,  bowiem  w  zaistniałym  stanie  rzeczy 

Zamawiający oceniając zdolność techniczną lub zawodową, powinien uznać, że Konsorcjum 

PGO  nie  posiada  wymaganych  zdolności  technicznych,  w  szczególności  poprzez 

zaangażowanie,  wyraźnie,  konkretnie  wskazanych  w  ofercie  Konsorcjum  PGO  zasobów 

technicznych w realizację zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych 

z  terenu  Gminy  Dąbrówka,  co  oczywiście  ma  negatywny  wpływ  na  realizację 

przedmiotowego  zamówienia,  w  postaci  braku  po  stronie  Konsorcjum  PGO  zasobów 

technicznych  zgodnych  z  warunkami  postawionymi  w  dokumentacji  Postępowania.  W 

konsekwencji powyższego Zamawiający, co najmniej powinien wezwać Konsorcjum PGO do 

wyjaśnień w tym zakresie. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  warunki  udziału  w  postępowaniu  nie  służą  formalnej 

weryfikacji  wykonawcy,  lecz  mają  potwierdzać  zdolność  wykonawcy  do  należytego 

wykonania  zamówienia.  W  przypadku  warunku  odnoszącego  się  do  dysponowania 

potencjałem technicznym – tu: pojazdami do realizacji zamówienia, oznacza to, że pojazdy 

wykazane  na  potwierdzenie  warunku  udziału  w  postępowaniu  muszą  posłużyć  wykonawcy 

do realizacji zamówienia. 

Odwołujący  wskazał  na  pismo  Konsorcjum  PGO  z  16.02.2022  r.,  gdzie  Konsorcjum 

PGO  wyjaśniło:  „W  odpowiedzi  na  prośbę  o  złożenie  wyjaśnień  w  zakresie  pkt  8  oferty 

wskazujemy, że wykonawca nie zamierza powierzać całości zamówienia podwykonawcy, co 

wprost  wynika  z  przedłożonych  przez  nas  dokumentów.  W  oświadczeniu  składanym  na 

podstawie art. 117 ust. 4 p.z.p. wskazaliśmy, że usługi odbioru odpadów realizować będzie 

JURANT  sp.  z  o.o.  sp.  j.  z  wykorzystaniem  taboru  samochodowego  należącego  do  PGO 

Mazowsze sp. z o.o. Wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcy jedynie część zadania 

polegającą  na  prowadzeniu  sprawozdawczości.  Firma  podwykonawcy  nie  jest  jeszcze 

znana".  Z  powyższego  w  ocenie  Odwołującego  wynika,  że  Konsorcjum  PGO  zapewnia 

Zamawiającego w treści swojej oferty, że za pomocą pojazdów wskazanych w załączniku nr 


4 do  oferty  zrealizuje  przedmiot  zamówienia,  co  oczywiście jest  niemożliwe w  sytuacji,  gdy 

pojazdy te zaangażowane zostały uprzednio do realizacji umowy w Gminie Dąbrówka. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  tym  postępowaniu  Zamawiający  wykluczył  możliwość 

posługiwania  się  tymi  samymi  pojazdami  celem  wykazania  spełnienia  warunku  udziału  w 

postępowaniu  na  więcej  niż  jedną  część  zamówienia,  co  powoduje,  że pojazdy  wymagane 

dla  danej  części  zamówienia  są  ilością  minimalną  do  realizacji  zamówienia  i  nie  istnieje 

możliwość  realizacji  różnych  części  zamówienia  tymi  samymi  pojazdami.  W  ślad  za  tym 

należałoby  przyjąć,  że  również  niemożliwe  jest  wykonania  zamówienia  w  gminie  Wyszków 

tymi samymi pojazdami, które będą realizowały zamówienie w innej gminie. 

Konsorcjum  PGO  uzyskało  zamówienie  w  gminie  Dąbrówka,  a  co  za  tym  idzie, 

pojazdy  wskazane  w  ofercie  będzie  musiało  w  pierwszej  kolejności  użyć  do  obsługi  tej 

właśnie gminy. Uwzględniając wielkość gminy Dąbrówka i wymagania,  co do częstotliwości 

odbioru odpadów z tej gminy oraz zestawiając to z wymaganiami niniejszej SWZ oczywistym 

pozostaje, że ten sam pojazd, zwłaszcza dedykowany do odbioru odpadów zmieszanych, nie 

będzie mógł odbierać odpadów z obu gmin. Dodać należy, że Konsorcjum PGO do obsługi 

obu  gmin  wykorzystuje  bazę  magazynowo  –  transportową  zlokalizowaną  w  miejscowości 

Zielonka  (ul.  Krzywa  22).  Z  tej  bazy  pojazdy  odbierające  odpady  muszą  danego  dnia 

dojechać  do  gminy,  a  po  zakończeniu  trasy  przejazdu,  albo  wrócić  do  tej  bazy  celem 

rozładunku, albo dojechać do instalacji, w której rozładunek nastąpi i w zależności od czasu, 

jaki poświęcony zostanie na te działania, wrócić albo na teren gminy w celu wykonania kursu 

albo  do  bazy  (pojazdy  zgodnie  z  przepisami  prawa  na  noc 

muszą  być  magazynowane  na 

terenie bazy). Biorąc pod uwagę, że odległość pomiędzy bazą wykonawcy a gminą Wyszków 

to  45  km  oraz  uwzględniając  konieczność  rozładunku  odpadów  we  właściwej  instalacji  nie 

jest  możliwe,  by  tego  samego  dnia,  ten  sam  pojazd  obsługiwał  i  gminę  Dąbrówka  i  gminę 

Wyszków. 

Odwołujący wskazał, że ustawa Pzp nie zawiera definicji legalnej czynu nieuczciwej 

konkurencji  i  odsyła  w  tym  zakresie  do  przepisów  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji.  Art.  3  tej  ustawy  określa  katalog  czynów  nieuczciwej  konkurencji.  Przepis  ten 

posługuje się klauzulą generalną, która wyznacza kategorię czynów nieuczciwej konkurencji 

poprzez  odwołanie  się  nie  tylko  do  sprzeczności  czynu  z  prawem,  ale  także  z  dobrymi 

obyczajami,  oraz  stawia  wymóg,  aby  czyn  zagrażał  albo  naruszał  interes  innego 

przedsiębiorcy  lub  klienta.  Ustawodawca  dostrzegając  niemożność  wyczerpującego 

wskazania  działań,  które  będą  sprzeczne  z  uczciwą  konkurencją,  jedynie  przykładowo 

wskazał w art. 3 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czyny stanowiące delikty 

nieuczciwej  konkurencji,  nie  wykluczając  tym  samym  tzw.  niestypizowanych  czynów 

nieuczciwej  konkurencji.  W  wyroku  z  dnia  9  czerwca  2009  r.  sygn.  akt  II  CSK  44/09  Sąd 

Najwyższy  wskazał,  iż  art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  może 


stanowić także samodzielną podstawę uznania określonego zachowania za czyn nieuczciwej 

konkurencji (tak np. w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 stycznia 2016 r. sygn. 

akt KIO 2786/15). W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  działanie  sprzeczne  z  prawem  lub  dobrymi  obyczajami,  jeżeli 

zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Jak  wskazała  Krajowa  Izba 

Odwoławcza w wyroku z dnia 17 listopada 2016 r. KIO 2091/16: "Dobre obyczaje, na które 

się  powołuje  w  cytowanym  przepisie  [art.  3  ust.  1  ustawy  o  zwalczaniu  nieuczciwej 

konkurencji],  wskazują  na  działanie,  które  może  prowadzić  do  zniekształcenia  określonych 

interesów  i  zachowań  gospodarczych  w  przeciętnych  warunkach  praktyki  rynkowej,  które 

jednocześnie  prowadzi  do  pogorszenia  sytuacji  innego  przedsiębiorcy  na  tym 

konkurencyjnym rynku, poprzez naruszenie w tym zakresie jego interesu." 

Zamawiający  mógł  także,  korzystając  z  uprawnienia  wynikającego  z  art.  228  ust.  5 

ustawy  Pzp  uzyskać  samodzielnie  wiedzę  z  publicznie  dostępnych  informacji  dotyczących 

zaangażowania  potencjału  technicznego  wskazanego  w  załączniku  nr  4  do  oferty 

Konsorcjum PGO, bezpośrednio od Gminy Dąbrówka. 

Odwołujący wskazał, że w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej przyjmuje się, iż 

za czyn nieuczciwej konkurencji można między innymi uznać manipulację przez wykonawcę 

informacjami  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  warunków  udziału  postawionych  –  tak  jak  w 

tym  postępowaniu  przez  Zamawiającego.  Ponieważ  nie jest  możliwe,  co  zostało  wykazane 

powyżej – aby Konsorcjum PGO mogło za pomocą pojazdów wskazanych w załączniku nr 4 

do oferty zrealizować jednocześnie dwa zamówienia publiczne – przedmiotowe zamówienie i 

dla Gminy  Dąbrówka,  to  złożenie Zamawiającemu oświadczenia wskazanego w  załączniku 

nr  4  do  oferty 

–  wypełnia  znamiona  art.  226  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp.  Zatem  oferta 

Konsorcjum  PGO  powinna  zostać  odrzucona.  Zaistniały  stan  faktyczny wykazuje  niezbicie, 

że  działanie  Konsorcjum  PGO  było  nakierowane  na  uzyskanie  zamówienia  za  pomocą 

przedstawienia  nieprawdziwych  informacji  dot.  posiadania  potencjału  odpowiadającego 

potrzebom  tego  konkretnego  zamówienia,  przy  uwzględnieniu  sytuacji  zaangażowania 

potencjału technicznego Konsorcjum PGO w inne realizowane umowy w tym samym czasie, 

w którym realizowane ma być przedmiotowe zamówienie. 

Odwołujący  przywołał  stanowisko  Izby  wskazane  w  wyroku  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  dnia  11  lutego  2020  r.  w  sprawie  o  sygnaturze  KIO  148/20  i  podkreślił,  że 

Kon

sorcjum  PGO  nie  ma  fizycznych  możliwości,  aby  tymi  samymi  pojazdami  zrealizować 

oba  kontrakty 

–  dla  Gminy  Dąbrówka  i  przedmiotowe  zamówienie.  W  tym  stanie  rzeczy 

potwierdził się zarzut naruszenia art. 116 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 7 

w związku z art. 16 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  istotą  art.  16  ustawy  Pzp  jest  konieczność  identycznego 

traktowania wszystkich wykonawców, których sytuacja jest taka sama lub bardzo podobna, i 


podejmowanie wszelkich działań mających na celu zapewnienie jak najszerszej konkurencji 

na rynku. Zamawiający nie jest uprawniony do udzielenia zamówień publicznych w sposób, 

który  nastawiony  jest  na  sztuczne,  nieznajdujące  logicznego  uzasadnienia,  zawężenie 

konkurencji  w  postępowaniu  lub  też  obejście  przepisów  Pzp  lub  innych  powszechnie 

obowiązujących przepisów prawa, w tym także tych, dotyczących ochrony konkurencji. Takie 

decyzje  powinny  być  przemyślane  i  umotywowane.  Tymczasem  w  przedmiotowej  sprawie 

Zamawiający  dokonując  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  w  przypadku 
występowania  tak  poważnych  wątpliwości  co  do  zgodności  tej  oferty  z  przepisami  ustawy 

Pzp naruszył zasadę wynikającą z art. 16 ustawy Pzp. 

Oferta Konsorcjum PGO zawiera rażąco niską cenę. 

Odwołujący wyjaśnił, że w postępowaniu złożono 4 oferty w odniesieniu do 3 Części. 

Oferta Konsorcjum PGO zawiera cenę: 

a)  Część  I  -  Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości 

zamieszkałych SEKTOR I - 2 304 450,00zł 

b)  Część  II  -  Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości 

zamieszkałych SEKTOR I - 2 132 082,00zł 

c)  Część  III  -  Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z  nieruchomości 

zamieszkałych SEKTOR III (tereny wiejskie) - 2 273 616,00 zł.  

Następnie Odwołujący wskazał, że Zamawiający w dniu 4 marca 2022 r. zamieścił na 

stronie internetowej, gdzie prowadzone jest przedmiotowe Postępowanie, informacje o tym, 

że  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  Postępowaniu,  którą  jest  oferta  Konsorcjum 

PGO. 

Z  powyżej  opisaną  czynnością  Zamawiającego  Odwołujący  się  nie  zgadza, 

kwestionuje  jej  prawidłowość  i  wskazuje  na  dokonanie  przez  Zamawiającego  naruszenia 

przepisów art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 16 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie 

wezwania  Konsorcjum  PGO  do  złożenia  wyjaśnień,  w  tym  złożenia  dowodów  w  zakresie 

wyliczenia  ceny  lub  kosztu  oraz  ich  istotnych  części  składowych,  ponieważ  zaoferowana 

cena,  a  zwłaszcza  jej  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości,  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w  dokumentach  zamówienia  oraz 

wynikającymi z odrębnych przepisów. 

ocenie  Odwołującego  w  niniejszej  sprawie  zachodzą  podstawy  do  wezwania 

Konsorcjum  PGO  do  złożenia  wyjaśnień  z  art.  224  ust.  1  ustawy  Pzp,  co  najmniej  w 

odniesieniu  do  sposobu  wyceny  przez  Konsorcjum  cen  jednostkowych  za  odbiór  i 

zagospodarowanie frakcji odpadów: papier, szkło, bioodpady, zużyty sprzęt. 

Odwołujący wskazał, że  


Ceny  zaoferowane  przez  Konsorcjum  za  te  odpa

dy  istotnie  odbiegają  od  cen 

zaoferowanych przez innych wykonawców. Przykładowo w części I:  

Wykonawca:  

Papier  

Szkło  

Bioodpady  

Zużyty sprzęt  

Konsorcjum 

PGO  

300 zł  

300 zł  

600 zł  

300 zł  

Odwołujący  

735 zł  

735 zł  

735 zł  

735 zł  

PARTNER  

658,80 zł  

648 zł  

594 zł  

1 080,00 zł  

D. A.  
MS-EKO Sp. z 
o.o. oraz EKO-
MAX 
RECYKLING 
Sp. z o.o.  

660 zł  

650 zł  

690 zł  

1 450 zł  
 

Jak wskazał Odwołujący, ceny zaoferowane przez Konsorcjum PGO są w pozycjach 

odnoszących się do papieru, szkła i zużytego sprzętu elektronicznego co najmniej o połowę 

niższe niż pozostałych wykonawców. 

Odwołujący  dodał,  że  Konsorcjum  PGO  nie  posiada  własnej  instalacji  do 

zagospodarowywania  tych  odpadów,  a  co  za  tym  idzie  musi  zlecać  ich  zagospodarowanie 

podmiotom trzecim, ponosząc z tego tytułu koszty. Są to Instalacje Remondis Sp. z o.o. ul. 

Zawodzie  18,  02-

981  Warszawa  ZGK  Ostrów  Mazowiecka,  ul.  Bolesława  Prusa  66,  Stare 

Lubiejewo, 07-

300 Ostrów Mazowiecka, Ostrołęckie TBS,07-401 Ostrołęka, ul.Komunalna 8. 

Ponadto  Odwołujący  wskazał,  że  Konsorcjum  PGO  nie  posiada,  w  odróżnieniu  od 

pozostałych wykonawców, zezwolenia na zbieranie tych odpadów, a co za tym idzie odpady 

odbierane z gminy Wyszków Konsorcjum winno wozić bezpośrednio do instalacji, przy czym 

instalacje, które mogłyby przyjąć tego typu odpady znajdują się w znacznych odległościach 

od  gminy.  Nadto,  sama  baza  magazynowo 

–  transportowa  wykonawcy  znajduje  się  w 

odległości  ok.  45  km  od  gminy,  co  istotnie  zwiększa  koszty  odbioru  i  transportu  odpadów 

przez  tego  wykonawcę.  Podkreślić  należy,  że  Konsorcjum  PGO  podobne  ceny  za  odbiór  i 

zagospodarowanie tych odpadów zaoferowało w gminie Serock w postępowaniu „Odbieranie 

i zagospodarowanie (odzysk lub unieszkodliwienie) odpadów komunalnych z terenu Miasta i 

Gminy  Serock  w  okresie  od  dnia  1.01.2022  r.  do  31.01.2022  r.”  -  Numer  postępowania 

OŚRiL.271.2.3.2021, 

źródło: 

https://serock.ezamawiajacy.pl/pn/serock/demand/notice/public/45233/details

Odwołujący 

wyjaśnił,  że  Gmina  Serock  jako  zamawiający  wezwała  Konsorcjum  PGO  do  złożenia 

wyjaśnień  w  trybie  art.  224  ust.  1  Pzp,  a  następnie  z  uwagi  na  to,  że  wyjaśnienia  ceny 

potwierdziły  jej  rażąco  niski  charakter  –  odrzuciła  ofertę  Konsorcjum  PGO  -  formularz 

cenowy z gminy Serock i decyzja o odrzuceniu Konsorcjum PGO w załączeniu. 


Zdaniem 

Odwołującego  powyższe  potwierdza  jego  argumentację,  z  uwagi  na 

analogiczny  charakter  wyceny  cen  Konsorcjum  PGO  w  obu  przetargach. 

Odwołujący 

wskazał,  że  wątpliwości  budzi  również  sposób  skalkulowania  ceny  Konsorcjum  PGO  za 

odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  zmieszanych.  Konsorcjum  PGO  nie  zaoferowało 

wprawdzie  najniższej  ceny  w  porównaniu  do  innych  wykonawców,  jednak  cena  800  zł/Mg 

jest rażąco niska, ponieważ należy uwzględnić, że koszt zagospodarowania tych odpadów w 

instalacjach  komunalnych  najbliżej  położonych  względem  gminy  sięga  650  zł/Mg  netto,  a 

Konsorcjum  PGO  ma  istotnie oddaloną  od  gminy  bazę  transportową  i  nie może zbierać  na 

niej  odpadów,  w  celu  ich  przeładunku  na  większe  środki  transportu,  ponieważ  nie  posiada 

pozwolenia na zbieranie odpadów, a ewentualne uzyskanie takiego pozwolenia jest obecnie 

bardzo czasochłonne. Konsorcjum PGO znajduje się w dużo gorszych warunkach rynkowych 

niż konkurenci, jednak oferuje jedną z najniższych cen za ten zakres.  

Zdaniem  Odwołującego  ceny  zawarte  w  ofercie  Konsorcjum  PGO  nie  pozwalają  na 

pokrycie  następujących  kosztów,  które  wykonawca  ten  musi  ponieść  podczas  realizacji 

zamówienia: 

a) wynagrodzenie za pracę pracowników; 

b) zakup, podstawienie, rozstawienie i oklejenie pojemników; 

c) m

ycie pojemników; 

d) rozwiezienie lub rozesłanie harmonogramów odbioru poszczególnych rodzajów odpadów; 

e) objazdu 

– w tym, w wyniku braku posiadania stacji przeładunkowej – trasa będzie musiała 

być pokonana śmieciarką, tj. pojazdem o dużych kosztach spalania. 

f) koszty transportu z bazy transportowej do gminy, trasa po gminie, powrót - na instalację i z 

instalacji do bazy (koszt za pomocą śmieciarki – wysokie spalanie) 

g)  odbiór  raz  w  tygodniu,  w  sobotę,  gdzie  w  sobotę  zgodnie  z  kodeksem  pracy  koszt 

zatrudnienia pracownika to podwójna stawka godzinowa, 

h) koszt zabezpieczenia należytego wykonania umowy; 

i) koszty administracyjne, 

j) koszty ubezpieczenia itp. 

W  konsekwencji  powyższego,  w  ocenie  Odwołującego  nie  ma  możliwości  aby  Konsorcjum 

PGO  mogło  w  ramach  zaoferowanych  stawek  wypracować  jakikolwiek  zysk.  Odwołujący 

podkreślił, że przy braku możliwości przeładunku odpadów na bazie przeładunkowej na auta 

typu „podłoga” (tj. auta o dużo większej ładowności - ok. 24 Mg przy zmieszanych odpadach 

komunalny

ch)  odpady  te  będą  musiały  być  transportowane  standardowymi  pojazdami  do 

odbioru  odpadów  (tzw.  śmieciarka  –  pojemność  ok.  9  Mg  przy  zmieszanych  odpadach 

komunalnych), a więc koszt transportu odpadów diametralnie wzrasta. Odwołujący wskazał, 

że pojazd typu „podłoga” spala ok. 32 l/100 km, a „śmieciarka” 50 l/100 km. Przy obecnych 

cenach  paliwa  powyżej  8  zł/l,  biorąc  pod  uwagę  fakt,  iż  każdą  zapełnioną  śmieciarką 


Wykonawca pojedzie bezpośrednio do Instalacji wzrasta koszt transportu, co przekłada się w 

znaczn

y  sposób  na  zaproponowaną  rażąco  niską  cenę  w  ofercie.  Zatem,  Wykonawca  nie 

jest w stanie zrealizować rzetelnie usługi. 

Odwołujący  wskazał,  że  konieczność  zastosowania  względem  wykonawcy  przepisu 

art.  224  ust.  1  Pzp  (poprzednio  art.  90  ust.  1  Pzp)  aktuali

zuje  się  nie  tylko  w  sytuacji,  gdy 

zaoferowana  cena  pozostaje  w  określonej  relacji  do  wartości  szacunkowej  zamówienia 

powiększonej  o  VAT  czy  średniej  ceny  złożonych  ofert,  ale  w  każdym  przypadku,  gdy 

zachodzą  wątpliwości  odnośnie  tego,  czy  zaoferowana  cena  jest  ceną  realną,  rynkową. 

Od

wołujący  podkreślił,  że  wskazane  wyżej  ceny  jednostkowe  są  istotnymi  częściami 

składowymi  ceny  oferty  Konsorcjum  PGO  –  zgodnie  z  Wyrokiem  Sądu  Okręgowego  w 

Warszawie  z  dnia  3  stycznia  2018  r.,  sygn.  akt  XXIII  Ga  1547/17:  „Pojęcie  „istotnej  części 

składowej ceny lub kosztu” należy rozumieć jako część, która w znacznym stopniu, bardziej 

niż pozostałe składniki, przyczynia się do powstawania kosztów po stronie wykonawcy (…). 

W  odróżnieniu  od  ceny  całkowitej  nie  ma  jednak  zastosowania  przepis  o  30-procentowej 

różnicy  od  takich  wartości  w  ofertach  innych  wykonawców”.  Ponadto,  wartości,  które 

stanowią  samodzielną  podstawę  rozliczania  wynagrodzenia  za  wykonanie  poszczególnych 

elementów  składających  się  na  zamówienie.  Odwołujący  powołał  się  na  utrwaloną  linią 

orzeczniczą  Izby,  zgodnie  z  którą  nie  ma  znaczenia  procentowa  ocena  ceny  oferty 

wykonawcy,  jeśli  potwierdzą  się  obiektywne  wątpliwości  względem  jego  ceny  ofertowej  – 

wezwanie w trybie art. 224 ust. 1 Pzp jest wówczas obowiązkiem Zamawiającego, wskazując 

w tym zakresie stanowisko Krajowa Iz

ba Odwoławcza w wyroku z dnia 13 listopada 2017 r., 

KIO  2258/17.  oraz  w  wyroku  z  dnia  26  listopada  2015  r.,  KIO  2483/15 

a także  w  wyroku  z 

dnia 24 lipca 2020 r., sygn. KIO 1289/20.  

W ocenie Odwołującego w tej sprawie mamy do czynienia z taką właśnie sytuacją, że 

sposób ukształtowania przez Konsorcjum PGO poszczególnych cen jednostkowych (relacja 

tych cen do cen zaoferowanych przez pozostałych wykonawców, relacja tych cen do sytuacji 

rynkowej,  w  jakiej  znajduje  się  wykonawca  oraz  kosztów  zagospodarowania  odpadów  w 

instalacjach  wskazanych  w  ofercie  Konsorcjum  PGO,  zmieniające  się  koszty  wykonania 

zamówienia  związane  ze  wzrostem  inflacji,  kosztów  paliwa,  energii,  pracy  itd.)  winien 

wzbudzić  wątpliwości  Zamawiającego,  co  z  kolei  powinno  skutkować  wezwaniem 

Kon

sorcjum PGO do złożenia wyjaśnień w trybie art. 224 ust. 1 Pzp. 

Z  powyższego  zdaniem  Odwołującego  wynika,  iż  w  sytuacji,  gdy  Zamawiający 

zażąda  od  wykonawcy  złożenia  wyjaśnień  w  zakresie  zaoferowanej  ceny,  wykonawca  ma 

obowiązek  wyjaśnić  szczegółowo  kalkulację  oferty  wraz  z  podaniem  i  uzasadnieniem 

(udowodnieniem)  wszystkich  istotnych  czynników  cenotwórczych,  owych  szczególnie 

sprzyjających  do  wykonawcy  okoliczności.  Zaniechanie  dokonania  tej  czynności  przez 


Zamawiającego  stanowi  naruszenie  zarówno  art.  224  ut.  1  Pzp,  jak  i  art.  16  Pzp,  w  tym 

zasady równego tratowania wykonawców. 

Z punkty widzenia samej Gminy, istotne jest jak Konsorcjum PGO wycenia elementy 

cenotwórcze,  w  szczególności,  jakie  przyjmuje  koszty  zagospodarowania  odpadów,  koszty 

transportu,  k

oszty  zatrudnienia  pracowników  etc.  Odwołujący  wskazuje,  że  wykonawcy 

często  powołują  się  na  przychód  z  odpadów  selektywnie  zebranych.  Tymczasem  faktem 

notoryjnym jest, że niemożliwe jest zbycie odpadów selektywnie zebranych u źródła bez ich 

uprzedniego  przesortowania  i  doczyszczenia.  Odpady  zbieranie  selektywnie  przez 

mieszkańców nie są bowiem jednorodne. Kwestię tę podkreśliła KIO m.in. w wyroku z dnia 

15 września 2017 r. (KIO 1761/17, KIO 1765/17) w sprawie dot. odbioru i zagospodarowania 

odpadów  z  terenu  Związku  Międzygminnego  „Gospodarka  Odpadami  Aglomeracji 

Poznańskiej”. 

Rażąco niska cena w ofercie Wykonawcy Partner. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  z  uwagi  na  wyjątkowo  sprzyjające  okoliczności  związane  z 

posiadaniem bazy przeładunkowej w Wyszkowie jest w stanie zaoferować stawki jak w jego 

ofercie  oraz  własnej  instalacji  –  co  ma  bezpośredni  wpływ  na  koszty  gospodarowania 

odpadami.  Natomiast  Wykonawc

a  Partner,  który  zaoferował  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia  wg  stawek  zbliżonych  do  Odwołującego  nie  posiada  tak  sprzyjających 

warunków realizacji tego zamówienia. Powyższe powoduje, że po stronie Zamawiającego – 

znającego dobrze warunki i ceny występujące na rynku, a także mającego wiedzę w zakresie 

opisanym powyżej, powinna pojawić się wątpliwość co do prawidłowości i realności stawek 

zaoferowanych przez Wykonawcę Partner. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  pozostałym  zakresie,  aby  nie  powtarzać  argumentacji 

Odwołujący  przywołuje  argumentację  użytą  w  stosunku  do  ceny  oferty  wykonawcy 

Konsorcjum PGO. 

18  marca  2022  r.  zgłoszenie  przystąpienia  do  przedmiotowego  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosili: 

1)  wykonawcy 

wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia PGO Mazowsze spółka 

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  oraz  Jurant  spółka  z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  spółka  jawna  z  siedzibą  w  Zielonce  (dalej: 

„Przystępujący Konsorcjum PGO”), 

oraz 

2)  wykonawca D. A. 

prowadzący działalność gospodarczą pod firmą PARTNER D. A. z 

siedzibą w Warszawie (dalej: „Przystępujący” Partner). 


Pismem z 4 kwietnia 2022 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, wnosząc o 

oddalenie odwołania w całości.  

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  na  rozprawie  złożone  odwołanie  

i  uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

z

amówienia publicznego, stanowiska stron i uczestników złożone na piśmie i podane 

do protokołu rozprawy ustaliła, co następuje.  

Odwołującemu  zgodnie  z  treścią  w  art.  505  ustawy  Pzp  przysługują  środki  ochrony 

prawnej, ponieważ ubiega się o to zamówienie publiczne.  

Izba  uznała,  że  przystąpienia  zgłoszone  przez  Przystępującego  Konsorcjum  PGO 

oraz przez Przystępującego Partner zostały dokonane skutecznie.  

Odwołanie  zostało  rozpoznane  w  granicach  zawartych  w  nim  zarzutów  (art.  555 

ustawy  Pzp),  podtrzymanych  na  rozprawie  z  uwzględnieniem  zasady  kontradyktoryjności 

postępowania (art. 534 ust. 1 ustawy Pzp). Rozpoznając przedmiotowe odwołanie Izba miała 

na  uwadze  treść  akt  postępowania (§8  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  z  dnia  30 

grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2453)).   

Izba ustaliła następujące okoliczności faktyczne jako istotne dla rozstrzygnięcia 

sprawy.  

Na  podstawie  treści  SWZ  w  brzmieniu  po  modyfikacjach,  Izba  ustaliła,  że  wraz  z 

ofertą  dla  wszystkich  trzech  części  wykonawcy  mieli  złożyć  wypełniony  formularz  JEDZ, 

dokumenty  wymagane  w  celu  potwierdzenia  braku  podstaw  do  wykluczenia  wykonawcy  z 

udziału  w  postępowaniu,  dokumenty  wymagane  w  celu  potwierdzenia  spełniania  przez 

Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  tym  Załącznik  nr  4  –  Potencjał 

techniczny

,  a  także  dowód  wniesienia  wadium  (vide:  Rozdział  XIV.  Wykaz  oświadczeń  lub 

dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz  braku 

podstaw do wykluczenia.).  

Następnie,  na  podstawie  załącznika  nr  2  do  SWZ,  tj.  wzoru  umowy  ustalono,  że 

zgodnie z treścią §3 ust. 2: „Wykonawca zobowiązany jest do opracowania harmonogramów 

odbiorów  odpadów  (forma  papierowa  i  elektroniczna  –  w  formacie  Word,  Excel,  pdf)  oraz 

uzyskania  akceptacji  Zamawiającego  w  możliwie  najkrótszym  terminie  na  warunkach 

określonych  w  swz.”,  ust.  7:  „Zamawiający  i  Wykonawca  wspólnie  odpowiadają  za 


informowanie  mieszkańców  o  zasadach  i  terminach  odbierania  poszczególnych  rodzajów 

odpadów.  W  tym  celu  Wykonawca  sporządza  harmonogramy  odbioru,  które  Zamawiający 

będzie  akceptował  i  publikował  na  stronie  internetowej  Urzędu  Miejskiego.  Po  akceptacji 

Zamawiającego  Wykonawca  zobowiązany  będzie  do  wydrukowania  w/w.  harmonogramu  w 

ilości co najmniej 1 700 sztuk oraz przekazania go właścicielom nieruchomości. Wykonawca 

przekaże Zamawiającemu elektroniczną wersję harmonogramu w celu zamieszczenia 

go  na  stronie  internetowej.

”.  §4  ust.  2:  „Zamawiający  zobowiązany  jest  do  współpracy  i 

uzgodnień  podczas  wykonywania  przez  Wykonawcę  Harmonogramu  odbioru  odpadów 

komunalnych  na  terenie  gminy  Wyszków.”,  ust.  3:  „Zamawiający  zobowiązany  jest  do 

informowania  wspólnie  z  Wykonawcą  mieszkańców  o  zasadach  i  terminach  odbierania 

poszczególnych  rodzajów  odpadów.  W  tym  celu  Wykonawca  będzie  sporządzać 

harmonogramy  odbioru,  które  Zamawiający  będzie  po  akceptacji  publikował  na  stronie 

inter

netowej  Urzędu  Miejskiego,  a  Wykonawca  w  formie  wydruków,  będzie  zobowiązany 

przekazać właścicielom nieruchomości przed pierwszym odbiorem odpadów.” oraz §6 ust. 8: 

„Terminowość  i  prawidłowość  wykonania  usług  będzie  oceniana  przez  Zamawiającego  w 

oparciu  o 

harmonogram  realizacji  usług  przedstawiony  Zamawiającemu  przez  Wykonawcę, 

zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w rozdziale § 3 swz.” 

Podobnie,  z  treści  opisu  przedmiotu  zamówienia  pkt  2.3.  do  2.9.  wynika,  co 

następuje: 

„2.3  Wykonawca  zobowiązany  jest  do  sporządzenia  harmonogramu  odbioru  odpadów 

komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Wyszków. 

2.4  Projekt  harmonogramu  obejmujący  okres  od  1  kwietnia  2022  r.  do  31  grudnia  2022  r. 

powinien  zostać  opracowany  i  przedłożony  Zamawiającemu  w  terminie  2  tygodni  od  daty 

podpisania umowy. 

2.5 Harmonogram powinien być sporządzony tak aby: 

a.  odbiór  odpadów  w  danej  miejscowości  powinien  przypadać  w  ten  sam  dzień  tygodnia  z 

zastosowaniem przemienności zmieszane  – segregacja – zmieszane – segregacja w trybie 

tygodniowym np. 02.08 

– odpady zmieszane, 09.08 - odpady segregowane, 16.08 – odpady 

zmieszane,  23.08  -  odpady  segregowane,  30.08  -  odpady  zmieszane,  06.09  -  odpady 

segregowane, 

b.  odbiór  odpadów  wielogabarytowych,  zużytego  sprzętu  elektrycznego  i  elektronicznego 

oraz szkła przypadał w tym samym dniu tygodnia. 

2.6  Wykonawca  jest  zobowiązany  przygotować  oddzielny  harmonogram  dla  każdego 

sektora,  w  którym  będzie  realizował  usługę  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów 

komunalnych.  Zamawiający  dopuszcza  prowadzenie  odbioru  w  tym  samym  dniu  dla  obu 

sektorów na terenie miasta Wyszków. 


2.7  Wykonawca  jest  zobowiązany  do  przekazania  Zamawiającemu  harmonogramu  oraz 

umieszczenia harmonogramu ustalonego z Zamawiającym na swojej stronie internetowej (o 

ile 

ją  posiada)  i  eksponowania  go  przez  cały  okres,  na  który  został  przygotowany. 

Harmonogram zostanie zamieszczony również na stronie Zamawiającego. 

2.8  Harmonogram  co  do  treści  i  formy  wymaga  zatwierdzenia  przez  Zamawiającego. 

Zamawiający zaakceptuje harmonogram lub przedstawi uwagi w terminie 7 dni od daty jego 

otrzymania.  Wykonawca  w  terminie  7  dni  od  powzięcia  informacji  od  Zamawiającego 

wprowadzi uwagi Zamawiającego. 

2.9  Zamawiający  i  Wykonawca  wspólnie  odpowiadają  za  informowanie  mieszkańców  o 

zasadach i terminach odbierania poszczególnych rodzajów odpadów. Wykonawca w formie 

wydruków,  będzie  zobowiązany  przekazywać  właścicielom  nieruchomości  harmonogram 

odbioru odpad

ów (druk i kolportaż informacji na koszt Wykonawcy). Zamawiający zastrzega 

sobie prawo do prowadzenia kampanii informacyjnej jedynie przez stronę internetową.” 

Jak natomiast wynika z §10 ust. 2 pkt 4 wzoru umowy „Odstąpienie od umowy przez 

Zamawiającego  może  nastąpić  również,  jeżeli  Wykonawca  odbiera  odpady  od  podmiotów 

prowadzących  działalność  gospodarczą  w  czasie  obsługiwania  Zamawiającego  oraz  przy 

użyciu tego samego sprzętu”. 

Wraz  z  ofertą  Przystępujący  Konsorcjum  PGO  złożył  wypełniony  załącznik  nr  4  – 

Potencjał techniczny. Termin składania i otwarcia ofert upływał 21 grudnia 2022 r.  

Stan  faktyczny  co  do  zaoferowanych  cen  został  w  treści  odwołania  przywołany 

prawidłowo i nie będzie powtarzany.  

Izba zważyła co następuje. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  wskazuje  na  treść  przepisów  ustawy  Pzp,  będących 

podstawą orzekania w przedmiotowej sprawie.  

art. 116 ust. 2  

Oceniając  zdolność  techniczną  lub  zawodową,  zamawiający  może,  na  każdym  etapie 

postępowania, uznać, że wykonawca nie posiada wymaganych zdolności, jeżeli posiadanie 

przez  wykonawcę  sprzecznych  interesów,  w  szczególności  zaangażowanie  zasobów 

technicznych lub zawodowych wykonawcy w inne przedsięwzięcia gospodarcze wykonawcy 

może mieć negatywny wpływ na realizację zamówienia. 

art. 128 ust. 4 i 5  

4. Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o 

którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub  złożonych  podmiotowych  środków  dowodowych  lub 

innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu. 

5.  Jeżeli  złożone  przez  wykonawcę  oświadczenie,  o  którym  mowa  w  art.  125  ust.  1,  lub 

podmiotowe  środki  dowodowe  budzą  wątpliwości  zamawiającego,  może  on  zwrócić  się 


bezpośrednio  do  podmiotu,  który  jest  w  posiadaniu  informacji  lub  dokumentów  istotnych  w 

tym  zakresie  dla  oceny  spełniania  przez  wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu, 

kryteriów  selekcji  lub  braku  podstaw  wykluczenia,  o  przedstawienie  takich  informacji  lub 

dokumentów. 

art. 187 

W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców uszczegółowienia, 

wyjaśnienia  i  ulepszenia  treści  ofert  oraz  przedstawienia  informacji  dodatkowych,  z  tym  że 

niedopuszczalne  jest  dokonywanie  istotnych  zmian  w  treści  ofert  oraz  zmian  wymagań 

zawartych w opisie potrzeb i wymagań lub SWZ. 

art. 224 ust. 1 

1.  Jeżeli  zaoferowana  cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco 

niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  lub  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do 

możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  w 

dokumentach  zamówienia  lub  wynikającymi  z  odrębnych  przepisów,  zamawiający  żąda  od 

wykonawcy wyjaśnień, w tym złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu, lub 

ich istotnych części składowych. 

art.  226 ust. 1 pkt 7  

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: 

7) została złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 

16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji; 

art. 239 

1.  Zamawiający  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert 

określonych w dokumentach zamówienia. 

2.  Najkorzystniejsza  oferta  to  oferta  przedstawiająca  najkorzystniejszy  stosunek  jakości  do 

ceny lub kosztu lub oferta z najniższą ceną lub kosztem. 

Odwołanie podlegało oddaleniu z następujących powodów.  

Ad zarzutu naruszenia 

art. 128 ust. 4 i ust. 5 ustawy Pzp w związku z art. 116 ust. 2 ustawy 

Pzp  w  związku  z  art.  16  ustawy  Pzp  w  związku  z  art.  239  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz 

ewentualnego zarzutu naruszenia art. 116 ust. 2 ustawy Pzp w związku z art. 226 ust. 1 pkt 7 

us

tawy Pzp w związku z art. 16 ustawy Pzp w związku z art. 239 ust. 1 ustawy Pzp.  

Zarzut pierwszy dotyczący zaniechania wezwania Przystępującego Konsorcjum PGO 

do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  128  ust.  4  i  5  ustawy  Pzp  został  oddalony,  co 

spowodowało  konieczność  rozpoznania  przez  Izbę  zarzutu  ewentualnego,  dotyczącego 

zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  Konsorcjum  PGO,  który  również  został 

oddalony. W ocenie Izby zarzuty te nie zostały przez Odwołującego wykazane.  


Jak  wynika 

ze  stanowiska  Zamawiającego  zaprezentowanego  podczas  rozprawy 

(vide: 

str.  6  protokołu  posiedzenia  i  rozprawy  z  dnia  7  kwietnia  2022  r.),  Zamawiający  nie 

poczynił  w  dokumentacji  postępowania  zastrzeżenia,  że  pojazdy,  za  pomocą  których 

odbywać  się  będzie  odbiór  odpadów  nie  mogą  być  wykorzystywane  do  realizacji  innych 

zamówień. Zgodnie z przywołanym przez Zamawiającego podczas rozprawy §10 ust. 2 pkt 4 

wzoru  umowy 

„Odstąpienie od  umowy  przez  Zamawiającego  może  nastąpić  również, jeżeli 

Wykonawca odbiera odpady 

od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w czasie 

obsługiwania  Zamawiającego  oraz  przy  użyciu  tego  samego  sprzętu”,  zatem  możliwość 

odstąpienia od umowy aktualizuje się w sytuacji gdyby wykonawca w tym samym czasie, w 

jakim odsługuje Zamawiającego obsługiwał inny podmiot przy użyciu tego samego sprzętu. 

Ponadto,  jak  wynika  wprost  z  postępowania,  obowiązek  sporządzenia  harmonogramu 

odbioru  odpadów  spoczywa  w  tym  postępowaniu  na  wykonawcy.  Harmonogram  dla  gminy 

Dąbrówka już  został  ustalony,  co  wynika  z  Dowodu  nr  2  złożonego  przez  Przystępującego 

Konsorcjum  PGO.   

Odwołujący w treści  odwołania nie wykazał  natomiast  że dostosowanie 

harmonogramów,  aby  możliwa  była  realizacja  zamówienia  przy  pomocy  potencjalnie  tego 

samego taboru nie może mieć miejsca, twierdzenia wskazane w pkt 11 str. 8 uzasadnienia 

odwołania  Izba  uznała  za  gołosłowne.  Odnosząc  się  do  stanowiska  Odwołującego 

wskazanego w pkt 10 str. 7 

uzasadnienia odwołania, gdzie Odwołujący z zastrzeżenia SWZ 

tj.  „Uwaga!  Jeżeli  Wykonawca  składa  ofertę ma  więcej  niż  jedną  część,  to  Zmawiający  nie 

dopuszcza wykazania tej samej 

jednostki sprzętowej w więcej niż jednej części zamówienia” 

wywodzi,  że  nie  możliwe  jest  wykonanie  zamówienia  w  tym  postępowaniu  tymi  samymi 

pojazdami,  które  będą  realizowały  zamówienie  w  innej  gminie  Izba  wskazuje,  że 

postanowienia  SWZ  interpretować  należy  z  uwzględnieniem  ich  literalnego  brzmienia  i  nie 

jest  zasadnym  z  jednego  ograniczenia  wywodzić  kolejnego,  jeśli  wprost  nie  zostało  ono  w 

treści  SWZ  wyartykułowane.  Taka  interpretacja  postanowień  SWZ  była  by  interpretacją 

dowolną.  

Zarzut  ewentualny  również  się  nie  potwierdził,  po  pierwsze  jak  zostało  omówione 

wyżej  w  postępowaniu  nie  został  sformułowany  zakaz  wykonania  tego  zamówienia  przy 

użyciu taboru skierowanego również do realizacji innego zamówienia, pod warunkiem, że nie 

będzie się to odbywać w czasie gdy zgodnie z harmonogramem wykonawca ma obowiązek 

świadczyć usługę na rzecz Zamawiającego. Ponadto jak wynika z chronologii zdarzeń 17.12 

2021  r.  Przystępujący  Konsorcjum  PGO  złożył  w  gminie  Dąbrówka  wykaz  narzędzi, 

informacja o wyborze oferty Przystępującego Konsorcjum PGO miała miejsce 20.12.2021 r. 

Natomiast w tym postępowaniu otwarcie ofert miało miejsce 20.12.2021 r., zatem składając 

ofertę  w  tym  postępowaniu,  Przystępujący  Konsorcjum  PGO  nie  miał  jeszcze  zawartej 

umowy z gminą Dąbrówka, co nastąpiło dopiero 21 marca 2022 r. (vide: dowód nr 1 złożony 

przez Przystępującego Konsorcjum PGO).  


Ad zarzutu naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp 

w związku z art. 187 w związku z art. 16 

ustawy  Pzp

,  dotyczącego  zaniechania  wezwania  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny 

Przystępującego Konsorcjum PGO. 

W ocenie Izby Odwołujący nie zdołał wykazać, że cena powinna budzić wątpliwości 

Zamawiającego.  Trzeba  zauważyć,  że  chodzi  tu  o  przekonanie  zamawiającego.  Izba 

podziela  pogląd  wyrażony  w  orzecznictwie,  zgodnie  z  którym  taka  ocena  powinna  być 

dokonana  z  uwzględnieniem  obiektywnych  czynników,  w  tym  realiów  rynkowych  i  sytuacji 

danego wykonawcy. W tym miejscu 

przypomnieć należy, że Izba orzeka w granicy zarzutu, 

na  treść  którego  oprócz  wskazania  podstawy  prawnej  składa  się  też  przytoczenie 

okoliczności  faktycznych,  z  których  Odwołujący  wywodzi  skutki  prawne.  Zarzucając 

Zamawiającemu, że powinien był on powziąć wątpliwości co do ceny, Odwołujący powinien 

te okoliczności wykazać i uzasadnić. W ocenie Izby w tym zakresie Odwołujący nie sprostał 

ciążącemu na nim ciężarowi dowodu. Odnosząc się do argumentacji z pkt 22 uzasadnienia 

odwołania, Izba wskazuje, że Odwołujący kalkulując cenę oferty uczynił to w taki sposób, że 

uśrednił  wartość  za  każdy  rodzaj  odpadów  w,  natomiast  Przystępujący  Konsorcjum  PGO 

zróżnicował  cenę  w  zależności  od  frakcji  odpadów.  To  sprawia,  że  ofertę  Odwołującego 

ciężko jest porównać z pozostałymi ofertami. Rzeczywiście porównując ceny zaoferowane za 

szkło,  papier  i  zużyty  sprzęt  elektryczny i  elektroniczny widoczna  jest  na  pierwszy rzut  oka 

różnica  w  cenach.  Jednak  w  ocenie  Izby  Odwołujący  nie  wykazał,  że  obiektywnie  nie  jest 

możliwe wykonanie zamówienia za te ceny jednostkowe.  Argumentacja zaprezentowana w 

pkt  24  i  25  jest  og

ólna.  W  pkt  24  Odwołujący  wskazał  na  brak  przez  Przystępującego 

Konsorcjum  PGO  własnej  instalacji  i  konieczność  ponoszenia  kosztów  zagospodarowania 

odpadów  przez  podmioty  trzecie  ale  nie  wskazał  chociażby  potencjalnej  wysokości  tych 

kosztów  z  uwzględnieniem  sytuacji  Przystępującego  Konsorcjum  PGO.  Podobnie 

Odwołujący  nie  doprecyzował  argumentacji  wskazanej  w  pkt  25  uzasadnienia  odwołania, 

gdzie Odwołujący wskazał na konieczność pokonywania „znacznych odległości” do instalacji. 

Nie  jest  też  jasne  co  oznacza  „istotne  zwiększenie  kosztów  odbioru  i  transportu”,  o którym 

mowa  w  pkt  26.  Odnosząc  się  do  argumentacji  w  pkt  27  i  28  Izba  wskazuje,  że  to  iż  inny 

zamawiający  w  innym  postępowaniu  powziął  wątpliwości  co  do  ceny  oferty  nie  musi 

automatycznie  przesądzać,  że  Zamawiający  w  tym  postępowaniu  też  takie  wątpliwości 

powinien  był  mieć.  Odnotować  należy,  że  każde  zamówienie  rządzi  się  swoimi  zasadami  i 

każdy  przedmiot  zamówienia  ma  swoja  specyfikę  a  Odwołujący  nie  wykazał  aby  zasady  w 

obu  postępowaniach  były  tak  sformułowane  aby  postępowania  te  były  porównywalne. 

Argumentacja 

z pkt 31 uzasadnienia odwołania nie została poparta żadnym dowodem, jest 

to więc gołosłowne twierdzenie Odwołującego. Izba nie podważa, że zakwestionowane przez 

Odwołującego  pozycje  dotyczące  szkła,  papieru,  zużytego  sprzętu  są  istotnymi  częściami 


składowymi  ale  jednocześnie  wskazać  należy,  że  Odwołujący  nie  wykazał  za  pomocą 

dowodów,  które  złożył  aby  wątpliwym  było  wykonanie  zamówienia  przez  Przystępującego 

Konsorcjum  PGO  za  zaoferowaną  cenę.  Nie  jest  takim  dowodem  kalkulacja  własna 

Odwołującego  (vide:  Dowód  nr  5),  która  została  wykonana  w  oderwaniu  od  sytuacji 

Przystępującego  Konsorcjum  oraz  z  zastosowaniem  innej  metodologii  prezentacji  części 

składowych ceny, gdzie została wskazana średnia cena kosztu zagospodarowania odpadów 

selektywnych  ogółem  na  poziomie  350  zł.  Zatem  dowód  nie  koresponduje  w  ocenie  Izby  z 

zarzutem i ze sposobem prezentacji ceny w treści oferty.        

Ad 

zarzutu naruszenia art. 224 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 187 w związku z art. 16 

ustawy  Pzp,  dotyczącego  zaniechania  wezwania  do  wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny 

Przystępującego Partner.  

Zarzut podlegał oddaleniu jako nieuzasadniony i niewykazany. Uzasadnienie zarzutu 

zawarte w treści odwołania jest szczątkowe. W pkt 41 uzasadnienia Odwołujący powołał się  

odpowiednio  na  argumentacj

ę  zaprezentowaną  na  potrzeby  uzasadnienia  analogicznego 

zarzutu  sformułowanego  pod  adresem  Przystępującego  Konsorcjum  PGO,  natomiast  na 

rozprawie  na  prośbę  Izby  doprecyzował  które  konkretnie  fragmenty  tego  uzasadnienia 

należy  odnieść  do  Przystępującego  Partner,  jednak  w  ocenie  Izby  powinno  to  było  zostać 

wskazane już w treści odwołania. Ponadto zauważyć należy, że stanowisko zaprezentowane 

w  punktacji 

wskazanej  przez  Odwołującego  donosi  się  przede  wszystkim  do  oferty 

Przystępującego  Konsorcjum  PGO  a  nie  Przystępującego  Partner.  Nie  jest  natomiast  rolą 

Izby  domyślanie  się  treści  zarzutu.  To  Odwołujący  ma  precyzyjnie  wskazać  okoliczności 

faktyczne, z których wywodzi skutki prawne, a Izba ma to ocenić. W przypadku omawianego 

zarzutu argumentacja wskazana przez Odwołującego jest szczątkowa, a złożone odwody, w 

tym dowód nr 6 tj. kalkulacja własna Odwołującego donosząca się do oferty Przystępującego 

Partner,  nieprzekonująca.    Kalkulacja  ta  została  wykonana  w  oderwaniu  od  sytuacji 

Przystępującego  Partner  oraz  z  zastosowaniem  innej  metodologii  prezentacji  części 

składowych ceny i z tego względu nie może przedstawiać dla Izby wartości dowodowej.  

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.   

O kosztach 

postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy na podstawie art. 

575 ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019  ze 

zm.)  oraz  §  8  ust.  2  pkt  1  w  związku  §  5  pkt  1  i  2  lit  b)  w  związku  z  §  2  ust.  2  pkt  2 

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych 

rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu 

pobierania wpisu wysokości wpisu od odwołania (Dz. U. poz. 2437).  


Przewodniczący:      ……………………..…