Sygn. akt: KIO 725/22
WYROK
z 7 kwietnia 2022 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 5 kwietnia 2022
roku w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 14 marca 2022 r. przez odwołującego: wykonawców
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Bioselect Sp. z o.o. z siedzibą w
Rakowie, Z. Z.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo
Handlowo-
Usługowe „Z.” Z. Z. z siedzibą w Rakowie oraz J. i S. O. zamieszkałych w
Zapałowie w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Zakład Wodociągów i
Kanalizacji w Świlczy z siedzibą w Świlczy
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania z 7 marca 2022 r.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego: Zakład Wodociągów i Kanalizacji
w Świlczy z siedzibą w Świlczy i:
2.1 zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy), uiszczoną przez
odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 11 100 zł 00 gr (słownie:
jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania oraz
kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz.U.2021 r., poz. 1129 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………………..……………………………
Sygn. akt: KIO 725/22
U z a s a d n i e n i e
Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Świlczy z siedzibą w Świlczy (dalej: Zamawiający)
prowadzi na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. 2021 poz. 1129, dalej: Pzp
) postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
w trybie podstawowym pn.
: „Odbiór, transport i zagospodarowanie komunalnych osadów
ściekowych z oczyszczalni ścieków Świlcza - Kamyszyn”, numer referencyjny: ZWIK
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 11 lutego 2022 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod numerem
Ogłoszenie nr 2022/BZP 0006117/01.
14 marca 2022 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia: Bioselect
Sp. z o.o. z
siedzibą w Rakowie, Z. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Z.” Z. Z. z siedzibą w Rakowie oraz J. i S. O.
zamieszkałych w Zapałowie (dalej: Odwołujący), wnieśli odwołanie, w którym zaskarżyli
niezgodne z prze
pisami czynności i zaniechania Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie
art. 255 pkt 6 Pzp przez bezpodstawne unieważnienie postępowania, w sytuacji, gdy
okoliczność przywołana przez Zamawiającego jako podstawa unieważnienia nie stanowiła
w
ady postępowania, a tym bardziej wady, która stałaby na przeszkodzie zawarcia
niepodlegającej unieważnieniu umowy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienie czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego;
dokonania czynności ponownej oceny ofert.
Odwołujący wniósł ponadto o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania
odwoławczego proporcjonalnie do podniesionych zarzutów i idących za nimi żądań.
Odwołujący w piśmie procesowym z 4 kwietnia 2022 r. wniósł ponadto o dopuszczenie
i przeprowadzenie dowodu z
następujących dokumentów:
Sprawozdanie z badań nr SB/84390/08/2020,
Sprawozdanie z badań nr SB/84391/08/2020,
Sprawozdanie z badań nr SB/84395/08/2020,
Sprawozdanie z badań nr SB/84396/08/2020,
Sprawozdanie z badań nr SB/84397/08/2020,
Umowa o świadczenie usług odbioru i transportu komunalnych osadów ściekowych
z 7 sierpnia 2019 r. w Świlczy pomiędzy: PHU „Z.” Z. Z. z siedzibą
w Rakowi
e (członek konsorcjum Odwołującego), a Zamawiającym;
Umowa o świadczenie usług odbioru i transportu komunalnych osadów ściekowych
z 29 listopada 2019 r. w Świlczy pomiędzy: PHU „Z.” Z. Z. z siedzibą w Rakowie, a
Zamawiającym;
Umowa o świadczenie usług odbioru i transportu komunalnych osadów ściekowych
z 30 grudnia 2019 r. w Świlczy pomiędzy: PHU „Z.” Z. Z. z siedzibą w Rakowie, a
Zamawiającym.
W uzasadnieniu podniesionych
zarzutów Odwołujący wskazał:
Zamawiający 7 marca 2022 r. unieważnił postępowanie powołując się na art. 255 pkt 6 Pzp.
Zamawiający poinformował, że postępowanie było obarczone niemożliwą do usunięcia wadą
polegającą na nieprawidłowym opisaniu przedmiotu zamówienia. W rozdziale IV pkt 8 ppkt 7
SWZ
wskazano, że przed odbiorem odpadu strony umowy przekażą sobie aktualne wyniki
badań: Zamawiający wyniki badań komunalnych osadów ściekowych o kodzie 19 08 05,
a w
ykonawca wyniki badań gruntów, na których będą zagospodarowane komunalne osady
ściekowe wraz z określeniem dawki stosowania. Postanowienie to miało być sprzeczne
z § 2 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Środowiska z 6 lutego 2015 r. w sprawie komunalnych
osadów ściekowych warunkiem stosowania komunalnych osadów ściekowych. Przepis ten
nakazuje wykon
ywanie badań przez ich wytwórcę odpadów, zatem na gruncie postępowania
Zamawiającego.
Zamawiający uznał więc, że ww. postanowienie SWZ było postanowieniem wprowadzającym
w błąd, a ponadto nieprawidłowym w świetle brzmienia przepisów innych ustaw.
Zdan
iem Odwołującego nie zaistniała przesłanka unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, dlatego czynność unieważnienia postępowania dokonana przez
Zamawiającego była nieprawidłowa. Katalog przesłanek unieważnienia postępowania
ma charak
ter zamknięty, a przesłanki unieważnienia nie mogą być interpretowane
rozszerzająco. Podlegają one ścisłej wykładni, a ciężar udowodnienia ich zaistnienia,
zarówno w zakresie okoliczności faktycznych, jak i prawnych spoczywał na Zamawiającym,
a Zamawiający temu obowiązkowi nie sprostał.
Dla unieważnienia postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp musi wystąpić naruszenie
przepisów ustawy regulujących udzielanie zamówienia (wada postępowania). Dopiero ta
wada postępowania, ma skutkować niemożliwością zawarcia ważnej umowy w sprawie
zamówienia. Wada zaistniała w postępowaniu musi być na tyle istotna, że niemożliwe staje
się zawarcie ważnej umowy. Zamawiający nie wykazał spełnienia ani jednej z tych
przesłanek. Z literalnego brzmienia pisma informującego o unieważnieniu wynikało, że
Z
amawiający sam nie nabrał przekonania, czy kwestionowane postanowienie SWZ było tylko
nieprecyzyjne
i
przez
to
zaistniała konieczność unieważnienia, czy też dlatego, że postanowienie było niezgodne
z przepisami innych ustaw.
Z
amawiający nie określił jaki przepis prawa materialnego określony w Pzp został naruszony.
S
twierdził on ogólnie, że wada związana była z nieprecyzyjnym opisem przedmiotu
zamówienia, który to opis mógł zostać różnie zrozumiany przez wykonawców i przez to mieć
wpływ na sporządzenie oferty. Uwaga powyższa była jednak gołosłowna i nieuzasadniona.
Nie została wyjaśniona, ani tym bardziej uprawdopodobniona. Zamawiający nie przywołał
jakiegokolwiek przepisu prawa materialnego Pzp, który doznał uszczerbku w związku
z określonym postanowieniem SWZ i że uszczerbek ten miał wpływ na niemożność zawarcia
umowy.
§ 2 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Środowiska z 6 lutego 2015 r. w sprawie komunalnych
osadów ściekowych stanowi, że warunkiem stosowania komunalnych osadów ściekowych
jest wykonywanie przez ich wytwórcę badań, o których mowa w § 5 i 6, w tym pobieranie
próbek, w laboratoriach, o których mowa w art. 147a ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.). W § 5 i 6 tego przepisu mowa
jest
o badaniach metodami referencyjnymi osadów ściekowych (§ 5) i gruntów (§ 6). Wnioski,
które Zamawiający wyciągnął w piśmie z 7 marca 2022 r. „że to na wytwórcy osadów (tutaj:
Z
amawiającym) „ciąży obowiązek wykonania” nie tylko badań osadów, ale i badań gruntu,
na których mają być stosowane komunalne osady ściekowe”, wskazywały na potoczne
rozumienie przepisu rozporządzenia. Bowiem z tytułu, że to zamawiający odpowiada
za wykonanie badań nie wynikało, że byłby on zobowiązany do osobistego wykonania tych
badań i nie może ich zlecić, np. w postaci zamówienia publicznego. Tym bardziej,
że „wykonanie badań” przez Zamawiającego ma w istocie postać zlecenia ich wykonania
uprawnionemu laboratorium, o którym mowa w art. 147a ustawy z 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska. Kwestionowane przez Zamawiającego postanowienie SWZ
jakoby naruszające w sposób istotny przepisy prawa, sprowadzało się w istocie do tego,
który podmiot: Zamawiający, czy wykonawca zleci bezpośrednio uprawnionemu laboratorium
wykonanie stosownych badań. Przy czym zastrzec należy, że sama czynność zlecenia
będzie irrelewantna dla okoliczności, że odpowiedzialność za badania i ich wyniki spoczywać
będzie zawsze w pierwszej kolejności na Zamawiającym (art. 96 ust. 3 ustawy z 14 grudnia
r.
o odpadach) a wiarygodność samego badania związana jest ze statusem laboratorium,
opisanym w art. 147a Pzp
. Istotne jest także odróżnienie samej czynności zlecenia badania
od okoliczności, na czyją rzecz takie zlecenie nastąpi. Z przywołanego postanowienia
rozdziału IV pkt 8 ppkt 7 wynikało jedynie, że wykonawca przekaże wyniki gruntów,
co podkreśla wyłącznie techniczną formę czynności – przekazanie (wręczenie wyników)
przed odbiorem odpadów. Powyższe postanowienie w żadnym razie nie naruszało art. 96
ust. 3 ustawy z
14 grudnia 2012 r. o odpadach, który nakłada odpowiedzialność za
przeprowadzenie badań na zamawiającego. To z kolei pozwalało przyjąć wniosek, że
badania realizowane będą na rzecz Zamawiającego, a rozdział IV pkt 8 ppkt 7 SWZ w
żadnym razie nie uchylał tego wniosku.
Kwestionowane postanowienie SWZ to typowy element opisu na taki sam przedmiot
zamówienia, stosowany przez innych zamawiających. Celem wprowadzania takich
postanowień do poszczególnych SWZ jest wyłącznie uproszczenie i przyspieszenie procesu
zagospodarowywania osadów ściekowych. Na potwierdzenie powyższego Odwołujący
przytoczył odpowiednie fragmenty specyfikacji Wodociągów Raciborskich Sp. z o.o. na
odbiór i zagospodarowanie odpadów o kodach 19 08 01, 19 08 02, 19 08 05 oraz Miejskich
Wodociągów i Kanalizacji w Chodzieży Sp. z o.o.
28 marca 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego
oddalenie.
Uzasadniając swoje stanowisko Zamawiający wskazał m. in.:
Po otwarciu ofert, Zamawiający powziął informację, że postępowanie obarczone było niemożliwą
do usunięcia wadą polegającą na nieprecyzyjnym opisie przedmiotu zamówienia.
Rozdzia
ł IV pkt 8 ppkt 7 był sprzeczny z § 2 ust. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z 6 lutego
2015 r. w sprawie stosowania komunalnych osadów ściekowych. Zgodnie z tym
rozporządzeniem, to na wytwórcy osadów ciąży obowiązek wykonania badań gruntu, na których
mają być stosowane komunalne osady ściekowe, więc postanowienie w SWZ, że to „Wykonawca
przekaże wyniki badań gruntów... ” było niezgodny z obowiązującymi przepisami.
Nieprecyzyjnie opisany przedmiot zamówienia mógł mieć wpływ na wynik postępowania, gdyż
każdy z potencjalnych wykonawców powinien pozyskać informacje o istotnym znaczeniu
dla przygotowania oferty i jej obligatoryjnych elementach. Tak sporządzony opis przedmiotu
zamówienia, mógł również mieć wpływ na sporządzenie oferty, zaoferowanie innej usługi,
niż oczekiwana przez Zamawiającego oraz prawidłowe skalkulowanie ceny oferty. Ponadto
postanowienia SWZ
i opisu przedmiotu zamówienia nie mogły pozostawać w sprzeczności
z przepisami innych obowiązujących ustaw.
Przepisy art. 96 ustawy o odpadach regulują zasady i warunki odzysku komunalnych osadów
ściekowych polegających na ich stosowaniu na powierzchni ziemi lub wprowadzanie ich do gleby.
O
sad ściekowy jest surowcem potencjalnie niebezpiecznym, dlatego należy z nim postępować
według ściśle określonych zasad. Możliwości zagospodarowania osadów ściekowych precyzuje
ustawa o odpadach z
14 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 779) oraz rozporządzenie Ministra
Środowiska z 6 lutego 2015 r. w sprawie stosowania komunalnych osadów ściekowych. Dlatego
obowiązkowo przed zastosowaniem, osady należy zbadać, podobnie jak grunty, na które mają
trafić. Komunalne osady ściekowe mogą być przekazywane właścicielowi gruntów przez
wytwórcę tych osadów, który odpowiedzialny jest za przebadanie i prawidłowe ich zastosowanie.
Wytwórca powinien przekazać rolnikowi wyniki badań jakości osadów i gruntów oraz informacje o
dawkach osadów, które można stosować na poszczególnych gruntach. Obowiązkiem wytwórcy
komunalnych osadów ściekowych jest również pisemne powiadomienie Wojewódzkiego
Inspektora Ochrony Środowiska o zamiarze przekazania tych osadów użytkownikowi ziemi,
na której te osady mają być stosowane, na co najmniej 7 dni przed przekazaniem.
Zgodnie z art. 185 ustawy o odpadach, karze aresztu albo grzywny podlega wytwórca
komunalnych osadów ściekowych, który niezgodnie z art. 96 ust. 6 i 7, przed stosowaniem, nie
poddaje badaniom komunalnych osadów ściekowych oraz gruntów, na których osady te mają być
stosowane albo nie przekazuje wraz z komunalnymi osadami ściekowymi informacji o dawkach
osadów oraz wyników badań. Zamawiający winien działać w granicach prawa.
Brak w SWZ jednoznacznych
postanowień dotyczących opisu przedmiotu zamówienia, a
mających wpływ na sposób wyceny oferty był niedopuszczalny, bo wykonawcy mogliby
zaoferować różne usługi. Z tego też względu Zamawiający zadecydował o unieważnieniu
postępowania na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia
o zamiarze zawarcia umowy
, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie i piśmie procesowym
Odwołującego, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole,
ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 528 Pzp.
Przystępując do rozpoznania odwołania, Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 505 ust.
1 Pzp
, tj. istnienie po stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwości poniesienia przez niego szkody w wyniku kwestionowanych czynności
zamaw
iającego.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że zasługuje ono na uwzględnienie.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z dokumentacji postępowania,
ze szczególnym SWZ i dokumentów dotyczących uwzględnieniem uzasadnienia
unieważnienia postępowania.
Dokumenty
załączone do pisma procesowego Odwołującego z 4 kwietnia 2022 r. Izba
uznała za nieprzydatne dla rozstrzygnięcia – spór między stronami sprowadzał się do oceny
zgodności z prawem Rozdziału IV pkt 8 ppkt 7 SWZ i jej skutków. Z tego względu
okoliczność dysponowania przez Odwołującego wynikami określonych badań nie miała
znaczenia
w sprawie.
Izba ustaliła, co następuje:
Zgodnie z Sekcją VIII Ogłoszenia o zamówieniu termin składania ofert w postępowaniu
wyznaczony został na 25 lutego 2022 r., na godz. 10.00. W terminie tym złożone zostały
dwie oferty.
Osią sporu między stronami było zawarte w rozdziale IV SWZ (Opis przedmiotu zamówienia)
postanowienie zawarte w punkcie 8, ppkt 7:
„Przed odbiorem odpadu strony umowy przekażą sobie aktualne wyniki badań: Zamawiający
wyniki badań komunalnych osadów ściekowych o kodzie 19 08 05, a Wykonawca wyniki
badań gruntów, na których będą zagospodarowane komunalne osady ściekowe wraz z
określeniem dawki stosowania”.
7 marca 2022 r. Komisja przetargowa Zamawiającego rekomendowała unieważnienie
postępowania uznając, że powyższe postanowienie SWZ jest błędne w sposób skutkujący
niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu
umowy w s
prawie zamówienia publicznego.
W tym samym dniu Zamawiający upublicznił informację o unieważnieniu postępowania
na podstawie art. 255 pkt 6 Pzp.
W zakresie uzasadnienia dokonanej czynności
Zamawiający wskazał:
„Po otwarciu ofert, w trakcie trwania czynności badania, Zamawiający powziął informację,
że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą polegającą na
nieprecyzyjnym opisie przedmiotu zamówienia. W Specyfikacji Warunków Zamówienia w
Rozdziale IV pkt 8 ppkt 7) błędnie wskazano, że (...) przed odbiorem odpadu strony umowy
przekażą sobie aktualne wyniki badań: Zamawiający wyniki badań komunalnych osadów
ściekowych o kodzie 19 08 05, a Wykonawca wyniki badań gruntów, na których będą
zagospodarowane komunalne osady ściekowe wraz z określeniem dawki stosowania.
Zgodnie z § 2 ust. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2015 r. w sprawie
komunalnych
osadów
ściekowych
(Dz. U. z 2015 roku, poz. 257)
(…) Warunkiem stosowania komunalnych osadów ściekowych
jest wykonywanie przez ich wytw
órcę badań, o których mowa w § 5 i 6, w tym pobieranie
próbek, w laboratoriach, o których mowa w art. 147a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. -
Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.).
Zgodnie z przywołanym wyżej rozporządzeniem, to na wytwórcy osadów ciąży obowiązek
wykonania badań gruntu, na których mają być stosowane komunalne osady ściekowe.
Nieprecyzyjnie opisany przedmiot zamówienia ma wpływ na wynik przedmiotowego
postępowania, gdyż każdy z potencjalnych wykonawców powinien pozyskać informacje
o istotnym znaczeniu dla przygotowania oferty i jej obligatoryjnych elementach. Tak
sporządzony opis przedmiotu zamówienia, mógł mieć wpływ na sporządzenie oferty,
zaoferowanie innej usługi, niż oczekiwana przez Zamawiającego oraz prawidłowe
skalkulowanie ceny oferty. Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż zachodzi przesłanka
unieważnienia postępowania zgodnie z poniższym uzasadnieniem prawnym (…)”.
Wskazane w uzasadnieniu unieważnienia postępowania przepisy rozporządzenia Ministra
Środowiska z 6 lutego 2015 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych brzmią:
§ 2 ust. 5:
Warunkiem stosowania komunalnych osadów ściekowych jest wykonywanie przez ich
wytwórcę badań, o których mowa w § 5 i 6, w tym pobieranie próbek, w laboratoriach, o
których mowa w art. 147a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;
§ 5
Badania metodami referencyjnymi komunalnych osadów ściekowych obejmują
ustalenie:
wartości pH;
zawartości s.m. - wyrażonej w procentach masy komunalnych osadów
ściekowych;
zawartości substancji organicznej - wyrażonej w procentach s.m.;
zawartości azotu ogólnego, w tym azotu amonowego - wyrażonej w procentach
s.m.;
zawartości fosforu ogólnego - wyrażonej w procentach s.m.;
zawartości wapnia i magnezu - wyrażonej w procentach s.m.;
zawartości metali ciężkich: ołowiu, kadmu, rtęci, niklu, cynku, miedzi i chromu -
wyrażonej w mg/kg s.m.;
obecności bakterii chorobotwórczych z rodzaju Salmonella w 100 g osadu;
liczby żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp.
w kg s.m.
Badania metodami referencyjnymi komunalnych osadów ściekowych przeznaczonych
do stosowania
przeprowadza się z częstotliwością zależną od obciążenia
oczyszczalni ścieków, wyrażonego równoważną liczbą mieszkańców w rozumieniu
art.
ust.
pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 2233 i 2368
oraz z 2022 r. poz. 88), nie rzadziej niż:
raz na sześć miesięcy - przy równoważnej liczbie mieszkańców do 10 000;
2) raz na czt
ery miesiące - przy równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 10 000
do 100 000;
raz na dwa miesiące - przy równoważnej liczbie mieszkańców ponad 100 000.
Próbkę komunalnego osadu ściekowego, przeznaczoną do badań, o których mowa
w ust.
1, uzyskuje się przez połączenie i dokładne zmieszanie próbek pobranych w
tym samym czasie z różnych miejsc przeznaczonych do badań metodami
referencyjnymi komunalnych osadów ściekowych, przy czym liczba tych próbek
wynosi co najmniej:
przy objętości osadów ściekowych do 50 m
przy objętości osadów ściekowych powyżej 50 m
do 100 m
przy objętości osadów ściekowych powyżej 100 m
Metody referencyjne badań komunalnych osadów ściekowych określa załącznik nr 4
do rozporządzenia.
§ 6
Badania gruntów metodami referencyjnymi, na których mają być stosowane
komunalne osady ściekowe, obejmują ustalenie:
wartości pH;
zawartości fosforu przyswajalnego w przeliczeniu na P
O
(pięciotlenek fosforu),
jeżeli osad będzie stosowany w rolnictwie - wyrażonej w mg/100 g gleby;
zawartości metali ciężkich: ołowiu, kadmu, rtęci, niklu, cynku, miedzi i chromu -
wyrażonej w mg/kg s.m.
Badania gruntów wykonuje się każdorazowo przed skierowaniem danej partii
komunalnych osadów ściekowych do zastosowania na gruncie.
Próbkę gruntu do badań metodami referencyjnymi uzyskuje się przez zmieszanie
25 próbek pobranych w punktach regularnie rozmieszczonych na powierzchni
nieprzekraczającej 5 ha, o jednorodnej budowie i jednakowym użytkowaniu.
Próbki, o których mowa w ust. 3, pobiera się do głębokości 25 cm albo do
maksymalnej możliwej głębokości nie mniejszej niż 10 cm, jeżeli powierzchniowa
warstwa gleby jest mniejsza od 25 cm.
Metody referencyjne badań gruntów, na których mają być stosowane komunalne
osady ściekowe, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że unieważnienie postępowania z przyczyn
wskazanych w uzasadnieniu tej czynności z 7 marca 2022 r. było nieprawidłowe i nie
wypełniało przesłanek określonych w art. 255 pkt 6 Pzp. Zgodnie z tym przepisem
zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli postępowanie
obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Zamawiający uznał, że unieważnienie postępowania jest zasadne ze względu na fakt
sprzeczności przytoczonego wyżej § 2 ust. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z 6 lutego
2015 r. w sprawie komunalnych osadów ściekowych z Rozdziałem IV pkt 8 ppkt 7 SWZ.
Sprzeczność ta polegać miała na tym, że to wykonawca ma przekazać wyniki badań
gruntów, na których będą zagospodarowane komunalne osady ściekowe wraz z określeniem
dawki stosowania
, nie zaś – zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami rozporządzenia –
sam Zamawiający.
W ocenie Izby
powyższe wnioski Zamawiającego były błędne. § 2 ust. 5 przedmiotowego
rozporządzenia nie wprowadza żadnych ograniczeń, co do możliwości zlecenia realizacji
obowiązków wytwórcy odpadów innemu podmiotowi. Tym samym – jak słusznie twierdził
Odwołujący – w pełni możliwe jest, by Zamawiający powierzył np. wykonawcy przedmiotu
zamówienia realizację badań gruntu. Wykonawca wykonując badania musiałby zrobić
to w imieniu i na rzecz Zamawiającego i taki sposób realizacji postanowienia Rozdziału IV
pkt 8 ppkt
7 SWZ byłby w pełni prawidłowy.
Co istotne
– zgodnie z Rozdziałem IV pkt 4 SWZ:
„Wykonawca przy realizacji zadania musi przestrzegać przepisów ustawy z dnia 14 grudnia
2012 roku o odpadach (jednolity tekst: Dz. U. z 2021 r., poz. 779 z późniejszymi zmianami),
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 lutego 2015 roku w sprawie komunalnych
osadów ściekowych (Dz. U. z 2015 roku, poz. 257) oraz ustawy Prawo ochrony środowiska
z dnia 27 kwietnia 2001 roku (jednolity tekst: Dz. U. z 2021 r., poz. 1973 z późniejszymi
zmianami)
”.
Z tego też względu, skoro postępowanie adresowane jest do podmiotów profesjonalnych,
to przyjąć należy, że są one świadome (bądź powinny być) zakresu obowiązków
wynikających z przedmiotowego rozporządzenia. Wobec brzmienia Rozdziału IV pkt 8 ppkt 7
SWZ wykonawcy biorący udział w postępowaniu mieli podstawy zakładać, że ich
obowiązkiem będzie wykonanie badań gruntu w imieniu Zamawiającego. Biorąc pod uwagę
treść uzasadnienia unieważnienia postępowania można dość do wniosku, że Zamawiający
obawiał się tego, czy wykonawcy faktycznie w taki sposób zrozumieli zakres swoich
obowiązków wynikających z SWZ. Zamawiający wszak wskazał: „Nieprecyzyjnie opisany
przedmiot zamówienia ma wpływ na wynik przedmiotowego postępowania, gdyż każdy z
potencja
lnych wykonawców powinien pozyskać informacje o istotnym znaczeniu dla
przygotowania
oferty
i jej obligatoryjnych elementach. Tak
sporządzony opis przedmiotu zamówienia, mógł mieć
wpływ na sporządzenie oferty, zaoferowanie innej usługi, niż oczekiwana przez
Zamawiającego oraz prawidłowe skalkulowanie ceny oferty”. Żaden z wykonawców
zainteresowanych złożeniem oferty w postępowaniu nie zadał jakiegokolwiek pytania, co do
treści SWZ, zatem zakres obowiązków w ramach realizacji przedmiotu zamówienia nie budził
wątpliwości.
Dlatego też właściwy sposób rozumienia obowiązków wynikających z Rozdziału IV pkt 8
ppkt 7 SWZ
to kwestia oceny zgodności oceny ofert z SWZ. Sporne postanowienie SWZ nie
daje natomiast podstaw do uznania, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do
usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………