Sygn. akt: KIO 764/22
KIO 804/22
WYROK
z 7 kwietnia 2022 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Aldona Karpińska
po rozpoznaniu na rozprawie 5 kwietnia 2022 roku w Warszawie
odwołań wniesionych
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez wykonawcę Integrated Solutions Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie:
1. 18 marca 2022 r. (sygn. akt KIO 764/22),
2. 21 marca 2022 r. (sygn. akt KIO 804/22),
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Centrum Informatyki Resortu
Finansów z siedzibą w Radomiu, przy udziale wykonawcy Passus S.A. z siedzibą
w Warszawie
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO
764/22 i KIO 804/22 po stronie
zamawiającego,
orzeka:
1. Oddala oba
odwołania.
2. Kosz
tami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 764/22 obciąża odwołującego:
Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
00/100), uiszczo
ną przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Kosztami postępowania w sprawie o sygn. akt KIO 804/22 obciąża odwołującego:
Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
00/100), uiszczoną przez odwołującego z tytułu wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579
i 580 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………............…………………..……………
Sygn. akt: KIO 764/22
KIO 804/22
U z a s a d n i e n i e
Centrum Informatyki Resortu Finansów z siedzibą w Radomiu (dalej: Zamawiający) prowadzi
na podstawie przepisów ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2019 r., poz. 2019, dalej: Pzp)
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego pn.
„Dostawa oprogramowania do zbierania i analizy logów
systemowych klasy SIEM wraz z wdrożeniem i gwarancją”, nr postępowania:
PN/39/21/GWWF
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 27 października 2021 r.
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2021/S 209-546609.
KIO 764/22
18 marca 2022 r. wykonawca
Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
i zaniechania
Zamawiającego, zarzucając mu naruszenie art. 18 ust. 3 Pzp w związku
z art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2020 r. poz. 1913 ze zm., dalej: Uznk), przez zaniechanie zastosowania przepisu
i odtajnienie w całości treści wyjaśnień dotyczących sposobu wyliczenia ceny złożonych
przez Odwołującego 5 stycznia 2022 r. – a przez to ujawnienie informacji, które stanowiły
tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego, mimo, że Odwołujący w terminie określonym w
ustawie zastrzegł, że informacje nie mogą być udostępniane oraz należycie wykazał, że
zastrzeżone informacje zawarte w tych wyjaśnieniach dotyczące wysokości ustalonych
kosztów związanych z wykonaniem zamówienia, wysokości rezerw na ryzyka związane z
wykonaniem zamówienia, wysokości założonego zysku, oszacowania pracochłonności i
czasu zaangażowania personelu (w osobodniach) niezbędnego dla wykonania zamówienia
oraz oferty partnerów handlowych, stanowiły tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności odtajnienia informacji obejmujących:
a)
wysokość kosztów związanych z wykonaniem zamówienia, wysokości rezerw
na ryzyka związane z wykonaniem zamówienia, wysokości założonego zysku,
oszaco
wania pracochłonności i czasu zaangażowania personelu (w
osobodniach) niezbędnego dla wykonania zamówienia oraz oferty partnerów
handlowych, zawartych w wyjaśnieniach Odwołującego z 5 stycznia 2022 r. i
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołującego w rozumieniu art. 11
ust. 2 Uznk,
b)
nie
ujawniania
informacji
stanowiących
tajemnicę
przedsiębiorstwa
Odwołującego wskazanych w uzasadnieniu odwołania.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
8 marca 2022 r
. Zamawiający dokonał czynności odtajnienia informacji zastrzeżonych przez
Odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa w wyjaśnieniach ceny oferty z 5 stycznia
2022 r. wskazując, że uznał zastrzeżenie za nieskuteczne w rozumieniu Uznk. W ocenie
Odwołującego decyzja Zamawiającego była sprzeczna z przepisami Pzp. Odwołujący w
pełni wykazał zasadność zastrzeżenia.
Odwołujący w uzasadnieniu zastrzeżenia nieudostępniania informacji w sposób szczegółowy
opisał do czego konkurentom mogłaby przydać się wiedza na temat sposobu działalności
firmy, know-
how, w zakresie metodologii i kosztów oferty. Ponadto wskazał, że „Pozyskanie
tych informacji przez innych uczestników rynku skutkować będzie tym, że inni przedsiębiorcy
będą w stanie określić, z jaką konkurencją spotkają się w przyszłości, ze szczególnym
uwzględnieniem wysokości kalkulowanych cen. Umożliwia to innym podmiotom uzyskanie
przewagi konkurencyjnej, ocenę możliwości udziału w innych postępowaniach o udzielenie
zamówienia oraz udział w tych, w których Wykonawca nie mógłby brać udziału samodzielnie,
ewentualnie będzie mógł brać udział jedynie w oparciu o zasoby podmiotów trzecich. To
może doprowadzić do wielomilionowych strat związanych z potencjalnie utraconymi
umowami, które to Wykonawca mógłby zawrzeć, a które to nie zostałyby zawarte z powodu
uzyskania przez konkurencję informacji potencjalnie dających przewagę rynkową
Wykonawcy. Utrata tego know-
how może więc doprowadzić do utraty wysokiej pozycji
rynkowej Wykonawcy”.
I dalej, „informacje dotyczące wyliczenia ceny mają charakter indywidualnego rozwiązania
nie tylko w zakresie tego jednego postępowania o udzielenie zamówienia, ale mogą być
w przyszłości wykorzystane do skalkulowania innej oferty. Ewentualne różnice pomiędzy
przedmiotem świadczenia w niniejszym zamówieniu oraz potencjalnymi transakcjami
w przyszłości także nie obalają uzasadnienia zastrzeżenia, ponieważ wykorzystanie nawet
minimalnego zakresu przedmiotowego opartego o rozwiązanie stosowane w tym
postępowaniu uzasadnia w pełni dokonywane zastrzeżenie – istotą jest dążenie Wykonawcy
do zapewnienia sobie możliwości wyłącznego dysponowania opracowanymi przez siebie
metodami kalkulacji cen.
Zastrzeżone informacje zapewniają Wykonawcy przewagę konkurencyjną nie tylko
w przedmiotowym postępowaniu, ale również na potrzeby kolejnych podobnych zamówień.
Tajemnicą przedsiębiorstwa Wykonawcy jest nie tylko dostosowanie metod kalkulowania cen
do wymagań Zamawiającego dotyczących przedmiotu zamówienia w tym konkretnym
postępowaniu, ale i stosowane metody same w sobie. Poznanie przez inne podmioty
przyjętych przez Wykonawcę metod kalkulacji cen sprawi, że zniknie przewaga
konkurencyjna Wykonawcy w kolejnych postępowaniach, co może spowodować straty
Wykonawcy czy też uniemożliwić mu uzyskanie kolejnych zamówień”.
Odwołujący podkreślił, że w uzasadnieniu zastrzeżenia nieudostępniania informacji w
sposób szczegółowy opisał działania, jakie z należytą starannością podjął w celu utrzymania
zastrzeganych informacji w poufności.
Wskazał ponadto, że treść wyjaśnień, jako zawierająca informacje stanowiące jego
tajemnicę przedsiębiorstwa była chroniona zgodnie z wewnętrznymi procedurami
bezpieczeństwa obowiązującymi u Wykonawcy. Odwołujący stwierdził, że „W praktyce
informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa są chronione u Wykonawcy przez
przechowywanie papierowych egzemplarzy dokumentów zawierających dane stanowiące
tajemnicę przedsiębiorstwa w pomieszczeniach, do których dostęp jest kontrolowany
(pomieszczenia są chronione i monitorowane, można się do nich dostać jedynie z
wykorzystaniem przepustki), jak i w formie elektronicznej przez umieszczenie informacji na
no
śnikach danych zabezpieczonych przed nieuprawnionym dostępem za pomocą haseł, a
także odpowiednim oprogramowaniem (DLP, antywirusowym, firewall). Zastrzeżone
informacje nie są dostępne dla większości pracowników Wykonawcy. Wykonawca podjął
konieczne działania w celu zachowania poufności tych informacji i dokumentów, w
szczególności przez ograniczenie dostępu tylko dla uprawnionych pracowników lub
współpracowników, zobowiązanych do zachowania tajemnicy. Wszyscy pracownicy i
współpracownicy Wykonawcy zostali poinformowani o poufnym charakterze ww. informacji.
Wykonawca podjął również działania gwarantujące zachowanie poufności informacji w
kontaktach z k
ontrahentami i klientami. Osoby zwykle zajmującym się tym rodzajem
informacji w toku normalnych czynności, korzystając z powszechnie dostępnych technik i
mediów, nie mogą się zapoznać z treścią zastrzeżonych informacji”.
Faktu,
że do uzasadnienia zastrzeżenia nieudostępniania informacji nie został załączony
wyciąg z dokumentów regulujących zasady ochrony informacji w przedsiębiorstwie
Odwołującego, nie można było uznać za uchybienie podważające skuteczność zastrzeżenia.
Wobec szczegółowego opisania działań podejmowanych przez Odwołującego w celu
utrzymania informacji w poufności, ewentualny wyciąg z polityk bezpieczeństwa stanowiłby
powtórzenie opisu podejmowanych działań.
4 kwietnia 2022 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie i wniósł o jego oddalenie.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Zamawiający wskazał m. in.:
W postępowaniu ofertę złożyło trzech wykonawców, Odwołujący, Przystępujący oraz
wykonawca Integrity Partners Sp. z o.o.
21 grudnia 2021 r. Zamawiający wezwał Odwołującego, do wyjaśnień rażąco niskiej ceny.
W piśmie z 5 stycznia 2022 r., Odwołujący udzielił wyjaśnień, których treść zastrzegł jako
tajemnicę przedsiębiorstwa.
Po przenalizowaniu treści złożonych przez Odwołującego wyjaśnień, w szczególności części
oznaczonej jako: „Zastrzeżenie Tajemnicy Przedsiębiorstwa”, Zamawiający uznał,
że Odwołujący nie dokonał zastrzeżenia skutecznie, bowiem nie wykazał, że wypełnione
zostały ustawowe przesłanki, o których mowa w art. 11 ust. 2 Uznk, do której odsyła,
w zakresie definicji tajemnicy pr
zedsiębiorstwa, art. 18 ust. 3 Pzp.
Jako tajemnicę przedsiębiorstwa Odwołujący zastrzegł całość wyjaśnień RNC wraz
z załącznikami. W treści wyjaśnień Odwołujący przedstawił informacje dotyczące m.in.:
− liczby osób, które miałyby wziąć udział w realizacji zamówienia;
− kosztów pracy tych osób;
− kosztów oprogramowania według ofert podwykonawców;
− statusu partnerskiego nadanego przez podwykonawców;
− tabeli podsumowującej, zawierającej kosztorys realizacji zamówienia podstawowego
oraz prawa opcji.
W
treści wyjaśnień brak było informacji, które wskazywałyby na jakiś szczególny, specyficzny
jedynie dla Odwołującego sposób kalkulacji oferty, wypracowany w ramach funkcjonowania
przedsiębiorcy na rynku. W szczególności brak jest podstaw do stwierdzenia, że znajomość
wyc
eny poszczególnych zadań, które jak wskazał sam wykonawca wynikały z Umowy,
mo
głyby posłużyć innym wykonawcom w przyszłości, w celu uzyskania przewagi
konkurencyjnej. W treści wyjaśnień Odwołujący nie przedstawił bowiem żadnej szczególnej
metody czy opraco
wanego przez siebie unikalnego wzoru służącego do formułowania ofert,
a jedynie wskaz
ał rozbicie ceny na poszczególne koszty. Realia rynku zmieniają się na tyle
często (co przyznają sami wykonawcy), że koszty te mogą się zdezaktualizować nawet tuż
po zaw
arciu umowy. Również same zamówienia publiczne mają różne zakresy i są
udzielane w różnych momentach czasowych. Konkurencyjnym wykonawcom trudno byłoby
ustalić jakiś wzór, którym posługuje się Odwołujący przy wycenach i posłużyć się nim przy
następnym bliżej niesprecyzowanym postępowaniu. Tym bardziej, że Odwołujący takiego
wzoru nie
zaprezentował.
Odwołujący stwierdził, że możliwość wykorzystania nawet minimalnego zakresu informacji,
powinna uzasadniać objęcie tych informacji ochroną należną tajemnicy przedsiębiorstwa.
Jednak o
gólne stwierdzenie, że ochronie podlega bliżej nieokreślony zakres informacji
wskazany hasłowo (np. kalkulacja oferty), przy jednoczesnym zastrzeżeniu całości
wyjaśnień, nie pozwalał Zamawiający na identyfikację, które informacje Odwołujący miał na
myśli oraz powiązanie ich z odpowiednim fragmentem uzasadnienia. Jeśli Odwołujący chciał
zastrzec informacje dotyczące części składowych ceny (chociaż w ocenie Zamawiającego,
na podstawie przedstawionego uzasadnienia, również w tym zakresie należałoby uznać
zastrzeżenie za nieskuteczne), to powinien ograniczyć zastrzeżenie właśnie do tych
informacji i jedynie do ich odnosić treść uzasadnienia oraz przedstawić odpowiednie dowody.
Tymczasem Odwołujący objął zastrzeżeniem pełną treść dokumentów, w tym samą treść
uzasadnienia.
Odwołujący wskazał ponadto, że podjął szereg działań mających na celu zachowanie
danych znajdujących się w wyjaśnieniach w poufności. Odniósł się on w tym zakresie
wyłącznie do Uchwały Nr 2/2016 Zarządu spółki Integrated Solutions Sp. z o. o. z 31 marca
2016 r. w sprawie uchwa
lenia Polityki bezpieczeństwa informacji w Integrated Solutions Sp.
z o. o. oraz załącznika do tej uchwały pn. „Polityka bezpieczeństwa informacji w Integrated
Solutions Sp. z o. o.”. Twierdzenia te były gołosłowne. Odwołujący nie złożył
Zamawiającemu wskazanej polityki. Zamawiający nie miał więc możliwości zweryfikowania
prawdziwości słów Odwołującego, a w konsekwencji nie mógł stwierdzić, że spełniła się
przesłanka podjęcia działań w celu zachowania danych w poufności.
Odwołujący uzasadnił tajemnicę przedsiębiorstwa zawartą w wyjaśnieniach innym
dokumentem, który także został objęty taką tajemnicą. Niemniej jednak z niewiadomych
przyczyn nie załączył on tego dokumentu do uzasadnienia i w konsekwencji uniemożliwił
Zamawiającemu zakwalifikowanie danej informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa z uwagi
na ww. wewnętrzne regulacje. Odwołujący nie przedstawił również dowodów na pozostałe
przywołane w uzasadnieniu okoliczności, tj. że wszyscy pracownicy zostali poinformowani
o poufnym charakterze
informacji oraz, że pracownicy zostali zobowiązani do zachowania
poufności – w tym zakresie Odwołujący mógł przedstawić chociażby zanonimizowane
zobowiązanie.
KIO 804/22
21 marca 2022 r.
Odwołujący Integrated Solutions Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, wniósł
kolejne
odwołanie i zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp przez:
Odrzucenie oferty Odwołującego z uwagi na niezgodność treści oferty Odwołującego,
podczas gdy taka niezgodność nie zachodziła, ze względu na błędne przyjęcie przez
Zamawiającego, że Odwołujący nie zaoferował wymaganych przez Zamawiającego
następujących funkcjonalności:
a)
tworzenie reguł korelacyjnych przy użyciu zarówno narzędzi graficznych GUI,
jak i języka zapytań charakterystycznego dla danego systemu SIEM (Pkt 6.2
OPZ),
b)
utworzenie alarmu lub zwiększenie współczynnika ryzyka związanego z obiektem
uczestniczącym w zdarzeniu (użytkownik, host, port, itp.) (Pkt 6.5 OPZ),
c)
mechanizmy zarządzania incydentami (Pkt 6.6 OPZ),
d) m
ożliwość automatycznego reagowania na zdarzenie oraz powiadamiania
administratorów (Pkt 6.7 OPZ),
e) podejmowanie automatycznych akcji lub alarmowanie (Pkt 6.17 OPZ),
f)
współpraca z framework „Mitre ATT&CK” (Pkt 6.20 OPZ),
z uwagi na to, że wykonawca, w ocenie Zamawiającego, zaoferował zbyt małą
wielkość logów dla Systemu zbierania i analizy logów w module ESM Standard
Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager
Standard Edition 5 000 EPS SW E-LTU mimo,
że wykonawca zaoferował
wystar
czającą wielkość logów dla modułu ESM Standard Edition EPS – New Model –
Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager Standard Edition 5 000 EPS SW E-
LTU, tj. 250
GB/dzień, a moduł ten zapewniał wszystkie wyżej wymienione
funk
cjonalności;
2. Zaniechanie od
rzucenia oferty wykonawcy Passus S.A. (dalej: Przystępujący) jako
niezgodnej z warunkami zamówienia z uwagi na to, że wykonawca ten zaoferował
licencje terminowe (licencja terminowa -
ang. „term license”), tj. - Splunk Enterprise -
Term License, Splunk Enterprise Security - Term License (Pkt 4 Formularza Oferta
wykonawcy Passus) na oferowane oprogramowanie podczas, gdy zgodnie z § 4 ust.
1 IPU Zamawiający oczekiwał zaoferowania licencji bezterminowych.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. u
nieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2. u
nieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
3. o
drzucenia oferty Przystępującego z uwagi na to, że jej treść jest niezgodna
z wa
runkami zamówienia;
4. dokonania ponownej czyn
ności badania i oceny ofert, z uwzględnieniem oferty
Odwołującego
5. d
okonanie ponownej czynności wyboru oferty najkorzystniejszej z uwzględnieniem
oferty Odwołującego.
W toku posiedzenia niejawnego, ze
względu na unieważnienie czynności wyboru
najkorzystnie
jszej oferty 1 kwietnia 2022 r., Odwołujący oświadczył, że wycofuje zarzut nr 2
odwołania.
W uzasadnieniu podtrzymanego zarzutu
odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Dla odrzucenia oferty, z uwagi na ni
ezgodność jej treści z warunkami zamówienia, konieczne
było stwierdzenie tej niezgodności w odniesieniu do konkretnych warunków zamówienia.
W okolicznościach sprawy nie zaistniała niezgodność oferty Odwołującego z żadnymi
z wymagań określonych w warunkach zamówienia.
Zamawiający stwierdził, że uznaje treść oferty za niezgodną z warunkami zamówienia z
uwagi na to, że „dla funkcjonalności wymaganych w punktach 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17, 6.20
OPZ nie są spełnione warunki ilościowe, a w konsekwencji także jakościowe wymagane
przez Zamawiającego” z uwagi na to, że „zaproponowany sposób licencjonowania powoduje
brak możliwości korzystania z ww. funkcjonalności dla wymaganych przez Zamawiającego
10 000 EPS”. Jednak żadne z wymagań określonych w ww. punktach OPZ nie odnosiło
się do szczególnej pojemności systemu SIEM (wielkości logów), stąd nie można było uznać,
że dla spełnienia tych wymagań zaoferowany system musiał mieć określoną, szczególną
wielkość logów, w tym wyrażoną w konkretnych jednostkach np. EPS (Event per second –
zdarzenie na sekundę).
Skoro tak, dla
oceny zgodności zaoferowanego przez Odwołującego Systemu, pod kątem
wskazanych wyżej wymagań, należało przyjąć ogólne wymagania dla systemu określone
prz
ez Zamawiającego w pkt 1) we wstępnej części Tomu III SWZ (OPZ), zgodnie z którym
przedmiotem zamówienia podstawowego była dostawa i wdrożenie systemu do zbierania
i analizy logów klasy SIEM dla wielkości logów 10 000 EPS, 250 GB/dzień lub równoważne
w i
lości zbierania logów z 50 000 hostów (serwer / stacja robocza).
Wymagania
powyższe dotyczyły parametrów Systemu (wielkości logów), a nie sposobu
licencjonowania produktów składających się na System. Zamawiający określił parametry
pojemności systemu za pomocą różnych jednostek, co wynikało nie tylko z treści wyżej
przytoczonego postanowienia OPZ,
lecz również z odpowiedzi Zamawiającego, w których
stwierdził on, że dopuścił aby informacje w zakresie danych do zbierania logów określono
w różnych jednostkach z zastrzeżeniem spełnienia wymagania przeliczalności do EPS
lub
GB/dzień (odp. nr 39 z 16 listopada 2021 r.).
Wynika
ło to również z uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego, w którym Zamawiający
stwierdził, że „wskazał na trzy jednostki w jakiej wyrażona ma być wielkość logów: EPS,
GB/dzień, ilość hostów”. W konsekwencji, należało przyjąć, że każda z wielkości
ws
kazanych w pkt 1 OPZ, była odrębną wartością, wyrażoną w różnych jednostkach, choć
opisującą ten sam parametr.
Zamawiający nie oczekiwał, że oferowane systemy będą spełniać parametr łącznie
we wszystkich jednostkach. Nie było racjonalnych podstaw po stronie wykonawcy,
aby traktować wartości wyrażone w różnych jednostkach łącznie, skoro były one, ze swojej
istoty, używane zamiennie. Przeczyły temu również oświadczenia dokonywane przez
Zamawiającego w toku postępowania. W konsekwencji zaoferowanie przez wykonawcę
Systemu, który spełniał wymaganie wielkości logów wyrażone w dowolnej jednostce - albo
w EPS, albo w
GB/dzień - oznaczało, że System jako taki był zgodny z wymaganiami
Zamawiającego w zakresie wielkości logów.
Odwołujący zaoferował produkt spełniający wymagania Zamawiającego, gdyż licencja ESM
Standard Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager
Standard Edition 5 000 EPS SW E-LTU
była przeliczalna na 250 GB/dzień, a zatem wprost
zgodna z wymaganiami określonymi w pkt 1 OPZ.
Skoro zaoferowana licencja spełniała wymaganie 250 GB/dzień, to spełniała też wymagania,
co do parametru wielkości logów. W konsekwencji, jeśli ilościowo oferta spełniała wymagania
Zamawiającego, należało uznać, że wymagania zostały spełnione również jakościowo, gdyż
Zamawiający nie wskazywał, że zaoferowane oprogramowanie nie spełniało samo z siebie
poszczególnych funkcjonalności, a jedynie twierdził, że nie były one spełnione, z uwagi
na - w jego ocenie -
zbyt małą wielkość logów.
B
łędna ocena Zamawiającego, co do wielkości logów, wynikła być może z tego, że kierując
swoje wezwania do wyjaśnień dotyczące treści oferty do Odwołującego skupił się jedynie
na wielkości wyrażonej w EPS, nie weryfikując, czy zaoferowana licencja była zgodna
z wymaganiami wyrażonymi w innych jednostkach, które określił przecież sam Zamawiający.
Wykonawca odnosił się do pytań Zamawiającego dlatego też wyjaśnienia dotyczyły wartości
EPS, a nie jej przeliczenia na GB
/dzień.
Gdyby Zamawiający określił wielkość 500 GB/dzień, to wykonawca zaoferowałby wyższą
licencję, zamiast licencji ESM Standard Edition EPS – New Model – Perpetual-ArcSight
Enterprise Security Manager Standard Edition 5 000 EPS SW E-LTU.
Zamawiający nie mógł
stwierdzić niezgodności treści oferty Odwołującego z warunkami zamówienia ze względu
na to, w jakim modelu licencyjnym została zapewniona obsługa przez System wymaganej
przez Zamawiającego wielkości logów, tj. 250 GB/dzień.
4 kwietnia 2022
r. Zamawiający złożył pisemną odpowiedź odwołanie. W zakresie zarzutu
nr 1 odwołania Zamawiający wniósł o jego oddalenie i wskazał m. in.:
Po przenalizowaniu treści złożonych przez Odwołującego wyjaśnień ceny oferty z 5 stycznia
2022 r., Zamawiaj
ący 17 stycznia 2022 r., wezwał Odwołującego, w trybie art. 223 ust. 1
Pzp
, do wyjaśnienia rozbieżności w zakresie oferowanych licencji zapewniających korelację
5000 EPS, zgodnie z wyjaśnieniami z 5 stycznia 2022 r. a deklaracją wykonawcy złożoną w
ofercie, gdzie wskazano na licencję o ilości EPS wynoszącą 10 000.
Po zapoznaniu
się z udzielonymi 21 stycznia 2022 r. wyjaśnieniami, 2 lutego 2022 r.
Zamawiając ponownie wezwał Odwołującego, w trybie art. 223 ust. 1 Pzp do wyjaśnienia
oferty, zadając szereg dodatkowych pytań.
9 lutego 2022 r. Odwołujący odpowiedział na wezwanie i na podstawie tej odpowiedzi oraz
w związku z treścią złożonej przez Odwołującego oferty i wyjaśnieniami ceny oferty,
Zamawiający stwierdził, że oferta Odwołującego nie spełniała wymogów SWZ, w związku
z czym odrzucił ją na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp.
W złożonej 29 listopada 2021 r. ofercie Odwołujący zaoferował system ArcSight, na 10 000
EPS producenta Micro Focus.
W
treści wyjaśnień ceny oferty, Odwołujący wskazał części składowe zaproponowanego
Systemu, tj. oprogramowanie:
1. ESM Standard Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security
Manager Standard Edition 5 000 EPS SW E-LTU,
2. Logger Standard Edition EPS
– New Model – ArcSight Logger Standard Edition 10
000 EPS SW E-LTU.
Po analizie przesłanych wyjaśnień RNC Zamawiający powziął wątpliwość odnośnie
spełnienia przez zaoferowane rozwiązanie wymagań postawionych przez Zamawiającego w
OPZ.
Zamawiający ustalił, że rozwiązanie zaoferowane przez Odwołującego zapewnia możliwość
wykorzystania wymaganych funkcjonalności, określonych w punktach 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17,
6.20 OPZ, na poziomie niższym niż wymagane przez Zamawiającego w OPZ.
Zaproponowane przez Odwołującego rozwiązanie zakładało bowiem zapewnienie ww.
funkcjonalności wyłącznie dla 50% logów (EPS-ów) z wymaganych przez Zamawiającego 10
000 EPS, z uwagi na fakt zaoferowania licencji 5000 EPS dla ESM Standard Edition EPS
–
New Model
– Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager Standard Edition 5000 EPS
SW E-
LTU, która to licencja miała zapewniać wskazane w pkt 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17, 6.20
OPZ funkcjonalności.
Mając na uwadze powyższe wątpliwości Zamawiający na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp
17 stycznia 2022 r.
skierował do Odwołującego wezwanie o wyjaśnienie treści złożonej oferty
w celu ustalenia zgodności treści oferty z wymaganiami zawartymi w OPZ. W wezwaniu
Zamawiający wskazał na konieczność wyjaśnienia przez Odwołującego rozbieżności
pomiędzy deklaracją Odwołującego złożoną w formularzu ofertowym, gdzie wskazano
rozwiązanie zapewniające licencje gwarantujące realizacje funkcjonalności dla 10 000 EPS,
a treścią złożonych wyjaśnień RNC, w treści których Odwołujący zaproponował rozwiązanie
gwarantujące realizację ww. funkcjonalności dla 5000 EPS.
W odpowiedzi Odwołujący pismem z 21 stycznia 2022 r. wskazał, że: „Rodzaj
zaoferowanych licencji dla ArcSight Logger Standard Edition w ilości 10 000 EPS wynika
wprost z wymagań OPZ ilościowych, natomiast rodzaj licencji ArcSight Enterprise Security
Manager Standard Edition w ilości 5000 EPS został dobrany przez Wykonawcę na
podstawie wymagań funkcjonalnych OPZ, pytań i odpowiedzi Zamawiającego co do zakresu
prac, naszych najlepszych praktyk, doświadczenia i metodyki wdrażania systemów klasy
SIEM wraz
z budowaniem UseCasów bezpieczeństwa w oparciu o surowe dane wejściowe
ich filtrowanie, normalizacje i wykorzystanie do korelacji w czasie rzeczywistym. Tym samym
Wykonawca oraz Producent, mając największą wiedzę o swoich produktach, dobrali
konfigurację w pełni spełniającą wszystkie wymogi OPZ”.
Zamawiający ponownie wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień pismem z 2 lutego
r. W wezwaniu wskazano na konieczność doprecyzowania wcześniej udzielonych
wyjaśnień w odniesieniu do funkcjonalności opisanych w punktach 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17,
6.20 OPZ, dla których Odwołujący w ramach zaproponowanego rozwiązania zaoferował
licencje ESM Standard Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security
Manager Standard Edition 5000 EPS SW E-
LTU odpowiadające za realizację ww.
funkcjonalności.
W złożonych wyjaśnieniach z 9 lutego 2022 r. Odwołujący wskazał m.in., że: „(…) EPS
podawany jest przez Zamawiającego jako ruch maksymalny występujący w ciągu dnia pracy
/ szczytu (nie mówimy tutaj o piku związanym z atakami itp. nietypowym ruchem). Bazując
na doświadczeniu Wykonawcy i Producenta 10 000 EPS z wybranych źródeł nie jest
generowane praktycznie nigdy w trybie ciągłej pracy - przez 24 godziny/365 dni w roku.
Typowo jest to ruch wy
stępujący maksymalnie w połowie tego okresu a w drugiej połowie
typowo stanowi 50% a niekiedy nawet 20%. Licencjonowanie systemu Micro Focus liczone
jest jako mediana
z ostatnich 45 dni co jest dodatkową korzyścią dla Zamawiającego
bo finalnie jego ruch w
godzinach szczytu może być nawet 2-3 krotnie wyższy niż maksimum
zakładane przez Zamawiającego podczas, gdy w godzinach nocnych spada do 20-30
procent”.
Odwołujący błędnie założył maksymalny ruch występujący w ciągu dnia pracy, kierując się
własnymi, indywidualnymi przekonaniami, niemającymi poparcia w OPZ. W dokumentacji
zamówienia w żadnym miejscu nie wskazano na dopuszczalność takiej interpretacji
w st
osunku do zamawianego Systemu. Zamawiający miał świadomość sposobu
licencjonowania produktów, co jednak nie zmieniało jego pierwotnej potrzeby, która została
precyzyjnie wyartykułowana w OPZ. Tym samym Zamawiający wymagał Systemu, który
będzie w stanie obsłużyć wymaganą w dokumentacji postępowania ilość EPS-ów bez
względu na porę dnia. Niedopuszczalne było, aby Odwołujący samodzielnie decydował i
zmieniał potrzeby Zamawiającego określone w dokumentacji postępowania.
Wobec powyższego Odwołującego zaoferował System skonstruowany w oparciu o
założenia, które nie były ujęte w dokumentacji zamówienia i niezgodny z treścią tej
dokumentacji -
co niejako sam przyznaje w treści udzielonych wyjaśnień.
W wyjaśnieniach z 9 lutego 2022 r. Odwołujący stwierdził, że:
„Na bazie zamówienia podstawowego zaplanowany jest przez Zamawiającego ruch
do platformy na poziomie 10 000 EPS do 500 GB/d
zień. Do platformy Arcisght ESM będzie
kierowany ruch wyselek
cjonowany w ilości ~250 GB/dzień odpowiadający 5000 EPS, które
wynikają ze sprawdzenia przez Wykonawcę potrzeb SWZ”.
Zamawiający podkreślił, że takie wymienne stosowanie jednostek EPS i GB/Dzień było
nieprawidłowe, bowiem jednostki te nie są wymienne i są różnie rozumiane i stosowane
w przypadku różnych producentów oprogramowania i w zakresie odmiennych licencji.
Zamawiający mając na uwadze różne sposoby licencjonowania produktów SIEM w opisie
przedmiocie zamówienia uwzględnił wszystkie 3 sposoby licencjonowania występujące
na rynku, tj. wskazał na trzy jednostki w jakiej wyrażona ma być wielkość logów: EPS,
GB/dzień, ilość hostów. Taki sposób skonstruowania OPZ miał zapewnić możliwie
najszerszą konkurencyjność i zapobiec wykluczeniu produktów któregokolwiek z
producentów występujących na rynku, ale nie oznaczał on, że jednostki te można było
swobodnie przeliczać w danej licencji.
Jednostka EPS
– określa dopuszczalną ilość dostarczanych i przetwarzanych logów
do systemu SIEM
na sekundę. Skrót EPS oznacza: Events Per Second – czyli każdy
wysłany log, niezależnie od jego wielkości jest liczony jako oddzielne zdarzenie. Z kolei
jednostka
GB/dzień - określa dopuszczalną wielkość dostarczanych i przetwarzanych logów
w systemie SIEM w ciągu doby. Wielkość logów jest określana w gigabajtach w ciągu doby i
oznac
za średnią ilość danych przesłanych i przetwarzanych w systemie SIEM. Natomiast
jednostka ilość hostów - określa ile urządzeń może przesyłać logi do systemu SIEM. W tym
przypadku ilości przesyłanych zdarzeń lub ich wielkości nie mają znaczenia.
Do analizy
potrzeb, na etapie przygotowywania zamówienia, Zamawiający brał pod uwagę
m.in. sposoby licencjonowania produktów takich jak:
MicroFokus (ArcSight) licencjonowanie w ilości zdarzeń - EPS, 10 000 EPS,
2. IBM (QR
adar) licencjonowanie w ilości zdarzeń - EPS, 10 000 EPS,
3. SPLUNK -
licencjonowanie w pojemności danych 250 GB/dzień,
SecureVisio licencjonowanie w ilości podłączonych urządzeń 50 000 hostów (serwer /
stacja robocza).
O
ferta złożona przez Odwołującego, zgodnie z formularzem ofertowym została wprost
określona w EPS zgodnie z warunkami licencjonowania właściwymi dla producenta
wskazanego przez Odwołującego w formularzu. Zmiana sposobu licencjonowania (przyjęcie
rozwiązania przeliczanego w GB/dzień) prowadziłaby do zmiany zaoferowanego Sytemu,
co w konsekwen
cji uznać trzeba byłoby za niedozwoloną zmianę oferty po upływie terminu
składnia ofert. Odwołujący nie wyjaśnił w sposób jednoznaczny jakimi kryteriami kierował
się przeliczając EPS na GB/dzień. Odwołujący do przeliczenia przyjął wartość 5 000 EPS
nie z
aś 10 000 EPS wskazane w formularzu ofertowym.
Dla Zamawiającego zastanawiające było w kontekście tez Odwołującego (przyjęcie, że 5 000
EPS odpowiada wartości 250 GB/dzień), zaoferowanie rozwiązania które w części
zaproponowane zostało dla 10 000 EPS. Gdyby teza Odwołującego była prawidłowa, to
winien on wówczas zaproponować rozwiązanie o wielkości 5 000 EPS dla całego Systemu
lub te
ż 250 GB/dzień producenta Micro Focus. W sposób oczywisty Odwołujący nie mógł
tego uczynić, gdyż skutkowałoby to w pierwszym przypadku niewystarczającą wartością EPS
dla rozwiązania a w drugim przypadku zaoferowaniem rozwiązania nieistniejącego na rynku.
Odwołujący dla Systemu opartego na produktach Micro Focus naprzemiennie używał
sposobu licencjonowania produktów, posługując się dowolnie pojęciami EPS i GB/Dzień. Z
kolei w OPZ precyzyjnie określono jednostki w jakich wyrażona ma być wielkość logów: EPS,
GB/dzień, ilość hostów. Na etapie wyjaśnień oraz w złożonym odwołaniu, Odwołujący
próbował udowodnić, że zaoferowany System, mimo niezgodności z warunkami licencyjnymi
producenta, spełniał wymagania określone w dokumentacji postępowania.
Powyższą tezę wprost potwierdzała umowa licencyjna producenta opublikowana na stronie
https://www.microfocus.com/media/documentation/additional-license-authorizations-for-
securityoperations-products-standard-edition-model-and-interset-ueba-documentation.pdf,
gdzie wskazano
, że GB/dzień nie jest już odpowiednim wskaźnikiem.
Odwołujący zaoferował System składający się z dwóch komponentów, tj. ESM Standard
Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager Standard
Edition 5000 EPS SW E-LTU oraz Logger Standard Edition EPS
– New Model – ArcSight
Logger Standard Edition 10,000 EPS SW E-LTU.
Każdy z elementów zapewniać miał różne funkcjonalności, które jako całość tworzyłyby
System do zbierania i analizy logów systemowych klasy SIEM. ESM Standard Edition EPS –
New Model
– Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager Standard Edition 5 000 EPS
SW E-LTU odpowiada
łby za zapewnienie funkcjonalności określonych przez Zamawiającego
w pkt 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17, 6.20 OPZ. Zgodnie z wymaganiami zawartymi w dokumentach
pr
zetargowych,
w
szczególności
zawartymi
w
OPZ,
Zamawiający
wymagał
zapewnienia powyżej wskazanych funkcjonalności dla rozwiązania obsługującego 10 000
EPS. Jak natomiast wynika z wyjaśnień Odwołującego, rozwiązanie zaproponowane przez
Wykonawcę zapewnia ww. funkcjonalności wyłącznie dla 5000 EPS.
Powyższe potwierdzają również przykładowe warunki licencyjne dostępne na stronie
producenta:
https://www.microfocus.com/media/documentation/additional-license-
authorizations-for-securityoperations-products-standard-edition-model-and-interset-ueba-
documentation.pdf
D
opuszczenie rozwiązania zaoferowanego przez Odwołującego byłoby niezgodne
z warunkami zamówienia oraz warunkami licencyjnymi producenta oprogramowania, bowiem
w sytuacji przekroczenia ilości 5000 EPS, zaktualizowałaby się odpowiedzialność
Zamawiającego z tytułu naruszenia tych warunków. Większe niż 5000 EPS wykorzystanie
funkcjonalności będzie generować niezgodność z warunkami licencyjnymi, na co
Zamawiający nie mógłby się zgodzić.
R
ozwiązanie zaproponowane przez Odwołującego byłoby zgodne z wymaganiami zawartymi
w dokumentacji postępowania wyłącznie w przypadku dostarczenia i wdrożenia produktu
ESM Standard Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager
Standard Edition oraz Logger Standard Edition EPS
– New Model – ArcSight Logger
Standard Edition zapewniającego obsługę dla obu elementów / komponentów Systemu w
ilości 10 000 EPS. Tymczasem Odwołujący samodzielnie dokonał oceny potrzeb
Zamawiającego i na jej podstawie zaoferował rozwiązanie inne niż przez Zamawiającego
oczekiwane.
W uzasadnieniu pisma z 9 lutego
2022 r., Odwołujący wskazał, że: „(…) ArcSight Logger
Standard Edition jest elementem całej oferty Wykonawcy i sam jako element całego Systemu
nie może realizować wskazanych funkcjonalności, ponieważ wszystkie wymagania OPZ
są realizowane przez System zaoferowany przez Wykonawcę jako całość”. W obszernym
uzasadnieniu
Odwołujący wskazał, że przyjął założenia budowy przedmiotowego Systemu
„na podstawie własnych wieloletnich doświadczeń jak i na bazie doświadczeń producenta
Micro Focus” oraz, że „nie było naszą intencją oferowanie Zamawiającemu platformy
Arcsight w ilości 10 000 EPS dla Loggera oraz 10 000 EPS dla ESM, która to konfiguracja z
bardzo dużym nadmiarem spełniałaby Państwa wymagania SIWZ, ale bardzo drastycznie
zwiększyłaby cenę oferty”. Tym samym Odwołujący sam przyznał, że podstawą
do skonstruowania oferty było jego osobiste doświadczenie i subiektywna ocena potrzeb
Zamawiającego, odbiegająca znacznie od wymagań określonych w dokumentacji
postępowania.
Zamawiający wymagał dostawy i wdrożenia Systemu zapewniającego wszystkie wymienione
w dokumentach Zamawiającego funkcjonalności dla wartości 10 000 EPS. Tymczasem
przyjęcie zaproponowanego przez Odwołującego sposobu licencjonowania dostarczanego
oprogramowania, z przyczyn opisanych w treści pisma, spowodowałby brak możliwości
korzystania z ww. funkcjonalności dla wymaganych przez Zamawiającego 10 000 EPS.
Po przeprowadzeniu rozprawy Izba, uwzględniając dokumentację przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść
specyfikacji warunków zamówienia, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska stron i
przystępującego zawarte w odwołaniu, odpowiedziach
na odwołania, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole,
ustaliła i zważyła, co następuje.
I
zba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek ustawowych skutkujących
odrz
uceniem odwołań, wynikających z art. 528 Pzp.
Rozpoznając odwołanie Izba przeprowadziła dowody z dokumentacji postępowania,
ze szczególnym uwzględnieniem Tomu III SWZ, a także z oferty Odwołującego,
korespondencji Zamawiającego z Odwołującym oraz podmiotem Micro Focus Polska sp. z
o.o. z siedzibą we Wrocławiu. Izba przeprowadziła również dowody z dokumentów
załączonych przez Odwołującego do odwołania.
KIO 764/22
Przedmiotem sporu była decyzja Zamawiającego o odtajnieniu wyjaśnień ceny oferty
złożonych przez Odwołującego 5 stycznia 2022 r.
Ze względu na fakt, że Odwołujący objął zastrzeżeniem również uzasadnienie zastrzeżenia
Izba odstąpiła od przytoczenia treści tego uzasadnienia.
8 marca 2022 r.
Zamawiający poinformował o zamiarze odtajnienia zastrzeżonych przez
Odwołującego jako tajemnica przedsiębiorstwa wyjaśnień cen oferty z 5 stycznia 2022 r.,
wyjaśnień treści oferty z 21 stycznia 2022 r. oraz z 9 lutego 2022 r. W uzasadnieniu
Zamawiający wskazał m. in.:
„(…) Wykazanie przez wykonawcę, że zastrzegane informacje posiadają walor tajemnicy
przedsiębiorstwa, polega na złożeniu dowodów mających postać, np. oświadczenia
uzasadniającego, dlaczego określone informacje mają przymiot tajemnicy przedsiębiorstwa,
w postaci przykładowo wyciągu z umów z kontrahentami zawierających postanowienia
o zachowaniu określonych okoliczności w poufności. Sytuacja, w której wykonawca w ogóle
nie wykazuje zasadności uznania danej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa
lub wprawdzie takie „wykazanie” fizycznie przekazuje, jednak jego treść jest na tyle
ogólnikowa, iż na ocenę zasadności stanowiska wykonawcy nie pozwala, winna prowadzić
do uznania, iż zastrzeżenie informacji było nieskuteczne.
W przedmiotowym postępowaniu Wykonawca nie wykazał, że zastrzeżone informacje
rzeczywiście są zachowywane w poufności. Zapewnienia Wykonawcy w postaci ogólnych
twierdzeń o tym, że zastrzeżone informacje „nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej,
nie
są znane osobom zwykle zajmującym się tego rodzaju informacjami, ani nie są dla tych
osób łatwo dostępne, nie zostały też podane do wiadomości publicznej i osoby postronne
w toku normalnych czynności nie mogą się zapoznać z ich treścią, są chronione zgodnie
z wewnętrznymi procedurami bezpieczeństwa informacji stosowanymi u Wykonawcy” nie
zostały poparte żadnymi dowodami i w konsekwencji pozostają jedynie oświadczeniami
i deklaracjami Wykonawcy. Jakkolwiek każdy wykonawca może w chwili złożenia oferty lub
wyjaśnień takie oświadczenia i deklaracje składać, to niezbędnym elementem skutecznego
uznania danej informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa jest wykazanie przesłanek z art. 11
ust. 2 uznk. Tymczasem aby je wykazać, należy np. przedstawić dokumenty, z których
wynika, że konkretne informacje (te same, które zostały zastrzeżone) w konkretnych
okolicznościach są dostępne wyłącznie dla ściśle określonego kręgu osób. Wykonawca nie
przedstawił dowodów, np. w postaci polityki bezpieczeństwa, zobowiązania do zachowania
poufności, itp. potwierdzających zawarte oświadczenia. Ograniczył się jedynie do
przywołania nazw takich dokumentów (…). Zastrzegł jednak jednocześnie, że dokument ten
sam w sobie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. Zamawiający wskazuje, iż wprowadzenie
w organizacji Polityki bezpieczeństwa nie może być utożsamiane i równoznaczne z objęciem
tajemnica dokumentów składanych w toku postępowania przez Wykonawcę.
Tym samym, należy uznać, że wykonawca nie wykazał skutecznie spełnienia przesłanki z
pkt 3
niniejszego pisma. Natomiast, jako że w celu objęcia informacji ochroną należną
tajemnicy przedsiębiorstwa, konieczne jest wykazanie spełnienia przesłanek z pkt 1-3
łącznie, to należy uznać, że ochrona ta przedstawionym informacjom nie przysługuje.
Z prze
dstawionego uzasadnienia przekazanego wraz z wyjaśnieniami wynika także, że
Wykonawca nie sprostał obowiązkowi skutecznego wykazania, że zastrzeżone przez niego
wyjaśnienia
zawierają
informacje
techniczne,
technologiczne,
organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą (…).
Znaczna część uzasadnienia zastrzeżenia stanowi zbiór oświadczeń o charakterze ogólnym,
w których przykładowo brakuje szczegółowego wyjaśnienia: do czego konkurentom mogłaby
przydać się wiedza „na temat sposobu działalności firmy, know-how w zakresie metodologii
i kosztów oferty oraz stosowanej marży, a w szczególności co do kształtu ofert producentów,
podwykonawców”, w jaki sposób konkurenci mieliby wykorzystać tę wiedzę i w jaki sposób
wykorzystanie j
ej wpłynęłoby na osłabienie pozycji wykonawcy, na czym polega wartość
gospodarcza wskazanych ogólnie okoliczności oraz ich wpływ na przygotowaną kalkulację,
z czego wynika wartość gospodarcza nazw kontrahentów, danych dotyczących usług i
dostaw, potencjału firmy i faktu współpracy z danym podmiotem, z czego (z jakich
dokumentów) wynika wskazana tajemnica handlowa, a także na czym polega unikalność
okoliczności, wiedzy i doświadczenia, potencjału technicznego i kadrowego oraz kontaktów
handlowych Wykonawcy i jak przekłada się na wartość gospodarczą (…).
W zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa wyjaśnieniach Wykonawca powołuje się
na poufn
y charakter „ofert od dostawców rozwiązań”. Zauważyć jednak należy, że oferty te
nie zostały uznane za poufne przez dostawcę, nie mogą zostać uznane za skutecznie
zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa (…). W treści ofert dostawców brak jest
informa
cji dotyczącej zastrzeżenia ich poufności i wykonawca nie przedstawił w tym zakresie
żadnych dowodów w związku z tym należy uznać, że również w tym zakresie przesłanki z
art. 11 ust. 2 uznk nie zostały wykazane. Treść uzasadnienia Wykonawcy odwołuje się
w
yłącznie do oświadczenia, że zawarte w ofertach „zaproponowane warunki specjalne są
warunkami dedykowanymi tylko i wyłącznie dla Wykonawcy i nie są znane innym
uczestnikom rynku”. Z kolei treść ofert nie zawiera w tym zakresie żadnego oznaczenia (…).
Dodat
kowo podkreślić należy, że Wykonawca objął tajemnicą przedsiębiorstwa treści
ogólnodostępne, takie jak orzecznictwo Sądu Okręgowego w Katowicach z dn. 8 maja 2007
r., sygn. akt XIX Ga 167/07
(…)”.
Izba przeprowadziła dowód z uzasadnienia zastrzeżenia wyjaśnień Odwołującego z 5
stycznia 2022 r. jako tajemnicy przedsiębiorstwa i uznała, że decyzja Zamawiającego o
odtajnieniu
tych wyjaśnień była w pełni zasadna.
Ze względu na fakt, że – jak już wyżej wspomniano – Odwołujący zastrzegł nawet
uzasadnienie zastrz
eżenia tajemnicy Izba nie wskaże konkretnych fragmentów tego
uzasadnienia w oparciu o które uznała, że zastrzeżenie tajemnicy było nieprawidłowe. Izba
wskazuje jednak, że przytoczone wyżej uzasadnienie decyzji Zamawiającego z 8 marca
2022 r. o odtajnieniu
wyjaśnień w pełni odpowiadało stanowi faktycznemu.
W ocenie Izby niedopuszczalne było utajnienie samego uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa przez Odwołującego. Zastrzeżone mogą zostać wyłącznie te informacje,
które spełniają wymogi określone w art. 11 ust. 2 Uznk – samo uzasadnienie powinno
być jawne, ze względu na konieczność umożliwienia wszystkim zainteresowanym
podmiotom weryfikacji
zasadności odstępstwa od zasady jawności w stosunku do danych
objętych tajemnicą przedsiębiorstwa. Ponadto nic, co zostało przez Odwołującego zawarte
w
uzasadnieniu nie wykraczało poza ogólnikowe i gołosłowne stwierdzenia mające
wskazywać na wypełnienie przesłanek z art. 11 ust. 2 Uznk – uzasadnienie nie zawierało
żadnej informacji, która sama w sobie kwalifikowałaby się do ochrony jako tajemnica
Odwołującego. Z tego też względu utajnienie uzasadnienia w ocenie Izby służyć miało
wyłącznie uniemożliwieniu weryfikacji prawidłowości zastrzeżenia przez pozostałych
wykon
awców biorących udział w postępowaniu.
I
stotne dla oceny zasadności zarzutów odwołania były też żądania Odwołującego – dążył on
do utrzymania tajemnicy zawartej w wyjaśnieniach z 5 stycznia 2022 r. w zakresie wysokości
kosztów związanych z wykonaniem zamówienia, wysokości rezerw na ryzyka związane
z wykonaniem zamówienia, wysokości założonego zysku, oszacowania pracochłonności
i czasu zaangażowania personelu (w osobodniach) niezbędnego dla wykonania zamówienia
oraz oferty partnerów handlowych. Podkreślenia wymaga, że zakres zastrzeżonych
w wyj
aśnieniach informacji był szerszy niż w przytoczonym żądaniu, a uzasadnienie
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa dotyczyło całych wyjaśnień, a nie ich
poszczególnych części. Z tego względu w ocenie Izby Odwołujący miał pełną świadomość,
że zastrzega zbyt szeroki zakres informacji w stosunku do ewentualnych, rzeczywistych
potrzeb. W toku rozprawy Odwołujący wskazał, że Zamawiający podejmując decyzję o
odtajnieniu informacji
zastrzeżonych przez wykonawcę winien oceniać zastrzeżenie dla
każdej z tych informacji z osobna, a w konsekwencji nie odtajniać całej zastrzeżonej treści.
Tym samym Odwołujący oczekiwał, by Zamawiający w oparciu o jedno uzasadnienie
zastrzeżenia całej treści wyjaśnień z 5 stycznia 2022 r. dokonywał swego rodzaju selekcji i
samodzielni
e decydował o tym, która z informacji podlega odtajnieniu, a która stanowi
rzeczywistą tajemnicę.
Zdaniem Izby takie twierdzenie stoi w rażącej sprzeczności z art. 18 ust. 3 Pzp, zgodnie
z którym nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1010 i 1649), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji,
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których
mowa w art. 222 ust. 5.
Z treści przytoczonego przepisu jasno wynika, że jeśli wykonawca zamierza zastrzec
określone informacje jako tajemnica przedsiębiorstwa, to ciążą na nim wszystkie obowiązki
wynikające z wykazania zasadności tego zastrzeżenia. Rolą zamawiającego jest w tej
sytuacji wyłącznie ocena sposobu i zasadności tego zastrzeżenia – zamawiający nie jest
uprawniony czy obowiązany do oceny tego, które informacje stanowią rzeczywistą tajemnicę
wykonawcy i obiektywnie
spełniają przesłanki określone w art. 11 ust. 2 Uznk. Skoro
Odwołujący w niedostateczny sposób wykazał zasadność zastrzeżenia informacji
oznaczonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, to obowiązkiem Zamawiającego było
odtajnienie tych informacji, a nie ich ocena.
Z powyższych względów odwołanie podlegało oddaleniu.
KIO 804/22
Zgodnie opisem przedmiotu zamówienia zawartym na pierwszej stronie załącznika nr 3
do SWZ „Przedmiotem zamówienia jest:
Zamówienie podstawowe polegające na dostawie i wdrożeniu systemu (dalej:
System) do zbierania i analizy logów klasy SIEM dla wielkości logów 10 000 / EPS,
250 GB/day lub równoważne w ilości zbierania logów z 50 000 hostów (serwer /
stacja robocza)
Zamówienia z tytułu prawa opcji polegające na dostawie licencji do oprogramowania
składającego się na System u o kolejne 10 000 / EPS, 250 GB/day lub równoważne
w ilości zbierania logów z 50 000 hostów (serwer / stacja robocza) – właściwe
dla
sposobu licencjonowania Systemu dostarczonego w ramach zamówienia
podstawowego
”.
Duże znaczenia dla ustalenia sposobu rozumienia powyższych postanowień przez
Zamawiającego miała odpowiedź na pytanie nr 39 do treści SWZ:
„Pytanie 39
(…) Jak należy rozumieć wymienione przez Zamawiającego sformułowanie dotyczące
wielkości danych do zbierania i analizy wyrażonych jako 10 000 / EPS, 250 GB/day
lub równoważne w ilości zbierania logów z 50 000 hostów (serwer / stacja
robocza)? Czy Zamawiający miał na myśli określenie tego parametru jako 10 000 / EPS
lub 250 GB/day w zależności od modelu licencjonowania proponowanego systemu?
Odpowiedź:
Zamawiający dopuścił aby informacje w zakresie danych do zbierania logów określono
w różnych jednostkach z zastrzeżeniem spełnienia wymagania przeliczalności do EPS
lub GB/day
”.
Punkt 6 OPZ o
kreślał wymagania funkcjonalne systemu – analizę zdarzeń bezpieczeństwa.
Z wymogów określonych w tym punkcie Zamawiający uznał, że oferta Odwołującego nie
wypełniała następujących wymogów:
System musi zapewniać tworzenie reguł korelacyjnych przy użyciu zarówno narzędzi
graficznych GUI, jak i języka zapytań charakterystycznego dla danego systemu
SIEM.
Wynikiem działania reguły korelacyjnej powinno być utworzenie alarmu
lub zwiększenie współczynnika ryzyka związanego z obiektem uczestniczącym
w zd
arzeniu (użytkownik, host, port, itp.).
System musi zawierać mechanizmy zarządzania incydentami obejmujące
co najmniej:
Możliwość automatycznego tworzenia incydentów na podstawie reguł
alarmowych,
Możliwość przypisania incydentu do osoby,
Możliwość zmiany statusu i priorytetu incydentu,
Możliwość tworzenia komentarzy,
Możliwość automatycznego i ręcznego modyfikowania reguł alarmowych
i oznaczania alarmów jako fałszywe alarmy.
Możliwość tworzenia wyjątków stałych i czasowych dla reguł i zdarzeń
spełniających określone warunki.
Możliwość raportowania wydajności obsługi incydentów.
System musi posiadać możliwość automatycznego reagowania na zdarzenie oraz
powiadamiania administratorów. Musi istnieć możliwość wysłania email
bezpośrednio z systemu oraz możliwość konfigurowania innych akcji w postaci
skryptów, do których może być przekazywana dowolna liczba argumentów na
podstawie treści alarmu.
System musi zapewniać podejmowanie automatycznych akcji lub alarmowanie.
Dostępne akcje muszą obejmować:
1. utworzenie incydentu w Systemie,
wysłanie email,
uruchomienie skryptu i przekazanie parametrów wywoławczych,
integrację z systemami klasy service-desk,
5. modyfikacja list kontrolnych.
Rozwiązanie musi zawierać API pozwalająca na budowanie nowych akcji w tym
przekazanie wybranych pól zdarzenia jako parametrów akcji.
6.20 mechanizmy powiadamiania
System musi współpracować z framework „Mitre
ATT&CK”. Zaimplementowane narzędzie musi posiadać funkcjonalność w postaci
analizy
zdarzeń definiowanych we framework „Mitre”.
Odwołujący zgodnie z treścią oferty z 29 listopada 2021 r. zaoferował:
1. Nazwa producenta oferowanego systemu: Micro Focus,
2. Rodzaj licencji: Wieczysta,
3. Nazwa systemu: ArcSight,
Ilość EPS: 10 000.
Odwołujący zaznaczył przy tym, że powyższe dotyczyło zamówienia podstawowego
i zamówienia opcjonalnego.
W toku oceny oferty Odwołującego Zamawiający zwrócił się do niego o wyjaśnienie ceny
oferty. W odpowiedzi z 5 stycznia 2022 r.
Odwołujący wskazał części składowe
zaproponowanego Systemu, tj. oprogramowanie:
1. ESM Standard Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security
Manager Standard Edition 5 000 EPS SW E-LTU,
2. Logger Standard Edition EPS
– New Model – ArcSight Logger Standard Edition 10
000 EPS SW E-LTU.
17 styc
znia 2022 r. Zamawiający na podst. art. 223 ust. Pzp wezwał Odwołującego
do wyjaśnienia treści oferty. Zamawiający wskazał m. in.:
„Zgodnie z treścią złożonej przez Wykonawcę oferty wynika, iż wykonawca zaoferował
system producenta Micro Focus,
tj. system ArcSight* o ilości EPS wynoszącą 10 000. Z kolei
w ww. wyjaśnieniach z dnia 5 stycznia 2022 r., w dokumencie pn. „Szczegóły oferty
cenowej”, w tabeli w wierszu Wykonawca wskazał, że oferuje produkt SP-AI104 ESM
Standard Edition EPS New Model Perpetual ArcSight Enterprise Security Manager Standard
Edition 5000 EPS SW E-LTU (...).
Zamawiający prosi o wyjaśnienie rozbieżności w zakresie oferowanych licencji
zapewniających korelację 5000 EPS, zgodnie z wyjaśnieniami z dnia 5 stycznia 2022 r.
a dek
laracją wykonawcy złożoną w ofercie, gdzie wskazano na licencję o ilości EPS
wynoszącą 10 000”.
Odpowiedź Odwołującego z 21 stycznia 2022 r. stanowiła potwierdzenie realizacji
zadeklarowanych parametrów przez oba ww. komponentów, a w konsekwencji przez
sys
tem, którym miały tworzyć.
W kolejnym wezwaniu do wyjaśnień skierowanym 2 lutego 2022 r. do Odwołującego
Zamawiający zawarł szereg szczegółowych pytań w zakresie oferowanego systemu, jego
parametrów oraz funkcjonalności. W tym samym dniu Zamawiający skierował również pismo
zawierające szereg pytań do Micro Focus Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.
Zamawiający zadał temu podmiotowi m. in. pytanie: „Czy przy zaoferowanych ilościach
licencji 10 000 EPS na ArcSight Logger Standard Edition oraz 1 000/5 000 EPS na ArcSight
Enterprise Security Manager Standard Edition zgodne z licencjonowaniem produktu jest
analizowanie wszystkich dostarczanych do systemu logów, korelowanie ich według
frameworka „Mitre ATT&CK” oraz definiowanie przeanalizowanych zdarzeń według tego
framework dla logów na poziomie 10 000 EPS (10 000 to stała ilość przyjmowanych logów w
ciągu doby przez 365 dni w roku) dla postępowania podstawowego i 20 000 EPS dla
postępowania opcji?”.
O ile Odwołujący w udzielił szczegółowych wyjaśnień i odniósł się do każdego z zadanych
mu pytań, o tyle podmiot reprezentujący producenta oprogramowania nie odpowiedział
Zamawiającemu jednoznacznie na zadane pytania, w tym zacytowane wyżej. Wykonawca
ten skoncentrował się raczej na podważaniu zasadności skierowanego do niego pisma
i prawidłowości działań Zamawiającego w postępowaniu.
11 marca 2
022 r. Zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty
w
postępowaniu oraz o odrzuceniu oferty Odwołującego z postępowania. W uzasadnieniu
odrzucenia Zama
wiający wskazał m. in.:
„W treści złożonych wyjaśnień z dnia 09.02.2022 r. Wykonawca 2 wskazuje, że: „(…) EPS
podawany jest przez Zamawiającego jako ruch maksymalny występujący w ciągu dnia pracy
/ szczytu (nie mówimy tutaj o piku związanym z atakami itp. nietypowym ruchem). Bazując
na doświadczeniu Wykonawcy i Producenta 10 000 EPS z wybranych źródeł nie jest
generowane praktycznie nigdy w trybie ciągłej pracy - przez 24 godziny/365 dni w roku.
Typowo jest to ruch występujący maksymalnie w połowie tego okresu a w drugiej połowie
typowo stanowi 50% a niekiedy nawet 20%. Licencjonowanie systemu Micro Focus liczone
jest jako mediana z ostatnich 45 dni co jest dodatkową korzyścią dla Zamawiającego
bo finalnie jego ruch w godzinach szczytu może być nawet 2-3 krotnie wyższy niż maksimum
zakładane przez Zamawiającego podczas, gdy w godzinach nocnych spada do 20-30
procent”. Wykonawca 2 błędnie założył maksymalny ruch występujący w ciągu dnia pracy,
kierując się własnymi, indywidualnymi przekonaniami, niemającymi poparcia w OPZ.
W dokumentacji zamówienia w żadnym miejscu nie wskazano na dopuszczalność takiej
interpretacji w stosunku do zamawianego Systemu. Zamawiający ma świadomość sposobu
licencjonowania produktów, co jednak nie zmienia jego pierwotnej potrzeby, która została
precyzyjnie wyartykułowana w OPZ. Tym samym Zamawiający wymagał Systemu, który
będzie w stanie obsłużyć wymaganą w dokumentacji postępowania ilość EPS-ów bez
względu na porę dnia. Niedopuszczalne jest, aby Wykonawca 2 samodzielnie decydował i
zmieniał potrzeby Zamawiającego określone w dokumentacji postępowania. Wobec
powyższego zaoferowany przez Wykonawcę 2 System został skonstruowany w oparciu o
założenia, które nie były ujęte w dokumentacji zamówienia. Powyższe wskazuje zatem, że
Wykonawca
2 zaoferował rozwiązanie, które nie odpowiada wymaganiom jakie postawił
Zamawiający względem zamawianego Systemu.
Ponadto w wyjaśnieniach z dnia 9.02.2022 r. Wykonawca 2 stwierdził, że: „Na bazie
zamówienia podstawowego zaplanowany jest przez Zamawiającego ruch do platformy
na poziomie 10 000 EPS do 500 GB/ Dzień. Do platformy Arcisght ESM będzie kierowany
ruch wyselekcjonowany w ilości ~250 GB/dzień odpowiadający 5000 EPS, które wynikają
ze sprawdzenia przez Wykonawcę potrzeb SWZ”. Wykonawca 2 dla Systemu opartego
na produktach Micro Focus naprzemiennie używa takiego sposobu licencjonowania
produktów klasy SIEM, który pozornie odpowiada wymaganiom Zamawiającego, posługując
się dowolnie pojęciami EPS i GB/Dzień, co jest niezgodne z umową licencyjną producenta
opublikowaną na stronie
https://www.microfocus.com/media/documentation/additional-license-authorizations-
forsecurity-operations-products-standard-edition-model-and-interset-ueba-
documentation.pdf. Zamawiający mając na uwadze różne sposoby licencjonowania
produktów SIEM w przedmiocie zamówienia uwzględnił wszystkie 3 sposoby
licencjonowa
nia, tj. wskazał na trzy jednostki w jakiej wyrażona ma być wielkość logów: EPS,
GB/day, ilość hostów. Taki sposób skonstruowania OPZ miał zapewnić możliwie najszerszą
konkurencyjność i zapobiec wykluczeniu produktów któregokolwiek z producentów
występujących na rynku (…).
Zgodnie z wymaganiami zawartymi w dokumentach przetargowych, w szczególności
zawartymi w OPZ, Zamawiający wymagał zapewnienia powyżej wskazanych funkcjonalności
dla rozwiązania obsługującego 10 000 EPS. Jak natomiast wynika z wyjaśnień Wykonawcy
2, rozwiązanie zaproponowane przez Wykonawcę 2 zapewnia ww. funkcjonalności
wyłącznie dla 5000 EPS. Ustalenia te dokonano w oparciu o warunki licencyjne ESM
Standard Edition EPS
– New Model – Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager
Standard Edition 5 000 EPS SW E-LTU opisane na stronie producenta
https://www.microfocus.com/media/documentation/additional-license-authorizations-
forsecurity-operations-products-standard-edition-model-and-interset-ueba-documentation.pdf
Zamawiający zwraca uwagę, iż dopuszczenie takiego rozwiązania do wykorzystania,
w sytuacji przekroczenia ilości 5000 EPS, nakłada na Zamawiającego odpowiedzialność
z tytułu naruszenia warunków licencyjnych producenta. Większe niż 5000 EPS
wykorzystanie funkcjonalności będzie generować niezgodność z warunkami licencyjnymi, na
co Zamawiający zgodzić się nie może.
W tym miejscu warto podkreślić, że rozwiązanie zaproponowane przez Wykonawcę 2 byłoby
zgodne z wymaganiami zawartymi w dokumentacji postępowania wyłącznie w przypadku
dostarczenia i wdrożenia produktu ESM Standard Edition EPS – New Model –
PerpetualArcSight Enterprise Security Manager Standard Edition oraz Logger Standard
Edition EPS
– New Model – ArcSight Logger Standard Edition zapewniającego obsługę
dla obu elementów / komponentów Systemu w ilości 10 000 EPS (…).
W obszernym uzasadnieniu Wykonawca 2 wskazał, że przyjął założenia budowy
przedmiotowego Systemu „na podstawie własnych wieloletnich doświadczeń jak i na bazie
doświadczeń producenta Micro Focus” oraz, że „nie było naszą intencją oferowanie
Zamawiającemu platformy Arcsight w ilości 10 000 EPS dla Loggera oraz 10 000 EPS
dla ESM, która to konfiguracja z bardzo dużym nadmiarem spełniałaby Państwa wymagania
SIWZ, ale bardzo drastycznie zwiększyłaby cenę oferty”. Tym samym wskazując, iż
podstawą do skonstruowania oferty jest jego osobiste doświadczenie i subiektywna ocena
potrzeb Zamawiającego, odbiegająca znacznie od wymagań określonych w dokumentacji
postępowania. Zamawiający wymagał dostawy i wdrożenia Systemu zapewniającego
wszyst
kie wymienione w dokumentach Zamawiającego funkcjonalności dla 10 000 EPS.
Z kolei Wykonawca 2 w sposób nieuprawniony uznał, że może zmodyfikować potrzeby
funkcjonalne Zamawiającego proponując rozwiązanie zapewniające niektóre funkcjonalności
dla 5000 EPS
(w ramach zamówienia podstawowego) (...).
Wykonawca 2 proponuje rozwiązanie zakładające filtrowanie logów, które w konsekwencji
pozwala mu zapropon
ować mniejszą ilość EPS dla modułu ESM (Standard Edition EPS –
New Model
– Perpetual-ArcSight Enterprise Security Manager Standard Edition), co
uzasadnia subiektywną opinią na temat potrzeb Zamawiającego. Tym samym narzuca
Zamawiającemu ograniczenie przetwarzania ilości EPS w tym module i odrzucanie logów,
które jego zdaniem są niepotrzebne. Zauważyć należy, że w żadnym punkcie OPZ
Zamawiający nie wskazywał, aby przetwarzane dane miały być w jakikolwiek sposób
ograniczane, czy też filtrowane. Poza tym Wykonawca 2 informuje, że traktując produkt
całościowo spełnia wszystkie wymagania postępowania. Zamawiający jednak wykazuje, że
dla funkcjonalności wymaganych w punktach 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17, 6.20 OPZ nie są
spełnione warunki ilościowe, a w konsekwencji także jakościowe wymagane przez
Zamawiającego. Oba moduły oferowane przez Wykonawcę 2 mają inne funkcjonalności,
dlatego też Wykonawca 2 próbuje udowodnić, że dopiero wdrożenie ich jednocześnie spełni
wszystkie pożądane przez Zamawiającego wymagania. Jednak zaproponowany sposób
licencjonowania powoduje brak możliwości korzystania z ww. funkcjonalności dla
wymag
anych przez Zamawiającego 10 000 EPS”.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba uznała, że odrzucenie z postępowania oferty
Odwołującego było zasadne. Podkreślić przy tym należy, że Zamawiający – mimo bardzo
obszernego
i szczegółowego uzasadnienia dokonanej czynności – nie dość wyraźnie
zaakcentował okoliczność najbardziej istotną dla sprawy, a mianowicie warunki
licencjonowania zaoferowanych przez Odwołującego produktów. Zamawiający, co zostało
ujęte w zacytowanej części uzasadnienia odrzucenia oferty Odwołującego, podał jedynie linki
do
licencji, które w ocenie Izby miały kluczowe znaczenie w sprawie. Zgodnie z tymi
dokumentami, produkty zaoferowany przez O
dwołującego nie są licencjonowane w oparciu o
parametr Gb/dzień, a EPS. W konsekwencji Zamawiający mógł mieć pewność co do tego, że
zaoferowane mu oprogramowanie
– w zależności od komponentu – spełnia odpowiednio
parametr 10 000 EPS i 5 000 EPS, natomias
t parametr 250 Gb/dzień był parametrem
jedynie deklarowanym przez Odwołującego. W toku wyjaśnień oferty Odwołujący również nie
był w stanie wykazać w sposób wiarygodny, że parametr 250 Gb/dzień dla systemu
faktycznie zostanie zrealizowany. Biorąc pod uwagę treść przytoczonej wyżej odpowiedzi na
pytanie nr 39
do treści SWZ oczywistym było, że w takiej sytuacji Zamawiający musiałby
uznać ofertę Odwołującego za prawidłową – wymóg OPZ dotyczący parametrów systemu to
000 EPS lub 250 Gb/dzień, zatem spełnienie choćby jednego z tych parametrów
czyniłoby zadość wymogom SWZ. Tymczasem odpowiedzialny za realizację funkcjonalności
wskazanych w punktach 6.2, 6.5, 6.6, 6.7, 6.17, 6.20 OPZ komponent
miał licencję do 5 000
EPS,
a Odwołujący w żaden wiarygodny sposób nie wykazał Zamawiającemu, że
zrealizowany zostanie przy tym parametr 250 Gb/dzień.
W konsekwencji Zamawiający nie mógł uznać, że deklarowany parametr 250 Gb/dzień
rzeczywiście zostanie zrealizowany, a parametr wyrażony w EPS nie odpowiadał wymogom
OPZ.
P
owyższej oceny zdaniem Izby nie zmienia złożony przez Odwołującego jako dowód
załącznik nr 6 do odwołania, tj. oświadczenie producenta oprogramowania ArcSight
Enterprise Security Manager.
Podmiot ten miał możliwość udzielić Zamawiającemu
odpowiedzi na zadane mu 2 lutego 2022 r., ale te
go nie zrobił. Gołosłowne oświadczenie
tego podmiotu złożone na etapie postępowania odwoławczego nie może tym samym
stanowić obecnie dowodu na nieprawidłowy sposób oceny oferty Odwołującego, w
szczególności, że sprowadza się ono jedynie do deklaracji, iż 5 000 EPS przeliczane jest na
wielkość logów 250 GB/dzień. W ocenie Izby sposób w jaki Zamawiający dokonał badania i
oceny oferty Odwołującego był prawidłowy i przeprowadzony z zachowaniem należytej
staranności. Z tego względu Izba uznała ustalenia Zamawiającego za prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący: ………............…………………..……………