KIO 933/22 WYROK dnia 24 kwietnia 2022 roku

Stan prawny na dzień: 07.07.2022

Sygn. akt: KIO 933/22 

WYROK 

z dnia 24 kwietnia 2022 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Odrzywolska 

Protokolant:   

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  21  kwietnia  2022  roku  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  kwietnia  2022  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  EKO  Energetyka  

i Ciepłownictwo Sp. z o.o., HEATCO Sp. z o.o. z siedzibą lidera w Ostrołęce 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego:  Miejskie  Przedsiębiorstwo 

Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie 

przy  udziale  wykonawc

ów  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Przedsiębiorstwo  Konserwacji  Urządzeń  Wodnych  i  Melioracyjnych  "PEKUM"  Sp.  z 

o.o.,  ILYS  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  lidera  w  Olsztynie,  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu:  

unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;  

wezwanie 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Przedsiębiorstwo Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych "PEKUM" Sp. 

z  o.o.,  ILYS  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  w  Olsztynie  oraz  wykonawcy: 

Przedsiębiorstwo  Specjalistyczne  Energoterm  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Toruniu  

do  złożenia  przedmiotowego  środka  dowodowego  -  wymaganego  badania  dla 

rury o średnicy 323,9/450 w części 3 zamówienia; 


wezwanie 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia: 

Przedsiębiorstwo Konserwacji Urządzeń Wodnych i Melioracyjnych "PEKUM" Sp. 

z  o.o.,  ILYS  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  w  Olsztynie  do  uzupełnienia 

podmiotowych środków  dowodowych  tj.  zastąpienia  podmiotu  udostępniającego 

w

ykonawcy  swoje  zasoby  albo  wykazania,  że  samodzielnie  spełnia  warunki 

udziału w postępowaniu opisane w pkt. 9.1.4.1 Rozdziału IX SWZ; 

powtórzenie czynności badania i oceny ofert; 

Kosztami  postępowania  obciąża  zamawiającego  w  części  1/3  i  odwołującego  w  części 

2/3, i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  kwotę  20  000  zł  00  gr  (słownie: 

dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego, tytułem 

wpisu od odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kwotę  5  529  zł  75  gr 

(słownie:  pięć  tysięcy  pięćset  dwadzieścia  dziewięć  złotych  siedemdziesiąt  pięć 

groszy), stanowiącą część kosztów postępowania odwoławczego poniesionych z 

tytułu wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  14  dni  od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  

do 

Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:  

………………………………………. 


Sygn. akt: KIO 933/22 

UZASADNIENIE 

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie 

(dalej: „zamawiający”) prowadzi, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r.  

Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2021  r.,  poz.  1129  ze  zm.)  -  dalej  „ustawa  Pzp", 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest „Przebudowa 

sieci cieplnych w rejonie ul. Piłsudskiego - Wyszyńskiego - Etap II, w rejonie ul. Piłsudskiego  

Wyszyńskiego  -  Etap  III  (od  komory  P8  do  punktu  Z24a)  oraz  Etap  IV  (  od  punktu  Z24A  

do  Z25A,  od  punktu  Z51  do  punktu  PW1),  w  rejonie  ul.  Głowackiego  -  od  punktu  PW3  

do  punktu  PW4;  znak  sprawy:  MPEC/PE-EZ/306/21  - 

dalej  jako  „postępowanie”  lub 

„zamówienie”.  Zamawiający  dokonał  podziału  zamówienia  na  trzy  następujące  zadania: 

Zadanie  1  - 

w  rejonie  ul.  Piłsudskiego  –  Wyszyńskiego  -  Etap  II;  Zadanie  2  -  w  rejonie  ul. 

Piłsudskiego  -  Wyszyńskiego  -  Etap  III  (od  komory  P8  do  punktu  Z24a)  oraz  Etap  IV  (od 

punktu  Z24A  do  Z25A,  od  punktu  Z51  do  punktu  PW1);  Zadanie  3  -  w  rejonie  ul. 

Głowackiego, od punktu PW3 do punktu PW4. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  12  stycznia  2022  r.  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2022/S 008-016370. 

W  dniu  4  kw

ietnia  2022  r.  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o 

udzielenie zamówienia: EKO Energetyka i Ciepłownictwo Sp. z o.o., HEATCO Sp. z o.o. z 

siedzibą  lidera  w  Ostrołęce,  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  zostało  wniesione 

odwołanie  wobec  zaniechań  i  czynności  zamawiającego  podjętych  w  niniejszym 

postępowaniu  

a  polegających  na:  zaniechaniu  odrzucenia  oferty  (w  zakresie  zadania  nr  1,  2,  3)  niżej 

wymienionych  wykonawców:  (1)  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia:  Przedsiębiorstwo  Konserwacji  Urządzeń  Wodnych  i  Melioracyjnych  PEKUM  

Sp.  z  o.o.,  ILYS  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  lidera  w  Olsztynie  -  zwanego  dalej  „Konsorcjum 

PEKUM” lub „przystępujący”; (2) wykonawcy: Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Energoterm 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Toruniu  -  dalej  zwane  „Energoterm”  pomimo,  że  treść  ofert  ww. 

w

ykonawców  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia;  dokonaniu  wyboru,  w  zakresie 

zadania  nr  1,  2  i  3,  oferty  Konsorcju

m  PEKUM  pomimo,  że  oferta  tego  wykonawcy  winna 

podlegać odrzuceniu; zaniechaniu wykluczenia wykonawcy Konsorcjum PEKUM w zakresie 


zadania  nr  1,  2  i 

3  pomimo,  że  wykonawca  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa 

przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego. Z ostrożności procesowej, na 

wypadek uznania zarzutów, o których mowa powyżej w pkt 1, 2 i 3 za bezskuteczne zarzucił 

także,  

że zamawiający zaniechał wezwania Konsorcjum PEKUM w zakresie zadania nr 1, 2 i 3 do 

uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych:  potwierdzających  spełnienie  warunku 

udziału  w  sytuacji,  w  której  zdolności  techniczne  podmiotu  udostępniającego  zasoby  nie 

potwierdziły  spełniania  przez  wykonawcę  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie 

zdolności  technicznej  lub  zawodowej  opisanego  w  pkt.  9.1.4.1.  specyfikacji  warunków 

zamówienia - dalej „SWZ” (w zakresie zadania nr 1, 2 i 3) oraz w sytuacji, w której złożone 

przez  wykonawcę  zaświadczenie  z  banku  nie  potwierdziło  spełnienia  warunku  udziału 

dotyczącego sytuacji ekonomicznej lub finansowej. 

O

dwołujący  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie  niżej  wymienionych  przepisów 

ustawy Pzp: 

art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez: 

Konsorcjum  PEKUM  oraz  Energoterm  pomimo,  że  treść  ofert  ww.  wykonawców  jest 

niezgodna z warunkami zamówienia, a w konsekwencji także naruszenie art. 218 ust. 2 

ustawy  Pzp  poprzez  uznanie,  że  oferty  ww.  wykonawców  są  zgodne  z  dokumentami 

zamówienia; 

art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór, jako najkorzystniejszej, oferty złożonej przez 

Konsorcjum  PEKUM  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  dokumentach 

zamówienia  w  sytuacji  kiedy  oferta  tego  wykonawcy  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia i jako taka winna zostać odrzucona przez zamawiającego; 

3.  art. 109 ust 1 pkt 10 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia Konsorcjum PEKUM  

z  przedmiotowego  postępowania,  w  sytuacji  kiedy  wykonawca  ten  w  wyniku 

lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił zamawiającemu informacje wprowadzające 

w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  

w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

4.  w  konsekwencji  naruszenie  art.  226  ust  1  pkt  2  lit  a)  ustawy  Pzp  poprzez  brak 

odrzucenia  oferty  Konsorcjum  PEKUM  w  sytuacji,  w  której  wykonawca  ten  podlega 

wykluczeniu; 

ewentualnie:  

art. 122 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wezwania Konsorcjum PEKUM do zastąpienia 

podmiotu  udostępniającego  wykonawcy  swoje  zasoby  albo  wykazania,  że  wykonawca 

samodzielnie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  w  sytuacji,  w  której  nie  wykazał  


on  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznych  

i  zawodowych  poprzez  powołanie  się  na  zasoby  innego  podmiotu,  tj.  Alu  -  Centrum  

W. Sudwoj z siedzibą w Sokołowie; 

6.  art.  128  ust  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  PEKUM  

do  uzupełnienia  podmiotowych  środków  dowodowych  potwierdzających  spełnienie 

warunków  udziału  w  postępowaniu,  w  konsekwencji  braku  potwierdzenia  spełniania 

przez w

ykonawcę warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych  

i zawodowych oraz sytuacji ekonomicznej lub finansowej. 

Mając  na  uwadze  powyższe,  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  

i  nakazanie  z

amawiającemu:  (1)  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  

(2)  odrzucenia  ofert  (w  zakresie  zadania  nr  1,  2  i  3)  złożonych  przez  wykonawców: 

Konsorcjum  PEKUM  ze  względu  na  fakt,  że  wykonawca  podlega  wykluczeniu  w 

przedmiotowego  postępowania,  a  ponadto  treść  jego  oferty  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia;  Energoterm  ze  względu  na  fakt,  że  treść  oferty  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia,  ewentualnie  (3)  wezwanie  Konsorcjum  PEKUM  do  zastąpienia  podmiotu 

udostępniającego  wykonawcy  swoje  zasoby  albo  wykazania,  że  wykonawca  ten 

samodzielnie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  poprzez  złożenie  nowego  wykazu 

robót  wraz  z  załączeniem  dowodów  określających  czy  te  roboty  budowlane  zostały 

wykonane należycie oraz wezwanie tego wykonawcy do uzupełnienia podmiotowego środka 

dowodowego  w  zakresie  warunku  dotyczącego  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej;  (4) 

dokonania  ponownej  kwalifikacji  podmiotowej  w

ykonawcy,  którego  oferta  została  najwyżej 

oceniona, w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu. 

Ponadto odwołujący wniósł o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego 

kosztów postępowania odwoławczego.  

Zamawiający  poinformował  wykonawców,  zgodnie  z  art.  524  ustawy  Pzp,  

o wniesieniu odwołania, wzywając uczestników postępowania do złożenia przystąpienia.  

Swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego 

zgłosili  wykonawcy:  Konsorcjum  PEKUM  oraz  Energoterm.  W  dniu  20  kwietnia  2022  r. 

Energoterm  złożył  do  akt  sprawy  pismo  procesowe,  w  którym  oświadczył,  że  cofa 

przystąpienie zgłoszone w dniu 7 kwietnia 2022 r. po stronie zamawiającego. Pismo zostało 

złożone w formie elektronicznej i podpisane przez osobę upoważnioną, w konsekwencji Izba 

uznała przedmiotowe oświadczenie za skuteczne. 

Zamawiający w dniu 19 kwietnia 2022 r., działając w oparciu o art. 521 ust. 1 ustawy 

Pzp, złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie w której oświadczył, że uznaje odwołanie 

za  uzasadnione  w  zakresie,  w  jakim  z  przedstawionej  w  nim  podstawy  faktycznej  wynika 


niewyartykułowany wprost w petitum zarzut zaniechania wezwania Konsorcjum PEKUM oraz 

Energoterm 

do  przedłożenia  brakujących  przedmiotowych  środków  dowodowych, 

dot

yczących  rury  preizolowanej  323,9mm/  450  mm,  12  m.  Jednocześnie  stwierdził,  

że  powyższe  oświadczenie  nie  ma  charakteru  „częściowego  uwzględnienia  odwołania”  

w  rozumieniu  art.  522  ust.  3 

ustawy  Pzp.  W  pozostałym  zakresie  zamawiający  wniósł  

o  oddalenie  odwołania.  Zamawiający  zmodyfikował  powyższe  stanowisko  w  piśmie, 

złożonym  do  akt  sprawy  na  posiedzeniu  w  dniu  21  kwietnia  2022  r.  wnosząc  o  oddalenie 

odwołania  

całości, jako niezasadnego. 

Przystępujący  przedstawił  swoje  stanowisko  w  piśmie  procesowym  z  20  kwietnia  

2022  r.,  wnosząc  w  pierwszej  kolejności  o  odrzucenie  odwołania,  a  w  przypadku  nie 

uwzględnienia  przez  Izbę  tego  wniosku,  jego  oddalenie  w  całości  jako  niezasadnego. 

Ponadto,  na  posiedzeniu  w  dniu  21  kwietnia  2022  r.  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodów, 

zgodnie  

z  przedstawionym  spisem,  w  związku  z  postawionym  przez  odwołującego  zarzutem 

dotyczącym  braku zgodności  oferowanego  przedmiotu zamówienia z  warunkami  opisanymi  

w SWZ. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  po  przeprowadzeniu  rozprawy  w  przedmiotowej 

sprawie,  na  podstawie  zebranego  materiału  dowodowego,  po  zapoznaniu  się  

z dokumen

tacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przekazaną przez 

zamawiającego w wersji elektronicznej, po zapoznaniu się z odwołaniem, odpowiedzią 

na  nie, 

stanowiskiem  Konsorcjum  PEKUM  złożonym  w  formie  pisemnej,  a  także  po 

wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  też  stanowisk  stron  i  uczestnika  postępowania, 

złożonych ustnie do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje. 

Izba 

ustaliła,  że  nie  zaszła  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  art.  528  ustawy  

Pzp, s

kutkujących odrzuceniem odwołania.  

Izba  dokonała  również  badania  spełnienia  przez  odwołującego  przesłanek 

określonych  w  art.  505  ustawy  Pzp,  to  jest  kwestii  posiadania  przez  niego  legitymacji  do 

wniesienia odwołania uznając,  że interes  odwołującego  we wniesieniu odwołania przejawia 

się  

w  następujący  sposób.  Odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu  i  ubiega  się  o  udzielenie 

zamówienia w zakresie zadania nr 1, 2 i 3. W zakresie zadania nr 1 oraz zadania nr 2, oferty 

złożyło trzech wykonawców, w tym odwołujący, którego oferta została sklasyfikowana przez 

zmawiającego  na  trzecim  miejscu  w  oparciu  o  kryteria  oceny  ofert  opisane  w  SWZ.  W 

zakresie zadania nr 3, oferty złożyło czterech wykonawców, w tym odwołujący, a jego oferta 


została  sklasyfikowana  przez  zamawiającego  na  drugim  miejscu.  Gdyby  zatem  zarzuty 

odwołującego  potwierdziły  się  i  zamawiający  odrzucił  oferty  złożone  przez  Konsorcjum 

PEKUM oraz Energoterm, o

dwołujący miałby realną szansę na uzyskanie ww. zamówienia i 

osiągnięcia zysku z jego realizacji. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje 

Izba ustaliła, że przedmiotem zamówienia, zgodnie z  opisem zawartym w Rozdziale 

IV SWZ jest 

realizacja  zadania pn. „Przebudowa  sieci  cieplnych  w technologii tradycyjnej 

na  sieć  w  technologii  rur  preizolowanych:  Zadanie  1  -  w  rejonie  ul.  Piłsudskiego  -

Wyszyńskiego - Etap II; Zadanie 2 - w rejonie ul. Piłsudskiego -Wyszyńskiego - Etap III (od 

komory  P8  do  punktu  Z24a)  oraz  Etap  IV  (od  punktu  Z24A  do  Z25A,  od  punktu  Z51  do 

punktu  PW1);  Zadanie  3  - 

w  rejonie  ul.  Głowackiego,  od  punktu  PW3  do  punktu  PW4  tj. 

wykonanie  robót  budowlanych  polegających  na  wymianie  istniejących  sieci  cieplnych 

wykonanych 

w  systemie  tradycyjnym  na  sieć  cieplną  w  technologii  rur  preizolowanych  w 

Olsztynie, 

materiałów 

wykonawcy  

w    ramach    projektu    pn.  „Zmniejszenie    emisyjności  gospodarki  poprzez  poprawę 

efektywności  dystrybucji  ciepła  w  Olsztynie  w  wyniku  przebudowy  sieci  i  węzłów 

ciepłowniczych - etap II. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawarto: (1) Zadanie nr 

1: Załącznik 1.1 - Projekt budowlany  ul. Piłsudskiego - Wyszyńskiego - II etap, Załącznik 1.2 

Przedmiar  

ul.  Piłsudskiego  –  Wyszyńskiego  -  II  etap;  (2)  Zadanie  nr  2:  Załącznik  2.1  -  Projekt 

budowlany ul. Piłsudskiego - Wyszyńskiego - III etap, Załącznik 2.2 - Projekt budowlany  ul. 

Piłsudskiego  -  Wyszyńskiego  -  IV  etap,  Załącznik  2.3  -  Przedmiar  ul.  Piłsudskiego  - 

Wyszyńskiego -  etap III (od  komory  P8 do  punktu Z24a)  oraz  etap IV  (od punktu  Z24A  do 

Z25A, 

od 

punktu 

Z51  

do  punktu  PW1);  (3)  Zadanie  nr  3:  Załącznik  3.1  -  Projekt  budowlany  ul.  Głowackiego, 

Załącznik  3.2  -  Inwentaryzacja  zieleni  ul.    Głowackiego,  Załącznik  3.3  -  Przedmiar  

ul.  Głowackiego  od  PW3  do  PW4,  Załącznik  nr  4  -  Specyfikacja  Techniczna  Wykonania  

i Odbioru Robót. 

Z  kolei  w  Rozdziale  VI  SWZ  zamawiający  przewidział,  że  wraz  z  ofertą  zażąda  

złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych na potwierdzenie zgodności oferowanych 

urządzeń  z  wymaganiami  określonymi  w  STWIOR  -  Opis  przedmiotu  zamówienia  oraz 

kryteriami  oceny  ofert  określonymi  w  opisie  kryteriów  oceny  ofert  w  Rozdziale  XVIII  SWZ  

tj.:  6.1.1.Oświadczenia,  że  oferowany  system  preizolowany  spełnia  wszystkie  aktualne 


normy  oraz  wymagani

a  jakościowe  wymienione  w  STWiOR.;  6.1.2.Krajowej  oceny 

technicznej dla oferowanego systemu preizolowanego; 6.1.3. 

Deklaracji określającej system 

surowcowy  zastosowany  do  produkcji  pianki  PUR  (system surowcowy powinien zgodny z 

systemem  wpisanym  do  Krajowej  oceny  technicznej);  6.1.4.  Sprawozdania  z  badania 

w

spółczynnika    przewodzenia    przeprowadzonego    przez  akredytowane    laboratorium  

badawcze  na  rurze  badanej,  zgodnie  z  normami  PN-EN  ISO 8497  oraz  PN-EN 253. 

Wartość  współczynnika  przewodzenia  ciepłaλ50,  W/mK  ma  być  podana  razem  z  wynikami 

badań  gęstości,  wielkością  komórek  i  składem  gazu  w  komórkach  oraz  wytrzymałości  na 

ściskanie 

pianki 

PUR,  

w  odniesieniu  do  zastosowanego  systemu  surowcowego;  6.1.5.Sprawozdania 

z  badań  

wytrz

ymałości    na    ścinanie    osiowe    przed    starzeniem    oraz    po  starzeniu  

przeprowadzonych    przez    akredytowane  laboratorium  badawcze.  Wyniki  badań 

wytrzymałości  na  ścinanie  osiowe  przed  starzeniem  mają  być  podane  razem  z  gęstością 

oraz  wytrzymałością  na  ściskanie    pianki    PUR,    w    odniesieniu    do    zastosowanego  

systemu  surowcowego  zgodnie  PN-EN  253;  6.1.6.Sprawozdania 

z  badań  szczelności 

liniowej  zgodnie  z  PN-EN  253; 

6.1.7.Sprawozdania  z  badań  typu  wykonanych  zgodnie  z 

normą PN-EN 489 oferowanych złączy mufowych zawierającego: a) wyniki badań obciążenia 

od  gruntu,  b) 

badania  szczelności  wodą  po  badaniu  obciążenia  od  gruntu,  c)  badania 

szczelności wodą przed badaniem korozji naprężeniowej (złącza zgrzewane elektrycznie), d) 

badania  izolacji  muf  zawierające  wyniki  badań  wytrzymałości  na  ściskanie,  gęstości, 

chłonności  wody  pogotowaniu,  wymiaru  komórek  pianki  PUR,  e)  badania  korozji 

naprężeniowej dla złączy zgrzewanych elektrycznie, f) badania MFR korków wtapianych, g) 

badanie  zginania  korków  wgrzewanych;  6.1.8.  Sprawozdania  z  badań  oferowanych  muf 

kolanowych (jeśli wykonawca przewiduje ich użycie), wykonanego zgodnie z PN-EN 489-1, 

badania muszą być wykonane przez niezależną instytucję; 6.1.9. Oświadczenia o spełnieniu 

wymogów  pkt.  3.8  STWiOR;  6.1.10.  Oświadczenia  o  spełnieniu  wymogów  pkt.  3.6.5 

STWiOR  ppkt  2,  3,  4;  6.1.11. 

Zestawienia  materiałów    do  wykonania  sieci  wraz  z  ilością, 

opisem oferowanych wyrobów, numerami katalogowymi. Zamawiający wskazał również (pkt 

6.5.),  że  jeżeli  wykonawca  nie  złoży  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone 

przedmiotowe  środki  dowodowe  będą  niekompletne,  zamawiający  wezwie  do  ich  złożenia 

lub uzupełnienia w wyznaczonym terminie. W dalszej części zastrzegł, że postanowienia pkt 

powyżej  nie  stosuje  się,  jeżeli  przedmiotowy  środek  dowodowy  służy  potwierdzeniu 

zgodności  z  cechami  lub  kryteriami  określonymi  w  opisie  kryteriów  oceny  ofert  lub  gdy 

pomimo  złożenia  przedmiotowego  środka  dowodowego  oferta  podlega  odrzuceniu  albo 

zachodzą  przesłanki  unieważnienia  postępowania.  Jednocześnie  w  pkt.  3.9  STWiOR 

zamawiający  żądał  złożenia  wraz  z  ofertą  następujących  dokumentów:  4.  Sprawozdanie  

z  badania  współczynnika  przewodzenia  przeprowadzonego  przez  akredytowane 


laboratorium badawcze na rurze badanej, zgodnie z normami PN-EN ISO 8497 oraz PN-EN 

253.  Wartość  współczynnika  przewodzenia  ciepła  λ  50,  W/mK  ma  być  podana  razem  z 

wynikami  badań  gęstości,  wielkością  komórek  i  składem  gazu  w  komórkach  oraz 

wytrzymałości  na  ściskanie  pianki  PUR,  w  odniesieniu  do  zastosowanego  systemu 

surowcowego. 

Sprawozdanie  

z  badań  wytrzymałości  na  ścinanie  osiowe  przed  starzeniem  oraz  po  starzeniu 

przeprowadzonych  przez  akredytowane  laboratorium  badawcze.  Wyniki  badań 

wytrzymałości  na  ścinanie  osiowe  przed  starzeniem  mają  być  podane  razem  z  gęstością 

oraz  wy

trzymałością  na  ściskanie  pianki  PUR,  w  odniesieniu  do  zastosowanego  systemu 

surowcowego zgodnie PN- 

EN 253. 6. Sprawozdanie z badań szczelności liniowej zgodnie z 

PN-EN 253. 

Izba  ustaliła  również,  że  opis  kryteriów  oceny  ofert,  wraz  z  podaniem  wag  tych 

kryteriów i sposobu oceny ofert znajdował się w Rozdziale XVIII SWZ. Zgodnie z zawartym 

tam  opisem,  przy  ocenie  ofert  z

amawiający  zamierzał  kierować  się  poniższymi  kryteriami  i 

ich  wagami  dla  każdej  części  oddzielnie:  K1  Cena  ofertowa  brutto  -  waga  kryterium  75,00 

punktów; K2 Okres gwarancji - 5,00 punktów; K3 Bariera antydyfuzyjna -10,00 punktów; K4 

Metoda  ciągła  lub  półciągła  -  10,00  punktów.  Zgodnie  z  postanowieniami  pkt  18.3.SWZ, 

z

amawiający  zamierzał  przyznać  punkty,  zgodnie  z  poniższymi  zasadami:  w  zakresie 

Kryterium  K3  z

amawiający  przyzna  punkty  tym  wykonawcom,  którzy  zaoferują  wykonanie 

podmiotu zamówienia przy użyciu rur preizolowanych posiadających warstwę antydyfuzyjną 

w pełnym zakresie średnic objętych dostawą. W zakresie Kryterium K4 zamawiający przyzna 

10  punktów  tym  wykonawcom,  którzy  zaoferują  wykonanie  podmiotu  przy  użyciu  rur 

preizolowanych  produkowanych  metodą  ciągłą  lub  półciągłą.  Przez  technologię  ciągłą 

rozumie  się  wytwarzanie  rur  preizolowanych  polegające  na  jednoczesnym  formowaniu 

izolacji  i  wytłaczaniu  płaszcza  osłonowego.  Przez  technologię  półciągłą  rozumie  się 

wytwarzanie  rur  preizolowanych  poprzez  wytłaczanie  na  gotową  izolację  płaszcza 

osłonowego z polietylenu.  

Informacje  na  temat  spełniania  powyższych  wymagań  tj.  w  zakresie  tego  czy 

wykonawca oferuje (dla każdej części zamówienia) wykonanie przedmiotu zamówienia przy 

użyciu rur preizolowanych produkowanych metodą ciągłą lub półciągłą oraz przy użyciu rur 

preizolowanych  posiadających  warstwę  antydyfuzyjną,  wykonawcy  zobowiązani  byli 

zamieścić w treści formularza ofertowego, wstawiając w odpowiednie miejsce znak „X” przy 

odpowiedziach „tak” lub „nie”.  Jak wynika z akt sprawy, zarówno Konsorcjum PEKUM, jak 

też  wykonawca  Energoterm  wskazali  dla  obu  zadań,  poprzez  odpowiednie  zadeklarowanie 

„tak”,  że  dostarczone  rury  preizolowane  posiadać  będą  barierę  antydyfuzyjną  w  pełnym 


zakresie  średnic  oraz  wykonają  przedmiot  zamówienia  przy  użyciu  rur  preizolowanych 

produkowanych metodą ciągłą lub półciągłą. 

Ponadto,  Izba  ustaliła,  że  w  Rozdziale  VIII  SWZ  -  Podstawy  wykluczenia,  o  których 

mowa  w  art.  108  i  w  art.  109  ust.  1  ustawy  Pzp

,  zamawiający  przewidział  fakultatywne 

przesłanki  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania,  opisane  w  art.  109  ust.  1  pkt  8  i  10 

ustawy Pzp. 

Z kolei w Rozdziale IX SWZ opisane zostały warunki, które musi spełnić wykonawca 

ubiegając się o przedmiotowe zamówienie, w tym zgodnie z treścią 9.1.3 lit a) i b) Rozdziału 

IX SWZ, zamawiający wymagał aby wykonawca: (a) w Części 1  - Zadanie 1 - w rejonie ul. 

Piłsudskiego-  Wyszyńskiego-  Etap  II  posiadał  środki  finansowe  lub  zdolność  kredytową  

co  najmniej  w  wysokości  2  500  000,00  zł  (słownie:  dwa  miliony  pięćset  tysięcy  złotych);  

(b) w Części 2 - Zadanie 2 - w rejonie ul. Piłsudskiego- Wyszyńskiego- Etap III (od komory 

P8 do punktu Z24a) oraz Etap IV ( od punktu Z24A do Z25A, od punktu Z51 do punktu PW1) 

posiadał środki finansowe lub zdolność kredytową co najmniej w wysokości 2 500 000,00 zł. 

(słownie:  dwa  miliony  pięćset  tysięcy  złotych);  (c)  w  Części  3  -  Zadanie  3  -  w  rejonie  

ul.  Głowackiego,  od  punktu  PW3  do  punktu  PW4  posiadał  środki  finansowe  lub  zdolność 

kredytową  co  najmniej  w  wysokości  400  000,00  zł  (słownie:  czterysta  tysięcy  złotych).  

W  przypadku  składania  ofert  na  więcej  niż  jedną  część,  wykonawca  winien  wykazać  się 

sumą  wymagań  dla  wszystkich  części  objętych  jego  ofertą.  Z  kolei  zgodnie  z  treścią  pkt. 

9.1.4.1  zamawiający  wymagał  aby  wykonawca  zrealizował  zgodnie  z  zasadami  sztuki 

budowlanej  

i  prawidłowo  ukończył  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert,  a 

jeżeli  okres  prowadzenia  działalności  jest  krótszy  -  w  tym  okresie  minimum  3  roboty 

budowlane  

w zakresie budowy lub przebudowy sieci w technologii rur preizol

owanych każda o długości 

przynajmniej: (a) w Części 1 - Zadanie 1 - w rejonie ul. Piłsudskiego - Wyszyńskiego - Etap II 

0,3  km  sieci  o  średnicy  co  najmniej  Dn  400  mm;  (b)  w  Części  2  -  Zadanie  2  -  w  rejonie  

ul.  Piłsudskiego-  Wyszyńskiego-  Etap  III  (od  komory  P8  do  punktu  Z24a)  oraz  Etap  IV  

(od  punktu  Z24A  do  Z25A,  od  punktu  Z51  do  punktu  PW1)  - 

0,2  km  sieci  o  średnicy  co 

najmniej  Dn  400  mm;  (c)  w  Części  3  –  Zadanie  3  –  w  rejonie  ul.  Głowackiego,  od  punktu 

PW3 do punktu PW4 - 

0,1 km sieci o średnicy co najmniej Dn 100 mm. Przy tym, zgodnie z 

opisem  zawartym  w  pkt.  9.1.4.1  lit.  d)

:  „W  przypadku  składania  ofert  na  więcej  niż  jedną 

część,  wykonawca  powinien  wykazać  się  co  najmniej  trzema  robotami  o  długości  sieci 

będącej sumą wymagań dla części - zadań objętych ofertą i o średnicy co najmniej Dn 400 

mm.” 


Wykonawca  Konsorcjum  PEKUM

,  który  ubiegał  się  o  udzielenie  zamówienia  dla 

wszystkich części, wezwany przez zamawiającego na podstawie art. 126 ust. 1 ustawy Pzp, 

złożył  m.in.  zaświadczenie  Warmińskiego  Banku  Spółdzielczego  z  28  grudnia  2021  r.,  

w którym wskazano: „(…) PRZEDSIĘBIORSTWO KONSERWACJI URZĄDZEŃ WODNYCH 

I  MELIORACYJNYCH  „PEKUM”  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Olsztynie,  ul.  Lubelska  37,  10-408 

Olsztyn, NIP 739-040-55-23, REGON 510043210 w

spółpracuje z Bankiem od marca 2003 r. 

Posiada czynny rachunek bieżący, poprzez który przeprowadza regularne obroty. Na dzień 

28.12.2021 r. posiada na rachunku bankowym własne środki w kwocie siedmiocyfrowej, brak 

lokat  terminowych.  Sytuacja  ekonomiczno-fi

nansowa  Spółki  nie  budzi  obaw.  Spółka 

prowadzi rentowną działalność gospodarczą i posiada dobrą płynność finansową. Spółka jest 

wiarygodnym  Klientem  Banku,  terminowo  wywiązuje  się  ze  wszystkich  zobowiązań  wobec 

Banku.  Dotychczasowa  obsługa  udzielonych  gwarancji  bankowych  nie  budzi  zastrzeżeń. 

Aktualnie  Spółka  korzysta  w  naszym  Banku  wyłącznie  z  gwarancji  bankowych.  Spółka  nie 

jest gwarantem innego kredytu w naszym Banku. Na podstawie dotychczasowej współpracy, 

Bank  wstępnie  deklaruje  udzielenie  kredytu  (przy  współfinansowaniu  z  innymi  Bankami)  

w wysokości 13 000 000,00 PLN (słownie złotych: trzynaście milionów złotych, gr. 00/100). 

Ostateczna  decyzja  o  wysokości  kredytu  będzie  podjęta  po  przedłożeniu  w  Banku  pełnej 

dokumentacji oraz zbadaniu zdolności kredytowej i adekwatnego zabezpieczenia. Rachunek 

Klienta  w  naszym  Banku  nie  jest  objęty  egzekucją  na  podstawie  tytułów  wykonawczych. 

Bank nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie informacji zawartych w 

zaświadczeniu, które wydaje się na wniosek Klienta, w celu przedłożenia przy postępowaniu 

przetargowym. Zaświadczenie jest ważne przez okres 90 dni od daty jego wystawienia.” 

Ponadto Konsorcjum PEKUM przedłożyło wykaz robót budowalnych, w którego treści 

wskazało  trzy  realizacje,  w  tym  w  poz.  1  wykazu  -  zrealizowaną  przez  podmiot  trzeci 

udostępniający  wykonawcy  swoje  zasoby  tj.  Alu  -  Centrum  W.  Sudwoj  z  siedzibą  w 

Sokołowie.  W  pozycji  nr  1  wykazu  robót,  wykonawca  wskazał,  że  na  rzecz:  LPEC  S.A.  ul. 

Puławska  28,  20-822  Lublin,  wykonano  robotę  budowalną  polegającą  na  budowie  sieci 

preizolowanej  2xdn400/560  L=640,69  m,  w  ramach  zadania  pn.:  „Rozbudowa  sieci 

ciepłowniczej 

2Dn400  

od  sieci  ciepłowniczej  2Dn600  w  rejonie  komór  P19  i  P20  zlokalizowanych  w  pasie 

drogowym  ul.  Kompozytorów  Polskich  i  ul.  Elsnera”.  Ponadto,  na  potwierdzenie należytego 

wykonania  tych  prac 

załączył  List  Referencyjny  Lubelskiego  Przedsiębiorstwa  Energetyki 

Cieplnej 

S.A.  

w którym wskazano: „Niniejszym pismem informujemy, iż Konsorcjum firm: Alu - Centrum W. 

Sudwoj Sp. J., 05-80

6 Komorów/Sokołów, ul. Sokołowska 27 - Lider Konsorcjum; Heatco Sp. 

z  o.  o.,  ul.  2eliwna  43,  40-599  Katowice 

—  Partner  Konsorgum,  odpowiedzialne  było  za 


realizację  zadania  pn.  „Rozbudowa  sieci  ciepłowniczej  2Dn400  od  sieci  ciepłowniczej 

2Dn600  w  rejonie  komór  P19  i  P20  zlokalizowanych  w  pasie  drogowym  ul.  Kompozytorów 

Polskich  

i  ul.  Elsnera  do  rejonu  Górek  Czechowskich  i  dzielnicy  Botanik  -  rejon  ul.  Poligonowej  

w  Lublinie".  Nr  budżetu:  1/00400/TCO/17-  Il  etap,  będącego częścią projektu:  „Rozbudowa 

efektywnego  systemu  ciepłowniczego  na  terenie  miasta  Lublin”  (Działanie  1.6.) 

współfinansowanego  ze  środków  Funduszu  Spójności  w  ramach  Programu  Operacyjnego 

Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w związku z podpisaną umową o dofinansowanie o nr 

POIS.OI  .06.02-OO-0028/16-

OO  z  dn.  07.11.2017  r.  Całkowita  wartość  wykonanych  robót 

wyniosła 2 981 591,96 zł brutto (słownie brutto: dwa miliony dziewięćset osiemdziesiąt jeden 

tysięcy  pięćset  dziewięćdziesiąt  jeden  zł  96/100)  i  zrealizowana  była  w  okresie  od  dnia 

15.02.2019 r. do dnia 10.09.2019 r. Zakres rzeczowy zamówienia obejmował, m.in.: budowę 

sieci  ciepłowniczej  preizolowanej  2xDN400/560  0  łącznej  długości  L=640,69  mb,  budowę 

komór  ciepłowniczych  P19A,  KI,  K2  uzbrojonych  w  armaturę:  odcinającą  -  przepustnice 

2xDN400 w komorach P19A, KI, K2; przepustnice 2xDN600 w komorze K19A; odwadniającą 

zasuwy klinowe kołnierzowe fig 043 DN80 PN25 w komorach ciepłowniczych P19A - 6 szt., 

KI  -4  szt.,  K2  - 

4  szt.  Konsorcjum  firm  j.w.  wykonało  zlecone  prace  kompleksowo,  zgodnie  

z  dokumentacją  techniczną  oraz  warunkami  realizacji  zadania  (budowa  była  prowadzona  

w  terenie  zurbanizowanym).  Współpraca  układała  się  dobrze,  polecamy  w/w  firmy  jako 

solidnych partnerów w realizacji inwestycji. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  stanowiska  stron 

oraz  zakres  zarzutów  podnoszonych  w  odwołaniu  Izba  uznała,  że  odwołanie  zasługiwało  

na  uwzględnienie  w  części,  w  jakiej  Izba  uwzględniła  zarzuty  i  podzieliła  żądania 

odwołującego. W pozostałym zakresie zarzuty odwołania nie potwierdziły się. 

W  pierwszej  kolejności  Izba  rozpoznała  zarzuty  naruszenia  art.  226  ust.  1  pkt  5 

ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez: Konsorcjum PEKUM oraz 

Energoterm  pomimo,  że  treść  ofert  ww.  wykonawców  jest  niezgodna  z  warunkami 

zamówienia, a w konsekwencji też naruszenie art. 218 ust. 2 ustawy Pzp poprzez uznanie,  

że oferty ww. wykonawców są zgodne z dokumentami zamówienia, jak też zarzut naruszenia 

art. 239 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty, oferty złożonej przez 

Konsorcjum  PEKUM  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  dokumentach 

zamówienia w sytuacji kiedy oferta tego wykonawcy jest niezgodna z warunkami zamówienia 

i jako taka winna zostać odrzucona przez zamawiającego. 


Odwołujący  w  tym  zakresie  przywoływał  zapisy  Rozdziału  VI  SWZ,  w  którym 

zamawiający opisał przedmiotowe środki dowodowe, których złożenia zażąda wraz z ofertą. 

Zgodnie z cytowanym przez odwołującego pkt 6.6. SWZ w niniejszej sprawie przedmiotowe 

środki  dowodowe  winny  potwierdzać  zarówno  oświadczenie  wykonawcy  złożone  

na potwierdzenie zgodności oferowanych urządzeń z wymaganiami określonymi w STWiOR, 

jak  też  w  zakresie  kryteriów  pozacenowych.  Dalej  odwołujący  wywodził,  że  jeśli 

przedmiotowe 

środki  dowodowe  służyć  miały  również  potwierdzeniu  zgodności  z  cechami 

lub  kryteriami  określonymi  w  opisie  kryteriów  oceny  ofert  -  wówczas,  zgodnie  z  zapisami 

SWZ  - 

nie  stosuje  się  regulacji  przewidującej  możliwość  uzupełnienia  takiego  środka.  Tym 

samym,  w  ocenie  odwołującego,  oferty  tych  wykonawców  podlegały  odrzuceniu  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Na  wstępie  przypomnienia  wymaga  czym  są  i  jaką  rolę  pełnią  przedmiotowe  środki 

dowodowe,  zgodnie  z  przepisami  ustawy  Pzp.  Dotyczą  one  oferowanego  przedmiotu 

zamówienia,  a  ich  zadaniem  jest  potwierdzenie,  że  oferowane  dostawy,  usługi  czy  roboty 

budowlane spełniają wymagania stawiane przez zamawiającego oraz są zgodne z kryteriami 

oceny  ofert  i  wszystkimi  warunkami  odnoszącymi  się  do  realizacji  zamówienia.  Dokumenty 

przedmiotowe  mają  pomóc  w  weryfikacji  poprawności  merytorycznej  złożonej  oferty.  Mogą 

bowiem  służyć  ocenie  zgodności  zaoferowanego  świadczenia  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia,  stanowiąc  podstawę  weryfikacji  poprawności  merytorycznej  oferty. W  każdym 

przypadku,  jeśli  zamawiający  zażąda  złożenia  przedmiotowych  środków  dowodowych, 

wykonawca  zobowiązany  jest  złożyć  je  wraz  z  ofertą.  Ustawodawca  przewidział  również 

sytuacje,  w  których  wbrew  wymaganiom  zamawiającego  wykonawca  nie  złoży 

przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone  przez  niego  dokumenty  będą 

niekompletne. Wówczas, stosownie do dyspozycji art. 107 ust. 2 ustawy Pzp, zamawiający 

ma prawo wezwać go do ich złożenia bądź uzupełnienia. Co ważne, może mieć to miejsce 

tylko  wtedy,  gdy  zamawiający  przewidział  taką  możliwość  w  ogłoszeniu  lub  dokumentach 

zamówienia.  Oznacza  to,  że  brak  przewidzenia  omawianej  możliwości,  całkowicie 

uniemożliwia złożenie bądź uzupełnienie tych środków. Z kolei zgodnie z treścią art. 107 ust. 

3  ustawy  Pzp  przepisu  ust.  2 

nie stosuje się w momencie,  gdy  przedmiotowy  środek służy 

potwierdzeniu  zgodności  z  kryteriami  bądź  cechami,  które  zostały  określone  w  opisie 

kryteriów  oceny  ofert.  Nie  dotyczy  on  także  sytuacji,  gdy  oferta  podlega  odrzuceniu  lub 

zachodzą  przesłanki  unieważnienia  postepowania.  Konsekwencją  braku  złożenia 

przedmiotowych  środków  dowodowych,  z  przyczyn  leżących  wyłącznie  po  stronie 

wykonawcy, jest odrzucenie oferty i zatrzymanie wadium.  

Przenosząc powyższe rozważania na kanwę niniejszej sprawy w pierwszej kolejności 

należy  zauważyć,  że  zamawiający  w  Rozdziale  VI  SWZ  wskazał,  że  wraz  z  ofertą  żąda 


złożenia  szeregu  przedmiotowych  środków  dowodowych.  Powyższe  miały  potwierdzać 

zarówno  zgodność  oferowanych  urządzeń  z  wymaganiami  określonymi  w  STWiOR  -  Opis 

przedmiotu  zamówienia,  jak  też  zgodność  z  kryteriami  oceny  ofert,  określonymi  w  opisie 

kryteriów  oceny  ofert  w  Rozdziale  XVIII  SWZ.  Zamawiający  powtórzył  w  treści  SWZ,  za 

ustawodawcą,  treść  cytowanych  powyżej  przepisów  ustawy  Pzp,  dając  wykonawcom 

możliwość uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych w sytuacji, gdy te nie zostały 

złożone,  albo  też  są  niekompletne.  Wykluczył  jednocześnie  możliwość  ich  uzupełnienia  

w  przypadku,  gdy  dany 

środek  służy  potwierdzeniu  zgodności  z  kryteriami  bądź  cechami, 

które zostały określone w opisie kryteriów oceny ofert.  

Z  t

reści  przepisu  art.  226  ust.  1  pkt  2  lit.  c  ustawy  Pzp  wynika,  że  zamawiający 

odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę, który na wezwanie z art. 107 ust. 2 

ustawy  Pzp  nie  złożył  lub  nie  uzupełnił  w  przewidzianym  terminie  przedmiotowego  środka 

dowodowego,  o  ile  zamawiający  przewidział  wezwanie  do  złożenia  lub  uzupełnienia  

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  lub  dokumentach  zamówienia. Przepis  ten  nie  ma  jednak 

zastosowania  w  sytuacji,  gdy  wykonawca  nie  złoży  wraz  z  ofertą  przedmiotowego  środka 

dowodowego,  w  celu  potwierdzenia  zgodności  oferowanych  dostaw,  usług  lub  robót 

budowlanych  z  kryteriami  określonymi  w  opisie  kryteriów  oceny  ofert  (w  celu  oceny  ofert).  

W  takim  przypadku 

ustawodawca  przewidział  sankcję  w  postaci  odrzucenia  oferty,  o  czym 

przesądza przepis art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. 

Należało  zatem  rozważyć  w  pierwszej  kolejności  czy  kwestionowane  przez 

odwołującego  dokumenty,  złożone  przez  wykonawców:  Konsorcjum  PEKUM  i  Energoterm, 

składane  wraz  z  ofertą,  były  zgodne  z  opisem  wymagań,  zawartym  przez  zamawiającego  

w SWZ, a jeśli nie, to czy podlegały one uzupełnieniu w myśl przepisów ustawy Pzp.  

Odwołujący,  na  potrzeby  odwołania,  dokonał  podziału  przedmiotowych  środków 

dowodowych  na  trzy  następujące  grupy:  I.  Przedmiotowe  środki  dowodowe  dotyczące 

„współczynnika przewodzenia”; II. Przedmiotowe środki dowodowe dotyczące „wytrzymałości 

na  ścinanie  (…)”;  III.  Przedmiotowe  środki  dowodowe  dotyczące  „szczelności  liniowej 

zgodnie z PN-

EN 253 (…)”. 

W  zakresie  pierwszej  z  nich  podniósł,  że  na  potwierdzenie  spełnienia  wymogu 

opisanego  w  pkt.  6.1.4  Rozdziału  VI  SWZ  oraz  3.9.4  STWiOR  (złożenie  wraz  z  ofertą 

sprawozdania  z  badania  współczynnika  przewodzenia  przeprowadzonego  przez 

akredytowane  laboratorium  badawcze  na  rurze  badanej,  zgodnie  z  normami  PN-EN  ISO 

8497  oraz  PN-

EN  253.  Wartość  współczynnika  przewodzenia  ciepła  λ50,  W/mK  ma  być 

podana razem z wynikami badań gęstości, wielkością komórek i składem gazu w komórkach 


oraz  wytrzymałości  na  ściskanie  pianki  PUR,  w  odniesieniu  do  zastosowanego  systemu 

surowcowego)  zarówno  Konsorcjum  PEKUM,  jak  też  wykonawca  Energoterm  złożyli 

dokładnie  takie  same  dokumenty.  Odwołujący  zakwestionował  dokument  pn.  „Protokół  z 

badań  V  399/16.2”,  który  został  złożony  wraz  z  tłumaczeniem  -  dla  rur  produkowanych 

metodą opti conti (metoda półciągła) - po starzeniu, a więc protokół dla rur produkowanych 

przez 

Logstor  

w  zakresie  średnic  rury  stalowej  od  DN  400.  Wskazał  w  tym  przedmiocie,  że  badanie, 

którego dotyczy protokół V 399/16.2 nie zostało wykonane zgodnie z normą  PN-EN 253, a 

zatem  zostało  wykonane  niezgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego.  Swoje  stanowisko 

opierał  

na  lakonicznym 

twierdzeniu,  że  norma  PN-EN  253,  w  pkt.  5.4.4  stanowi,  że  badanie 

współczynnika  przewodzenia  po  starzeniu  należy  wykonać  na  rurze  stalowej  DN  50  

w płaszczu o średnicy 125 mm. 

W  odpowiedzi  na  odwołanie  zamawiający  twierdził  z  kolei,  że  już  z  treści  samego 

badania wynika, że to zostało wykonane zgodnie z wymaganą przez zamawiającego normą. 

Niezależnie  od  tego  zamawiający  powołał  się  na  korespondencję  prowadzoną  

z akredytowanym laboratorium - IMA 

Dresden, które wykonało przedmiotowe badanie, celem 

potwierdzenia  wykonania  przedmiotowych  badań  z  normą.  Izba  opierając  się  

na  przedłożonych  przez  zamawiającego  dowodach  w  postaci  pisma  z  9  marca  2022  r. 

MPEC/PT-DT-

TI/28/61/2022,  skierowanego  do  IMA  Dresden,  jak  też  wiadomości  mailowej  

z  10  marca  2022  r.  skierowanej  przez  IMA  Dresden  do  zamawiającego  (wraz  z 

tłumaczeniem  obydwu  wiadomości)  doszła  do  przekonania,  że  te  w  sposób  jednoznaczny 

potwierdza

ją,  

że  badania  te  zostały  wykonane  zgodnie  z  wymaganiami  zamawiającego,  tj.  zgodnie  z 

normą  PN-EN  253.  Odwołujący  z  kolei,  oprócz  kwestionowania  treści  tych  dokumentów, 

podkreślając  lakoniczność  samego  pytania,  jak  też  ogólną  w  swej  treści  odpowiedź 

udzieloną  przez  IMA  Dresden  -  nie  przedłożył  żadnych  dowodów,  które  potwierdzać  miały 

jego  stanowisko. 

Również  sama  treść  odwołania  jest  w  tym  zakresie  lakoniczna  i  oprócz 

zarzutów  formułowanych  wobec  treści  Raportu,  odwołujący  nie  przedstawił  nawet  żadnej 

szczegółowej  analizy  odnoszącej  się  do  treści  samej  normy,  cytując  jedynie  jej  fragment  i 

tylko z tego wywodząc błąd w badaniach, które przedłożyli wykonawcy wraz z ofertą.  

Izba zgadza się w tym zakresie z zamawiającym, że kwestionowanie przedmiotowego 

R

aportu z badań, które wykonuje jednostka posiadająca stosowną akredytację, zmierzałoby  

w  istocie  do  kwestionowania  metod  badawczych  danej  jednostki.  Zamawiający  nie  ma  ani 

stosownych uprawnień, ani też podstaw do twierdzenia, że w samym sposobie prowadzenia 

badania  wystąpiły  błędy,  które  mogły  prowadzić  do  wniosku,  że  zostało  ono  wykonane 


niezgodnie  z  normą  PN-EN  253,  a  co  za  tym  idzie  niezgodnie  z  wymaganiami 

z

amawiającego. 

Z  kolei  w  zakresie,  w  jakim  odwołujący  podnosił,  że  w  zakresie  zadania  nr  3, 

Konsorcjum  PEKUM  i  wykonawca  Energoterm 

nie  złożyli  wymaganego  badania  dla  rury  

o  średnicy  323,9/450,  która  jest  umieszczona  w  zestawieniu  materiałów  dla  zadania  nr  3 

(Głowackiego), poz. 2 - Izba podzieliła zastrzeżenia odwołującego w części tj. w zakresie w 

j

akim  odwołujący  podnosił  brak  załączenia  takiego  badania.  Sam  zamawiający  w  piśmie  

z  19  kwietnia  2022  r.  przyznał,  że  nie  otrzymał  w  postępowaniu  dokumentu  w  postaci 

Sprawozdania 

z  badań  rur  preizolowanych  323,9mm/450  mm,  12  m,  które  w  przypadku 

obydwu 

wykonawców dotyczyły tylko jednej z oferowanych rur preizolowanych, podczas gdy 

oferta jednego z nich dotyczy

ła aż 147 rur preizolowanych.  

Skład orzekający podzielił jednocześnie stanowisko zamawiającego, zaprezentowane 

w  pierwszym  z  pism  procesowych,  że  niezależnie  od  tego,  że  skala  stwierdzonego 

uchybienia  jest  niewielka, 

żądanie  w  tym  zakresie  zostało  sformułowane  w  SWZ,  a  zatem 

stosując się do sformułowanych przez siebie wymagań - obowiązkiem zamawiającego było 

zweryfikowanie  czy  wszystkie  żądane  dokumenty  zostały  w  toku  prowadzonego 

postępowania 

złożone.  

Nie można z kolei zgodzić się z oceną zamawiającego, który w piśmie z 21 kwietnia 2022 r. 

zmodyfikował  swoje  stanowisko  w  tym  zakresie  stwierdzając,  że  przedmiotowe  dokumenty 

zostały  już  złożone  przez  tych  wykonawców  w  równolegle  prowadzonym  postępowaniu  

nr  MPEC/PE-

EZ/304/21,  a  tym  samym  skoro  zamawiający  nimi  dysponuje  -  brak  ten  nie 

powinien skutkować uwzględnieniem odwołania w tym zakresie, jako nie mający wpływu na 

wynik  post

ępowania.  Taki  wniosek  jest  błędny  z  tego  powodu,  że  obowiązek  przedłożenia 

przedmiotowych środków  dowodowych  dotyczy  danego  postępowania  i  oferowanego  przez 

danego  wykonawcę  przedmiotu  zamówienia.  Nie  można  zatem  tego  braku  konwalidować, 

powołując  się  na  tożsame  wymagania,  które  zamawiający  sformułował  w  treści  innych 

dokumentów zamówienia, składanych w innej procedurze nawet, jeśli ta dotyczy podobnych 

czy  też  tożsamych  materiałów.  Należy  też  podkreślić,  że  uzupełnić  tego  braku  nie  może 

przystępujący, przedkładając stosowne dokumenty w postępowaniu przed Izbą. Dokumenty 

takie  przedkładane  są  bowiem  na  żądanie  zamawiającego,  w  toku  postępowania  i 

poddawane stosownej weryfikacji w toku przetargu.  

Izba  pod

dała  jednocześnie  analizie  treść  zapisów  SWZ,  w  szczególności  Rozdziału 

VI,  odnoszących  się  do  kwestii  możliwości  uzupełnienia  przedmiotowych  środków 

dowodowych  stwierdzając,  że  we  wskazanym  zakresie  takie  uzupełnienie  było  możliwe,  a 

wręcz konieczne.  Zamawiający  bowiem,  jak  wcześniej  zauważono,  wprost  przewidział  taką 

możliwość  


w  warunkach  przetargowych.  Zamieszczenie  takiego  zastrzeżenia  w  ogłoszeniu  lub  SWZ 

oznacza nie tyle uprawnienie, ile obowiązek zamawiającego do wezwania tych wykonawców, 

którzy  wraz  z  ofertą  nie  przedłożyli  wymaganych  dokumentów,  do  ich  uzupełnienia  

w wyznaczonym przez niego terminie.  

Izba  dostrzegła  wprawdzie zakaz  wprowadzony przez  ustawodawcę,  który  wyklucza 

możliwość  uzupełnienia  takiego  środka  dowodowego,  który  składany  jest  w  związku  

z  kryteriami  oceny  ofert,  jednakże  należało  w  niniejszej  sprawie  dostrzec,  że  żądany 

dokument  miał  zostać  złożony  zarówno  po  to,  by  potwierdzić,  że  urządzenie  spełnia 

wymagania, 

jak  

i  w  celu  oceny  tych 

urządzeń  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert.  Trafnie  zauważył 

zamawiający,  że  minimalne  parametry  wykazywane  sprawozdaniami  są  dokładnie  takie 

same  dla 

rur  spełniających  dodatkowe  kryteria,  opisane  w  SWZ  jako  K3  i  K4,  jak  i  dla  rur 

niespełniających  tych  wymagań.  Skoro  zatem  żądane  sprawozdania  z  badań,  opisane  w 

wymaganiach  SWZ,  w  pkt.  6.1.4-

6.1.6.  SWZ  odnoszą  się  do  minimalnych  parametrów 

STWi

ORB,  które  odnoszą  się  dokładnie  w  takim  samym  stopniu  do  rur  spełniających 

dodatkowe kryteria K3 i K4 jak 

i do rur niespełniających ich - należało uznać, że podmiotowe 

środki  dowodowe  w  równym  stopniu  potwierdzają  zgodność  oferty  z  kryteriami,  ale  też 

stanowią  dowód  na  spełnienie  wymagań  zamawiającego  opisanych  w  dokumentach 

zamówienia i świadczą o zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. W takim przypadku, w 

ocenie 

Izby, 

konieczne 

jest 

wezwanie  

do 

uzupełnienia  takich  dokumentów  na  potrzeby  potwierdzenia  spełniania  wymagania 

opisanego w treści SWZ.  

Biorąc pod uwagę, że zarówno Konsorcjum PEKUM, jak i wykonawca Energoterm nie 

złożyli  wymaganego  badania  dla  rury  o  średnicy  323,9/450,  obowiązkiem  zamawiającego 

było  wezwanie  tych  wykonawców  do  uzupełnienia  brakujących  przedmiotowych  środków 

dowodowych

.  Jednocześnie,  mając  na  uwadze,  że  przedmiotowy  brak  dotyczy  wyłącznie 

zada

nia nr 3, gdyż tylko w odniesieniu do tej części zaistniał wskazany przez odwołującego 

brak  - 

Izba  nakazała  wezwanie  do  uzupełnienia  tych  dokumentów  w  zakresie  części  3 

zamówienia. 

W  dalszej  kolejności  odwołujący  podnosił  także  braki  w  zakresie  przedmiotowych 

środków dowodowych dotyczących „szczelności liniowej zgodnie z PN-EN 253”. Przywołując 

postanowienia 

pkt.  6.1.6  Rozdziału  VI  SWZ  oraz  3.9.6  SWiOR  wskazał,  że  przedłożone 

przez 

obydwu 

wykonawców, 

postaci 

takiego 

samego 

dokumentu 

VWAW/DT/TB/18/1223/Żory/2,  protokoły  z  badań  są  nieprawidłowe  z  uwagi  na  fakt,  że  nie 

zostały  wykonane  dla  rur  z  barierą  antydyfuzyjną,  stąd  wykonawcy  nie  spełnili  stawianych 

wymagań. 


Izba uznała w tym przypadku za trafne stanowisko zamawiającego, który prawidłowo 

ocenił  te  dokumenty,  powołując  się  na  dwie  okoliczności.  W  pierwszej  kolejności  fakt,  że 

wyżej  wymieniony  protokół  badania  szczelności  liniowej  VWAW/DT/TB/18/1223/Żory/2  nie 

zawiera 

w swej treści żadnej informacji na temat tego, że badanie to zostało wykonane dla 

rur  bez  bariery  antydyfuzyjnej,  ta  kwestia 

nie  jest  w  nim  w  ogóle  poruszona.  Ponadto,  jak 

wynika  

ze  specjalistycznej  wiedzy  zamawiającego,  która  w  tym  przypadku  została  dodatkowo 

potwierdzona  przez  kierownika  akredytowanego  laboratorium, 

które  wykonywało  badanie, 

brak 

danych  dotyczących  bariery  antydyfuzyjnej  w  treści  badania  szczelności  liniowej  jest  

w tym przypadku bez znaczenia o tyle, 

iż obecność tej bariery nie ma żadnego znaczenia dla 

badanego w tym przypadku parametru. 

Izba uznała za słuszne stanowisko zamawiającego, 

dodatkowo 

poparte dowodem  w  postaci  notatki służbowej  sporządzonej 8 kwietnia  2022  r., 

sygn.  MPEC/PT-DT-

TI/135/2022,  zgodnie  z  którą  pracownik  zamawiającego  skontaktował 

się  w  dniu  8  kwietnia  2022  r.  telefonicznie  z  kierownikiem  akredytowanego  laboratorium 

Veolia  Energia  Warszawa  S.A.  - 

panią E.  K.,  która potwierdziła,  że w  przypadku  badanych 

rur  wyniki  badań  szczelności  liniowej  nie  zależą  od  tego,  czy  badanie  zostanie 

przeprowadzone na rurze z barierą antydyfuzyjną czy bez bariery.  

Powyższe stanowisko potwierdzają także dowody przedłożone na posiedzeniu przez 

przystępującego  w  postaci  zapytania  skierowanego  do  Veolia  Energia  Warszawa  S.A.  

z 19 kwietnia 2022 r. w przedmiocie właściwości rur preizolowanych produkowanych metodą 

tzw.  „półciągłą”  (OPTI)  tj.  czy  dla  metody  produkcji  rur  produkowanych  z  barierą  dyfuzyjną  

i  bez  bariery  dyfuzyjnej 

są  porównywalne.  W  odpowiedzi  na  powyższe  laboratorium 

przedstawiło  swoją  opinię  z  19  kwietnia  2022  r.,  podpisaną  przez  kierownika  laboratorium 

badawczego  - 

Panią  E.  K.  oraz  kierownika  działu  badań  marketingowych  -  Panią  I.  M.,  w 

której zaprezentowano analogiczną ocenę do tej, którą prezentował zamawiający. 

Izba orzekając wzięła również pod uwagę treść przepisu art. 534 ust. 1 ustawy Pzp, 

zgodnie  z  którym  strony  postępowania  odwoławczego  są  obowiązane  wskazywać  dowody 

dla  stwierdzenia  faktów,  z  których  wywodzą  skutki  prawne.  Odwołujący,  oprócz 

kwestionowani

a  treści  samego  potokołu  badania  szczelności  liniowej  nie  przedstawił 

żadnych dowodów, które wskazywałyby, że jest to badanie dotyczące materiałów innych, niż 

zaoferowane  przez 

Konsorcjum  PEKUM  czy  wykonawcę  Energoterm.  Z  kolei  brak 

jednoznacznego 

wskazania  

w  treści  protokołu  kwestii  obecności  bariery  (ale  tak  samo  jej  braku)  należy,  wobec 

stanowiska  zamawiającego,  jak  też  dowodów  przedłożonych  przez  przystępującego,  za 

zrozumiały.  Jako  element  pozbawiony  wpływu  na  wyniki  w  kwestii  szczelności  liniowej 

bar

iera  antydyfuzyjna  (mająca  zupełnie  inną  funkcję)  może  nie  być  odnotowana  w  opisie 


badanej  rury  preizolowanej. 

Tym  samym  odwołujący  nie  podołał,  ciążącemu  na  nim 

obowiązkowi 

wykazania,  

że przedstawione przez wykonawców badania są nieprawidłowe. 

Odwołujący podnosił ponadto zarzuty naruszenia przez zamawiającego art. 109 ust. 

1  pkt  10  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  PEKUM  z 

przedmiotowego  postępowania,  w  sytuacji  kiedy  wykonawca  ten  w  wyniku  lekkomyślności 

lub  niedbalstwa  prze

dstawił  zamawiającemu  informacje  wprowadzające  w  błąd,  co  mogło 

mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o 

udzielenie 

zamówienia,  

a w konsekwencji naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy Pzp poprzez brak odrzucenia 

oferty Konsorcjum PEKUM w sytuacji, w której wykonawca ten podlega wykluczeniu. 

Odwołujący w tym zakresie podnosił, że Konsorcjum PEKUM, składając podmiotowe 

środki  dowodowe  na  potwierdzenie  spełnienia  warunku  udziału,  o  którym  mowa  w  pkt. 

9.1.4.1  SWZ  w 

wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawiło  zamawiającemu 

informacje  wprowadzające  w  błąd,  co  mogło  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane 

przez  zamawiającego  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  a  w 

konsekwencji  zaistniała  przesłanka  wykluczenia  tego  wykonawcy  z  postępowania. 

Wprowadzenie  zamawiającego  w  błąd  miało  polegać  na  powołaniu  się  na  doświadczenie 

podmiotu  trzeciego  tj.  Alu-

Centrum,  który  miał  zdobywać  to  doświadczenie  w  konsorcjum, 

podczas  gdy  według  odwołującego  w  ramach  tego  konsorcjum  ww.  podmiot  trzeci  nie 

wykonywał robót budowlanych. Na dowód tych twierdzeń odwołujący przedstawił dowody w 

postaci:  

(1)  Porozumienia  wykonawczego  z  5 kwietnia  2019  r.  zawartego  pomiędzy  konsorcjantami 

realizującymi  roboty  budowlane;  (2)  Umowy  o  roboty  budowlane  nr  NZ/5/19  z  23  stycznia 

2019 r. zawartej przez konsorcjum z inwestorem; (3) Umowy o roboty budowlane nr NZ/5/19  

z  1  marca  2019  r.  zawartej  przez  konsorcjanta  Heatco  Sp.  z  o.o. 

(dalej  „Heatco”)  

z podwykonawcą robót budowlanych.  

Odwołujący  w  treści  odwołania  podkreślał,  że  podmiot  udostępniający  Konsorcjum 

PEKUM swoje zasoby tj. Alu - 

Centrum, jako strona umowy o wykonanie robót budowalnych, 

jak  i  porozumienia  wykonawczego  nie  mógł  nie  znać  faktycznego  zakresu  prac,  który 

wykonał podczas realizacji umowy zadania pn.: „Rozbudowa sieci ciepłowniczej 2Dn400 od 

sieci  ciepłowniczej  2Dn600  w rejonie komór  P19  i  P20  zlokalizowanych w  pasie drogowym 

ul.  Kompozytorów  Polskich  i  ul.  Elsnera”.  Tym  samym  podmiot  ten  udostępnił  Konsorcjum 

PEKUM  swoje 

zasoby  (doświadczenie),  którym  nie  mógł  i  nie miał  prawa  się  legitymować.  

Z  kolei  obowiązkiem  Konsorcjum  PEKUM,  jeśli  zamierzał  skorzystać  z  potencjału  innego 

podmiotu, 

było  dochowanie  należytej  staranności  i  zweryfikowanie  zarówno  treści 


zobowiązania jak i przedłożonych referencji, czego wykonawca ten zaniechał, wykazując się 

co najmniej lekkomyślnością lub niedbalstwem.  

Zamawiający, w odpowiedzi na odwołanie stwierdził, że nie były mu znane wcześniej 

okoliczności  i  dokumenty,  wskazywane  wcześniej  przez  odwołującego.  Przyznał 

jednocześnie,  że  gdyby  otrzymał  wskazane  informacje  o  możliwych  nieprawidłowościach 

przed  wniesieniem  odwołania,  to  niezwłocznie  zażądałby  wyjaśnień  ze  strony  Konsorcjum 

PEKUM  w  oparciu  o  art.  128  ust.  4  ustawy  Pzp.  W  zależności  od  treści  wyjaśnień 

zamawiający albo uznałby, że warunki udziału w postępowaniu zostały spełnione (co wobec 

treści dokumentów załączonych do odwołania nie wydaje się wysoce prawdopodobne) albo 

dokonałby jednej z następujących czynności: wezwania, by Konsorcjum PEKUM, w terminie 

określonym przez zamawiającego zastąpiło podmiot trzeci innym podmiotem lub podmiotami 

albo  wykazało,  że  samodzielnie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  wykluczenia 

tego wykonawcy z postępowania. 

Przystępujący,  w  złożonym  piśmie  procesowym  i  na  rozprawie  wyjaśniał,  że  w 

ramach  spornego  zamówienia  prace  były  wykonywane  przez  Heatco,  jak  też  przez 

podwykonawcę tego podmiotu. Powoływał się na treść umowy nr NZ/5/19 z 23 stycznia 2019 

r., 

zgodnie  

z  którą  stroną  umowy  było  Konsorcjum  Alu-Centrum  oraz  Heatco.  Potwierdza  to  również 

treść  wystawionego  listu  referencyjnego.  Z  kolei  w  porozumieniu  wykonawczym,  zawartym 

między konsorcjantami wskazano, że Haetco przyjęło w ramach podziału zadań nadzór nad 

prawidłowym  wykonaniem  zamówienia,  wykonanie  robót  montażowo-budowlanych  oraz 

wykonanie  dokumentacji  powykonawczej,  a  Alu-Centrum  zakup  i  dostaw

ę  materiałów 

preizolowanych,  jak  też  przepustnic  oraz  do  udzielenia  gwarancji  zgodnie  z  wymaganiami 

SIWZ.  Biorąc  pod  uwagę  wysokość  wynagrodzenia,  jakie  miałby  otrzymać  podwykonawca 

Heatco  można  z  powodzeniem  przyjąć,  że  całość  robót  była  faktycznie  realizowana  przez 

podwykonawcę tego podmiotu, a w istocie przez podwykonawcę Konsorcjum. Przystępujący 

twierdził,  że  mimo  umownego  podziału  zadań  w  ramach  kontraktu  podmiotem,  jaki  jest 

odpowiedzialny  za  właściwe  zrealizowanie  przedmiotu  umowy,  jest  solidarnie 

odpowiedzialny partner konsorcjum, a nie każdy z nich z osobna. Każdy zatem z partnerów 

konsorcjum  uprawniony  jest  przy  tym  do  dysponowania  doświadczeniem  zdobytym  w 

ramach  konsorcjum  i  nie  ma  przy  tym  znaczenia,  że  jeden  z  konsorcjantów  miał  być 

odpowiedzialny za fizyczne wykonanie prac.  

Przystępujący przywoływał treść umowy z 23 stycznia 2019 r., z treści której w jego 

ocenie  nie  wynika,  że  Alu-Centrum  miał  być  wyłącznie  podmiotem  odpowiedzialnym  

za  dostawę  rur.  Powoływał  się  w  szczególności  na  §7  ust.  1  pkt  2  umowy,  który  stanowi,  

że osoba z ramienia wykonawcy Alu-Centrum była odpowiedzialna za wypełnianie wszelkich 


warunków kontraktowych, a w tym za sprawowanie właściwego nadzoru nad prowadzonymi 

pracami.  

W  pierwszej  kolejności  należało  zatem  rozstrzygnąć  czy  w  świetle  wyjaśnień 

złożonych  przez  przystępującego,  jak  też  biorąc  pod  uwagę  dowody  załączone  do 

odwołania, uznać można, że ten mógł powołać się na doświadczenie zdobyte przez podmiot 

trzeci tj. Alu-Centrum w ramach spornego zadania. 

Na 

wstępie  Izba  zauważa,  że  wbrew  twierdzeniom  przystępującego,  wykonanie 

zadania  przez  konsorcjum  nie  jest 

równoznaczne  z  jego  faktycznym  wykonaniem  przez 

każdego  z  jego  uczestników.  Każdy  z  wykonawców  w  ramach  konsorcjum  realizuje 

przypisane  mu  zadania,  na

bywając  doświadczenie  tylko  w  powierzonej  mu  części,  a  nie  w 

zakresie  zadań  realizowanych  przez  innych  wykonawców.  Doświadczenie  wykonawcy 

należy bowiem  postrzegać w  kategoriach faktycznych,  a  nie prawnych. Warunek  udziału w 

postępowaniu  dotyczący  doświadczenia,  odnosi  się  z  kolei  do  rzeczywistego  zrealizowania 

przez  wykonawcę  części  lub  całości  zamówienia,  a  nie  skutków  prawnych  powiązań 

wynikających  z  wcześniej  zawartych  przez  wykonawcę  umów.  Tym  samym  nawet  fakt 

solidarnej  odpowiedzialności  członków  konsorcjum  -  nie  przekłada  się  na  nabycie 

doświadczenia oczekiwanego przez zamawiającego. 

W  okolicznościach  niniejszej  sprawy,  w  świetle  przedłożonych  przez  odwołującego 

dowodów niesporne jest, że w ramach zawartego porozumienia wykonawczego z 5 kwietnia 

2019 r. (§1 ust. 4) zakres prac powierzony Alu-Centrum, w ramach przedmiotowego zadania 

sprowadzał się do: zakupu i dostawy materiałów oraz udzielenia gwarancji zgodnie z SIWZ.  

Z  kolei  lider  konsorcjum 

–  Heatco  (§1  ust.  3)  przyjął  na  siebie  zarówno  wykonanie  robót 

określonych  w  umowie,  wykonanie  dokumentacji  powykonawczej,  jak  też  nadzór  nad 

prawidłowym wykonaniem zamówienia. Z kolei z treści przywołanego przez przystępującego 

§7  ust.  1 pkt  2  umowy, wynika jedynie,  że osoba z  ramienia wykonawcy  Alu-Centrum  była 

odpowiedzialna  za  dokonywanie  czynności  związanych  z  realizacją  przedmiotu  umowy,  co 

nie  jest  równoznaczne  z  tym,  że  członek  konsorcjum  tj.  Alu-Centrum  odpowiadał  za 

sprawowanie  właściwego  nadzoru  nad  prowadzonymi  pracami  zwłaszcza,  że  z  treści 

cytowanego wcześniej  §1 ust.  3 umowy  wynika, że to  lider  konsorcjum  - Heatco  przyjął  na 

siebie kwestie nadzoru. 

Należy  zauważyć  również,  w  kontekście  treści  dokumentów  złożonych 

zamawiającemu na wezwanie do złożenia przedmiotowych środków dowodowych tj. Wykazu 

robót  budowlanych  i  referencji,  iż  istotnym  jest  brak  możliwości  automatycznego 

podchodzenia  

do  kwestii  oceny możliwości  powoływania  się  przez  danego  wykonawcę  na  doświadczenie 


podmiotu  trzeciego,  który  ten  uzyskał  w  ramach  wspólnej  realizacji  zamówienia  w  ramach 

konsorcjum

.  Na  takie  doświadczenie  Alu  -  Centrum,  zdobyte  w  ramach  konsorcjum, 

powoływało  się  Konsorcjum  PEKUM.  W  takich  przypadkach  wręcz  koniecznością  staje  się 

badanie  przez  z

amawiającego,  w  jakim  zakresie  faktycznie  dany  wykonawca  realizował 

zadania wskazane w wykazie robót budowlanych, bowiem tylko ten zakres prac jest istotny  

z  punktu  widzenia  doświadczenia,  którym  może  taki  podmiot  się  wylegitymować. 

Zamawiający  winien  zatem  dostrzec,  że  w  przedstawionym  przez  Konsorcjum  PEKUM 

wykazie robót budowlanych jak i w pozostałych dokumentach brak było informacji na temat 

tego,  jaki  był  udział  Alu-Centrum  w  realizacji  wskazywanych  robót.  W  kontekście 

powyższego nie budzi żadnych wątpliwości konieczność zastosowania przez zamawiającego 

procedury, 

opisanej  

w art. 128 ust. 4 ustawy Pzp

, czego zamawiający jednak zaniechał.  

Zarówno treść złożonych przez odwołującego dowodów, jak też wyjaśnienia składane 

przez  przystępującego  prowadzą,  w  ocenie  Izby,  do  wniosku,  iż  Konsorcjum  PEKUM  nie 

mo

gło  powołać  się  na  doświadczenie  podmiotu  trzeciego  tj.  Alu-Centrum  w  realizacji 

zamówienia,  a  tym  samym  uznać  należało,  że  nie  potwierdziło  spełnienia  warunku  udziału  

w postępowaniu, o którym mowa w pkt. 9.1.4.1 SWZ.  

Jednocześnie jednak Izba nie podzieliła oceny odwołującego, że w niniejszej sprawie 

zaszła  przesłanka  skutkująca  wykluczeniem  przystępującego  z  postępowania,  gdyż 

przekaz

ał  informacje  wprowadzające  w  błąd  zamawiającego  co  do  faktycznego  udziału 

podmiotu trzeciego w realizacji wskazanego 

zamówienia, w wyniku czego jego oferta została 

wybrana  jako  najkorzystniejsza. 

Dla  wypełnienia  się  przesłanki  opisanej  w  tym  przepisie 

konieczne jest bowiem, 

aby wszystkie wymienione w nim elementy występowały łącznie, zaś 

niewykazanie  zaistnienia 

chociażby  jednego  z  nich  jest  wystarczające  do  stwierdzania,  że 

zamawiający nie może wykluczyć takiego wykonawcy z postępowania.  

W  niniejszej  sprawie  brak  jest,  w  ocenie  Izby,  elementu  w  postaci  wprowadzenia  w 

błąd  zamawiającego,  ta  bowiem  polega  na  przedstawieniu  przez  wykonawcę 

nieprawdziwych  informacji,  czyli  zaistnienia 

sprzeczności  pomiędzy  treścią  dokumentu 

złożonego  przez  wykonawcę,  a  rzeczywistością.  Stan  ten  zaistnieje,  gdy  przedstawione 

zostaną  informacje  obiektywnie  nieprawdziwe,  niezgodne  z  rzeczywistym  stanem  rzeczy, 

który  ma  znaczenie  dla  danego  postępowania.  Na  skutek  podania  takich  informacji 

zamawiający  zostaje  wprowadzony  w  błąd,  czyli  nabiera  mylnego  wyobrażenia  o  stanie 

faktycznym  lub 

też  skutkuje  to  po  jego  stronie  brakiem  jakiegokolwiek  wyobrażenia  o  nim. 

Tymczasem  z 

treści  dokumentów  przedłożonych  przez  Konsorcjum  PEKUM  w  toku 

postępowania 

nie 

wynika,  

że doszło do podania danych niezgodnych z rzeczywistością. Ani treść wykazu, ani też treść 


załączonych  referencji  nie  wskazują,  że  to  podmiot  Alu-Centrum  nabył  samodzielnie 

stosowne 

doświadczenie w ramach realizacji zamówienia wymienionego w wykazie. Z kolei 

treść listu referencyjnego wprost wskazuje, że przedmiot zamówienia był realizowany przez 

konsorcjum, 

składające  się  z  dwóch  wykonawców.  Nie  sprecyzowano  jednocześnie  jaka 

część  w  ramach  zamówienia  została  powierzona  jednemu  i  drugiemu  podmiotowi.  Tym 

samym,  jak 

wcześniej  zaznaczono,  obowiązkiem  zamawiającego  było  przede  wszystkim 

wyjaśnić,  kierując  odpowiednie  wezwanie  do  przystępującego,  jaka  była  faktyczna  rola 

podmiotu 

udostępniającego zasoby w realizacji wskazanego zamówienia, a następnie na tej 

podstawie 

dokonać  stosownej  oceny  w  zakresie  spełnienia  warunków  udziału  w 

postępowaniu. 

Mając powyższe na uwadze Izba uznała, że zarzut naruszenia art. 109 ust. 1 pkt 10 

ustawy  Pzp  nie 

zasługuje  na  uwzględnienie,  jednakże  konieczne,  w  świetle  wyjaśnień 

złożonych  przez  przystępującego  jest  wezwanie  Konsorcjum  PEKUM  do  zastąpienia 

podmiotu  udostępniającego  wykonawcy  swoje  zasoby  albo  wykazania,  że  wykonawca 

samodzielnie  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  gdyż  nie  wykazał  on  spełnienia 

warunku 

udziału  

w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych i zawodowych poprzez powołanie się na 

zasoby  innego  podmiotu,  tj.  Alu  - 

Centrum.  Taki  też  zarzut,  jako  ewentualny  sformułował 

odwołujący w treści odwołania, na wypadek nie uwzględnienia przez Izbę zarzutu naruszenia 

cytowanego wyżej przepisu. 

Izba  rozpoznała także  zarzut,  sformułowany  jako  ewentualny tj.  naruszenia  art.  128 

ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  PEKUM 

do  uzupełnienia 

podmiotowych  środków  dowodowych  potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  

w  postępowaniu,  w  konsekwencji  braku  potwierdzenia  spełniania  przez  wykonawcę 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  zdolności  technicznych  i  zawodowych  oraz 

sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej 

mając  na  uwadze,  że  wprawdzie  potwierdziły  się 

niektóre  

z zarzutów wskazywanych przez odwołującego w treści odwołania, to jednak skutkiem tych 

naruszeń  nie  jest  postulowane  przez  odwołującego  odrzucenie  ofert  wskazywanych 

wykonawców. 

Odwołujący  podnosił,  że  Konsorcjum  PEKUM,  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

z

amawiającego  kierowane  do  niego  na  podstawie  art.  126  ust.  1  ustawy  Pzp,  złożyło 

zaświadczenie  Warmińskiego  Banku  Spółdzielczego,  z  dnia  28  grudnia  2021  r.,  które  nie 

potwierdza  spełnienia  warunku  udziału  dotyczącego  sytuacji  ekonomicznej  lub  finansowej, 

który  w  przedmiotowym  przypadku  dotyczy  posiadania  środków  finansowych  lub  zdolności 

kredytowej łącznie (tj. dla wszystkich trzech części zamówienia) na kwotę 5 400 000,00 zł. 


Zamawiający,  odnosząc  się  do  powyższego  zarzutu  stwierdził,  że  zaświadczenie 

przedłożone  przez  przystępującego  z  całą  pewnością  jednoznacznie  potwierdza  spełnienie 

warunków udziału w postępowaniu w odniesieniu do części 3 zamówienia (wymagana kwota 

zł.).  Z  uwagi  na  to,  że  przystępujący  składał  jednak  ofertę  na  wszystkie  trzy 

części  zamówienia,  a  wymagany  podmiotowy  środek  dowodowy  miał  potwierdzać 

posiadanie 

środków  finansowych  lub  zdolności  kredytowej  w  wyższej,  łącznej  kwocie  5 

zł.  zamawiający  zauważył,  że  wskazana  w  oświadczeniu  banku  „kwota 

siedmiocyfrowa” oznacza tyle co „1 mln zł lub więcej, lecz mniej niż 10 mln zł” i podobnie jak 

o

dwołujący uznał, że na potrzeby badania oferty powinien przyjąć najniższą możliwą kwotę z 

tego  przedziału.  Tym  samym  do  wykazania  przez  przystępującego  pozostała  kwestia 

posiadania 

zdolności  kredytowej  na  kwotę  co  najmniej  4  400 000,00  zł.  Z  kolei  kwota 

potencjalnego  kredytu  podana  w  zaświadczeniu  banku  (13  000 000,00  zł.)  jest  niemal 

trzykrotnie  wyższa  od  „brakującej”  zdolności  kredytowej.  Podanie  tej  kwoty  wyraźnie 

wskazuje,  że  bank  w  oparciu  o  posiadane  informacje  na  taką  wysokość  szacuje  realną 

zdolność  przystępującego  do  wykonania  zobowiązań  kredytowych,  zarówno  wobec  siebie 

jak  banków  współfinansujących.  Sama  wzmianka  o  zamiarze  udzielenia  kredytu  „przy 

współfinansowaniu z innymi bankami” zdaniem zamawiającego powinna być interpretowana 

w  szerszym  kontekście  rynkowym  i  prawnym  -  bank  wystawiający  przedmiotowe 

zaświadczenie  jest  bankiem  spółdzielczym,  ustawowo  zobowiązanym  do  współdziałania  z 

innymi  tego  typu  bankami  w  ramach  zrzeszenia. 

Podkreślił  także,  że  zaświadczenie 

dot

yczące zdolności kredytowej nie musi jednak być (i zazwyczaj nie jest) zobowiązaniem do 

udzielenia 

kredytu. 

Nie 

ma 

zatem 

konieczności, 

by 

wystawiający  

je  bank  spółdzielczy  mógł  reprezentować  inne  banki,  potencjalnie  współfinansujące 

przedsięwzięcie.  

Izba

,  po  analizie  treści  złożonego  zaświadczenia,  nie  podzieliła  zastrzeżeń 

formułowanych  przez  odwołującego  stwierdzając,  że  złożony  przez  przystępującego 

dokument  p

otwierdza  spełnianie  warunku  udziału  w  postępowaniu,  dotyczącego  sytuacji 

ekonomicznej lub finansowej, zdefiniowanego w przedmiotowym postępowaniu. 

W  pierwszej  kolejności  należy  stwierdzić,  że  w  świetle  obowiązujących  przepisów 

dopuszczalne  jest 

sumowanie  wartości  środków  finansowych  (środków  pieniężnych 

posiadanych przez wykonawcę na rachunku) ze zdolnością kredytową tegoż wykonawcy, tak 

aby  osiągnąć  minimalną  kwotę  na  wykazanie  sytuacji  finansowej  wykonawcy,  wymaganej 

przez  zamawiającego  na  potwierdzenie  spełnienia  warunków.  Z  treści  złożonego  przez 

Konsorcjum PEKUM zaświadczenia z banku wynikało, że podmiot składający zaświadczenie 

posiada 

własne środki  w  kwocie siedmiocyfrowej, co nie  było  wprawdzie wystarczające  dla 

potwierdzenia  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu  (przystępujący  ubiegał  się  


o udzielenie zamówienia dla części 1, 2 i 3, zatem wymagany podmiotowy środek dowodowy 

miał potwierdzać posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w łącznej kwocie 

000,00  zł.),  jednakże  w  pozostałym  zakresie  wskazywał  na  możliwość  pozyskania 

kredytu. 

Tym  samym  słusznie  zamawiający  ocenił,  że  wskazana  w  oświadczeniu  banku 

„kwota  siedmiocyfrowa”  oznacza  tyle  co  „1  mln  zł  lub  więcej,  lecz  mniej  niż  10  mln  zł”  i 

stwierdził,  

że na potrzeby badania oferty powinien przyjąć najniższą możliwą kwotę z tego przedziału.  

W  konsekwencji  do 

wykazania  przez  przystępującego  pozostała  kwestia  posiadania 

zdolności  kredytowej  na  kwotę  co  najmniej  4  400 000,00  zł.,  która  to  kwota  winna  być 

wymieniona  

w zaświadczeniu, w części odnoszącej się do zdolności kredytowych przystępującego. 

Odnosząc  się  z  kolei  do  informacji  przedstawionej  przez  bank,  a  odnoszącej  się  do 

zdolności  kredytowej,  Izba  uznała,  że  opinia  bankowa  potwierdza  w  sposób  jednoznaczny 

wymaganą  w  postępowaniu  zdolność  kredytową.  Potwierdzenie  zdolności  kredytowej 

wystawiane  w  informacjach  z  banku  stanowi  bowiem 

ogólną  ocenę  kondycji  wykonawcy, 

jego zdolności i możliwości kredytowych. W żadnej mierze nie można wymagać, aby opinia 

taka nosiła cechy wiążącej decyzji kredytowej lub przyrzeczenia udzielenia kredytu. Wydanie 

takich decyzji jes

t bowiem uzależnione od spełnienia szeregu, ściśle określonych przez bank 

wymagań.    

Celem złożenia opinii z banku w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego 

jest  uzyskanie informacji  o potencjalnej  możliwości  uzyskania przez dany  podmiot  środków 

finansowych na  wymaganym  przez zamawiającego  poziomie,  a nie udzielenie konkretnego 

kredytu. Złożona przez przystępującego opinia bankowa, wystawiona przez Warmiński Bank 

Spółdzielczy  wymagania  te  spełnia,  bowiem  bank  oświadcza,  że  na  podstawie 

dotychczaso

wej  współpracy  wstępnie  deklaruje  udzielenie  kredytu  w  wysokości 

000,00  zł.,  co  w  sposób  znaczący  przewyższa  wymagania  określone  przez 

z

amawiającego  dla  wszystkich  części  zamówienia.  Użycie  słowa  „wstępnie”  należy 

odczytywać 

wyłącznie  

w  kontekście  dalszej  treści  oświadczenia,  w  którym  bank  (jak  to  w  praktyce  ma  miejsce) 

stwierdza,  że  ostateczna  decyzja  zostanie  podjęta  po  przedłożeniu  pełnej  dokumentacji 

przez ubiegający się o taki kredyt podmiot. 

Również zamieszczenie w treści zaświadczenia informacji o możliwości finansowania 

kredytu wespół z innymi bankami nie tyle odnosi się w tym przypadku do sytuacji majątkowej 


przestępującego, ale możliwości uwolnienia przez bank gotówki w wysokości 13.000.000,00 

zł.  Bank  bowiem  jednoznacznie  wskazał,  że  przystępujący  taką  zdolność  posiada,  a 

wyłącznie  dla  wypłaty  takiej  kwoty  bank  potrzebuje  potencjalnie  korzystać  z  innych 

podmiotów  finansujących,  co  na  rynku  finansowym  jest  jak  najbardziej  powszechne  i 

dopuszczalne.  

Tym  samym,  na  podstawie  złożonego  zaświadczenia,  zamawiający  zasadnie  uznał,  

że Konsorcjum PEKUM potwierdziło spełnienie warunku udziału, zdefiniowanego w pkt. 9.1.3 

lit a) i b) Rozdziału IX SWZ. 

Mając na uwadze powyższe, Izba orzekła jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy  na  podstawie  

art.  575  ustawy  Pzp  oraz  §  7  ust.  1  pkt  1  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  

30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania 

odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu wysokości wpisu 

od 

odwołania  

(Dz.  U.  z  2020  r.,  poz.  2437). 

Izba  uznała,  że  zarzuty  odwołania  potwierdziły  się  jedynie  

w części, w szczególności wzięła pod uwagę, że żadne z żądań odwołującego, zmierzające 

do wyeliminowania wykonawców z postępowania, nie zasługiwało na aprobatę. Mając jednak 

na uwadze, że w wyniku częściowego uwzględnienia odwołania, zamawiający będzie musiał 

powtórzyć  czynności  i  wezwać  wykonawców  do  uzupełnienia  niektórych  dokumentów,  Izba 

uznała,  że  kosztami  postępowania  odwoławczego  należy  obciążyć  zarówno  odwołującego, 

jak też zamawiającego, odpowiednio w proporcji 2/3 i 1/3. W poczet kosztów postępowania 

Izba  zalicz

yła  kwotę  20 000,00  zł.,  uiszczoną  przez  odwołującego,  tytułem  wpisu  od 

odwołania.  Następnie  wzięła  pod  uwagę,  że  oprócz  kosztów  poniesionych  tytułem  wpisu, 

odwołujący  poniósł  także  koszty  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3 600,00  zł.  oraz 

koszty  dojazdu  na  rozprawę  w  wysokości  257,27  zł.  Z  kolei  zamawiający  poniósł  koszty  z 

tytułu  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3 600,00  zł.,  wniósł  również  o  zasądzenie 

kosztów  związanych  z  udzielonym  pełnomocnictwem  w  wysokości  34,00  zł.  Tym  samym, 

skoro 

odwołujący przegrał w części 2/3, zaś zamawiający odpowiadał za koszty w wysokości 

1/3, należało zasądzić od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 5 529,75 zł, o czym 

Izba 

rozstrzygnęła w pkt 2 sentencji. 

Przewodniczący:  

……………………………………….