Sygn. akt KIO 107/23
POSTANOWIENIE
z 17 stycznia 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w Warszawie 17 stycznia
2023 r. odw
ołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 13 stycznia 2023 r.
przez
wykonawcę Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawiającego: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą
w Warszawie
postanawia:
1) umarza
postępowanie odwoławcze;
2) nakazuje zwrot z rachunku bankoweg
o Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
o
dwołującego: Strabag Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie kwoty 18 000 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty należnego
wpisu.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
d
o Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodnicz
ący: ……………................................…………………
Sygn. akt: KIO 107/23
U z a s a d n i e n i e
PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający) prowadzą
na podstawie p
rzepisów ustawy z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp)
postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego
pn.:
„Zaprojektowanie i wykonanie robót dotyczących przebudowy stacji Częstochowa
Towarowa wraz z optymalizacją układu torowego z przebudową sieci trakcyjnej, ze zmianą
urządzeń srk na system komputerowy ze sterowaniem scentralizowanym w jednym okręgu
nastawczym w ramach projektu pn.:
Przebudowa stacji Częstochowa Towarowa”, numer:
9090/IRZR2/15080/06663/22/P, zwane dalej
postępowaniem.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 3 stycznia 2023 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 002-004394.
13 stycznia 2023 r. wykonawca Strabag Sp. z o.o. z siedz
ibą w Pruszkowie (dalej:
Odwołujący), wniósł odwołanie w zakresie postanowień Programu Funkcjonalno –
Użytkowego (dalej: PFU) stanowiącego TOM III SWZ, zarzucając Zamawiającemu
naruszenie następujących przepisów Pzp:
1. art. 99 ust. 1 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 103 ust. 3 Pzp
przez zaniechanie sporządzenia
opisu przedmiotu zamówienia (dalej: OPZ) z uwzględnieniem wymogów powołanych
przepisów, a tym samym zaniechanie sporządzenia OPZ w PFU pkt. 3.7.1.1.1 Zakres
robót na stacji Częstochowa Towarowa w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniający
wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie rzetelnej
oferty, a w konsekwencji w sposób utrudniający uczciwą konkurencję,
§ 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych
wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego
z 20.12.2021 r. (Dz.U. z 2021r. poz. 2454) w zw. z art. 103 ust. 3 i 4 Pzp przez
zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w sposób uwzględniający
wskazane w tych przepisach wymogi i pozwalający na ustalenie zakresu, a także
kosztów robót,
3. art. 16 Pzp przez naruszenie zasad za
chowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców, a to przez zaniechanie przygotowania i prowadzenia
postępowania z należytą starannością, w sposób umożliwiający zachowanie uczciwej
konkurencji i wypełnienie obowiązków Inwestora związanych z przygotowaniem
robót, w szczególności wobec niejednoznacznego i niewyczerpującego opisu
przedmiotu zamówienia i tym samym uniemożliwienie wykonawcom ubiegającym się
o udzielenie przedmiotowego zamówienia złożenia porównywalnych ofert.
17 stycznia 2023 r.
Odwołujący złożył oświadczenie o wycofaniu odwołania. Izba uznała
w tej sytuacji,
że odwołanie zostało skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy.
Zgodnie z art. 520 ust. 2 Pzp c
ofnięte odwołanie nie wywołuje skutków prawnych, jakie
ustawa wiąże z wniesieniem odwołania do Prezesa Izby. W konsekwencji Izba stwierdziła,
że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania.
O koszta
ch postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575 Pzp
w zw. z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie
szcze
gółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz
wysok
ości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020
r. poz. 2437),
nakazując dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………................................…………………