KIO 107/23 POSTANOWIENIE 17 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 18.01.2023

Sygn. akt KIO 107/23 

POSTANOWIENIE 

z 17 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:  

Przewodniczący:   Ernest Klauziński  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym 

bez  udziału  stron  w  Warszawie  17  stycznia  

2023 r. odw

ołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 13 stycznia 2023 r. 

przez 

wykonawcę  Strabag  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  Zamawiającego:  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.  z  siedzibą  

w Warszawie 

postanawia: 

1)  umarza 

postępowanie odwoławcze;  

2)  nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankoweg

o  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

o

dwołującego:  Strabag  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Pruszkowie  kwoty  18  000  zł  00  gr 

(słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% kwoty należnego 

wpisu. 


Stosownie  do  art.  579  i  580  ustawy 

z  11  września 2019  r.  -  Prawo zamówień  publicznych  

(t.j.  Dz.U. z 2022 r. poz. 1710) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia jego 

doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

d

o Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodnicz

ący: ……………................................………………… 


Sygn. akt: KIO 107/23 

U z a s a d n i e n i e 

PKP  Polskie  Linie  Kolejowe 

S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  (dalej:  Zamawiający)  prowadzą  

na  podstawie  p

rzepisów  ustawy  z  11  września  2019  r.  —  Prawo  zamówień  publicznych  

(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1710, dalej: Pzp) 

postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego 

pn.: 

„Zaprojektowanie  i  wykonanie  robót  dotyczących  przebudowy  stacji  Częstochowa 

Towarowa wraz z optymalizacją układu torowego z przebudową sieci trakcyjnej, ze zmianą 

urządzeń  srk  na  system  komputerowy  ze sterowaniem  scentralizowanym  w  jednym  okręgu 

nastawczym  w  ramach  projektu  pn.: 

Przebudowa  stacji  Częstochowa  Towarowa”,  numer: 

9090/IRZR2/15080/06663/22/P, zwane dalej 

postępowaniem. 

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 3 stycznia 2023 r. w Dzienniku Urzędowym 

Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 002-004394. 

13  stycznia  2023  r.  wykonawca  Strabag  Sp.  z  o.o.  z  siedz

ibą  w  Pruszkowie  (dalej: 

Odwołujący),  wniósł  odwołanie  w  zakresie  postanowień  Programu  Funkcjonalno  – 

Użytkowego  (dalej:  PFU)  stanowiącego  TOM  III  SWZ,  zarzucając  Zamawiającemu 

naruszenie następujących przepisów Pzp: 

1.  art. 99 ust. 1 i ust. 4 Pzp w zw. z art. 103 ust. 3 Pzp 

przez zaniechanie sporządzenia 

opisu przedmiotu zamówienia (dalej: OPZ) z uwzględnieniem wymogów powołanych 

przepisów, a tym samym zaniechanie sporządzenia OPZ w PFU pkt. 3.7.1.1.1 Zakres 

robót  na  stacji  Częstochowa  Towarowa  w  sposób  jednoznaczny  i  wyczerpujący,  

za  pomocą  dostatecznie  dokładnych  i  zrozumiałych  określeń,  uwzględniający 

wszystkie  wymagania  i  okoliczności  mogące  mieć  wpływ  na  sporządzenie  rzetelnej 

oferty, a w konsekwencji w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, 

§ 18  ust.  1  i  ust.  2  pkt 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i  Technologii  w  sprawie 

szczegółowego  zakresu  i  formy  dokumentacji  projektowej,  specyfikacji  technicznych 

wykonania  i  odbioru  robót  budowlanych  oraz  programu  funkcjonalno-użytkowego  

z  20.12.2021  r.  (Dz.U.  z  2021r.  poz.  2454)  w  zw.  z  art.  103  ust.  3  i  4  Pzp  przez 

zaniechanie  sporządzenia  opisu  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  uwzględniający 

wskazane  w  tych  przepisach  wymogi  i  pozwalający  na  ustalenie  zakresu,  a  także 

kosztów robót, 

3.  art.  16  Pzp  przez  naruszenie  zasad  za

chowania  uczciwej  konkurencji  oraz równego 

traktowania  wykonawców,  a  to  przez  zaniechanie  przygotowania  i  prowadzenia 


postępowania z należytą starannością, w sposób umożliwiający zachowanie uczciwej 

konkurencji  i  wypełnienie  obowiązków  Inwestora  związanych  z  przygotowaniem 

robót,  w  szczególności  wobec  niejednoznacznego  i  niewyczerpującego  opisu 

przedmiotu zamówienia i tym samym uniemożliwienie wykonawcom ubiegającym się 

o udzielenie przedmiotowego zamówienia złożenia porównywalnych ofert. 

17  stycznia  2023  r. 

Odwołujący  złożył  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania.  Izba  uznała  

w tej sytuacji, 

że odwołanie zostało skutecznie wycofane przed otwarciem rozprawy. 

Zgodnie  z  art.  520  ust.  2  Pzp  c

ofnięte  odwołanie  nie  wywołuje  skutków  prawnych,  jakie 

ustawa  wiąże  z  wniesieniem  odwołania  do  Prezesa  Izby.  W  konsekwencji  Izba  stwierdziła, 

że zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania. 

O  koszta

ch  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  557  i  575  Pzp  

w  zw.  z 

§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  w  sprawie 

szcze

gółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz 

wysok

ości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 

r.  poz.  2437), 

nakazując  dokonanie  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  z  rachunku  Urzędu 

Zamówień Publicznych 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu. 

Przewodniczący:   ……………................................…………………