Sygn. akt KIO 1161/23
POSTANOWIENIE
z 10 maja 2023 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron 10 maja 2023 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej 24 kwietnia 2023 r. przez wykonawcę
Integrated Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Ministerstwo Finansów z siedzibą w Warszawie, przy udziale wykonawcy
Kapsch Telematic Services sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie zgłaszającego przystąpienie
do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero
groszy)
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 579 i 580 ustawy
z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 14 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
d
o Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………................................…………………
Sygn. akt: KIO 1161/23
U z a s a d n i e n i e
Ministerstwo Finansów z siedzibą w Warszawie (dalej: Zamawiający) prowadzi postępowanie
o udzielenie
zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Świadczenie usług
bezpośredniej obsługi klienta Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji
Skarbowej
”, nr referencyjny R/006/23/DPO/G/270 (dalej: Postępowanie).
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami z 11 września 2019 r. - Prawo
za
mówień publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) zwanej dalej w skrócie Pzp.
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 22 listopada 2022 r. w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2023/S 038-111184.
24 kwietnia 2023 r. wykonawca
Integrated Solutions sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
(dalej:
Odwołujący) złożył odwołanie wobec udzielenia przez Zamawiającego wyjaśnień
dotyczących treści dokumentów zamówienia w postępowaniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu:
zaniechanie udzielenia wyjaśnień dotyczących treści dokumentów zamówienia
i
podania
jed
noznacznych,
wyczerpujących
informacji
mających
wpływ
na sporządzenie oferty przez:
a)
odmowę wskazania w odpowiedzi nr 41 czterech (4) lokalizacji na terenie
Warszawy, w których wykonawca ma obowiązek zapewnić kompletne stanowiska
z wyposażeniem zgodnie z pkt 2.10 załącznika nr 2 do opisu przedmiotu
zamówienia i zadeklarowanie, że Zamawiający wskaże lokalizację po zawarciu
umowy
– co uniemożliwia wykonawcom określenie faktycznego zakresu
świadczenia, w tym ustalenie, czy w tych lokalizacjach wykonawcy posiadają
warunki techniczne i organizacyjne umożliwiające świadczenie usług, oraz
uniemożliwia skalkulowanie ceny za wykonanie zamówienia;
b) zaniechanie zmiany formularza ofertowego poprzez dodanie pozycji cenowej
dla wskazania przez wykonawców ceny za zapewnienie kompletnych stanowisk
z wyposażeniem dla 4 lokalizacji w Warszawie, pomimo, że sam Zamawiający
wskazał, że takiej modyfikacji dokona;
c)
odmowę udzielenia w odpowiedzi nr 104 informacji dotyczących średniego użycia
materiałów eksploatacyjnych, które ma obowiązek zapewnić wykonawca zgodnie
z pkt 4.9 opisu przedmiotu zamówienia, planowanych na potrzeby aktualnego
zamówienia lub wskazania średniego zużycia na podstawie poprzednio
realizowanej umowy, co uniemożliwia wykonawcom wycenę tego zakresu
zamówienia w ofercie, a nadto stanowi naruszenie równego traktowania
wykonawców z uwagi na fakt, że dane takie posiada wykonawca realizujący
um
owę zawartą w poprzednio prowadzonym przez Zamawiającego
postępowaniu (znak sprawy R/3/20/PO/G/409);
d)
nieprecyzyjne i wewnętrznie sprzeczne odniesienie się w odpowiedzi nr 74
do
możliwości
zaoferowania
przez
wykonawców
oprogramowania
antywirusowego (pkt
2.6 załącznika nr 2 do opisu przedmiotu zamówienia),
co powoduje u wykonawców brak pewności co do rodzaju oprogramowania,
którego udostępnienia wymaga Zamawiający, a w konsekwencji uniemożliwia
wykonaw
com określenie faktycznego zakresu świadczenia i skalkulowania ceny
za wykonanie zamówienia w sposób wymagany przez Zamawiającego;
e)
brak wskazania w odpowiedzi nr 137 skutków braku odpowiedzi ze strony
Zamawiającego dotyczącej akceptacji lub odmowy akceptacji przedłożonej przez
wykonawcę listy Punktów Dystrybucji w terminie 5 dni, co uniemożliwia
wykonawcom ustalenie terminów, w jakich mają wykonać usługi będące
przedmiotem zamówienia oraz uniemożliwia oszacowanie i wycenę ryzyka
potencjalnych kar umownych, które powinno zostać uwzględnione przez
wykonawców w ofertach;
f)
brak wskazania w odpowiedziach nr 156 i 157 minimalnego terminu na usunięcie
przez
wykonawcę
nieprawidłowości
stwierdzonych
przy
odbiorze,
co uniemożliwia wykonawcom ustalenie terminów, w jakich mają wykonać usługi
czynności będące przedmiotem zamówienia oraz uniemożliwia oszacowanie
i wycenę ryzyka potencjalnych kar umownych, które powinno zostać
uwzględnione przez wykonawców w ofertach;
- co stanowi naruszenie art. 135 ust. 1 i 2 i art. 99 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 Pzp z uwagi
na fakt, że zaniechanie udzielenia wyjaśnień skutkuje opisaniem przedmiotu zamówienia
w sposób niejednoznaczny, niewyczerpujący, nieuwzględniający wszystkich wymagań
i okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, z naruszeniem zasady
przejrzystości, uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu udzielenia jednoznacznych, dokładnych
wyjaśnień treści SWZ, uwzględniających wszystkie okoliczności mające wpływ
na sporządzenie oferty przez:
określenie dokładnych lokalizacji w pkt 2.10 załącznika nr 2 do opisu przedmiotu
zam
ówienia lub wykreślenie z opisu przedmiotu zamówienia wymagania zapewnienia
przez wykonawców kompletnych stanowisk w 4 lokalizacjach na terenie Warszawy;
2. dodanie do Formularza Ofertowego pozycji dla wskazania ceny za zapewnienie
kompletnych stanowisk w
4 lokalizacjach w Warszawie w stawce za 1 miesiąc takiej
usługi;
wskazanie szacowanego zużycia materiałów eksploatacyjnych, które zapewnić
ma wykonawca lub podanie średniego zużycia materiałów eksploatacyjnych
na podstawie danych dotyczących realizacji umowy zawartej w poprzednio
prowadzonym przez Zamawiającego postępowaniu (znak sprawy R/3/20/PO/G/409),
które Zamawiający posiada lub może łatwo pozyskać;
jednoznaczne określenie, czy wykonawcy mogą zaoferować oprogramowanie
antywirusowe wbudowane w sys
tem operacyjny stacji roboczej, czy też muszą
zaoferować inne oprogramowanie antywirusowe;
określenie w postanowieniach SWZ, że w przypadku braku odpowiedzi w ciągu 5 dni
przez Zamawiającego odnośnie akceptacji lub odrzucenia przedstawionej przez
Wykonawcę listy PD, przedstawiona lista PD jest domyślnie zaakceptowana przez
Zamawiającego
lub
określenie w postanowieniach SWZ, by za każdy dzień roboczy zwłoki ze strony
Zamawiającego - powyżej 5 dni - odnośnie akceptacji lub odrzucenia przedstawionej
przez Wykonawcę listy PD, termin realizacji Etapu 1 przesuwał się o proporcjonalnie
o liczbę dni roboczych odpowiadających okresowi zwłoki Zamawiającego.
określenie w postanowieniach SWZ by minimalny termin na usunięcie przez
Wykonawcę nieprawidłowości stwierdzonych przy odbiorze Punktów Dystrybucyjnych
wynosił 7 dni roboczych.
7 lutego 2023
r. Zamawiający przekazał do Izby pisemne stanowisko wobec zarzutów
odwołania, w którym wskazał, że:
uwzględnia odwołanie w całości w zakresie zarzutu a), b), c) i d),
uwzględnia odwołanie w części w zakresie zarzutu e) tzn. Zamawiający wprowadza
do § 3 ust. 3 PPU postanowienie o przesunięciu terminu realizacji Etapu 1 o liczbę
dni roboczych odpowiadających okresowi zwłoki Zamawiającego w odpowiedzi
Zamawiającego odnośnie akceptacji lub odmowy akceptacji przedstawionej przez
Wykonawcę listy PD, jednakże bez użycia sformułowania „o proporcjonalnie”,
3. uwzgl
ędnia odwołanie w części w zakresie zarzutu f) tzn. Zamawiający wprowadza
do § 3 ust. 20 PPU postanowienie określający minimalny termin jaki Zamawiający
może wyznaczyć Wykonawcy na usunięcie nieprawidłowości, przy czym
Zamawiający określił ten termin na 5 dni roboczych, a nie 7 dni roboczych jak żądał
Wykonawca,
4. wnosi o oddale
nie Odwołania pozostałej części.
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wykazał, że zmiany SWZ wynikające
z oświadczenia o uwzględnieniu odwołania zostały już wprowadzone. Tym samym
Zamawi
ający nie dał Przystępującemu - Kapsch Telematic Services sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie
możliwości skorzystania z przysługującego mu uprawnienia do wniesienia
sprzeciwu wobec uwzgl
ędnienia odwołania.
8 maja 2023 r. Odwołujący wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego wskazując,
że: „Zmiany SWZ z dn. 27 kwietnia 2023 r. konsumują żądania Odwołującego zawarte
w odwołaniu. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Zamawiający poprzez dokonane
czynności uwzględnił odwołanie, co uzasadnia umorzenie postępowania odwoławczego
na podstawie art. 568 w zw. z art. 522 us
tawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień
publicznych, a co za tym idzie zwrot Odwołującemu wpisu od odwołania w pełnej wysokości.
Na potwierdzenie powyższego, w załączeniu składam zmiany SWZ dokonane przez
Zamawiającego w dniu 27 kwietnia 2023 r.
W p
rzypadku nieuwzględnienia przez Krajową Izbę Odwoławczą powyższego wniosku
Odwołujący cofa odwołanie w całości i wnosi o orzeczenie o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu w wysokości stanowiącej 90% jego wartości”.
Wobec ustalonego stanu faktycznego Izba
stwierdziła, że zaistniały przesłanki skutkujące
umorzeniem
postępowania, zgodnie z unormowaniem art. 568 pkt 3 Pzp. Zgodnie z art. 522
ust. 2 Pzp jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego, który przystąpił do postępowania
po stro
nie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu przez zamawiającego, Izba umarza postępowanie,
a zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W ocenie Izby niewątpliwym jest, że Zamawiający uwzględnił odwołanie w całości, przy czym
w przypadku zarzutów oznaczonych literami e) i f) nie w pełni zrealizował żądania
O
dwołującego, na co ten się jednak zgodził. Zarzuty zostały jednak uwzględnione w całości,
co wypełnia przesłanki przytoczonego wyżej art. 522 ust. 2 Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
Przewodniczący: ……………................................…………………