KIO 1167/23 POSTANOWIENIE dnia 10 maja 2023 roku

Stan prawny na dzień: 01.08.2023

Sygn. akt: KIO 1167/23 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 maja 2023 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza  –  w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Poprawa 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  10  maja  2023  roku  

w  Warszawie,  odw

ołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  

w  dniu  25  kwietnia  2023  roku  przez 

wykonawcę:  DATA  EKSPERTS  Spółka  

z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez Zamawi

ającego: Miasto Gorzów Wielkopolski  

postanawia: 

1. u

marza postępowanie odwoławcze, 

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  

wykonawcy:

DATA  EKSPERTS  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Warszawie kwoty 6 750 

zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych 

zero groszy), sta

nowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia 

11  września  2019  r.  –  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajow

ej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:    .……………..………..…… 


Sygn. akt: KIO 1167/23 

U z a s a d n i e n i e 

Z

amawiający  –  Miasto  Gorzów  Wielkopolski  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  pn.  „Rozbudowa  usługi  backup  o  dodatkowe  serwery  wraz  

z  uzupełnieniem  zasobów  dyskowych  w  użytkowanych  serwerach  i  macierzach”.  Numer 

postępowania: BZP.271.15.2023.AJD zwane dalej jako „Postępowanie".  

Postępowanie  prowadzone  jest  w  trybie  podstawowym  na  podstawie  ustawy  z  dnia  

11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022 r.  poz.  1710  ze  zm.) 

zwanej 

dalej  jako  „Pzp”  lub  „ustawa”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  

w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2023/BZP 00159072/01 z dnia 31 marca 2023 roku. 

W  dniu  25  kwietnia  2023  roku  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zostało 

wniesion

e  odwołanie  przez  wykonawcę  DATA  EKSPERTS  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  

w Warszawie  zwanego dalej 

„Odwołującym”, wobec czynności i zaniechań Zamawiającego 

polegających na: 

•  bezpodstawnym odrzuceniu oferty Data Experts, która spełnia wszystkie wymogi SWZ, 

wymagane 

parametry  oferowanych  2  serwerów  xFusion  5288v6  są  identyczne  

z  parametrami  serwera  INSPUR 

NF5466m6  określonymi  w  zał.  nr  2  do  SWZ  (1), 

rozwiązanie  to  zapewnia  utrzymanie  obecnej  funkcjonalności  zarządzania  serwerami 

usługi backup (2); 

•  naruszeniu  zasady  konkurencyjności  i  równego  traktowania  wykonawców  poprzez  

nied

ozwoloną rozszerzającą i bardziej rygorystyczną wykładnię SWZ na etapie oceny 

oferty, skutkującą odrzuceniem oferty w istocie zgodniej z SWZ; 

•  dokonaniu  wadliwego  wyboru  oferty  najkorzystniejszej,  w  sytuacji,  gdy  oferta 

Odwołującego jest ofertą o najniższej cenie i maksymalnym okresie gwarancji, a zatem 

winna być uznana za najkorzystniejszą. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.   art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie 

oferty zgodniej z SWZ w sytuacji, gdy: 

a. 

oferowany  sprzęt  spełnia  wymogi  SWZ,  w  szczególności  parametry  określone  

w  zał.  nr  2  do  SWZ  są  identyczne  dla  oferowanych  przez  Wykonawcę  serwerów 

xFusion 5288v6 i 

posiadanego przez Zamawiającego serwera INSPUR NF5466M6, 

a  zatem  są  to  3  identyczne  pod  kątem  wymaganych  parametrów  technicznych 

serwery; 


b. 

zaoferowane  rozwiązanie  (2  serwery  xFusion  5288v6  oraz  posiadany  przez 

Zamawiającego  serwer  INSPUR  NF5466M6)  gwarantuje  utrzymanie  obecnej 

funkcjonalności zarządzania serwerami usługi backup; 

c.  w 

Formularzu  zgodności  produktów  równoważnych  Zamawiający  wskazał  wprost,  

i

ż wymaga zaoferowania 2 serwerów, dzięki którym całe rozwiązanie zagwarantuje 

utrzymanie 

funkcjonalności  zarządzania  serwerami  backupu,  nie  zaś  dostarczenia  

3  serwerów  jak  wskazuje  Zamawiający  w  uzasadnieniu  odrzucenia  oferty, 

dokonując  w  ten  sposób  nieuprawnionej  na  tym  etapie  rozszerzającej  i  bardziej 

rygorystycznej wykładni SWZ, sprzecznej z dotychczasową treścią SWZ; 

co  doprowadziło  do  bezpodstawnego  odrzucenia  oferty  zgodnej  z  warunkami 

zamówienia,  jak  również  narusza  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców; 

2.   art.  239  ust  1  Pzp  poprzez  dokonanie  wadliwego  wyboru  oferty  CumulusIT  sp.  z  o.o. 

jako 

najkorzystniejszej,  w  sytuacji,  gdy  to  oferta  złożona  przez  Data  Experts  

jest  o  prawie  70  tysięcy  tańsza,  przy  analogicznym  okresie  gwarancji  (60  miesięcy)  

i w świetle postawionych kryteriów oceny ofert (cena i okres gwarancji), winna zostać 

wybrana jako oferta najkorzystniejsza, spośród ofert niepodlegająca odrzuceniu. 

Wo

bec  powyższego  Odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  nakazanie 

Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty; 

unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego; 

3)  dokonania ponownego badania i oceny ofert z uw

zględnieniem oferty Odwołującego; 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego. 

W  dniu  9  maja  2023  roku  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  wpłynęło 

oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania. 

Izba  stwierdziła,  że  oświadczenie  o  wycofaniu  odwołania  zostało  podpisane  przez 

osoby  uprawnione  do  reprezentowania 

Odwołującego,  zatem  odwołanie zostało skutecznie 

wycofane  przed  otwarciem  rozprawy  i  w  oparciu  o  art.  520  ust.  1  i  art.  568  pkt  1  ustawy 

Prawo 

zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.  

Zgodnie  z  art.  520  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  odwołujący  może  cofnąć 

odwołanie  do  czasu  zamknięcia  rozprawy.  Art.  568  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień 

publicznych  stan

owi,  że  w  przypadku  cofnięcia  odwołania  Izba  umarza  postępowanie 

odw

oławcze w formie postanowienia. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  557  i  art.  575 

ust

awy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień  publicznych  oraz  §  2  ust.  2  pkt  1), 

§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  

w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów  postępowania  odwoławczego,  ich  rozliczania 

oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437). 

Zgodnie 

z  dyspozycją  art.  557  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  w  wyroku  

oraz 

w  postanowieniu  kończącym  postępowanie  odwoławcze  Izba  rozstrzyga  o  kosztach 

postępowania odwoławczego.

  Zgodnie  z  art. 

575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony 

oraz  uczestnik 

postępowania  odwoławczego  wnoszący  sprzeciw  ponoszą  koszty  postępowania 

odwoławczego stosownie do jego wyniku.

Zgodnie  z 

§  9  ust.  1  pkt  3  lit.  a  ww.  rozporządzenia,  w  przypadku  umorzenia 

postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania najpóźniej 

w dniu poprzed

zającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia  

z  udziałem  stron  lub  uczestników  postępowania  odwoławczego  –  odwołującemu  zwraca  

się  90%  wpisu;  w  takim  przypadku  Izba  orzeka  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  

z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu,  w  wysokości 

stanowiącej  90%  jego  wartości.  Tym  samym  Izba  postanowiła  o  zwróceniu  90%  wpisu  

wysokości 6 750 zł 00 gr.  

Przewodniczący:      ………………..………….…