Sygn. akt: KIO 1167/23
POSTANOWIENIE
z dnia 10 maja 2023 roku
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 10 maja 2023 roku
w Warszawie, odw
ołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 25 kwietnia 2023 roku przez
wykonawcę: DATA EKSPERTS Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie w postępowaniu
prowadzonym przez Zamawi
ającego: Miasto Gorzów Wielkopolski
postanawia:
1. u
marza postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy:
DATA EKSPERTS Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 6 750
zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych
zero groszy), sta
nowiącej 90 % kwoty uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.) na niniejsze postanowienie
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajow
ej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: .……………..………..……
Sygn. akt: KIO 1167/23
U z a s a d n i e n i e
Z
amawiający – Miasto Gorzów Wielkopolski prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego pn. „Rozbudowa usługi backup o dodatkowe serwery wraz
z uzupełnieniem zasobów dyskowych w użytkowanych serwerach i macierzach”. Numer
postępowania: BZP.271.15.2023.AJD zwane dalej jako „Postępowanie".
Postępowanie prowadzone jest w trybie podstawowym na podstawie ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.)
zwanej
dalej jako „Pzp” lub „ustawa”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone
w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2023/BZP 00159072/01 z dnia 31 marca 2023 roku.
W dniu 25 kwietnia 2023 roku do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zostało
wniesion
e odwołanie przez wykonawcę DATA EKSPERTS Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie zwanego dalej
„Odwołującym”, wobec czynności i zaniechań Zamawiającego
polegających na:
• bezpodstawnym odrzuceniu oferty Data Experts, która spełnia wszystkie wymogi SWZ,
wymagane
parametry oferowanych 2 serwerów xFusion 5288v6 są identyczne
z parametrami serwera INSPUR
NF5466m6 określonymi w zał. nr 2 do SWZ (1),
rozwiązanie to zapewnia utrzymanie obecnej funkcjonalności zarządzania serwerami
usługi backup (2);
• naruszeniu zasady konkurencyjności i równego traktowania wykonawców poprzez
nied
ozwoloną rozszerzającą i bardziej rygorystyczną wykładnię SWZ na etapie oceny
oferty, skutkującą odrzuceniem oferty w istocie zgodniej z SWZ;
• dokonaniu wadliwego wyboru oferty najkorzystniejszej, w sytuacji, gdy oferta
Odwołującego jest ofertą o najniższej cenie i maksymalnym okresie gwarancji, a zatem
winna być uznana za najkorzystniejszą.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 ust. 1 Pzp poprzez bezpodstawne odrzucenie
oferty zgodniej z SWZ w sytuacji, gdy:
a.
oferowany sprzęt spełnia wymogi SWZ, w szczególności parametry określone
w zał. nr 2 do SWZ są identyczne dla oferowanych przez Wykonawcę serwerów
xFusion 5288v6 i
posiadanego przez Zamawiającego serwera INSPUR NF5466M6,
a zatem są to 3 identyczne pod kątem wymaganych parametrów technicznych
serwery;
b.
zaoferowane rozwiązanie (2 serwery xFusion 5288v6 oraz posiadany przez
Zamawiającego serwer INSPUR NF5466M6) gwarantuje utrzymanie obecnej
funkcjonalności zarządzania serwerami usługi backup;
c. w
Formularzu zgodności produktów równoważnych Zamawiający wskazał wprost,
i
ż wymaga zaoferowania 2 serwerów, dzięki którym całe rozwiązanie zagwarantuje
utrzymanie
funkcjonalności zarządzania serwerami backupu, nie zaś dostarczenia
3 serwerów jak wskazuje Zamawiający w uzasadnieniu odrzucenia oferty,
dokonując w ten sposób nieuprawnionej na tym etapie rozszerzającej i bardziej
rygorystycznej wykładni SWZ, sprzecznej z dotychczasową treścią SWZ;
co doprowadziło do bezpodstawnego odrzucenia oferty zgodnej z warunkami
zamówienia, jak również narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców;
2. art. 239 ust 1 Pzp poprzez dokonanie wadliwego wyboru oferty CumulusIT sp. z o.o.
jako
najkorzystniejszej, w sytuacji, gdy to oferta złożona przez Data Experts
jest o prawie 70 tysięcy tańsza, przy analogicznym okresie gwarancji (60 miesięcy)
i w świetle postawionych kryteriów oceny ofert (cena i okres gwarancji), winna zostać
wybrana jako oferta najkorzystniejsza, spośród ofert niepodlegająca odrzuceniu.
Wo
bec powyższego Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
3) dokonania ponownego badania i oceny ofert z uw
zględnieniem oferty Odwołującego;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego.
W dniu 9 maja 2023 roku do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wpłynęło
oświadczenie Odwołującego o cofnięciu odwołania.
Izba stwierdziła, że oświadczenie o wycofaniu odwołania zostało podpisane przez
osoby uprawnione do reprezentowania
Odwołującego, zatem odwołanie zostało skutecznie
wycofane przed otwarciem rozprawy i w oparciu o art. 520 ust. 1 i art. 568 pkt 1 ustawy
Prawo
zamówień publicznych, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art. 520 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych odwołujący może cofnąć
odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy. Art. 568 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych stan
owi, że w przypadku cofnięcia odwołania Izba umarza postępowanie
odw
oławcze w formie postanowienia.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 557 i art. 575
ust
awy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz § 2 ust. 2 pkt 1),
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r.
w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich rozliczania
oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437).
Zgodnie
z dyspozycją art. 557 ustawy Prawo zamówień publicznych w wyroku
oraz
w postanowieniu kończącym postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach
postępowania odwoławczego.
Zgodnie z art.
575 ustawy Prawo zamówień publicznych strony
oraz uczestnik
postępowania odwoławczego wnoszący sprzeciw ponoszą koszty postępowania
odwoławczego stosownie do jego wyniku.
Zgodnie z
§ 9 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. rozporządzenia, w przypadku umorzenia
postępowania odwoławczego przez Izbę w całości na skutek cofnięcia odwołania najpóźniej
w dniu poprzed
zającym dzień, na który został wyznaczony termin rozprawy lub posiedzenia
z udziałem stron lub uczestników postępowania odwoławczego – odwołującemu zwraca
się 90% wpisu; w takim przypadku Izba orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu, w wysokości
stanowiącej 90% jego wartości. Tym samym Izba postanowiła o zwróceniu 90% wpisu
w
wysokości 6 750 zł 00 gr.
Przewodniczący: ………………..………….…