KIO 1216/23 WYROK dnia 16 maja 2023 r.

Stan prawny na dzień: 14.08.2023

Sygn. akt: KIO 1216/23 

WYROK 

z dnia 16 maja 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Mikołaj Kraska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  15  maja  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Kra

jowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  1  maja  2023  r.  przez  wykonawcę  Strabag 

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie przy ul. Parzniewskiej 10 

800  Pruszków)  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Gminę  Szczytno  

z siedz

ibą w Szczytnie przy ul. Łomżyńskiej 3 (12-100 Szczytno) 

orzeka: 

Uwzg

lędnia odwołanie  i  nakazuje zamawiającemu:  unieważnienie czynności  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty 

w  postępowaniu  dla  części  I,  II,  IV  i  V  zamówienia,  unieważnienie 

czynności z dnia 20 kwietnia 2023 r. polegającej na wezwaniu wykonawcy Usługi Drogowo-

Budowlane  As-Drog 

spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Olsztynie  do 

wyjaśnień  treści  oferty  oraz  powtórzenie  czynności  badania  i  oceny  ofert,  a  w  jej  ramach 

przyznanie  ofercie  ww.  wykonawcy  0  pkt  w  ramach  kryterium  oceny  ofert 

Doświadczenie 

kierownika budowy 

w częściach I, II, IV i V zamówienia. 

Kosztami 

postępowania obciąża zamawiającego Gminę Szczytno i: 

.1. zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr (słownie: 

dziesięć  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  Strabag  spółkę  

z ograni

czoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  zamawiającego  Gminy  Szczytno  na  rzecz  wykonawcy  Strabag  spółki  

z ograni

czoną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie, kwotę w wysokości 13 600 zł gr 

(słownie:  trzynaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty  strony 

poniesione 

z tytułu uiszczenia wpisu od odwołania oraz zastępstwa procesowego. 

Stosownie  do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  us

tawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zam

ówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dnia jego do

ręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


Sygn. akt: KIO 1216/23 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina  Szczytno,  zwana  dalej: 

„zamawiającym” prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia publicznego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 ze zm.) zwanej dalej: „Pzp” w trybie 

podstawowym  pn.:  Modernizacja  infrastruktury  drogowej  na  terenie  Gminy  Szczytno  (nr 

referencyjny:  RR.PFZ.271.7.2023),  zwane  dalej 

„postępowaniem”,  które  zostało  podzielone 

na 5 części.  

O

głoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych 

w dniu 10 marca 2023 r. pod numerem: 2023/BZP 00130854/01.  

Szacunkowa  w

artość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  roboty  budowlane,  jest 

niższa od kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 3 ust. 

3 Pzp.  

W  dniu  1  maja  2023  r.  wykonawca  Strabag  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Pruszkowie 

(zwany 

dalej: „odwołującym”) wniósł odwołanie od niezgodnych z przepisami Pzp czynności 

z

amawiającego  podjętych  w  postępowaniu  w  zakresie  część  I,  II,  IV  i  V  zamówienia 

polegających na: wyborze oferty wykonawcy Usługi Drogowo–Budowlane As–Drog Sp. z o.o. 

z  siedzi

bą  w  Olsztynie  (zwanego  dalej:  „Wykonawcą”)  jako  najkorzystniejszej  w 

p

ostępowaniu, nieprawidłowym badaniu i oceny oferty ww. Wykonawcy i przyznaniu jej po 10 

pkt  w  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  kierownika  budowy”  w  ramach  każdej  z  ww. 

części zamówienia, wezwaniu Wykonawcy do wyjaśnień treści oferty na podstawie art. 223 

ust. 1 Pzp oraz od zaniechania wyboru oferty  o

dwołującego jako najkorzystniejszej i innych 

zaniechań. 

O

dwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

1)  art.  16  Pzp  w  zw.  z  art.  239  ust.  1  Pzp 

przez  dokonanie  nieprawidłowej  oceny  oferty 

Wykonawcy 

złożonej  w  zakresie części  I,  II,  IV  i  V  zamówienia  i  przyznanie  jej  w  każdej  z 

ww.  części  po  10  punktów  w  ramach  kryterium  oceny  ofert  „Doświadczenie  kierownika 

budowy” określonego w Dziale XIX SWZ „Opis kryteriów oceny ofert wraz z  podaniem wag 

tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert”,  ust.  1  pkt 3)  w  odniesieniu do  pana L.  F.,  w  sytuacji 

gdy  Wykonawca  nie  potwierdził  spełnienia  ww.  kryterium,  gdyż  –  wbrew  wymaganiom 

z

amawiającego  określonym  w  SWZ  –  nie  przedstawił  wraz  z  ofertą  dokumentu 

potwierdzającego spełnianie ww. kryterium, wobec czego w tym kryterium oferta Wykonawcy 

powinna  otrzymać  0  pkt  zgodnie  z  Działem  XIX  SWZ  „Opis  kryteriów  oceny  ofert  wraz  z 

podaniem  wag  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert”,  ust.  2  pkt  3);  w  wyniku  powyższego 


doszło  do  niezgodnego  z  Pzp  wyboru  oferty  ww.  Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  w 

części I, II, IV i V zamówienia;  

2)  art.  16  Pzp  w  zw.  z  art.  223  ust.  1  Pzp  przez  bezpodstawne  wezwanie  Wykonawcy  do 

wyjaśnień  treści  oferty  pismem  z  dnia  20  kwietnia  2023  r.  w  zakresie  informacji 

przedstawionych  w  ofercie  na  potwierdzenie  spełnienia  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie kierownika budowy”, określonego w Dziale XIX SWZ „Opis kryteriów oceny 

ofert wraz z podaniem wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert”, ust. 1 pkt 3) w odniesieniu 

do  pana  L.  F.

,  w  sytuacji  gdy  w  treści  oferty  Wykonawca  nie  potwierdził  spełnienia  ww. 

kryterium,  na  co  z

amawiający  jednoznacznie  wskazał  w  wezwaniu  (tj.  że  z  przedłożonych 

przez  Państwa  referencji  złożonych  na  potwierdzenie  spełnienia  kryterium  oceny  ofert  nie 

wynika,  że  Pan  L(…)  F(…),  pełnił  funkcję  kierownika  budowy  przy  realizacji  inwestycji 

wskazanych w ofercie

); w wyniku czego doszło do niedozwolonego prowadzenia negocjacji 

między zamawiającym a Wykonawcą dotyczącej złożonej oferty oraz zmiany jej treści. 

W zw

iązku z powyższym odwołujący wniósł o: 

uwzględnienie odwołania; 

-  nakazanie  zama

wiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty  Wykonawcy  jako 

najkorzystniejszej w częściach I, II, IV i V zamówienia;  

-  nakazanie  zam

awiającemu  unieważnienia  czynności  wezwania  Wykonawcy  z  dnia  20 

kwietnia 

2023 r. do wyjaśnień treści oferty; 

-  nakazanie  za

mawiającemu  powtórzenia  stosownych  czynności  w  zakresie  prawidłowego 

badania i oceny ofert, w tym przyznania ofercie Wykonawcy 0 pkt w ramach kryterium oceny 

ofert „Doświadczenie kierownika budowy” w częściach I, II, IV i V zamówienia;  

-  nakazanie  zamawi

ającemu dokonania wyboru oferty odwołującego jako najkorzystniejszej 

w częściach I, II, IV i V zamówienia na podstawie kryteriów oceny ofert ustalonych w SWZ 

przy uwzględnieniu konsekwencji wynikających z powtórnej oceny ofert; 

zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego; 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentów  znajdujących  się  w  kartach 

postępowania zamawiającego, a przywołanych w uzasadnieniu odwołania w celu wykazania 

faktów wskazanych w uzasadnieniu. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  posiada  interes  w  rozumieniu  art.  505  ust.  1  Pzp  we 

wniesieniu 

odwołania,  ponieważ  jego  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia 

doznał  uszczerbku  w  wyniku  wadliwych  czynności  i  zaniechania  dokonania  przez 

z

amawiającego  czynności  prawem  przepisanych,  do  wykonania  których  był  zobowiązany. 

Odwołujący  wskazał, że jest  podmiotem  profesjonalnie działającym  na rynku  budowlanym  i 

przedmiotowym postępowaniu złożył ofertę, która została sklasyfikowana w ramach części I, 


II,  IV  i  V 

zamówienia  na  miejscu  drugim.  Dokonanie  w  sposób  prawidłowy  oceny  ofert 

powinno prowadzić do przyznania ofercie Wykonawcy 0 punktów w ramach kryterium oceny 

ofert  „Doświadczenie  kierownika  budowy”,  określonego  w  Dziale  XIX  SWZ  „Opis  kryteriów 

oceny  ofert  wraz  z  podaniem  wag  tych  kryteriów  i  sposobu  oceny  ofert”,  ust.  1  pkt  3).  W 

rezultacie  w  ocenie  odwo

łującego  jego  oferta  powinna  zostać  sklasyfikowana  na  miejscu 

pierwszym  w  ramach  części  I,  II,  IV  i  V  zamówienia.  Wskutek  naruszenia  przepisów  Pzp 

przez  z

amawiającego,  odwołujący  pozbawiony  został  możliwości  wykonania  zamówienia, 

pomimo  że  złożona  przez  niego  oferta  nie  podlega  odrzuceniu  i  jest  najkorzystniejsza  w 

przedmiotowym  postępowaniu.  Ponadto  zdaniem  odwołującego  jego  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia  może  doznać  uszczerbku  (szkody),  gdyż  objęte  odwołaniem  czynności  i 

zaniechania  z

amawiającego  uniemożliwiają  mu  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia  i 

jego  realizację  (a  w  konsekwencji  odwołujący  może  utracić  korzyści  związane  z  realizacją 

umowy w sprawie zamówienia publicznego). Gdyby zamawiający dokonał czynności badania 

i oceny ofert zgodnie z ustalonymi w S

WZ wymaganiami, prawidłowe dokonanie oceny oferty 

o

dwołującego  powinno  skutkować  wyborem  oferty 

o

dwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej.  Odwołujący  wyjaśnił,  że  jest  uczestnikiem  postępowania,  jego  oferta 

została  prawidłowo  złożona  i  nie  zawiera  błędów,  a  tym  samym  istnieje  możliwość  wyboru 

jego oferty 

jako oferty najkorzystniejszej. W przypadku uwzględnienia odwołania, odwołujący 

ma  nadal  szansę  na  uzyskanie  przedmiotowego  zamówienia.  Naruszenie  wskazanych 

powyżej  przepisów,  ma  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania,  w  czym  należy  równolegle 

upatrywać  interes  we  wniesieniu  odwołania,  ponieważ  wpływa  to  na  sytuację  prawną 

o

dwołującego  w  postępowaniu.  Uchybienia  mogą  zostać  naprawione  poprzez  nakazanie 

z

amawiającemu  wykonania  czynności  zgodnych  z  obowiązującymi  przepisami  Pzp,  przy 

uwzględnieniu zarzutów odwołania. 

W  uzasadnieniu 

odwołujący  stwierdził,  że  stanowczego podkreślenia wymaga,  że w 

przedmiotowej  sprawie,  z

amawiający  sformułował  w  SWZ  w  sposób  jasny  i  precyzyjny 

wymóg  załączenia  dokumentów  potwierdzających  spełnienie  kryterium  i  wskazał 

przykładowo,  że  może  to  nastąpić  poprzez  przedstawienie  protokołu  odbioru  robót  lub 

referencji.  W  przywołanym  postanowieniu  SWZ  użyto  zwrotu  „np.”,  co  świadczy  o  tym,  że 

z

amawiający  przewidział  katalog  otwarty  dokumentów,  a  wykonawcy  mieli  w  tym  zakresie 

pełną  dowolność  –  mogli  więc  przedstawić  oprócz  dokumentów  wymienionych  przez 

z

amawiającego  przykładowo  kopię  dziennika  budowy  lub  jakikolwiek  inny  dokument 

zawierający  nazwisko  kierownika  budowy  wymienionego  w  ofercie.  W  świetle  brzmienia 

Działu XII  SWZ,  nie ulega  wątpliwości,  że  załączony  na  potwierdzenie spełnienia kryterium 

dokument  stanowi  treść  oferty.  Wymóg  złożenia  dokumentu  był  wymogiem  formalnym, 

skutkującym  w  przypadku  braku  jego  złożenia  tym,  że  samo  oświadczenie  wykonawcy  nie 


może skutkować przyznaniem mu punktów w ramach tego kryterium. W niniejszej sprawie, 

Wykonawca  wraz  z  ofertą  przedstawił  jedynie  referencje  z  których  treści  nie  wynikało  kto 

pełnił  funkcję  kierownika  budowy,  a  więc  wbrew  wymaganiom  zamawiającego  –  nie 

potwierdził w ofercie spełnienia kryterium oceny ofert „Doświadczenie kierownika budowy”.  

W  ocenie  odwołującego  powyższe  przyznał  sam  zamawiający  w  wezwaniu  z  dnia  20 

kwietnia 

2023  r.,  wskazując,  że  z  przedłożonych  przez  Państwa  referencji  złożonych  na 

potwierdzenie spełnienia kryterium oceny ofert nie wynika, że Pan L(…) F(…), pełnił funkcję 

kierownika  budowy  przy  realizacji  inwestycji  wskazanych  w  ofercie

. W świetle powyższego, 

z

amawiający  był  zobowiązany  do  przyznania  ofercie  Wykonawcy  0  punktów  w  ramach 

kryterium  oceny  o

fert  „Doświadczenie  kierownika  budowy”  w  odniesieniu  do  każdej  części 

zamówienia i nie miał podstaw do wezwania Wykonawcy do wyjaśnień. 

Odwołujący zauważył, że zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i 

Technologii z dnia 23 grudni

a 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz 

innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. 

poz.  2415)  referencje  są  dowodami  określającymi  czy  roboty  budowlane  wskazane  w 

wykazie  robót  budowlanych  (który  jest  podmiotowym  środkiem  dowodowym)  zostały 

wykonane  należycie.  W  wyrokach  z  dnia  17  sierpnia  2018  r.  (KIO  1498/18)  i  z  dnia  28 

listopada  2018  r.,  (KIO  2145/16)  uznano,  że  zamawiający  oceniając  spełnienie  warunku 

udziału  w  postępowaniu  zobowiązany  jest  do  badania  złożonych  dokumentów  łącznie,  tzn. 

badania  informacji  zawartych  w  jednolitym  dokumencie/wykazie  robót  wraz  z  informacjami 

zawartymi  w  referencjach  albo  innych  dokumentach  załączonych  przez  wykonawcę. 

Stanowisko w orzecznictwie odnoszące się do braku obowiązku zawarcia w treści referencji 

danych wymaganych przez z

amawiającego dotyczy wykazania poprzez referencje spełniania 

przez  wykonawców  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a  nie  potwierdzenia  spełniania 

kryteriów  oceny  ofert.  W  świetle  powyższego,  nie  można  więc  uznać,  że  w  przedmiotowej 

sprawie  treść  referencji  nie  musi  zawierać  informacji  wymaganych  przez  zamawiającego  w 

odniesieniu  do  potwierdzenia  spełniania  kryteriów  oceny  ofert.  Jeśli  Wykonawca  wybrał 

referencje jako dokumenty, które mają potwierdzić spełnianie kryterium oceny ofert, powinien 

przedstawić  wraz z  ofertą taką referencję z  której treści  wynika,  że  pan  L.  F.  pełnił  funkcję 

kierownika  budowy  albo  referencję  wraz  z  innym  dokumentem  potwierdzającym  ww. 

okoliczność (np. pismem zamawiającego). W niniejszej sprawie Wykonawca tego nie uczynił. 

Należy  również  zauważyć,  że  zamawiający,  określając,  iż  wymaga  przedłożenia 

„dokumentów”  wykluczył  możliwość  złożenia  jedynie  oświadczenia  własnego  wykonawcy, 

dlatego też zamieszczenie informacji jedynie w wykazie stanowiącym treść formularza oferty 

nie  jest  wystarczające  do  uznania,  że  Wykonawca  potwierdził  spełnienie  kryterium  oceny 

ofert „Doświadczenie kierownika budowy”. Tym samym odwołujący stwierdził, że bezsporne 


jest więc, że Wykonawca w ofercie nie wykazał doświadczenia zaproponowanego kierownika 

budowy w sposób opisany w SWZ. 

W  dalsze

j  kolejności  odwołujący  wyjaśnił,  że  brak  pełnej  informacji  odpowiadającej 

wymaganiu  w  zakresie  doświadczenia  kierownika  budowy,  stanowiącej  treść  oferty,  nie 

podlega 

uzupełnieniu, ani wyjaśnieniu po terminie składania ofert. Ponadto uznaje się, że art. 

128  ust.  1 

Pzp  nie  obejmuje  treści  oferty  w  zakresie  podlegającym  punktacji  w  ramach 

kryterium  oceny  ofert,  dlatego 

też  informacje  zawarte  w  ofertach  i  oceniane  w  ramach 

kryteriów  oceny  ofert  nie  podlegają  uzupełnieniom  lub  modyfikacjom  po  upływie  terminu 

składania  ofert.  Stosowanie  uzupełnienia  lub  wyjaśnienia  dokumentów  na  użytek  kryteriów 

oceny  oferty  mogłoby  w  prosty  sposób  prowadzić  do  naruszenia  zasady  równego 

trak

towania wykonawców i uczciwej konkurencji. Przyjmuje się, że dopuszczenie możliwości 

uzupełniania  dokumentów  podlegających  ocenie  w  ramach  kryteriów  oceny  ofert 

umożliwiałoby uzupełnianie ofert już po ich otwarciu o takie oświadczenia i dokumenty, które 

by 

zapewniały  wykonawcom  uzyskanie  większej  liczby  punktów,  co  byłoby  sprzeczne  z 

dyspozycją art. 223 ust. 1 Pzp.  

Odwołujący  podniósł,  że  w  przedmiotowej  sprawie,  zamawiający  w  sytuacji,  gdy  w  ofercie 

Wykonawcy nie było zawartych informacji potwierdzających spełniania kryterium oceny ofert 

„Doświadczenie  kierownika  budowy”  postępując  niezgodnie  z  przywołanym  powyżej 

stanowiskiem  wyrażanym  w  orzecznictwie,  wezwał  wykonawcę  pismem  z  dnia  20  kwietnia 

2023  r.  do  wyjaśnień  treści  oferty  w  zakresie  punktowanym  w  ramach  kryterium 

„Doświadczenie  kierownika  budowy”,  co  jest  niedopuszczalne  i  świadczy  o  rażącym 

naruszeniu  art.  223  ust.  1  Pzp.  W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie  Wykonawca 

złożył 

wyjaśnienia  wraz  z  dokumentami,  uzupełniając  dokumenty,  do  których  złożenia  był 

zo

bligowany  wraz z  ofertą. W  wyniku  powyższego  doszło do  niedozwolonego prowadzenia 

negocja

cji  między  zamawiającym  a  Wykonawcą  dotyczącej  złożonej  oferty  oraz  zmiany  jej 

treści po terminie składania ofert. W ocenie odwołującego, przy ocenie oferty Wykonawcy nie 

można  brać  pod  uwagę  jego  odpowiedzi  z  dnia  21  kwietnia  2023  r.,  a  zamawiający  był 

zobowiązany  do  oceny  oferty  na  podstawie  informacji  przedstawionych  w  jej  treści  przed 

terminem składania ofert. 

Abstrahując  od  braku  dopuszczalności  skierowania  do  Wykonawcy  wezwania  do 

wyjaśnień  treści  oferty,  odwołujący  zauważył,  że  nawet  w  odpowiedzi  z  dnia  21  kwietnia 

2023 r. Wykonawca nie potwierdził spełniania ww. kryterium, ponieważ przedstawione przez 

niego  dokumenty  nie  potwierdzają  spełnienia  przez  pana  L.  F.  kryterium  oceny  ofert 

„Doświadczenie  kierownika”.  Odwołujący  wskazał,  że  plik  zawierający  skan  pisma 

„Zaświadczenie  dla  zadań  inwestycyjnych”  z  dnia  21  kwietnia  2023  r.  nie  został  opatrzony 

przez  Wyko

nawcę  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  podpisem  zaufanym  lub 


podpisem  osobistym,  tj.  nie  poświadczono  zgodności  cyfrowego  odwzorowania  z 

dokumentem w postaci papierowej. Już tylko z tego powodu zamawiający nie mógł go brać 

pod uwagę przy ocenie ofert. Ponadto dokument ten został wystawiony po upływie terminu 

składania  ofert.  Z  pozostałych  dokumentów  przedstawionych  przez  Wykonawcę  w 

wyjaśnieniu  z  dnia  21  kwietnia  2023  r.  również  nie  wynika fakt  pełnienia funkcji  kierownika 

budowy  przez  pana  L.  F. 

w  ramach  zadań  wskazanych  w  treści  oferty.  Nie  ulega  więc 

w

ątpliwości, że Wykonawca nie potwierdził spełnienia kryterium oceny ofert „Doświadczenie 

kierownika  budowy”,  zamawiający  jest  zobligowany  przyznać  jego  ofercie  w  ramach  tego 

kryterium  0  pkt  w  części  I,  II,  IV  i  V  zamówienia.  Każdy  wykonawca,  jako  profesjonalista 

powinien  zdawać  sobie  sprawę  z  charakteru  postępowania  przetargowego  w  którym 

uczestniczy, a dokumenty nawet jeśli zostały przygotowane przez osoby trzecie muszą być 

podpisywane po ich w

eryfikacji, zwłaszcza w zakresie będącym przedmiotem punktacji. 

Zdaniem 

odwołującego  nie  ulega  wątpliwości,  że  zamawiający  dokonując  wyboru  oferty 

Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  w  części  I,  II,  IV,  V  zamówienia  naruszył  także  art.  16 

Pzp  przez  naruszenie  zasady 

nakazującej  prowadzenie  postępowania  w  sposób 

zapewnia

jący  zachowanie  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  wykonawców,  w 

sposób przejrzysty i proporcjonalny. 

W  ramach  post

ępowania  odwoławczego  przystąpienie  po  stronie  zamawiającego 

zgłosił wykonawca Usługi Drogowo–Budowlane As–Drog Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie. 

W dniu 12 maja 2023 r. 

zamawiający złożył do akt sprawy odpowiedź na odwołanie, 

w której przedstawił argumentację dla wniosku o oddalenie odwołania.  

Zamawiający  wskazał,  że  procedura  udzielenia  zamówienia  publicznego  jest  procedurą 

sfor

malizowaną,  a  treść  złożonych  w  toku  postępowania  ofert,  co  do  zasady,  jest 

niezmienna.  Jednak  z

amawiający,  jeśli  poweźmie  jakiekolwiek  wątpliwości  co  do  treści 

złożonej  oferty  może  żądać  od  wykonawcy  stosownych  wyjaśnień.  Granicą  ich 

dopuszczalności  jest  brak  możliwości  zmiany  oferty.  Na  zamawiającym  ciąży  obowiązek 

rzetelnego  przeprowadzenia postępowania o udzielnie zamówienia.  Zamawiający  nie może 

poprzestać na własnej interpretacji treści oferty, a winien zadać wykonawcy jasne pytania w 

zakresie  budzącym  niejasności.  Dokonanie  rzetelnej  oceny  złożonych  ofert  jest  także 

przejawem  zachowania  zasady  uczciwej  konkurencji  w  postępowaniu,  polegającej  również 

na  sumiennym  wypełnieniu  obowiązków,  które  na  zamawiającego  nakłada  ustawodawca  w 

toku  przeprowadzenia 

postępowania,  tak  aby  właściwie  zabezpieczyć  interes  wszystkich 

uczestników  procesu  udzielania  zamówień  publicznych.  Zamawiający  zobowiązany  jest  do 

wszechstronnego  zbadania  oferty  danego  wykonawcy,  w  tym  wyjaśnienia  wszelkich 

wątpliwości  dotyczących  jej  zgodności  z  wymogami  wynikającymi  z  dokumentów 


zamówienia.  Niezależnie jednak  od  tego,  jaka  jest  przyczyna  błędu,  zamawiający  powinien 

dążyć  do  tego,  aby  z  poszanowaniem  i  w  granicach  obowiązującego  prawa  doprowadzić 

ofertę wykonawcy do pełnej zgodności z jego oświadczeniem woli. Tylko bowiem prawidłowe 

oferty  mogą  zostać  ocenione  i  tylko  spośród  takich  ofert  może  zostać  wyłoniona  oferta 

najkorzystniejsza.  Wyjaśnienia  treści  oferty,  o  których  mowa  w  art.  223  ust.  1  Pzp,  służyć 

mają rozwianiu wątpliwości, które wynikają zarówno z treści samej oferty jak i z niejasnych 

dokumentów załączanych do oferty. Uruchomienie procedury z art. 223 ust. 1 Pzp oznacza, 

że  zamawiający  miał  wątpliwości  co  do  jednoznacznego  stwierdzenia  o  zgodności  lub 

niezgodności  oferty  z  warunkami  zamówienia,  których  rozwianie  może  nastąpić  wyłącznie 

przy  udziale  wykonawcy.  Zgodnie  z  art.  223  ust  1  Pzp  w  toku  badania  i  oceny  ofert 

zamawiający  może  żądać  od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert 

oraz  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub 

oświadczeń.  Niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą 

negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. Z 

przepisu nie wynika wyłączenie możliwości uzyskania wyjaśnień w odniesieniu do informacji 

dotyczących kryteriów oceny ofert. Przepis art. 223 ust. 1 Pzp powinien być rozpatrywany w 

kategoriach uprawnień zamawiającego, a więc prawa zamawiającego do żądania wyjaśnień, 

połączonego  z  obowiązkiem  zażądania  tychże  wyjaśnień  w  celu  wypełnienia  obowiązku 

przeprowadzenia  badania  i  oceny  ofert  w  sposób  staranny  i  należyty,  gdy  oferta  zawiera 

postanowienia  niejasne,  sprzeczne  lub  gdy  jej  treści  nie  da  się  jednoznacznie  i  stanowczo 

wywieść  bez  udziału  wykonawcy.  Zamawiający,  korzystając  z  tego  uprawnienia,  wyjaśnia 

treść  złożonej  oferty.  Celem  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  jest  uzyskanie  dodatkowych 

informacji,  co  w  przypadkach  wątpliwości,  niejasności  co  do  treści  złożonej  oferty  pozwoli 

zamawiającemu dokonać należytego badania i oceny złożonej oferty. Uzyskane dodatkowe 

informacje  (wyjaśnienia)  nie  mogą  jedynie  zmienić  treści  oferty,  w  tym  również  w  zakresie 

kryteriów  oceny  ofert  oraz prowadzić  do zmiany  świadczenia  oferowanego  zamawiającemu 

przez wykona

wców. Zaniechanie przez zamawiającego wyjaśniania treści oferty, jeżeli jest to 

konieczne w celu dokonania rzetelnego badania oferty, stanowi naruszenie przepisów prawa 

zamówień  publicznych. Wyjaśnianie (zwane również niekiedy  tłumaczeniem)  jest  zadaniem 

m

yślowym,  które  polega  na  wskazaniu  uzasadnienia  dla  podanej  przez  wykonawcę  treści 

formularza ofertowego. Wyjaśnienia treści oferty stanowią rodzaj wykładni oświadczenia woli 

wykonawcy (jego oferty).  

Odnosząc powyższe do niniejszej sprawy, zamawiający wskazał, że poprosił Wykonawcę o 

wyjaśnienie w zakresie wskazanego doświadczenia kierownika budowy (osoby skierowanej 

do  realizacji  zamówienia)  i  podjął  czynności  związane  z  prawidłową  oceną  punktową  ofert. 

Powyższe  działanie  zdaniem  zamawiającego  nie  stanowiło  zmiany  treści  oferty  w  sensie 


merytorycznym,  bowiem  Wykonawca  nie  wprowadzał  nowych  elementów  do  treści  oferty 

(formularz  ofertowy  sporządzony  w  sposób  prawidłowy)  tylko  uwidocznił  element,  który  z 

uwagi  na  wskazanie  kierownika  budowy  z  imienia  i  nazwiska  oraz  zrealizowanych  przez 

niego  zadań  inwestycyjnych  jest  już  zawarty  w  ofercie,  tylko  nieuwidoczniony.  Wykonawca 

doprecyzował,  że  w  każdej  realizowanej  przez  siebie  inwestycji  kierownikiem  budowy  jest 

pan  L.  F. 

posiadający  stosowne  uprawnienia,  będący  jednocześnie  Prezesem  Zarządu 

Spółki.  Tak  więc wskazane  w formularzu  ofertowym  zadania inwestycyjne były  przez  niego 

realizowane,  a  przedłożone  na  potwierdzenie  spełnienia  kryterium  oceny  ofert  referencje  i 

wyjaśnienia  wykonawcy  potwierdzają,  że  wskazany  kierownik  budowy  (L.  F.)  pełnił  funkcję 

kierownika budowy  przy  budowie lub  przebudowie dróg o nawierzchni  asfaltowej  na  więcej 

niż  jednej  budowie  i  o  wartości  nie  mniejszej  niż  200  tys.  złotych  i  tym  samym  oferta 

Wykonawcy w tym kryteri

um otrzymała 10 pkt. Nie może być tak, że informacje oczywiste i 

niepowodujące  merytorycznej zmiany treści  oferty,  a nieuwidocznione przez Wykonawcę w 

ofercie  automatycznie  uniemożliwiają  przyznanie  wykonawcy  dodatkowych  punktów  w 

kryterium oceny ofert. W niniejszym pos

tępowaniu nie doszło do uzgodnienia treści oferty, a 

jedynie do doprecyzowania treści oferty przez podkreślenie treści, które zamawiający uznał 

wcześniej  za  wskazane  nie  dość  jasno.  Nie  doszło  do  zmiany  treści  oferty.  W  ramach 

wyjaśnień nie doszło do powstania stanu, który nie istniał w dacie złożenia oferty. Informacje 

relewantne dla uzyskania punktów w kryterium doświadczenie kierownika budowy nie zostały 

wytworzone przez Wykonawcę po złożeniu oferty, gdyż były zawarte w formularzu ofertowym 

i w toku wyja

śnień zostały jedynie doprecyzowane.  

Odnosząc  się  do  zasady  pisemności  w  kwestii  składania  wyjaśnień  złożonej  oferty  oraz 

dowodów  (dokumentów)  załączonych  do  wyjaśnień,  to  zamawiający  wskazał,  że  przepisy 

Pzp 

nie nakładają na wykonawców obowiązku zachowania formy elektronicznej lub postaci 

elektronicznej  opatrzonej  podpisem  zaufanym,  lub  podpisem  osobistym  przy  udzielaniu 

w

yjaśnień  treści  złożonej  oferty.  W  niniejszym  przypadku  wykonawca  dochował  obowiązku 

udzielenia pisemnych wyjaśnień w rozumieniu przepisów Pzp. Brak podpisu, w sytuacji gdy 

zamawiający  wie,  kto  złożył  przedmiotowe  wyjaśnienia  (wykonawca  zalogowany  na 

pla

tformie zakupowej), nie uprawnia zamawiającego do odrzucenia wyjaśnień, gdyż zgodnie 

z  §  12  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  sposobu 

sporządzania  i  przekazywania  informacji  oraz  wymagań  technicznych  dla  dokumentów 

elektronicz

nych  oraz  środków  komunikacji  elektronicznej  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  lub  konkursie  możliwa  jest  identyfikacja  podmiotu  przekazującego 

dokumenty elektroniczne oraz ustalenie dokładnego czasu i daty ich odbioru. Jednocześnie 

dokume

nty  elektroniczne  w  postępowaniu  lub  w  konkursie  muszą  spełniać  łącznie 

następujące wymagania: 


są utrwalone w sposób umożliwiający ich wielokrotne odczytanie, zapisanie i powielenie, a 

także  przekazanie  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej  lub  na  informatycznym 

nośniku danych, 2) umożliwiają prezentację treści w postaci elektronicznej, w szczególności 

przez wyświetlenie tej treści na monitorze ekranowym,  

umożliwiają  prezentację  treści  w  postaci  papierowej,  w  szczególności  za  pomocą 

wydruku,  

zawierają  dane  w  układzie  niepozostawiającym  wątpliwości  co  do  treści  i  kontekstu 

zapisanych informacji.  

Natomiast obowiązek podpisywania dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym, 

a  w  przypadku  postępowań  lub  konkursów  o  wartości  mniejszej  niż  progi  unijne, 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  podpisem  zaufanym  lub  podpisem  osobistym 

został zastrzeżony dla:  

- ofert,  

wniosku  o  dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  lub  w 

konkursie,  

wniosku, o którym mowa w art. 371 ust. 3 Pzp,  

oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1 Pzp,  

podmiotowych środków dowodowych, w tym oświadczenia, o którym mowa w art. 117 ust. 

4 Pzp,  

zobowiązania podmiotu udostępniającego zasoby,  

przedmiotowych środków dowodowych,  

dokumentów,  o  których  mowa  w  art.  94  ust.  2  Pzp,  niewystawionych przez  upoważnione 

podmioty, - 

pełnomocnictwa.  

Tym  samym  w  ocenie  z

amawiającego  wyjaśnienia  treści  oferty  oraz  załączone  na  dowód 

dokumenty  (pliki)  nie  wymagają  zatem  złożenia  podpisu  elektronicznego.  Referencje  czy 

zaświadczenia  mogą  być  wystawione  zarówno  przed  jak  i  po  dniu  składania  ofert,  o  ile 

potwierdzają,  że  wykazywane  świadczenia  zostały  zrealizowane  przed  upływem  tego 

terminu (dotyczy skanu pisma „Zaświadczenie dla zadań inwestycyjnych” z dnia 21 kwietnia 

2023 r.).  

Ponadto 

zamawiający zwrócił uwagę na to, że nie oczekiwał poparcia wyjaśnień dowodami 

jednakże,  złożenie  ich  przez  Wykonawcę  nie  jest  zabronione  przepisami  ustawy  i 

z

amawiający  nie  miał  podstaw  prawnych,  by  wyciągać  negatywne  konsekwencje  wobec 

Wykonawcy. 


Na podstawie dokumentacji przedmiotowe

go postępowania, złożonych dowodów oraz 

bio

rąc pod uwagę stanowiska stron, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba 

stwierdziła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek  skutkujących 

odrzuceniem odwo

łania na podstawie art. 528 Pzp.  

Izba  uznała,  że  odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy, czym wypełnił 

materialnoprawne  prz

esłanki  dopuszczalności  odwołania,  o których  mowa  w  art.  505  ust.  1 

Pzp.  

Jak  ustalił  skład  orzekający  zamawiający  przesłał  wykonawcom  uczestniczącym  

w postępowaniu o udzieleniu zamówienia publicznego kopię odwołania w dniu 2 maja 2023 

r.  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej,  natomiast  wykonawca  Usługi  Drogowo-

Budowlane  As-Drog  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Olsztynie  przesłał  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej pismo zawierające zgłoszenie przystąpienia po stronie zamawiającego w dniu 

7 maja 2023 r.  

Zgodnie  z  treścią  art.  525  ust.  1  Pzp  wykonawca  może  zgłosić  przystąpienie  do 

post

ępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania, 

wskazuj

ąc  stronę,  do  której  przystępuje  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

strony,  do  kt

órej  przystępuje.  Tym  samym  termin  na  zgłoszenie  przystąpienia  do 

post

ępowania  odwoławczego  wynosi  3  dni  od  dnia  otrzymania  przez  wykonawcę  kopii 

odwo

łania  i  ma  charakter  terminu  zawitego,  przez  co  nie  podlega  wydłużeniu  ani 

przywr

óceniu.  Uchybienie  terminowi  do  zgłoszenia  przystąpienia  skutkuje  nieskutecznością 

przyst

ąpienia. Co istotne liczy się data wniesienia przystąpienia do Prezesa Izby, to znaczy 

data, w kt

órej Prezes Izby to przystąpienie otrzyma. 

Mając  na  uwadze  powyższe  ustalenia  Izba  stwierdziła,  że  przystąpienie  zgłoszone  przez 

wykonaw

cę Usługi Drogowo-Budowlane As-Drog Sp. z o.o. z siedzibą w Olsztynie należało 

uznać  za  nieskuteczne.  W  okolicznościach  przedmiotowej  sprawy  termin  na  skuteczne 

z

głoszenie  przystąpienia  ww.  wykonawcy  minął  w  dniu  5  maja  2023  r.,  co  oznaczało,  że 

przyst

ąpienie  przesłane  przez  tego  wykonawcę  Prezesowi  Izby  w  dniu  7  maja  2023  r., 

nast

ąpiło z naruszeniem art. 525 ust. 1 Pzp i nie mogło zostać uznane za prawidłowe.  

Izba za

liczyła na poczet materiału dowodowego: 

1)  dokumentacj

ę  przekazaną  w  postaci  elektronicznej,  zapisaną  na  płycie  CD,  złożoną  do 

akt sprawy 

przez zamawiającego w dniu 12 maja 2023 r., w tym w szczególności: 

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami; 


ofertę złożoną przez wykonawcę Usługi Drogowo-Budowlane As-Drog Sp. z o.o. z siedzibą 

w Olsztynie (zwanego dalej nadal jako: 

„Wykonawca”); 

-  wezwanie 

do  wyjaśnień  treści  złożonej  oferty  z  dnia  20  kwietnia  2023  r.  skierowane  do 

Wykonawcy na podstawie art. 223 ust. 1 Pzp; 

-  dokumenty 

złożone  przez  Wykonawcę  w  dniu  21  kwietnia  2023  r.  w  odpowiedzi  na 

powyższe wezwanie; 

-  zawiadomienie  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  z  dnia  26  kwietnia  2023  r.

,  które 

dotyczyło wszystkich pięciu części zamówienia; 

załączony  do  odwołania  dokument  dotyczący  weryfikacji  podpisów  pod  niektórymi 

dokumentami 

złożonymi przez Wykonawcę w dniu 21 kwietnia 2023 r.; 

złożone na posiedzeniu przez zamawiającego dokumenty w postaci wyciągów z czterech 

dzienników  budów,  w  których  inwestorem  był  zamawiający  a  wykonawcą  firma  Usługi 

Drogowo-Budowlane As-Drog Sp. z o.o. 

Izba us

taliła co następuje 

Przedmiotem 

zamówienia jest modernizacja infrastruktury drogowej na terenie gminy 

Szczytno z podziałem na części. Zamówienie zostało podzielone na pięć części:  

1) CZĘŚĆ I: Rozbudowa drogi gminnej nr 196010N w miejscowości Nowiny, gm. Szczytno;  

2) CZĘŚĆ II: Rozbudowa drogi gminnej nr 196017N Romany – Zielonka, gm. Szczytno;  

3) CZĘŚĆ III: Przebudowa drogi wewnętrznej w miejscowości Nowe Gizewo gm. Szczytno;  

4) CZĘŚĆ IV: Przebudowa dróg wewnętrznych w miejscowości Lipowiec, gm. Szczytno;  

5) CZĘŚĆ V: Przebudowa dróg wewnętrznych w miejscowości Olszyny gm. Szczytno.  

Zgodnie  z 

rozdziałem  XIX  ust.  1  SWZ  –  Przy  wyborze  oferty  najkorzystniejszej 

Zamawiający będzie  kierował  się następującymi kryteriami,  z  przypisaniem  im  odpowiednio 

wag: 

1) cena oferty 

– 60%  

2) okres gwarancji 

– 30%  

3) doświadczenie kierownika budowy – 10%

W  ust.  2  pkt  3) 

ww.  rozdziału  SWZ  zamawiający  w  następujący  sposób  określił  kwestię 

przyznawania 

punktów w odniesieniu do kryterium „Doświadczenie kierownika budowy”:  

Punkty  w  kryterium  doświadczenie  kierownika  budowy,  zostaną  przyznane  wg 

na

stępujących zasad:  

Doświadczenie kierownika budowy – maksymalnie 10 pkt.  

brak doświadczenia kierownika budowy przy budowie lub przebudowie dróg o nawierzchni 

asfaltowej i o wartości nie mniejszej niż 200 tys. złotych – 0 pkt.  


pełnienie  funkcji  kierownika  budowy  przy  budowie  lub  przebudowie  dróg  o  nawierzchni 

asfaltowej na jednej budowie i o wartości nie mniejszej niż 200 tys. złotych – 5 pkt.  

pełnienie  funkcji  kierownika  budowy  przy  budowie  lub  przebudowie  dróg  o  nawierzchni 

asfaltowej na więcej niż jednej budowie i o wartości nie mniejszej niż 200 tys.  złotych – 10 

pkt.  

Wykonawca  w  celu  potwierdzenia  spełnienia  kryterium  oceny  ofert  powinien  załączyć 

dokumenty potwierdzające spełnienie kryterium (np. protokół odbioru robót, referencje)

Wykonawc

a w ofercie przedstawił następujące informacje:  

Doświadczenie zawodowe kierownika budowy - wykaz pełnionych funkcji kierownika budowy 

przy  budowie  lub  przebudowie  dróg  o  nawierzchni  asfaltowej  zgodnie  z  działem  XIX 

Specyfikacji  Warunków  Zamówienia  -  OPIS  KRYTERIÓW  OCENY  OFERT  WRAZ  

Z PODANIEM WAG TYCH KRYTERIÓW I SPOSOBU OCENY OFERT 

Lp. 

Zamawiający  

(Inwestor)  

Nazwisko  i  imię  

kierownika  

budowy  

Rodzaj 

miejsce 

wykonywanych robót,  

Wartość  robót 

budowlanych  

Gmina Gietrzwałd  

ul. Olsztyńska 2  

036 Gietrzwałd  

L(

…) F(…) 

Uprawnienia 

drogowe 

wykonawcze  bez 

ograniczeń 

WAM/BD/0102/12  

„Przebudowa 

drogi 

gminnej  w  m.  Guzowy 

Piec na odcinku 601,00 m 

od  skrzyżowania  przy 

ośrodku  wypoczynkowym 

kierunku 

drogi 

powiatowej Nr 1425 N”  

Wykonanie drogi z betonu 

asfaltowego.  

zł 

brutto  

Gmina Gietrzwałd  

ul. Olsztyńska 2  

036 Gietrzwałd  

L(

…) F(…) 

Uprawnienia 

drogowe 

wykonawcze  bez 

ograniczeń 

WAM/BD/0102/12  

„Przebudowa 

Drogi 

Gminnej Woryty-

Rentyny”  

Wykonanie drogi z betonu 

asfaltowego.  

2.539.930,59  zł 

brutto  

celu potwierdzenia spełnienia ww. kryterium Wykonawca przedłożył:  

- w zakresie poz. 1 ww. wykazu 

– referencje z dnia 14 lipca 2021 r.;  

- w zakresie poz. 2 ww. wykazu 

– referencje z dnia 14 czerwca 2022 r. 


Zamawiający  pismem  z  dnia  20  kwietnia  2023  r.  wezwał  Wykonawcę  na  podstawie 

art. 223 ust. 1 

Pzp do złożenia wyjaśnień, wskazując w wezwaniu, że:  

Na  podstawie  art.  223  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  –  Prawo  zamówień 

publicznych  Dz.U.  z  2022  poz.  1710  ze  zm.),  zamawi

ający  żąda  od  Państwa  jako  od 

wykonawcy wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty:  

W  dziale  XIX.  OPIS  KRYTERIÓW  OCENY  OFERT  WRAZ  Z  PODANIEM  WAG  TYCH 

KRYTERIÓW  I  SPOSOBU  OCENY  OFERT  specyfikacji  warunków  zamówienia, 

Zamawiający określił, że przy wyborze oferty najkorzystniejszej zamawiający będzie kierował 

się następującymi kryteriami, z przypisaniem im odpowiednio wag:  

1) cena oferty 

– 60%  

2) okres gwarancji 

– 30%  

3) doświadczenie kierownika budowy – 10%  

Punkty  w  kryterium  doświadczenie  kierownika  budowy,  zostaną  przyznane  wg 

następujących zasad: Doświadczenie kierownika budowy – maksymalnie 10 pkt.  

brak doświadczenia kierownika budowy przy budowie lub przebudowie dróg o nawierzchni 

asfaltowej i o wartości nie mniejszej niż 200 tys. złotych – 0 pkt.  

pełnienie  funkcji  kierownika  budowy  przy  budowie  lub  przebudowie  dróg  o  nawierzchni 

asfaltowej na jednej budowie i o wartości nie mniejszej niż 200 tys. złotych – 5 pkt.  

pełnienie  funkcji  kierownika  budowy  przy  budowie  lub  przebudowie  dróg  o  nawierzchni 

asfaltowej na więcej niż jednej budowie i o wartości nie mniejszej niż 200 tys. złotych  – 10 

pkt.  

Wykonawca w celu potwierdzenia spełnienia kryterium oceny ofert powinien załączyć 

dokumenty  potwierdzające  spełnienie  kryterium  (np.  protokół  odbioru  robót, 

referencje).  

Z  przed

łożonych  przez  Państwa  referencji  złożonych  na  potwierdzenie  spełnienia 

kryterium oceny ofert nie wynika, że Pan L(…) F(...), pełnił funkcję kierownika budowy 

przy realizacji inwestycji wskazanych w ofercie. W związku z powyższym Zamawiający 

wzywa  do  złożenia  wyjaśnień  w  przedmiotowym  zakresie  do  dnia  25.04.2023  r.,  do 

godz. 12:00.  

Brak  wyjaśnień  spowoduje  zbadanie  i  ocenę  oferty  wykonawcy  tylko  na  podstawie 

posiadanych przez zamawiającego danych, dokumentów i oświadczeń zawartych w ofercie. 

Jednocześnie  zamawiający  informuje,  że  zgodnie  z  art.  223  ust.  1  zdanie  drugie  pzp. 

niedopuszczalne  jest  prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji 

dotyczących  złożonej  oferty  oraz  dokonywanie  jakiejkolwiek  zmiany  w  treści  oferty  

z wyjątkiem poprawy omyłek, co zostało unormowane w art. 223 ust. 2 pzp 


W  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie,  Wykonawca  w  dniu  21  kwietnia 

2023  r.  przekazał 

z

amawiającemu odpowiedź zawierającą:  

-  skan  decyzji  o  wpisie  pana  L(

…)  F(…)  do  Centralnego  Rejestru  osób  posiadających 

uprawnienia budowlane (plik o nazwie: GINB F(

…)L(…)001.jpg);  

-  skan  pisma 

Zaświadczenie  dla  zadań  inwestycyjnych  z  dnia  21  kwietnia  2023  r.  (plik  

o  nazwie  kierownik  budowy  Woryty-Rentyny  i  Guzowy  Piec  601mb-1.pdf

),  w  którego  treści 

wskazan

o,  że:  Przebudowa  drogi  gminnej  w  m.  Guzowy  Piec  na  odcinku  601,00  m  od 

skrzyżowania  przy  ośrodku  wypoczynkowym  w  kierunku  drogi  powiatowej  nr  1425  N” 

Gtw/17/2020  z  11.03.2020  r.,  „Przebudowa  Drogi  Gminnej  Woryty-Rentyny”  Gtw/31/2022  z 

31.03.2022  r.  Potwie

rdzamy  pełnienie  funkcji  kierownika  budowy  dla  w/w  zadań  

i  wykazanych  decyzji  o  pozwoleniu  na  budowę  wydanych  przez  Starostę  Olsztyńskiego 

przez  Pan  L(

…)  A(…)  F(…)  o  numerze  ewidencyjnym  WAM/BD/0102/12  uprawnienia 

WAM/0066/OWOD/12 (…);  

- referencje z dnia 14 lipca 2021 r.;  

- referencje z dnia 14 czerwca 2022 r.;  

- referencje z dnia 14 czerwca 2022 r.;  

-  z

aświadczenie  PINB  o  członkostwie  pana  L(…)  A(…)  F(…)  w  Warmińsko-Mazurskiej 

Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa; 

- plik excel 

Życiorys

Zawiadomieniem  z  dnia  26  maja  2023  r.  zama

wiający  dokonał  wyboru 

najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu  (we  wszystkich  pięciu  częściach  zamówienia). 

Oferta 

odwołującego  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza  w  III  części  zamówienia, 

natomiast  w  cz

ęściach  I,  II,  IV  i  V  najkorzystniejsza  okazała  się  oferta  Wykonawcy.  

częściach  I,  II,  IV  i  V  oferta  odwołującego  została  sklasyfikowana  na  drugim  miejscu.  

Z przedmiotowego zawiadomienia wynikało, że oferta Wykonawcy we wszystkich częściach 

otrzymała 10 pkt w kryterium Doświadczenie kierownika budowy

T

reść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  16  Pzp 

–  Zamawiający  przygotowuje  i  przeprowadza  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców;  

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny.; 

- art. 239 ust. 1 Pzp 

– Zamawiający wybiera najkorzystniejszą ofertę na podstawie kryteriów 

oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia.; 

-  art.  223  ust.  1  Pzp 

–  W  toku  badania  i  oceny  ofert  zamawiający  może  żądać  od 

wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert  oraz  przedmiotowych  środków 


dowodowych  lub  innych  składanych  dokumentów  lub  oświadczeń.  Niedopuszczalne  jest 

prowadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej  oferty 

or

az, z uwzględnieniem ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści

I

zba zważyła co następuje 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

Izba uzna

ła, że odwołanie zasługiwało na uwzględnienie.  

Przy  ro

zstrzyganiu  Izba  w  znacznej  mierze  przyjęła  argumentację  odwołującego, 

uznając ją za słuszną i zasadną. W pierwszej kolejności skład orzekający skupił się na treści 

opisu  kryterium  pn. 

Doświadczenie  kierownika  budowy  i  uznał,  że  była  ona  jednoznaczna. 

Opis  ww.  kryterium  podany  w  SWZ  wyra

źnie  wskazywał  ile  punktów  mogą  dostać 

wykonawcy  w  jego  ramach  i  w 

jaki  sposób  powinni  oni  wykazać  spełnienie  tego  kryterium. 

Istota  kryterium  odnosiła  się  do  doświadczenia  kierownika  budowy  przy  budowie  lub 

przebudowie  dróg  o  nawierzchni  asfaltowej  i  o  wartości  nie  mniejszej  niż  200  tys.  złotych. 

Bardzo  ważne  było  również  to,  że  zamawiający  wyraźnie  wskazał,  że  wykonawcy  w  celu 

potwierdzenia spełnienia kryterium oceny ofert powinni załączyć dokumenty potwierdzające 

spełnienie kryterium (np. protokół odbioru robót, referencje). Tym samym w okolicznościach 

przedmiotowej sprawy niewystar

czające były dokumenty potwierdzające należyte wykonanie 

wskazywanych  robót  budowlanych,  ponieważ  w  celu  przyznania  punktów  w  ramach 

przedmiotowego kryterium koni

eczne było potwierdzenie, że wskazywana przez wykonawcę 

osoba wykonywała funkcję kierownika budowy na tych robotach budowlanych. Poza tym, jak 

słusznie  zauważył  odwołujący,  w  opisie  sposobu  potwierdzenia  spełnienia  kryterium 

określonym  w  SWZ  użyto  zwrotu  „np.”,  co  świadczyło  o  tym,  że  zamawiający  przewidział 

otwarty  katalog 

dokumentów,  a  wykonawcy  mieli  w  tym  zakresie  pełną  dowolność  –  mogli 

więc  przedstawić  oprócz  dokumentów  przykładowo  wymienionych  przez  zamawiającego 

także  inne  dokumenty,  takie  jak  kopię  dziennika  budowy  lub  jakikolwiek  inny  dokument 

zawierający nazwisko kierownika budowy wymienionego w formularzu ofertowym. W świetle 

brzmienia 

rozdziału XII SWZ oraz formularza ofertowego, nie mogło ulegać wątpliwości, że 

załączone  na  potwierdzenie spełnienia kryterium  dokumenty  stanowiły  treść  oferty. Wymóg 

złożenia  dokumentu  był  wymogiem  formalnym,  skutkującym  w  przypadku  braku  jego 

złożenia  tym,  że  samo  oświadczenie  wykonawcy  nie  mogło  skutkować  przyznaniem  mu 

punktów  w  ramach  tego  kryterium.  W  przedmiotowej  sprawie,  Wykonawca  wraz  z  ofertą 

przedstawił  referencje,  z  których  treści  nie  wynikało  kto  pełnił  funkcję  kierownika  budowy,  

a więc wbrew wymaganiom zamawiającego – nie potwierdził w ofercie spełnienia kryterium 

oceny ofert pn. 

Doświadczenie kierownika budowy.  


Ponadto  Izba  uznała  za  zasadne  wskazać,  że  przedmiotowa  sprawa  dotyczyła  spełnienia 

kryterium  oceny  ofert,  a  nie  warunku 

udziału  w  postępowaniu.  Tym  samym  nie  mogło 

znale

źć  zastosowania  wynikające  z  orzecznictwa  stanowisko  odnoszące  się  do  braku 

obowiązku  zawarcia  w  treści  referencji  danych  wymaganych  przez  zamawiającego.  Nie 

można zatem było uznać, że w przedmiotowej sprawie treść referencji nie musiała zawierać 

informacji  wymaganych  przez  z

amawiającego  w  odniesieniu  do  potwierdzenia  spełnienia 

kryterium 

oceny  ofert.  Jeśli  Wykonawca  wybrał  referencje  jako  dokumenty,  które  miały 

potwierdzić  spełnianie  kryterium,  to  powinien  przedstawić  wraz  z  ofertą  takie  referencje,  

z których treści wynikałoby, że osoba wskazana jako kierownik budowy, pełniła taką funkcję 

na  podanych  w  formularzu  inwestycjach  lub  referencje  wraz  z  innymi  dokumentami 

potwierdzającymi ww. okoliczność (np. wyciągiem z dziennika budowy). 

W  dalszej 

kolejności  Izba  odniosła  się  do  wezwania  z  dnia  20  kwietnia  2023  r., 

skierowanego  do  Wykonawcy  w  celu  wyjaśnienia  treści  oferty.  W  ocenie  składu 

orzekaj

ącego  przedmiotowe  wezwanie  było  przejawem  wątpliwości  zamawiającego,  co  do 

spełnienia przez Wykonawcę kryterium dotyczącego doświadczenia kierownika budowy. Jak 

wskazano 

powyżej przedmiotowe kryterium zostało opisane w SWZ w sposób jednoznaczny, 

zatem  to  wyko

nawca  powinien  ponosić  skutki  nieprzedstawienia  wszystkich  informacji 

koniecznych  do  przyznania  punktów,  a  zamawiający  nie  powinien  wyjaśniać  okoliczności 

doty

czących  tego  kryterium,  które  nie  zostały  podane  w  ofercie.  Tym  samym  zamawiający 

wzywając  Wykonawcę  do  wyjaśnień  naruszył  dyspozycję  określoną  w  art.  223  ust.  1  Pzp.  

W  ocenie 

składu  orzekającego  zastosowanie  ww.  przepisu  w  związku  z  wątpliwościami 

powsta

łymi  przy  ocenie  ofert  w  kontekście  przyznania  punktów  w  ramach  kryterium 

pozacenowego,  powinno 

następować  z  najwyższą  ostrożnością.  W  okolicznościach 

przedmiotowej sprawy Izba nie 

znalazła żadnego uzasadnienia dla stosowania tego przepisu 

przez 

zamawiającego.  Chybiona  w  tym  zakresie  okazała  się  również  argumentacja 

zamawiającego,  która  koncentrowała  się  na  twierdzeniu,  że  złożone  przez  Wykonawcę 

wyjaśnienia  nie  zmieniły  treści  oferty,  ani  nie  stanowiły  negocjacji  jej  treści.  Stanowisko 

zamawiającego nie mogło uzyskać aprobaty, ponieważ z okoliczności przedmiotowej sprawy 

niezbicie  wynikało,  że  zamawiający  dopiero  po  przeprowadzeniu  procesu  wyjaśnień  

z  Wykonawcą,  pozbył  się  wątpliwości  powstałych  przy  ocenie  oferty  w  ramach  kryterium 

Doświadczenie  kierownika  budowy  i  mógł  z  pełnym  przekonaniem  przyznać  punkty  

w  ramach  tego  kryterium.  Na  marginesie 

należało  wskazać,  że  postępowanie  przetargowe 

ma  charakter  formalny,  a  formalizm  ten  nie  jest  celem  samym  w  sobie  procedury 

przetargowej,  ale  jest 

emanacją  zasad  określonych  w  art.  16  Pzp.  Tym  samym  mając  na 

uwadze  zasady 

określone  w  tym  przepisie  należało  stwierdzić,  że  w  stanie  faktycznym 

przedmiotowej  sprawy,  wykonawcy  powinni 

już  na  moment  składania  oferty  przedstawić 


wszystkie  informacje  konieczne  dla  przyznania  punk

tów  w  ramach  spornego  kryterium. 

Przedmiotowe  stwierdzenie  prowadzi

ło  do  wniosku,  że  zamawiający  zobowiązany  był  do 

przyznania 0 pkt ofercie Wykonawcy w ramach kryterium 

Doświadczenie kierownika budowy

czynność wyjaśnienia treści oferty w kontekście tego kryterium była niedopuszczalna.  

Stanowiska 

zamawiającego nie potwierdziły również dowody złożone przez niego na 

posiedzeniu, które obejmowały wyciągi z czterech dzienników budów, w których inwestorem 

był zamawiający a wykonawcą – Usługi Drogowo-Budowlane As-Drog Sp. z o.o. Dokumenty 

te zostały złożone na okoliczność tego, że pan L. F. był kierownikiem budów na inwestycjach 

prowadzonych przez 

zamawiającego. Dowody złożone przez zamawiającego Izba uznała za 

nieprzydatne 

dla rozstrzygnięcia,  ponieważ  dotyczyły  innych  inwestycji  niż  te,  które  zostały 

wskazane w formularzu ofertowym przez Wykonaw

cę. Dodatkowo jeśli zamawiający miałby 

pewność  w  zakresie  spełnienia  kryterium  przez  Wykonawcę  to  nie  musiałby  zwracać  się  

z  wez

waniem  do  wyjaśnień,  natomiast  takie  wezwanie  zostało  skierowane  do  Wykonawcy, 

co 

całkowicie pozbawiało mocy dowodowej złożonych przez zamawiającego dokumentów.    

W  zw

iązku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  uwzględnieniu  i  na 

podstawie  art.  553  zdanie  pierwsze  Pzp  or

zekła  jak  w  sentencji.  Zgodnie  bowiem  z treścią 

art.  554  ust.  1  pkt  1  Pzp,  Izba 

uwzględnia  odwołanie  w  całości,  jeżeli  stwierdzi  naruszenie 

przepis

ów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  

o udzi

elenie zamówienia. Potwierdzenie zarzutów wskazanych w odwołaniu spowodowało, iż 

w przedmiotowym stanie faktycznym zosta

ła wypełniona hipoteza normy prawnej wyrażonej 

w  ww.  przepisie,  poniewa

ż  zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  przyznał  Wykonawcy  10 

pkt w kryterium dotyczącym doświadczenia kierownika budowy, co mogło mieć istotny wpływ 

na wynik postępowania w zakresie I, II, IV i V części zamówienia.  

O  kosztach  po

stępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 i 2 lit. b) w zw. z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministr

ów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów 

k

osztów  postępowania odwoławczego,  ich  rozliczania  oraz  wysokości  i  sposobu pobierania 

wpi

su  od  odwołania  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na 

poczet  post

ępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania  uiszczony  przez 

odwołującego oraz zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego koszty poniesione 

z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz  zastępstwa  procesowego  (zgodnie  z  fakturą  złożoną  na 

rozprawie). 

Przewodnicz

ący: 

…………………………