KIO 123/23 WYROK dnia 30 stycznia 2023 r.

Stan prawny na dzień: 15.02.2023

Sygn. akt: KIO 123/23 

WYROK 

z dnia 30 stycznia 2023 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  

−   w składzie: 

Przewodniczący:      Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:    

Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  26  stycznia  2023  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  16  stycznia  2023  r.  przez 

wykonawc

ę  COMP  spółkę  akcyjną  z  siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Jutrzenki  116  (02-230 

Warszawa) 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Agencję  Restrukturyzacji  

i  Modernizacji  Rolnictwa 

z  siedzibą  w  Warszawie  przy  Al.  Jana  Pawła  II  70  (00-175 

Warszawa) 

przy  udziale  wykonawcy 

IT  Solution  Factor  spółki  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Warszawie  przy  ul.  Popularnej  4/6  (02-473  Warszawa),  zgłaszającego 

przystąpienie do udziału w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1. O

ddala odwołanie. 

.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  COMP  spółkę  akcyjną  z  siedzibą  

w Warszawie i 

zalicza na poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 

gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez tego wykonawcę tytułem 

wpisu od odwołania. 

Stosownie 

do  art.  579  ust.  1  i  580  ust.  1  i  2  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2022  r.,  poz.  1710  ze  zm.)  na  niniejszy  wyrok  –  

w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………… 


Sygn. akt: KIO 123/23 

U z a s a d n i e n i e 

Agencja  Restrukturyzacji  i  Modernizacji  Rolnictwa 

z  siedzibą  w  Warszawie  zwana 

dalej:  „zamawiającym”,  prowadzi  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  11  września  2019  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j. 

Dz. U. z 2021 r. poz. 1710 ze zm.)

, zwanej dalej: „Pzp”, w trybie przetargu nieograniczonego 

pn.: 

Zakup  usług  informatycznych  w  zakresie  wsparcia  technicznego  dla  elementów 

infrastruktury  IT  oraz  oprogramowania  systemowego  i  narzędziowego  wykorzystywanego 

przez  ARiMR  (UWT)  d

la sprzętu DELL w okresie do 31.12.2024 o numerze referencyjnym: 

DPiZP.2610.22.2022

, zwane dalej „postępowaniem”.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 2 

września 2022 r., pod numerem 2022/S 169-478374.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w aktach wydanych na podstawie art. 3 ust. 3 Pzp.  

W dniu 16 stycznia 2023 r. wykonawca COMP S.A

. z siedzibą w Warszawie (zwany 

dalej:  „odwołującym”)  wniósł  odwołanie,  w  którym  zarzucił  zamawiającemu  naruszenie 

następujących przepisów:  

1) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

złożonej przez wykonawcę IT Solution Factor Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (zwanego 

dalej  jako:  „ITSF”),  pomimo,  iż  jest  ona  niezgodna  z  warunkami  zamówienia  gdyż 

wykonawca ten nie złożył dokumentu o którym mowa w pkt IV.1.2.8.1 SWZ, tj. oświadczenia 

lub innego dokumentu Producenta Sprzętu lub jego przedstawiciela na Polskę lub oficjalnego 

partnera serwisowego producenta Sprzętu (dla pozycji dla których serwis producenta będzie 

świadczony,  zgodnie  z  Załącznikiem  nr  2a  do  ppu,  stanowiących  Załącznik  nr  7  do  SWZ) 

potwierdzających, że wykonawca jest uprawniony do sprzedaży serwisu producenta Sprzętu 

bądź jego autoryzowanego serwisu w tym aktualizacji i nowych wersji Oprogramowania lub 

oświadczenia producenta Sprzętu, że wykonawca jest autoryzowanym serwisem producenta 

Sprzętu DellEMC; 

2) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1 - 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty 

złożonej  przez  ITSF,  pomimo,  iż  jest  ona  niezgodna  z  warunkami  zamówienia,  gdyż 

wykonawca zaoferował niezgodny z SWZ sposób realizacji zamówienia; 

3)  art.  226  ust.  1  pkt  7  Pzp  w  związku  z  art.  14  ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o 

zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp, gdyż wykonawca ITSF złożył 

wprowadzające  w  błąd  zapewnienie,  iż  sprzęt  naprawiany  przez  niego  i  w  sposób  przez 

niego opisany będzie objęty wsparciem producenta; 


ewentualnie, 

art.  107  ust.  2  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  ITSF  do  uzupełnienia  dokumentu,  o 

którym mowa w pkt IV.1.2.8.1 SWZ. 

O

dwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

powtórzenia  czynności  badania i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem zarzutów  postawionych  w 

odwołaniu  i  w  konsekwencji  odrzucenie  oferty  złożonej  przez  ITSF,  ewentualnie  wezwanie 

ITSF do uzupełnienia dokumentu, o którym mowa w pkt IV.1.2.8.1. SWZ; 

ponowienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej w postępowaniu. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  ma  interes  we  wniesieniu  odwołania,  gdyż  jest  wykonawcą 

biorącym udział w postępowaniu. Zgodnie z informacjami zawartymi w informacji o wyborze 

najkorzystniejszej  oferty  złożona  przez  niego  oferta  uplasowała  się  na  drugiej  pozycji  w 

rankingu  ofert.  W  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  ww.  przepisów  Pzp,  interes 

odwołującego  w  uzyskaniu  zamówienia  doznał  uszczerbku.  W  przypadku  prawidłowego 

działania zamawiającego oferta złożona przez ITSF zostałaby odrzucona, a w konsekwencji 

to  oferta  odwołującego  zostałaby  uznana  za  ofertę  najkorzystniejszą.  W  ocenie 

odwołującego  nie  mógł  zatem  budzić  wątpliwości  fakt,  że  objęte  odwołaniem  czynności  i 

zaniechania  zamawiającego  prowadzą  do  możliwości  poniesienia  przez  niego  szkody 

polegającej na uniemożliwieniu mu uzyskania zamówienia. 

W  zakresie  zaniechania 

odrzucenia  oferty  ITSF  z  powodu  niespełniania  wymagania 

określonego  w  pkt  IV.1.2.8.1.  SWZ  odwołujący  wskazał,  że  żaden  ze  złożonych  w 

odpowiedz

i  na  wezwanie z  dnia 19  października 2022  r.  dokumentów  i  oświadczeń  nie był 

oświadczeniem  ani  dokumentem  wymaganym  przez  zamawiającego  zgodnie  z  treścią  ww. 

punktu.  W  ocenie  odwołującego  z  treści  wymagania  określonego  w  pkt  IV.1.2.8.1.  SWZ 

wynikało,  iż  zamawiający  oczekiwał  dokumentu  dedykowanego  do  tego  konkretnego 

postępowania.  Wskazuje  na  to  żądanie,  aby  oświadczenie/dokument  miał  charakter 

spersonalizowany,  tj.  dotyczył  pozycji  dla  których  serwis  producenta  będzie  świadczony, 

zgodnie z Załącznikiem nr 2a do ppu, stanowiącym Załącznik nr 7 do SWZ. Wskazuje na to 

również  użycie  określenia  „Sprzętu”  i  „Oprogramowania”  z  wielkiej  litery,  co  oznacza,  że 

zamawiającemu  niewątpliwie  chodziło  o  ten  konkretny  Sprzęt  i  Oprogramowanie,  które 

posiada. Ponadto, zamaw

iający, oprócz przywołanego wskazania w nawiasie, zawarł w OPZ 

Umowie 

definicje 

zarówno 

Sprzętu 

jaki 

Oprogramowania. 

Ponadto 

oświadczenie/dokument miało jednoznacznie potwierdzać jedną z okoliczności: 

uprawnienie  wykonawcy  do  sprzedaży  serwisu  producenta  Sprzętu  bądź  jego 

autoryzowanego serwisu w tym aktualizacji i nowych wersji Oprogramowania; 

okoliczność bycia autoryzowanym serwisem producenta Sprzętu Dell EMC. 


Tymczasem,  w  opinii  odwołującego,  ITSF  załączył  do  oferty  tylko  ogólną  informację  o 

pos

iadaniu statusu GOLD, która w ogóle nie zawierała informacji do czego uprawniony jest 

wykonawca,  a  jedynie  suchą  informację,  iż  „spełnił  wymagania  programu  i  wymagania 

biznesowe,  aby  się  zakwalifikować  jako  złoty  dostawca  rozwiązań  w  ramach  programu 

partne

rskiego Delt Technologies”. Informacja ta nie jest ani oświadczeniem producenta, ani 

innym dokumentem, o którym mowa w pkt IV.1.2.8.1 SWZ, gdyż niczego nie potwierdza, z 

wyjątkiem  okoliczności,  iż  wykonawca  spełnił  wymagania  dla  partnera  GOLD.  Dopiero 

kole

jne,  złożone  na  wezwanie  dokumenty,  próbują  wyjaśnić,  jakie  uprawnienia  wynikają  z 

faktu posiadania partnerstwa GOLD. Jednak również nie są to dokumenty oczekiwane przez 

zamawiającego: 

- wydruk ze strony 

– potwierdza jedynie fakt posiadania partnerstwa GOLD; 

-  fragment  umowy  ze  strony 

–  potwierdza  jedynie,  że  produkty  i  usługi  udostępniane 

użytkownikowi  do  odsprzedaży  przez  firmę  Dell  Technologies  mogą  być  kupowane 

wyłącznie  za  pośrednictwem  autoryzowanego  dystrybutora  firmy  Dell  Technologies 

(„Dystrybutora”), lub na podstawie specjalnego upoważnienia umownego - bezpośrednio od 

firmy Dell; 

korespondencja  mailowa  w  żaden  sposób  nie  odnosi  się  do  Sprzętu  i  Oprogramowania 

posiadanego  przez  zamawiającego,  a  zawiera  jedynie  ogólne  stwierdzenie  o  możliwości 

sprz

edaży produktów „z portfolio firmy Dell”; 

oświadczenie własne nie spełnia wymogów postawionych przez zamawiającego, gdyż ITSF 

nie jest żadnym z podmiotów wymienionych, przez zamawiającego w SWZ uprawnionych do 

złożenia  tego  oświadczenia.  Wbrew  bowiem  sugestii  płynącej  z  treści  wyjaśnień,  ITSF  nie 

jest  „przedstawicielem”  producenta  w  Polsce,  a  jedynie  jego  partnerem  o  statusie  GOLD. 

Jedynym przedstawicielem producenta w Polsce jest Dell sp. z o.o. Co znamienne, ITSF nie 

wskazuje  wprost  w  wyjaśnieniach,  iż  jest  „przedstawicielem”  DELL,  jednak  formułuje 

wyjaśnienia  .w  taki  sposób,  że  ich  czytelnik  odnosi  wrażenie,  iż  bycie  „partnerem”  jest 

tożsame z byciem „przedstawicielem”; 

również  treść  oświadczenia  nie  odpowiada  stanowi  rzeczywistemu,  gdyż  ITSF  nie  jest 

uprawniony do sprzedaży „autoryzowanego serwisu producenta”. 

Podsumowując, zdaniem odwołującego, żaden z przedstawionych dokumentów/oświadczeń 

nie odpowiada wymaganiu postawionemu przez zamawiającego w SWZ, gdyż nie odnosi się 

do Sprzętu i Oprogramowania będącego przedmiotem zamówienia. Tym samym treść oferty 

ITSF  jest  niezgodna  z  warunkami  zamówienia.  Ponadto,  pomimo,  iż  ITSF  był  wzywany,  w 

trybie  art.  107  ust.  4  Pzp  do  wyjaśnienia  dokumentu,  to  ponieważ  w  wyniku  wezwania 

samodzielnie  uzupełnił  szereg  dokumentów  i  w  oparciu  o  te  dokumenty  zamawiającego 

ocenił  spełnianie  wymagań,  tym  samym  „wyczerpał”  możliwość  ich  jednokrotnego 

uzupełnienia. Oferta ITSF na obecnym etapie powinna zostać odrzucona bez dodatkowego 


wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów,  z  uwagi  na  jednokrotny  charakter  czynności 

uzupełniania dokumentu. 

Jeśli chodziło o stanowisko dotyczące zaniechania odrzucenia oferty ITSF z powodu 

zaoferowania wykonania zamówienia w sposób niezgodny z SWZ, odwołujący stwierdził, że 

wyjaśnienia  udzielone  przez  ITSF  w  piśmie  z  dnia  8  grudnia  2022  r.  potwierdzają,  iż 

wykonawca  ten  zamierza  realizować  zamówienie  w  sposób  niezgodny  z  SWZ.  Ponadto, 

wykonawca  udzielając  odpowiedzi  wybiórczo  traktuje  wymagania  postawione  przez 

zamawiającego tak aby uzasadniały przyjęty przez niego sposób realizacji zamówienia, który 

biorąc pod uwagę wszystkie wymagania SWZ nie jest zgodny z tymi wymaganiami.  

W  pierwszej  kolejności,  w  opinii  odwołującego,  szczególnego  podkreślenia  wymaga,  iż 

wbrew  twierdzeniu  ITSF,  w  postępowaniu  wymagany  jest  serwis  producenta  lub  serwis 

autoryzowanego  przedstawiciela  serwisowego  producenta  Sprzętu.  Wynikało  to,  zdaniem 

odwołującego,  wprost  z  postanowień  pkt  IV.1.2.8.1.  Zatem  wbrew  twierdzeniu  ITSF, 

wykonawcy, w celu realizacji umowy, mieli obowiązek zapewnienia „serwisu producenta” lub 

„serwisu  autoryzowanego  przedstawiciela  serwisowego  producenta”.  Wymaganie  to  było 

jednoznaczne i zostało potwierdzone przez zamawiającego w odpowiedzi na pytanie nr 1 z 

dnia  6  października  2022  r.  Potwierdzenie  konieczności  zapewnienia  serwisu  producenta 

wynika również z wymagań Załącznika nr 1 do Umowy określającego Szczegółowy sposób 

świadczenia  UWT,  pkt  II.6.  Niezależnie  od  powyższego,  w  Załączniku  nr  2a,  zamawiający 

wyraźnie określił, iż wymagany jest serwis producenta (Kolumna H) oraz podał zakres i czas 

wymaganego serwisu producenta (Kolumna G).  

Odwołujący zwrócił uwagę, że w wyjaśnieniach z dnia 8 grudnia 2022 r. ITSF, jednoznacznie 

oświadcza,  iż  zamierza  samodzielnie  realizować  usługi  (posiłkując  się  jedynie  serwisem 

producenta)  i  jednocześnie,  cytując  wybrane  fragmenty  Umowy,  próbuje  wykazać,  iż  takie 

było  oczekiwanie  zamawiającego.  Z  argumentacją  przywołaną  przez  ITSF,  w  ocenie 

odwołującego, nie sposób się jednak zgodzić. Po pierwsze błędne jest twierdzenie, iż serwis 

może  być  świadczony  przez  wykonawcę,  a  nie  przez  producenta  lub  autoryzowanego 

przedstawiciela  serwisowego  producenta  ITSF  wywodzi  to  twierdzenie  z  faktu,  iż 

zamawiający  używa  w  Umowie  sformułowania  „wykonawca”  a  nie  „podwykonawca”. 

Twierdzeniu  temu 

przeczy  jednak  wymaganie  określone  w  pkt  IV.1.2.8.1.  SWZ,  a  także 

przywołane powyżej postanowienia Umowy i OPZ (Załącznik nr 1 i 2a do Umowy). Po drugie 

błędne  jest  również twierdzenie,  że  wykonawca może  skorzystać  z  podwykonawcy,  ale nie 

ma  takiego  obowiązku  -  twierdzenie  ITSF  jest  wprost  sprzeczne  z  SWZ,  która  wymaga 

zapewnienia  „serwisu  producenta”  lub  „autoryzowanego  przedstawiciela  serwisowego 

producenta”.  Po  trzecie  wykonawca  niebędący  producentem  ani  autoryzowanym 

przedstawicielem  serwisowym  producen

ta,  zobowiązany  jest  do  wykupienia  u  producenta 

„pakietu serwisowego”.  


W  dalszej  kolejności  odwołujący  wskazał,  że  z  punktu  widzenia  sposobu  realizacji  Umowy 

bardzo  istotnym  elementem  jest,  wymagany  przez  zamawiającego  gwarantowany  czas 

naprawy liczony od 

momentu wysłania zgłoszenia do wykonawcy. Czas ten jest bardzo krótki 

i  wynosi  6  godzin  liczonych  od  momentu  wysłania  zgłoszenia  awarii  przez  zamawiającego 

przy  zagwarantowaniu  dostępności  serwisu  przez  7  dni  w  tygodniu  przez  24  godziny  na 

dobę.  Odwołujący  zaznaczył,  że  pakiety  serwisowe  możliwe  do  zakupienia  w  Dell  przez 

partnerów  nie  gwarantują  naprawy  w  ciągu  6  godzin  od  zgłoszenia  awarii,  gdyż  są 

realizowane w tym trybie dopiero po zweryfikowaniu uszkodzenia i wykonaniu ewentualnych 

zaleceń  konsultantów  wsparcia  technicznego  Dell  (skutecznym  przyjęciu  zgłoszenia  do 

realizacji)  co  znacznie  wydłuża  faktyczny  czas  naprawy.  Co  więcej  w  warunkach 

świadczenia  serwisu  producenta  nie  ma  bezwzględnego  zobowiązania  do  zakończenia 

naprawy  w  określonym  czasie,  a  jedynie  zobowiązanie  do  rozpoczęcia  naprawy  w 

określonym  czasie.  Zagwarantowanie  czasu  naprawy  w  ciągu  6  godzin  od  zgłoszenia  jest 

możliwe  do  wykonania  tylko  przez  podmiot  posiadający  status  Autoryzowanego  Partnera 

Serwisowego Dell, który dokona szybszej kwalifikacji w celu naprawy gwarancyjnej sprzętu w 

wymaganym  w  SWZ  czasie.  Poza  sporem  pozostaje  okoliczność,  iż  ITSF  nie  jest 

Autoryzowanym Partnerem Serwisowym Dell. Ponadto nie ma możliwości, żeby kwalifikację 

naprawy  i  jej  szybsze  dokonanie  (np.  w  oparciu 

o  własny  magazyn  części)  mógł  zrobić 

jakikolwiek  Partner  Dell  nie  mający  statusu  Autoryzowanego  Partnera  Serwisowego  Dell,  a 

takiego ITSF nie posiada. W konsekwencji, gdyby naprawa dokonywana była przez ITSF w 

oparciu  o  posiadany  własny  stok  części,  to  po  stwierdzeniu  przez  TechSupport,  że  w 

urządzeniu  dokonano  nieautoryzowanej  ingerencji  (np.  wymieniono  HDD,  RAM,  Płytę,  inny 

komponent) Dell TechSupport odmówi wsparcia dla tych urządzeń, dla których miała miejsce 

nieautoryzowana  ingerencja.  Tym  samym  zapro

ponowany  przez  ITSF  w  wyjaśnieniach  z 

dnia  8  grudnia  2022  r.  sposób  naprawy  wprost  potwierdza,  iż  nie  jest  on  zgodny  z 

wymaganiami zamawiającego. W szczególności: 

błędne  jest  twierdzenie,  iż  określony  przez  zamawiającego  gwarantowany  czas  naprawy 

dotyczy 

wykonawcy,  a  nie  producenta  (ust.  2  zdanie  pierwsze  Załącznika  nr  1  do  wzoru 

umowy)  - 

jest  to  bowiem  czas  „usunięcia  Awarii”,  który  obejmuje  obligatoryjnie  serwis 

producenta; 

błędne jest również twierdzenie, że jeżeli potrzebne będzie zaangażowanie producenta, np. 

z  powodu  publikacji  nowej  wersji  oprogramowania,  to  zamawiający  dopuszcza  wydłużenie 

czasu usunięcia Awarii, z uwagi na prace potrzebne do wykonania przez producenta (tak ust. 

2 zdanie 2 i 3). Rzeczywiście zamawiający przewidział wydłużenie czasu usunięcia Awarii w 

takiej sytuacji, jednak wyjątku tego nie można rozciągać na każdy przypadek zaangażowania 

producenta.  Przyjęcie  takiej  interpretacji  pozbawiałoby  całkowicie  sensu  wskazywanie  w 


Załączniku  nr  2a  do  Umowy  czasów  usunięcia  Awarii  (Kolumna  l)  oraz  wymagania 

konieczności zaoferowania serwisu producenta dla Sprzętu wskazanego w tym załączniku; 

zgodzić  się  należy,  iż  ust.  10  Załącznika  nr  1  do  Umowy  (OPZ)  dopuszcza  możliwość 

zapewnienia  zamiennego  sprzętu  o  parametrach  równoważnych  co  ma  nastąpić  w  czasie 

usunięcia Awarii (do 6 godzin). Jednak dotyczy to tylko sytuacji, w których usunięcie awarii 

nie będzie technicznie możliwe w Lokalizacji Usługobiorcy. 

Odwołujący wyjaśnił, że ITSF podnosi również w wyjaśnianiach, iż Załącznik nr 2a i nr 2b do 

umowy  nie  wymagał  zapewnienia  naprawiania  awarii  przez  producenta  do  6  godzin  oraz 

oświadczył,  iż  nie  jest  mu  potrzebne  aby  producent  zapewniał  czas  usunięcia  awarii  w  6 

godzin  gdyż  posiada  własne  zasoby,  stwierdzając  iż  „Tylko  tacy  wykonawcy  musieliby 

zwrócić się, do producenta o wykupienie serwisu, który usuwa awarie w 6 godzin, którzy nie 

mają  własnego  centrum  serwisowego  i  części  zapasowych  i  są  uzależnieni  w  swoich 

usługach  od  producenta  lub  jego  innego  autoryzowanego  serwisu.  My  z  powodu  liczby 

pr

acowników (łącznie firma zatrudnia prawie 100 osób, a są jeszcze liczni podwykonawcy) i 

posiadanych  zasobów  (centrum  serwisowe),  możemy  realizować  usuwanie  naprawy  w  6 

godzin sami”. W tym kontekście odwołujący podkreślił, że do realizacji zamówienia zgodnie z 

SWZ, techniczna możliwość jego realizacji, na którą powołuje się ITSF (liczba pracowników, 

centrum serwisowa) nie jest wystarczająca. Do prawidłowej realizacji zamówienia konieczne 

jest bowiem posiadanie uprawnień serwisowych, tj. zapewnienie serwisu producenta sprzętu 

lub  autoryzowanego  serwisu  producenta  o  czym  wprost  stanowi  m.in.  pkt  IV.1.2.8.1.  SWZ 

oraz  inne  postanowienia  wskazane  powyżej.  Właśnie  w  tym  celu,  tj.  w  celu  potwierdzenia 

możliwości  realizacji  zamówienia  przez  wykonawcę  zgodnie  z  ww.  wymaganiami 

zamawiający  żądał  oświadczenia/dokumentu  spersonalizowanego  dedykowanego  dla  tego 

postępowania  i  obejmującego  Sprzęt  i  oprogramowanie  zamawiającego  zgodnie  z 

Załącznikiem nr 2a do ppu, stanowiących Załącznik nr 7 do SWZ, dodatkowo pochodzącego 

od 

ściśle  określonych  podmiotów.  ITSF  takiego  dokumentu  ani  oświadczenia  nie  załączył. 

Ponadto,  aby móc zaoferować sprzedaż pakietów  serwisowych producenta,  niezbędne  jest 

posiadanie  oferty  producenta  na  te  usługi.  ITSF,  pomimo  wezwania  do  wyjaśnień  z  dnia  5 

grudnia 2022 r., nie powołuje się na posiadanie takiej oferty (a jedynie wskazuje, iż „wykupi 

maksymalny  dostępny  na  rynku  dla  Wykonawcy  zgodnie  z  posiadanymi  uprawnieniami 

handlowymi  serwis  producenta  Dell  w  celu  uzupełnienia  własnych  usług  Wykonawcy”), 

zatem  w  ocenie  odwołującego  ITSF  takiej  oferty  nie  posiada.  Brak  oferty  producenta 

uniemożliwia  oficjalną  „odsprzedaż”  jego  usług.  Zdaniem  odwołującego  wszystkie  ww. 

okoliczności  potwierdzają,  iż  ITSF  zaoferował  świadczenie  usługi  w  sposób  niezgodny  z 

wyma

ganiami  SWZ.  Dodatkowo,  ITSF  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  oświadczając,  iż 

naprawiany sprzęt będzie objęty wsparciem producenta. 


W  części  uzasadnienia  dotyczącej  konieczności  odrzucenia  oferty  ITSF  z  powodu 

niespełniania  wymagania  określonego  w  pkt  IV.1.2.8.1.  SWZ,  zaoferowania  wykonania 

zamówienia w sposób niezgodny z SWZ, a także z uwagi na czyn nieuczciwej konkurencji, 

odwołujący  wyjaśnił,  że  zgodnie  z  ugruntowaną  linią  orzeczniczą  Izby,  ocena  spełnienia 

wymagań  postawionych  w  SWZ  powinna  zostać  dokonana  w  oparciu  o  ich  literalne 

brzmienie.  Zapobiega  to  uznaniowości  na  etapie  oceny  ofert.  Ponadto,  nie  jest  również 

dopuszczona  rozszerzająca,  nieznajdująca  odzwierciedlenia  w  literalnym  brzmieniu, 

interpretacja  wymagań  SWZ  oraz  dokonana  w  oparciu  o  nią  ocena  oferty.  Takie  podejście 

zamawiającego mogłoby bowiem doprowadzić do sytuacji, w której potencjalny wykonawca, 

po  zapoznaniu  się  z  postawionymi  wymaganiami,  odstąpi  od  udziału  w  postępowaniu,  gdy 

tymczasem  podczas  oceny  ofert,  zamawiający,  w  stosunku  do  innych  wykonawców 

niespełniających  postawionych  wymagań,  dokonuje  oceny  ich  spełniania  w  sposób 

rozszerzający,  akceptując  brak  spełnienia  postawionych  wymagań.  Brak  egzekwowania 

postawionych  wymagań  narusza  zasadę  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców. Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp oferta podlega odrzuceniu, jeżeli jej treść 

jest niezgodna z warunkami zamówienia. Stosownie zaś do treści art. 7 pkt 29 Pzp warunki 

zamówienia  to  warunki,  które  dotyczą  zamówienia  lub  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia,  wynikające  w  szczególności  z  opisu  przedmiotu  zamówienia.  Wobec  tego 

niespełnianie  przez  oferowane  usługi  wymagań  wyspecyfikowanych  w  SWZ  należy 

traktować jako niezgodność z warunkami zamówienia, a zatem oferta ITSF powinna zostać 

odrzuco

na  na  podstawie  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp.  Ponadto,  złożone  przez  ITSF 

zapewnienie,  iż  sprzęt  naprawiany  w  sposób  zaproponowany  przez niego w  ofercie będzie 

objęty wsparciem producenta, stanowi czyn nieuczciwej konkurencji o którym mowa w art. 14 

ustawy  z  dnia  16  kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  z  tym 

przepisem,  czynem  nieuczciwej  konkurencji  rozpowszechnianie  nieprawdziwych  lub 

wprowadzających  w  błąd  wiadomości  o  swoim  lub  innym  przedsiębiorcy  albo 

przedsiębiorstwie,  w  celu  przysporzenia  korzyści  lub  wyrządzenia  szkody,  w  tym  o 

świadczonych  usługach.  Tym  samym  oferta  ITSF  powinna  również  zostać  odrzucona  na 

podstawie art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp. 

W odniesieniu do 

kwestii zaniechania wezwania ITSF do uzupełnienia dokumentów, 

odwołujący podniósł, że działając z ostrożności procesowej, należy wskazać, iż w przypadku, 

w  którym  Izba  uzna,  iż  ITSF,  pomimo,  iż  samodzielnie,  bez  wezwania,  złożył  szereg 

dokumentów  na  potwierdzenie  wymagań  opisanych  w  pkt  IV.1.2.8.1.  z  powodu  braku 

formalne

go  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentów,  może  być  wezwany  do  ich 

uzupełnienia,  oraz  wskazał,  iż  zamawiający  zaniechał  wezwania  tego  wykonawcy  do 

uzupełnienia tych oświadczeń, czym naruszył art. 107 ust. 2 Pzp. 


Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca IT Solution Factor Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie.  

W  dniu  25  stycznia  2023 

r.  zamawiający  złożył  do  akt  sprawy  odpowiedź  na 

odwołanie,  w  której  przestawił  argumentację  dla  wniosku  o  oddalenie  odwołania.  Do 

odpow

iedzi na odwołanie zostały załączone dowody. 

Tego  samego  dnia  również  wykonawca  zgłaszający  przystąpienie  przekazał  pismo 

procesowe wraz z załącznikami.  

Na  podstawie  dokumentacji  przedmiotowego  postępowania,  złożonych 

dowodów  oraz  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  stron  i  uczestnika  postępowania 

odwoławczego, Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba 

doszła  do  przekonania,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących  odrzuceniem  odwołania na  podstawie  art.  528  Pzp  i  skierowała odwołanie na 

rozpraw

ę.  

Izba uznała, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz 

może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  przepisów  ustawy,  czym 

wypełnił materialnoprawne przesłanki dopuszczalności odwołania, o których mowa w art. 505 

ust. 1 Pzp.  

Wobec  spełnienia  przesłanek  określonych  w  art.  525  Pzp,  Izba  stwierdziła 

skuteczność  zgłoszonego  przystąpienia  przez  wykonawcę  IT  Solution  Factor  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą  w  Warszawie  (zwanego  dalej:  „przystępującym”),  do  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym  po  stronie  zamawiającego.  W  związku  z  tym  ww.  wykonawca  stał  się 

uczestnikiem postępowania odwoławczego. 

Izba 

zaliczyła na poczet materiału dowodowego: 

1) dokumentacj

ę przekazaną w postaci elektronicznej, zapisaną na płycie DVD, przesłaną do 

akt sprawy 

przez zamawiającego w dniu 23 stycznia 2023 r., w tym w szczególności:  

specyfikację warunków zamówienia (zwaną dalej nadal jako: „SWZ”) wraz z załącznikami; 

wyjaśnienia treści SWZ z dnia 6 października 2022 r.; 

ofertę złożoną przez przystępującego; 

oświadczenie  producenta  z  dnia  12  października  2022  r.,  które  dotyczyło  partnerstwa 

handlowego, złożone przez odwołującego w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień; 

-  wezwanie  do 

wyjaśnień z dnia 19 października 2022 r. skierowane do przystępującego w 

trybie art. 107 ust. 4 Pzp; 


wyjaśnienia  wraz  z  załącznikami  złożone  przez  przystępującego  w  dniu  25  października 

2022 r. w odpowiedzi na powyższe wezwanie; 

-  wezwanie  do 

wyjaśnień z dnia 5 grudnia 2022 r. skierowane do przystępującego w trybie 

art. 187 Pzp; 

wyjaśnienia  złożone  przez  przystępującego  w  dniu  8  grudnia  2022  r.  w  odpowiedzi  na 

powyższe wezwanie; 

informację o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu z dnia 4 stycznia 2023 r.; 

2)  dokument  załączony  do  odpowiedzi  na  odwołanie  pt.:  Przewodnik  po  programie 

partnerskim DELL

3) dokumenty załączone do pisma procesowego przystępującego: 

Przewodnik po programie partnerskim dla dostawców rozwiązań

- wydruk z 

https://www.delltechnologies.com/partner/pl-pl/partner/find-a-partner.html

korespondencję  z  dnia  3  listopada  2022  r.  prowadzoną  za  pośrednictwem  poczty 

elektronicznej wraz z tłumaczeniem na język polski; 

- wydruk ze strony intern

etowej artykułu pt. Instrukcja użycia do Dell TechDirect

umowę z dnia 16 kwietnia 2018 r. zawartą pomiędzy przystępującym, a Skarbem Państwa 

– Prokuraturą Krajową wraz z załącznikami; 

umowę nr 77/DI/2022/2610 zawartą pomiędzy przystępującym, a Agencją Restrukturyzacji i 

Modernizacji Rolnictwa; 

4) dokument złożony przez odwołującego w dniu 26 stycznia 2023 r. tj. oświadczenie z dnia 

23 stycznia 2023 r. podpisane przez przedstawiciela Dell Sp. z o.o. 

Izba ustaliła co następuje 

W pkt IV.1 2.8.1. SWZ zama

wiający wskazał, że: 

W  celu  potwierdzenia  zgodności  oferowanych  urządzeń  z  wymaganiami  określonymi  w 

opisie  przedmiotu  zamówienia,  Zamawiający  żąda  złożenia  następujących  przedmiotowych 

środków dowodowych: 

2.8.1.  oświadczenie  lub  inny  dokument  Producenta  Sprzętu  lub  jego  przedstawiciela  na 

Polskę  lub  oficjalnego  partnera  serwisowego  producenta  Sprzętu  (dla  pozycji  dla  których 

serwis producenta będzie świadczony, zgodnie z Załącznikiem nr 2a do ppu, stanowiących 

Załącznik  nr  7  do  SWZ)  potwierdzające,  że  Wykonawca  jest  uprawniony  do  sprzedaży 

serwisu producenta Sprzętu bądź jego autoryzowanego serwisu w tym aktualizacji i nowych 

wersji  Oprogramowania  lub  oświadczenie  producenta  Sprzętu,  że  Wykonawca  jest 

autoryzowanym serwisem producenta Sprzętu DellEMC; 

UWAGA

:  Jeżeli  Wykonawca  nie  złoży  przedmiotowych  środków  dowodowych  lub  złożone 

przedmiotowe  środki  dowodowe  będą  niekompletne,  Zamawiający  wezwie  do  ich  złożenia 


lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie,  chyba  że  pomimo  złożenia  przedmiotowego 

środka dowodowego oferta podlega odrzuceniu albo zachodzą przesłanki unieważnienia.  

Ponadto: 

- w pkt 5 rozdzia

łu II Warunki ogólne świadczenia UWT dla Oprogramowania Załącznika nr 1 

do  ppu 

(str.  34  SWZ)  zamawiający  zdefiniował  w  jakim  zakresie  wymagane  jest  wsparcie 

produ

centa dla posiadanego Sprzętu IT wraz z Oprogramowaniem:  Wymagania w zakresie 

Oprogramowania  dla  Sprzętu  wymienionego  w  Załączniku  nr  2a  do  Umowy,  stosuje  się 

zgodnie  z  zapisami  w  kolumnie  „Zakres  i  czas  obowiązywania  wymaganego  serwisu 

producenta”. W zakresie Sprzętu oznaczonego opisem „serwis Sprzętu ( Hardware`u) przez 

cały okres Umowy”, nie stosuje się postanowień ust. 1 oraz ust. 2. Dla Sprzętu oznaczonego 

opisem  „Do  08.2024  serwis  Sprzętu  (  Hardware`u)  oraz  Oprogramowania  (Software'u),  od 

09.2024 serw

is Sprzętu ( Hardware`u)” postanowienia ust. 1 oraz ust. 2 stosuje się w okresie 

objęcia  serwisem  producenta  w  zakresie  Oprogramowania  to  jest  do  08.2024  oraz  dla 

Sprzętu  oznaczonego  opisem  „Do  02.2024  serwis  Sprzętu  (  Hardware`u)  oraz 

Oprogramowania  (Soft

ware'u),  od  03.2024  serwisu  Sprzętu  (  Hardware`u)”  w  kolumnie 

„Zakres i czas obowiązywania wymaganego serwisu producenta” postanowienia ust. 1 oraz 

ust. 2 stosuje się w okresie objęcia serwisem producenta w zakresie Oprogramowania to jest 

do 02.2024. W prz

ypadku Awarii Oprogramowania dla Sprzętu wymienionego w Załączniku 

nr 2a do Umowy, który w pozycjach w kolumnie „Zakres i czas obowiązywania wymaganego 

serwisu producenta” oznaczony jest opisem „serwis Sprzętu ( Hardware`u) przez cały okres 

Umowy”, „Do 02.2024 serwis Sprzętu ( Hardware`u) oraz Oprogramowania (Software'u), od 

03.2024 serwis Sprzętu ( Hardware`u)” oraz „Do 08.2024 serwis Sprzętu ( Hardware`u) oraz 

Oprogramowania (Software'u), od 09.2024 serwis Sprzętu ( Hardware`u)”. Usługodawca na 

wniosek  Us

ługobiorcy dostarczy wersję Oprogramowania, która była używana w momencie 

wystąpienia  Awarii,  w  terminie  2  Dni  Roboczych  od  otrzymania  wniosku  (zgłoszenia) 

Usługobiorcy.; 

w pkt 6 rozdziału II Warunki ogólne świadczenia UWT dla Oprogramowania Załącznika nr 1 

do ppu 

(str. 34 SWZ) zamawiający wskazał:  

Dla Sprzętu wymaga się dostarczenia, w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia zawarcia 

Umowy, oświadczenia producenta Sprzętu:  

) potwierdzające prawo do korzystania z aktualizacji Oprogramowania zgodnie z ust. 1 i 2 

zgodnie;  

)  potwierdzające  objęcie  serwisem  producenta  Sprzętu  przez  czas  obowiązywania 

wskazany  w  kolumnie  „Zakres  i  czas  obowiązywania  wymaganego  serwisu  producenta”  w 

załączniku 2a do Umowy;  

) wskazujące numer kontraktu serwisowego producenta


W załączniku 2a do Umowy Zakres i czas obowiązywania wymaganego serwisu producenta, 

został zawarty w kolumnie oznaczonej lit. G. W treści przedmiotowej kolumny zamawiający 

wskazał  –  serwis  Sprzętu  (Hardware`u)  przez  cały  okres  Umowy.  Tymczasem  czas 

usunięcia awarii został określony w kolumnie oznaczonej lit. I. 

W dniu 6 października 2022 r. zamawiający opublikował wyjaśnienia do treści SWZ. 

Treść pytania nr 1 oraz odpowiedź na to pytanie przedstawiały się następująco: 

Pytanie 1 

Zamawiający wymaga wykupienia wsparcia serwisowego producenta co znacząco ogranicza 

konkurencję. W przypadku takiego zapisu, to producent ustala cenę po jakiej sprzeda swoją 

usługę przez co ofertę może złożyć tylko firma Dell lub dedykowany partner. Firma Dell nie 

"maga w

ykupienia usługi serwisowej aby pobierać mikrokody (firmware) do swoich urządzeń 

nawet  po  upływie  okresu  gwarancji,  w  związku  z  tym  istnieje  wiele  profesjonalnych  firm 

specjalizujących  się  w  serwisie  infrastruktury  IT.  Firmy  serwisowe  oferują  równoważny 

po

ziom  usług  serwisowych  w  Polsce  zarówno  w  obsłudze  samego  zgłoszenia,  jak  i  czasu 

usunięcia  awarii,  dostępu  do  własnym  paneli  zgłoszeniowych  czy  helpdesk.  Poziom  usług 

serwisu  prywatnego  można  sprawdzić  poprzez  referencje,  które  są  wystawiana  przez 

urzędy.  ministerstwa  czy  inne  podmioty  rządowe/  prywatne,  można  to  uznać  za  parametr 

punktacji  postępowania.  Mając  na  uwadze  powyższe  oraz  konkurencyjność  postepowania. 

wnioskujemy  o  wykreślenie  zapisów  o  wsparciu  producenta  lub  zapisów  równoważnych. 

Takie  zmiany 

umożliwiając  złożenie  oferty  przez  niezależny  serwis  spowoduje  zwiększenie 

konkurencyjności  postępowania  a  tym  samym  oszczędności  środków  publicznych 

przeznaczonych na ten cel  

Odpowiedź: 

Zamawiający podtrzymuje zapisy SWZ

Ponadto w ostatnim akapicie prz

edmiotowych wyjaśnień zamawiający wskazał: 

Jednocześnie  Zamawiający  wyjaśnia,  że  dopuści  serwis  (po  dacie  końcowej  serwisu 

producenta)  na  podstawie  stosowanego  dokumentu  od  producenta  potwierdzającego  EOS, 

który  będzie  wykonywany  przez  Wykonawcę  oraz  nie  będą  dostępne  aktualizacje 

oprogramowania. Ponadto, w przypadkach gdzie producent nie zapewnia wymaganego SLA 

(6  godz.  (24x7x365))  Zamawiający  dopuści  serwis  wykonawcy  opierający  się  na  serwisie 

producenta celem zapewnienia terminu naprawy

Przystępujący  w  pkt  4  złożonej  oferty  przedstawił  dokument  producenta  sprzętu 

wskazujący, że posiada status partnera producenta DELL na poziomie Gold. 

Pismem z dnia 19 października 2022 r. przystępujący został wezwany na podstawie 

art. 107 ust. 4 Pzp 

do złożenia wyjaśnień załączonego wraz z ofertą dokumentu producenta 

sprzętu  „DELL  Technologies  Gold  Partner"  tj.  wskazania  jakie  uprawnienia  posiada 

Wykonawca wynikające z powyżej wskazanego dokumentu producenta


W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie,  przystępujący  złożył  wyjaśnienia  pismem  z 

dnia 25 października 2022 r. W treści wyjaśnień przystępujący wskazał m. in.: 

(…)

niniejszym potwierdzamy, że Wykonawca IT Solution Factor Sp. z o.o. jest uprawniony 

do  sprzedaży  serwisu  producenta  Sprzętu  bądź  jego  autoryzowanego  serwisu  w  tym 

aktualizacji  i  nowych  wersji  Oprogramowania.  Na  dowód  posiadanych  uprawnień 

Wykonawca: 

1.  Załączył  do  oferty  certyfikat  potwierdzający  partnerstwo  na  poziomie  Gold  z  firmą  Dell 

Technologies.  Z  faktu  posiadania  statusu  Gold,  zgodnie  z  polityką  Dell  Technologies,  takie 

partnerstwo  daje  uprawnienie  do  sprzedaży  serwisu  producenta  Sprzętu  bądź  jego 

autoryzowanego serwisu w tym aktualizacji i nowych wersji Oprogramowania. Ten dokument 

już  powinien  wystarczyć  na  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Możecie  też 

Państwo to niezależnie potwierdzić w Dell Technologies 

2. Dodatkowo, składamy kolejny dowód: wydruk ze strony producenta Dell Technologies, na 

którym widniejemy jako oficjalny partner Dell Technologies 

na stronie firmy pod adresem:  

https://dellcommunities.force.com/FindAPartner/s/partnerdetails?language=pl&country=us&p

artnerType=findareseller&partnerTrackId=a9n1B000000gd1bQAA 

Jest  tam  zawarta  informacja,  że  IT  Solution  Factor  Sp.  z  o.o.  posiada  autoryzację  Dell 

Technologies Gold Partner, dz

ięki czemu jest autoryzowana do sprzedaży pełnego portfolio 

produktów i usług Dell Technologies - w tym usług serwisowych. 

Wydruk ze strony stanowi oddzielny załącznik. 

3.  Składamy  jeszcze  jeden  dokument  na  fakt  posiadania  umowy  partnerskiej  z  Dell 

Techn

ologies,  która znajduje się pod adresem: 

https://www.delltechnologies.com/partner/pl-

pl/partner/terms-and-conditions.htm

,  a  z  której  wynika  uprawnienie  dla  naszej  firmy  do 

oferowania  Państwu  i  sprzedaży  serwisu  producenta  Sprzętu  bądź  jego  autoryzowanego 

s

erwisu  w  tym  aktualizacji  i  nowych  wersji  Oprogramowania.  Wynika  to  między  innymi  z 

fragmentu: 

(…) 

Tłumaczenie:  „2.2  Zakupy.  Produkty  i  usługi  udostępniane  użytkownikowi  do  odsprzedaży 

przez  firmę  Dell  Technologies  mogą  być  kupowane  wyłącznie  za  pośrednictwem 

autoryzowanego dystrybutora firmy Dell Technologies („Dystrybutora”), chyba że zostaniecie 

wyraźnie upoważnieni przez firmę Dell Technologies, z zastrzeżeniem odpowiedniej Umowy 

zamawiania  firmy  Dell  Technologies,  na  zakup  produktów  i  usługi  bezpośrednio  od  Dell 

Technologies.” 

Treść całej umowy wraz z tłumaczeniem znajduje się w załączniku do pisma. 

4.  Na  potwierdzenie  naszych  uprawnień  posiadamy  także  korespondencje  z  firmą  Dell 

Technologies która stanowi osobny załącznik wraz z tłumaczeniem 


5.  Dod

atkowo  Zamawiający  w  SWZ  żądał  złożenia  na  potwierdzenie  wymagań: 

„Oświadczenia  lub  innego  dokumentu  Producenta  Sprzętu  lub  jego  przedstawiciela  na 

Polskę  lub  oficjalnego  partnera  serwisowego  producenta  Sprzętu”  zgodnie  z  zapisem  jako 

oficjalny partner fir

my Dell składamy oświadczenie w odrębnym załączniku

Do ww. wyjaśnień przystępujący załączył dokumenty, które zostały wskazane w ich treści.  

Do  złożenia  wyjaśnień  na  podstawie  art.  107  ust.  4  Pzp  został  wezwany  także 

odwołujący.  W  ramach  wyjaśnień  złożył  m.  in.  oświadczenie  producenta  z  dnia  13 

października  2022  r.  dotyczące  partnerstwa  handlowego.  W  treści  przedmiotowego 

oświadczenia producent wskazał, że: 

•  firma  COMP  S.A.  jest  autoryzowanym  partnerem  handlowym  firmy  Dell  na  poziomie 

Platinum Partner. 

 Partnerstwo handlowe uprawnia firmę COMP S.A. do sprzedaży rozwiązań firmy Dell EMC, 

m.in.  do  sprzedaży  serwisu  producenta  sprzętu  bądź  jego  autoryzowanego  serwisu  w  tym 

aktualizacji i nowych wersji Oprogramowania

Pismem  z  dnia  5  grudnia  2022  r.  przystępujący  został  wezwany  wyjaśnienia  treści 

oferty. W wezwaniu zamawiający zadał przystępującemu dwa pytania: 

1. W jaki sposób Wykonawca będzie realizował naprawę sprzętu w ramach realizacji umowy, 

skoro  producent  nie  zapewnia  usunięcia  awarii  w  czasie  6  godzin,  aby  dotrzymać 

wskazanego SLA? 

2. Czy naprawiony sprzęt w ramach realizacji umowy będzie objęty wsparciem producenta? 

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  przystępujący  złożył  wyjaśnienia  pismem  z 

dnia 8 grudnia 2022 r. W treści wyjaśnień przystępujący wskazał: 

Ad. 1  

•  Wykonawca  ma  umowę  partnerską  z  Dell  i  jest  certyfikowanym  podmiotem  mającym 

możliwość sprzedaży kontraktów serwisowych Producenta – przez co spełnił między innymi 

wymogi rozdziału IV 2.8 SWZ i przedstawił na to dowody  

•  Wykonawca  wykupi  maksymalny  dostępny  na  rynku  dla  Wykonawcy  zgodnie  z 

posiadanymi  uprawnieniami  i  ustaleniami  handlowymi  serwis  producenta  Dell  w  celu 

uzupełnienia  własnych  usług  Wykonawcy  (w  zakresie,  w  którym  jest  Dell  niezbędny:  na 

przykład  aktualizacje  oprogramowania),  przy  czym  to  wykonawca  według  zobowiązań  z 

przygotowanego przez Państwa wzoru umowy i dokumentacji przetargowej dokonuje napraw 

sprzętu w czasie 6 godzin, aby dotrzymać warunki SLA . 

• W związku z powyższym wykonawca zapewni własnych pracowników i zabezpieczy części 

sprzęt zamienny i zamienne ze swojego magazynu, celem zapewnienia wymaganego SLA w 

terminie 6 godzin.  

•  Wykonawca  dysponuje  własnym  centrum  serwisowym  zatrudniającym  ludzi  realizującym 

naprawy  serwisowe  i  magazynem  serwisowym,  w  oparciu  o  który  realizuje  serwis 


pogwarancyjny  ok.  2000  urządzeń  w  skali  całego  kraju,  w  tym  Dell.  Obecne  realizowanym 

serwisem są objęte także urządzenia wykorzystywane przez Zamawiającego, co skutkuje już 

posiadanym  zapleczem  sprzętu  i  części  zamiennych  producenta:  DELL  i  wielu  innych  oraz 

wiedzą i doświadczeniem wynikającym z wykonywania zbieżnych usług.  

• Taki planowany sposób wykonania umowy jest zgodny z umową, ponieważ:  

1) usługa wsparcia technicznego (uwt) określona w § 1 pkt 5) wzoru umowy to usługa własna 

Wyko

nawcy, ponieważ definicja nie przypisuje obowiązku jej wykonania dla producenta  

2)  w  sytuacjach,  jeżeli  będzie  to  potrzebne,  to  Wykonawca  może  skorzystać  z 

podwykonawcy,  ale Wykonawca  nie  ma  takiego  obowiązku  i  co  do  zasady,  to  Wykonawca 

realizuje usługę, a nie podwykonawca – tak § 3 ust. 2 wzoru umowy  

3) Wykonawca przekaże Zamawiającemu listę swoich pracowników, którzy będą świadczyli 

serwis - 

tak § 3 ust. 7 wzoru umowy  

•  Taki  planowany  sposób  realizacji  jest  zgodny  z  załącznikiem  1  do  wzoru  umowy: 

szcz

egółowy sposób świadczenia UWT dla sprzętu w pkt I:  

1) Czasy awarii z załącznika nr 2a do Umowy – wyznaczają czasy działania dla Wykonawcy, 

a nie producenta (tak ust. 2 zdanie pierwsze).  

2) Jeżeli będzie potrzebne zaangażowanie producenta, np. z powodu publikacji nowej wersji 

oprogramowania 

–  to  wówczas  dopuszcza  się wydłużenie  czasu  usunięcia  Awarii,  z  uwagi 

na prace potrzebne do wykonania przez producenta (tak ust. 2 zdanie 2 i 3)  

3)  Ust.  3  określa,  że  Wykonawca  może  używać  części  zamiennych  jak  i  odnawialnych  – 

niemających gwarancji producenta  

4)  Ust.  10  dopuszcza  możliwość  zapewnienia  zamiennego  sprzętu  o  parametrach 

równoważnych – co ma nastąpić w czasie usunięcia Awarii (do 6 godzin )  

5) Ust. 15 przewiduje, że to pracownicy Wykonawcy, którzy posiadają stosowne uprawnienia 

i certyfikaty będą realizować usługi – a więc nie chodzi o pracowników producenta, a chodzi 

o pracowników Wykonawcy  

• również excel (załącznik 2a i 2b) do umowy nie wymagał zapewnienia naprawiania awarii 

przez  producenta  do  6  god

zin.  Kolumna  H  stanowi:  że  ma  być  „serwis  producenta”  – 

oczywiście  taki  zapewnimy  w  odpowiednim,  wymaganym  umową  zakresie.  Kolumna  I 

stanowi: czas usunięcia awarii – ale nie jest napisane, że usuwanie awarii ma odbywać się 

przez  producenta.  Patrząc  na  całość  zobowiązań  z  różnych  dokumentów  (wzór  umowy, 

załączniki, itd.), to umowa jest na serwis jest Wykonawcy uzupełniany serwisem producenta, 

tam gdzie jest to niezbędne  

•  Co  do  pytania  Zamawiającego  –  to  ani  Zamawiający  nie  wymagał  w  dokumentacji 

postępowania, żeby to producent zapewniał czas usunięcia awarii w 6 godzin  - ani nie jest 

nam potrzebne, ponieważ mamy na to własne zasoby.  


Tylko  tacy  wykonawcy  musieliby  zwrócić  się  do  producenta  o  wykupienie  serwisu,  który 

usuwa  awarie  w  6  godzin,  którzy  nie  mają  własnego  centrum  serwisowego  i  części 

zapasowych  i  są  uzależnieni  w  swoich  usługach  od  producenta  lub  jego  innego 

autoryzowanego  serwisu.  My  z  powodu liczby pracowników  (łącznie firma zatrudnia prawie 

100 osób, a są jeszcze liczni podwykonawcy) i posiadanych zasobów (centrum serwisowe), 

możemy realizować usuwanie naprawy w 6 godzin sami. 

•  Tak  realizowane  są  na  rynku  kontrakty  serwisowe,  między  innymi  referencyjny  kontrakt, 

który  wskazaliśmy  w  celu  udowodnienia  spełniania  wymogów  postępowania  i 

przedstawil

iśmy referencję należytego wykonania. W tamtym kontrakcie czas naprawy Awarii 

(czas  usunięcia)  był  jeszcze  szybszy  niż  u  Państwa,  bo  wynosił  2  godziny  na  terenie całej 

Polski, co realizowaliśmy skutecznie przez kilka lat.  

Ad.2  

• Tak  

W  dniu  4  stycznia  2023 

r.  zamawiający  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w 

postępowaniu.  Jako  najkorzystniejsza  została  wybrana  oferta  przystępującego.  Oferta 

odwołującego została sklasyfikowana na drugiej pozycji w rankingu.  

Treść przepisów dotyczących zarzutów:  

-  art.  226  ust.  1  pkt  5  Pzp 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli  jej  treść  jest  niezgodna  z 

warunkami zamówienia

- art. 16 pkt 1 Pzp 

– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia w sposób:  

1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców

2) przejrzysty; 

3) proporcjonalny.

- art. 226 ust. 1 pkt 7 Pzp 

– Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona w warunkach 

czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji

- art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 

– 1. Czynem 

nieuczciwej  konkurencji  jest  rozpowszechnianie  nieprawdziwych  lub  wprowadzających  w 

błąd  wiadomości  o  swoim  lub  innym  przedsiębiorcy  albo  przedsiębiorstwie,  w  celu 

przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody. 2. Wiadomościami, o których mowa w ust. 

1, są nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, w szczególności o:  

1) osobach kierujących przedsiębiorstwem;  

2) wytwarzany

ch towarach lub świadczonych usługach;  

3) stosowanych cenach;  

4) sytuacji gospodarczej lub prawnej.  


3.  Rozpowszechnianiem  wiadomości,  o  których  mowa  w  ust.  1,  jest  również  posługiwanie 

się:  

1)  nieprzysługującymi  lub  nieścisłymi  tytułami,  stopniami  albo  innymi  informacjami  o 

kwalifikacjach pracowników;  

2) nieprawdziwymi atestami;  

3) nierzetelnymi wynikami badań;  

4) nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.; 

-  art.  107  ust.  2  Pzp 

–  Jeżeli  wykonawca nie złożył  przedmiotowych środków  dowodowych 

lub  złożone  przedmiotowe  środki  dowodowe  są  niekompletne,  zamawiający  wzywa  do  ich 

złożenia  lub  uzupełnienia  w  wyznaczonym  terminie,  o  ile  przewidział  to  w  ogłoszeniu  o 

zamówieniu lub dokumentach zamówienia

Izba zważyła co następuje. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz stanowiska stron 

i  uczestnika  postępowania  odwoławczego  Izba  uznała,  że  odwołanie  nie  zasługiwało  na 

uwzględnienie. 

Na  wstępie  skład  orzekający  uznał  za  zasadne  wskazać,  że  istota  argumentacji 

odwołującego sprowadzała się do interpretacji wymogu określonego w pkt IV.1 2.8.1. SWZ w 

kontekście jego spełnienia przez przystępującego. Przede wszystkim odwołujący wskazywał, 

że przystępujący nie złożył dokumentu, o którym mowa w powyżej wskazanym wymaganiu 

(zarzut podniesiony w pkt 1  petitum 

odwołania, opisany w rozdziale VIII uzasadnienia) oraz 

zaoferował  niezgodny  z  SWZ  sposób  realizacji  zamówienia  (zarzut  z  pkt  2,  opisany  w 

rozdziale  IX  uzasadnienia).  Ostatnie  dwa  zarzuty  (określone  w  pkt  3  i  4  petitum  odwołania 

oraz  rozdziałach  X  i  XI  uzasadnienia)  miały  wynikowy  charakter  w  stosunku  do  dwóch 

pierwszych zarzutów. 

Przechodząc  do  meritum  Izba  w  odniesieniu  do  pierwszego  zarzutu  wskazanego  w 

odwołaniu doszła do przekonania, że przedstawiona przez odwołującego interpretacja treści 

wymagania  wskazanego  w  pkt  IV.1 

2.8.1.  SWZ  była  niewłaściwa.  W  ocenie  składu 

orzekającego  z  brzmienia  ww.  postanowienia  SWZ  wynikało,  że  zamawiający  nie  wymagał 

złożenia dokumentu dedykowanego do tego konkretnego postępowania. Z treści wymagania 

nie 

wynikał także obowiązek wskazania konkretnego sprzętu i oprogramowania, które będą 

podlegały  serwisowaniu  i  co  do  których  producent  sprzętu  miał  złożyć  oświadczenie. 

Ponadto przedmiotowe wymaganie nie nakładało konieczności podania w treści dokumentu 

konkretnych określeń lub zdań (stanowiących np. dokładne powtórzenie treści SWZ).  

Jak  ustaliła  Izba  przystępujący  złożył  wraz  z  ofertą  dokument  od  producenta  Dell  – 

potwierdzający  partnerstwo  na  poziomie  Gold.  W  trakcie  badania  oferty  zamawiający 

pismem  z  dnia  19  października  2022  r.  zwrócił  się  do  przystępującego  z  wezwaniem  do 


wyjaśnienia  kwestii  uprawnień  posiadanych  przez  tego  wykonawcę  w  związku  z 

przedłożeniem  ww.  dokumentu.  W  odpowiedzi  na  powyżej  wskazane  wezwanie 

przystępujący  wyjaśnił,  że  partnerstwo  na  poziomie  Gold  zgodnie  z  polityką  Dell 

Technologies  daje  uprawnienia  do  sprzedaży  serwisu  producenta  sprzętu  bądź  jego 

autoryzowanego  serwisu  w  tym  aktualizacji  i  nowych  wersji,  a  jako  potwierdzenie 

powyższego przystępujący załączył wydruk ze strony producenta Dell Technologies, wyciąg 

z  umowy  partnerskiej  z  Dell  Technologies,  korespondencję  mailową  z  firmą  Dell 

Technologies oraz oświadczenie własne jako partnera firmy Dell o następującej treści: firma 

jest  uprawniona  do  sprz

edaży  serwisu  producenta  sprzętu  bądź  jego  autoryzowanego 

serwisu w tym aktualizacji nowych wersji oprogramowania

Izba  nie  znalazła  powodów  do  zakwestionowania  powyżej  wskazanych  dokumentów.  Jak 

słusznie wskazał zamawiający w złożonym przez przystępującego oświadczeniu znajdowała 

się informacja, że jest on Gold partnerem firmy Dell. W wyjaśnieniach przystępujący wskazał 

na  to, 

co  oznacza  status  Gold  partnera  w  szczególności,  że  umożliwia  on  między  innymi 

sprzedaż  serwisu  producenta.  Do  wyjaśnień  przystępujący  załączył  wydruk  ze  strony 

internetowej:https://dellcommunities.force.com/FindAPartner/s/partnerdetails?language=pl&c

ountry=pl&partnerType=findareseller&partnerTrackId=a9n1B000000gd1bQAA

treści 

opisu 

firmy,  który  został  zawarty  pod  ww.  adresem  internetowym  wskazano  m.  in.,  że 

przystępujący  posiada  autoryzację  Dell  Technologies  Gold  Partner,  dzięki  czemu  jest 

autoryzowana  do  sprzedaży pełnego  portfolio produktów  i  usług  Dell  Technologies  -  w tym 

usług serwisowych.  

Izba uznała, że w ten sposób przystępujący wypełnił wymóg zamawiającego co do złożonych 

dokumentów,  gdyż  zamawiający  dopuszczał,  aby  wykonawca  potwierdził  jeden  z 

wymaganych statusów a nie wszystkie, czyli żeby był albo uprawniony do sprzedaży serwisu 

sprzętu producenta albo do świadczenia tego serwisu samodzielnie albo był autoryzowanym 

partnerem serwisowym producenta. Spełnienie któregokolwiek z powyższych wymogów było 

wystarczające  dla  zadośćuczynienia  wymaganiu  zamawiającego.  W  związku  z  powyższym 

p

rzystępujący  wykazał  w  ofercie  wraz  ze  złożonymi  wyjaśnieniami,  że  spełnia  wymóg 

postawiony  przez  z

amawiającego.  Ponadto  zamawiający  i  przystępujący  w  ramach 

postępowania  odwoławczego  złożyli  dowody,  które  potwierdziły  słuszność  czynności 

zamawiającego. Zarówno zamawiający jak i przystępujący złożyli Przewodnik po programie 

partnerskim  dla  dostawców  rozwiązań  (Dell  Technologies  2021).  Na  stronie  6  ww. 

dokumentu ujęto korzyści dostępne dla partnerów (poziomy Autoryzowany, Gold, Platinium, 

Titanium). 

Jak  wynikało  z  tego  dokumentu  wszyscy  partnerzy  (w  tym  przystępujący  i 

odwołujący),  niezależnie  od  poziomu,  posiadają  prawo  do  sprzedaży  produktów  Dell  i  do 

rejestracji  transakcji.  Prawo  do  sprzedaży  produktów  Dell  i  do  rejestracji  transakcji  (a  więc 


sprzedaży)  dowodzi  prawa  do  sprzedaży  serwisu  producenta  Sprzętu  bądź  jego 

autoryzowanego serwisu w tym aktualizacji i nowych wersji Oprogramowania.  

Dodatkowo  jak  ustaliła  Izba  odwołujący  posiada  status  partnera  na  poziomie  Platinum,  co 

wynikało z załączonych do jego oferty dokumentów. W ramach wyjaśnień treści dokumentu 

odwołujący  złożył  oświadczenie  producenta  z  dnia  13  października  2022  r.  dotyczące 

partnerstwa  handlowego.  W  treści  przedmiotowego  oświadczenia  producent  wskazał,  że 

odwołujący  jest  autoryzowanym  partnerem  handlowym  firmy  Dell  na  poziomie  Platinum 

Partner  oraz  stwierdził,  że  partnerstwo  handlowe  uprawnia  odwołującego  do  sprzedaży 

roz

wiązań  firmy  Dell  EMC,  m.in.  do  sprzedaży  serwisu  producenta  sprzętu  bądź  jego 

autoryzowanego serwisu w tym aktualizacji i nowych wersji Oprogramowania. Zgodnie z tym 

oświadczeniem  uprawnienie  do  sprzedaży  serwisu  producenta  sprzętu  bądź  jego 

autoryzowaneg

o  serwisu  w  tym  aktualizacji  i  nowych  wersji  Oprogramowania,  wynikało  z 

samego faktu posiadania statusu partnera handlowego, a nie z konkretnego poziomu takiego 

partnerstwa.  Tym  samym  partnerstwo  na  poziomie  Gold  z  producentem  Dell,  którym 

legitymował się przystępujący było wystarczające do uznania spełnienia wymogu zawartego 

w pkt. IV.1 2.8.1. SWZ. 

Mając powyższe na uwadze Izba oddaliła zarzut podniesiony w pkt 1 petitum odwołania. 

W  odniesieniu  do  kolejnego  zarzutu  odwołujący  podniósł,  że  w  przypadku  sprzętu 

firmy  Dell  nie  ma  możliwości  świadczenia  serwisu  przez  producenta  na  warunkach 

wskazanych  w  SWZ  co  w  związku  z  gwarantowanym  czasem  naprawy  wynoszącym  6 

godzin  liczonych  od  momentu  wysłania  zgłoszenia  awarii  przez  zamawiającego,  powoduje 

że  to  wykonawca  będzie  musiał  świadczyć  serwis  w  określonym  reżimie  (Service  Level 

Agreement:  dalej:  SLA)  bez  gwarancji  producenta  co  do  tego,  że  terminy  zostaną 

dotrzymane  i  jak  dalej  wywodzi

ł  odwołujący,  implikuje  to  konieczność  posiadania  przez 

wykonawcę statusu autoryzowanego partnera serwisowego producenta.  

Jak  ustaliła  Izba  wymóg  formułowany  przez  odwołującego  nie  znalazł  odzwierciedlenia  w 

postanowieniach SWZ. Ponadto z

amawiający dopuścił w odpowiedziach na pytania z dnia 6 

października  2022  r.  (ostatni  akapit  wyjaśnień),  możliwość  samodzielnego  świadczenia 

serwisu w oparciu o serwis producenta.  

Ponadto  zamawiający  wprost  wskazał  w  pkt.  IV.1  2.8.1.  SWZ,  że  uzna  za  zgodne  z 

wymaganiami świadczenie zarówno przez wykonawcę uprawnionego do sprzedaży serwisu 

producen

ta  Sprzętu  bądź  jego  autoryzowanego  serwisu,  jak  i  przez  wykonawcę  który  sam 

jest  autoryzowanym  serwisem  producenta  Sprzętu.  Tymczasem  odwołujący  twierdził,  że 

przedmiot  zamówienia  może  być  wykonywany  zgodnie  z  SWZ,  jedynie  przez  podmiot 

spełniający to ostatnie wymaganie, tj. będący autoryzowanym serwisem producenta Sprzętu. 

Teza  ta  była  zatem  sprzeczna  w  jasnym  i  niebudzącym  wątpliwości  brzmieniem  ww. 

fragmentu  SWZ,  w  którym  zamawiający  wskazał,  że  uzna  za  zgodne  z  wymaganiami 


określonymi  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  świadczenia  przez  podmioty  nieposiadające 

takiego statusu (a więc nie będące autoryzowanym serwisem producenta Sprzętu), a jedynie 

uprawnione do sprzedaży serwisu producenta bądź jego autoryzowanego serwisu. 

W  kontekście  przedmiotowego  zarzutu  należało  zwrócić  także  uwagę  na  okoliczność 

wezwania  przystępującego  do  złożenia  wyjaśnień  treści  oferty  złożonej  w  postępowaniu 

pismo z dnia 5 grudnia 2022 r.), w ramach którego zamawiający sformułował pytania: w jaki 

sposób  wykonawca  będzie  realizował  naprawę  sprzętu  w  ramach  realizacji  umowy,  skoro 

producent nie zapewnia usunięcia awarii w czasie 6 godzin, aby dotrzymać wskazanego SLA 

oraz  czy  naprawiony  sprzęt  w  ramach  realizacji  umowy  będzie  objęty  wsparciem 

producenta? 

Przystępujący odpowiedział na powyższe wezwanie w dniu 8 grudnia 2022r. wyjaśniając, że:  

a)  ma  umowę  partnerską  z  Dell  i  jest  certyfikowanym  podmiotem  mającym  możliwość 

sprzedaży kontraktów serwisowych Producenta; 

b)  wykupi  maksymalny  dostępny  na  rynku  dla  wykonawcy  zgodnie  z  posiadanymi 

uprawnieniami  i  ustaleniami  handlowymi  serwis  producenta  Dell  w  celu  uzupełnienia 

własnych  usług  wykonawcy  (w  zakresie,  w  którym  jest  Dell  niezbędny:  na  przykład 

aktualizacje  oprogramowania),  przy  czym  to  wykonawca  według  zobowiązań  z 

przygotowanego p

rzez zamawiającego wzoru umowy i dokumentacji przetargowej dokonuje 

napraw sprzętu w czasie 6 godzin, aby dotrzymać warunki SLA; 

c) w związku z powyższym zapewni własnych pracowników i zabezpieczy sprzęt zamienny i 

części zamienne ze swojego magazynu, celem zapewnienia wymaganego SLA w terminie 6 

godzin;  

d)  dysponuje  własnym  centrum  serwisowym  zatrudniającym  ludzi  realizującym  naprawy 

serwisowe i magazynem serwisowym, w oparciu o który realizuje serwis pogwarancyjny ok. 

2000 urządzeń w skali całego kraju,  w tym Dell. Obecne realizowanym serwisem są objęte 

także  urządzenia  wykorzystywane  przez  zamawiającego,  co  skutkuje  już  posiadanym 

zapleczem  sprzętu  i  części  zamiennych  producenta:  DELL  i  wielu  innych  oraz  wiedzą  i 

doświadczeniem wynikającym z wykonywania zbieżnych usług. 

W  ocenie  składu  orzekającego  przedstawiony  w  wyjaśnieniach  sposób  świadczenia  był 

zgodny z wymaganiami SWZ, ponieważ:  

1)  usługa wsparcia technicznego  (UWT)  określona w  § 1 pkt  5)  ppu  definiowała  UWT  jako 

usługę własną wykonawcy i nie przypisywała obowiązku jej wykonania do producenta;  

2)  c

zasy awarii z załącznika nr 2a do ppu  – określały czas usunięcia awarii gwarantowane 

przez  wykonawcę,  a  nie  producenta  w  przypadku,  gdy  awaria  będzie  dotyczyła 

oprogramowania, 

pkt 2 Załącznika nr 1 do ppu określa – w przypadku Awarii wynikającej z 

błędu w Oprogramowaniu Usługodawca zobowiązany jest do przywrócenia Sprzętu do stanu 

sprzed Awarii w czasie wskazanym w Załączniku nr 2a do Umowy. Jednakże, w przypadku, 


gdy usunięcie Awarii jest możliwe tylko na podstawie opublikowanej przez producenta nowej 

wersji  oprogramowania,  wówczas  dopuszcza  się  wydłużenie  czasu  usunięcia  Awarii  do 

czasu  opublikowania  przez  producenta  poprawionej  wersji  oprogramowania.  W  przypadku 

Sprzętu,  który  nie  jest  objęty  wsparciem  producenta  w  zakresie  Oprogramowania  w 

momencie  wystąpienia  Awarii  Oprogramowania,  Usługodawca  na  wniosek  Usługobiorcy 

dostarczy  wersję  Oprogramowania,  która  była używana w  momencie  wystąpienia Awarii,  w 

terminie 2 Dni Roboczych od otrzymania wniosku (zgłoszenia) Usługobiorcy;  

3) pkt 5 w r

ozdziale II Warunki ogólne świadczenia UWT dla Oprogramowania Załącznika nr 

1 do ppu defini

ował w jakim zakresie wymagane jest wsparcie producenta dla posiadanego 

Sprzętu IT wraz z Oprogramowaniem (fragment zacytowany powyżej na str. 11); 

4) pkt 6 w rozdziale II Warunki ogólne świadczenia UWT dla Oprogramowania Załącznika nr 

1 do ppu jasno wskaz

ywał w jakim zakresie i dla którego Sprzętu IT Wykonawca ma wykupić 

wsparcie (serwis) producenta (fragment zacytowany powyżej na str. 11); 

5) załącznik nr 2a do ppu (plik w formacie .xlsx) – zamawiający wskazał, że oczekuje serwisu 

producenta  (kolumna  H),  podał  zakres  (sprzęt)  i  czas  (cały  czas  trwania  umowy) 

wymaganego serwisu producenta (kolumna G), ale nie wymagał, żeby to producent usuwał 

awarie (kolumna I) 

– ponieważ nie użył słowa „producent” w treści kolumny I. 

Stanowiska  odwołującego  nie  potwierdził  również  złożony  przez  niego  dowód  tj. 

oświadczenie  z  dnia  23  stycznia  2023  r.  podpisane  przez  przedstawiciela  Dell  Sp.  z  o.o. 

Pr

zedmiotowy dokument nie odnosił się do jakichkolwiek regulacji, nawet do wewnętrznych 

dokumentów funkcjonujących u producenta.  Niewątpliwie firma  Dell  będąca  producentem  o 

zasięgu globalnym ma wypracowane w ramach ładu korporacyjnego wewnętrzne regulacje, 

które  odnoszą  do  materii  objętej  odwołaniem.  Brak  przywołania  w  treści  ww.  oświadczenia 

takich  regulacji  skutkował  przyjęciem  stanowiska  przystępującego,  który  powołał  się  na 

dokumenty  pochodzące  od  producenta  czyli  Przewodnik  po  programie  partnerskim  dla 

dostawców  rozwiązań,  umowę  partnerską  oraz  informacje  ze  strony  internetowej  Dell.  Po 

drugie 

w treści oświadczenia zawarte zostały nieprecyzyjne określenia. W ostatnim akapicie 

tego  dokumentu  użyte  zostało  sformułowanie  dotyczące  serwisu  gwarancyjnego,  stąd  nie 

wiadomo było czego w istocie dotyczy to oświadczenie, ponieważ równie dobrze można było 

założyć, że dotyczyło ono serwisu gwarancyjnego, co nie miało odniesienia do postanowień 

SWZ.  Po  trzecie, 

treść  oświadczenia  wskazywała,  że  na  dzień  14  października  2022  r. 

przystępujący nie posiadał ważnej oferty na pakiet serwisowy Dell na Sprzęt objęty opisem 

przedmiotu  zamówienia.  Okoliczność  ta  nie  miała  żadnego  znaczenia  w  stanie  faktycznym 

przedmiotowej  sprawy,  ponieważ  zamawiający  w  dokumentacji  postępowania,  nie  określił 

wobec  wykonawców  wymagania  posiadania  oferty  producenta  na  dzień  składania  ofert  lub 

złożenia  takiego  dokumentu  wraz  z  ofertą.  Zamawiający  wymagał  dostarczenia 


oświadczenia producenta Sprzętu potwierdzającego objęcie serwisem producenta Sprzętu w 

terminie 14 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. 

Tym samym Izba oddaliła zarzut podniesiony w pkt 2 petitum odwołania. 

W konsekwencji oddaleniu podlegały pozostałe dwa zarzuty wskazane w odwołaniu, 

które miały charakter wynikowy. Skoro skład orzekający stwierdził, że oferta przystępującego 

była  zgodna z  treścią  wymagania  określonego w  pkt  IV.1  2.8.1.  SWZ,  to  nie mogła  zostać 

złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji w tym zakresie oraz nie było powodów 

do  wezwania  przystępującego  do  uzupełnienia  dokumentu,  o  którym  mowa  w  ww. 

wymaganiu SWZ. 

W  związku  z  powyższym  Izba  uznała,  że  odwołanie  podlegało  oddaleniu  i  na 

podstawie art. 553 

zdanie pierwsze Pzp orzekła jak w sentencji.

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  stosownie  do  jego  wyniku,  na 

podstawie art. 557 i 575 Pzp oraz 

§ 5 pkt 1 w zw. z § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa 

Rady 

Ministrów  z  dnia  30  grudnia  2020  r.  w  sprawie  szczegółowych  rodzajów  kosztów 

postępowania odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  (Dz.  U.  z  2020  r.  poz.  2437),  zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania 

odwoławczego koszt wpisu od odwołania uiszczony przez odwołującego. 

Przewodniczący: 

…………………………